[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 137 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAGDATTT
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 15:13
Airw0lf schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:09:
[...]

In het kader van listen verzinnen graag meer informatie:
Over welk model NAS hebben we het? Hoeveel disken en de grootte? Hoe zijn ze geformatteerd? Kun je er wel nog bij via een browser en/of SSH/SFTP?
He allemaal. Dank voor de antwoorden.

Het wordt al bonter. Gisteren was de 2011J ineens weer gemapt naar Z:\ terwijl ik dit niet gedaan had. Wellicht nog oude mapping die ineens weer aanging? Geen idee iig.

Ik ben nu iig de data aan het overpompen naar nieuwe DS2020+. Die stond al een tijdje op verlang lijstje. Dit was een mooi moment. De 20211J hou ik dan wel aan als back up (die ik niet meer vertrouw).

De 2020plus lit zich niet mappen met de synology app (gaf steeds een time out). Gelukkig kan dit ook in Windows.

Ik zeg eerlijk dat ik niet echt super netwerk savy ben en nu blij dat ouwe NAS iig de data nog wil overzetten..

Weekend kan beginnen dus. :)

NB: Heeft iemand mischien een typenummer van geheugen welke ik kan bijprikken voor een leuk prijsje? Ik las dat dit wel handig is als je bv pi-hole wil installeren. Als dit hoeft hoor ik het ook graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:45
MAGDATTT schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:27:
[...]

He allemaal. Dank voor de antwoorden.

Het wordt al bonter. Gisteren was de 2011J ineens weer gemapt naar Z:\ terwijl ik dit niet gedaan had. Wellicht nog oude mapping die ineens weer aanging? Geen idee iig.

Ik ben nu iig de data aan het overpompen naar nieuwe DS2020+. Die stond al een tijdje op verlang lijstje. Dit was een mooi moment. De 20211J hou ik dan wel aan als back up (die ik niet meer vertrouw).

De 2020plus lit zich niet mappen met de synology app (gaf steeds een time out). Gelukkig kan dit ook in Windows.

Ik zeg eerlijk dat ik niet echt super netwerk savy ben en nu blij dat ouwe NAS iig de data nog wil overzetten..

Weekend kan beginnen dus. :)

NB: Heeft iemand mischien een typenummer van geheugen welke ik kan bijprikken voor een leuk prijsje? Ik las dat dit wel handig is als je bv pi-hole wil installeren. Als dit hoeft hoor ik het ook graag.
Ik ken geen 2011 en/of 2020 => waarschijnlijk bedoel je 211 en 220? :?

Zo te zien hou je wel van wat "dynamiek"... een nieuwe/andere NAS inzetten die zich al meteen niet helemaal netjes lijkt te gedragen? Om vervolgens de gegevens over te hevelen van een andere NAS over wiens gezondheid je ook nog eens de nodig twijfels hebt. :?

Met als kers-op-de-taart een extra laagje complexiteit in de vorm van pihole? >:)

Suggestie (nadat alle gegevens over geheveld zijn):
Van de nieuwe NAS de oorzaak achterhalen van de timeout?

Als die gevonden is de nieuwe NAS uitzetten? Om vervolgens verder te gaan met het achterhalen (en eventueel oplossen?) van het probleem met de oude NAS? Zodat je een idee hebt van de kwaliteit van de gegevens die nu (helemaal?) op de nieuwe NAS staan?

Alvast een fijn en vooral zorgeloos weekend en nieuwe week! :+

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-09 00:31
DS20211J ? Ik gok dat je de DS211J bedoelt....

Je gaat die toch niet als backup destination gebruiken terwijl je het niet meer vertrouwt?

[ Voor 8% gewijzigd door Shadow771 op 15-07-2022 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
Dit topic al gecheckt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magdatt
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-01-2023
Je hebt gelijk. Is niet verstandig.

Nee, nog niet.

Dank hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvtech
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-09 21:39
Hallo,

Op het werk hebben we een aantal Synology's draaien zonder problemen, maar 1 geeft ons hoofdpijn.
We hebben 2 Ubuntu servers die een share op de Synology benaderen. Dat gaat een paar dagen goed maar dan komt er op 1 en vaak daarna ook op de tweede een error dat de share weg is en deze dus niet kan benaderen. Even smb uit en aan op de Synology en het werkt weer voor een paar dagen. Synology support is hier naar een oorzaak aan het zoeken. Vanmiddag ben ik met de leverancier vd software die op de Ubuntu servers draait bezig geweest om een share via NFS te maken. Dat is gelukt alleen was er een probleem met rechten. Uiteindelijk via ssh ingelogd om de owner van de share en de folders erin via chown op 444 te zetten wat ook werkte. Het vreemde is nu alleen dat de rechten continue wijzigen van dwrx.....+ naar d-------- en even later staan ze weer op dwrxwrxwrx+ en even later weer d-------.

We komen er maar niet achter wat dit veroorzaakt en het probleem is dus ook dat de applicatie geen files kan plaatsen en wijzigen op de NFS share.

Nu las ik in een ander deel van dit forum dat NFS en smb op een Synology problemen geeft "Daarnaast kan je met NFS geen gebruik maken van fast file clone, encryptie en kan je de rechten om zeep helpen op je syno als je de data ook op andere manieren benaderd".
Maar smb alleen gaat dus ook niet lekker.
Heeft iemand vergelijkbare ervaringen, en hopelijk een oplossing of workaround?
Alvast dank voor het meedenken!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pb8Fs4PLr7iMcYaBVJrxNvwvtHw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OEfq3yaEdziB4uXNSpidRVOc.png?f=user_large

Hoeiendag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die rechten issue is het gevolg dat Synology gebruikt maakt van extended permissions(ook wel ACL's genoemd) en als jij op de commandline gaat hacken en die permissions van shares terugzet naar standaard permissions dan pikt DSM dat niet en zet ze terug.
Je moet dat gewoon via de gui van DSM regelen en de DSM gebruiker die je vanaf die Ubuntu gebruikt de juiste rechten geven.

Verder denk ik dat je problemen met SMB eerder te maken heeft met netwerk problemen dan met DSM en dat zal echt niet opgelost worden door een antiek protocol als NFS te gebruiken.
Als het iets in DSM was zou het nooit werken en niet een tijdje wel en dan zomaar ineens niet meer.

En SMB geeft helemaal nooit ergens problemen op Synology, dan zouden de fora hier helemaal mee vollopen, want dat is de core functionaliteit vanSynology.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
tvtech schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:05:
Hallo,

Op het werk hebben we een aantal Synology's draaien zonder problemen, maar 1 geeft ons hoofdpijn.
We hebben 2 Ubuntu servers die een share op de Synology benaderen. Dat gaat een paar dagen goed maar dan komt er op 1 en vaak daarna ook op de tweede een error dat de share weg is en deze dus niet kan benaderen. Even smb uit en aan op de Synology en het werkt weer voor een paar dagen. Synology support is hier naar een oorzaak aan het zoeken.
Hoe staat de Synology-kant en de Ubuntu-kant ingesteld in termen van SMB versies/smaakjes die zijn toegestaan? En met welke vorm van versleuteling (if any)?

[ Voor 45% gewijzigd door Airw0lf op 15-07-2022 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
...en je kunt eventueel nog met synoacltool de acl instellingen achterhalen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:56
Idd zoals @Ben(V) aangeeft , je kan dat oplossen door deze uit te zetten (advanced sharing) of door een default user mapping op de NFS bind mee te geven.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@DukeBox
Synology gebruikt twee termen, te weten "Advanced share permissions" en "Windows ACL's.

"Advanced share permissions" kun je instellen op de share, die staat default uit en als je niet precies weet wat je doet is het niet aan te raden die aan te zetten.

"Windows ACL's" is vanaf DSM 6 default bij het aanmaken van een share en kun je niet meer wijzigen.
Als je nog oude shares hebt die onder een oudere versie van DSM zijn aangemaakt kun nog wel shares hebben zonder "Windosw ACL's" en die je nog wel kunt converteren (zit onder de "Action" tab).

Onder DSM 7 maakt Synology uitgebreid gebruik van die "Windows ACL's" en is het verstandig je oude shares te converteren als dat tabje niet "greyed out" is".

En zoals @technorabilia als zei kun je met synoacltool de permissies bekijken en eventueel veranderen al zou ik aanraden dat gewoon via de gui te doen en niet via de commandline.
Wijziging op de commandline via de standaard linux permission setting gaat problemen geven en is sterk af te raden.
DSM heeft een eigen permission database waar de boel in wordt bijgehouden en daar buitenom werken is onverstandig.

[ Voor 11% gewijzigd door Ben(V) op 16-07-2022 12:16 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
@Ben(V) De windows ACL wordt niet afgedwongen als je advanced share permissions uit hebt staan, dan overruled de owner (zowel user als group). Hoe dan ook hebben beide weinig invloed op NFS aangezien de gebruikte library niet 100% compatible is met windows AD ACL mapping (kerberos mismatched de SSSD's nog wel eens door overlapping, met name bij meer dan een realms), de user en group ID's worden blind overgenomen van de client.

Het meest verstandige is (als er geen juiste mapping is) is om deze op de owner terug te mappen in de NFS settings (naar guest of admin) met security op system en dan op basis van de synology ACL bij te schaven waar nodig. Als je meer NFS clients hebt naar dezelfde bron moet je mogelijk ook nog bypass traverse checking aanzetten.

[ Voor 76% gewijzigd door DukeBox op 16-07-2022 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvtech
dank voor de tips en aanwijzingen.

Ik ben met de commandline gaan rommelen omdat de ubuntu share met andere namen en id's naar de share gaat. Ik heb, zoals ik dat op onze andere Synology's ook gedaan heb, een user aan gemaakt en deze gegevens gebruikt om vanaf Ubuntu te connecteren. Maar de software wil owner zijn over die mappen en files. Omdat Ubuntu aankomt met een id (444 in dit geval) is dit een andere user. Waarom dit zo werkt weet ik niet en op onze andere Synology's die we vanaf Windows benaderen zijn er nooit problemen.

Ik ben geen fan van nfs maar de leverancier vd software op de ubuntu server wilde dit. Omdat we rechten problemen kregen zijn we verder gegaan met smb en ook omdat wij dit graag wilden. Ik heb als minimum protocol smb v2 ingesteld. Als de Ubuntu server via de hoogste versie 3.1.1 verbinding maakt gaat het vrij snel mis, als hij de cifs op 2.1 zet gaat het langer goed.

Ik denk dat een combi van nfs en smb niet goed werkt met rechten. Maar je kunt niet een share alleen via smb en een andere share alleen via nfs beschikbaar maken zag ik.

De advanced permissies staan uit, ook omdat ik las dat dit alleen geldt voor smb, afp en ftp.
De Synology draait trouwens DSM 7.1

Ik ben het met jullie eens dat smb nergens problemen geeft, dat is ook mijn ervaring en daarom heb ik juist voor ons project een Synology geadviseerd vanwege de betrouwbaarheid, functionaliteit en prijs.

De smb settings zie er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MttRkMS-EMba7xCQwZC6t4bBFBE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4CmGUU2dJgDWcmauaGcvXTFT.png?f=user_large

De nfs settings zien er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SrGPk-C4_itfV2g_hye6_BoSxI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JP8PTt22Yh4cxdptJpe1RIxz.png?f=fotoalbum_large

De leverancier meldde ook wel dat 1 map stevig en vaak benaderd wordt om nieuwe files te scannen en de inhoud te updaten, wellicht overlaadt dit de smb service, tenminste, dat is mijn vermoeden.
Ik ben daarom bezig alle files naar een andere Windows file server te kopieeren om zo te testen of het dan wel goed gaat.

Hoeiendag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DukeBox schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 12:38:
@Ben(V) De windows ACL wordt niet afgedwongen als je advanced share permissions uit hebt staan, dan overruled de owner (zowel user als group). Hoe dan ook hebben beide weinig invloed op NFS aangezien de gebruikte library niet 100% compatible is met windows AD ACL mapping (kerberos mismatched de SSSD's nog wel eens door overlapping, met name bij meer dan een realms), de user en group ID's worden blind overgenomen van de client.

Het meest verstandige is (als er geen juiste mapping is) is om deze op de owner terug te mappen in de NFS settings (naar guest of admin) met security op system en dan op basis van de synology ACL bij te schaven waar nodig.
Onder DSM 7 worden echt alle shares default met "Windows ACL" aangemaakt en kun je dat ook niet veranderen.

"Extended permissions" is nog een extra laag erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Ben(V) schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 12:53:
Onder DSM 7 worden echt alle shares default met "Windows ACL" aangemaakt en kun je dat ook niet veranderen.
Ja, aangemaakt maar niet afgedwongen als daar geen match is zonder advanced ACL enabled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat klopt, maar DSM weigert wel om de advanced ACL eraf te halen, dat is de reden waarom die dwrx.....+ naar d-------- terug gezet werd door DSM.

@tvtech Je kunt toch in DSM een user met de naam 444 aanmakenken en die de juiste rechten geven.

[ Voor 26% gewijzigd door Ben(V) op 16-07-2022 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Ben(V) schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:03:
Dat klopt, maar DSM weigert wel om de advanced ACL eraf te halen, dat is de reden waarom die dwrx.....+
Jij bedoelt de extended ACL, dat is wat anders dan de advanced ACL setting, die combineert de local ACL met de 'windows' ACL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvtech
kijk zo wordt het nog wat duidelijker allemaal. Wij wilden trouwens graag met gewoon smb werken want dat kennen we. De leverancier met nfs want voor hun werkt dat altijd.

We zijn begonnen met nfs en smb tegelijk. Maar vanwege rechten problemen nfs uitgezet en alleen met smb gaan draaien. Toen begonnen de problemen in Ubuntu:

1:38 PM
ls: cannot access '/bmnt/smb/*/': Resource temporarily unavailable
playoutengine
1:38 PM
ls: cannot access '/bmnt/smb/*/': No such file or directory
mason
1:35 PM
ls: cannot access '/bmnt/smb/*/': Resource temporarily unavailable
playoutengine
1:35 PM
ls: cannot access '/bmnt/smb/*/': No such file or directory

Hoeiendag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvtech
Ben(V) schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:03:
Dat klopt, maar DSM weigert wel om de advanced ACL eraf te halen, dat is de reden waarom die dwrx.....+ naar d-------- terug gezet werd door DSM.

@tvtech Je kunt toch in DSM een user met de naam 444 aanmakenken en die de juiste rechten geven.
Maar dat is toch een id? Een username krijgt een id maar in DSM zie je die id niet. Zou dat werken met het id vanuit Ubuntu? Het is het proberen waard, dat wel.

Hoeiendag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je moet toch in ubuntu gewoon een share mouten met een username/password en dan kan die applicaie die share gebruiken.
Lees dit eens en vooral het laatste stuk.
https://linuxhint.com/mount-smb-shares-on-ubuntu/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvtech
Ben(V) schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:51:
Je moet toch in ubuntu gewoon een share mouten met een username/password en dan kan die applicaie die share gebruiken.
Lees dit eens en vooral het laatste stuk.
https://linuxhint.com/mount-smb-shares-on-ubuntu/
Klopt, zo heb ik het ook gedaan. Maar na een paar dagen gebruik begint 1 server de verbinding te verliezen en wat later de 2e ook. Als ik dan smb uitzet en weer aan en dan werkt het weer voor een paar dagen, enz.
Ik verdenk de applicatie ervan om de smb server in de Synology te overladen want de leverancier zegt ook al dat de applicatie heel vaak in een map kijkt om te zien of er iets veranderd is. Of dit iets aanpasbaars is ga ik maandag vragen maar ik vrees van niet.

Hoeiendag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathieuT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17:34
Dag iedereen,

Sinds deze week ben ik trotse eigenaar van mijn eerste NAS: een DS920+.
Ik ben momenteel nog een complete beginner dus mijn excuses voor domme vragen.

Ik had al 4 HDD's liggen van elk 2TB (WD2000F9YZ), deze hebben al heel wat uren op de teller bij de vorige eigenaar (~3 jaar).
Schijven geïnstalleerd, DSM geïnstalleerd, het hele proces...

Wat blijkt nu? HDD 3 had meteen I/O errors :'( (vreemd want ik heb die nog gebruikt met een USB3.0 adapter).
Ik heb dan maar meteen een 4TB WD Red Plus besteld (ik weet dat ik daar momenteel mijn bruikbare capaciteit niet mee uitbreid).

Nu vroeg ik me af, zou ik gewoon de hele NAS resetten en de nieuwe schijf op plaats 1 installeren?
Of zou ik gewoon gebruik maken van de "Replace drive"-functie en de nieuwe schijf op plaats 3 installeren?

Ter info, ik heb behalve de initiële installatie nog niets op de NAS gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tvtech schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:23:
[...]

Klopt, zo heb ik het ook gedaan. Maar na een paar dagen gebruik begint 1 server de verbinding te verliezen en wat later de 2e ook. Als ik dan smb uitzet en weer aan en dan werkt het weer voor een paar dagen, enz.
Ik verdenk de applicatie ervan om de smb server in de Synology te overladen want de leverancier zegt ook al dat de applicatie heel vaak in een map kijkt om te zien of er iets veranderd is. Of dit iets aanpasbaars is ga ik maandag vragen maar ik vrees van niet.
Lijkt me onwaarschijnlijk dat de smb server overladen wordt.
Dan zou de hele Nas moeten vastlopen.
Als die het niet meer aan zou kunnen dan wordt de boel gewoon trager maar een share die verdwijnt lijkt me onwaarschijnlijk.

Ik zou in ieder geval in je Synology een vinkje zetten bij:
  • Enable smb2 lease
  • Enable durable handles
En bij de "advanced settings", tabje "other" een vinkje bij
  • Eable asynchrone reads
Welke smb versie draai je op die Ubuntu?
Kun je bekijken met:
sudo smbstatus

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 16-07-2022 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Ben(V) schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:50:
[...]

Lijkt me onwaarschijnlijk dat de smb server overladen wordt.
Dan zou de hele Nas moeten vastlopen.
Als die het niet meer aan zou kunnen dan wordt de boel gewoon trager maar een share die verdwijnt lijkt me onwaarschijnlijk.

[...]
Volgens mij zijn ze alle drie waar (mijn € 0,50 :+ ):
Ja - de boel wordt trager.
Ja - uiteindelijk "verdwijnen" de shares omdat keep-alives niet op tijd beantwoord worden. In de verkenner zie je dat terug als een "diconnected drive" (die met een rood kruisje).
Ja - het lijkt er dan op alsof de hele NAS vastloopt omdat ie bezig met IO-afhandeling richting netwerk en diskcontroller (IO-afhandeling is de achilles hiel van elk multitasking/multi-CPU systeem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
tvtech schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:05:

We hebben 2 Ubuntu servers die een share op de Synology benaderen. Dat gaat een paar dagen goed maar dan komt er op 1 en vaak daarna ook op de tweede een error dat de share weg is en deze dus niet kan benaderen. Even smb uit en aan op de Synology en het werkt weer voor een paar dagen. Synology support is hier naar een
oorzaak aan het zoeken.
Heb je iets van (SNMP-)monitoring draaien voor de Synology en Ubuntu systemen?

Zie ook bijgevoegde afbeeldingen:
Eentje laat de IO activiteiten zien.
En de andere de geheugendetails.

Met dit soort plaatjes heb ik door de jaren heen de nodige (af-en-toe) problemen op kunnen lossen. Misschien dat dit voor jou ook kan werken?

Voor de volledigheid: de gaten in de plaatjes komt doordat de Synology 's-nachts in deep-sleep gezet wordt via een tweetal cron-jobs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SyGJBQLzvps8sr4giuZT-eoTw_w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nezljlxRP1zfmZGnsznzMRAN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPBrBFjkMaZiUNe5pWUcT6uYaU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NI9dyQS6Xo0QLr2V7e44zwWM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Normaal gesproken staat bij smb default keep-alive op 0, met andere woorden geen keep alive.

Verder wordt keep alive alleen gebruikt om de connectie te testen als deze niet gebruikt wordt, die counter wordt elke keer als de connectie gebruikt wordt weer gereset en er wordt enkel een keep-alive door die ubuntu verstuurt als de counter de keep alive timeout bereikt heeft.
Kan hier dus helemaal niets mee te maken hebben.

En continue op een share kijken of er iets verandert is, is nauwelijks een belasting voor een Nas, maar je kunt dat simpel checken in de resource manager van DSM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Ben(V) schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 19:59:
Normaal gesproken staat bij smb default keep-alive op 0, met andere woorden geen keep alive.

Verder wordt keep alive alleen gebruikt om de connectie te testen als deze niet gebruikt wordt, die counter wordt elke keer als de connectie gebruikt wordt weer gereset en er wordt enkel een keep-alive door die ubuntu verstuurt als de counter de keep alive timeout bereikt heeft.
Kan hier dus helemaal niets mee te maken hebben.

En continue op een share kijken of er iets verandert is, is nauwelijks een belasting voor een Nas, maar je kunt dat simpel checken in de resource manager van DSM.
Mja... vertrouwen is goed. Maar controle is beter - zeker bij van die af-en-toe problemen:
meten is weten - gissen is missen - gokken is dokken

Immers... dat een bepaalde actie nauwelijks een belasting is wil niet zeggen dat er voor de rest niks gebeurd waardoor net die ene actie alsnog tussen de wal-en-het-schip terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvtech
Dit zijn allemaal bruikbare tips, waarvoor dank!
We hebben PRTG als monitoring systeem dus daar kunnen wel wat mee. Cpu werd al gemonitord en die zat gewoon binnen normale waardes.

Maandag gaan we verder en dan post ik wel een update.

Hoeiendag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 19:55
MathieuT schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:34:
Dag iedereen,

Sinds deze week ben ik trotse eigenaar van mijn eerste NAS: een DS920+.
Ik ben momenteel nog een complete beginner dus mijn excuses voor domme vragen.

Ik had al 4 HDD's liggen van elk 2TB (WD2000F9YZ), deze hebben al heel wat uren op de teller bij de vorige eigenaar (~3 jaar).
Schijven geïnstalleerd, DSM geïnstalleerd, het hele proces...

Wat blijkt nu? HDD 3 had meteen I/O errors :'( (vreemd want ik heb die nog gebruikt met een USB3.0 adapter).
Ik heb dan maar meteen een 4TB WD Red Plus besteld (ik weet dat ik daar momenteel mijn bruikbare capaciteit niet mee uitbreid).

Nu vroeg ik me af, zou ik gewoon de hele NAS resetten en de nieuwe schijf op plaats 1 installeren?
Of zou ik gewoon gebruik maken van de "Replace drive"-functie en de nieuwe schijf op plaats 3 installeren?

Ter info, ik heb behalve de initiële installatie nog niets op de NAS gezet.
Als er nog niets opstaat kan je net zo goed het volume verwijderen en opnieuw aanmaken. Dit zorgt dus voor totaal data verlies op het volume. Maar dat maakt in jou geval niets uit. ;).

De hele nas resetten (fabrieksinstellingen) is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
Ik heb een Synology DS216j en gebruik deze al een paar jaar naar volle tevredenheid.
Ik heb ook al jarenlang een AcRyan Playon mini.
Ik stream vanaf de Synology films, iso, dvd etc. naar de AcRyan via een vaste netwerkverbinding alleen geen Blueray dat is te veel bandbreedte dus schokt maar dat is verder ok ik heb een 1080p plasma tv.
Sinds de laatste update (dsm 7) kan de playon niet meer over het netwerk gevonden worden maar nog wel via Upnp.
Volgens mij heeft dit te maken met smb1 wat onveilig is en door Synology niet meer wordt ondersteund oid.
Ik heb er niet heel veel verstand van maar dit is wat ik ongeveer ervan begrijp.
Upnp zou prima zijn maar ik merk toch wel dat de playon veel minder “vreet” over dit protocol.
Vob’s (ts-ifo) wil bv niet meer.
Ik ben vervolgens eens gaan kijken naar ds video en was best wel impressed over hoe dat eruit ziet en dus ook een api sleutel aangevraagd.
Dus ik heb besloten om de AcRyan na alle jaren trouwe dienst te gaan vervangen en iets meer van deze tijd te gaan aanschaffen.
Dus kwam ik na wat zoekwerk alhier uiteindelijk uit op een DS220+ om de boel opnieuw op te zetten.
Even nog, het gaat om streamen van diverse formaten films,docu’s serie’s etc.
En dan komt Plex ipv ds video ook weer in het vizier.
Mijn vraag:
Zit ik hiermee op het goede pad qua soft en hardware of is dit overkill of juist te weinig?
Ik ga er sowieso wel vanuit dat zaken als lokale opslag (raid 1) delen van bestanden photo’s nu ook met gezichtsherkenning (fijn) nu allemaal een stuk sneller zullen gaan.
Alle input is welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
MatMich schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 00:43:
Ik heb een Synology DS216j en gebruik deze al een paar jaar naar volle tevredenheid.
Ik stream vanaf de Synology films, iso, dvd etc. naar de AcRyan via een vaste netwerkverbinding alleen geen Blueray dat is te veel bandbreedte dus schokt maar dat is verder ok ik heb een 1080p plasma tv.
Sinds de laatste update (dsm 7) kan de playon niet meer over het netwerk gevonden worden maar nog wel via Upnp.
Volgens mij heeft dit te maken met smb1 wat onveilig is en door Synology niet meer wordt ondersteund oid.
Ik heb er niet heel veel verstand van maar dit is wat ik ongeveer ervan begrijp.
Upnp zou prima zijn maar ik merk toch wel dat de playon veel minder “vreet” over dit protocol.
Ik ben vervolgens eens gaan kijken naar ds video en was best wel impressed over hoe dat eruit ziet en dus ook een api sleutel aangevraagd.
Dus ik heb besloten om de AcRyan na alle jaren trouwe dienst te gaan vervangen en iets meer van deze tijd te gaan aanschaffen.
Dus kwam ik na wat zoekwerk alhier uiteindelijk uit op een DS220+ om de boel opnieuw op te zetten.
Mijn vraag:
Zit ik hiermee op het goede pad qua soft en hardware of is dit overkill of juist te weinig?
Ik ga er sowieso wel vanuit dat zaken als lokale opslag (raid 1) delen van bestanden photo’s nu ook met gezichtsherkenning (fijn) nu allemaal een stuk sneller zullen gaan.
Alle input is welkom
Je geeft aan de Ac Ryan weg te doen. Hoe ben je van plan om Plex naar je tv te krijgen? En hoeveel streams wil je tegelijk kunnen bekijken. Transcoding leunt aardig op de cpu van de nas, direct in het originele formaat offload dit naar de cliënt. Je zou ook nog even kunnen kijken hoe je Plex zou willen installeren. Zelf ben ik een groot fan van docker, makkelijk te onderhouden en geen gedoe met DSM updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
jwtje schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:27:
[...]

Je geeft aan de Ac Ryan weg te doen. Hoe ben je van plan om Plex naar je tv te krijgen? En hoeveel streams wil je tegelijk kunnen bekijken. Transcoding leunt aardig op de cpu van de nas, direct in het originele formaat offload dit naar de cliënt. Je zou ook nog even kunnen kijken hoe je Plex zou willen installeren. Zelf ben ik een groot fan van docker, makkelijk te onderhouden en geen gedoe met DSM updates.
Ah dat had ik niet vermeld, sorry.
Ik heb nu een chromecast TV ook met een netwerkadapter, helaas maar 100Mb maar dat was de ACRyan ook dus dat lijkt me niet zo een probleem.
Ik weet niet precies wat je bedoeld met “hoeveel streams” maar als dat gaat over webpagina’s bloggen vloggen ;) e.d. daar doe ik niet aan.
Docker ken ik niet dus ik ben wel heel nieuwsgierig nu, ga ook wel even googelen.
Ik kijk een docu film of serie in uiteenlopende formaten (mp4, mkv, vob, iso etc.) en verder deel ik best wel vaak grote bestanden met mensen via een aangemaakte link of QR code.
Veel foto’s met Synology photo’s en de nodige huisgenoot mappen met documenten, pdf’s ed voor het werk.
En natuurlijk bestanden up en downloaden vanaf meerdere PC’s

[ Voor 3% gewijzigd door MatMich op 19-07-2022 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 07:37
Zo af en toe zegt hier een Synology App dat de verbinding niet vertrouwelijk is.

Als ik vervolgens naar "beveiliging" ga in de Synology, dan zie ik wel gewoon dat de het certificaat geldig is van mijnserver.mijnnas.nl en van mijnserver.synology.me

Hoe kan het dat de app dan alsnog aangeeft dat het een niet vertrouwde verbinding is? Ik zorg er trouwens ook voor dat het https voor staat, en dat ik verwijs naar het juiste poortnummer die ik heb opgegeven in DSM.

Heeft iemand enig idee? Want het idee achter een certificaat is juist dat je deze meldingen niet ontvangt en weet dat alles goed zit.

Poort 80 en 443 heb ik ooit alleen een keer open gehad om de certificaten op te halen, maar staat nu dicht.
Daarnaast geeft hij als certificaat adres de DDNS url op, en niet de MIJNNAS adres die ik opgeeft tijden het inloggen. Kan het hier mee te maken hebben?

---------------------------

Daarnaast heb ik nog een andere vraag, als ik toch handmatig de boel wil controleren en goedkeuren, Waar moet ik dan op letten? Ik zie namelijk wel dezelfde DDNS staan, en de datum klopt, maar hoe kan ik de vingerafdruk (fingerprint) van het certificaat controleren?

[ Voor 30% gewijzigd door Wachten... op 19-07-2022 12:02 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online

3_s

MatMich schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:57:

Ik weet niet precies wat je bedoeld met “hoeveel streams” maar als dat gaat over webpagina’s bloggen vloggen ;) e.d. daar doe ik niet aan.
Hoeveel mensen kijken tegelijkertijd een video die gestreamd wordt vanaf de NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh623661
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:29
MatMich schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:57:
[...]

Ah dat had ik niet vermeld, sorry.
Ik heb nu een chromecast TV ook met een netwerkadapter, helaas maar 100Mb maar dat was de ACRyan ook dus dat lijkt me niet zo een probleem.
Docker ken ik niet dus ik ben wel heel nieuwsgierig nu, ga ook wel even googelen.
Ik kijk een docu film of serie in uiteenlopende formaten (mp4, mkv, vob, iso etc.) en verder deel ik best wel vaak grote bestanden met mensen via een aangemaakte link of QR code.
Veel foto’s met Synology photo’s en de nodige huisgenoot mappen met documenten, pdf’s ed voor het werk.
En natuurlijk bestanden up en downloaden vanaf meerdere PC’s
Samba en dus mijn ACRyan werkt nog prima als je NTLMv1 weer aanzet op je Synology.

ga naar Configuratiescherm > Bestandsservices > SMB.
Klik in het gedeelte SMB op Geavanceerde instellingen.
Stel het Minimum SMB -protocol in op SMB1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatMich
3_s schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:18:
[...]

Hoeveel mensen kijken tegelijkertijd een video die gestreamd wordt vanaf de NAS.
Op de bank zittend samen met mijn vrouw en dochter 3
Maar ik denk niet dat je dat bedoeld haha.
Ik denk dus 1 gelijktijdig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
sh623661 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:39:
[...]

Samba en dus mijn ACRyan werkt nog prima als je NTLMv1 weer aanzet op je Synology.

ga naar Configuratiescherm > Bestandsservices > SMB.
Klik in het gedeelte SMB op Geavanceerde instellingen.
Stel het Minimum SMB -protocol in op SMB1.
Dat had ik al gedaan en het is 1x verschenen en daarna helaas nooit meer.
Ik weet niet wat dat is maar het is nogal "gekmakend" het is altijd al buggy geweest.
AcRyan staat op switch die verbonden is met mijn Ziggo router. Alle andere apparaten zijn zonder problemen zichtbaar.
Ik heb al zolang en zovaak zoveel geprobeerd en kreeg het altijd wel ineens aan de praat maar wist nooit precies waarom dan.
Als het werkte was het steady maar zogauw er ergens iets veranderd(e) begon de hele trial en error blues weer opnieuw vandaar dat ik nu eigenlijk bedacht dat ik wil "moderniseren" ondanks dat het er wel op lijkt dat er geen systeem is wat zo makkelijk alle bestandsformaten afspeelt als de AcRyan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Laatst online: 20-09 00:05
Wachten... schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:26:
Zo af en toe zegt hier een Synology App dat de verbinding niet vertrouwelijk is.

Als ik vervolgens naar "beveiliging" ga in de Synology, dan zie ik wel gewoon dat de het certificaat geldig is van mijnserver.mijnnas.nl en van mijnserver.synology.me

Hoe kan het dat de app dan alsnog aangeeft dat het een niet vertrouwde verbinding is? Ik zorg er trouwens ook voor dat het https voor staat, en dat ik verwijs naar het juiste poortnummer die ik heb opgegeven in DSM.

Heeft iemand enig idee? Want het idee achter een certificaat is juist dat je deze meldingen niet ontvangt en weet dat alles goed zit.

Poort 80 en 443 heb ik ooit alleen een keer open gehad om de certificaten op te halen, maar staat nu dicht.
Daarnaast geeft hij als certificaat adres de DDNS url op, en niet de MIJNNAS adres die ik opgeeft tijden het inloggen. Kan het hier mee te maken hebben?
Maak je gebruik van de reverse proxy functionaliteit binnen Synology? Heb je het certificaat dan wel aan de reverse proxy rule toegekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Audiowaste schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:40:
[...]

Maak je gebruik van de reverse proxy functionaliteit binnen Synology? Heb je het certificaat dan wel aan de reverse proxy rule toegekend?
Ja ik gebruik een reverse proxy (al is het niet meer echt nodig, want gebruik enkel VPN)

Ik heb dus een certificaat voor mijn domeinnaam en één voor mijn DDNS. Als ik ook het certificaat bekijk, dan verwijst hij gek genoeg ook naar de DDNS certificaat en niet naar het domeinnaam certificaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:15

Dr.Roelski

Walk on ....

Wachten... schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:51:
[...]

Ja ik gebruik een reverse proxy (al is het niet meer echt nodig, want gebruik enkel VPN)

Ik heb dus een certificaat voor mijn domeinnaam en één voor mijn DDNS. Als ik ook het certificaat bekijk, dan verwijst hij gek genoeg ook naar de DDNS certificaat en niet naar het domeinnaam certificaat
Als je VPN gebruikt, zul je waarschijnlijk ook het interne ip adres gebruiken om de synology te benaderen. Dat ip adres staat niet als naam in het certificaat en dan zul je daar een waarschuwing over krijgen bij gebruik https.
Wellicht is dat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Dr.Roelski schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:29:
[...]

Als je VPN gebruikt, zul je waarschijnlijk ook het interne ip adres gebruiken om de synology te benaderen. Dat ip adres staat niet als naam in het certificaat en dan zul je daar een waarschuwing over krijgen bij gebruik https.
Wellicht is dat het?
Daarom gebruik ik de reverse proxy ;)

Dus ik gebruik geen interne IP adressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Laatst online: 20-09 00:05
Wachten... schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:02:
[...]

Daarom gebruik ik de reverse proxy ;)

Dus ik gebruik geen interne IP adressen.
Kun je misschien eens aan de hand van screenshots laten zien hoe je het precies hebt ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
MatMich schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:59:
[...]

Op de bank zittend samen met mijn vrouw en dochter 3
Maar ik denk niet dat je dat bedoeld haha.
Ik denk dus 1 gelijktijdig
Jammer dat dit nu dood lijkt te bloeden.
Ondanks dat er nog het een en ander extra aan mij werd gevraagd.
Ik had graag tips gekregen.
Maar misschien ben ik iets te ongeduldig. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 16:01
Niet zeker of dit in het Packages-topic hoort of hier, maar aangezien dit over een standaardapp van Synology gaat en niet over een addon doe ik dit maar even hier.

Mijn Synology Photos app op Android backupt braaf elke keer de foto's van mijn telefoon naar de NAS, naar ~/Photos/MobileBackup/$SUBMAPPEN/$YEAR/$MONTH

Superfijn om te weten dat je maximaal ca 1 dag aan foto's kunt verliezen, en er verder geen omkijken naar hebt. Nu begon mijn storage op de telefoon vol te raken en wilde ik wat oudere bestanden weggooien, maar het bleek dat de MobileBackup een aantal vrij grote mp4 bestanden niet had meegenomen, dus ik ben blij dat ik niet al te goedgelovig de hele camera map heb leeggekieperd. In plaats daarvan heb ik eerst met fdupes gekeken welke files er echt in MobileBackup bewaard waren, en die van de telefoon verwijderd, en toen bleken deze filmpjes dus nog over te blijven. Ik kan in de Photos settings niks vinden over een max file size, en andere .mp4 bestanden worden wel gewoon meegenomen in de backup. Wat kan hier aan de hand zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online

3_s

MatMich schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:21:
[...]

Sorry, ik kan geen raad geven (ben er voor mezelf nog niet uit welke ik wil).
Ik kon enkel vertalen wat ze met streams bedoelden :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Visitor.q schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:26:
Niet zeker of dit in het Packages-topic hoort of hier, maar aangezien dit over een standaardapp van Synology gaat en niet over een addon doe ik dit maar even hier.

Mijn Synology Photos app op Android backupt braaf elke keer de foto's van mijn telefoon naar de NAS, naar ~/Photos/MobileBackup/$SUBMAPPEN/$YEAR/$MONTH

Superfijn om te weten dat je maximaal ca 1 dag aan foto's kunt verliezen, en er verder geen omkijken naar hebt. Nu begon mijn storage op de telefoon vol te raken en wilde ik wat oudere bestanden weggooien, maar het bleek dat de MobileBackup een aantal vrij grote mp4 bestanden niet had meegenomen, dus ik ben blij dat ik niet al te goedgelovig de hele camera map heb leeggekieperd. In plaats daarvan heb ik eerst met fdupes gekeken welke files er echt in MobileBackup bewaard waren, en die van de telefoon verwijderd, en toen bleken deze filmpjes dus nog over te blijven. Ik kan in de Photos settings niks vinden over een max file size, en andere .mp4 bestanden worden wel gewoon meegenomen in de backup. Wat kan hier aan de hand zijn?
Het is een foto app en mp4's zijn video's die doet hij gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MatMich schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:21:
[...]

Heb hier nog even geprobeerd met een oude mede8er die alleen SMB 1 en NTLMv1 aan boord heeft en die krijg ik ook niet werkend met DSM 7.
Je kunt wel de mappen zien, maar niet wat erin staat.

Ik vrees dus dat het gewoon einde oefening is voor die oudjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Ben(V) schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:25:
[...]

Heb hier nog even geprobeerd met een oude mede8er die alleen SMB 1 en NTLMv1 aan boord heeft en die krijg ik ook niet werkend met DSM 7.
Je kunt wel de mappen zien, maar niet wat erin staat.

Ik vrees dus dat het gewoon einde oefening is voor die oudjes.
Ja dat was inderdaad ook wel een beetje mijn gedachte.
Aan de andere kant heeft ieder nadeel zijn voordeel.
Via nieuwe manieren Plex ed. lijkt het allemaal wel veel kekker.
Wat ik alleen nog wel bizar vind is wanneer je via DS File media opent er veel meer en makkelijker formaten worden afgespeeld dan de manier die er voor bedoeld is PnP DLNA etc.
De ACryan speelde ook alles moeiteloos af via een netwerkmap ipv Upnp vandaar dat ik toch wel klaar was met de ACR toen ik geen netwerkverbinding meer kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik heb sinds de upgrade van DSM 6 naar 7 dat Videostation geen Thumbnails meer maakt van nieuwe content die wordt toegevoegd.

Van de oude content die in de map staan, is het wel gewoon zichtbaar. Iemand een idee waar het hem in zit?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
jwtje schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:27:
[...]

JWTJE ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben voor een google chromecast tv gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 08:46
MatMich schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 00:43:
Mijn vraag:
Alle input is welkom
Ik zou de Synology nog niet eens vervangen(heb zelf nog een 713+ draaien) en zou een Nvidia shield icm Plex of een Googletv icm video station proberen.

De Shield is de dure oplossing maar speelt alles af en kan nog meer. De Googletv is de goedkope oplossing maar kan ook minder. Ga bij de Shield(of vergelijkbare mediaspeler zoals de MI box) wel voor de premium variant omdat dat dit het verschil echt waard is.

Ik heb hiervoor ook een Acryan gehad en vond het geen gebruiksvriendelijk apparaat, het speelde wel alles af. De Nvidia shield was echt een verademing!

Bovenstaande is allemaal gebaseerd op eigen ervaring.

[ Voor 4% gewijzigd door Bongoarnhem op 20-07-2022 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Bongoarnhem schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 18:59:
[...]

Ik zou de Synology nog niet eens vervangen(heb zelf nog een 713+ draaien) en zou een Nvidia shield icm Plex of een Googletv icm video station proberen.

De Shield is de dure oplossing maar speelt alles af en kan nog meer. De Googletv is de goedkope oplossing maar kan ook minder. Ga bij de Shield(of vergelijkbare mediaspeler zoals de MI box) wel voor de premium variant omdat dat dit het verschil echt waard is.

Ik heb hiervoor ook een Acryan gehad en vond het geen gebruiksvriendelijk apparaat, het speelde wel alles af. De Nvidia shield was echt een verademing!

Bovenstaande is allemaal gebaseerd op eigen ervaring.
Ik draai nu inderdaad Chromecast tv en Videostation is best ok maar ik weet niet zo goed hoeveel formats het aankan en hoe ik dat
moet doen als hij het niet pakt (bv avi)
Ik weet ook niet hoe die hardware transcoding werkt en is allemaal best traag op de DS216j en ik gebruik ook Synology Photos en vind dat behoorlijk top, maar ik zou ook gezichtsherkenning willen en dat doet mijn nas niet.
Maar erg interessant advies, ik ga er naar kijken de opties die je noemt had ik nog niet aan gedacht. thx

[ Voor 21% gewijzigd door MatMich op 20-07-2022 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
MatMich schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:54:
[...]

Ik draai nu inderdaad Chromecast tv en Videostation is best ok maar ik weet niet zo goed hoeveel formats het aankan en hoe ik dat
moet doen als hij het niet pakt (bv avi)
Ik weet ook niet hoe die hardware transcoding werkt en is allemaal best traag op de DS216j en ik gebruik ook Synology Photos en vind dat behoorlijk top, maar ik zou ook gezichtsherkenning willen en dat doet mijn nas niet.
Maar erg interessant advies, ik ga er naar kijken de opties die je noemt had ik nog niet aan gedacht. thx
Bij een Android media box(Mi of een Shield) dan functioneert de nas uitsluitend als "harde schijf" en voert de mediaspeler verder alle taken uit. Hierdoor heb je er geen last van dat de nas wat ouder is. Succes met zoeken/proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Bongoarnhem schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 22:39:
[...]

Bij een Android media box(Mi of een Shield) dan functioneert de nas uitsluitend als "harde schijf" en voert de mediaspeler verder alle taken uit. Hierdoor heb je er geen last van dat de nas wat ouder is. Succes met zoeken/proberen.
Android media box heb ik al een paar keer eerder geprobeerd maar ben daar vreemd genoeg nooit mee geslaagd, kreeg het gewoon niet voor elkaar omdat met dat gedoe met Kodi bij mij het dubbeltje gewoonweg niet valt.
Wel heel erg bedankt voor al je tips ik kan daar echt wel wat mee alhoewel ik eerlijk moet toegeven dat bij mij het idee van een DS220+ nog steeds erg op de lijst staat omdat ik ook de traagheid van andere zaken bij de 216j wel een vervelend issue vind.
Dus als ik die opgelost krijg en daar als "bijzaak" een goede mediaoplossing (videostation, plex of emby) bijkrijg is dat ook een serieuze optie.
Het gaat er dus niet direct om het zo goedkoop mogelijk te doen.
Pennywise poundfoolish zit ik niet zo op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
Beetje druk hier ;) Maar die ACRyan kan ook NFS volgens mij, probeer dat eens. Ik heb tien jaar geleden ooit ook zoiets gehad in de vorm van een medi8er en die vond hostnames niet zo lekker dus zorgen dat je Synology een static ip heeft en daar mee verbinden.

(bestandsrechten via NFS werken wel iets anders, zorg ervoor dat je niet de betreffende share openzet voor je hele netwerk maar wij alleen rechten toe aan het ip adres van de ACRyan)
https://kb.synology.com/n...e_winmacnfs_nfs?version=7

Mocht dat allemaal nog steeds niet lekker werken zou ik lekker naar plex overstappen icm tablet/mobiel > chromecast. Dit heeft als voordeel dat je ook op vakantie een filmpje kan kijken als je dat wenst.

[ Voor 18% gewijzigd door jwtje op 21-07-2022 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WheeleE
  • Laatst online: 20:30

WheeleE

Dinges

Mijn ACRyan Playon Mini heb ik uiteindelijk afgeschreven vanwege de levensduur en wat gebrekkige ondersteuning. Nieuwe videoformaten werden niet meer ondersteund en dergelijke (of ik kreeg het niet voor elkaar om te patchen, kan ook).
Daarna een tijd een Plex-server op m'n DS214play gehad met de player-app op een smartTV. Maar die had moeite met alles hoger dan 720p.
Sinds een jaar of 2 heb ik een Nvidia Shield TV Pro die Plex Server draait. De data haalt ie rechtstreeks van m'n Synology. Werkt als een zonnetje, ook met oudere Synology's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Laatst online: 17:15

Dr.Roelski

Walk on ....

Ik gebruik zelf een all-round mediaplayer (T95Z MAX) met coreelec geinstalleerd en KODI.
Had daarvoor players met upnp en plex geprobeerd, maar kreeg taalwisselingen, 3D en ondertitels nooit echt goed werkend.
Tevens re-encoding op plex wat ik niet geblokkeerd kreeg heeft me uiteindelijk naar KODI player overgehaald.
Als je ook UHD goed wil kunnen afspelen moet je goed reviews gaan lezen. Met nvidia shield zal dat zeker gaan lukken, maar vooral de no-name mediaplayers kunnen dat niet altijd even goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
jwtje schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:05:
[...]

Beetje druk hier ;) Maar die ACRyan kan ook NFS volgens mij, probeer dat eens. Ik heb tien jaar geleden ooit ook zoiets gehad in de vorm van een medi8er en die vond hostnames niet zo lekker dus zorgen dat je Synology een static ip heeft en daar mee verbinden.

(bestandsrechten via NFS werken wel iets anders, zorg ervoor dat je niet de betreffende share openzet voor je hele netwerk maar wij alleen rechten toe aan het ip adres van de ACRyan)
https://kb.synology.com/n...e_winmacnfs_nfs?version=7

Mocht dat allemaal nog steeds niet lekker werken zou ik lekker naar plex overstappen icm tablet/mobiel > chromecast. Dit heeft als voordeel dat je ook op vakantie een filmpje kan kijken als je dat wenst.
En waarvandaan stream ik dan mijn video thuis?
Synology heeft wel Plex maar Beta?
Dat is dan toch ook niet ideaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Neem een google chromecast tv en installeer er kodi op, die speelt gewoon echt alles af en kan dat dan gewoon vanaf een gedeelde map op je Nas (dus niks streamen en/of transcoderen).

Als je wifi niet stabiel genoeg is daarvoor kun je ook nog zo'n powersupply met netwerkaansluiting van google erbij komen, dan kun je de boel bedraad gebruiken.

deze dus:
https://store.google.com/...Lw_wcB&gclsrc=aw.ds&hl=nl

Lekker goedkope oplossing, zeker als je dat vergelijk met die peperdure nvidia shield.

[ Voor 28% gewijzigd door Ben(V) op 21-07-2022 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Ben(V) schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:49:
Neem een google chromecast tv en installeer er kodi op, die speelt gewoon echt alles af en kan dat dan gewoon vanaf een gedeelde map op je Nas (dus niks streamen en/of transcoderen).

Als je wifi niet stabiel genoeg is daarvoor kun je ook nog zo'n powersupply met netwerkaansluiting van google erbij komen, dan kun je de boel bedraad gebruiken.

deze dus:
https://store.google.com/...Lw_wcB&gclsrc=aw.ds&hl=nl

Lekker goedkope oplossing, zeker als je dat vergelijk met die peperdure nvidia shield.
Dat klinkt heel interessant, de chromecast tv heb ik al dus dat ga ik maar eens proberen.
Ik ben nl nu alweer een uur bezig met Plex op de Synology alles ingesteld arm cpu gedownload en geinstalleerd machtigingen verleend en guess what? het ligt weer! dwars geen toegang tot server.
Ik krijg Plex never nooit niet voor elkaar, er is altijd wel een f/**(* up.
Plex is echt helemaal niet voor mij, Plex wil mij niet ;)
Overigens deed Videostation het dus wel in 1x

EDIT!! Kodi connect alleen via wifi en ik heb een lan adapter.
Het is ongelooflijk maar ieder systeem heeft zijn uitzonderings regeltjes en geeft problemen.
Het lijkt erop dat je toch echt gewoon geld moet uitgeven om van al het geklooi af te zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door MatMich op 21-07-2022 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Dank allemaal voor jullie hulp.
Maar tot nu toe is het enige wat gewoon redelijk goed werkt en na installatie niet allemaal voorwaarden vraagt
Videostation.
Ik ga een DS220+ kopen Videostation erop zetten en vergeet alle andere oplossingen.
Het is gewoonweg niet voor mij weggelegd vrees ik.
Nogmaals thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Audiowaste schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:47:
[...]

Kun je misschien eens aan de hand van screenshots laten zien hoe je het precies hebt ingesteld?
Sowieso voordat ik allerlei screenshots stuur.
Is er uberhaupt nog een reden om reverse proxy te gebruiken als je VPN gebruikt?

Is het wellicht niet handiger/makkelijker voor mijn om enkel de DDNS te gebruiken? Ik kan uiteraard ook het lokale ip adres gebruiken, maar ik haat altijd de certificaat melding. Het liefst wil ik dus wel iets gebruiken met certificaat.

Als je trouwens het lokale ip adres gebruikt, hoe kun je dan controleren of deze echt veilig is aan de hand van de fingerprint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MatMich schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:50:
Dank allemaal voor jullie hulp.
Maar tot nu toe is het enige wat gewoon redelijk goed werkt en na installatie niet allemaal voorwaarden vraagt
Videostation.
Ik ga een DS220+ kopen Videostation erop zetten en vergeet alle andere oplossingen.
Het is gewoonweg niet voor mij weggelegd vrees ik.
Nogmaals thx
Kodi werkt echt wel met de netwerkadapter.
Je hebt als het goed is nu twee netwerk interfaces en je moet in Kodi wel de juiste gebruiken.

En als je een DS220+ koopt blijf je gewoon problemen houden met dlna profils die je tv niet ondersteunt, dan moet ook videostation gaan transcoderen en dat trekt een DS220+ ook niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Ben(V) schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:23:
[...]

Kodi werkt echt wel met de netwerkadapter.
Je hebt als het goed is nu twee netwerk interfaces en je moet in Kodi wel de juiste gebruiken.

En als je een DS220+ koopt blijf je gewoon problemen houden met dlna profils die je tv niet ondersteunt, dan moet ook videostation gaan transcoderen en dat trekt een DS220+ ook niet..
Ik geloof je natuurlijk op je woord maar het lukt me gewoonweg niet.
Teveel opties die ik echt niet begrijp.

smb ntfs upnp dlna etc.
quickconnect ip servers network id's etc.
Formats cab's containers etc.
Etc etc. etc.
Ik word er echt gestoord van ik heb gewoonweg te weinig verstand van zaken.
Alles is bij mij voor 75% gebaseerd op trial en error.

Ik heb begrepen dat de 220+ wel degelijk transcodeert, maar hoor nu weer dit verhaal van jou dus weet ik ook dat niet meer.
Ik vind echt serieus dat zolangzamerhand alles ipv makkelijker vele! malen ingewikkelder begint te worden omdat er veel te veel spelers op de markt verschijnen die ook hun financiele graantje mee willen pikken met al hun eigen (on)hebbelijkheden het is echt zwaar ontmoedigend en frustrerend.
Alles is gebaseerd op een flinke hoeveelheid netwerk gerelateerde kennis en die heb ik niet voldoende.
Ik wil aansluiten, een paar zaken invullen en dan moet het voor mij werken, en niet weer allemaal fabrikant gerelateerde zeikuitzonderingen.
De AcRyan was een verademing en tot nu toe Video Station ook.
De rest is in mijn ogen voor "nerds"sorry niet beledigend bedoelt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Nog even Kodi geprobeerd want ik kan het toch niet uitstaan.
Eindeloos artikelen gelezen gegoogeld faq’s op de website etc. stappenplannen
Nfs machtigingen shared folder machtigingen etc. alles redelijk duidelijk en gaat goed.
alles ingesteld en vindt netwerk ip (synology)
Gaat helemaal goeden blijft vervolgens hangen op de shared folder die toch echt alle juiste machtigingen heeft 66&)*+^/*(^*=(7()[);domme!
En trouwens het ziet er ook echt niet uit een ontplofde granaat van symbolen instellingen ed.
Volkomen de weg kwijt bij het doorontwikkelen.
Je betaald niets maar krijgt ook geen k*t.
Dit zuigt toch volledig?
Moet je een universitaire degree hebben om dit soort diaree aan de praat te krijgen?
Dit vind ik toch echt wel een voorbeeld van software ontwikkelaars die volledig verloren zijn in hun onaardse bubbel.
Ik ga geld uitgeven aan mensen die verstand van zaken hebben en spullen op de markt brengen die gewoon werken.
Laar met dit soort goggomobiels

[ Voor 27% gewijzigd door MatMich op 21-07-2022 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

MatMich schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:15:

Dit vind ik toch echt wel een voorbeeld van software ontwikkelaars die volledig verloren zijn in hun onaardse bubbel.
Heel bijzonder. Ik kreeg het eigenlijk zonder enige moeite aan de praat. Gewoon klikkerdeklik
Als er iets is wat ik nooit aan de gang krijg is het het alom geprezen Plex

Ik kan me niet goed voorstellen waar het mis kan gaan. Als je de verbinding hebt kan je overal bij. Je kan hooguit op de NFS rechten goed hebt staan maakt het verder niets meer uit.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Ortep schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:24:
[...]

Heel bijzonder. Ik kreeg het eigenlijk zonder enige moeite aan de praat. Gewoon klikkerdeklik
Als er iets is wat ik nooit aan de gang krijg is het het alom geprezen Plex

Ik kan me niet goed voorstellen waar het mis kan gaan. Als je de verbinding hebt kan je overal bij. Je kan hooguit op de NFS rechten goed hebt staan maakt het verder niets meer uit.
En dat is dus allemaal niet waar, maar inderdaad je zegt het al “dat kan je je niet voorstellen” wie wel?
Fijn voor je dat het werkt maar wat jij over Plex zegt daar krijg je net zoveel antwoorden van wat jij nu tegen mij zegt over Kodi, dat mensen daar geen enkel probleem mee hebben.
Het is met dit soort shit altijd hetzelfde: of het werkt direct, of je zit weken in shitcreek.
Een ander ding wat overigens ook duidelijk is bij Kodi, het is ontwikkeld door amateurs op het gebied van user interface.
Dat is nl ook een vak.
Nogmaals als je niet betaald is de kans dat je nada krijgt heel erg groot.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Nfs machtigingen shared folder machtigingen etc. alles redelijk duidelijk en gaat goed.
Gaat helemaal goeden blijft vervolgens hangen op de shared folder die toch echt alle juiste machtigingen heeft 66&)*+^/*(^*=(7()[);domme!
En trouwens het ziet er ook echt niet uit een ontplofde granaat van symbolen instellingen ed.
Dit zuigt toch volledig?
Moet je een universitaire degree hebben om dit soort diaree aan de praat te krijgen?
Ik ga geld uitgeven aan mensen die verstand van zaken hebben en spullen op de markt brengen die gewoon werken.
Je moet geen nfs gebruiken maar windows smb.
smb is de standaard voor je Nas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Dit zuigt toch volledig?
Ik waardoor je doorzettingsvermogen en trial en error werkwijze. Die is bij mij niet anders omdat ik altijd slecht lees en geen geduld heb. Waarom Videostation voor jou prima werkt is natuurlijk omdat dit door Synology is gemaakt. Zo zal je Ipad beter werken met een AppleTV en een Android telefoon met een Android tv apparaat. Als ik je frustratie lees is het misschien verstandig om er of iemand bij te halen of voor een standaard oplossing zoals VS te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19-09 16:46

Sharky

Skamn Dippy!

Dit zuigt toch volledig?
Haha ik weet precies wat je bedoelt. Ik heb ook wel eens software geprobeerd die ik met geen mogelijkheid aan de praat kreeg. Als je dan een keer een oplossing vindt moet je opeens files om onmogelijke plekken editten en andere kunstgrepen toepassen die een quasi leek als ik onmogelijk kan, terwijl alles wordt gepresenteerd alsof het een peuleschil is. Pleur op.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Ben(V) schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:21:
[...]

Je moet geen nfs gebruiken maar windows smb.
smb is de standaard voor je Nas
Tuurlijk joh! Tof dat je ff mijn hele verhaal hierbij bevestigd.

https://how2geeks.com/nl/...-regel_in_uw_Synology_NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Bongoarnhem schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:54:
[...]

Ik waardoor je doorzettingsvermogen en trial en error werkwijze. Die is bij mij niet anders omdat ik altijd slecht lees en geen geduld heb. Waarom Videostation voor jou prima werkt is natuurlijk omdat dit door Synology is gemaakt. Zo zal je Ipad beter werken met een AppleTV en een Android telefoon met een Android tv apparaat. Als ik je frustratie lees is het misschien verstandig om er of iemand bij te halen of voor een standaard oplossing zoals VS te gaan.
Thx lijkt tot nu toe het beste.
Maar tot mijn verbazing lijkt nu toch ook Chromecast tv met vlc (app) op chromecast goed te werken.
Zier er alleen helemaal niet uit qua bestandsmenu maar speelt wel als eerste blueray zonder schokken af met subs.
Vlc casten vanaf smartphone naar chtv werken de subs niet.
Het is ingeloofelijk maar iedere manier loopt uiteindelijk wel ergens dood.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Dat iemand op het internet beschrijft hoe je nfs kunt gebruiken betekent nog niet dat zoiets het beste is.
nfs is antiek en staat standaard niet aan in je Nas terwijl smb dat wel is.

kodi over smb is echt de beste optie voor een google chromecast tv en werkt gewoon vlekkeloos, zonder stotter, met ondertitels en echt alle formaten.
En het grote voordeel is het is geen streaming dus werkt vele malen beter ook over wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Ben(V) schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:41:
Dat iemand op het internet beschrijft hoe je nfs kunt gebruiken betekent nog niet dat zoiets het beste is.
nfs is antiek en staat standaard niet aan in je Nas terwijl smb dat wel is.

kodi over smb is echt de beste optie voor een google chromecast tv en werkt gewoon vlekkeloos, zonder stotter, met ondertitels en echt alle formaten.
En het grote voordeel is het is geen streaming dus werkt vele malen beter ook over wifi.
Ten eerste is het niet "iemand" die beschrijft hoe, maar eerder "wat" te gebruiken en is het geen anonieme site en redelijk betrouwbaar.
In ieder geval niet minder betrouwbaar dan ene Ben(V) die ik ook maar op zijn mooie ogen moet geloven ;)
Ten tweede gaat het ook niet over de beste optie maar om iets wat werkt voor mij.
Ten derde ben jij de zoveelste met een verhaal die gaat vertellen "hoe het moet"
Ten derde werkt smb bij mij net zomin, en staat iig bij mij met dsm 7 ook niet standaard aan.
En ten vierde lijkt het erop dat jij het dus ook niet 100% weet en mij net zo hard het bos in kan sturen als alle andere "experts" waar het allemaal wel werkt.
Ten vijfde, volgens mij heb ik net een enorm verhaal geschreven dat ik Kodi bij mij niet werkende heb gekregen en wat ik allemaal geprobeerd heb.
Ten zesde, volgens mij lees jij ook niet zo zorgvuldig.
En tot slot ten zevende toch respect en bedankt voor je reactie die ongetwijfeld probeert bij te dragen, even goede vrienden. _/-\o_
Het is allemaal maar taal ;)

[ Voor 7% gewijzigd door MatMich op 21-07-2022 22:18 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Ik weet het wel 100% zeker, want ik gebruik het zelf zo.

En een ander ding weet ik ook heel zeker, met zo'n instelling als wat jij hier ten toon spreid krijg je zeker van niemand meer hulp en hoogst waarschijnlijk ook niets fatsoenlijk werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Ben(V) schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:41:

Dit laatste heeft voor mij wat uitleg nodig:
Als het geen vorm van streaming is, wat dan wel?

Op een eerder moment had je het ook over een UTP-mogelijkheid via een 220-adapter:
https://store.google.com/...ernet_adapter_gen_2?hl=nl
Dat ding heeft "maar" een 100 Mbps aansluiting.
Is dit het model wat je voor ogen had/hebt?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

MatMich schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:10:
[...]

Ten eerste is het niet "iemand" die beschrijft hoe, maar eerder "wat" te gebruiken en is het geen anonieme site en redelijk betrouwbaar.
In ieder geval niet minder betrouwbaar dan ene Ben(V) die ik ook maar op zijn mooie ogen moet geloven ;)
Ten tweede gaat het ook niet over de beste optie maar om iets wat werkt voor mij.
Ten derde ben jij de zoveelste met een verhaal die gaat vertellen "hoe het moet"
Ten derde werkt smb bij mij net zomin, en staat iig bij mij met dsm 7 ook niet standaard aan.
En ten vierde lijkt het erop dat jij het dus ook niet 100% weet en mij net zo hard het bos in kan sturen als alle andere "experts" waar het allemaal wel werkt.
Ten vijfde, volgens mij heb ik net een enorm verhaal geschreven dat ik Kodi bij mij niet werkende heb gekregen en wat ik allemaal geprobeerd heb.
Ten zesde, volgens mij lees jij ook niet zo zorgvuldig.
En tot slot ten zevende toch respect en bedankt voor je reactie die ongetwijfeld probeert bij te dragen, even goede vrienden. _/-\o_
Het is allemaal maar taal ;)
Je hele houding helpt echt niet mee man. Als je constructieve bijdragen wenst zul je je eigen manier van communiceren daar ook op moeten aanpassen. Je kunt het niet eens zijn met een ander(e) poster, maar een aanvallende tactiek gebruiken werkt in de regel zo goed als nooit. Mensen willen je helpen, op hun manier maar goed, jij moet het ermee doen en jouw reactie(s) daarop werken sowieso averechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Exorcist schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 23:28:
[...]

Je hele houding helpt echt niet mee man. Als je constructieve bijdragen wenst zul je je eigen manier van communiceren daar ook op moeten aanpassen. Je kunt het niet eens zijn met een ander(e) poster, maar een aanvallende tactiek gebruiken werkt in de regel zo goed als nooit. Mensen willen je helpen, op hun manier maar goed, jij moet het ermee doen en jouw reactie(s) daarop werken sowieso averechts.
Over averechts gesproken. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

MatMich schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 23:59:
[...]

Over averechts gesproken. :+
Is jouw reactie en gevoel en een versterking van mijn post. Doe er iets mee :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Ben(V) schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:33:
Ik weet het wel 100% zeker, want ik gebruik het zelf zo.

En een ander ding weet ik ook heel zeker, met zo'n instelling als wat jij hier ten toon spreid krijg je zeker van niemand meer hulp en hoogst waarschijnlijk ook niets fatsoenlijk werkend.
Je moet een beetje tussen de regels lezen en iets meer wat ik schrijf met een korreltje zout nemen.
Volgens mij maak ik dat in mijn laatste zin toch echt duidelijk.
Maar ok sorry _/-\o_
op dit forum wordt over het algemeen erg inhoudelijk gereageerd en wat minder “abstract” dan zijn de teentjes vaak lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Airw0lf schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:55:
[...]

Op een eerder moment had je het ook over een UTP-mogelijkheid via een 220-adapter:
Maar nu weer even terug on topic.
Eikel _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Je had helemaal gelijk, respect :)
Het werkt met smb.
Ik schaam mij duizend doden.
Ik ga nu maar eens kijken of ik Kodi er leuk kan laten uitzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
[...]

Ja, die heb ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

Streaming is als een videostream via het netwerk naar een device gestuurd wordt dat het dan weergeeft.
Het apparaat dat streamt, leest het videobestand, pakt het uit en stuurt als bitstream over het netwerk naar het device dat displayed
Als er dan een hikup in zo'n stream komt, dan zie je dat meteen als storing in je beeld.

Als je kodi gebruikt, dan wordt er niet gestreamt, maar kodi leest gewoon de video file van de netwerk share, pakt die zelf uit en stuurt dat via hdmi naar het display device.
Er gaat dus geen bitstream over het netwerk.
Een videobestand is sterk compressed en is wel een factor 50 tot 300 kleiner dan een bitstream en kan gebufferd worden.
Die compressie factor is beeldafhankelijk, een video met alleen een wit scherm kan zelfs welk een factor 1000 compressed worden.

Een bekabelde aansluiting is altijd exclusief dus wordt niet gedeeld, terwijl wifi een shared medium is, waar de bandbreedte gedeeld wordt met alle andere wifi signalen in die band, dus voor streaming niet zo geschikt, terwijl kodi zo weinig bandbreedte nodig heeft dat je al heel beroerde wifi moet hebben wil je ergens last van krijgen.
Dus is een 100MBps bedraade verbinding meer dan voldoende.
Om 4K video te streamen via een kabel hebt je maar zo'n 30 MBps nodig en kodi kan met zo'n factor 50 lager af.

En nu toch aan het uitleggen ben even dit nog.

Tv's werken als het over streaming gaat exclusief met het dlna protocol, dat heel losjes gedefinieerd is en met profielen werkt.
Zo'n profiel bevat alle informatie over de bitstream zoals resolutie, bitrate (video en audio), gebruikte audio en video codec, subtitel formaat enz.
Om iets te kunnen streamen moet de video dus overeenkomen met een van de profielen die de tv kent, is dat niet het geval dan moet het streaming device dat "on the fly" omzetten, dat noemen we transcoderen en dat vraagt heel veel cpu power.
Dat is de reden dat sommige video's wel te streamen zijn en voor andere je Nas bijvoorbeeld te weinig cpu power heeft.
En heel veel tv's hebben geen dlna profiel voor ondertitels.

[ Voor 20% gewijzigd door Ben(V) op 22-07-2022 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatMich
Exorcist schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 00:00:
[...]

Is jouw reactie en gevoel en een versterking van mijn post. Doe er iets mee :>
Ah ik wist niet dat je psycholoog was, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatMich
Ben(V) schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 00:15:
[...]

Streaming is als een videostream via het netwerk naar een device gestuurd wordt dat het dan weergeeft.
Het apparaat dat streamt, leest het videobestand, pakt het uit en stuurt als bitstream over het netwerk naar het device dat displayed
Als er dan een hikup in zo'n stream komt, dan zie je dat meteen als storing in je beeld.

Als je kodi gebruikt, dan wordt er niet gestreamt, maar kodi leest gewoon de video file van de netwerk share, pakt die zelf uit en stuurt dat via hdmi naar het display device.
Een videobestand is sterk compressed en is wel een factor 50 kleiner dan een bitstream en kan gebufferd worden.

Een bekabelde aansluiting is altijd exclusief dus wordt niet gedeelt, terwijl wifi een shared medium is, waar de bandbreedte gedeelt wordt met alle andere wifi signalen in die band, dus voor streaming niet zo geschikt, terwijl kodi zo weinig bandbreedte nodig heeft dat je al heel beroerde wifi moet hebben wil je ergens last van krijgen.
Dus is een 100MBps bedraarde verbinding meer dan voldoende.
Om 4K video te streamen via een kabel hebt je maar zo'n 30 MBps nodig en kodi kan met zo'n factor 50 lager af.
Geweldig goede uitleg.
Echt iets geleerd thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Ben(V) schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 00:15:
[...]

Een videobestand is sterk compressed en is wel een factor 50 tot 300 kleiner dan een bitstream en kan gebufferd worden.
Die compressie factor is beeldafhankelijk, een video met alleen een wit scherm kan zelfs welk een factor 1000 compressed worden.

[...]

Om iets te kunnen streamen moet de video dus overeenkomen met een van de profielen die de tv kent, is dat niet het geval dan moet het streaming device dat "on the fly" omzetten, dat noemen we transcoderen en dat vraagt heel veel cpu power.
Dat is de reden dat sommige video's wel te streamen zijn en voor andere je Nas bijvoorbeeld te weinig cpu power heeft.
Bedankt voor de heldere uitleg - top.

Het komt er dus in de praktijk op neer dat je het liefst niet wil transcoden.
En voor zover het echt niet anders kan liever niet door een NAS.
Omdat die qua verwerkingscapaciteit gesized worden op "the-bare-minimum".

Dat "verplaatst" het probleem naar de speler.
Immers - er moet iets omgezet worden tijdens het spelen:
Van SMB naar een bestand en van bestand naar beeld-en-geluid; al dan niet met een vorm van transcoding als de juiste codec ontbreekt.

Terwijl het bij een NAS allemaal "inhouse" afgewikkeld wordt en er geen SMB nodig is.
Voorwaarde is dan wel dat de beoogde NAS voldoende PK's heeft om die transcoding te doen.

Qua netwerkverkeer zal het niet alles uitmaken omdat (voor zover mij bekend) video-"compressie" er in de praktijk op neerkomt dat beeldcontent selectief weggesneden wordt.
Waardoor er geen grote verschillen zijn tussen een uitgepakte video-stream en een niet uitgepakte SMB-"stream" van het bestand.

Maar ik hoor graag als je dit anders ziet! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZ6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:23

FZ6

Even een Noob- backup vraag waar ik niet direct een passend antwoord voor kan vinden;

Ik heb momenteel 2 Synology's; een DS920+ en een DS118
Op de DS920+ staan mijn belangrijke foto's en administratie en worden de pc's en laptops in huis via Active BackupforBusiness voorzien van een backup.

Van de gehele NAS maak ik dagelijks een backup naar de DS118 via Hyper backup.

Nu wil ik ook graag de bestanden en foto's in de folders direct kunnen benaderen op de DS118, voor het geval de DS920 de geest geeft of om wat voor reden dan ook niet benaderbaar is.

Ik had bedacht dat ik dan de gewenste folders synchroniseer naar de DS118 zodat deze daar ook benaderbaar zijn.

Maar nu de vraag; wat in het geval van bijv. ransomware in een van die mappen?
Heb ik dan op beide systemen een probleem?

Hoe hebben jullie dit opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Airw0lf schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:25:
[...]

Bedankt voor de heldere uitleg - top.

Het komt er dus in de praktijk op neer dat je het liefst niet wil transcoden.
En voor zover het echt niet anders kan liever niet door een NAS.
Omdat die qua verwerkingscapaciteit gesized worden op "the-bare-minimum".

Dat "verplaatst" het probleem naar de speler.
Immers - er moet iets omgezet worden tijdens het spelen:
Van SMB naar een bestand en van bestand naar beeld-en-geluid; al dan niet met een vorm van transcoding als de juiste codec ontbreekt.

Terwijl het bij een NAS allemaal "inhouse" afgewikkeld wordt en er geen SMB nodig is.
Voorwaarde is dan wel dat de beoogde NAS voldoende PK's heeft om die transcoding te doen.

Qua netwerkverkeer zal het niet alles uitmaken omdat (voor zover mij bekend) video-"compressie" er in de praktijk op neerkomt dat beeldcontent selectief weggesneden wordt.
Waardoor er geen grote verschillen zijn tussen een uitgepakte video-stream en een niet uitgepakte SMB-"stream" van het bestand.

Maar ik hoor graag als je dit anders ziet! _/-\o_
Het verschil is dat smb gewoon het bestand leest en in dit geval kodi dat naar de hdmi poort stuurt.
Er hoeft dan nooit getranscodeerd te worden.
Als er dan een hikup in je netwerk optreed vangt de smb buffering dat gewoon op.
En voor een Nas is de smb server zijn "core business", dat kan hij dus als de beste.

Als je streamt gaat alles "on-the-fly" dus elke hikup in je netwerk zie je onmiddellijk en daarom is dat trancoderen ook zo'n probleem, dat moet de Nas er dan "on-the-fly" nog bij doen
Als je indicatie wilt hebben hoeveel werk dat is moet je die transcodering maar eens zelf doen met bijvoorbeeld ffmpeg, eerst een keer op je Nas en dan eens op je PC met eindeloos meer cpu power.

En hoeveel data over die lijn moet is afhankelijk welk protocol er gebruikt wordt.
Plex en Video Station gebruiken daar het meer dan waardeloze DLNA protocol voor, omdat dat het enige is wat alle tv's ondersteunen.
Netflix en andere streaming dienst doen dat veel efficiënter, maar die moeten dan een eigen app op je smart tv hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
FZ6 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:34:
Even een Noob- backup vraag waar ik niet direct een passend antwoord voor kan vinden;

Ik heb momenteel 2 Synology's; een DS920+ en een DS118
Op de DS920+ staan mijn belangrijke foto's en administratie en worden de pc's en laptops in huis via Active BackupforBusiness voorzien van een backup.

Nu wil ik ook graag de bestanden en foto's in de folders direct kunnen benaderen op de DS118, voor het geval de DS920 de geest geeft of om wat voor reden dan ook niet benaderbaar is.

Ik had bedacht dat ik dan de gewenste folders synchroniseer naar de DS118 zodat deze daar ook benaderbaar zijn.

Alles wat je doet via een vorm van sync-en heeft tot gevolg dat malware/ransomware mee over gaat. Dit is eigenlijk niet te voorkomen.

Mijn "workaround" is een seperaat fysiek Windows apparaat met twee USB-disken (risico-spreiding) die elke 10 uur een kopie maakt. En van daaruit nog eens een kopie naar Wasabi (een vorm van AWS-S3 immutable storage).

Die tussenstap naar USB is tijd: een backup naar een S3-variant kan veel tijd kosten waardoor de backup te lang duurt en de kadans van 10 uur niet gehaald wordt. Met die tussenstap kan de backup applicatie eerst een dedup-met-datacompressie doen. Waardoor alles in het schema van 10 uur blijft passen.

Bij een herstel actie wordt eerst dit Windows apparaat opgeschoond middels een verse Windows installatie. Hier worden wat GPO-instellingen aan toegevoegd. Van het geheel wordt een image-BU gemaakt om de andere Windows apparaten opnieuw in te kunnen spoelen.

Daarna wordt de S3-backup teruggehaald. Gevolgd door een grondige malware/ransomware scan en het nodige forensisch onderzoek.

In de tussentijd wordt de NAS teruggezet naar fabrieksinstellingen en handmatig opnieuw ingesteld. Idem voor de Windows apparaten: worden allemaal opnieuw ingespoeld met het eerder gemaakte image.

Als dat allemaal goed is afgerond, wordt de backup van het Windows apparaat teruggezet naar de NAS. Daarna een herstart van alles en ... oOo

Van hieruit worden dan de resterende herstelacties gestart van de overige Windows stations. Hier maak ik gebruik van de file history van een SMB-share op de NAS.

De applicaties worden geïnstalleerd (en later ook weer geupdate) via Powershell scripts met een aantal gerichte winget-opdrachten). De instellingen van die applicaties worden teruggezet via OneDrive.

Daarna weer een herstart van alles en ... oOo

Als backup applicatie maak ik gebruik van een betaalde, standalone versie van MSP360; ook wel aangeduid met Cloudberry Backup.

Voor de gegevens in MS365 gebruik ik de community editie van Veeam. Daar kan ik tot 10 accounts naar een S3-immutable-storage mee wegschrijven.

De kosten voor het geheel zijn op dit moment ongeveer 15 euro per maand met een retentie periode van 3 maanden voor (in de basis) max 1 TB aan ruwe data. De mutatiegraad zal moeten uitwijzen hoe dit op jaarbasis uitpakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 22-07-2022 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771

https://kb.synology.com/e...rbackupexplorer?version=7

OF je gebruikt de rsync optie voor backup, maar dan heb je minder mogelijkheden zoals 'smart-cycles' en versioning.
Backuppen en synchroniseren zijn 2 verschillende dingen... Je kan het combineren, maar kunnen elkaar absoluut niet vervangen.

Met 'cold/offline backups' die ik regelmatig maak op een externe USB HDD die zich na de backup automatisch loskoppelt van de NAS (ja kun je ook instellen in HyperBackup). Zo heb ik garantie dat ransomware niet daarbij kan komen.

[ Voor 5% gewijzigd door Shadow771 op 22-07-2022 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Shadow771 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:31:

[...]

Met 'cold/offline backups' die ik regelmatig maak op een externe USB HDD die zich na de backup automatisch loskoppelt van de NAS (ja kun je ook instellen in HyperBackup). Zo heb ik garantie dat ransomware niet daarbij kan komen.
Als malware actief wordt dan ja - maar wat als de malware meegenomen is in de backup en bij een herstel-actie alsnog teruggezet wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Airw0lf schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:38:
[...]

Als malware actief wordt dan ja - maar wat als de malware meegenomen is in de backup en bij een herstel-actie alsnog teruggezet wordt?
Ik heb dit nog nooit meegemaakt, maar wel een interresante vraag. Best wel een doemscenario, zeker als je frontlinie (McAffee ofzo) het niet tegen heb kunnen houden...

In dat geval moet ik maar hopen dat ik een backup kan vinden dat ver genoeg terug in de tijd gaat voor die malware erop kwam.

Helaas heeft (zover ik weet) Synology zelf geen actieve ransomware protection tools (als ik dit zo lees), of je moet iets van Rubrik aanschaffen ofzo dat dat wel heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Shadow771 op 22-07-2022 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZ6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:23

FZ6

Bedankt allen voor de snelle en uitgebreide reacties.

Ik ga een externe HDD aanschaffen en daar offline backups op wegschrijven, dit zou denk ik voor nu voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Airw0lf schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:38:
[...]

Malware dat gewoon op de disk staat doet natuurlijk niets.
Het moet ofwel aan een executable binary geplakt worden ofwel op een plaats en in een vorm staan waar bijvoorbeeld het OS het uitvoert.

Bij een NAs backup je normaal gesproken alleen data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Ben(V) schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:41:
[...]

Malware dat gewoon op de disk staat doet natuurlijk niets.
Het moet ofwel aan een executable binary geplakt worden ofwel op een plaats en in een vorm staan waar bijvoorbeeld het OS het uitvoert.

Bij een NAs backup je normaal gesproken alleen data.
Noem me paranoia... maar hoe zie je dat met een malware-macro in een Word-bestand?
Die iedere keer als het document geladen wordt stilzwijgend een executable ophaalt?
Om die vervolgens in de opstartfolder te steken?
En daar verpakt is als "Windows update"?
Wat dan?

[ Voor 8% gewijzigd door Airw0lf op 22-07-2022 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Macro's zijn natuurlijk ook een soort kleine applicaties die door in dit geval Word worden uitgevoerd.
Het is niet voor niets dat in veel grote bedrijven de macro functionaliteit van applicaties standaard uitgezet wordt.

En als het goed is blijven die op user niveau en kunnen die niet iets op je systeem doen.
Daarom is het ook zo belangrijk geen admin rechten voor normaal gebruik in te zetten.
Synology heeft daarom ook alle mogelijkheden voor packages van derden om root rechten te krijgen geblokkeerd in DSM 7.

Helaas zie je nog heel veel dat PC gebruikers hun account waar ze mee werken admin rechten geven.
Niet verstandig zeg ik dan, als je dingen op systeem nivo moet doen gebruik daar een ander account voor dan je standaard account waar je bijvoorbeeld office dingen mee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
Vanmiddag krijg ik mijn Synology DS720+ binnen. Ik heb hier twee 20Tb WD hardeschijven al eerder voor aangeschaft.

Ik dacht eerst RAID1 te gaan gebruiken, maar als ik het goed begrepen heb uit verschillende bronnen kan ik beter gewoon SHR1 doen. Makkelijker, automatisch uit te breiden en komt eigenlijk op hetzelfde neer bij 2 dezelfde schijven. Zie ik iets over het hoofd?

En gebruiken jullie ook quick connect?

En hoe kan ik checken wat 'het domein' van het deel van mijn netwerk waar ik de NAS wil plaatsen en waar de rest van mijn computers zich bevinden?

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Bowen_HAFX schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 11:45:
Vanmiddag krijg ik mijn Synology DS720+ binnen. Ik heb hier twee 20Tb WD hardeschijven al eerder voor aangeschaft.

Ik dacht eerst RAID1 te gaan gebruiken, maar als ik het goed begrepen heb uit verschillende bronnen kan ik beter gewoon SHR1 doen. Makkelijker, automatisch uit te breiden en komt eigenlijk op hetzelfde neer bij 2 dezelfde schijven. Zie ik iets over het hoofd?

En gebruiken jullie ook quick connect?

En hoe kan ik checken wat 'het domein' van het deel van mijn netwerk waar ik de NAS wil plaatsen en waar de rest van mijn computers zich bevinden?
Heb hier 2 x 20TB in mijn 718+ zitten, gewoon voor SHR gekozen dat is inderdaad het makkelijkste.
Als 1 van de schijven dan vervangen moet worden, kan je die er gewoon uithalen en een nieuwe er in zetten.

Uiteraard quickconnect gebruiken, daarmee kan je dan o.a. buitenhuis via de webbrowser inloggen op je NAS en uiteraard allerlei apps van Synology zoals DsFile, Videostation etc gebruiken.

Bij je computer kan je de NAS in principe gewoon mounten als netwerkschijf, dus dan zie je hem gewoon staan. Als het de eerste keer is moet je even de inlog gegevens invullen van de gebruiker die je hebt aangemaakt op je NAS.

How to search for your Synology NAS:

You may find your Synology NAS via either of the following tools:
Web Assistant: Enter find.synology.com or synologynas:5000 (synologynas.local:5000 for Mac computers) in the address bar of your web browser.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
Zeg, domme vraag, maar de HD lijkt fysiek gewoon niet te passen? Heb het in het schuiflade geplaatst, maar krijg deze nu niet meer in de NAS?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3C6kzmAmzzxg5o5cWCY2AUa70bg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/om3AOfASF8weXfATy5G1qzb1.jpg?f=fotoalbum_large

Laat maar.... Toch blijkbaar sluitstripje net niet goed.

[ Voor 5% gewijzigd door Bowen_HAFX op 23-07-2022 15:32 ]

Every magical journey begins with a single step

Pagina: 1 ... 137 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).