jesper86 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 14:42:
[...]
Ik doel meer op wat er niet is. Niet alles wat je zegt hoeft toch een score te krijgen, alleen dat wat extra aandacht verdient, of andersom iets dat gewoonweg dikke spam is. Plus dat posts hier gewoon op volgorde staan, dat helpt ook om het onpartijdig te houden. Nogmaals, het gaat mij niet om likes.
Zoals ook hier weer te zien. Als je likes zoekt kan je het beste voor bijdehante inkoppertjes gaan.
Dat hele idee van ''likes'' en "plusjes/minnetjes'' is door de jaren heen steeds meer een tool geworden om jezelf gelukkig te maken. Immers, als je duckface selfie een hoop likes genereert, wordt jij ook blij.
Het is wel holle blijdschap trouwens.
Maar inderdaad, het is wel een beetje te erg voor woorden dat zelfs volslagen onschuldige posts - bam - naar de 0/-1 worden gezet. Zojuist een voorbeeldje gepost:
Redneckerz in "Het kleine-mismoderatietopic deel XXVIII"
Dan kan er wel geroepen worden ''Ach wacht maar een dag dan staat het goed'' maar men vergeet even dat er ook veel posts gewoon ongemod blijven staan. Als dat al niet wordt gemodereerd, hoe kan ik dan verwachten dat foutief gemodereerde posts binnen een dag worden gecorrigeerd?
Ah, de bekende verkapte ''Het ligt aan de OP'' post. Als iedereen nou eens wat meer aandacht aan het formuleren van reacties deed en gewoon correct modereert had je A niet zoveel discussie en B werkt het systeem ook gewoon als behoren.
Het is tweeledig. Enerzijds omdat dit probleem van ''modrechten ontnemen, onjuist modereren'' al jarenlang hetzelfde is wat gewoon echt aan de modder zelf ligt, anderzijds werkt het systeem ook niet wanneer er een extreme moderatie bestaat die handmatig gecorrigeerd moet worden door de crew die vervolgens in een spagaat gaat daarover. De 1% mismods dus. En dat werkt ook niet motiverend voor de modders in spe.
Het houdt zichzelf dus in stand.
Ik zou willen dat deze Facebook achtige posts een betere screening krijgen, of dat drive-by posts in ieder geval een penalty krijgen.
Niet persoonlijk hoor Mincedmeat dus wees vooral niet aangevallen, maar ik vind het wel een probleem op dit forum dat drive-by posts bijna niet worden aangepakt. Op de FP is dit wel iets beter, maar over dit deelprobleem heb ik maar weinig input/actie gezien. Dat terwijl zulke posts van zichzelf niets toevoegen. Zoiets zou gewoon net zo hard bestraft moeten worden als een flame.
Je neemt immers de moeite om te reageren, zorg er dan gewoon voor dat je reactie ook iets te zeggen heeft. Als het je geen derrière interesseert, dan hoef je ook niet zon post te maken.
jesper86 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 15:44:
[...]
Dat maakt me ook niet uit, gewoonlijk niet. Maar de manier waarop dit systeem het je continu opdringt kan je er moeilijk omheen. Op geen enkele andere site is dit een issue. Alleen hier, met dit moderatie systeem. Apart, nietwaar.
En kijk eens even waar we zitten, er is een compleet forum gecreëerd voor al die mensen die dit probleem ondervinden. Dan doen alsof ik de eerste ben en niet moet zeuren.

(Als ik ga zoeken dan vind ik van de meneer hierboven vast ook wel een melding? Of er moet een andere reden zijn om hier te komen.)
ps. Hoewel mijn getoonde frustratie hier anders doet vermoeden is het echt niet zo dat ik iemand ben die alleen dislikes krijgt en niet snapt waarom. Dat gaat prima, het gaat mij erom dat die ene keer dat het niet klopt het zegmaar verpest voor de rest van het bezoek (of dat nou bij mijzelf is of bij een ander zie gebeuren). En dat is gewoon zonde aangezien het niet nodig is.
Je steekt boven het veld uit. En je weet wat er gebeurt als je dat doet.
Ik ben er eigenlijk ook wel voor om het modereren te versoberen - Jarenlang heeft Tweakers nu data weten te verzamelen hierover en ze stellen dan ook vast dat het systeem ''werkt'', maar werkt het ook goed? Ik vind van niet. Want de issues van 5 jaar terug zijn nog steeds de issues van vandaag. Crew schiet in de slof als het om controversiële moderaties/keuzes gaat, wordt bekritiseerd, stelt dat het afdoende is, maar leert er niets van, want later gebeurt het gewoon weer. (En voor de crew komt met het bekende ''Heb je voorbeelden?'' - Check mijn reacties maar eens, zowel hier als op Tweakblogs. Ik heb het nu een aantal keren gedaan en ik ga niet elke keer voorbeelden erbij halen die je zelf ook wel kunt bedenken) Mensen misbruiken hun modrechten, deze worden ontnomen. Dat kan alleen maar omdat er niks verandert aan het systeem zelf.
HollowGamer schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 22:30:
[...]
Ah ok, zou dit niet een goede zijn?

Vaak zie ik reacties met een 0, terwijl deze wel degelijk on-topic zijn.
Ik ben het niet van plan: maar in theorie zou ik nu alle comments een +3 kunnen geven, en dit niet opvallen?
Nee. De crew heeft nog steeds de beschikking over tools om apart gedrag op te sporen - Dat was al zo ten tijde van de ModBot. ModBot was er alleen maar om bepaalde processen te automatiseren - Totdat bleek dat ModBot wel erg streng was. Tweakers's eigen variant op HAL 9000 is toen naar de schroot gestuurd

Lekkere hyperbool. Het werkt, alleen niet 100%. Het werkt niet goed, dat is wat anders. Maar wat stel jij dan voor?
Mijn inziens is een combinatie van versobering/inlichten/plus attitude change bij crew een goede eerste stap vooruit. Modders hebben nu gewoon een luxe positie dat ze posts gewoon omlaag kunnen brengen zonder dat daar meteen instant consequenties aanzitten (Want wat ik al zei, ik zie ook steeds meer ongemodde posts, dus je kan ook niet verwachten dat foutieve posts wel snel worden gecorrigeerd als er ook nog eens ongemodde posts zijn die niet worden opgepakt)
De basis, mits goed geïmplementeerd is gewoon een goed startpunt.
Je maakt het erzelf naar door nu pas met een inhoudelijke reactie komen waar je vorige reacties gewoon oneliners en drive-by's zijn. ''Het systeem werkt niet dat is bekend''.
Daarom ben ik ook zo voor het afhandelen van dergelijke reacties. Je had al die negatieve aandacht kunnen vermijden door gewoon meteen met je voorbeeld te komen.
Anoniem: 181786 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 11:34:
Maar goed, 1 voorbeeldje van gisteren.
Anoniem: 181786 in 'nieuws: Open bèta van Battlefield 1 trok 13,2 miljoen spelers'
+3 Spotlight 2
+2 Informatief 4
+1 On-topic 26
0 Off-topic / Irrelevant 11
-1 Ongewenst 15
Het begin met veel -1 terwijl het gewoon een mening (evengoed als de +2 reactie waarop ik reageerde) was. De mening bevalt veel mensen echter niet waardoor het uitliep op -1. Offtopic is het ook niet, indien het dat wel was zou de ractie waarop ik reageerde evengoed als offtopic gemodereerd moeten worden.
Ontopic was het wel. Informatief, twijfelachtig zo informatief was de bijdrage nou ook weer niet, slechts een mening. En spotlight al helemaal niet. Maar die kwamen binnen ter compensatie van de -1's.
Tja. De reactie is wat het is, dus gewoon +1. Mensen vallen (onterecht) over de toon van je post en ''belonen'' met -1. Dit is in wezen waar ik ook tegen propageer. Het uitgangspunt van het modsysteem is namelijk goed, en daarmee de basis. Echter de theorie wint het hier niet van de praktijk. Want dit is al jaren een ''probleem''. Het vervelende is echter dat het lijkt alsof aan de basis bij consequenties (Modrechten ontnemen, etc) er weinig aan wordt gedaan, wat toch eentonig moet wezen lijkt me. Als je weet dat dit al jaren speelt en zelfs een ModBot je niet helpt, is het dan niet slim weer terug te gaan naar de basis en dus een versobering van hoe het nu is?
Vanaf de onderste steen weer opbouwen, ipv hoe het nu gaat - Telkens vanaf de top naar beneden roepen wat de mensen aldaar voorstellen. Ik kijk naar jullie crew

Kijk, en daarmee maak je het dus voor jezelf dus moeilijk. Je brengt iets aan de kaart en zegt ''Dit is het probleem''. Maar daar blijft het dan bij. Voor de crew is het dan verleidelijk te zeggen: ''Oke, en wat is dan de oplossing?''.
Ik denk dat crew heus wel weet van het probleem maar simpelweg geen oplossing (willen, of kunnen) zien.
Dat is wel een leuke en diepe vraag. 1 die ook bij HQ gesteld zou kunnen worden. Waarom zou het moeten? Omdat je je userbase een mogelijkheid wilt geven om zich te uiten, me dunkt.
Waar denk je dat de crew zijn tijd vandaan moet halen? Dat kunnen ze beter geautomatiseerd doen. Een stukje code die alle extremen pakt en automatisch sancties verleent. Een ModBot, ofzo. Dat zal vast werken, toch? Oh wacht...

Mensen zit nu ook al niet te wachten op een systeem wat negativiteit niet aanpakt (Zie Thorgem's post) maar daarnaast ook steeds meer ongemodde reacties lijkt op te leveren, evenals dat men niet zit te wachten op de logicahoepels die de crew toepast wanneer er een controversiële moderatie is die veel rumoer veroorzaakt.
Waarom niet? Misschien is dat juist een mooi moment van bezinking. Schakel voor experimentele doeleinden de moderaties eens een week uit en ga eens in overleg (onder het genot van een kopje Tweakotine en een spelletje Tweak Battle achteraf

) bij Tweakers HQ en brainstorm over een nieuwe, andere invulling van het modsysteem. Met eenzelfde basis, want het kernidee van het systeem is ideaal.
Als ze al worden aangepast. Ja, dat is inderdaad zo erg. Nog erger is het een controversieel voorval bagatelliseren en doen alsof je neus bloedt om vervolgens in een soort van wanhoop dan maar topics te gaan locken wat eerder de indruk wekt dat je niet wilt toegeven dat je verkeerd zit. Dat is inderdaad zo erg. Want dat zorgt er mede voor dat mensen steeds meer gewoon schijt aan het modsysteem gaan hebben en dus alles gaan minnen.
Wat ik al zei, het probleem houdt zichzelf in stand.
[
Voor 0% gewijzigd door
Redneckerz op 19-09-2016 13:28
. Reden: Toevoeging. ]