[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 168 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:16
GarBaGe schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:42:
[...]

Raar.
Kennelijk is dat een nieuwe feature van DSM 7.x
Wat mij betreft is een SATA drive een SATA drive.
Dat je SATA niet met SAS kan vervangen, snap ik. Die hebben een andere connector.
En dat je 4K native alleen met 4K native vervangt, snap ik ook.
Een 512e vs 4Kn hebben een andere sector count en moeten daardoor anders aangestuurd worden.
Maar... de HDD / SSD split snap ik niet.
Wellicht wil je SSD een block size van 1MB geven, zodat je netjes binnen je SSD block size valt?
Dat geeft weer wat voordelen mbt trimming enzo...

Edit: ik lees net dat SATA protocol eigenlijk 512B of 4kB blocks gebruikt.
Wellicht dat een SSD standaard 4kB gebruikt, terwijl meeste HDDs 512e gebruiken?
Dan is de SSD / HDD split dezelfde split als bij 512e en 4Kn.
Grappig genoeg is een 512e ook een 4K schijf, maar dan simuleert ie 512byte sectors voor backwards compatibility.

Anyway, jij bent f**ked en moet van scratch af aan je dataset opnieuw opbouwen.
Sorry, maar helaas....
Ik durf niet te zeggen hoe het in DSM6 was, toen heb ik dit nooit nodig gehad. De technische achtergrond ken ik verder niet, al begrijp ik wel wat je zegt. Het had Synology wel gesierd als ze iets van een oplossing zouden hebben, al is het maar via een procedure als 1 van de 2 HDD's vervangen voor de SSD en dan de data over klappen.

Ondertussen ben ik zover dat het lukt om de packages naar Volume2 te krijgen, en die moeten dan straks weer terug. Alleen de M365 en Google backups ga ik verliezen. Maar dat is geen ramp, hooguit vervelend omdat er weer veel gedownload moet worden en mijn glasvezel er nog steeds niet is.

Tis niet anders. Hopelijk eenmalig, ik verwacht niet ooit nog terug te gaan naar HDD's :)

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Ben(V) schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:20:
Een ssd heeft trim nodig en een hd kent dat niet.
Als je de boel mixed in een raidset werkt dat dus niet.
Het is niet anders, het is wel slecht dat er geen omweg is. Maar soms is het gewoon slikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Drardollan schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:15:
Misschien dat iemand hier nog een goede tip heeft.

Ik wil 2 HDD's in mijn DS420+ vervangen voor SSD's. Netjes hetzelfde qua opslag (4TB) gekocht. Maar daarna met de neus tegen de muur, die vervanging kan Synology niet aan. Had ik moeten weten, maar niet over nagedacht.

Moet dus iets bedenken om het voor elkaar te krijgen. Data verplaatsen van de shared folders is niet zo spannend, maar draait natuurlijk ook nog een en ander op zoals 365/Google Backups en Surveillance station. Packages allemaal op Volume1 en geen optie om te moven in de GUI. Heb wel iets gevonden om dit op het filesysteem zelf te doen, maar dat is natuurlijk best bewerkelijk. De 365/Google backups verplaatsen is kansloos, daarvoor moet je Snapshot Replication gebruiken maar zonder BtFrs is dat geen optie (ext4 nu).

De andere 2 HDD's zijn voor camera opslag en worden niet vervangen. Heb dus ook geen slots vrij.

Iemand nog een handige truuk die een hoop werk voorkomt zoals backups dumpen en andere packages handmatig verhuizen?
Heb je de optie van een DX213 of een 2e hands NAS van MP onderzocht? Kun je daarmee schuiven tussen de schijven?
Ben je dan klaar dan zeg je de boel weer op MP

DS1817+& DS923+ DX513 & DX517

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 13:19

Xymox

Determinism rulez !

Kan het kloppen dat de updates op docker images in Container Manager veel later pas worden weergegeven?

Het valt mij nu op dat ik meerdere images heb waarvan ik weet dat er nieuwe versies zijn (met latest tag).
Maar deze nieuwe versies worden niet weergegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AiVTS7MG89FL8k251u5R_dUied0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZcVuGjTK5jWqU89MQWzC7NCF.png?f=fotoalbum_large

De met geel aangegeven packages hebben updates.
Ook herstart Container Manager lost dit niet op.

[ Voor 7% gewijzigd door Xymox op 20-03-2024 14:15 ]

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Mk23 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 22:02:
[...]

Heb je de optie van een DX213 of een 2e hands NAS van MP onderzocht? Kun je daarmee schuiven tussen de schijven?
Ben je dan klaar dan zeg je de boel weer op MP
Dat is gelukkig geen probleem, ik heb er altijd wel een paar liggen hier.

Ondertussen grootste gedeelte achter de rug. Niet gebruikte packages en de M365, Google Backup en HyperBackup packages incl. data verwijderd (moest tocht). De rest van de packages handmatig naar Volume2 gezet.

Ondertussen de 2 disken van volume 1 eruit en nieuwe storage pool en volume gemaakt. Nu alles weer terugzetten naar dit volume. En dan de backups er weer in sleutelen.

Omslachtig maar zoals het er nu uitziet wel werkbaar. Voordeel, ook gelijk de kans gehad om de RAID naar SHR te zetten en het volume naar Btfrs. Dat is dan mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Wanneer ik in de Synology drive admin console de optie clean all recycle bins aanklik, blijven de recycle bins op de shares gevuld. Legen via control panel - shared folders lukt wel.

Wat is het nut van de clean all recycle bins via Synology drive admin console?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-09 21:02

Dr.Roelski

Walk on ....

Xymox schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:14:
Kan het kloppen dat de updates op docker images in Container Manager veel later pas worden weergegeven?

Het valt mij nu op dat ik meerdere images heb waarvan ik weet dat er nieuwe versies zijn (met latest tag).

[Afbeelding]

Misschien handig om met watchtower te gaan werken.
Gebruik je portainer ook met stacks, of doe je alles vanuit container manager?

Ik heb in portainer volgende stack voor watchtower:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
version: '3'

services:
  watchtower:
    container_name: watchtower
    image: containrrr/watchtower
    restart: always
    volumes:
      - /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock
    environment:
      - PUID=1028
      - PGID=100
      - TZ=Europe/Amsterdam
      - WATCHTOWER_CLEANUP=true
      - WATCHTOWER_LABEL_ENABLE=true
      - WATCHTOWER_INCLUDE_RESTARTING=true
      - WATCHTOWER_SCHEDULE=0 0 8 * * *
    labels:
      - "com.centurylinklabs.watchtower.enable=true"

Containers waarbij watchtower de update moet doen geef ik label:
code:
1
2
    labels:

en containers die niet geupdate mogen worden uiteraard met label op false.

[ Voor 33% gewijzigd door Dr.Roelski op 20-03-2024 19:57 . Reden: Voorbeeld toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:08

[Afbeelding]

Klopt, heb ik ook.

Sinds Container Manager is het scrollen door de versie lijst, bijvoorbeeld bij Home Assistant, als je de nieuwe stable wilt downloaden tergend traag geworden. Je bent dan wel 2 minuten bezig om naar onder te scrollen totdat je bij stable bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 17:10

Stimulate14

⭐⭐⭐

Orion84 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:54:
[...]

Nope, ook bij mijn 918+ is in het update scherm in control panel niet te zien dat er een DSM 7.2 is die via handmatige update geïnstalleerd kan worden.

Dat staat ook genoemd in de 7.2 release notes, maar waarom (en in hoeverre het nu wel of niet aangeraden wordt om te upgraden naar 7.2) wordt niet echt uitgelegd:

[...]

Ondertussen is de laatste update voor 7.1 al weer bijna een jaar oud. Terwijl er in 7.2 ook een waslijst aan security patches zit...
Hier hetzelfde, beide NAS systemen draaien op 7.1.x terwijl er al 7.2.x updates uit zijn.
Meldingen zijn ingeschakeld, bureau en e-mail push-berichten. Krijg elke week wel meldingen, ook via de iOS app. Maar dus niet over updates.

Daarnaast staat op beide systemen de aanbevolen instelling aan over het automatisch installeren van updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkrol
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Op mijn 720+ gebruik ik OpenVPN voor remote toegang.
Wanneer ik die connectie gebruik bv voor een remote back up (Back up for Business) én ik tegelijketijd websites wil bezoeken (dus dan via mijn netwerk lopen waar mijn Synology staat omdat de VPN connectie open staat), dan kan ik sommige websites wel en sommige websites niet bereiken.

Wat is hier aan de hand? Heeft dit te maken met IPv6 adressen en een instelling die ik moet aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee sommige website werken gewoon niet over een VPN.
Je kunt split tunneling aanzetten zodat je browser niet via de VPN en je eigen lan gaat.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:20
Ik heb meerdere klanten gezien afgelopen tijd waar dockers en gekoppelde images een puinhoop zijn geworden. In de GUI staat 'latest' maar kijk je via de CLI (docker image ls) staat de tag op '<none>' en de latest image ook maar niet gekoppeld aan de docker.

De makkelijkste oplossing was om de docker(s) uit te zetten, images purgen (docker image purge), vervolgens de image die in de docker omschrijving staat (latest) opnieuw downloaden en de docker(s) klonen (duplicate settings) en de kloon starten.
Oude dockers kan je dan weggooien en met een nieuwe purge ben je dan van de <none> versies af.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:50

Yucko

One clown to rule them all !

Dr.Roelski schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:45:
[...]

Containers waarbij watchtower de update moet doen geef ik label:
code:
1
2
    labels:
en wat gebeurd er wanneer er wel een image-update beschikbaar is? Wordt deze dan wel alvast gedownload?

Zelf gebruik ik

code:
1
2
    labels:
      - com.centurylinklabs.watchtower.monitor-only=true

voor containers die niet automatisch geupdate mogen worden.
Een eventuele nieuwe image wordt dan wel gedownload en tevens krijg ik dan de melding dat de update er is.

[ Voor 3% gewijzigd door Yucko op 22-03-2024 14:51 ]

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Laatst online: 04-09 21:02

Dr.Roelski

Walk on ....

Yucko schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:50:
[...]

en wat gebeurd er wanneer er wel een image-update beschikbaar is? Wordt deze dan wel alvast gedownload?

Zelf gebruik ik

code:
1
2
    labels:
      - com.centurylinklabs.watchtower.monitor-only=true

voor containers die niet automatisch geupdate mogen worden.
Een eventuele nieuwe image wordt dan wel gedownload en tevens krijg ik dan de melding dat de update er is.
Ik laat containers altijd automatisch updaten. Voor containers waarbij ik dat niet wil, zet ik de versie vast op de plek waar meeste mensen :latest hebben staan. Jouw label zal uiteraard prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:37
Ik ben voor mijn NAS (918+) aan het kijken naar M2 SSD`s voor caching.

Nu zijn er wat verschillende varianten die worden ondersteund als ik op de compatibiliteit lijst kijk van Synology.

Echter lees ik op sommige plekken dat mensen niet adviseren om de "consumer" varianten te nemen zoals de Samsung Evo`s M2 SSD`s

Klopt dit verhaal, of zijn er ook mensen die positieve ervaringen hebben met deze varianten? Volgens mij gaat het dan hoofdzakelijk over de levensduur als ik het goed begrijp.

Ik wil de cache hoofdzakelijk inzetten voor Synology Photos, en voor wat diverse media via Jelyfin en/of plex.
Ik merk dat mijn 918+ het soms toch wat zwaar vindt met de hoeveelheid foto`s, en hoop hiermee een iets meer snappie omgeving te krijgen/creëren. Mijn NAS is al voorzien van 8GB ram

[ Voor 20% gewijzigd door Wachten... op 26-03-2024 13:10 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja dat gaat over de levensduur, maar wat denk je dat ssd cache goed voor is.
Heb je een applicatie draaien waar dat nuttig voor is?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Ben(V) schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:09:
Ja dat gaat over de levensduur, maar wat denk je dat ssd cache goed voor is.
Heb je een applicatie draaien waar dat nuttig voor is?
Ik heb net een aanvulling gedaan. Hoofdzakelijk media/photo`s.
Het is soms erg traag en niet heel responsive (foto`s bekijken, openen etc)

Ik ben me er bewust van dat het niks gaat helpen met data overdracht o.i.d. Dat doe ik ook amper. Ik heb de Syno meer als backup draaien, en bekijk of open deze bestanden later op de server aan de hand van applicaties e.d.

Daarnaast heb ik ook wat Docker containers draaien.

[ Voor 20% gewijzigd door Wachten... op 26-03-2024 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij foto's bekijken help cache enkel als je regelmatig dezelfde foto's bekijkt.
Zinvoller is dan om gewoon ssd storage toe te voegen en daar alle foto's op te plaatsen.

Maar de foto's beter over folders te verdelen is gewoon het beste.
Elk systeem heeft moeite met heel veel bestanden in een folder, dus zeker met hel veel fotos in folder.

[ Voor 34% gewijzigd door Ben(V) op 26-03-2024 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:30
Voor caching heb je niet per se grote SSDs nodig.
Ik gebruik een setje van 2x512GB Samsungs.
Er hiervan is nog geen 20% in gebruik. Ik had net zo goed 256GB versies kunnen nemen (of kleiner)
Je kan niet echt zeggen waar Synology het voor moet gebruiken (dus niet voor specifieke apps ofzo).
Over het algemeen vind ik de toegevoegde waarde niet erg groot.
Als je regelmatig content bekijkt, of langere tijd heen en weer scrollt door een collectie foto's merk je wel dat het eerst langzamer is en daarne sneller.
Maar meestal gebruik ik de NAS niet op deze manier.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Ben(V) schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:22:
Bij foto's bekijken help cache enkel als je regelmatig dezelfde foto's bekijkt.
Zinvoller is dan om gewoon ssd storage toe te voegen en daar alle foto's op te plaatsen.
Dat is precies wat ik doen ;)

Maar Synology photo`s en/of plex kan ik niet apart installeren op een m2 ssd toch? Dus dan zou ik er alsnog niet echt een voordeel aan hebben lijkt mij.

Ik/we bekijken dus geregeld foto`s via albums die gemaakt worden etc, en ook video`s.
En mocht je apps er ook op kunnen zetten, kun je dan ook m2 SSD als raid volume opzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
GarBaGe schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:25:
Voor caching heb je niet per se grote SSDs nodig.
Ik gebruik een setje van 2x512GB Samsungs.
Er hiervan is nog geen 20% in gebruik. Ik had net zo goed 256GB versies kunnen nemen (of kleiner)
Je kan niet echt zeggen waar Synology het voor moet gebruiken (dus niet voor specifieke apps ofzo).
Over het algemeen vind ik de toegevoegde waarde niet erg groot.
Als je regelmatig content bekijkt, of langere tijd heen en weer scrollt door een collectie foto's merk je wel dat het eerst langzamer is en daarne sneller.
Maar meestal gebruik ik de NAS niet op deze manier.
Klopt, daar was ik me al bewust van. 256 is meer dan genoeg. Ik merk met veel dingen dat de interface wat traag is/kan zijn, en dat het lang duurt met het laden van foto en content. Ik gebruik samen met mijn vriendin veel diverse apps voor de Synology zoals plex, Synology foto`s DS file etc. Ik hoop dat dit wat soepeler aan gaat voelen.

Hoe lang gebruik je die SSDs al van Samsung? En welke zijn het?

[ Voor 3% gewijzigd door Wachten... op 26-03-2024 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waar de applicatie geinstalleerd staat is niet van belang.

Waar de media staat is van belang en dat kun je zelf bepalen, maar ik ben het met @GarBaGe hebt effect zal denk ik behoorlijk tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Wachten... schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:28:
[...]

Een jaar of 3 gebruik ik ze.
ff kijken welke het exact zijn...
Volgens mij heb ik ze 2e hands gekocht via Tweakers, zo'n bedrijf wat spullen verkoopt die reeds eerder zijn gebruikt.
Volgens mij waren het de 970 Evos.... Als ik vanavond weer thuis kom, ga ik het ff checken.

Ik ben blij dat ik er een zacht 2e hands prijsje voor heb betaald... anders weet ik niet of het wel echt de moeite waard was/is...

Ik had gehoopt dat ze ook write-caching doen, gezien ik een 10G NIC in de NAS heb. Maar dit lijkt niet helemaal lekker uit de verf te komen.
Ik moet nog ff zoeken waarom... Ik haal nu tussen 2.5 en 3.5 Gbps schrijfsnelheden op 2 HDDs in SHR met SSD caching. Dat is praktisch native HDD snelheid. (250-300MB/sec)

Edit:
Mijn NAS is de DS1621+. Samen met 2x16TB HDDs en 16GB geheugen uitbreiding praat je over 1000+ euro investering.
Dat is zeker de moeite waard.
De SSDs had ik voor nog geen 100 euro als leuk extra probeerseltje...
Je hobby mag toch iets kosten? :)

[ Voor 12% gewijzigd door GarBaGe op 26-03-2024 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
GarBaGe schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:25:
Voor de wear leveling is dat wel een stuk gunstiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
GarBaGe schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:37:
[...]

Een jaar of 3 gebruik ik ze.
ff kijken welke het exact zijn...
Volgens mij heb ik ze 2e hands gekocht via Tweakers, zo'n bedrijf wat spullen verkoopt die reeds eerder zijn gebruikt.
Volgens mij waren het de 970 Evos.... Als ik vanavond weer thuis kom, ga ik het ff checken.

Ik ben blij dat ik er een zacht 2e hands prijsje voor heb betaald... anders weet ik niet of het wel echt de moeite waard was/is...

Ik had gehoopt dat ze ook write-caching doen, gezien ik een 10G NIC in de NAS heb. Maar dit lijkt niet helemaal lekker uit de verf te komen.
Ik moet nog ff zoeken waarom... Ik haal nu tussen 2.5 en 3.5 Gbps schrijfsnelheden op 2 HDDs in SHR met SSD caching. Dat is praktisch native HDD snelheid. (250-300MB/sec)

Edit:
Mijn NAS is de DS1621+. Samen met 2x16TB HDDs en 16GB geheugen uitbreiding praat je over 1000+ euro investering.
Dat is zeker de moeite waard.
De SSDs had ik voor nog geen 100 euro als leuk extra probeerseltje...
Je hobby mag toch iets kosten? :)
Maar heb je het dan hoofdzakelijk over SMB waarin je weinig merkt? Want dat schijnt wel een bekend iets te zijn. Zover ik het weet en overal lees, heb je er wel veel (meer) voordeel aan bij applicaties zoals Synology photos. Want gebruik jij deze applicatie ook? Of iets van Plex o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Ben(V) schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:36:
Waar de applicatie geinstalleerd staat is niet van belang.

Waar de media staat is van belang en dat kun je zelf bepalen, maar ik ben het met @GarBaGe hebt effect zal denk ik behoorlijk tegenvallen.
maar wordt de database van Bijvoorbeeld Synology photos dan ook op de SSD gezet? Dat lijkt mij zelf van niet denk ik, en dat is (dacht ik) waar je het voordeel vandaan haalt.

Correct me if I am wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Wachten... schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:54:
[...]

Maar heb je het dan hoofdzakelijk over SMB waarin je weinig merkt? Want dat schijnt wel een bekend iets te zijn. Zover ik het weet en overal lees, heb je er wel veel (meer) voordeel aan bij applicaties zoals Synology photos. Want gebruik jij deze applicatie ook? Of iets van Plex o.i.d.?
Niet alleen SMB. Ook iSCSI.
Ik gebruik Synology Photo vooral als app op de telefoon, niet zoveel de webapp op de NAS zelf.

Het is een beetje 2-ledig.
Verwacht geen wonderen, maar daarentegen hoeft een 2xSSD cache ook niet heel veel te kosten.
Probeer het gerust uit en laat maar weten wat jouw ervaringen zijn hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViPER_DMRT
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 23:49

ViPER_DMRT

Kung-Foo !

Zag de topic titel voorbij komen en dacht, dit had zo moeten wezen....

Kreeg zo 1,2,3 niet boven water of mijn ol'trusty DS415+ End of Life zou zijn ?

Laatste DSM update is momenteel DSM 7.1.1-42962 Update 6, akelig stil aan updates dus.
Ik heb hem voorzien van een 8GB en 4x12T @2.5G via USB3 dongle. Prima voor cold/cloud sync storage.
Anyone ?

How many of you believe in telekinesis? Raise my hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViPER_DMRT

ViPER_DMRT

Kung-Foo !

GarBaGe schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:57:
[...]

Niet alleen SMB. Ook iSCSI.
Ik gebruik Synology Photo vooral als app op de telefoon, niet zoveel de webapp op de NAS zelf.

Het is een beetje 2-ledig.
Verwacht geen wonderen, maar daarentegen hoeft een 2xSSD cache ook niet heel veel te kosten.
Probeer het gerust uit en laat maar weten wat jouw ervaringen zijn hier :)
File access / latency. Merk je geen drol van als je hem als een dump gebruikt voor al je films etc, maar het wordt een feest wanneer je bakken met docs onderling shared. iscsi/photos/git etc. En dat, ssd's kosten geen drol meer. Heb in mijn DS415+ de 4GB Ram vervangen door een 16GB

Ignore weird quote: chrome cache....

[ Voor 3% gewijzigd door ViPER_DMRT op 26-03-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViPER_DMRT

ViPER_DMRT

Kung-Foo !

[...]
FYI: Ik gebruik 6 990 pro's (2x1TB (raid0) en 4x2TB (raid0) OS/Games Containers/Torrent Downloads.
Ruim 2 jaar & ik abuse die Container deploy/1Gbs fiber Torrents dump echt in de worst case scenario.
(Ik haat het gerammel van spinning roest, worth it.)

0 issues. Ik werk 25 jaar in de IT, heb 2 nvm's zien sterven tegenover duizenden sas disks :)

backups, backups, backups.
Die steam lib mag best een avond inhalen, en een daily snapshot works for me.
Belangrijke data gaan direct naar de NAS/cloud.

SSD's is een ander verhaal, ontwijk de rommel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:42
Volgens mij zijn er 2 problemen
  1. Het aantal schrijfacties wat een hoge impact heeft op de levenduur van de SSD.
  2. M2 cache down = array down, althans zo was het een paar jaar geleden.
Tenzij je er een specifieke noodzaak voor hebt, zou ik hier niet op zitten @Wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wachten... schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:55:
[...]

maar wordt de database van Bijvoorbeeld Synology photos dan ook op de SSD gezet? Dat lijkt mij zelf van niet denk ik, en dat is (dacht ik) waar je het voordeel vandaan haalt.

Correct me if I am wrong.
Geen idee waar hij z'n, database plaats maar dat is nauwelijks van belang.
Die cached zijn indexen in memory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:33

elsinga

=8-)

Ik heb 2x een WD Black van 1TB in gebruik als r/w SSD cache op mijn 918+. Ik merkte een mooi verschil op bij Spotweb (Docker plus native MariaDB op DSM), zeker bij de pittigere zoektermen. Ook Synology Photos draait mooi vlot.

SSD cache is 100% gevuld en ik heb ook een 99/100% cache hits. Ik vermoed (kan je dat ergens zien eigenlijk?) dat de MariaDB database(s) goed gebruik maken van de cache.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Spotweb is continue het internet aan het afzoeken en heeft dus heel veel updates in met name de database.
Dat is dus typisch een applicatie waar de cache veel gebruikt zal worden.
Al is de vraag wat het nut ervan is, want je merkt waarschijnlijk geen enkel verschil als dat alleen via de disken gaat.

Cache heeft nu eenmaal alleen nut bij transactie georiënteerde systemen die veel transacties snel moeten verwerken.
Voor al het andere is het gewoon een speeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

ViPER_DMRT schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:06:
Zag de topic titel voorbij komen en dacht, dit had zo moeten wezen....

Kreeg zo 1,2,3 niet boven water of mijn ol'trusty DS415+ End of Life zou zijn ?

Laatste DSM update is momenteel DSM 7.1.1-42962 Update 6, akelig stil aan updates dus.
Ik heb hem voorzien van een 8GB en 4x12T @2.5G via USB3 dongle. Prima voor cold/cloud sync storage.
Anyone ?
https://www.synology.com/...model=DS415%2B&status=all

Jouw DS415+ staat qua DSM op "limited". De opties zijn:
Full: Firmware and software updates will be continuously provided.
Limited: Only security updates will be provided.
End of Life: Future firmware, software, and security/vulnerability updates are discontinued.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViPER_DMRT

ViPER_DMRT

Kung-Foo !

Illusion schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:41:
[...]

https://www.synology.com/...model=DS415%2B&status=all

Jouw DS415+ staat qua DSM op "limited". De opties zijn:
Full: Firmware and software updates will be continuously provided.
Limited: Only security updates will be provided.
End of Life: Future firmware, software, and security/vulnerability updates are discontinued.
Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:33

elsinga

=8-)

Ben(V) schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:40:
Spotweb is continue het internet aan het afzoeken en heeft dus heel veel updates in met name de database.
Dat is dus typisch een applicatie waar de cache veel gebruikt zal worden.
Al is de vraag wat het nut ervan is, want je merkt waarschijnlijk geen enkel verschil als dat alleen via de disken gaat.

Cache heeft nu eenmaal alleen nut bij transactie georiënteerde systemen die veel transacties snel moeten verwerken.
Voor al het andere is het gewoon een speeltje.
Spotweb zoekt niet continue het internet af, maar haalt volgens een door jou gedefinieerd schema (bij mij elk uur) de spots op uit daarvoor speciaal bedoelde nieuwsgroepen op. Klein verschil. ;)

Ik merkte in het verleden dat de Spotweb database na verloop van tijd erg traag werd, tot het moment dat een query met meerdere argumenten een timeout opleverde. Dan moest ik weer
code:
1
OPTIMIZE TABLE `commentsxover` , `spotstatelist` , `spots` , `spotsfull`;
in PHPmyAdmin draaien en dat duurde uuuuren. Heb ik door de SSD cache nog niet hoeven doen.

En verder kan de SSD cache ook nuttig zijn voor veelgebruikte bestanden. Hier met name Photos voor onze Scoutinggroep.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
[...]
Het zijn Micron SSDs: uitvoering: Micron 2300 (1AZ1AABYY) 512GB

Voor zover ik kan zien is er minder dan 10% van de SSDs in gebruik (25GB)
Er staat nu 14.000 uur op de teller van deze SSDs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quetensky
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:00
Is het mogelijk om in de lokale beheerwebsite van de Synology een linkje te maken naar bv mijn modem, switch en router? Dan log je dus in op DSM en klik, je zit ineens in de beheerinterface van het modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoezo link?
Zowel DSM als de beheerinterface van je modem bereik je via je browser, dan maak je toch gewoon twee bookmarks in je browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Quetensky schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:30:
Is het mogelijk om in de lokale beheerwebsite van de Synology een linkje te maken naar bv mijn modem, switch en router? Dan log je dus in op DSM en klik, je zit ineens in de beheerinterface van het modem.
Jij zoekt dan zoiets als Heimdall. Zodra je je browser opent, kun je direct naar bepaalde lokale applicaties/browsers (die je uiteraard zelf toevoegd).

Ik heb dit een tijdje gebruikt, maar maak net zo snel gebruik van bookmarks zoals @Ben(V) aangeeft.

Vooral het gebruik van mappen en scheidingslijnen maakt het gebruik van bookmarks erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quetensky
Wachten... schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:42:
[...]

Jij zoekt dan zoiets als Heimdall. Zodra je je browser opent, kun je direct naar bepaalde lokale applicaties/browsers (die je uiteraard zelf toevoegd).

Ik heb dit een tijdje gebruikt, maar maak net zo snel gebruik van bookmarks zoals @Ben(V) aangeeft.

Vooral het gebruik van mappen en scheidingslijnen maakt het gebruik van bookmarks erg fijn.
Als ik thuis ben is dat best, echter van buiten vandaan kan ik niet altijd zomaar naar poort XXX toe als de firewall die op de externe locatie gesloten heeft. Ik ga eens naar Heimdall kijken, dank je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:00

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Quetensky schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:03:
[...]

Als ik thuis ben is dat best, echter van buiten vandaan kan ik niet altijd zomaar naar poort XXX toe als de firewall die op de externe locatie gesloten heeft. Ik ga eens naar Heimdall kijken, dank je.
Maar ga je dan vanaf een externe locatie niet sowieso met een vpn (bijvoorbeeld Wireguard) naar huis?

Zelf zou ik het niet aandurven om DSM rechtstreeks bloot te stellen aan het internet. Heb het gevoel (kan het verder niet met data onderbouwen) dat Synology groot genoeg is om interessant te zijn voor gespuis om met zero-day exploits en zo aan de slag te gaan en te kijken waar ze binnen kunnen komen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 18:53

Eboman

Ondertitel

Quetensky schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:30:
ik heb dit gedaan met openvpn, mocht je die al willen gebruiken, ook handig om bv in het buitenland je IPTV apps te gebruiken.

Mogelijk ga ik dit later omzetten naar tailscale, zodat ik geen poorten open hoef te hebben op mijn modem, naar de synology.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Quetensky schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:03:
[...]

In dat geval gewoon een VPN opzetten. Ik zou niet zo snel allerlei poorten openzetten.

Wil je dat wel doen, dan zou ik een reverse proxy gebruiken (even googlen). Echter blijft de meest veilige manier een VPN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quetensky
Wachten... schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 17:19:
[...]

In dat geval gewoon een VPN opzetten. Ik zou niet zo snel allerlei poorten openzetten.

Wil je dat wel doen, dan zou ik een reverse proxy gebruiken (even googlen). Echter blijft de meest veilige manier een VPN
okay dan, tnx voor de oplossingen, het opzetten van een VPN , dat ga dan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb laatst een ds224+ (thuis voor opslag) en een ds124 (bij vrienden als backup) gekocht, als vervanging voor een oude truenas server.

In de ds224+ heb ik een 18 tb schijf geplaatst. Ik gebruik hem slechts voor opslag. Heeft het daarvoor zin als ik in de andere bay een ssd zet? Wordt het daar sneller van?
En 16gb extra geheugen, geeft dat een snellere ui of transfer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 13:34
[b]koelkast in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"
In de ds224+ heb ik een 18 tb schijf geplaatst. Ik gebruik hem slechts voor opslag. Heeft het daarvoor zin als ik in de andere bay een ssd zet? Wordt het daar sneller van?
En 16gb extra geheugen, geeft dat een snellere ui of transfer?
Een SSD erin gaat je niet heel veel opleveren. Dat helpt alleen als je veelvuldig kleine bestanden schrijft en/of leest. Een 2e 18TB erin zou ik wel aanraden, dan ben je beschermd als je 1e disk stuk gaat.

Extra geheugen helpt alleen als je dat ook gaat gebruiken, en dan bedoel ik voor docker containers of een VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
reinier68 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 19:13:
[...]

Een SSD erin gaat je niet heel veel opleveren. Dat helpt alleen als je veelvuldig kleine bestanden schrijft en/of leest. Een 2e 18TB erin zou ik wel aanraden, dan ben je beschermd als je 1e disk stuk gaat.

Extra geheugen helpt alleen als je dat ook gaat gebruiken, en dan bedoel ik voor docker containers of een VM.
Dank. De vm's draai ik op mijn proxmox server, dus voor mij niet nodig.

Voor nu is de 18tb voor mij oké. Ik heb een 12tb voor een offsite backup (op de ds124) en de oude truenas server wordt onsite backup met 3x8 tb raidz1. Backup voldoende voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 19:08

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Korte vraag: Zijn er hier gebruikers die de Synology Drive client gebruiken op een Linux machine?

Ik ben onlangs naar Linux Mint overgestapt, waarbij ik tegen het volgende aan loop bij het configureren van de Synology Drive Client: Omdat ik een small form factor desktop gebruik staat mijn data op een andere disk dan het OS. Echter als ik Drive client wil instellen om een backuptaak uit te voeren van de betreffende disk, kan ik deze disk (en de folders) in de tree niet aanvinken. De hele disk is gewoon niet zichtbaar, terwijl deze in bestandsbeheer prima zichtbaar is & werkt.

Wat heb ik gedaan:
- Synology drive client als root opgestart, geen verschil.

Verder gezocht, aantal pagina's tegengekomen, onder andere dit;

https://community.synology.com/enu/forum/1/post/147441

Maar daar worden geen oplossingen aangeboden. Kijk ik ergens gewoon enorm overheen? Of zijn hier meer mensen tegenaan gelopen?

Alvast bedankt.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Een paar mappen van onze NAS heb ik als netwerkschijf gemapt op 2 Windows laptops die we gebruiken. Zo hebben we op elke laptop toegang tot deze bestanden, super makkelijk. Toegang gaat via een gebruikersaccount. Op het admin account (niet het standaard account) heb ik 2FA ingeschakeld, op het eerder genoemde gebruikersaccount niet. Nu kan ik eigenlijk nergens vinden of het aanzetten van 2FA op het gebruikersaccount werkt met dit soort netwerkschijven? Stel ik zet het aan, moet ik dan elke keer als ik toegang wil tot de netwerkschijf een code ingeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

@zunrob
Ik denk van niet, maar dat kan je toch even uitproberen?

[ Voor 9% gewijzigd door NaN op 03-04-2024 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Laatst online: 08:27
zunrob schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:35:
Een paar mappen van onze NAS heb ik als netwerkschijf gemapt op 2 Windows laptops die we gebruiken. Zo hebben we op elke laptop toegang tot deze bestanden, super makkelijk. Toegang gaat via een gebruikersaccount. Op het admin account (niet het standaard account) heb ik 2FA ingeschakeld, op het eerder genoemde gebruikersaccount niet. Nu kan ik eigenlijk nergens vinden of het aanzetten van 2FA op het gebruikersaccount werkt met dit soort netwerkschijven? Stel ik zet het aan, moet ik dan elke keer als ik toegang wil tot de netwerkschijf een code ingeven?
Hoef je niet te proberen, dat werkt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ragnar9999 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:30:
[...]

Is er andere, nettere/betere manier om makkelijk maar wel veilig toegang te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
zunrob schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:32:
[...]

Is er andere, nettere/betere manier om makkelijk maar wel veilig toegang te hebben?
Wil je voor intern gebruik (aanname) meer dan een gebruikersaccount met password?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ragnar9999 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:45:
[...]

Wil je voor intern gebruik (aanname) meer dan een gebruikersaccount met password?
Idd alleen intern. En nee, tot nu toe idd niet. Enige waar ik me zorgen over maak is als de laptops gehackt worden ofzo, dat ze dan ook direct toegang hebben tot de gegevens. Ja, eris een backup, maar voorkomen is beter dan genezen. Ik ben daarom wat zoekende naar de mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Ragnar9999 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:30:
:? 2FA is niet nodig voor CIFS/AFP toegang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ragnar9999
DukeBox schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:32:
[...]

:? 2FA is niet nodig voor CIFS/AFP toegang.
Dat is wat ik zei, of iig bedoelde te zeggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
Ragnar9999 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:09:
Dat is wat ik zei, of iig bedoelde te zeggen :)
Het omgekeerde staat er namelijk en gezien de reactie van @zunrob denk ik dat die het ook zo opvat of ik zit zelf helemaal op het verkeerde spoor.

[ Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 04-04-2024 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
zunrob schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:25:
[...]

Idd alleen intern. En nee, tot nu toe idd niet. Enige waar ik me zorgen over maak is als de laptops gehackt worden ofzo, dat ze dan ook direct toegang hebben tot de gegevens. Ja, eris een backup, maar voorkomen is beter dan genezen. Ik ben daarom wat zoekende naar de mogelijkheden.
Snapshots aanzetten, dan ben je voor 99 procent gedekt voor alles (mits goed ingesteld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Moby schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:24:
Ik heb een zigbee stick in huis om met homeassistant in een docker te kunnen rommelen op mijn 720+. Deze werkt niet omdat Synology de usb poort kreupel heeft gemaakt.

Nou zijn daar wel handleidingen voor maar dit is geen gesneden koek voor mij. Voordat ik een poging ga wagen: is het mogelijk dat Synology dit in een volgende update weer kapot kan maken als ik het via de handleiding aan de praat krijg?

En 2e vraag, waarom hebben ze dit gedaan?
Schopje, heeft iemand hier misschien nog antwoord op?

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Moby schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:54:
[...]

Ja, er is zeker een kans dat je aanpassingen met een update ongedaan is gemaakt. de kans is groter met een major upgrade (bijv van 7.2 naar 7.3) dan bij een minor upgrade (bijv van 7.2.1 naar 7.2.2).

Waarom ze dit gedaan hebben? denk niet dat ze het gedaan hebben om specifiek jou te pesten, wat de reden is om het te doen zullen we alleen maar naar kunnen gissen.

Bij het aansluiten van een zitbee dongle, denk je eraan om er een USB verlengkabel tussen de dongle en je nas te zetten? scheelt je nl. een hoop gedoe met storingen e.d.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:46
Ik heb in mijn DS923+ o.a een Intel DC D3-S4510 2,5" voor o.a docker surveilance station en virtual machine manager.
Ik wil deze eigenlijk ergens anders voor gebruiken maar vind het nogal een gedoe om alles handmatig om te zetten naar een andere SSD.
Zou het kunnen om de schijf te klonen naar een andere (nieuwe) 2TB (of eventueel kleiner er is genoeg ruimte vrij nog) SSD of gaat DSM dan flippen?
Iemand dat wel eens gedaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspertje19
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 22:40
Moby schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:54:
[...]

Waarom Home assistent niet virtueel draaien ipv container? Dan kan je de usb poort gewoon doorzetten naar de VM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Ik heb een 1813+ en een 1821+. Beide nassen hebben 4 x 1Gb ethernet en hebben SMB3 multichannel geconfigureerd. Dit werkt prima vanaf een client naar de nassen.

Nu draait de Migratie assistant om van de 1813 naar de 1821 te gaan. Alleen zie ik dat slechts 1 kanaal van de 4 ethernet aansluitingen wordt gebruikt.

Op beide nassen staat SMB3 multichannel aan wat normaliter dus gewoon goed werkt icm mijn switch.

Waarom kan de Migration assistant geen multichannel gebruiken?
Of moet ik nog ergens wat anders instellen?

Edit:
Synology bevestigd dat ze geen MC ondersteunen tussen NASsen onderling :-(

[ Voor 21% gewijzigd door reinier68 op 09-04-2024 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhe59
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-09 08:18

mhe59

ID.5 Pro Performance

Ik heb een andere vraag, zoals aangegeven werkt de Reolink en de app, echter buitenshuis kom ik niet meer in de synology app‘s. Ik krijg geen verbinding met de server (wel met de Reolink deurbel). Welke instellingen van de Synology staan nu niet goed of moet ik controleren ?

Niets met Reolink te maken dus schopje naar Synology topic

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 12-04-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:29

GVR

mhe59 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 22:12:
Ik heb een andere vraag, zoals aangegeven werkt de Reolink en de app, echter buitenshuis kom ik niet meer in de synology app‘s. Ik krijg geen verbinding met de server (wel met de Reolink deurbel). Welke instellingen van de Synology staan nu niet goed of moet ik controleren ?
Dit staat eigenlijk los van reolink toch? Op welke manier verbind je met synology in de DScam app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhe59

mhe59

ID.5 Pro Performance

GVR schreef op woensdag 10 april 2024 @ 22:43:
[...]

Dit staat eigenlijk los van reolink toch? Op welke manier verbind je met synology in de DScam app?
Klopt, ik verbind via het IP adres en dan inloggen, dat werkt dus goed als ik thuis via wifi verbonden ben, maar niet via 4G.

Ik kan wel via 4G en een webbrowser inloggen met de direct quickconnect op mijn Synology account. Echter de mobiele toepassingen krijgen geen connectie via 4G

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Uiteraard kan dat niet zomaar.
Als je van af het internet komt (4G in dit geval) zit je Nas achter een router en dus achter een ander ipadres.

Je zou in je router een portforward moeten maken naar je Nas en dan vanaf het internet connecten naar het Wan ipadres van je Nas.

Echter een portforward naar je Nas is onverstandig want dan stel je de Nas bloot aan het internet en hackers.
Zet de Vpn server van je Nas aan en gebruikt een VPN client om te connecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhe59

mhe59

ID.5 Pro Performance

Ben(V) schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:38:
Uiteraard kan dat niet zomaar.
Als je van af het internet komt (4G in dit geval) zit je Nas achter een router en dus achter een ander ipadres.

Je zou in je router een portforward moeten maken naar je Nas en dan vanaf het internet connecten naar het Wan ipadres van je Nas.

Echter een portforward naar je Nas is onverstandig want dan stel je de Nas bloot aan het internet en hackers.
Zet de Vpn server van je Nas aan en gebruikt een VPN client om te connecten.
Het is opgelost, via quick connect werkte alles. Pffff was allemaal lastiger dan verwacht en gedacht.

Nu nog de vaste deurbel aansluiten op een 12v trafo en idem gong. Heeft iemand misschien een schema voor me ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:49
mhe59 schreef op zondag 14 april 2024 @ 16:54:
[...]
Het is opgelost, via quick connect werkte alles. Pffff was allemaal lastiger dan verwacht en gedacht.

Nu nog de vaste deurbel aansluiten op een 12v trafo en idem gong. Heeft iemand misschien een schema voor me ?
Zoiets? Heeft niets met Synology te maken dus offtopic.

Afbeeldingslocatie: https://www.techconnect.nl/wp-content/uploads/2020/10/deurbel_schema.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:23
Ik loop tegen issues aan, denk ik, misschien is het ook wel gewoon logica die ik niet zie, met mijn synology NAS. Ik heb van een bekende tweaker een NAS overgenomen. Een 1513+. Daar in is ruimte voor 5 schijven. Ik heb er in totaal 4.

Ik kom af van een situatie met 2 hele oude Synology NASsen, te weten een DS214se en een DS216se. De DS214se bevatte 1 HDD, en de DS216se bevatte 2 HDD's. Daarnaast heb ik ook nog een WD Cloud, wat effectief behuizing is met 2x2tb en een netwerkpoort. Die devices wil ik allemaal uitfaseren, dus vandaar de nieuwe aanschaf. Ik heb daar ook nog een 8tb HDD bij aangeschaft. Wat ik wil is gewoon opslag. Ik wil dus eigenlijk geen RAID configuratie, ik wil niet dat de ene schijf een backup is voor de andere schijf, ik wil gewoon die schijven allemaal afzonderlijk kunnen gebruiken voor opslag, zoals ik in de oude situatie ook had.

Goed, nu het issue. Ik heb enthousiast alle schijven geplaatst, en bij de setup kreeg ik de melding dat ie iets had gevonden, en of ik dat wilde migreren. Dat wilde ik wel, dus zo gezegd zo gedaan, en het resultaat was dat dié schijf toegankelijk was, maar de andere schijven niet.

Ik heb uiteindelijk alle schijven er uit getrokken en ben het 1 voor 1 gaan doen. Daartoe ben ik begonnen met de nieuwe 8 TB HDD. Heeft zijn ding gedaan, kon ik benaderen, kon er mappen op aanmaken, etc. NAS uit, schijf er uit, andere schijf er in, ik kreeg weer de vraag voor migreren, etc, heb ik met alle schijven zo gedaan.

Ik had de verwachting dat ik daarna dus alle schijven zou kunnen benaderen. Dat is niet zo. Het lijkt wel alsof ik OF de 8tb schijf + ds214 schijf kan gebruiken, OF de schijven uit de DS216se. Als ik ze kan benaderen kan ik er ook alles mee, ik zie de inhoud, kan data benaderen, etc. Gewoon alles.

Maar wat ik niet voor elkaar krijg is dat er straks 4 schijven in zitten, te weten 2x 8tb, 1x 6tb en 1x 4tb, dat maakt samen 26tb, en ik wil die volledige 26tb ook kunnen gebruiken. Maar omdat ik niet weet wat ik doe eigenlijk, vraag ik hier nu maar om hulp. Ik wil bij sterke voorkeur de data op die schijven niet verliezen. Het zijn geen wereldschokkende dingen, maar, gewoon liever niet.

Ik zie dus ook dit in DSM:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qCCHiF8.png

Ik snap dus niet waarom schijven 3 en 4 'niet geinitialiseerd'. Ik weet eigenlijk niet eens wat het betekent, maar schijven 1 en 2 hebben dit issue niet. Ik weet dus ook niet hoe het op te lossen. Ik zie in File Station in DSM wel degelijk schijven 1 en 2, inclusief de inhoud (schijf 1 is leeg, schijf 2 helemaal vol), maar schijven 3 en 4 zie ik niet.

Nu lijkt me dat logisch omdat die 'niet geinitialiseerd' zijn, maar ik weet dus niet hoe ik dat moet oplossen. Ik heb ook een aantal keer de vraag gekregen wat voor RAID type ik wilde. Ik dacht dat ik JBOD (want volgens mij is dat wat ik wil, just a bunch of disks) had geselecteerd, maar ik zie in Opslagbeheer dat alles schijnbaar SHR is.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gksYuV3.png

Om kort te gaan, het is een zooitje momenteel, en ik heb geen idee waar ik moet beginnen dus ik hoop dat iemand hier de tijd en wil heeft om te helpen. :)

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:04
Just_A_User schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:00:
Ik loop tegen issues aan, denk ik, misschien is het ook wel gewoon logica die ik niet zie, met mijn synology NAS. Ik heb van een bekende tweaker een NAS overgenomen. Een 1513+. Daar in is ruimte voor 5 schijven. Ik heb er in totaal 4.

Ik kom af van een situatie met 2 hele oude Synology NASsen, te weten een DS214se en een DS216se. De DS214se bevatte 1 HDD, en de DS216se bevatte 2 HDD's. Daarnaast heb ik ook nog een WD Cloud, wat effectief behuizing is met 2x2tb en een netwerkpoort. Die devices wil ik allemaal uitfaseren, dus vandaar de nieuwe aanschaf. Ik heb daar ook nog een 8tb HDD bij aangeschaft. Wat ik wil is gewoon opslag. Ik wil dus eigenlijk geen RAID configuratie, ik wil niet dat de ene schijf een backup is voor de andere schijf, ik wil gewoon die schijven allemaal afzonderlijk kunnen gebruiken voor opslag, zoals ik in de oude situatie ook had.

Goed, nu het issue. Ik heb enthousiast alle schijven geplaatst, en bij de setup kreeg ik de melding dat ie iets had gevonden, en of ik dat wilde migreren. Dat wilde ik wel, dus zo gezegd zo gedaan, en het resultaat was dat dié schijf toegankelijk was, maar de andere schijven niet.

Ik heb uiteindelijk alle schijven er uit getrokken en ben het 1 voor 1 gaan doen. Daartoe ben ik begonnen met de nieuwe 8 TB HDD. Heeft zijn ding gedaan, kon ik benaderen, kon er mappen op aanmaken, etc. NAS uit, schijf er uit, andere schijf er in, ik kreeg weer de vraag voor migreren, etc, heb ik met alle schijven zo gedaan.

Ik had de verwachting dat ik daarna dus alle schijven zou kunnen benaderen. Dat is niet zo. Het lijkt wel alsof ik OF de 8tb schijf + ds214 schijf kan gebruiken, OF de schijven uit de DS216se. Als ik ze kan benaderen kan ik er ook alles mee, ik zie de inhoud, kan data benaderen, etc. Gewoon alles.

Maar wat ik niet voor elkaar krijg is dat er straks 4 schijven in zitten, te weten 2x 8tb, 1x 6tb en 1x 4tb, dat maakt samen 26tb, en ik wil die volledige 26tb ook kunnen gebruiken. Maar omdat ik niet weet wat ik doe eigenlijk, vraag ik hier nu maar om hulp. Ik wil bij sterke voorkeur de data op die schijven niet verliezen. Het zijn geen wereldschokkende dingen, maar, gewoon liever niet.

Ik zie dus ook dit in DSM:

[Afbeelding]

Ik snap dus niet waarom schijven 3 en 4 'niet geinitialiseerd'. Ik weet eigenlijk niet eens wat het betekent, maar schijven 1 en 2 hebben dit issue niet. Ik weet dus ook niet hoe het op te lossen. Ik zie in File Station in DSM wel degelijk schijven 1 en 2, inclusief de inhoud (schijf 1 is leeg, schijf 2 helemaal vol), maar schijven 3 en 4 zie ik niet.

Nu lijkt me dat logisch omdat die 'niet geinitialiseerd' zijn, maar ik weet dus niet hoe ik dat moet oplossen. Ik heb ook een aantal keer de vraag gekregen wat voor RAID type ik wilde. Ik dacht dat ik JBOD (want volgens mij is dat wat ik wil, just a bunch of disks) had geselecteerd, maar ik zie in Opslagbeheer dat alles schijnbaar SHR is.

[Afbeelding]

Om kort te gaan, het is een zooitje momenteel, en ik heb geen idee waar ik moet beginnen dus ik hoop dat iemand hier de tijd en wil heeft om te helpen. :)
Dat kun je oplossen door in opslagbeheer de schijf te initialiseren/formatteren. Dan moet je kiezen voor een filesysteem en RAID config (JBOD) en na een poosje zijn de schijven dan beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Theone098 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:01:
[...]

Dat kun je oplossen door in opslagbeheer de schijf te initialiseren/formatteren. Dan moet je kiezen voor een filesysteem en RAID config (JBOD) en na een poosje zijn de schijven dan beschikbaar.
Ja, maar als ik 'm formatteer ben ik dus de data erop kwijt, en daar is dus niet omheen te werken begrijp ik?

Edit: ik kan ook niet initialiseren, tenminste, ik kan dat nergens vinden. Ik kan iets doen wat 'online assemble' heet, maar ja, ik weet niet wat dat doet.

[ Voor 15% gewijzigd door Just_A_User op 17-04-2024 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
Just_A_User schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:03:
[...]

Ja, maar als ik 'm formatteer ben ik dus de data erop kwijt, en daar is dus niet omheen te werken begrijp ik?
Als dit geen schijven uit de oude synology zijn, dan ben ik er bang voor. Je kunt ze wel als USB schijf koppelen en dan de data overzetten als je voldoende ruimte hebt op de bestaande schijven.

https://kb.synology.com/e...expand_add_disk?version=7

https://duckduckgo.com/?q...&t=ffab&atb=v243-1&ia=web

Deze: https://kb.synology.com/e...te_storage_pool?version=7

De eerste link is voor het uitbreiden van RAID.

[ Voor 14% gewijzigd door Theone098 op 17-04-2024 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Theone098 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:07:
[...]

Als dit geen schijven uit de oude synology zijn, dan ben ik er bang voor. Je kunt ze wel als USB schijf koppelen en dan de data overzetten als je voldoende ruimte hebt op de bestaande schijven.

https://kb.synology.com/e...expand_add_disk?version=7

https://duckduckgo.com/?q...&t=ffab&atb=v243-1&ia=web
De schijven waar data op staat zijn wel degelijk schijven uit de oude Synology en die heb ik dus ook 'gemigreerd'. Maar alsnog zit ik dus met deze situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reinier68
@Just_A_User

Waar moet ik beginnen..... de basis dan maar even :-)

Hoe werkt een Synology NAS.
Synology kan disken presenteren als dataopslag, net als elke andere NAS trouwens.
Echter hij kan ook een diskset van een oude NAS herkennen, dat is wat jij aan het doen bent. Je zet de oude disken in de 1513+ en die worden herkend. Maar omdat de DSM software niet klopt met je model gaat hij dat bijwerken. Dat bijwerken noemt hij dan migreren. Je migreert immers je oude diskset naar de nieuwe NAS.
Dat is heel handig omdat je zonder veel gedoe snel bij je data kan.

PS: niet alle oude NASsen kunnen zo gemigreerd worden trouwens. Het is model specifiek.

Als je allemaal disken in de 1513 zet zal deze bij voorkeur een SHR instellen ivm redundancy.
Als je dat niet wilt moet je dat bij het maken van de pools wel aangeven.

Begrippen:
SHR en SHR2 zijn redundantie oplossingen waarbij de disken niet allemaal even groot hoeven te zijn. Restruimte is dan wel inzetbaar, al is het niet beschermd.
Handig als een disk defect raakt. Maar dat wil jij dus niet.

RAID5 of 6 doet dat ook maar dan moeten de disken even groot of groter zijn. Restruimte is dan niet bruikbaar.

JBOD: dan ziet de NAS alle losse disken als 1 grote bak data. data wordt dan verspreid over alle disken. 1 disk stuk, alles weg. Dat wil je zeker niet !

Wat jij wil:
Alle disken los presenteren voor opslag.

Gezien je 2 oude nassen zou ik het volgende doen;
- Zet de oude disken weer terug in de oude nassen en kijk of die weer normaal beschikbaar zijn. Incl je data.

- In de 1513 zet je de lege nieuwe 8TB
- Die installeer je gewoon volgens Synology proces.
1 Pool, 1 volume.

- Kopieer dan data van de oude NAS naar de nieuwe.
Als dat gelukt is, wis dan je oude disk in de oude NAS.
Bouw de disk uit en zet hem in de 1513

- Maak van die disk een nieuwe Pool2 en Volume2

- Kopieer data vanaf de 2e oude NAS naar Volume2 (of ook 1 als je dat liever hebt en het past)
Als die kopie actie gelukt is wis dan de disken in de oude NAS.
Bouw de disken uit en zet ze in de 1513

- Maak deze disken Pool3 en 4, en Volume 3 en 4

En zo verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
reinier68 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:10:
@Just_A_User

Synology kan disken presenteren als dataopslag, net als elke andere NAS trouwens.
Echter hij kan ook een diskset van een oude NAS herkennen, dat is wat jij aan het doen bent. Je zet de oude disken in de 1513+ en die worden herkend. Maar omdat de DSM software niet klopt met je model gaat hij dat bijwerken. Dat bijwerken noemt hij dan migreren. Je migreert immers je oude diskset naar de nieuwe NAS.

PS: niet alle oude NASsen kunnen zo gemigreerd worden trouwens. Het is model specifiek.

Als je allemaal disken in de 1513 zet zal deze bij voorkeur een SHR instellen ivm redundancy.

Begrippen:
SHR en SHR2 zijn redundantie oplossingen waarbij de disken niet allemaal even groot hoeven te zijn. Restruimte is dan wel inzetbaar, al is het niet beschermd.

RAID5 of 6 doet dat ook maar dan moeten de disken even groot of groter zijn. Restruimte is dan niet bruikbaar.

JBOD: dan ziet de NAS alle losse disken als 1 grote bak data. data wordt dan verscpreid over alle disken. 1 disk stuk, alles weg. Dat wil je zeker niet !

Wat jij wil:

- Zet de oude disken weer terug in de oude nassen en kijk of die weer normaal beschikbaar zijn. Incl je data.

1 Pool, 1 volume.

- Kopieer data vanaf de 2e oude NAS naar Volume2 (of ook 1 als je dat liever hebt en het past)

En zo verder.
Kijk, dat is een behulpzame tweaker. Lees je vooral ook even in op de Synology site.

Nog een linkje: https://kb.synology.com/e...eManager/volume?version=7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
reinier68 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:10:
@Just_A_User

Begrippen:

JBOD: dan ziet de NAS alle losse disken als 1 grote bak data. data wordt dan verscpreid over alle disken. 1 disk stuk, alles weg. Dat wil je zeker niet !

Wat jij wil:

1 Pool, 1 volume.

En zo verder.
Ja, dat is wel een dingetje, want de oude NASsen moet ik dan weer bij een kennis terug gaan halen. Verdomme. Ik snap echter niet dat als ik die 3 oude schijven uit de oude NASsen heb gemigreerd, waarom ze dan dit gedrag laten zien. Want 1 van de schijven uit de DS214 (daar zaten er 2 in) zie ik wel degelijk in de NAS en kan ik ook benaderen, samen met de nieuwe, lege HDD.

Kopieren gaat hoe dan ook niet ,want ik heb te weinig vrije ruimte om de data van de oude schijven heen te kopieren. Kl*te.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
Just_A_User schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:15:
[...]

Ja, dat is wel een dingetje, want de oude NASsen moet ik dan weer bij een kennis terug gaan halen. Verdomme. Ik snap echter niet dat als ik die 3 oude schijven uit de oude NASsen heb gemigreerd, waarom ze dan dit gedrag laten zien. Want 1 van de schijven uit de DS214 (daar zaten er 2 in) zie ik wel degelijk in de NAS en kan ik ook benaderen, samen met de nieuwe, lege HDD.

Kopieren gaat hoe dan ook niet ,want ik heb te weinig vrije ruimte om de data van de oude schijven heen te kopieren. Kl*te.
Je kan ze waarschijnlijk ook wel aan een Linux station mounten, als het ext4 zonder RAID is. Maar dat gaat wel erg ver en zeer waarschijnlijk fout als je geen linux kennis hebt. En je hebt er niets aan :+ , want je kunt de data niet ergens anders kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Just_A_User schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:15:
[...]

Synology kan maar 1 migratie uitvoeren van oud naar nieuw.
Als je dat per diskset doet schrijft Synology dus de configuratie weg voor de 1513. Als je dan extra disken toevoegd, ook al heb je die 'gemigreerd' dan zie je die disken wel maar je kan er niet bij zonder de initialiseren. Het geen betekend dat je disk gewiped wordt en dus je data weg is.

Ik vrees dat je het jezelf nu heel lastig hebt gemaakt.

Enige workaround die misschien werkt: per disk of diskset plaatsen in de 1513, die data dan ergens anders op zetten (grote USB disk oid). Dat per disk(set) doen. Dan alle disken wipen en de 1513 opnieuw inrichten met allemaal losse pools en volumes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
reinier68 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:20:
[...]

Synology kan maar 1 migratie uitvoeren van oud naar nieuw.
Als je dat per diskset doet schrijft Synology dus de configuratie weg voor de 1513. Als je dan extra disken toevoegd, ook al heb je die 'gemigreerd' dan zie je die disken wel maar je kan er niet bij zonder de initialiseren. Het geen betekend dat je disk gewiped wordt en dus je data weg is.

Ik vrees dat je het jezelf nu heel lastig hebt gemaakt.

Enige workaround die misschien werkt: per disk of diskset plaatsen in de 1513, die data dan ergens anders op zetten (grote USB disk oid). Dat per disk(set) doen. Dan alle disken wipen en de 1513 opnieuw inrichten met allemaal losse pools en volumes.
Hmm, nou, aangezien ik net dacht 'tja, ik kan toch niet echt meer wat doen om de schijven te redden, of beter gezegd de data op die schijven, heb ik online assemble gedaan.

Dat was de oplossing? Alle schijven zijn nu zichtbaar én benaderbaar inclusief de data er op. Nu is alleen de benaming niet ideaal, want ik wilde de schijven gewoon de benamingen Bay1 t/m 4 geven, en dat kon alleen voor de 1e schijf, aangezien dat een nieuwe schijf was, dus die heet nu Bay1. De 2e schijf is de 1e schijf uit de oude DS214se, en dat ding heet dus nu DS214se_disk_1. Die naam heb ik gegeven in de oude NAS, maar aangezien ik standaard gemigreerd heb heeft ie die naam mee genomen, en dat geldt ook voor de andere 2 schijven.

Oftewel, ik heb nu dus

Bay1, DS214se_disk_1, DS214se_disk_2, DS216se_disk1.

Nu heb ik in Windows die schijven als netwerkschijven toegevoegd, en daar kun je een 'vriendelijke' naam mee geven dus daar heten ze alsnog Bay1 t/m 4, maar onder water hebben ze dus nu 'oude' namen.

Maar ik ben al heel opgelucht dat ik toch bij de data kan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Just_A_User schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:32:
[...]

Bay1, DS214se_disk_1, DS214se_disk_2, DS216se_disk1.

Nu heb ik in Windows die schijven als netwerkschijven toegevoegd, en daar kun je een 'vriendelijke' naam mee geven dus daar heten ze alsnog Bay1 t/m 4, maar onder water hebben ze dus nu 'oude' namen.

Maar ik ben al heel opgelucht dat ik toch bij de data kan nu.
Normaal werkt online assemble alleen als je disken niet geïnitialiseerd zijn.
Bij jouw was dat maar ten dele het geval. Maar wel mooi dat dit toch kon.

Ben wel benieuwd hoe je Pool en volume configuratie er nu uitziet.
Kan je daar screenshots van maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_A_User
reinier68 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:07:
[...]

Normaal werkt online assemble alleen als je disken niet geïnitialiseerd zijn.
Bij jouw was dat maar ten dele het geval. Maar wel mooi dat dit toch kon.

Ben wel benieuwd hoe je Pool en volume configuratie er nu uitziet.
Kan je daar screenshots van maken?
Natuurlijk kan dat, als je een moment hebt ga ik screenshots maken van wat ik denk dat je vraagt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mII4QNW.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TMkOwRt.png

[ Voor 10% gewijzigd door Just_A_User op 17-04-2024 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TyKH
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:49
Allen, een vraag m.b.t. Synology Drive. Ik heb in dit forum maar ook online gezocht en het volgende valt me op. Op Android kan je instellen om two-way sync aan te zetten voor folders maar de bestanden worden alsnog niet lokaal opgeslagen op de telefoon. Deed een test op airplane mode en kon niet bij alle bestanden, alleen bij de bestanden die ik eerder had geopend. Pas als ik 'Offline Access' aanzet slaat het lokaal op maar dat kan alleen per bestand. Dit zou ik uiteraard per folder willen hebben.

Is hier een oplossing voor?

PSN: TyKashin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WheeleE
  • Laatst online: 21:00

WheeleE

Dinges

Als nice-to-have probeer ik mijn DS214play te configureren zodat ik met ssh en een public key kan inloggen.
Daar waar dat voor mijn 2e DSM (DS220+) in 5 minuten gepiept was, lukt het met de DS214play niet. Wat ik ook probeer, ik blijf de melding "Server refused our key" krijgen.

Werkt dit met oudere modellen sowieso niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ComTech
Ik heb een shared folder waar voor mij en mijn vrouw voor ons belangrijke documenten en pdf's enz in staan.
Kan ik nu in die shared folder 1 map maken waar mijn zoon ook toegang toe heeft (en wij dan ook) zonder dat hij in die andere mappen kan komen?

Hij heeft nu al zijn (school) documenten in zijn home folder maar daar kunnen wij niet direct bij.
Kan natuurlijk wel via de homes folder maar dat is weer te ingewikkeld voor mijn vrouw :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:58
je kunt toch voor jezelf en eega leesrechten op de homefolder van je zoon toekennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
peter-rm schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:11:
je kunt toch voor jezelf en eega leesrechten op de homefolder van je zoon toekennen.
Voor mijzelf kan dat (hoeft eigenlijk niet als administrator) maar mijn vrouw is geen administrator en kan er dan nog niet bij.
Die ziet de home folder van andere gebruikers niet. (ook niet in de homes folder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:58
@ComTech voor het toekennen van rechten heb je een admin account nodig, maar je kunt als admin elke gebruiker(bijv. je vrouw) voor elke map(bijv. de home map van je zoon) lees/schrijfrechten geven. de gebruiker ziet de map dan zelf in de verkenner/finder

[ Voor 12% gewijzigd door peter-rm op 21-04-2024 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
peter-rm schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:49:
@ComTech voor het toekennen van rechten heb je een admin account nodig, maar je kunt als admin elke gebruiker(bijv. je vrouw) voor elke map(bijv. de home map van je zoon) lees/schrijfrechten geven. de gebruiker ziet de map dan zelf in de verkenner/finder
Dat heb ik inderdaad geprobeerd dan ziet zij de map niet.
Ik ga als administrator naar de homes map en dan naar de map van mijn zoon en geef daar m'n vrouw lees en schijf rechten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

ComTech schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:10:
[...]

Dat heb ik inderdaad geprobeerd dan ziet zij de map niet.
Ik ga als administrator naar de homes map en dan naar de map van mijn zoon en geef daar m'n vrouw lees en schijf rechten.
Ik meen laatst gezien/gelezen te hebben dat dat niet de bedoeling is van de homes folder. Ik zou een nieuwe share maken en daar de rechten in regelen.

Ik denk dat ik dit filmpje bedoelde:

YouTube: Synology Home vs Homes Explained - New users most common mistake

[ Voor 22% gewijzigd door NaN op 21-04-2024 22:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
Dat is inderdaad niet hoe de home directories werken. Die zijn echt bedoeld voor één enkele gebruiker.

Wanneer je data wilt delen dan gebruik je een share. Zelf gebruik ik "Synology Drive" voor het synchroniseren van bestanden van de laptops naar de NAS. In "Synology Drive Admin Console" heb ik een "Team Folder" aangemaakt om specifieke mappen met meerdere mensen te delen en dit werkt perfect!

Met "Synology Drive" heb ik zowel een backup van alle bestanden van m'n laptop / workstation alsook de mogelijkheid om bestanden te delen.

[ Voor 15% gewijzigd door FrankHe op 22-04-2024 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-07 22:23
Ik heb bij mijn ouders twee Synologys draaien, elk een ouder 2-bay model, met elk twee schijven

De DS213 is offside backup, de DS216j is in gebruik als 'normale' opslag. De DS213 is zowel backup voor een externe Syno als voor de DS216j.

Nu wil ik eigenlijk een of allebei de Syno's vervangen. Qua capaciteit is een 2-bay genoeg, maar ik denk dat een 4-bay makkelijker migreren is. Met name de DS213 wordt te oud.

Echter is de DS213 ook weer een on-side backup van de DS216j, dus is het misschien zinnig om de DS216j aan te houden als offside backup, en een nieuwe 2-bay te kopen in plaats van een 4-bay?

Dus dan zou de DS213 vervallen, en de DS216j de rol van de DS213 overnemen.
Een nieuwe 2-bay neemt de rol over van de DS216j.

Wat zouden jullie doen?

[ Voor 19% gewijzigd door brambello op 29-04-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 15:42
brambello schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:53:
Ik heb bij mijn ouders twee Synologys draaien, elk een ouder 2-bay model, met elk twee schijven

De DS213 is offside backup, de DS216j is in gebruik als 'normale' opslag. De DS213 is zowel backup voor een externe Syno als voor de DS216j.

Nu wil ik eigenlijk een of allebei de Syno's vervangen. Qua capaciteit is een 2-bay genoeg, maar ik denk dat een 4-bay makkelijker migreren is. Met name de DS213 wordt te oud.

Echter is de DS213 ook weer een on-side backup van de DS216j, dus is het misschien zinnig om de DS216j aan te houden als offside backup, en een nieuwe 2-bay te kopen in plaats van een 4-bay?

Dus dan zou de DS213 vervallen, en de DS216j de rol van de DS213 overnemen.
Een nieuwe 2-bay neemt de rol over van de DS216j.

Wat zouden jullie doen?
Als je één nieuwe 2 bay koopt met voldoende capaciteit. Kun je toch de data kopieren van de 213 naar de nieuwere en daarna de data van de 216 naar de nieuwe. Dan kunnen beide oudjes met pensioen.
1 systeem, minder stroom verbruik en aangezien het toch al een offsite back-up was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
sweetdude schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:09:
[...]

Als je één nieuwe 2 bay koopt met voldoende capaciteit. Kun je toch de data kopieren van de 213 naar de nieuwere en daarna de data van de 216 naar de nieuwe. Dan kunnen beide oudjes met pensioen.
1 systeem, minder stroom verbruik en aangezien het toch al een offsite back-up was...
Je hebt gelijk, maar het is zo dat de DS213 óók een
onside backup is van de DS216j (naast het zijn van een offsite backup van een ander apparaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 15:42
brambello schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:35:
[...]

Je hebt gelijk, maar het is zo dat de DS213 óók een
onside backup is van de DS216j (naast het zijn van een offsite backup van een ander apparaat).
En dat andere apparaat kan niet de offsite backup zijn van de 216?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambello
sweetdude schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:54:
[...]

En dat andere apparaat kan niet de offsite backup zijn van de 216?
Dat zou inderdaad kunnen ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:24
Ik zoek een goede methode om de totale bestandsgrote van alle bestanden met een bepaalde extensie te zien, is hier een eenvoudige manier voor op DSM7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
gastje01 schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:02:
Ik zoek een goede methode om de totale bestandsgrote van alle bestanden met een bepaalde extensie te zien, is hier een eenvoudige manier voor op DSM7?
Mapping maken en dan treesize gebruiken?
Pagina: 1 ... 168 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).