Crap, verkeerde topic
[ Voor 94% gewijzigd door Tjolk op 26-06-2017 16:56 ]
Tjolk is lekker. overal en altijd.
[ Voor 94% gewijzigd door Tjolk op 26-06-2017 16:56 ]
Dat lijkt me echt een bizar slecht plan en gaat ook zeker niet gebeuren. Nogmaals, het gaat om uitzonderingen hier, veruit de meeste reacties belanden gewoon op de juiste score. Het hele moderatiesysteem afschaffen vanwege dit soort fout gemodereerde reacties, is het kind met het badwater weggooien.Peatsmoke schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 17:02:
[...]
Misschien is het, na alle reacties gelezen te hebben, gewoon beter om het hele modsysteem te stoppen,
Dat gebeurt al lang[...]
of mensen die bewust foutief modden, de mogelijkheid verder te ontnemen om te modden.
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana
Nou ja, uiteindelijk komen de meeste reacties goed. Vaak pas na behoorlijk wat uren of zelfs pas als de berichten al lang van de homepage verdwenen zijn. Het aantal individuen dat modereert op mening is stiekem best hoog.Cloud schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 08:58:
[...]
Dat lijkt me echt een bizar slecht plan en gaat ook zeker niet gebeuren. Nogmaals, het gaat om uitzonderingen hier, veruit de meeste reacties belanden gewoon op de juiste score. Het hele moderatiesysteem afschaffen vanwege dit soort fout gemodereerde reacties, is het kind met het badwater weggooien.
[...]
Dat gebeurt al langDaar is de crew voor uiteraard.
1
2
3
4
5
| +3 Spotlight 3 +2 Informatief 10 +1 On-topic 6 0 Off-topic / Irrelevant 2 -1 Ongewenst 6 |
[ Voor 35% gewijzigd door Tjolk op 30-06-2017 09:56 ]
Dan verschillen we toch van mening. Er wordt imo meer op meningen gemod dan op inhoud. Een paar jaar geleden was dat echt anders en kon je het systeem prima gebruiken om zinnige commentaren te filteren. Nu is het vooral nog te gebruiken om de mening van de massa te filteren.Cloud schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 08:58:
[...]
Dat lijkt me echt een bizar slecht plan en gaat ook zeker niet gebeuren. Nogmaals, het gaat om uitzonderingen hier, veruit de meeste reacties belanden gewoon op de juiste score. Het hele moderatiesysteem afschaffen vanwege dit soort fout gemodereerde reacties, is het kind met het badwater weggooien.
Daar merk ik, als gebruiker, de laatste tijd heel erg weinig van. Maar goed, ik schrijf ook al langer dat de kwaliteit van T.net -sinds het een commercieel massamedium geworden is- inhoudelijk achteruit gegaan is.Dat gebeurt al langDaar is de crew voor uiteraard.
Ik weet niet of ik die laatste conclusie zo snel zou trekken.Ger schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:49:
[...]
Nou ja, uiteindelijk komen de meeste reacties goed. Vaak pas na behoorlijk wat uren of zelfs pas als de berichten al lang van de homepage verdwenen zijn. Het aantal individuen dat modereert op mening is stiekem best hoog.
Wat bedoel je met lauw?Als ik dan ook de reacties lees van crewleden op foute moderaties is het vaak maar erg lauw. Het geeft in ieder geval niet de indruk dat er hard achteraan gegaan wordt.
Dit is een prachtig voorbeeld inderdaad maar wellicht van iets anders dan je wellicht wilt. Je meldt hier inderdaad de spreiding van de reactiescores maar de reactie staat nu goed. Ons doel, het doel van het moderatiesysteem, is reacties op de juiste score krijgen. Het doel is niet, elke moderatie exact hetzelfde laten zijn op elke reactie. Dat zou uiteraard fantastisch zijn maar die lat is wel een paar meter te hoog[...]
Deze staat nu op +1, is nmm een +2 al valt een +1 misschien ook wel te verdedigen. Maar werkelijk IEDERE score is minstens 1x gegeven (al dan niet met boost, kan ik niet zien). Iemand die hier een -1 met boost tegenaan gooit, wordt daar nog achteraan gegaan door de crew? Niet dat ik dat voor dit specifieke geval hoef te weten, maar in zijn algemeenheid: iemand die dusdanig modereert, misbruikt het systeem gewoon. En dat is echt geen uitzondering, want in ieder artikel kom ik zulks wel tegen.
Dat is dan jouw mening inderdaadPeatsmoke schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 10:05:
[...]
Dan verschillen we toch van mening. Er wordt imo meer op meningen gemod dan op inhoud. Een paar jaar geleden was dat echt anders en kon je het systeem prima gebruiken om zinnige commentaren te filteren. Nu is het vooral nog te gebruiken om de mening van de massa te filteren.
Wat jij beschrijft is echt van alle tijden. De termen/onderwerpen waarbij het gebeurt veranderen maar het principe bestaat al sinds voor ik überhaupt begon met modereren, dat is nooit anders geweest.Bij sommige berichten is het wss meer dan bij andere, maar schrijf bijvoorbeeld eens iets negatiefs over Android, Apple, Google, Samsung, Nikon, Canon of andere partijen met een groot aantal fans en je gaat naar 0 of zelfs -1. Neem de proef maar eens op de som en schrijf eens iets positiefs over Brein (als dat gewoon een feit is). Je wordt met pek en veren over T.net gesleurd...
En wat denk jij daar als gebruiker van te 'merken' dan? Het enige dat je zou kunnen merken is namelijk een afname van foutief gemodereerde reacties maar dat is van veel meer afhankelijk dan wat de crew doet met mensen die veel fout modereren. Ook met trends in onderwerpen zoals je die eerder op een rijtje zette.[...]
Daar merk ik, als gebruiker, de laatste tijd heel erg weinig van.
Misschien weet je het niet maar Tweakers was al commercieel sinds voordat jij je hier registreerde als gebruiker. Laat dat maar gewoon achterwege in de discussie die we in dit topic hebben.Maar goed, ik schrijf ook al langer dat de kwaliteit van T.net -sinds het een commercieel massamedium geworden is- inhoudelijk achteruit gegaan is.
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
Je bedoelt dat gewoon als ventilatieklep voor meningen dan? Want verder zouden we uiteraard er geen gevolgen aan kunnen verbinden uiteraard; kwaliteit moet voorop staan. De vraag is of het het dan waard is of dat je niet gewoon hetzelfde probleem houdtjongetje schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 10:22:
Als ik bovenstaande posts zo lees dan zou een dubbele moderatie dus nog beter zijn. 1 op meningen (soort likes, net als bij forum posts) en 1 op inhoud en deze stel je misschien niet aan iedereen beschikbaar?
Jij kent blijkbaar heel veel leden die er zo in staan? Of bedenk je dat gewoon hier ter plekke? Want het probleem van het moderatiesysteem is in elk geval niet een gebrek aan gebruikers die de moeite nemen te modereren. Dát kan ik je wel vertellen.lars_jj schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 10:41:
[...]
Er zijn heel veel leden die er simpelweg geen zin meer in hebben, zowel om goed te reageren als om fatsoenijk te modereren. En dit zijn vaak nou juist de mensen die je nodig hebt om het systeem goed te laten werken.
Dat zijn dan jouw ogen/mening, daar kan ik blijkbaar weinig aan veranderen. Ik ga niet de hele cirkel nog een keer rond discussiëren, dus ik vat het in het kort nog maar een keer samen:M.a.w. proef ik toch best veel struisvogelpolitiek... En ik wil hier niet te negatief zijn, maar het probleem wordt in mijn ogen wel echt stevig onderschat.
Het is althans wel het gevoel wat niet alleen mij bekruipt, maar ook diverse andere deelnemers aan dit topic en de vele andere topics die er de laatste pakweg 3 jaar geweest zijn over dit onderwerp. Bedenk wel: degenen die aan zulke topics deelnemen zijn wel degenen die in ieder geval waarde hechten aan een goed functionerend systeem.Cloud schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 10:23:
[...]
Ik weet niet of ik die laatste conclusie zo snel zou trekken.
Oh een schandpaal moet ook zeker niet de bedoeling zijn hoor. Maar op vrijwel iedere pagina in het mismoderatietopic komt wel een keer voor dat een crewlid een reactie plaatst als "ach, de eindscore is toch goed, dus niets aan het handje". Zo ook jouw vorige reactie die ik aanhaalde.Wat bedoel je met lauw?Crew bespreekt gewoon niet publiekelijk wat we met wie / waaraan doen. Het is jammer dat dat de indruk geeft dat we weinig achter dingen aan gaan maar so be it dan. We gaan geen schandpaal maken of elke ingreep communiceren.
Natuurlijk zal er heel vaak een kleine spreiding zijn. Dat is ook niet erg; de scheidslijnen zijn niet heel hard. Maar als iets bij wijze van spreken een +1 moet zijn, vallen +3 en -1 toch wel echt buiten de scope. Wordt dat aangepakt? Die indruk krijg ik nog steeds niet.Dit is een prachtig voorbeeld inderdaad maar wellicht van iets anders dan je wellicht wilt. Je meldt hier inderdaad de spreiding van de reactiescores maar de reactie staat nu goed. Ons doel, het doel van het moderatiesysteem, is reacties op de juiste score krijgen. Het doel is niet, elke moderatie exact hetzelfde laten zijn op elke reactie. Dat zou uiteraard fantastisch zijn maar die lat is wel een paar meter te hoog![]()
Zeker, een -1 voor die reactie is van de zotte. En als we het zien, dan wordt dat verder nagekeken. Doet iemand dat regelmatig dan spreken we ze aan. Gebruikers die dat soort geintjes te vaak doen vallen daarnaast in andere lijstjes op, ook zonder dat wij zo'n enkele moderatie onder ogen hoeven te krijgen.
Feit is uiteraard gewoon dat het systeem niet perfect is. En dan zit je met de trends van inkomende/uitgaande gebruikers waardoor je elke zoveel tijd een herhaling van discussie krijgt. Zolang uiteraard de problemen niet opgelost wordenGer schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 11:49:
[...]
Het is althans wel het gevoel wat niet alleen mij bekruipt, maar ook diverse andere deelnemers aan dit topic en de vele andere topics die er de laatste pakweg 3 jaar geweest zijn over dit onderwerp. Bedenk wel: degenen die aan zulke topics deelnemen zijn wel degenen die in ieder geval waarde hechten aan een goed functionerend systeem.
Naja ik deed vroeger nog wel eens typen 'daar heb ik een mailtje gestuurd', of 'daar heb ik wat rechten ontnomen'. Maar daar wordt je als crewlid ook een beetje flauw van op een gegeven moment. Sowieso lees ik meer reacties in het mismod topic dan dat ik echt reageer op elke reactie.[...]
Oh een schandpaal moet ook zeker niet de bedoeling zijn hoor. Maar op vrijwel iedere pagina in het mismoderatietopic komt wel een keer voor dat een crewlid een reactie plaatst als "ach, de eindscore is toch goed, dus niets aan het handje". Zo ook jouw vorige reactie die ik aanhaalde.
Wij kunnen niet zien of en wat er dan verder nog gebeurd, maar afgaande op zulke reacties krijg ik dan niet het gevoel dat het de crew interesseert dat er mensen zijn die het systeem misbruiken.
Zie hierboven[...]
Natuurlijk zal er heel vaak een kleine spreiding zijn. Dat is ook niet erg; de scheidslijnen zijn niet heel hard. Maar als iets bij wijze van spreken een +1 moet zijn, vallen +3 en -1 toch wel echt buiten de scope. Wordt dat aangepakt? Die indruk krijg ik nog steeds niet.
Maar het is ook, in zekere zin, willekeurig. We kunnen uiteraard niet elke individuele misser van een moderatie aan gaan schrijven, dus dat gaat gewoon steekproefsgewijs naast de controles. We moeten kiezen bij welke reacties we zoiets doenAnderzijds heb ik een paar jaar terug wel het gore lef gehad om een +2 te geven op iets wat uiteindelijk een +1 werd. Daarvoor kreeg ik prompt een waarschuwing van Dirk. Aangezien ik vrijwel zeker weet dat niet iedere misser een mailtje krijgt, komt dat nogal willekeurig op mij over.
Naar mijn mening hoeft ook zeker niet elke misser te resulteren in een mailtje. Dan zou Tweakers een extra mailserver mogen neerzetten en een paar fulltime powermods in dienst mogen nemen.
Tja dat is dan een verschil van mening. En over de mogelijkheden, ik blijf in herhaling vallen, doorgaans zijn de suggesties (sorry dat ik dit zeg) gewoon niet goed genoeg. Nogmaals: kijk naar de verhoudingen in de overtredende reacties en correcte reacties. Andere suggesties gaan gewoon soms in tegen het idee wat Tweakers bij het moderatiesysteem heeft. En dan bedoel ik met name de drempels opwerpen die juist afgeschaft zijn. Waar overigens ook niet elk crewlid het mee eens is.Maar in de jaren dat ik nu actief modereer krijg ik eigenlijk steeds meer de indruk dat de meningmodders de overhand krijgen t.o.v. de kwaliteitsmodders. Ik heb ook in diverse topics diverse mogelijkheden aangedragen om dat aan te pakken, maar keer op keer wordt het probleem weer gebagatelliseerd zoals jij nu ook doet.
Dat doen we, daarom hebben we ook ProMods bijvoorbeeld. Het gebrek aan een goede oplossing is de reden, niet een gebrek aan wil.En dan krijg je dus op een gegeven moment dat juist degenen die het serieus nemen, de "strijd" moe zijn en maar opgeven. Terwijl je toch juist zou verwachten dat Tweakers de gebruikers die het moderatiesysteem serieus nemen koestert.
Jammer dat dit op deze manier gecommuniceerd moet worden. Ik maak hier een punt van omdat ik ook graag wil meewerken aan de verbetering van Tweakers. En dat is niet iets dat ik ter plekke bedenk, dat is al iets wat ik een hele tijd zie gebeuren. Er zijn genoeg topics over, er zijn genoeg mensen die er wat over gezegd hebben. Dus nee, ik "bedenk dat niet hier ter plekke", bedankt dat je het zo brengt......Cloud schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 11:12:
Jij kent blijkbaar heel veel leden die er zo in staan? Of bedenk je dat gewoon hier ter plekke? Want het probleem van het moderatiesysteem is in elk geval niet een gebrek aan gebruikers die de moeite nemen te modereren. Dát kan ik je wel vertellen.
Dat kan ik ook andersom zeggen.Dat zijn dan jouw ogen/mening, daar kan ik blijkbaar weinig aan veranderen. Ik ga niet de hele cirkel nog een keer rond discussiëren, dus ik vat het in het kort nog maar een keer samen:
Dat is wat we proberen aan te kaarten inderdaad.Het moderatiesysteem wat we hebben is niet perfect en wordt zeker niet perfect gebruikt
Dit is wat ik bedoel met struisvogelpolitiek. Het kan namelijk wel anders. Er worden genoeg alterntieven aangeboden, maar geen enkele van deze alternatieven wordt uberhaupt overwogen.Meningmodereren gebeurt helaas en leidt tot reacties die soms niet meer op de correcte score kunnen komen zonder hulp van crew
En er worden ook heel vaak onjuiste moderaties gedaan die WEL leiden tot onjuiste eindscoren. Anders hadden we niet zo'n actief mis-moderatie topic.Er worden vaak onjuiste moderaties gedaan op reacties, maar die niet leiden tot onjuiste eindscores
Jawel, de -1 als +2 en +3 voorbehouden aan promods en powermods, en dat de users enkel 0 en +1 als waardering kunnen geven. Dan komen de juiste reacties ook bovenaan te staan.Er is géén duidelijk aanpassing die Tweakers kan doen die dat probleem geheel oplost, althans niet zonder enorme nadelen
Ook daar ben ik het niet mee eens. Nogmaals, de mensen die zich hier het meeste aan storen, zijn de trouwe leden. De leden die de meeste content verzorgen voor Tweakers. En dat magook wel erkend worden.Gezien hoe vaak voorkomt ten opzichte van de totale reactie hoeveelheid zit je met een kosten/baten verhaal qua wat voor aanpassingen je überhaupt kunt doen zonder alles juist erger te maken
Het enkel afschaffen van boostpunten gaat er alleen voor zorgen dat foutieve moderaties alleen maar moeilijker gecorrigeerd kunnen worden.Overigens zijn we intern nogmaals bezig het concept van boostpunten ter discussie te stellen, om te zien of die dingen gewoon afgeschaft kunnen worden.
Dat er topics over iets zijn betekent niet dat er dus ook 'heel veel' gebruikers zijn. Dát is wat ik zeg. Het is een heel makkelijk argument om te maken 'er wordt over geklaagd, dús heel veel mensen vinden het'; maar het gaat gewoon niet op. Het is een non-argument als je niet de daadwerkelijke klagende mensen erbij hebt en dat in verhouding kunt zetten tot het totaal aantal gebruikers (modders in dit geval). Sorry dat ik er zo op in ga maar ik probeer hier serieuze antwoorden te geven en dan zijn dat gewoon geen argumenten waar we iets mee kunnen.lars_jj schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 13:27:
[...]
Jammer dat dit op deze manier gecommuniceerd moet worden. Ik maak hier een punt van omdat ik ook graag wil meewerken aan de verbetering van Tweakers. En dat is niet iets dat ik ter plekke bedenk, dat is al iets wat ik een hele tijd zie gebeuren. Er zijn genoeg topics over, er zijn genoeg mensen die er wat over gezegd hebben. Dus nee, ik "bedenk dat niet hier ter plekke", bedankt dat je het zo brengt......
En dat lukt goed toch? We hebben een topic met een, over het algemeen, solide discussie over het huidige systeem en mogelijke oplossingen. Dat en er wordt overwogen om in elk geval de boostpunten af te schaffen. Ik zou kunnen stellen dat de 'poging' het aan te kaarten, in elk geval geslaagd is, niet waar?[...]
Dat is wat we proberen aan te kaarten inderdaad.
[...]
Tja..Dit is wat ik bedoel met struisvogelpolitiek. Het kan namelijk wel anders. Er worden genoeg alterntieven aangeboden, maar geen enkele van deze alternatieven wordt uberhaupt overwogen.
Dit proberen we dus op dit moment te realiseren. Omdat we zien dat boostpunten vaak gebruikt worden in de misbruiksituaties, in plaats van in de corrigerende situaties.Ger schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 12:17:
Nou ja, een groot deel kan al opgevangen worden door het simpelweg uitschakelen van de boostfunctie. Het gros van degenen die actief deelnemen in het mismoderatietopic hebben daar regelmatig om gevraagd. Dat uitschakelen lijkt me nou geen rocket science.
[...]
En zo is het net zo makkelijk om te zeggen "betekent niet dat er dus ook 'heel veel' gebruikers zijn."Cloud schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 13:43:
[...]
Dat er topics over iets zijn betekent niet dat er dus ook 'heel veel' gebruikers zijn. Dát is wat ik zeg. Het is een heel makkelijk argument om te maken 'er wordt over geklaagd, dús heel veel mensen vinden het'; maar het gaat gewoon niet op. Het is een non-argument als je niet de daadwerkelijke klagende mensen erbij hebt en dat in verhouding kunt zetten tot het totaal aantal gebruikers (modders in dit geval). Sorry dat ik er zo op in ga maar ik probeer hier serieuze antwoorden te geven en dan zijn dat gewoon geen argumenten waar we iets mee kunnen.
De klagers zijn áltijd meer zichtbaar dan mensen die het ergens mee eens zijn. Dat is zo'n beetje regel één van alle soorten online feedback die er zijn.
Maar het probleem ligt niet bij de boostpunten. Het probleem ligt bij de -1 en +3 moderaties. Dat is al vaker aangegeven, maar daar wordt niet op ingegaan.[...]
En dat lukt goed toch? We hebben een topic met een, over het algemeen, solide discussie over het huidige systeem en mogelijke oplossingen. Dat en er wordt overwogen om in elk geval de boostpunten af te schaffen. Ik zou kunnen stellen dat de 'poging' het aan te kaarten, in elk geval geslaagd is, niet waar?
Dat is toch wat we zien gebeuren. Elk aangeboden alternatief wordt weggewuifd, en als we daar wat van zeggen dan is het: "we kijken toch naar het boostsysteem" en "bedankt, maar daar pas ik voor."[...]
Tja..
Ik heb in dit topic nogal mijn best (vind ik zelf) gedaan om inhoudelijk te reageren en heb zelfs oude lang gevoerde discussies nogmaals erbij gehaald qua inhoud om onze keuzes en niet-keuzes te verdedigen. Dan ga je nu kort door de bocht stellen dat we sowieso niets overwegen? Bedankt maar daar pas ik voor.
Dat kan, maar ik kan je nu al vertellen dat het probleem daarmee niet is opgelost.Ik ga eindigen met:
[...]
Dit proberen we dus op dit moment te realiseren.
Het probleem ligt bij 'foutieve' -1 en +3 moderaties, oftewel de meningmoderaties. Die fouten zijn erger als ze gedaan worden met een boostpunt want dat maakt ze lastiger te corrigeren. Nogmaals: wij zien boostpunten vaker negatief gebruikt worden dan positief, dus de kans dat het iets helpt is wel degelijk aanwezig. Maar zoals gezegd het is niet de oplossing en ook niet de oorzaak van alle problemen maar het is wel een stuk symptoombestrijding wat we kunnen doen.lars_jj schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 13:57:
[...]
Maar het probleem ligt niet bij de boostpunten. Het probleem ligt bij de -1 en +3 moderaties. Dat is al vaker aangegeven, maar daar wordt niet op ingegaan.
[...]
Ik heb hier inhoudelijke reacties gegeven met argumenten tégen voorstelde oplossingen en waarom bepaalde dingen zijn nu zoals ze zijn. Waarom blijf je dit 'niet overwegen' en 'wegwuiven' noemen? Je maakt het daarmee echt niet aantrekkelijk om nog te reageren.Dat is toch wat we zien gebeuren. Elk aangeboden alternatief wordt weggewuifd,
[...]
En andere gebruikers in dit topic, ook niet-crew, denken dat het wel degelijk kan helpen. De vraag naar het afschaffen van boostpunten is het meest sterk vanuit de community hier in /FM.[...]
Dat kan, maar ik kan je nu al vertellen dat het probleem daarmee niet is opgelost.
Welke 'de vraag' over het moderatiesysteem is dat dan? Ik ben verder geen expert in het opstellen van goede enquêtes en daar ook echt inhoudelijk goede informatie uit afleiden. Ik weet eigenlijk niet eens wat we zouden moeten vragen als we zoiets zouden willen doen. Het probleem is daarnaast de verscheidenheid in gebruikers er zijn teveel meningen over het systeem om iedereen tevreden te stellen.Ik vraag me echt af wat er zou gebeuren als de vraag over het modsysteem op de frontpage gesteld zou worden. Dat lijkt me uiteindelijk de beste manier om te inventariseren en je krijgt het meest duidelijk antwoord.
Ik denk ook zeker dat dit een deel van de problemen zou verhelpen. Als dit doorgevoerd zou worden zou ik mijn signature weer eens kunnen updaten.Cloud schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 14:48:
[...]
Het probleem ligt bij 'foutieve' -1 en +3 moderaties, oftewel de meningmoderaties. Die fouten zijn erger als ze gedaan worden met een boostpunt want dat maakt ze lastiger te corrigeren. Nogmaals: wij zien boostpunten vaker negatief gebruikt worden dan positief, dus de kans dat het iets helpt is wel degelijk aanwezig. Maar zoals gezegd het is niet de oplossing en ook niet de oorzaak van alle problemen maar het is wel een stuk symptoombestrijding wat we kunnen doen.
Dat is het blijkbaar niet voor iedereen duidelijk hoe ze moeten modereren en moet je het misschien wel niet voor iedereen toestaan. Of voor beginners beperken in idd de +1 en 0 en de meer ervaren modjes/tweakers mogen +2 en +3 geven.Cloud schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 14:48:
Er is bijvoorbeeld ongetwijfeld een aanzienlijke groep gebruikers die liever wil dat we gaan modereren zoals het overal gebeurt: op mening. Dat zou een heel redelijk antwoord kunnen zijn maar zoiets is niet iets wat wij willen. Dat is in elk geval een stukje feedback wat we regelmatig terugkrijgen als we mensen aanspreken op hun moderatiegedrag. Dat weet ik dan wel weer
[ Voor 1% gewijzigd door jongetje op 30-06-2017 15:08 . Reden: Zin verbeterd ]
Er zijn inderdaad mensen die niet precies weten hoe het moderatiesysteem werkt. Bij dergelijke mensen krijg je bijvoorbeeld nav een sturende e-mail direct een duidelijk en prettig antwoord terug. Je ziet daarbij vaak direct verbetering. Hiernaast is er een groep mensen die het systeem gebruikt om hun mening aan te geven (mee eens / mee oneens) wat niet de bedoeling is. Ook is er een groepje die over het algemeen wel goed modereert maar welke zich af en toe toch laat verleiden tot het geven van een +3 of juist +1 bij een gevoelig onderwerp.jongetje schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 15:08:
[...]
Dat is het blijkbaar niet voor iedereen duidelijk hoe ze moeten modereren en moet je het misschien wel niet voor iedereen toestaan.
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Ik wilde eigenlijk een heel stuk weer gaan typen, maar ik probeer het kort te houden. [Sorry dat dit neit helemaal gelukt isCloud schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 14:48:
[...]
1
Het probleem ligt bij 'foutieve' -1 en +3 moderaties, oftewel de meningmoderaties. Die fouten zijn erger als ze gedaan worden met een boostpunt want dat maakt ze lastiger te corrigeren. Nogmaals: wij zien boostpunten vaker negatief gebruikt worden dan positief, dus de kans dat het iets helpt is wel degelijk aanwezig. Maar zoals gezegd het is niet de oplossing en ook niet de oorzaak van alle problemen maar het is wel een stuk symptoombestrijding wat we kunnen doen.
[...]
2
Ik heb hier inhoudelijke reacties gegeven met argumenten tégen voorstelde oplossingen en waarom bepaalde dingen zijn nu zoals ze zijn. Waarom blijf je dit 'niet overwegen' en 'wegwuiven' noemen? Je maakt het daarmee echt niet aantrekkelijk om nog te reageren.
[...]
3
En andere gebruikers in dit topic, ook niet-crew, denken dat het wel degelijk kan helpen. De vraag naar het afschaffen van boostpunten is het meest sterk vanuit de community hier in /FM.
Ik vind het prima dat jij verwacht dat het niet gaat werken maar je kunt niet ontkennen dat we wel degelijk wat proberen te bereiken. Ook al stel je alles wat ik in dit topic aanbreng aan discussie blijkbaar gelijk aan compleet gebrek aan wil/inzet.
[...]
4
Welke 'de vraag' over het moderatiesysteem is dat dan? Ik ben verder geen expert in het opstellen van goede enquêtes en daar ook echt inhoudelijk goede informatie uit afleiden. Ik weet eigenlijk niet eens wat we zouden moeten vragen als we zoiets zouden willen doen. Het probleem is daarnaast de verscheidenheid in gebruikers er zijn teveel meningen over het systeem om iedereen tevreden te stellen.
Er is bijvoorbeeld ongetwijfeld een aanzienlijke groep gebruikers die liever wil dat we gaan modereren zoals het overal gebeurt: op mening. Dat zou een heel redelijk antwoord kunnen zijn maar zoiets is niet iets wat wij willen. Dat is in elk geval een stukje feedback wat we regelmatig terugkrijgen als we mensen aanspreken op hun moderatiegedrag. Dat weet ik dan wel weer
offtopic:
Dat is het voorlopig even voor mij, nu eerst werk & vakantie.
Jammer dat je de discussie inhoudelijk afkapt, want ook het meningmodden heeft deels te maken met de commercieel worden van Tweakers. Meer bezoekers leveren immers geld op. Maar dat mag ik kennelijk niet bespreken...Cloud schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 10:23:
Misschien weet je het niet maar Tweakers was al commercieel sinds voordat jij je hier registreerde als gebruiker. Laat dat maar gewoon achterwege in de discussie die we in dit topic hebben.
Meningmodden is van alle tijden. Dat gebeurde vroeger evengoed ten tijde van de modbot. Het wel of niet commercieel zijn heeft daar niets mee van doen. Wat wel zo kan zijn is dat de interesse van veel mensen verschuiven en dat Tweakers een breder publiek heeft gekregen.Peatsmoke schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 15:48:
[...]
Jammer dat je de discussie inhoudelijk afkapt, want ook het meningmodden heeft deels te maken met de commercieel worden van Tweakers. Meer bezoekers leveren immers geld op. Maar dat mag ik kennelijk niet bespreken...
Even voor jou achtergrond: mijn eerste registratie is van 1999 geweest. Door omstandigheden ben ik toen de toegang tot mijn email en wachtwoord kwijt geraakt. Ondanks hulp van verschillende mods is het niet gelukt om mijn oude gegevens boven water te krijgen, dus ik weet echt wel het verschil tussen T.net en Tweakers van VNU.
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Ik was me inderdaad ook al aan het bedenken dat de registratiedatum van dàt account, niet per se het moment is geweest dat je bezoeker bent van Tweakers (en dus ook al geld in het laadje bracht d.m.v. advertenties). En bovendien is T.net pas in 2006 door VNU overgenomen (en jouw account is al van 2005).Peatsmoke schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 15:48:
[...]
Jammer dat je de discussie inhoudelijk afkapt, want ook het meningmodden heeft deels te maken met de commercieel worden van Tweakers. Meer bezoekers leveren immers geld op. Maar dat mag ik kennelijk niet bespreken...
Even voor jou achtergrond: mijn eerste registratie is van 1999 geweest. Door omstandigheden ben ik toen de toegang tot mijn email en wachtwoord kwijt geraakt. Ondanks hulp van verschillende mods is het niet gelukt om mijn oude gegevens boven water te krijgen, dus ik weet echt wel het verschil tussen T.net en Tweakers van VNU.
Ik zou zeker niet zeggen dat het commercieel worden er NIETS mee van doen heeft. Tweakers is tegenwoordig vele malen commercieler dan dat het in de begin periode was. En commercieel zijn trekt ook algemener publiek aan. Publiek dat eerder geneigd is om op mening te modden. Maar dat gaf je zelf ook al aan met "breder publiek"Bor schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 15:59:
[...]
Meningmodden is van alle tijden. Dat gebeurde vroeger evengoed ten tijde van de modbot. Het wel of niet commercieel zijn heeft daar niets mee van doen. Wat wel zo kan zijn is dat de interesse van veel mensen verschuiven en dat Tweakers een breder publiek heeft gekregen.
Commercieel zijn, en geld moeten verdienen om de site in de lucht te houden, ook al is het een hobby, zijn twee heel verschillende zaken in mijn ogen. Nu zit er een groot bedrijf achter die echt winst wil maken. Ik geloof niet dat dat het oorspronkelijke doel van Femme is geweest.Dirk schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 16:00:
Tweakers is altijd al commercieel geweest, ook in de hobbyfase (die al redelijk snel afgelopen was), werd er geld mee verdiend.
Meningmodden is ook van alle tijden, kijk maar eens hier: https://gathering.tweaker...wMFClITE8NzqxKVbIyNDCoBQA
[ Voor 13% gewijzigd door lars_jj op 30-06-2017 16:18 ]
Persoonlijk vind ik het altijd een beetje flauw wanneer in een discussie de abonnementen erbij worden getrokken in de zin van, dat is een of de rede dat ik er geen heb. Laat voorop staan, het is je vrij om wel dan al niet een abo te nemen.lars_jj schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 16:09:
[...]
Ik was me inderdaad ook al aan het bedenken dat de registratiedatum van dàt account, niet per se het moment is geweest dat je bezoeker bent van Tweakers (en dus ook al geld in het laadje bracht d.m.v. advertenties). En bovendien is T.net pas in 2006 door VNU overgenomen (en jouw account is al van 2005).
[...]
Ik zou zeker niet zeggen dat het commercieel worden er NIETS mee van doen heeft. Tweakers is tegenwoordig vele malen commercieler dan dat het in de begin periode was. En commercieel zijn trekt ook algemener publiek aan. Publiek dat eerder geneigd is om op mening te modden. Maar dat gaf je zelf ook al aan met "breder publiek"
[...]
Commercieel zijn, en geld moeten verdienen om de site in de lucht te houden, ook al is het een hobby, zijn twee heel verschillende zaken in mijn ogen. Nu zit er een groot bedrijf achter die echt winst wil maken. Ik geloof niet dat dat het oorspronkelijke doel van Femme is geweest.
En dat meningmodden al heel lang aanwezig is, betekent niet dat het probleem nu vele malen groter is dan toen.
Ik blijf erbij dat enkel een +1 systeem het beste werkt, maar op z'n minst de -1 en +3 moderaties voorbehouden aan pro- en power-mods. En eventueel hetzelfde voor boosts.
Naast dit alles, ben ik zelf geen abonnee van Tweakers, voornamelijk door het huidige moderatie-systeem, en dat ik me vaak voel afgestraft voor werk dat ik voor Tweakers doe. Kijk bijvoorbeeld naar een uitgebreide review die je schrijft, en dat er dan mensen deze als "beknopt" bestempelen. Dat voelt niet erg dankbaar van de community. En Tweakers lijkt hier niet echt wat aan te willen doen, en daardoor raak ik ook gedemotiveerd om bijdrages aan de site te leveren of voor een abonnement te betalen. En als dat voor meer mensen geldt, kan ik me voorstellen dat Tweakers hier uiteindelijk redelijk wat geld door mis loopt.
En laat ik als laatste zeggen dat het absoluut niet mijn bedoeling is om vervelend te doen. Integendeel, Ik zie graag dat het goed gaat met Tweakers.net, en dat is ook mijn volledige motivatie om al deze feedback te geven.
200 fish found!
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Er is geen drempel om te modden, je kan een nieuw account registreren en meteen beginnen, je hebt alleen de eerste ~100 moderaties binnen 30 dagen nog een weging van 1.Kiswum schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 09:43:
1. Stel dat het nu bij 5.000 karma is, misschien moet dat wel naar 20.000 karma. Hierbij moet tevens de eigen score worden meegeteld.
Denk dan aan bijvoorbeeld 250 bijdragen / reacties waarbij het gemiddelde op 0,5 moet staan. Hierdoor weet men wat een goede (+2), inhoudelijke (+1) of slechte bijdrage (-0/-1) is. Als men niet weet waarom ze een bepaalde score krijgen, hoe kunnen ze dit dan aan andere gebruikers uitdelen?
BIj de topicstarter lars_jj staat het volgende:
Reactiescore: 587 (0,7 gemiddeld).
Van deze persoon is de kans groot dat hij weet wat ervoor nodig is om te modden.
I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.
Dat is dus eigenlijk al een probleem. Iemand kan dan modden zoals het op Facebook gaat of zoals het op Dumpert normaal is. Alles wat je leuk vind een +1 en alles wat je niet leuk vind een -1. Als er een minimaal aantal reacties + karma is om te modden, dan is de kans velen malen groter dat men de cultuur op Tweakers kent en weet dat het hier "professioneler" te werk gaat m.b.t. het modden / stemmen._David_ schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 11:12:
[...]
Er is geen drempel om te modden, je kan een nieuw account registreren en meteen beginnen, je hebt alleen de eerste ~100 moderaties binnen 30 dagen nog een weging van 1.
Bij elk moderatiesysteem is het onmogelijk om de werking in 1 zin uit te leggen. Er zullen altijd randgevallen bestaan welke je niet met een enkele score kunt vangen. Stellen dat alles wat niet in 1 zin uit te leggen is slecht is lijkt mij veel te kort door de bocht. Wat is je aangeraden alternatief?Ramon schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 10:14:
Het moderatiesysteem is gewoon niet goed. Je kan wel discussie op discussie gaan voeren en ellenlange documentatie gaan schrijven voor nieuwe users over hoe het moet maar dat betekent gewoon dat het niet goed is. Een ideaal systeem heeft maximaal één zinnetje uitleg nodig en zorgt niet voor jarenlange discussies.
Terug naar de tekentafel dus. Dat dat dan niet gebeurt zegt mij veel over de leiding van Tweakers.
Het ligt iets genuanceerder. Het probleem zit hem vaker in " mee eens " = +3 , " mee oneens" = -1. Dergelijke uitwassen zijn lastiger recht te trekken wanneer een reactie maar een paar keer is beoordeeld. Het voordeel is wel dat dergelijke scores snel opvallen.Kiswum schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 11:54:
[...]
Dat is dus eigenlijk al een probleem. Iemand kan dan modden zoals het op Facebook gaat of zoals het op Dumpert normaal is. Alles wat je leuk vind een +1 en alles wat je niet leuk vind een -1.
[ Voor 25% gewijzigd door Bor op 01-07-2017 12:48 ]
Maar hoe zit het dan met de mensen die wel normaal kunnen moderen en dan onvoldoende reacties en/of Karma hebben? Ik kijk regelmatig tussen de reacties, modeer er afentoe maar reageer zelden op de berichten.Kiswum schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 11:54:
[...]
(...) Als er een minimaal aantal reacties + karma is om te modden, dan is de kans velen malen groter dat men de cultuur op Tweakers kent en weet dat het hier "professioneler" te werk gaat m.b.t. het modden / stemmen.(...)
"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
Die opmerking is puur een reactie op "Een ideaal systeem heeft maximaal één zinnetje uitleg nodig en zorgt niet voor jarenlange discussies." Je trekt het nu een beetje uit zijn verband.lars_jj schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 13:01:
Sorry @Bor , maar ik heb het gevoel dat dat het standaard antwoord is: "Elk systeem heeft z'n problemen"
Dat is hoe het al jaren werkt. Mensen die herhaaldelijk mismodereren zien na een waarschuwing hun moderatierechten ingetrokken worden.Ook denk ik dat zware mismoderaties (dus onterechte -1's en +3's) zwaarder gestraft worden. M.a.w. het afnemen van moderatierechten in deze gevallen. Want dat zijn dan mensen die aantonen niet te kunnen modereren.
[ Voor 13% gewijzigd door Bor op 01-07-2017 13:35 ]
Ik zie dat je veel actiever bent/was op het forum dan op de FP. Dit soort reacties worden in mijn voorstel ook meegenomen voor de rechten om te kunnen modden.Markimoo schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 13:19:
[...]
Maar hoe zit het dan met de mensen die wel normaal kunnen moderen en dan onvoldoende reacties en/of Karma hebben? Ik kijk regelmatig tussen de reacties, modeer er afentoe maar reageer zelden op de berichten.
Bor schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 12:46:
[...]
Het ligt iets genuanceerder. Het probleem zit hem vaker in " mee eens " = +3 , " mee oneens" = -1. Dergelijke uitwassen zijn lastiger recht te trekken wanneer een reactie maar een paar keer is beoordeeld. Het voordeel is wel dat dergelijke scores snel opvallen.
@ehtweaklars_jj schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 13:01:
En @ehtweak geeft aan wat ik ook al tijden zeggen, mensen gebruiken moderatie als Like knop. En misschien moet er juist los een Like functie komen. Ik zou persoonlijk geen Dislike functie toevoegen, om dezelfde reden als Facebook dat niet doet. Dit leidt juist tot nog meer onenigheid. Daarom zeg ik ook altijd, enkel + scores, of eventueel 0 bij niet relevant. Maar dat de -1 wordt afgeschaft, of enkel door Pro- en Powermods te gebruiken is, zoals nu de -2.
Kunnen moderen, wil eigenlijk zeggen dat je hoger staat dan het normale volk. Is het dan niet handig als je bekend bent met de materie, met de website, met de gebruikers, met de diverse platformen?Bor schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 13:33:
[...]
Een drempel voor je kunt beginnen met modereren is geen nieuw idee. Dat is in het verleden al meerdere malen aangedragen (waaronder door de moderatie crew). De stelling indertijd was dat iedereen in beginsel moet kunnen meehelpen met modereren.
[ Voor 16% gewijzigd door Kiswum op 01-07-2017 13:45 ]
Ah, maar alsnog denk ik niet dat het zal helpen, want je zal dergelijke mensen hebben die express voldoende karma e.d. gaan halen om te moderen.Kiswum schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 13:39:
[...]
Ik zie dat je veel actiever bent/was op het forum dan op de FP. Dit soort reacties worden in mijn voorstel ook meegenomen voor de rechten om te kunnen modden.
Het is belangrijk dat men de sfeer en een beetje het niveau kent van Tweakers. Tweakers moet synoniem staan aan kwaliteit. Niet alleen de redactionele content, maar ook de inhoud van de topics zelf. Er zijn natuurlijk berichten, .plans en .geeks niet altijd van een even goed/betrouwbaar karakter zijn, maar dat moet niet de norm worden.
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
Alleen karma zou niet voldoende zijn. Een score m.b.t je reacties of je + reacties in het forum zouden wellicht allemaal mee kunnen tellen. Ik ben geen devver en ik weet niet hoe dit geïmplementeerd kan worden, maar het zou mooi zijn als er tijd vrijgemaakt kan worden om hier naar te kijken.Markimoo schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 13:44:
[...]
Ah, maar alsnog denk ik niet dat het zal helpen, want je zal dergelijke mensen hebben die express voldoende karma e.d. gaan halen om te moderen.
Het spijt me dat ik dit heel kort door de bocht zeg, maar dat is zoals het al jaren niet werkt. Dat is nou juist het hele probleem. Het gebeurt niet snel genoeg. De dreiging is niet groot genoeg. Mensen worden niet voldoende op de vingers getikt, voor dit om te werken.Bor schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 13:33:
[...]
Dat is hoe het al jaren werkt. Mensen die herhaaldelijk mismodereren zien na een waarschuwing hun moderatierechten ingetrokken worden.
Jij gaat nu gewoon verder met het huidige systeem en maakt de scheiding tussen de 'haves' en de 'have nots' alleen maar groter met nieuwe beperkingen en regeltjes. Ondertussen is er nog steeds een jarenlang lopend topic nodig om verkeerde gemodereerde reacties op het 'juiste' niveau te zetten.Kiswum schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 13:39:
[...]
Ik zie dat je veel actiever bent/was op het forum dan op de FP. Dit soort reacties worden in mijn voorstel ook meegenomen voor de rechten om te kunnen modden.
Het is belangrijk dat men de sfeer en een beetje het niveau kent van Tweakers. Tweakers moet synoniem staan aan kwaliteit. Niet alleen de redactionele content, maar ook de inhoud van de topics zelf. Er zijn natuurlijk berichten, .plans en .geeks niet altijd van een even goed/betrouwbaar karakter zijn, maar dat moet niet de norm worden.
[...]
[...]
@ehtweak
Tweakers is Tweakers, Tweakers is geen FOK, Dumpert, YouTube of Facebook. Het moet dus ook niet een van die andere platformen gaan worden. Like en dislikes zie ik hier dus liever niet voorbij komen. Als iemand verstand van zaken heeft, dan komt dat naar voren in de score van het bericht. Je hoeft een persoon daar niet voor te liken, maar een juiste score aan een reactie hangen moet voldoende zijn. Het moderatiesysteem biedt daarin genoeg mogelijkheden van -1 tot maximaal +3.
Als mensen de + knopjes gebruiken als een Like of super like knop, dan zijn ze de mod-rechten niet waard. Ze hebben de spelregels niet gelezen toen ze de functie aan vinkte en hoeven wat mij betreft niet meer rechten te hebben dan een standaard gebruiker. Wil je meer rechten, dan moet je het verdienen en dat kan door te laten zien dat je bekend bent met Tweakers. Dat laat je zien door middel van reacties/posts/reviews/nieuwssubmits/tweakotine/karma/etc.
Edit:
[...]
Kunnen moderen, wil eigenlijk zeggen dat je hoger staat dan het normale volk. Is het dan niet handig als je bekend bent met de materie, met de website, met de gebruikers, met de diverse platformen?
Je kunt een handleiding van een smartphone/airfryer/grasmaaier/vrouw snel doornemen, maar als je het apparaat nooit hebt gebruikt, dan is alles abracadabra. Als je de smartphone enkele maanden hebt gebruikt en de handleiding er daarna nogmaals erbij pakt, dan zal je zien dat er veel dingen voorkomen die je wel (her)kent.
Een drempel om te moderen zou wel wenselijk zijn. Daarmee voorkom je veel werk voor de Power-mods (mocht je weinig te doen hebben, dan mag het uiteraard blijven staan, maar ik vrees dat je nog een leven hebt naast modereren)
Dan zou je een systeem gaan invoeren waar bij op mening wordt gemod. De ergernis bij veel hier is dat er gebruikers zijn die in het huidige systeem op mening te moddereren in plaats van op kwaliteit. Dan zou je dus juist een systeem gaan invoeren waar momenteel veel gebruikers zich aan ergeren.Ramon schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 14:29:
[...]
Jij gaat nu gewoon verder met het huidige systeem en maakt de scheiding tussen de 'haves' en de 'have nots' alleen maar groter met nieuwe beperkingen en regeltjes. Ondertussen is er nog steeds een jarenlang lopend topic nodig om verkeerde gemodereerde reacties op het 'juiste' niveau te zetten.
Het punt zit hem er gewoon in dat een reactie beoordelen op waarde nergens anders op zo'n manier gedaan wordt. Dan kan je wel uit alle macht proberen je eigen systeempje door te drukken maar dat dat niet werkt is mijns inziens wel duidelijk. Dat komt natuurlijk ook doordat de doelgroep van t.net is verandert. Van die-hard nerds naar mensen die hier alleen komen om een review van een OnePlus 3495 telefoon te lezen. In alles komt t.net deze mensen tegemoet, met redactionele content, met een "hippe" layout, maar moderatie moet ineens op toevoegen van waarde aan het onderwerp. En ondertussen is de humor compleet uit de reacties verdwenen.
Ik stel voor om het gewoon helemaal los en vrij te laten. Geef iedere reactie een +1 en -1 knop, haal die twee van elkaar af en die waarde bepaalt de score van een reactie. Wat iemands' redenen dan zijn om een +1 of -1 te geven mag hij/zij dan helemaal zelf weten. Dat scheelt discussie, powermods kunnen leukere dingen met hun leven gaan doen en het mismoderatie-topic kan dan ook dicht. Daarnaast zou je ook nog als schrijver van een artikel extreem goede posts kunnen promoten, zoals dat bijvoorbeeld op ars technica gebeurt.
200 fish found!
Is dat echt een ergenis van velen of is dat een regeltje wat van hogerhand is opgelegd en waar tweakers elkaar aan willen houden (want regeltjes zijn er om anderen met de neus op te drukken!)? Ik denk dat veel van de "nieuwe garde" zich meer ergert aan de elitaire "oude garde" die alles volgens regeltjes wil doen die niet houdbaar zijnZeehond schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 15:11:
[...]
Dan zou je een systeem gaan invoeren waar bij op mening wordt gemod. De ergernis bij veel hier is dat er gebruikers zijn die in het huidige systeem op mening te moddereren in plaats van op kwaliteit. Dan zou je dus juist een systeem gaan invoeren maar momenteel veel gebruikers zich aan ergeren.
Dat is zeker een goede vraag maar ik zie het op Ars Technica eigenlijk altijd goed gaan. De waarde van moderaties is lager door hun systeem (dus minder gezeur), het is er gezelliger en er is meer humor. Positieve bijdragen komen nog steeds naar boven.Nu zit aan een -1 het gevolg verbonden dan dit karma kost, en bij een goede inhoudelijk reactie levert dit karma op afhankelijk van of het een +1, +2 of +3 krijgt. Dit zal wellicht motiveren om een goede reactie te schrijven. op het moment dat je jouw systeem invoert wel op mening gaat zal ben ik bang die prikkel heel snel verdwijnen om een goede inhoudelijke reactie te geven aangezien dan geldt wie de populairste mening verkondig het hoogst komt. Met andere worden ik kan mij niet voorstellen dat een dergelijk systeem een positief effect heeft op de kwaliteit van de reacties, eerder een negatief effect. Dan kun je afvragen wat is er bereikt? er is geen topic meer nodig waar een ik schat 15 reacties gemiddeld per dag gemeld worden welke op een foute scoren staan op een paar honderd moderaties per dag, maar intussen gaat de kwaliteit van de reacties dan mogelijk wel flink achteruit.
De klacht hier in het topic is dat men zich ergert dat er op mening wordt gemodereerd. Ook in het mismoderatie topic (en soms hoewel niet de bedoeling op de fp) wordt vaak door gebruikers aangegeven wanneer zijn een reactie melden dat zij zich er aan ergeren dat er op mening is gemodereerd. Dan lijkt het mij geen regel opgelegd van hogere hand. Gebruikers geven aan dat ze zich aan mening modereren ergeren dus het systeem vervangen door een systeem wat draait om mening modereren lijkt mij dan zeker geen gewenste oplossing.Ramon schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 15:45:
[...]
Is dat echt een ergenis van velen of is dat een regeltje wat van hogerhand is opgelegd en waar tweakers elkaar aan willen houden (want regeltjes zijn er om anderen met de neus op te drukken!)? Ik denk dat veel van de "nieuwe garde" zich meer ergert aan de elitaire "oude garde" die alles volgens regeltjes wil doen die niet houdbaar zijn
Dat geldt ook voor het melden van typo's. Het is al jarenlang bekend dat dat op het forum moet maar het blijft gebeuren onder artikelen. Bedenk dan iets wat wél werkt ipv dezelfde oude niet-werkende systemen te forceren.
In de huidige situatie is ook prima plek voor humor. Alleen zal een grappige reactie niet snel, tenzij het inhoudelijk ook echt iets toevoegt, boven een +1 uit komen. De gedachte hier achter het systeem is dat de informatieve bijdrage die een interessant zijn om te lezen bovenaan komen, maar plek voor humor is er zeker ook wel.[...]
Dat is zeker een goede vraag maar ik zie het op Ars Technica eigenlijk altijd goed gaan. De waarde van moderaties is lager door hun systeem (dus minder gezeur), het is er gezelliger en er is meer humor. Positieve bijdragen komen nog steeds naar boven.
En ik geloof niet dat er veel mensen van de "nieuwe garde" zijn die waarde hechten aan een 0 of -1 eigenlijk, dus daar hoef je het ook niet meer voor te doen.
[ Voor 5% gewijzigd door Zeehond op 01-07-2017 18:21 ]
200 fish found!
Wat een negatieve instelling.Ramon schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 15:45:
[...]
Is dat echt een ergenis van velen of is dat een regeltje wat van hogerhand is opgelegd en waar tweakers elkaar aan willen houden (want regeltjes zijn er om anderen met de neus op te drukken!)? Ik denk dat veel van de "nieuwe garde" zich meer ergert aan de elitaire "oude garde" die alles volgens regeltjes wil doen die niet houdbaar zijn
Het is juist vaak de nieuwe garde die hun reacties van een edit voorzien om te klagen over de moderatie.En ik geloof niet dat er veel mensen van de "nieuwe garde" zijn die waarde hechten aan een 0 of -1 eigenlijk, dus daar hoef je het ook niet meer voor te doen.
Hiermee introduceer je juist het punt dat een populaire mening hoog zal eindigen en iemand met een kritisch maar interessant standpunt naar beneden gemod zal worden. Je maakt dus precies het huidige probleem erger. Immers werkt het moderatiesysteem voor het gros van de reacties eigenlijk best prima. het is niet dat het moeilijk is om een +1 reactie te scoren. Het zijn de populaire meningen, kritische notes etc die het probleem zijn waarbij mensen vooral op gevoel en emotie modden. Een up / down systeem promoot juist dergelijk gedrag.Ramon schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 14:29:
[...]
Ik stel voor om het gewoon helemaal los en vrij te laten. Geef iedere reactie een +1 en -1 knop, haal die twee van elkaar af en die waarde bepaalt de score van een reactie. Wat iemands' redenen dan zijn om een +1 of -1 te geven mag hij/zij dan helemaal zelf weten.
Maar "het systeem" werkt niet goed. Dat heeft discussie op discussie wel aangetoond. Waarom dan door blijven prutsen en niet wat anders proberen?Zeehond schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 18:01:
[...]
De klacht hier in het topic is dat men zich ergert dat er op mening wordt gemodereerd. Ook in het mismoderatie topic (en soms hoewel niet de bedoeling op de fp) wordt vaak door gebruikers aangegeven wanneer zijn een reactie melden dat zij zich er aan ergeren dat er op mening is gemodereerd. Dan lijkt het mij geen regel opgelegd van hogere hand. Gebruikers geven aan dat ze zich aan mening modereren ergeren dus het systeem vervangen door een systeem wat draait om mening modereren lijkt mij dan zeker geen gewenste oplossing.
Uiteraard snap ik de reden. Maar als gebruikers zich daar niet aan houden dan moet je toch iets anders verzinnen?Daarnaast zijn sommige zaken er ook met een reden. Om in te gaan om het melden van spellingsfouten bijv. wat je hier aanhaalt. De reden dat deze gemeld moeten worden via het forum is omdat auteurs ze dan makkelijker kunnen vinden i.p.v. alle reacties in een artikel te moeten gaan doorspitten of er ergens een spellingsfout is gemeld waardoor ze minder tijd meer over houden voor het geen waarvoor ze zitten, namelijk nieuwsberichten, reviews en enz. schrijven. Die systemen zijn er echt dus wel met een achterliggende reden.
En toch heb ik het idee dat er minder humor op de FP is dan "vroegah", maar misschien komt dat meer door de veranderende doelgroep dan het moderatiesysteem, zou kunnen.In de huidige situatie is ook prima plek voor humor. Alleen zal een grappige reactie niet snel, tenzij het inhoudelijk ook echt iets toevoegt, boven een +1 uit komen. De gedachte hier achter het systeem is dat de informatieve bijdrage die een interessant zijn om te lezen bovenaan komen, maar plek voor humor is er zeker ook wel.
Het door de redactie kunnen promoten van reacties (zoals gedaan door Ars Technica) (die dan direct onder het artikel komen te staan, niet enkel boven aan de comments) zou genoeg motivatie kunnen zijn om nog steeds inhoudelijk goede reacties te schrijven. En dan heb je nog steeds ruimte voor een meer relaxte reactie-gedeelte.Wanneer populaire meningen en humor reactie bovenaan komen te staan is die selectie niet meer eenvoudig te maken voor de gebruiker.
Naast dat ik er bij blijf dat de motivatie om een goede reactie te schrijven een stuk minder wordt als je bij voorhand weet dat het eenvoudig is om met een populaire mening boven aan te komen en het dus niet alleen kwaliteit is dat loont. Zeker ook als je een impopulaire mening hebt maar wel een inhoudelijk goed stuk Met het huidige systeem is voor dergelijke reacties wel gewoon plek.
Maar kwaliteit is nu ook al ver te zoeken...Ook is eerder aangegeven dat gebruikers vaak gewoon niet op de hoogte waren van de werking van het moderatiesysteem (zie Bor in "Mening-modders / moderatie-systeem") waarna verbetering optreed wanneer dit gemeld is aan hun. Gebruikers hebben blijkbaar dus soms gewoon even een extra seintje nodig hoe het systeem werkt. dat lijkt mij dan ook niet wijzen op dat er geen intressen is voor het huidige systeem onder nieuwe gebruikers
Daarnaast blijf ik mij verbazen over dat er vrij makkelijk aan voorbij wordt gegaan dat voor het gros van de reacties het moderatie systeem prima werkt en het in verhouding maar een klein deel van de reacties is welke gemeld worden dat ze op een foute score staan.
Een ander veel aangesneden onderwerp is kwaliteit. Gebruikers geven vaak aan dat ze meer kwaliteit willen zien of dat ze kwaliteit belangrijk vinden. Vervolgens een systeem in de vorm van up/ down votes wat op mening werkt lijkt mij hier ook niet passen.
Negatief? Wat is negatief. Ik vind het gezeik en gezeur wat ik zie over mismoderaties negatief. Als de comments een wat meer laid-back sfeertje krijgen door de waarde van moderaties te verlagen denk ik dat het een leuker plekje wordt hier.
Precies en wat is hun vervolgstap? Blijven ze weg omdat hun reacties toch niet gewaardeerd worden of gaan ze ineens hoogwaardige posts schrijven? Het laatste lijkt me erg sterk.[...]
Het is juist vaak de nieuwe garde die hun reacties van een edit voorzien om te klagen over de moderatie.
Maar dit is er met het huidige systeem toch ook ondanks alle maatregelen ertegen? En in al die jaren heeft niemand de heilige graal gevonden om mensen van het meningmodden af te helpen. En ondertussen is het niveau hoger, en de comments interessanter op Ars. Maar wederom, dat kan ook gewoon komen omdat de "smartphone crowd" de comments op t.net heeft overgenomen.[...]
Hiermee introduceer je juist het punt dat een populaire mening hoog zal eindigen en iemand met een kritisch maar interessant standpunt naar beneden gemod zal worden. Je maakt dus precies het huidige probleem erger. Immers werkt het moderatiesysteem voor het gros van de reacties eigenlijk best prima. het is niet dat het moeilijk is om een +1 reactie te scoren. Het zijn de populaire meningen, kritische notes etc die het probleem zijn waarbij mensen vooral op gevoel en emotie modden. Een up / down systeem promoot juist dergelijk gedrag.
Zoals meerdere malen hier aangehaald werkt het moderatie systeem voor het over grote deel van de reacties prima en zijn het voornamelijk bij een aantal onderwerpen waar het bij sommige reacties niet goed gaat. Om dan te stellen dat het gehele systeem niet goed werkt lijkt mij wat te. Elk systeem zal toch zijn minpunten hebben.Ramon schreef op maandag 3 juli 2017 @ 08:41:
[...]
Maar "het systeem" werkt niet goed. Dat heeft discussie op discussie wel aangetoond. Waarom dan door blijven prutsen en niet wat anders proberen?
Het punt is dat dit al weer snel ontwikkeltijd kost, tijd die ook niet onbeperkt beschikbaar is helaas.Uiteraard snap ik de reden. Maar als gebruikers zich daar niet aan houden dan moet je toch iets anders verzinnen?
Wat betreft de humor is lastig te zeggen. Opzicht kom ik nog op de tijd wel een grap tegen. Overigens is het moderatie systeem niet iets wat pas 2 jaar bestaat of zo, maar toch inmiddels ook al een tijdje mee gaat.[...]
En toch heb ik het idee dat er minder humor op de FP is dan "vroegah", maar misschien komt dat meer door de veranderende doelgroep dan het moderatiesysteem, zou kunnen.
Het promoten van goede reacties door de redactie zou zeker de prikkel kunnen houden om goede reacties te schrijven, echter loop je toch tegen een paar zaken aan.[...]
Het door de redactie kunnen promoten van reacties (zoals gedaan door Ars Technica) (die dan direct onder het artikel komen te staan, niet enkel boven aan de comments) zou genoeg motivatie kunnen zijn om nog steeds inhoudelijk goede reacties te schrijven. En dan heb je nog steeds ruimte voor een meer relaxte reactie-gedeelte.
Dat de kwaliteit momenteel verder te zoeken is ben ik niet met je eens. Ik kom toch regelmatig kwalitatief goede +2 en +3 reacties tegen.[...]
Maar kwaliteit is nu ook al ver te zoeken...
Ik denk dat dit met het huidige systeem prima kan, alleen zal je geen +3 ervoor krijgen als het niet inhoudelijk interessant is.Negatief? Wat is negatief. Ik vind het gezeik en gezeur wat ik zie over mismoderaties negatief. Als de comments een wat meer laid-back sfeertje krijgen door de waarde van moderaties te verlagen denk ik dat het een leuker plekje wordt hier.
Naast dat het huidige systeem dus voor het grote deel van de reacties prima werkt, kan er tegen mening modereren worden opgetreden. Als je een systeem invoert wat om mening modden draait niet meer, en zal het ben ik bang erger worden[...]
Maar dit is er met het huidige systeem toch ook ondanks alle maatregelen ertegen? En in al die jaren heeft niemand de heilige graal gevonden om mensen van het meningmodden af te helpen. En ondertussen is het niveau hoger, en de comments interessanter op Ars. Maar wederom, dat kan ook gewoon komen omdat de "smartphone crowd" de comments op t.net heeft overgenomen.
200 fish found!
Precies dit. Ik zal de laatste zijn die zegt dat het huidige systeem ideaal is en feilloos werkt maar als ik naar de bigger picture kijk ben ik best tevreden. Het is niet moeilijk om een normale +1 te scoren en het huidige systeem maakt het filteren op kwaliteit van een reactie mogelijk. Wel vind ik dat een +2 / +3 soms te lastig te halen is. Soms mag er positiever worden gemod maar een reactie moet deze hogere scores natuurlijk wel verdienen.Zeehond schreef op maandag 3 juli 2017 @ 14:33:
[...]
Zoals meerdere malen hier aangehaald werkt het moderatie systeem voor het over grote deel van de reacties prima en zijn het voornamelijk bij een aantal onderwerpen waar het bij sommige reacties niet goed gaat. Om dan te stellen dat het gehele systeem niet goed werkt lijkt mij wat te. Elk systeem zal toch zijn minpunten hebben.
Welk punt vind je nu precies niet goed werken? Gaat het dan om de scores op je eigen reacties (die zo te zien best redelijk op waarde worden beoordeeld) of om de scores op andere reacties. Zijn de scores te hoog / te laag? Wordt er niets gedaan wanneer je de betreffende reacties aandraagt in het mismoderatietopic?
Als je +1 of -1 knoppen hebt gaat de min natuurlijk niet weg he. Als je +10 en -80 staat heeft de reactie een eindscore van -70!Zeehond schreef op maandag 3 juli 2017 @ 14:33:
[...]
Het promoten van goede reacties door de redactie zou zeker de prikkel kunnen houden om goede reacties te schrijven, echter loop je toch tegen een paar zaken aan.
- De redactie/ auteur moet alsnog alle reacties gaan lezen wat een hoop tijd kost. Tijd die ze dan niet meer voor het schrijven van nieuws kunnen gebruiken. In dat opzicht lijkt mij dan een systeem zoals nu waar iedereen een kwalitatief goede reactie kan modereren beter.
- De prikkel om geen slechte reacties te schrijven is nog steeds weg als de - weg gaat met daarmee de karma boete.
- Reacties die inhoudelijk interessant zijn maar niet zo goed om bovenaan het artikel te zetten en een impopulaire mening verkondigen zullen nog steeds weg worden gemodereerd.
Scores op mijn eigen reacties kan me niet zoveel schelen, ik heb 150.000 karma ofzo kan -1's halen tot in het einde der tijdenBor schreef op maandag 3 juli 2017 @ 15:02:
[...]
Precies dit. Ik zal de laatste zijn die zegt dat het huidige systeem ideaal is en feilloos werkt maar als ik naar de bigger picture kijk ben ik best tevreden. Het is niet moeilijk om een normale +1 te scoren en het huidige systeem maakt het filteren op kwaliteit van een reactie mogelijk. Wel vind ik dat een +2 / +3 soms te lastig te halen is. Soms mag er positiever worden gemod maar een reactie moet deze hogere scores natuurlijk wel verdienen.
Het punt waar het moderatiesysteem (of eigenlijk zijn gebruikers) het vooral laat afweten is bij gevoelige onderwerpen zoals politiek of onderwerpen waarbij je fanboy achtige reacties tegenkomt (vs Apple vs Android, PS4 vs Xbox etc). Het voordeel is gelijk weer dat dergelijke excessen veel sneller opvallen waarna sturing mogelijk is.
[...]
Welk punt vind je nu precies niet goed werken? Gaat het dan om de scores op je eigen reacties (die zo te zien best redelijk op waarde worden beoordeeld) of om de scores op andere reacties. Zijn de scores te hoog / te laag? Wordt er niets gedaan wanneer je de betreffende reacties aandraagt in het mismoderatietopic?
De min gaat dan idd niet weg maar mijn inziens kun je er ook niet meer bij een plus/ min systeem gebaseerd op mening nog de consquentie aan een min verbinden dat dit je karma kost. Het zou mijn inziens niet correct zijn wanneer iemand een inhoudelijk prima reactie schrijft, maar een andere mening verkondigt dit karma kost omdat de reactie veel down votes krijgt en dus bijv. die -70 te pakken heeft.Ramon schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 08:45:
[...]
Als je +1 of -1 knoppen hebt gaat de min natuurlijk niet weg he. Als je +10 en -80 staat heeft de reactie een eindscore van -70!
200 fish found!
If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA
Als het systeem goed werkt, waarom zijn er dan zoveel mensen ontevreden over? Waarom zijn er dan zoveel mensen die niet eens meer willen reageren, omdat er vaak toch niet fatsoenlijk en volwassen gereageerd kan worden? En inderdaad, de fanboy onderwerpen worden het hardste geraakt, maar dat betekent niet dat het alleen daar gebeurt. Uiteindelijk is de klacht simpel: Er wordt voor het grootste deel beoordeeld op mening, en niet op toepasselijkheid, op informativiteit, op aanvulling van het onderwerp.Bor schreef op maandag 3 juli 2017 @ 15:02:
[...]
Precies dit. Ik zal de laatste zijn die zegt dat het huidige systeem ideaal is en feilloos werkt maar als ik naar de bigger picture kijk ben ik best tevreden. Het is niet moeilijk om een normale +1 te scoren en het huidige systeem maakt het filteren op kwaliteit van een reactie mogelijk. Wel vind ik dat een +2 / +3 soms te lastig te halen is. Soms mag er positiever worden gemod maar een reactie moet deze hogere scores natuurlijk wel verdienen.
Het punt waar het moderatiesysteem (of eigenlijk zijn gebruikers) het vooral laat afweten is bij gevoelige onderwerpen zoals politiek of onderwerpen waarbij je fanboy achtige reacties tegenkomt (vs Apple vs Android, PS4 vs Xbox etc). Het voordeel is gelijk weer dat dergelijke excessen veel sneller opvallen waarna sturing mogelijk is.
[...]
Als het niet zo'n probleem was, hoefde jullie het niet constant weer opnieuw aan te halen. En de "sommige reacties" die je noemt, zijn enkel de reactie die gemeld worden. Maar voor elke reactie die gemeld wordt of opvalt, zijn er ook zat waarbij mensen zoiets hebben van: "weet je wat, laat maar zitten..."Zoals meerdere malen hier aangehaald werkt het moderatie systeem voor het over grote deel van de reacties prima en zijn het voornamelijk bij een aantal onderwerpen waar het bij sommige reacties niet goed gaat. Om dan te stellen dat het gehele systeem niet goed werkt lijkt mij wat te. Elk systeem zal toch zijn minpunten hebben.
Kun je dit onderbouwen? Over welke aantallen hebben we het precies? Dit is informatie waar helemaal geen cijfers of andere objectieve onderbouwing voor is. Reageer je nu niet uit een onderbuik gevoel?lars_jj schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 13:03:
[...]
Als het systeem goed werkt, waarom zijn er dan zoveel mensen ontevreden over? Waarom zijn er dan zoveel mensen die niet eens meer willen reageren, omdat er vaak toch niet fatsoenlijk en volwassen gereageerd kan worden?
Er wordt hard opgetreden tegen mismoderaties. Na een waarschuwing zien mensen de moderatierechten (zoals inmiddels hopelijk bekend) gedeactiveerd worden waarna ze buiten spel staan op dit gebied. Dat gebeurt echt met regelmaat. Liever zien we dat de betreffende modder zijn aanpak rond het modereren aanpast aan de richtlijnen uit de moderatie FAQ. Dat zien we ook vaak gebeuren, gelukkig vaker dan dat andere maatregelen nodig zijn. We houden mensen liever binnen boord dan iemand te beperken. Een positieve aanpak werkt vaak beter dan een negatieve immers.Er moet gewoon harder opgetreden worden tegen mensen die het moderatiesysteemn gebruiken als Like-knop. En daar zit de kern van het probleem. En dat is echt wel vele malen meer dan een enkele keer. Ik denk dat meer dan de helft van de reacties uiteindelijk gemodereerd is op mening.
Dit forum heeft maar een paar actieve threads waar het mismoderatie topic verreweg het drukst is. Deze thread staat niet op de eerste pagina omdat hij zo druk is maar simpelweg omdat er maar weinig andere topics zijn. Ik snap het punt wat je probeert te maken maar dit is echt irrelevant.Waarom staat deze thread al sinds begin april op de eerste pagina van het FPmoderatie-forum?
Je gaat er hier aan voorbij dat -zeehond gelijk heeft. Het is niet zo zwart-wit slecht als soms wordt geschetst. Over de linie werkt het systeem voor het over grote deel van de reacties prima (fanboy / politiek gevoelige topics blijven absoluut een punt van aandacht). Wil je helpen om het geheel te verbeteren? Draag dan reacties waarbij de moderatiescore scheef staan aan in het mismoderatie topic. Dat is namelijk een punt wat absoluut kan helpen en wat meer inzicht geeft in mismoderaties.Ik blijf het dan ook reinste struisvogelpolitiek vinden, sorry. Dit is namelijk al meerdere malen uitgelegd.
Zoals -zeehond bijvoorbeeld zegt:
....
Er wordt echt wel geluisterd, dat is ook de reden waarom hier zo frequent wordt gereageerd. Veel tot vrijwel alle aangedragen verbeteringen die ik hier (en in andere topics) tegen kom hebben de revue al eens gepasseerd, zijn een stap terug of vragen veel dev-tijd welke erg beperkt is en welke we simpelweg tot op heden niet krijgen. Zelf willen we eventuele tekortkomingen ook graag verbeteren.Het is gewoon jammer, want op deze manier voelen veel trouwe leden zich gewoon gebagatelliseerd. Alsof de trouwe leden plaats moeten maken voor het Dumpert publiek. En wat dat betreft ben ik het dan ook echt beu. Sorry dat ik het zo moet brengen, maar ik hoop dat jullie beseffen dat de trouwe leden, die ook reviews e.d. schrijven, uiteindelijk wel heel belangrijk zijn. En we proberen met jullie te communiceren dat we ons ergens niet happy over voelen. Maar het enige argument dat terug komt is: "Elk systeem heeft zijn minpunten..."
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Ik heb geen cijfers inderdaad, maar ik zit al vanaf begin-af-aan op Tweakers (pas later met dit account). Deels baseer ik op wat ik met meerdere leden besproken heb, en hun meningen. Hier ga ik geen namen van noemen, want als ze dit punt willen maken, dan moeten ze dit zelf doen. Ik ga niemand ongevraagd hierbij betrekken. Daarnaast is dit gewoon een discussie die ik al sinds het begin van dit mod-systeem gaande is. En is het deels ook eens stuk onderbuikgevoel. Ik heb namelijk al meerdere keren proberen te stoppen met Tweakers, omdat dit moderatiesysteem het plezier verpest. Kom je met een goede onderbouwde reactie waarom (bv) Microsoft iets goed doet, en dan wordt je bekogeld met -1's. Ik kan je zeggen dat dit behoorlijk demotiverend werkt.Bor schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 13:37:
[...]
Kun je dit onderbouwen? Over welke aantallen hebben we het precies? Dit is informatie waar helemaal geen cijfers of andere objectieve onderbouwing voor is. Reageer je nu niet uit een onderbuik gevoel?
Vergeet ook niet dat er andere oplossingen zijn die werken, wil niet zeggen dat het ook goede oplossingen zijn. Gemeentes kunnen bijvoorbeeld parkeerboetes uitschrijven van 25.000,- euro. Ik kan je garanderen dat mensen dan niet meer snel de fout ingaan. Of het de juiste oplossing is, dat is een tweede.Vergeet ook niet dat een deel van de klachten ook nog eens komen van mensen die zelf al hun moderatierechten uitgezet hebben gekregen wegens mening- en mismoderaties of welke met regelmaat wel de juiste score aan hun reacties toegekend zien worden maar daarvan zelf vinden dat deze te laag is. Het is niet altijd zo rechtlijnig en simpel als het lijkt. Gelukkig zijn er ook legio voorbeelden waarin het moderatiesysteem juist prima zijn werk doet.
Er wordt hard opgetreden tegen mismoderaties. Na een waarschuwing zien mensen de moderatierechten (zoals inmiddels hopelijk bekend) gedeactiveerd worden waarna ze buiten spel staan op dit gebied. Dat gebeurt echt met regelmaat. Liever zien we dat de betreffende modder zijn aanpak rond het modereren aanpast aan de richtlijnen uit de moderatie FAQ. Dat zien we ook vaak gebeuren, gelukkig vaker dan dat andere maatregelen nodig zijn. We houden mensen liever binnen boord dan iemand te beperken. Een positieve aanpak werkt vaak beter dan een negatieve immers.
Misschien dan ook niet het beste argument van me. En je hebt zeker gelijk. Maar dat deze thread in leven blijft (en niet enkel door mij), zegt natuurlijk wel wat.Dit forum heeft maar een paar actieve threads waar het mismoderatie topic verreweg het drukst is. Deze thread staat niet op de eerste pagina omdat hij zo druk is maar simpelweg omdat er maar weinig andere topics zijn. Ik snap het punt wat je probeert te maken maar dit is echt irrelevant.
Ik help op die manier. Ik loop regelmatig die thread door, en ik probeer zelf ook vaak moderaties recht te trekken die ik in het wild tegen kom. En regelmatig loop ik zelfs hele topics na om reacties op de juiste score te krijgen (wat me tevens onterecht Karma kost, omdat ik daardoor vaak niet hetzelfde mod als de eindscore. Iets wat eigenlijk ook neit helemaal terecht is, maar daar hebben we het nog niet eens over).Je gaat er hier aan voorbij dat -zeehond gelijk heeft. Het is niet zo zwart-wit slecht als soms wordt geschetst. Over de linie werkt het systeem voor het over grote deel van de reacties prima (fanboy / politiek gevoelige topics blijven absoluut een punt van aandacht). Wil je helpen om het geheel te verbeteren? Draag dan reacties waarbij de moderatiescore scheef staan aan in het mismoderatie topic. Dat is namelijk een punt wat absoluut kan helpen en wat meer inzicht geeft in mismoderaties.
Ik zeg ook niet dat er niet geluisterd wordt, en dat jullie er niet over in gesprek gaan. Dit doen jullie zeker.Er wordt echt wel geluisterd, dat is ook de reden waarom hier zo frequent wordt gereageerd. Veel tot vrijwel alle aangedragen verbeteringen die ik hier (en in andere topics) tegen kom hebben de revue al eens gepasseerd, zijn een stap terug of vragen veel dev-tijd welke erg beperkt is en welke we simpelweg tot op heden niet krijgen. Zelf willen we eventuele tekortkomingen ook graag verbeteren.
Een perfect systeem zal ook niet bestaan en wordt ook niet gevraagd. Feit is wel, dat het huidige moderatie systeem eigenlijk niet goed werkt zoals beoogd en dat is ook meermaals al toegegeven door crew, maar wordt 'afgewimpeld' (al jaren in tussen) o.a. onder het mom "we moeten roeien met de riemen die we hebben" en "de devtijd is ook niet onbeperkt".Zeehond schreef op maandag 3 juli 2017 @ 14:33:
Zoals meerdere malen hier aangehaald werkt het moderatie systeem voor het over grote deel van de reacties prima en zijn het voornamelijk bij een aantal onderwerpen waar het bij sommige reacties niet goed gaat. Om dan te stellen dat het gehele systeem niet goed werkt lijkt mij wat te. Elk systeem zal toch zijn minpunten hebben.
Kort voor de kont: dat is al jaren een van de excuses die gemaakt worden, bij veel verzoeken (niet alleen deze dus). Als de community vervolgens aanbied om bij te willen dragen, dan wordt dat direct van de hand gedaan: been there, done that, werkte niet is dan het excuus. Als er gevraagd wordt om mee te denken, worden ideeën ook afgewimpeld met diverse excuses; "nee, kan niet", "nee, willen we niet", "been there, done that", "devtijd is niet oneindig" zijn dan veel gehoorde excuses. Ook dat werkt negatief op de mensen die tenminste willen meedenken en keer op keer 0 op rekest krijgen.Het punt is dat dit al weer snel ontwikkeltijd kost, tijd die ook niet onbeperkt beschikbaar is helaas.
Terwijl het publiek wel veranderd is ten op zichte van twee jaar geleden; meer mensen zijn op Tweakers gekomen, velen met een passie voor techniek en ICT, anderen omdat ze snel een vraag willen stellen en Google niet weten te vinden. Met andere woorden: het publiek is wel veel breder geworden en er wordt daardoor ook anders gemodereerd. Die mensen weten wellicht niet beter of zijn het gewoon gauw eens met iemand en geven dan gelijk de maximale score maar, kan hun het boeien, ze zijn het gewoon roerend met die persoon eens (+3) of oneens (-1) deze scores zijn dan al dan niet met boosts, als ze die hebben.Wat betreft de humor is lastig te zeggen. Opzicht kom ik nog op de tijd wel een grap tegen. Overigens is het moderatie systeem niet iets wat pas 2 jaar bestaat of zo, maar toch inmiddels ook al een tijdje mee gaat.
An sich een idee; maar ergens is dat dan natuurlijk ook toegeven dat de redacteur info niet in een artikel heeft gezet, die er eigenlijk wel hoorde. En daarbij; ook redacteuren hebben geen onbeperkte tijd om de reacties bij hun artikelen in de gaten te gaan houden om een enkele reactie te laten shinen, om het zo maar even te zeggen. Dan moet ik toegeven, dat ik nog niet heb nagedacht over hoe dan te komen tot een karma score, als je daaraan nog wel een karma score wil zetten.Het promoten van goede reacties door de redactie zou zeker de prikkel kunnen houden om goede reacties te schrijven, echter loop je toch tegen een paar zaken aan.
Het tweede mag wat mij betreft wel onderbouwd worden. Ik denk namelijk niet dat slechte reacties zullen verdwijnen, zullen misschien wat minder worden, hoogstens, trollers zul je altijd houden, bijvoorbeeld. Bij het derde punt; ook die reacties krijgen foute moderaties en meningmodders te verduren en hebben soms dus ook aandacht nodig van iemand die meer kan dan de gemiddelde user wiens username zwart is op het forum.
- De redactie/ auteur moet alsnog alle reacties gaan lezen wat een hoop tijd kost. Tijd die ze dan niet meer voor het schrijven van nieuws kunnen gebruiken. In dat opzicht lijkt mij dan een systeem zoals nu waar iedereen een kwalitatief goede reactie kan modereren beter.
- De prikkel om geen slechte reacties te schrijven is nog steeds weg als de - weg gaat met daarmee de karma boete.
- Reacties die inhoudelijk interessant zijn maar niet zo goed om bovenaan het artikel te zetten en een impopulaire mening verkondigen zullen nog steeds weg worden gemodereerd.
[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 23-08-2023 09:53 ]
Als ik in je reactie geschiedenis kijk zijn worden je post toch niet slecht beoordeelt. Ik kwam tenminste geen bergen onterecht -1 reacties tegen. Wellicht is dit wat flauw maar wel de realiteit. Wel zag ik -1 reacties waarbij je commentaar gaf op het moderatie systeem in een reactie, daar worden wel terecht punten voor af getrokken omdat de fp daar niet de juiste plek voor is. Het merendeel van je reacties lager dan een +1 staan op een grijze 0 en zijn dus niet gemodereerd.lars_jj schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 20:04:
Ik heb geen cijfers inderdaad, maar ik zit al vanaf begin-af-aan op Tweakers (pas later met dit account). Deels baseer ik op wat ik met meerdere leden besproken heb, en hun meningen. Hier ga ik geen namen van noemen, want als ze dit punt willen maken, dan moeten ze dit zelf doen. Ik ga niemand ongevraagd hierbij betrekken. Daarnaast is dit gewoon een discussie die ik al sinds het begin van dit mod-systeem gaande is. En is het deels ook eens stuk onderbuikgevoel. Ik heb namelijk al meerdere keren proberen te stoppen met Tweakers, omdat dit moderatiesysteem het plezier verpest. Kom je met een goede onderbouwde reactie waarom (bv) Microsoft iets goed doet, en dan wordt je bekogeld met -1's. Ik kan je zeggen dat dit behoorlijk demotiverend werkt.
Veel zwaarder dan het uitschakelen van de moderatie rechten kun je niet gaan. Het bannen van een account lijkt mij wel wat erg zwaar.lars_jj schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 20:04:
Vergeet ook niet dat er andere oplossingen zijn die werken, wil niet zeggen dat het ook goede oplossingen zijn. Gemeentes kunnen bijvoorbeeld parkeerboetes uitschrijven van 25.000,- euro. Ik kan je garanderen dat mensen dan niet meer snel de fout ingaan. Of het de juiste oplossing is, dat is een tweede.
Uiteindelijk zie ik gewoon ontzettend veel meningmoderatie. En jullie geven aan dat het puur om de eindscore gaat. Als je een lading -1's hebt gekregen, maar wel een eindscore van +1, dan zijn de -1's nog niet leuk. En als er vaak genoeg zou worden opgetreden, dan zou het meningmodden ook moeten afnemen. Dit is ook niet het geval in mijn beleving.
Bovendien geloof ik zeker dat veel klachten van mensen komen die het niet ermee eens zijn als ze zelf de fout in zijn gegaan. Maar dit neem ik ook mee. En nog ervaar ik zelf dat er veel op mening gemod wordt. Heel veel 0 en -1 terwijl je ontopic bent, is gewoon niet leuk. En ben je netjes en ontopic, hoor je niets lager dan +1 te krijgen. Je bent vrij om mijn reacties na te lopen, en kijken hoevaak ik terecht -1 en 0 heb gekregen. Tuurlijk zitten er regelmatig terechte bij, ik ben niet altijd ontopic, dat is niemand. En soms verdien ik zelfs ook een -1. Maar veel 0 en -1 zijn ook gewoon onverdiend, en kunnen dan alleen nog maar meningmoderaties zijn. En met de -1 moderatie heb ik dan ook het meeste moeite. Die wordt het meeste misbruikt. Deze zou eigenlijk alleen voor bijvoorbeeld Grootmeesters en Godlikes beschikbaar moeten zijn.
lars_jj schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 20:04:
Ik help op die manier. Ik loop regelmatig die thread door, en ik probeer zelf ook vaak moderaties recht te trekken die ik in het wild tegen kom. En regelmatig loop ik zelfs hele topics na om reacties op de juiste score te krijgen (wat me tevens onterecht Karma kost, omdat ik daardoor vaak niet hetzelfde mod als de eindscore. Iets wat eigenlijk ook neit helemaal terecht is, maar daar hebben we het nog niet eens over).
-zeehond zegt daar vooral: "Elk systeem zal toch zijn minpunten hebben."
Dat kan toch nooit een excuus zijn om maar iets niet te verbeteren? Voor de goede orde, ik wil jullie echt niet persoonlijk aanvallen, ik wil enkel bijdragen om t.net beter te maken. Maar je kan niet ontkennen dat ik hier een punt heb.
Dat andere systemen ook minpunten hebben is niet het enige wat ik hier probeer duidelijk te maken. Wat ik ook duidelijk probeer te maken is dat het systeem echt lang niet altijd zo slecht is als hier geschetst wordt. Wanneer ik nieuws items door loop voor reacties te modereren kijk ik vaak ook even naar de -1 reacties, 0, +2 en +3. (de +1 neemt dan weer wat teveel tijd in beslag). Het is dan niet zo dat ik gigantisch veel mis moderaties tegenkom zoals hier soms geschetst lijkt te worden (ja ik kom er wel tegen die ik verbeter of aandraag in het mismoderatie topic). Dus toch ook weer het punt voor het overgrote deel lijkt het systeem prima te werken. Voornamelijk bij bepaalde onderwerpen gaat het mis.CH40S schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 21:06:
Een perfect systeem zal ook niet bestaan en wordt ook niet gevraagd. Feit is wel, dat het huidige moderatie systeem eigenlijk niet goed werkt zoals beoogd en dat is ook meermaals al toegegeven door crew, maar wordt 'afgewimpeld' (al jaren in tussen) o.a. onder het mom "we moeten roeien met de riemen die we hebben" en "de devtijd is ook niet onbeperkt".
Dat is weliswaar ook wel zo, maar tot waar trek je dan de grens? Er wordt immers al jaren over het moderatiesysteem geklaagd (dat zal vast ook niet zonder reden zijn) en het meningmodden in het bijzonder.
Vergeet ook niet, dat het huidige moderatie systeem in het leven geroepen is, omdat het oude ook niet meer voldeed om diverse redenen. Betekend natuurlijk niet, dat zoiets bij het huidige systeem ook zou kunnen gebeuren.
Daarvoor zou ik je willen vragen hier even terug te lezen aangezien ik best wel wat argumenten heb gegeven al waarom dit mij een zeer slecht idee lijkt.CH40S schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 21:06:
En buiten alles is het wellicht een optie om de leden gewoon te volgen, en er puur een mening-systeem van te maken. Zoals de Thumbs-up hier op het Forum.
Ik heb niet het gevoel dat hier ideeën zo bot worden afgedaan zoals jij hier schets met "nee dat willen we niet". Genoeg met argumenten onderbouwde posts hier laten dit toch zien naar mijn mening.CH40S schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 21:06:
Kort voor de kont: dat is al jaren een van de excuses die gemaakt worden, bij veel verzoeken (niet alleen deze dus). Als de community vervolgens aanbied om bij te willen dragen, dan wordt dat direct van de hand gedaan: been there, done that, werkte niet is dan het excuus. Als er gevraagd wordt om mee te denken, worden ideeën ook afgewimpeld met diverse excuses; "nee, kan niet", "nee, willen we niet", "been there, done that", "devtijd is niet oneindig" zijn dan veel gehoorde excuses. Ook dat werkt negatief op de mensen die tenminste willen meedenken en keer op keer 0 op rekest krijgen.
Slechte reacties zul je idd waarschijnlijk altijd hebben. Maar er is nu wel een prikkel om geen -1 reacties te schrijven en bijv. dus niet op een troll in te gaan. Wat gebeurd er als die prikkel verdwijnt vraag ik mij af?CH40S schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 21:06:
Het tweede mag wat mij betreft wel onderbouwd worden. Ik denk namelijk niet dat slechte reacties zullen verdwijnen, zullen misschien wat minder worden, hoogstens, trollers zul je altijd houden, bijvoorbeeld. Bij het derde punt; ook die reacties krijgen foute moderaties en meningmodders te verdure en hebben soms dus ook aandacht nodig van iemand die meer kan dan de gemiddelde user wiens username zwart is op het forum.
Wat dat betreft lijkt het mij dat een punten systeem zoals Dumpert die hanteert het beste is. Je geeft óf een plus, of een min en that's it. Je Henkt hem, of je Henkt 'm niet, desnoods.
[ Voor 8% gewijzigd door Zeehond op 07-07-2017 22:58 ]
200 fish found!
En dat is wat ik bedoel met roeien met de riemen die er zijn.Zeehond schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 22:52:
Dat andere systemen ook minpunten hebben is niet het enige wat ik hier probeer duidelijk te maken. Wat ik ook duidelijk probeer te maken is dat het systeem echt lang niet altijd zo slecht is als hier geschetst wordt.
Geen idee welke systemen of discussies er dan komen. Momenteel wordt er al jarenlang geklaagd over dat het huidige systeem niet werkt. Volgens mij ook verschillende ideeën geopperd, wat wellicht zou kunnen, maar wat vervolgens om diverse redenen (zie mijn vorige post) ook niet getest of geïmplementeerd wordt.Wat betreft het geen systeem is perfect, welke discussies komen er dan? gaat een ander systeem zoveel beter? Om als voorbeeld te noemen het topic in mooie features voor het uitschakelen van de boostpunten. Daar komt al direct de klacht binnen dat pro en powermods meer macht naar zich toe proberen te trekken. Tribits in "Minder Mooie Feature: boostmoderaties". In dat opzicht zullen er altijd - punten zijn of zaken waar iemand het niet mee eens is.
Ik dacht dat -1 moderaties een verlies opgaven, of is dat voor wat anders? -2 natuurlijk helemaal.Overigens is het bij mij wetende momenteel niet mogelijk om met modereren karma te verliezen, maar wellicht dat iemand anders dat kan bevestigen aangezien ik niet 100% zeker er van ben hoe het momenteel met papagaai modden ervoor staat.
Of het zo bot wordt gezegd of niet heb ik even niet aan gedacht, om heel eerlijk te zijn. Ik heb de redenen meer opgeschreven als waar het uiteindelijk eigenlijk op neerkomt / overkomt bij de gebruiker(s).Ik heb niet het gevoel dat hier ideeën zo bot worden afgedaan zoals jij hier schets met "nee dat willen we niet". Genoeg met argumenten onderbouwde posts hier laten dit toch zien naar mijn mening.
Tja, aangezien (al kun je het de mensen niet kwalijk nemen) soms ook sarcasme niet door hebben, zal ook niet iedereen per se direct een troll doorhebben natuurlijk.Slechte reacties zul je idd waarschijnlijk altijd hebben. Maar er is nu wel een prikkel om geen -1 reacties te schrijven en bijv. dus niet op een troll in te gaan. Wat gebeurd er als die prikkel verdwijnt vraag ik mij af?
Ja, ik doelde inderdaad op de huidige situatie. En natuurlijk, nu kan er worden opgetreden tegen mismoderaties, maar ze moeten wel (handmatig) gemeld worden (wat op zich ook niet gek is, er is nou niet echt een slimme AI of zoiets die kan bepalen of iets een goede reactie is of niet). Er is dus niets mis met het handmatig melden van mismoderaties, maar kan mij voorstellen dat eigenlijk het overgrote deel van de mismoderaties gewoonweg de revue niet passeren. En dat is jammer.Wat betreft het commentaar op mijn derde punt, is mij niet helemaal duidelijk wat je bedoelt. Doel je op de huidige situatie? Nu kan er tegen mismoderaties wel worden opgetreden. Bij een systeem wat om mening modereren draai niet en wordt het ook lastig om een foute score te corrigeren. Wat dat betreft blijf ik het dan ook vreemd vinden als de ergernis hier het mening modereren is, juist een systeem wat draai om mening moderaties in te voeren. Ik kan mij geen manier bedenken hoe dat de kwaliteit van de reacties op de FrontPage goed doet.
Tja uiteindelijk moet je het bij elk systeem doen met de middelen die je hebt dus dus kunt je bij elk systeem die uitspraak doen. Het systeem is niet foutloos maar hier wordt de situatie erger geschetst dan de werkelijkheid. Kijk naar de verhouding reacties welke op een verkeerde score uitkomen, en de reacties die op een goede score uitkomen.CH40S schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 23:05:
[...]
En dat is wat ik bedoel met roeien met de riemen die er zijn.Vind het ergens ook wel dubbel; er zijn genoeg crewleden die (in het verleden) vaak zat hebben aangegeven dat het moderatiesysteem niet deugd, maar er wordt nog altijd wel op voortgeborduurd, terwijl de community al jaren niet meer is wat het ooit was, maar het moderatiesysteem is daar nooit op aangepast.
Hier ga je weer voorbij aan de eerdere zaken moderatie aan.die in dit topic genoemd zijn. Er wordt hier dus ook vaak genoeg aangegeven dat het moderatie systeem voor het gros van de reacties wel goed werkt. Of sommige klachten niet gegrond zijn omdat de score wel goed staat maar gebruikers het er niet mee eens zijn.[...]
Geen idee welke systemen of discussies er dan komen. Momenteel wordt er al jarenlang geklaagd over dat het huidige systeem niet werkt. Volgens mij ook verschillende ideeën geopperd, wat wellicht zou kunnen, maar wat vervolgens om diverse redenen (zie mijn vorige post) ook niet getest of geïmplementeerd wordt.
Waar ik op doelde is dat het bij mij wetende geen karma kost als een reactie 10x een +3 moderatie ontvangen heeft, en je geeft er zelf als enige een +1 aan.[...]
Ik dacht dat -1 moderaties een verlies opgaven, of is dat voor wat anders? -2 natuurlijk helemaal.
Nee dat is niet hoe ik het bedoel. Nu is er een prikkel om gewoon niet te reageren op duidelijke flames of een troll. Of om zelf niet te gaan flamen en om ook netjes te blijven reageren in een discussie richting andere gebruikers. Ik vraag mij af wat als die prikkel dus weg valt.[...]
Tja, aangezien (al kun je het de mensen niet kwalijk nemen) soms ook sarcasme niet door hebben, zal ook niet iedereen per se direct een troll doorhebben natuurlijk.
Hier ga ik ook weer terug verwijzen naar mijn reacties eerder in het topic waar ik uitgebreid argumenten heb gegeven waarom een systeem wat draai om mening modden mij een slecht idee lijkt.[...]
Ja, ik doelde inderdaad op de huidige situatie. En natuurlijk, nu kan er worden opgetreden tegen mismoderaties, maar ze moeten wel (handmatig) gemeld worden (wat op zich ook niet gek is, er is nou niet echt een slimme AI of zoiets die kan bepalen of iets een goede reactie is of niet). Er is dus niets mis met het handmatig melden van mismoderaties, maar kan mij voorstellen dat eigenlijk het overgrote deel van de mismoderaties gewoonweg de revue niet passeren. En dat is jammer.
Bij een systeem waarbij de focus meer ligt op meningmodden, is het natuurlijk ook niet echt nodig om nog te modereren. Mensen kijken ook niet echt meer of de inhoud relevant is, of het daadwerkelijk wat toevoegt op het artikel. Men is veel meer bezig met te kijken of men het eens is met wat er in de reactie staat of niet. Dan maakt het niet uit of wat er staat klopt of niet, zolang ze maar in lijn zijn met de eigen mening.
200 fish found!
[ Voor 49% gewijzigd door Bor op 08-07-2017 21:53 ]
Zoals ik eerder al zei, gaat het niet alleen om de eindscore, maar ook om de individuele beoordelingen die al storend zijn. Het moet gewoon duidelijker zijn voor alle mensen die kun modden, dat het ook om modden gaat, en niet om liken.Zeehond schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 22:52:
[...]
Als ik in je reactie geschiedenis kijk zijn worden je post toch niet slecht beoordeelt. Ik kwam tenminste geen bergen onterecht -1 reacties tegen. Wellicht is dit wat flauw maar wel de realiteit. Wel zag ik -1 reacties waarbij je commentaar gaf op het moderatie systeem in een reactie, daar worden wel terecht punten voor af getrokken omdat de fp daar niet de juiste plek voor is. Het merendeel van je reacties lager dan een +1 staan op een grijze 0 en zijn dus niet gemodereerd.
Daar vraag ik ook nergens om. Ik geef vooral aan om het sneller af te nemen, maar ook minder snel mod-rechten te geven. Zoals ik eerder al zei, je zou er een testje aan kunnen koppelen, zodat je zeker weet dat mensen de regels van het modden begrijpen, voordat ze ermee beginnen.Veel zwaarder dan het uitschakelen van de moderatie rechten kun je niet gaan. Het bannen van een account lijkt mij wel wat erg zwaar.
En het gaat ons ook niet enkel om de eindscore. Het gaat er vooral om welk gevoel het mensen geeft als er onterechte moderaties tussen zitten. Ook al klopt de eindscore.Het punt van dat de eindscore goed staat wil ik mee aangegeven dat op dat moment het systeem goed werkt omdat niet één gebruiker ervoor zorgt dat een reactie op dat moment op een verkeerde score eindigt (wellicht dat hij dus wel even onterecht op een te lage of te hoge score heeft gestaan). De mening moderatie blijft natuurlijk wel fout.
De enkele -1 mods zie ik dan ook niet vaak als probleemvormend. Ik denk vooral ook omdat mensen die actief modden, als snel naar de dubbele weging en boostmods gaan, en dan worden ze pas echt het probleem.Echter wat betreft de vele mening moderaties zou ik je toch willen dragen ze dan aan te dragen in het mismoderatie topic. Ik zal niet ontkennen dat ik tijdens het moddereren wel eens bij een reactie die op de goede eindscore staat, een moderatie zie staan waarbij ik even mijn wenkbrauwen frons, echter de omvang van het probleem zoals hier geschetst met vele reacties die bekogelt worden met -1's, herken ik niet echt.
De -1 moderatie is momenteel al (evenals de +3) niet direct beschikbaar. wanneer een beginnende moderator -1 mod bijv. zal de score 0 worden totdat de ervaren moderator het bevestigd. (in de dropdown zal wel een één stem bij -1 getoond worden.
En ik probeer duidelijk te maken dat het wel zo erg is als geschetst wordt. Nogmaals het gaat niet enkel om de eindscores, het gaat ook om het gevoel dat bij de gebruiker die goede content probeert te leveren voor t.net, wordt afgegeven. Het is bij bepaalde onderwerpen nog erger, maar het beperkt zich zeer zeker niet tot die onderwerpen.Dat andere systemen ook minpunten hebben is niet het enige wat ik hier probeer duidelijk te maken. Wat ik ook duidelijk probeer te maken is dat het systeem echt lang niet altijd zo slecht is als hier geschetst wordt. Wanneer ik nieuws items door loop voor reacties te modereren kijk ik vaak ook even naar de -1 reacties, 0, +2 en +3. (de +1 neemt dan weer wat teveel tijd in beslag). Het is dan niet zo dat ik gigantisch veel mis moderaties tegenkom zoals hier soms geschetst lijkt te worden (ja ik kom er wel tegen die ik verbeter of aandraag in het mismoderatie topic). Dus toch ook weer het punt voor het overgrote deel lijkt het systeem prima te werken. Voornamelijk bij bepaalde onderwerpen gaat het mis.
En daar is het "geen enkel systeem is perfect" argument weer. Kunnen we die ajb laten varen? Kun je voorstellen als ik als excuus tegen mijn baas gebruik als ik iets fout doe: "Maar geen enkele medewerker is toch perfect?"Wat betreft het geen systeem is perfect, welke discussies komen er dan? gaat een ander systeem zoveel beter? Om als voorbeeld te noemen het topic in mooie features voor het uitschakelen van de boostpunten. Daar komt al direct de klacht binnen dat pro en powermods meer ,macht naar zich toe proberen te trekken. Tribits in "Minder Mooie Feature: boostmoderaties". In dat opzicht zullen er altijd - punten zijn of zaken waar iemand het niet mee eens is.
Je verliest er geen karma mee, maar je krijgt er wel minder voor dan als je modereert op de eindscore. Daarom is dat ook geen goed systeem, want het stimuleert inderdaad papagaaimodden.Overigens is het bij mij wetende momenteel niet mogelijk om met modereren karma te verliezen, maar wellicht dat iemand anders dat kan bevestigen aangezien ik niet 100% zeker er van ben hoe het momenteel met papagaai modden ervoor staat.
En toch wordt het keer op keer weer als excuus gebruikt.Overigens wil ook zeker niet zeggen dat het een excuus is om niets te verbeteren. Bijv. die request om boostpunten uit te schakelen sta ik zelf ook achter.
Ik bedoelde dit ook niet als daadwerkelijke oplossing, maar ik zou het wel beter vinden dan wat er nu is. (Ik schreef het trouwens, en niet @CH40Squote:
CH40S schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 21:06:
En buiten alles is het wellicht een optie om de leden gewoon te volgen, en er puur een mening-systeem van te maken. Zoals de Thumbs-up hier op het Forum.
Daarvoor zou ik je willen vragen hier even terug te lezen aangezien ik best wel wat argumenten heb gegeven al waarom dit mij een zeer slecht idee lijkt.
Daarom stel ik een report-knop voor, en dat Pro- en Powermods deze posts aanpakken. Of behoud de -1 aan Grootmeesters of Godlikes. Of verzin iets anders. Maar -1 is niet de enige manier om leden aan te sporen om zich een beetje te gedragen.Slechte reacties zul je idd waarschijnlijk altijd hebben. Maar er is nu wel een prikkel om geen -1 reacties te schrijven en bijv. dus niet op een troll in te gaan. Wat gebeurd er als die prikkel verdwijnt vraag ik mij af?
Wederom niet flauw bedoeld, maar dit gevoel krijg ik meer bij de tegenstanders van het wijzigen van het systeem, dan bij de voorstanders. De voorstanders komen met argumenten, maar ook met eventuele oplossingen. Waarbij de tegenstanders vooral aangeven dat geen enkel systeem perfect is en dat de oplossingen niet gaan werken.Ik merk dat hier nog voornamelijk alleen nog maar dezelfde argumenten en punten steeds opnieuw worden aangesneden en geen nieuwe punten meer ter tafel worden gebracht. Dat schiet voor beide partijen niet echt op.
En daar is dat argument weer...Tja uiteindelijk moet je het bij elk systeem doen met de middelen die je hebt dus dus kunt je bij elk systeem die uitspraak doen. Het systeem is niet foutloos maar hier wordt de situatie erger geschetst dan de werkelijkheid. Kijk naar de verhouding reacties welke op een verkeerde score uitkomen, en de reacties die op een goede score uitkomen.
Wat het tweede punt betreft, er wordt niet ontkent dat het systeem niet foutloos is. Daar haal ik echter niet uit dat er gezegd wordt dat het gehele systeem niet deugd.
Ping - pong - ping - pong - etc...Hier ga je weer voorbij aan de eerdere zaken moderatie aan.die in dit topic genoemd zijn. Er wordt hier dus ook vaak genoeg aangegeven dat het moderatie systeem voor het gros van de reacties wel goed werkt. Of sommige klachten niet gegrond zijn omdat de score wel goed staat maar gebruikers het er niet mee eens zijn.
Het kost je geen karma, maar het levert je minder op. En ook dat werkt papagaaimodden in de hand.Waar ik op doelde is dat het bij mij wetende geen karma kost als een reactie 10x een +3 moderatie ontvangen heeft, en je geeft er zelf als enige een +1 aan.
-1 scores is niet de enige mogelijke prikkel om vervelend gedrag tegen te gaan.Nee dat is niet hoe ik het bedoel. Nu is er een prikkel om gewoon niet te reageren op duidelijke flames of een troll. Of om zelf niet te gaan flamen en om ook netjes te blijven reageren in een discussie richting andere gebruikers. Ik vraag mij af wat als die prikkel dus weg valt.
En zoals ook al vaak is aangedragen over de jaren, is dat het huidige systeem in deze vorm ook niet de oplossing is, omdat het toch als mening-systeem gebruikt wordt. Het gaat niet om de bedoeling, het gaat om hoe het gebruikt wordt. En het punt is dat het dan beter is om het systeem te maken zoals het gebruikt wordt, dan het systeem te laten zoals het is, en dat een deel op mening modt, en een deel op inhoud. Want zo is er geen consistentie.Hier ga ik ook weer terug verwijzen naar mijn reacties eerder in het topic waar ik uitgebreid argumenten heb gegeven waarom een systeem wat draai om mening modden mij een slecht idee lijkt.
-zeehond in "Mening-modders / moderatie-systeem"
Een veel voorbij gekomen klacht is dat tweakers niet meer is wat het geweest was om dat de kwalieit of inhoud ontbreekt. Dan lijkt het mij allerminst handig om een systeem in te voeren wat niet meer draait om kwaliteit.
Inderdaad, helemaal mee eens.Kiswum schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 19:56:
Ik zou zeggen, vraag om de mening van de gebruikers. *knip*
Er zijn ook andere opties dan een poll (Zelfs regeringen gebruiken referenda, maar dat terzijde).Bor schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 21:46:
Ik ben zelf geen voorstander voor een poll. De reden hiervoor heb ik eerder al eens aangegeven. Een poll is in mijn ogen totaal niet geschikt om enige waarde aan te hangen in dit geval. Sommige mensen klagen bijvoorbeeld over meningmoderaties maar hebben zelf de moderatierechten om precies deze reden uitgezet gekregen of hebben het moderatie cq reactie systeem gebruikt om karma te farmen of soortgelijke voorvallen. Anderen zijn vooral van mening dat de scores die ze ontvangen te laag zijn terwijl ze kijkende naar de moderatie FAQ gewoon kloppen. Dit zie je in een poll niet terug terwijl wij dat inzicht wel kunnen verkrijgen bij bijvoorbeeld reacties in het frontpage moderatie forum. Een poll kan ook leiden tot valse verwachtingen. Hoewel we natuurlijk altijd open staan voor kritiek en verbeteringen is het uiteindelijk aan de crew wat er met de opmerkingen gebeurt.
Mogelijkheden voor feedback zijn er op dit moment imho genoeg. In de praktijk zie je, zo ook hier, slechts een handje vol mensen reageren.
[ Voor 67% gewijzigd door lars_jj op 09-07-2017 19:35 ]
[ Voor 52% gewijzigd door lars_jj op 09-07-2017 18:59 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Zeehond op 09-07-2017 19:19 ]
200 fish found!
[ Voor 3% gewijzigd door lars_jj op 09-07-2017 19:38 ]
200 fish found!
En dat geeft veel leden een negatief gevoel. En dat lijkt me zeker niet de bedoeling. Daarom stel ik ook voor om hier bij meer leden onderzoek naar te doen, hoe zij erover denken.Er zijn foute eindscores, maar zelfs de goede eindscores hebben veel te veel foute moderaties.
200 fish found!
[ Voor 33% gewijzigd door CH4OS op 10-07-2017 00:13 ]
De definitie van een beginnende moderator is iemand die net begint met modererenCH40S schreef op maandag 10 juli 2017 @ 00:09:
Ik ben ook benieuwd naar de definitie van 'beginnend moderators', iemand kan best jaren een account hebben, maar pas recent begonnen zijn met modereren. Voor de mensen in het zwart is het dan lastig oordelen of iemand een beginnend (FP) 'moderator' is. De FP statussen zijn er niet echt voor te gebruiken, bijvoorbeeld omdat iemand wel veel op de FP reacties plaatst e.d.
Laten we ons concentreren op reacties die op de foute score beland zijn en niet op verdwaalde foute moderaties.
Ik begrijp de inkopper, maar moet zeggen dat ik een dergelijke bijdehante reactie niet echt waarderen kan. Je weet volgens mij prima wat ik wel bedoelde.Bor schreef op maandag 10 juli 2017 @ 08:20:
De definitie van een beginnende moderator is iemand die net begint met modereren
Het gaat mij er om dat een normale user niet kan zien of iemand 'beginnend moderator' is of niet (jullie kunnen het immers wel) en kan daar dus geen rekening mee houden als een moderatie teveel mis- en/of meningmods heeft gekregen.Of iemand al jaren lang een account heeft (maar bijvoorbeeld een lurker is)of net is geregistreerd maakt niet uit. Overigens zie ik niet in waarom dat voor een normale user relevant is. Het is niet voor niets niet inzichtelijk wie welke moderatie heeft doorgevoerd.
Tja, een gebruiker die het topic niet kent zal denk ik wel afschrikken als hij ziet dat hij een aantal -1 reacties (bijvoorbeeld) heeft gehad en zal zijn bericht bewerken over de moderatie, wat vervolgens een punt aftrek oplevert. Daarnaast bemoeilijken mis- en meningmods natuurlijk het werk voor de moderators die wel goed modereren. @lars_jj heeft imo daarin wel degelijk een punt. Om ons hier dan ook aan een dergelijke regel te gaan houden, terwijl we het hier over het systeem hebben en niet de reacties, is naar mijn idee niets anders dan de kop in het zand steken.Wat betreft losse niet kloppende moderaties; hier wordt actief naar gekeken. Wat mij betreft hanteren we dezelfde "regel" als in het mismoderatietopic
[ Voor 16% gewijzigd door CH4OS op 10-07-2017 08:51 ]
Het is inderdaad een inkopper. De definitie is niet anders dan dat. Jammer dat je het als bijdehand ervaart.CH40S schreef op maandag 10 juli 2017 @ 08:46:
[...]
Ik begrijp de inkopper, maar moet zeggen dat ik een dergelijke bijdehante reactie niet echt waarderen kan. Je weet volgens mij prima wat ik wel bedoelde.Was het vice versa geweest had jij het vast ook niet gewaardeerd.
Een normale user hoeft ook niet te zien wie een beginnend moderator is en wie niet. Dergelijke informatie wordt, net als de daadwerkelijke uitgedeelde score per user, niet voor niets achterwege gelaten.Het gaat mij er om dat een normale user niet kan zien of iemand 'beginnend moderator' is of niet (jullie kunnen het immers wel) en kan daar dus geen rekening mee houden als een moderatie teveel mis- en/of meningmods heeft gekregen.
Op de manier zoals je reageerde, met die emoticon er achter, kon ik ook niet anders inderdaad.Bor schreef op maandag 10 juli 2017 @ 08:56:
Het is inderdaad een inkopper. De definitie is niet anders dan dat. Jammer dat je het als bijdehand ervaart.
De exacte details hoeft een normale user niet te weten. Om meer empathie te hebben voor een beginnend moderator, zou het dan wel fijn zijn om op zijn minst te weten hoeveel moderaties er uitgedeeld zijn door beginnend moderators*. Anders heeft het punt van @-zeehond om rekening te houden met hen totaal geen nut of zin, als we het toch niet hoeven te zien...Een normale user hoeft ook niet te zien wie een beginnend moderator is en wie niet. Dergelijke informatie wordt, net als de daadwerkelijke uitgedeelde score per user, niet voor niets achterwege gelaten.
[ Voor 93% gewijzigd door CH4OS op 10-07-2017 09:30 ]
Die informatie is niet beschikbaar voor normale users. Je kunt in je hoofd rekening houden met het feit dat je altijd ook te maken hebt met startende moderators naast de meer ervaren mensen.CH40S schreef op maandag 10 juli 2017 @ 09:09:
[...]
. Om meer empathie te hebben voor een beginnend moderator, zou het dan wel fijn zijn om op zijn minst te weten hoeveel moderaties er uitgedeeld zijn door beginnend moderators.
Dus de optie van @-zeehond om rekening te houden met dergelijke beginnend moderators gaat niet werken, er zijn namelijk ook gebruikers die verre van beginnend moderators zijn.Bor schreef op maandag 10 juli 2017 @ 09:45:
Je kunt in je hoofd rekening houden met het feit dat je altijd ook te maken hebt met startende moderators naast de meer ervaren mensen.
Tja, zoals ik al eerder aangaf, is dit ook altijd een excuus, niet alleen hier trouwens. Ja, er wordt met het moderatiesysteem erkend dat het systeem niet vlekkeloos is, men krijgt hier graag feedback voor. Die feedback wordt gegeven (hence o.a. dit topic), maar niets werkt, valt in herhaling, gaat niet werken, of vanuit de crew is het niet wenselijk. En dan is er de 'devtijd is niet onbeperkt'We blijven een beetje in rondjes lopen zo.
[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 10-07-2017 10:09 ]
Verwijderd
[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2017 10:54 ]
Die kan je beter melden in Het kleine-mismoderatietopic deel XXIX. Dit topic gaat over het moderatiesysteem, niet fout gemodereerde reacties.Verwijderd schreef op maandag 10 juli 2017 @ 10:19:
Verwijderd in 'nieuws: Trump: gezamenlijke Cyber Security-eenheid met Rus...
Het gaat zeer tegen mijn principes in om mismoderatie op eigen reacties aan te dragen, IMO is dat aan andere Tweakers.
In dit specifieke geval vind ik het toch nodig omdat mijn bericht een link bevat die bewijst dat Russische hacks op de Amerikaanse verkiezingen fakenews zijn, gecreëerd door CNN voor views.
2x +3 omdat er 2 Tweakers zijn die willen dat de waarheid gezien wordt en 8x -1 omdat 8 Tweakers de waarheid verborgen willen houden.
Kunnen jullie hier a.u.b. even naar kijken?
Veel van de zaken die in dit geval worden geopperd hebben de revue al eens gepasseerd of zijn intern al besproken. Soms moet je het gewoon ook met de feedback vanuit de crew doen denk ik. Hoewel we natuurlijk altijd open staan voor kritiek en verbeteringen is het uiteindelijk aan de crew wat er met de opmerkingen gebeurt (dit heb ik al eerder aangegeven).CH40S schreef op maandag 10 juli 2017 @ 09:54:
[...]
Tja, zoals ik al eerder aangaf, is dit ook altijd een excuus, niet alleen hier trouwens. Ja, er wordt met het moderatiesysteem erkend dat het systeem niet vlekkeloos is, men krijgt hier graag feedback voor. Die feedback wordt gegeven (hence dit topic), maar niets werkt, valt in herhaling, gaat niet werken, of vanuit de crew is het niet wenselijk. En dan is er de 'devtijd is niet onbeperkt' en 'heeft geen prio' er nog. Zo werk je die herhaling (vanuit de user) als crew zijnde wel in de hand, als je wel feedback wilt, maar niets met de feedback doet en/of kan.
Wellicht offtopic, maar de vicieuze cirkel ligt dan natuurlijk heel erg op de loer, natuurlijk wordt het dan herhaling. Wellicht niet door dezelfde gebruiker aangedragen, maar de feedback wordt dat wel. En dan komt er wellicht toch een keer een punt, om er iets mee te gaan doen, als diverse gebruikers door de jaren heen bijvoorbeeld, dezelfde feedback geven, onafhankelijk van elkaar. Begrijp mij niet verkeerd, ik begrijp prima wat je zegt, maar bij terugkerende topics over diverse onderwerpen, moet je dan dus ook niet raar opkijken als discussies opnieuw aangeslingerd worden. Aangeven dat men in herhaling valt, is dan wel een beetje een dooddoener.Bor schreef op maandag 10 juli 2017 @ 10:32:
Veel van de zaken die in dit geval worden geopperd hebben de revue al eens gepasseerd of zijn intern al besproken. Soms moet je het gewoon ook met de feedback vanuit de crew doen denk ik. Hoewel we natuurlijk altijd open staan voor kritiek en verbeteringen is het uiteindelijk aan de crew wat er met de opmerkingen gebeurt (dit heb ik al eerder aangegeven).
Ik hoop ook dat het uitschakelen van boostpunten uiteindelijk een wat beter gewogen moderatie geeft. Nu weet ik even niet met welke factor een boost de score versterkt, maar als dat bijvoorbeeld een vaste 2x of 3x is, dan zullen de +2 of +3 moderaties wel gaan toenemen, vrees ik. Maar goed, dan vallen ze imo wel sneller (en beter) op dat het een mis- of meningmoderatie is.Zelf hoop ik dat de " mooie features " suggestie voor het uitschakelen van de boostpunten een mooie kans maakt om doorgevoerd te worden. Dat lijkt mij in ieder geval een goede stap in de juiste richting.
Hiervoor hoef je idd niet iedereen zijn status te weten even als je niet hoeft te kunnen zien wie er gemodereerd heeft. Het is alleen handig om in gedachte te houden dat ze er zijn en niet meteen concluderen van als een score afwijkt het meteen een mening mod is, maar ook van een beginnende moderator kan zijn die net een bepaald element van een reactie in de gaten had die ervarene er wel uit pikken. Inhoudelijk is het verder werk van de PowerMods.CH40S schreef op maandag 10 juli 2017 @ 09:54:
[...]
Dus de optie van @-zeehond om rekening te houden met dergelijke beginnend moderators gaat niet werken, er zijn namelijk ook gebruikers die verre van beginnend moderators zijn.Dus links- of rechtsom moet je of een user overschatten, of een andere user onderschatten.
200 fish found!
[ Voor 23% gewijzigd door BramV op 13-07-2017 18:21 ]
Nee. Dit is gewoon pure onzin en verpest het voor de mensen die wel normaal moderen.BramV schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 18:08:
Misschien het -1 gaan limiteren. Beginnen met 1 per week. ALs je dat dan een tijdje goed doet (maand?), mag je er 2 uitdelen etc etc... Als je teveel -1 uitdeelt die niet met de meerderheid of PowerMods overeenkomt krijg je er weer 1 minder?
Ik vind het Troll gehalte zeer hoog met vaak opmerkingen die helemaal niet over het onderwerp gaan. Ik ben gespecialiseerd in Ziggo opmerkingen. Vaak hebben mensen problemen (gehad) en dan iedere keer maar weer de 'standaard' opmerkingen over Ziggo hoe slecht het is. Steeds maar weer dezelfde opmerkingen die niets toevoegen. Ik vind het Troll gedrag en er zou ook een speciale cijfer voor moeten komen of letters?
Voorbeeld:
https://tweakers.net/nieuws/127135/ziggo-brengt-update-uit-die-problemen-packet-loss-connect-box-moet-oplossen.html
Hier ben ik het mee eens, maar dergelijke reacties kun je toch op -1 zetten?
Zie hierboven.Hemaworstje 13 juli 2017 17:54
Was er klaar mee,heb Ziggo opgezegd.
Krijg volgende maand XS4all,hopelijk beter.
Op de zaak is het retestabiel en sneller dan Z.
- heeft niets met het onderwerp te maken
- verteld niet wat het probleem was/is en wat hij er aan heeft gedaan?
- Xs4all is niet per definitie beter of sneller dan Ziggo. Dsl kan net zo goed problemen opleveren
- Vergelijken met de zaak of andere aansluiting geheel overbodig.
Dus jij wilt "elke troll reactie of reactie die je niet bevalt" gelijk helemaal weg hebben door middel van een -2? Als je reacties van -1 verbergt zie je ze ook niet en hoef je ze niet te lezen.Ook opmerkingen zoals 'ik vind de kleur niet mooi' vind ik zeer ergerlijk. Het zou mooi zijn als die meteen zouden verdwijnen... Dus als bijv 2 powermods het erover eens zijn meteen weg... dat scheelt ook een hoop gedoe en misschien leren de plaatsers dan ook om daarmee te stoppen.
[ Voor 94% gewijzigd door Tjolk op 25-07-2017 14:50 ]
[ Voor 18% gewijzigd door Peatsmoke op 11-08-2017 10:35 ]
Imho wil je juist het verschil in moderatieweging zo klein mogelijk laten. Een tag als karmakoning / keizer zegt niet altijd direct iets over het kennisniveau van het betreffende onderwerp jammer genoeg en al helemaal niets over de kennis van het moderatiesysteem. Ik zie daar weinig toegevoegde waarde anders dan dat het het systeem meer ondoorzichtig maakt.Simmity schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 11:52:
Verder is het misschien nog een idee om personen die karmakoning/keizer zijn in een bepaald onderwerp of een bepaalde hoeveelheid karma hebben van deze onderwerpen sterkere moderatie mogelijkheden te geven?
[ Voor 10% gewijzigd door Bor op 31-08-2017 08:44 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq