Het was inderdaad volgens de richtlijnen minstens een +1, daar zijn we het over eens.
Dat gezegd te hebben: opmerkingen als "Mening modden is 2019 blijkbaar nog altijd de boventoon" zie ik liever niet. Ik snap de frustratie maar dergelijke reacties nodigen niet uit tot helpen en dragen alleen maar bij aan een slechte sfeer in dit topic (waar veel mensen komen die juist wel goed willen modereren). Misschien is dat iets waar en ieder de volgende keer bij een mismoderatie eens aan kan denken.
Je hebt goed opgemerkt dat er een negatieve ondertoon bij mijn post zat. Die ontstaat niet doordat toevallig deze keer mijn post op -1 staat maar doordat het beleid dat rond de moderaties wordt gevoerd blijkbaar nog steeds niet werkt. Ik heb de afgelopen jaren al meerdere keren daar op een constructieve manier een bijdrage aan geprobeerd te leveren. Denk aan het voorbeeld van een variant op de moderatie queue waarin juist extremen opduiken (kwestie van simpele statistische formule) zodat het opschonen van het probleem efficient kan worden aangepakt.
Zo ver ik mij herinner was de laatste reactie hierop dat het ondertussen onder controle was en dat de meningmodders achter de schermen hierop aangesproken zouden worden. Als je dan in het nieuwe jaar binnen 1 uur op 8 van de 10 moderaties -1 ziet geven omdat jij een blijkbaar afwijkende mening post over een neutraal onderwerp als VR dan krijg ik niet het idee dat er de afgelopen tijd iets is verbeterd. Blijkbaar wordt het niet gewaardeerd dat ik mijn twijfels uit over de toekomst van VR. Dat is prima, maar zet er dan gewoon een reactie onder waarom jij denkt dat VR wel een succes vindt. Dan kun je nog eens tot een interessante discussie komen. Nu wordt de hele post gewoon ingeklapt en moeten de tweakers die normaal modereren actief die reactie gaan uitklappen om hem te herbeoordelen.
Los van die eerdere suggesties sluit de topic warning in dit topic, (
Daarnaast zijn eventuele sancties altijd aan de crew; het is dus niet nodig zelf al een passende sanctie te gaan vermelden.), de beste oplossing direct al uit. Want ik snap werkelijk waar niet waarom in dit soort gevallen niet simpelweg 8x de moderatie rechten worden ingetrokken. Vermoedelijk ben je dan binnen een kwartaal van 90% van de problematiek af. Er zijn genoeg tweakers die het wel hebben begrepen. Bij sommige posts vallen de personen die het niet hebben begrepen duidelijk door de mand. Deze reactie is daar een voorbeeld van. Bij topics over AMD, Nvidia, Apple, enz is het ook altijd raak.
Van de negatieve sfeer hier heb ik eigenlijk niets meegekregen. Hoe dan ook lijkt het mij niet dat dit een belemmering zou moeten vormen om een probleem te benoemen. Als je moderatie rechten inschakeld dan staat er duidelijk wat de bedoeling is en wat niet de bedoeling is. Ondertussen zijn er in dit topic onwijs veel mensen actief met het rechttreken van situatie waar het fout gaat. In dit jaar blijkbaar al 10 pagina's aan reacties. Ik snap dat al zouden alle mening modders morgen vertrekken er nog altijd discussies zal ontstaan over bepaalde moderaties. Echter wat ik niet snap is dat er in situaties waarin het zo duidelijk is dat mening modden wordt toegepast er ogenschijnlijk niets gebeurd. Gebeurd er wel wat dan zou ik dat gewoon vermelden. "Joh bedankt voor het melden we hebben van 5 users de modrechten in getrokken". Op de huidige manier weet ik niet of het nut heeft om dit aan te kaarten en eigenlijk ook niet of het uberhaupt nog wel nut heeft om in 2019 te gaan reageren op nieuwsberichten. Juist het don't ask don't tell beleid zelf lijkt mij een hele goede bron voor onrust.