LOL....ik had me voorgenomen om niet te reageren op de hele discussie rondom TA, maar ik kan het toch niet laten.....
Ik ben mij er van bewust dat er velen zeer sceptisch staan tegenover TA, al vaak genoeg meegemaakt dat er op een openbaar forum sceptisch tot aan het belachelijk overdrevene aan toe op gereageerd wordt.
Ik zie hier bijna belachelijke reacties van traders die liever een orderbook bekijken.....WTF!!! In een markt die bol staat van manipulaties, pumpgroepen, whales die hun eigen orders opkopen, fake walls etc, ga je een orderbook checken maar ondertussen een TA'er belachelijk maken???
Deels komt dit ook door de TA'ers zelf omdat ze er een potje van maken en na een 2-3 goede "voorspellingen" denken de markt door en door kennen. Traders die niet bekend zijn met TA (of het niet beheersen) zien dat soort zelf gecreëerde guru's en lachen er terecht om. Ik lach ook om zulke gasten.....
Anderzijds is er m.i. veel weerstand tegen TA van traders die niet echt bekend zijn met TA, omdat ze het zelf niet goed beheersen. Er zijn honderden soorten van analyses te maken en allemaal zullen ze het wel eens (of heel vaak) fout hebben.
Zelf trade ik al heel wat jaartjes en heb allerlei soorten van TA-strategiëen geprobeerd, geld mee verdient en misschien nog wel veel meer mee verloren, maar ik ben altijd bij het idee gebleven dat TA mij KAN helpen in een trade. In mijn beleving moet TA slechts een hulpmiddel zijn (zeker in crypto's) waardoor je beter voorbereid een trade in gaat. Als ik overtuigd ben van mijn TA, zit ik comfortabeler in een trade. Een plotseling opdoemende wall in het orderbook maak ik mij niet zo druk om. Gaat het toch fout, dan zit ik safe door mijn SL die op basis van TA op een plek staat waar ik denk dat de trade set up niet meer geldig is.
Verlies ik geld door die foute verwachting? So be it, cut your losses and let the winners roll. Zolang je ervoor zorgt dat je win/loss ratio goed is, kun je prima meerdere keren fout zitten.
Hoe vaak heb ik hier (ja, ik lurk hier nog wel eens.posten doe ik niet meer na de idiote reacties op TA) al wel niet het plaatje met glazen bol voorbij zien komen..... Wat hier eerder al geschreven werd, met TA kun je anticiperen op eventueel komende moves. Daar zit niets van waarzeggerij of zo achter, een goede TA'er denkt ook niet zo. Met behulp van TA kun je zones ontdekken waar je denkt dat het interessant wordt om te traden en analyseren wat de prijs gaat doen als die zone gehaald wordt en bijvoorbeeld daar uitbreekt.
Een TA'er die gaat "voorspellen" wat een koers gaat doen, is in mijn optiek geen goede TA'er. Zeker in crypto is dat gewoon niet haalbaar. In crypto moet TA niets meer zijn dan 1 van je hulpmiddelen. Er is teveel manipulatie in crypto om volledig op TA te vertrouwen.
Ik zag de reacties op de charts met 2 richtingen aangegeven..... Die reacties geven aan dat je die TA niet begrijpt. Ik zelf had dezelfde patronen gezien (zoals 95% van de TA'ers) en ik zelf had in het afgelopen weekend het idee dat we naar beneden zouden uitbreken. Wellicht onderbuikgevoel, marktkennis, sentiment etc maar ik zat te anticiperen op een break out naar beneden. Ga ik dan direct shorten?
Nee....ik wacht tot de prijs bevestigd wat ik vermoedde en ga er dan pas naar handelen.
Hieronder een verhaaltje dat ik maandagmorgen in een klein groepje gedeeld heb met mijn verwachtingen. Ik toon het hier niet om te laten zien dat mijn verwachting uitkwam maar welk beeld ik had van de prijsontwikkelingen, wat er zou kunnen gebeuren en wat daar dan eventueel de consequenties van zouden kunnen zijn. Verwachting: op groter timeframe verder omhoog, op kortere termijn een correctie die mogelijke nog verder down zou gaan middels een break out naar beneden met een target rond 2500 (blauwe vak).
Deze TA is gemaakt op basis van wave patterns icm fibonacci en de indicatoren RSI, MACD, Stoch (staan niet op de charts om het overzichtelijk te houden)
Waarom ik dat laat zien? Zeker niet als een soort van show off, maar ik hoop dat dit bijdraagt aan het beeld dat TA een hulpmiddel kan zijn (niets meer). Mits je het maar goed toepast kan het verrekte fijn zijn om wat geruster in een trade te zitten dan heel de tijd het orderbook checken of bij een plotselinge wending te denken "het komt wel weer goed, want het gaat toch altijd omhoog". Het zou fijn zijn als er wat minder overdreven gereageerd wordt op TA.
Een aantal reacties kan ik inmiddels al wel voorspellen, laat ik er vast antwoord op geven:
* Nee, ik ben er niet megarijk mee geworden. Ik rij geen Lambo. Heb er een tijd lang van kunnen leven en heb de pech gehad dat ik tot 2x toe de mega bull run gemist heb. Redenen daarvoor hebben echter niets met tradingresultaten te maken.
* Koers kan 2 kanten uitgaan. Idd maar met behulp van andere indicatoren die ik gebruik (RSI, MACD, Stoch) kan ik vrij goed inschatten welke kant het meest waarschijnlijk is en de meeste kans van slagen heeft. Gaat ie toch de andere kant uit, neem ik de trade niet.
* Die simpele lijntjes zeggen helemaal niets. Jouw misschien niet, mij wel. Ik heb 15-20 boeken gelezen over tradingstrategiën, duizenden videos bekeken en ik DENK te weten hoe ik die simpele lijntjes moet tekenen. De simpele lijntjes die ik gebruik worden ook wel
Wave Patterns genoemd.
* TA werkt alleen als je terugkijkt. Ik beweer ook niet dat TA altijd werkt, je zit ook wel eens mis (zoals iedereen hier). Kwestie dat je dan je trading rules aanhoudt.
* Ik geloof het pas als je 10 goede trades laat zien. Pfff ik kom hier niet om mijn gelijk te krijgen in een welles/niets spelletje. Ik hoop alleen op iets meer respect voor goede TA.
* Je laat nu toevallig 1 goede trade zien. Klopt, ik heb er wel meer, zit ook regelmatig fout en maak ook niog altijd fouten, maar mijn intentie was om mbv die trade te laten zien dat TA een hulpmiddel kan zijn en niet gepost omdat het een goede set up was.
Sorry voor de Wall of Text.....