Zeehond schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 22:52:
[...]
Als ik in je reactie geschiedenis kijk zijn worden je post toch niet slecht beoordeelt. Ik kwam tenminste geen bergen onterecht -1 reacties tegen. Wellicht is dit wat flauw maar wel de realiteit. Wel zag ik -1 reacties waarbij je commentaar gaf op het moderatie systeem in een reactie, daar worden wel terecht punten voor af getrokken omdat de fp daar niet de juiste plek voor is. Het merendeel van je reacties lager dan een +1 staan op een grijze 0 en zijn dus niet gemodereerd.
Zoals ik eerder al zei, gaat het niet alleen om de eindscore, maar ook om de individuele beoordelingen die al storend zijn. Het moet gewoon duidelijker zijn voor alle mensen die kun modden, dat het ook om modden gaat, en niet om liken.
Veel zwaarder dan het uitschakelen van de moderatie rechten kun je niet gaan. Het bannen van een account lijkt mij wel wat erg zwaar.
Daar vraag ik ook nergens om. Ik geef vooral aan om het sneller af te nemen, maar ook minder snel mod-rechten te geven. Zoals ik eerder al zei, je zou er een testje aan kunnen koppelen, zodat je zeker weet dat mensen de regels van het modden begrijpen, voordat ze ermee beginnen.
Het punt van dat de eindscore goed staat wil ik mee aangegeven dat op dat moment het systeem goed werkt omdat niet één gebruiker ervoor zorgt dat een reactie op dat moment op een verkeerde score eindigt (wellicht dat hij dus wel even onterecht op een te lage of te hoge score heeft gestaan). De mening moderatie blijft natuurlijk wel fout.
En het gaat ons ook niet enkel om de eindscore. Het gaat er vooral om welk gevoel het mensen geeft als er onterechte moderaties tussen zitten. Ook al klopt de eindscore.
Echter wat betreft de vele mening moderaties zou ik je toch willen dragen ze dan aan te dragen in het mismoderatie topic. Ik zal niet ontkennen dat ik tijdens het moddereren wel eens bij een reactie die op de goede eindscore staat, een moderatie zie staan waarbij ik even mijn wenkbrauwen frons, echter de omvang van het probleem zoals hier geschetst met vele reacties die bekogelt worden met -1's, herken ik niet echt.
De -1 moderatie is momenteel al (evenals de +3) niet direct beschikbaar. wanneer een beginnende moderator -1 mod bijv. zal de score 0 worden totdat de ervaren moderator het bevestigd. (in de dropdown zal wel een één stem bij -1 getoond worden.
De enkele -1 mods zie ik dan ook niet vaak als probleemvormend. Ik denk vooral ook omdat mensen die actief modden, als snel naar de dubbele weging en boostmods gaan, en dan worden ze pas echt het probleem.
Dat andere systemen ook minpunten hebben is niet het enige wat ik hier probeer duidelijk te maken. Wat ik ook duidelijk probeer te maken is dat het systeem echt lang niet altijd zo slecht is als hier geschetst wordt. Wanneer ik nieuws items door loop voor reacties te modereren kijk ik vaak ook even naar de -1 reacties, 0, +2 en +3. (de +1 neemt dan weer wat teveel tijd in beslag). Het is dan niet zo dat ik gigantisch veel mis moderaties tegenkom zoals hier soms geschetst lijkt te worden (ja ik kom er wel tegen die ik verbeter of aandraag in het mismoderatie topic). Dus toch ook weer het punt voor het overgrote deel lijkt het systeem prima te werken. Voornamelijk bij bepaalde onderwerpen gaat het mis.
En ik probeer duidelijk te maken dat het wel zo erg is als geschetst wordt. Nogmaals het gaat niet enkel om de eindscores, het gaat ook om het gevoel dat bij de gebruiker die goede content probeert te leveren voor t.net, wordt afgegeven. Het is bij bepaalde onderwerpen nog erger, maar het beperkt zich zeer zeker niet tot die onderwerpen.
Wat betreft het geen systeem is perfect, welke discussies komen er dan? gaat een ander systeem zoveel beter? Om als voorbeeld te noemen het topic in mooie features voor het uitschakelen van de boostpunten. Daar komt al direct de klacht binnen dat pro en powermods meer ,macht naar zich toe proberen te trekken. Tribits in "Minder Mooie Feature: boostmoderaties". In dat opzicht zullen er altijd - punten zijn of zaken waar iemand het niet mee eens is.
En daar is het "geen enkel systeem is perfect" argument weer. Kunnen we die ajb laten varen? Kun je voorstellen als ik als excuus tegen mijn baas gebruik als ik iets fout doe: "Maar geen enkele medewerker is toch perfect?"
Het nadeel wat t.net heeft met dit systeem is dat ze vrij uniek is om gebruikers op deze wijze te laten modereren (ik ben sowieso geen voorstander van gebruikers laten modereren. Net als dat ik geen voorstander ben dat burgers als politie zouden mogen optreden). Maar ondertussen is er jaren van ervaring en zijn er ook vele nieuwe gebruikers bij gekomen. Het lijkt me dus echt hoog tijd om het systeem opnieuw te evalueren en te verbeteren waar nodig.
En er zullen inderdaad altijd mensen zijn die het ergens niet mee eens zijn. Maar ook dat mag geen excuus zijn om er dan maar verder niets mee te doen. Zeker niet als er meerdere leden over gaan klagen, en er zelfs al crew is die toe heeft gegeven dat dit systeem niet werkt.
Overigens is het bij mij wetende momenteel niet mogelijk om met modereren karma te verliezen, maar wellicht dat iemand anders dat kan bevestigen aangezien ik niet 100% zeker er van ben hoe het momenteel met papagaai modden ervoor staat.
Je verliest er geen karma mee, maar je krijgt er wel minder voor dan als je modereert op de eindscore. Daarom is dat ook geen goed systeem, want het stimuleert inderdaad papagaaimodden.
Overigens wil ook zeker niet zeggen dat het een excuus is om niets te verbeteren. Bijv. die request om boostpunten uit te schakelen sta ik zelf ook achter.
En toch wordt het keer op keer weer als excuus gebruikt.
En het aparte is nou juist dat boostpunten deels bedoeld was als oplossing voor dit probleem, maar dat het de tegenovergestelde werking heeft gehad.
quote:
CH40S schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 21:06:
En buiten alles is het wellicht een optie om de leden gewoon te volgen, en er puur een mening-systeem van te maken. Zoals de Thumbs-up hier op het Forum.
Daarvoor zou ik je willen vragen hier even terug te lezen aangezien ik best wel wat argumenten heb gegeven al waarom dit mij een zeer slecht idee lijkt.
Ik bedoelde dit ook niet als daadwerkelijke oplossing, maar ik zou het wel beter vinden dan wat er nu is. (Ik schreef het trouwens, en niet @CH40S

)
Slechte reacties zul je idd waarschijnlijk altijd hebben. Maar er is nu wel een prikkel om geen -1 reacties te schrijven en bijv. dus niet op een troll in te gaan. Wat gebeurd er als die prikkel verdwijnt vraag ik mij af?
Daarom stel ik een report-knop voor, en dat Pro- en Powermods deze posts aanpakken. Of behoud de -1 aan Grootmeesters of Godlikes. Of verzin iets anders. Maar -1 is niet de enige manier om leden aan te sporen om zich een beetje te gedragen.
Ik merk dat hier nog voornamelijk alleen nog maar dezelfde argumenten en punten steeds opnieuw worden aangesneden en geen nieuwe punten meer ter tafel worden gebracht. Dat schiet voor beide partijen niet echt op.
Wederom niet flauw bedoeld, maar dit gevoel krijg ik meer bij de tegenstanders van het wijzigen van het systeem, dan bij de voorstanders. De voorstanders komen met argumenten, maar ook met eventuele oplossingen. Waarbij de tegenstanders vooral aangeven dat geen enkel systeem perfect is en dat de oplossingen niet gaan werken.
Tja uiteindelijk moet je het bij elk systeem doen met de middelen die je hebt dus dus kunt je bij elk systeem die uitspraak doen. Het systeem is niet foutloos maar hier wordt de situatie erger geschetst dan de werkelijkheid. Kijk naar de verhouding reacties welke op een verkeerde score uitkomen, en de reacties die op een goede score uitkomen.
Wat het tweede punt betreft, er wordt niet ontkent dat het systeem niet foutloos is. Daar haal ik echter niet uit dat er gezegd wordt dat het gehele systeem niet deugd.
En daar is dat argument weer...
Hier ga je weer voorbij aan de eerdere zaken moderatie aan.die in dit topic genoemd zijn. Er wordt hier dus ook vaak genoeg aangegeven dat het moderatie systeem voor het gros van de reacties wel goed werkt. Of sommige klachten niet gegrond zijn omdat de score wel goed staat maar gebruikers het er niet mee eens zijn.
Ping - pong - ping - pong - etc...
Sorry als dit flauw over komt, maar kan het in ieder geval eens bij een volgende redactievergadering (of iets dergelijks) overlegd worden? Of leg een poll voor aan de leden. Of iets anders, maar er wordt nu niet echt onderzoek naar het probleem gedaan. Er wordt alleen gezegd dat de eidnscores over het algemeen kloppen. Maar dat wil
nog steeds niet zeggen dat mensen tevreden zijn met het systeem. En daar gaat het toch om? Tevreden leden...
Waar ik op doelde is dat het bij mij wetende geen karma kost als een reactie 10x een +3 moderatie ontvangen heeft, en je geeft er zelf als enige een +1 aan.
Het kost je geen karma, maar het levert je minder op. En ook dat werkt papagaaimodden in de hand.
Nee dat is niet hoe ik het bedoel. Nu is er een prikkel om gewoon niet te reageren op duidelijke flames of een troll. Of om zelf niet te gaan flamen en om ook netjes te blijven reageren in een discussie richting andere gebruikers. Ik vraag mij af wat als die prikkel dus weg valt.
-1 scores is niet de enige mogelijke prikkel om vervelend gedrag tegen te gaan.
Hier ga ik ook weer terug verwijzen naar mijn reacties eerder in het topic waar ik uitgebreid argumenten heb gegeven waarom een systeem wat draai om mening modden mij een slecht idee lijkt.
-zeehond in "Mening-modders / moderatie-systeem"
Een veel voorbij gekomen klacht is dat tweakers niet meer is wat het geweest was om dat de kwalieit of inhoud ontbreekt. Dan lijkt het mij allerminst handig om een systeem in te voeren wat niet meer draait om kwaliteit.
En zoals ook al vaak is aangedragen over de jaren, is dat het huidige systeem in deze vorm ook niet de oplossing is, omdat het toch als mening-systeem gebruikt wordt. Het gaat niet om de bedoeling, het gaat om hoe het gebruikt wordt. En het punt is dat het dan beter is om het systeem te maken zoals het gebruikt wordt, dan het systeem te laten zoals het is, en dat een deel op mening modt, en een deel op inhoud. Want zo is er geen consistentie.
Inderdaad, helemaal mee eens.
Bor schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 21:46:
Ik ben zelf geen voorstander voor een poll. De reden hiervoor heb ik eerder al eens aangegeven. Een poll is in mijn ogen totaal niet geschikt om enige waarde aan te hangen in dit geval. Sommige mensen klagen bijvoorbeeld over meningmoderaties maar hebben zelf de moderatierechten om precies deze reden uitgezet gekregen of hebben het moderatie cq reactie systeem gebruikt om karma te farmen of soortgelijke voorvallen. Anderen zijn vooral van mening dat de scores die ze ontvangen te laag zijn terwijl ze kijkende naar de moderatie FAQ gewoon kloppen. Dit zie je in een poll niet terug terwijl wij dat inzicht wel kunnen verkrijgen bij bijvoorbeeld reacties in het frontpage moderatie forum. Een poll kan ook leiden tot valse verwachtingen. Hoewel we natuurlijk altijd open staan voor kritiek en verbeteringen is het uiteindelijk aan de crew wat er met de opmerkingen gebeurt.
Mogelijkheden voor feedback zijn er op dit moment imho genoeg. In de praktijk zie je, zo ook hier, slechts een handje vol mensen reageren.
Er zijn ook andere opties dan een poll (Zelfs regeringen gebruiken referenda, maar dat terzijde).
Maar er komen al behoorlijk wat mensen met dezelfde en soortgelijke punten. Maar dit vinden jullie te weinig. Maar wat is er dan mis om bij een groep vaste gebruikers (bv Grootmeesters en Godlikes. Of bij leden met een bepaalde hoeveelheid activitiet, etc) de vraag neer te leggen? Ik zie echt niet het probleem om wat assertiviteit hierin te tonen om uit te vinden hoe tevreden de gebruikers zijn met dit systeem, en in het verlengde met t.net.
Op dit moment lopen we dus rondjes om hetzelfde probleem met dezelfde groep mensen (van beide kanten). Laten we er dan meer mensen bij halen. Laten we meer meningen verzamelen. En laten we daarop handelen. In plaats van de +/- twee dozijn mensen die zich in dit topic hebben laten horen. Maar nu gebeurt er niets, terwijl zelfs jullie toegeven dat het systeem niet perfect is. En dat zal wellicht zo blijven, maar is het verkeerd om wel naar deze perfectie te streven? Zeker gezien het feit dat t.net niet meer dezelfde site is als toen het systeem werd in gevoerd. En al helemaal niet wat betreft de gebruikers.