Shadow771 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:59:
[...]
Ik heb ook een DS216+II (met 8 GB RAM uitbreiding) en heb het zelfs zwaarder belast dan wat jij nu doet. Het werkte nog wel OK'ish maar handelingen zoals updates zat wel ff een paar mins de CPU vol op te vreten (ondertussen heb ik nu ook een DS718+ die de services overgenomen hebben)
Ik heb Pi-Hole niet, maar wel AdGuard Home (concurrent). Allebij zouden als Docker Container vrij lightweight moeten zijn.
Kun je je misschien delen hoe die container geconfigureerd is?
- volume mounts
- docker netwerk(en)
- port configuraties
- errors in logfiles
- geen resource limitations op ingesteld neem ik aan?
- Draait er toevallig een andere DNS service op je NAS (indien je geen MACVLAN gebruikt)?
Dank je (ook @
technorabilia ) voor de snelle reacties. Ik moest de container opnieuw installeren en even backtracken wat ik had gedaan (het was een paar maanden terug dat ik hiermee stoeide maar ik begin de pihole nu toch wel te missen). De error in de logs was toen 'DNS resolution not available', ik vermoed nu dat het toen mis ging op de DNS instellingen van mijn NAS zelf die ik al naar de pihole had laten wijzen.
Goed, ik heb de container opnieuw geinstalleerd:
* Ik heb op het NAS-volume docker de mappen pihole/pihole en pihole/dnsmasq.d gemaakt met gekoppeld pad naar /etc/dnsmasq.d en /etc/pihole in de virtual machine (tutorial van
hier gevolgd).
* Het netwerk staat op 'use the same network as the docker host'
* Poortinstellingen overgeslagen (is uitgeschakeld nav vorige punt)
* Tenslotte environment variables aangemaakt/gewijzigd ook zoals de tutorial hierboven, dus WEBPASSWORD = iloveunicorns#123, DNSMASQ_LISTENING = local, WEB_PORT = 8080 (poort was nog vrij, gechecked toen de container nog uit stond). Er zijn verder geen bronbeperkingen.
De instance nog een naam gegeven en gestart, en warempel ik kon meteen naar de webinterface die ook nog eens redelijk snappy aanvoelde, en ook de schijven in de synology gaan niet in overdrive zoals vorige keer. Enige probleem vooralsnog, hij pakt het password niet dat ik had ingesteld, ik krijg een Wrong password! melding. Ik zie in de reacties op
dit forum dat dat komt door de versie. Nog maar even stoeien met die terminal command om het ww goed in te stellen dan...
Instant edit: werkt goed nu, ik had blijkbaar een duwtje in de rug nodig om het nog eens rustig na te lopen. Bedankt