Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 18:36:
@
WhatsappHack Zoveel moeite doen en niks zeggen. Zoek de betekenis van
common sense eens op. Er is een verschil tussen kennis hebben en algemene kennis. Wat je nu zegt is dat Tweakers vol zit met mensen die het IQ van een deurklink hebben en dat algemene informatie geapplaudisseerd moet worden. Nee!
Nee, dat zeg ik helemaal niet... Je verdraait m'n woorden.

Ik zeg dat het met gemixte publiek van Tweakers sommige zaken die wij als Tweakers (of binnen een bepaalde groep Tweakers (eg: casemod fanaten, security fanaten, noem het maar op) als "common sense" ervaren (binnen dat onderwerp) voor anderen compleet nieuwe informatie kan zijn. Dat heeft helemaal niets met het IQ van de bezoekers te maken.

Wat mensen als "common sense" ervaren (zeker binnen een grote groep (redelijk) gelijkgestemden) is van tijd tot tijd nogal subjectief namelijk...

"Weeeeet je dat niet? Dat weet iedereen toch!?" Nou, nee dus.

Dat dit dan een foute interpretatie is en het dus geen common sense blijkt te zijn (en dus niet voldoet aan de betekenis ervan), of althans: lang niet voor iedereen, doet er niets aan af dat het wel zo werd ervaren totdat ze merkten dat het niet zo is. En als zoiets dan geplaatst wordt als aanvulling op een artikel of in/als onderdeel van een reactie op een bepaalde vraag, dan kan dat zeer zeker wel een +2 of +3 waard zijn; dat veel van ons het allemaal al wisten maakt dan vrij weinig uit. We zitten op een techsite, maar er is een breed publiek - en mensen in aanraking laten komen met die kennis op zich is een prima doel en dat mag, indien geplaatst op het juiste moment in een goede context, wat mij betreft beloond worden zodat het ook sneller gezien wordt. En ja dat is verschillend per situatie, zoals met alles moet je dat een beetje inschatten en zullen er altijd twijfelgevallen zijn bij de moderaties hier. (Is 't nou wel of geen +2/+3?

)
Sommige zaken zijn overigens bijvoorbeeld wel algemeen bekend, of waren dat ooit, maar zijn wat weggezakt of worden even vergeten in een artikel of in de comments. Een herinnering, om het zo te noemen ("ohjaaa, dat is waar ook!" momentje), kan dan alsnog erg waardevol zijn en ik vind dat dit in sommige gevallen dus prima met een hoge moderatie beloond kan en mag worden en dat dit op geen enkele wijze indruist tegen de ModFAQ...
In dit specifieke geval zoals ik al zei vond ik het persoonlijk ook geen +3 waard, maar de stelling die hier in dit topic werd geplaatst is dat algemene(re) kennis sowieso
nooit een +3 kan zijn: en dat vind ik veel te kort door de bocht en daarom reageerde ik dat dat wat mij betreft niet per definitie een vaststaand feit is.

Zeker omdat "algemene kennis" lang niet altijd zo algemeen is als sommige mensen denken, maar snel die illusie krijgen als ze veel in een bepaalde kring mensen vertoeven... Soms kan dat dus echt wel een hoge moderatiescore waard zijn naar mijn mening. Afhankelijk van de situatie en wat er gezegd wordt, zoals altijd.
Daar kunnen we het oneens over zijn natuurlijk...
En we zullen er vast eindeloos over kunnen discussiëren. Maar dit is hoe ik het zie en ik denk niet dat je mijn mening over hoe waardevol sommige toevoegingen kunnen zijn in de comments, al is het (redelijk) algemeen bekend, kan veranderen. In which case, we'll have to agree to disagree.
In ieder geval bedankt voor je input.
[
Voor 6% gewijzigd door
WhatsappHack op 16-12-2017 19:05
]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)