Ik heb de whitepaper net snel doorgelezen en vind dat de 'ICO' nogal omslachtig georganiseerd wordt. Er zijn 100 miljoen TEU-tokens in totaal. Het aantal TEU-tokens wat je krijgt hangt af van de totale investering tijdens een investeringsronde.
Dus als voorbeeld:
Er zijn 2500 tokens.
- Piet investeert 30 Ether
- Jan investeert 15 Ether
- Maria investeert 5 Ether
Totaal aantal geïnvesteerde Ethers = 50
2500 tokens / 50 Ether = 50 tokens per Ether.
Piet krijgt dus 1500 tokens, Jan 750 en Maria 250.
Op zich niet heel raar want dit systeem wordt wel vaker toegepast.
Om je tokens te verzilveren moet je vervolgens:
TEU allotted is ready for collection 2 hours after the closing of a Period t according to the Contribution Schedule.
Steps:
- Contributor shall execute “Collect Token” function in TEUsale.eth contract page using the same wallet address you contributed.
- Send Zero ETH
- Provide sufficient gas
Dat is naar mijn mening onnodig omslachtig en niet echt gebruiksvriendelijk.
Maar mijn grootste 'probleem' is het volgende. 60% van de tokens worden niet uitgegeven. 6% is voor het
Founding Team (2 jaar lock-up) en 54% voor
Marketing & Development.
Vervolgens zijn er 3 investeringsrondes:
- Pre Initial Token Sale (2M TEU-tokens)
- Initial Token Sale (18M TEU-tokens)
- Second Token Sale (20M tokens)
De huidige ronde is de Pre-ITS. Er is op dit moment 165 Eth geïnvesteerd. De Pre-ITS bevat 2M tokens. Huidige stand van zaken: 2M / 165 = 12121 tokens per Eth. Eth is op dit moment $333. $333 / 12121 = $0.0274 per token. Een erg goede prijs. Maar de Pre-ITS loopt nog 25 dagen.
Het nadeel aan het systeem wat ze gebruiken is dus dat je niet weet hoeveel tokens je krijgt voor je investering. Bij dit systeem zie je dan ook vaak dat er op de laatste dag (vooral in de laatste uren) van een investeringsronde nog ontzettend veel geïnvesteerd wordt. Iedereen kan namelijk precies zien hoeveel er geïnvesteerd is en op basis daarvan een berekening maken. Lijkt het 12 uur voor het einde nog alsof je $0.10 per token gaat betalen, dan zou het na het sluiten van de investeringsronde wel eens $1,- kunnen blijken te zijn.
De 'Contribution Cap' voor de huidige fase (Pre-ITS) is 14000 Eth. In het minst gunstige geval ontvang je dus 2M / 14000 = ongeveer 143 tokens per Eth. Is $333 / 143 = $2.33 per token. Een veel minder gunstige prijs.
Ik heb (nog) geen achtergrond onderzoek gedaan naar het team, de markt, etc. Maar puur op basis van hun
Bitcointalk-thread, de (opzettelijk) enigszins vage ICO-constructie welke uit meerdere, langlopende fases bestaat, de goed georganiseerde social media kanalen en het feit dat ze adverteren en het nieuws opzoeken geeft voor mij aan dat ze veel tijd en aandacht besteden aan het binnenhalen van zoveel mogelijk geld.
Ik heb geen mening over de inhoud van dit project. Misschien heeft het heel veel potentie en kunnen TEU-tokens
'to the moon' gaan. Maar de ICO/ITS zorgt er wel voor dat ik dit project extra kritisch ga benaderen.