Tweakers idiote moderatie systeem.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik ben het zat met de moderaties.

Men stelt gewoon een vraag over het artikel, sowieso on topic dus, maar het valt blijkbaar verkeerd. Toegegeven, het besproken onderwerp was wel ingewikkeld, en mijn verwoording is waarschijnlijk niet den beste, maar het was inhoudelijk en informatief voor waarschijnlijk een selecte groep, dus zou geen reden moeten zijn om naar beneden gemodereerd te worden. Dat is gewoon heel erg jammer. Vervolgens komt er een bijdehante comeback die natuurlijk voor de gemiddelde hersenloze wel in aanmerking komt voor likes. Niet dat ik me dat normaal druk om maak, maar het is gewoon zo zonde, en grotendeels onnodig. Blijkbaar doet een groot deel van de moderators maar wat, of ze nou weten waar het over gaat of niet, en daar begint het probleem.

Het andere euvel is dat er altijd een oordeel expliciet in beeld moet staan, is dat nou nodig? Tuurlijk, geef de echt informatieve posts een thumbs up en een kleurtje. Maar wat heeft het voor zin om echt overal een oordeel aan te hangen, zeker als het zo onbetrouwbaar is in 'het midden' en in sommige gevallen ook het onderste met ongewenste posts door bijvoorbeeld een misverstand. Waarom zou er immers anders een Frontpagemoderatie topic nodig zijn.

Wat ook zo vreemd is dat de ongewenste posts juist een extra opvallend knalrood blokje krijgen als een groot uithangbord. De logica daar is ver te zoeken.

Naar mijn idee zijn er een aantal vrij simpele oplossingen voor al het drama. Ten eerste beoordelingen pas actief maken bij een minimum van 10 inputs of iets dergelijks, en ten tweede enkel en alleen een badge laten zien bij posts die daadwerkelijk +1 of meer hebben verdient.

Het GoT forum is een goed voorbeeld waar vrije discussie gewoon mogelijk en aangenaam is, en het niet om points of de spotlight gaat. Alleen de posts die misschien een schouderklopje verdienen krijgen dat, en de rest is gewoon normale conversatie. Dat kunnen soms dingen zijn die niet tot de populaire opinie horen, maar dat hoort er ook bij. Je kan daar gewoon overheen lezen, maar je kan er ook wel degelijk wat van opsteken!

[ Voor 72% gewijzigd door jesper86 op 31-10-2017 13:13 ]

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Op zich begrijp ik de eerste moderatie enigszins wel. Jouw eerste vraag was wat ongelukkig geformuleerd en ik moest hem ook twee keer lezen voordat ik hem begreep. Jouw reactie op Nas T die blijkbaar de vraag ook niet goed begreep doet vervolgens ook niet goed aan de score "Een zeer behulpzame reactie Nas .." (komt niet heel vriendelijk over) Een -1 zou wellicht wat zwaar zijn (net als de reactie van Nas T die op jouw vraag reageerde en ook eerst op -1 stond), maar ik kan de -1 gevers ook wel een beetje begrijpen. De scores waar de reacties nu op staan lijken mij beter.

De scores zijn interessant voor de lezer die reactie kan filteren waarbij de scores een indicatie geven hoe informatief deze zijn (als het moderatie systeem goed zijn werk doet). Eventueel zou je het https://tweakers.net/info/faq/moderatiesysteem/ eens kunnen doornemen om een betere indruk te krijgen waar de scores precies voor staan en waarom sommige reacties een hogere score krijgen als andere (dit is even los van de score waar de reacties eerder vandaag op stonden die jij hier vandaag aanhaalde).

Een -1 lijkt mij niet echt iets waar je je constant druk over hoef te maken als je op de frontpage actief bent of iets wat een discussie in de weg staat. zolang je onder andere netjes naar andere gebruikers reageert, dus niet schelden, zwaar off-topic reacties posten, trollen of andere zaken post die niet door de beugel kunnen, en je zult niet snel een -1 krijgen. Nu vindt er wel eens een mismoderatie plaats, maar je hebt je weg naar hier gevonden als de score in jouw ogen niet correct is. En ja op het forum kan je alleen duimpjes krijgen van andere gebruikers, maar ook daar kun je niet zomaar alles posten zonder dat de schaar erbij wordt gepakt ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Zeehond op 15-09-2016 21:11 ]

Select * from fish

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Ongelukkig geformuleerd of niet, dat doet er niet toe. Het is gewoon on-topic, en als een bijdehante comeback die niks met het artikel te maken heeft dan wel word beoordeeld als on-topic, dan draait het dus om likes, en niet onpartijdig modereren. De enige reactie die niet netjes was is de zijne, er daar mag ik dan best even op reageren danwel met kleine letters. Verder bleef ik namelijk gewoon on topic.

Je zegt dat het nu is verbeterd, maar mijn reacties staan nogsteeds op off-topic. Dat is toch ongelooflijk. Het kan werkelijk niet meer inhoudelijk zijn, meerdere mensen hebben er wat van opgestoken, maar nog is men er tegen? Ik heb het idee dat het onderwerp besproken de meeste mensen gewoon voorbij gaat, en dat is prima, maar dat zou niet op deze manier effect moeten hebben.

Anyway, het ging me niet specifiek om deze moderaties, maar om het feit dat het frontpage moderatie systeem zo lek is als een mandje.

[ Voor 36% gewijzigd door jesper86 op 31-10-2017 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:38

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Het probleem is daar helemaal niet dat het systeem brak is (of dat al dan niet zo is laat ik in het midden, ik kom niet veel op de FP) maar dat er vrijwel niet gemod is. De meeste van jouw posts daar hebben niet meer dan 3 stemmen gehad en zijn dus heel snel beïnvloed door iemand die fout modt. Elk systeem gaat nat wanneer een artikel blijkbaar een relatief kleine niche aanspreekt waardoor er maar 14 reacties op komen en er dus ook weinig gemod zal worden.

[ Voor 9% gewijzigd door NMe op 16-09-2016 14:25 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Wat dus een zwakke eigenschap van het systeem is.
Het werkt op dat moment niet naar behoren. Ofwel, brak.

Slechts het puntje van de ijsberg als je het mij vraagt.

[ Voor 22% gewijzigd door jesper86 op 16-09-2016 14:27 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Noem mij eens een systeem dat wél werkt op het moment dat het door slechts 3 mensen gebruikt is? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Het GoT forum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-06 00:45

xleeuwx

developer Tweakers Elect
NMe schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 14:27:
Noem mij eens een systeem dat wél werkt op het moment dat het door slechts 3 mensen gebruikt is? :?
De NS :Y), als er meer bij komt wordt het pas een ramp :X

Er zouden gewoon even wat meer moderates moeten komen en dan worden de reacties vanzelf beter, maar verwacht niet dat binnen 2min je gelijk een +3 hebt. Daarnaast reageer en kijk je naar de reacties om de reacties niet om de status van een reactie lijkt mij. Vaak genoeg zijn er reacties met 0 waar ik meer aan het als de +3 omdat die persoon toevallig even een linkje van het artikel gekopieerd heeft

[ Voor 3% gewijzigd door xleeuwx op 16-09-2016 14:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Je bedoelt die duimpjes? Dat betekent niks, in dit artikel zou je bericht met een dergelijk systeem misschien twee likes gehad hebben. Onder een artikel voor een populairder project zouden dat misschien 200 likes zijn. En onder een bericht voor het meest populaire nieuwsitem ooit op Tweakers misschien wel 1000. Daar valt dus niet op te filteren zoals dat nu wel kan; als je -1 en 0 uitfiltert heb je meestal echt alleen maar goeie inhoudelijke reacties om te lezen, met enige foutmarge. Die foutmarge wordt kleiner naarmate je langer wacht en dan pas kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:41

MsG

Forumzwerver

Overigens werkt meta-gejammer als "Is gewoon een normale vraag jongens." of wat je ook wel ziet "hey jongens, dit moet geen -1 zijn maar een 0 vieze modders" wel als een rode lap voor vele modders denk ik.

Overigens is de vraag wel ontopic maar vind ik het zelf gecombineerd met de brakke formulering wel een krap-aan +1

Vaak zie ik ook dat moderaties bij wijze van pas de volgende dag goed staan. Maar het momentum van een artikel is misschien maar een halve dag, waardoor het vaak effectief voor vele lezers verkeerd staat, dat vind ik wel een groot nadeel.

[ Voor 27% gewijzigd door MsG op 16-09-2016 15:34 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
xleeuwx schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 14:30:
[...]
Er zouden gewoon even wat meer moderates moeten komen en dan worden de reacties vanzelf beter, maar verwacht niet dat binnen 2min je gelijk een +3 hebt. Daarnaast reageer en kijk je naar de reacties om de reacties niet om de status van een reactie lijkt mij. Vaak genoeg zijn er reacties met 0 waar ik meer aan het als de +3 omdat die persoon toevallig even een linkje van het artikel gekopieerd heeft
Het gaat me niet om de puntjes maar de negativiteit die zo op de voorgrond word geplaatst door alles prominent te labelen, en daar help je niemand mee. Het is prima om de goede informatieve posts omhoog te plaatsen met een duimpje, maar aan het andere einde gaat er continu zoveel mis - dat is gewoon niet nodig.

[ Voor 28% gewijzigd door jesper86 op 31-10-2017 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
NMe schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 14:32:
[...]

Je bedoelt die duimpjes? Dat betekent niks, in dit artikel zou je bericht met een dergelijk systeem misschien twee likes gehad hebben. Onder een artikel voor een populairder project zouden dat misschien 200 likes zijn. En onder een bericht voor het meest populaire nieuwsitem ooit op Tweakers misschien wel 1000. Daar valt dus niet op te filteren zoals dat nu wel kan; als je -1 en 0 uitfiltert heb je meestal echt alleen maar goeie inhoudelijke reacties om te lezen, met enige foutmarge. Die foutmarge wordt kleiner naarmate je langer wacht en dan pas kijkt.
Ik doel meer op wat er niet is. Je kan hier gewoon een normale conversatie houden zonder dat de aandacht word getrokken naar de score ervan, tenzij daar reden voor is en iets daadwerkelijk een duimpje verdient. Dat is gewoon een goed werkend en bewezen systeem.

Wanneer iets echt ongewenst is of tegen de regels dan zijn er moderators om daar wat aan te doen, net als op de frontpage, maar dan wel onpartijdig zoals het hoort, en niet zo op de voorgrond. Wanneer iets op de frontpage een 0 krijgt of vooral met -1 dan word daar juist de aandacht naar getrokken met een fel rode kleur, dat is toch een omgekeerde wereld.

Het enige voordeel van het 'filteren' is dan nog als je echt alleen +1 of meer reacties wil lezen, maar dan mis je dus alle goede reacties die door 1 sacherijnig persoon omlaag gemodereerd zijn, of dus door mensen die de feiten of kennis gewoon niet hebben om er over te kunnen oordelen - maar dat toch doen.

[ Voor 53% gewijzigd door jesper86 op 31-10-2017 12:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
Ik zou zeggen, besteed wat meer aandacht aan het formuleren van je reacties dan aan de moderaties erop en alles komt vanzelf goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
TWyk schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 15:07:
Ik zou zeggen, besteed wat meer aandacht aan het formuleren van je reacties dan aan de moderaties erop en alles komt vanzelf goed.
Nogmaals, dat maakt mij ook niet uit. Het punt is dat de beoordelingen zo prominent als enorme knoppen met felle kleuren naast ieder commentaar staan. Je kan er dus gewoon niet omheen. Op geen enkele andere site is dit een issue.

Het feit dat er een heel Frontpagemoderatie forum nodig is voor dit probleem zegt toch al genoeg.

[ Voor 43% gewijzigd door jesper86 op 31-10-2017 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

461943

Wat maakt het je uit wat een aantal willekeurige mensen vinden van wat jij op het internet pleurt? Negeren en doorleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
461943 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 15:34:
Wat maakt het je uit wat een aantal willekeurige mensen vinden van wat jij op het internet pleurt? Negeren en doorleven.
Nogmaals, dat maakt mij ook niet uit. Het punt is dat de beoordelingen zo prominent als enorme knoppen met felle kleuren naast ieder commentaar staan. Je kan er dus gewoon niet omheen. Op geen enkele andere site is dit een issue.

Het feit dat er een heel Frontpagemoderatie forum nodig is voor dit probleem zegt toch al genoeg.

[ Voor 99% gewijzigd door jesper86 op 31-10-2017 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

jesper86 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 14:18:
Ongelukkig geformuleerd of niet, dat doet er niet. Het is gewoon on-topic, en als een reactie op een reactie wat slechts een persoonlijke opmerking is die niks met het artikel te maken heeft dan wel beoordeeld wordt als on-topic, dat duid erop dat het gaat om likes, en niet onpartijdig modereren. De enige reactie die niet netjes was was de zijne, er daar mag ik dan best op reageren met kleine letters. Verder bleef ik namelijk gewoon on topic.
Jouw eerste reactie met daarin jouw vraag ben ik ook van mening dat on-topic een goede score zou zijn, maar juist op het moment dat de vraag ongelukkig geformuleerd is en het voor meerdere mensen gewoon niet duidelijk is wat er nu bedoeld wordt, kan ik begrijpen dat er 0 wordt gegeven.
Als je bedoelt op Nas T in 'nieuws: Venus Optics werkt aan ultragroothoekobjectieven voor syste... dat deze onterecht op +1 stond, ja daar zie ik geen relevante bijdrage voor de discussie en dus ook geen +1 in, en inmiddels staat deze ook op een betere score 0. Wat mij ook een prima score lijkt gezien ik er verder ook geen relevante bijdrage in zie voor de discussie. Echter blijf ik wel bij mijn punt dat ik de -1 gevers voor jouw reactie met “Een zeer behulpzame reactie Nas ..” kan begrijpen (of het nu kleine of normale letters zijn), hoewel een -1 in mijn ogen te streng zou zijn.

Nas T in 'nieuws: Venus Optics werkt aan ultragroothoekobjectieven voor syste... is geen reactie die ik niet netjes kan noemen, zoals hij zelf later ook aangeeft heeft hij jouw vraag verkeerd begrepen, dit legt hij naar mijn idee ook gewoon netjes uit in Nas T in 'nieuws: Venus Optics werkt aan ultragroothoekobjectieven voor syste....
Nas T in 'nieuws: Venus Optics werkt aan ultragroothoekobjectieven voor syste... en jouw reactie daarop (jesper86 in 'nieuws: Venus Optics werkt aan ultragroothoekobjectieven voor sy... staan inmiddels niet meer op -1, maar op 0 wat mij voor bijde reacties een prima score lijkt.
Je zegt dat het nu is verbeterd, maar mijn reacties staan nogsteeds op off-topic. Dit is echt ongelooflijk, ben je nu serieus? Het gaat gewoon over het artikel. Meerdere mensen hebben hier wat van opgestoken over het artikel en zelfs lenzen in het algemeen. En nog is dit off-topic? Wat is dit. Ik heb het idee dat het onderwerp besproken jou ook voorbij gaat, en dat is prima, maar dat zou niet op deze manier effect moeten hebben.
Jouw vraag stond in eerste instantie op (zie jouw eigen afbeelding) +1, gisteren toen antwoord gaf op jouw reactie hier stond hij nog steeds op +1 echter is hij daarna 0 gezakt, daar kan ik weinig aan doen, hooguit ook een screenshot in mijn reactie kunnen opnemen wat ik versta onder betere score. Let wel op dat een +1 voor jouw eerste reactie (jouw vraag) mij een betere score lijkt, is slechts mijn moderatie van wat een betere score zou zijn voor die reactie. (wellicht als je jouw vraag iets verduidelijk had met eren edit had hij nu gewoon op +1 gestaan)
Het ging me in eerste instantie nog niet eens zo om deze moderaties, maar het feit dat het huidige systeem zo lek is als een mandje. En jij weet dat hier weer alleen maar te versterken. Ik kom juist hier omdat je hoopt dat het hier een beetje serieus en informatief blijft, en niet gaat om likes. Blijkbaar werkt dit nog niet helemaal. Ik heb helemaal geen behoefte om scores te ontvangen, en ik hoef ze ook niet te zien van anderen. Ik blijf zoals gezegd van mening dat het de frontpage niet ten goede doet om dit zo prominent aanwezig te houden, tenzij iets echt als must-read wordt gezien.
Ik ben benieuw op welke manier ik volgens jou versterkt voor jouw dat jij het systeem zo lek als een mandje vindt, zonder onderbouwing is het namelijk een beetje een losse flodder. Daarnaast probeer ik hier gewoon wat informatie te geven, duidelijk is dat je het er niet mee eens bent, dat mag maar om het dan hier weg te zetten als iets wat gewoon maar draait om likes, Het ontvangen van een score van een reactie hoort er gewoon bij, maar als je niet van gedachte bent veranderd door de hier gegeven input, en scores niet wens te zien kun je de volgende regel toevoegt aan je custum css, en dan ben je er vanaf.

.reactieHeader .scoreButton {
cursor: pointer;
float: right;
margin: 5px 0 0;
display: none;
}

edit:
jesper86 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 15:44:

ps. Hoewel mijn getoonde frustratie hier anders doet vermoeden is het echt niet zo dat ik iemand ben die alleen dislikes krijgt en niet snapt waarom. Dat gaat prima, het gaat mij erom dat die ene keer dat het niet klopt het zegmaar verpest voor de rest van het bezoek (of dat nou bij mijzelf is of bij een ander zie gebeuren). En dat is gewoon zonde aangezien het niet nodig is.
Ik begrijp je frustratie wel, en geloof me de meeste moderators zouden denk ik wel willen dat het systeem altijd foutloos werkt, maar en zullen denk ik maar weinig systemen zijn die altijd perfect werken. De scores zijn handig om gemakkelijk informatieve reacties te vinden tussen de vele reacties als het systeem goed werkt, en om ook daarmee met een een positieve noot te eindigen, kijk eens naar hoeveel reacties er op een dag gemodereerd worden en hoeveel er hier gemeld worden en welk percentage dus een foutieve score heeft ontvangen, en je zult denk ik zien dat het meeste gewoon een goede score ontvangt en die enkeling die een foute score ontvangt wordt meestal snel goed gezet.

[ Voor 9% gewijzigd door Zeehond op 16-09-2016 21:26 . Reden: toevoeging laatste alinea ]

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Nu we het er toch over hebben; worden de meeste scores gecontroleerd? :)
Regelmatig worden comment-scores aangepast door mods omdat een andere score rechtvaardiger zou zijn. Helaas ook genoeg voorbeelden hoe er soms door mods onterecht wordt gedownmod (iets met ouwe koeien..).

Worden er penalty's uitgedeeld bij steeds 'verkeerde' scores te geven? Stel 15 geven +1, en ik geef vervolgens een -1? Ja toch, of heb ik dit verkeerd gelezen?

Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

HollowGamer schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 21:28:
Nu we het er toch over hebben; worden de meeste scores gecontroleerd? :)
Regelmatig worden comment-scores aangepast door mods omdat een andere score rechtvaardiger zou zijn. Helaas ook genoeg voorbeelden hoe er soms door mods onterecht wordt gedownmod (iets met ouwe koeien..).

Worden er penalty's uitgedeeld bij steeds 'verkeerde' scores te geven? Stel 15 geven +1, en ik geef vervolgens een -1? Ja toch, of heb ik dit verkeerd gelezen?

Thanks.
Wel gezien in principe iedereen kan modderen of de score kan zien kan iedereen de score controleren en indien hij/ zij denkt dat deze fout is in FM melden :)

Wat je precies bedoelt met penalty's is mij niet helemaal duidelijk. compensatie modden (een reactie staat op +1 en jij geeft een -1 zodat hij op 0 komt omdat jij 0 de goede score vind) niet de bedoeling, als dat is wat je bedoelt.

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Zeehond schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 22:14:
[...]

Wel gezien in principe iedereen kan modderen of de score kan zien kan iedereen de score controleren en indien hij/ zij denkt dat deze fout is in FM melden :)

Wat je precies bedoelt met penalty's is mij niet helemaal duidelijk. compensatie modden (een reactie staat op +1 en jij geeft een -1 zodat hij op 0 komt omdat jij 0 de goede score vind) niet de bedoeling, als dat is wat je bedoelt.
Bedoel inderdaad hoe worden deze 'fouten' gecontroleerd. :)
Zo te lezen wordt er dus niet actief naar gekeken?

Met het laatste bedoel ik eigenlijk het volgende: stel 'ik' geef bij elke post standaard -1, terwijl de verdeling ~ -1 (2), 0 (3), 1 (25), 3 (2) is. Je zou dan kunnen zeggen dat ik onterecht één -1 geef, en dus opzettelijk het systeem 'misbruik'. Met een penalty zou je kunnen zeggen; je kunt de komende uren geen mods uitvoeren en/of het uitgesloten van deelname.

In het voorbeeld hierboven is het nog overzichtelijk, maar helaas liggen de scores soms zo dicht bij elkaar, dat soms een 0/1 of zelfs hoger heel moeilijk te beoordelen is. Dit is ook in één keer het nadeel van dit systeem. Met het simpele duimpjes systeem, zie je gewoon hoeveel mensen een bepaald comment liken, en dus een hoge(re) scoren geven dan de rest van de reacties.

Ik meen mij te herinneren dat dit al gebeurd, maar wilde het hier voor de zekerheid navragen. :)

[ Voor 14% gewijzigd door HollowGamer op 16-09-2016 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _David_
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:20

_David_

FP ProMod

llama llama duck

Er wordt handmatig ingegrepen door PowerMods bij misbruik, er loopt geen automatische systeem die penalty's uitdeeld zoals jij beschrijft. :)

I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
_David_ schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 22:28:
Er wordt handmatig ingegrepen door PowerMods bij misbruik, er loopt geen automatische systeem die penalty's uitdeeld zoals jij beschrijft. :)
Ah ok, zou dit niet een goede zijn? :P
Vaak zie ik reacties met een 0, terwijl deze wel degelijk on-topic zijn.

Ik ben het niet van plan: maar in theorie zou ik nu alle comments een +3 kunnen geven, en dit niet opvallen?

[ Voor 3% gewijzigd door HollowGamer op 16-09-2016 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _David_

_David_

FP ProMod

llama llama duck

HollowGamer schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 22:30:
[...]

Er heeft in het verleden wel een "modbot" gedraaid die penalty's uitdeelde, alleen had dit het effect dat +2's en +3's nauwelijks uitgedeeld werden omdat mensen bang waren om hun modrechten te verliezen (door de modbot)

I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

[...]

Ik ben het niet van plan: maar in theorie zou ik nu alle comments een +3 kunnen geven, en dit niet opvallen?
Ook dat zal niet hard werken, als er veel moderaties op +1 zijn gedaan zal jouw +3 weinig effect5 hebben en zal de score op +1 blijven staan. Mochten er weinig moderaties zijn gedaan dan zal er een groot verschil in score zijn en zal de reactie https://tweakers.net/reacties/afwijkingen/ komen te staan, dus uiteindelijk val je toch wel door de mand denk ik.

Verder hebben vermoed ik de powermods ook nog wel wat knopjes waar wij geen weet van hebben ;) .

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
_David_ schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 22:33:
[...]

Er heeft in het verleden wel een "modbot" gedraaid die penalty's uitdeelde, alleen had dit het effect dat +2's en +3's nauwelijks uitgedeeld werden omdat mensen bang waren om hun modrechten te verliezen (door de modbot)
Dus had ik het toch goed begrepen :), .. jammer trouwens dat deze niet meer draait. :|
Hoe bedoel je dit precies? Stel 3 mensen geven een +2, dan kan je zeggen dat die dus rechtvaardig is.
Ben je de enige die één +2 uitdeelt, dan telt deze toch niet mee op dit moment.

Het lijkt mij eerder dat de verdeling niet echt lekker liep in het automatische bot-systeem.
Zeehond schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 22:36:
[...]

Ook dat zal niet hard werken, als er veel moderaties op +1 zijn gedaan zal jouw +3 weinig effect5 hebben en zal de score op +1 blijven staan. Mochten er weinig moderaties zijn gedaan dan zal er een groot verschil in score zijn en zal de reactie https://tweakers.net/reacties/afwijkingen/ komen te staan, dus uiteindelijk val je toch wel door de mand denk ik.

Verder hebben vermoed ik de powermods ook nog wel wat knopjes waar wij geen weet van hebben ;) .
Klopt, maar stel er zijn meerdere die dit onterecht doen, zoals waar velen nu een 0 score geven, dan kan dit nog weleens een probleem worden lijkt me? Met een automatische bot vang je dit probleem (deels) op, al zul je altijd wat handmatige scores moeten doen.

Het viel mij op dat het de laatste tijd meer lijkt dan voorheen, maar misschien omdat ik er nu meer op let dan voorheen. :P
Ook zie ik veel minder +2/+3 scores dan bijvoorbeeld een jaar geleden.

.. knopjes zijn altijd wel handig. :)

[ Voor 43% gewijzigd door HollowGamer op 16-09-2016 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 181786

Ik begrijp eigenlijk ook niet dat Tweakers zo krampachtig aan dit systeem blijft vasthouden. Het is lange tijd bekend dat het absoluut niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Anoniem: 181786 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 22:41:
Ik begrijp eigenlijk ook niet dat Tweakers zo krampachtig aan dit systeem blijft vasthouden. Het is lange tijd bekend dat het absoluut niet werkt.
Opzicht werkt het systeem prima, beter bijvoorbeeld hoe dit was op nujij of de comments met een hele reeks aan duimpjes.
Had daar altijd moeite echt goede reacties te vinden, terwijl ik dit bij T.net grotendeels gemakkelijker vindt.
Echter zoals al eerder aangeven, zou hier best wat in 'getweaked' mogen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij wordt er al jaren getweakt en worden er al jaren modrechten ontnomen. Het werkt niet en gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

HollowGamer schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 22:37:

Klopt, maar stel er zijn meerdere die dit onterecht doen, zoals waar velen nu een 0 score geven, dan kan dit nog weleens een probleem worden lijkt me? Met een automatische bot vang je dit probleem (deels) op, al zul je altijd wat handmatige scores moeten doen.

Het viel mij op dat het de laatste tijd meer lijkt dan voorheen, maar misschien omdat ik er nu meer op let dan voorheen. :P
Ook zie ik veel minder +2/+3 scores dan bijvoorbeeld een jaar geleden.

.. knopjes zijn altijd wel handig. :)
Helaas zoals _David_ ook schrijft had die bot die zelf kon ingrijpen ook z'n nadelen (zoek maar eens in FM op Bot).

Als ik kijk naar gisteren zijn er 68 reacties met een +2 en 3 met een +3. Een willekeurige datum in het verleden (10-11-2014) geeft 59 +2 reacties en 3 +3 reacties. Dit is natuurlijk maar een vergelijking, maar het geeft mij niet direct de indruk dat er minder +2 en +3 worden gegeven (al zou je natuurlijk altijd een uitgebreid onderzoek kunnen doen)

Select * from fish

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Misschien een suggestie voor optimalisatie; maar kunnen powermods niet bijvoorbeeld een optie krijgen om een bepaalde score te markeren als onbehoorlijk? Iedereen die die score heeft gegeven, krijgt dan een punt. (Soort van puntenrijbewijs. :')) Als je te vaak achterlijk hoge/lage moderaties geeft buiten proportie (en binnen een bepaalde tijd), en dus teveel punten krijgt, dan raak je de modrechten kwijt of komt er een flag voor een powermod om het te onderzoeken.

Wordt de pakkans dan op z'n minst niet groter? Het scheelt ook handmatig werk. En slechts een paar keer (veel) te hoog modereren zorgt er niet voor dat je de rechten kwijtraakt, en dus moet normaliter +2 of +3 geven totaal geen probleem zijn; wat het blijkbaar wel was met modbot.
Accumuleren per onderwerp (eg: valt op dat gebruiker bij onderwerp <x> veelvuldig te hoge en lage reacties uitdeelt) zou misschien ook schelen.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
HollowGamer schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 22:25:
[...]

Bedoel inderdaad hoe worden deze 'fouten' gecontroleerd. :)
Zo te lezen wordt er dus niet actief naar gekeken?
Oh jawel hoor ...
Dagelijks 'huilen' er gebruikers dat hun scores op -1 staan, of dat gebruiker @XXXX te hoog scoorde
Het kleine-mismoderatietopic deel XXVIII

In een aantal gevallen terecht, omdat de Mods daar ( imho ) goed en serieus mee omgaan, sommige extremen worden dan ook geneutraliseerd, of op de juiste waarde gezet.

* FreshMaker heeft geen waarde aan het systeem, er wordt al jaar en dag op de persoon snel gemod, geef in artikel A een comment wat iemand niet aanstaat, en je wordt wekenlang 'gestalkt' met -1 klikjes.
Vooral omdat je op je eigen draadje niet kan modden, gaan sommige pubers op jacht, en totaal onterecht minnetjes uitdelen.

Zoals meerdere op Tweakers, is ook mijn mening dat het hele modsysteem kan veranderen, de opzet die nu gewenst is, en gebruikt wordt ligt mijlenver uit elkaar.

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Anoniem: 181786 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 22:52:
Volgens mij wordt er al jaren getweakt en worden er al jaren modrechten ontnomen. Het werkt niet en gaat niet werken.
Heb je ook een idee wat wel zou werken? Het is erg gemakkelijk te zeggen dat iets niet werkt natuurlijk :)

Mijn beeld is dat er in de wereld gewoon veel mensen zijn die anders denken. In dit geval zie je een groep die denkt vanuit het systeem en proces (hoe werkt modden en wanneer doe je wat volgens de regels) en een groep die zich meer op emotie en meningen baseert. Deze tweede groep geeft over het algemeen een -1, +2 of +3 voor posts die al dan niet aansluiten bij wat zij vinden. In deze gevallen gaat het er niet om hoe inhoudelijk onderbouwd een post is. Het lijkt wat meer op Nujij.nl vind ik.

Door de groei in populariteit is Tweakers meer toegankelijk geworden voor de 'massa' waardoor er steeds meer bezoekers komen die anders zijn dan de oude garde, degenen die over het algemeen naar Tweakers komen voor de inhoud en diepgang in IT en omliggende zaken. Dat brengt ook deze problemen met zich mee denk ik.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:21

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Dat valt zeker op. De crew heeft meerdere mogelijkheden om moderaties te controleren en bij misbruik van het moderatiesysteem wordt opgetreden. Dit kan o.a. leiden tot uitschakelen van moderatierechten van de betreffende user. Hier wordt actief op gecontroleerd.
Generalisatie en niet onderbouwde mening. In de basis werkt het systeem prima en doet het precies wat het moet doen; het mogelijk maken om op kwaliteit van reacties te sorteren. Natuurlijk zijn er gevallen waarbij het systeem minder goed werkt maar dan hebben we het in bijna alle gevallen over beginnende modders die het systeem niet begrijpen of over misbruik (bijvoorbeeld " mee eens " stemmers).
MsG schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 14:33:
Overigens werkt meta-gejammer als "Is gewoon een normale vraag jongens." of wat je ook wel ziet "hey jongens, dit moet geen -1 zijn maar een 0 vieze modders" wel als een rode lap voor vele modders denk ik.
Dit klopt inderdaad. Het is niet gewenst commentaar omtrent het moderatiesysteem in een reactie op de frontpage te verwerken. Dergelijke opmerkingen kun je in het Frontpagemoderatie forum kwijt. Zeker in het laatste voorbeeld kun je aftrek van punten verwachten wat imho ook terecht is.

[ Voor 60% gewijzigd door Bor op 17-09-2016 09:39 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Aghanim schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 06:35:
[...]

Heb je ook een idee wat wel zou werken? Het is erg gemakkelijk te zeggen dat iets niet werkt natuurlijk :)
Ja hoor, gewoon het overbodige systeem eruit slopen of deactiveren.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Anoniem: 181786 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 11:26:
[...]

Ja hoor, gewoon het overbodige systeem eruit slopen of deactiveren.
En hoe ga je dan modereren, als je het moderatiesysteem uitschakelt?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Bor schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 09:34:
[...]

Generalisatie en niet onderbouwde mening. In de basis werkt het systeem prima en doet het precies wat het moet doen; het mogelijk maken om op kwaliteit van reacties te sorteren. Natuurlijk zijn er gevallen waarbij het systeem minder goed werkt maar dan hebben we het in bijna alle gevallen over beginnende modders die het systeem niet begrijpen of over misbruik (bijvoorbeeld " mee eens " stemmers).
Hou vooral vol dat de basis prima werkt. Mensen die er iets over zeggen hebben jaren ervaring met het systeem en zien al jaren dat het niet werkt. Maar negeer het vooral en doe het af als generalisatie en niet onderbouwde mening.

Maar goed, 1 voorbeeldje van gisteren.
Anoniem: 181786 in 'nieuws: Open bèta van Battlefield 1 trok 13,2 miljoen spelers'
+3 Spotlight 2
+2 Informatief 4
+1 On-topic 26
0 Off-topic / Irrelevant 11
-1 Ongewenst 15

Het begin met veel -1 terwijl het gewoon een mening (evengoed als de +2 reactie waarop ik reageerde) was. De mening bevalt veel mensen echter niet waardoor het uitliep op -1. Offtopic is het ook niet, indien het dat wel was zou de ractie waarop ik reageerde evengoed als offtopic gemodereerd moeten worden.
Ontopic was het wel. Informatief, twijfelachtig zo informatief was de bijdrage nou ook weer niet, slechts een mening. En spotlight al helemaal niet. Maar die kwamen binnen ter compensatie van de -1's.

Wat we hier dus zien is een zooitje. En dit soort situaties komen dagelijks vele malen voor. Er wordt voornamelijk op mening gemod. Dat zie doorgaans vooral in de Apple artikelen waar twee kampen ontstaan of Sony artikelen waar elke reactie die maar ruikt als kritiek op Sony met -1 beoordeeld wordt. Canon is ook een merk wat onaantastbaar is hier en geen kritiek kan verdragen enz enz.

Het werkt compleet niet, het enige wat het laat zien is wat populair is onder de gemiddelde Tweaker. Het zegt volstrekt niets over de inhoudelijke kwaliteit van de bijdrage zoals het beoogd is.

Maar aangezien het toch niet serieus genomen wordt laat ik het hier maar bij. Ik hoop dat je de feedback van de andere gebruikers wel serieus neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

wildhagen schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 11:29:
[...]

En hoe ga je dan modereren, als je het moderatiesysteem uitschakelt?
Waarom zou je moeten modereren?
Laat de crew de reacties die niet door de beugel kunnen maar verwijderen, dan kan de rest ongestoord reageren binnen de kaders.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Anoniem: 181786 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 11:36:
[...]

Waarom zou je moeten modereren?
Laat de crew de reacties die niet door de beugel kunnen maar verwijderen, dan kan de rest ongestoord reageren binnen de kaders.
Ja, ik denk echt dat het realistisch is om die 6-7 mensen uit de crew alle 1000+ reacties per dag door te laten nemen. Die hebben vast niks anders te doen de hele dag...

Jouw voorstel gaat geheid compleet ui de hand lopen, want dan zakt het niveau op de FP helemaal tot nujij.nl-niveau of nog verder, richting Fok-niveau.

Daar zit denk ik helemaal niemand op te wachten.

Het huidige systeem is verre van perfect, maar geheel niet modereren is nog een paar tanejs erger.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

_David_ schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 22:33:
[...]

Dat was echt frustrerend. Zeker als je een +2 of +3 gaf op een reactie die echt heel erg goed was. Met name binnen Apple, Samung en Microsoft gerelateerde artikelen.

Als iemand maar een beetje kritische vraag stelde waarvan je iets had. Jee, dit is echt goed dat dit werd gesteld. En het was ook iets valide dan modden de fanboys het weg en als jij dan +2 zei dan werd je geblokkeerd met de melding "u wijkt te veel af".

Daarom vroeg ik me ook altijd af, wat heeft het moderatiesysteem voor zin als mensen niet objectief zijn. Er zijn gewoon te veel fanboys en haters.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

wildhagen schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 11:38:
[...]

Ja, ik denk echt dat het realistisch is om die 6-7 mensen uit de crew alle 1000+ reacties per dag door te laten nemen. Die hebben vast niks anders te doen de hele dag...
Waarom zou alles doorgenomen moeten worden? Dat wordt het nu toch ook niet.
Maak gewoon een rood knopje met uitroepteken in de hoek waarmee je een reactie die echt niet door de beugel kan kan melden. Dat is alles.
Jouw voorstel gaat geheid compleet ui de hand lopen, want dan zakt het niveau op de FP helemaal tot nujij.nl-niveau of nog verder, richting Fok-niveau.
Het niveau blijft hetzelfde. Ook nu als je -1's uitdeelt blijft de reactie gewoon staan. De waardering is enkel laag.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:41

MsG

Forumzwerver

Anoniem: 181786 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 12:01:
[...]

Waarom zou alles doorgenomen moeten worden? Dat wordt het nu toch ook niet.
Maak gewoon een rood knopje met uitroepteken in de hoek waarmee je een reactie die echt niet door de beugel kan kan melden. Dat is alles.

[...]

Het niveau blijft hetzelfde. Ook nu als je -1's uitdeelt blijft de reactie gewoon staan. De waardering is enkel laag.
Nee hoor, standaard worden -1's niet getoond, zodat daar minder het accent op wordt gelegd. Ik denk als iedereen z'n zegje doet zonder een soort waardebepaling de dialogen die je nu vaak nog wel hebt compleet worden doodgeslagen, en het een one-liner-feestje wordt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• HollowGamer
  • Niet online
[...]

Het huidige systeem is verre van perfect, maar geheel niet modereren is nog een paar tanejs erger.
Dit kan toch prima met een automatisch modsysteem?
Het gaat niet om dat crew scores uitdeelt (tenminste zo lees ik het) maar hierin ondersteuning doet/krijgt.

Andere meningen zijn er altijd, alleen kunnen er genoeg mensen niet echt goed mee omgaan, zie voorbeeld hierboven bij meer merk gericht nieuws topics. Hierin worden vaak onterecht -1/0 uitgedeeld, terwijl deze toch enige vorm hebben van relevantie en/of goed geformuleerde meningen zijn.

Voorbeeld: iemand schrijft dat Android beter is dan iOS en geeft hierin een aantal voorbeelden (on-topic/gericht op nieuwsbericht), maar wordt toch gedownmod door de Apple 'fanboys' (of andersom).
Zomaar een voorbeeld waar het vaak mis gaat, maar dit heb je ook met een ander systeem.

Misschien maar een systeem waar je pas op een bepaald nieuwsbericht kan reageren/modden met een aantal bepaald karma?

• Bor

Bor

Anoniem: 181786 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 11:34:
[...]

Hou vooral vol dat de basis prima werkt. Mensen die er iets over zeggen hebben jaren ervaring met het systeem en zien al jaren dat het niet werkt. Maar negeer het vooral en doe het af als generalisatie en niet onderbouwde mening.
Leuk dat je dit stelt maar ik loop al behoorlijk wat langer mee dan jij. Mijn opmerking komt juist van iemand die al jaren met het moderatiesysteem werkt. Ik ken inmiddels de randjes en de goede punten wel ;)
Anoniem: 181786 in 'nieuws: Open bèta van Battlefield 1 trok 13,2 miljoen spelers'
+3 Spotlight 2
+2 Informatief 4
+1 On-topic 26
-1 Ongewenst 15
Die post staat momenteel op +1 wat een prima score is. Je ziet dat de netto waardering gewoon klopt. Dat er enkele mismoderaties zijn gedaan wil ik niet ontkennen maar in die gevallen wordt er met regelmaat opgetreden. Het mooie van het systeem is juist dat dergelijke excessen er worden uitgefilterd wanneer er voldoende moderaties zijn gedaan.
Het werkt compleet niet, het enige wat het laat zien is wat populair is onder de gemiddelde Tweaker.
Volgens mij reageer je hier nu uit frustratie of onderbuikgevoel. Dat het "compleet niet werkt" is gewoon onzin. Graag zie ik dan ook voorbeelden waaruit dat goed onderbouwt kan worden. Het moderatiesysteem is niet onfeilbaar maar doet imho over de linie prima zijn werk.
Maar aangezien het toch niet serieus genomen wordt laat ik het hier maar bij. Ik hoop dat je de feedback van de andere gebruikers wel serieus neemt.
Ik vind het jammer dat je op voorhand al deze conclusie trekt. In mijn ogen volledig onterecht! Feedback is absoluut welkom mits opbouwend en voorzien van duidelijke voorbeelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

NUjij was veel, veel erger dan Fok hoor. :Y)

Ik zie het probleem echt niet met dit systeem. Je geeft mensen de mogelijkheid om reacties te sorteren naar betere en mindere reacties. Zo beloon je de betere reacties en ontmoedig je in theorie ook mindere reacties. Dat laatste, tja daar zit een zwakte. Bij explosieve topics zoals de eindeloze vete tussen Android en Apple fanboys krijg je een altijd wel wat -1's van fanboys. Ik kan je verklappen dat als je dat te vaak doet, zeker nadat je een waarschuwing hebt gekregen dat je een vervelend mailtje zult ontvangen met hierin de mededeling dat je moderatierechten zijn uitgeschakeld.

Zeker de controversiële berichten worden nog wel eens verkeerd gemod. Het kost dan tijd voordat deze zijn aangepast. Is dit werkelijk zo erg? Ik denk van niet. Natuurlijk is het irritant als je enige moeite steekt in een goede reactie en iemand willekeurig -1 doet omdat iets niet bevalt. Dat is alleen geen gebrek aan het systeem maar aan de gebruiker. Het duurt meestal dan even voordat het aangepast is. Uiteindelijk komt het wel goed met die score.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _David_

_David_

FP ProMod

llama llama duck

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 20:38:
[...]

Zeker de controversiële berichten worden nog wel eens verkeerd gemod. Het kost dan tijd voordat deze zijn aangepast. Is dit werkelijk zo erg? Ik denk van niet. Natuurlijk is het irritant als je enige moeite steekt in een goede reactie en iemand willekeurig -1 doet omdat iets niet bevalt. Dat is alleen geen gebrek aan het systeem maar aan de gebruiker. Het duurt meestal dan even voordat het aangepast is. Uiteindelijk komt het wel goed met die score.
De strekking dat het moderatie systeem helemaal niet werkt klopt inderdaad niet, maar het klopt ook niet dat uiteindelijke alle scores wel goed komen.

Zeker bij controversiële onderwerpen staan de eindscores echt niet allemaal goed. (bijv: nieuws: AIVD wil encryptie in apps als WhatsApp en Telegram beperken - update)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redneckerz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-05 18:05

Redneckerz

A place to be.

jesper86 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 14:42:
[...]

Ik doel meer op wat er niet is. Niet alles wat je zegt hoeft toch een score te krijgen, alleen dat wat extra aandacht verdient, of andersom iets dat gewoonweg dikke spam is. Plus dat posts hier gewoon op volgorde staan, dat helpt ook om het onpartijdig te houden. Nogmaals, het gaat mij niet om likes.

Zoals ook hier weer te zien. Als je likes zoekt kan je het beste voor bijdehante inkoppertjes gaan.
Dat hele idee van ''likes'' en "plusjes/minnetjes'' is door de jaren heen steeds meer een tool geworden om jezelf gelukkig te maken. Immers, als je duckface selfie een hoop likes genereert, wordt jij ook blij.

Het is wel holle blijdschap trouwens.

Maar inderdaad, het is wel een beetje te erg voor woorden dat zelfs volslagen onschuldige posts - bam - naar de 0/-1 worden gezet. Zojuist een voorbeeldje gepost: Redneckerz in "Het kleine-mismoderatietopic deel XXVIII"

Dan kan er wel geroepen worden ''Ach wacht maar een dag dan staat het goed'' maar men vergeet even dat er ook veel posts gewoon ongemod blijven staan. Als dat al niet wordt gemodereerd, hoe kan ik dan verwachten dat foutief gemodereerde posts binnen een dag worden gecorrigeerd?
TWyk schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 15:07:
Ah, de bekende verkapte ''Het ligt aan de OP'' post. Als iedereen nou eens wat meer aandacht aan het formuleren van reacties deed en gewoon correct modereert had je A niet zoveel discussie en B werkt het systeem ook gewoon als behoren.

Het is tweeledig. Enerzijds omdat dit probleem van ''modrechten ontnemen, onjuist modereren'' al jarenlang hetzelfde is wat gewoon echt aan de modder zelf ligt, anderzijds werkt het systeem ook niet wanneer er een extreme moderatie bestaat die handmatig gecorrigeerd moet worden door de crew die vervolgens in een spagaat gaat daarover. De 1% mismods dus. En dat werkt ook niet motiverend voor de modders in spe.

Het houdt zichzelf dus in stand.
461943 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 15:34:
Ik zou willen dat deze Facebook achtige posts een betere screening krijgen, of dat drive-by posts in ieder geval een penalty krijgen.

Niet persoonlijk hoor Mincedmeat dus wees vooral niet aangevallen, maar ik vind het wel een probleem op dit forum dat drive-by posts bijna niet worden aangepakt. Op de FP is dit wel iets beter, maar over dit deelprobleem heb ik maar weinig input/actie gezien. Dat terwijl zulke posts van zichzelf niets toevoegen. Zoiets zou gewoon net zo hard bestraft moeten worden als een flame.

Je neemt immers de moeite om te reageren, zorg er dan gewoon voor dat je reactie ook iets te zeggen heeft. Als het je geen derrière interesseert, dan hoef je ook niet zon post te maken.
jesper86 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 15:44:
[...]

Dat maakt me ook niet uit, gewoonlijk niet. Maar de manier waarop dit systeem het je continu opdringt kan je er moeilijk omheen. Op geen enkele andere site is dit een issue. Alleen hier, met dit moderatie systeem. Apart, nietwaar.

En kijk eens even waar we zitten, er is een compleet forum gecreëerd voor al die mensen die dit probleem ondervinden. Dan doen alsof ik de eerste ben en niet moet zeuren. :X (Als ik ga zoeken dan vind ik van de meneer hierboven vast ook wel een melding? Of er moet een andere reden zijn om hier te komen.)

ps. Hoewel mijn getoonde frustratie hier anders doet vermoeden is het echt niet zo dat ik iemand ben die alleen dislikes krijgt en niet snapt waarom. Dat gaat prima, het gaat mij erom dat die ene keer dat het niet klopt het zegmaar verpest voor de rest van het bezoek (of dat nou bij mijzelf is of bij een ander zie gebeuren). En dat is gewoon zonde aangezien het niet nodig is.
Je steekt boven het veld uit. En je weet wat er gebeurt als je dat doet. :+

Ik ben er eigenlijk ook wel voor om het modereren te versoberen - Jarenlang heeft Tweakers nu data weten te verzamelen hierover en ze stellen dan ook vast dat het systeem ''werkt'', maar werkt het ook goed? Ik vind van niet. Want de issues van 5 jaar terug zijn nog steeds de issues van vandaag. Crew schiet in de slof als het om controversiële moderaties/keuzes gaat, wordt bekritiseerd, stelt dat het afdoende is, maar leert er niets van, want later gebeurt het gewoon weer. (En voor de crew komt met het bekende ''Heb je voorbeelden?'' - Check mijn reacties maar eens, zowel hier als op Tweakblogs. Ik heb het nu een aantal keren gedaan en ik ga niet elke keer voorbeelden erbij halen die je zelf ook wel kunt bedenken) Mensen misbruiken hun modrechten, deze worden ontnomen. Dat kan alleen maar omdat er niks verandert aan het systeem zelf.
[...]

Nee. De crew heeft nog steeds de beschikking over tools om apart gedrag op te sporen - Dat was al zo ten tijde van de ModBot. ModBot was er alleen maar om bepaalde processen te automatiseren - Totdat bleek dat ModBot wel erg streng was. Tweakers's eigen variant op HAL 9000 is toen naar de schroot gestuurd :)
Lekkere hyperbool. Het werkt, alleen niet 100%. Het werkt niet goed, dat is wat anders. Maar wat stel jij dan voor?

Mijn inziens is een combinatie van versobering/inlichten/plus attitude change bij crew een goede eerste stap vooruit. Modders hebben nu gewoon een luxe positie dat ze posts gewoon omlaag kunnen brengen zonder dat daar meteen instant consequenties aanzitten (Want wat ik al zei, ik zie ook steeds meer ongemodde posts, dus je kan ook niet verwachten dat foutieve posts wel snel worden gecorrigeerd als er ook nog eens ongemodde posts zijn die niet worden opgepakt)
[...]
Hou vooral vol dat de basis prima werkt.
De basis, mits goed geïmplementeerd is gewoon een goed startpunt.
Mensen die er iets over zeggen hebben jaren ervaring met het systeem en zien al jaren dat het niet werkt. Maar negeer het vooral en doe het af als generalisatie en niet onderbouwde mening.
Je maakt het erzelf naar door nu pas met een inhoudelijke reactie komen waar je vorige reacties gewoon oneliners en drive-by's zijn. ''Het systeem werkt niet dat is bekend''.

Daarom ben ik ook zo voor het afhandelen van dergelijke reacties. Je had al die negatieve aandacht kunnen vermijden door gewoon meteen met je voorbeeld te komen.
+3 Spotlight 2
+2 Informatief 4
+1 On-topic 26
-1 Ongewenst 15

Het begin met veel -1 terwijl het gewoon een mening (evengoed als de +2 reactie waarop ik reageerde) was. De mening bevalt veel mensen echter niet waardoor het uitliep op -1. Offtopic is het ook niet, indien het dat wel was zou de ractie waarop ik reageerde evengoed als offtopic gemodereerd moeten worden.
Ontopic was het wel. Informatief, twijfelachtig zo informatief was de bijdrage nou ook weer niet, slechts een mening. En spotlight al helemaal niet. Maar die kwamen binnen ter compensatie van de -1's.
Tja. De reactie is wat het is, dus gewoon +1. Mensen vallen (onterecht) over de toon van je post en ''belonen'' met -1. Dit is in wezen waar ik ook tegen propageer. Het uitgangspunt van het modsysteem is namelijk goed, en daarmee de basis. Echter de theorie wint het hier niet van de praktijk. Want dit is al jaren een ''probleem''. Het vervelende is echter dat het lijkt alsof aan de basis bij consequenties (Modrechten ontnemen, etc) er weinig aan wordt gedaan, wat toch eentonig moet wezen lijkt me. Als je weet dat dit al jaren speelt en zelfs een ModBot je niet helpt, is het dan niet slim weer terug te gaan naar de basis en dus een versobering van hoe het nu is?

Vanaf de onderste steen weer opbouwen, ipv hoe het nu gaat - Telkens vanaf de top naar beneden roepen wat de mensen aldaar voorstellen. Ik kijk naar jullie crew :)
Kijk, en daarmee maak je het dus voor jezelf dus moeilijk. Je brengt iets aan de kaart en zegt ''Dit is het probleem''. Maar daar blijft het dan bij. Voor de crew is het dan verleidelijk te zeggen: ''Oke, en wat is dan de oplossing?''.

Ik denk dat crew heus wel weet van het probleem maar simpelweg geen oplossing (willen, of kunnen) zien.
Dat is wel een leuke en diepe vraag. 1 die ook bij HQ gesteld zou kunnen worden. Waarom zou het moeten? Omdat je je userbase een mogelijkheid wilt geven om zich te uiten, me dunkt.
Anoniem: 181786 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 11:36:
Waar denk je dat de crew zijn tijd vandaan moet halen? Dat kunnen ze beter geautomatiseerd doen. Een stukje code die alle extremen pakt en automatisch sancties verleent. Een ModBot, ofzo. Dat zal vast werken, toch? Oh wacht... :+
[...]
Mensen zit nu ook al niet te wachten op een systeem wat negativiteit niet aanpakt (Zie Thorgem's post) maar daarnaast ook steeds meer ongemodde reacties lijkt op te leveren, evenals dat men niet zit te wachten op de logicahoepels die de crew toepast wanneer er een controversiële moderatie is die veel rumoer veroorzaakt.
[...]
Waarom niet? Misschien is dat juist een mooi moment van bezinking. Schakel voor experimentele doeleinden de moderaties eens een week uit en ga eens in overleg (onder het genot van een kopje Tweakotine en een spelletje Tweak Battle achteraf :+) bij Tweakers HQ en brainstorm over een nieuwe, andere invulling van het modsysteem. Met eenzelfde basis, want het kernidee van het systeem is ideaal.
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 20:38:
Zeker de controversiële berichten worden nog wel eens verkeerd gemod. Het kost dan tijd voordat deze zijn aangepast. Is dit werkelijk zo erg? Ik denk van niet.
Als ze al worden aangepast. Ja, dat is inderdaad zo erg. Nog erger is het een controversieel voorval bagatelliseren en doen alsof je neus bloedt om vervolgens in een soort van wanhoop dan maar topics te gaan locken wat eerder de indruk wekt dat je niet wilt toegeven dat je verkeerd zit. Dat is inderdaad zo erg. Want dat zorgt er mede voor dat mensen steeds meer gewoon schijt aan het modsysteem gaan hebben en dus alles gaan minnen.

Wat ik al zei, het probleem houdt zichzelf in stand.

[ Voor 0% gewijzigd door Redneckerz op 19-09-2016 13:28 . Reden: Toevoeging. ]

Editor @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:16

Laguna

Connaisseur

Volledig mee eens, het huidige systeem werkt gewoon slecht. Teveel mensen die niet fatsoenlijk kunnen modereren. Waarom niet het systeem zoals bij veel andere sites waarbij iedere ingelogde gebruiker een post kan up of down voten?

Als voorbeeld mijn post hier:

Laguna in 'nieuws: Google kondigt evenenement aan voor vermoedelijke presenta...

Diegene die dat als 0 mod snapt er gewoon niks van.

Tevens wordt er nu vaak alleen in de eerste uren na een nieuwspost gemodereerd en posts die dan later worden gepost wordt vervolgens niet meer naar gekeken.

Voorbeeld:

Laguna in 'nieuws: Amerikaanse luchtvaarttoezichthouder: zet Note 7 uit tijde...

[ Voor 27% gewijzigd door Laguna op 20-09-2016 14:07 ]

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:17

Nemesizz

Untouchable

[...]

Wat we hier dus zien is een zooitje. En dit soort situaties komen dagelijks vele malen voor. Er wordt voornamelijk op mening gemod. Dat zie doorgaans vooral in de Apple artikelen waar twee kampen ontstaan of Sony artikelen waar elke reactie die maar ruikt als kritiek op Sony met -1 beoordeeld wordt. Canon is ook een merk wat onaantastbaar is hier en geen kritiek kan verdragen enz enz.

Het werkt compleet niet, het enige wat het laat zien is wat populair is onder de gemiddelde Tweaker. Het zegt volstrekt niets over de inhoudelijke kwaliteit van de bijdrage zoals het beoogd is.
Even wat selectief dingen dik gedrukt :P

Maar loop hier ook vaak tegenaan, helemaal nu met dat hele gedoe van de nieuwe releases van nVidia en AMD videokaarten, en binnenkort (nouja volgend jaar) nieuwe AMD cpu.

Je kan met geen enkel goed fatsoen meer een comment plaatsen bij een van die merken, of je krijgt de volle laag -1's als je een klein tikkeltje kritisch naar een ding kijkt. Die onderwerpen stikt het van de fanboys en meningmods tot in den extreme (of den treure?). Zag vandaag ook weer een nieuws bericht over de AMD Zen, had al zo'n vermoeden hoe de reacties (en moderaties ervan) zouden zijn, kon zelfs al voorspellen wie er allemaal de +2 en +3 tjes kregen, en jaar hoor, geen glazen bol nodig, klopte precies.
De grootste onzin (maar positief in de ogen van de fanboys) allemaal +3, maar als je een beetje kritisch overkomt of twijfelt of die CPU echt zo goed is word je meteen de mond gesnoerd.

Zelf de laatste tijd weinig puf meer om een reactie te geven op nieuws berichten over videokaarten, processors, of moederborden, is bijna geen discussie meer mogelijk vanwege de fanboys (ik noem het vaak al merk extremisten).

Vaak zie je overigens diezelfde fanboys ook terug in de reacties bij 'de buren' (HWInfo) .

Ik vind het jammer, want die zelfde fanboys zijn ook actief op de forums, en laten dan wel heel duidelijk merken voor welk merk ze zijn.

"Moeten hun weten" of "niks van aantrekken" , maar een discussie forum moet je toch een discussie kunnen voeren? of op een nieuwsbericht? Op het moment gaat dat steeds lastiger en dat is gewoon jammer vind ik.

Ik heb zelf ook wel m'n voorkeuren, maar dan word je meteen aangemerkt als 'vijand' of 'tegenpartij' , terwijl ik gewoon geïnteresseerd ben in hardware, of het nou van AMD of Intel is, of nVidia of ...AMD.
(zelfde zie je ook bij consoles, al heb je daar vaak 3 kampen, andere dingen zoals Apple zie je het ook veel, en bij besturingssystemen ookal is het allemaal van hetzelfde merk, Microsoft, heb je kampen van bijvoorbeeld pro-win 10 en pro-oudere versies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Laguna schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 13:48:
Waarom niet het systeem zoals bij veel andere sites waarbij iedere ingelogde gebruiker een post kan up of down voten?
De reden om niet voor een up / down systeem te gaan is al vaker besproken hier in het FM forum. Het idee achter het huidige moderatiesysteem is dat je reacties op kwaliteit kunt filteren. Als je voor een up/down systeem gaat maak je er een populariteitswedstrijd van waarmee je eigenlijk alleen de populaire meningen bovenaan krijgt te staan. In de praktijk blijkt dat het vaak juist niet die berichten zijn die interessant zijn om te lezen, je uitdagen om anders naar bepaalde dingen te kijken of voorzien zijn van goede onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Bor schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 19:33:
[...]

De reden om niet voor een up / down systeem te gaan is al vaker besproken hier in het FM forum. Het idee achter het huidige moderatiesysteem is dat je reacties op kwaliteit kunt filteren. Als je voor een up/down systeem gaat maak je er een populariteitswedstrijd van waarmee je eigenlijk alleen de populaire meningen bovenaan krijgt te staan. In de praktijk blijkt dat het vaak juist niet die berichten zijn die interessant zijn om te lezen, je uitdagen om anders naar bepaalde dingen te kijken of voorzien zijn van goede onderbouwing.
Mwah ik acht de gemiddelde Tweaker intelligent genoeg om dat onderscheid te maken (maar misschien zit ik ernaast..).
Met praktijk doel je neem ik aan op "concurrerende" websites?

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Wat ik niet helemaal begrijp is waarom je denkt dat een up/down vote systeem beter zal werken maar wel aangeeft dat je te laag bent gemod:
Volledig mee eens, het huidige systeem werkt gewoon slecht. Teveel mensen die niet fatsoenlijk kunnen modereren. Waarom niet het systeem zoals bij veel andere sites waarbij iedere ingelogde gebruiker een post kan up of down voten?
In hoeverre zou een up/down (wat in feite mee eens / niet mee eens of een populariteitsverkiezing is) een oplossing zijn voor hetgeen waar je over klaagt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28912

Ik snap de opwinding van Jesper niet helemaal. Dat het systeem serieuze problemen heeft, is bekend bij meesten. Je kan gewoon bij Instellingen > Layout > Reacties het minimale niveau van reacties die je wilt zien aangeven. Zo krijg je gewoon alle reacties te zien en kan je zelf filteren.

Te vaak krijgen leuke opmerkingen een -1 (terwijl ze soms echt grappig zijn) en krijgen lappen tekst van doorgedraaide lijpe fanboys +1 of zelfs +2. Ik filter het liever zelf, heb vrij snel door wanneer ik fanboy onzin zit te lezen.

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Bor schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 20:39:
Wat ik niet helemaal begrijp is waarom je denkt dat een up/down vote systeem beter zal werken maar wel aangeeft dat je te laag bent gemod:

[...]

In hoeverre zou een up/down (wat in feite mee eens / niet mee eens of een populariteitsverkiezing is) een oplossing zijn voor hetgeen waar je over klaagt?
Omdat ik meer vertrouwen heb in het oordeel van de gemiddelde bezoeker dan in het oordeel van het huidige selectieve groepje mensen met mod rechten.

Een reactie die een dag later wordt gepost, ook al heeft die meerwaarde wordt nu eigenlijk zelden/nooit beoordeeld, als iedereen een reactie kan beoordelen is de kans dat dat gebeurd een stuk kleiner.

Laguna in 'nieuws: Benchmark duidt op OnePlus-telefoon met 4k-scherm'

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:13

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Ehm, het is precies andersom: iedereen kan modereren, op een klein groepje na die het voor zichzelf heeft verkloot. Alleen gebruikt lang niet iedereen die mogelijkheid.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Dirk schreef op woensdag 28 september 2016 @ 12:56:
Ehm, het is precies andersom: iedereen kan modereren, op een klein groepje na die het voor zichzelf heeft verkloot. Alleen gebruikt lang niet iedereen die mogelijkheid.
Je moet het toch aanvragen en als je er een tijdje niks mee doet worden die rechten toch ontnomen? Ik kon in het verleden ook modereren maar nu niet meer.

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Laguna schreef op woensdag 28 september 2016 @ 13:29:
[...]

Je moet het toch aanvragen en als je er een tijdje niks mee doet worden die rechten toch ontnomen? Ik kon in het verleden ook modereren maar nu niet meer.
Heb je ze misschien zelf ooit (per ongeluk) uitgezet? Dit kan je eenvoudig controleren via https://tweakers.net/instellingen/layout/ en dan de optie Moderatietools activeren waar een vinkje moet staan. Zo niet dan kan een PowerMod waarschijnlijk wel zien waarom jouw moderatie rechten uit staan en kun je in Modstatus klachtenloket een verzoek doen ze weer te activeren

Select * from fish

• Dirk

Dirk

Laguna schreef op woensdag 28 september 2016 @ 13:29:
[...]

Nee, dat was in de tijd van de modbot (tot april 2011). Waar jij last van hebt is dat in dezelfde tijd er ook modrechten handmatig uit werden gezet, zonder dat de gebruiker op de hoogte werd gebracht. Die rechten staan nu dus nog steeds uit. Als je ze weer terug wil hebben kun je de bovenstaande procedure volgen.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Ah ok dat is dus inmiddels veranderd, bedankt heren voor de toelichting.

Oftewel iedereen KAN modereren, maar standaard staat dat UIT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Nee, iedereen, behalve degenen van wie de rechten ontnomen zijn, kan modereren en standaard staat het aan.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bammette
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-06 22:30
Excuses voor de reanimatie van dit topic. Ik probeer zo goed mogelijk te modereren volgens het systeem, maar er is 1 situatie die regelmatig voorkomt waarbij ik zelf niet zo goed weet wat ik moet geven:

Situatie: iemand schrijft een uitgebreid verhaal, ook met enige onderbouwing, maar het is vrij eenvoudig aan te tonen dat het gewoon niet waar is.
* geef ik hem +1 omdat het wel on topic is?
* geef ik hem -1 omdat hij mensen bullshit probeert aan te praten?
* geef ik hem 0 omdat zijn onderbouwing mijns inziens niet in orde is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Een reactie die volledig of grotendeels inhoudelijk onjuist is, hoort in principe op 0 (irrelevant), tenzij het duidelijk uitlokking is, dan is hij ongewenst.

Pagina: 1