[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 170 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:43
ElCondor schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:26:
[...]

Er is ook nog Synology Drive, daarmee kun je ook file sync instellen.. Dan heb je er (praktisch) geen omkijken meer naar..
DonJunior schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:22:
[..]
- Ik gebruik al jaren een Sync programma welke de foto's tussen de NAS en telefoons synchroniseert, die werkt naar behoren (voordat mensen, hoe goed bedoelt ook, dergelijke tips gaan geven dat ik dat eens moet proberen)
[..]
Jep zoals gezegd heb ik al zoiets draaien. Die heeft alleen wat files geskipt en komt daar niet meer doorheen. Vandaar dat ik een hele nieuwe backup wilde trekken en daarna die app resetten zodat ik opnieuw kan syncen ;)

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heval
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-09 23:29
koelkast schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:56:
Ik ben van plan om mijn smartphone foto's van Google photo's naar m'n synology te zetten, en nieuwe foto's direct naar de synology te zetten.

De ervaringen met Synology photo lijken heel wisselend, is dat echt de beste optie? En dan synchroniseren met de bijbehorende app? Wat zijn jullie ervaringen?
Ik heb exit gedaan vanuit google photos naar synology photos. Let op als je export doet dat google alle meta gegevens uit de fotos haalt en plaatst in een json file. Deze json moet je weer samenvoegen met de jpg. Anders heb je fotos op je synology zonder metagegevens (dus geen tijd, datum, locatie) wat maakt dat de fotos waardeloos zijn. Erg evil van google. Er zijn wel tools online om dit samen te voegen. Zowel gratis als betaald.

Verder is de synology photos app erg fijn en backup opties zijn uitgebereid. Zeker aan te raden.

In praktijk gebruik beide naast elkaar (tegen mijn zin in). Synology photos als clean data, orginele fotos en goed gesorteerd. En google photos zit alle troep erin plus compressie aan om storage te besparen. Google photos is makkelijk om met familie en vrienden shared albums te maken en heeft krachtige search! Vandaar dat ik beide nog naast elkaar gebruik.

Edit:
Deze tool heb ik in verleden gebruikt. Als je goed kan programmeren kan je zelf ook doen. Er zijn vast ook gratis tools. Maak altijd backup en dubbel check resultaat!
https://metadatafixer.com/pricing

[ Voor 7% gewijzigd door heval op 13-06-2024 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-09 07:16
Ik heb een vraag over wat ik het beste kan aanschaffen als ik met 2 computers van dezelfde Nas wil editen. Samen met mijn vrouw doen we fotografie en filmen. Ik edit vooral films, zij vooral fotografie. Nu is het een hele verzameling aan ssd's, harde schijven en regelmatig gaat er toch een kapot (gelukkig dan altijd dubbel of Backblaze voor oudere projecten).

Daarom zat ik te denken om te kijken naar een nieuwe Synology (ik heb een oude 1500 serie staan, met 4tb harde schijven erin, die ik vooral gebruik als Plex server, om dingen te downloaden, en als ftp server naar klanten toe).

Dit keer gewoon naast de computer, met 4 of 5 harde schijven van 14-18 TB erin. Ik zag al dat je bij sommige modellen een 10 gbit ethernet poort kan aanschaffen, die ik dan direct op mn Mac Studio kan aansluiten.

Maar als ik voor allebei zoiets wil dan denk ik dat ik iets moet hebben van ethernet naar USB-C, of er nog een 10 gbit switch voor. Of gaat dit helemaal niet werken? Iemand met een vergelijkbare situatie, ik kom er niet helemaal uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
DarkShadow schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:22:
Maar als ik voor allebei zoiets wil dan denk ik dat ik iets moet hebben van ethernet naar USB-C
Daar is officieel geen ondersteuning voor. Met wat aanpassingen kan je het werkend krijgen.
..of er nog een 10 gbit switch voor.
Dat kan, en is denk ik voor jou ook het makkelijkst.

Een alternatief is een dual-poort 10Gb kaart in je synology en de 2 studios daar direct op aansluiten met een static netwerkje. Zo werk ik op dit moment nog met mijn video edit pc, gezien een paar jaar geleden de 10Gb switches nog niet echt betaalbaar waren. Op je studios moet je dan nog wel een extra netwerk kaart aansluiten (via TB/USB) voor je overige netwerk/internet verkeer.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Net gebeld met Alternate, kreeg een wat vaag verhaal over dat je perse schijven moet kopen die volgens Synology geschikt zijn, omdat het anders niet zou werken. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:02

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@DarkShadow nee. Je moet natuurlijk geen schijven kopen die op de incompatible lijst staan. Maar als een schijf niet op de compatible én incompatible-lijst staat betekent het simpelweg dat de schijven (nog) niet getest zijn door Synology. De meeste zullen het gewoon prima doen. Voor de zekerheid even googlen op je nas + schijfmodel, kijken of je iets geks tegenkomt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online
DarkShadow schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:45:
Net gebeld met Alternate, kreeg een wat vaag verhaal over dat je perse schijven moet kopen die volgens Synology geschikt zijn, omdat het anders niet zou werken. Klopt dat?
Grotendeels onzin, er zijn wel enkele HDD's die afgeraden worden dus om zeker te zijn is het aanhouden van de HCL soms wel het meest verstandig. Over het algemeen staan daar wel alle recente NAS drives op (uitgaande van een recente NAS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
DukeBox schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:53:
[...]

Grotendeels onzin, er zijn wel enkele HDD's die afgeraden worden dus om zeker te zijn is het aanhouden van de HCL soms wel het meest verstandig. Over het algemeen staan daar wel alle recente NAS drives op (uitgaande van een recente NAS).
Bedankt, ik ga even googlen.

Was nu aan het kijken naar de Toshiba MG09 18 TB harde schijf.

Dit schrijven ze erbij:
Toshiba’s Enterprise Capacity Hard Drive – MG09 Series biedt 18 TB capaciteit met een cache van 512 MB, een SATA/600 interface, en het is geschikt voor 24/7 gebruik.
Big Data stimuleert de vraag naar meer gedistribueerde opslag in de cloud en op locatie. Daarom zijn vertrouwde oplossingen nodig voor het bouwen van zakelijke server- en opslagsystemen. e MG Series is ideaal voor enterprise storage arrays en industriële server- en opslagsystemen. Het biedt de capaciteit en de geavanceerde technieken die nodig zijn om te voldoen aan de speciale eisen van infrastructuren voor datacenters en cloudsystemen.
Zie op Synology.com wel Toshiba schijven staan, maar niet dit type.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

DarkShadow schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:57:
[...]
Bij de reviews in onze eigen pricewatch staan meerdere positieve ervaringen met het gebruiken van deze schijf in een Synology.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-09 16:30
DukeBox schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:53:
[...]

Inderdaad.
Het enige type schijven wat je echt wilt mijden in je NAS, zijn SMR schijven: Shingled Magnetic Recording.
Deze hebben overlappende tracks (om ruimte te besparen), waardoor je niet 1 losse sector kan schrijven, maar je moet dan altijd een heel setje aan tracks herschrijven.
Soms worden deze schijven aangemerkt als "archive"

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-09 16:30
DarkShadow schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:22:
...
Maar als ik voor allebei zoiets wil dan denk ik dat ik iets moet hebben van ethernet naar USB-C, of er nog een 10 gbit switch voor. Of gaat dit helemaal niet werken? Iemand met een vergelijkbare situatie, ik kom er niet helemaal uit.
Ik gebruik een 10G switch.
Die beginnen langzaam aan wat betaalbaarder te worden.
Ubiquiti heeft de "Unifi Aggregation Switch met 8x10G voor onder de EUR 300.
Mikrotik heeft een CRS305 met 4x10G voor onder de EUR 150

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

10Gbe kost wel veel energie. Heb je die snelheid echt nodig @DukeBox? Mijn ouwe trouwe DS918+ heeft maar 2x 1Gbe poorten en met SMB3 multichannel haal ik 200MB/s op mijn 2.5Gbe client.

10Gbe klinkt leuk, maar ga je daar überhaupt veel aan hebben als je medium ouderwetse harde schijven zijn? :) Zeker met fotografie, dat zijn zoveel losse relatief kleine bestanden, ik verwacht niet dat je daar een 10Gbe verbinding enigszins nuttig mee kan vullen als die files van harde schijven komen.

[ Voor 24% gewijzigd door Gizz op 14-06-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
DarkShadow schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:57:
[...]

Bedankt, ik ga even googlen.

Was nu aan het kijken naar de Toshiba MG09 18 TB harde schijf.

Dit schrijven ze erbij:

[...]

Synology verkoop exact dezelfde Toshiba schijven en plakken er een Synology sticker op. Er zijn twee verschillen, de firmware is Ietsjes anders en de prijs is flink anders.

Zelf heb ik sinds drieënhalf jaar twee Toshiba MG08ACA16TE schijven in een SHR-1 mirror set staan en die doen het prima.

[ Voor 11% gewijzigd door FrankHe op 14-06-2024 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Gizz schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:14:
10Gbe kost wel veel energie. Heb je die snelheid echt nodig @DukeBox? Mijn ouwe trouwe DS918+ heeft maar 2x 1Gbe poorten en met SMB3 multichannel haal ik 200MB/s op mijn 2.5Gbe client.

10Gbe klinkt leuk, maar ga je daar überhaupt veel aan hebben als je medium ouderwetse harde schijven zijn? :) Zeker met fotografie, dat zijn zoveel losse relatief kleine bestanden, ik verwacht niet dat je daar een 10Gbe verbinding enigszins nuttig mee kan vullen als die files van harde schijven komen.
Je heb er wel wat aan. Alleen is de vraag of het de meerkosten waard is.

En 10Gbe glasvezel verbruikt niet zoveel energie.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online
10Gbe kost wel veel energie.
Dat valt wel mee, helemaal als je voor SFP+ DAC gaat.
10Gbe klinkt leuk, maar ga je daar überhaupt veel aan hebben als je medium ouderwetse harde schijven zijn?
Uiteraard hang dat voornamelijk af van de gebruikte hardware en model maar zelfs met 1 enkele recente 'ouderwetse' HDD is 1Gbit al de beperkende factor met data overdracht. Veelal is 2.5Gbit voor de 2/4 drive non + modellen wel de sweet spot maar daarboven en helemaal met SSD (caching) voegt het wat toe als je véél data verstouwd. Ik heb zelfs 2x10Gb en haal daar ongeveer 1,45GB/s mee met multi channel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Tof! Misschien een stukje toelichting bij je stelling? :)

Ik heb vaak al moeite om mijn 2Gb/s aan bandbreedte goed te vullen met mijn array van 4 schijven. Helemaal als het kleinere bestanden betreft, bijvoorbeeld als ik honderden raw-foto's van 40MB per stuk naar de NAS slinger. Dat gaat echt niet sneller door te upgraden naar 10Gbe, de schijven zijn in mijn geval de beperkende factor.

In de casus van @DarkShadow worden die 4 schijven al helemaal op de proef gesteld omdat ze met twee personen tegelijk met video en/of of foto's aan de slag gaan. Het geratel van de schijven die overal en nergens bestandjes vandaan moeten halen lijkt me dan eerder de beperkende factor dan de netwerkinterface.

Zelf zou ik überhaupt de nas in een dergelijk geval niet volgooien met alleen maar harde schijven en vooral van SSD's werken. De HD's zijn dan leuk voor archivering, niet om direct vanaf te werken. Maar dat lees ik niet terug in zijn plan.

[ Voor 34% gewijzigd door Gizz op 14-06-2024 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Gizz schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:25:
[...]

Ik heb vaak al moeite om mijn 2Gb/s aan bandbreedte goed te vullen met mijn array van 4 schijven. Helemaal als het kleinere bestanden betreft, bijvoorbeeld als ik honderden raw-foto's van 40MB per stuk naar de NAS slinger. Dat gaat echt niet sneller door te upgraden naar 10Gbe, de schijven zijn in mijn geval de beperkende factor.

In de casus van @DarkShadow worden die 4 schijven al helemaal op de proef gesteld omdat ze met twee personen tegelijk met video en/of of foto's aan de slag gaan. Het geratel van de schijven die overal en nergens bestandjes vandaan moeten halen lijkt me dan eerder de beperkende factor dan de netwerkinterface.

Zelf zou ik überhaupt de nas in een dergelijk geval niet volgooien met alleen maar harde schijven en vooral van SSD's werken. De HD's zijn dan leuk voor archivering, niet om direct vanaf te werken. Maar dat lees ik niet terug in zijn plan.
Je trekt inderdaad niet de 10Gbe connectie vol. Hier getest met een RS820+ en de snelheid is ruim boven de 2 Gbe (hoogst gemeten 3Gbe). En inderdaad indien het veel kleine bestanden zijn heb je minder voordeel.

Dit artikel laat wel zien of het zinvol is in je situatie.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Gizz schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:25:
[...]

Kan het ook en en? Helft bv met ssd vullen, andere helft met grote schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Zou dan persoonlijk een model met ssd cache uitzoeken.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 13:34

Mijn trouwe 918+ heeft 2 x 2.5 via USB in SMB3 MC. Was wat gepruts qua drivers maar de doorvoer is dan ook best goed. Maar je beperking gaat zijn dat er maar 4 disken in kunnen, en die doorvoer lijk tdan beperkend te zijn. ik heb overigens niet getest met 2 cache modules erin.

SMB3 Multichannel is wel mogelijk op Windows maar het werkt niet altijd even goed. Vandaar de overstap gemaakt naar 10Gb.

Beter een NAS pakken met 10Gb. Zoals al gezegd kan je al leuke 10Gb switches vinden voor niet al te veel geld, en ook 10Gb kaarten worden steeds betaalbaarder.
Zelf heb ik mijn omgeving op 10Gb met DAC kabels gezet. Was qua energieverbruik het gunstigste en ook best betaalbaar. En ik hoef niet verder dan 10 meter vanaf de switch.

Voor snelle up-en downloads is dat echt super. Ik gebruik de Synology backup for business en maak elke 2 dagen een backup. Dat vliegt erover. Platte files kopiëren gaat wat langzamer maar is dan ook veel kleine bestanden. Eerder een Windows beperking. Grote files (500MB +) gaan wel weer lekker vlot.

Maar goed, alles kost wel wat meer dan 1 of 2.5 Gb switches.

[ Voor 3% gewijzigd door reinier68 op 14-06-2024 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Ik heb sinds een aantal dagen dat volgens PRTG mijn root (als in /) tussen de 1000 en (! MB schommelt, iemand enig idee wat hier voor kan zorgen? Het is niet dat ik overdag veel aan het doen ben op de NAS.

[edit] Issue gevonden, port 80 op mijn firewall stond dicht, wat er blijkbaar voor zorgde dat mijn certifate niet vernieuwd kon worden, wat blijkbaar intern voor wat stress zorgde. Port 80 weer open gezet, certificaat vernieuwd, alles weer normaal. Rare is, certifcaat was nog 9 dagen geldig, dus vermoedelijk echt het renewal proces wat het issue veroorzaakte.

[edit2]Helaas, dat was dus maar tijdelijk, ik zie wel dat in performance monitor, de utilization van Disk 1 continu op 100% staat, smart test (ook de extended) is wel okay. Dus geen idee of ik nu tegen een bug/issue of een defect gaande HDD aan kijk.

[edit3] Support ticket bij Synology aangemaakt, ik heb werkelijk geen idee wat er aan de hand is met Disk 1.

[ Voor 71% gewijzigd door MeNTaL_TO op 15-06-2024 23:13 ]

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Ik twijfel nog wel over de aanschaf van de 1522+, ik draai ook Plex en lees dat de oudere modellen eigenlijk betere hardware support hebben. Wellicht toch nog slim om even te wachten of Synology nog met wat nieuws gaat komen dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
DarkShadow schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:45:
Ja, je kunt niet elke schijf gebruiken.

Als je beroepsmatig veel data verwerkt dan zou ik geen enkel risico willen lopen en gewoon eentje van de lijst kiezen. Als er iets mis gaat dan treft jou geen enkele blaam.
Natuurlijk nog steeds elke dag een backup maken O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@nokiaan958GB
Nee dat klopt niet.
Wat Synology doet is bij het opstarten van de Nas een melding geven dat het een schijf betreft die niet door hen gecertificeerd is..

Echter voldoen alle schijven gewoon aan de SATA specs en werken ook gewoon allemaal.
Ik heb nog nooit gezien dat iemand meldde dat een schijf die niet defect was niet werkte in zijn Synology.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

DarkShadow schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:30:
[...]

Kan het ook en en? Helft bv met ssd vullen, andere helft met grote schijven.
Ja hoor, dat kan. Zelf heb ik in mijn DS918+ vier ouderwetse schijven voor één volume voor langetermijnopslag. Files waarmee gewerkt wordt vanaf clients en serverdiensten (denk aan VM's en dockerpakketjes) met veel (kleine) schrijf- en leesacties staan op de twee M.2 SSD's die ik als twee losse volumes heb geconfigureerd.

Dat werkt voor mij perfect, zo heb ik het minste last van trage schijven. Met SSD's als cache moet je maar hopen dat de juiste dingen gecached worden en moet alles uiteindelijk toch weer naar die trage schijven geschreven worden. Voor mij voelt dingen die baat hebben bij snelle IO permanent op een snel volume en dingen waarbij de snelheid niet uitmaakt op trage schijven veel logischer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
DarkShadow schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:18:
Ik twijfel nog wel over de aanschaf van de 1522+, ik draai ook Plex en lees dat de oudere modellen eigenlijk betere hardware support hebben. Wellicht toch nog slim om even te wachten of Synology nog met wat nieuws gaat komen dit jaar.
Nog even hierover. Wat ik niet zo goed begrijp is waarom er niet een Nas is die je en gewoon normaal met USB-C kan aansluiten en verder natuurlijk wel als Nas kan functioneren.

Het probleem van een pure NAS als main backup is toch dat de online backup ineens veel duurder is. Ik kan hier met externe schijven / DAS etc onbeperkt backuppen met Backblaze voor 5 euro per maand per computer. Ik heb daar letterlijk meer dan 40TB staan, met een Nas moet ik ineens 6 eu per TB betalen per maand en is het ineens onbetaalbaar. (naja voor mij dan).

[ Voor 25% gewijzigd door DarkShadow op 17-06-2024 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
DarkShadow schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:07:
[...]

Nog even hierover. Wat ik niet zo goed begrijp is waarom er niet een Nas is die je en gewoon normaal met USB-C kan aansluiten en verder natuurlijk wel als Nas kan functioneren.
Het is dus precies wat de naam al geeft: een NAS = Network Attached Storage.
Dus via je netwerk kan je bestanden delen met meerdere personen. En eigen security erop zetten, extra diensten (backups, websites, en containers, verzin het maar).

In jouw scenario is het bedoeld voor 1 uniek persoon. Dus met een externe disk (USB) en een Cloud oplossing is dat afgedekt.

SImpel dus een kwestie van de behoefte die iemand of een groep heeft.
Er is dus geen goed of fout, meer een palet van functionele keuzes :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabbah
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 15:00
Ik wil binnenkort een NAS aanschaffen, en mijn oog is gevallen op de Synology DS923+. De NAS zal gebruikt worden voor, in eerste instantie:

- Eigen cloud, voor voornamelijk foto's/video's, waarbij ik ook de opgroeiende kinderen tzt een plekje wil aanbieden op de NAS voor hun eigen spul
- Als Plex server voor het streamen van (4k) films

Ik lees dat de DS923+ geen hardware acceleration ondersteunt, en het is me niet helemaal duidelijk wanneer het transcoden van films nodig is.

- Als ik een 4k televisie heb, kunnen dan per definitie alle 4k films afgespeeld worden zonder dat transcoding nodig is?
- Kan ik op mijn laptop (met nvidia kaart) 4k films afspelen, en zo ja, is het dan de NAS die transcode of is het mijn laptop die dan transcode?
- En als ik het goed begrijp, zal de NAS altijd transcoden wanneer ik afspeel op een Android device?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Jabbah wat er afgespeeld kan worden hangt geheel van de client af. Wat je tv allemaal native kan spelen valt niet te zeggen aan de hand van alleen de resolutie; er zijn veel verschillende codecs voor zowel audio als video die niet allemaal ondersteund hoeven te worden.

Op je laptop verwacht ik geen problemen, die kan vast veel aan. Maar de software en hardware van een tv is een stuk beperkter. Even googlen op je TV + Plex of TV + Transcoding levert je hopelijk meer inzichten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

MeNTaL_TO schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 23:05:
Ik heb sinds een aantal dagen dat volgens PRTG mijn root (als in /) tussen de 1000 en (! MB schommelt, iemand enig idee wat hier voor kan zorgen? Het is niet dat ik overdag veel aan het doen ben op de NAS.
Hier kunnen dus meerdere mensen last van hebben (wellicht zonder dat ze het weten). Het gaat dus om een bug in Active Insight, wat ik idd aan had staan, nu even uninstalled.
Currently, we have identified a potential issue related to the Active Insight "file activity" service.

Regrettably, at this moment, we do not have a effective solution for this particular issue. We understand the inconvenience this may cause and sincerely apologize for any frustration it has caused.

While we can disable this process, it is important to note that doing so would also disable the file activity feature of Active Insight. However, we assure you that our development team is actively working on a solution and we anticipate a release in the near future that will address this matter comprehensively.

In the meantime, we would be more than willing to assist you in disabling the file activity feature, should you wish to proceed in that direction. This would temporarily alleviate the issue until our upcoming release resolves it permanently.

Please let us know if you would like us to disable this function or if you have any further concerns that we can address.

Once again, we sincerely apologize for any inconvenience caused and appreciate your patience and understanding.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jabbah schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:41:
Ik wil binnenkort een NAS aanschaffen, en mijn oog is gevallen op de Synology DS923+. De NAS zal gebruikt worden voor, in eerste instantie:

- Eigen cloud, voor voornamelijk foto's/video's, waarbij ik ook de opgroeiende kinderen tzt een plekje wil aanbieden op de NAS voor hun eigen spul
- Als Plex server voor het streamen van (4k) films

Ik lees dat de DS923+ geen hardware acceleration ondersteunt, en het is me niet helemaal duidelijk wanneer het transcoden van films nodig is.

- Als ik een 4k televisie heb, kunnen dan per definitie alle 4k films afgespeeld worden zonder dat transcoding nodig is?
- Kan ik op mijn laptop (met nvidia kaart) 4k films afspelen, en zo ja, is het dan de NAS die transcode of is het mijn laptop die dan transcode?
- En als ik het goed begrijp, zal de NAS altijd transcoden wanneer ik afspeel op een Android device?
Ik gebruik een google chromecast met google tv met daarop vlc geïnstalleerd (kodi kan ook prima).
Je speelt dan alles gewoon af vanaf een share op je Nas en dan hoef je helemaal nooit iets te trancoderen en heb je ook geen plex op je Nas meer nodig en belast je de NAs ook nauwelijks.

Zo ben je niet meer afhankelijk van welke dlna profielen je tv ondersteund, want dat is altijd de beperkende factor.
Die dlna profielen zijn een samenstelling van resolutie, codec, bitrate en nog een paar zaken en dat voor zowel video, audio als ondertiteling.
Dus de video moet in een van de profielen passen die de tv ondersteund en tevens moet datzelfde profiel door in dit geval plex ondersteund worden en aangezien die dlna profielen niet gestandaardiseerd zijn is het een zooitje geworden.
Als dat alles niet bij elkaar past moet plex gaan transcoderen naar iets wat de tv wel aan boord heeft en daar heeft die Nas niet voldoende cpu power voor.

Een google Chromecast met google tv heeft daar geen last van want die sluit je via hdmi aan je tv aan en over het netwerk gaat alleen het video bestand en geen stream.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ben(V) schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:12:
[...]

Ik gebruik een google chromecast met google tv met daarop vlc geïnstalleerd (kodi kan ook prima).
Je speelt dan alles gewoon af vanaf een share op je Nas en dan hoef je helemaal nooit iets te trancoderen en heb je ook geen plex op je Nas meer nodig en belast je de NAs ook nauwelijks.

Zo ben je niet meer afhankelijk van welke dlna profielen je tv ondersteund, want dat is altijd de beperkende factor.
Die dlna profielen zijn een samenstelling van resolutie, codec, bitrate en nog een paar zaken en dat voor zowel video, audio als ondertiteling.
Dus de video moet in een van de profielen passen die de tv ondersteund en tevens moet datzelfde profiel door in dit geval plex ondersteund worden en aangezien die dlna profielen niet gestandaardiseerd zijn is het een zooitje geworden.
Als dat alles niet bij elkaar past moet plex gaan transcoderen naar iets wat de tv wel aan boord heeft en daar heeft die Nas niet voldoende cpu power voor.

Een google Chromecast met google tv heeft daar geen last van want die sluit je via hdmi aan je tv aan en over het netwerk gaat alleen het video bestand en geen stream.
Je zit heel dicht in de buurt van de waarheid.

@Jabbah Echter maakt het voor plex niks uit welke dlna profielen de tv ondersteund aangezien plex een eigen decoder gebruikt. Waar het hem in zit is dat de tv meestal een beperkte chip heeft om hardware matig mee te decoderen. Vaak ondersteunen die chips alleen AVC en h.264 als protocol, dit omdat het nodig is voor de DVB decoder. Nieuwere protocollen zoals h.265 worden softwarematig gedecodeerd dit is ook met Kodi als dat op de tv draait. Een Chromecast ondersteund hardwarematig bijna alle protocollen, daarom heb je daar met Kodi en met Plex bijna geen problemen mee.

Nieuwere tv's ondersteunen ook nieuwere protocollen en kunnen daarom ook via plex prima decoderen zonder dat de nas hard moet werken.

Waarom is het dan toch handig om voor mobiels en tablets hardwarematig encoderen op de nas te doen met Plex? Dit is omdat plex ook de verbinding test voordat de stream begint. Is de verbinding traag (je bent onderweg oid) dan gaat plex de stream voor je opnieuw encoderen waarbij een lagere bitrate wordt gebruikt. Je kunt kiezen om alsnog de volledige stream te gebruiken als je ervan overtuigd bent dat de bandbreedte van de verbinding voldoende is.

Ik zou overigens plex toch wel aanraden omdat het veel makkelijker werkt als je buitenshuis iets wilt kijken. Als je alleen thuis kijkt dan kun je inderdaad prima vlc of Kodi gebruiken. Anders dien je met iets als een vpn naar huis te verbinden.

Maar de vraag heb je nu hardwarematig encoderen nodig? De kans is klein als je veel 4k content hebt. De celeron cpu's hebben voor zover ik weet namelijk geen support om h.265 opnieuw te encoderen, dit gebeurd dan softwarematig waardoor je nog niks kunt zien omdat het veel te traag gaat. Het meeste 4k materiaal is met h.265 gecodeerd. Voor andere oudere protocollen werkt het wel fijn maar 4k materiaal is wel lastig. Ik weet dit laatste niet 100% zeker, mogelijk kan de celeron cpu toch hardwarematig h.265 decoderen en opnieuw encoderen.

Ook een videokaart van een pc ondersteunt veel video protocollen maar als een bepaald protocol niet ondersteund wordt dan kan het altijd nog via de cpu softwarematig gedecodeerd worden. De meeste recente cpu's zijn snel genoeg om 4k video's te decoderen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zit niet alleen dicht op de waarheid, maar alles wat ik schreef is correct.
Dat plex bijna alle dlna profielen ondersteund is niet het punt, het gaat om de (ook bij nieuwe tv's) beperkte ondersteuning en dat gewoon problematisch blijft.
En dan heb ik het nog niet eens met de problemen van ondertiteling.

Plex begint ondertussen een molog te worden die langzamerhand ook geld gaat vragen zoals voor de plexpas, dus persoonlijk blijf ik ver weg van plex.

Als je een Nas heb is een kleine investering in een Google Chromecast met google tv echt de beste oplossing.

En buiten je eigen huis kijk je meestal niet op een tv maar op een tablet of laptop en dan is plex ook volkomen overbodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Je kan Jellyfin overwegen, doet hetzelfde als Plex maar dan gratis.

Op mijn Android TV heb ik prima ervaring met het afspelen van media, max 1080p, binnenshuis op Plex. Alleen het navigeren is soms wel wat langzaam binnen de App, maar dat verwijt ik aan de matige hardware van mijn Android TV.

Maar Plex/Jellyfin is meer dan alleen afspelen van media.. Het houdt je kijkgeschiedenis bij, je kan makkelijk verder gaan waar je gebleven bent, en houdt alles lekker bij elkaar.

Het zijn qua interfaces letterlijk alternatieven voor bijvoorbeeld Netflix.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jelmer87-
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-08 09:47
Goedenavond,

Ik zit met een vraagje en ik hoop dat iemand hier mij kan helpen.

Het gaat om een Synology 1819+
Tot kort geleden waren 7 van de 8 slots bezet met een 16GB Seagate schijf in SHR
Het 8ste slot was vrij.

Een aantal dagen geleden begon de NAS na opstarten luid te piepen en stond bij de harde schijf in het 7e slot de melding "van groot belang"

Ik heb direct de NAS uitgeschakeld en een nieuwe disc gekocht van hetzelfde type alleen in een 20GB uitvoering.

Wat heb ik gedaan er stond in beeld dat er 2 mogelijkheden waren, de defecte schijf eruit halen of een extra disc bijplaatsen. Aangezien er nog een vrij slot was heb ik gedacht ik ga eerst herstellen en daarna zal ik de defecte disc verwijderen.

Na ongeveer 23 uur was er een melding dat de "gegevens opschonen" uitgevoerd diende te worden.
Daar is de Synology nu al een tijdje mee bezig en staat inmiddels op 9%.

In opslagbeheer heb ik het volgende staan:

Overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3s73mwGA1Yeto8vcDaZauNIGtA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nF9XruJq4qLsMhATXzh0F9VD.jpg?f=fotoalbum_large

Opslag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRxFyt6sWYEdHyp5BzPPSNNeqaI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iOyV6EHXAX0RNmBAdlRqOD4J.jpg?f=fotoalbum_large

HDD/SSD:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lP3ly4tvJGI9Cb8U0-Ud-7OAkXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tj6MBhxW94kAHn1zBfyLN8LG.jpg?f=fotoalbum_large

Het systeem lijkt gezond, maar de defecte schijf staat er nog tussen. Kan deze nu gewoon verwijderd worden? (deactiveren lukt niet, hier geeft de NAS aan dat maximale schijffout tolerantie is bereikt)

Of had ik toch de schijf moeten verwijderen voordat ik de nieuwe schijf plaatste?

Ik heb geprobeerd op verschillende fora naar een antwoord te zoeken, helaas zonder resultaat.

Hopelijk kan iemand me hier in de juiste richting wijzen..
Alvast bedankt.

Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Je had de schijf moeten vervangen door een nieuwe. Waarom een verschillend type eigenlijk? In de RAID modi krijg je dat verschil in grootte er nooit bij.

Je zal een extra disk moeten kopen, want als je nu disk 8 eruit trekt is je RAID stuk.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jelmer87-
Quad schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 20:48:
Je had de schijf moeten vervangen door een nieuwe. Waarom een verschillend type eigenlijk? In de RAID modi krijg je dat verschil in grootte er nooit bij.

Je zal een extra disk moeten kopen, want als je nu disk 8 eruit trekt is je RAID stuk.
Omdat de 16GB schijven al wat jaartjes dienst hebben gedaan en ik had gedacht als ik nu vast overstap op 20GB ik in de toekomst wat extra ruimte heb als dan allemaal 20GB schijven zijn.

Bedankt voor je antwoord, begrijp ik het goed dat ik na het opschonen van de gegevens, de disc in slot 7 zal moeten vervangen voor een nieuwe disc en dan wederom een herstel zal moeten uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Ps, je hebt als het goed is TB schijven. :)

Wat betreft jouw gedachte, dat klopt wel, maar dat stond er niet zo bij.

Je hebt nu je opslag als het ware uitgebreid met 14TB. Nu nog een disk om die 7e schijf te vervangen en je RAID te repareren.

Inderdaad het opschonen van data even afwachten, kan enige uren duren.
Het rebuilden van de array zal wel een flinke tijd in beslag nemen en is ook intensief voor andere schijven.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jelmer87-
Echt super dom. Nu maar hopen dat ze er allemaal levend doorheen komen.
Bedankt voor je hulp.

Nog een laatste vraag, wat is de reden dat de NAS aangeeft dat de fout tolerantie is bereikt als ik de schijf die een probleem geeft probeer te deactiveren, dit zal ik toch ook moeten doen als ik de 2e nieuwe HDD ga plaatsen?

[ Voor 56% gewijzigd door -Jelmer87- op 19-06-2024 21:26 . Reden: Extra vraag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

-Jelmer87- schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:14:
Bedankt voor je hulp.

Nog een laatste vraag, wat is de reden dat de NAS aangeeft dat de fout tolerantie is bereikt als ik de schijf die een probleem geeft probeer te deactiveren, dit zal ik toch ook moeten doen als ik de 2e nieuwe HDD ga plaatsen?
Kan je niet schijf 8 uit je array halen en dan schijf 7 vervangen?
Ben je alleen wel weer heel wat uurtjes bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
-Jelmer87- schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:14:
Bedankt voor je hulp.

Je had idd gewoon disk 7 moeten vervangen door je 18TB disk.
Disk 7 moet je nu alsnog vervangen omdat diks 8 al een onderdeel is van Pool1.

Dan zal je array eerst gaan rebuilden om weer 100% gezond te worden. Aansluitend zal er ene "opschoon" actie starten. Dat "opschonen" is "data scrubbing" en gebeurt na plaatsten van een nieuwe disk in je array vanzelf. Dat kan echt heel lang duren. Maar is dus heel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:54
Ik heb een Synology NAS 920+.

Het viel me op dat de NAS sinds een paar weken last heeft van hoge CPU temperaturen. Ik zie hem schommelen tussen de 70-77 graden.

Ik draai best veel docker containers, zoals arr stack, home assistant en andere meuk. Maar dat zou eigenlijk niet uit moeten maken.

Wat kan ik nu het beste doen? De NAS is nu ongeveer 2,5 jaar oud. Ik zie dat mensen onder andere:
- fans vervangen
- thermal pasta vervangen

Het lijkt me dat bovenstaande acties niet nodig zouden moeten zijn aangezien de NAS nog niet zo oud is.

Zijn er nog andere opties zoals laten repareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Controleer op de aanwezigheid van stof. Wat is de koelingsmodus? Als je deze op vol vermogen zet, veranderd dat in de temperatuur?

Houdt er rekening mee dat 80 graden wel de grens zo'n beetje is dat een Synology zichzelf afsluit..

Draait de fan überhaupt wel?

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19-09 21:59
Quad schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:23:
Controleer op de aanwezigheid van stof. Wat is de koelingsmodus? Als je deze op vol vermogen zet, veranderd dat in de temperatuur?

Houdt er rekening mee dat 80 graden wel de grens zo'n beetje is dat een Synology zichzelf afsluit..

Bij mijn ging de NAS bij 50C in de thermal shutdown, daarom staat hij vooralsnog niet meer in de meterkast maar op de kast op ons thuiskantoor.

DS1817+& DS923+ DX513 & DX517

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mk23 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 22:52:
[...]

Bij mijn ging de NAS bij 50C in de thermal shutdown
Bij een cpu core temperatuur van 50 graden?? Dat lijkt me wel heel snel/veel te voorzichtig. Bedoel je niet 50 graden voor het systeem zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 22:20
banaliteit schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:20:
Ik heb een Synology NAS 920+.

Het viel me op dat de NAS sinds een paar weken last heeft van hoge CPU temperaturen. Ik zie hem schommelen tussen de 70-77 graden.

Ik draai best veel docker containers, zoals arr stack, home assistant en andere meuk. Maar dat zou eigenlijk niet uit moeten maken.

Wat kan ik nu het beste doen? De NAS is nu ongeveer 2,5 jaar oud. Ik zie dat mensen onder andere:
- fans vervangen
- thermal pasta vervangen

Het lijkt me dat bovenstaande acties niet nodig zouden moeten zijn aangezien de NAS nog niet zo oud is.

Zijn er nog andere opties zoals laten repareren?
De NAS heeft settings voor zijn cooling profiel, die houdt de temperaturen wel binnen een acceptabele range. Die kun je gewoon aanpassen als je je daar fijn bij voelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWXPD4tzyBtr-TBguEgyB17Iyks=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Omxos7xPdOSKvbBjLPnA8PCl.png?f=user_large

De 920+ heeft een Celeron J4125 met max toegestane temperatuur van 105 graden. Onder de 80 graden zou ik me niet snel zorgen maken, daarboven zal de Synology waarschijnlijk wel merkbaar harder ventileren om te koelen.
Quad schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:23:

Nee, 80 graden is niet de max. Daarnaast heeft de 920+ geen CPU fan, alleen de behuizingsfan, dus een hogere temperatuur is daar te verwachten.
Mk23 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 22:52:
[...]

Bij mijn ging de NAS bij 50C in de thermal shutdown, daarom staat hij vooralsnog niet meer in de meterkast maar op de kast op ons thuiskantoor.
Er klopt iets niet met je NAS. Ik heb 3 verschillende Synology generaties, die allemaal makkelijk 50+ graden worden.

Tenzij je een INTEL Atom C2538 hebt, daar geloof ik onderhand zo'n problemen wel. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
>>>>>>>Tenzij je een INTEL Atom C2538 hebt, daar geloof ik onderhand zo'n problemen wel. :X<<<<<<<<<<

Het is een 1817+, dus een C2538:) Met 50C de lucht in de meterkast blazen is niet zo lekker. Maar 8 schijven die een SHR1 uitbreiden geven best wel wat warmte af.

De plek is sowieso niet zo ideaal, dus moet nog een keer een andere plank maken. Het huis is uit 1972, dus de meterkast zit eigenlijk stampvol, zeker als ik het met het nieuwbouwhuis van mijn zu vergelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 22:20
@Mk23 Nice. Mijn 1815+ C2538 mag niet te koud worden en valt juist uit bij kamertemperatuur.

Er staat een doos over de bovenste helft van de NAS zodat hij niet te warm en niet te koud wordt.

Waarom een doos? De NAS is net na 3 jaar kapot gegaan, toch vervangen onder coulance (want C2538). Die nieuwe heb ik sindsdien al 2x op het moederbord moeten solderen om maar weer aan de praat te krijgen...

Downtime mag ook niet meer dan een kwartier zijn, anders kun je een föhn erbij pakken voordat hij weer opstart.

Wie een 2e hands NAS zoekt moet die C2538 troep in ieder geval mijden als de pest. Ook de gerepareerde machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
FrenzyFreak schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:29:
@Mk23 Nice. Mijn 1815+ C2538 mag niet te koud worden en valt juist uit bij kamertemperatuur.

Er staat een doos over de bovenste helft van de NAS zodat hij niet te warm en niet te koud wordt.

Waarom een doos? De NAS is net na 3 jaar kapot gegaan, toch vervangen onder coulance (want C2538). Die nieuwe heb ik sindsdien al 2x op het moederbord moeten solderen om maar weer aan de praat te krijgen...

Downtime mag ook niet meer dan een kwartier zijn, anders kun je een föhn erbij pakken voordat hij weer opstart.

Wie een 2e hands NAS zoekt moet die C2538 troep in ieder geval mijden als de pest. Ook de gerepareerde machines.
De mijne is een renewed van Truebase, volgens mij gewoon een NOS van Synology en met twee jaar fabrieksgarantie van Synology via Truebase. Daarmee durfde ik het risico wel te nemen.
Op kantoor zit de temperatuur van de drives nu tussen de 29-32C, dat is voor de hele setup een mooie temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 22:25
Ik heb sinds een aantal dagen elke 5 minuten ineens hele hoge disk activiteit op mijn volume met harde schijven.
Het is wel gekomen na het verplaatsen van een aantal pakketten van een SSD volume naar HDD volume.
Maar als ik die pakketten stop blijft het gewoon doorgaan.
Als ik via de terminal kijk zie ik dat het /usr/bin/php /app/www/public/cron.php is.
Ergens draait er elke 5 minuten iets dat de hoge disk activiteit veroorzaakt maar wat?
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
ComTech schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:04:
Ik heb sinds een aantal dagen elke 5 minuten ineens hele hoge disk activiteit op mijn volume met harde schijven.
Het is wel gekomen na het verplaatsen van een aantal pakketten van een SSD volume naar HDD volume.
Maar als ik die pakketten stop blijft het gewoon doorgaan.
Als ik via de terminal kijk zie ik dat het /usr/bin/php /app/www/public/cron.php is.
Ergens draait er elke 5 minuten iets dat de hoge disk activiteit veroorzaakt maar wat?
Iemand een idee?
Als het elke 5 minuten is dan zou ik het in de task scheduler zoeken. Ik weet niet wat je daar allemaal in hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
DutchKel schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 23:28:
[...]

Als het elke 5 minuten is dan zou ik het in de task scheduler zoeken. Ik weet niet wat je daar allemaal in hebt staan.
Daar heb ik ook in gekeken maar kan niks geks vinden.
Je kan daar volgens mij niet eens een taak aanmaken die elke 5 minuten start, minimale is een uur dacht ik.

edit:
Ik ben er dus achter dat het container manager is. Als ik deze stop is het over.
Gekke is container manager en de docker map staan allebei geïnstalleerd op een ander volume met SSD's.
Ik heb deze wel verplaatst met een script laatst en de docker map heb ik ook verplaats.
Dit was echter wel van een volume met 1 SSD naar een ander volume ook met SSD's.
Ik ga container manager maar eens verwijderen en de docker map en alles opnieuw opbouwen.
Lang leve de backups _/-\o_

[ Voor 37% gewijzigd door ComTech op 23-06-2024 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-09 22:41
Na jaren stuck te zijn met een absoluut trash Netgear NV+ , heb ik eindelijk geinvesteerd in een nieuwe Synology NAS.. een RS822+
(de Netgear schreef tegen 1mbps , lezen tegen +- 8mbps)

gezien de stevige investering houd ik momenteel de 4x 2tb schijven nog even . ik heb momenteel nog geen plaats tekort ..

Toekomstgewijs wil ik wel de schijven swappen van 2tb naar 10tb oid ..Ik draaide & draai nog steeds in Raid 5 configuratie . Ik dacht dus schijf 1 te pullen, laten recoveren ... , daarna schijf 2 te pullen, laten recoveren etc etc , tot alle 4 de schijven vernieuwd zijn.
Daarna dacht ik de partitie te vergroten tot de full size van de disken.

Is zoiets mogelijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Helaas na het de-installeren van container manager en weer installeren en langzaam 1 voor 1 mijn containers weer opbouwen is het toch weer begonnen.
Ben er wel achter in welke container, spotweb die haalt elke 5 minuten data opnieuw binnen.
Maar als ik die dan stop blijft het probleem wel elke 5 minuten doorgaan.

als ik kijk in /etc/crontab staat er wel iets wat om de 5 minuten start.

0 5 * * 0 root /usr/syno/bin/synoschedtask --run id=19

Als ik die weghaal komt hij gewoon weer terug.
Heb nu container manager wel weer verwijderd en weer geinstalleerd maar tot nu toe gaat het goed.
Ik snap het niet meer 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door ComTech op 23-06-2024 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:41
ijske schreef op zondag 23 juni 2024 @ 13:02:
Na jaren stuck te zijn met een absoluut trash Netgear NV+ , heb ik eindelijk geinvesteerd in een nieuwe Synology NAS.. een RS822+
(de Netgear schreef tegen 1mbps , lezen tegen +- 8mbps)

gezien de stevige investering houd ik momenteel de 4x 2tb schijven nog even . ik heb momenteel nog geen plaats tekort ..

Toekomstgewijs wil ik wel de schijven swappen van 2tb naar 10tb oid ..Ik draaide & draai nog steeds in Raid 5 configuratie . Ik dacht dus schijf 1 te pullen, laten recoveren ... , daarna schijf 2 te pullen, laten recoveren etc etc , tot alle 4 de schijven vernieuwd zijn.
Daarna dacht ik de partitie te vergroten tot de full size van de disken.

Is zoiets mogelijk ?
Naar mijn weten schrijf je niets geks, de vraag is alleen of de oude schijven dat (nog) aankunnen.

Anders gedacht: R5 = 3 schijven, je geeft aan 4 schijven te hebben.
Dat geeft namelijk nog een optie, dus: Over hoeveel data hebben we het?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
D_Jeff schreef op zondag 23 juni 2024 @ 13:51:
[...]

Naar mijn weten schrijf je niets geks, de vraag is alleen of de oude schijven dat (nog) aankunnen.

Anders gedacht: R5 = 3 schijven, je geeft aan 4 schijven te hebben.
Dat geeft namelijk nog een optie, dus: Over hoeveel data hebben we het?
Ik gebruik nu iets van 4,5 tb van de 5,3tb beschikbaar.
Bedoel je 1 schijf te vervangen naar bv een 8TB zodat ik al 2 kopieen heb ? (een raid 5 + 1 single disk)
Kan je nadien een single volume nog converteren naar een Raid 5 partitie ?

de schijven zijn oud, maar draaien hier niet 24/7, dus die worden vervangen bij schade of onvoldoende capaciteit.

(Ik fotografeer + film , en er zijn weekendjes van 100gb aan data, maar soms ook weken niets)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:41
@ijske Ik zit meer aan een R5 + 1 ("single") te denken als permanente keuze. Dan kan die enkele schijf namelijk als backup locatie dienen voor de data en geeft je momenteel al de mogelijkheid om data van "links naar rechts en terug" te brengen.

Als de single disk kapot gaat, zit je ook niet gelijk met een rebuild en als de R5 set moet rebuilden, kan je alsnog data wegschrijven naar de single disk.
Wel is mijn ervaring dat wanneer een disk in een R5 kapot gaat, de andere 2 enkel moment ook stuk (kunnen) gaan

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
D_Jeff schreef op zondag 23 juni 2024 @ 14:09:
@ijske Ik zit meer aan een R5 + 1 ("single") te denken als permanente keuze. Dan kan die enkele schijf namelijk als backup locatie dienen voor de data en geeft je momenteel al de mogelijkheid om data van "links naar rechts en terug" te brengen.

Als de single disk kapot gaat, zit je ook niet gelijk met een rebuild en als de R5 set moet rebuilden, kan je alsnog data wegschrijven naar de single disk.
Wel is mijn ervaring dat wanneer een disk in een R5 kapot gaat, de andere 2 enkel moment ook stuk (kunnen) gaan
Best practice is om disks uit verschillende series er in te zetten. Dus dan kan het met die andere 2 die kapot gaan wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ijske
Backup in dezelfde Nas is tamelijk zinloos.
En disken uit verschillende series is ook zinloos.
Je raid configuratie beschermt je tegen een defecte disk.

Je kunt geen data disken van Netgear naar Synology migreren.
Wat je kunt doen is een disk uit die Netgear halen en die in de Nas stoppen waar je dan een SHR(dus niet Raid) storage pool op aanmaakt en op die pool een volume.
Je kunt dan 2TB aan data overzetten via het netwerk, de rest zul je ergens ander tijdelijk op moeten slaan.

Daarna kun je die SHR storage pool uitbreiden met de andere disken en als je dat allemaal gedaan hebt kun je het volume uitbreiden.

Of als je een backup hebt, gewoon alle disken ineens overzetten, daar een SHR op aanmaken plus een volume en dan de backup terug zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Was het maar zo simpel... maar ik ging er al vanuit dat Netgear's X-raid niet compatibel is met Synology's aanpak ... dus ik ben al 2 weken alle data van die disken naar mn vaste pc aan het trekken (tegen 10mbp/s *zucht*)

Als ik alles heb kan ik de disken vers formatteren en analyseren in de Synology en alles terugzetten.
Het was maar toekomstdenken... (als ik bv ook Plex ga gebruiken , of VMWare erop zou zetten)

de NAS is al een backup van mijn vaste pc , dus geen nut om daar nog eens een 3e kopie op te zetten.
Als ik echt een 3e kopie wil zou ik een off-site backup willen :)

thanks voor de antwoorden Sir's

[ Voor 26% gewijzigd door ijske op 23-06-2024 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Ben(V) schreef op zondag 23 juni 2024 @ 14:23:
@ijske
Backup in dezelfde Nas is tamelijk zinloos.
En disken uit verschillende series is ook zinloos.
There's two schools of thought. One that it doesn't matter, and the other that says you're more likely to get the same failure with more than one drive if they're from the same batch etc.

Ik ben van de laatste school omdat ik het een keer gigantisch mis hen zien gaan. Wat natuurlijk geen ramp is, maar je heb er weer zoveel wek van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
John245 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 15:16:
[...]

There's two schools of thought. One that it doesn't matter, and the other that says you're more likely to get the same failure with more than one drive if they're from the same batch etc.

Ik ben van de laatste school omdat ik het een keer gigantisch mis hen zien gaan. Wat natuurlijk geen ramp is, maar je heb er weer zoveel wek van.
Nog belangrijker om te vermelden is dat je het alleen over het 2e zinnetje hebt.

Ik hoop dat er niemand is die zegt dat backup in dezelfde nas een goede backup is. Als er brand uitbreekt ben je alsnog alles kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renem
  • Laatst online: 16-09 11:24
DutchKel schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:59:
[...]

Nog belangrijker om te vermelden is dat je het alleen over het 2e zinnetje hebt.

Ik hoop dat er niemand is die zegt dat backup in dezelfde nas een goede backup is. Als er brand uitbreekt ben je alsnog alles kwijt.
Of een stroomstoring waarbij er bv ineens 300V op het net komt te staan, of een blikseminslag. Dat vind ook je "backup"schijf niet leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
renem schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:32:
[...]

Of een stroomstoring waarbij er bv ineens 300V op het net komt te staan, of een blikseminslag. Dat vind ook je "backup"schijf niet leuk.
Mag aannemen dat het beveiligd is met SPD I/II en SPD III.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renem
  • Laatst online: 16-09 11:24
John245 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:38:
[...]

Mag aannemen dat het beveiligd is met SPD I/II en SPD III.
Daar zeg je het precies goed. Ik mag ook aannemen dat mijn schijven blijven werken, is ook niet gegarandeerd. Ik meen recentelijk nog gelezen te hebben dat er ergens in Nederland heel veel problemen zijn geweest door een spanningspiek. En daarvoor willen we nu juist een backup hebben.

Edit: heb het gevonden; eind januari in Oude Pekela, 400V op het net. https://www.telegraaf.nl/...nningspiek-in-oude-pekela

[ Voor 15% gewijzigd door renem op 23-06-2024 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Als ik filestation opstart krijg ik elke keer de volgende melding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0uII_dnV1x7GXpLblWE3vAQmHr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ot1WlBaiPMdxeOB3HKmD0ycs.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had een cifs mount gedaan naar een backup nas maar die mount heb ik verwijderd uit de mount list.
Als ik deze weer terug mount dan is de melding weg.
Verwijder ik hem weer is de melding weer terug 8)7
Hoe krijg ik die melding weg zonder dat ik een mount actief heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:48
Ik heb de DS224+ in mijn bezit en heb deze aangeschaft en een configuratie zoals in deze review omschreven.
Hier word aangegeven dat vanuit de primaire SSD een backup word gemaakt naar de HDD.

Heeft iemand een soortgelijke setup? Welke app heb je gebruikt om deze backups te maken en gaat het hier om incrementele backups?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
cacao70 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:18:
Ik heb de DS224+ in mijn bezit en heb deze aangeschaft en een configuratie zoals in deze review omschreven.
Hier word aangegeven dat vanuit de primaire SSD een backup word gemaakt naar de HDD.

Heeft iemand een soortgelijke setup? Welke app heb je gebruikt om deze backups te maken en gaat het hier om incrementele backups?
Ik heb een 4 bay waar ik een tijdje 1 Sata SSD voor o.a docker had.(en nog wat mappen)
Deze mappen deed ik altijd naar het HDD volume backuppen door snapshot-replication.
Het kan in principe ook met hyperbackup maar dit werkte ook prima.

Nadeel van zo'n setup is dat je bij verlies van een volume door defecte disk je ook de geinstalleerde pakketten op het betreffende volume kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

ComTech schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:48:
[...]

Ik heb een 4 bay waar ik een tijdje 1 Sata SSD voor o.a docker had.(en nog wat mappen)
Deze mappen deed ik altijd naar het HDD volume backuppen door snapshot-replication.
Het kan in principe ook met hyperbackup maar dit werkte ook prima.

Nadeel van zo'n setup is dat je bij verlies van een volume door defecte disk je ook de geinstalleerde pakketten op het betreffende volume kwijt bent.
Backup je de apps naar een externe locatie met hyper backup.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19-09 16:46

Sharky

Skamn Dippy!

Ik heb een bijzonder probleem. Container manager gebruik ik al een paar jaar om Dockers te draaien, allemaal zonder problemen. Sinds een paar dagen laat container manager niets meer zien, ik kan de applicatie wel openen maar als ik naar het overzicht wil krijg ik onderstaande melding. De Dockers draaien prima verder en doen hun werk. Via Portainer zie ik alle Dockers wel, maar kan ik bijvoorbeeld geen logs openen. Iemand enig idee waarom dit gebeurt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aE0fuxeEs5ttvOId3mwRw74EgV4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WRMadHtXD9S8iCD5zXUWhS60.jpg?f=user_large

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-09 00:31
Sharky schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:40:
Ik heb een bijzonder probleem. Container manager gebruik ik al een paar jaar om Dockers te draaien, allemaal zonder problemen. Sinds een paar dagen laat container manager niets meer zien, ik kan de applicatie wel openen maar als ik naar het overzicht wil krijg ik onderstaande melding. De Dockers draaien prima verder en doen hun werk. Via Portainer zie ik alle Dockers wel, maar kan ik bijvoorbeeld geen logs openen. Iemand enig idee waarom dit gebeurt?

[Afbeelding]
Ik heb hier soms ook last van en ik vermoed dat het door een docker netwerk komt dat op macvlan draait en dat snapt de synology GUI niet helemaal. Heb jij toevallig ook een macvlan docker netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Shadow771 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 20:32:
[...]

Ik heb hier soms ook last van en ik vermoed dat het door een docker netwerk komt dat op macvlan draait en dat snapt de synology GUI niet helemaal. Heb jij toevallig ook een macvlan docker netwerk?
Nee voor zover ik weet heb ik die niet. Heb alleen wat standaard bridge/host netwerken.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabbah
Sinds vorige week de eigenaar van een Synology DS224+. Alles draait als een zonnetje, maar als NAS noob loop ik nog wel tegen wat dingen aan. Als ik het goed heb begrepen kan je middels de SMB service toegang tot je nas krijgen via bv je laptop, alleen krijg ik dit niet aan de praat.
In instellingen staat 'SMB-service inschakelen' aangevinkt. Ik zou nu in Windows via \\<naam_nas> toegang moeten kunnen krijgen tot een shared folder, maar ik krijg dit niet voor elkaar. Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
juiste users/authorisaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:20

yay

Jabbah schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 22:04:
Sinds vorige week de eigenaar van een Synology DS224+. Alles draait als een zonnetje, maar als NAS noob loop ik nog wel tegen wat dingen aan. Als ik het goed heb begrepen kan je middels de SMB service toegang tot je nas krijgen via bv je laptop, alleen krijg ik dit niet aan de praat.
In instellingen staat 'SMB-service inschakelen' aangevinkt. Ik zou nu in Windows via \\<naam_nas> toegang moeten kunnen krijgen tot een shared folder, maar ik krijg dit niet voor elkaar. Wat zie ik over het hoofd?
Log je on via een werklaptop die aan een domein hangt? Want dan moet je zorgen dat je met andere credentials inlogt. Dus echt je nas username en password.

En vaak nog \naamshare er aan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabbah
Nee gewoon via m'n prive laptop. Ik krijg ook geen login scherm oid. Alleen een melding met 'Geen toegang tot \\<nas>
yay schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 22:18:
[...]

Log je on via een werklaptop die aan een domein hangt? Want dan moet je zorgen dat je met andere credentials inlogt. Dus echt je nas username en password.

En vaak nog \naamshare er aan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwandoerie
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-08 17:40
Jabbah schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 22:04:
Staat je maximum SMB-protocol toevallig op SMB1?
Dat is verouderd en standaard uitgeschakeld in Windows waardoor ie geen verbinding kan maken.

Instellingen > Bestandservices > SMB > Geavanceerde instellingen

Minimum op 2 zetten, maximum op 3

Ben ik ook wel eens tegenaan gelopen. Op een of andere manier staat dat wel vaker 'standaard' niet goed ingesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:38
Jabbah schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 22:33:
Nee gewoon via m'n prive laptop. Ik krijg ook geen login scherm oid. Alleen een melding met 'Geen toegang tot \\<nas>

[...]
Heb je via Control Panel - Shared Folders een map gedeeld en de permissies op die map goed staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Jabbah schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 22:33:

[...]
Je geeft weinig bruikbare info. Wat het je gedaan qua instellingen voor users, groepen, services enzovoort.
Heb je een gedeelde map aangemaakt?

Kan je de NAS wel benaderen op IP adres? ALs je DNS niet werk zal je de nas niet kunnen resolven.

Ik zou dus eerst een checken op netwerktechnisch de boel wel op orde is.
Dan Users checken, services 9ook daar moet je toegang toe geven), gedeelde mappen (en wie er daar dan rechten op hebben.

Met je admin account inloggen moet sowieso werken, prima voor troubleshooting maar niet verstandig om zo te blijven doen uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-09 16:55

mickjuh

Good news everyone!

Sharky schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:40:

[Afbeelding]
Bij mij duurt het ongeveer 1,5 minuut voordat de containers getoond worden. Als je deze nog niet eerder via de GUI bekeken hebt. Als ik deze aanklik en later weer kijk dan komen ze er bij mij vanzelf bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

mickjuh schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:31:
[...]

Bij mij duurt het ongeveer 1,5 minuut voordat de containers getoond worden. Als je deze nog niet eerder via de GUI bekeken hebt. Als ik deze aanklik en later weer kijk dan komen ze er bij mij vanzelf bij.
Heb een paar minuten gewacht maar leverde niets op. Ook het bekijken van de logs e.d. bleef aanhouden als probleem. Ik heb de NAS de laatste update gegeven (was eigenlijk niet nodig) en na een herstart werkt alles weer naar behoren. Ik merk wel vaker dat na 5-6 maanden uptime hij wat onvoorspelbaar wordt.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Hoi,

Ik draai OpenVPN op mijn DS920+.
Daarbij heb ik 3 clients:
1. Android telefoon
2. Android tablet
3. Windows laptop

OpenVPN heb ik ingesteld met deze uitleg YouTube: Setup Synology OpenVPN Server (easy, secure, remote access)

Als ik de instructie exact volg dan krijgen mijn Android apparaten geen verbinding.
Als ik "verifieer TLS..." uitschakel dan krijgen mijn Android apparaten wel verbinding maar krijgt mijn laptop geen verbinding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/owl4gA5M_6KVG3HmZmbvpnYueMY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6uI8JgmeiZvrmItW4fBP6feu.png?f=fotoalbum_large
Na elke wijziging exporteer ik de configuratie opnieuw en plaats het nieuw .ovpn-bestand op de apparaten.

Heeft iemand een idee wat hier misschien mis gaat?

[ Voor 5% gewijzigd door nokiaan958GB op 02-07-2024 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ondersteund jouw android minimaal TLS 1.2?
Je kunt dit controleren via deze website:

https://www.howsmyssl.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-07 22:23
Iemand hier ervaring met het gebruiken van Tailscale in plaats van Quickconnect?

Ik zou Hyper Backup via Tailscale willen laten verlopen, maar om de VPN op te zetten met Tailscale moet ik de Quickconnect uitschakelen. Als ik Quickconnect uitschakel kan ik echter niet meer in de remote NAS werken om Tailscale op te zetten. Begrijpt iemand mijn probleem en wat is hier de oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarom zou je Hyper Backup via Tailscale willen laten werken?

Gewoon een port forward voor port 6281 aan de remote kant instellen, Hyper Backup Vault daar installeren en encrypted backup gebruiken.

Een VPN daar voor gebruiken is dan overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
Ben(V) schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 10:34:
Waarom zou je Hyper Backup via Tailscale willen laten werken?

Gewoon een port forward voor port 6281 aan de remote kant instellen, Hyper Backup Vault daar installeren en encrypted backup gebruiken.

Een VPN daar voor gebruiken is dan overbodig.
Ik deed het inderdaad altijd op die manier, en het liep altijd wel goed.

Echter ben ik het nu opnieuw aan het instellen naar een nieuwe Synology op het zelfde doelnetwerk, maar het lukt niet zo gauw.

Ik heb een DDNS gemaakt op de doelsynology en ik probeer de via DDNS gegenereerde URL het nieuwe doel te maken: en dan krijg ik onderstaande melding. Dat zal denk ik te maken hebben met de ietwat ingewikkelde netwerktoegang van het doelnetwerk (zowel een normale KPN-router als 'iets' van UniFi):
Het is me weleens gelukt, maar volgens mij moet ik dat weer aan de netwerkbeheerder van het doelnetwerk vragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjTXMcgqEFiJdylWaEUBCe7pEMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JtgBLLe8oW2M8I1CMPHTflKA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door brambello op 06-07-2024 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als die doel Nas achter een tweede router zit (een Unifi?) dan maakt die een nieuw subnet aan en moet je ook in die router die port nogmaals forwarden.

Wat wel van belang is dat bij het opzetten van de Hyper Backup lik je tijdelijk ook de poorten 5000 en 5001 moet forwarden.
Als de link eenmaal goed functioneert kun je die forwards van 5000/5001 weer weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Ik heb een eigen domeinnaam en ik heb via kpn een mailbox waar ik die aan gekoppeld heb.
Wij (mijn vrouw en ik) hebben een gezamenlijk emailadres welke we op onze iPhone binnen krijgen.
Zij vind dit niet handig omdat ze liever iets heeft zoals gmail wat je makkelijk kan archiveren en in mappen kan zetten om te bewaren.
Is zoiets niet via synology's mail apps op te zetten of heeft iemand een ander idee (misschien niet helemaal ontopic :X ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
ComTech schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:09:
Ik heb een eigen domeinnaam en ik heb via kpn een mailbox waar ik die aan gekoppeld heb.
Wij (mijn vrouw en ik) hebben een gezamenlijk emailadres welke we op onze iPhone binnen krijgen.
Zij vind dit niet handig omdat ze liever iets heeft zoals gmail wat je makkelijk kan archiveren en in mappen kan zetten om te bewaren.
Is zoiets niet via synology's mail apps op te zetten of heeft iemand een ander idee (misschien niet helemaal ontopic :X ).
Microdoft Exchange?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Met IMAP kan het toch prima via de hosted email domein? Is 2 weg sync en je kan mappen gebruiken.

Ik zou zelf geen mailserver draaien, want poort 25 naar buiten toe wordt geblokkeerd en is dus nutteloos. Maar bij jouw provider wellicht niet, dan zou je Synology mail kunnen gebruiken.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedDashGuy
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-09 10:26
Hallo,

Ik heb problemen met de uitvoering van het stroomschema van mijn DS423.
Het stroomschema is alsvolgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-jSfXz2wpXbzo5BfkTIL9ugbpk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FqOi4tsOiM4W4m8HgbddE0JP.png?f=user_large

De NAShoudt dit soms 1 à 2 dagen vol en daarna start hij voor een paar dagen niet meer automatisch op.
De afgelopen weken heb ik hem zijn gang laten gaan om te kijken wat er gebeurt.
Op de volgende dagen ging de DS vanzelf aan.

16-06
22-06
23-06
29-06
30-06
06-07

Ik dacht in eerste instantie dat het de knoopcelbatterij was. Maar deze heb ik nagemeten en deze geeft 3.19v.
Heeft iemand anders een soort gelijk probleem gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
Ben(V) schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 12:52:
Als die doel Nas achter een tweede router zit (een Unifi?) dan maakt die een nieuw subnet aan en moet je ook in die router die port nogmaals forwarden.

Wat wel van belang is dat bij het opzetten van de Hyper Backup lik je tijdelijk ook de poorten 5000 en 5001 moet forwarden.
Als de link eenmaal goed functioneert kun je die forwards van 5000/5001 weer weghalen.
Forwarden in de ontvangende router bedoel je denk ik toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Uiteraard dat schrijf ik toch (doel Nas)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-09 15:55
RedDashGuy schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 18:11:
Hallo,

[Afbeelding]

De NAShoudt dit soms 1 à 2 dagen vol en daarna start hij voor een paar dagen niet meer automatisch op.

16-06
22-06
23-06
29-06
30-06
06-07

Ik dacht in eerste instantie dat het de knoopcelbatterij was. Maar deze heb ik nagemeten en deze geeft 3.19v.
Waarom uit/aan. NAS moet 24/7 aanstaan. Al die power cycles zijn niet goed voor de voeding en hdd's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:39
RedDashGuy schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 18:11:
Hallo,

[Afbeelding]

16-06
22-06
23-06
29-06
30-06
06-07

https://kb.synology.com/e...p_work_on_my_Synology_NAS al eens naar gekeken?

Verder kost zo een batterij ook de wereld niet, gewoon even nieuwe halen en uitproberen (dus niet uit de kast pakken die er al jaren ligt, maar gewoon nieuwe uit de winkel).

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhodan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:18
Nieuw bij Synology, alles werkt prima, alleen DS manager pro (IOS) wilt niet werken buiten mijn lan.
Iemand die mij de goede weg kan wijzen?

Diablo 3 profiel Mijn XDA profiel mijn pc specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Uiteraard wil die niet zomaar werken buiten je Lan.
Om dat werkbaar te krijgen moet je een port forward doen in je router, maar dat is vanuit security oogpunt niet aan te raden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
Ben(V) schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:53:
Uiteraard wil die niet zomaar werken buiten je Lan.
Om dat werkbaar te krijgen moet je een port forward doen in je router, maar dat is vanuit security oogpunt niet aan te raden
Of je gebruikt quickconnect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhodan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:18
DutchKel schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:32:
[...]

Of je gebruikt quickconnect...
Ik krijg quickconnect niet ingesteld in DS manager pro, werkt wel prima in andere Synology apps.
Ik heb zitten kijken naar OpenVpn en DDNS maar dat lukt (nog?) niet en als de andere apps simpel kunnen werken met QuickConnect, snap ik niet helemaal waarom dit niet lukt met DS manager pro.

Diablo 3 profiel Mijn XDA profiel mijn pc specs]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dvanroosmalen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:38
Rhodan schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:35:
[...]

Ik krijg quickconnect niet ingesteld in DS manager pro, werkt wel prima in andere Synology apps.
Ik heb zitten kijken naar OpenVpn en DDNS maar dat lukt (nog?) niet en als de andere apps simpel kunnen werken met QuickConnect, snap ik niet helemaal waarom dit niet lukt met DS manager pro.
DS manager pro is geen Synology app, maar een 3rd party app. Dit zal waarschijnlijk de reden zijn.
Pagina: 1 ... 170 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).