Ik durf niet te zeggen hoe het in DSM6 was, toen heb ik dit nooit nodig gehad. De technische achtergrond ken ik verder niet, al begrijp ik wel wat je zegt. Het had Synology wel gesierd als ze iets van een oplossing zouden hebben, al is het maar via een procedure als 1 van de 2 HDD's vervangen voor de SSD en dan de data over klappen.GarBaGe schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:42:
[...]
Raar.
Kennelijk is dat een nieuwe feature van DSM 7.x
Wat mij betreft is een SATA drive een SATA drive.
Dat je SATA niet met SAS kan vervangen, snap ik. Die hebben een andere connector.
En dat je 4K native alleen met 4K native vervangt, snap ik ook.
Een 512e vs 4Kn hebben een andere sector count en moeten daardoor anders aangestuurd worden.
Maar... de HDD / SSD split snap ik niet.
Wellicht wil je SSD een block size van 1MB geven, zodat je netjes binnen je SSD block size valt?
Dat geeft weer wat voordelen mbt trimming enzo...
Edit: ik lees net dat SATA protocol eigenlijk 512B of 4kB blocks gebruikt.
Wellicht dat een SSD standaard 4kB gebruikt, terwijl meeste HDDs 512e gebruiken?
Dan is de SSD / HDD split dezelfde split als bij 512e en 4Kn.
Grappig genoeg is een 512e ook een 4K schijf, maar dan simuleert ie 512byte sectors voor backwards compatibility.
Anyway, jij bent f**ked en moet van scratch af aan je dataset opnieuw opbouwen.
Sorry, maar helaas....
Ondertussen ben ik zover dat het lukt om de packages naar Volume2 te krijgen, en die moeten dan straks weer terug. Alleen de M365 en Google backups ga ik verliezen. Maar dat is geen ramp, hooguit vervelend omdat er weer veel gedownload moet worden en mijn glasvezel er nog steeds niet is.
Tis niet anders. Hopelijk eenmalig, ik verwacht niet ooit nog terug te gaan naar HDD's
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !