@Bowen_HAFX Ja, je moet even goed richten, en de positie van het rubbertje goed hebben.
Dan gaat ie er zo in.
Dan gaat ie er zo in.
Toch nog even om te zeuren.Ben(V) schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:21:
[...]
Je moet geen nfs gebruiken maar windows smb.
smb is de standaard voor je Nas
NFS is vanuit oorsprong een Linux techniek. Aangezien synology is gebouwd op linux en ook de meeste goedkope spelers zijn gebouwd op linux, werkt die combinatie vaak beter. SMB is een protocol ontwikkeld door Microsoft waarbij ze in Linux ook een package voor hebben gemaakt.MatMich schreef op zondag 24 juli 2022 @ 02:34:
[...]
Toch nog even om te zeuren.![]()
Het werkt bij mij met smb prima nu daar niet van maar…
Als ik ga googelen lees ik wel heel erg vaak dat nfs beter (lees sneller vooral bij kleine bestanden) is dan smb.
Ook op het synology forum.
Ik ben eigenlijk de kluts een beetje kwijt nu.
Kun je mij uitleggen waarom zoveel mensen een voorkeur lijken te hebben voor nfs? ook op een Synology.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Bijna... voor de volledigheid...DutchKel schreef op zondag 24 juli 2022 @ 07:19:
[...]
NFS is vanuit oorsprong een Linux techniek. Aangezien synology is gebouwd op linux en ook de meeste goedkope spelers zijn gebouwd op linux, werkt die combinatie vaak beter. SMB is een protocol ontwikkeld door Microsoft waarbij ze in Linux ook een package voor hebben gemaakt.
NFS neemt dus minder resources in beslag op een Linux systeem. Maar de ontwikkeling qua beveiliging loopt daarop ver achter. Microsoft heeft een aantal grote wijzigingen qua beveiliging doorgevoerd op SMB in de afgelopen jaren. Dit is gedaan omdat het bedrijfsleven (wat veel vaker op Windows draait) dat eist.
makes it run like clockwork
...dit zou zomaar ook op andere situaties van toepassing kunnen zijn...Ed.juh schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 20:29:
@Bowen_HAFX Ja, je moet even goed richten, en de positie van het rubbertje goed hebben.
Dan gaat ie er zo in.
[ Voor 9% gewijzigd door Airw0lf op 24-07-2022 09:14 ]
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Je doet nogal wat stellingen...Ben(V) schreef op zondag 24 juli 2022 @ 09:30:
Weer een hoop halve waarheden.
nfs is een door SUN in 1984 ontwikkelt protocol uit de begin jaren van Unix en is helemaal niet voor Linux ontwikkelt.
Het is een zeer primitief protocol en er wordt al jaren nauwelijks meer aan ontwikkelt.
Smb is de defacto standaard, ook op een Synology, het staat daar zelfs standaard aan om hun Nas (Network Attached Storage) functionaliteit te leveren terwijl je nfs zelf moet aanzetten en configureren.
Zelfs Apple die lang aan afp vasthield (smb was van microsoft en dus taboe) is al jaren geleden overgestapt naar smb als hun standaard netwerk filesharing protocol.
Het verhaal dat nfs sneller en efficiënter is stam uit de oertijd toen het vergeleken werd met smb1(ook wel bekent als cifs), maar is al heel lang ingehaald door smb2 en smb 3.
Ook op linux is Samba (de smb server die ze gebruiken) de standaard en word nfs enkel voor backwards compatibility meegeleverd.
[ Voor 7% gewijzigd door Airw0lf op 24-07-2022 11:23 ]
Klopt - dat was in de tijd van OS/2-server waarbij zwaar geleund werd op Netbios.Shadow771 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 10:12:
Om nog ff aan @Ben(V) post toe te voegen: IBM heeft de eerste versie van SMB uitgebracht. Microsoft heeft het verder ontwikkelt waardoor we nu op SMB 3.1.1 zitten dat betere performance efficiency en end-to-end encryptie mogelijkheden heeft.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Ik houd me stevig vastgeklampt aan Ben(v)Ben(V) schreef op zondag 24 juli 2022 @ 11:55:
smb is gewoon de standaard geworden en die link met metingen geven een dusdanig klein verschil dat het marginaal is en sterk afhankelijk van de gebruikte hardware en netwerk omgeving.
En dat Samba niet standaard op een aantal van die Linux server distributies gezet wordt is een kwestie van policy, ze gaan ervanuit dat een server beheerder liever zelf kiest wat hij wel of niet gebruikt en dus installeert.
Maar als jij liever nfs gebruikt, vooral doen.
Dit soort dingen kan vaker gebeuren wanneer meerdere oplossingen beschikbaar zijn maar IT'ers van mening verschillen welke het beste is. Zoals Windows vs Linux (als server OS), native/direct installed apps vs Docker containers, MariaDB vs MySQL etc etc.... Je kan paginas vol over discussieren zoals we blijkbaar afgelopen weekend gedaan hebben over SMB vs NFS... xDMatMich schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:07:
Overigens was het maar een vraagje van mij en had ik niet verwacht dat het zoveel zou losmaken
Het punt wat ik wilde maken rondom NFS en SMB is dat het qua NFS-ontwikkeling niet zo dramatisch is als het misschien lijkt!Ben(V) schreef op zondag 24 juli 2022 @ 11:55:
smb is gewoon de standaard geworden en die link met metingen geven een dusdanig klein verschil dat het marginaal is en sterk afhankelijk van de gebruikte hardware en netwerk omgeving.
En dat Samba niet standaard op een aantal van die Linux server distributies gezet wordt is een kwestie van policy, ze gaan ervanuit dat een server beheerder liever zelf kiest wat hij wel of niet gebruikt en dus installeert.
Maar als jij liever nfs gebruikt, vooral doen.
[ Voor 16% gewijzigd door Airw0lf op 25-07-2022 14:47 ]
Het zal enige moeite kostenShadow771 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 23:17:
[...] paginas vol over discussieren zoals we blijkbaar afgelopen weekend gedaan hebben over SMB vs NFS...
[ Voor 55% gewijzigd door Airw0lf op 25-07-2022 20:46 ]
Verwijderd
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2022 13:01 ]
Is je NAS direct bereikbaar vanaf het internet?Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:56:
Als ik synology Photo of chat etc etc wil gebruiken (synology eigen apps) MOET ik als ik op 4g of 5g ben de vpn uitzetten want anders maakt die geen verbinding.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Verwijderd
Nope. Ik niet.Bowen_HAFX schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 11:45:
En gebruiken jullie ook quick connect?
Verwijderd
[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2022 13:30 ]
Verwijderd
Dank je wel voor de info!Ben(V) schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:32:
quickconnect en VPN werken niet samen.
Als je quickconnect gebruikt dan maakt je Nas bij het opstarten een connectie naar een Synology server.
Als jij dan vanaf het internet een quickconnect naar je Nas probeert op te zetten dan ga je in feite naar de Synology server en die draagt dan die connectie die jouw Nas heeft naar die Synology server als het ware over.
Echter die quickconnect connectie werkt niet meer want je hebt er een VPN tussen gezet en alleen VPN verkeer wordt nog doorgelaten.
Dus gewoon met je VPN client op je telefoon connecten naar het DDNS adres van je Nas en geen quickconnect gebruiken.
Als je DDNS opgezet hebt is quickconnect zo wie zo nutteloos en alleen maar vertragend want alles gaat via de Synology servers.
[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2022 15:50 ]
De geruchten zeggen dat Synology eind dit jaar een DS223 serie gaat uitbrengen...geentijdvoor schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:56:
Eigenlijk zit ik al even te wachten op een Ds222, maar daar lijkt geen enkele beweging in te zitten.
[ Voor 10% gewijzigd door GarBaGe op 29-07-2022 11:26 ]
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Ik teken nergens meer voor
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
👉🏻 Blog 👈🏻
Toch ben ik benieuwd waarom sommige dan zeggen om zelfs binnen je LAN altijd https te gebruiken wanneer die mogelijkheid er is.technorabilia schreef op zondag 31 juli 2022 @ 08:25:
@Wachten... Ik gebruik geen VPN en heb alles op het synology.me adres staan via reverse proxies + let's encrypt cert. Dat kan ook als je VPN gebruikt. Of als je een eigen domein gebruikt.
Maar als je VPN gebruikt zou je in theorie ook op http of direct op IP adres kunnen/mogen werken. Je breidt namelijk je LAN uit met een beveiligde verbinding met behoud van vertrouwelijkheid.
Verschillende dingen.
Verwijderd
Ik ben zelf niet bekend met het draaien van Pihole en VPN binnen op Synology zelf. Hier draaien beide op een Raspberry Pi.Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:18:
Goedemorgen allemaal!
Wie o wie zou me willen helpen via teamviewer of zoom of iets dergelijks om mij bij te willen staan om pi hole en de vpn fatsoenlijk draaiende te krijgen?
Ik krijg pi hole en vpn wel werkend en pas de ziggo dns aan naar de ip van de nas maar als ik op 4g zit met de vpn aan wil pi hole niet ads blokkeren. Zit ik op wifi doet die het wel.
Ergens doe ik iets fout en ik ben ten einde raad en wordt er knettergek van.
De synology is teruggezet naar begin dus alles moet opnieuw ingesteld worden. Wie zou me willen helpen hiermee?
Ik volg de beide stappenplannen van wundertech pi hole doe ik zonder macvlan maar use same as docker host en open vpn ook via wundertech maar ik blijf dit probleem houden.
Wifi pi hole pakt hem, vpn en dan op 4g pi hole doet het niet.
Verwijderd
[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2022 11:50 ]
Ik weet niet wat je hier hebt gedaan, maar de dns naam van ziggo of van je modem kun je niet naar je nas laten verwijzen. Die moet je laten voor wat het is, anders krijg je rare dingen.Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:18:
Ik krijg pi hole en vpn wel werkend en pas de ziggo dns aan naar de ip van de nas
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Verwijderd
Zou je mij alsjeblieft kunnen helpen via zoom of teamviewer of WhatsApp etc?DutchKel schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:47:
[...]
Ik weet niet wat je hier hebt gedaan, maar de dns naam van ziggo of van je modem kun je niet naar je nas laten verwijzen. Die moet je laten voor wat het is, anders krijg je rare dingen.
De ziggo dns mag je niet aanpassen (ziggo is daar de eigenaar van) en de dns naam van je modem moet naar je modem verwijzen.
Als je op je interne netwerk het dns adres hebt aangepast naar je nas dan ben je al halverwege, je dient dan ook nog Port forwarding voor de vpn in te stellen.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2022 12:04 ]
En heb je in je router bij DNS 192.168.1.248 ingevoerd?Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:44:
OK ik heb geen rasperry pi met pi hole. De pihole draait op dezelfde ip adres als de synology bv 192.168.1.248 maar dan op poort 8888
Als ik die invoer in bv Chrome kom ik ook op d'r pi hole dashboard.
In mijn synology router vul ik bij de ziggo dns dan ook de ip adres in van mijn nas 192.168.1.248.
Bij mijn vpn bestand vul ik bij DNS_IP (dat stukje haal ik weg) vul ik ook de 192.168.1.248.
In mijn router vul ik bij de dns niet dit dus in (want dat wil niet, hij laat dat niet toe) 192.168.1.248:8888
Ik heb wel die port geforward. In zowel de router als in de nas
Dit heeft niet zo zeer met synology verder te maken maar basis netwerk.Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:52:
[...]
Zou je mij alsjeblieft kunnen helpen via zoom of teamviewer of WhatsApp etc?
Ik doe gewoon iets fout en ik weet niet waar het zit.
Ik kan alleen bij mijn synology router (rt2600ac) bij netwerkcenter-->lokaal netwerk--->DHCP server---> de primaire dns vinden wat je zegt. Als dat is wat je bedoelt.
Ik veranderde inderdaad bij het volgende stukje:
Netwerkcenter-->internet--->verbinding-->primaire interface-->verbindingstype-->handmatig-->de dns van ziggo naar de nas
Ik kom nergens anders bij lokaal netwerk dns tegen dan behalve bij de dhcp server wat ik zonet hierboven benoemde.
Ik draai geen losse dhcp server app op zowel de router als de nas.
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Verwijderd
Bridge modus kloptsweetdude schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:47:
[...]
Dit heeft niet zo zeer met synology verder te maken maar basis netwerk.
je netwerk zal er alsvolgt uitzien:
ISP modem (ziggo in jouw geval) mogelijk in bridge modus? --> router --> switches en andere apparatuur zoals telefooon, laptop, nas etc.
ieder device gaat via je router naar je modem naar buiten om te communiceren. zowel de vraag (DNS request) als de content
Pi-Hole gaat echter een schakel toevoegen voor de vraag. alle apparaten zouden via je pihole naar je router naar je ziggo modem moeten gaan. het makkelijkste om dat te doen is om te zorgen dat in de DHCP instellingen van je router deze worden doorgegeven aan alle apparaten.
Dat is de basis.
Je kan nog fine tunen door in je router ervoor te zorgen dat alle DNS requests op poort 53 naar de PiHole gestuurd worden en alleen een DNS request van je pi-hole doorgelaten wordt naar buiten.
in het piHole toppic is daar ook een vrij duidelijke handleiding voor te vinden
Verwijderd
Dit klopt dus ook en daar heb ik hulp bij nodig. Ik zit met mijn handen in het haar (bij wijze van) en heb hier hulp bij nodig zodat ik weet wat ik precies fout doe.gielie schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:00:
Ik denk dat je aardig op weg was. Via je eigen WiFi ging het goed, alleen buitenhuis via vpn lukte het niet, toch?
Probleem zit dus in je vpn, die verwijst niet naar de dns van je pihole. Je moet dus in je synology vpn instellingen de dns veranderen in de dns van je pihole. Ik heb dezelfde setup.
Als tip kan je nog geven, maak een vpn profile aan voor je telefoon(ik gebruik iOS) zodat hij buiten je eigen WiFi automatisch de vpn verbinding opzet. Werkt erg goed.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2022 13:08 ]
@Verwijderd dit had ik eerder ook al aangegeven. Als het verder thuis allemaal werkt, dan zit het in je VPN. Je moet denk ik iets in de config doen van je VPN.gielie schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:00:
Ik denk dat je aardig op weg was. Via je eigen WiFi ging het goed, alleen buitenhuis via vpn lukte het niet, toch?
Probleem zit dus in je vpn, die verwijst niet naar de dns van je pihole. Je moet dus in je synology vpn instellingen de dns veranderen in de dns van je pihole. Ik heb dezelfde setup.
Als tip kan je nog geven, maak een vpn profile aan voor je telefoon(ik gebruik iOS) zodat hij buiten je eigen WiFi automatisch de vpn verbinding opzet. Werkt erg goed.
Verwijderd
Oké dat hele vpn ip in pihole invoeren werkte niet. Ik kon niet in pi hole komen. Dus weer veranderd naar de ip van de nas en ik kan er in komen.Wachten... schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:22:
[...]
@Verwijderd dit had ik eerder ook al aangegeven. Als het verder thuis allemaal werkt, dan zit het in je VPN. Je moet denk ik iets in de config doen van je VPN.
Heb je al eens gekeken naar Wireguard? Dit werkt vele malen makkelijker als OpenVPN. Zeker als je de basis al niet zo goed kent.
Dan begrijp je het verkeerd. Je wilt dat alle apparaten gebruik maken van de Pihole DNS die gaat ervoor zorgen dat dingen geblokkeerd gaan worden.Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:42:
[...]
Oké dat hele vpn ip in pihole invoeren werkte niet. Ik kon niet in pi hole komen. Dus weer veranderd naar de ip van de nas en ik kan er in komen.
Wireguard: pffff, ik moet ssh doen etc dat durf ik zelf niet aan.
[ Voor 8% gewijzigd door Wachten... op 31-07-2022 14:34 ]
Verwijderd
VPN is veiliger dan geen VPN en poorten openzetten. Daar is geen discussie over. Ik neem bewust het risico van poorten openzetten.Wachten... schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:54:
[...]
Toch ben ik benieuwd waarom sommige dan zeggen om zelfs binnen je LAN altijd https te gebruiken wanneer die mogelijkheid er is.
Ik bedoel dit absoluut niet verkeerd, maar het feit dat je een DDNS gebruikt om je nas te benaderen, doet mij geloven dat wij een andere kijk hebben op het beveiligen van je NAS dan ik. (Ik deed dit vroeger zelf overigens ook hoor) tot ik meer ben gaan inlezen over de veiligheid van je NAS.
Maar geef het even aan als ik er naast zit, of waarom jij specifiek een DDNS gebruikt I.p.v. een VPN. En waarom jij adviseert om HTTP te gebruiken i.p.v. https binnen je LAN.
👉🏻 Blog 👈🏻
Je vraag is er eigenlijk een van de categorie "it-depends".technorabilia schreef op zondag 31 juli 2022 @ 15:02:
[...]
Maar ik dacht dat je vroeg of het uitmaakt of je een eigen domein of DDNS gebruikt samen met VPN. Volgens mij maakt dat niet uit. Persoonlijk hoef ik niet perse https binnen mijn LAN (desgewenst uitgebreid via een VPN) maar hierover kun je ook discussiëren.
Sorry voor de late reactie (heb niet alles teruggelezen).Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:35:
Ondertussen:
https://www.reddit.com/r/...n_existing_pihole_system/
https://docs.pi-hole.net/...vpn/setup-openvpn-server/
https://www.reddit.com/r/..._i_use_my_own_dns_server/
Nu doet de vpn over wifi het wel maar op 4g wil hij niet connecten.
Wat ik nu ga doen: router en nas terugzetten naar fabrieksinstellingen. Alles nieuw doen.
Ik ga alleen de docker en de vpn server app installeren en verder laat ik alles standaard en ga nergens aan zitten.
Nu hoop ik dat iemand tegen betaling op afstand of hier mij erdoorheen kan helpen want ergens gaat iets mis en ik ben dit gepruts zat. Het moet werken.
Verwijderd
En die zit dan achter een KPN of Ziggo router?Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2022 @ 17:37:
Ik heb de synology rt2600ac router en daar zit ook vpn functie op alleen moet ik die nog instellen
Ok - en geen DDNS o.i.d.?Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:53:
Achter de ziggo router. Ziggo staat bridged.
[ Voor 69% gewijzigd door Airw0lf op 31-07-2022 18:57 ]
Verwijderd
Achter de ziggo router. Ziggo staat bridged.Airw0lf schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:44:
[...]
En die zit dan achter een KPN of Ziggo router?
Of...
Is het probleem niet dat de VPN server een IP geeft aan clients in een ander subnet en daardoor niet automatisch alles via de standaard gateway en DNS server van de router weerbnaar buiten stuurt? Bij mij geeft hij volgens mij 10.0.0.x adressen uit ipv 192.168.x.xVerwijderd schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:53:
[...]
Achter de ziggo router. Ziggo staat bridged.
[ Voor 5% gewijzigd door gwystyl op 31-07-2022 21:53 ]
Verwijderd
[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2022 13:52 ]
ephymerous schreef op maandag 13 juni 2022 @ 19:19:
[...]
Nope, mijn kennis is niet toereikend. Ik hoor graag als het je is gelukt.
Loop net ook tegen dit probleem aan bij mijn ouders... NZBGet moet gerepareerd worden, wat vervolgens mislukt door onbekende reden. Downgraden via oude package is niet mogelijk. Is het een van jullie nog gelukt wellicht?JB schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:31:
[...]
Heb je dit nog op kunnen lossen? Ik loop er nu ook tegenaan. NZBGet is kapot na een update (gekozen voor latest stable version). Repair werkt niet.
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Alleen uninstall > install werkte hier. Bent alleen je config kwijtSp33dFr34k schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:55:
[...]
[...]
Loop net ook tegen dit probleem aan bij mijn ouders... NZBGet moet gerepareerd worden, wat vervolgens mislukt door onbekende reden. Downgraden via oude package is niet mogelijk. Is het een van jullie nog gelukt wellicht?
Mijn boefje is liev!
Ja, kwam ik net ook achter dat dat wel werkt. Ik heb de optie gepakt waar hij niet alle package data wegmikt, en toen was ik mijn config niet kwijt! Had van tevoren ook even een backup gemaakt van mijn config voor de zekerheid. Voor toekomstige lezers:JB schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:56:
[...]
Alleen uninstall > install werkte hier. Bent alleen je config kwijt
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Nee helaas. Het proces Java houdt hier de poorten bezet. Zowel de poorten voor NZBGet als Sabnzb. Het proces start direct weer als ik 'm kill op de commandline. Ik hoop dat iemand hier enig idee heeft wat ik nu kan doen.Sp33dFr34k schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:55:
[...]
[...]
Loop net ook tegen dit probleem aan bij mijn ouders... NZBGet moet gerepareerd worden, wat vervolgens mislukt door onbekende reden. Downgraden via oude package is niet mogelijk. Is het een van jullie nog gelukt wellicht?
XXXVI
ik had laatst hetzelfde, even de config backuppen (voor mij in /volume1/@appstore/nzbget/var/nzbget.conf)Sp33dFr34k schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:55:
[...]
[...]
NzbGet noch SabNzbd doen iets met java, dus vermoedelijke heb je malware te pakken.ephymerous schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:55:
[...]
Nee helaas. Het proces Java houdt hier de poorten bezet. Zowel de poorten voor NZBGet als Sabnzb. Het proces start direct weer als ik 'm kill op de commandline. Ik hoop dat iemand hier enig idee heeft wat ik nu kan doen.
Antivirus van Synology vindt in ieder geval niets. Inmiddels heb ik het opgelost door;Ben(V) schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 19:53:
[...]
NzbGet noch SabNzbd doen iets met java, dus vermoedelijke heb je malware te pakken.
1
2
| netstat -tulpn ps -faux |
XXXVI
Ja klopt, zowel nzbget als unifi controller pakken beide default 6789 uit mijn hoofd, ik heb nzbget op 6790 gezet en dan loopt het prima.ephymerous schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 20:38:
[...]
Antivirus van Synology vindt in ieder geval niets. Inmiddels heb ik het opgelost door;
code:
1 2 netstat -tulpn ps -faux
Daar zag ik adv het procesid dat het Unifi is, dat in Docker draait. Dus ik heb Docker even stopgezet en nu kan ik NZBGet wel weer installeren
Ik zal eens kijken welke poort het is. Ik heb Docker weer gestart en gecheckt of de controller werkt. En dat is zo dus het zal vast 6789 niet zijn. Wat de reden dan is dat Unifi die toch blokkeert?Dennism schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:16:
[...]
Ja klopt, zowel nzbget als unifi controller pakken beide default 6789 uit mijn hoofd, ik heb nzbget op 6790 gezet en dan loopt het prima.
XXXVI
Dat was volgens mij bij mij ook zo, als ik Unifi eerst startte deed NZBGet het niet, starte ik nzbget eerst deed unifi het wel.ephymerous schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:06:
[...]
Ik zal eens kijken welke poort het is. Ik heb Docker weer gestart en gecheckt of de controller werkt. En dat is zo dus het zal vast 6789 niet zijn. Wat de reden dan is dat Unifi die toch blokkeert?
Is misschien geen essentiële poort, mogelijk dat ie daarom wel doorstart?TCP 6789 Port used for UniFi mobile speed test.
Dat verklaart in ieder geval waarom Unifi de poort claimt. Ik ben blij dat het is opgelostDennism schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:27:
[...]
Dat was volgens mij bij mij ook zo, als ik Unifi eerst startte deed NZBGet het niet, starte ik nzbget eerst deed unifi het wel.
Heb het even opgezocht en dit zijn de poorten die Unifi gebruikt: https://help.ui.com/hc/en...-Required-Ports-Reference
[...]
Is misschien geen essentiële poort, mogelijk dat ie daarom wel doorstart?
XXXVI
Ik heb geen verstand van Eufy of hoe dat zit met surveillance station. Wel heb ik in het verleden met FOSCAM camera's een systeem opgezet en dat werkte vrij makkelijk en eenvoudig.ComTech schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:25:
Ik heb een 220+ met surveillance station en heb een eufy videodeurbel.
Deze kan helaas niet toegevoegd worden aan surveillance station.
Maar nu wil ik een extra camera erbij en deze eufy camera is wel een goede optie, maar kunnen deze wel aan surveillance station toegevoegd worden?
Volgens de site van eufy wel maar ik hoor toch ook liever ervaringen van gebruikers zelf.
Of heeft iemand anders een goede tip voor een indoor IP camera welke goed werkt met surveillance station.
Wil je iets snel of goed, zorg dan dat je het zelf doet.
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
[ Voor 8% gewijzigd door Ed.juh op 03-08-2022 23:03 ]
[ Voor 20% gewijzigd door copykat op 06-08-2022 19:20 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 06-08-2022 22:46 ]
[ Voor 56% gewijzigd door zx9r_mario op 08-08-2022 11:44 ]
https://f1nerd.nl
ok dan dus CIFS protocol?Ben(V) schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 22:44:
Als je een usb disk aan een Nas hangt wordt deze automatisch een gedeelde map met de naam usbshare.
Een gedeelde map vanaf een andere Nas bereiken doe je door op die andere Nas als een remote share te mounten vanuit FileStation.
Zie:
https://kb.synology.com/e...untremotevolume?version=7
PS En niet niet nfs gaan klooien
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
ok volgende probleem is :Ben(V) schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:25:
Nee het is gewoon:
\\ipadres\usbshare1
Getal 1 kan verschillend zijn, je moet even in File Station van de NAs waar de USB disk op is aangesloten kijken welk nummer hij gekregen heeft.
[ Voor 19% gewijzigd door Ben(V) op 08-08-2022 22:26 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 08-08-2022 23:00 ]
Ja en ja.Ben(V) schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:23:
CIFS is gewoon een antieke benaming voor smb en is formeel de naam voor smb versie 1.
Synology heeft nooit de moeite genomen dat in de gui aan te passen.
Gebruik je wel de user/password van de user die op de andere Nas is aangemaakt en heeft die user lees/schrijf rechten op die usbshare?
Nee op smb2 en 3 (omdat smb1 zo lek als een mandje was/is. Heb ik begrepen.)Heb je op beide Nassen smb1 als min en smb 3 als max ingesteldl?
Ja.Zitten beide Nassen in hetzelfde subnet? (Eerste drie octets van het ip-adres gelijk)
[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 08-08-2022 23:49 ]
Ok ga ik morgen even proberen.Airw0lf schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:00:
@copykat - zie ook schermafdruk:
Via File Services naar SMB Settings en die aanzetten met een workgroup; in dit voorbeeld is dat ITV.
Onder de knop Advanced Settings kun je de SMB versies instellen zoals genoemd door Ben.
Succes!
[Afbeelding]
Nee - liever geen SMB-1 => alleen SMB-2 en 3.copykat schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:51:
[...]
Ok ga ik morgen even proberen.
Moet het smb1 minimum zijn?
Gewoon een DS220+ met 2x 4TB WD Red, laatste DSM.Ed.juh schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 23:00:
@AtleX Vreemd, als je iets op een poort kan pingen, moeten er services zijn gestart.
Wat is je configuratie?
Raid-versie ?
Had er 8 GB extra ingezet voor een totaal van 10 GB. Dat werkte prima. Met of zonder dat extra reepje geheugen maakt nu ook niet uit. Hij blijft onbereikbaar.Extra memory ?
Haal het extra geheugen er eens uit.
Het maakt geen verschil of ik met beide disks, alleen disk 1 of alleen disk 2 probeer, afgezien van een ping is er geen enkele service bereikbaar.En afhankelijk van de disk-group een van de disken.
Dan moet ik eerst eens gaan graven of ik nog ergens een disk heb.Wellicht eens proberen met een andere disk, dus een niet uit de huidige groep.
Nope. Heb ook nooit expliciet SSH enabled. Staat dat standaard aan?Kun je wel een SSH sessie starten naar de machine ?
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
leuk als je iets dyslectisch bent.Airw0lf schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:00:
@copykat - zie ook schermafdruk:
Via File Services naar SMB Settings en die aanzetten met een workgroup; in dit voorbeeld is dat ITV.
Onder de knop Advanced Settings kun je de SMB versies instellen zoals genoemd door Ben.
Succes!
[Afbeelding]
Dat stond allemaal goed. Was niks met instellingen maar meer met oog brein oog handen....Ben(V) schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:51:
Zal dus wel een rechten kwestie zijn.
Bij gedeelde mappen de rechten goed zetten.
Kan ook met File Station via de properties.
Moet kunnen, ik heb de 2K indoor (non pan) gewoon aan SS hangenComTech schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:25:
Ik heb een 220+ met surveillance station en heb een eufy videodeurbel.
Deze kan helaas niet toegevoegd worden aan surveillance station.
Maar nu wil ik een extra camera erbij en deze eufy camera is wel een goede optie, maar kunnen deze wel aan surveillance station toegevoegd worden?
Volgens de site van eufy wel maar ik hoor toch ook liever ervaringen van gebruikers zelf.
Of heeft iemand anders een goede tip voor een indoor IP camera welke goed werkt met surveillance station.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
[ Voor 60% gewijzigd door Ben(V) op 13-08-2022 09:19 ]
Die snap ik terdege maar juist weer niet. Syno zegt dat filesystem "bepalend" is voor het wel of niet succesvol kunnen gebruiken van Migration Assistant. Dus als ik RAID5+EXT4 en RAID1+EXT4 heb, dan voldoe ik toch aan de eis "filesystem"? Niet geschoten is altijd mis en een nieuwe Syno even factory-resetten, is ook zo gedaan. Maar ja, iets met efficiency & interesseBen(V) schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:08:
En het raidtype is niet afhankelijk van het filesystem of visa versa.
[ Voor 14% gewijzigd door Ben(V) op 13-08-2022 09:44 ]
Thanks; ik (en hoop ook jij) ga maar genieten van het zonnetje en het weekend; disks en RAM hoop ik allemaal maandag in huis te hebben en dan in 1x verder te gaan.Ben(V) schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:04:
Ik vermoed dat je een incomplete raidset niet kunt migreren, dat zal hij wel weigeren.
[ Voor 3% gewijzigd door Oesie op 15-08-2022 20:00 ]
Ik zou voor de Synology DiskStation DS1522+ gaan en daar zelf 8GB of 16GB RAM indrukken.Oesie schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:27:
Voor het vervangen van mijn Synology 1511+ (met 3GB geheugen) ben ik aan het kijken wat een logische stap is. Overigens zijn alle signalen van de NAS nog goed (dus er is geen noodzaak om nu perse te vervangen, los van de software ondersteuning die gaat stoppen natuurlijk).
Overwegingen voor vervangende NAS:Na het bestuderen van de Synology site heb ik een shortlist (vergelijking in de Pricewatch) gemaakt. Korte samenvatting:
- Overstappen van vijf naar vier bays i.v.m. minder stroom verbruik, minder schijven nodig, goedkoper in de aanschaf, bij hardware falen van de NAS heb je meerdere 4 bays modellen tot je beschikking.
- Minimaal één netwerkinterface van 10 Gb voor een directe verbinding tussen één pc en de NAS (netwerk zelf is namelijk allemaal 1 Gb).
- Rackmount aangezien er een rack staat waar die mooi in zou kunnen (geen must).
NAS wordt gebruikt voor File Server, Surveilance Station (2 cams), Agenda, Photo Station, Video Station, paar docker containers. Zou op zich wel iets meer willen hosten dan nu maar dat trekt die niet. Home Assistant met Frigate bijvoorbeeld).
- Synology DiskStation DS920+
Geen optionele 10 Gb module en wat ouder model, dus eigenlijk geen optie voor me gevoel. Eventueel nieuw model afwachten (dan geen rackmount uiteraard).- Synology DiskStation DS1522+
Vijf bays, wil ik liever niet meer.- Synology RackStation RS422+
Leek me een goede gegadigde. Zelfde processor als de DS1522+ maar voor de rest allemaal minder performance/aansluitingen. Slechts max 2GB geheugen t.o.v. 8GB (en uitbreidbaar) bij de 1511+, geen M2 aansluitingen, minder netwerkpoorten. Wel ietsje goedkoper. Door max 2GB geheugen lijkt deze ook af te vallen.- Synology RackStation RS822RP+
Dan zou je nog de step-up naar dit model kunnen maken. Andere processor de AMD Ryzen Embedded V1500B maar ook slechts 2GB geheugen (wel uitbreidbaar). En ook nog is 25% duurder. Dan lijkt de 1522+ toch weer logischer.
Iemand wellicht advies voor de beschreven situatie (heb ook gezocht naar de performance verschillen maar kon daar eigenlijk niks over vinden tussen de verschillende modellen)?
[ Voor 6% gewijzigd door SmiGueL op 15-08-2022 16:52 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Wat bedoel je precies? Verbruik gaat toch niet opeens flink omhoog als je die wel gebruikt ?SmiGueL schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:44:
Het stroomverbruik is wss verwaarloosbaar zolang je die 5e bay niet gebruikt.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Ik bedoelde dat het argument dat 5 bays minder stroom verbruikt (ten opzichte van een 4-bay) niet zo heel zwaar weegt zolang je deze bay niet vult met een HDD.DukeBox schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:01:
Wat bedoel je precies? Verbruik gaat toch niet opeens flink omhoog als je die wel gebruikt ?
• Overstappen van vijf naar vier bays i.v.m. minder stroom verbruik, minder schijven nodig
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Er zijn situaties waar dat niet opgaat. Bijv. als je meer IO/s kan verzetten met je array door 5 i.p
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq