Minder Mooie Feature: boostmoderaties

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 8.785 views

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:44
Op advies van @Dirk nav: Dirk in "Mening-modders / moderatie-systeem"

Er wordt al jaren gemopperd op de functie van boostmoderaties voor gewone gebruikers. Ze worden veelal misbruikt voor meningmodden en doen naar mijn idee meer kwaad dan goed. De promods en powermods hebben hun strepen niet voor niets verdiend en kunnen dus prima met die verantwoordelijkheid omgaan, maar het lijkt erop dat ze vaak misbruikt worden.

With great power comes great responsibility, maar dat gaat blijkbaar niet altijd goed.

In diverse topics in TMF FM in de afgelopen jaren is er door diverse betrokken gebruikers, powermods en promods voorgesteld om de functie uit te schakelen. Blijkbaar is dat dus niet doorgesijpeld naar het devteam, dus bij deze.

Relevante topics:
Mening-modders / moderatie-systeem (recent)
Gebrek in het moderatiesysteem (2015)
Verbeteringen moderatiesysteem (2015)
Evaluatie topic: revisie moderatiesysteem (2014)

Ik snap dat devvers niet de tijd hebben om al die topics door te lezen, maar het onderwerp komt iedere keer weer terug als irritatiepunt.

Mijn/ons idee is dus om die boost gewoon af te schaffen, of op zijn minst even tijdelijk uit te schakelen om te kijken wat het effect is

[ Voor 5% gewijzigd door Tjolk op 07-07-2017 16:00 ]

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:09

Tribits

Onkruid vergaat niet

De vraag van de pro/powermods om die functie uit te schakelen staat mij sowieso al behoorlijk tegen, het is alleen maar een roep van een select clubje om meer macht waar het hele idee achter het moderatie systeem de bedoeling is om de community zoveel mogelijk te laten beoordelen.

Los daarvan zie ik het gebruik van die boostpunten zeker niet als een groot probleem in het huidige moderatiesysteem. Het grootste probleem is dat er massaal op mening gemodereerd wordt. Een populaire mening krijgt gemakkelijk een berg onterechte +2/+3 waarderingen en een minder populaire mening wordt makkelijk op 0 gezet. Aanschrijven is onbegonnen werk, zekere waar het misbruik niet buitensporig is.

Daarnaast blijft het wat mij betreft een probleem dat vrijwel alles dat je meer dan een paar uur na het verschijnen van een bericht schrijft zonder moderatie blijft of hooguit een enkele moderatie krijgt. Het zal deel wel te maken hebben met de dynamiek van reageren, maar ik blijf het vreemd vinden dat in het eerste uur iedereen over elkaar heen valt om toch vooral maar te reageren, er binnen dat tijdsvak ook het nodige aan onbeduidende reacties op +1 wordt gezet en vervolgens de discussie compleet stilvalt.

Bovendien zijn er ook voldoende gebruikers die wel goed omgaan met boost punten en er juist reacties mee op de juiste score zetten.

Wat mij betreft dus een ondoordacht voorstel dat geen opvolging verdient.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@Tribits Ik ben benieuwd hoe jij het meningmodden dan wil aanpakken, behoudens een steeds breder gezocht en/of wordend publiek en een (naar mijn mening) daardoor dalend (minimaal) niveau van kennis, met een sterker gevoel om te kunnen uiten of je het eens bent, of niet.

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 07-07-2017 21:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

CH40S schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 20:27:
@Tribits Ik ben benieuwd hoe jij het meningmodden dan wil aanpakken, behoudens een steeds breder gezocht of wordend publiek en een (naar mijn mening) daardoor dalend (minimaal) niveau van kennis.
Het feit dat ik niets van deze oplossing verwacht betekent nog niet per definitie dat ik zelf een oplossing heb die wel kan werken.

Per saldo denk ik gewoon dat het idee van het Tweakers moderatie systeem van oorsprong leuk was, maar dat het op termijn niet houdbaar is: De realiteit is dat gebruikers niet in staat zijn om objectief reacties te beoordelen omdat ze dat niet kunnen of willen. Niet kunnen omdat ze niet snappen wat objectief beoordelen is, of niet willen omdat ze de verantwoordelijkheid niet aan kunnen. In beide opzichten is er al van alles gedaan om daar iets aan te veranderen. Opvoeden qua kunnen door de omschrijvingen te verbeteren en te verwijzen naar de modfaq en qua willen door te waarschuwen en de rechten af te pakken als ze het niet willen leren.

Daar gaat het verder verwateren van de moderatierechten van de gemiddelde gebruiker ook geen verandering in brengen. Het is nu al frustrerend dat de moderatie van een gebruiker altijd ondergeschikt is aan die van de crew. Als je het altijd beter weet moet je ook niet om mijn mening vragen. Laat het systeem lekker zijn eigen gang gaan en bemoei je er helemaal niet mee of kies voor een systeem waarin een select clubje de cijfers toekent.

Feit blijft gewoon dat het huidige moderatiesysteem op steeds meer onbegrip stuit in een wereld die geregeerd wordt door likes en in soms dislikes. Je kan dan wel proberen een systeem met een totaal ander principe in stand te houden, maar daarmee vervreemd je jezelf alleen maar van de gebruikers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tjolk
Nou ja, ik kan een heel eind met je meekomen hoor, maar die meer fundamentele discussie wordt al (bij herhaling) in de in TS gelinkte topics gevoerd. Heb jij ook een aardig steentje aan bijgedragen volgens mij. ;)

Persoonlijk ben ik voor een meer gewogen systeem van moderaties, waarbij op de één of andere manier ingeregeld wordt dat degenen die serieus modereren meer gewicht in de schaal kunnen leggen. Echter is er nu na de korte periode van beginnend moderator heel snel de mogelijkheid om dubbel gewicht in de schaal te leggen en ook meteen met boosts te gaan smijten. Naar mijn idee is dat contraproductief en worden met name meningmoderaties hiermee versterkt.

Door die boosts af te schaffen, voorkom je dat al ten dele. En verder zouden n.m.m. ook de crewleden niet automatisch voor elke moderatie een weging van 6 hoeven hebben, maar dat alleen als "powertool" inzetten als iets echt de verkeerde richting op gaat. En "verkeerd" is niet per se "anders" dan wat de crew wil. Wat persoon A een +1 vind, vind persoon B een +2. Dikke prima. Als het gros van de gebruikers iets echt een meerwaarde vind terwijl de crew zelf een +1 zou geven, is de juiste score gewoon een +2 zou ik zeggen en dan moet dat dus ook kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:14

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Tribits schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 16:23:
De vraag van de pro/powermods om die functie uit te schakelen staat mij sowieso al behoorlijk tegen, het is alleen maar een roep van een select clubje om meer macht waar het hele idee achter het moderatie systeem de bedoeling is om de community zoveel mogelijk te laten beoordelen.
Ik hoop dat je inziet dat bovenstaande totaal niet aan de orde is. Op welke manier geeft het uitschakelen van moderatie rechten de pro/powermods meer macht? Wellicht voor jou niet bekend maar deze groep heeft zelfs geen boostpunten. Je gaat er ook aan voorbij dat het bij promods gaat om een groep welke actief gemonitored wordt en welke bestaat uit personen die hebben bewezen dat ze goed modereren overeenkomstig de richtlijnen.

Wat de crew opvalt is dat de boostpunten juist met regelmaat door mismodders worden gebruikt om meer macht (in de vorm van een zwaardere weging) uit te oefenen op reacties. Dit doet het idee achter de boostpunten meer dan eens teniet.
Los daarvan zie ik het gebruik van die boostpunten zeker niet als een groot probleem in het huidige moderatiesysteem. Het grootste probleem is dat er massaal op mening gemodereerd wordt.
Juist bij mening moderaties (evenals bij gevoelige onderwerpen zoals politiek, xbox vs ps4, windows vs apple etc) zien we de boostpunten vaak worden ingezet om een onjuiste moderatie meer gewicht te geven wat het probleem verergert.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Bor schreef op maandag 10 juli 2017 @ 10:43:
[...]

Ik hoop dat je inziet dat bovenstaande totaal niet aan de orde is. Op welke manier geeft het uitschakelen van moderatie rechten de pro/powermods meer macht?
De ene groep raak rechten kwijt, de andere houdt zijn huidige rechten. De verhoudingen verschuiven. Ik zie niet in hoe ik dat anders kan zien. Op dit moment kan een promod niet in alle gevallen de beoordeling van een standaard moderator overrulen. Straks kan dat wel. Meer macht. Zo duidelijk?
Wellicht voor jou niet bekend maar deze groep heeft zelfs geen boostpunten. Je gaat er ook aan voorbij dat het bij promods gaat om een groep welke actief gemonitored wordt en welke bestaat uit personen die hebben bewezen dat ze goed modereren overeenkomstig de richtlijnen.
Non-argument. Alle moderators worden gemonitord en dienen te modereren volgens de richtlijnen. Die suggestie dat promods over meer kwaliteiten beschikken dan de rest van de gebruikers is wat mij betreft nergens op gebaseerd.
Wat de crew opvalt is dat de boostpunten juist met regelmaat door mismodders worden gebruikt om meer macht (in de vorm van een zwaardere weging) uit te oefenen op reacties. Dit doet het idee achter de boostpunten meer dan eens teniet.
Feitelijk geef je daarmee gewoon toe dat het gros van de moderators niet met die verantwoordelijkheid om kan gaan. Maak dan gewoon een keuze om het bij een select clubje te houden of om iedereen vrij spel te geven. Een moderatie systeem waarbij iedereen zijn stem mag geven, maar per saldo niets te zeggen heeft is gewoon bizar.
Juist bij mening moderaties (evenals bij gevoelige onderwerpen zoals politiek, xbox vs ps4, windows vs apple etc) zien we de boostpunten vaak worden ingezet om een onjuiste moderatie meer gewicht te geven wat het probleem verergert.
Ik zie vooral reacties voorbij komen waaraan massaal een te hoge score toe wordt gekend, ik verwacht dat daar met het afschaffen van boost points ook geen omslag in komt . Daarnaast verandert het ook niets aan mening modden voor reacties die aan de aandacht van de promods ontsnappen.

Maar goed, jullie besluit lijkt allang vast te staan. Ik geloof niet dat het nog zin heeft om me hier verder druk over te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:46

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Tribits schreef op maandag 10 juli 2017 @ 18:26:
De ene groep raak rechten kwijt, de andere houdt zijn huidige rechten. De verhoudingen verschuiven. Ik zie niet in hoe ik dat anders kan zien. Op dit moment kan een promod niet in alle gevallen de beoordeling van een standaard moderator overrulen. Straks kan dat wel. Meer macht. Zo duidelijk?
Dat is ook precies wat de bedoeling is. Ik weet dat jij het doel van het moderatiesysteem prima snapt en de boosts niet misbruikt, maar helaas zijn er te veel gebruikers die dat wel doen. Voor zover ik het kan overzien is er meer misbruik dan goed gebruik, het balanceert elkaar helaas niet uit.
Non-argument. Alle moderators worden gemonitord en dienen te modereren volgens de richtlijnen. Die suggestie dat promods over meer kwaliteiten beschikken dan de rest van de gebruikers is wat mij betreft nergens op gebaseerd.
Een van de kenmerken waarop wij de Pro- en PowerMods selecteren is toch echt dat ze modereren zoals bedoeld. De resterende groep moderators is enorm groot en kan niet individueel gemonitord worden. Uitschieters kunnen we gemakkelijk vinden en aanschrijven, maar bij het gros blijft het bij een enkele mismoderatie en dan is individueel aanschrijven niet te doen.
Feitelijk geef je daarmee gewoon toe dat het gros van de moderators niet met die verantwoordelijkheid om kan gaan. Maak dan gewoon een keuze om het bij een select clubje te houden of om iedereen vrij spel te geven. Een moderatie systeem waarbij iedereen zijn stem mag geven, maar per saldo niets te zeggen heeft is gewoon bizar.
Dat valt ook wel weer mee. Er zijn 6 PowerMods en 10 ProMods en hoewel die veel modereren doen ze effectief maar ongeveer 5% van alle moderaties. Daarnaast kun je ook niet effectief het goede voorbeeld geven als je geen zwaardere weging hebt.
Ik zie vooral reacties voorbij komen waaraan massaal een te hoge score toe wordt gekend, ik verwacht dat daar met het afschaffen van boost points ook geen omslag in komt . Daarnaast verandert het ook niets aan mening modden voor reacties die aan de aandacht van de promods ontsnappen.
Massaal te laag gemodereerde reacties zie ik inderdaad maar zelden, met een -1 valt een reactie tenslotte uit het zicht, maar dat laat zich daardoor ook eenvoudig corrigeren, bij een gevoelig onderwerp scrol je zo omlaag om te kijken of er iets onterecht op -1 staat. Bij de massale +3's zien we wel vaak misbruik van boosts.
Maar goed, jullie besluit lijkt allang vast te staan. Ik geloof niet dat het nog zin heeft om me hier verder druk over te maken.
Voor de PowerMods is het inderdaad wel duidelijk, maar dit topic is natuurlijk ook nuttig om te zien hoe de gewone gebruiker er tegenover staat. :)

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-06 10:56

Stoney3K

Flatsehats!

Is het geen oplossing om de boostmoderatie mee te laten wegen afhankelijk van de hoogte van de score? Dus een -1, 0 of +1 boost heeft een weging van 6 (normaal), maar een +2 of +3 schalen naar verhouding naar beneden. Een +2 boost wordt dan maar 3 keer meegewogen en een +3 boost maar 2 keer.

Dan werk je in ieder geval het misbruik van +3 boosts tegen om een post compleet uit zijn juiste moderatie te trekken.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dirk schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 00:24:
Dat is ook precies wat de bedoeling is. Ik weet dat jij het doel van het moderatiesysteem prima snapt en de boosts niet misbruikt, maar helaas zijn er te veel gebruikers die dat wel doen. Voor zover ik het kan overzien is er meer misbruik dan goed gebruik, het balanceert elkaar helaas niet uit.
Met andere woorden, de boosts hebben nu totaal geen meerwaarde. Dan zitten er dus nog maar twee dingen op naar mijn idee; de boosts helemaal verwijderen, zodat niemand meer uberhaupt kan boosten of de boost moderaties uitschakelen bij de misbruikers.

Sorry voor de late reactie, lees dit topic nu pas weer, hij was even aan mijn aandacht ontglipt.

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 03-10-2017 14:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bor

Bor

Graag nog even aandacht hiervoor. We zouden eventueel de boostpunten tijdelijk kunnen uitschakelen om te zien of er verbetering optreed. Ik zie nog steeds te vaak dat de boostpunten worden ingezet om "mee eens" / "mee oneens" te stemmen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a teapot”

Ik zou het jammer vinden als ze worden uitgeschakeld, ik gebruik mijn boostpunten namelijk - redelijk vaak - om een extra zetje te geven zodat een bericht op de juiste score komt te staan.

Het zou mooier zijn als de boostpunten kunnen worden uitgezet voor bepaalde mensen - misbruikers - net zoals gebeurt met de moderatierechten. Alhoewel ik niet denk dat zoiets mogelijk is.

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Markimoo schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 16:34:
Ik zou het jammer vinden als ze worden uitgeschakeld, ik gebruik mijn boostpunten namelijk - redelijk vaak - om een extra zetje te geven zodat een bericht op de juiste score komt te staan.
Dat is precies waarvoor de boostpunten zijn bedoeld. In de praktijk zie je echter dat mensen ze veelal gebruiken om hun persoonlijke mening door te drukken. Als je niet kunt boosten hoe je ook minder vaak een zware weging te gebruiken om invloed te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:10
Ik gebruik mijn boosts eigenlijk nooit, en ben eigenlijk wel benieuwd naar hoeveel mensen wel boosts gebruiken.

Verder ben ik het met @Ger eens, het zou beter zijn als er een gewogen moderatiesysteem zou zijn. Stel: je geeft vaak (geoorloofd) een +2, en het reactie komt daar uiteindelijk ook op uit, dan moet het systeem in kunnen schatten dat jij relatief goed bent in het beoordelen van een reactie en op basis daarvan jouw moderatie zwaarder laten wegen dan die van iemand die vaak +2 geeft terwijl dat niet geoorloofd is.

Eigenlijk lijkt het veel op het bestaande moderatiesysteem met de boostpunten. Het grote verschil is alleen dat de gebruiker deze niet zelf kan aanzetten; dat doet het systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Bor schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 16:40:
[...]

Dat is precies waarvoor de boostpunten zijn bedoeld. In de praktijk zie je echter dat mensen ze veelal gebruiken om hun persoonlijke mening door te drukken. Als je niet kunt boosten hoe je ook minder vaak een zware weging te gebruiken om invloed te maken.
Dat weet ik en daarom zou ik het enorm jammer vinden als ze worden uitgeschakeld omdat bepaalde mensen het verpesten.

Is het niet mogelijk om dit voor bepaalde mensen te activeren, net als je Pro- en Powermods hebt?

"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Markimoo schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 16:43:
[...]

Is het niet mogelijk om dit voor bepaalde mensen te activeren, net als je Pro- en Powermods hebt?
Het is niet de bedoeling om nog meer onderscheid te creëren. PowerMods zijn crewmembers dus dat is niet vergelijkbaar. ProMods zijn normale users waarvan we weten dat ze de moderatieregels en -richtlijnen goed hanteren welke een zwaardere weging hebben. Dat lijkt mij onderscheid genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Oké, maar alsnog zou ik het zonde vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-06 23:17

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

oohh schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 16:42:
Ik gebruik mijn boosts eigenlijk nooit, en ben eigenlijk wel benieuwd naar hoeveel mensen wel boosts gebruiken.

Verder ben ik het met @Ger eens, het zou beter zijn als er een gewogen moderatiesysteem zou zijn. Stel: je geeft vaak (geoorloofd) een +2, en het reactie komt daar uiteindelijk ook op uit, dan moet het systeem in kunnen schatten dat jij relatief goed bent in het beoordelen van een reactie en op basis daarvan jouw moderatie zwaarder laten wegen dan die van iemand die vaak +2 geeft terwijl dat niet geoorloofd is.

Eigenlijk lijkt het veel op het bestaande moderatiesysteem met de boostpunten. Het grote verschil is alleen dat de gebruiker deze niet zelf kan aanzetten; dat doet het systeem
We hebben ooit een modbot gehad die mensen met een afwijkend moderatiegedrag 'straf' gaf. Dat zorgde voor het zogenaamde 'papegaaimodden'. Als mensen niet op basis van hun eigen mening modereren heeft modereren ook geen zin. Ook leek bijna niemand een uitzonderlijke score te durven geven uit angst voor represailles van de modbot, waardoor het modgedrag nogal mat was.

Boostpunten zijn enerzijds ingevoerd om het users aan te moedigen om wat meer lef te tonen bij het uitdelen van +2's en +3's (je krijgt ze als je als eerste een post als +2 of +3 markeert en de post ook op deze score eindigt, dus met goedkeuring van andere mods) en anderzijds om fanatieke moderators wat af en toe het vermogen te geven om wat meer invloed op het eindresultaat uit te oefenen.

Dat eerste lijkt (aanmoedigen van +2's en +3's) lijkt me niet meer nodig. Het lijkt me wel aardig om onze fanatieke users de mogelijkheid te geven om af en toe meer invloed te kunnen uitoefenen. Dat zou ook kunnen op basis van recent verdiend karma.

Wellicht ook een leuk idee: alleen boosten mogelijk maken binnen een onderwerp waarin de user een expert is (we weten hoeveel karma een gebruiker heeft verzameld op de onderwerpen waar het stuk content over gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Femme schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 17:09:
[...]

Wellicht ook een leuk idee: alleen boosten mogelijk maken binnen een onderwerp waarin de user een expert is (we weten hoeveel karma een gebruiker heeft verzameld op de onderwerpen waar het stuk content over gaat).
Iets soortgelijks heb ik een paar jaar terug aangekaart; een weging geven op basis van de hoeveelheid karma binnen een onderwerp. Dat werd toen echter door (uit mijn hoofd) @NMe en jou terzijde geschoven als te complex.
Ik kan het nog wel eens opzoeken als je geïnteresseerd bent.

Als dat alsnog ingevoerd kan worden (of met de variant met boost afh. van karma) is dat een hele winst denk ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:50

WoutF

Hoofdredacteur

Dat iemand veel karma op een onderwerp heeft betekent natuurlijk niet dat deze persoon daarover ook objectief is. Sterker nog, als iemand enorm veel karma op AMD Ryzen heeft, is er best een kans dat deze user extra warme gevoelens over Ryzen heeft. Wellicht dat er onderscheid gemaakt dient te worden tussen onderwerpen en producten bij een dergelijke feature.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-06 12:18

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ger schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 09:28:
[...]
Iets soortgelijks heb ik een paar jaar terug aangekaart; een weging geven op basis van de hoeveelheid karma binnen een onderwerp. Dat werd toen echter door (uit mijn hoofd) @NMe en jou terzijde geschoven als te complex.
Ik kan het nog wel eens opzoeken als je geïnteresseerd bent.
Voor het forum zou ik iets dergelijks wel geroepen kunnen hebben, voor moderatie op de FP was ik dat niet denk ik. :+
WoutF schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 09:37:
[...]

Dat iemand veel karma op een onderwerp heeft betekent natuurlijk niet dat deze persoon daarover ook objectief is. Sterker nog, als iemand enorm veel karma op AMD Ryzen heeft, is er best een kans dat deze user extra warme gevoelens over Ryzen heeft. Wellicht dat er onderscheid gemaakt dient te worden tussen onderwerpen en producten bij een dergelijke feature.
Ik weet niet of dat zo veel beter is. Een tijdje terug hadden we bijvoorbeeld een user die in elk topic over MySQL dat hij kon vinden over de software zat te ranten. Soms steekhoudend, vaak ook niet. In die tijd hadden we nog geen tag-based karma maar als dat wel zo was dan zou 'ie best hoog op de ranglijst gestaan hebben terwijl zijn kennis aardig achterhaald was. Ergens een uitgesproken mening over hebben en er ook daadwerkelijk veel vanaf weten zijn helaas niet synoniem.

[ Voor 48% gewijzigd door NMe op 29-05-2018 18:43 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

WoutF schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 09:37:
[...]

Dit is inderdaad een issue. Er lopen karmakeizers rond die objectief gezien vrij weinig van een onderwerp weten maar deze status hebben bereikt door simpelweg heel veel te posten of door populaire meningen te posten waarvoor men (onterecht) gewaardeerd is met hogere moderatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
NMe schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 09:39:
[...]

Voor het forum zou ik iets dergelijks wel groepen kunnen hebben, voor moderatie op de FP was ik dat niet denk ik. :+
Het was Dirk zie ik. 2 jaar terug, dus mijn geheugen was wat roestig. :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheCapK
  • Laatst online: 01-02 22:45

TheCapK

It's always tease, tease,

Gaan we deze boostmoderaties nog verwijderen uit ons systeem? Zou mooi zijn namelijk als dit gebeurt...

Keep smiling! It makes people wonder what you've been up to!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:35

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Ik zie inderdaad ook geen redenen waarom boosts zouden moeten blijven bestaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bor

Bor

Graag nog even aandacht hiervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:19

SomerenV

It's something!

Of je sloopt het gewoon uit het systeem. Blijkbaar is de vraag er, dus waarom niet gewoon doen? Ik lees overal meer pro's dan con's wat betreft het verwijderen. Van mij mag het nog wel verder gaan. Alleen maar + of - in plaats van meerdere opties om uit te kiezen. Ben je ook meteen af van het meningmodden. Een mening is dan nog maar maximaal een plusje of minnetje waard maar dat weegt als het goed is niet op tegen mensen die wél goed modereren.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

SomerenV schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 18:41:
Alleen maar + of - in plaats van meerdere opties om uit te kiezen. Ben je ook meteen af van het meningmodden. Een mening is dan nog maar maximaal een plusje of minnetje waard maar dat weegt als het goed is niet op tegen mensen die wél goed modereren.
Met een + / - systeem werk je juist modereren op mening in de hand. De meest populaire mening krijgt doorgaans het hoogste aantal +jes en dat is juist iets wat we niet willen. Niet populaire meningen verdwijnen daarmee nog sneller naar de -.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:56

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dus ik zou mijn boosts kwijtraken op het moment dat dit doorgevoerd wordt? Jammer, ik maak er regelmatig gebruik van :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Outerspace schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:23:
Dus ik zou mijn boosts kwijtraken op het moment dat dit doorgevoerd wordt? Jammer, ik maak er regelmatig gebruik van :)
Boosts maken mismoderaties wel moeilijker recht te zetten, tenzij een reactie tijdig gemeld wordt.
Hoe eerder de boosts verdwijnen, hoe beter. De boosts brengen moderaties alleen maar in onbalans en zorgen ervoor dat het meer een soort recht van de sterkste wordt.

[ Voor 20% gewijzigd door CH4OS op 30-05-2018 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Outerspace schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:23:
Wanneer dit wordt doorgevoerd raak je inderdaad de boostmoderaties kwijt / hebben deze geen functie meer. In de praktijk zie ik dat boost moderaties met regelmaat worden ingezet om juist hetgeen te doen waar ze niet voor zijn; namelijk het meegeven van gewicht aan mening moderaties. Door de extra weging zijn deze foute moderaties lastiger te corrigeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:00

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik zou het ook wel jammer vinden, aangezien ik ze voornamelijk gebruik om te corrigeren. Maar als jullie zeggen dat ze vaker verkeerd worden gebruikt dan goed (en dat geloof ik dan maar, ik heb daar zelf geen inzicht in), dan kan ik niet anders concluderen dan dat ze gewoon moeten verdwijnen :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@.oisyn Weinigen gebruiken idd de boost functie 'as intended', maar tegenwoordig doet men dat (vooral) niet meer en is het vooral om de eigen moderatie extra kracht bij te zetten. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 30-05-2018 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 658112

TTT...

Werd gelinkt naar discussie alhier naar aanleiding van iets wat ik riep in het mismoderatie topic, en tja wat kan ik zeggen ik zou het ook een goede ontwikkeling vinden als boosts iig tijdelijk werden uitgeschakeld ( tot je een merkbaar effect hebt wat je dan kan evalueren ). Het versterkt idd. meningmodden of bied hier in ieder geval wel veel extra gelegenheid toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dat eerste lijkt (aanmoedigen van +2's en +3's) lijkt me niet meer nodig. Het lijkt me wel aardig om onze fanatieke users de mogelijkheid te geven om af en toe meer invloed te kunnen uitoefenen. Dat zou ook kunnen op basis van recent verdiend karma.
Late reactie, maar dan is het wellicht een idee om een weging te doen afhankelijk van de gemiddelde reactie score van laatste X maanden van die user, niet zozeer de hoeveelheid karma. De hoeveelheid karma die iemand heeft, kan immers overal vandaan komen.

Iemand die dus niet reageert op de FP, maar wel veel op het forum en/of V&A zit, kan daar een hoge karma score mee behalen, waardoor diegene een zwaardere weging krijgt als hij eens "toevallig" een keer modereert, wat mij ook niet wenselijk lijkt. Op zich is dit dus geen verkeerd idee lijkt me, maar zou de zwaardere weging dan wel laten afhangen van de eigen gemiddelde reactiescore.

Een andere optie is om een soort 'moderatiescore' bij te houden, daarmee bedoel ik meer de moderaties van de user zelf, vergelijken met de uiteindelijke score van de reactie (na 48 uur, wanneer de reactie niet meer te modereren is). Het percentage daarvan is dan de weging van de eigen moderaties.

Enige nadeel is dan alleen, dat het zo bewerkelijk is om te implementeren en bij te houden.

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 17-07-2018 13:47 ]

• Redneckerz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-05 18:05

Redneckerz

A place to be.

[Disclaimer]
Ik ben op de hoogte van dit topic: Moderatie boosters maar die gaat al gauw elders over (En daarnaast wordt er in dat topic aangegeven de hele boost discussie niet nogmaals daar te voeren), mij gaat het vooral om de boost moderaties :) en doe dat dan dus in het juiste topic.
[/Disclaimer]

Nu staan er in bovengenoemd topic de volgende twee reacties:
Bor schreef op woensdag 12 december 2018 @ 13:00:
[...]

Klopt, er is zelfs een ticket om dit door te voeren.
crisp schreef op woensdag 12 december 2018 @ 20:38:
[...]

Volgens mij moet ons productteam dat nog accorderen. Er is in ons ticketsysteem vziw ook geen ticket voor. Wellicht kunnen @Ginz en/of @Femme die knoop eens doorhakken?
Nu loopt de onvrede over boostmoderaties al jaren (Zie ook de TS van @Ger in dit topic) dus dit punt is al lang en breed bekend bij Tweakers HQ. Ook zie ik dit topic in een search merenmalen voorbij komen, zelfs na het laatste bericht uit dit topic, dus dit leeft ook nog steeds behoorlijk.

Dat gezegd hebbende zijn we nu 1 gemiddelde zwangerschap (qua tijd :P) verder sinds bovengenoemde reacties. Ik was dan ook benieuwd of er E-I-N-D-E-L-I-J-K schot in de zaak zit. Het is duidelijk dat zowel gebruikers als HQ die boosts niet meer willen hebben, ik ga er dan ook vanuit dat er een zekere prioriteit aan zit ;)

Dus, waar staan we hiermee?

Editor @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Grappig maar door het verrotte moderatie systeem voel ik mezelf al lang niet meer betrokken bij nieuws waar je een pro-con discussie kan krijgen. Voorbeeld, zodra ik bij de comments kom in een artikel welke over bijvoorbeeld apple gaat en ik zie fangedrag van een Android gebruiker lees ik niet eens meer verder. Of ik zie scheve moderatie dan klik ik weg. En ik denk niet dat dat de bedoeling kan zijn.

En wanneer Tweakers door wil gaan met modereren dan moet de functie alleen beschikbaar zijn voor abonnees :)

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

Bewust even een klein weekje gewacht om te zien of hier nog updates van komen van de heren en dames bij HQ. Jammer dat dit schijnbaar totaal niet (meer?) leeft, terwijl zowel community als de staff van deze functionaliteit af willen.

Er is schijnbaar al een ticket om dit te implementeren sinds December 2018. Maar volgens @crisp moest dat destijds nog worden geaccordeerd. Dus, wederom, waar staat men hierin wat betreft implementatie? Je zou toch zeggen dat iets wat een dergelijke universele goedkeuring heeft ook wel een hoge prioriteit kent.

Moest overigens @Tjolk zijn die de TS was, die heeft immers zjin naam veranderd. ;) De Ger waar ik naar linkte heeft geen enkele post.
Wim-Bart schreef op donderdag 12 september 2019 @ 22:36:
Grappig maar door het verrotte moderatie systeem voel ik mezelf al lang niet meer betrokken bij nieuws waar je een pro-con discussie kan krijgen. Voorbeeld, zodra ik bij de comments kom in een artikel welke over bijvoorbeeld apple gaat en ik zie fangedrag van een Android gebruiker lees ik niet eens meer verder. Of ik zie scheve moderatie dan klik ik weg. En ik denk niet dat dat de bedoeling kan zijn.
Wat heeft het vetgedrukte met het afschaffen van boostmoderaties te maken? :? Dat is toch eerder iets voor Frontpagemoderatie?
Wim-Bart schreef op donderdag 12 september 2019 @ 22:36:
En wanneer Tweakers door wil gaan met modereren dan moet de functie alleen beschikbaar zijn voor abonnees :)
Ook abonnees houden zich niet aan de regels. Daarbij geld ook dat in speciale gevallen, de edge cases, de mod-FAQ verschillend wordt geïnterpreteerd. Nu zijn dat edge cases en daar gaat dit topic immers niet over. ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Ter informatie:

Als alles loopt zoals verwacht wordt morgen, met de reguliere release van de lopende iteratie, de mogelijkheid om moderaties een boost te geven uitgezet. We zullen vervolgens de ervaringen evalueren om te bepalen of deze uitschakeling permanent wordt. Tenzij blijkt dat deze uitschakeling averechts werkt, zal dit ook zo zijn.

Eventuele vragen en opmerkingen kun je in dit topic kwijt.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Helemaal top!

Ik denk dat het veel mod misbruik zal schelen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Iteratie staat nu live, zie plan: Carrière-homepage en nieuwe user-experiencedesigner - Development-itera...
Boostpunten

We hebben het geven van boostmoderaties uitgezet. Boostpunten zijn ooit geïntroduceerd om vooral +2-en +3-moderaties aan te moedigen. Wat we echter hebben gezien, is dat ze veelal worden misbruikt voor meningmodden. Daarmee doen ze meer kwaad dan goed en leek het ons, mede dankzij jullie feedback, verstandig deze mogelijkheid uit te zetten.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:35

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Het heeft even geduurd.. maar blij dat het er is. Ben benieuwd naar de resultaten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

Na jarenlang gesteggel is dit gruwelelement dan eindelijk door de screening heen. Hopelijk heeft het tot gevolg dat modereren weer meer op de kwaliteit van de post zal gaan en minder om het ''mee eens'' principe.

Wel jammer dat er pas na nog eens 2 maanden absentie sinds mijn laatste zeikpost hierover er duidelijkheid is gekomen. Maar goed, met de Windmolen die Tweakers is komt de wind altijd uit onverwachte hoek, vandaar dat het nu eindelijk erdoorheen is.

Alvast bedankt voor het doorzetten hiervan! *O* *O* *O* *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Tja de minderen verpesten het weer eens voor de rest. Ik denk dat er best wel weer eens een selectie rondje mag komen om de goederen in een positief daglicht te zetten.

Tevens denk ik dat niet niet erg hard gaat veranderen, de minderen zullen nogsteeds misbruik maken, het beste is om gewoon het hele moderatie systeem zo aan te passen dat mening modden niet meer kan, misschien een systeem uitrollen dat automatisch mensen tijdelijk op pauze zet als binnen x tijd teveel -1 of +2, +3's gedaan worden.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Redneckerz schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 15:51:
Na jarenlang gesteggel is dit gruwelelement dan eindelijk door de screening heen. Hopelijk heeft het tot gevolg dat modereren weer meer op de kwaliteit van de post zal gaan en minder om het ''mee eens'' principe.
Mensen kunnen nog steeds +3 ''mee eens' modereren, de weging is alleen geen x6 meer. Ik verwacht dan ook niet dat er meer op kwaliteit gemodereerd zal worden, want je ziet vaak genoeg dat een groepje fans van een bepaald onderwerp zonder boostpunten ook een +3 geven.

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 05-11-2019 16:51 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

Bensimpel schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 16:40:
Tja de minderen verpesten het weer eens voor de rest. Ik denk dat er best wel weer eens een selectie rondje mag komen om de goederen in een positief daglicht te zetten.

Tevens denk ik dat niet niet erg hard gaat veranderen, de minderen zullen nogsteeds misbruik maken, het beste is om gewoon het hele moderatie systeem zo aan te passen dat mening modden niet meer kan, misschien een systeem uitrollen dat automatisch mensen tijdelijk op pauze zet als binnen x tijd teveel -1 of +2, +3's gedaan worden.
Probleem is echter dat er al jarenlang wordt gedebateerd hoe nu verder en dat het gros van de ideeën ook door Tweakers zelf zijn bedacht en te licht/niet goed genoeg zijn bevonden.

Bovendien zou een dergelijke refactoring ook significante tijd in beslag nemen die men gewoon niet heeft. Let wel, dit zijn niet mijn eigen woorden, maar is een algemene strekking over de verschillende jaren heen wat betreft deze issues.

En al zou er een automagische oplossing zijn, bedenk dan even de uptick: Boostmoderaties verwijderen heeft ettelijke jaren gekost voordat Tweakers HQ en community beiden begrepen dat het zwaar misbruik veroorzaakte. Vervolgens heeft het nog een klein jaar geduurd voor het van ticket in het devsystem naar Boostmoderaties zijn uitgeschakeld ging, en dan nog op een tijdelijke (evaluatiebasis).

Als zo'n mechaniek zoveel tijd en discussie kost, hoe denk je dat een refactoring van het moderatiesysteem zal verlopen met het huidige proces? 7(8)7

Helaas is dit de werkelijkheid waarin we leven. Gebonden aan limieten, maar ook overduidelijk aan bureaucratie. -O-
XWB schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 16:49:
[...]

Mensen kunnen nog steeds +3 ''mee eens' modereren, de weging is alleen geen x6 meer. Ik verwacht dan ook niet dat er meer op kwaliteit gemodereerd zal worden, want je ziet vaak genoeg dat een groepje fans van een bepaald onderwerp zonder boostpunten ook een +3 geven.
Oh ja, dat zeker. Maar je zal nu 6 users nodig moeten hebben om een enkele x6 weging te verkrijgen. En hoewel je dat bij zeer populaire (onderbuik) reacties alsnog via de moderators dient te fixeren, is de inloopdrempel wel een stuk hoger geworden.

Ik verwacht daarom ook dat de echt problematische reacties, de 1% die 100den mismods krijgen, dat die dat met deze maatregel ook nog steeds zullen krijgen. Maar die paar posts die +3 mismod krijgen, die zullen nu een grotere kans hebben om op de juiste waarde blijven te staan.

Vraag is dan wel of de staff die enkele mismods nog kan zien of dat hun tools zo zijn afgesteld dat men in het verweer komt bij een vast aantal mismods. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegtuigje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-06 13:15
Hmm per toeval op dit topic gestuit vanwege het ontbreken sinds vanochtend / vandaag van de Boost mod optie.

Ik zelf denk dat door dat tweakers.net de afgelopen 10 jaren steeds meer mainstream is geworden, dat je daardoor ook meer polarisatie in de gevoerde discussie zult zien, en dit dus ook blijvend in de moderatie zult zien, ongeacht deze aanpassing.

Veel mensen zijn ontevreden / bezorgd of anderszins zijn bezig met het bedrijven van 'politiek' en zoeken linksom of rechtsom een uitlaatklep om dit kenbaar te maken aan de 'lezers', en dat kan dus al zo simpel als reacties op de frontpage uitlichten die, de gevoelens van deze individuen vertolkt ... maar zij zelf niet zo op papier kunnen krijgen.

Wisdom of the crowd werkt nog behoorlijk goed op deze website. Ik denk dat het resultaat van deze aanpassing een zero sum game zal uitwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Bensimpel schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 16:40:

Misschien het aantal Pro/Power Mods uitbreiden is wel een goed idee. Nu de boost punten weg zijn is het voor mij wel eens moeilijk om een beginnende reactie gelijk op de juiste score te zetten..

Het grote adblocking topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _David_
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:03

_David_

FP ProMod

llama llama duck

Dirk schreef op maandag 4 november 2019 @ 20:06:
Ter informatie:

Als alles loopt zoals verwacht wordt morgen, met de reguliere release van de lopende iteratie, de mogelijkheid om moderaties een boost te geven uitgezet. We zullen vervolgens de ervaringen evalueren om te bepalen of deze uitschakeling permanent wordt. Tenzij blijkt dat deze uitschakeling averechts werkt, zal dit ook zo zijn.

Eventuele vragen en opmerkingen kun je in dit topic kwijt.
De dag die je dacht die nooit zou komen is dan toch eindelijk hier :+

d:)b

I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

XWB schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 16:49:
[...]

Tegen mismoderaties wordt opgetreden. Er loopt op Tweakers een behoorlijke groep rond welke niet meer kunnen modereren ;) Het betreft overigens lang niet altijd opzet; soms begrijpen mensen het systeem niet goed en modereren ze prima na wat extra uitleg. Wat we wel gezien hebben is dat boostmoderaties vaak gebruikt worden om juist een mismoderatie extra kracht bij te zetten. Dat is de reden waarom we nu kiezen deze mogelijkheid uit te zetten.

Wat het uitzetten van de boostmoderaties o.a. doet is zorgen voor een lagere weging waardoor een mismoderatie in beginsel een lagere impact op de netto score heeft.
SRich schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 19:14:
[...]

Misschien het aantal Pro/Power Mods uitbreiden is wel een goed idee. Nu de boost punten weg zijn is het voor mij wel eens moeilijk om een beginnende reactie gelijk op de juiste score te zetten..
Je noemt hier twee verschillende zaken. Een Pro- en Powermod zijn twee behoorlijk verschillende zaken. Waar een Powermod daadwerkelijk crew is en over meer rechten beschikt is de Promod een user waarvan we hebben gezien dat deze over langere tijd goed modereert, bij het moderatiesysteem betrokken is en goed kan communiceren. Naast de zwaardere weging hebben zij een voorbeeldfunctie en springen zij bij in o.a. het mismoderatietopic.

[ Voor 27% gewijzigd door Bor op 05-11-2019 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
@Bor om een zetje in de goede richting te geven. De huidige pro modjes crew/power modjes maken(ze hebben zich al een lange tijd bewezen) en dan user die al lange tijd modereren en goed modereren pro modje maken... ;)

Het grote adblocking topic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Moah, we hebben geen extra PowerMods nodig, extra Promods zijn wel te overwegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-06 12:03
Waarom stoppen we dan niet gewoon met met modereren van reacties? Volgens mij heeft het allemaal niet zo veel nut meer als toch maar alles van hogere hand goed gezet wordt.

Het voordeel van een boost is dat je heel snel FUD/fake news/onzin berichten de kop in kunt drukken waardoor er niet een compleet ontspoorde discussie ontstaat. Helemaal bij politiek geladen, Apple, Facebook of elektrische auto berichten.

En als nu alles zo goed werkt, waarom is dit dan bijvoorbeeld een +1 Ethirty in 'nieuws: Škoda Citigo-e iV met 36,8kWh-accu kost in Nederland 23.2... ? Het is gewoon totale onzin, ten eerste dit voegt niks toe ook al was het waar, ten tweede is het onzin want onze regering heft hier geen 7k extra belasting op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Het voordeel van een boost is dat je heel snel FUD/fake news/onzin berichten de kop in kunt drukken waardoor er niet een compleet ontspoorde discussie ontstaat.
Ja, en het nadeel van een boost is dat je heel snel FUD/fake news/onzin berichten naar +2 of +3 kunt boosten omdat iemand het er toevallig mee eens is.

Of écht nuttige berichten naar -1 kunt timmeren, want ja, het strookt niet met de mening van degene die mismod.

Dat kan nu natuurlijk ook, maar de weging is nu een stuk lager, waardoor het effect hopelijk wat minder is.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:10

TTLCrazy

Listen to Frankie

GrooV schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:12:
Waarom stoppen we dan niet gewoon met met modereren van reacties? Volgens mij heeft het allemaal niet zo veel nut meer als toch maar alles van hogere hand goed gezet wordt.

Het voordeel van een boost is dat je heel snel FUD/fake news/onzin berichten de kop in kunt drukken waardoor er niet een compleet ontspoorde discussie ontstaat. Helemaal bij politiek geladen, Apple, Facebook of elektrische auto berichten.

En als nu alles zo goed werkt, waarom is dit dan bijvoorbeeld een +1 Ethirty in 'nieuws: Škoda Citigo-e iV met 36,8kWh-accu kost in Nederland 23.2... ? Het is gewoon totale onzin, ten eerste dit voegt niks toe ook al was het waar, ten tweede is het onzin want onze regering heft hier geen 7k extra belasting op.
Ik heb mijn hoop in dit moderatie systeem allang opgegeven. De modjes doen goed werk hoor, daar niet van, maar in mijn ogen is het fundamenteel niet goed. Het vereist teveel werk om alle moderaties goed te zetten. In mijn ogen moet je mensen pas laten modereren als ze zich bewezen hebben op een bepaalde manier. Of doe het anders zoals Reddit en geef iedereen het recht om +1 of -1 te waarderen. Dan krijg je misschien ook wildgroei, maar wellicht wat eerlijker.

Persoonlijk let ik niet zoveel meer op moderaties, zeker niet met nieuwe posts omdat teveel mensen mening modden en niet objectief zijn. Wat in mijn ogen ook gelijk de grote reden is waarom dit nooit gaat werken. 90 procent v/d mensen doen aan meningmodden en dit is denk ik inherent aan het beestje.

[ Voor 8% gewijzigd door TTLCrazy op 06-11-2019 13:21 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

Dat gebeurd toch helemaal niet? Het moderatiesysteem is user driven, er wordt alleen bij excessen en misbruik ingegrepen.
TTLCrazy schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:19:
[...]
90 procent v/d mensen doen aan meningmodden en dit is denk ik inherent aan het beestje.
Een interessante statistiek, heb je ook enige onderbouwing of roep je maar iets? 90% is namelijk helemaal niet wat overeenkomt met mijn beeld.

[ Voor 30% gewijzigd door Bor op 06-11-2019 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Zoals @wildhagen zegt wordt de boost momenteel ook misbruikt om reacties onterecht op -1 te zetten of +3. Om dat te kunnen corrigeren heb je net een user nodig die boostpunten beschikbaar heeft en deze hiervoor wilt besteden, of juist een Pro of Powermod.

Om een ongewenste reactie op -1 te zetten heb je niet perse een x6 weging nodig. 2x -1 zorgt ook gewoon voor -1 op een ongemodereerde reactie.
[...]

Ik heb mijn hoop in dit moderatie systeem allang opgegeven. De modjes doen goed werk hoor, daar niet van, maar in mijn ogen is het fundamenteel niet goed. Het vereist teveel werk om alle moderaties goed te zetten. In mijn ogen moet je mensen pas laten modereren als ze zich bewezen hebben op een bepaalde manier. Of doe het anders zoals Reddit en geef iedereen het recht om +1 of -1 te waarderen. Dan krijg je misschien ook wildgroei, maar wellicht wat eerlijker.

Persoonlijk let ik niet zoveel meer op moderaties, zeker niet met nieuwe posts omdat teveel mensen mening modden en niet objectief zijn. Wat in mijn ogen ook gelijk de grote reden is waarom dit nooit gaat werken. 90 procent v/d mensen doen aan meningmodden en dit is denk ik inherent aan het beestje.
Voor nieuwe gebruikers zijn er momenteel al beperkingen. Zo hebben ze een weging van x1 en kunnen nieuwe gebruikers geen reacties zelfstandig op +3 of -1 modereren. Deze beperkingen blijven todat de user minimaal 30 dagen geregistreerd is en 100 moderaties heeft uitgevoerd.

Select * from fish

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
Bor schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:22:
[...]

Dat gebeurd toch helemaal niet? Het moderatiesysteem is user driven, er wordt alleen bij excessen en misbruik ingegrepen.

[...]

Een interessante statistiek, heb je ook enige onderbouwing of roep je maar iets? 90% is namelijk helemaal niet wat overeenkomt met mijn beeld.
Door middel van een boost kon dit ook user driven rechtgezet worden maar dit is nu niet meer mogelijk. Volgens mij is de groep die modereert nog altijd groter dan de groep die ingrijpt.

Een enkele -1 haalt amper iets uit tegen een +3 van een paar fanboys.

Verder geef ik ook gewoon een voorbeeld wat aantoont dat het sinds gisteren amper meer werkt.

Mij zien jullie in ieder geval niet meer modden nu ik weet dat deze vraag vanuit het mod kamp komt.

[ Voor 6% gewijzigd door GrooV op 06-11-2019 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:10

TTLCrazy

Listen to Frankie

Bor schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:22:
[...]

Nee, dit is meer een gevoel wat ik krijg als ik de moderaties weer eens bekijk op de FP. Gewone meningen welke goed verwoord zijn maar niet populair worden vaak omlaag gemod. Populaire meningen zonder enige onderbouwing worden vaak omhoog gemod.
Zeehond schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:25:
[...]

Voor nieuwe gebruikers zijn er momenteel al beperkingen. Zo hebben ze een weging van x1 en kunnen nieuwe gebruikers geen reacties zelfstandig op +3 of -1 modereren. Deze beperkingen blijven todat de user minimaal 30 dagen geregistreerd is en 100 moderaties heeft uitgevoerd.
Dat is mooi en wist ik niet.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

GrooV schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:28:
[...]

Door middel van een boost kon dit ook user driven rechtgezet worden maar dit is nu niet meer mogelijk. Volgens mij is de groep die modereert nog altijd groter dan de groep die ingrijpt.

Een enkele -1 haalt amper iets uit tegen een +3 van een paar fanboys.

Verder geef ik ook gewoon een voorbeeld wat aantoont dat het sinds gisteren amper meer werkt
Ook voor gisteren waren er mismoderaties die met hulp van Pro of Power mods rechtgezet moesten worden.

Een enkele -1 boost heeft ook niet zo veel effect als er een aantal onterechte +3 boost moderaties zijn uitgevoerd.

Select * from fish

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
Zeehond schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:25:
[...]

Dit wist ik ook niet. Maar waarom wordt hier niet meer over gecommuniceerd? Er is kennelijk een probleem op de frontpage maar alles wordt ergens in een hoekje op GoT besproken en beslist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

GrooV schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:32:
[...]

Dit wist ik ook niet. Maar waarom wordt hier niet meer over gecommuniceerd? Er is kennelijk een probleem op de frontpage maar alles wordt ergens in een hoekje op GoT besproken en beslist
Eh nee?

Dit soort dingen staan gewoon al jaren in de Mod-FAQ. Bij élk artikel staat er link naar de mod-faq, en ook als je het moderatiescherm openklapt staat er een link naar die FAQ.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

GrooV schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:32:
[...]

Dit is inderdaad al een tijd zo ja. We hebben 4 moderatie statussen. Beginner, expert, Pro en Power. De tweede groep kan nu geen boost moderaties uitvoeren. De laatste twee hebben permanent x6 weging.

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

[...]

Door middel van een boost kon dit ook user driven rechtgezet worden maar dit is nu niet meer mogelijk.
Klopt, in de praktijk gebeurde dat helaas weinig. Het is niet dat we de functie uitzetten om te pesten maar omdat de functie in de praktijk helaas niet werkt zoals we willen en in veel gevallen juist averechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Zeehond schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:40:
[...]

Dit is inderdaad al een tijd zo ja. We hebben 4 moderatie statussen. Beginner, expert, Pro en Power. De tweede groep kan nu geen boost moderaties uitvoeren. De laatste twee hebben permanent x6 weging.
Hoe kan ik zien welke status ik heb? Ik mod juist alleen als de modscore naar mijn mening niet klopt, dus deed vrijwel exclusief boostmods.

Nu ik niet meer kan boostmodden ben ik vermoedelijk "beginner" omdat ik niet stelselmatig alles wat al goed stond heb gemod.

Ik vind trouwens dat reacties met veel +2 en -1 ook gemarkeerd mogen worden (geel bijvoorbeeld) omdat dit soort reacties bijna altijd interessant zijn. Blijkbaar zetten ze aan tot denken.

[ Voor 14% gewijzigd door Sando op 06-11-2019 14:36 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Als je kon boosten ben je expert (weging 2x), dat kun je verder nergens zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Waar kan ik promod rechten aanvragen?
Ik spaarde boostpunten, en had er iets van 135 of zo. :/
Ze zijn gewoon gepikt! :P ;w

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bor

Bor

Lip schreef op woensdag 6 november 2019 @ 19:41:
Nergens. Promods worden doorgaans gevraagd vanuit de crew op basis van bewezen kennis en inzet rond het moderatiesysteem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cogency
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06 21:06

Cogency

Ginnunga

Ik zat al te zoeken, netjes de FAQ helemaal doorgelezen en naar het afvink knopje te zoeken. (ik denk mensen weer even herinneren hoe of wat en daarna weer verder).

Maar dit verklaard. :)

In de FAQ worden boost punten gewoon nog genoemd. Test of niet, had misschien handig geweest om even een berichtje de deur uit te doen ipv delete be gone! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Cogency schreef op woensdag 6 november 2019 @ 22:09:
In de FAQ worden boost punten gewoon nog genoemd. Test of niet, had misschien handig geweest om even een berichtje de deur uit te doen ipv delete be gone! :)
Dat bericht is er geweest in de vorm van een bericht in een .plan: plan: Carrière-homepage en nieuwe user-experiencedesigner - Development-itera...

De FAQ moeten we even naar kijken inderdaad, goed punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cogency
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06 21:06

Cogency

Ginnunga

Bor schreef op woensdag 6 november 2019 @ 22:20:
[...]

Dat bericht is er geweest in de vorm van een bericht in een .plan: plan: Carrière-homepage en nieuwe user-experiencedesigner - Development-itera...

ah ok top, ik ben niet zo van de .plannen. My bad :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bor

Bor

Cogency schreef op woensdag 6 november 2019 @ 22:23:
[...]

ah ok top, ik ben niet zo van de .plannen. My bad :)
Geen probleem hoor :) We gaan even naar de FAQ kijken, die is er tussendoor geglipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:41

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Geweldig, ik kwam er net pas achter, geen boost moderaties meer.

Helemaal goed. Volg de .plans ook niet zo, maar ook heel mooi om er bij het gebruik achter te komen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-06 01:19

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

[...]

Koppel het boost mechanisme aan mensen met een bepaalt aantal karma in een topic? Dit zal ook niet perfect zijn, ik kan genoeg foute situaties verzinnen.
Bijvoorbeeld ik heb veel karma in cpu/gpu topics. Op die FP artikelen zou ik dan graag een boost willen geven.

@Zeehond
Boost punten besteden? Was dat ooit een probleem, ik heb niet bijster veel gemod maar ik had er volgens mij ergens iets in de reeks van 550-800.

[ Voor 6% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 07-11-2019 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 16:50

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 17:48:
[...]

Koppel het boost mechanisme aan mensen met een bepaalt aantal karma in een topic? Dit zal ook niet perfect zijn, ik kan genoeg foute situaties verzinnen.
Bijvoorbeeld ik heb veel karma in cpu/gpu topics. Op die FP artikelen zou ik dan graag een boost willen geven.
Dat je ergens veel karma in hebt wil niet zeggen dat je goed kan modden :)

Een ontzettende fanboy die flink actief is op het forum zal ook een boel karma op een bepaald onderwerp bij elkaar sparen, maar is zeer waarschijnlijk niet iemand die je boost punten wilt toevertrouwen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-06 01:19

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Orion84 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 17:51:
[...]
Dat je ergens veel karma in hebt wil niet zeggen dat je goed kan modden :)

Een ontzettende fanboy zal ook een boel karma op een bepaald onderwerp bij elkaar sparen, maar is zeer waarschijnlijk niet iemand die je boost punten wilt toevertrouwen.
Klopt... ik gaf al aan dat er enorm veel mis mee kan gaan. Je zou "experts" op een gebied kunnen aanwijzen ipv alleen naar karma te kijken. Mensen met een hogere karma in een topic komen misschien wel eerder in aanmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 17:48:
[...]

@Zeehond
Boost punten besteden? Was dat ooit een probleem, ik heb niet bijster veel gemod maar ik had er volgens mij ergens iets in de reeks van 550-800.
Het ligt er natuurlijk een beetje aan hoe vaak je een +2 of +3 reactie modereert en hoeveel je ze gebruikt.
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 17:52:
[...]

Klopt... ik gaf al aan dat er enorm veel mis mee kan gaan. Je zou "experts" op een gebied kunnen aanwijzen ipv alleen naar karma te kijken. Mensen met een hogere karma in een topic komen misschien wel eerder in aanmerking.
Iemand met veel karma voor merk A kan opzicht nog altijd een fanboy zijn voor dat merk, en onterechte boosts uitdelen.

Voor users die we wat meer modpower willen geven verstaat de ProMod voor naar mijn mening. Dat zijn users die expert zijn in modereren en langere tijd bewezen hebben zich goed in te zetten voor het moderatie systeem. Zij krijgen permanent een x6 weging (totdat ze stoppen natuurlijk).

[ Voor 8% gewijzigd door Zeehond op 07-11-2019 18:14 ]

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

Gezien dit onderwerp mij aan het hart gaat, een aantal reacties:
Omdat dat niet het idee van het weghalen van boost mods is. Onderbuikreacties die een waarheid van de meerderheid verkondigen (Zonder onderbouwing) zullen ook met het weghalen van boostmods nog vele mismods krijgen. Het verschil is echter nu dat de instapdrempel hoger ligt: Waar 1 gebruiker zijn boosts met +6 weging kon misbruiken voor een +3, heb je nu 6 aparte users nodig om hetzelfde te bereiken. Dat is de instapdrempel. Onderbuik reacties zullen daarom nog steeds teveel mismodden aanwakkeren, maar de drempel om dat voor elkaar te krijgen is met het weghalen van boosts wel iets minder makkelijk geworden. ;)

Ik ben het met je eens dat het modereren nog veel verfijnder kan en anders - Maar de praktijk is nu eenmaal dat aanpassingen meer tijd kosten dan de meeste gebruikers lief is. Het is zeer te prijzen dat boostmods er na jaren van discussie nu op tijdelijke evaluatiebasis eruit zijn, want dat geeft aan dat er beweging kan zijn.
Het nadeel van een boost is dat je heel snel onzinreacties die gene +3 waard zijn tot grote hoogtes kan laten stijgen waardoor er op GoT een compleet ontspoorde discussie ontstaat. Dat kan bij ieder onderwerp gebeuren, en dus niet alleen bij de onderwerpen die jij opnoemt. (Edit, wat @wildhagen ook zegt.)

Je ziet het verschil. Er valt voor beide hoeken wat te zeggen, in de praktijk is het echter zo dat boosts eerder misbruikt worden en werden dat dat ze rechtvaardig werden gebruikt voor waar ze voor bedoeld waren: Goede +3 waardige posts die inhoudelijk sterk zijn een spotlight te geven. Een onderbuikreactie die de stem van het volk/de meerderheid verwoordt is geen +3 als het niet aan die regels voldoet, dus waarom zou je die dan willen boosten? Waarom zou je die dan de kop in willen drukken middels boosts? :? Dat gaat voorbij het hele idee van boostmoderaties.
Omdat:
  • +1 veel makkelijker gegeven wordt (Het is immers geen boost) dus die worden vrijelijk gegeven. In dit geval zijn 13x+1's dus mensen die het niet begrepen hebben. Veel kwalijker vind ik de 2x +2 en de 1x+3 die dat krijgt. Met boosts zou die +3 nu een 6x weging hebben en ipv de +1 waar je nu over valt een +3 misschien wel wezen. Gelukkig geeft de meerderheid 28x +0, waarmee dus duidelijk is dat de meerderheid de reactie objectief beoordeelt op wat het is :)
  • Je haalt nu 1 enkel voorbeeld aan, en dan niet eens van een reactie die letterlijk 100den mismods krijgt. Dat zijn de reacties waar boostmisbruik hevig aanwezig is: Kulreacties met 200x +3 is niet meer dan normaal. En hoe kom je tot dergelijke waardes? Omdat mensen, de boosts misbruiken om een veel zwaardere weging te geven, of omdat ze het er mee eens zijn. Daar is een boost niet voor bedoeld, en als je volgens mee eens modereert, dan begrijp je sowieso de basis van het modereren niet.
[...]

De groep die mismod heeft veel meer invloed dan je denkt. Tevens bestond het voorbeeld wat jij aanhaalt ook al voor de verwijdering, dus waarom je dit als argument aanhaalt en nu stelt dat het amper meer werkt? Dat was de dag ervoor ook al zo. Boost misbruik wordt namelijk pas goed zichtbaar bij posts die 100den mismods krijgen. Een 13 tal gebruikers die +1 geven is misbruik, maar is geen argument om te stellen dat het nu allemaal niet meer werkt, want deze foutieve mismods had je voor de wijziging ook al. :)
Mij zien jullie in ieder geval niet meer modden nu ik weet dat deze vraag vanuit het mod kamp komt.
Er is je gewoon uitleg gegeven, door 3 stafleden maar liefst. :? Maar omdat dit niet het antwoord is wat je wilde horen, stop je maar met modden met als argument een situatie die voor de wijziging ook al bestond? 8)7

De vraag kwam en komt van beide kampen uit, namelijk staf en community. Ik heb vaak genoeg posts gerapporteerd die 100den mismods bevatten, en waar kwam dat door? Boostmoderaties. En dan heb ik het niet over 13 gebruikers die lichtelijk afwijken (van 0 of +1 kan redelijk interpreteerbaar zijn in het algemeen, in jouw geval was de reactie dat echter niet) maar over 313x +3, gedaan door pak em beet 200 gebruikers die x6 weging inzetten. Dat is een rotprobleem.

Zoals ik al zei, 100den mismods zal je altijd blijven houden, maar de aantallen zullen wel minder zijn + de instapdrempel is nu hoger omdat je meer afzonderlijke gebruikers nodig hebt om op dezelfde aantallen uit te komen.
Bor schreef op woensdag 6 november 2019 @ 22:20:
[...]

De FAQ is trouwens ook al een aantal jaar aan aanpassing onderhevig, maar helaas is daar tot op heden nog geen tijd voor vrij gemaakt, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

[...]
Als je doelt op de moderatie crew en veel van de actiever modererende users heb je gelijk ;)
Kortom; dit is echt geen punt wat even door de crew wordt doorgedrukt. De vraag om uitschakeling van de boostmoderaties loopt al een aantal jaren, juist mede vanuit de community.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 302359

In verhouding zijn er wel erg veel actieve mods/powermods aan het duwen om dit uit te schakelen. Vind het allemaal maar een beetje vreemd overkomen. Ik als relatief vaste bezoeker ben vrijwel alleen maar actief op Tweakers frontpage vanwege het moderatiesysteem. Geen andere site heeft mijn aandacht zo lang weten te trekken en jaren vast te houden. Groot deel is de betrokkenheid die je voelt juist door het moderatiesysteem (inc boosts). Er is geen andere site die het naar mijn idee beter voor elkaar heeft, beter gezegd, had. Het wordt er voor de vaste bezoeker zo niet veel interessanter op. Ik hechte best veel waarde aan de boosts, ben er zuinig mee om gegaan en om het nu zomaar weg te zien vallen is toch wel een teleurstelling. Het gaf altijd een zeer bevredigend gevoel als je een uit de bocht gevolgen discussie weer wat recht kon trekken. Hopelijk luisteren jullie niet alleen naar de mening van mods/powermods en word deze verandering ongedaan gemaakt of kom met een mooi alternatief. Geheel weglaten zou ik echt heel zonde vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 302359 op 07-11-2019 23:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Anoniem: 302359 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 23:26:
In verhouding zijn er wel erg veel actieve mods/powermods aan het duwen om dit uit te schakelen. Vind het allemaal maar een beetje vreemd overkomen. Ik als relatief vaste bezoeker ben vrijwel alleen maar actief op Tweakers frontpage vanwege het moderatiesysteem. Geen andere site heeft mijn aandacht zo lang weten te trekken en jaren vast te houden. Groot deel is de betrokkenheid die je voelt juist door het moderatiesysteem (inc boosts). Er is geen andere site die het naar mijn idee beter voor elkaar heeft, beter gezegd, had. Het wordt er voor de vaste bezoeker zo niet veel interessanter op. Ik hechte best veel waarde aan de boosts, ben er zuinig mee om gegaan en om het nu zomaar weg te zien vallen is toch wel een teleurstelling. Het gaf altijd een zeer bevredigend gevoel als je een uit de bocht gevolgen discussie weer wat recht kon trekken. Hopelijk luisteren jullie niet alleen naar de mening van mods/powermods en word deze verandering ongedaan gemaakt of kom met een mooi alternatief. Geheel weglaten zou ik echt heel zonde vinden.
Dat komt omdat de Powermods inzicht hebben in de uitgevoerde moderaties bij reacties, maar er zijn ook niet Powermods die deze uitschakeling welkom vinden.

We doen dit zeker niet om goed modererende users te pesten en zijn bij het komen tot dit besluit dan ook zeker niet over één nacht ijs gegaan, sterker het heeft 4,5 jaar geduurd nadat door het Powermod team het verzoek is ingediend. Vanaf die tijd zijn we steeds weer tot dezelfde conclusie gekomen, boostmoderaties worden helaas teveel misbruikt.

We hopen dat her juist met deze wijziging makkelijker wordt uit de bocht gevlogen moderaties te corrigeren omdat er geen boost meer misbruikt kan worden voor mismoderaties.

Select * from fish

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Zeehond schreef op donderdag 7 november 2019 @ 23:43:
[...]

Dat komt omdat de Powermods inzicht hebben in de uitgevoerde moderaties bij reacties, maar er zijn ook niet Powermods die deze uitschakeling welkom vinden.
Fair enough.. Toch vraag ik mij af hoeveel % van de vaste frontpage tweakers er van af wil. Diegene die blij zijn met de boostfeature hoor je nog vrij beperkt in deze discussie want die weten waarschijnlijk niet eens dat de discussie gevoerd wordt. Ik moest er zelf ook actief naar zoeken op het forum. Het zou mij niet verbazen dat wanneer je een frontpage poll over dit onderwerp houd er een heel andere voor of tegen verhouding uit komt in vergelijking met deze draad.
We doen dit zeker niet om goed modererende users te pesten en zijn bij het komen tot dit besluit dan ook zeker niet over één nacht ijs gegaan, sterker het heeft 4,5 jaar geduurd nadat door het Powermod team het verzoek is ingediend. Vanaf die tijd zijn we steeds weer tot dezelfde conclusie gekomen, boostmoderaties worden helaas teveel misbruikt.
Tweakers begint zo wel steeds meer een 13 in een dozijn website te worden. Maak boosts schaarser, moeilijker te verdienen. Zo dwing je men er zuinig mee om te gaan en voorkom je misbruik. Uitschakelen zonder dialoog met de frontpage community aan te gaan siert het mod/adminteam naar mijn idee totaal niet. Daarmee doe je de tweakers die de boost functie wel goed gebruikt hebben echt te kort. Met een post op het forum waar men zelf naar op zoek moet, geïnitieerd en gevoerd door mods/powermods ga je naar mijn idee geen representatief beeld kunnen vormen hoe de frontpage community er over denkt. Veel frontpage tweakers komen nauwelijks tot nooit op het forum.
We hopen dat her juist met deze wijziging makkelijker wordt uit de bocht gevlogen moderaties te corrigeren omdat er geen boost meer misbruikt kan worden voor mismoderaties.
Dat zal voor admins/mods/powermods het geval zijn, echter ga ik het gevoel van zelf enigszins invloed (meer dan slechts een enkele score geven) kunnen uitoefenen wel heel erg missen als "power gebruiker". Juist dit soort features maakt tweakers zo uniek.

Blijf het zeggen, echt zonde ;w

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 302359 op 08-11-2019 00:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

Anoniem: 302359 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 23:56:
[...]
Fair enough.. Toch vraag ik mij af hoeveel % van de vaste frontpage tweakers er van af wil.
Ik weet niet of je dat zo kunt bekijken. Iemand die er dankbaar gebruik van maakte om zijn mismoderaties kracht bij te zetten wil er ook niet graag vanaf. Het gaat meer om nut vs misbruik denk ik. Dat is ook de achterliggende reden van deze keuze. We zagen dat de boosts door veel users veelal niet werden gebruikt maar als dat wel het geval was dan was het vaak niet op een juiste wijze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjolk
Uitschakelen zonder dialoog met de frontpage community aan te gaan siert het mod/adminteam naar mijn idee totaal niet.
Dat vind ik niet fair. Dit bewuste topic zelf loopt al dik twee jaar, en daarvoor is er nog ruim 2 jaar discussie geweest in het Frontpage moderatie forum. Ik ben in 2015 voor het eerst in die discussie gestapt, en toen liep het al even.
Destijds was ik ook nog geen ProMod, maar gewoon een gebruiker met een mening.

En tsja, waar anders dan in het Frontpage moderatie forum zou je een dergelijke discussie verwachten? Bij elk artikel op de frontpage wordt hier naar verwezen :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Lip schreef op woensdag 6 november 2019 @ 19:41:
Ik spaarde boostpunten, en had er iets van 135 of zo. :/
Ze zijn gewoon gepikt! :P ;w
Ach ik had er iets van 500 :+
Er zullen er vast wel meer zijn die veel hadden opgespaard voor de oude dag :'(

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tjolk schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:31:
[...]

Dat vind ik niet fair. Dit bewuste topic zelf loopt al dik twee jaar, en daarvoor is er nog ruim 2 jaar discussie geweest in het Frontpage moderatie forum. Ik ben in 2015 voor het eerst in die discussie gestapt, en toen liep het al even.
Destijds was ik ook nog geen ProMod, maar gewoon een gebruiker met een mening.
Ik snap je reactie alleen realiseer je dat een fors deel van de frontpage bezoekers werkelijk nooit op het forum komt. Discussies die enkel hier plaatsvinden (ook al is dat al 2 jaar) zijn dus bij voorbaat al niet helemaal fair.
En tsja, waar anders dan in het Frontpage moderatie forum zou je een dergelijke discussie verwachten? Bij elk artikel op de frontpage wordt hier naar verwezen :?
Kan prima zo zijn, echter was ik als dagelijkse frontpagebezoeker toch onaangenaam verrast door het verwijderen van de feature. Ik heb vrijwel nooit een link of discussie getroffen in een frontpage artikel naar een thread als deze. Ik heb van de zoekfunctie op de site gebruik gemaakt en ben uiteindelijk in dit topic beland. De links en verwijzingen zullen er vast zijn, maar dus blijkbaar niet zichtbaar genoeg voor een dagelijkse frontpage bezoeker. Maar goed het is mij duidelijk dat de mods hier tegen zijn en de beslissing al genomen is dus ik zal mij er bij neerleggen. Resultaat = ik zal minder actief worden.

Doe je voordeel met deze feedback, maar verder kan ik ook niemand dwingen :P

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 302359 op 08-11-2019 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Anoniem: 302359 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 13:24:
[...]Resultaat = ik zal minder actief worden.
Dat zou zonde zijn en eigenlijk begrijp ik deze beslissing ook niet. Wat is er tegen om een feature waar we meer hinder dan profijt van hebben te deactiveren en waarom hangt jouw activiteit hier vanaf?

edit:

Ik zie bij jouw moderaties overigens ook boosts staan waar ze echt niet horen. Zo zie ik meerdere +3 boosts op -1 reacties. Dit is eigenlijk precies waarom de boosts uit zijn gezet.

[ Voor 20% gewijzigd door Bor op 08-11-2019 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Bor schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 13:28:
[...]

Dat zou zonde zijn en eigenlijk begrijp ik deze beslissing ook niet. Wat is er tegen om een feature waar we meer hinder dan profijt van hebben te deactiveren en waarom hangt jouw activiteit hier vanaf?
Misschien wat gekkig voor anderen maar ik haalde altijd wel een erg bevredigend gevoel uit het feit dat je als simpele gebruiker toch een scheefgelopen discussie enigszins weer kan bijsturen en bekrachtigen met een rating die 2x telt. Het gaf mij wel een goed gevoel van om een scheve +3 met mijn boost stem weer terug naar +1 of +2 te krijgen als de reactie zeker geen +3 waardig is. Nu wordt Tweakers beetje bij beetje net als alle andere sites waar je enkel kan raten. Het lijkt mij alsof de band met de community steeds verder afbrokkelt.

Ik erken dat het systeem niet perfect is, maar ik zou willen voorstellen het systeem met de community te verbeteren i.p.v. afschaffen op advies van een groep mods die er toch al niets door verliezen. (snap hoe dit naar betrokken gebruikers/tweakers uitstraalt)

Toch merk ik dat ik moeite heb om te verwoorden waarom het mij zo steekt. Het is een emotie, een gevoel, stukje waardering verdwijnt. Ik heb jaren goed m'n best gedaan zuiver te modden en boost correct in te zetten. Als zo'n naar mijn mening leuke feature weggehaald wordt zonder daar een dialoog over te starten met de frontpage stoot je mensen als mij die jaren wel hun best gedaan hebben en het als leuke bezigheid ervaren tegen het zere been. Ben zelf maar op zoek gegaan het is inderdaad wel medegedeeld in .plan maar meer ook niet. Had de titel van dit .plan artikel "boost punten verdwijnen" genoemd en deed dit voorafgaand i.p.v. slechts een mededeling achteraf +link naar een verjaarde forumpost dan had je veel meer reactie en dialoog gehad. Al moet ik toegeven strikt gezien staat het wel op de juiste plek, toch heeft het mij niet bereikt en dus voelt het alsnog een beetje verstopt. Zie ook de eerste zin in reactie nr 2 op pagina 1 van deze thread.

Meer kan ik er niet van bakken. Ik zeg dus niet perse dat het fout is dat het afgeschaft is want ik realiseer me heel goed dat ik niet weet wat de mods/promods weten over de nadelen van de feature maar gezien hoe er over de feature gesproken wordt en het merendeel mods zijn die zichtbaar lobbyen voor afschaffing, oogt het een beetje on-tweakers-achtig hoe hier afscheid van genomen is. Helemaal omdat de negatieve nasmaak rondom de boostknop niet door een ieder gedeeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Anoniem: 302359 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 13:54:
[...]
Als zo'n naar mijn mening leuke feature weggehaald wordt zonder daar een dialoog over te starten met de frontpage
Die dialoog is er geweest en heeft zelfs meerdere jaren geduurd (helaas). De dialoog is echter niet op de frontpage gehouden maar op het forum hieraan gerelateerd. De frontpage zelf is hier ook geen plaats voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bor schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 14:15:
[...]

Die dialoog is er geweest en heeft zelfs meerdere jaren geduurd (helaas). De dialoog is echter niet op de frontpage gehouden maar op het forum hieraan gerelateerd. De frontpage zelf is hier ook geen plaats voor.
Als dit je reactie is dan heb je de rest niet gelezen of begrijp je de emotie niet die ik probeer over te brengen.

Het forum wordt maar beperkt bezocht door frontpage bezoekers.
Er is dus geen sprake geweest van een eerlijk dialoog met de frontpage bezoekers. Zie mij als voorbeeld, ik kom dagelijks op de frontpage maar wist niet van deze discussie die blijkbaar al twee jaar gevoerd wordt. Ik ben hierin echt niet de enige.

De frontpage is genotificeerd in een .plan artikel die erg slecht gelezen is en uit de titel haal je niet dat er iets met boostpunten gedaan word.

Ik hoef jullie niet te vertellen dat vrijwel alle.plan artikelen slechter worden gelezen dan een gemiddeld nieuwsartikel. Dit .plan artikel heeft 50 reacties, dat is al meer dan gebruikelijk maar nog steeds peanuts in vergelijking met andere nieuwsberichten. Had men in de titel gezet dat boostpunten binnenkort verdwijnen dan kan je zeker meer dan 50 reacties verwachten.

Er is dus naar mijn mening alleen een dialoog geweest met forumbezoekers, de mensen die het .plan artikel gelezen hebben zijn enkel genotificeerd dat het al uitgeschakeld is. Optisch oogt het dus alsof frontpagebezoekers buitenspel gezet zijn in het nemen van deze beslissing terwijl het juist de frontpage betreft.

Maar nogmaals ik zal mij er bij neerleggen want de keuze is duidelijk gemaakt. Het effect blijft wel dat het er voor mij persoonlijk niet veel leuker op wordt en ik minder actief zal deelnemen, gewoon modden heeft te weinig effect om er voldoening uit te halen.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 302359 op 08-11-2019 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-06 12:26

kodak

FP ProMod
Na veel discussies gevolgd te hebben blijft bij mij de vraag of dit verwijderen van de boostmoderatie echt iets moet opleveren of dat we hier meer bezig zijn met hoop op een mogelijke verbetering.

Ik lees nauwelijks cijfers of sterke argumenten terug. Daardoor lijken reacties of besluiten vooral meningen op basis van gevoel. Dat doet weinig met de start van de voorstellen over het verwijderen. Een beslissing nemen is makkelijk, maar wat is de zin als het bij hoop dat het iets help blijft?

Is er nu een plan om met het verwijderen van de boost meer zin te geven dan een symbolische betekenis dat er een besluit is genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

Anoniem: 302359 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 23:26:
Het gaf altijd een zeer bevredigend gevoel als je een uit de bocht gevolgen discussie weer wat recht kon trekken. Hopelijk luisteren jullie niet alleen naar de mening van mods/powermods en word deze verandering ongedaan gemaakt of kom met een mooi alternatief. Geheel weglaten zou ik echt heel zonde vinden.
Maar daar ga je al verkeerd met het vetgedrukte: Een boostpunt is niet bedoeld om een discussie recht te trekken.. Een boost punt is bedoeld om die posts te belonen die inhoudelijk sterk voor de dag komen. Wat je dus toegeeft nu te doen, is dat je je boostpunten niet meer inzet om inhoudelijke posts te belonen, maar om tegenwicht te bieden aan reacties die een discussie doen ontsporen.
[...]
Fair enough.. Toch vraag ik mij af hoeveel % van de vaste frontpage tweakers er van af wil. Diegene die blij zijn met de boostfeature hoor je nog vrij beperkt in deze discussie want die weten waarschijnlijk niet eens dat de discussie gevoerd wordt. Ik moest er zelf ook actief naar zoeken op het forum. Het zou mij niet verbazen dat wanneer je een frontpage poll over dit onderwerp houd er een heel andere voor of tegen verhouding uit komt in vergelijking met deze draad.
Dan hoor je vooral weinig inhoudelijke argumenten. Dit is hetzelfde verhaal als met de 3-4 keer dat de gehele layout van de site werd aangepast. Men sprak er schande van (ook ik) maar in de FP reacties zag je dat niet terug. Dat vind je terug op GoT.

Het is dus niet zo klip en klaar dat een FP poll ineens betere resultaten gaat leveren... zeker omdat deze case al letterlijke jaren aan de gang is.
[...]
Tweakers begint zo wel steeds meer een 13 in een dozijn website te worden. Maak boosts schaarser, moeilijker te verdienen. Zo dwing je men er zuinig mee om te gaan en voorkom je misbruik. Uitschakelen zonder dialoog met de frontpage community aan te gaan siert het mod/adminteam naar mijn idee totaal niet. Daarmee doe je de tweakers die de boost functie wel goed gebruikt hebben echt te kort. Met een post op het forum waar men zelf naar op zoek moet, geïnitieerd en gevoerd door mods/powermods ga je naar mijn idee geen representatief beeld kunnen vormen hoe de frontpage community er over denkt. Veel frontpage tweakers komen nauwelijks tot nooit op het forum.
Men misbruikte die boostpunten en zette ze niet in voor waar ze voor bedoeld zijn. Na bijna 5 jaar discussie vind ik het argument ''Maar het had op de FP moeten staan! Nu is het niet eerlijk!'' te kort door de bocht. Had het op de FP moeten staan? Ja, 3-4 jaar eerder. Maar dat is niet gebeurd, en zo zijn er nog veel meer hoofdpijndossiers die je op de FP zou kunnen plaatsen. Laat ik het zo zeggen: Als je begaan bent met de moderatie en hoe dat dagelijks werkt en je vaak verkeerd gemodde posts spot, dan was je dit al opgevallen (Want dan was je op GoT in het mismodtopic wezen posten) maar dan had je ook aan die discussie bijgedragen.

Dus nee, ik vind het argument dat veel FP tweakers niet op het forum komen in deze context niet correct. Diegene die zich hier druk over maken, deden dat in het mismodtopic. En reageerden in de GoT topics. Eigenlijk zeg je dus dat je dat allemaal nooit is opgevallen. Hoe is dat het probleem van Tweakers? 8)7
Bor schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:28:
[...]

Ik weet niet of je dat zo kunt bekijken. Iemand die er dankbaar gebruik van maakte om zijn mismoderaties kracht bij te zetten wil er ook niet graag vanaf. Het gaat meer om nut vs misbruik denk ik. Dat is ook de achterliggende reden van deze keuze. We zagen dat de boosts door veel users veelal niet werden gebruikt maar als dat wel het geval was dan was het vaak niet op een juiste wijze.
*O* Amen. Het verheugt mij zeer dat dit nu leidend door Tweakers wordt uitgelegd aan eenieder die zich nu verbaast dat boosts weg zijn. Dat mag best benadrukt worden. *O*
Anoniem: 302359 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 13:24:
[...]Maar goed het is mij duidelijk dat de mods hier tegen zijn en de beslissing al genomen is dus ik zal mij er bij neerleggen. Resultaat = ik zal minder actief worden.
:? 7(8)7 No offence, maar omdat jij in de 5 jaar dat dit onderwerp bestaat geen enkele keer in het mismodtopic heb gekeken en of überhaupt GoT hebt bezocht met dit onderwerp ga jij nu je activiteit verlagen omdat.... jij niet op de hoogte was? :N

Dan mag ik hopen dat je geen actieve modder was. Want dan zou je het in die 5 jaar wel voorbij zien komen, en had je er vast wat van gevonden.

Wat een bizarre conclusie die je dan op het conto van Tweakers HQ legt. Sorry hoor, ik ageer vaak tegen ze, maar hier spring ik wel voor hun op de bres.
Anoniem: 302359 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 13:54:
[...]

Toch merk ik dat ik moeite heb om te verwoorden waarom het mij zo steekt. Het is een emotie, een gevoel, stukje waardering verdwijnt. Ik heb jaren goed m'n best gedaan zuiver te modden en boost correct in te zetten. Als zo'n naar mijn mening leuke feature weggehaald wordt zonder daar een dialoog over te starten met de frontpage stoot je mensen als mij die jaren wel hun best gedaan hebben en het als leuke bezigheid ervaren tegen het zere been. Ben zelf maar op zoek gegaan het is inderdaad wel medegedeeld in .plan maar meer ook niet. Had de titel van dit .plan artikel "boost punten verdwijnen" genoemd en deed dit voorafgaand i.p.v. slechts een mededeling achteraf +link naar een verjaarde forumpost dan had je veel meer reactie en dialoog gehad. Al moet ik toegeven strikt gezien staat het wel op de juiste plek, toch heeft het mij niet bereikt en dus voelt het alsnog een beetje verstopt. Zie ook de eerste zin in reactie nr 2 op pagina 1 van deze thread.

Meer kan ik er niet van bakken. Ik zeg dus niet perse dat het fout is dat het afgeschaft is want ik realiseer me heel goed dat ik niet weet wat de mods/promods weten over de nadelen van de feature maar gezien hoe er over de feature gesproken wordt en het merendeel mods zijn die zichtbaar lobbyen voor afschaffing, oogt het een beetje on-tweakers-achtig hoe hier afscheid van genomen is. Helemaal omdat de negatieve nasmaak rondom de boostknop niet door een ieder gedeeld wordt.
No fi wederom, maar wbt het vetgedrukte: Je hebt jarenlang de boosts verkeerd ingezet. Dat valt je niet kwalijk te nemen, je deed wat je dacht dat goed was. Ook al was dat niet zo. Ik snap dus je frustratie, maar let wel dat deze gebaseerd is op een foutieve interpretatie van de boostpunten. Ik wou dat ik dat anders kon verwoorden. En ik ga ervanuit dat er wel meer mensen zijn met dat idee. Die komen dan in dit geval van een koude kermis thuis.

Het is niet anders. Andersom moet je bedenken dat het ook dodelijk is dat afvalposts op +3 komen omdat men modereert vanuit een persoonlijk mee eens. Daar wordt dan ook tegen geageerd, en het is dus des te kwalijker als iemand en mismodt met +3, en dat ook nog eens doet met boostpunten met 6x weging. |:(
kodak schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 21:54:
Na veel discussies gevolgd te hebben blijft bij mij de vraag of dit verwijderen van de boostmoderatie echt iets moet opleveren of dat we hier meer bezig zijn met hoop op een mogelijke verbetering.

Ik lees nauwelijks cijfers of sterke argumenten terug. Daardoor lijken reacties of besluiten vooral meningen op basis van gevoel. Dat doet weinig met de start van de voorstellen over het verwijderen. Een beslissing nemen is makkelijk, maar wat is de zin als het bij hoop dat het iets help blijft?

Is er nu een plan om met het verwijderen van de boost meer zin te geven dan een symbolische betekenis dat er een besluit is genomen?
Deze post voldoende reden? ;)

TLDR: Met Boost mods verhoog je de kans dat kul reacties massaal mismodden. Door dit te neutraliseren, verhoog je de instapdrempel: Er zijn immers meer users nodig om tot een zelfde aantal mismods te komen. :)

Dit betekent niet dat kulreacties daarmee gevrijwaard zijn van modmisbruik, want een echte kul reactie zal altijd nog wel genoeg +3 krijgen als deze het onderbuikgevoel, ''de waarheid'' of het gevoel van de meerderheid verwoordt. Als het echter een onzinnige oneliner is, dan is dat puur mismodden te noemen. +3tjes geef je namelijk niet omdat een grote groep vindt dat het iets goed samenvat of verwoordt, maar die geef je omdat een post inhoudelijk sterk is.

Kort door de bocht:
  • Een scherpe oneliner is niet een +3.
  • Een scherpe oneliner die daarnaast deze onderbouwt met inhoudelijke links maakt de kans op een +3 stukken sterker en valider. Dat is het verschil.

[ Voor 0% gewijzigd door Redneckerz op 09-11-2019 12:10 . Reden: Betere lijst. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kodak

kodak

FP ProMod
@Redneckerz Dat is een theoretische mening voor een onderbouwing met veel mits maar kans op etc. Ongeacht voor of tegen de boostmoderatie, waar zijn de metingen in het verleden en plan voor meting nu het weg is om dat te onderbouwen/weerleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

kodak schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 09:04:
@Redneckerz Dat is een theoretische mening voor een onderbouwing met veel mits maar kans op etc. Ongeacht voor of tegen de boostmoderatie, waar zijn de metingen in het verleden en plan voor meting nu het weg is om dat te onderbouwen/weerleggen?
Doet het je zoveel zeer dat de boosts weg zijn? :') Volgens mij ben je ook niet een bekende in het mismoderatie topic, waar genoeg voorbeelden staan dat het fout gaat. En nu de boosts weg zijn kom je opeens om metingen vragen en ga je lekker zwart/wit denken? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

Zullen we de sfeer goed houden hier? Op de man spelen heeft geen enkele zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

@Redneckerz Dat is een theoretische mening voor een onderbouwing met veel mits maar kans op etc.
Denk je dat de mening die ik aandraag zomaar is ontstaan? In die 5 jaar heb ik veelvuldig deelgenomen aan deze discussie om tot die mening te komen. Beetje jammer dat dit zo wordt afgeschoten, echt. :/
Ongeacht voor of tegen de boostmoderatie, waar zijn de metingen in het verleden en plan voor meting nu het weg is om dat te onderbouwen/weerleggen?
8)7 Dus jij wilt een rits links naar posts waar 100den mensen mismodden met +3 om boostmodmisbruik aan te tonen? Want het klinkt nu alsof je vooral een klip en klare lijst wilt met links, een index zo je wil. Vind je dat niet een beetje te ver gaan gezien de discussie al zo lang loopt?

Want die kan je krijgen, maar ik ga niet een uur van mijn tijd verdoen aan het aantonen van iets wat bij de communityleden die zich hiervoor hebben ingezet en de stafleden alom bekend is. En vraag anders een staflid of die een mooi voorbeeld kan opduikelen?

Bekijk anders eerst de TS eerst eens welke verscheidende links heeft naar eerdere conversaties om een feel te krijgen met de overkoepelende discussie. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kodak

kodak

FP ProMod
CH4OS schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 09:38:
in het mismoderatie topic, waar genoeg voorbeelden staan dat het fout gaat.
Een probleem hebben en een mogelijke oorzaak menen te hebben is wat anders dan een evenwichtige onderbouwing hebben om een beslissing te nemen of om het probleem aan te pakken.

Ik stel niet ter discussie dat er een probleem aan mismoderaties is. Maar nergens lees ik terug dat iemand het kan onderbouwen met bijvoorbeeld cijfers hoe boostmoderaties werkelijk positief EN negatief uit maakt. Dat lijkt me niet irrelevant gezien de boostmoderaties ook positief ingezet werden. Al die keren dat dat goed ging hoor je niemand over klagen, maar het is ook niet inzichtelijk.

Ook lees ik niet terug dat er aan de beslissing een gevolg zit om aan te kunnen tonen of de beslissing echt effect heeft of acceptabel ongewenste bijeffecten heeft. Hoe gaat het dan om het zijn van een oplossing?

Een sterk punt in de discussie was juist dat de keuze om de boostmoderaties te introduceren ongewenste in niet overziene bijeffecten had. Het was een leuk idee maar niet sterk doordacht op gevolgen. Om vervolgens alsnog weer een keuze te maken waarbij het vooral om het gevoel en de ideen over de mogelijke gevolgen lijkt te gaan dan om de werkelijke effecten van een keuze.

Drie kanten die niet vallen te rijmen met het echt willen zoeken naar een gepaste oplossing. De beslissing is genomen. Maar wie kan er nu aantonen welke effecten dit heeft en hoe?

PS: klagen dat iemand achteraf een discussie gaat voeren of niet eerder deel heeft genomen en dus mogelijk niets te zeggen zou moeten hebben is niet gepast. Stel je eens voor dat we ons daar aan gehouden zouden hebben na de invoering van de boostmoderaties ;) Als een inhoudelijke reactie je dwars zit, kom dan graag met inhoud terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

kodak schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 11:36:
Drie kanten die niet vallen te rijmen met het echt willen zoeken naar een gepaste oplossing. De beslissing is genomen. Maar wie kan er nu aantonen welke effecten dit heeft en hoe?
Wacht. Je wilt cijfers zien die het onderbouwen (zonder dat je actief meewerkte in het verleden (en imo dan geen goed beeld hebt van de problematiek)), maar je wilt ook cijfers zien van het effect?

Sorry, maar dan wil je ook echt alleen maar stilstaan en de kop in het zand steken. Het effect is nu net een paar dagen zichtbaar, daar al conclusies aan verbinden terwijl een community van ruim 100.000 leden nog moet wennen is erg voorbarig. We weten dat er met het oude systeem een probleem is, daar is nu een druppel op de gloeiende plaat gelegd, om wat lucht te geven. Geef de uitwerking dan ook minstens "even" om te zien wat het écht doet ipv vooruitgang waar al jaren over grklaagd wordt tegen te werken.

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 09-11-2019 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kodak

kodak

FP ProMod
CH4OS schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 13:26:
[...] je wilt ook cijfers zien van het effect? Sorry, maar dan wil je ook echt alleen maar stilstaan
Ik verwacht op zijn minst dat er een plan en uitvoering is om de effect te meten van een mogelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

kodak schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 13:33:
[...]

Ik verwacht op zijn minst dat er een plan en uitvoering is om de effect te meten van een mogelijke oplossing.
Dirk heeft aangegeven dat dit op tijdelijke evaluatie basis is, en wel in zijn aankondiging dat boosts verwijderd zullen worden.

Tevens heb ik ook op je gereageerd, zou je daar nog op in willen gaan of is dat al voldoende beantwoord?

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.