jacovn schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 20:45:
[...]
Vraagje:
Wij krijgen ook een plat dak net als jouw bovenste plaatje.
Zou het mogelijk zijn om bij de bouw wat langere draadeinde met schroef door het dak in de balken laten schroeven, isolatie er op te prikken en dan door de dakdekker dicht af laten werken ?
Dat is lastig, opzich zou het geen probleem zijn, maar ik ken geen standaard product wat dat gat water dicht zou kunnen maken op een nette manieren (nu zegt het zeker niet alles dat ik het niet ken)
je moet dus zelf de plek waar het water naar binnen kan boven het dakvlak tillen
Dat kan met een blok hout of een stuk isolatie, persoonlijk zou ik voor het eerste kiezen,
dat kan je namelijk ook vast schroeven.
Ik zou denk ik niet kiezen voor draadeinden omdat je die geheel door de balk moet boren en daarmee zoals je zelf al zegt een koude brug maakt die je binnen dus weer netjes moet isoleren en je verliest de draagkracht van de balk (maar het kan wel degelijk)
Ik zou het houten blok vast schroeven met deze schroeven. maar daar zijn nog 401 verschillende manieren voor
https://www.befestigungsf...assiviert-A2L?action_ms=1
Ik kies voor deze schroeven omdat ze een erg breede schroefdraad hebben en daarmee dragend zijn geworden ze gaan zich dus gedragen als afstandsschroeven (en omdat ik ze in de schuur heb liggen en dus gratis zouden zijn is ook belangrijk )
Daarna heb je dus een aantal pukkeltjes op het dak waar je naar hartelust dingen aan vast kan maken met bevestigings middelen en die afkitten of met speciaal ontworpen spul vergelijkbaar met de bekende stokschroeven
In een ideale wereld is de bovenkant van het blok hoger dan de bovenkant van de daktrim, zo kan er eigenlijk nooit water naar binnen , ook als de afvoer verstopt zit.
https://www.ikwilzonneenergie.nl/Click-fit-stokschroeven
voordeel van "mijn" manier
* bijna elke dakdekker kent dit principe en snapt dus wat hij moet doen
* gebruik van standaard oplossingen/materialen voor het water dicht maken
Nadeel van "mijn" manier
* het is een beetje overkill, deze oplossing wordt gebruikt voor balustrades op dakterrasen en andere dingen die serieus goed vast moeten staan
zoiets ziet het er dan uit.
alleen dat hek even weg denken
Edit:
Eigenlijk moet ik het tekenen

ik bedenk me net al weer een manier waarop het best ok kan zijn met draadeind... hersens, waar waren jullie net