Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 106 Laatste
Acties:
  • 518.791 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-05 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Proton_ schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 21:34:
Flessenwarmer... als daar 100Wh in gaat, dan kookt de melk over en smelt de fles. Lijkt me niet de bedoeling.
Wasmachine hakt er wel in, zeker met wasbare luiers.
Oplaadbare speeltjes?
Het speeltje met de grootste accu die ik kan vinden heeft 0,2 kWh per laadbeurt en zou ik zeker niet aan een kleuter geven.
ff of topic: die wasmachine valt nog mee (heb laatst gezocht naar een wasmachine met laag verbruik, eventueel een hot-fill, en die vullen uit de boiler van de warmtepomp, maar alleen al een extra leiding aanleggen was een TVT van meer dan jaren, en die hot-fill was me ook te duur, er staat nu een 2e hansje van MP, die al over de TVT heen t.o.v. de Miele die er stond), die warmtepomp om al die badjes te vullen... die gaat goed in het E-verbruik meetellen!

[ Voor 255% gewijzigd door Andre1973 op 23-02-2018 22:23 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:09
@205Gutmann en @Rouske
het is super simpel. (en panasonic maakt het heel makkelijk met zijn panelen.)
alle panelen zijn serieel op 1 mpp aangesloten.
en alle cellen in 1 paneel zitten ook serieel aangesloten.
dus eigenlijk zitten alle cellen per mpp dan serieel aangesloten.

en dan maakt het geen bal mee uit of een paneel nu 72(+/-245Wp) of 96 (325Wp) aantal cellen heeft.
zolang de cellen van de verschillende panelen maar redelijk het zelfde zijn.
(en hier kun je ook nog wel iets van afwijken, maar dat is een ander verhaal.
daar komt die 10% vandaan, die trouwens onzin is. ;) )

het uitrekenen word dan wel een lastige, want standaard software doet het dan niet meer voor je.
dus dat moet je dan handmatig doen, maar dat is niet al te moeilijk. ;)

maar er zijn meer merken buiten panasonic die dit soort panelen hebben die je leuk kunt mixen. ;)
yingly en ecsolar hebben dat ook een tijdje gehad.
alleen beschikbaarheid van dat soort panelen is meestal het probleem.
Andre1973 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 22:15:
[...]
ff of topic: die wasmachine valt nog mee (heb laatst gezocht naar een wasmachine met laag verbruik, eventueel een hot-fill, en die vullen uit de boiler van de warmtepomp, maar alleen al een extra leiding aanleggen was een TVT van meer dan jaren, en die hot-fill was me ook te duur, er staat nu een 2e hansje van MP, die al over de TVT heen t.o.v. de Miele die er stond), die warmtepomp om al die badjes te vullen... die gaat goed in het E-verbruik meetellen!
heb het stiekem toch gedaan.
een hot-fill asko wasmachine gekocht.
hij staat vlak naast de boiler van de warmtepomp, dus had eigenlijk maar een extra kraan nodig. (die was een LVT)
maar ja de TVT, daar hoef je het niet voor te doen.
(verder wel heel tevreden over het apparaat,
met warm water vullen dan is hij zo klaar. ;)
echt niks mis mee. )

[ Voor 35% gewijzigd door migjes op 24-02-2018 11:18 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:29
Voor ons gaat de derde lading panelen het dak op. Eerste lading ruim 5 jaar terug, toen 3 jaar terug nog wat op west en nu wordt west volgelegd. Totaal straks ruim 7.000Wp.

Nodig? Njah, eerst niet.. maar electrisch laden van de auto is al > 10kWh per laadbeurt en overstappen op stroom voor verwarmen/koken gaan we ook langzaam oppakken.

Mijn advies: altijd zoveel mogelijk erop leggen, zover je dak en budget toestaat. Tuurlijk: dimensioneer je op je gebruik, maar als je transport electrisch doet heb je niet snel te veel. Dan alleen duimen op goede oplossing na het saldeer tijdperk.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Hopelijk zit ik hier goed met mijn vraag.

Ik ben al een tijd aan het nadenken over zonnepanelen ook voor de toekomst natuurlijk. Het probleem waar ik tegen aan loop is dat ik een schuin dak heb, dit is ongeveer 2 jaar oud en voorzien van bitum :/ En daar begint ook al het probleem.

Wat ik eigenlijk niet zo zie zitten, is dat er lange bouten doorheen worden gedraaid, en deze dan afgekit of met een rubberplaatje er onder. Helaas weet ik dat dit wel zo gebeurd, een kennis heeft een tijd gewerkt bij een bedrijf wat panelen deed plaatsen. Dit is ook de reden waarom hij er gestopt is... Het dak is namelijk ook nog voorzien van isolatie. Dus als het lekt komt ik hier veel te laat pas achter. En hier zit ik dus ook niet op te wachten. De meeste bedrijven willen zo snel mogelijk zo veel mogelijk geld binnen halen. En er word dus maar wat in elkaar geflanst.

Zijn er tweakers die er ervaring mee hebben op een schuindak met bitum? Diverse reactie van vorige jaar in dit topic werd er gesproken over een constructie met gewicht ( stenen ) zonder dat er bouten in het dak worden gedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-06 09:07

paulv1973

16.730Wattpiek

Weet iemand wat er bij een solaredge systeem gebeurt als je een x-aantal optimizers de + en de - in de string omdraait? Dit door een verkeerde verlengkabel

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Racer89 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 12:28:

Ik ben al een tijd aan het nadenken over zonnepanelen ook voor de toekomst natuurlijk. Het probleem waar ik tegen aan loop is dat ik een schuin dak heb, dit is ongeveer 2 jaar oud en voorzien van bitum :/ En daar begint ook al het probleem.

Wat ik eigenlijk niet zo zie zitten, is dat er lange bouten doorheen worden gedraaid, en deze dan afgekit of met een rubberplaatje er onder. Helaas weet ik dat dit wel zo gebeurd, een kennis heeft een tijd gewerkt bij een bedrijf wat panelen deed plaatsen. Dit is ook de reden waarom hij er gestopt is... Het dak is namelijk ook nog voorzien van isolatie. Dus als het lekt komt ik hier veel te laat pas achter. En hier zit ik dus ook niet op te wachten. De meeste bedrijven willen zo snel mogelijk zo veel mogelijk geld binnen halen. En er word dus maar wat in elkaar geflanst.

Zijn er tweakers die er ervaring mee hebben op een schuindak met bitum? Diverse reactie van vorige jaar in dit topic werd er gesproken over een constructie met gewicht ( stenen ) zonder dat er bouten in het dak worden gedraaid?
Als het dak toch al mooi schuin is kun je er houten balken op leggen, die vast branden met bitumen en dan de panelen met het gebruikelijke kitten in de balken schroeven.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes

@reneeke1970 is een oplossing. d:)b
houten balken op de bitumen dan er een laag bitumen over heen plakken.
en verder werken.

maar let wel op, als je een op zijn kop isolatie hebt (isolatie onder de bitumen en onder de isolatie pas het dak.), dan ligt de bitumen ook los op dak. (alleen de randen zitten dan vast.)
dan kan met wat wind, je PV + laag bitumen worden weggeblazen.
dus check wel of je bitumen vast zit en goed vast, dit is helaas niet altijd zo.
mischien toch even checken met een dakdekker of zelf op onder zoek uit gaan. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrykoets
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-06 16:17
je kan ook de balken door de isolatie op het dak vastschroeven, als je er daarna toch een nieuwe laag bitumen overheen plakt zal het ook niet gaan lekken en weet je zeker dat het vast ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:36
Is er hier iemand die terugkoppeling ontvangen heeft nav deelname aan het Nationale solaronderzoek 2017?

Ik heb in oktober nog een mailtje gehad met het verzoek om geduld ivm hogere dan verwachte belangstelling maar daarna is het stil gebleven. Op de website staat ook niks nieuws. Autarco heb ik om deze reden nog een mailtje gestuurd maar die reageren überhaupt niet. Vanuit onderzoekersoogpunt (er zijn nogal wat uni’s aan verbonden) toch wel geblunder als je zo met je respondenten omgaat.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:43
@peacelord je bent niet de enigste, ik zit ook nog steeds te wachten op de uitslag van het onderzoek.
Ergens rond oktober heb ik dezelfde mail ontvangen als jij, sindsdien niets dan stilte...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
migjes schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 12:55:
[...]

@reneeke1970 is een oplossing. d:)b
houten balken op de bitumen dan er een laag bitumen over heen plakken.
en verder werken.

maar let wel op, als je een op zijn kop isolatie hebt (isolatie onder de bitumen en onder de isolatie pas het dak.), dan ligt de bitumen ook los op dak. (alleen de randen zitten dan vast.)
dan kan met wat wind, je PV + laag bitumen worden weggeblazen.
dus check wel of je bitumen vast zit en goed vast, dit is helaas niet altijd zo.
mischien toch even checken met een dakdekker of zelf op onder zoek uit gaan. ;)
dat heet een warm dak ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgw/warm_dak_3_isolatie_houten_dak_www_deskundig-isoleren_be.jpg

een opzijn kop dak (omgekeerd dak) is waar de isolatie buiten de waterkerende laag ligt

Afbeeldingslocatie: http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgo/omgekeerd_dak_4_isolatie_houten_dak_www_deskundig-isoleren_be.jpg

Als er rekening word gehouden met die latten bij het plaatsen van het dak (een nieuw dak) kan je het zonder extra schroeven door de lat heen wel redden ook bij een geisoleerd dak, maar ik zou bij retrofit nooit alleen bevestigen met bitumen bij een dak zonder ballast. Altijd een paar schroefjes (het liefst in de hoofd draag constructie)
Wind op de panelen kan hele vervelende punt/lijn lasten veroorzaken die door de jaren heen de boel net een beetje veder los trekken. een paar schroefjes neemt dat (kleine) risico volledig weg, je weet nooit wat de persoon voor je heeft gedaan.
En blijf natuurlijk je afwatering in de gaten houden staand water moet je zien te voorkomen,

Veder ben ik een groot fan van deze bouwkundige oplossing,inplaats van dat een beetje duf op je dak aan het staan is , zijn ze al een beetje geintergreerd in het gebouw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@reneeke1970 @ferrykoets @migjes

Bedankt voor de reacties. Voorkeur gaat eigenlijk uit naar niks er in schroeven. Zo ver ik weet ligt er een onderlaag onder het bitum en op de isolatie. Deze is met schroeven en grote schijven vast gezet in het hout onder de isolatie. En hierop zit de bovenlaag vast gebrand.

Een reactie van vorige jaar kwam ik uit op een bedrijf in Esloo die een constructie hebben die schijnbaar er op gezet word zonder schroeven. Dat bedrijf heb ik eens gemaild. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Racer89 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 15:41:
@reneeke1970 @ferrykoets @migjes

Bedankt voor de reacties. Voorkeur gaat eigenlijk uit naar niks er in schroeven. Zo ver ik weet ligt er een onderlaag onder het bitum en op de isolatie. Deze is met schroeven en grote schijven vast gezet in het hout onder de isolatie. En hierop zit de bovenlaag vast gebrand.

Een reactie van vorige jaar kwam ik uit op een bedrijf in Esloo die een constructie hebben die schijnbaar er op gezet word zonder schroeven. Dat bedrijf heb ik eens gemaild. Ben benieuwd.
Hoe oud is je dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Juist dan is het zeer geschikt om gewoon doorheen te schroeven, de bitume is nog jong en hecht nog erg goed
het lijkt een beetje raar om door een nieuw dak heen te schroeven, maar je hebt daarna echt een beter detail

Het grootste probleem is dat men uitgaat van de minimaal te plaatsen schroeven/rozetten , vaak nemen ze het niet zou nauw met die regels en klopt het wel ongveer... ongeveer dus waar straks misschien wel een puntlast op komt te staan.

edit: Als je zelf zeker weet dat er ruim voldoende schroeven zijn gebruikt, kan het natuurlijk wel..

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 24-02-2018 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
twain4me schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 15:39:
[...]

dat heet een warm dak ;)

[afbeelding]

Als er rekening word gehouden met die latten bij het plaatsen van het dak (een nieuw dak) kan je het zonder extra schroeven door de lat heen wel redden ook bij een geisoleerd dak, maar ik zou bij retrofit nooit alleen bevestigen met bitumen bij een dak zonder ballast. Altijd een paar schroefjes (het liefst in de hoofd draag constructie)
Wind op de panelen kan hele vervelende punt/lijn lasten veroorzaken die door de jaren heen de boel net een beetje veder los trekken. een paar schroefjes neemt dat (kleine) risico volledig weg, je weet nooit wat de persoon voor je heeft gedaan.
Vraagje:
Wij krijgen ook een plat dak net als jouw bovenste plaatje.

Zou het mogelijk zijn om bij de bouw wat langere draadeinde met schroef door het dak in de balken laten schroeven, isolatie er op te prikken en dan door de dakdekker dicht af laten werken ?
Dan zou je daar een balk of profiel op kunnen maken waarop/aan een schans te monteren is.

Enige nadeel lijkt me een koudebrug die je maakt. En wellicht dat de zaak paar cm hoger komt te staan.

Maar dan zou het maar een paar van die draadeinden hoeven te zijn wellicht. Bij ons stuk voor en achter dakluik, beide iets van 3.5x4.5 meter oppervlakte waar dan 2x oost/west schansen achter elkaar en dan 2 panelen zo naast elkaar voor 8 panelen per dakstuk.

Als je dan per dak stuk 2x 4 schroeven erin maakt waar twee aluminium rail's op geschroefd worden waar dan de schans op gemonteerd wordt.

Dan heb je het ten eerste vast aan je huis zitten voor de huis verzekering, en niet tig kilo ballast op je dak nodig.

Kan het dan desnoods beide doen , net een riem en bretels tegelijk tegen broek afzakken >:)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

jacovn schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 20:45:
[...]

Vraagje:
Wij krijgen ook een plat dak net als jouw bovenste plaatje.

Zou het mogelijk zijn om bij de bouw wat langere draadeinde met schroef door het dak in de balken laten schroeven, isolatie er op te prikken en dan door de dakdekker dicht af laten werken ?
Dat is lastig, opzich zou het geen probleem zijn, maar ik ken geen standaard product wat dat gat water dicht zou kunnen maken op een nette manieren (nu zegt het zeker niet alles dat ik het niet ken)
je moet dus zelf de plek waar het water naar binnen kan boven het dakvlak tillen

Dat kan met een blok hout of een stuk isolatie, persoonlijk zou ik voor het eerste kiezen,
dat kan je namelijk ook vast schroeven.

Ik zou denk ik niet kiezen voor draadeinden omdat je die geheel door de balk moet boren en daarmee zoals je zelf al zegt een koude brug maakt die je binnen dus weer netjes moet isoleren en je verliest de draagkracht van de balk (maar het kan wel degelijk)
Ik zou het houten blok vast schroeven met deze schroeven. maar daar zijn nog 401 verschillende manieren voor

https://www.befestigungsf...assiviert-A2L?action_ms=1

Ik kies voor deze schroeven omdat ze een erg breede schroefdraad hebben en daarmee dragend zijn geworden ze gaan zich dus gedragen als afstandsschroeven (en omdat ik ze in de schuur heb liggen en dus gratis zouden zijn is ook belangrijk ) :D

Daarna heb je dus een aantal pukkeltjes op het dak waar je naar hartelust dingen aan vast kan maken met bevestigings middelen en die afkitten of met speciaal ontworpen spul vergelijkbaar met de bekende stokschroeven

In een ideale wereld is de bovenkant van het blok hoger dan de bovenkant van de daktrim, zo kan er eigenlijk nooit water naar binnen , ook als de afvoer verstopt zit.

https://www.ikwilzonneenergie.nl/Click-fit-stokschroeven

voordeel van "mijn" manier

* bijna elke dakdekker kent dit principe en snapt dus wat hij moet doen

* gebruik van standaard oplossingen/materialen voor het water dicht maken

Nadeel van "mijn" manier

* het is een beetje overkill, deze oplossing wordt gebruikt voor balustrades op dakterrasen en andere dingen die serieus goed vast moeten staan ;)

zoiets ziet het er dan uit.

Afbeeldingslocatie: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/static-sr.s3.werkspot.nl/f1b81cf0-deae-4895-89ee-e1579c3b5c49.jpg

alleen dat hek even weg denken :D

Afbeeldingslocatie: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/static-sr.s3.werkspot.nl/bcf27932-8607-4b72-8b42-3c67907d4f96.jpg

Edit:

Eigenlijk moet ik het tekenen :S ik bedenk me net al weer een manier waarop het best ok kan zijn met draadeind... hersens, waar waren jullie net :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Dus houten balkjes op de isolatie platen leggen en door isolatie vastschroefen.
Dakbedekking erover heen laten leggen, en dan de steunen van de frames erop schroeven en die dan goed afkitten. Ze komen dan nooit direct in water op dak, panelen zitten erboven.

Bedankt voor de tips.

Zit nog steeds te wachten op een tekening van het dak wat de afmetingen van het dak worden..

Zal wellicht te moeilijke vraag voor die potlood eter op dat kantoor zijn, of ik ben echt een grote zeikerd met al mijn vragen.

Als het zo doorgaat kan ik het straks opmeten en zelf tekenen :'(

Edit: zal nog paar maanden duren voordat dak erop zit, hou hoop voor een tekening..

Edit: dit is ook mogelijk, maar ook koudebrug lijkt me

[ Voor 47% gewijzigd door jacovn op 24-02-2018 22:39 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Kan je foto's plaatsen van het dak? is het een zaagtand of en dak met 2 gelijke kanten?
Als je een dak met 2 kanten hebt, dan kan je een zadel constructie toepassen.
Bij nieuwbouw waarbij je weet dat er PV op komt is het handig om na de isolatielaag nog ene laag hechthout te plaatsen van +/-20 mm waar direct de bitumen overheen gaat, dan kan je daarin makkelijk schroeven, en met EPDM tape afdichten.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Andre1973 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 22:35:
[...]

Kan je foto's plaatsen van het dak? is het een zaagtand of en dak met 2 gelijke kanten?
Als je een dak met 2 kanten hebt, dan kan je een zadel constructie toepassen.
Bij nieuwbouw waarbij je weet dat er PV op komt is het handig om na de isolatielaag nog ene laag hechthout te plaatsen van +/-20 mm waar direct de bitumen overheen gaat, dan kan je daarin makkelijk schroeven, en met EPDM tape afdichten.
Foto kan ik evt. Maken. Beide kanten zijn gelijk. Ik dacht dat ze evt. Een constructie hadden die je er op legt en aan beide kanten verzwaren. Zodat je niet door de bitum heen hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Racer89 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 23:32:
[...]

Foto kan ik evt. Maken. Beide kanten zijn gelijk. Ik dacht dat ze evt. Een constructie hadden die je er op legt en aan beide kanten verzwaren. Zodat je niet door de bitum heen hoeft.
Klopt een zadel constructie. Dat is wel gemaakt door Esdec (die van clickfit) en dat kan ook nog steeds.
Wat n mogelijkheid is, is om de originele clickfit rail verticaal te plaatsen, over de nok te koppelen met een koppeling (dat kan van alles zijn een scharnier bijvoorbeeld of RVS gaatjes band) dan op voetjes (100-2060) daarop een rails horizontaal plaatsen, en omdat die voetjes de boel wat omhoog brengen kan je daaronder hoeklijn aanbrengen (van esdec flatfix) met daarin ballast. Volgens mij is het mij zo een keer voorgesteld.
Ik zal je een PB sturen met een contactpersoon erin bij Esdec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Andre1973 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 22:35:

Is dit een gangbare methode ?

Dan heb je ook minder punt belasting op het isolatie materiaal lijkt me.

En verder zou je die platen dan kunnen vastmaken door de isolatie heen op de plek van de dragende balken.
Balkjes om op de plaats van de zonnepaneel opstelling de zaak zo te verhogen dat je daar waterdicht in kan schroeven zijn dan ook makkelijker te monteren. Dat is dan te lijmen en schroeven.

Ik neem verder maar aan dat de dakdekker niet treurig is om de bitumenlaag op hechthout te monteren. Wel zitten er dan allemaal puisten op voor de paneel steunen, dus heeft er wel meer werk aan.

Ik zal dit eens opnemen met de bouwer,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wie zoekt nog solar frontier???

Zonnepanelen 30 stuks nieuw
€ 75,00
http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:08
Nieuw of ‘nieuw’?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:01
zonnepaneel testen, ik kan met een multimeter het voltage meten maar hoe kom ik achter het amperage? ik heb een string panelen op een omvormer die vol in de zon zowat niets doet. al gewisseld op een andere mppt maar is zelfde probleem dan. voltage is er genoeg. wat kan er aan de hand zijn en hoe constateer ik het?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je herkent de bva panelen toch zeker wel......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
reneeke1970 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 16:27:
[...]

Je herkent de bva panelen toch zeker wel......
Ja, persoon woont in mijn wijk en prijs is redelijk okay. Ik zoek vooral argumenten om ze niet aan te schaffen. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
GioStyle schreef op zondag 25 februari 2018 @ 16:37:
[...]

Ja, persoon woont in mijn wijk en prijs is redelijk okay. Ik zoek vooral argumenten om ze niet aan te schaffen. :D
wat dacht je van prijs?

75€/165Wp = 0,45€/Wp. (inc BTW, aftrekbaar?)

dit soort panelen:
https://natec.nl/producten/suntech-stp290-poly-half-cell/
kosten 0,40€/Wp ex BTW.
(wat vrij standaard is voor poly, alleen deze leveren ook nog veel Wp.)

en dan heb je natuurlijk de kosten van extra splits kabels voor meerdere parallel stringen.
en een set bevestiging beugels per 165Wp of 290Wp. etc etc...

(daar mee zeg ik niet dat de 1 of de ander goedkoper is of beter, maar dat je naar heel het project moet kijken of het leuk is of het niet leuk is. ;)
panelen alleen is maar een onderdeel van het geheel.
wat op dak past is natuurlijk ook belangrijk. ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 25-02-2018 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
@migjes

Je hebt helemaal gelijk. Bij SF panelen heb heb je meer kosten aan montagemateriaal dan ‘gewone’ zonnepanelen.

Voorbereidingen in huis zijn al getroffen. In de maand april ga ik het hele dak (ene helft is schuin dak, ander helft is plat dak) volgooien met zonnepanelen.

SF lijkt door de parallele strings iets meer voordeel te halen in mijn situatie op schuin dak. Daar heb ik ‘s ochtends last van schaduw door het schuine dak van de buren. Met paralelle strings kan de ene string al lekker produceren, terwijl de tweede deels in de schaduw ligt.

Op dit moment ga ik voor Growatt + EC Solar panelen, deze combinatie heb ik al op de schuren en heeft me tot op heden niet teleurgesteld.

[ Voor 10% gewijzigd door GioStyle op 25-02-2018 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-06 11:46
Kan ik hier in dit forum om een offerte te laten beoordelen, heb er meerdere en een daarvan voelt voor mij goed, ik zeg met name voelt goed omdat ik wel voorwerk heb gedaan, maar de materie is mij niet eigen genoeg om zelf voor 100% te gaan ?

groet,

Piet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
No Hands schreef op zondag 25 februari 2018 @ 15:19:
zonnepaneel testen, ik kan met een multimeter het voltage meten maar hoe kom ik achter het amperage? ik heb een string panelen op een omvormer die vol in de zon zowat niets doet. al gewisseld op een andere mppt maar is zelfde probleem dan. voltage is er genoeg. wat kan er aan de hand zijn en hoe constateer ik het?
Ook al een andere omvormer geprobeerd, werkt een eventuele 2e string wel op de andere MPP?
Anders misschien ergens een slecht contact welke onder belasting geen / bijna geen contact maakt?
Met een warmtebeeld camera kun je een slechte verbinding uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

piotr123 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 19:16:
Kan ik hier in dit forum om een offerte te laten beoordelen, heb er meerdere en een daarvan voelt voor mij goed, ik zeg met name voelt goed omdat ik wel voorwerk heb gedaan, maar de materie is mij niet eigen genoeg om zelf voor 100% te gaan ?

groet,

Piet
klikt al positief, het beste kan je even een eigen topic maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-06 10:04
@GioStyle Ik heb hier twee stuks wifi dongles van Growatt over. Eentje 3 jaar oud oid de andere nog nieuw in verpakking. Stuur maar berichtje bij intersse.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

jacovn schreef op zondag 25 februari 2018 @ 06:46:
[...]

Is dit een gangbare methode ?

Dan heb je ook minder punt belasting op het isolatie materiaal lijkt me.

En verder zou je die platen dan kunnen vastmaken door de isolatie heen op de plek van de dragende balken.
Balkjes om op de plaats van de zonnepaneel opstelling de zaak zo te verhogen dat je daar waterdicht in kan schroeven zijn dan ook makkelijker te monteren. Dat is dan te lijmen en schroeven.

Ik neem verder maar aan dat de dakdekker niet treurig is om de bitumenlaag op hechthout te monteren. Wel zitten er dan allemaal puisten op voor de paneel steunen, dus heeft er wel meer werk aan.

Ik zal dit eens opnemen met de bouwer,
Zo hebben wij het in het verleden wel gedaan.
Hout (aluminium kan ook heb ook wel gezien, maakt je minder weersafhankelijk) plaatsen, vast schroeven (prikken en voelen en hopen dat t vast zit en de punten niet ergens uitkomen waar ze niet moeten uitkomen) en laten inplakken ook.

Stokschroeven plaatsen en inbranden met een soort carrosserie ring kan ook, maar dan moet je wel weten waar die stokschroef in terecht komt. Dan draai je dat rubber van de stokschroef aan op die dragende ring.

Er zijn ook systemen waarbij je de stokschroef afkort net boven het dak en dan daar een soort moet met schroefdraad en een brandflap op zet, maar dan moet je ook weer branden.
Deze laatste ken ik alleen van plaatsing in een beton vloer onder een warm dak waar deze was bedoeld as extra anker bij een systeem op grote hoogte waarbij het veld ver net was en de hoeken extra verankerd.

Als je nog gaat bouwen, of bitumen vernieuwen dan is een laag hout erop plaatsen het simpelst, dan kan je daarna wanneer je wilt, en waar je wilt zelf gaan plaatsen zonder te branden.

[ Voor 13% gewijzigd door Andre1973 op 25-02-2018 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Amperemeter op DC aan de string aansluiten en je hebt je amperage ;)
Echter let wel op met aan en af koppelen, je kan een beste vlamboog(je) trekken, zeker als je een hele string meet met x00 volt.

Echter hierna kan je de panelen apart meten op amperage, maar dat is een best klusje.
Uiteindelijk kom je bij een paneel die niet het volledige amperage geeft en heb je de rotte kies te pakken.

Of je pak de HT PV tester

Als k dit schrijf, ben k toch wel blij met mn solaredge prullia, scheelt een hoop gesjouw en gestuntel op het (schuine?) dak bij dit soort zoektochten :)

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

DC zomaar kortsluiten zou ik niet adviseren.
Er zijn speciale meters voor die daarvoor geschikt zijn:
http://www.morssmitt.nl/news/default.aspx?lid=2&id=23
Mocht je die niet kunnen gebruiken dan een schakelaar in de kring plaatsen die die stroom kan in en AF schakelen.
DC kan een pittige vlamboog maken waar je goed van kan schrikken en schade / letsel tot gevolg kan hebben.
Heb je geen / weinig kennis van DC dan niet doen. DC stroom is heel wat anders dan AC stroom, zeker als er geschakeld word.

[ Voor 71% gewijzigd door Andre1973 op 26-02-2018 00:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als het een string van 8 a 10 panelen is zou je die doormidden kunnen "kappen" zodat je die
halve string op de omvormer aansluit, zit in die eerste halve string de fout, dus wel spanning maar geen vermogen, sluit je daarna de tweede helft aan, die is dan waarschijnlijk goed.
En dan schakel je van de foute string er steeds één paneel bij de goede string op.
Kan natuurlijk ook net zijn dat beide halve strings goed zijn ,,,,,, dan heb je de foute connectie
al in je tengels gehad. :P

E.e.a. is dus wel afhankelijk van de minimale start/werkspanning die de omvormer heeft
maar dan kun je het ook doen met een 2/3 string lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:31
Ik zit er over te denken om dit setje te nemen:

http://www.sun-solar.nl/i...ack-prijs-e4954-incl-btw/

Nu heb ik een 3-fase aansluiting en zou dus de panelen ook op een 3 fase omvormer willen hebben. Dit heb ik gemailed of dit anders kan.Mijn vraag is: De panelen komen op het westen te liggen. In de toekomst wellicht ook nog 9 panelen op het oosten leggen. Zouden 18 panelen in 1 string kunnen voor nu ?

Deze omvormer bijvoorbeeld:

http://shop.winkelman-zon...mppt-inclusief-wifi-.html

En dat montage systeem wat ze leveren.. Is dat wat ? Ik hoor goede verhalen over clickfit systeem namelijk. (mijn buurman gaat ze leggen voor mij en ik ga helpen.. dus ben benieuwd wat wijsheid is :P )

[ Voor 14% gewijzigd door Possible op 26-02-2018 07:16 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
@Possible Technisch geen probleem. Je kunt met een 3 fasen omvormer prima 18 panelen in een string aansluiten.
De 9 panelen op oost kan ook, al zou het voor het rendement beter zijn er nog wat meer panelen bij te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Cranberry schreef op maandag 26 februari 2018 @ 07:40:
@Possible Technisch geen probleem. Je kunt met een 3 fasen omvormer prima 18 panelen in een string aansluiten.
De 9 panelen op oost kan ook, al zou het voor het rendement beter zijn er nog wat meer panelen bij te leggen.
Iets met $$$$ :P

Dit zou dan op 5400wp uitkomen... Ik heb nu nog 6 (1500wp) panelen die naar het platte dak gaan en op zuid gericht gaan worden. Dus 6900wp is prima voor mijn verbruik van ''maar'' 4000kw op jaarbasis.

Als ik dit zie:

https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

Dan staat eronder:

ideaal voor 3-fase systemen
Let op de SMA is een 1-fase omvormer, die als 3-fase omvormers zijn te gebruiken indien je er een op elke fase aansluit, dus 17.250W totaal.

Klopt dit ?

[ Voor 50% gewijzigd door Possible op 26-02-2018 07:45 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Wat is de helling van je daken? Als het geen steile daken zijn, dan zou ik misschien nog opteren voor een 6kW variant.
Met 18x300 ben je al licht aan het onderdimensioneren en als je dan oost er ook nog bij krijgt, dan is een 5kW omvormer misschien net iets aan de kleine kant. Je zult dan af en toe aftoppen (omvormer wil niet meer leveren dan 5000W). Financieel gezien is dat wellicht juist weer geen probleem.
Zelf zit ik nl. ook met deze vraag. Op het dak van het huis dat we net gekocht hebben, wil ik graag aan beide kanten (orientatie ongeveer ONO/WZW) 16x300Wp leggen. Aansluiting zal wrs 3f worden (meterkast moet verplaatst worden, dus sowieso al een hoop werk)

@migjes kom er maar in.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Possible schreef op maandag 26 februari 2018 @ 07:41:

Iets met $$$$ :P

Als ik dit zie:

https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

Dan staat eronder:

ideaal voor 3-fase systemen
Let op de SMA is een 1-fase omvormer, die als 3-fase omvormers zijn te gebruiken indien je er een op elke fase aansluit, dus 17.250W totaal.

Klopt dit ?
3x losse 1 fase inverters kun je aansluiten op een 3 fase installatie uiteraard.

Maar dat lijkt een overjarige inverter met een trafo te zijn.

Op marktplaats staan ook andere sma units die wel 3 fase zijn, en geen trafo hebben..
Die zijn wel iets duurder, maar wellicht een beter idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
jacovn schreef op maandag 26 februari 2018 @ 08:06:
[...]

3x losse 1 fase inverters kun je aansluiten op een 3 fase installatie uiteraard.

Maar dat lijkt een overjarige inverter met een trafo te zijn.

Op marktplaats staan ook andere sma units die wel 3 fase zijn, en geen trafo hebben..
Die zijn wel iets duurder, maar wellicht een beter idee.
Hmmm ik had gezocht op 3 fase SMA maar kon geen advertentie vinden. Heb je wellicht een linkje ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranberry
Gisteren een bericht gekregen via Sonnenertrag.eu om een petitie te tekenen met het verzoek salderen overeenkomstig toezeggingen te behouden tot 2023:
https://actie.degoedezaak.org/petitions/handhaaf-salderingsregeling-voor-zonnepanelen-tot-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
Cranberry schreef op maandag 26 februari 2018 @ 07:59:
Wat is de helling van je daken? Als het geen steile daken zijn, dan zou ik misschien nog opteren voor een 6kW variant.
Met 18x300 ben je al licht aan het onderdimensioneren en als je dan oost er ook nog bij krijgt, dan is een 5kW omvormer misschien net iets aan de kleine kant. Je zult dan af en toe aftoppen (omvormer wil niet meer leveren dan 5000W). Financieel gezien is dat wellicht juist weer geen probleem.
Zelf zit ik nl. ook met deze vraag. Op het dak van het huis dat we net gekocht hebben, wil ik graag aan beide kanten (orientatie ongeveer ONO/WZW) 16x300Wp leggen. Aansluiting zal wrs 3f worden (meterkast moet verplaatst worden, dus sowieso al een hoop werk)

@AUijtdehaag is voor mij een tijdje geleden al bezig geweest:

https://tweakers.net/ext/f/ejMZU7pPGDqCCX6ukonYlyon/full.jpg

17 x 335 ECSolar zou ook nog kunnen. Die zijn 195 ipv 165. Afgelopen donderdag is er bij mij ook een installateur over de vloer gekomen van @ThinkPad zijn installatie. Hij gaf zelfs aan dat hij wel 3 panelen naast elkaar kan plaatsen langs de zijkant en het dakraam. Je zou dan wel 10 cm maximaal overhouden volgens hem.

Keuzes... keuzes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Possible schreef op maandag 26 februari 2018 @ 08:09:
[...]

Hmmm ik had gezocht op 3 fase SMA maar kon geen advertentie vinden. Heb je wellicht een linkje ?
https://www.marktplaats.n...6db858f31&previousPage=lr

Staan verschillende..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Cranberry schreef op maandag 26 februari 2018 @ 08:11:
Gisteren een bericht gekregen via Sonnenertrag.eu om een petitie te tekenen met het verzoek salderen overeenkomstig toezeggingen te behouden tot 2023:
https://actie.degoedezaak.org/petitions/handhaaf-salderingsregeling-voor-zonnepanelen-tot-2023
Het is overigens wel raar dat we zelfs met salderen al een slechtere regeling hadden ten opzichte van Duitsland. (Feed in)
Waarom nemen ze dat model niet over, die hebben 10x zo veel zonnepanelen of zo per hoofd bevolking. Zal wel meer kosten, maar zo schiet het hier ook niet op met de transitie naar duurzaam.

Ik betwijfel of ze wel willen doorgaan met salderen, besluit is al genomen, en ze hebben schijt aan belangen groepen en lobby clubjes denk ik.

Edit: wel getekent inmiddels, goede zaak, hoop dat het iets opbrengt, maar vrees het ergste..

[ Voor 4% gewijzigd door jacovn op 26-02-2018 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
PClop schreef op maandag 26 februari 2018 @ 00:44:
[...]

Als het een string van 8 a 10 panelen is zou je die doormidden kunnen "kappen" zodat je die
halve string op de omvormer aansluit, zit in die eerste halve string de fout, dus wel spanning maar geen vermogen, sluit je daarna de tweede helft aan, die is dan waarschijnlijk goed.
En dan schakel je van de foute string er steeds één paneel bij de goede string op.
Kan natuurlijk ook net zijn dat beide halve strings goed zijn ,,,,,, dan heb je de foute connectie
al in je tengels gehad. :P

E.e.a. is dus wel afhankelijk van de minimale start/werkspanning die de omvormer heeft
maar dan kun je het ook doen met een 2/3 string lengte.
Dat is dus een beetje lastig, string van 8. Dat werkt nooit goed met 4. Het mooiste zou zijn als er iets is om 1 los paneel te checken maar daar loopt geen stroom tenzij het ergens op aangesloten wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
No Hands schreef op maandag 26 februari 2018 @ 09:03:
[...]

Dat is dus een beetje lastig, string van 8. Dat werkt nooit goed met 4. Het mooiste zou zijn als er iets is om 1 los paneel te checken maar daar loopt geen stroom tenzij het ergens op aangesloten wordt.
Steba 300 mee het dak op....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ik ben helemaal voor broodjes kroket tussen de middag, maar om die nu op het dak te gaan bakken.... _/-\o_

steba 300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Possible schreef op maandag 26 februari 2018 @ 07:13:
Ik zit er over te denken om dit setje te nemen:

http://www.sun-solar.nl/i...ack-prijs-e4954-incl-btw/

Nu heb ik een 3-fase aansluiting en zou dus de panelen ook op een 3 fase omvormer willen hebben. Dit heb ik gemailed of dit anders kan.Mijn vraag is: De panelen komen op het westen te liggen. In de toekomst wellicht ook nog 9 panelen op het oosten leggen. Zouden 18 panelen in 1 string kunnen voor nu ?

Deze omvormer bijvoorbeeld:

http://shop.winkelman-zon...mppt-inclusief-wifi-.html

En dat montage systeem wat ze leveren.. Is dat wat ? Ik hoor goede verhalen over clickfit systeem namelijk. (mijn buurman gaat ze leggen voor mij en ik ga helpen.. dus ben benieuwd wat wijsheid is :P )
het is geen enkel probleem om een 1 fase omvormer te gebruiken op een 3fase aansluiting.
maar als je alle sub kosten mee neemt, en de mogelijkheden.
dan kom je ergens tussen de 4kWp en de 6kWp wel sneller op een 3 fase omvormer uit.
maar er is geen harde grens, eerder een persoonlijke beslissing.

maar je hebt dan waarschijnlijk 3x25A, en wil je selectiviteit aan houden (wat ik niet perse nodig vind maar zeker niet onverstandig. ;) ) dan kun je niet verder gaan als 16A omvormer.

wil je dan met 16A omvormers werken, dan kun je deze b.v. pakken.
https://www.marktplaats.n...e656940d2&previousPage=lr
die is 4000VA en dat levert een +/-17,4A en dat gaat nog net op een 16A groep.
die kun je dus 3x ophangen als je wil, 1 per fase.
5200Wp per omvormer is geen probleem voor dit omvormertje, maar als het moet kan het nog wel meer aan.
(2x12x300Wp is nog een vrij veilige marge.)
(ik heb deze zelf ook op een 16A groep, en heb er oost-west 5660Wp aan hangen, maar eigenlijk mag er nog wel een 1000Wp extra aan gehangen worden oost-west verlaagt de top van de productie aardig met mijn hoek, helaas door de ruimte heen. :-( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappie1985
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-06 13:12
Ik zit met een vraag waar ik nergens online het antwoord op kan vinden. Wellicht kan iemand me hier helpen.

Ik heb een PV installatie met 12x 325Wp panelen en een Growatt 3.6kW omvormer. De panelen liggen in 2 strings van elk 6 panelen. De maximaal gemeten belasting op de omvormer is 3.2kW dus er is nog capaciteit over. Nou heb ik nog een los paneel (zelfde merk / serie en ook 325Wp vermogen) van een boedelopruiming in de garage liggen. Mijn vraag is of ik deze toe kan voegen aan de omvormer. Hij zou op een lager gelegen stukje dak komen dus kan niet direct in serie in een van de bestaande strings worden opgenomen. De omvormer zelf heeft 4x een dubbele MC4 ingangspoort waarvan er momenteel 2 (voor de 2 strings) in gebruik zijn.

Kan ik dit enkele paneel direct aansluiten op een nog niet in gebruik zijnde MC4 poort op de bestaande omvormer? Ik heb dan 3 strings gekoppeld: 2 van 6x 325Wp en 1 van 1x 325Wp. Is dit spanningsverschil een probleem of kan het geen kwaad? De kabellengte van paneel naar omvormer is ca 10m. Is dit nog acceptabel?

Ik hoor graag jullie ervaringen. Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Cranberry schreef op maandag 26 februari 2018 @ 07:59:

2x8x300.
het kan net met deze omvormer:
https://www.marktplaats.n...e656940d2&previousPage=lr
dit is mijn oude omvormer type en gaf met mijn oost-west dus dit:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
de 2x7x190Wp oost (met ook verschillende hoeken) kon het leuk verwerken.
maar de 10x300Wp op west deed toch wel regel matig af toppen.
dit komt doordat de omvormer niet alleen max een 3300VA doet, maar ook nog max een 2000W per mpp.
(een goodwe. hosola, omnik kan ook, hebben alleen het zelfde probleem.
alleen de power-one is wel marginaal iets toffer.)

(nu vervangen voor een 3.6, en ik heb +/-250kWh per jaar meer opbrengst.
niet effectief voor de kosten, maar die 250kWh zijn goud waard voor de warmtepomp. ;) )

dus ik zou een 3000W SMA die wel meer als 2000W per mpp kan doen wel prefereren.
maar de kosten lopen dan wel flink op. ;)
(kunt ook het gewoon aan de power-one 3.6 hangen, lol.
die doet 3000W per mpp.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Jappie1985 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:11:
Ik zit met een vraag waar ik nergens online het antwoord op kan vinden. Wellicht kan iemand me hier helpen.

Ik heb een PV installatie met 12x 325Wp panelen en een Growatt 3.6kW omvormer. De panelen liggen in 2 strings van elk 6 panelen. De maximaal gemeten belasting op de omvormer is 3.2kW dus er is nog capaciteit over. Nou heb ik nog een los paneel (zelfde merk / serie en ook 325Wp vermogen) van een boedelopruiming in de garage liggen. Mijn vraag is of ik deze toe kan voegen aan de omvormer. Hij zou op een lager gelegen stukje dak komen dus kan niet direct in serie in een van de bestaande strings worden opgenomen. De omvormer zelf heeft 4x een dubbele MC4 ingangspoort waarvan er momenteel 2 (voor de 2 strings) in gebruik zijn.

Kan ik dit enkele paneel direct aansluiten op een nog niet in gebruik zijnde MC4 poort op de bestaande omvormer? Ik heb dan 3 strings gekoppeld: 2 van 6x 325Wp en 1 van 1x 325Wp. Is dit spanningsverschil een probleem of kan het geen kwaad? De kabellengte van paneel naar omvormer is ca 10m. Is dit nog acceptabel?

Ik hoor graag jullie ervaringen. Alvast dank!
simpel, nop niet doen!

hij moet waarschijnlijk serieel, maar geef even de type/merk van het paneel en het type omvormer.
dan kunnen we het wel even uitrekenen.

(ik begrijp niet waarom je denkt dat het paneel niet serieel kan.
kun je ook een foto van het dak doen, zodat ik het ook begrijp?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappie1985
migjes schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:41:
[...]

simpel, nop niet doen!

hij moet waarschijnlijk serieel, maar geef even de type/merk van het paneel en het type omvormer.
dan kunnen we het wel even uitrekenen.

(ik begrijp niet waarom je denkt dat het paneel niet serieel kan.
kun je ook een foto van het dak doen, zodat ik het ook begrijp?)
Panelen: ECSOLAR ECS-325M72
Omvormer: Growatt 3600MTL

Ben nu op kantoor, dus heb geen foto. Panelen liggen op een schuin dak (11m hoog), los paneel zou op de aanbouw komen, zo'n 7m lager.

M'n alternatief is eventueel een losse micro omvormer en dan los op het lichtnet. Maar dan moet ik wel een micro omvormer kopen ipv alleen een stukje kabel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Jappie1985
oke, ik snap hem al.
lastig.

omvormer heeft 2x mpp, de 4 aansluitingen zijn dus om elke mpp 2x parallel te doen.
bij parallel heb je even veel cellen nodig per seriële string.
dus 1x6 en 1x1 mixen op een mpp, dat moet je niet doen. :-(

de omvormer kan 10X dit soort panelen aan per mpp.
dus geen probleem om hem er gewoon serieel bij te hangen.

maak je niet druk over de lengte van de kabel. daar is erg veel ruimte voor. ;)

dus ik zou hem gewoon serieel bij het systeem hangen.
je krijgt vast wel wat last van schaduw, maar het paneel heeft diodes en die vangen een hoop op.
ook is 6X de Vmpp wel genoeg, als dat 1ne paneel uit valt door de diodes. ;)

wil toch nog wat beters, dan kun je dit er nog tussen zetten:
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-voor-e55-incl-btw/
(maar ik zou het gewoon eens proberen zonder, zal je vast niet tegen vallen. ;) )

succes.

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 26-02-2018 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
[...]

Dan maak je toch even een test snoer met een 12V en een 24V lampje in serie gesoldeerd
en met de plus en min uitgevoerd in 2,5 mm2 VD, kun je zo in de MCvieren steken.
lampjes van 21W werken prima. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239318

deze week voor het eerst meer opwek dan vebruik normaliter is dat pas 3e week maart
februari is best een zonnig maandje geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappie1985
@migjes
Ok dank. Het feit dat in serie de 7 panelen dan een hoger spanningsniveau oplevert dan de 6 panelen uit de andere string is geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Jappie1985
omvormer werkt tot max +/-500V (geen zin in precies het getal op te zoeken, dus kan ook 550V zijn.)
maar dat is dan Voc + temperstuur.
is de Voc hoger dan start hij niet.
met 10X jouw paneel type zit je er nog onder. ;)
(erg simpel gerekend, maximaal 720 cellen en alles is oke, daar boven is uitrekenen.
1 paneel 72 cellen 10x72 = 720 = oke.)

sterker nog met 6x heb je maar 37,4Vmpp
dus 6x37,4=224.4Vmpp

met 7x37,4=261.8Vmpp.

en dat kun je weer opzoeken in de tabel:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
en dan zie je dat het zelfs een beetje beter rendement geeft. ;)
(juich niet te vroeg, verschil is minimaal. :X )

verder, mocht je nog het idee hebben ik wil wel wat meer Wp.
no prob, en het hoeft niet eens een ECSolar paneel te zijn.
ik raad wel aan een zelfde type, dus mono in dit geval.
neem een random paneel b.v:
http://shop.winkelman-zon...280wp-mono-all-black.html
zolang je bij elkaar maar niet meer als 720 cellen per mpp hebt, werkt het wel. ;)

@Anoniem: 239318
jep februari is lekker, jammer van de weinig zon uren.
maar je mag van mij het licht knopje van de zon wel uit zetten, heb voor deze maand nu ook genoeg kWh binnen gehaald. >:)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 26-02-2018 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappie1985
@migjes
Top dank. Jij weet er wel veel vanaf zeg!
Nog laatste domme vraag: als ik die 7e paneel opneemt in de string, moet ik dan nog 'speciale' draden voor panelen gebruiken of is een stukje hornbach stroomdraad met wat mc4 connectoren ook oké? Zo nee, nog tips waar ik dat kan kopen? Ca 5m is ok voor serie schakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Jappie1985
je wil wel kabel gebruiken die geschikt is voor buiten.
je wil absolute niet dat je isolatie er af vriest of weg smelt.
(hornbach, die hebben daar niet de juiste spullen voor zover ik weet.
warmteservice heeft meer mogelijkheden.)

ook wil je dat je connectors water dicht zitten en zo.
ik vind het niet moeilijk om de connectors op een kabel te zetten.
maar als je niet te moeilijk wil doen, scoor gewoon een kant en klare kabel ;)

bv:
http://shop.winkelman-zon...f-mc4-connectoren-5m.html
(5 meter genoeg?
kunt vaak ook aan een lokale leverancier een kabel op maat vragen, doen ze vaak ook wel.)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 26-02-2018 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Ik vind ook alleen maar frituurpannen, wat is een steba300?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
No Hands schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:56:
[...]

Moeten jullie niet werken of zo ipv op de kleine lettertjes te letten haha.

@migjes en @Jappie1985 ,misschien lees ik verkeerd maar er zit nu 2×6 parallel op slechts één mpp aangesloten toch?
Toch wel handig hoe dit te splitsen naar 1×6 en 1×7

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:50
No Hands schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:56:
[...]

steca300 is wat je dan zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

*oops*

Mijn installateur heeft een foutje gemaakt met de BTW regeling. Ze hebben de BTW niet rekening gebracht / op de factuur waardoor ik (denk ik redelijkerwijs) aan heb genomen dat ze deze dus al met de belastingdienst hadden verrekend.

Blijkt nu dat dit een foutje is en dat ze die BTW niet op de factuur hadden staan omdat installatie oorspronkelijk zou gaan via een bouwbedrijf. Met het afknappen van de opdracht aan dat bouwbedrijf, heb ik de opdracht rechtstreeks aan de installateur verstrekt.

Nu dus een leuke discussie met ze hoe we dit gaan oplossen. Zij wisten niet van die regeling af. :(
Panelen zijn eind 2017 geplaatst, factuur heb ik ook eind 2017 betaald maar dus zonder het BTW deel.

Wellicht niet onbelangrijk detail: Het gaat om een Duits bedrijf met Nederlandse verkoopvestiging. Geld is overgemaakt naar hun Duitse rekening. (Over de betaling as-such is ook geen discussie, ze willen enkel de BTW graag alsnog gestort krijgen en ik wil dat alleen als ik 100% zeker weet dat ik dat bedrag volledig terug kan vorderen bij de belastingdienst.)

Is dit nog eenvoudig (voor hen én voor mij) op te lossen? (Ik vind dat zij het probleem moeten oplossen, maar wil ze best een handje helpen als dat het proces bespoedigd.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@reneeke1970 en @Jappie1985
het is een Growatt 3600MTL, dus 2x een mpp.
als het bij installatie niet fout is gedaan dan hebben ze 6 panelen per mpp gedaan.

jappie gerapporteerd ook nog een 3,2kW opbrengst, dus dan weet ik al dat het goed zit, anders zou je niet zo hoog komen met die omvormer. ;)
max 10A per mpp blijft 10A, ook als je parallel werkt.
(zijn panelen leveren +/-9A, dus 2x zou erg veel aftopping moeten zijn.)

maar buiten dat, dit checken is zeker niet fout.
foutjes zijn zo gemaakt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
@unezra Het is heel simpel:
Jij als consument betaalt BTW aan je leverancier
Jij als ondernemer (electricitieits-producent) vraagt BTW terug bij de belastingdienst.

Er zijn bedrijven die die laatste stap dan ook weer voor jou doen, maar het blijft uiteindelijk jouw ding.

Ik zou dus gewoon netjes de hele factuur incl. BTW betalen en parallel bij de belastingdienst de BTW terugvragen. Dat is de normale weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:39

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Bedrijven mogen dat niet voor je doen. Dat moet je zelf doen. Wat de meeste bedrijven aanbieden is dat ze de brief in concept maken en dat jij hem naar de belastingdienst moet sturen. communicatie met belastingdienst is altijd via jou (behalve als je een accountant hebt of zo).

Je krijgt het bedrag terug, maar niet volledig. Er zit namelijk een drempelbedrag bij de belastingdienst die je niet terugkrijgt.

Normaalgesproken zou ik zeggen: je moet die BTW gewoon betalen, niet moeilijk doen, zo is de wet. Maar in dit geval hebben ze waarschijnlijk aangeboden om de BTW bij de belasting terug te vragen voor je. Dat maakt het natuurlijk diffuus, want jij krijgt gewoon een rekening die je betaalt. daarmee is BTW de zorg van het bedrijf. Uiteindelijk zou ik in deze situatie de BTW gewoon betalen, is wel het netst.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

prein2 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:18:
Bedrijven mogen dat niet voor je doen. Dat moet je zelf doen. Wat de meeste bedrijven aanbieden is dat ze de brief in concept maken en dat jij hem naar de belastingdienst moet sturen. communicatie met belastingdienst is altijd via jou (behalve als je een accountant hebt of zo).
Ah. Juist.
Ik was al wat online aan het snuffelen en zie dat er -tig bedrijfjes zijn die het werk voor je uit handen nemen tegen een vergoeding van tussen de €75 en €100. Hetgeen ik lees is dat je je tijdelijk moet aanmelden als ondernemer zodat je BTW terug kunt krijgen en daarna dat weer ongedaan moet maken.

Het zal wel kloppen, maar het klinkt als een vissige constructie.
Je krijgt het bedrag terug, maar niet volledig. Er zit namelijk een drempelbedrag bij de belastingdienst die je niet terugkrijgt.
Hmm.
Normaalgesproken zou ik zeggen: je moet die BTW gewoon betalen, niet moeilijk doen, zo is de wet. Maar in dit geval hebben ze waarschijnlijk aangeboden om de BTW bij de belasting terug te vragen voor je. Dat maakt het natuurlijk diffuus, want jij krijgt gewoon een rekening die je betaalt. daarmee is BTW de zorg van het bedrijf. Uiteindelijk zou ik in deze situatie de BTW gewoon betalen, is wel het netst.
Ik wil de BTW best betalen, maar niet als ik geen 100% garantie heb dat ik dat bedrag ook terug krijg. :)
Dat heb ik ze ook aangegeven. Het is in mijn ogen hun fout die BTW niet in rekening te brengen en door de constructie van teruggave, ben ik er vanuit gegaan dat ze dat op die manier zelf hadden ondervangen. (Het is ook niet bepaald een klein bedrijf dus je zou zeggen dat ze de wet- en regelgeving op dit gebied inclusief bijzondere regelingen wel kennen.)

Ze hebben helemaal niets aangeboden, ze hebben een factuur zonder BTW gestuurd en zijn letterlijk vergeten de BTW in rekening te brengen omdat ik geen bedrijf ben. (Dit is misgegaan bij de overgang van tussenleverancier/bouwbedrijf naar mij als particulier.) Ik heb dus een rekening zonder BTW gekregen, die ik keurig in december heb betaald, waar ze nu opeens komen met "shit, er stond geen BTW op, wil je dat nog even betalen".

Tuurlijk. Maar als ik het bedrag niet terug krijg van de belastingdienst, niet. Dan blijft de betaling zoals 'ie is en is het verder hun probleem dat ze die BTW vergeten zijn in rekening te brengen. (En daarin mogen zij me gaan assisteren en/of eventuele extra kosten van het inschakelen van zo'n BTW-terugvorder-bedrijfje vergoeden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:02:
[...]

Moeten jullie niet werken of zo ipv op de kleine lettertjes te letten haha.
Werken? nee natuurlijk niet, wie doet dat anno 2018 nog ;)

En sorry, ik kon het echt niet laten :p
Het is natuurlijk best wel heel erg duidelijk dat je steca bedoelde, (en dat is nog een zeer goed idee ook)
en dat maakte het alleen maar heel erg veel grappiger, Ik zag je al staan met je vetput op het dak. _O- _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

unezra schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:05:
*oops*

Mijn installateur heeft een foutje gemaakt met de BTW regeling. Ze hebben de BTW niet rekening gebracht / op de factuur waardoor ik (denk ik redelijkerwijs) aan heb genomen dat ze deze dus al met de belastingdienst hadden verrekend.

Blijkt nu dat dit een foutje is en dat ze die BTW niet op de factuur hadden staan omdat installatie oorspronkelijk zou gaan via een bouwbedrijf. Met het afknappen van de opdracht aan dat bouwbedrijf, heb ik de opdracht rechtstreeks aan de installateur verstrekt.

Nu dus een leuke discussie met ze hoe we dit gaan oplossen. Zij wisten niet van die regeling af. :(
Panelen zijn eind 2017 geplaatst, factuur heb ik ook eind 2017 betaald maar dus zonder het BTW deel.

Wellicht niet onbelangrijk detail: Het gaat om een Duits bedrijf met Nederlandse verkoopvestiging. Geld is overgemaakt naar hun Duitse rekening. (Over de betaling as-such is ook geen discussie, ze willen enkel de BTW graag alsnog gestort krijgen en ik wil dat alleen als ik 100% zeker weet dat ik dat bedrag volledig terug kan vorderen bij de belastingdienst.)

Is dit nog eenvoudig (voor hen én voor mij) op te lossen? (Ik vind dat zij het probleem moeten oplossen, maar wil ze best een handje helpen als dat het proces bespoedigd.)
Als bedrijf kan je btw verleggen (tussen bedrijven handelen zonder btw) , en zaken met bedrijven buiten de landsgrenzen kan ook zonder btw.
het is een vergissing waar het installatie bedrijf ook alleen maar ellende van heeft.
Deze kan jou nooit iets btwloos laten betalen (jij hebt immers geen btw nummer). De juiste oplossing is een nieuwe factuur (op naam van de persoon wie op de electra rekening staat)

deze kan je indienen bij de belasting dienst je krijgt gewoon je geld terug alleen blijft er een klein beetje achter bij de belasting dienst dat bedrag is afhankelijk van het vermogen van je installatie en of je indak panelen of andere geintergreerde panelen hebt. voor de meeste mensen gaat dit om een bedrag tussen de 60 en 100 euro.

zie de tabel

belastingdienst

Acties:
  • 0 Henk 'm!
twain4me schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:36:
[...]

Werken? nee natuurlijk niet, wie doet dat anno 2018 nog ;)

En sorry, ik kon het echt niet laten :p
Het is natuurlijk best wel heel erg duidelijk dat je steca bedoelde, (en dat is nog een zeer goed idee ook)
en dat maakte het alleen maar heel erg veel grappiger, Ik zag je al staan met je vetput op het dak. _O- _O-
Ik vind het wel knap dat je die frietpan gevonden hebt hi.

@migjes hij omschrijft dat hij vier aansluitingen ziet waarvan er twee vrij zijn en daar wil hij dat ene paneel aan hangen. Dus komt er 2×6 van dak af of mogelijk 1×12.
Misschien kan @Jappie1985 zijn string spanning aflezen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

twain4me schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:48:
[...]

Als bedrijf kan je btw verleggen (tussen bedrijven handelen zonder btw) , en zaken met bedrijven buiten de landsgrenzen kan ook zonder btw.
het is een vergissing waar het installatie bedrijf ook alleen maar ellende van heeft.
Deze kan jou nooit iets btwloos laten betalen (jij hebt immers geen btw nummer). De juiste oplossing is een nieuwe factuur (op naam van de persoon wie op de electra rekening staat)

deze kan je indienen bij de belasting dienst je krijgt gewoon je geld terug alleen blijft er een klein beetje achter bij de belasting dienst dat bedrag is afhankelijk van het vermogen van je installatie en of je indak panelen of andere geintergreerde panelen hebt. voor de meeste mensen gaat dit om een bedrag tussen de 60 en 100 euro.

zie de tabel

belastingdienst
Dank je wel. Deze URL ga ik aan ze doorgeven.

Ik ga wel met hen in overleg om het bedrag dat ik niet terug kan krijgen, in mindering te brengen op de factuur. (En dus eventueel, mocht ik de BTW terugvordering bij zo'n bedrijfje uitbesteden, dat bedrag er bij.)

In feite is het ook geen probleem als ze het bedrag nu volledig terug storten op mijn rekening (peildatum is immers 1 januari), een nieuwe factuur sturen mét BTW en daarna samen zorgen dat ik die BTW weer terug krijg. (Of dat we de bedragen verrekenen.)

Het is ook zeker niet zo dat ik ze een hak wil zetten, het is wel zo dat ik geen zin heb financieel op te draaien voor een fout die zij hebben gemaakt en dus pas dat extra bedrag wil betalen op het moment dat ik garanties heb over terugvordering van de BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
unezra schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:54:
[...]

Ik ga wel met hen in overleg om het bedrag dat ik niet terug kan krijgen, in mindering te brengen op de factuur. (En dus eventueel, mocht ik de BTW terugvordering bij zo'n bedrijfje uitbesteden, dat bedrag er bij.)

In feite is het ook geen probleem als ze het bedrag nu volledig terug storten op mijn rekening (peildatum is immers 1 januari), een nieuwe factuur sturen mét BTW en daarna samen zorgen dat ik die BTW weer terug krijg. (Of dat we de bedragen verrekenen.)

Het is ook zeker niet zo dat ik ze een hak wil zetten, het is wel zo dat ik geen zin heb financieel op te draaien voor een fout die zij hebben gemaakt en dus pas dat extra bedrag wil betalen op het moment dat ik garanties heb over terugvordering van de BTW.
Met een nieuwe factuur en nieuwe datum is het toch geen probleem om dit kwartaal te vorderen?
Zelfs een factuur met enkel btw staat ook nieuwe datum op toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

reneeke1970 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:02:
[...]
Met een nieuwe factuur en nieuwe datum is het toch geen probleem om dit kwartaal te vorderen?
Zelfs een factuur met enkel btw staat ook nieuwe datum op toch?
Klopt. Maar dan zullen ze dus een creditfactuur moeten sturen voor het bedrag in 2017, al dan niet crediteren (misschien hoeft dat niet), in 2018 een factuur sturen met het juiste bedrag inclusief BTW en daarna mag ik het belastingdienstfeestje doen.

Gelukkig is de peildatum privé vermogen 1 januari, dus daar gaat het niet mee clashen. (Da's een van de redenen waarom ik per sé de panelen vóór 1 januari betaald wilde hebben.)

Ik heb ze gemaild en voorgesteld dit feestje uit te besteden aan zo'n BTW terugvorderbedrijfje, maar wel hen de kosten laten betalen inclusief het deel dat ik niet terug krijg. (Tenzij zij me dus zelf kunnen assisteren hiermee, maar dan nog wil ik het verschil terug.)

Wat ik zeg, ik wil ze niet benadelen maar wil zelf ook absoluut niet financieel benadeeld worden en het lijkt me redelijk dat zij daar inzet tonen. :)

(Mocht het zo zijn dat de belastingdienst het ziet als betaald aan buitenlandse onderneming, gelden dan de regels ook? Of gelden er andere regels als het een Duits bedrijf is?)

[ Voor 7% gewijzigd door unezra op 26-02-2018 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

unezra schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:54:
[...]

Als ik heel eerlijk ben ,zijn ze niet verantwoordelijk voor evenentuele kosten die jij ook zou hebben moeten maken als ze in 1 keer wel de btw op de factuur zouden hebben gezet, het is ook niet hun schuld dat de aannemer er tussenuit is gevallen.
Uiteindelijk is hun enige fout/vergissing dat ze de btw op de factuur zijn vergeten.

Wel is het heel erg netjes als ze je nu willen helpen, maar verplicht of verantwoordlijk voor kosten die er anders ook zouden zijn, nein dat nie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

twain4me schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:26:
[...]
Als ik heel eerlijk ben ,zijn ze niet verantwoordelijk voor evenentuele kosten die jij ook zou hebben moeten maken als ze in 1 keer wel de btw op de factuur zouden hebben gezet, het is ook niet hun schuld dat de aannemer er tussenuit is gevallen.
Uiteindelijk is hun enige fout/vergissing dat ze de btw op de factuur zijn vergeten.
Als zij vanaf het begin af aan de BTW op de factuur hadden gezet, was ik met ze in gesprek gegaan over hoe dat bedrag terug te vorderen en hadden ze me daar bij mogen assisteren.

Het is hun schuld niet dat de aannemer is weggevallen (da's 100% schuld van de aannemer die even vergeten was dat we voor de verbouwing een budget hadden vastgesteld en daardoor de hele opdracht is verloren), maar zij hebben wel de opdracht daarna aangenomen.

De aannemer is namelijk weggevallen tussen moment van offerte en daadwerkelijk verstrekken van de opdracht.
Wel is het heel erg netjes als ze je nu willen helpen, maar verplicht of verantwoordlijk voor kosten die er anders ook zouden zijn, nein dat nie
Verplicht niet maar de situatie is nu dat zij geld van mij willen hebben. :)

Het is netjes als ze willen helpen, het is níet netjes als ze dat niet doen. In the end willen zij nu iets van mij, dus in alle redelijkheid verwacht ik nu van hen inzet om het risico op een financiële misser aan mijn kant uit te bannen.

Zoals gezegd, alles in redelijkheid. Ik wil ze niet benadelen maar pas er voor zelf benadeeld te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

unezra schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:06:
[...]

(Mocht het zo zijn dat de belastingdienst het ziet als betaald aan buitenlandse onderneming, gelden dan de regels ook? Of gelden er andere regels als het een Duits bedrijf is?)
geen probleem.
de btw is maatgevend in het geval van duitsland dus 19 % Mehrwertsteuer
en dat bedrag mag je volledig terug vragen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

twain4me schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:30:
[...]

geen probleem.
de btw is maatgevend in het geval van duitsland dus 19 % Mehrwertsteuer
en dat bedrag mag je volledig terug vragen .
Top! Dat is goed om te weten en een flinke geruststelling voor mij.
Dan ga ik het verhaal een stuk geruster in.

Ik was even bang voor een serieus lastig verhaal om forse bedragen, op een levering die toch al niet extreem goedkoop was. (Ze hadden een goed verhaal, hebben goed meegedacht dus ik heb de offerte gelaten voor wat het is en ben niet met de goedkoopste aanbieder in zee gegaan. Als ik met een duurdere partij in zee ga, verwacht ik ook de service die hoort bij een duurdere partij en dus liggen mijn eisen, ook in afhandeling, hoger dan als ik voor een prijsvechter was gegaan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

unezra schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:30:
[...]

Als zij vanaf het begin af aan de BTW op de factuur hadden gezet, was ik met ze in gesprek gegaan over hoe dat bedrag terug te vorderen en hadden ze me daar bij mogen assisteren.

Het is hun schuld niet dat de aannemer is weggevallen (da's 100% schuld van de aannemer die even vergeten was dat we voor de verbouwing een budget hadden vastgesteld en daardoor de hele opdracht is verloren), maar zij hebben wel de opdracht daarna aangenomen.

De aannemer is namelijk weggevallen tussen moment van offerte en daadwerkelijk verstrekken van de opdracht.

[...]

Verplicht niet maar de situatie is nu dat zij geld van mij willen hebben. :)
vergis je niet, hoewel het recht in europa nagenoeg altijd aan de kant van de consument staat, is het in zeer stellig in de btw
prijzen zijn in basis excl btw de btw betaal je aan de staat (niet aan de ondernemer)
Jij bent dus gewoon verantwoordelijk voor die btw, of je dat nu leuk vindt of niet. :)

Je wilt niet weten hoeveel mensen denken dat de incl btw prijs op een offerte gemaakt in de beruchte 6% tijd (paar jaar geleden voor alle renovatie werkzaamheden) nu in het 21% tijdperk nog geldig zouden zijn ...
Om gek van te worden... 8)7
In de maanden na de verhoging echt serieus moeten lullen als brugman om niet als bedrijf te moeten opdraaien voor de btw die de eindgebruiker moet aftikken. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

twain4me schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:45:
[...]

vergis je niet, hoewel het recht in europa nagenoeg altijd aan de kant van de consument staat, is het in zeer stellig in de btw
prijzen zijn in basis excl btw de btw betaal je aan de staat (niet aan de ondernemer)
Jij bent dus gewoon verantwoordelijk voor die btw, of je dat nu leuk vindt of niet. :)

Je wilt niet weten hoeveel mensen denken dat de incl btw prijs op een offerte gemaakt in de beruchte 6% tijd (paar jaar geleden voor alle renovatie werkzaamheden) nu in het 21% tijdperk nog geldig zouden zijn ...
Om gek van te worden... 8)7
In de maanden na de verhoging echt serieus moeten lullen als brugman om niet als bedrijf te moeten opdraaien voor de btw die de eindgebruiker moet aftikken. :'(
Oh, nee, ik weet dat de offerte exclusief BTW was. Daar is ook geen discussie over.

Alleen ben ik er in mijn onwetendheid vanuit gegaan dat ze de BTW zelf zouden verrekenen met de belastingdienst en niet dat hier voor mij nog extra papierwerk aan zou zitten. Het is voor mij zeg maar geen dagelijkse kost om met BTW teruggaves over bouwprojecten te werken. Da's hun vak. Zij installeren immers vaker zonnepanelen op daken van particulieren.

Beetje extra papierwerk is ook geen probleem, maar ik verwacht van hen wel inzet en dus dekking van de kosten die ik moet maken om de BTW terug te vorderen.

(Zeker ook omdat ze de factuur véél te laat hebben verstuurd. Ik heb met klem aangegeven de factuur vóór 1 januari betaald te willen hebben wegens peildatum belastingdienst op vermogen. Factuur niet verstuurd. Zelf maar domweg het offertebedrag betaald om het geld van mijn rekening te hebben en nu komen ze opeens aan met "ja, we zijn de BTW vergeten". Prima. Daar wil ik aan meewerken. Maar dat komt wel van 2 kanten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Heeft iemand een idee wat er gebeurt indien je een solaredge optimizer verkeerd om in een string aankoppeld? Dus de min en de plus verwisseld in de string.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
paulv1973 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:29:
Heeft iemand een idee wat er gebeurt indien je een solaredge optimizer verkeerd om in een string aankoppeld? Dus de min en de plus verwisseld in de string.
Niet veel. Is ook zowat onmogelijk omdat dat alleen kan als je aan beide kanten van die optimizer een koppelkabel zelf maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

No Hands schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:31:
[...]

Niet veel. Is ook zowat onmogelijk omdat dat alleen kan als je aan beide kanten van die optimizer een koppelkabel zelf maakt.
hmmm...
Volgende is gebeurd...
Heb 3 panelen verplaats op het dak naar een andere locatie.
Deze 3 panelen middels een (inderdaad) eigen gemaakte verlengkabel ergens in de string weer aangekoppeld.
Deze 3 panelen hebben vanaf dat moment bijna geen opbrengst gehad. Hetgeen best vreemd was. Controle van het vermogen en de spanning in de portal toonde dat de optimizer spanning van deze 3 panelen 1 Volt was.
Vandaag gaan controleren en tot de conclusie gekomen dat deze 3 panelen/optimizers verkeerd om zijn aangesloten in de string.
Dit hersteld...
Omvormer weer aan, maar helaas vondt de omvormer nog maar 24 van de 27 optimizers.
Wel produceerde de omvormer toen nog energie.
Ik heb toen de optimizers opnieuw gepaired met de omvormer hetgeen tot resultaat geeft dat de omvormer niks meer produceert.
Hij vind wel de 24/24 optimizers (3 te weinig dus).
DC spanning gemeten is ook 24 Volt. Moet dus eigenlijk 27Volt zijn.
Heb nu het vermoeden dat de 3 optimizers toch zijn gesneuveld en daardoor nu de Omvormer in zijn Safe DC modus gaat.

Iemand een idee??
Gewoon deze 3 optimizers vervangen??
Of zou er ook iets met het paneel gebeurt kunnen zijn?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
paulv1973 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:40:
[...]

hmmm...
Volgende is gebeurd...
Deze 3 panelen middels een (inderdaad) eigen gemaakte verlengkabel ergens in de string weer aangekoppeld.
Deze 3 panelen hebben vanaf dat moment bijna geen opbrengst gehad. Hetgeen best vreemd was. Controle van het vermogen en de spanning in de portal toonde dat de optimizer spanning van deze 3 panelen 1 Volt was.
Vandaag gaan controleren en tot de conclusie gekomen dat deze 3 panelen/optimizers verkeerd om zijn aangesloten in de string.
Dit hersteld...
Omvormer weer aan, maar helaas vondt de omvormer nog maar 24 van de 27 optimizers.
Ik heb toen de optimizers opnieuw gepaired met de omvormer hetgeen tot resultaat geeft dat de omvormer niks meer produceert.
Heb nu het vermoeden dat de 3 optimizers toch zijn gesneuveld en daardoor nu de Omvormer in zijn Safe DC modus gaat.

Iemand een idee??
Paneel stuk lijkt me uitgesloten. Optimizer stuk heel misschien, maar die is ook beveiligd tegen omgedraaide plus/min. Weet je zeker dat ze nu ook echt weer in de string zitten? Je zou ze per stuk even kunnen met of ze 1 volt geven of SE bellen en even vragen of zij kunnen kijken. Zij zien meer dan wij in installers account. In het ergste geval vragen ze alsnog of je de optimizers op het dak wil doormeten.
Interressant vraagstuk iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

No Hands schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:52:
[...]

Paneel stuk lijkt me uitgesloten. Optimizer stuk heel misschien, maar die is ook beveiligd tegen omgedraaide plus/min. Weet je zeker dat ze nu ook echt weer in de string zitten? Je zou ze per stuk even kunnen met of ze 1 volt geven of SE bellen en even vragen of zij kunnen kijken. Zij zien meer dan wij in installers account. In het ergste geval vragen ze alsnog of je de optimizers op het dak wil doormeten.
Als ze niet in de string zouden zitten zou de string onderbroken zijn. Daardoor geen kring en dus geen spanning in de kring.
Daarbij heeft de omvormer gewoon eenergie geproduceerd. Zowel voor als na het omdraaien van de verkeerde kabel. Alleen na het pairen geen power meer.

Solaredge heb ik ook al gemaild. Maar wil eigenlijk zsm uitsluitsel zodat ik dit morgen kan oplossen.
Rest van de week wordt et namenlijk K... Weer....

[ Voor 8% gewijzigd door paulv1973 op 26-02-2018 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

No Hands schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:52:
[...]

Optiizer doormeten?!
Paneel aansluiten natuurlijk. Maar wat moet ik dan meten?! De 1Volt DC!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Possible schreef op maandag 26 februari 2018 @ 08:12:
[...]

@AUijtdehaag is voor mij een tijdje geleden al bezig geweest:

https://tweakers.net/ext/f/ejMZU7pPGDqCCX6ukonYlyon/full.jpg

17 x 335 ECSolar zou ook nog kunnen. Die zijn 195 ipv 165. Afgelopen donderdag is er bij mij ook een installateur over de vloer gekomen van @ThinkPad zijn installatie. Hij gaf zelfs aan dat hij wel 3 panelen naast elkaar kan plaatsen langs de zijkant en het dakraam. Je zou dan wel 10 cm maximaal overhouden volgens hem.

Keuzes... keuzes..
17x ECsolar 335 Wp?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TCz9W1pKQSjXS8BuD9K6tlbL/thumb.jpg

(kwamen er geen nieuwere uit binnekort, met nog iets meer Wp?)
Bevestigingsmateriaal kan je toch meteen meebestellen?
Meet wel mijn tekeningetje nog na. Ik sta niet in voor fouten....via een fototje is anders dan een meetlint.

Op e-bay.de staan ook nog 3-fase SMA's
Maar ik zie niks byzonders wat interessant kan zijn.
Daar moet je meestal het geduld voor hebben...

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-02-2018 17:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:37

Milmoor

Footsteps and pictures.

unezra schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:53:
[...]

Oh, nee, ik weet dat de offerte exclusief BTW was. Daar is ook geen discussie over.

Alleen ben ik er in mijn onwetendheid vanuit gegaan dat ze de BTW zelf zouden verrekenen met de belastingdienst en niet dat hier voor mij nog extra papierwerk aan zou zitten. Het is voor mij zeg maar geen dagelijkse kost om met BTW teruggaves over bouwprojecten te werken. Da's hun vak. Zij installeren immers vaker zonnepanelen op daken van particulieren.

Beetje extra papierwerk is ook geen probleem, maar ik verwacht van hen wel inzet en dus dekking van de kosten die ik moet maken om de BTW terug te vorderen.

(Zeker ook omdat ze de factuur véél te laat hebben verstuurd. Ik heb met klem aangegeven de factuur vóór 1 januari betaald te willen hebben wegens peildatum belastingdienst op vermogen. Factuur niet verstuurd. Zelf maar domweg het offertebedrag betaald om het geld van mijn rekening te hebben en nu komen ze opeens aan met "ja, we zijn de BTW vergeten". Prima. Daar wil ik aan meewerken. Maar dat komt wel van 2 kanten.)
Kosten maken om de BTW terug te vorderen is een keuze, je kan het ook zelf doen. Uurtje werk: half uur inlezen, half uur uitvoeren. Zij mogen tot drie jaar na datum factureren. Of de factuur nou te hoog of te laag is: of aanvullende (credit) factuur, of de oude factuur geheel crediteren en opnieuw in rekening brenge

Even bot geformuleerd:
Het is slordig dat het niet in een keer goed ging, maar zij hebben gewoon recht op het geld. Dat jij BTW terug gaat vragen staat daar helemaal los van. Niet hun probleem.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Milmoor schreef op maandag 26 februari 2018 @ 19:03:
[...]

Kosten maken om de BTW terug te vorderen is een keuze, je kan het ook zelf doen. Uurtje werk: half uur inlezen, half uur uitvoeren. Zij mogen tot drie jaar na datum factureren. Of de factuur nou te hoog of te laag is: of aanvullende (credit) factuur, of de oude factuur geheel crediteren en opnieuw in rekening brenge

Even bot geformuleerd:
Het is slordig dat het niet in een keer goed ging, maar zij hebben gewoon recht op het geld. Dat jij BTW terug gaat vragen staat daar helemaal los van. Niet hun probleem.
Het geld hebben ze. Hoewel het daar ook mis is gegaan want ik heb ze heel duidelijk aangegeven dat ik de factuur vóór 1 januari wilde hebben zodat ik het geld vóór 1 januari van mijn rekening zou zijn.

Dat is niet gebeurt, dus heb ik de offerte er bij gepakt, het offertebedrag naar ze overgemaakt en Klaar is Klara. De factuur kwam uiteindelijk pas eind januari, bijna een maand te laat.

Als ik de factuur had afgewacht had ik mogelijk extra geld aan de belasting moeten betalen (vermogen) waar ik óók geen zin in had. (Het gaat niet om heel veel € maar iedere € te veel naar de belastingdienst is er 1.)

Kortom, ze hebben het complete bedrag, minus de BTW omdat die niet op de offerte stond.

By all means wil ik ze ook dat BTW bedrag betalen en ik snap dat ze verplicht zijn dat in rekening te brengen, maar ik vind ook dat ik daar geen extra kosten aan hoor te hebben. (Als ze meteen die BTW op de offerte hadden gezet was ik ook met ze in gesprek gegaan en was ik mogelijk voor een andere partij gegaan die me de zorgen van de BTW aangifte over de panelen wel uit handen had genomen.)

Maar goed, we wachten het af. Misschien valt het mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
paulv1973 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 17:39:
[...]

Optiizer doormeten?!
Paneel aansluiten natuurlijk. Maar wat moet ik dan meten?! De 1Volt DC!?
Ja dan zou je iig 1 V moeten hebben, heb je niks of meer zijn toch die optimizers gesneuveld. En voor wat betreft of ze wel echt in de string zitten, ik heb al eens een monteur gehad die aan twee kanten het koppelkabeltje niet in zijn string had zitten maar de string gewoon weer inelkaar geklikt had op een andere plek. Dan denk jij dat je je string compleet hebt terwijl er gewoon 3 panelen met koppelkabels aan het eind los op het dak liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Andre1973 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 00:20:
DC zomaar kortsluiten zou ik niet adviseren.
Er zijn speciale meters voor die daarvoor geschikt zijn:
http://www.morssmitt.nl/news/default.aspx?lid=2&id=23
Mocht je die niet kunnen gebruiken dan een schakelaar in de kring plaatsen die die stroom kan in en AF schakelen.
DC kan een pittige vlamboog maken waar je goed van kan schrikken en schade / letsel tot gevolg kan hebben.
Heb je geen / weinig kennis van DC dan niet doen. DC stroom is heel wat anders dan AC stroom, zeker als er geschakeld word.
Kwestie van niet te bang zijn en try before you die :P :7

Maar je kan inderdaad een pittige vlamboog trekken als het voltage hoog is.
Maar 1 of 2 panelen doet niet zo heel veel (eigen ervaring), klein vlamboogje van max 1 a 2 cm.
Echter met rubberen handschoenen aan kan er op schrikken na (en niet van het dak vallen!), niet heel veel gebeuren.
Zo in zo moet je wel weten waar je mee bezig bent natuurlijk!
[...]

Zoals ik aan gaf kan je 1 paneel makkelijk meten met een degelijke multimeter.
Doordat je de stroom meet tussen de + en - gaat er gewoon een stroom lopen die je af kan lezen op de multimeter.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

No Hands schreef op maandag 26 februari 2018 @ 19:33:
[...]

Ja dan zou je iig 1 V moeten hebben, heb je niks of meer zijn toch die optimizers gesneuveld. En voor wat betreft of ze wel echt in de string zitten, ik heb al eens een monteur gehad die aan twee kanten het koppelkabeltje niet in zijn string had zitten maar de string gewoon weer inelkaar geklikt had op een andere plek. Dan denk jij dat je je string compleet hebt terwijl er gewoon 3 panelen met koppelkabels aan het eind los op het dak liggen :)
Jaja... Als j eens wist wat er allemaal op een dak paraat gespeeld wordt inderdaad... :X

Ter verdere info...
Ik heb een bestaande koppelkabel doorgeknipt...
Daar weer een plus en een min stekker aangeknepen.
en daar dan de 3 optimizers tussengeknoopt.
In eerste instantie dus de verkeerde plus en min.
Kans dat de 3 panelen niet in de string zitten is vrijwel 0... 8)7 (hoop ik)
Want dan was de gehele string onderbroken en was er niks te meten.
Nu meet ik de 24Volt Dc van de 24 werkende panelen.

Die 24 panelen/optimizers blijven ook gegevens sturen naar de portal.
Die andere 3 niet.

[ Voor 4% gewijzigd door paulv1973 op 26-02-2018 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:30

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

DJKroon schreef op maandag 26 februari 2018 @ 19:45:
[...]

Kwestie van niet te bang zijn en try before you die :P :7

Maar je kan inderdaad een pittige vlamboog trekken als het voltage hoog is.
Maar 1 of 2 panelen doet niet zo heel veel (eigen ervaring), klein vlamboogje van max 1 a 2 cm.
Echter met rubberen handschoenen aan kan er op schrikken na (en niet van het dak vallen!), niet heel veel gebeuren.
Zo in zo moet je wel weten waar je mee bezig bent natuurlijk!

[...]

Zoals ik aan gaf kan je 1 paneel makkelijk meten met een degelijke multimeter.
Doordat je de stroom meet tussen de + en - gaat er gewoon een stroom lopen die je af kan lezen op de multimeter.
Wat een advies :')
Eerst over vlambogen opscheppen om vervolgens met een multimetertje te komen.
Dat eerste is niets meer dan een “kijk een wat ik doe dumpert gehalte” 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

paulv1973 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:40:
[...]

hmmm...
Volgende is gebeurd...
Dit hersteld...

Iemand een idee??
Ik heb t ook wel eens gehad (installatie van meerdere dagen en er moesten nog 3 stuks op het dakkapel komen aan het eind) + en - stekker nog niet geplaatst, en "aantal panelen" - 6 V gemeten. Stekkers omgewisseld en weer gaan. daar is het goed gekomen.

Heb je nu niet alsnog n ander foutje gemaakt (verkeerde MC 4 aan elkaar)?
Kan je er nog makkelijk bij? Loop i.i.g de kabels goed na.
Toch even ter plaatse gaan naar die 3 stuks en daar de spanning meten.
die Safe DC modus ken ik niet moet is zeggen.
Mocht je een afwijkende spanning meten (meestal 0 of de klemspanning van het paneel) dan even een foto maken van de optimizer met daarop de meetsnoeren op de lange draden, en van de serienummer sticker, en de multimeter (daar heb je idd een paar handen te kort) en dan zou je garantie kunnen claimen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

ApC_IcE schreef op maandag 26 februari 2018 @ 21:14:
[...]

Wat een advies :')
Eerst over vlambogen opscheppen om vervolgens met een multimetertje te komen.
Dat eerste is niets meer dan een “kijk een wat ik doe dumpert gehalte” 8)7
Juist, beetje gevoel van humor verloren?

Gaat er om dat het te meten is en als je weet wat je doet is het niet zo heel spannend.
En met x00 volt is het oppassen zoals ik al zei, of de juiste "veiligheidsmaatregelen" in acht nemen kan er weinig gebeuren en is het niet heel spectaculair.

En die 1 tot 3 panelen zo meten, is niks gevaarlijks aan en kan inderdaad met een eenvoudige (maar wel degelijke) multimeter(tje).
Is niks speciaals of spannend aan...
En anders even met karton een paneel afdekken in je string, dan is je vlamboog minimaal voordat je hem afkoppelt ;)

Niet iedereen heeft een Fluke a 500 eu in de schuur liggen en dan is dit een eenvoudige meetmethode.

Wel jammer dat je alleen afkraakt met je dumpert gehalte, maar zelfs niks zinvols toevoegt in je reactie...

[ Voor 5% gewijzigd door DJKroon op 26-02-2018 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
AUijtdehaag schreef op maandag 26 februari 2018 @ 17:46:
[...]

17x ECsolar 335 Wp?
[afbeelding]

(kwamen er geen nieuwere uit binnekort, met nog iets meer Wp?)
Bevestigingsmateriaal kan je toch meteen meebestellen?
Meet wel mijn tekeningetje nog na. Ik sta niet in voor fouten....via een fototje is anders dan een meetlint.

Op e-bay.de staan ook nog 3-fase SMA's
Maar ik zie niks byzonders wat interessant kan zijn.
Daar moet je meestal het geduld voor hebben...
Ja ik zal het nog even (na) berekenen maar volgens mij moet het wel lukken.

Overigens.. Kan iemand aangeven wat ik nog nodig heb als ik bijvoorbeeld zelf de spullen zou bestellen?

Ik heb nu dit voor een Oost/West opstelling

9 panelen op Oost en 17 op West.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/837lcs5jbv1km.png

m.b.t. aardlek schakelaars zou ik het niet weten namelijk wat ik precies nodig heb.

[ Voor 18% gewijzigd door Possible op 27-02-2018 07:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:04
over multimeter gesproken,
ik heb onlangs een multimeter en amperetang aangeschaft van het merk UNI-T.
top spul voor een nette prijs:
https://www.banggood.com/...-AC-DC-Meter-p-90124.html

https://www.banggood.com/...emp-Tester-p-1027721.html

vergeet niet priority direct verzending te kiezen. Dan worden de douane kosten voor je betaald.

De ampere tang kan ook DC stroom meten, heel veel aangehad met het plaatsen van mijn panelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Speedfightserv op 27-02-2018 08:34 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239318

@unezra staat er dan helemaal niets op de factuur gemeld mbt de btw
dus nergens dit is prijs ex btw
Pagina: 1 ... 84 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??