Aardige gedachtengang, al is het wel gepubliceerd als opinie, niet als redacationele inzet. Anders dan dit interview bij het FD met NEO-grondlegger ('Cryptokeizer ')o-TANK-o schreef op zondag 24 september 2017 @ 00:16:
Zeer positief interview/artikel met Balaji Srinivasan over de toekomst van Bitcoin in WSJ. Er word zelfs verteld dat China de markt manipuleert om zelf Bitcoin in handen te krijgen. Hoe dat China de 'Grote Firewall' neerzette net nadat het internet tot stand kwam en ze nu het zelfde proberen met blockchain en crypto. China gaat Bitcoin niet bannen maar willen het zelf reguleren. Wall Street Journal een positief bericht zien posten over Bitcoin is een grote vooruitgang!
https://www.wsj.com/amp/a...ernet-of-money-1506119424
Het volledige artikel:

Chinese cryptokeizer: 'Ik heb geen toezichthouder gezien'
De storm die de Chinese overheid ontketende met haar ingrepen op de markt voor cryptomunten is alweer gaan liggen. Dat stelt Da Hongfei, grondlegger van China’s grootste cryptomunt Neo, in gesprek met Het Financieele Dagblad. ‘Wat kan men nog meer doen?’, zegt hij in reactie op onder meer het verbod op beursgangen met cryptomunten (ICO's). De koers van de bitcoin daalde sterk na China's ingrepen. 'Maar daarna ging de waarde van de munt weer omhoog', zegt Da.
Da Hongfei, grondlegger van China’s grootste cryptomunt Neo.
Da Hongfei, grondlegger van China’s grootste cryptomunt Neo.Foto: Sjoerd den Daas
De autoriteiten hadden hem of Neo niet op de korrel bij de recente actie, zegt Da. ‘Nee, geen van de toezichthouders heeft contact met mij opgenomen. Maar voordat men begon met het opschonen van de markt ben ik wel gevraagd met informatie en suggesties te komen.’
Berichten op verschillende nieuwssites dat China ook een verbod op het mijnen van cryptovaluta's zou overwegen verwijst Da naar het rijk der fabelen. ‘Het is nooit bevestigd. Ik denk dat de toezichthouders vooral bezorgd zijn over de uitdagingen die bitcoin en andere cryptovaluta's met zich meebrengen. De status van fiduciair geld kwam onder druk te staan.’
Angst voor druk op Chinese munt
Sinds eind vorig jaar zijn er strenge kapitaalrestricties van kracht die het moeilijk maken grote sommen aan renminbi het land uit te krijgen, uit angst voor aanhoudende neerwaartse druk op de Chinese munt. ‘Men is bezorgd dat cryptovaluta's bestaande manieren van geldtransacties en het doen van investeringen zullen overnemen. Men is bang de controle kwijt te raken.'
De ingrepen van China staan niet op zich, eerder stuitte het aantrekken van kapitaal via een ICO al op bezwaren van de toezichthouder in de VS en ook in Rusland maakt de overheid zich zorgen over cryptovaluta's. Hoewel China als eerste land de markt flink opschudt, denkt Da dat digitale munten er nog een zonnige toekomst hebben. ‘Je mag in China bitcoins, of andere cryptovaluta's in bezit hebben. Dat is niet illegaal.’ Het uitbaten van een handelsplatform is dat sinds kort wel. Verschillende uitbaters van handelsplatforms zouden het land niet meer mogen verlaten.
Blockchain
‘Je moet blockchaintechnologie en de handel in cryptovaluta's niet over een kam scheren’, gaat de Chinese cryptokeizer verder. Blockchain, een methode om met computers decentraal transacties bij te houden, is het fundament onder de cryptomunten. Maar deze techniek dringt al door tot veel sectoren, zoals verzekeringen of logistiek. Da zegt dat China 'de ontwikkeling van blockchaintechnologie aanmoedigt'. De Volksbank, China's centrale bank, zou werken aan een eigen digitale valuta.
‘Ik denk dat je qua handel beter kan kijken wat er in Zuid-Korea en Japan gebeurt. Dat geldt voor de bitcoin, en ook voor de Neo’• Da Hongfai, oprichter Neo
Neo, opgezet in 2014 om slimme contracten via blockchain mogelijk te maken, was lange tijd bezig aan een indrukwekkende opmars. Vorig jaar hield Neo voor Rmb 30 mln (€ 3,8 mln) een cryptobeursgang, oftewel een Initial Coin Offering (ICO). Werd er eerder nog geen dubbeltje voor de munt betaald, medio augustus werd de Neo gewaardeerd op ruim $ 52, hetgeen een marktkapitalisatie van $ 2,4 mrd betekende.
Multimiljonair geworden
De 37-jarige Da werd in korte tijd multimiljonair. ‘Op papier wel, ja’, lacht hij, achteroverleunend in een comfortabele fauteuil in het luxueuze W hotel in Peking. De Neo-oprichter begrijpt dat handelaren sterk reageren op de aanhoudende stroom aan nieuwsberichten uit China, maar vindt dat de markten er meer reuring aan geven dan nodig is.
De invloed van Chinese handelaren is al langere tijd tanende, zo stelt hij. ‘Ik denk dat je qua handel beter kan kijken wat er in Zuid-Korea en Japan gebeurt. Dat geldt voor de bitcoin, en ook voor de Neo. China zal op korte termijn een belangrijke factor blijven in de koersvorming, maar ik denk dat het merendeel van de uitgegeven Neo’s inmiddels in buitenlandse handen is.'
Koers Neo sterk gedaald
De koers van de Neo is sinds half augustus sterk gedaald, maar Da lijkt daar niet wakker van te liggen. ‘De koers beweegt op basis van sentiment. De manier waarop de markt kijkt naar het product doet niet altijd recht aan de manier waarop dat product er op dat moment voorstaat. Ik houd de koers wel in de gaten, maar ik handel niet veel in Neo.’
Bloedbad
Net zoals Chinese cryptohandelaren een aanzienlijk aandeel hadden in de recordstijgingen van de afgelopen maanden, waren het de Chinezen die met een rap uitgevoerde crackdown een waar bloedbad veroorzaakten op de wereldwijde cryptomarkten. Inititial coin offerings (ICO’s), oftewel verkapte aandelenuitgiften via cryptovaluta's, werden verboden.
Handelsplatformen moeten uiterlijk 30 september hun deuren hebben gesloten, zo meldden de Chinese autoriteiten eerder deze maand. Ook transacties tussen personen, zogeheten peer-to-peertransacties zijn niet langer toegestaan.
‘Wat men nu doet is juist’, is de stellige overtuiging van Da Hongfei, die zelf in 2012 zonder succes een handelsplatform probeerde op te zetten, en niet veel later Neo oprichtte. ‘Het overgrote deel van de ICO-projecten was list en bedrog.’ Da wijst op de internetzeepbel die in 2000 barstte. ‘Als je toen een bedrijf begon dat eindigde op .com kon je makkelijk kapitaal aantrekken. Datzelfde zie je nu met de ICO-gekte.’
Da zegt zich liever te focussen op de uitrol van Neo's technologie. ‘We willen een breed toepasbaar ecosysteem zijn met veel ontwikkelaars waarop veel slimme contracten kunnen worden gebouwd.’ Het gaat hierbij onder meer om contracten voor de overdracht van vastgoed of aandelen. ‘Daarin hebben we nog veel ruimte om te groeien.’
Samenwerking met overheid?
Zal het Neo lukken op eigen houtje uit te breiden, of moet het daarvoor de samenwerking zoeken met de overheid, een partij die in China nooit ver weg is? ‘De overheid is geen bedrijf’, antwoordt Da, die met zijn consultancybedrijf AntChain eerder de handen ineensloeg met de lokale overheid van Guiyang voor een blockchainproject waarin burgers elkaar kunnen beoordelen op goed gedrag. ‘Al worden sterke bedrijven vaak wel door de overheid aangemoedigd om de concurrentie ook internationaal aan te kunnen gaan.'
Dat laatste is gebeurd met Baidu en Alibaba, zegt Da, met een verwijzing naar twee succesvolle Chinese internetreuzen. De vraag is of China dat model ook toepast op blockchain en Nemo daarbij een rol vergelijkbaar met Alibaba krijgt. ‘Ik verwacht niet dat de overheid me op korte termijn belt en zegt: “Laten we Neo gaan gebruiken als de infrastructuur voor blockchaintechnologie in China.” Maar op de middellange termijn? Waarom niet? Ik denk dat het mogelijk is.’