walletje-w schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 23:50:
[...]
Hier zou ik toch graag een nuance willen zien, veruit de meeste startups zijn begonnen vanuit een leuk ideetje, zelden beginnen ze vanuit hebzucht met enkel als idee om een financieel voordeel te bieden. Als je dit als jullie onderscheidende factor ziet dan zou ik even naar de vele andere cryptocoins kijken.
[...]
Ten eerste, erg mooi dat jullie de blockchain technologie voor een dergelijk initiatief willen inzetten. Maar ik heb nog wel een aantal vragen en kanttekeningen en ik hoop dat je het een en ander kunt verduidelijken zodat we wellicht een betere afweging kunnen maken of dit het investeren waard is.
- Waarom is dit de beste manier om de financiën bij hulporganisaties beter te stroomlijnen en te kunnen controleren? Voor zover ik weet is er al erg veel regelgeving die eist dat hulporganisaties erg transparant zijn in hun boekhouding en geldstromen. Ja af en toe krijgt een directeur een bonus en is er vriendjes politiek maar hoe gaat dit project dat stoppen?
- Dat brengt me op het volgende punt, in jullie whitepaper beschrijven jullie de manier hoe er controle plaats vind.
[...]
Hier beschrijven jullie een vorm van democratie/besluitvorming, maar waarom deze vorm? Is iedereen geschikt om dergelijke beslissingen te maken? - Hoe weerhouden jullie hulporganisaties ervan om een meerderheid aan tokens op te kopen om zo te bepalen wat ze met het platform/het geld willen doen?
- Waarom deze manier van financiering? En waarom een dergelijk bedrag?
- Waarom houden jullie zelf het hoge percentage tokens? Is dat om enige controle op het netwerk uit te kunnen voeren, en past dit wel binnen jullie visie?
- Zou je ons kunnen voorstellen aan het team en vanuit welke achtergrond dit is opgezet?
Ik ben blij met dergelijke initiatieven en wil jullie zeker (financieel) stimuleren als dit een haalbaar project lijkt maar ik heb wel mijn bedenkingen bij dit project. Dromen mag altijd en van een beetje naïviteit ben ik altijd fan. Maar dat werkt alleen als je ook realistisch kijkt naar hoe de wereld in elkaar steekt. Bijvoorbeeld, een goed doel/hulp organisatie welke een grondwaterpomp wil slaan zal vooral zijn geld willen besteden in de lokale community, maar die community heeft weinig geld, als helemaal geen Karmo tokens en ook geen economie die het omwisselen van Karmo tokens tot lokale munt ondersteund. Dus of dit onderdeel klopt niet binnen jullie whitepaper, of er moet buiten de lokale community om gewerkt worden, wat niet haalbaar is want goede samenwerking met de lokale community is essentieel voor een succesvol project. Stel dat je ambitieus denkt dat Karmo tokens de nieuwe currency word van de wereld en dat dit geaccepteerd gaat worden binnen die afgelegen plekken van de wereld dan vraag ik je om even goed in de spiegel te kijken

Ik neem aan dat jullie dit niet voorzien maar dus klopt dat niet met wat er op de eerste pagina van jullie whitepaper staat.
En zo kom ik wel meer zaken tegen in de whitepaper waar ik graag een verdere onderbouwing bij zou willen zien, is er een goede haalbaarheidsstudie gedaan die je normaal bij een startup ook zou doen? Ik begrijp dat de huidige cryptomarkt interessant is voor quick money, en als investeerders nemen we vaak een gokje maar nu zijn er nog wel erg veel onbekenden. We (ik, laat ik voor mezelf praten) wil graag investeren in een ambitieus project wat als doel heeft de kwaliteit van leven te verbeteren op deze aardkloot maar dan hoop ik wel meer te krijgen/lezen dan een droom en tenminste het idee krijgen dat het levensvatbaar is. Nu heb ik nog iets teveel het idee dat dit een leuk studie project was, wat doorgerold is in een kleine startup.
Goede feedback! Ik werd erop geattendeerd door René. Even in het kort: ik ben de Jackie die genoemd wordt in de
whitepaper van stichting Opakeco en eindverantwoordelijke voor de gebruikte technieken.
Het is een ietwat late reply van mijn kant (sorry!), maar het is de laatste tijd een hectische boel om alle technische aspecten volledig operationeel, getest, geverifieerd en gevalideerd te krijgen.
Ik zal één voor één door de genoemde punten heen lopen. Ik denk dat dit voldoet aan de regel (anders zie ik het vanzelf verdwijnen) van het topic, maar anders zal dit mijn laatste antwoord zijn in deze thread met betrekking tot onze stichting en de daaraan gerelateerde ICO. We zullen een eigen thread openen voor dit soort vragen en discussies omtrent Opakeco; een overzicht is immers ook wel zo fijn.
[...]
Hier zou ik toch graag een nuance willen zien, veruit de meeste startups zijn begonnen vanuit een leuk ideetje, zelden beginnen ze vanuit hebzucht met enkel als idee om een financieel voordeel te bieden. Als je dit als jullie onderscheidende factor ziet dan zou ik even naar de vele andere cryptocoins kijken.
[...]
Het is inderdaad genuanceerder dan René in eerste instantie aangeeft. De startups waarop hij doelt, zijn de startups van de afgelopen maanden binnen het Ethereum netwerk die een ICO hebben gehouden. Hoewel dit heeft gevarieerd tussen niveaus zoals
'totaal geen communicatie meer na de ICO; het lijkt alsof men is vertrokken met het geld' en
'hier is een wekelijkse update; jongens, nogmaals dank voor de support, we zijn hard aan het werk, kijk maar', ligt het gros van de spelers helaas aan de eerstgenoemde zijde van het spectrum.
Met de stichting willen we een onderscheid maken binnen dit vlak door transparant te zijn in onze bedoelingen en activiteiten. Het kan uiteraard voorkomen dat we niet tijdig een volledig antwoord paraat hebben, maar communicatie zal nooit stil komen te liggen.
[...]
Waarom is dit de beste manier om de financiën bij hulporganisaties beter te stroomlijnen en te kunnen controleren? Voor zover ik weet is er al erg veel regelgeving die eist dat hulporganisaties erg transparant zijn in hun boekhouding en geldstromen. Ja af en toe krijgt een directeur een bonus en is er vriendjes politiek maar hoe gaat dit project dat stoppen?
[...]
Er zitten hier een aantal interessante punten in:
- de beste manier om financiën te stroomlijnen;
- de regelgeving omtrent hulporganisaties; en
- de oplossing vanuit Opakeco
De beste manier om financiën te stroomlijnen
Het is
een manier om de financiën te stroomlijnen, maar waarschijnlijk niet de beste manier. Dat is immers iets wat naar ons weten nog niet gevonden is. Redenen voor ons om blockchain te gebruiken zijn de traceerbaarheid van transacties (i.e. transparantie) en - iets wat ik al een tijdje niet meer terug heb horen komen - de snelheid van een transactie (in verhouding met een traditionele bankoverschrijving).
In gevallen van ramp, wilt men per direct kunnen schakelen om hulp te verleen, in het geval van een 'normale' transactie, gaat dit via het nationale bancaire netwerk naar het SWIFT netwerk om vervolgens weer een nationaal netwerk in te gaan. Dit zijn allemaal monolitische systemen die niet 'even snel' het werk verrichten. Dit heeft aan de ene kant met regelgeving en aan de andere kant met techniek te maken. Een cryptocurrency overmaken, kan vele malen sneller. Hier zitten een aantal edge-cases in, afhankeliljk van het type transactie, maar dat valt voor nu even buiten de scope van deze vraag; iets voor een ander topic.
De regelgeving omtrent hulporganisaties
Er zijn een boel regelgevingen omtrent financiën voor hulporganisaties, maar deze worden afgehandeld
per land. In Nederland is er bijvoorbeeld ANBI. Dit gaat over de wijze waarop een organisatie haar geld besteedt. Helaas zijn er geen regels die wereldwijd gelden voor dit soort organisaties.
De oplossing vanuit Opakeco
In essentie combineert de stichting een aantal technieken die relatief recent bewezen zijn te werken, met man- en machinekracht om te assisteren bij het documenteren over en rapporteren van andere stichtingen en organisaties.
Het platform wat we bouwen, heeft een aantal functies, waaronder een gedistribueerd systeem wat communiceert met wrappers om geth clients heen om de uitgebrachte stemmen van leden te tellen en verifiëren. Tevens fungeert het als communicatiemiddel tussen verschillende medewerkers van de stichting en haar leden, evenals een medium om historie van de verschillende communicatiemiddelen in te kijken.
Naast het platform maakt de stichting gebruik accountants en journalisten om de uitgaven en activiteiten van stichtingen en organisaties te valideren.
Hierbij zijn een aantal factoren belangrijk:
- de traceerbaarheid van transacties binnen een blockchain;
- de inzichtelijkheid en verifieerbare(!) robuustheid van smart contracts;
- personeel bekend met het spectrum van NPO en NGO's en de diverse werkingen daarbinnen; en
- gedreven teamleden die daadwerkelijk willen helpen!
[...]
Hier beschrijven jullie een vorm van democratie/besluitvorming, maar waarom deze vorm? Is iedereen geschikt om dergelijke beslissingen te maken?
[...]
Bij ieder type besluitvorming er verschillende voor- en nadelen. Een belangrijk onderscheid in het geval van Opakeco is dat het geen overheid is. De stichting is er niet om wetgevingen en regels op te leggen; de stichting is specifiek opgericht om andere stichtingen en organisaties te helpen met het bevorderen van de algemene mensheid. De eerste stap om dit te bereiken is een verifieerbare keten van waarheden in de besluitvorming van de hiervoor genoemde stichtingen en organisaties.
Democratische besluiten worden binnen het platform gemaakt om te bepalen welke strategische richting de stichting moet nemen met betrekking tot de doelen die zij steunt. Voor hen faciliteren wij communicatie, documentatie, financiën en technische middelen.
Is iedereen geschikt om een dergelijke beslissing te maken? Wij geloven van wel. Men mag het naïef noemen, maar ik bestempel het liever een onvoorwaardelijke liefde voor de mensheid. Wij geloven dat iedereen het in zich heeft om zijn of haar medemens te helpen
en dat is genoeg.
- Hoe weerhouden jullie hulporganisaties ervan om een meerderheid aan tokens op te kopen om zo te bepalen wat ze met het platform/het geld willen doen?
- Waarom deze manier van financiering? En waarom een dergelijk bedrag?
- Waarom houden jullie zelf het hoge percentage tokens? Is dat om enige controle op het netwerk uit te kunnen voeren, en past dit wel binnen jullie visie?
De hierboven genoemde vragen zijn sterk aan elkaar gerelateerd, maar ik zal pogen het structureel te beantwoorden. Het lijkt me hier handig om wat historie bij te voegen, gerelateerd aan de huidige situatie.
Toen en nu: waarom deze manier van financiering?
Een aantal jaren geleden heb ik hetzelfde geprobeerd als Opakeco, maar dan met een bedrijf genaamd MIWI. Hetzelfde doel, maar dan met een implementatie zonder cryptocurrency, zonder blockchain en zonder smart contracts. Het doel van het bedrijf was hulpverlening aan goede doelen en middels marketing, communicatie, techniek en donaties. Ook hier hadden we de gemeenschap betrokken bij de organisatie -- ditmaal in de vorm van daadwerkelijke aandelen -- en faciliteerden we communicatie tussen iedereen.
Een groot scala aan problemen verschijnt zodra je met aandelen gaat werken die je niet zelf in handen hebt. Des te meer wanneer je meer dan 50% weggeeft. We werden met wijde ogen aangekeken bij NautaDutilh toen we de aandeelhoudersovereenkomsten wilden opstellen en ons idee uit hadden gelegd. Het leek in eerste instantie mogelijk te zijn, maar een aantal problemen kwamen naar boven:
- Internationale aandelen uitgeven heeft een aantal eisen, voldoen jullie hieraan?
- Gaan jullie controles doen op aandeelhouders?
- Hoe plan je een aandeelhoudersvergadering?
- Hoe ga je men op een locatie krijgen?
- Hoe groot moeten deze locaties dan wel niet zijn?
- etc.
Al de bovengenoemde vragen zijn beantwoord (of niet meer relevant) met de komst van tokens, blockchain en smart contracts. Dankzij de invoer van tokens, konden we aandelen schrappen. Dit maakt het vele malen simpeler om te opereren binnen de financiële wetgevingen en regels omtrent organisaties.
51% aanvallen en eigen tokens
Het Ethereum blockchain netwerk is vatbaar voor 51% aanvallen. Dit geldt ook voor Bitcoin en iedere ander systeem wat hier gebruik van maakt op een open netwerk. Het systeem wat Opakeco implementeert om stemmen te tellen en verifiëren, is hier geen uitzondering op.
Er zijn een aantal belangrijke punten waar rekening mee gehouden moet worden:
- een organisatie of stichting is in staat om de meerderheid van de tokens op te kopen;
- tokens van het team staan vast en worden middels vestingperiodes vrijgegeven;
- stemrecht van het team is gelijk aan het aantal vrijgegeven tokens; en
- het genoemde bedrag is een harde maximum.
Hoewel de eerste vraag een situatie is die theoretisch voor
kan komen, is de kans dermate onwaarschijnlijk dat het verwaarloosbaar is. In alle (dus niet alleen omtrent goede doelen) ICO's en Ethereum-gerelateerde startups/stichting is dit nog niet voorgekomen. De hele grote transacties (i.e. 1000+ Ether) zijn gedaan door partijen die kleine transacties van leden bundelen in een enkele transactie.
Het vasthouden van tokens die, naar mate tijd vordert, rustig worden vrijgegeven is normaal voor bedrijven die aandelen (of opties) uitgeven. In ons geval fungeren tokens in een soortgelijke wijze, vandaar dat er voor deze constructie is gekozen. Aanvullend is er een tijdsperiode van
vijf jaar aan gehangen om een realistische hoeveelheid werk voor te stellen om de visie te realiseren en als kleine motivatiefactor.
De keuze voor de hoeveelheid is voor controle in beide richtingen. Naarmate er meer tijd verstrijkt, krijgen de teamleden een groter percentage van hun tokens beschikbaar. Dit zorgt ervoor dat we zelf ook aan de bel kunnen trekken, indien het duidelijk wordt dat we er gezamenlijk niet uitkomen, maar het fungeert ook als balans op de schaal.
De stichting verwacht niet het genoemde bedrag te behalen, maar het beschreven bedrag is het limiet van wat gebruikt kan worden om vijf jaar te functioneren waarbij alles uit de kast getrokken wordt om te werken aan het platform en doelen te steunen. Hogere bedragen veroorzaken, in mijn eigen ervaringen, alleen maar ruis en verlaagde efficiëntie. Een lager bedrag ophalen is uiteraard acceptabel, maar verlaagt de beschikbare mankracht.
Wij staan als invidu en team achter de visie van de stichting. De hoeveelheid werk die we erin steken en hebben gestoken staat ruwweg equivalent aan het percentage dat over een periode van vijf jaar wordt vrijgegeven.
Zou je ons kunnen voorstellen aan het team en vanuit welke achtergrond dit is opgezet?
Ja! Helaas lijkt het me zeker weten out-of-scope voor dit topic. Dit lijkt me beter geschikt voor de TS van de stichting zelf. Tot die tijd zijn vragen uiteraard welkom per PM.
Het is al iets langer geworden dan ik had gewild (en het heeft me ook een relatief leuke typsessie opgeleverd), maar sommige onderdelen zijn moeilijk uit te leggen zonder extra context te geven!
[
Voor 23% gewijzigd door
Xuj op 28-07-2017 00:43
. Reden: Quote in zijn geheel toegevoegd ter context. ]