JDVB schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 09:17:
Want een echte FIPO of de belerende schoolmeester moet ook echt op de +1 of hoger staan? Of het niveau van een discussie moet er compleet uit doordat on topic en off topic maar hetzelfde moet worden beoordeeld.
Nee, want deze worden dan niet met +1 beoordeeld. De standaard score kan nog steeds 0 zijn. En is je post ongewenst, dan krijg je simpelweg geen of minder positieve beoordelingen en dan zak je nog naar onder. Buiten dat, kunnen powermods nog steeds functioneren zoals nu. Ik heb het enkel over dat niet elke standaard gebruiker omlaag, of heel hoog, moet kunnen modden. Gewoon +1 voor on-topic, en +2 als er echt iets toegevoegd wordt aan het onderwerp. En -1 en +3 is dan enkel te gebruiken door Powermods...
Nee dank je, dan is het huidige systeem een veelvoud beter.
Er is altijd ruimte voor verbetering, maar wat hier voorgesteld wordt is niet bepaald een verbetering.
Let's agree to disagree...
Maar als je het plezier ontgaat omdat iets niet perfect is, dan heb je hier nog nooit plezier gehad. Het is namelijk nog nooit perfect geweest maar zit er nu dichter tegenaan dan het ooit gedaan heeft.
Dat vind ik wel een hele stevige aanname om zomaar te doen. Ik heb nergens gezegd dat mij het plezier ontgaat omdat het niet perfect is, en ik vind het erg jammer dat je die beschuldiging zomaar maakt. Mij ontgaat het plezier omdat je gestraft wordt voor onpopulaire meningen.
Ik heb liever een Fipo bovenaan de reacties, dan dat ik gestraft wordt omdat mijn mening niet populair is. Zolang iemand zijn mening goed onderbouwd en netjes brengt hoort deze hier nooit voor gestraft te worden.
Buiten dat, zal een Fipo geen +1 beoordelingen krijgen, en zal deze zakken, omdat de basis nog steeds een 0 beoordeling kan zijn. Bovendien kunnen de powermods reacties die als ongewenst worden ervaren, nog altijd naar onder modden, zoals ik hierboven al zei. Mij gaat het erom dat niet Jan-en-alleman deze macht heeft.
+3 heeft overigens geen waarde boven een +1 wanneer de mediaan een +1 of lager is. De middelste score telt, niet een gemiddelde o.i.d.
Dat betekent niet dat mensen hem niet inzetten om te levelen.
Ik ben het zelf volledig eens met StackExchange, welke stellen dat om de pareltjes van reacties te promoten de lat hoog gelegd moet worden. Onzinnige vragen en antwoorden moeten gefilterd kunnen worden.
En dat kan nog steeds met wat ik voorstel. Het is niet "het nieuwe systeem òf het oude systeem". Ik stel enkel voor de -1, 0 en +3 enkel beschikbaar zijn voor Powermods en Promods. Dan kunnen gebruikers filteren door goede reacties met een +1 of +2 te beoordelen, die komen dan boven de slechte reacties. En Power- en ProMods kunnen dan nog steeds extra invloed uitoefenen.
Dan ga je mensen tegen de borst stoten en mensen boos maken, dat wordt voor lief genomen om daarmee de mensen die de toegevoegde waarde leveren tegemoet te komen.
Daar zit nu veel te veel overlap in. Er zijn veel mensen die al helemaal niet meer reageren, die anderzijds goede reacties zouden geven. Omdat ze er geen zin in hebben om een onpopulaire mening te geven, die goed onderbouwd en netjes gebracht is, en daarvoor gestraft te worden, puur omdat er mensen zijn die het er niet mee eens zijn, maar verder geen behoefte hebben om op de juiste manier te modden.
Dus uiteindelijk stoot je meer mensen tegen de borst die een goede bijdrage leveren, dan dat je mensen beloont omdat ze een nog betere bijdrage leveren. Het verschil is echter dat de bijdrages die bovenaan staan met het huidige systeem, vaker gewoon de populaire mening is.
Om toch constructief te eindigen, wellicht is het een idee om de -1, +2 en +3 stemmen te bestraffen met karma aftrek indien de score niet op of binnen 1 punt van die stand eindigt. Hier hoort dan natuurlijk wel een stukje feedback bij zodat je weet welke post je afwijkend beoordeeld hebt.
Ik was in de veronderstelling dat dat al zo was.
Buiten dat is bestraffen met negatieve karma niet 'direct' genoeg. Veel mening- en gevoelsmodders merken het niet als je ze een beetje karma afneemt.
Maar als je nu een goede, onderbouwde mening geeft, die daadwerkelijk wat aan het onderwerp toevoegt, maar een niet-populaire mening bevat, wordt je gestraft met nog meer negatieve karma. En dat lijkt mij nooit de bedoeling van het huidige systeem te zijn geweest.
Uiteindelijk gaat het mij erom dat als Jan-en-Alleman de mogelijkheid heeft om omlaag te modden, dat je Dumpert-achtige taferelen hebt. Ben je positief over Microsoft, EA of Ubisoft, dan je kun je er donder op zeggen dat je naar onder gemod wordt. Ben je negatief over bijvoorbeeld Apple, Skyrim of Fall-out, dan krijg je ook de -1's om de oren. Ook al heb je een goede en nette onderbouwing.
Dat is ook de hele reden dat Facebook nooit een dislike knop heeft ingevoerd. Puur omdat je mensen niet moet straffen omdat ze een onpopulaire mening hebben. Je moet ze enkel straffen als ze zich misdragen.