Bedankt, maar ik bemoei me niet met de moderaties. Moderators hebben hun eigen criteria om posts op te beoordelen, dat respecteer ik. Sommige woorden zullen ze te flamerig vinden en daarom afkeuren om de discussie niet te hoog te laten opwaaien. Dat is een technische zaak.
Waarom dan toch die woorden gebruiken? Dat heeft natuurlijk met emotie te maken. Een van de dingen waar ik me aan erger is dat in ons landje niet alleen een sterk politiek correct denken hebben maar ook politiek correcte emoties. Als het om racisme gaat, wat echt een non-issue is mag je, nee moet je grote verontwaardiging aan de dag leggen (Dat is lang niet zo objectief redelijk als mensen wel denken en zit vol verholen tegenstrijdigheden). Op andere terreinen is dit weer ongepast.
Ook moderators kunnen zich niet geheel aan dieze culturele realiteit onttrekken om de rust te bewaren. Naar mijn gevoel worden we zo door "social justice warriors" gemanipuleerd om mee te zingen in hun koor. Dat roept dan ook weer onvrede op.
In Nederland is de traditie van oudsher meer als de Engelse en wordt uiten van sterke emotie eerder negatief beoordeeld. Maar ik vindt dat dit in het politieke debat anders ligt. Neem het Engelse parlement, er is geen plaats waar de gereserveerde Engelsen zo los gaan als in het politieke debat. Ik vind dat eerder verfrissend dan storend. De Engelsen kunnen dat overigens doen zonder enige persoonlijke haatdragendheid. In Nederland ontaardt het helaas in eindeloos laaghartig op de man spelen.
Dat vindt ik persoonlijk een belangrijkere reden voor diskwalificatie dan emotie. Jij-bakken is een uitnodiging om er een persoonlijke strijd van te maken. Tot mijn eigen verdediging wil opmerken dat ik daar van weg probeer te blijven.
Aan de moderaties van mensen til ik evenmin zwaar. Iedereen heeft recht op zijn mening en moderaties van mensen zijn in meer of mindere mate ook meningen. Mensen vragen om louter technische beoordeling te geven, is toch wel heel moeilijk. Ik vind dat Tweakers hier wel een goede balans in handhaaft en dat daardoor de discussies hier toch echt netjes blijven in vergelijking met andere forums
Ik ben wel beducht voor goed georganiseerde minderheden die de mening in de media actief lopen beinvloeden. Ik kan niet aan de indruk onttrekken dat ze ook op grote forums actief zijn. Maar zulke forums trekken ook allerlei naargeestige figuren aan die lopen zieken. (Eerst uitdagen en als mensen happen, op de man spelen). Daar hoor ik niet bij. Maar ik wil best controversiele standpunten verdedigen en mijn emotie laten doorklinken. Ik laat het aan de moderators over om dat te beoordelen binnen hun eigen kader. Dat roept bij mij geen negatieve emoties op. Ik denk dat ze daar zelf ook onderling over afstemmen.
Wat ik wel gevaarlijk vindt als moderators gaan praten over gebrek aan objectiviteit in wat per definitie een subtjectieve kijk op de werkelijkheid is. Dan zit je al snel je eigen subjectieve mening te objectiveren. Ik heb nog nooit iemand ontmoet die vond dat zijn eigen mening objectief onwaar was. Dat reserveren we altijd voor anderen. Ook is het niet juist om een heel betoog af te willen breken op een invalide argument of een overdrijving. Een goed betoog is als een tafel met vele poten, die valt niet om dat je er een onderuit meent te kunnen zagen. En het scherp stellen van een mening leidt onvermijdelijk tot verlies aan nuance maar verhoogt wel de duidelijkheid waar iemand staat. Juist in het westerse debat is wordt de anti-these als noodzakelijk middel gezien voor de synthese. (these -> anti-these -Synthese). Je komt niet tot synthese zonder eerst grondig aan te vallen en kijken hoeveel er overeind blijft.
[
Voor 66% gewijzigd door
Elefant op 28-11-2019 16:59
]