[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 138 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:30
@Bowen_HAFX Ja, je moet even goed richten, en de positie van het rubbertje goed hebben.
Dan gaat ie er zo in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
Ben(V) schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:21:
[...]

Je moet geen nfs gebruiken maar windows smb.
smb is de standaard voor je Nas
Toch nog even om te zeuren. ;)
Het werkt bij mij met smb prima nu daar niet van maar…
Als ik ga googelen lees ik wel heel erg vaak dat nfs beter (lees sneller vooral bij kleine bestanden) is dan smb.
Ook op het synology forum.
Ik ben eigenlijk de kluts een beetje kwijt nu.
Kun je mij uitleggen waarom zoveel mensen een voorkeur lijken te hebben voor nfs? ook op een Synology.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:28
MatMich schreef op zondag 24 juli 2022 @ 02:34:
[...]

Toch nog even om te zeuren. ;)
Het werkt bij mij met smb prima nu daar niet van maar…
Als ik ga googelen lees ik wel heel erg vaak dat nfs beter (lees sneller vooral bij kleine bestanden) is dan smb.
Ook op het synology forum.
Ik ben eigenlijk de kluts een beetje kwijt nu.
Kun je mij uitleggen waarom zoveel mensen een voorkeur lijken te hebben voor nfs? ook op een Synology.
NFS is vanuit oorsprong een Linux techniek. Aangezien synology is gebouwd op linux en ook de meeste goedkope spelers zijn gebouwd op linux, werkt die combinatie vaak beter. SMB is een protocol ontwikkeld door Microsoft waarbij ze in Linux ook een package voor hebben gemaakt.

NFS neemt dus minder resources in beslag op een Linux systeem. Maar de ontwikkeling qua beveiliging loopt daarop ver achter. Microsoft heeft een aantal grote wijzigingen qua beveiliging doorgevoerd op SMB in de afgelopen jaren. Dit is gedaan omdat het bedrijfsleven (wat veel vaker op Windows draait) dat eist.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:45
DutchKel schreef op zondag 24 juli 2022 @ 07:19:
[...]

NFS is vanuit oorsprong een Linux techniek. Aangezien synology is gebouwd op linux en ook de meeste goedkope spelers zijn gebouwd op linux, werkt die combinatie vaak beter. SMB is een protocol ontwikkeld door Microsoft waarbij ze in Linux ook een package voor hebben gemaakt.

NFS neemt dus minder resources in beslag op een Linux systeem. Maar de ontwikkeling qua beveiliging loopt daarop ver achter. Microsoft heeft een aantal grote wijzigingen qua beveiliging doorgevoerd op SMB in de afgelopen jaren. Dit is gedaan omdat het bedrijfsleven (wat veel vaker op Windows draait) dat eist.
Bijna... voor de volledigheid...

SMB is een Microsoft techniek waarvan de specs via MSDN zijn vrijgegeven.

Dit is door het Linux Opensource team achter SAMBA meegenomen in een poging onder Linux een replica te maken van Windows server met o.a. SMB en MS-AD. Het SMB-deel beoogd de NTFS-share-functies na te spelen. Terwijl via LDAP gepoogd wordt aan te haken op MS-AD.

Op enig moment heeft Apple hetzelfde gedaan met hun AFP. Dit wil zeggen dat ze AFP hebben aangevuld met SMB (versus de tot op dat moment te doen gebruikelijke vertaling van AFP <=> SMB). Toegangsbeveiliging is ook hier gebaseerd op LDAP. Maar gaat daarin niet zover als de rest van de Linux-wereld.

NFS zit veel simpeler in elkaar en kent geen client-server architectuur met security mechanismes als MS-AD/LDAP; alle NFS-devices zijn gelijkwaardig aan elkaar. De bijbehorende overhead is er dus ook niet. Met als bijvangst betere prestaties.

Je kunt met SMB redelijk in de buurt komen door domeinen/MS-AD uit te schakelen (alle authorisatie gaat dan via workgroups). En tevens bij gegevensoverdracht versleuteling en server-signing uit te schakelen.

makes it run like clockwork

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Airw0lf
Ed.juh schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 20:29:
@Bowen_HAFX Ja, je moet even goed richten, en de positie van het rubbertje goed hebben.
Dan gaat ie er zo in.
...dit zou zomaar ook op andere situaties van toepassing kunnen zijn... :+ :D :P :X

[ Voor 9% gewijzigd door Airw0lf op 24-07-2022 09:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Weer een hoop halve waarheden.
nfs is een door SUN in 1984 ontwikkelt protocol uit de begin jaren van Unix en is helemaal niet voor Linux ontwikkelt.

Het is een zeer primitief protocol en er wordt al jaren nauwelijks meer aan ontwikkelt.

Smb is de defacto standaard, ook op een Synology, het staat daar zelfs standaard aan om hun Nas (Network Attached Storage) functionaliteit te leveren terwijl je nfs zelf moet aanzetten en configureren.

Zelfs Apple die lang aan afp vasthield (smb was van microsoft en dus taboe) is al jaren geleden overgestapt naar smb als hun standaard netwerk filesharing protocol.

Het verhaal dat nfs sneller en efficiënter is stam uit de oertijd toen het vergeleken werd met smb1(ook wel bekent als cifs), maar is al heel lang ingehaald door smb2 en smb 3.

Ook op linux is Samba (de smb server die ze gebruiken) de standaard en word nfs enkel voor backwards compatibility meegeleverd.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-09 00:31
Om nog ff aan @Ben(V) post toe te voegen: IBM heeft de eerste versie van SMB uitgebracht. Microsoft heeft het verder ontwikkelt waardoor we nu op SMB 3.1.1 zitten dat betere performance efficiency en end-to-end encryptie mogelijkheden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Ben(V) schreef op zondag 24 juli 2022 @ 09:30:
Weer een hoop halve waarheden.
nfs is een door SUN in 1984 ontwikkelt protocol uit de begin jaren van Unix en is helemaal niet voor Linux ontwikkelt.

Het is een zeer primitief protocol en er wordt al jaren nauwelijks meer aan ontwikkelt.

Smb is de defacto standaard, ook op een Synology, het staat daar zelfs standaard aan om hun Nas (Network Attached Storage) functionaliteit te leveren terwijl je nfs zelf moet aanzetten en configureren.

Zelfs Apple die lang aan afp vasthield (smb was van microsoft en dus taboe) is al jaren geleden overgestapt naar smb als hun standaard netwerk filesharing protocol.

Het verhaal dat nfs sneller en efficiënter is stam uit de oertijd toen het vergeleken werd met smb1(ook wel bekent als cifs), maar is al heel lang ingehaald door smb2 en smb 3.

Ook op linux is Samba (de smb server die ze gebruiken) de standaard en word nfs enkel voor backwards compatibility meegeleverd.
Je doet nogal wat stellingen...

Dat de eerste NFS-versie voor SUN-Unix zijn klopt. Maar SUN heeft de specs middels een RFC beschikbaar gesteld voor het grote publiek. Die specs zijn weer gebruikt in de Linux versies; analoog aan wat Microsoft heeft gedaan via MSDN. En de vervolgstap door/voor Linux via SAMBA.

De laatste NFS-versie is van 2016 (versie 4.2). De laatste versie van SMB-v3 (versie 3.1.1) is ook van 2016 als onderdeel van Windows 2016.

Ik heb geen zicht op alle distro's - maar van Debian, Ubuntu en het vroegere CentOS weet ik dat SAMBA voor de Linux-server standaard niet eens geinstalleerd wordt; wel aan de client kant - net als NFS en wat SSH-achtigen.

Inzake performance/efficiency:
https://blog.ja-ke.tech/2...rmance-sshfs-nfs-smb.html

Kortom... zo zwart-wit als je de situatie rondom NFS en SMB neerzet zit ie niet in elkaar en is het meer zoiets als "it-depends". Voor Synology zal het ongetwijfeld de defacto standaard zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Airw0lf op 24-07-2022 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Shadow771 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 10:12:
Om nog ff aan @Ben(V) post toe te voegen: IBM heeft de eerste versie van SMB uitgebracht. Microsoft heeft het verder ontwikkelt waardoor we nu op SMB 3.1.1 zitten dat betere performance efficiency en end-to-end encryptie mogelijkheden heeft.
Klopt - dat was in de tijd van OS/2-server waarbij zwaar geleund werd op Netbios.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
smb is gewoon de standaard geworden en die link met metingen geven een dusdanig klein verschil dat het marginaal is en sterk afhankelijk van de gebruikte hardware en netwerk omgeving.

En dat Samba niet standaard op een aantal van die Linux server distributies gezet wordt is een kwestie van policy, ze gaan ervanuit dat een server beheerder liever zelf kiest wat hij wel of niet gebruikt en dus installeert.

Maar als jij liever nfs gebruikt, vooral doen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatMich
  • Laatst online: 31-08-2023
Ben(V) schreef op zondag 24 juli 2022 @ 11:55:
smb is gewoon de standaard geworden en die link met metingen geven een dusdanig klein verschil dat het marginaal is en sterk afhankelijk van de gebruikte hardware en netwerk omgeving.

En dat Samba niet standaard op een aantal van die Linux server distributies gezet wordt is een kwestie van policy, ze gaan ervanuit dat een server beheerder liever zelf kiest wat hij wel of niet gebruikt en dus installeert.

Ik houd me stevig vastgeklampt aan Ben(v)
Simpelweg omdat het voor mij de eerste en enige oplossing is die werkt en ik toch ook een behoorlijke kennis van zaken constateer bij alle uitleggen die hij geeft.
Waarbij ik natuurlijk alle andere niet meteen wil neerzetten als leek.
Overigens was het maar een vraagje van mij en had ik niet verwacht dat het zoveel zou losmaken :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shadow771
MatMich schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:07:
Overigens was het maar een vraagje van mij en had ik niet verwacht dat het zoveel zou losmaken :)
Dit soort dingen kan vaker gebeuren wanneer meerdere oplossingen beschikbaar zijn maar IT'ers van mening verschillen welke het beste is. Zoals Windows vs Linux (als server OS), native/direct installed apps vs Docker containers, MariaDB vs MySQL etc etc.... Je kan paginas vol over discussieren zoals we blijkbaar afgelopen weekend gedaan hebben over SMB vs NFS... xD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
Ben(V) schreef op zondag 24 juli 2022 @ 11:55:

Het punt wat ik wilde maken rondom NFS en SMB is dat het qua NFS-ontwikkeling niet zo dramatisch is als het misschien lijkt! :+

Voor de rest: nee hoor - ik gebruik liefst *geen* NFS - teveel gedoe met rechten en zo. Alleen i.c.m. een ESX-host is het handiger/sneller om even wat bestanden te kopieren. Via SSH gaat het allemaal erg traag... :Z

En inderdaad - ik ben selectief in toevoegen van Samba aan Linux-servers. Immers, iets wat niet actief is kan ook geen (netwerk) security lekken veroorzaken.

Tot slot:
De cijfers zijn inderdaad afhankelijk van de onderliggende hardware in een specifieke situatie. En ja - voor versleutelde schrijfacties maakt het niet zoveel uit. Maar bij versleutelde leesacties scheelt het toch 20%; wel goed om te weten - mocht het eens wat langzamer gaan dan gedacht. Al was het maar omdat de fabrikanten achter die NAS-doosjes (Synology, QNAP, Netgear, etc) doorgaans net wat te zuinig zijn geweest... :)

[ Voor 16% gewijzigd door Airw0lf op 25-07-2022 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het verschil zit in het feit dat de encryptie van smb gewoon sterker is en dat kost meer cpu.

Verder is er een heel belangrijk probleem met nfs, het gebruikt host based toegangsrechten terwijl smb user based toegangsrechten gebruikt.
Met andere woorden met nfs geef je een ip-adres rechten op folders en bestanden, terwijl je met smb een gebruiker rechten geeft.
Je kunt dus niet een device waar meerdere gebruikers op werken rechten per gebruiker uitdelen..
En verder kun je als je op het lan zit met ip-spoofing gewoon die rechten toe-eigenen, dus erg secure is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Shadow771 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 23:17:

[...] paginas vol over discussieren zoals we blijkbaar afgelopen weekend gedaan hebben over SMB vs NFS...
Het zal enige moeite kosten ;) ... maar ik zal nie verder gaan... :X

[ Voor 55% gewijzigd door Airw0lf op 25-07-2022 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedendag allen,

Ik heb een vraag. Ik heb een synology DS918+ met in een container pi hole draaien en een synology vpn server.

Mijn router is een synology rt2600

De vpn server is geconfigureerd door middel van open vpn.

Ik kan via de vpn buitenshuis lekker op mijn mobiel internetten zonder reclames (werkt dus)

Op mijn samsung telefoon kan ik in mijn bestanden de synology zien en raadplegen ipv dat ik op wifi moet zitten (werkt dus ook)

Ik heb alleen 1 probleem:

Als ik synology Photo of chat etc etc wil gebruiken (synology eigen apps) MOET ik als ik op 4g of 5g ben de vpn uitzetten want anders maakt die geen verbinding.

Zit op op wifi doet die het wel, ook met de vpn aan.
Hebben jullie enig idee waar ik de oplossing moet zoeken?

Ik wil gewoon dat alle apps op mijn mobiel ook op de vpn verbinding toegankelijk zijn.

Bij de firewall heb ik alle apps op toestaan staan bij dat doel en bron ip etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2022 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:54
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:56:
Als ik synology Photo of chat etc etc wil gebruiken (synology eigen apps) MOET ik als ik op 4g of 5g ben de vpn uitzetten want anders maakt die geen verbinding.
Is je NAS direct bereikbaar vanaf het internet?
Dat zou de enige manier zijn waarop de Synology app kan werken via 4G zonder VPN.

Dan zou ik dat uitzetten en zorgen dat je NAS alleen bereikbaar is vanaf lokale netwerk.
Je VPN verzorgt immers de verbinding vanaf het internet naar je lokale netwerk.
Is je NAS op je lokale netwerk op dezeflde hostnaam beschikbaar als via het internet?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja ik heb de ddns via synology.me en ik heb quick connect aan.

Wat is dan de stappenplan? Quick connect uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
@Verwijderd
dus maak je ook gebruik van QuickConnect op je WiFi om die Foto en Chat apps te bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Bowen_HAFX schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 11:45:
En gebruiken jullie ook quick connect?
Nope. Ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja klopt quickconnect is eigenlijk hoe ik standaard die apps heb ingesteld.

Oke vreemd iets tijd:

Ik heb 2 telefoons (galaxy note 20 ultra 5g, prive) en een galaxy a52 5G (werk) beiden hebben de open vpn app.

Als ik de werk telefoon pak en ik heb vpn aan en ik zit op 5g of 4g doet ALLES het dus ook chat, photos dsfile etc. Maar op de note 20 knikkert hij het hele netwerk weg. Tenzij ik hem op wifi zet. Dan doet de vpn het wel. Beiden hebben dezelfde certificaat. Ik snap het niet. Hele ochtend doet die het en nu kapt die er mee.

Mijn databundel is niet op. Ik snap er niks meer van.
Mijn vrouw haar telefoon zit er ook gewoon op en alles doet het.

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2022 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
quickconnect en VPN werken niet samen.

Als je quickconnect gebruikt dan maakt je Nas bij het opstarten een connectie naar een Synology server.
Als jij dan vanaf het internet een quickconnect naar je Nas probeert op te zetten dan ga je in feite naar de Synology server en die draagt dan die connectie die jouw Nas heeft naar die Synology server als het ware over.
Echter die quickconnect connectie werkt niet meer want je hebt er een VPN tussen gezet en alleen VPN verkeer wordt nog doorgelaten.

Dus gewoon met je VPN client op je telefoon connecten naar het DDNS adres van je Nas en geen quickconnect gebruiken.

Als je DDNS opgezet hebt is quickconnect zo wie zo nutteloos en alleen maar vertragend want alles gaat via de Synology servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben(V) schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:32:
quickconnect en VPN werken niet samen.

Als je quickconnect gebruikt dan maakt je Nas bij het opstarten een connectie naar een Synology server.
Als jij dan vanaf het internet een quickconnect naar je Nas probeert op te zetten dan ga je in feite naar de Synology server en die draagt dan die connectie die jouw Nas heeft naar die Synology server als het ware over.
Echter die quickconnect connectie werkt niet meer want je hebt er een VPN tussen gezet en alleen VPN verkeer wordt nog doorgelaten.

Dus gewoon met je VPN client op je telefoon connecten naar het DDNS adres van je Nas en geen quickconnect gebruiken.

Als je DDNS opgezet hebt is quickconnect zo wie zo nutteloos en alleen maar vertragend want alles gaat via de Synology servers.
Dank je wel voor de info!

Ondertussen is het probleem opgelost!

Wat blijkt nu galaxy Note20 Ultra 5G (exynos) +KPN+VPN is iets wat mijn telefoon niet fijn vind!

Maar doe ik er een vodafone simkaart er in doet die het wel! Ondertussen gisteren bij KPN xl winkel geweest en een simswap gekregen maar dat werkte ook niet.

Apn verwijderd, opnieuw gedaan, nope helpt ook niet.

Dus vodafone sim only abonnement gedaan en alles werkt 7(8)7
Kpn gaf al aan dat ze vaker vage vpn problemen hebben op het netwerk en niet weten waar het aan ligt.

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2022 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geentijdvoor
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-01 08:53
Goedemorgen allemaal.

Ik heb een berg pagina's terug gebladerd en dit onderwerp niet gevonden. Mocht het toch ergens staan: excuus.

Mijn synology ds213 is qua gebruik wel aardig aan zijn einde. Traag voor gebruik bestanden en foto's en de ondersteuning van allerlei gewenste pakketten is voorbij.

Eigenlijk zit ik al even te wachten op een Ds222, maar daar lijkt geen enkele beweging in te zitten.

Is het zinvol om te wachten? Of toch maar één van de nu al bestaande types? Mijn aankoop-handen jeuken voor een nieuwe, maar m'n ICT-hart huilt toch een beetje als ik een Ds220 van 2 jaar oud moet kopen 😉

Ik wil een Nas waar ik nog zoveel mogelijk jaartjes met centrale bestanden, foto's en streaming verder kan.

Alvast dank voor jullie kennisdeling!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:54
geentijdvoor schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:56:

Eigenlijk zit ik al even te wachten op een Ds222, maar daar lijkt geen enkele beweging in te zitten.
De geruchten zeggen dat Synology eind dit jaar een DS223 serie gaat uitbrengen...
En mogelijk ook de andere 2-bays, zoals de DS723

https://nascompares.com/r...ay-nas-drive-rumour-mill/

[ Voor 10% gewijzigd door GarBaGe op 29-07-2022 11:26 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:53
@geentijdvoor Ik zou wachten, je gebruikt je DS213 al zo lang lang, dan kunnen die paar maanden ook nog.
En als je de lanceerdatum pakt van je 213 was dit eind augustus 2012. Er zijn geruchten dat we geen 222 kunnen verwachten maar ja waarschijnlijk geef het beestje een naampje zie je 213

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 07:37
Ik vroeg me even wat af, zitten er nog voordelen aan om een eigen domein te gebruiken als je een VPN gebruikt?

Voorheen gebruikte in de domeinnaam om via reverse proxy wat dingen te benaderen. Nu voer ik deze nog steeds wel in op alle apps, maar ik zou (volgens mij) net zo goed de DDNS kunnen gebruiken.

Het enige wat ik nog wel wil, is dat ik een certificaat heb en dus niet die "geen vertrouwde verbinding melding" wil hebben.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
@Wachten... Ik gebruik geen VPN en heb alles op het synology.me adres staan via reverse proxies + let's encrypt cert. Dat kan ook als je VPN gebruikt. Of als je een eigen domein gebruikt.

Maar als je VPN gebruikt zou je in theorie ook op http of direct op IP adres kunnen/mogen werken. Je breidt namelijk je LAN uit met een beveiligde verbinding met behoud van vertrouwelijkheid.

Verschillende dingen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
technorabilia schreef op zondag 31 juli 2022 @ 08:25:
@Wachten... Ik gebruik geen VPN en heb alles op het synology.me adres staan via reverse proxies + let's encrypt cert. Dat kan ook als je VPN gebruikt. Of als je een eigen domein gebruikt.

Maar als je VPN gebruikt zou je in theorie ook op http of direct op IP adres kunnen/mogen werken. Je breidt namelijk je LAN uit met een beveiligde verbinding met behoud van vertrouwelijkheid.

Verschillende dingen.
Toch ben ik benieuwd waarom sommige dan zeggen om zelfs binnen je LAN altijd https te gebruiken wanneer die mogelijkheid er is.

Ik bedoel dit absoluut niet verkeerd, maar het feit dat je een DDNS gebruikt om je nas te benaderen, doet mij geloven dat wij een andere kijk hebben op het beveiligen van je NAS dan ik. (Ik deed dit vroeger zelf overigens ook hoor) tot ik meer ben gaan inlezen over de veiligheid van je NAS.

Maar geef het even aan als ik er naast zit, of waarom jij specifiek een DDNS gebruikt I.p.v. een VPN. En waarom jij adviseert om HTTP te gebruiken i.p.v. https binnen je LAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedemorgen allemaal!

Wie o wie zou me willen helpen via teamviewer of zoom of iets dergelijks om mij bij te willen staan om pi hole en de vpn fatsoenlijk draaiende te krijgen?

Ik krijg pi hole en vpn wel werkend en pas de ziggo dns aan naar de ip van de nas maar als ik op 4g zit met de vpn aan wil pi hole niet ads blokkeren. Zit ik op wifi doet die het wel.

Ergens doe ik iets fout en ik ben ten einde raad en wordt er knettergek van.

De synology is teruggezet naar begin dus alles moet opnieuw ingesteld worden. Wie zou me willen helpen hiermee?

Ik volg de beide stappenplannen van wundertech pi hole doe ik zonder macvlan maar use same as docker host en open vpn ook via wundertech maar ik blijf dit probleem houden.

Wifi pi hole pakt hem, vpn en dan op 4g pi hole doet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:18:
Goedemorgen allemaal!

Wie o wie zou me willen helpen via teamviewer of zoom of iets dergelijks om mij bij te willen staan om pi hole en de vpn fatsoenlijk draaiende te krijgen?

Ik krijg pi hole en vpn wel werkend en pas de ziggo dns aan naar de ip van de nas maar als ik op 4g zit met de vpn aan wil pi hole niet ads blokkeren. Zit ik op wifi doet die het wel.

Ergens doe ik iets fout en ik ben ten einde raad en wordt er knettergek van.

De synology is teruggezet naar begin dus alles moet opnieuw ingesteld worden. Wie zou me willen helpen hiermee?

Ik volg de beide stappenplannen van wundertech pi hole doe ik zonder macvlan maar use same as docker host en open vpn ook via wundertech maar ik blijf dit probleem houden.

Wifi pi hole pakt hem, vpn en dan op 4g pi hole doet het niet.
Ik ben zelf niet bekend met het draaien van Pihole en VPN binnen op Synology zelf. Hier draaien beide op een Raspberry Pi.

WEL weet ik dat zodra ik de VPN hier installeer (nadat ik Pihole heb geïnstalleerd) dat hij vraagt of hij Pihole als DNS server moet gebruiken. Er zal dus denk ik iets niet goed gaan bij dit stuk. Ik denk dus dat je het in de config van je VPN moet zoeken, en dat hij de Pihole als DNS gaat gebruiken.

Heb je niet de beschikking over een Raspberry Pi? Je voorkomt daarmee een SPOF (single point of failure, en de configuratie voor Pihole en PiVPN is zoveel makkelijker (is mijn ervaring.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK ik heb geen rasperry pi met pi hole. De pihole draait op dezelfde ip adres als de synology bv 192.168.1.248 maar dan op poort 8888

Als ik die invoer in bv Chrome kom ik ook op d'r pi hole dashboard.

In mijn synology router vul ik bij de ziggo dns dan ook de ip adres in van mijn nas 192.168.1.248.

Bij mijn vpn bestand vul ik bij DNS_IP (dat stukje haal ik weg) vul ik ook de 192.168.1.248.

In mijn router vul ik bij de dns niet dit dus in (want dat wil niet, hij laat dat niet toe) 192.168.1.248:8888

Ik heb wel die port geforward. In zowel de router als in de nas

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 19:28
Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:18:
Ik krijg pi hole en vpn wel werkend en pas de ziggo dns aan naar de ip van de nas
Ik weet niet wat je hier hebt gedaan, maar de dns naam van ziggo of van je modem kun je niet naar je nas laten verwijzen. Die moet je laten voor wat het is, anders krijg je rare dingen.

De ziggo dns mag je niet aanpassen (ziggo is daar de eigenaar van) en de dns naam van je modem moet naar je modem verwijzen.

Als je op je interne netwerk het dns adres hebt aangepast naar je nas dan ben je al halverwege, je dient dan ook nog Port forwarding voor de vpn in te stellen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DutchKel schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:47:
[...]

Ik weet niet wat je hier hebt gedaan, maar de dns naam van ziggo of van je modem kun je niet naar je nas laten verwijzen. Die moet je laten voor wat het is, anders krijg je rare dingen.

De ziggo dns mag je niet aanpassen (ziggo is daar de eigenaar van) en de dns naam van je modem moet naar je modem verwijzen.

Als je op je interne netwerk het dns adres hebt aangepast naar je nas dan ben je al halverwege, je dient dan ook nog Port forwarding voor de vpn in te stellen.
Zou je mij alsjeblieft kunnen helpen via zoom of teamviewer of WhatsApp etc?

Ik doe gewoon iets fout en ik weet niet waar het zit.

Ik kan alleen bij mijn synology router (rt2600ac) bij netwerkcenter-->lokaal netwerk--->DHCP server---> de primaire dns vinden wat je zegt. Als dat is wat je bedoelt.

Ik veranderde inderdaad bij het volgende stukje:

Netwerkcenter-->internet--->verbinding-->primaire interface-->verbindingstype-->handmatig-->de dns van ziggo naar de nas

Ik kom nergens anders bij lokaal netwerk dns tegen dan behalve bij de dhcp server wat ik zonet hierboven benoemde.

Ik draai geen losse dhcp server app op zowel de router als de nas.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2022 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:44:
OK ik heb geen rasperry pi met pi hole. De pihole draait op dezelfde ip adres als de synology bv 192.168.1.248 maar dan op poort 8888

Als ik die invoer in bv Chrome kom ik ook op d'r pi hole dashboard.

In mijn synology router vul ik bij de ziggo dns dan ook de ip adres in van mijn nas 192.168.1.248.

Bij mijn vpn bestand vul ik bij DNS_IP (dat stukje haal ik weg) vul ik ook de 192.168.1.248.

In mijn router vul ik bij de dns niet dit dus in (want dat wil niet, hij laat dat niet toe) 192.168.1.248:8888

Ik heb wel die port geforward. In zowel de router als in de nas
En heb je in je router bij DNS 192.168.1.248 ingevoerd?
Ik zou dan vervolgens DHCP uitschakelen in je router, en dit laten lopen via Pihole. Daar zit een DHCP ingebouwd en werkt meestal aanzienlijk beter/fijner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
  • Laatst online: 20:13
Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:52:
[...]

Zou je mij alsjeblieft kunnen helpen via zoom of teamviewer of WhatsApp etc?

Ik doe gewoon iets fout en ik weet niet waar het zit.

Ik kan alleen bij mijn synology router (rt2600ac) bij netwerkcenter-->lokaal netwerk--->DHCP server---> de primaire dns vinden wat je zegt. Als dat is wat je bedoelt.

Ik veranderde inderdaad bij het volgende stukje:

Netwerkcenter-->internet--->verbinding-->primaire interface-->verbindingstype-->handmatig-->de dns van ziggo naar de nas

Ik kom nergens anders bij lokaal netwerk dns tegen dan behalve bij de dhcp server wat ik zonet hierboven benoemde.

Ik draai geen losse dhcp server app op zowel de router als de nas.
Dit heeft niet zo zeer met synology verder te maken maar basis netwerk.

je netwerk zal er alsvolgt uitzien:
ISP modem (ziggo in jouw geval) mogelijk in bridge modus? --> router --> switches en andere apparatuur zoals telefooon, laptop, nas etc.

ieder device gaat via je router naar je modem naar buiten om te communiceren. zowel de vraag (DNS request) als de content

Pi-Hole gaat echter een schakel toevoegen voor de vraag. alle apparaten zouden via je pihole naar je router naar je ziggo modem moeten gaan. het makkelijkste om dat te doen is om te zorgen dat in de DHCP instellingen van je router deze worden doorgegeven aan alle apparaten.

Dat is de basis.

Je kan nog fine tunen door in je router ervoor te zorgen dat alle DNS requests op poort 53 naar de PiHole gestuurd worden en alleen een DNS request van je pi-hole doorgelaten wordt naar buiten.
in het piHole toppic is daar ook een vrij duidelijke handleiding voor te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:33
Ik denk dat je aardig op weg was. Via je eigen WiFi ging het goed, alleen buitenhuis via vpn lukte het niet, toch?

Probleem zit dus in je vpn, die verwijst niet naar de dns van je pihole. Je moet dus in je synology vpn instellingen de dns veranderen in de dns van je pihole. Ik heb dezelfde setup.

Als tip kan je nog geven, maak een vpn profile aan voor je telefoon(ik gebruik iOS) zodat hij buiten je eigen WiFi automatisch de vpn verbinding opzet. Werkt erg goed.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sweetdude schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:47:
[...]

Dit heeft niet zo zeer met synology verder te maken maar basis netwerk.

je netwerk zal er alsvolgt uitzien:
ISP modem (ziggo in jouw geval) mogelijk in bridge modus? --> router --> switches en andere apparatuur zoals telefooon, laptop, nas etc.

ieder device gaat via je router naar je modem naar buiten om te communiceren. zowel de vraag (DNS request) als de content

Pi-Hole gaat echter een schakel toevoegen voor de vraag. alle apparaten zouden via je pihole naar je router naar je ziggo modem moeten gaan. het makkelijkste om dat te doen is om te zorgen dat in de DHCP instellingen van je router deze worden doorgegeven aan alle apparaten.

Dat is de basis.

Je kan nog fine tunen door in je router ervoor te zorgen dat alle DNS requests op poort 53 naar de PiHole gestuurd worden en alleen een DNS request van je pi-hole doorgelaten wordt naar buiten.
in het piHole toppic is daar ook een vrij duidelijke handleiding voor te vinden
Bridge modus klopt

Ik volg nu de pihole documentatie en ik probeer dat als laatste. Ik heb al een advertentie uitgezet op verschillende pagina's om iemand te betalen en dit goed te laten zetten. Vandaar ook de vraag of iemand mij op afstand, of hier komen en tegen betaling erbij kan helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gielie schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:00:
Ik denk dat je aardig op weg was. Via je eigen WiFi ging het goed, alleen buitenhuis via vpn lukte het niet, toch?

Probleem zit dus in je vpn, die verwijst niet naar de dns van je pihole. Je moet dus in je synology vpn instellingen de dns veranderen in de dns van je pihole. Ik heb dezelfde setup.

Als tip kan je nog geven, maak een vpn profile aan voor je telefoon(ik gebruik iOS) zodat hij buiten je eigen WiFi automatisch de vpn verbinding opzet. Werkt erg goed.
Dit klopt dus ook en daar heb ik hulp bij nodig. Ik zit met mijn handen in het haar (bij wijze van) en heb hier hulp bij nodig zodat ik weet wat ik precies fout doe.

Dus als iemand zich geroepen voelt om me even hier in te assisteren, het zij langskomen of op afstand dan zou ik dat echt tof vinden!

Ondertussen:

Pi hole documentatie erbij

https://docs.pi-hole.net/...vpn/setup-openvpn-server/

Open vpn gedaan en ik ben nu bezig met de pihole in docker.

Bij server ip vul ik de open vpn ip adres in 10.8.0.1

Ik volg verder de stappen van wundertech pihole installation.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2022 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
gielie schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:00:

@Verwijderd dit had ik eerder ook al aangegeven. Als het verder thuis allemaal werkt, dan zit het in je VPN. Je moet denk ik iets in de config doen van je VPN.

Heb je al eens gekeken naar Wireguard? Dit werkt vele malen makkelijker als OpenVPN. Zeker als je de basis al niet zo goed kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wachten... schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:22:
[...]

@Verwijderd dit had ik eerder ook al aangegeven. Als het verder thuis allemaal werkt, dan zit het in je VPN. Je moet denk ik iets in de config doen van je VPN.

Heb je al eens gekeken naar Wireguard? Dit werkt vele malen makkelijker als OpenVPN. Zeker als je de basis al niet zo goed kent.
Oké dat hele vpn ip in pihole invoeren werkte niet. Ik kon niet in pi hole komen. Dus weer veranderd naar de ip van de nas en ik kan er in komen.

Wireguard: pffff, ik moet ssh doen etc dat durf ik zelf niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:42:
[...]

Oké dat hele vpn ip in pihole invoeren werkte niet. Ik kon niet in pi hole komen. Dus weer veranderd naar de ip van de nas en ik kan er in komen.

Wireguard: pffff, ik moet ssh doen etc dat durf ik zelf niet aan.
Dan begrijp je het verkeerd. Je wilt dat alle apparaten gebruik maken van de Pihole DNS die gaat ervoor zorgen dat dingen geblokkeerd gaan worden.

Worden ads geblokkeerd in je eigen netwerk (op Wifi)?
Doe eventueel in het CMD in Windows een ipconfig /all commando en kijk wat hij bij DNS zegt. Dit moet het ip adres zijn van de pihole. Als dit niet het geval is, dan staat de DNS niet goed ingesteld op je router.

Als dit wel werkt en goed staat, dan moet je datzelfde IP adres ergens invoeren in je VPN onder een kopje DNS (waar precies weet ik niet met open VPN)

Maar nogmaals, al heb je er weinig kaas van gegeten, dan ben je veel veel beter af met een Raspberry pi. Daar zijn enorm veel tutorials van.

[ Voor 8% gewijzigd door Wachten... op 31-07-2022 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ondertussen:

https://www.reddit.com/r/...n_existing_pihole_system/

https://www.reddit.com/r/..._i_use_my_own_dns_server/

Nu doet de vpn over wifi het wel maar op 4g wil hij niet connecten.

Wat ik nu ga doen: router en nas terugzetten naar fabrieksinstellingen. Alles nieuw doen.

Ik ga alleen de docker en de vpn server app installeren en verder laat ik alles standaard en ga nergens aan zitten.

Nu hoop ik dat iemand tegen betaling op afstand of hier mij erdoorheen kan helpen want ergens gaat iets mis en ik ben dit gepruts zat. Het moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
Wachten... schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:54:
[...]

Toch ben ik benieuwd waarom sommige dan zeggen om zelfs binnen je LAN altijd https te gebruiken wanneer die mogelijkheid er is.

Ik bedoel dit absoluut niet verkeerd, maar het feit dat je een DDNS gebruikt om je nas te benaderen, doet mij geloven dat wij een andere kijk hebben op het beveiligen van je NAS dan ik. (Ik deed dit vroeger zelf overigens ook hoor) tot ik meer ben gaan inlezen over de veiligheid van je NAS.

Maar geef het even aan als ik er naast zit, of waarom jij specifiek een DDNS gebruikt I.p.v. een VPN. En waarom jij adviseert om HTTP te gebruiken i.p.v. https binnen je LAN.
VPN is veiliger dan geen VPN en poorten openzetten. Daar is geen discussie over. Ik neem bewust het risico van poorten openzetten.

Maar ik dacht dat je vroeg of het uitmaakt of je een eigen domein of DDNS gebruikt samen met VPN. Volgens mij maakt dat niet uit. Persoonlijk hoef ik niet perse https binnen mijn LAN (desgewenst uitgebreid via een VPN) maar hierover kun je ook discussiëren.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
technorabilia schreef op zondag 31 juli 2022 @ 15:02:
[...]

Maar ik dacht dat je vroeg of het uitmaakt of je een eigen domein of DDNS gebruikt samen met VPN. Volgens mij maakt dat niet uit. Persoonlijk hoef ik niet perse https binnen mijn LAN (desgewenst uitgebreid via een VPN) maar hierover kun je ook discussiëren.
Je vraag is er eigenlijk een van de categorie "it-depends". ;)

Maar in de praktijk komt het er vaak op neer dat je ze uiteindelijk alle 3 gaat gebruiken :Y :
  • de VPN voor filesharing en VDI-achtigen zoals ICA en RDP
  • in alle gevallen (ook de VPN) een vorm van SSL/TLS; liefst TLS 1.3 of beter
  • eigen domein is vooral handig omdat je dan van die storende niet-veilig meldingen af bent. Zonder werkt ook; de essentie is dan poort-natting en self-signed certificaten.
  • in alle gevallen is het meer dan verstandig om een vorm van 2FA te gebruiken
  • een periodieke nmap-scan is ook meer dan handig om zeker te stellen dat een verandering aan de instellingen of firmware niet onverhoopt toch ergens een poortje teveel dicht en/of open zet.
Rationale achter D(yn?)DNS:
Het zorgt ervoor dat je VPN en je eigen domeinen altijd het goede publieke IP adres te pakken hebben. Maar je zou dat publieke IP-adres zelf regelmatig (handmatig) kunnen controleren. Dan is zoiets als D(yn?)DNS niet direct nodig.

Onderscheid tussen de VPN en verschillende domeinen gebeurd op basis van poortnummers.
Omwille van betrouwbaarheid heeft TCP de voorkeur.
Wil je hier wat risico lopen met als bijvangst betere prestaties, dan heeft UDP de voorkeur.
Maar dat laatste is weer niet voor alle applicaties weggelegd. Bij web-apps is het zelfs eerder een zeldzaamheid.

In hoeverre je versleuteling meeneemt in je LAN is ieder voor zich.
Maar de key-factor hier is een proxy-functie.
Zonder proxy-functie is het end-to-end wel of niet versleuteld - een mix kan niet.
Met een proxy-functie heb je keuze. Maar je zit dan doorgaans wel vast aan TCP.

Conclusie: ja - het maakt uit. Maar anders dan je wellicht gedacht had... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:35:
Ondertussen:

https://www.reddit.com/r/...n_existing_pihole_system/

https://www.reddit.com/r/..._i_use_my_own_dns_server/

Nu doet de vpn over wifi het wel maar op 4g wil hij niet connecten.

Wat ik nu ga doen: router en nas terugzetten naar fabrieksinstellingen. Alles nieuw doen.

Ik ga alleen de docker en de vpn server app installeren en verder laat ik alles standaard en ga nergens aan zitten.

Nu hoop ik dat iemand tegen betaling op afstand of hier mij erdoorheen kan helpen want ergens gaat iets mis en ik ben dit gepruts zat. Het moet werken.
Sorry voor de late reactie (heb niet alles teruggelezen).
Maar wat voor router heb je eigenlijk? Zit daar geen VPN-functie op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de synology rt2600ac router en daar zit ook vpn functie op alleen moet ik die nog instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2022 @ 17:37:
Ik heb de synology rt2600ac router en daar zit ook vpn functie op alleen moet ik die nog instellen
En die zit dan achter een KPN of Ziggo router?
Of...

Het meest eenvoudige lijkt me dan om die te gebruiken.
Eventueel bij het DNS-veld de PI invullen.
En 1194-port-forwarding op de KPN/Ziggo router.

Wel is het dan zaak een export te doen van de config/certificaten.
Zodat je die kunt importeren op de verschillende endpoints.
Als je achter een KPN/Ziggo-router zit dan heeft de config wat aanpassingen nodig.
Stuur me dan een PB met de config - dan kijk ik even voorj.

Meer details staan hier.

Belangrijk is "Use manual DNS" en "Allow clients to access server's LAN".
Compressie beter uit laten staan - de OpenVPN-client begint daarover te piepen.
Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:53:
Achter de ziggo router. Ziggo staat bridged.
Ok - en geen DDNS o.i.d.?
Dan even kijken wat op dit moment het IP-adres is.
En dat gebruiken om de VPN op te zetten.

[ Voor 69% gewijzigd door Airw0lf op 31-07-2022 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Airw0lf schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:44:
[...]

En die zit dan achter een KPN of Ziggo router?
Of...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 17:58

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:53:
[...]

Is het probleem niet dat de VPN server een IP geeft aan clients in een ander subnet en daardoor niet automatisch alles via de standaard gateway en DNS server van de router weerbnaar buiten stuurt? Bij mij geeft hij volgens mij 10.0.0.x adressen uit ipv 192.168.x.x

Ik gebruik wel de VPN server van Synology maar laat die niet via PiHole lopen dus weet even niet waar je die instelling zou kunnen vinden. Ik zou het iig in de instellingen van de VPN server zoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door gwystyl op 31-07-2022 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem is opgelost met de hulp van @Airw0lf . Het zat hem in de dns, portforwarding en firewall etc Nogmaals hartstikke bedankt dat je op je vrije dag ons geholpen hebt!!!!!

Dat zouden meer mensen moeten doen!

Hier happy face-->happy wife-->happy life >:)

Update:

@Wachten... heeft me vandaag ook verder geholpen want de vpn en pihole op de nas communiceren nog steeds niet met elkaar. Ik begrijp dat de query log op pihole niet laat zien dat ik met de vpn op mijn mobiel via 4g of 5g op bv nu.nl zit.

Conclusie volgens @Wachten... neem een raspberry pi en installeer daar pihole en vpn en het probleem is weg. Daarnaast is alles bereikbaar via vpn en heb ik het geouwehoer niet meer met constant dingen in de router en nas veranderen.

Hij gaat nu zo kijken voor mij voor een raspberry en daar installeer ik dan dieetpi op en dan pi hole en vpn en moet ik met een simpele klikscherm erdoorheen komen.

Dank je wel @Wachten... voor je tijd om me erdoorheen te loodsen!

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2022 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

ephymerous schreef op maandag 13 juni 2022 @ 19:19:
[...]
Nope, mijn kennis is niet toereikend. Ik hoor graag als het je is gelukt.
JB schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:31:
[...]
Heb je dit nog op kunnen lossen? Ik loop er nu ook tegenaan. NZBGet is kapot na een update (gekozen voor latest stable version). Repair werkt niet.
Loop net ook tegen dit probleem aan bij mijn ouders... NZBGet moet gerepareerd worden, wat vervolgens mislukt door onbekende reden. Downgraden via oude package is niet mogelijk. Is het een van jullie nog gelukt wellicht?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Laatst online: 22:10

JB

Cédric roelt!

Sp33dFr34k schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:55:
[...]

[...]

Loop net ook tegen dit probleem aan bij mijn ouders... NZBGet moet gerepareerd worden, wat vervolgens mislukt door onbekende reden. Downgraden via oude package is niet mogelijk. Is het een van jullie nog gelukt wellicht?
Alleen uninstall > install werkte hier. Bent alleen je config kwijt :/

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

JB schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:56:
[...]

Alleen uninstall > install werkte hier. Bent alleen je config kwijt :/
Ja, kwam ik net ook achter dat dat wel werkt. Ik heb de optie gepakt waar hij niet alle package data wegmikt, en toen was ik mijn config niet kwijt! Had van tevoren ook even een backup gemaakt van mijn config voor de zekerheid. Voor toekomstige lezers:

/volume1/@appdata/nzbget/nzbget.conf

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Laatst online: 19:41
[...]

[...]

Nee helaas. Het proces Java houdt hier de poorten bezet. Zowel de poorten voor NZBGet als Sabnzb. Het proces start direct weer als ik 'm kill op de commandline. Ik hoop dat iemand hier enig idee heeft wat ik nu kan doen.

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:31
[...]

[...]

ik had laatst hetzelfde, even de config backuppen (voor mij in /volume1/@appstore/nzbget/var/nzbget.conf)
Oude package nuken
Nieuwe package installen
Config terugzetten en herstarten

Koste me uiteindelijk 5 min werk (na meer dan een uur proberen te repareren op andere wijze ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ephymerous schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:55:
[...]

Nee helaas. Het proces Java houdt hier de poorten bezet. Zowel de poorten voor NZBGet als Sabnzb. Het proces start direct weer als ik 'm kill op de commandline. Ik hoop dat iemand hier enig idee heeft wat ik nu kan doen.
NzbGet noch SabNzbd doen iets met java, dus vermoedelijke heb je malware te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Ben(V) schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 19:53:
[...]

NzbGet noch SabNzbd doen iets met java, dus vermoedelijke heb je malware te pakken.
Antivirus van Synology vindt in ieder geval niets. Inmiddels heb ik het opgelost door;

code:
1
2
netstat -tulpn
ps -faux

Daar zag ik adv het procesid dat het Unifi is, dat in Docker draait. Dus ik heb Docker even stopgezet en nu kan ik NZBGet wel weer installeren :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
ephymerous schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 20:38:
[...]

Antivirus van Synology vindt in ieder geval niets. Inmiddels heb ik het opgelost door;

code:
1
2
netstat -tulpn
ps -faux

Daar zag ik adv het procesid dat het Unifi is, dat in Docker draait. Dus ik heb Docker even stopgezet en nu kan ik NZBGet wel weer installeren :)
Ja klopt, zowel nzbget als unifi controller pakken beide default 6789 uit mijn hoofd, ik heb nzbget op 6790 gezet en dan loopt het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Dennism schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:16:
[...]

Ja klopt, zowel nzbget als unifi controller pakken beide default 6789 uit mijn hoofd, ik heb nzbget op 6790 gezet en dan loopt het prima.
Ik zal eens kijken welke poort het is. Ik heb Docker weer gestart en gecheckt of de controller werkt. En dat is zo dus het zal vast 6789 niet zijn. Wat de reden dan is dat Unifi die toch blokkeert? :?

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
ephymerous schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:06:
[...]

Ik zal eens kijken welke poort het is. Ik heb Docker weer gestart en gecheckt of de controller werkt. En dat is zo dus het zal vast 6789 niet zijn. Wat de reden dan is dat Unifi die toch blokkeert? :?
Dat was volgens mij bij mij ook zo, als ik Unifi eerst startte deed NZBGet het niet, starte ik nzbget eerst deed unifi het wel.

Heb het even opgezocht en dit zijn de poorten die Unifi gebruikt: https://help.ui.com/hc/en...-Required-Ports-Reference
TCP 6789 Port used for UniFi mobile speed test.
Is misschien geen essentiële poort, mogelijk dat ie daarom wel doorstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Ik heb een 220+ met surveillance station en heb een eufy videodeurbel.
Deze kan helaas niet toegevoegd worden aan surveillance station.
Maar nu wil ik een extra camera erbij en deze eufy camera is wel een goede optie, maar kunnen deze wel aan surveillance station toegevoegd worden?
Volgens de site van eufy wel maar ik hoor toch ook liever ervaringen van gebruikers zelf.
Of heeft iemand anders een goede tip voor een indoor IP camera welke goed werkt met surveillance station.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
Dennism schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:27:
[...]

Dat was volgens mij bij mij ook zo, als ik Unifi eerst startte deed NZBGet het niet, starte ik nzbget eerst deed unifi het wel.

Heb het even opgezocht en dit zijn de poorten die Unifi gebruikt: https://help.ui.com/hc/en...-Required-Ports-Reference

[...]

Is misschien geen essentiële poort, mogelijk dat ie daarom wel doorstart?
Dat verklaart in ieder geval waarom Unifi de poort claimt. Ik ben blij dat het is opgelost :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mototaz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 21:58

Mototaz

Hobbymatige beunhaas

ComTech schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:25:
Maar nu wil ik een extra camera erbij en deze eufy camera is wel een goede optie, maar kunnen deze wel aan surveillance station toegevoegd worden?
Volgens de site van eufy wel maar ik hoor toch ook liever ervaringen van gebruikers zelf.
Of heeft iemand anders een goede tip voor een indoor IP camera welke goed werkt met surveillance station.
Ik heb geen verstand van Eufy of hoe dat zit met surveillance station. Wel heb ik in het verleden met FOSCAM camera's een systeem opgezet en dat werkte vrij makkelijk en eenvoudig.

Laatst ook een Ubiquiti camera toegevoegd, maar dat is wat meer gedoe :+

Wil je iets snel of goed, zorg dan dat je het zelf doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik heb een DS220+, de tweede al want de eerste ging binnen een week stuk. Deze heeft een maandje gedraaid, tot 'ie van het ene op het andere moment ermee stopte. Shares, de DSM web interface, niets werkt meer.

De blauwe LED voorop brand en een powercycle werkt ook gewoon. Bij het booten knippert de blauwe LED even, hij piept een keer (goed, dus) en de lampjes voor netwerk (port 1), status en de HDD's branden allemaal groen. Ik kan 'm pingen en een NMAP scan laat zien dat er op poorten 80, 443, 5000, 5001 en nog wat SMB poorten. Alles goed en wel, zou je zeggen.

Alleen, niks werkt dus. Shares zijn onbereikbaar, DSM werkt niet, etc. Ik heb geprobeerd 'm te resetten, zowel de soft reset als de complete reset. Dat werkt alleen niet. Het maakt niet uit of ik de resetknop aan de achterkant vijf, tien, dertig of 60 sec. ingedrukt houd, hij reboot niet en piept niet.

Dus, en nu? Hoe krijg ik 'm nu weer aan de gang?

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:30
@AtleX Vreemd, als je iets op een poort kan pingen, moeten er services zijn gestart.
Wat is je configuratie?
Raid-versie ?
Extra memory ?
Haal het extra geheugen er eens uit. En afhankelijk van de disk-group een van de disken.
Wellicht eens proberen met een andere disk, dus een niet uit de huidige groep.

Kun je wel een SSH sessie starten naar de machine ?

[ Voor 8% gewijzigd door Ed.juh op 03-08-2022 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Bij mij kwam dat omdat mijn netwerk compleet in de war was (ik was 4 NAS'en tegelijk aan het installeren en configureren).
M'n Deco's gereset en het werkte weer.

Probeer je het op naam of IP-adres? Kun je het via http://find.synology.com proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:04

copykat

Good copy isn't bad

hopelijk zit ik hier goed.
ik heb een 416play en een 211j en aan de 211 hangt via usb een externe hd.
ooit bij aanschaf vd 416 de map "video" opengesteld van de 211 naar de 416. delen externe map. zegmaar.
(ben even kwijt hoe ik dat gefixed had overigens. te lang geleden)

Nu wil ik de usb gekoppelde drive ook koppelen/ beschikbaar maken voor de andere nass(416)
zodat plex er bij kan.

vraag 1 kan dat uberhaupt?
vraag 2 kan iemand me pointen op een handleiding/tutorial hoe dat te fixen als niet ervaren nass configurator? (of zelf uitleggen hoe ik dat moet doen?)
(ben al druk aan het googlen maar kom nog niet op een plek die mij uitlegt stap voor stap wat te doen)
alvast bedankt.

edit dit gevonden maar moet ik dit benaderen op de 211 of op de "ontvanger" 416?
en cifs of nfs? edit 2 op 211 is NFS ingeschakeld zonder vinkje bij NFSv4. dus blijkbaar NFS gebruikt de vorige keer.

ip adres:/volume1/share/volumeUSB2/usbshare zou het toch moeten zijn?

[ Voor 20% gewijzigd door copykat op 06-08-2022 19:20 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Als je een usb disk aan een Nas hangt wordt deze automatisch een gedeelde map met de naam usbshare.

Een gedeelde map vanaf een andere Nas bereiken doe je door op die andere Nas als een remote share te mounten vanuit FileStation.
Zie:
https://kb.synology.com/e...untremotevolume?version=7

PS En niet niet nfs gaan klooien

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 06-08-2022 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:34
Ik draai Domoticz met USB drivers op DSM 7.0. Zouden de USB drivers ook werken bij een update naar DSM 7.1?

===

Update: Ik heb de 7.1 update op goed geluk gedaan. Domoticz blijft werken met USB support :)

[ Voor 56% gewijzigd door zx9r_mario op 08-08-2022 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:40
Ik gebruik al een tijdje mail plus met de mobile app, en photos ook met de mobile app. Mijn account heeft mfa en dat werkt prima, maar soms moet kan niet meer verbinden. Lijkt gekoppeld aan een reboot of update van de nas. Meer mensen last van?

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ben(V) schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 22:44:
Als je een usb disk aan een Nas hangt wordt deze automatisch een gedeelde map met de naam usbshare.

Een gedeelde map vanaf een andere Nas bereiken doe je door op die andere Nas als een remote share te mounten vanuit FileStation.
Zie:
https://kb.synology.com/e...untremotevolume?version=7

PS En niet niet nfs gaan klooien
ok dan dus CIFS protocol?

net geprobeerd maar kan niet verbinden.
\\ipadres\share\volumeUSB2\usbshare dit is toch t pad dat ik in moet vullen?
of moet er https: voor?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Nee het is gewoon:

\\ipadres\usbshare1

Getal 1 kan verschillend zijn, je moet even in File Station van de NAs waar de USB disk op is aangesloten kijken welk nummer hij gekregen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ben(V) schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:25:
Nee het is gewoon:

\\ipadres\usbshare1

Getal 1 kan verschillend zijn, je moet even in File Station van de NAs waar de USB disk op is aangesloten kijken welk nummer hij gekregen heeft.
ok volgende probleem is :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkoTnlQm2R1ePuincACjblZHjlI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IxZcgXXaJyuRKwUXStJZu552.jpg?f=user_large
kan nergens deze optie vinden om te zien of hij "actief is.
ik zou [bestandservices] bedenken als plek om te zoeken.
ps NFS staat aan bij beide dus ik vermoed dat ik via NFS de andere nass een schijf folder wel zo gekoppeld heb ooit.( en ik las ergens dat cifs niet meer werkte maar dat was een erg oude melding 2017 dus misschien is het alweer opgelost.
en ja ik ben niet ervaren in dit soort dingen zoals je merkt :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CIFS is gewoon een antieke benaming voor smb en is formeel de naam voor smb versie 1.
Synology heeft nooit de moeite genomen dat in de gui aan te passen.

Gebruik je wel de user/password van de user die op de andere Nas is aangemaakt en heeft die user lees/schrijf rechten op die usbshare?

Heb je op beide Nassen smb1 als min en smb 3 als max ingesteldl?

Zitten beide Nassen in hetzelfde subnet? (Eerste drie octets van het ip-adres gelijk)

[ Voor 19% gewijzigd door Ben(V) op 08-08-2022 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
@copykat - zie ook schermafdruk:
Via File Services naar SMB Settings en die aanzetten met een workgroup; in dit voorbeeld is dat ITV.

Onder de knop Advanced Settings kun je de SMB versies instellen zoals genoemd door Ben.

Succes!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSCc8aSOn7Uagzme_XQqjW9g1cU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lkuXwG4ozq3jcjiggIML8C0Z.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 08-08-2022 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ben(V) schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:23:
CIFS is gewoon een antieke benaming voor smb en is formeel de naam voor smb versie 1.
Synology heeft nooit de moeite genomen dat in de gui aan te passen.

Gebruik je wel de user/password van de user die op de andere Nas is aangemaakt en heeft die user lees/schrijf rechten op die usbshare?
Ja en ja.
Heb je op beide Nassen smb1 als min en smb 3 als max ingesteldl?
Nee op smb2 en 3 (omdat smb1 zo lek als een mandje was/is. Heb ik begrepen.)
Zitten beide Nassen in hetzelfde subnet? (Eerste drie octets van het ip-adres gelijk)
Ja.
Ik heb al 1 folder extern share maar die komt van de Harddisk. Dacht ik kijk even hoe die staat maar kon de deel instellingen niet zo snel terug vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 08-08-2022 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Airw0lf schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:00:
Via File Services naar SMB Settings en die aanzetten met een workgroup; in dit voorbeeld is dat ITV.

Onder de knop Advanced Settings kun je de SMB versies instellen zoals genoemd door Ben.

Succes!

[Afbeelding]
Ok ga ik morgen even proberen.
Moet het smb1 minimum zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zal dus wel een rechten kwestie zijn.
Bij gedeelde mappen de rechten goed zetten.
Kan ook met File Station via de properties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
copykat schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:51:
[...]

Ok ga ik morgen even proberen.
Moet het smb1 minimum zijn?
Nee - liever geen SMB-1 => alleen SMB-2 en 3.
SMB-1 is inderdaad zo lek als een mandje en staat in Windows 11 standaard zelfs uit.
Maar soms zijn er oude(re) printers/MFC's die alleen kunnen scannen naar een SMB-1 share.
En dan kan het handig zijn om dit te hebben lopen.

In fabrieksomgevingen kom ik ook nog wel eens XP en Win2003 tegen.
Dan kun je vaak niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ed.juh schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 23:00:
@AtleX Vreemd, als je iets op een poort kan pingen, moeten er services zijn gestart.
Wat is je configuratie?
Raid-versie ?
Gewoon een DS220+ met 2x 4TB WD Red, laatste DSM.
Extra memory ?
Haal het extra geheugen er eens uit.
Had er 8 GB extra ingezet voor een totaal van 10 GB. Dat werkte prima. Met of zonder dat extra reepje geheugen maakt nu ook niet uit. Hij blijft onbereikbaar.
En afhankelijk van de disk-group een van de disken.
Het maakt geen verschil of ik met beide disks, alleen disk 1 of alleen disk 2 probeer, afgezien van een ping is er geen enkele service bereikbaar.
Wellicht eens proberen met een andere disk, dus een niet uit de huidige groep.
Dan moet ik eerst eens gaan graven of ik nog ergens een disk heb. :D
Kun je wel een SSH sessie starten naar de machine ?
Nope. Heb ook nooit expliciet SSH enabled. Staat dat standaard aan?

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Airw0lf schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:00:

Succes!

[Afbeelding]
leuk als je iets dyslectisch bent.
shareusb2 klinkt stuk logischer als "usbshare2" las dus gewoon meerdere malen er overheen dat ik iets gespiegeld had en blijven proberen ......! 8)7 :F

t werkt d:)b meteen even een howto gemaakt voor de volgende keer.
sorry voor de stupidity.
Hoe simpel kan het zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ben(V) schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:51:
Zal dus wel een rechten kwestie zijn.
Bij gedeelde mappen de rechten goed zetten.
Kan ook met File Station via de properties.
Dat stond allemaal goed. Was niks met instellingen maar meer met oog brein oog handen.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relight89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17:12
Klein vraagje: Ik heb een Synology Nas waarbij ik totaal 12TB aan opslag heb. Ik heb via Rsync elke dag een backup lopen naar een QNAP Nas op locatie B.

De grootte die via Hyper backup gemaakt van de complete inhoud wordt geeft aan dat de grootte hiervan is 4,9 TB. Is dit puur door de compressie dat het een stuk kleiner is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XM9tF4umtC2CS1cVhlJ9xStmeGk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BooHUicbHe8HWZGYdEly322J.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BxzK-moVIoiK-qUnt_9LwtlBQcE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uvCWgglGiJgZ6ExeZBjAroaA.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ligt eraan wat die data is.
Als het bijvoorbeeld voornamelijk video's in de vorm van .mkv of .mp4 zijn is dit onmogelijk, want die zijn niet meer te compressen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beukerz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 19:58
ComTech schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:25:
Moet kunnen, ik heb de 2K indoor (non pan) gewoon aan SS hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat is een handige / slimme manier van data migreren de komende dagen?

Huidig
Synology 414+, 3x 3TB in RAID 5, total usage 3.3TB
- er hoeft / is maar 2.6TB verplicht te migreren
- er zijn maar 7 shares en 9 user-accounts
- belangrijke data staat offsite (2x) met CloudSync en ShareSync

Nieuw
Synology 920+, 2x 4TB (voorlopig)

Ik zou graag op de nieuwe NAS dezelfde shares & accounts weer willen hebben. Dan klinkt "Migration Assistant" het simpelste echter 1 van de voorwaarden is dat het filesystem niet mag veranderen. Maar die snap ik niet; RAID5 draait op EXT4 (standaard?) en de nieuwe Syno wil ik voorlopig in RAID1 draaien en volgens mij is dat ook EXT4? Of mis ik iets als voorwaarde voor de Migration Assistant?

Als de data-migratie af is en ik wil het IP omkatten (dus het IP van de oude overnemen); ik hoef verder geen bindings of andere meuk te configureren? In ieder geval niet voor "uitpakken, data kopieren, klaar"?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wat de migration assistant doet is nauwelijks iets aan de disken veranderen en enkel wat er op staat bekent maken aan het OS op die nieuwe Nas.
Dat houd dus in dat je in principe niets kunt veranderen dus zeker niet de raidset.

En het raidtype is niet afhankelijk van het filesystem of visa versa.

Wat je zou kunnen doen is een disk uit de oude NAs halen, die in de nieuwe Nas stoppen, daar een SHR op aanmaken en de gewenste accounts en dat de data die je wilt overzetten er via het netwerk heen kopiëren.
Dat zou gezien de hoeveelheid data die je wilt overzetten net passen.

Is dat gereed dan plaats je de andere disken bij en voegt een van die twee toe aan de SHR zodat daar eonder water een raid 1 set van krijgt.
Wel even oppassen dat je niet beide toevoegt aan die SHR want dan maakt DSM er onder water weer een raid 5 set van.

[ Voor 60% gewijzigd door Ben(V) op 13-08-2022 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ben(V) schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:08:
En het raidtype is niet afhankelijk van het filesystem of visa versa.
Die snap ik terdege maar juist weer niet. Syno zegt dat filesystem "bepalend" is voor het wel of niet succesvol kunnen gebruiken van Migration Assistant. Dus als ik RAID5+EXT4 en RAID1+EXT4 heb, dan voldoe ik toch aan de eis "filesystem"? Niet geschoten is altijd mis en een nieuwe Syno even factory-resetten, is ook zo gedaan. Maar ja, iets met efficiency & interesse ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ze bedoelen mede bepalend denk ik.
Je kunt niet van ext4 naar btrfs of visa versa, maar ook niet van de ene raid configuratie naar de andere.

Zoals ik al zei die migratie assistant doet niets met die disken ze blijven in de staat waarin ze zijn, je kunt daar niet on-the-fly veranderingen mee aanbrengen.

Wat nog wel kan is alle disken migreren en dan in de nieuwe Nas er een de raidset halen daar een nieuw SHR volume op aanmaken en dan de gewenst data overzetten,.
Dat gaat een stuk sneller dan via het netwerk.

Je moet die disk dan wel fysiek uit de Nas halen en bijvoorbeeld in de oude NAs stoppen om dat volume te verwijderen, anders kun je hem niet uit die raidset krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door Ben(V) op 13-08-2022 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Ben(V) ander idee maar mogelijk dat ik open deuren in trap:

2x 3TB uit de 414 halen, in de 920 prikken, importeren en live zetten. Kan ik dan op een ander tijdstip 1x 4TB bijprikken, een "mirror draaien", de 3x 2TB uitfaseren en de enkele 4TB laten mirroren naar een nieuwe 4TB?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik vermoed dat je een incomplete raidset niet kunt migreren, dat zal hij wel weigeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ben(V) schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:04:
Ik vermoed dat je een incomplete raidset niet kunt migreren, dat zal hij wel weigeren.
Thanks; ik (en hoop ook jij) ga maar genieten van het zonnetje en het weekend; disks en RAM hoop ik allemaal maandag in huis te hebben en dan in 1x verder te gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 16:57
Voor het vervangen van mijn Synology 1511+ (met 3GB geheugen) ben ik aan het kijken wat een logische stap is. Overigens zijn alle signalen van de NAS nog goed (dus er is geen noodzaak om nu perse te vervangen, los van de software ondersteuning die gaat stoppen natuurlijk).

Overwegingen voor vervangende NAS:
  • Overstappen van vijf naar vier bays i.v.m. minder stroom verbruik, minder schijven nodig, goedkoper in de aanschaf, bij hardware falen van de NAS heb je meerdere 4 bays modellen tot je beschikking.
  • Minimaal één netwerkinterface van 10 Gb voor een directe verbinding tussen één pc en de NAS (netwerk zelf is namelijk allemaal 1 Gb).
  • Rackmount aangezien er een rack staat waar die mooi in zou kunnen (geen must).
Na het bestuderen van de Synology site heb ik een shortlist (vergelijking in de Pricewatch) gemaakt. Korte samenvatting:
  • Synology DiskStation DS920+
    Geen optionele 10 Gb module en wat ouder model, dus eigenlijk geen optie voor me gevoel. Eventueel nieuw model afwachten (dan geen rackmount uiteraard).
  • Synology DiskStation DS1522+
    Vijf bays, wil ik liever niet meer.
  • Synology RackStation RS422+
    Leek me een goede gegadigde. Zelfde processor als de DS1522+ maar voor de rest allemaal minder performance/aansluitingen. Slechts max 2GB geheugen t.o.v. 8GB (en uitbreidbaar) bij de 1522+, geen M2 aansluitingen, minder netwerkpoorten. Wel ietsje goedkoper. Door max 2GB geheugen lijkt deze ook af te vallen.
  • Synology RackStation RS822RP+
    Dan zou je nog de step-up naar dit model kunnen maken. Andere processor de AMD Ryzen Embedded V1500B maar ook slechts 2GB geheugen (wel uitbreidbaar). En ook nog is 25% duurder. Dan lijkt de 1522+ toch weer logischer.
NAS wordt gebruikt voor File Server, Surveilance Station (2 cams), Agenda, Photo Station, Video Station, paar docker containers. Zou op zich wel iets meer willen hosten dan nu maar dat trekt die niet. Home Assistant met Frigate bijvoorbeeld).

Iemand wellicht advies voor de beschreven situatie (heb ook gezocht naar de performance verschillen maar kon daar eigenlijk niks over vinden tussen de verschillende modellen)?

[ Voor 3% gewijzigd door Oesie op 15-08-2022 20:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Laatst online: 19-09 21:34
Oesie schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:27:
Voor het vervangen van mijn Synology 1511+ (met 3GB geheugen) ben ik aan het kijken wat een logische stap is. Overigens zijn alle signalen van de NAS nog goed (dus er is geen noodzaak om nu perse te vervangen, los van de software ondersteuning die gaat stoppen natuurlijk).

Overwegingen voor vervangende NAS:
  • Overstappen van vijf naar vier bays i.v.m. minder stroom verbruik, minder schijven nodig, goedkoper in de aanschaf, bij hardware falen van de NAS heb je meerdere 4 bays modellen tot je beschikking.
  • Minimaal één netwerkinterface van 10 Gb voor een directe verbinding tussen één pc en de NAS (netwerk zelf is namelijk allemaal 1 Gb).
  • Rackmount aangezien er een rack staat waar die mooi in zou kunnen (geen must).
Na het bestuderen van de Synology site heb ik een shortlist (vergelijking in de Pricewatch) gemaakt. Korte samenvatting:
  • Synology DiskStation DS920+
    Geen optionele 10 Gb module en wat ouder model, dus eigenlijk geen optie voor me gevoel. Eventueel nieuw model afwachten (dan geen rackmount uiteraard).
  • Synology DiskStation DS1522+
    Vijf bays, wil ik liever niet meer.
  • Synology RackStation RS422+
    Leek me een goede gegadigde. Zelfde processor als de DS1522+ maar voor de rest allemaal minder performance/aansluitingen. Slechts max 2GB geheugen t.o.v. 8GB (en uitbreidbaar) bij de 1511+, geen M2 aansluitingen, minder netwerkpoorten. Wel ietsje goedkoper. Door max 2GB geheugen lijkt deze ook af te vallen.
  • Synology RackStation RS822RP+
    Dan zou je nog de step-up naar dit model kunnen maken. Andere processor de AMD Ryzen Embedded V1500B maar ook slechts 2GB geheugen (wel uitbreidbaar). En ook nog is 25% duurder. Dan lijkt de 1522+ toch weer logischer.
NAS wordt gebruikt voor File Server, Surveilance Station (2 cams), Agenda, Photo Station, Video Station, paar docker containers. Zou op zich wel iets meer willen hosten dan nu maar dat trekt die niet. Home Assistant met Frigate bijvoorbeeld).

Iemand wellicht advies voor de beschreven situatie (heb ook gezocht naar de performance verschillen maar kon daar eigenlijk niks over vinden tussen de verschillende modellen)?
Ik zou voor de Synology DiskStation DS1522+ gaan en daar zelf 8GB of 16GB RAM indrukken. :)
Het stroomverbruik is wss verwaarloosbaar zolang je die 5e bay niet gebruikt.
Die M.2 is wel lekker als cache. En als dat te duur is gooi je een oude stof happende SATA SSD in de 5e bay en ben je er ook. 8)
En mocht je later alsnog extra opslag ruimte nodig hebben scheelt het weer een upgrade. :)

Alternatief is idd nog ?een jaar? te wachten op de 922+; en het zou echt mooi zijn als Synology hier een 10Gb netwerkkaart in zet, maar ik denk dat je al blij mag zijn als het een 2.5Gb poort wordt..

[ Voor 6% gewijzigd door SmiGueL op 15-08-2022 16:52 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:56
SmiGueL schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:44:
Het stroomverbruik is wss verwaarloosbaar zolang je die 5e bay niet gebruikt.
Wat bedoel je precies? Verbruik gaat toch niet opeens flink omhoog als je die wel gebruikt ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Laatst online: 19-09 21:34
DukeBox schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:01:
Wat bedoel je precies? Verbruik gaat toch niet opeens flink omhoog als je die wel gebruikt ?
Ik bedoelde dat het argument dat 5 bays minder stroom verbruikt (ten opzichte van een 4-bay) niet zo heel zwaar weegt zolang je deze bay niet vult met een HDD. :P
• Overstappen van vijf naar vier bays i.v.m. minder stroom verbruik, minder schijven nodig

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:56
Er zijn situaties waar dat niet opgaat. Bijv. als je meer IO/s kan verzetten met je array door 5 i.p
v. 4 drives en dus minder IO wait hebt scheelt dat aanzienlijk in CPU belasting.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 16:57
Zojuist de optionele netwerkkaart/interface opgezocht. Schrik toch wel van de prijs, ~150 euro. Dan wordt een 'niet noodzakelijke upgrade' toch wel prijzig. Misschien toch maar even wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lijkt me ook dat een 10Gbps verbinding tussen enkel een Pc en een Nas niet erg zinvol is?

Pagina: 1 ... 138 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).