[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 13 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-10 15:30
Je kan nog steeds alles dicht hebben en alles publiceren op je user Portal van Sophos
Clientless Access Connections.
Daar kan je Interne sites benaderen zonder portforwards.
Enige wat open staat is https
leuke portal html5
BoardCrusher schreef op donderdag 7 december 2017 @ 12:10:
[...]

Geen idee, ik heb alles dicht staan op een openVPN server (op mijn router, niet op de syno) na. Van buiten kan ik via OpenVPN binnen mijn LAN komen, en van daaruit alles benaderen (DSM, Sonarr etc). Openzetten van DSM naar buiten toe vind ik enigszins riskant (na Synolocker van een tijdje geleden), op deze manier ben ik alleen afhankelijk van de veiligheid van openVPN en niet van DSM. Nog steeds een risico, maar een ander risico.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-10 01:21

TommyGun

Stik er maar in!

Zijn er mensen die ervaring hebben met PIA VPN op DSM?

https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=128617

Ik wil DownloadStation verkeer door een VPN laten lopen, verder niets :)

Ik ben alleen bang voor de snelheid... ik wil wel mijn 200 Mbit download blijven benutten!

[ Voor 20% gewijzigd door TommyGun op 08-12-2017 16:31 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10 13:43
Iemand een idee wanneer DSM 6.2 wordt gereleased (final)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

BoardCrusher schreef op donderdag 7 december 2017 @ 12:10:
[...]

Geen idee, ik heb alles dicht staan op een openVPN server (op mijn router, niet op de syno) na. Van buiten kan ik via OpenVPN binnen mijn LAN komen, en van daaruit alles benaderen (DSM, Sonarr etc). Openzetten van DSM naar buiten toe vind ik enigszins riskant (na Synolocker van een tijdje geleden), op deze manier ben ik alleen afhankelijk van de veiligheid van openVPN en niet van DSM. Nog steeds een risico, maar een ander risico.
Die setup heb ik ook. Hoe WOL jij je NAS via VPN, buiten je wifi netwerk?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-10 21:46
Sp33dFr34k schreef op donderdag 7 december 2017 @ 08:36:
[...]

Ah ok, en magic packet heeft een speciaal MAC adres wat hiervoor gebruikt wordt zie ik. Hier zijn blijkbaar wat problemen mee, omdat elke portscan ook gezien wordt als WOL? Dus die valt dan af I guess.

Maargoed, back to VPN dan maar, iemand een idee waarom dit niet werkt?

EDIT: hier iemand met hetzelfde probleem, deze heeft geupgrade naar de stock Asus firmware, ik zit op Merlin. Maargoed, dat topic is al 3 jaar oud... https://www.snbforums.com/threads/vpn-wol-help.17254/
Ik heb zelf een AVM Fritz.box, die kan WOL triggeren met de webinterface, kun jij het ook op die manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Klopt, bedankt voor de tip, zo doe ik het nu inderdaad ook. Ik wilde het echter via een WOL app doen, dat is een stuk makkelijker maar heb het tot nu toe helaas nog niet werkend gekregen...

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 08:10

Korakal

Up up up!

Sinds een tijdje gebruik ik Docker op mijn DS918+. Ben er erg tevreden over, alleen mis ik nog iets om de containers gemakkelijk vanaf mijn iPhone te kunnen starten en uitschakelen.

In ieder geval heb ik DockMan gevonden. Om dit te kunnen gebruiken moet je 3 PEM files (ca.pem, cert.pem, key.pem) van de Docker installatie op je telefoon zetten. Het standaard pad waar op Windows of Linux Docker hosts deze files te vinden zijn bestaat niet op mijn Synology. Hmmm

Iemand een idee wat ik nu precies moet doen? Ik heb vanalles geprobeerd te vinden:
- andere locatie van de certificaten
- 'iets' om überhaupt SSL voor Docker aan te zetten
- docker-machine commando's
Maar ik heb echt geen idee. Wie heeft de gouden tip?
(een andere iOS app mag trouwens ook! :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Ik heb een Synology DS213 en sinds de laatste upgrade (patch) heb ik het probleem dat het netwerk lampje uit gaat en de Synology dus onbereikbaar is.

- Vast IP adres, altijd al gehad
- IMAC mappings uiteraard ook onbereikbaar
- Gisteren na een reboot kon ik erbij via Finder maar niet via een browser. Heb op deze manier nog even wat data gecopied en dat ging goed

Nu heb ik Synology gevraagd en die zeggen dat ik de discen eruit moet halen. En aan de hand van de status van het lampje zou ik dan kunnen zien of het moederbord defect is.
Voor ik dat ga doen wil ik nog een USB-WIFI module koppelen en kijken of het aan het netwerk ligt.

Andere bekabelde devices in mijn netwerk hebben uiteraard geen probleem.

Iemand die dit bekend voorkomt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip J. Dijkstra
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-08 12:43
TommyGun schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 16:28:
Zijn er mensen die ervaring hebben met PIA VPN op DSM?

https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=128617

Ik wil DownloadStation verkeer door een VPN laten lopen, verder niets :)

Ik ben alleen bang voor de snelheid... ik wil wel mijn 200 Mbit download blijven benutten!
VPN verkeer wordt versleuteld en het ontsleutelen kost cpu kracht. Ik wilde het vpn verkeer op router niveau regelen en liep tegen de beperking van de router cpu aan. Mijn oplossing was een custom pfsense router met een goede cpu.
Als je de vpn connectie vanaf je synology nas maakt gaat dat impact op de nas cpu hebben. De x16+ en x18+ reeds zijn krachtig genoeg voor hoge snelheden maar een j serie betwijfel ik.
Het zal ook verschillen wat je ondertussen nog meer met je nas cpu doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Philip J. Dijkstra schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:56:
[...]

VPN verkeer wordt versleuteld en het ontsleutelen kost cpu kracht. Ik wilde het vpn verkeer op router niveau regelen en liep tegen de beperking van de router cpu aan. Mijn oplossing was een custom pfsense router met een goede cpu.
Als je de vpn connectie vanaf je synology nas maakt gaat dat impact op de nas cpu hebben. De x16+ en x18+ reeds zijn krachtig genoeg voor hoge snelheden maar een j serie betwijfel ik.
Het zal ook verschillen wat je ondertussen nog meer met je nas cpu doet.
Gaat om een DS217+, waar ik verder niet zo veel mee doe (SickRage, CouchPotato, Auto-Sub en mijn RPI's voorzien van films/series via CIFS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenGans
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-10 21:39
Hi! Ik ben in de markt voor een nieuwe NAS. Mijn DS109 is met gemak wel afgeschreven en loopt tegen een aantal beperkingen aan (voornamelijk a.g.v. DSM4.2 als laatste versie).
Draai diverse packages, Sickbeard, Coachpotato etc. Als ik overstap op, bijvoorbeeld een DS218play, zijn er qua architectuur nog zaken om op te letten? Hoor/lees mensen die een nieuwe NAS komen en concluderen dat sommige packages niet beschikbaar zijn a.g.v. een andere chip architectuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoardCrusher
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-10 16:57
JeroenGans schreef op maandag 11 december 2017 @ 09:33:
Hi! Ik ben in de markt voor een nieuwe NAS. Mijn DS109 is met gemak wel afgeschreven en loopt tegen een aantal beperkingen aan (voornamelijk a.g.v. DSM4.2 als laatste versie).
Draai diverse packages, Sickbeard, Coachpotato etc. Als ik overstap op, bijvoorbeeld een DS218play, zijn er qua architectuur nog zaken om op te letten? Hoor/lees mensen die een nieuwe NAS komen en concluderen dat sommige packages niet beschikbaar zijn a.g.v. een andere chip architectuur?
Het enige interessante (voor mij) is of ie Docker draait. Zo ja, dan kun je in Docker alles draaien wat je wilt, zonder gevaar van incompatibiliteit bij een upgrade van DSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:30

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Interessant om hwi's mening te zien over de SSD cache; zoals ik al vaker gemeld heb levert dit in de praktijk niets op.

[ Voor 19% gewijzigd door Tortelli op 11-12-2017 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcied
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-10 14:15
Tortelli schreef op maandag 11 december 2017 @ 18:28:
[video]
Interessant om hwi's mening te zien over de SSD cache; zoals ik al vaker gemeld heb levert dit in de praktijk niets op.
Hier wil ik toch even op reageren. Ik heb zelf een ds918+ met daarop een Windows 10 vm. Zonder SSD cache is dit onwerkbaar traag en met SSD cache werkt hij prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 08:10

Korakal

Up up up!

Hmmm bijzonder; ik heb een 918+ zonder SSD cache, met Server 2008R2 en dat werkt bijzonder vlot. Heb niet het idee dat ik iets mis.

Iemand heel toevallig Alfresco (community edition) aan de praat gekregen via Docker? Ik heb nu een drietal images geprobeerd, maar ik loop bij alledrie vast maar weet niet waarop. Twee (gui-81 en fjudith) starten niet volledig op en de derde (pdubois) start wel maar geeft geen reactie op de webinterface. Heb de handleidingen gevolgd... totally lost :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-10 12:49
In het algemeen ben ik het volledig eens met @Tortelli en is het een te grote investering.. ik zou zelf indien mogelijk geheugen uitbreiden...

Het nadeel van hwi's test is dat ze het zien als een traditionele cache en zo hun standaard testen draaien.

Ik gebruik het al jaren en je moet helaas er een beetje in verdiepen en oude situatie ook weten wil je het verschil merken.. Vandaar mijn eerste opmerking.. Ik zou het geld er niet meer voor uit geven...
Het versnelt wel degelijk alleen merk je dat niet altijd direct. Photostation draait bijv stukken beter met een cache.. Als je iSCSI gebruikt, wordt dit ook versneld bijv. Ik gebruik het draadloos maar alles reageert vlot. Ik gebruik het als lightroom storage plek. Uiteraard wordt DSM ook versnelt.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Test scenario van HWI is natuurlijk beperkt, ik ben erg benieuwd naar de resultaten als de NAS een 10Gbit verbinding zou hebben. Verwacht dat eea er dan veel gunstiger uitkomt.
mcied schreef op maandag 11 december 2017 @ 18:40:
[...]

Hier wil ik toch even op reageren. Ik heb zelf een ds918+ met daarop een Windows 10 vm. Zonder SSD cache is dit onwerkbaar traag en met SSD cache werkt hij prima
Dit geloof ik graag!. Hoeveelheid IO die een VM veroorzaakt zal best fors zijn, al behaal je hetzelfde voordeel (of nog meer) door de hele VM ware machine op een SSD te plaatsen. Het is imo erg jammer dat je de SSD cache optioneel niet gewoon als volume kunt gebruiken.

SSD cache zal voor de gemiddelde consument (die foto's opslaan, wat audio en video) weinig opleveren, ga je virtuele machines draaien etc zal dit een ander verhaal zijn. Zelfde zal gelden als je >1Gbit verbinding ga testen; een DS1517+ met 4*Gbit zou ik wel eens getest zien worden, of nog beter een DS1517+ met 10Gbit en de SSD cache (volgens mij kun je niet 10Gbit combineren met SSD cache toch??).

[ Voor 34% gewijzigd door Tortelli op 12-12-2017 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-10 12:49
@Tortelli dat is inderdaad wel jammer ja.. zeker omdat ze het wel toe laten op 2.5 sata SSDs.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coromandel
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Zo’n 2 weken geleden heb ik mijn NAS (DS415+ 4x3TB) op Marktplaats verkocht, in de veronderstelling dat ik ‘m niet meer nodig had. Inmiddels heb ik mijn (3!) haren uit mjn hoofd getrokken... want opeens besef ik opeens hoe nuttig die NAS was.

Ik ga er dus weer een kopen...maar ik weet niet zo goed, welke het moet worden. Ik heb de DS410 gehad, en daarna dus de DS415+. Ik gebruk Sonarr, Radarr, SABnzbd en de VPN server. Ik gebruik ook Plex... maar daarvoor heb ik een Mac Mini in de kast staan (storage staat wel op NAS - gemount via AFP).

Ik heb de DS218+ op mijn lijst staan...wellicht met 2x3TB, omdat de opslag die in de DS415+ zat, onnodig veel bleek te zijn.. Alternatief is de DS418 met bijv. 4x1TB of 4x2TB (ben ik nog niet helemaal uit).

Suggesties? En waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Waarom 4x1TB nemen?. Zou altijd proberen zo min mogelijk HDD's te hebben (energieverbruik, dure NAS nodig).

Als je aan 2x4TB (raid 1, mirror) genoeg hebt bijvoorbeeld, zal een 218+ prima voldoen lijkt me?.
(een 218j kan ook, maar met een aantal pakketten draaiende ga je daar spijt van krijgen denk ik, die j modellen zijn erg traag met parren, unrarren etc)

[ Voor 27% gewijzigd door Tortelli op 13-12-2017 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coromandel
  • Niet online
Dank voor je reactie. Zoals je al aangaf... de DS218j lijkt me idd geen goed idee, ga ik zeker spijt van krijgen (vooral na de DS415+).

Ik vraag me wel af, wat voor mij de meerwaarde van de + is, aangezien ik op de NAS zelf geen gebruik maak van Plex of Video Station. Zodoende dat ik naar een minder krachtige machine kijk (DS418), waar ik bijvoorbeeld ook 2x3TB in kan doen, en er in de toekomst eventueel ook nog een schijf bij kan prikken. (ik ben me ervan bewust dat de DS418 duurder is).

(een ouder model zoals de DS216 is voor mij ook geen optie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:13

miekol

erm

Hallo allemaal! Ik dacht slim te zijn en een Fantec 4 Bay eSATA HD bay aan mijn Synology te hangen. Kan ik daar 3 HD's in kwijt om even data over te migreren (mijn Synology heeft verder alleen USB 2.0 dat is wattraag). So far so good. Ik had er 1 HD in gedaan, vol gegooid. Nu een 2e HD in gedaan, maar die komt met geen mogelijkheid te voorschijn in DSM. Onder Windows zie ik ze wel gewoon apart omhoog komen. Maar de Synology ziet echt alleen satashare-1...kan het zijn dat DSM max 1 HD herkent in een dergelijke 4 bay SATA bay?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

coromandel schreef op woensdag 13 december 2017 @ 14:07:
Dank voor je reactie. Zoals je al aangaf... de DS218j lijkt me idd geen goed idee, ga ik zeker spijt van krijgen (vooral na de DS415+).

Ik vraag me wel af, wat voor mij de meerwaarde van de + is, aangezien ik op de NAS zelf geen gebruik maak van Plex of Video Station. Zodoende dat ik naar een minder krachtige machine kijk (DS418), waar ik bijvoorbeeld ook 2x3TB in kan doen, en er in de toekomst eventueel ook nog een schijf bij kan prikken. (ik ben me ervan bewust dat de DS418 duurder is).

(een ouder model zoals de DS216 is voor mij ook geen optie)
De 218+ heeft een Intel (x86) gebaseerde processor (Intel Celeron J3355), die zijn veel krachtiger in additionele taken als parren en uitpakken tozv een ARM gebaseerde CPU uit de non plus (418 o.a.). Daarnaast kun je er docker op draaien, iets wat met de applicaties die jij gebruik interessant kan zijn.

pricewatch: Synology DiskStation DS218+ ; Intel x86 cpu, Docker support
pricewatch: Synology DiskStation DS718+; x86 Intel CPU, Docker, uit te breiden met 5 extra bays
pricewatch: Synology DiskStation DS418 ARM CPU, geen Docker support
pricewatch: Synology DiskStation DS418Play Intel CPU, video transcoding (al is ondersteuning met Plex nog wel eens een issue geloof ik?). Geen Docker support (zou CPU technisch wel kunnen)

[ Voor 30% gewijzigd door Tortelli op 13-12-2017 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coromandel
  • Niet online
Je had me bij je eerste reactie al overtuigd (door simpele dingen als energieverbruik)... maar nu staat de keuze vast. Ik heb de DS218+ inmiddels besteld 😀!

Ik ben nog niet bekend met docker... dus daar ga ik me even in verdiepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Had reactie nog wat uitgebreid, maar dat was dus zonde van de moeite ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coromandel
  • Niet online
Tortelli schreef op woensdag 13 december 2017 @ 14:50:
Had reactie nog wat uitgebreid, maar dat was dus zonde van de moeite ;).
Nee hoor... is voor mij alleen maar de bevestiging dat ik de juiste aankoop heb gedaan 👍!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:53

pietje63

RTFM

Zie ook downloads: Synology DSM 6.1.4 build 15217.3 update -3 was beschikbaar, en daarna weg. De update is nu terug (met datum van vandaag), inclusief een -4 update van een gisteren.

https://www.synology.com/nl-nl/releaseNote/DS118

Fixed Issues
1.Fixed an issue where Block LUNs cannot be enabled after upgrading to DSM 6.1.4-15217-3.
2.Fixed an issue where Advanced LUNs larger than 2TB cannot be mapped to Targets after upgrading to DSM 6.1.4-15217-3.

[ Voor 19% gewijzigd door pietje63 op 15-12-2017 09:30 ]

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keverjeroen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-09 16:41
wvkreg schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 17:00:
Ik heb dat vorige week aan de support gevraagd. Ze konden alleen vertellen dat de beta 'very soon' beschikbaar komt voor de DS218play. Ze konden nog helemaal niks zeggen over een final van 6.2.

Hoop dat ze met de final van 6.2 ook een final van Drive en Moments uitbrengen.

Mijn LEGO dingetjes: www.KeverBricks.nl (insta, bricklink etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 01:49

PcDealer

HP ftw \o/

Wat gebeurt er met de data op de andere schijf als de data op een schijf corrupt is, wordt dat ook gemirrord?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrie1985
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-08-2022
Ik heb sinds een aantal dagen mijn synology (xpenology) via PIA vpn client lopen middels het openvpn protocol.
Nu heb ik begrepen dat synology niet een openvpn client en server kan draaien.

Ik krijg het echter via het L2PT protocol ook niet werkend om een vpn server op te zetten, nu weet ik niet of dat door de openvpn client komt of doordat de preshared key op de synology niet te veranderen lijkt (springt iedere keer weer terug naar de standaard key lijkt het).

andere optie om de nas vanaf buitenaf te benaderen is door wat poorten open te gooien maar krijg dit na de openvpn client ook niet meer voor elkaar.

kortom mijn kennis met vpn servers en clients is nog maar van korte duur. En dus beperkt, ik zal misschien iets over het hoofd zien of iets willen wat misschien helemaal niet kan.

Mijn doel is dus om wel mijn NAS vanaf buiten mijn netwerk te kunnen benaderen liefst via vpn.
Mijn nas draait DMS 6.1.3 update 3.

ik hoop dat iemand mij kan helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KuuKe
  • Niet online

KuuKe

Moderator DPC

professioneel gifmenger

miekol schreef op woensdag 13 december 2017 @ 14:29:
Hallo allemaal! Ik dacht slim te zijn en een Fantec 4 Bay eSATA HD bay aan mijn Synology te hangen. Kan ik daar 3 HD's in kwijt om even data over te migreren (mijn Synology heeft verder alleen USB 2.0 dat is wattraag). So far so good. Ik had er 1 HD in gedaan, vol gegooid. Nu een 2e HD in gedaan, maar die komt met geen mogelijkheid te voorschijn in DSM. Onder Windows zie ik ze wel gewoon apart omhoog komen. Maar de Synology ziet echt alleen satashare-1...kan het zijn dat DSM max 1 HD herkent in een dergelijke 4 bay SATA bay?
Vermoedelijk wel. Ik heb hier een Icydock behuizing staan voor 4 HD's die zo ongeveer hetzelfde doet/kan als jouw Fantec en ook hier herkent DSM slechts 1 harddisk.

Kuuke's Sterrenbeelden | 英俊的兔子

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KuuKe
  • Niet online

KuuKe

Moderator DPC

professioneel gifmenger

keverjeroen schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 09:47:
[...]

Ik heb dat vorige week aan de support gevraagd. Ze konden alleen vertellen dat de beta 'very soon' beschikbaar komt voor de DS218play. Ze konden nog helemaal niks zeggen over een final van 6.2.

Hoop dat ze met de final van 6.2 ook een final van Drive en Moments uitbrengen.
Er is de afgelopen week een nieuwe beta van 6.2 vrijgegeven en daar staat de DSM218play bij:
https://usdl.synology.com/download/DSM/beta/6.2/23511/ (overigens ziet mijn 713+ deze nieuwere versie van de beta nog niet staan...)

Kuuke's Sterrenbeelden | 英俊的兔子

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:13

miekol

erm

KuuKe schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 06:42:
[...]

Vermoedelijk wel. Ik heb hier een Icydock behuizing staan voor 4 HD's die zo ongeveer hetzelfde doet/kan als jouw Fantec en ook hier herkent DSM slechts 1 harddisk.
Thanks! Ben de data nu maar aan het over zetten met max 1 HD tegelijk erin. Jammer dat de oorspronkelijke #lifehack niet werkte :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Apparaten als Fantec en Icybox hebben (vrijwel) altijd aan de buitenkant een schakelaar waarmee ingesteld kan worden of je Jbod, Raid .... en meer wilt hebben. Van belang hierbij is dat na het instellen er een reset wordt gegeven en opnieuw opgestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:05

masauri

aka qwybyte

Ik heb het volgende aan de hand:
Mijn vrouw heeft haar nieuwe laptop gekregen en wat ik ook probeer, ik krijg geen nieuwe gedeelde map/ netwerklocatie toegevoegd bij deze pc.
Ik doorloop de stappen via de synology assistant maar op het einde zegt hij dan locatie niet beschikbaar.
Plex ziet hij wel, en daar kan ik ook van af spelen.
Maar ik krijg geen gedeelde map toegevoegd of dergelijk, met eender welke (admin) account...

Iemand enig idee?
Zou het iets te maken hebben met de firmware die is teruggetrokken geworden maar ik wel al geïnstalleerd had?

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-10 16:04
wvkreg schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 17:00:
Ik gok over 4 maanden.. :P

Vorige keren deden ze het volgens dit schema:

Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/doci/9700/04.png

En voor zover ik kan zien kwam de eerste beta uit op:
5-10-2017

En de 2e op:
13-12-2017

Als er nog een RC tussenkomt begin februari, zou hij in april worden gereleased.

Maargoed, voor hetzelfde geld doen ze het dit jaar compleet anders. :+

[ Voor 19% gewijzigd door SmiGueL op 16-12-2017 22:25 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m2dekker
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-10 20:37
SmiGueL schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 22:24:
[...]
Ik gok over 4 maanden.. :P
[...]
Aangezien dit een point release/minor version is en geen major version, ga ik er vanuit dat de ontwikkeltijd wat korter ligt dan dat. Release 6.1 heeft er vanaf de eerste beta +/- 10 weken over gedaan, wat voor deze release zou uitkomen op eind januari.

disclaimer : geen feit, maar een aanname :Y)

Common sense is so rare, it should be classified as a super power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-10 22:13
Ik heb een Synology DS414j zonder schijven gekocht. Ik heb nog 2 HDD’s van mijn huidige NAS.

Vraag: kan ik in de Synology 2xSSD en 2xHDD plaatsen? Als die 2x in RAID1 zet, heb ik dan nog wel de snelheidsvoordelen van de SSD’s? En gaan de HDD’s dan in ruststand zolang ik geen data aanspreek die daarop staat?

Reden: ik wil niet in 1 keer 4 SSD’s kopen, maar ik wil wel een zuinige, snelle en stille NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:34
masauri schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 19:14:
Ik doorloop de stappen via de synology assistant maar op het einde zegt hij dan locatie niet beschikbaar.
Kan je de share bereiken via \\diskstation (of \\naamvanjenas)?
Zoja dan kan je de map handmatig toevoegen aan explorer. Zonee dan staat er nog iets verkeerds ingesteld.

Die assistant is totaal niet nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door job op 18-12-2017 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:05

masauri

aka qwybyte

job schreef op maandag 18 december 2017 @ 16:14:
[...]

Kan je de share bereiken via \\diskstation (of \\naamvanjenas)?
Zoja dan kan je de map handmatig toevoegen aan explorer. Zonee dan staat er nog iets verkeerds ingesteld.

Die assistant is totaal niet nodig.
Ik heb dit bij mezelf en de mini nuc voordien ook altijd gedaan en nooit geen problemen gehad.
Enkel op de nieuwe dell laptop is het een probleem.
Hij verschijnt niet bij netwerken in verkenner, maar heb intussen wel via de synology assistant netwerkverbindingen kunnen maken zodat ze nu alvast verder kan.
Maar dat hield in , 6 schijfstations per map maken die ze nodig had...
Dus nog niet zoals het zou moeten, ik vermoed dat ik ook maar is de volgende update van Synology moet afwachten, mijn gevoel zegt dat het daar zit.

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kreeg een mailtje dat ik nog maar 50GB van de 2,7TB over had. Even de Storage Analyzer een report laten draaien maar ik zou tegen de 1,6TB moeten zitten. Waar is dan alle data heen?

Naar lang zoeken blijkt dat dus de Cloud Station database te zijn, die is 1,5TB groot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Zl8EDdF3NjPKdkB0JuY86KLg/full.png
Hoe kan ik deze opschonen? Ik heb versioning al uit gezet voor de grote mappen en de version history verwijderd maar het blijft nog steeds enorm groot. En ik heb geen idee wat het precies is en waarom Storage Analyzer het niet lijkt te vinden. Alsof deze tools elkaar niet kennen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

Zijn er meer problemen met *.*.synology.me sub-subdomeinen?

Mijn Synology is niet mee bereikbaar via de sub-subdomeinen (bijv dsm.**.synology.me, wel direct via het ip-adres of via **.synology.me maar het laatste is complex ivm op het werk geblokkeerde poorten en daaorm ingestelde reverse proxy's).

Op de Synology website staat het juiste ip-adres en geen foutmeldingen
Via https://www.site24x7.com/find-ip-address-of-web-site.html krijg ik melding "Error determining IP Addresses for dsm.**.synology.me" bij http://get-site-ip.com/ een vergelijkbare melding (waarbij zonder dsm wel werkt)
Ik heb geen instellingen gewijzigd en gisteren werkte het gewoon nog

[edit en nog een uitgebreide log van http://simpledns.com
Tracing DNS delegation for "dsm.**.synology.me":

Loading root server list (static data):
-> a.root-servers.net (198.41.0.4)
-> b.root-servers.net (192.228.79.201)
-> c.root-servers.net (192.33.4.12)
-> d.root-servers.net (128.8.10.90)
-> e.root-servers.net (192.203.230.10)
-> f.root-servers.net (192.5.5.241)
-> g.root-servers.net (192.112.36.4)
-> h.root-servers.net (128.63.2.53)
-> i.root-servers.net (192.36.148.17)
-> j.root-servers.net (192.58.128.30)
-> k.root-servers.net (193.0.14.129)
-> l.root-servers.net (199.7.83.42)
-> m.root-servers.net (202.12.27.33)

Sending request to "g.root-servers.net" (192.112.36.4)

Received referral response - DNS servers for "me":
-> c0.nic.me (199.253.61.1)
-> b2.nic.me (199.249.127.1)
-> a0.nic.me (199.253.59.1)
-> b0.nic.me (199.253.60.1)
-> a2.nic.me (199.249.119.1)

Sending request to "b0.nic.me" (199.253.60.1)

Received referral response - DNS servers for "synology.me":
-> ddns-ns1.quickconnect.to (no IP address)
-> ddns-ns2.quickconnect.to (no IP address)

Attempting to resolve DNS server name "ddns-ns1.quickconnect.to" (details not logged)

Resolved DNS server name "ddns-ns1.quickconnect.to" to IP address 18.194.15.61

Sending request to "ddns-ns1.quickconnect.to" (18.194.15.61)

Received authoritative (AA) response:
-> Header: Non-Existent Domain

Tracing DNS delegation for "**.synology.me":

Loading root server list (static data):
-> a.root-servers.net (198.41.0.4)
-> b.root-servers.net (192.228.79.201)
-> c.root-servers.net (192.33.4.12)
-> d.root-servers.net (128.8.10.90)
-> e.root-servers.net (192.203.230.10)
-> f.root-servers.net (192.5.5.241)
-> g.root-servers.net (192.112.36.4)
-> h.root-servers.net (128.63.2.53)
-> i.root-servers.net (192.36.148.17)
-> j.root-servers.net (192.58.128.30)
-> k.root-servers.net (193.0.14.129)
-> l.root-servers.net (199.7.83.42)
-> m.root-servers.net (202.12.27.33)

Sending request to "g.root-servers.net" (192.112.36.4)

Received referral response - DNS servers for "me":
-> a2.nic.me (199.249.119.1)
-> a0.nic.me (199.253.59.1)
-> b2.nic.me (199.249.127.1)
-> c0.nic.me (199.253.61.1)
-> b0.nic.me (199.253.60.1)

Sending request to "a2.nic.me" (199.249.119.1)

Received referral response - DNS servers for "synology.me":
-> ddns-ns1.quickconnect.to (no IP address)
-> ddns-ns2.quickconnect.to (no IP address)

Attempting to resolve DNS server name "ddns-ns2.quickconnect.to" (details not logged)

Resolved DNS server name "ddns-ns2.quickconnect.to" to IP address 52.58.217.54

Sending request to "ddns-ns2.quickconnect.to" (52.58.217.54)

Received authoritative (AA) response:
-> Answer: A-record for **.synology.me = 77.250.**.**
[edit2] support ticket bij Synology ingeschoten, weet vrijwel zeker dat het bij hen zit
[edit3] nog geen reactie op support ticket, maar het werkt weer

[ Voor 70% gewijzigd door pietje63 op 19-12-2017 10:51 ]

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-10 20:34
Ik heb een Synology DS211J in gebruik met 1x2TB WD20EZRX erin. In de eerste plaats wordt deze te klein en in de tweede plaats wil ik ook een sneller systeem. Voor toepassing als backup en file"server" is dit een prima NAS, maar gebruik hem ook als video opslag. Afspelen naar de TV geeft toch wel vaker problemen, een film in 1080p stopt wel eens vaker en laat dan "buffering" zien op het scherm. Nu is dit al een ouder apparaat met single-core 800MHz processor dus dat is dan niet zó vreemd.
Op kantoor staat een DS418play en dat is een prettig en vlot apparaat. De UI opent zelfs vlugger remote dan die van mijn DS211 lokaal.....
Wat is nu een goede upgrade met de volgende eisen:
- Budget tot €300,- (excl. hdd)
- Opslag 4-8TB (heb nu 1,8TB vol, dus 4TB is de eerste tijd voldoende)
- Swappable HDD (hot swap niet nodig)
- Snelle down/upload
- Vlotte UI
- Downloaden met Spotweb oid. (krijg het niet aan de praat op de DS211J)

Ik denk zelf aan een DS216play of DS218, prijsverschil is niet zó groot (€40,-), maar daar zit beide geen Intel processor in. Is het dan wel toekomstbestendig? Een NAS koop je naar mijn mening voor langere tijd, niet elke 2-3jaar upgraden, daarom lijkt een Intel processor een betere keuze, maar dan moet er €100 bij het budget bij om een DS216+II te kunnen kopen.
Wat is een verstandige keuze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Wil je performance hebben, ook in spotweb etc (eventueel via Docker); neem pricewatch: Synology DiskStation DS218+

Hiermee zit je ongeveer op je max budget ;).

[ Voor 6% gewijzigd door Tortelli op 19-12-2017 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Tortelli schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 14:17:
Wil je performance hebben, ook in spotweb etc (eventueel via Docker); neem pricewatch: Synology DiskStation DS218+

Thanks! Budget is excl hdd, anders was het een onzinnige vraag natuurlijk. Zelfs tweedehands kom ik ze niet onder die prijs tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico111
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-08 10:01

Maakt de performance ook uit als je bijvoorbeeld een 4k film streamt vanaf je NAS naar je Shield of Apple tv en deze mediaspelers het werk laat doen? Kan je dan niet met een goedkoper NAS al uit de voeten?

Ze adverteren nu bij Synology bijna bij alle NAS'en dat ze real-time kunnen transcoderen, maar dat heb je toch helemaal niet nodig in mijn voorbeeld?
Ik ben nog vrij maagdelijk in de NAS wereld :$ . Voor mij is het aanbod bij Synology wat te groot, ik zie door de bomen het bos niet meer. 218j, 218, 218+ 218play.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Nico111 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:04:
[...]

Maakt de performance ook uit als je bijvoorbeeld een 4k film streamt vanaf je NAS naar je Shield of Apple tv en deze mediaspelers het werk laat doen? Kan je dan niet met een goedkoper NAS al uit de voeten?
Je kunt prima met een j model uit, stream content dan met een bitrate van misschien 50-100Mbit naar een Shield of Apple TV (uitgaande van 4k bluray kwaliteit). Dit kan iedere enigsinds moderne NAS probleemloos aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-10 16:51
Ik heb een NVR216 en ik wil rsync gebruiken om mijn andere synology naar deze NVR216 te backuppen.
Normaal staat rsync onder settings -> file services -> tabblad 'rsync'
op mijn andere synology is dit ook zo, maar op de NVR216 niet. Hoe kan dit? Staat gewoon 6.0.1 op geïnstalleerd.

Supporten die NVR modellen geen rsync of zie ik iets anders over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-10 17:41

MvL

m2dekker schreef op zondag 17 december 2017 @ 00:01:
[...]

Aangezien dit een point release/minor version is en geen major version, ga ik er vanuit dat de ontwikkeltijd wat korter ligt dan dat. Release 6.1 heeft er vanaf de eerste beta +/- 10 weken over gedaan, wat voor deze release zou uitkomen op eind januari.

disclaimer : geen feit, maar een aanname :Y)
Volgens mij heb ik dit schema idd eerder gezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 01:49

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb sinds vandaag een DS216se en 2x WD Red 2 TB
* PcDealer blij is :)

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73

Na nog wat zoeken en dubben zit ik op de volgende keuzes:
- High-end: DS218+ (€324,95)
- Low-end: DS118 (€170,-)

Verschillen zijn dat de 218+ een Intel J3355 dualcore processor heeft op 2GHz en 2GB RAM. De DS118 heeft een Realtek quadcore processor op 1,4GHz en 1GB RAM.
De vraag is of ik dat prijsverschil fors ga merken. De 218+ is bijna 2x zo duur en ik hang aan een 40Mbit ADSL lijn (in mijn omgeving is weinig ander aanbod). Dus download performance is sowieso beperkt door de binnenkomende lijn, niet door de NAS.
Waar ik me aan de huidige DS211J vooral aan stoor is de lage datatransfer rate, traag uitpakken op de schijf, veel buffer fouten met film kijken, Spotweb niet mogelijk.
Ik heb toch geen vaste binary provider, als ik iets wil downloaden dan neem ik 24 uur Eweka en ben ik weer een tijdje zoet. Downloaden is dus niet het allerbelangrijkste, maar tegenwoordig breken veel downloads af op parren en rarren omdat de NAS het niet goed aankan.
Dus vanwege het redelijk forse prijsverschil is het wel interessant om te weten of een DS118 óók al voldoende is voor mijn gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Mijn ervaring is dat de x86 gebaseerde modellen veel sneller zijn met parren/rarren, heb hier ooit wat benchmarks gepost die ik zelf uitgevoerd had van mijn ouders DS215j, oude zelfbouw NAS (AMD E350 gebaseerd, moet je vergelijken met een first gen Intel Atom) en eigen pc (4790k).

Een reparatie (PAR) die op mijn pc misschien 30 seconden duurt, duurde op de DS215j >45 minuten, en dan heb je het over een 1,1GB download waarvan ik bewust 1 (50MB) bestand niet gedownload had zodat deze gerepareerd moest worden. De nieuwere ARM gebaseerde modellen zijn qua performance sneller, maar hoeveel dit scheelt durf ik niet goed te zeggen, geen van de reviews heeft een goede methode om dit te testen. Ze testen allemaal netwerk transfer snelheden (die bijna altijd gelimiteerd worden door Gbit verbinding). De PAR reparatie tijd zou een aardige indicatie kunnen geven van de raw CPU performance b.v......

Zou persoonlijk niet snel voor een 1 bay model kiezen overigens, omdat je 0 uitbreiding mogelijkheden hebt..... ziet veel gebruikers hier uiteindelijk overstappen naar een sneller model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Tortelli schreef op woensdag 20 december 2017 @ 08:43:
Zou persoonlijk niet snel voor een 1 bay model kiezen overigens, omdat je 0 uitbreiding mogelijkheden hebt..... ziet veel gebruikers hier uiteindelijk overstappen naar een sneller model.
Uitbreiding is niet zo'n punt. Ik heb nu 2TB in gebruik en nog niet helemaal vol. Een nieuwe NAS zou dan 4TB worden.
Wil ik een 2-bay NAS, dan kom ik al snel op de DS218 uit van plm. €265,-. Dan kan ik beter nog €60,- er bij leggen en de DS218+ kopen. Intel SoC en uitbreidbaar geheugen (heb nog SO-DIMM liggen) is dat ws. wel waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

Ramon 73 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 09:23:
[...]

Uitbreiding is niet zo'n punt. Ik heb nu 2TB in gebruik en nog niet helemaal vol. Een nieuwe NAS zou dan 4TB worden.
Wil ik een 2-bay NAS, dan kom ik al snel op de DS218 uit van plm. €265,-. Dan kan ik beter nog €60,- er bij leggen en de DS218+ kopen. Intel SoC en uitbreidbaar geheugen (heb nog SO-DIMM liggen) is dat ws. wel waard.
FYI: de 218play pricewatch: Synology DiskStation DS218play is vergelijkbaar met de 118 qua specs (behalve dan het extra hdd slot) en zit er qua prijs (EUR 229) tussen de DS118 en de DS218 in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keverjeroen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-09 16:41
pietje63 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:42:
[...]

FYI: de 218play pricewatch: Synology DiskStation DS218play is vergelijkbaar met de 118 qua specs (behalve dan het extra hdd slot) en zit er qua prijs (EUR 229) tussen de DS118 en de DS218 in.
Ik ben recent van een 213j overgestapt naar de 218play, maar wat een verademing! _/-\o_ Heb vooral voor de play gekozen omdat die qua budget goed uitkwam en hij erg goed zou zijn met Surveillance station.

Mijn LEGO dingetjes: www.KeverBricks.nl (insta, bricklink etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Laatst online: 08:27

elsinga

=8-)

Je zou ook op de 2ehands markt kunnen kijken. Ik heb toevallig een 415play inclusief 4x2TB schijven (netto net geen 6TB ruimte in SHR bijvoorbeeld) op Marktplaats staan voor minimaal 400 euro. Draait prima Spotnet (als app of gewoon met de hand geinstalleerd), NZBget en dergelijke, maar *geen* Docker.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
pietje63 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:42:
[...]

Thanks, maar dan kan ik toch beter €35,- extra uitgeven voor de DS218, die heeft 2GB RAM ipv 1GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 19:53
Kan iemand mij vertellen of dit geheugen gaat werken in een Synology DS1817+ (2GB, bedoeling is om dat geheugen te vervangen):

Samsung 4GB PC3L-12800s-11-12-G0.

Hier heb ik er namelijk nog 2 van, dat zou weer geld schelen. De vraag is alleen hoe kieskeurig Synology met geheugen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-10 13:53
barrie1985 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 23:38:
Ik heb sinds een aantal dagen mijn synology (xpenology) via PIA vpn client lopen middels het openvpn protocol.
Nu heb ik begrepen dat synology niet een openvpn client en server kan draaien.

Ik krijg het echter via het L2PT protocol ook niet werkend om een vpn server op te zetten, nu weet ik niet of dat door de openvpn client komt of doordat de preshared key op de synology niet te veranderen lijkt (springt iedere keer weer terug naar de standaard key lijkt het).

andere optie om de nas vanaf buitenaf te benaderen is door wat poorten open te gooien maar krijg dit na de openvpn client ook niet meer voor elkaar.

kortom mijn kennis met vpn servers en clients is nog maar van korte duur. En dus beperkt, ik zal misschien iets over het hoofd zien of iets willen wat misschien helemaal niet kan.

Mijn doel is dus om wel mijn NAS vanaf buiten mijn netwerk te kunnen benaderen liefst via vpn.
Mijn nas draait DMS 6.1.3 update 3.

ik hoop dat iemand mij kan helpen
L2TP vpn hier opgelost d.m.v Windows 10 register aan te passen.
Dit was noodzakelijk, heb hiervoor Synology nog ingeschakeld.
Sindsdien draait het weer als een trein, bij ons en klanten..

Volg onderstaande stappen :
Click Start,
click Run, type regedit, and then click OK.
i.
Locate and then click the following registry subkey:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\PolicyAgent

ii. On the Edit menu, point to New, and then click DWORD (32-bit)
Value.

iii. Type AssumeUDPEncapsulationContextOnSendRule, and then press
ENTER.

iv. Right-click AssumeUDPEncapsulationContextOnSendRule, and then
click Modify.
In the Value Data box, type "2" in hexadecimal.

v. Click OK, and then exit Registry Editor.

vi. Restart the computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-10 11:37
Vandaag volume2 gecrasht (WD Red WD40EFRX-68WT0N0) ongeveer zo'n 6 maanden nadat volume1 (WD Red WD40EFRX-68WT0N0) gecrasht is.
Grappige is dat er tussen de aanschaf van de schijven ook ongeveer 6 maanden zat....
Beide hadden bad sectors en zijn voor RMA gestuurd.

Toeval of pech?

Ik gebruik hibernation op mijn DS216+II voor het geval er niks te doen is. Hierdoor staat de NAS dus niet altijd aan. Zou dit schadelijk voor de schijven zijn en de oorzaak voor uitval zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Voor mijn eerste NAS twijfel ik enorm tussen de DS918+ en DS418Play. De functionaliteiten zijn bijna hetzelfde, dus dat maakt het er niet makkelijker op. De 918+ heeft wat meer uitbreidmogelijkheden, maar ik twijfel of ik die ooit ga gebruiken.

Grootste pluspunt van de 918 is in mijn ogen het jaar extra garantie. Maar... hoe vaak gaan die dingen nou eigenlijk kapot? Is de 2 jaar garantie van de DS418Play voldoende?

Het prijsverschil is momenteel zo'n 60 euro (aanbieding van de 918 bij Coolblue). Da's toch een halve 4TB WD Red...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico111
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-08 10:01
Het verschil is bijna 100e als je in de pricewatch kijkt. De 418play is 436e bij Amazon.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:18
sOid schreef op woensdag 20 december 2017 @ 19:59:
Voor mijn eerste NAS twijfel ik enorm tussen de DS918+ en DS418Play.
Zou voor de DS918+ gaan, kan meer geheugen in, eSATA, snellere CPU.
Verder support van Virtual Machine Manager is wel leuk.

Voor mij zou ook de 8 t.o.v. 4 shared folder sync's doorslag gevend zijn.
Daarnaast kan ie veel meer verbindingen aan maar daar zal je niet snel tegenaan lopen.

(buiten de dingen die zoals je zelf ook aangeeft waarschijnlijk niet snel zal gebruiken, 2x nvme SSD en expansion module)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Ramon 73
Hoe zinvol/handig/bruikbaar gaat het zijn om de DS211J achter de hand te houden als offsite backup? Ik kan bij mijn ouders de oude NAS opstellen en syncen tussen de nieuwe en oude Synology. Maar ik zit met de volgende vragen:
- Is het mogelijk wat ik wil? De DS211J kán Cloudstation Sharesync draaien
- Beide zijden een 40MB ADSL verbinding, dus dataverkeer moet in de daluren gebeuren. Kan dat ingesteld worden?
- Gaat dit een werkbare oplossing zijn met dergelijke trage verbindingen? Het is echt een backup voor privé toepassing, dus heel veel files hoeven er niet overgezet te worden.

• DukeBox
Ramon 73 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 11:29:
- Is het mogelijk wat ik wil? De DS211J kán Cloudstation Sharesync draaien
Ja, maar ik zou Shared Folder Sync gebruiken. Dat is vrij robuust (op basis van Rsync) kan native encrypted (over ssh) en je kan altijd handmatig bijwerken. Het betreft dan alleen geen backup maar een disaster recovery. Daarnaast zou je dan lokaal gewoon backups kunnen draaien voor je versies.
- Beide zijden een 40MB ADSL verbinding, dus dataverkeer moet in de daluren gebeuren. Kan dat ingesteld worden?
Ja, kan op basis van een schedule maar je kan hem ook een maximum bandbreedte toekennen.
- Gaat dit een werkbare oplossing zijn met dergelijke trage verbindingen? Het is echt een backup voor privé toepassing, dus heel veel files hoeven er niet overgezet te worden.
Hoeveel data wijzigt er per dag? Over het algemeen moet moet je het wel erg gek maken wil het niet lukken.

Maaruh, nofi, al deze info zit gewoon in de help..

• Ramon 73
DukeBox schreef op donderdag 21 december 2017 @ 11:41:
[...]
Hoeveel data wijzigt er per dag? Over het algemeen moet moet je het wel erg gek maken wil het niet lukken.

Maaruh, nofi, al deze info zit gewoon in de help..
Dankjewel voor de antwoorden, ik heb wel in de help gekeken maar niet zo snel antwoorden gevonden.
Veel bestanden wijzigen er niet, het is voor privé gebruik en vóór het opstellen worden de schijven 1:1 gemaakt. Dus er zal geen enorme hoop data uitgewisseld worden. Hooguit als ik mijn films ook ga syncen, dan wordt er wel wat data overgepompt maar ben nog niet zeker of ik daar ook backup van wil hebben.

• DukeBox
Ramon 73 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 12:00:
ik heb wel in de help gekeken maar niet zo snel antwoorden gevonden.
https://www.synology.com/...ckupserv_sharedfoldersync

Films e.d. doe ik niet, vind ik ook niet zo boeiend (uiteraard wel zelf gemaakte fimpjes e.d.) maar een paar GB over 40Mbit is ook niet zo'n probleem.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Ik heb onlangs OpenVPN (via de provider PIA) geconfigureerd op mijn Synology maar ik heb enkele vraagjes (in de hoop dat dit de juiste plek is om mijn vragen te stellen);

1) De VPN server die ik heb opgegeven ondersteunt blijkbaar port forwarding, maar hoe bewerkstellig ik dat in Download Station? In DS heb ik een custom port staan, en deze is wel geopend in mijn router, maar volgens mij is dat niet afdoende omdat men dat tunnelt (denk ik) over een andere (random) port?

2) Is het raadzaam om de DNS servers van de VPN provider te gebruiken of is Google DNS ook 'veilig' (genoeg)?

3) Voor zover ik kan vinden heeft DSM geen kill switch optie, maar hoe zorg ik er dan voor dat alle verkeer stopt op het moment dat de VPN connectie verbreekt? Kan ik dat oplossen aan de hand van firewall rules, dus enkel OpenVPN/DNS en wat custom DSM ports outbound toe staan en verder niets? Maar dat conflicteert weer met vraag 1 verwacht ik.

Bedankt! :)

[ Voor 5% gewijzigd door TommyGun op 21-12-2017 15:49 ]

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 14:49
Ik voel mij zo ontzettend dom op het moment, had al tijdje niet meer handmatig ingelogd op mijn Nas omdat alles goed draaide maar nu met nieuwe computer wou ik weer inloggen en kwam ik er achter dat ik het wachtwoord ben vergeten. Had oorspronkelijk wel de Admin account een wachtwoord gegeven en die op velletje opgeschreven, waarna die in een kluis beland is. Maar helaas is er tussendoor iets mis gegaan en zit het blaadje niet meer in de kluis, dus daar heb ik ook weinig aan.
De volgende actie is nu dus waarschijnlijk de reset knop indrukken, ik vroeg mij alleen af wat er precies wordt gereset. Wel een lijstje online gezien met wat, alleen zag ik er niet bij staan wat er gebeurd met gebruiker accounts. Blijven die gewoon bestaan en wordt dus alleen het wachtwoord van Admin account verwijderd? En blijven alle andere instellingen behouden maar uitgeschakeld?
Nogmaals ik was niet slim bezig en ben mij er van bewust, wil alleen even voor de zekerheid weten dat ik niet meer doms doe.

• DukeBox
TommyGun schreef op donderdag 21 december 2017 @ 15:42:
1) De VPN server die ik heb opgegeven ondersteunt blijkbaar port forwarding, maar hoe bewerkstellig ik dat in Download Station? In DS heb ik een custom port staan, en deze is wel geopend in mijn router, maar volgens mij is dat niet afdoende omdat men dat tunnelt (denk ik) over een andere (random) port?
:? Het hele idee van een VPN is dat je daarna niets meer hoeft te forwarden aangezien je dan gewoon deel uitmaakt van je LAN.
2) Is het raadzaam om de DNS servers van de VPN provider te gebruiken of is Google DNS ook 'veilig' (genoeg)?
Voor wat ? Normaal gesproken gebruik je je interne DNS server met een forward. Op die manier kan je split-dns doen voor het resolven op je VPN.
3) Voor zover ik kan vinden heeft DSM geen kill switch optie, maar hoe zorg ik er dan voor dat alle verkeer stopt op het moment dat de VPN connectie verbreekt?
:? As de connectie verbreekt dan stopt automatisch het verkeer..
Pompi schreef op donderdag 21 december 2017 @ 16:09:
De volgende actie is nu dus waarschijnlijk de reset knop indrukken, ik vroeg mij alleen af wat er precies wordt gereset.
Was google vandaag stuk ?
https://www.synology.com/...o_reset_your_Synology_NAS

[ Voor 14% gewijzigd door DukeBox op 21-12-2017 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompi
Die heb ik gezien ja, maar zoals je misschien zag heb ik daarna vragen gesteld over dingen die er niet in staan. En dat jij goed in deze stof zit betekend niet dat iedereen dat is, zelf nooit gehad dat je iets zeker wou weten voordat je iets deed waar je alleen de basis van wist omdat je twijfelde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
Pompi schreef op donderdag 21 december 2017 @ 16:43:
..maar zoals je misschien zag heb ik daarna vragen gesteld over dingen die er niet in staan.
Dat staat toch in de eerste alinea ? 4 sec. is reset adminpw + netwerk. Langer is volledige reset.
De link die daar bij staat geeft zelfs aan 'exact' wat er wordt gedaan per DSM versie: https://www.synology.com/..._the_Synology_product_for
zelf nooit gehad dat je iets zeker wou weten voordat je iets deed waar je alleen de basis van wist omdat je twijfelde
Jazeker maar daarom is het o zo handig om even te melden wat je al gevonden hebt en wat daar onduidelijk over is. Nu is het net of je domweg de vraag hier neerplempt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompi
DukeBox schreef op donderdag 21 december 2017 @ 17:00:
[...]

Dat staat toch in de eerste alinea ? 4 sec. is reset adminpw + netwerk. Langer is volledige reset.
De link die daar bij staat geeft zelfs aan 'exact' wat er wordt gedaan per DSM versie: https://www.synology.com/..._the_Synology_product_for

[...]

Jazeker maar daarom is het o zo handig om even te melden wat je al gevonden hebt en wat daar onduidelijk over is. Nu is het net of je domweg de vraag hier neerplempt.
My apologies, was beetje gestresst door dat ik er niet meer in kwam wat de duidelijkheid van mijn vraag/post waarschijnlijk niet heeft geholpen.
Maar ik had dat lijstje met dingen al gezien, maar wou zeker weten dat ik niet meer "problemen" zou oproepen en veel herstelwerkzaamheden aan de accountinstellingen moest gaan uitvoeren. Aangezien de veranderingen dus echt alleen aan het admin account zijn, kan ik gerust zijn dat de rest van de instellingen en data bewaard blijven en dat was min of meer het antwoord wat ik zocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
DukeBox schreef op woensdag 20 december 2017 @ 23:23:
[...]

Zou voor de DS918+ gaan, kan meer geheugen in, eSATA, snellere CPU.
Verder support van Virtual Machine Manager is wel leuk.

Voor mij zou ook de 8 t.o.v. 4 shared folder sync's doorslag gevend zijn.
Daarnaast kan ie veel meer verbindingen aan maar daar zal je niet snel tegenaan lopen.

(buiten de dingen die zoals je zelf ook aangeeft waarschijnlijk niet snel zal gebruiken, 2x nvme SSD en expansion module)
Dank voor je input! Ben uiteindelijk toch voor de 418Play gegaan. Moet voldoende zijn voor mijn gebruik :)

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

DukeBox schreef op donderdag 21 december 2017 @ 16:30:
[...]

:? Het hele idee van een VPN is dat je daarna niets meer hoeft te forwarden aangezien je dan gewoon deel uitmaakt van je LAN.
Blijkbaar niet, je moet eea opzetten voor port forwarding;

https://www.privateintern...pia-script-advanced-users
:? As de connectie verbreekt dan stopt automatisch het verkeer..
Uh nee :? De LAN adapter blijft gewoon actief alleen de order wijzigt. Anders kan de NAS toch ook niet meer communiceren met het interne netwerk.
Voor wat ? Normaal gesproken gebruik je je interne DNS server met een forward. Op die manier kan je split-dns doen voor het resolven op je VPN.
Om te voorkomen dat de ISP mijn DNS requests ziet? Ik weet het niet, ik ben nog lerende. Maar dit heeft dus niets met DNS leaks te maken?

• DukeBox
@TommyGun Ik denk dat we het beiden over 2 verschillende dingen hebben, Ik bedoel een VPN verbinding van buiten naar je synology. Volgens mij heb jij het over een tunnel vanaf je Synology naar een VPN provider ?

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

DukeBox schreef op donderdag 21 december 2017 @ 20:42:
@TommyGun Ik denk dat we het beiden over 2 verschillende dingen hebben, Ik bedoel een VPN verbinding van buiten naar je synology. Volgens mij heb jij het over een tunnel vanaf je Synology naar een VPN provider ?
Dat klopt. VPN client. Excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:33
Zojuist mijn DS218+ binnen gekregen, en bij het aanzetten viel het me op dat de power button nogal los zit en makkelijk resoneert, zie korte filmpje: https://drive.google.com/...RT5S99N/view?usp=drivesdk

Hoort dit zo of zit deze wel erg los?

Edit: zojuist van CoolBlue bevestiging dat dit niet hoort. Er komt een nieuwe DS218+ aan. Als ik de schijven oversteek in de nieuwe doorloopt ie dan wel gewoon de configuratie alsof ie nieuw is of neemt ie automatisch alles over? Bij voorkeur begin ik gewoon weer "met een schone lei" namelijk.

[ Voor 35% gewijzigd door zunrob op 22-12-2017 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Ik ben aan het jongleren met harddisks hier. Mijn setup wordt voorlopig (SHR-configuratie)
- 1TB
- 2TB
- 4TB
- 4TB

Probleem is echter dat er op één van de 4TB-schijven nog data staat. Die moet ik dus tijdelijk ergens anders onderbrengen, omdat de Synology 'm formatteert.

Met een beetje rekenen kom ik op het volgende uit.
1. Synology volstoppen met 1TB, 1TB, 2TB, 4TB
2. De data van de (nu nog interne in m'n MacPro) 4TB-schijf overzetten naar de Synology
3. 1x 1TB schijf eruit, vervangen met de 4TB (die de Synology vervolgens formatteert)
4. De overige data van m'n MacPro overzetten op de Synology

Als ik het goed begrijp kan ik niet eerst 1x een 4TB schijf erin stoppen en later nog een 2TB of 1TB-schijf.

Werkt dit zo, of zie ik iets over het hoofd? Ik raak liever geen data kwijt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:22
zunrob schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 00:26:
Zojuist mijn DS218+ binnen gekregen, en bij het aanzetten viel het me op dat de power button nogal los zit en makkelijk resoneert, zie korte filmpje: https://drive.google.com/...RT5S99N/view?usp=drivesdk

Hoort dit zo of zit deze wel erg los?

Edit: zojuist van CoolBlue bevestiging dat dit niet hoort. Er komt een nieuwe DS218+ aan. Als ik de schijven oversteek in de nieuwe doorloopt ie dan wel gewoon de configuratie alsof ie nieuw is of neemt ie automatisch alles over? Bij voorkeur begin ik gewoon weer "met een schone lei" namelijk.
Hoi,

of het hoort weet ik niet, maar ik heb het filmpje even doorgestuurd naar een vriend van me die ook net dezelfde heeft en die geeft aan dat zijn knop idem is.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Kees_frl schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 13:46:
[...]

Hoi,

of het hoort weet ik niet, maar ik heb het filmpje even doorgestuurd naar een vriend ban me die ook net dezelfde heeft en die geeft an dat zijn knop idem is.
Thnx, tof dat je het gevraagd hebt! Ondertussen had ik ook een vriend gevraagd met hetzelfde apparaat en die van hem zit wel vast... Raar dus!

Ik ben nog steeds benieuwd hoe ik de schijven netjes overzet naar de nieuwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:34
zunrob schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 14:21:
Ik ben nog steeds benieuwd hoe ik de schijven netjes overzet naar de nieuwe?
Dat staat netjes stap voor stap uitgelegd op de synology site.
https://www.synology.com/...ogy_NAS_DSM_6_0_and_later

Als je opnieuw wilt beginnen en de schijven wilt wissen dan kan dat ook. Daar kan je gewoon voor kiezen bij de installatie.

[ Voor 38% gewijzigd door job op 22-12-2017 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
job schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 17:17:
[...]

Dat staat netjes stap voor stap uitgelegd op de synology site.
https://www.synology.com/...ogy_NAS_DSM_6_0_and_later

Als je opnieuw wilt beginnen en de schijven wilt wissen dan kan dat ook. Daar kan je gewoon voor kiezen bij de installatie.
Ik heb de schijven in de nieuwe geplaatst en ben naar de assistent gegaan. Ik kreeg toen echter alleen de optie om te herstellen niet om opnieuw te beginnen. Heb daarop maar de configuratie doorlopen, en daarna vanuit DSM een factory reset gedaan. Lijkt me dat ie dan dus ook weer helemaal schoon/zo goed als nieuw is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Laatst online: 08:27

elsinga

=8-)

In het kader van die factory reset: in hoeverre zou het mogelijk zijn om de nu gewiste data van die schijven terug te halen? Niet voor mezelf, maar voor een eventuele koper van mijn DS415play met schijven er in?

En als dat vrij eenvoudig is, hoe maak ik dat dan moeilijker?

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
elsinga schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 08:17:
In het kader van die factory reset: in hoeverre zou het mogelijk zijn om de nu gewiste data van die schijven terug te halen? Niet voor mezelf, maar voor een eventuele koper van mijn DS415play met schijven er in?

En als dat vrij eenvoudig is, hoe maak ik dat dan moeilijker?
Wissen met DBAN kan nooit kwaad. Duurt wel lang. https://dban.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-10 15:49
Ik ben nu dus mijn muziek map aan het verplaatsen naar de Cloud Station map van de NAS. Ik heb hiervoor Cloud Station Drive ingesteld op mijn pc.

Nu valt me op dat de transfersnelheid heel laag is, zo rond de 20MB/s. Iemand enig idee hoe het komt? Via de wi-fi haal ik op Speedtest 200Mb/s download en 20Mb/s upload, dan moet hij een lokale transfer toch ook wel sneller kunnen uitvoeren? Alle relevante statistiekjes en grafiekjes zijn hieronder te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4N0kfSTYtk3EqhThjeDiaXCq/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Je draai op wifi N, max theoretische snelheid van 450Mbit (met je 3 antennes gebruik, anders max 300Mbit)., meestal haal je (als je een beetje geluk hebt) de 50-70% van deze snelheid. Kortom een snelheid rond de 20MB/s (zeker met relatief kleine bestanden?) lijkt me vrij acceptabel.

Welke snelheden haal je naar een normale share op je NAS?.

[ Voor 25% gewijzigd door Tortelli op 23-12-2017 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Laatst online: 22:15
Twee probleempjes met mijn NAS waar ik maar niet uit kom:

het betreft het instap model, de 115j. Ik verwacht geen hoge snelheden, maar 1.5MB schrijven naar de NAS is wel erg traag. Ook lezen geeft problemen (4K bestanden haperen door trage netwerk snelheid.)

Schrijven van en naar andere computers in het netwerk gaat tot 30x zo snel, alle kabels en routers/switches identiek. Wifi is niet de bottleneck.

Wellicht dat het probleem gerelateerd is aan de beschikbare opslag: nog 15GB van de 980GB beschikbaar. Vreemd genoeg vind opslag analyse maar 600GB data waar Timemachine Backup verreweg het grootste deel in beslag neemt. Maar waar is dan de overige 300 GB? Timemachine maakt maakt maar 1x in de maand een back-up dat is niet de rede van de trage NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:28

Videopac

Rommelt wat aan.

nino_070 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 16:52:
Ik ben nu dus mijn muziek map aan het verplaatsen naar de Cloud Station map van de NAS. Ik heb hiervoor Cloud Station Drive ingesteld op mijn pc.

Nu valt me op dat de transfersnelheid heel laag is, zo rond de 20MB/s. Iemand enig idee hoe het komt? Via de wi-fi haal ik op Speedtest 200Mb/s download en 20Mb/s upload, dan moet hij een lokale transfer toch ook wel sneller kunnen uitvoeren? Alle relevante statistiekjes en grafiekjes zijn hieronder te zien.

[afbeelding]
Je zou je wifi eens kunnen opwaarderen naar ac wifi. Goede, betaalbare wifi-routers zijn de pricewatch: TP-Link AC1750 Draadloze dual-band gigabit router Archer C7 (let er op dat het een v2 is; ze worden ook veel 2e-hands z.g.a.n. verkocht. Bij Ziggo modems opletten dat hij al aangepast is) of een pricewatch: TP-Link Archer C2600-AC2600 Draadloze Dual-Band Gigabit Router . Zet er een alternatieve firmware als Lede op, activeer adblock (of draai Pi-Hole) en je (draadloze) internet staat er een stuk beter bij.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Videopac schreef op zondag 24 december 2017 @ 09:48:
[...]

Je zou je wifi eens kunnen opwaarderen naar ac wifi. Goede, betaalbare wifi-routers zijn de pricewatch: TP-Link AC1750 Draadloze dual-band gigabit router Archer C7 (let er op dat het een v2 is; ze worden ook veel 2e-hands z.g.a.n. verkocht. Bij Ziggo modems opletten dat hij al aangepast is) of een pricewatch: TP-Link Archer C2600-AC2600 Draadloze Dual-Band Gigabit Router . Zet er een alternatieve firmware als Lede op, activeer adblock (of draai Pi-Hole) en je (draadloze) internet staat er een stuk beter bij.
https://gathering.tweaker...quote_message/53675735/12
Het verplaatsen van deze muziek lijkt me een eenmalige actie; ik zou gewoon een kabel in je laptop drukken en eea dan overzetten @ Gbit.

(een goeie wifi wil je natuurlijk altijd hebben, maar ~20MB/s voldoet waarschijnlijk verder wel lijkt me)

[ Voor 9% gewijzigd door Tortelli op 24-12-2017 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
Videopac schreef op zondag 24 december 2017 @ 09:48:
[...]

Bedankt voor de tip. Het gekke is: mijn router ondersteunt 802.11ac wifi. Alleen de router staat nu ingesteld (op de 5GHz band) op “mode: 11a/n/ac mixed”. Als ik het goed begrijp is het dus beter om hem te fixeren om op ac uit te zenden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
Beste mensen, ik probeer nu mijn poorten open te zetten om de NAS te benaderen van buiten het wi-fi netwerk. In eerste instantie gaat het om het benaderen van de DS Audio app.

Ik loop tijdens het instellen tegen het volgende probleem aan:
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/34dc78fd8b5052e16b3ae0cb541099f3.png

Ik heb gewoon een Ziggo modem, waar de kabel op binnenkomt. Vanuit daar loopt er een ethernet kabel naar de router (TP Link Archer C9). Ik zie nergens in mijn router configuratiescherm iets over een Brug/bridgemodus. Dus ik weet niet echt wat ik moet doen.

Nav. dit filmpje heb ik al geprobeerd om poort 5000 open te zetten, refererend naar het interne IP-adres van de NAS, maar canyouseeme.org geeft aan dat dit mislukt is. 8)7 Ben nu een beetje ten einde raad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:47

kraats

Ik rol

@nino_070 Als je twee routers achter elkaar hebt (Ziggo modem en je TP Link) dan moet je op beide de poorten openzetten. Op je Ziggo modem door laten wijzen naar het ip-adres van je TP-Link en op je TP-Link door laten verwijzen naar je Synology.
Ik zou trouwens geen 5000 gebruiken. In ieder geval 5001 (encrypted verbinding), of misschien helemaal niet op deze manier poorten openzetten maar met QuickConnect aan de slag gaan.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
kraats schreef op woensdag 27 december 2017 @ 16:08:
@nino_070 Als je twee routers achter elkaar hebt (Ziggo modem en je TP Link) dan moet je op beide de poorten openzetten. Op je Ziggo modem door laten wijzen naar het ip-adres van je TP-Link en op je TP-Link door laten verwijzen naar je Synology.
Ik zou trouwens geen 5000 gebruiken. In ieder geval 5001 (encrypted verbinding), of misschien helemaal niet op deze manier poorten openzetten maar met QuickConnect aan de slag gaan.
Bedankt, ga ermee aan de slag!
Ik dacht dat zowel de Synology als de router een firewall hadden, dus dat het wel kon. En zo'n encrypted verbinding zegt toch ook niks, als het certificaat niet gecontroleerd kan worden?

Edit: en de reden dat ik de poorten wilde openzetten is dat je daarmee voorkomt dat de verbinding vertraging oploopt via de servers Synology

[ Voor 8% gewijzigd door nino_070 op 27-12-2017 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aytekin61
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-10 13:09
nino_070 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 15:34:
Beste mensen, ik probeer nu mijn poorten open te zetten om de NAS te benaderen van buiten het wi-fi netwerk. In eerste instantie gaat het om het benaderen van de DS Audio app.

[afbeelding]

Ik heb gewoon een Ziggo modem, waar de kabel op binnenkomt. Vanuit daar loopt er een ethernet kabel naar de router (TP Link Archer C9). Ik zie nergens in mijn router configuratiescherm iets over een Brug/bridgemodus. Dus ik weet niet echt wat ik moet doen.

Nav. dit filmpje heb ik al geprobeerd om poort 5000 open te zetten, refererend naar het interne IP-adres van de NAS, maar canyouseeme.org geeft aan dat dit mislukt is. 8)7 Ben nu een beetje ten einde raad.
Ik zou eerst je Ziggo modem op Bridge Mode zetten. Vervolgens kun je handmatig poorten openen of de optie van Synology gebruiken. Als je namelijk de standaard instellingen van de Ziggo modem gebruikt en je hebt er nog een router achter, dan heb je in feite 2 routers. Door hem op Bridge mode te zetten schakel je de Router functie uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
Aytekin61 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 21:00:
[...]

Ik zou eerst je Ziggo modem op Bridge Mode zetten. Vervolgens kun je handmatig poorten openen of de optie van Synology gebruiken. Als je namelijk de standaard instellingen van de Ziggo modem gebruikt en je hebt er nog een router achter, dan heb je in feite 2 routers. Door hem op Bridge mode te zetten schakel je de Router functie uit.
Maar als ik de 2.4GHz band en 5GHz band heb uitgeschakeld in het modem, dan merk ik er toch niks van dat hij ook als router functioneert? Behalve dat ik even een extra portforwarding rule moest instellen (dat is nu gelukt trouwens, het werk goed, ook met de DDNS van Synology.me)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-10 15:50
Beste mensen,
Zo nu en dan is de synology niet zichtbaar op het lokale netwerk en blijft in zijn hibernate/sleep functie. Ook via me pc is het niet mogelijk met bijv synology assistent of ip adres invoeren in browser en ook met de mapped drives kan geen verbinding gemaakt worden. Ik gebruik nu alleen een ziggo connect box
.
Dit is nu zo'n 4 keer gebeurt in 3 maanden, en ik wou het nu eigenlijk gaan oplossen, want deze keren resulteerde het in het uit en aanzetten van de synology, letterlijk de stekker eruit. De powerknop indrukken voor 3 seconden werkte niet ik kreeg een knipperend blauw licht voor een te lange tijd om normaal te moeten herstarten. Na deze actie deed de nas het weer prima, alle toegangen werden hersteld.
Wat is nu wijsheid? ik heb ook al rondgekeken op internet maar daar gaat het vaak gepaard met een 2e router of switch en deze gebruik ik niet. Daarnaast heb ik niet me nas geconfigureerd dat deze van buiten me lokale netwerk toegankelijk is, ik gebruik het alleen lokaal.

[ Voor 26% gewijzigd door roycerolls op 28-12-2017 02:28 ]

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10 14:50
Ik ben in overweging om mijn DS415+ te vervangen door DS918+

De Nas wordt hoofdzakelijk gebruikt voor…..

Backup van 3 verschillende pc’s gebruikers in huis, moet dus een beetje vlot een aantal taken kunnen uitvoeren.
Streamen van films en ondertussen verder op de Nas kunnen werken.
Draaien van Plex (In sommige gevallen noodzakelijk tot transcoderen indien de iPad fileformaat niet ondersteunt)

Is de 918+ overkill of zijn er voor mijn eisen betere alternatieven?

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

nino_070 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 21:04:
[...]

Maar als ik de 2.4GHz band en 5GHz band heb uitgeschakeld in het modem, dan merk ik er toch niks van dat hij ook als router functioneert? Behalve dat ik even een extra portforwarding rule moest instellen (dat is nu gelukt trouwens, het werk goed, ook met de DDNS van Synology.me)
Jawel, je hebt alleen het wifi gedeelte uitgezet wat ik begrijp, maar wat dacht je van bijvoorbeeld DHCP? In bridge modus zetten zoals eerder aangegeven is de juiste oplossing, wellicht moet je hiervoor wel even Ziggo bellen.

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 19:53
nino_070 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 16:24:
[...]

Bedankt, ga ermee aan de slag!
Ik dacht dat zowel de Synology als de router een firewall hadden, dus dat het wel kon. En zo'n encrypted verbinding zegt toch ook niks, als het certificaat niet gecontroleerd kan worden?

Edit: en de reden dat ik de poorten wilde openzetten is dat je daarmee voorkomt dat de verbinding vertraging oploopt via de servers Synology
Gebruik bij voorkeur alleen poort 5001 over HTTPS. Een certificaat kun je gratis in de DSM interface aanmaken bij Let'sencrypt. (Ik meende dat poort 80 hiervoor wel geforward moet zijn, maar dat geeft ie vanzelf aan). HTTP is onveilig en wil je liever niet open en bloot naar het internet hebben staan.
nino_070 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 15:34:

[afbeelding]

Hiervoor moet je contact opnemen met de Ziggo Helpdesk. Nu heb je 2 routers in je netwerk, namelijk je Ziggo modem en je TP-Link Archer C9. Wanneer je je modem in bridge laat zetten schakel je de routerfunctie van je modem uit. Dit houdt in: De wifi van je Ziggo modem werkt niet meer. Dit houdt ook in dat Wifi-hotspots niet meer werken, als je hier op andere plekken gebruik van maakt, iets om even rekening mee te houden. LAN-poorten 2-4 op je Ziggo modem worden uitgeschakeld, alleen LAN1 werkt nog, hierop krijg je dan direct je Externe IP adres.
Pagina: 1 ... 13 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).