Goedenavond,
Ik zit met een vraagje en ik hoop dat iemand hier mij kan helpen.
Het gaat om een Synology 1819+
Tot kort geleden waren 7 van de 8 slots bezet met een 16GB Seagate schijf in SHR
Het 8ste slot was vrij.
Een aantal dagen geleden begon de NAS na opstarten luid te piepen en stond bij de harde schijf in het 7e slot de melding "van groot belang"
Ik heb direct de NAS uitgeschakeld en een nieuwe disc gekocht van hetzelfde type alleen in een 20GB uitvoering.
Wat heb ik gedaan er stond in beeld dat er 2 mogelijkheden waren, de defecte schijf eruit halen of een extra disc bijplaatsen. Aangezien er nog een vrij slot was heb ik gedacht ik ga eerst herstellen en daarna zal ik de defecte disc verwijderen.
Na ongeveer 23 uur was er een melding dat de "gegevens opschonen" uitgevoerd diende te worden.
Daar is de Synology nu al een tijdje mee bezig en staat inmiddels op 9%.
In opslagbeheer heb ik het volgende staan:
Overzicht:
Opslag:
HDD/SSD:
Het systeem lijkt gezond, maar de defecte schijf staat er nog tussen. Kan deze nu gewoon verwijderd worden? (deactiveren lukt niet, hier geeft de NAS aan dat maximale schijffout tolerantie is bereikt)
Of had ik toch de schijf moeten verwijderen voordat ik de nieuwe schijf plaatste?
Ik heb geprobeerd op verschillende fora naar een antwoord te zoeken, helaas zonder resultaat.
Hopelijk kan iemand me hier in de juiste richting wijzen..
Alvast bedankt.
Gr.