Het grote Speed Pedelec topic.

Pagina: 1 ... 10 ... 38 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h1ttent1t
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-07 09:19
@bjp Ik volg je op de meeste punten hoor, maar u toch ff verbeteren op sommige zaken:

- Een klasse B - scooter/brommer mag in België ook maar 45 km/u (niet dat de meeste harder kunnen ;) )

- Een speed pedelec in België is wel degelijk een aparte klasse - weliswaar gebaseerd op klasse B - namelijk klasse P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-07 21:17

bjp

aah je hebt gelijk, 't is idd 45kph en geen 50. Ik mix met de vroegere 50cc categorie.

terechte opmerking :)

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocrammarco
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-06 10:05
Amos_x schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 23:27:
[...]

[...]

Dat punt is denk ik zwaar overdreven. Tenzij je het specifiek over SP's hebt. Er rijden hele volks-stammen middenmotors rond, en die hebben niet meer of minder last van zware slijtage neem ik aan. Ik neem aan dat de goede merken ook 'higher duty' spul monteren (kettingen, tandwielen). Nu riem aandrijving meer en meer opgang maakt (was vroeger vrij lastig) wordt dit nu meer en meer courant. Een riem kan echt veel meer hebben dan een ketting.

Ik heb dit argument nooit echt goed begrepen trouwens, scooters en motoren hebben ook kettingen en tandwielen, en daar hoor je niemand over. Gewoon goede hardware monteren lijkt me.
Het punt is dat de speed pedelec wat betreft eisen in gebruik onder de fietsers valt (zo min mogelijk wrijving etc etc) maar met de krachten erop meer naar de scooter gaat. Dit is precies het verschil tussen middenmotor en achter motor. De ketting bij achterwiel motor heeft nagenoeg dezelfde kracht op de ketting als bij een fiets, bij een middenmotor staat de totale kracht van de hele aandrijving op de ketting wat echt wel significant meer is dan alleen de trapkracht van de persoon die er op zit. Dit is zeker wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
ocrammarco schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:21:
[...]

Het punt is dat de speed pedelec wat betreft eisen in gebruik onder de fietsers valt (zo min mogelijk wrijving etc etc) maar met de krachten erop meer naar de scooter gaat. Dit is precies het verschil tussen middenmotor en achter motor. De ketting bij achterwiel motor heeft nagenoeg dezelfde kracht op de ketting als bij een fiets, bij een middenmotor staat de totale kracht van de hele aandrijving op de ketting wat echt wel significant meer is dan alleen de trapkracht van de persoon die er op zit. Dit is zeker wel iets om rekening mee te houden.
Omwille van aandrijflijn slijtage bedoel je? Ik vind het persoonlijk geen goed argument. In mijn statement dat hele volksstammen met middenmotors rijden, was mijn punt vooral dat het ook daar toch vrij goed gaat zonder noemenswaardige problemen op lange termijn, ook al is het vermogen minder (maar daarom niet weinig).

Ik begrijp dat 25km/u middenmoter-fietsen minder totaal vermogen hebben dan wat nodig is om op een SP 45 te gaan. Maar echt weinig zou ik het ook niet willen noemen, vooral bij vertrekken (misschien valt het mee bij vasthouden van die 25km/u). Stel dat je zelf 160 watt trapt, en de middenmoter doet daar nog 250watt bij. Zit je toch ook al aan een dikke 400 watt. Iets wat een geoefende wielrenner ook kan, en hun aandrijflijn valt toch ook niet bij bosjes uit..

En goed, maak de aandrijflijn dat iets duurder. Ipv een goedkope ketting en kransjes uit decathlon aan 10 euro/stuk, maak er desnoods 25 euro van. Of nog meer, op fietsen van gemiddeld 3000 euro moet dat wel kunnen.

Er valt gewoon voor te ontwerpen lijkt mij? Vooral omdat dit helemaal niet exotisch is. Brommers (2pk?), motorfietsen, allemaal hebben ze kettingen en tandwielen, en nergens lijkt dat toch moeilijk te gaan? Ja, het zijn slijtage onderdelen, maar het kan. Goede middenmotors kunnen trouwens vermogen minderen bij schakelen. Sowieso is de trend nu om naar riemen te gaan, dus volledige non-issue.

SPs zouden toch echt wel wat meer met middenmotors gemaakt kunnen worden. Al was het maar voor de variatie en concurrentie. Ik begrijp niet dat het zo weinig gebeurt. Ik vind dat gietijzeren lompe ding in de het achterwiel (met alle miserie van dien, ivm zelf servicen en uithalen van wielen) niet efficiënt “ogen”.

De lage “slepende” toerentallen laten me niet denken aan efficiënt werkende elektromotoren. Die toch graag wat sneller draaien van wat ik er van begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocrammarco
Amos_x schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 21:09:
[...]

Omwille van aandrijflijn slijtage bedoel je? Ik vind het persoonlijk geen goed argument. In mijn statement dat hele volksstammen met middenmotors rijden, was mijn punt vooral dat het ook daar toch vrij goed gaat zonder noemenswaardige problemen op lange termijn, ook al is het vermogen minder (maar daarom niet weinig).

Ik begrijp dat 25km/u middenmoter-fietsen minder totaal vermogen hebben dan wat nodig is om op een SP 45 te gaan. Maar echt weinig zou ik het ook niet willen noemen, vooral bij vertrekken (misschien valt het mee bij vasthouden van die 25km/u). Stel dat je zelf 160 watt trapt, en de middenmoter doet daar nog 250watt bij. Zit je toch ook al aan een dikke 400 watt. Iets wat een geoefende wielrenner ook kan, en hun aandrijflijn valt toch ook niet bij bosjes uit..

En goed, maak de aandrijflijn dat iets duurder. Ipv een goedkope ketting en kransjes uit decathlon aan 10 euro/stuk, maak er desnoods 25 euro van. Of nog meer, op fietsen van gemiddeld 3000 euro moet dat wel kunnen.

Er valt gewoon voor te ontwerpen lijkt mij? Vooral omdat dit helemaal niet exotisch is. Brommers (2pk?), motorfietsen, allemaal hebben ze kettingen en tandwielen, en nergens lijkt dat toch moeilijk te gaan? Ja, het zijn slijtage onderdelen, maar het kan. Goede middenmotors kunnen trouwens vermogen minderen bij schakelen. Sowieso is de trend nu om naar riemen te gaan, dus volledige non-issue.

SPs zouden toch echt wel wat meer met middenmotors gemaakt kunnen worden. Al was het maar voor de variatie en concurrentie. Ik begrijp niet dat het zo weinig gebeurt. Ik vind dat gietijzeren lompe ding in de het achterwiel (met alle miserie van dien, ivm zelf servicen en uithalen van wielen) niet efficiënt “ogen”.

De lage “slepende” toerentallen laten me niet denken aan efficiënt werkende elektromotoren. Die toch graag wat sneller draaien van wat ik er van begrijp.
Tuurlijk is het mogelijk en ik zeg dat het niet kan maar ik heb bij elkaar rond de 100k km ervaring met een SP met de helft ongeveer middenmotor en de andere helft met achter motor. Die eerste is echt meer slijtage gevoelig.

Zover ik weet zijn veruit de meeste SP's met midden motor en zijn er bijzonder weinig met achter motor (in aantal merken dan). Dit ivm dominantie van Bosch.

Je kan er wel voor ontwerpen maar fiets techniek heb je aantal zaken die je gewoon niet kan vergelijken met een brommer. Een belangrijke is dat je een derailleur schakel mechanise hebt waabij je max breedte wil houden ivm het schuinlopen van je ketting. Daarbij ben je dus ook gebonden aan de breedte van de ketting. Een oplossing kan zijn versnellingen in achterwiel of een pinion maar dan kan je meteen beter overgaan op een riem. Het is dus simpelweg onvergelijkbaar met hoe de aandrijving van een motor/brommer werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

zover ik weet zijn op de meeste brommers geen versnellingen. Daar doet de motor ook alles, dus je hebt geen 2de motor (de mens) met beperkt toerental er nog bij.

Ook op gebied van koppeling zit het wat anders in elkaar.

En op gebied van sturing: je moet ondersteunen, niet volgen wat een hendel aangeeft.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:59

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Dat is voor mij toch wel een reden om geen SP te kopen. Ze zijn zo verschrikkelijk duur en onderhoud komt er dan nog een keer bij. Als de fiets duurder is dan de auto pak ik de auto wel hoor.
Als je leest van problemen hier, dat een fiets van duizenden euro's na 5.000 km toch wel afgeschreven is... mij niet gezien.
Kettingen en tandwielen van brommers zijn wel wat robuuster dan van fietsen, en leveren waarschijnlijk ook wat meer verlies op. Dat is voor een brommer met verbrandingsmotor helemaal geen probleem, maar voor een fiets, zelfs met trapondersteuning wil je dat liever niet.
En wielrenners vervangen elke 100 km hun kransjes, dat weten we toch ook allemaal? 8) Maar serieus: wielrenners zijn wel wat meer bezig met hun fiets dan de gemiddelde SP-rijder.
Ik koop voor een 15 euro een goedkope cassette en die zit er twee jaar op zonder veel onderhoud. Een wielrenner geeft er 50 euro voor uit en maakt zijn fiets na elke rit schoon.

Het is allemaal toch van een andere orde.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocrammarco
Maasluip schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:39:
[...]

Dat is voor mij toch wel een reden om geen SP te kopen. Ze zijn zo verschrikkelijk duur en onderhoud komt er dan nog een keer bij. Als de fiets duurder is dan de auto pak ik de auto wel hoor.
Als je leest van problemen hier, dat een fiets van duizenden euro's na 5.000 km toch wel afgeschreven is... mij niet gezien.
Een SP met elektronica is eenmaal wat fragieler als een auto. Maar als jij boven de >50/60km per werkdag fiets rij je die fiets makkelijk onder de 19 ct per kilometer. Dat ga ik niet redden met mijn auto. Uitzondering is wellicht als je binnenstad van de grote steden woont want dan is de diefstal verzekering een stuk hoger.

Tel daarbij de rust die je krijgt in je hoofd en dat je sportschol abo kan opgeven is het een koopje.

[ Voor 6% gewijzigd door ocrammarco op 12-03-2021 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko de Boswachter
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-07 23:17
[...]

[...]
Sorry, maar dit kan ik toch niet voorbij laten gaan zonder een tegengeluid; mijn Stromer ST1 van 2015 heeft inmiddels 30.000 kilometers gelopen. Heeft me ooit (in 2015) tweedehands 3500 euro gekost en aan onderhoud hooguit 200 euro per jaar. Ga daar maar eens een auto van rijden... Om nog maar te zwijgen over het milieu en dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87iRK6uSlODmRnHbnB4QwEgHbfw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8NpKYZu72fGbDTyhHLGx4NZg.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
[...]

Dat idee heb ik ook. Toch niet tot de SPs VEEL robuuster worden. Je moet voor je plezier eens wat topics doornemen op stromer-forum.nl. Daar trek ik wit van weg hoor. Ja, ik weet het, klagers lees op je op het internet, en van wie het goed gaat lees je helemaal niets. Een flauwe deflectie. De grote lijnen over de ondermaatse kwaliteit kan je er echt wel uithalen.

Want er rijden nu echt geen 10000 stromers rond, en dat forum telt best wel wat leden met ellendige ervaringen.

Er is ook een hoog gehalte van braaf 'in de pas lopen' -> "oh nee, meteen naar FM!!"

Zelf iets aan je SP willen doen is zowat de 8ste hoofdzonde. Alles vergoelijken alsof het hier over serieus exotische producten gaat die NO WAY een beetje redelijk hadden kunnen doorontwikkeld zijn, alsof het de nieuwe space race is.... met fietsen, serieus... :+ En vooral veel excuses verzinnen voor Stromer.

Als een elektrische fiets niet op dezelfde manier een minimum robuust en betrouwbaar vehikel kan zijn, zoals een gebruikelijke fiets, vind ik het maar dure, fragiele, garage queens eigenlijk. (opspringen, niet te veel nadenken, minimum onderhoud, en gaan...) De fietsen moeten te voorzichtig gekoesterd worden (je mag dit niet, je mag dat niet, zelf je achterband vervangen, no way! Fiets warm parkeren, batterij warm parkeren, niet te veel in spatwater rijden, enz enz...)

Die controller van die stromers is gewoon loos. Gevoelig voor trillingen, gevoelig voor vocht ingress. Minste foutcode => tripje naar FM => controller vervangen. Die moeten ze waarschijnlijk in bosjes fabrikeren als slijtage onderdeel.

Daarnaast lees ik toch ook veel over de gebrekkige constructie van de motor (je kan slijtage onderdelen zoals de lagers er zelf NIET uitponsen, om toch een kleine kans te creëren om zelf je fiets 10 jaar rijdend te houden). In elk ander mechanisch vervoersmiddel kan je lagers overal uitponsen. En vervangen voor 5-10 euro.

Daar zie je toch aan dat al die elektrische fiets bedrijven toch te vaak starten als hipsters start-ups, vaak rond een 'cool idee', maar dat er verder weinig automechanica ervaring aanwezig is. De hoofdbezigheid is toch steeds 'eco-system', software en elektronica en apps. De mechanische basis is ook belangrijk.

Zelf moeten kalibreren van sensoren (??) en batterijen die soms geen contact maken is er nog zo eentje.

Dit hoor je bij middenmotors en bij Bosch eigenlijk nauwelijks, of ik heb het mis. De unit lijkt ook professioneler gebouwd, beter te servicen, en goed geseald. Dan zie je die jarenlange ervaring in auto mechanica doorschijnen, wat een Chinese naafmotor fabrikant misschien minder heeft.

Daarom mijn wens om meer middenmotor SP's te zien. De komst van de riem met robuuste "high quality" naaf versnellingen is dan ook wel een evolutie die ik positief tegemoet zie.
Kettingen en tandwielen van brommers zijn wel wat robuuster dan van fietsen, en leveren waarschijnlijk ook wat meer verlies op. Dat is voor een brommer met verbrandingsmotor helemaal geen probleem, maar voor een fiets, zelfs met trapondersteuning wil je dat liever niet.
En wielrenners vervangen elke 100 km hun kransjes, dat weten we toch ook allemaal? 8) Maar serieus: wielrenners zijn wel wat meer bezig met hun fiets dan de gemiddelde SP-rijder.
Ik koop voor een 15 euro een goedkope cassette en die zit er twee jaar op zonder veel onderhoud. Een wielrenner geeft er 50 euro voor uit en maakt zijn fiets na elke rit schoon.

Het is allemaal toch van een andere orde.
Ok, begrijpbaar. En ook wat iemand hierboven zei, namelijk dat derailleurs waarschijnlijk het gebruik van sterkere, minder flexibele stalen kettingen verhinderen (met stijvere schakels).
Met uitgelijnde kransjes en een naafversnelling, of met riemen zie echter ik wel mogelijkheden. Een SP, met naar verhouding erg hoge vermogens, heeft echt geen nood aan 12 versnellingen. 5 a 6 moet meer dan voldoende zijn.

ocrammarco schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:00:
[...]

Een SP met elektronica is eenmaal wat fragieler als een auto. Maar als jij boven de >50/60km per werkdag fiets rij je die fiets makkelijk onder de 19 ct per kilometer. Dat ga ik niet redden met mijn auto. Uitzondering is wellicht als je binnenstad van de grote steden woont want dan is de diefstal verzekering een stuk hoger.
Dit vind ik ook steeds zo een abstracte redenering. Het hangt er maar net van af hoe je een auto beschouwt. Als je het echt enkel als een noodzakelijk kwaad (witgoed, wasmachine, ...) beschouwt, dan moet je inderdaad alles in rekening brengen (ook afschrijving). Een beetje wat hier op tweakers ook gebruikelijk is ivm 2de-hands restwaarde van tv's en telefoons en dergelijke.

Echter, zoals met tv's en telefoons zal afschrijving en restwaarde mij worst wezen. Ik koop een auto die ik financieel aankan, en alles wat die in waarde verliest is 'hobby' en plezier.

Met een auto koop je, naargelang de persoon, ook wat vrijheid, comfort, luxe, vakantie mogelijkheden, en dat mag wat kosten. Er zijn mensen die meer uitgeven aan andere hobby's zoals vissen.

In dat scenario kost een auto dus ongeveer 10 cent/km, plus nog wat voor verzekering en onderhoud, en dan moet je er voor die 19 cent ook wel komen. En dan nog, het maakt niets uit.

Bemerk ook eens wat een scheefgetrokken vergelijking dit is. "Een fiets is goedkoper dan een auto in kosten per kilometer" Ja hallo 8)7 Mag het even? Alsof dit de verwezenlijking van de eeuw is, ik mag het hopen.

We zijn in dit hele verhaal wat weggestapt van het 'cultuur-icoon' wat de fiets al 150 jaar is. Goedkoop basistransport voor de massa's. De elektrische fiets is nu een hipster speeltje voor de gegoede middenklassers. Beetje jammer vind ik dat.

Ik wacht met smart op een SP (geen 25km/u fiets) ZONDER 'connectivity', apps, en andere loze hipster rommel erop. Een stevige, robuuste fiets, met een simpele controller en 3 ondersteuningsniveaus. Gemakkelijk te onderhouden, off-line. Voor 3000 euro.

Daarom denk ik er ook over na om er gewoon zelf 1 te maken. Heb ik tenminste de volledige controle over alles, en nog een leuk projectje erbij ook.
Tel daarbij de rust die je krijgt in je hoofd en dat je sportschol abo kan opgeven is het een koopje.
Rust in je hoofd? Ik ga dit voorjaar wat SP's proberen testen. Maar van wat ik zag op bodycams lijkt dat rondhossen op matige wegen, met vluchtheuvels, straatmeubilair en andere gebruikers in de stad aan 45km/u mij allesbehalve rustgevend. Vond het erg nerveus aandoen. Misschien voor de zeldzame lange stukken op verlaten achterwegen aan het kanaal of zo.

Mijn referentiekader is motorrijden. Dat lijkt me rustgevender, want uitgevoerd op wegen die bedoeld zijn voor de snelheden van het voertuig, die er vaak beter bijliggen, en die je deelt met voertuigen uit dezelfde klasse (en snelheden).

Nog eens de vraag, haalt iedereen hier gemakkelijk en op continue manier die 45 km/u op hun SP's? Of is de realiteit met moeite de 40 aantikken en u met 40km/u tussen de wagens moeten begeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

interessante reactie, maar deel er maar weinig van :)

Op je laatste vraag: ja je kan vlot 45km/u halen met de SPs (toch bij Stromer/Klever). Hang af welke stand je opzet. Dus de boodschap is: testritten doen!

Bij Bosch motoren (hangt beetje af welke generatie) is dat vaak piek op 45, en typisch 40-42km/u vlot halen. Dat was alvast mijn ervaring een dik jaar terug toen ik testritjes deed.

Naast Stromer is er ook nog Klever, fijne fiets dat ook meer een "all-around" is, wegens vering. Ik vond het alvast een leuke fiets om vlot door de bossen (op halfverharde paden) te rijden. Kasseien waren ook veel plezanter. Enkel spijtig dat de batterij zo snel leeg ervan is. Er waren plannen voor een 1200Wh versie, ik weet niet of die er ondertussen is.

Ik heb alvast wegens de miserie rondom slijtage gekozen voor achterwielmotor. En ik kan me echt niet beklagen. Ook het elektrisch remmen(recuperatie) heb ik plezier aan in de heuvels hier.

Bij mij is de stap "motorrijden" net te hoog (nog veel duurder), gevaarlijker, en niet meer sportief. De vrijheid is anders, maar met de SP kan ik ook al heel veel doen.

Wil je minder gepruts, kijk dan naar de Stromer ST1, of de Klevers. De App is geen must have (ik gebruik hem eigenlijk niet). 5k en je bent bedient. Goedkoper en nog eenvoudiger (eigenlijk een verrezen fiets) bij QWIC (start bij 3k). Daar kan je zelf extra batterijen in China voor bestellen (ze gebruiken een vrij standaard platform). Maar wel iets minder betrouwbaar (problemen met de connectoren...). Vroeger met Broze motor, tegenwoordig met Bosch dacht ik. Naar keuze met belt of ketting.

Er zijn genoeg SPs waar je gewoon weet, af en toe een ketting vervangen... kost ook weinig en kan je zelf doen. Voor mij is de meerprijs van de Belt nog niet helemaal duidelijk, behalve het gemak (ieder zijn mening natuurlijk).

Conclusie: testritjes doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocrammarco
Amos_x schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 18:05:
[...]
Dat idee heb ik ook. Toch niet tot de SPs VEEL robuuster worden. Je moet voor je plezier eens wat topics doornemen op stromer-forum.nl. Daar trek ik wit van weg hoor. Ja, ik weet het, klagers lees op je op het internet, en van wie het goed gaat lees je helemaal niets. Een flauwe deflectie. De grote lijnen over de ondermaatse kwaliteit kan je er echt wel uithalen.

Want er rijden nu echt geen 10000 stromers rond, en dat forum telt best wel wat leden met ellendige ervaringen.

Er is ook een hoog gehalte van braaf 'in de pas lopen' -> "oh nee, meteen naar FM!!"

Zelf iets aan je SP willen doen is zowat de 8ste hoofdzonde. Alles vergoelijken alsof het hier over serieus exotische producten gaat die NO WAY een beetje redelijk hadden kunnen doorontwikkeld zijn, alsof het de nieuwe space race is.... met fietsen, serieus... :+ En vooral veel excuses verzinnen voor Stromer.

Als een elektrische fiets niet op dezelfde manier een minimum robuust en betrouwbaar vehikel kan zijn, zoals een gebruikelijke fiets, vind ik het maar dure, fragiele, garage queens eigenlijk. (opspringen, niet te veel nadenken, minimum onderhoud, en gaan...) De fietsen moeten te voorzichtig gekoesterd worden (je mag dit niet, je mag dat niet, zelf je achterband vervangen, no way! Fiets warm parkeren, batterij warm parkeren, niet te veel in spatwater rijden, enz enz...)

Die controller van die stromers is gewoon loos. Gevoelig voor trillingen, gevoelig voor vocht ingress. Minste foutcode => tripje naar FM => controller vervangen. Die moeten ze waarschijnlijk in bosjes fabrikeren als slijtage onderdeel.

Daarnaast lees ik toch ook veel over de gebrekkige constructie van de motor (je kan slijtage onderdelen zoals de lagers er zelf NIET uitponsen, om toch een kleine kans te creëren om zelf je fiets 10 jaar rijdend te houden). In elk ander mechanisch vervoersmiddel kan je lagers overal uitponsen. En vervangen voor 5-10 euro.

Daar zie je toch aan dat al die elektrische fiets bedrijven toch te vaak starten als hipsters start-ups, vaak rond een 'cool idee', maar dat er verder weinig automechanica ervaring aanwezig is. De hoofdbezigheid is toch steeds 'eco-system', software en elektronica en apps. De mechanische basis is ook belangrijk.

Zelf moeten kalibreren van sensoren (??) en batterijen die soms geen contact maken is er nog zo eentje.
Er rijden inderdaad veel meer Stromers rond in Nederland en denk dat er een oververtegerwoordiging van problemen is op het stromer forum. Wat je ook ziet gebeuren dat er ook mensen zijn die op de SP stappen zonder fiets ervaring. Ik kom van de toerfiets / racefiets en onderhoud deze gewoon zelf dus ik kan remvloeistof ontluchten, ik weet wat de verschillen zijn in cassettes, ik weet de losse kransjes te vinden en ik heb gereedschap ervoor.

Daarbij vergeet je ook dat je snel veel km's rijd. Ik reed 15-17,5k km per jaar dat halen maar heel weinig mensen op de racefiets of stadsfiets. Daarbij is bij een ritueel van het hobby rijden het schoonmaken en mijn SP was louter functioneel dus die deed ik in verhouding een heel stuk minder.

Het achterwiel van de Stromer is inderdaad een zwak punt maar de lagers zijn wel te vervangen. Er is echter geen durf bij de fietsenmakers om dat te doen, een goede gaat dit gewoon lukken. Als je het stromer forum hebt gelezen is het ongeveer rond de 20k-25k km de lagers versleten (als je altijd rijd ongeacht weer). Je moet gewoon zorgen dat je dat binnen 2 jaar doet 8) . Je kan je zeggen wat je wil maar die garantie regelingen zijn wel top bij Stromer. Ik heb hem net tweedehands verkocht maar ik had motor 3 eronder (na 55k km).

Wat betreft de controllers, het lijkt hier ook grotendeels aan fietsenmakers te liggen die denk ik de instructies niet volgen. Ik heb het probleem model van Stormer gehad schijnt maar ik heb nooit echt problemen gehad.

De electronica en apps is natuurlijk een beweging wat in het algemeen bezig is, de controle blijft wel groot van de fabrikant terwijl je juridisch een overeenkomst hebt met de fietsenmaker maar de fabrikant beslist eigenlijk gewoon. Ik vind dit ook jammer en ik gebruikte de k*t app dan ook niet (behalve voor instellen van stand 2). Van mij hoeft het ook allemaal niet. Ik zou Stromer ook maar geen startup meer noemen.

Wat snap je niet aan aan kalibreren van de sensoren? In het geval van Stromer wordt gebruikt van een torsie sensor op de as die de kracht meet die jij doormiddel van de ketting er op zet (om zo de ondersteuning te bepalen). Deze delta in spanning is zo klein dat vervorming gewoon mee speelt en dit heeft gevolg dat temperatuur dus meeweegt maar ook totale gewicht wat op de fiets zit en aandraaimoment van de as. De nieuwste Stromer hebben een nieuw ontwerp van de sensor (die overigens niet van Stromer is) deze is een stuk compacter maar dat heeft blijkbaar ook gevoglen voor de gevoeligheid. Met de juiste verzorging van de fietsenmaker zijn dat ook niet de grootste problemen.

Dit hoor je bij middenmotors en bij Bosch eigenlijk nauwelijks, of ik heb het mis. De unit lijkt ook professioneler gebouwd, beter te servicen, en goed geseald. Dan zie je die jarenlange ervaring in auto mechanica doorschijnen, wat een Chinese naafmotor fabrikant misschien minder heeft.

Daarom mijn wens om meer middenmotor SP's te zien. De komst van de riem met robuuste "high quality" naaf versnellingen is dan ook wel een evolutie die ik positief tegemoet zie.
Maar hoezo meer, waar mis jij ze dan? Naast Stromer heeft Klever alle fietsen achter en Qwic 1 model op het moment geloof ik de rest is middenmotor. De middenmotor heeft ook echt wel nadelen.
[...]
Ok, begrijpbaar. En ook wat iemand hierboven zei, namelijk dat derailleurs waarschijnlijk het gebruik van sterkere, minder flexibele stalen kettingen verhinderen (met stijvere schakels).
Met uitgelijnde kransjes en een naafversnelling, of met riemen zie echter ik wel mogelijkheden. Een SP, met naar verhouding erg hoge vermogens, heeft echt geen nood aan 12 versnellingen. 5 a 6 moet meer dan voldoende zijn.

[...]
Dit vind ik ook steeds zo een abstracte redenering. Het hangt er maar net van af hoe je een auto beschouwt. Als je het echt enkel als een noodzakelijk kwaad (witgoed, wasmachine, ...) beschouwt, dan moet je inderdaad alles in rekening brengen (ook afschrijving). Een beetje wat hier op tweakers ook gebruikelijk is ivm 2de-hands restwaarde van tv's en telefoons en dergelijke.

Echter, zoals met tv's en telefoons zal afschrijving en restwaarde mij worst wezen. Ik koop een auto die ik financieel aankan, en alles wat die in waarde verliest is 'hobby' en plezier.

Met een auto koop je, naargelang de persoon, ook wat vrijheid, comfort, luxe, vakantie mogelijkheden, en dat mag wat kosten. Er zijn mensen die meer uitgeven aan andere hobby's zoals vissen.

In dat scenario kost een auto dus ongeveer 10 cent/km, plus nog wat voor verzekering en onderhoud, en dan moet je er voor die 19 cent ook wel komen. En dan nog, het maakt niets uit.

Bemerk ook eens wat een scheefgetrokken vergelijking dit is. "Een fiets is goedkoper dan een auto in kosten per kilometer" Ja hallo 8)7 Mag het even? Alsof dit de verwezenlijking van de eeuw is, ik mag het hopen.

We zijn in dit hele verhaal wat weggestapt van het 'cultuur-icoon' wat de fiets al 150 jaar is. Goedkoop basistransport voor de massa's. De elektrische fiets is nu een hipster speeltje voor de gegoede middenklassers. Beetje jammer vind ik dat.

Ik wacht met smart op een SP (geen 25km/u fiets) ZONDER 'connectivity', apps, en andere loze hipster rommel erop. Een stevige, robuuste fiets, met een simpele controller en 3 ondersteuningsniveaus. Gemakkelijk te onderhouden, off-line. Voor 3000 euro.

Daarom denk ik er ook over na om er gewoon zelf 1 te maken. Heb ik tenminste de volledige controle over alles, en nog een leuk projectje erbij ook.
De afzet markt van de SP is gewoon nog te klein om verhoudings gewijs in dezelfde prijsklasse te vallen als een auto. We kunnen hier een vaaag gesprek houden over wat ik vind wat er bij de afschrijving hoort maar mijn stelling was gewoon meer dat <19 ct betekend gewoon dat mijn werkgever dat ding betaald en voor de rest geloof ik het.

De auto beschouw ik gewoon als onding die vooral geld kost en zorgen opleverd. ik heb echt helemaal niets met autos maar dat had je al wel begrepen denk. Elke minuut in de auto is verspeelde tijd in mijn ogen.
[...]

Rust in je hoofd? Ik ga dit voorjaar wat SP's proberen testen. Maar van wat ik zag op bodycams lijkt dat rondhossen op matige wegen, met vluchtheuvels, straatmeubilair en andere gebruikers in de stad aan 45km/u mij allesbehalve rustgevend. Vond het erg nerveus aandoen. Misschien voor de zeldzame lange stukken op verlaten achterwegen aan het kanaal of zo.

Mijn referentiekader is motorrijden. Dat lijkt me rustgevender, want uitgevoerd op wegen die bedoeld zijn voor de snelheden van het voertuig, die er vaak beter bijliggen, en die je deelt met voertuigen uit dezelfde klasse (en snelheden).

Nog eens de vraag, haalt iedereen hier gemakkelijk en op continue manier die 45 km/u op hun SP's? Of is de realiteit met moeite de 40 aantikken en u met 40km/u tussen de wagens moeten begeven?
Ja rust in mijn hoofd. Dat betekend dat je op de fiets buiten bent en je zinnen daar op kan zetten of aan dingen denken waar je de rest van de tijd niet aan kan denken. En je went er gewoon aan, de stad is wat hectisch inderdaad maar heb dat ding juist gekocht om lange stukken te rijden tussen 2 steden.

Het word steeds beter dat je boven de 45 km komt maar zover ik weet is Stromer diegene die het makkelijkst echt op de 45 km/u (GPS) kan houden en daarna stopt de ondersteuning ook gewoon. De nieuwe klevers komen ook in de buurt bij de andere moet je behoorlijk sportief aangelegd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:42
[...]

Ik ben heel blij met mijn speed pedelecs. Maar ik geloof niet dat een middenmotor nu zo geweldig is. Bij mij is er al één vervangen (niet na 5000 maar na 30000 km) en één onderhouden, ook na ongeveer zo'n aantal kilometers.

Het is natuurlijk een beetje oneerlijke concurrentie om de integrale kosten van een fiets te vergelijken met de variabele kosten van de auto. Het is ook gewoon veel gezonder om te fietsen. Maar sinds ik weet dat mijn auto net zo duur is, fiets ik minder door de regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
bjp schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:55:
interessante reactie, maar deel er maar weinig van :)

Op je laatste vraag: ja je kan vlot 45km/u halen met de SPs (toch bij Stromer/Klever). Hang af welke stand je opzet. Dus de boodschap is: testritten doen!
Daarom haal ik ook enkel Stromer en Klever aan als 'echte' SPs. En eventueel andere 'naafmotor' SPs die ik niet ken. Daarvan is inderdaad bekend dat ze gemakkelijk die 45km/u halen.
Bij Bosch motoren (hangt beetje af welke generatie) is dat vaak piek op 45, en typisch 40-42km/u vlot halen. Dat was alvast mijn ervaring een dik jaar terug toen ik testritjes deed.
En bij Bosch middenmotoren is de algemene feedback in de fora dat geen enkele uit het aanbod op dit moment echt geschikt is voor een SP. Als ik het hierboven heb over een voorkeur voor middenmotor SPs, dan bedoel ik wel degelijk nieuwe ontwikkelingen/evoluties. Van Bosch maar mogelijk ook van andere merken, met krachtige middenmotors. Zie bijvoorbeeld de vrij krachtige Bafang middenmotors.

In mijn opninie, als men dan toch legaal voertuigen in vakjes opdeelt, en daar arbitraire limieten op gaat plaatsen, dan moet dat voertuig op eenvoudige wijze z'n categorie snelheidslimiet halen. Enkel al naar veiligheid toe, zeker als je de weg moet delen met andere weggebruikers die minstens even snel gaan of sneller, zoals in Nederland het geval is.

Krachtig bijtrappen voor 42km/u te halen vind ik dan onvoldoende, zeker voor de prijs die gevraagd wordt. Het enige alternatief is voor mij dan toch een normale sportieve e-bike chippen en dan net nog een 5tal km/u lager gaan zitten, aan 34-35km/u.
Naast Stromer is er ook nog Klever, fijne fiets dat ook meer een "all-around" is, wegens vering. Ik vond het alvast een leuke fiets om vlot door de bossen (op halfverharde paden) te rijden. Kasseien waren ook veel plezanter. Enkel spijtig dat de batterij zo snel leeg ervan is. Er waren plannen voor een 1200Wh versie, ik weet niet of die er ondertussen is.
Heb ik op een beurs eens gezien (toen we nog beurzen hadden). Vond ze maar lelijk (niet dat dit zo belangrijk is voor een fiets). Maar vooral inderdaad lage efficientie ivm Stromer (een beetje de polestar vs Tesla van de SP wereld). Even met een 1200Wh batterij gaan rondrijden, hallo :X
Een goed uitgeruste Klever met die mega batterij weegt al snel over de 30kg! Dat gaat mij ook te ver.
Ik heb alvast wegens de miserie rondom slijtage gekozen voor achterwielmotor. En ik kan me echt niet beklagen. Ook het elektrisch remmen(recuperatie) heb ik plezier aan in de heuvels hier.
Ik vermoed dat Stromers gewoon beter werken in de lage landen hier, dan in heuvelachtige omgeving.
Wil je minder gepruts, kijk dan naar de Stromer ST1, of de Klevers. De App is geen must have (ik gebruik hem eigenlijk niet). 5k en je bent bedient. Goedkoper en nog eenvoudiger (eigenlijk een verrezen fiets) bij QWIC (start bij 3k). Daar kan je zelf extra batterijen in China voor bestellen (ze gebruiken een vrij standaard platform). Maar wel iets minder betrouwbaar (problemen met de connectoren...). Vroeger met Broze motor, tegenwoordig met Bosch dacht ik. Naar keuze met belt of ketting.

Er zijn genoeg SPs waar je gewoon weet, af en toe een ketting vervangen... kost ook weinig en kan je zelf doen. Voor mij is de meerprijs van de Belt nog niet helemaal duidelijk, behalve het gemak (ieder zijn mening natuurlijk).

Conclusie: testritjes doen :)
Tja, als je dan je achterwiel niet terugzet met exact het juiste aandraai-koppel, wordt je sensor helemaal ontregeld en werkt niets nog zoals het hoort. Die stromers zijn daar zeer gevoelig voor. Tot het punt dat je product eigenlijk niet meer werkt zoals beloofd (als een krachtige SP) door vage fouten met de TMM.

Als ik de paniekzaaiers op stromer-forum moet geloven kan je zelfs voor het vervangen van je ketting best naar de FM. :?

Ik zal zeker testritjes doen.

ocrammarco schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 20:36:
[...]

Er rijden inderdaad veel meer Stromers rond in Nederland en denk dat er een oververtegerwoordiging van problemen is op het stromer forum. Wat je ook ziet gebeuren dat er ook mensen zijn die op de SP stappen zonder fiets ervaring. Ik kom van de toerfiets / racefiets en onderhoud deze gewoon zelf dus ik kan remvloeistof ontluchten, ik weet wat de verschillen zijn in cassettes, ik weet de losse kransjes te vinden en ik heb gereedschap ervoor.
Maar zijn de ontwerp parameters van SPs dan wel goed? Mag je van de gemiddelde forens (die de SP ziet als een noodzakelijk kwaad, zoals jij de auto) verwachten dat die zelf regelmatig dat soort 'TLC' moet voorzien voor z'n fiets? Die verwacht ook maar dat je 'm uit de garage hoeft te duwen en trappen. En niet onderhouden zoals een hobby wielertoerist z'n racefiets onderhoudt. Met alle investeringen in plaats/materiaal en oefening inbegrepen.

Als dat de realiteit is, zal je ofwel veel en regelmatig betalen bij de FM, ofwel zal het enthousiasme snel afkoelen.
Daarbij vergeet je ook dat je snel veel km's rijd. Ik reed 15-17,5k km per jaar dat halen maar heel weinig mensen op de racefiets of stadsfiets. Daarbij is bij een ritueel van het hobby rijden het schoonmaken en mijn SP was louter functioneel dus die deed ik in verhouding een heel stuk minder.

Het achterwiel van de Stromer is inderdaad een zwak punt maar de lagers zijn wel te vervangen. Er is echter geen durf bij de fietsenmakers om dat te doen, een goede gaat dit gewoon lukken. Als je het stromer forum hebt gelezen is het ongeveer rond de 20k-25k km de lagers versleten (als je altijd rijd ongeacht weer). Je moet gewoon zorgen dat je dat binnen 2 jaar doet 8) . Je kan je zeggen wat je wil maar die garantie regelingen zijn wel top bij Stromer. Ik heb hem net tweedehands verkocht maar ik had motor 3 eronder (na 55k km).
Garantieregelingen zijn top, maar je moet er wel voor zorgen dat je genoeg km bij elkaar fiets BINNEN die garantieregeling om een pokkeduur 'slijtage' onderdeel kosteloos te kunnen laten vervangen? :X

Ik mag hopen dat een primitieve elektromotor zoals een naafmotor (in essentie twee gietijzeren schalen met een spoel erin) 10 jaar probleemloos meegaat, toch? Wat doe je dan als je buiten garantie, zeg maar binnen 5 jaar, geen zelfde motor meer kan vinden? Een motor die niet meer wil samenwerken met de controller van 5 jaar geleden? Alles wegwerpen dan maar?
Wat snap je niet aan aan kalibreren van de sensoren? In het geval van Stromer wordt gebruikt van een torsie sensor op de as die de kracht meet die jij doormiddel van de ketting er op zet (om zo de ondersteuning te bepalen). Deze delta in spanning is zo klein dat vervorming gewoon mee speelt en dit heeft gevolg dat temperatuur dus meeweegt maar ook totale gewicht wat op de fiets zit en aandraaimoment van de as. De nieuwste Stromer hebben een nieuw ontwerp van de sensor (die overigens niet van Stromer is) deze is een stuk compacter maar dat heeft blijkbaar ook gevoglen voor de gevoeligheid. Met de juiste verzorging van de fietsenmaker zijn dat ook niet de grootste problemen.
Maar waarom moet dit nodig zijn? Ik begrijp de techniek (minieme torsievervorming meten op de achteras), maar het is gewoon te gevoelig voor ontregeling. Je kan van jan modaal niet verwachten dat ze helemaal mee zijn in dat kalibratie verhaal. En dat zijn dan nog enkel de mensen die de juiste fora of FM vinden om zich te behelpen. Hoeveel van die TMM sensors zouden ontregeld zijn bij intussen zwaar gefrustreerde gebruikers. Gebruikers die hun product nu dus NIET kunnen gebruiken zoals het hoort.

Een essentiele sensor die ontregeld kan worden door aandraaimoment en temperatuur verschillen, vind ik op het randj. Als je zelf niet zo handig bent met alle service menus en dergelijke, dan ben je shit out of luck.

Toevallig net nog een thread gelezen van een gebruiker die een niet officiele methode had gevonden om haar fiets te kalibreren. Een methode die niet was aangegeven in de gebruikershandleiding voor dat specifieke model, maar bij een ander model hoorde. Pas daarna kan de fiets gebruikt worden met de prestaties zoals beloofd.

Dit vind ik totaal niet kunnen. Dat soort DIY 'hacky' toestanden om een 5-6000 euro fiets werkend te krijgen zoals het hoort.

Ik vraag me bij die TMM trouwens ook af of het niet mogelijk is om via een erg goede cadanssensor een zelfde soort rijgedrag te bekomen. Ik heb genoeg normale e-bikes gereden om het verschil te apprecieren. En ik verkies inderdaad torque sensing voor dat super natuurlijke gevoel van 'echt' fietsen (de 'superbenen' zeg maar). Misschien is bij de minder krachtige en op lagere snelheden rijdende e-bike cadense sensing ook een stuk minder gevoelig. Cadence sensors bij fietsen met 800 Watt is misschien te abrupt of bokking.

Ik ken niets van regeltechniek, maar je zou via embedded software toch veronderstellingen moeten kunnen maken met data vanuit de cadence sensor, snelheid, acceleratie, helling, ed... of van daaruit een 'eigen koppel' te berekenen, en een fietsgevoel dat creeren dat net zo, of bijna net zo, natuurlijk is als echte torque sensing? Het zal wel niet, anders was het wel al beschikbaar. Maar het zou wel een robuustere manier van ondersteuning opleveren.

Ik hoor, opnieuw, ook weinig problemen over het afregelen van torque sensing bij bosch e-bikes.
Maar hoezo meer, waar mis jij ze dan? Naast Stromer heeft Klever alle fietsen achter en Qwic 1 model op het moment geloof ik de rest is middenmotor. De middenmotor heeft ook echt wel nadelen.
Ik beschouw de meeste huidige middenmotor SP's niet echt als SPs. Ja, ze zijn sneller dan een 25km/u e-bike. En als "sneller dan" het enige criterium is, dan zijn het vast SP's. Maar niet als het criterium is dat je vlot en met weinig extra moeite 45km/u kan vasthouden. Dus inderdaad, middenmotors hebben ook nadelen. Vandaar dat ik hoop op extra ontwikkeling op dat gebied.

De fragiele fietsmechaniek met te veel koppel vanuit de trapas was vroeger ook een probleem. Hopelijk komt er wat stroomversnelling (pun intended ;) ) in met riem aangedreven middenmotor SPs.

[...]
De auto beschouw ik gewoon als onding die vooral geld kost en zorgen opleverd. ik heb echt helemaal niets met autos maar dat had je al wel begrepen denk. Elke minuut in de auto is verspeelde tijd in mijn ogen.
Off-topic. Tja, dat is dan persoonlijk. Dat 'onding' verhaal met veel gejammer over kost en zorgen is iets wat ik voornamelijk uit Nederland opvang. Auto's zijn in Nederland rete-duur. En dat calvinistisch kantje zit ook nog wel diep in de genen ingebakken, ivm gepercipieerde niet essentiele 'domme' kosten.

Ik Belgie vind je verhoudingsgewijs nog best wel veel mensen die voor het plezier wagens kopen en rijden.
Ja rust in mijn hoofd. Dat betekend dat je op de fiets buiten bent en je zinnen daar op kan zetten of aan dingen denken waar je de rest van de tijd niet aan kan denken. En je went er gewoon aan, de stad is wat hectisch inderdaad maar heb dat ding juist gekocht om lange stukken te rijden tussen 2 steden.
In dat geval prima. De heel smalle niche waarin een SP echt tot z'n recht komt is lange stukken tussen 2 steden. In de stad zelf ben je volgens mij bijna altijd beter af met een simpele e-bike.

Dat zen-gevoel op de fiets ken ik wel, en kan ik ook bekomen met recreatief rijden. Het is maar net maar je tijd voor wil vrijmaken.
Het word steeds beter dat je boven de 45 km komt maar zover ik weet is Stromer diegene die het makkelijkst echt op de 45 km/u (GPS) kan houden en daarna stopt de ondersteuning ook gewoon. De nieuwe klevers komen ook in de buurt bij de andere moet je behoorlijk sportief aangelegd zijn.
Nog een lange weg te gaan lijkt mij, als voorlopig slecht 1 of 2 merken vlot de geadverteerde 45km/u halen. Alle andere merken die adverteren met 45km/u is voorlopig gewoon misleidende marketing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:13
bjp schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 21:41:
zover ik weet zijn op de meeste brommers geen versnellingen. Daar doet de motor ook alles, dus je hebt geen 2de motor (de mens) met beperkt toerental er nog bij.

Ook op gebied van koppeling zit het wat anders in elkaar.

En op gebied van sturing: je moet ondersteunen, niet volgen wat een hendel aangeeft.
Brommers hebben zeker wel versnellingen, er zit een CVT tussen de aandrijflijn.
Of in volksmond vaak genoemd een automatisch bak.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 13-03-2021 10:38 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
@Amos_x
Heb je nu zelf een speed pedelec of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:00
Zo, ik volg de discussie met belangstelling. Ik heb al geruime tijd een 1e generatie Bosch SP en kan melden dat ie bijna nooit 45 km/h rijdt. Kruissnelheid is zo'n 35 km/h. Wind mee 40 en wind tegen 30.
Heb voor mijn fiets al 2x motor gewisseld en op de laatste motor nu zo'n 20k km gereden. Heb wel op 14k km het tandwiel in de motor afgebroken. Deze in D laten vervangen, geen garantie meer natuurlijk.
Als je de fiets vergelijkt met een auto blijft de fiets een bijzonder gevoelig, onderhoudsintensief apparaat, het is dat ik veel zelf kan en wil doen...
De variabele kosten van een auto (brandstof/onderhoud) zijn mi vergelijkbaar met de fiets. Ik ben al meer dan een jaar thuis aan het werk dus zoveel km rijd ik niet meer. Ben wel op zoek naar een vervanger maar wordt niet vrolijk dat de ontwikkeling nog niet vordert van de SP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
wmeester schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:19:
Zo, ik volg de discussie met belangstelling. Ik heb al geruime tijd een 1e generatie Bosch SP en kan melden dat ie bijna nooit 45 km/h rijdt. Kruissnelheid is zo'n 35 km/h. Wind mee 40 en wind tegen 30.
Heb voor mijn fiets al 2x motor gewisseld en op de laatste motor nu zo'n 20k km gereden. Heb wel op 14k km het tandwiel in de motor afgebroken. Deze in D laten vervangen, geen garantie meer natuurlijk.
Als je de fiets vergelijkt met een auto blijft de fiets een bijzonder gevoelig, onderhoudsintensief apparaat, het is dat ik veel zelf kan en wil doen...
De variabele kosten van een auto (brandstof/onderhoud) zijn mi vergelijkbaar met de fiets. Ik ben al meer dan een jaar thuis aan het werk dus zoveel km rijd ik niet meer. Ben wel op zoek naar een vervanger maar wordt niet vrolijk dat de ontwikkeling nog niet vordert van de SP.
Hier precies hetzelfde. Interessante discussie. Ik rijd inmiddels ook 3 jaar op een Bosch Sparta E-Speed. Ieder jaar wel nieuwe ketting en tandwielen. Zelf een beetje schoonhouden. Ik rijd ongeveer 2500-3000 km/jaar. Echter is mijn werk verhuisd en ben ik met de speed-pedelec nu net zo snel als met de auto (30 minuten, 16 km rechte, enkelbaanse weg waarbij het vrij druk is en soms langzamer rijd dan een fietser naast dezelfde weg)

Ook ik rij nu minder, maar verwacht dat dit weer meer gaat worden. Op dit moment staat de fiets op 10k. Ik wilde hem eigenlijk gaan inruilen voor een andere fiets. Omdat onderhoud toch niet echt mijn ding is wil ik voor een belt gaan. Echter als je dan inderdaad gaat kijken naar wat je krijgt voor de prijs die je betaald is het toch wel een lastige overweging. Het scheelt een 2e auto in het gezin, dus het mag zeker wel wat kosten. Voor 150 euro is het hele setje weer vervangen en kan ik een jaar vooruit. Ze boden nog 650 euro voor mijn huidige fiets. er kon geen geld af van de nieuwe fiets (gazelle speed 380 ultimate die op adviesprijs stond). Al met al dus een dikke 4k bijleggen voor een nieuwe fiets. Vooralsnog besloten nog een keer het hele zaakje te laten vervangen. Dan komt er nog bij dat ik 2 accu's heb, waarvan er 1 wel echt einde levensduur is. Ik verwacht dat de andere het binnenkort ook gaat begeven. Voor 300 euro kun je ze laten reviseren. Al met al ben ik nog steeds goedkoper uit dan een 2e auto. Maar het geeft wel veel gedoe en geregel.

Hopelijk einde van het jaar een goede deal kunnen maken of toch nog weer wat langer doorrijden. Lastige keuze. Een strömer zou ook interessant kunnen zijn, maar in verhouding is de ST2 launch wel weer wat duur t.o.v. de Bosch belt drives varianten. Ook lees ik nog enige twijfel over de gebruikte versnelling in de strömer. Een st1 is dan meer in het budget maar dan wel weer terug naar een derailleur (= weer onderhoud). Ik wil dan ook gelijk graag een geveerde voorvork en zadelpen wat niet standaard is.

Mijn huidige fiets fietst nog geweldig, zeker met een nieuwe kettingset. (ik trap zelf aardig bij en haal vaak gewoon 43 km/h) Zelf vervangen van de ketting durf ik niet goed aan gezien ervaringen uit het verleden met een fietsenmaker die het ook niet lukte (ondanks zijn super goede service).

Als je dan inderdaad kijkt naar de ontwikkelingen. dan moet je of echt heel diep in de buidel tasten of accepteren met een wat mindere combi. overigens is 500Wh (400 ook zelfs) voor een enkele rit. Tevens kan ik laden op het werk en de weg is gewoon thuis wegrijden en continu knallen waardoor een speed-pedelec wel echt meerwaarde heeft t.o.v. een gewone e-bike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Ferrox1 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:14:

Mijn huidige fiets fietst nog geweldig, zeker met een nieuwe kettingset. (ik trap zelf aardig bij en haal vaak gewoon 43 km/h) Zelf vervangen van de ketting durf ik niet goed aan gezien ervaringen uit het verleden met een fietsenmaker die het ook niet lukte (ondanks zijn super goede service).

Als je dan inderdaad kijkt naar de ontwikkelingen. dan moet je of echt heel diep in de buidel tasten of accepteren met een wat mindere combi. overigens is 500Wh (400 ook zelfs) voor een enkele rit. Tevens kan ik laden op het werk en de weg is gewoon thuis wegrijden en continu knallen waardoor een speed-pedelec wel echt meerwaarde heeft t.o.v. een gewone e-bike
Bij deze ook de vraag, uit interesse: indien een gebruikelijke e-bike (ge-chipt of anders) niet aan die arbitraire harde grens van 25 km/u werd gehouden, maar vrij tot, pak hem beet, 35km/u zou fietsen. Vlot, veilig, goede remmen, geen jojo effect op de limiet enz...(wat ze normaal wel aankunnen lijkt mij). Zou je daarmee dan genoegen nemen en die 5km/u (tov 40-42) laten liggen? Of zou je dan nog sowieso per se een SP uitzoeken?

Of een e-bike met het bijhorende gemak, universaliteit, setje ketting a 150 euro/jaar, de gemoedsrust van een breed gedragen mechanische 'standaard' (bosch, brose, ...) en een breed netwerk aan competente mechaniekers.

Wat mij betreft is die flauwe 25 limiet compleet onnodig, opgesteld door een overbezorgde bemoederende bureaucraat ergens op Europees niveau. En het werkt marktverstorend imo.

[ Voor 7% gewijzigd door Amos_x op 14-03-2021 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Nu online
Amos_x schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:01:
[...]

Bij deze ook de vraag, uit interesse: indien een gebruikelijke e-bike (ge-chipt of anders) niet aan die arbitraire harde grens van 25 km/u werd gehouden, maar vrij tot, pak hem beet, 35km/u zou fietsen. Vlot, veilig, goede remmen, geen jojo effect op de limiet enz...(wat ze normaal wel aankunnen lijkt mij). Zou je daarmee dan genoegen nemen en die 5km/u (tov 40-42) laten liggen? Of zou je dan nog sowieso per se een SP uitzoeken?

Of een e-bike met het bijhorende gemak, universaliteit, setje ketting a 150 euro/jaar, de gemoedsrust van een breed gedragen mechanische 'standaard' (bosch, brose, ...) en een breed netwerk aan competente mechaniekers.

Wat mij betreft is die flauwe 25 limiet compleet onnodig, opgesteld door een overbezorgde bemoederende bureaucraat ergens op Europees niveau. En het werkt marktverstorend imo.
Ja een heel goede vraag! En heel eerlijk weet ik daar het antwoord ook niet goed op. Voor mij is een chip echt een no-go. Die huidige 25km/h vind ik wel terecht.. zeker regelmatig meegemaakt dat "oudjes" en "onbezonnen jeugd" al niet goed kon in schatten op 25 km/h (want standje maximaal) met alle gevolgen van dien. Ik heb meerdere oudjes geen voorrang zien geven van rechts omdat ze toch net iets harder gingen dan ze zelf dachten en in paniek modus schoten. Jeugd die overal tussendoorschiet met alle gevolgen van dien. Nee, van mij mag het zelfs lager van 25 km/h, of een verplicht rijbewijs met geschiktheidskeuring.

maar, een tussenoplossing van 35 km/h met een blauw plaatje (zonder helm, wel rijbewijs en verzekering) voel ik wel meer voor. Voor mij persoonlijk is het meer knallen wat ik fijn vind, daar waar het kan. Toen er nog niet zo veel elektrische fietsen waren fietste ik toch altijd het hardste en ik fiets op mijn gewone fiets ook regelmatig e-bikers voorbij (een e-bike van 25 km/h heeft voor mij ook niet echt meerwaarde). Echter met 35km/h ga ik er toch wel wat langer over doen. En dan toch een verzekering (wat mijn idee bij 35 km/h ook moet) maakt dat met helm (voor mij persoonlijk geen probleem) 45 km/h toch beter bij mij past voor woon-werk.

Waar ik me vooral aan stoor is dat ik ingehaald word door 25 km/h brommers, zonder helm. en dan denk ik ook, ja wat doe ik mijzelf aan. Dus mijn voorkeur gaat dan wel uit naar fatsoenlijk 45 en eigenlijk 50 km/h. De huidige speed pedelecs zijn vanuit europa hard begrenst op 45 km/h. Een Bosch kan ook makkelijk 50 als ze dat willen, maar ze hebben ook gekozen voor een soepele curve om de ondersteuning te stoppen. meestal levert de motor bij mij maar 3/4e van zijn kracht als ik goed meetrap op de maximale snelheid die ik dan kan halen. Ook hier is europa debet in. Waarom die brommers dan allemaal wel wat harder mogen is voor mij nog steeds onduidelijk... (naar ik begrepen heb zou dit te maken hebben met de marge in het afregelen..)

Echter is die snelheid niet voldoende om goed mee te komen met het verkeer. Gelukkig ligt mijn gehele route op het bromfietspad. Daarmee heb ik wel een aardig ideale situatie te pakken. Daarom ben ik ook voorstander van 30 km/h op fietspaden binnen de bebouwde kom met een speed-pedelec (daar ben je vaak sneller mee dan 45km/h op de weg). Er zijn steden waar je hier ontheffing voor aan kunt vragen en dit bevalt mede speed-pedelecers best goed heb ik begrepen.

Hoe vaak ik in Oosterhout waar ik bijna overal op de weg moet, aangesproken ben dat ik niet op de weg mag komen is ook niet op 1 hand te tellen (en dat in 1 week tijd). Er moet dus ook meer voorlichting komen zodat er ook begrip ontstaat. Dan zal ik me pas waar nodig weer op de weg gaan begeven. Daar is de kopgroep samen met de Fietsersbond mee bezig naar ik begrepen heb. Maar politiek loopt vaak achter de innovatie aan helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Amos_x schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:01:
[...]

Mijn fiets is volgens de huidige wetgeving een Speed Pedelec maar toen ie op de markt kwam kon je er hooguit een blauw plaatje voor krijgen. Ik heb dat destijds niet gedaan en heb bij de grote omwisseltruc ook geen geel plaatje gekregen. Ik rijd wel met helm. Maw: ik gebruik mijn SP als normale ebike die wat vlotter gaat.
Ik heb later nog geprobeert een kenteken ervoor te krijg maar vanuit de importeur (Hartje) kwam de opmerking waar ik mee bezig was.
Wat betreft onderhoud; het enige wat een fietsenmaker met de motor kan doen is vervangen. Meer niet. De rest van de fiets is universeel en dat onderhoud kan ik zelf. Bespaart een hoop tijd en geld.
Als mijn fiets gelimiteerd zou worden op 35 km/h en ik daarmee weer 100% aan de regels zou voldoen zou ik dat zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Bij een Bosch middenmotor is wel degelijk onderhoud mogelijk. Toen de tandwielen minder begonnen te worden, heb ik die laten vervangen bij een gespecialiseerde fietsenmaker. Er ging wel iets mis, want hij deed geen beroep op de Bosch garantie, terwijl ik vind dat dat wel prima mogelijk was, maar verder loopt de fiets weer uitstekend. Dus ik kan het aanbevelen.

https://www.boschrevisie.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
DDDikkiedik schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:01:
Bij een Bosch middenmotor is wel degelijk onderhoud mogelijk. Toen de tandwielen minder begonnen te worden, heb ik die laten vervangen bij een gespecialiseerde fietsenmaker. Er ging wel iets mis, want hij deed geen beroep op de Bosch garantie, terwijl ik vind dat dat wel prima mogelijk was, maar verder loopt de fiets weer uitstekend. Dus ik kan het aanbevelen.

https://www.boschrevisie.nl/
Goed gevonden. Destijds toen mijn grote tandwiel stuk was kon ik dit niet laten repareren bij de fietsenmaker. Ik denk dat deze fietsenwinkel in Weesp er zich in heeft gespecialiseerd. (en ze bestaan pas sinds september 2020 ?)

[ Voor 3% gewijzigd door wmeester op 15-03-2021 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Nee, volgens mij al wel wat langer. Deze zomer is mijn fiets daar gereviseerd, en toen bestond het ook al, maar deze fietsenmaker specialiseert zich steeds meer hierin. Wat wel logisch is, want voor minder dan 300 euro heb je een weer goed werkende motor. Het zou me niet verbazen als deze het beter doet dan nieuw, omdat hij ook voorzorgsmaatregelen neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocrammarco
Amos_x schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 10:31:
En bij Bosch middenmotoren is de algemene feedback in de fora dat geen enkele uit het aanbod op dit moment echt geschikt is voor een SP. Als ik het hierboven heb over een voorkeur voor middenmotor SPs, dan bedoel ik wel degelijk nieuwe ontwikkelingen/evoluties. Van Bosch maar mogelijk ook van andere merken, met krachtige middenmotors. Zie bijvoorbeeld de vrij krachtige Bafang middenmotors.

In mijn opninie, als men dan toch legaal voertuigen in vakjes opdeelt, en daar arbitraire limieten op gaat plaatsen, dan moet dat voertuig op eenvoudige wijze z'n categorie snelheidslimiet halen. Enkel al naar veiligheid toe, zeker als je de weg moet delen met andere weggebruikers die minstens even snel gaan of sneller, zoals in Nederland het geval is.

Krachtig bijtrappen voor 42km/u te halen vind ik dan onvoldoende, zeker voor de prijs die gevraagd wordt. Het enige alternatief is voor mij dan toch een normale sportieve e-bike chippen en dan net nog een 5tal km/u lager gaan zitten, aan 34-35km/u.
Wellicht moet er gekeken worden waarom deze 45 km/u een probleem is in relatie tot het overige verkeer. Juist dat is dat het zo geregeld is dat gele kentekens op de autoweg moeten. Wellicht is het beter om de fiets structuren aan te passen zodat de SP (en andere toekomstige voertuigen) geen overbodig risico meebrengen. De grens van 45 met een geel kenteken vind ik niet heel slecht idee ivm de verplichtingen die het mijn inziens wel goed is.

[...]
Heb ik op een beurs eens gezien (toen we nog beurzen hadden). Vond ze maar lelijk (niet dat dit zo belangrijk is voor een fiets). Maar vooral inderdaad lage efficientie ivm Stromer (een beetje de polestar vs Tesla van de SP wereld). Even met een 1200Wh batterij gaan rondrijden, hallo :X
Een goed uitgeruste Klever met die mega batterij weegt al snel over de 30kg! Dat gaat mij ook te ver.
1200Wh is juist de accu voor de range waar de SP geschikt voor is dus ik vind het top! En tegenwoordig is er ook een Klever met pinion lekker! Nu nog een C1.18
[...][...]
Ik vermoed dat Stromers gewoon beter werken in de lage landen hier, dan in heuvelachtige omgeving.
Klopt dit is inherent aan elektro motor deze is niet heel efficiënt met laag toerental en dan komt er veel warmte vrij. En dat is niet goed/
[...]
Tja, als je dan je achterwiel niet terugzet met exact het juiste aandraai-koppel, wordt je sensor helemaal ontregeld en werkt niets nog zoals het hoort. Die stromers zijn daar zeer gevoelig voor. Tot het punt dat je product eigenlijk niet meer werkt zoals beloofd (als een krachtige SP) door vage fouten met de TMM.

Als ik de paniekzaaiers op stromer-forum moet geloven kan je zelfs voor het vervangen van je ketting best naar de FM. :?

Ik zal zeker testritjes doen.
Ik heb altijd prima zelf kunnen doen. Aandraaimoment heb je in principe om elk (constructieve) bout dus dat lijkt me nou niet grootste probleem. het is wel zo dat de nieuwste stromer modellen iets gevoeliger zijn geworden.
[...]
Maar zijn de ontwerp parameters van SPs dan wel goed? Mag je van de gemiddelde forens (die de SP ziet als een noodzakelijk kwaad, zoals jij de auto) verwachten dat die zelf regelmatig dat soort 'TLC' moet voorzien voor z'n fiets? Die verwacht ook maar dat je 'm uit de garage hoeft te duwen en trappen. En niet onderhouden zoals een hobby wielertoerist z'n racefiets onderhoudt. Met alle investeringen in plaats/materiaal en oefening inbegrepen.

Als dat de realiteit is, zal je ofwel veel en regelmatig betalen bij de FM, ofwel zal het enthousiasme snel afkoelen.
De vraag is of jou verwachtingen dan wel goed zijn. het is even gevoelig dan een fiets wat betreft mechanisch onderhoud en elektronica is gevoeliger dan auto. Je maakt stiekem ook simpelweg veel kilometers. Ik heb het nooit als lastig gezien.
[...]
Garantieregelingen zijn top, maar je moet er wel voor zorgen dat je genoeg km bij elkaar fiets BINNEN die garantieregeling om een pokkeduur 'slijtage' onderdeel kosteloos te kunnen laten vervangen? :X

Ik mag hopen dat een primitieve elektromotor zoals een naafmotor (in essentie twee gietijzeren schalen met een spoel erin) 10 jaar probleemloos meegaat, toch? Wat doe je dan als je buiten garantie, zeg maar binnen 5 jaar, geen zelfde motor meer kan vinden? Een motor die niet meer wil samenwerken met de controller van 5 jaar geleden? Alles wegwerpen dan maar?
In essentie zit het wel een stuk ingewikkelder in elkaar maar het zou wel langer mee moeten gaan inderdaad. Dat laatste zijn aannames en geld voor bijna elk product tegenwoordig die elektronica bevat. De motoren van de St1x2017 worden nog steeds geleverd.
[...]
Maar waarom moet dit nodig zijn? Ik begrijp de techniek (minieme torsievervorming meten op de achteras), maar het is gewoon te gevoelig voor ontregeling. Je kan van jan modaal niet verwachten dat ze helemaal mee zijn in dat kalibratie verhaal. En dat zijn dan nog enkel de mensen die de juiste fora of FM vinden om zich te behelpen. Hoeveel van die TMM sensors zouden ontregeld zijn bij intussen zwaar gefrustreerde gebruikers. Gebruikers die hun product nu dus NIET kunnen gebruiken zoals het hoort.

Een essentiele sensor die ontregeld kan worden door aandraaimoment en temperatuur verschillen, vind ik op het randj. Als je zelf niet zo handig bent met alle service menus en dergelijke, dan ben je shit out of luck.

Toevallig net nog een thread gelezen van een gebruiker die een niet officiele methode had gevonden om haar fiets te kalibreren. Een methode die niet was aangegeven in de gebruikershandleiding voor dat specifieke model, maar bij een ander model hoorde. Pas daarna kan de fiets gebruikt worden met de prestaties zoals beloofd.

Dit vind ik totaal niet kunnen. Dat soort DIY 'hacky' toestanden om een 5-6000 euro fiets werkend te krijgen zoals het hoort.

Ik vraag me bij die TMM trouwens ook af of het niet mogelijk is om via een erg goede cadanssensor een zelfde soort rijgedrag te bekomen. Ik heb genoeg normale e-bikes gereden om het verschil te apprecieren. En ik verkies inderdaad torque sensing voor dat super natuurlijke gevoel van 'echt' fietsen (de 'superbenen' zeg maar). Misschien is bij de minder krachtige en op lagere snelheden rijdende e-bike cadense sensing ook een stuk minder gevoelig. Cadence sensors bij fietsen met 800 Watt is misschien te abrupt of bokking.

Ik ken niets van regeltechniek, maar je zou via embedded software toch veronderstellingen moeten kunnen maken met data vanuit de cadence sensor, snelheid, acceleratie, helling, ed... of van daaruit een 'eigen koppel' te berekenen, en een fietsgevoel dat creeren dat net zo, of bijna net zo, natuurlijk is als echte torque sensing? Het zal wel niet, anders was het wel al beschikbaar. Maar het zou wel een robuustere manier van ondersteuning opleveren.

Ik hoor, opnieuw, ook weinig problemen over het afregelen van torque sensing bij bosch e-bikes.
Ik heb het probleem nooit zo groot ervaren heb eigelijk nooit hoeven calibreren behalve toen, later bleek, dat mijn snesor te erg versleten was, en daarom niet goed meer functioneerde.

Cadans is wat anders dan kracht dus dat is een heel stuk moeilijker iets van te maken.

De reden waarom Bosch midner problemen heeft is A. De afzet in aantalen, B. Dat de sensor en alles er omheen op 1 plaats blijft, C. op een hogere snelheid (dus resolutie) meet.
Ik vind de uitkomst alleen vele malen slechter maar dat is persoonlijk.
[...]
Off-topic. Tja, dat is dan persoonlijk. Dat 'onding' verhaal met veel gejammer over kost en zorgen is iets wat ik voornamelijk uit Nederland opvang. Auto's zijn in Nederland rete-duur. En dat calvinistisch kantje zit ook nog wel diep in de genen ingebakken, ivm gepercipieerde niet essentiele 'domme' kosten.

Ik Belgie vind je verhoudingsgewijs nog best wel veel mensen die voor het plezier wagens kopen en rijden.
Blijkbaar is autorijden hierbij de norm geworden in jou hoofd? Wat voor mij zijn het inderdaad domme kosten omdat het verkeer uit meer bestaat dan de auto. Alhoewel dit wel heel erg ingebakken zit in de samenleving dat verkeer ongeveer gelijk staat aan de auto.

Nog een lange weg te gaan lijkt mij, als voorlopig slecht 1 of 2 merken vlot de geadverteerde 45km/u halen. Alle andere merken die adverteren met 45km/u is voorlopig gewoon misleidende marketing.
In principe kan het toch? En dit zo persoonlijk dat je eigenlijk hier helemaal niet mee zou moeten adverteren, dit is ook de denkfout die de wetgever heeft gemaakt bij het vergelen van het kenteken met daarbij behoren regels dat de SP op de rijbaan terecht komt in de bebouwde kom.

Overigens ben ik door verkleining van de WW afstand weer op mijn Santos gestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocrammarco
DDDikkiedik schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:25:
@Amos_x
Ben ik nou ook wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:59

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ocrammarco schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:14:
[...]

Wellicht moet er gekeken worden waarom deze 45 km/u een probleem is in relatie tot het overige verkeer. Juist dat is dat het zo geregeld is dat gele kentekens op de autoweg moeten. Wellicht is het beter om de fiets structuren aan te passen zodat de SP (en andere toekomstige voertuigen) geen overbodig risico meebrengen. De grens van 45 met een geel kenteken vind ik niet heel slecht idee ivm de verplichtingen die het mijn inziens wel goed is.
Ik denk dat vooral de "alles of niets" houding tegen SP's het probleem is.
Als je (in de bebouwde kom, want erbuiten zullen er weinig plekken zijn waar je met de SP op de weg moet) even geen 45 km/h wil rijden met je SP dan moet je toch op de weg, want dat is de regel. Je loopt het risico om beboet te worden als je met een redelijke snelheid (30 km/h, dat is wat veel snorfietsen ook doen) over het fietspad gaat "want dat mag niet".

Terwijl het voor mij veel organischer moet zijn: als je 45 wil rijden heb je geen plek op het fietspad en ga je maar de weg op. Waarbij ik ook wel vind dat 45 aan de langzame kant kan zijn op bepaalde plekken. Bromfietsen gaan vaak ook wel harder en SP's gaan eerder langzamer.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

de Klever met 1200Wh bestaat al, de meerprijs valt nog redelijk mee.

Nog effe een zadelvering (vrij goedkoop en zelf te installeren) en 2 fietstassen, en dat ding is een snelle comfortabele commuter, met ook de mogelijkheid om wat offroad te gaan/over kasseien te vliegen.

Iemand ervaring met de torque/whatever sensor bij Klever? even vervelend als Stromer? Hoe gemakkelijk is het om achterband te veranderen (bij Stromer best niet zelf doen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocrammarco
Maasluip schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:39:
[...]

Ik denk dat vooral de "alles of niets" houding tegen SP's het probleem is.
Als je (in de bebouwde kom, want erbuiten zullen er weinig plekken zijn waar je met de SP op de weg moet) even geen 45 km/h wil rijden met je SP dan moet je toch op de weg, want dat is de regel. Je loopt het risico om beboet te worden als je met een redelijke snelheid (30 km/h, dat is wat veel snorfietsen ook doen) over het fietspad gaat "want dat mag niet".

Terwijl het voor mij veel organischer moet zijn: als je 45 wil rijden heb je geen plek op het fietspad en ga je maar de weg op. Waarbij ik ook wel vind dat 45 aan de langzame kant kan zijn op bepaalde plekken. Bromfietsen gaan vaak ook wel harder en SP's gaan eerder langzamer.
Denk dat het feit dat het component de mens bij de SP te onvoorspelbaar is dat je sowieso de SP niet op de autoweg wil hebben. Er moet gewoon meer aandacht komen voor het fietspad en de infrastructuur daarvan. Er zullen steeds meer vervoersmiddelen komen die in deze range van snelheid gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otherside1982
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:57
bjp schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:21:
de Klever met 1200Wh bestaat al, de meerprijs valt nog redelijk mee.

Nog effe een zadelvering (vrij goedkoop en zelf te installeren) en 2 fietstassen, en dat ding is een snelle comfortabele commuter, met ook de mogelijkheid om wat offroad te gaan/over kasseien te vliegen.

Iemand ervaring met de torque/whatever sensor bij Klever? even vervelend als Stromer? Hoe gemakkelijk is het om achterband te veranderen (bij Stromer best niet zelf doen)?
Achterwiel uithalen en band vervangen bij Klever (Ik rij een X Speed MY2019) is prima te doen. Ik heb zelf al winterbanden gewisseld naar zomerbanden en ook weer terug. Dat is echt prima zelf te doen, wel even wat meer werk dan een gewone fiets. Ook kransjes achteraan heb ik al vervangen en daarvoor moest het wiel er ook uit.
Nadien wel één keer problemen gehad met de ondersteuning, omdat de torque-sensor blijkbaar wat ontregeld was, maar als je de fiets gewoon een aantal minuten stil laat staan op zijn standaard terwijl die aan staat, regelt hij zelf de nul-waarde voor de torque-sensor opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Dank U, ideaal dus voor Klever, ik dacht dat Stromer ook een calibratie deed bij stilstand. De opbouw zal wss anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
ocrammarco schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:14:

Ik heb het probleem nooit zo groot ervaren heb eigelijk nooit hoeven calibreren behalve toen, later bleek, dat mijn snesor te erg versleten was, en daarom niet goed meer functioneerde.

Cadans is wat anders dan kracht dus dat is een heel stuk moeilijker iets van te maken.
Wellicht verzin ik het, maar zou het echt niet mogelijk zijn om met cadans, helling van de fiets, positie versnelling, snelheid, en enkele correlatietabellen over gewicht en lengte (luchtweerstand) rijder, terug te werken naar een kracht? Want dat zijn namelijk allemaal simpele, robuuste sensoren (telt aantal keer dat magneetje voorbij loopt), goedkoop, beproefd, gemakkelijk te vervangen en niet gevoelig aan temperatuur en een aandraaimoment. Eenmalig een beetje de curves kalibreren en je komt volgens mij al dicht in de buurt.

Een sensor die minieme (radiale) rek meet op een de oppervlakte van een as, continu, met dergelijke kleine spanningen, is een leuke oplossing op papier maar verder vragen om problemen.

In mijn ervaring met e-bikes is de koppelsensor manier van rijden het meest aangenaam en natuurlijk, klopt. Dit is ook wat het overgrote deel van de Europese markt verkiest (die van kinds af vertrouwd is met 'normaal' fietsen). In tegenstelling tot bvb de Amerikaanse markt waar ze maar wat graag 'scooteren', met 'throttle' of beetje loos trappen op de cadans sensor. Cliché, maar het is wel zo.

Als een goed ontwikkeld cadans systeem 80% van het gevoel brengt van een koppelsensor systeem, of in de meest gangbare fiets-scenario's een mooie split levert van eigen wattage + ondersteuning zonder 'scooteren', dan lijkt me dat toch wel de betere en minst foutgevoelige oplossing. Maar aangezien niemand in de markt het doet, zal ik er wel helemaal naast zitten. :z
DDDikkiedik schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:25:
@Amos_x
ocrammarco schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:17:
[...]

Ben ik nou ook wel benieuwd naar.
Half jaar tot een jaar op een simpele e-bike gereden, voorlopig geen SP. Op dit moment is mijn ww-traject niet geschikt voor een e-bike of SP, dus dan ga ik daar echt geen 7000 euro aan spenderen. Daar kan binnenkort verandering in komen, dus ik oriënteer me.
Voor vrijetijd/weekend heb ik 0,0 noodzaak aan ondersteund fietsen. Mijn afstanden zijn kort. Wil ik verder dan neem ik wel de auto of moto, daar zal ik me echt niet schuldig over voelen. En in het weekend zijn er geen files, dus kan je nog eens echt autorijden. In mijn vrije tijd met een gewone fiets is de tijd niet van belang.

Ik vind de vraag nogal aanmatigend. Ik hoop dat ik het verkeerd heb, maar het komt over als de typische 'gatekeeping' die je zo vaak tegenkomt. Als je niet zelf hard en diep in de 'scene' zit, en vooral jezelf niet duur hebt ingekocht (liefst nog met wat anti-kritische houding om de aanschaf prijs te rechtvaardigen), mag je vaak absoluut geen mening hebben.

Ik heb, zeker in vergelijking met de gemiddelde consument, een meer dan redelijke kennis (en vooral interesse) ivm (auto-) techniek, motoren, aandrijving, en vervoer in het algemeen. Ik wissel dan ook graag meningen uit met andere (potentiële) eigenaars. En e-bikes zijn dan ook erg interessant! :)

Persoonlijk ben ik harde voorstander van 'right to repair' en robuuste vervoerstechniek. Uit duurzaamheid, uit beleving en voldoening van het product, etc... En zeker en vast voor een product wat zich associeert met, en beroept op, het gemak en duurzaamheid van het oeroude concept 'fiets'. Een concept dat ik een zeer warm hart toedraag trouwens.

Dan mag je best wel iets kritischer zijn dan wegdromen bij een typisch hype/hipster product die maximum 5 jaar goed meedraait aan gemiddelde aanschafprijzen van 6000 euro, en die dan door de geïntegreerde opbouw niet meer kan onderhouden worden en naar het afvalpark moet.

En nogmaals, ik begrijp best dat je op internet enkel de klagers zal lezen, maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat er nog heel wat kinderziektes zijn.

Ik zie het ook steeds vaker met nieuwe motorfietsen, waar men gewoon weinig tot geen interesse meer heeft om ondersteuning te bieden voor producten die 5+ jaar oud zijn. Had je maar regelmatig het nieuwste, coolste product (ducati, bwm, ktm, ...) uit de brochure moeten aanschaffen om je dealer plezier te doen. Dit in een markt die normaal gesproken goed gereguleerd is.
Mag je nagaan wat het wordt met de gemiddelde FM. (vaak genoeg onbehouwen, grof gebekte, en ronduit luie FM moeten aanhoren, daar wil ik niet afhankelijk van zijn)

Nu denk ik dat voor mij de keuze wel duidelijk is. Ik zal me oriënteren op elektrisch ondersteund fietsen tot net voorbij de domme e-bike limiet aan +-32-35km/u (*).

Vlot, nog steeds zeer nuttig en doelgericht (namelijk minder vermoeid aankomen op het werk bvb)
Dichter bij 'normaal' fietsen dan supersnel fietsen (waarvoor je alweer een heel andere soort bescherming nodig hebt, ander type helm, pads, ...). Meer range, ...
En dan kan ik rijden waar ik wil, zolang ik mijn snelheid aanpas aan de andere weggebruikers. (max 25/u op fietspaden) en die extra 'boost' enkel inzet waar ik er niemand mee stoor.

Die nog eens extra 10km/u maakt alles simpelweg exponentieel veel lastiger en duurder, en is het voor mij niet waard. Kracht, verbruik x2, zwaardere batterij, administratie, ...

(*) Dat wordt dan ofwel zelfbouw (leuk project!) of een licht 'getikkelde' middenmotor setup die dat ook prima moet kunnen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Het zegt wel degelijk iets of je praktijkervaring hebt, in ieder geval bij dit onderwerp.

Ik heb twee hogesnelheidsfietsen, elk voor 1500 euro tweedehands gekocht. Ik ben ontevreden over de kwaliteit van de Bosch middenmotor, maar verder vind ik het geweldige fietsen. Jouw idee vind ik levensgevaarlijk, omdat de remmen van gewone fietsen gewoon niet zijn afgestemd op zulke snelheden.

Fietsen is (op welke fiets dan ook, maar zeker als je ook afzonderlijke verzekeringskosten hebt) al snel duurder dan de variabele kosten van een auto. Maar dat is niet perse voldoende reden om geen snelle fiets te kopen. Er zijn meer dingen die een rol spelen, zoals gezondheid en reisplezier.

[ Voor 9% gewijzigd door DDDikkiedik op 21-03-2021 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-06 12:31

BertV

Handgemaakt

Waar ik me vooral aan stoor is dat ik ingehaald word door 25 km/h brommers, zonder helm. en dan denk ik ook, ja wat doe ik mijzelf aan.
Die snorfietsen gaan soms wel 60 of harder. :)
Maar inderdaad de ondersteuning van mijn Bosch zou in de hoogste stand gewoon 45 op de GPS moeten zijn met "normale" inspanning. 150 watt oid.

Dat is nu ploeterend de heuvel op of met een zuchtje wind tegen met eigen inbreng van 300, 400, 500 watt 30 km/u.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
DDDikkiedik schreef op zondag 21 maart 2021 @ 12:04:
Het zegt wel degelijk iets of je praktijkervaring hebt, in ieder geval bij dit onderwerp.

Ik heb twee hogesnelheidsfietsen, elk voor 1500 euro tweedehands gekocht. Ik ben ontevreden over de kwaliteit van de Bosch middenmotor, maar verder vind ik het geweldige fietsen. Jouw idee vind ik levensgevaarlijk, omdat de remmen van gewone fietsen gewoon niet zijn afgestemd op zulke snelheden.
Welk jaartal en welke lijn? Er zijn bvb middenmotors die als SP verkocht worden. Toegegeven, naar mijn mening zijn dat niet echt SP's. Tenzij de definitie van SP >25 km/u is (zonder verdere specificering). Mijn definitie is dat een SP altijd zijn toegelaten klasse snelheid moet kunnen aanhouden, dus 45km/u. En dat kunnen enkel de naafmotors op dit moment (op relatief vlak terrein dan).

Trek Allant+ is een goed voorbeeld van een 'net niet' 45km/u Speed Pedelec, of R&M, ...

Ik wil het gegeven liefst van onderuit benaderen. Dus ipv 30-35 op een 'net niet SP' te gaan, (met verzekering, en andere nonsens), ga ik liever net iets sneller op een e-bike met bvb performance line CX of dergelijke. Er is trouwens niet enkel bosch, dus ervaring met 1 merk zeg niet alles (yamaha, brose, bafang, ...)

Ik heb het ook niet zo voor het dramatische en betuttelende vingerwijzen wat men zo vaak meent te moeten doen op fora, bij elke suggestie die ietsje voorbij de aanbevelingen van de fabrikant gaat. (die zwaar ingedekt zijn met grote veiligheidsmarges, opgesteld door juristen ivm liability natuurlijk).
Of erger, suggesties die voorbij gaan aan de arbitraire onderverdelingen op papier gezet door pennenlikkers. Zeker wanneer diezelfde fietsen zomaar buiten Europa verkocht worden aan de 20 mph (32km/u) limiet. :z De hemel valt echt niet op je kop als je ietsje voor bij de grens van 25km/u rijdt op een e-bike. 8)7 Alle materiaal aanwezig op de gemiddelde (kwalitatieve) e-bike (+-3000 euro) kan dat echt wel aan.

En die keuze maak ik zelf wel. "Levensgevaarlijk" dan nog wel. Bedankt, maar niet nodig. Het is niet alsof e-bikes uitgerust zijn met schijfremmen van nat bordkarton. Of dat de understressed, overdesigned frames op welke manier dan ook over de weg zwabberen en niet correct sporen. Nogmaals, 30-32 is gebruikelijk op gewone fietsen door geoefende fietsers (!!) dus waar haal je dat 'levensgevaarlijk' vandaan?

Op mijn gewone fietsen, waar ik ook wel 30 haal (kortstondig, niet erg fit op dit moment) rem ik ook gemakkelijk en veilig af met de schijfremmen die erop zitten. En ook, ik ben een zeer rustige verkeersdeelnemer, bijna nooit gehaast. Op een fietspad ga ik echt wel netjes meerijden met de overige fietsers. Afstand houden, ruime bogen om in te halen, en indien niet mogelijk gewoon rustig verder rijden. Rijd altijd alert, geen oordoppen, met respect voor iedereen. Zowel in de auto, op de motor, of met de fiets.
Fietsen is (op welke fiets dan ook, maar zeker als je ook afzonderlijke verzekeringskosten hebt) al snel duurder dan de variabele kosten van een auto. Maar dat is niet perse voldoende reden om geen snelle fiets te kopen. Er zijn meer dingen die een rol spelen, zoals gezondheid en reisplezier.
Fietsen (algemeen) is echt niet duurder dan de variabele kosten van een auto (niet als je het specifiek over SP's hebt, en dan is dat, nogmaals, een absurd gegeven, daar kan ik niet omheen). Normale fietsen, of normale e-bikes, komen echt niet boven de variabele kosten van de gemiddelde ICE auto. :?

Reisplezier en gezondheid is persoonlijk. Ik heb 0,0 reisplezier aan forensen. Puur pragmatische verplaatsing. Gezondheid kan ik op andere vlakken ook wel op peil houden mits wat motivatie.

We gaan er niet uitkomen. Sowieso denk ik dat mijn punt gemaakt is, en zal er verder niet op terug komen (excuses voor de topic vervuiling alvast). Ik zal het topic in m'n bookmarks houden en af en toe wat bijlezen uit oprechte interesse, en ga verder aan de slag voor wat voor mij de ideale e-bike zou zijn naar prijs/prestatie/inzetbaarheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Bosch middenmotor 2013, performance line. Daar rijd ik geregeld 44 km/uur mee, en het is prima dat dat naar jouw mening geen SP is, maar volgens de Nederlandse wet- en regelgeving is het dat wel.

Het staat jou vrij om te vinden wat je wilt, maar als iemand een fiets koopt voor €1500,- nieuw (helemaal niet extreem) en er 1500 km per jaar mee fietst (helemaal niet weinig, verschillende mensen die ik ken, komen niet eens aan de 500) en eens in de twee jaar 100 euro uitgeeft aan onderhoud dan ben ik benieuwd hoe jij er op uitkomt dat een gewone, al dan niet elektrische, fiets niet duurder is dan de variabele kosten van een goedkope auto. Laat staan dat je uitgaat van € 3000,- zoals in jouw voorbeeld. Ik rijd elektrisch, dat scheelt natuurlijk wel. Maar er zijn genoeg mensen die in een auto rijden waarvan de variabele kosten onder de 20ct/km blijven.

Een gewone e-bike van normale kwaliteit is regelmatig duurder dan €1500,-, maar dat laat ik dan nog even buiten beschouwing. Als je met een SP vier keer zoveel km maakt, omdat je nu eenmaal vaker zo'n fiets gebruikt, is het nog maar de vraag of een SP duurder is dan een gewone e-bike. Oftewel: het hangt helemaal af van het gebruik, maar je generaliseert (vooral in het begin van deze discussie) nogal.

Ik vind dus dat het voornaamste punt dat je maakt is, dat het allemaal erg afhangt van je persoonlijke voorkeuren. Zo heb jij 0,0 plezier aan forensen. Terwijl ik met de auto een lelijke route moet rijden en met de fiets door beschermd natuurgebied ga. Daar beleef ik wel degelijk veel plezier aan, en dat maakt de afweging dus direct al totaal anders. Dat is een uitgangspunt dat nu pas naar boven komt, maar al vanaf het begin in jouw nogal stellige conclusies doorwerkt.

Als je gepakt wordt bij een ongeluk met een opgevoerde fiets, dan kun je je leven lang betalen. Alleen daarom al zou ik niemand aanraden om jouw pleidooi in de praktijk te brengen.

[ Voor 10% gewijzigd door DDDikkiedik op 21-03-2021 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocrammarco
Amos_x schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:45:
[...]

Wellicht verzin ik het, maar zou het echt niet mogelijk zijn om met cadans, helling van de fiets, positie versnelling, snelheid, en enkele correlatietabellen over gewicht en lengte (luchtweerstand) rijder, terug te werken naar een kracht? Want dat zijn namelijk allemaal simpele, robuuste sensoren (telt aantal keer dat magneetje voorbij loopt), goedkoop, beproefd, gemakkelijk te vervangen en niet gevoelig aan temperatuur en een aandraaimoment. Eenmalig een beetje de curves kalibreren en je komt volgens mij al dicht in de buurt.
Software oplossen is geen vraag om problemen? Dit zijn toch ontzettend veel variabelen? Dit lijkt me niet veel gebruiksvriendelijker en minder storings gevoelig.
Een sensor die minieme (radiale) rek meet op een de oppervlakte van een as, continu, met dergelijke kleine spanningen, is een leuke oplossing op papier maar verder vragen om problemen.

In mijn ervaring met e-bikes is de koppelsensor manier van rijden het meest aangenaam en natuurlijk, klopt. Dit is ook wat het overgrote deel van de Europese markt verkiest (die van kinds af vertrouwd is met 'normaal' fietsen). In tegenstelling tot bvb de Amerikaanse markt waar ze maar wat graag 'scooteren', met 'throttle' of beetje loos trappen op de cadans sensor. Cliché, maar het is wel zo.

Als een goed ontwikkeld cadans systeem 80% van het gevoel brengt van een koppelsensor systeem, of in de meest gangbare fiets-scenario's een mooie split levert van eigen wattage + ondersteuning zonder 'scooteren', dan lijkt me dat toch wel de betere en minst foutgevoelige oplossing. Maar aangezien niemand in de markt het doet, zal ik er wel helemaal naast zitten. :z
Het komt vanzelf als meer merken aandurven om niet Bosch te kiezen. En bij Een pinion kan je eventueel ook al anders gaan meten (of in ieder geval op een andere punt).

Maar vragen om problemen vind ik wel erg overdreven. Ik heb in de jaren nooit last van mijn IDBike sensor gehad en is mijn ervaring dat problemen vooral niet begrepen worden door de fietsenmaker. IDBike zelf is enorm behulpzaam. Ik heb uit professie namelijk ook meer verstand / intresse dan de gemiddelde consument.
Half jaar tot een jaar op een simpele e-bike gereden, voorlopig geen SP. Op dit moment is mijn ww-traject niet geschikt voor een e-bike of SP, dus dan ga ik daar echt geen 7000 euro aan spenderen. Daar kan binnenkort verandering in komen, dus ik oriënteer me.
Voor vrijetijd/weekend heb ik 0,0 noodzaak aan ondersteund fietsen. Mijn afstanden zijn kort. Wil ik verder dan neem ik wel de auto of moto, daar zal ik me echt niet schuldig over voelen. En in het weekend zijn er geen files, dus kan je nog eens echt autorijden. In mijn vrije tijd met een gewone fiets is de tijd niet van belang.

Ik vind de vraag nogal aanmatigend. Ik hoop dat ik het verkeerd heb, maar het komt over als de typische 'gatekeeping' die je zo vaak tegenkomt. Als je niet zelf hard en diep in de 'scene' zit, en vooral jezelf niet duur hebt ingekocht (liefst nog met wat anti-kritische houding om de aanschaf prijs te rechtvaardigen), mag je vaak absoluut geen mening hebben.

Ik heb, zeker in vergelijking met de gemiddelde consument, een meer dan redelijke kennis (en vooral interesse) ivm (auto-) techniek, motoren, aandrijving, en vervoer in het algemeen. Ik wissel dan ook graag meningen uit met andere (potentiële) eigenaars. En e-bikes zijn dan ook erg interessant! :)

Persoonlijk ben ik harde voorstander van 'right to repair' en robuuste vervoerstechniek. Uit duurzaamheid, uit beleving en voldoening van het product, etc... En zeker en vast voor een product wat zich associeert met, en beroept op, het gemak en duurzaamheid van het oeroude concept 'fiets'. Een concept dat ik een zeer warm hart toedraag trouwens.

Dan mag je best wel iets kritischer zijn dan wegdromen bij een typisch hype/hipster product die maximum 5 jaar goed meedraait aan gemiddelde aanschafprijzen van 6000 euro, en die dan door de geïntegreerde opbouw niet meer kan onderhouden worden en naar het afvalpark moet.

En nogmaals, ik begrijp best dat je op internet enkel de klagers zal lezen, maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat er nog heel wat kinderziektes zijn.

Ik zie het ook steeds vaker met nieuwe motorfietsen, waar men gewoon weinig tot geen interesse meer heeft om ondersteuning te bieden voor producten die 5+ jaar oud zijn. Had je maar regelmatig het nieuwste, coolste product (ducati, bwm, ktm, ...) uit de brochure moeten aanschaffen om je dealer plezier te doen. Dit in een markt die normaal gesproken goed gereguleerd is.
Mag je nagaan wat het wordt met de gemiddelde FM. (vaak genoeg onbehouwen, grof gebekte, en ronduit luie FM moeten aanhoren, daar wil ik niet afhankelijk van zijn)

Nu denk ik dat voor mij de keuze wel duidelijk is. Ik zal me oriënteren op elektrisch ondersteund fietsen tot net voorbij de domme e-bike limiet aan +-32-35km/u (*).

Vlot, nog steeds zeer nuttig en doelgericht (namelijk minder vermoeid aankomen op het werk bvb)
Dichter bij 'normaal' fietsen dan supersnel fietsen (waarvoor je alweer een heel andere soort bescherming nodig hebt, ander type helm, pads, ...). Meer range, ...
En dan kan ik rijden waar ik wil, zolang ik mijn snelheid aanpas aan de andere weggebruikers. (max 25/u op fietspaden) en die extra 'boost' enkel inzet waar ik er niemand mee stoor.

Die nog eens extra 10km/u maakt alles simpelweg exponentieel veel lastiger en duurder, en is het voor mij niet waard. Kracht, verbruik x2, zwaardere batterij, administratie, ...

(*) Dat wordt dan ofwel zelfbouw (leuk project!) of een licht 'getikkelde' middenmotor setup die dat ook prima moet kunnen trekken.
Ik ben ook voor right to repair en dat is echt een keuze aan hoe de fabrikant dat insteekt. bij Goswiss / Neodrives zijn de lagers prima te vervangen. Overigens heeft goswiss hetzelfde als bij Stromer last van water in de motor door geen afdichtingen in de lagers te gebruiken. Het izijn keuze in het ontwerp en niet de gebruikte technieken die dit voorschrijven. Deze zijn vrij straight forward.

Ook de ondersteuning ligt niet aan de fabrikant maar aan de verkoper van de fiets. En ja ben ik met je eens dit kan veel beter maar nogmaals dit ligt echt niet aan de gekozen techniek. Overigens merk ik bij fietsen alleen bij Santos deze ervaringen.

Ik wens je succes met je opgevoerde fiets of zelfbouw project. Je bent zo de sjaak als het misgaat maar dat risico moet je zelf inschatten. Ik zou dit om deze reden nooit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Over Right to Repair van SPs: ja dat is zeker gewenst.

Daarnaast was er vroeger er een plaag van opgevoerde bromfietsen, in België is er al controle op opgevoerde e-bikes.
Valt voor mij in dezelfde categorie als auto's modden en herprogrammeren, andere uitlaat en zo verder.

ik zou het mij niet riskeren. We leven in vrije landen, dus jij doet wat jij zin in hebt. Maar op veel steun moet je niet rekenen vrees ik.

Dat dezelfde fietsen als 20mph (32km/h) verkocht worden in het buitenland geeft je natuurlijk vertrouwen, en dat kan ik zeker snappen.
Tussen een opgevoerde betere ebike van 3000eur dat 32km/u rijdt (wel illegaal), een simpelere SP van 4000eur dat 40km/u rijdt, of een betere SP dat 45km/u rijdt... ik kies eerder voor legaal dan.

Waar nog zit het prijsverschil? Wel in de motor om te beginnen, veel meer vermogen. En vaak bij SPs ook in een grotere batterij. En natuurlijk ook in het gehele keuringsmechanisme, registratie (chassisnummer) en zo verder. Naast features als bredere banden of sterker voorvork/frame.

Waar liggen de verschillen in lopende kosten? wel de verzekering voornamelijk (helm en zo moet je toch al best hebben).

Wel raar van NL om SPs van de fietspaden te weren in de bebouwde kom (in BE mag het). Hopelijk past de wetgeving zich aan (iets van "het mag maar tot 25km/u" bijvoorbeeld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
BertV schreef op zondag 21 maart 2021 @ 12:05:
[...]

Die snorfietsen gaan soms wel 60 of harder. :)
Maar inderdaad de ondersteuning van mijn Bosch zou in de hoogste stand gewoon 45 op de GPS moeten zijn met "normale" inspanning. 150 watt oid.

Dat is nu ploeterend de heuvel op of met een zuchtje wind tegen met eigen inbreng van 300, 400, 500 watt 30 km/u.
Gewoon lekker in laten halen die opgevoerde snorfietsen. Vroeg of laat gaat dat 'goed' fout en klappen ze tegen een boom aan, rijden de motor aan gort of komen de politie tegen. En dan ook helemaal geen beweging. Die rekening komt echt vroeg of laat. Zit je dan lekker op je scoot of zijn ze zo dom dat ze het niet beseffen?

denkt iets van: suiker, hart- vaatlijden, obesitas, conditie, fitheid enz.

Nou, ik zou er totaal niet mee zitten, al rijden ze rondjes om mij heen. Jij beweegt lekker, gaat toch snel en rijdt hartstikke legaal. Dat moet toch een gemoedsrust brengen. Ik zou het lekker bij jezelf houden en zo'n SP is toch al een kick. Het is ook een mooie workout en zo kan ik nog wel legio voordelen opnoemen die de SP sieren.

Nu rijdt ik nog een 25 km/h Qwic Premium MN330, maar misschien komt er tegen kerst al een Stromer ST1 in huis. Zo niet dan zomer volgend jaar. Toch nét wat meer power en ik geef het ook een beetje toe; midlife crises.
Mijn fiets rijdt heerlijk en kan nog wel even mee, maar ik wil toch wat meer power achter de hand hebben en motor rijden vind ik te eng. Mijn proefweek (9 maanden geleden) op de Stromer ST1 is me bijzonder goed bevallen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amos_x
DDDikkiedik schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:10:
Als je gepakt wordt bij een ongeluk met een opgevoerde fiets, dan kun je je leven lang betalen. Alleen daarom al zou ik niemand aanraden om jouw pleidooi in de praktijk te brengen.
ocrammarco schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:13:
Ik wens je succes met je opgevoerde fiets of zelfbouw project. Je bent zo de sjaak als het misgaat maar dat risico moet je zelf inschatten. Ik zou dit om deze reden nooit doen.
Vooropgesteld, ik draag het gegeven 'de fiets' een zeer warm hart toe. 'De fiets', in alle vormen en maten, is zowat het prachtigste vervoersmiddel ooit. (En dat zeg ik als auto- en motorliefhebber). De fiets gaf het volk mobiliteit. In zijn huidige vorm minstens 140 jaar oud, simpel, betrouwbaar, volledig doorontwikkeld ...

Tegenwoordig kan je alle kanten uit: licht, sterk, staal, aluminium, carbon, ketting, riem, alle-terein, geveerd, niet geveerd, single speed, fixies, bakfietsen, ... noem maar op.

Daarom vind ik het persoonlijk dus erg jammer dat dit volks concept (ook elektrisch) door bureaucraten compleet overgereguleerd is. Sterker nog, sommige burgers voelen zich aangesproken om zelf het vermanende vingertje op te houden ipv de regulering in vraag te stellen.

Het maakt verder niet uit. Ik ga nog snel even na of zelfbouw aan dezelfde regulering is onderworpen. Indien niet, doe ik het zo. Indien wel is er ook geen enkel probleem, dan ga ik wel met de wagen in de file staan, of ga ik met de motor, of koop ik een 650cc scooter als het nodig wordt. Een scooter is alleszins lekker vlot, en stukken veiliger door de plaats op de weg, snelheid, goede verlichting, goede beschermkledij, ... Als ik dan toch al moet bezig zijn met nummerplaten, helmen, verzekering, inschrijving, en dergelijke, dan neem ik wel de scooter. 8)7

Het argument ivm fysieke beweging ga ik niet in mee. Als ik met een scooter dubbel zo snel thuis ben, dan kan ik prima in die extra tijd nog wat fietsen, wandelen, lopen, zaalsport, noem maar op, ipv steeds hetzelfde trajectje aan het eind van een vermoeiende werkdag. Dat kon vroeger ook, dus waarom nu niet meer.

Mijn enige doelstelling of interesse was eenvoudig, namelijk net iets vlotter gaan dan de standaard e-bike, zonder het vervelende cut-off/rem-effect/jojo effect aan 25km/u, met net iets meer power bij het op snelheid komen. Zonder alle nadelen die gepaard gaan met de typische SP. Een e-bike naar internationaal model was al mooi en ruim voldoende geweest. (20mph). Helaas.

En dan nog even de volgende (abstracte) redenering. Zolang ondersteund fietsen ongeveer even snel is als wat mogelijk is op eigen kracht (hoe kort dan ook), zie ik niet in waarom je zou moeten akkoord gaan verplichte verzekering. Of je nu zelf 1 min 40km/u kan, of 10 min, of zoals een geoefende renner 5u aan een stuk door, die personen hoeven ook geen verzekering of nummerplaten. Er is naar mijn gevoel principieel geen enkel verschil met iemand die 2 minuten 40km/u op eigen kracht kan, of ondersteund 40km/u doet gedurende een uur.

Het ontgaat me ook volledig waarom ik de sjaak zou zijn, of levenslang zou betalen, indien een wetsdienaar een snellere e-bike vermoedt. Als fiets ben je de zwakste der zwakke weggebruikers, als iemand je omver maait, zal een ander veel meer schade aan jezelf berokkenen dan jij aan een voertuig. Als het dan een sport wordt om een dossiervreter aan het werk te zetten om je een schadevergoeding te ontzeggen (ook al ben je zelf niet in fout, op een techniciteit dus...) dan wordt het inderdaad zeer triest.

Ik kan me er enkel iets bij voorstellen als je als e-biker een voetganger omver maait. Maar dan nog, je kan perfect een ongeluk hebben waarbij je als e-biker aan 25km/u een voetganger omver rijdt, maar dan in het ongelijk gesteld wordt omdat je fiets opgedreven is?

Lekker principe. Mijn wagen/motoren rijden ook gemakkelijk 200+ km/u, maar zo werkt het gelukkig (nog) niet. Je bent niet de sjaak als je zonder eigen fout aan 30km/u in de bebouwde kom een ongeluk hebt, ook al is de topsnelheid van de wagen 8 keer zo snel.

Alvast bedankt aan wie het gesprek is aangegaan, ik heb er iets van opgestoken. Aan ieder, welgemeend veel plezier gewenst met uw vervoermiddel naar keuze. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Amos_x op 28-03-2021 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:08
Na vaak te hebben beweerd nooit een elektrische fiets te zullen kopen hebben we hier thuis in het afgelopen jaar een (gewone) e-bike gekocht voor mijn vrouw en voor mijzelf een (tweedehands) speed pedelec.

Het is heerlijk om keihard tegen de wind in te beuken en alsnog hard te gaan. Ik ben bewust gegaan voor een Riese & Muller. Ik vind het niet erg om niet constant 45 km/u te fietsen en klaag ook niet over een workout. Ik fiets veel in eco, soms in tour. Sport als ik haast heb, er heel veel wind staat of als ik op de rijbaan fiets.

Laatst na een tijdje weer eens op m'n gewone fiets gestapt (was even niet bruikbaar ivm een kapotte zadelklem) en dat was wel weer even wennen. De fietsen zijn hetzelfde (Rohloff/riem) maar toch heel anders.

Voor wat betreft het elektrisch fietsen ben ik 'om' en door de extra kracht en snelheid gedraag ik me ook anders. Niet elektrisch fiets ik bijna altijd met muziek op, maar op de SP doe ik dat niet.

Als ik weer woon-werk kilometers ga maken kan ik ook goed afwisselen. Ik ga iets dichterbij werken (13 ipv 17 km) en dat is weer net goed op een gewone fiets, maar bij haast of slecht weer is het mooi om in plaats van het OV op de SP te kunnen stappen. Wel jammer dat ik nu naar Den Haag moet in plaats van Rotterdam, omdat je daar nu juist een ontheffing kan krijgen voor het fietsen op fietspaden. Dat wordt dus wel afwegen tussen de rijbaan en het fietspad. Wat dat betreft kies ik voor mijn eigen veiligheid. Ik kan me prima beheersen op het fietspad en zal een bekeuring met de nodige tegenzin accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocrammarco
Amos_x schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:10:
[...]

[...]

Vooropgesteld, ik draag het gegeven 'de fiets' een zeer warm hart toe. 'De fiets', in alle vormen en maten, is zowat het prachtigste vervoersmiddel ooit. (En dat zeg ik als auto- en motorliefhebber). De fiets gaf het volk mobiliteit. In zijn huidige vorm minstens 140 jaar oud, simpel, betrouwbaar, volledig doorontwikkeld ...

Tegenwoordig kan je alle kanten uit: licht, sterk, staal, aluminium, carbon, ketting, riem, alle-terein, geveerd, niet geveerd, single speed, fixies, bakfietsen, ... noem maar op.

Daarom vind ik het persoonlijk dus erg jammer dat dit volks concept (ook elektrisch) door bureaucraten compleet overgereguleerd is. Sterker nog, sommige burgers voelen zich aangesproken om zelf het vermanende vingertje op te houden ipv de regulering in vraag te stellen.

Het maakt verder niet uit. Ik ga nog snel even na of zelfbouw aan dezelfde regulering is onderworpen. Indien niet, doe ik het zo. Indien wel is er ook geen enkel probleem, dan ga ik wel met de wagen in de file staan, of ga ik met de motor, of koop ik een 650cc scooter als het nodig wordt. Een scooter is alleszins lekker vlot, en stukken veiliger door de plaats op de weg, snelheid, goede verlichting, goede beschermkledij, ... Als ik dan toch al moet bezig zijn met nummerplaten, helmen, verzekering, inschrijving, en dergelijke, dan neem ik wel de scooter. 8)7

Het argument ivm fysieke beweging ga ik niet in mee. Als ik met een scooter dubbel zo snel thuis ben, dan kan ik prima in die extra tijd nog wat fietsen, wandelen, lopen, zaalsport, noem maar op, ipv steeds hetzelfde trajectje aan het eind van een vermoeiende werkdag. Dat kon vroeger ook, dus waarom nu niet meer.

Mijn enige doelstelling of interesse was eenvoudig, namelijk net iets vlotter gaan dan de standaard e-bike, zonder het vervelende cut-off/rem-effect/jojo effect aan 25km/u, met net iets meer power bij het op snelheid komen. Zonder alle nadelen die gepaard gaan met de typische SP. Een e-bike naar internationaal model was al mooi en ruim voldoende geweest. (20mph). Helaas.

En dan nog even de volgende (abstracte) redenering. Zolang ondersteund fietsen ongeveer even snel is als wat mogelijk is op eigen kracht (hoe kort dan ook), zie ik niet in waarom je zou moeten akkoord gaan verplichte verzekering. Of je nu zelf 1 min 40km/u kan, of 10 min, of zoals een geoefende renner 5u aan een stuk door, die personen hoeven ook geen verzekering of nummerplaten. Er is naar mijn gevoel principieel geen enkel verschil met iemand die 2 minuten 40km/u op eigen kracht kan, of ondersteund 40km/u doet gedurende een uur.

Het ontgaat me ook volledig waarom ik de sjaak zou zijn, of levenslang zou betalen, indien een wetsdienaar een snellere e-bike vermoedt. Als fiets ben je de zwakste der zwakke weggebruikers, als iemand je omver maait, zal een ander veel meer schade aan jezelf berokkenen dan jij aan een voertuig. Als het dan een sport wordt om een dossiervreter aan het werk te zetten om je een schadevergoeding te ontzeggen (ook al ben je zelf niet in fout, op een techniciteit dus...) dan wordt het inderdaad zeer triest.

Ik kan me er enkel iets bij voorstellen als je als e-biker een voetganger omver maait. Maar dan nog, je kan perfect een ongeluk hebben waarbij je als e-biker aan 25km/u een voetganger omver rijdt, maar dan in het ongelijk gesteld wordt omdat je fiets opgedreven is?

Lekker principe. Mijn wagen/motoren rijden ook gemakkelijk 200+ km/u, maar zo werkt het gelukkig (nog) niet. Je bent niet de sjaak als je zonder eigen fout aan 30km/u in de bebouwde kom een ongeluk hebt, ook al is de topsnelheid van de wagen 8 keer zo snel.

Alvast bedankt aan wie het gesprek is aangegaan, ik heb er iets van opgestoken. Aan ieder, welgemeend veel plezier gewenst met uw vervoermiddel naar keuze. :)
De bovenste quotes even omdraaien wie het gezegd heeft 🙂.

De discussie of het verstandig is om iets te doen staat wat mij betreft helemaal los van of de kaders zoals in de wet staan naar mijn zin zijn of consistent is.

De meeste amateur/prof renners zijn overigens extra verzekerd via de wielerunie precies om de reden waarom ik me ook op de SP zou willen verzekeren. De rest wat overblijft haalt misschien 25 km/u maar echt niet harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
ocrammarco schreef op zondag 28 maart 2021 @ 09:35:
[...]

De bovenste quotes even omdraaien wie het gezegd heeft 🙂.
Done. Excuses, bij het dubbel quoten was 1 quote in de andere terecht gekomen, daarna verkeerd ge-edit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amos_x
Weinig animo in dit topic. Blijkbaar is de speed pedelec toch niet erg populair binnen de tweakers-community.

Als side-note: https://www.stromerforum.nl/viewtopic.php?f=5&t=4348 Interessant discussie over hoe de SP-community het onderling zelfs niet eens is over waar ze horen te rijden op de openbare weg.

Dat gezegd zijnde, ik heb vorig weekend nog wat gefietst (mechanisch :P ), een ideale gelegenheid om lang en diep te mijmeren over het hele gegeven 'fietsen' ;) En wat ik er nu precies van verwacht.

Over enkele maanden kan/zal mijn huidige werksituatie veranderen, dus ik houd alle mogelijkheden open om aan een nieuwe situatie aan te passen.

En wat mij betreft ben ik er nu wel uit. Ik blijf bij het standpunt wat ik hierboven al aanhaalde, al is dat natuurlijk erg persoonlijk, en ik wil nergens gezegd hebben dat dit het gemiddelde standpunt is, of zou moeten zijn. n=1 zoals altijd.

Door nog eens recreatief te fietsen kwam ik er vrij snel achter dat ik 0,0 behoefte heb om aan 45km/u te kunnen vlammen op een fiets, niet recreatief en ook niet bij het forensen. Zeker niet met alle 'overhead' die komt kijken bij het effectief die 45 te kunnen halen.

Hierboven al uitvoerig besproken, maar dus:
  • duurdere en complexere fietsen,
  • zwaardere fietsen, range anxiety met de gemiddelde 800 wh batterij, ploeteren om thuis te raken bij lege batterij
  • de papierwinkel (inschrijving, nummerplaat, verzekering),
  • rechtsonzekerheid (wie weet wat er politiek beslist wordt in vijf jaar),
  • duur onderhoud,
  • fragiele, error gevoelige techniek,
  • betuttelende regelgeving en over-regulatie (overheidsbemoeienis met hoe we ons op fietsen gaan verplaatsen),
  • vrij algemeen: een nogal snobistische en pedante community (zie stromforum.nl)
  • Een groep verkeersgebruikers, alles samen nog geen paar tienduizend man sterk, die even gaat beslissen dat zij de belangrijkste weggebruikers zijn op de openbare weg (met miljoenen andere voertuigen) en eisen dat alles maar aan hen aangepast moet worden. Infrastructuur, regelgeving, snelheid aanpassen aan hun met moeite 35km/u kruissnelheid op een slechte dag :z
Ik lees vaak genoeg ervaringen van de ultra-SP-rijders, de niche binnen de niche, die de SP gebruiken voor 40-50km enkel WW verkeer. Die rijders bestaan, en veel respect voor die mensen! _/-\o_ Dat is echter iets wat voor mij totaal uitgesloten lijkt voor mezelf. Ten eerste leg je zo 500km/week op je fiets (denk aan slijtage ketting, kransjes, ...)
Persoonlijk natuurlijk, maar de grens voor fietsen naar werk ligt bij mij toch op 20, max 25 a 30km. Op die afstanden (vooral richting 20km) is het relatief verschil tussen een fiets die 45 kan, en 1 die 25 a 30 kan, verwaarloosbaar, afhankelijk van het traject (door steden, randsteden, regelmatig stop en go).

En dan is er nog het probleem van de slecht onderhouden fietspaden, boomwortels aan 45km op een zware fiets.

Dus
  • < 20km e-bike (*)
  • 20-30 e-bike met US snelheidslimiet (maar mag dus niet 8)7 )
  • >30 km eender welke andere oplossing (**)
(*) Mijn conditie is matig, maar op een goede lichte stadsfiets kan ik regelmatig de 30 aantikken en even aanhouden. In complete controle en veiligheid. Ik ga dus nooit een e-bike accepteren die me aan 25 compleet 'lost' en 'in de wind zet' en dan maar zelf laat trappen op een zware fiets. Belachelijk.
(**) Ik zie dan eerder heil in een meer creatieve combo-oplossing. Zoals met de auto tot buiten de stad, en daar ergens een fiets geparkeerd laten staan. Combo trein-fiets. Elektrische plooifiets in de auto. Of simpelweg motor/scooter.

Aangezien al is aangegeven dat het (lichtjes!) opvoeren van een e-bike zo te horen zowat gelijk staat met de meest zware criminele feiten, en dus geen optie is :z ;w , ben ik me al aan het oriënteren op een 600cc klasse megascooter. Kan je tenminste wel vlot met het verkeer meerijden. Raak je op een slechte, vermoeide werkdag toch op het werk of terug, kan je je tenminste wel correct beschermen voor de snelheden die je rijdt (helm, schoenen).

Dus alle inspanningen ten spijt van de lobby's die mensen op fietsen en groene vervoermiddelen willen krijgen, zal je dus hebben dat door de absurde regulering mensen terug naar de auto of motor gaan. Ik ga dan ook zonder schuldgevoel nog wat dinosaurus olie verbranden nu het nog mogelijk is.

Ik bezit verder een prima MTB, snelle sportfiets, en stadsfiets voor de overige trajecten, indien gewenst.

Dus bedankt aan wie meegediscussieerd heeft, het was zeer verrijkend. Het SP hoofdstuk is voor mij gesloten :) Veel veilige kilometers gewenst aan wie het concept SP 100% genegen is en goed benut :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-07 19:27
Amos_x schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:16:
Weinig animo in dit topic. Blijkbaar is de speed pedelec toch niet erg populair binnen de tweakers-community.
Goede post!

Ik heb een Speed Pedelec serieus overwogen; maar het komt nu uiteindelijk neer op te veel gedoe (kosten, plaats op de weg, de dingen die je zelf ook noemt :P) en te weinig gebruik. Mijn woonwerkverkeer is/was 15km (maar nu al >1 jaar alles thuiswerk) dus voor nu is het niet relevant. Voor puur recreatief gebruik (zeg dat dat dan 1 of 2 keer per maand zou zijn) vind ik het dan weer niet waard.

Ik weet niet precies hoe lang ze bestaan, als ik in 2014 van het bestaan geweten had was de kans groot dat ik dat het gekozen i.p.v. de trein voor mijn werk in Amsterdam.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• solntse
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21-12-2022
Intercity schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:15:
[...]

Goede post!

Ik heb een Speed Pedelec serieus overwogen; maar het komt nu uiteindelijk neer op te veel gedoe (kosten, plaats op de weg, de dingen die je zelf ook noemt :P) en te weinig gebruik. Mijn woonwerkverkeer is/was 15km (maar nu al >1 jaar alles thuiswerk) dus voor nu is het niet relevant. Voor puur recreatief gebruik (zeg dat dat dan 1 of 2 keer per maand zou zijn) vind ik het dan weer niet waard.

Ik weet niet precies hoe lang ze bestaan, als ik in 2014 van het bestaan geweten had was de kans groot dat ik dat het gekozen i.p.v. de trein voor mijn werk in Amsterdam.
De SP is in potentie een fantastisch vervoermiddel, maar er kleven te veel nadelen aan om er dan toch de meestal erg hoge prijs voor te betalen. Mijn WW-afstand is zo’n 16 km en naar mijn smaak te ver voor een gewone fiets. Ook een e-bike, die op 25km/h begrensd is, vind ik geen goed vervoermiddel voor deze afstand, die ik het liefst zo snel mogelijk en zo comfortabel mogelijk wil overbruggen. Nu heb ik sinds kort een oude tweetakt scooter waarmee ik naar mijn werk ga en dat bevalt prima: lekker snel en comfortabel. Maar hij maakt wel veel kabaal, is niet goed voor het milieu, verbruikt toch wel redelijk wat benzine en is niet meer in een optimale staat, dus ik kijk wel rond voor iets anders. Het liefst zou ik een elektrisch vervoermiddel kiezen waarmee je in ieder geval makkelijk de 45 km/h kunt halen, en met een minimale actieradius van 100km, want ik wil er ook wel eens een leuke tour mee maken. Je komt dan al snel uit bij Chinese elektrische scooters, waar ik nog niet zoveel vertrouwen in heb (los van dat ik ze vrij lelijk vind overigens).

Wat ik niet snap is dat PD’s en bromfietsen verplicht tussen het drukke autoverkeer op de rijbaan moeten rijden, terwijl er vaak een mooi en breed fietspad naast ligt. Met 45km/h kom je vaak niet goed met het autoverkeer mee, dat zich aan de maximumsnelheid van 50km/h moeten houden (en vaak nog veel sneller gaat). Dat levert juist onveilige situaties op. Ik zou willen dat bromfietsen en PD’s op het fietspad binnen de bebouwde kom worden toegestaan en dan bijvoorbeeld maximaal 30 km/h mogen rijden. Je kunt toch gewoon je snelheid aanpassen wanneer het druk is op het fietspad? Een andere optie is de maximumsnelheid voor bromfietsen te verhogen naar 50km/h, want dan kom je veel beter met het verkeer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-07 19:27
solntse schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:22:
Mijn WW-afstand is zo’n 16 km en naar mijn smaak te ver voor een gewone fiets. Ook een e-bike, die op 25km/h begrensd is, vind ik geen goed vervoermiddel voor deze afstand, die ik het liefst zo snel mogelijk en zo comfortabel mogelijk wil overbruggen.
Ha ja ik zie het meteen ook maar als work-out. Ik dacht soms wel: he shit wat sport ik weinig maar ondertussen zat ik al vaak ruim anderhalf per dag op de fiets, dat met tegenwind nog weleens ploeteren was.

Voor mijn gevoel is het op een gewone elektrische fiets (25km/h) comfortabel te doen omdat je op die korte afstand nog relatief weinig tijdwinst kan behalen. Zeker met een moderne elektrische fiets kan dat best comfortabel ritje worden. (Maar het ligt natuurlijk ook een beetje aan je route en rest van de wensen.)
Ik zou willen dat bromfietsen en PD’s op het fietspad binnen de bebouwde kom worden toegestaan en dan bijvoorbeeld maximaal 30 km/h mogen rijden. Je kunt toch gewoon je snelheid aanpassen wanneer het druk is op het fietspad? Een andere optie is de maximumsnelheid voor bromfietsen te verhogen naar 50km/h, want dan kom je veel beter met het verkeer mee.
Bromfietsen stinken zo die mogen wegblijven van het fietspad 8) — 30 is al vrij rap op de soms smalle fietspaden hier in de stad trouwens. Verschil in snelheid is daarmee zeker 2x zo groot met sommige andere fietsers. Ik zie in dat opzicht meer toekomst in een maximale snelheid van 30 binnen de bebouwde kom voor de autoweg :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjp

bjp

begrijpbare reacties. Succes met jullie alternatieven :) Uiteindelijk gaan jullie ook veel bewuster omgaan met jullie vervoer. Dat is sowieso positief.

Toch blijf ik tevreden SP gebruiker in België, waar je wel vlot op de fietspaden mag ermee behalve waar de snelheid >50km/u is (onbegrijpbaar eigenlijk in NL). Het voelt als een moderne versie van een brommer, zonder directe uitstoot (in mijn geval ook indirect, groene energie), met toch een beetje beweging (ideaal in combinatie met een kantoorjob). Hier is het ook minder vlak, en daar is het toch fijn 35-40km/u bergop te rijden!

De helmplicht is hier ook lichtjes anders (andere categorie).

Collega gebruikt de SP als gehele autovervanger, met succes. Vriend bezoeken op 40km op een zondag? geen issue!
Ik doe er boodschappen mee. Maakt uiteindelijk niet zoveel uit hoeveel je mee hebt :) Nu was hier een e-bike in dit geval ook al voldoende.
En in het weekend af en toe een koersfietsroute (100km) om nog eens te genieten van het landschap. Je kan je effe een coureur voelen. De snelheid maakt het voor mij alvast plezanter. En uiteraard ook geen beperking tot 250W, dus veel meer ter beschikking.

Ik had niet genoeg aan een 25km/u e-bike, omdat ik zelf al vaak daar dicht in de buurt van ben (behalve hellingen)... Waren ze 32km/u (20mph) was dat al sneller voldoende. Nu heb ik niet eens die beperking, en kan ik ook verder gaan voordat de auto significant sneller wordt. Mentaal geniet ik veel meer met de SP, en heb eigenlijk in vele situaties geen tijdverlies tegenover een auto.

Wel een beetje bang naar onderhoud toe, als ik de verhalen zo lees.

De SP komt er wel door, hopelijk worden ze ook significant goedkoper (richting 2500-3000eur), en dan vormen ze stilaan een perfect auto-vervanger. Minder autos dat dagelijks pendelen is al een gehele vooruitgang.

Algemeen is het mss stiller rondom de SP.... door Corona. Veel meer thuiswerken, onze blikke dozen op wielen en fietsen staan over het algemeen... stil.

[ Voor 4% gewijzigd door bjp op 10-04-2021 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
Je komt dan al snel uit bij Chinese elektrische scooters, waar ik nog niet zoveel vertrouwen in heb (los van dat ik ze vrij lelijk vind overigens).
Ik vind NIU bijvoorbeeld er helemaal niet slecht uit zien. De NQ series zien er uit als een standaard 'brommer', en goed verkrijgbaar in Europa. Gewoon een step through scooter met elektrische aandrijving. Er zijn nog andere merken die Vespa lookalikes (Emco) maken op elektrische kracht. Een soort retro-mod.

Wat me nog het meeste verbaast is de volledige afwezigheid van EV-scooters bij de traditionele scooter merken. (piaggio groep, peugeot, kymco, ...) Nul modellen, en niets in de pijplijn.

In mijn onderzoek naar een grote snelle scooter kom ik vanzelf uit op brandstof modellen. Niet dat ik er een probleem mee heb om elektrisch te gaan, maar ze bestaan gewoon niet. Megascooters lenen zich prima tot elektrificatie. Elektrische motoren zijn vrij klein, en er is relatief veel plaats voor batterijen. De enige elektrische megascooter is die C-evolution die al vele jaren door bmw gemaakt wordt. Kost wel 16000 euro :z En de productie is recent ook stopgezet dacht ik?

Daar waar automerken pas recent (de laatste 2 jaar) in actie schoten om tesla bij te benen, lijkt het op 2 wielen al jaren business as usual. Ik begrijp hieruit ook dat het op 2 wielen misschien wat moeilijker is dan op 4. Minder plaats, gewichtsbeperkingen, ... De zero electric is geen doorslaand succes, en naar gebruik toe een vrij matig product (laadsnelheden). Harley Livewire is extreem duur, ...

Goed, off-topic. Wat me misschien nog wel het meest stoort is dat wanneer ik zoek op "electrical scooter" ik enkel debiele elektrische steps vind. Gevaarlijk kinderspeelgoed. Niet duurzame, wegwerp brol, die achteloos gebruikt en achtergelaten wordt. /Off-topic

Wat ik niet snap is dat PD’s en bromfietsen verplicht tussen het drukke autoverkeer op de rijbaan moeten rijden, terwijl er vaak een mooi en breed fietspad naast ligt. Met 45km/h kom je vaak niet goed met het autoverkeer mee, dat zich aan de maximumsnelheid van 50km/h moeten houden (en vaak nog veel sneller gaat). Dat levert juist onveilige situaties op. Ik zou willen dat bromfietsen en PD’s op het fietspad binnen de bebouwde kom worden toegestaan en dan bijvoorbeeld maximaal 30 km/h mogen rijden. Je kunt toch gewoon je snelheid aanpassen wanneer het druk is op het fietspad? Een andere optie is de maximumsnelheid voor bromfietsen te verhogen naar 50km/h, want dan kom je veel beter met het verkeer mee.
Ik zie het eerder omgekeerd. In de bebouwde kom (maar dan wel ECHTE bebouwde kom) kan alle verkeer naar 30. En dan kunnen alle elektrische fietsen en EV's gewoon de straat op. Maakt het ook heel duidelijk en simpel naar iedere weggebruiker toe. Daarmee is meteen ook het probleem van de fietspaden opgelost, en hoef je niet meer zo nodig fietspaden en infrastructuur te verbreden voor de overvloed aan fietsers deze laatste jaren.

Het is TUSSEN de bebouwde kom waar SP's echt wel op het fietspad moeten kunnen rijden. Tussen de bebouwde kom is er sowieso veel minder fietsverkeer en gaan auto's op die lange rechte stukken vaak harder dan 50. Dat is gewoon een feit.
Tussen de bebouwde kom kan je hard gaan op fietspaden. Enkel wel af en toe voorzichtig zijn en vertragen, en andere fietsers voorzichtig inhalen/passeren. Een beetje vertrouwen op persoonlijke zin voor verantwoordelijkheid dus. Wat blijkbaar niet mogelijk is, daarom de over-regulering.

Ook is de SP het enige voertuig dat een verplichte plaats aangewezen krijgt op de openbare weg, gebaseerd op de (theoretische) klasse maximum snelheid! Of ze die nu kunnen, of willen halen. Volledig absurd. Alsof je met een auto die 240km/u kan niet in een zone 30 kan, of mag, rijden, door simpelweg te vertragen.

Een SP lijkt in alle opzichten op een fiets. Is niet groter, breder of wat dan ook. Een SP kan ook prima 25 rijden indien nodig. Door de snelheid aan te passen zou die dus op een fietspad perfect mogen rijden en in niets verschillen van een gewone fietser of e-bike.

Een fietspad is perfect te definiëren, in de lage landen is dat een strook op de openbare weg, afgelijnd met volle of onderbroken lijnen. Het lijkt me perfect mogelijk om een maximumsnelheid op fietspaden te handhaven. (fietsstrook = 25 bvb). Zo laat je een vermoeide/lege batterij/relaxte SP rijder de keuze om zich veilig te kunnen verplaatsen, door een beetje snelheid op te geven.

De reden dat dit niet overwogen wordt is waarschijnlijk omdat snelheidsweergave niet verplicht is op fietsen. En praktisch gezien ook niet verplicht gemaakt kan worden (hoewel elke elektrische fiets natuurlijk een snelheidsmeter heeft). Juridisch kan je dus ook niet afdwingen dat een (elektrische) fietser geacht wordt te weten hoe snel hij rijdt, dus je kan geen regel uitvaardigen zoals een maximum snelheid op het fietspad. Kafkaiaans natuurlijk, en op te lossen met een beetje gezond verstand en burgerzin. maar we weten ook allemaal hoe het daarmee gesteld is.

bjp schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:41:
begrijpbare reacties. Succes met jullie alternatieven :) Uiteindelijk gaan jullie ook veel bewuster omgaan met jullie vervoer. Dat is sowieso positief.

Ik had niet genoeg aan een 25km/u e-bike, omdat ik zelf al vaak daar dicht in de buurt van ben (behalve hellingen)... Waren ze 32km/u (20mph) was dat al sneller voldoende.
En dat is mijn punt. Je zou er bijna van geloven dat de SP merken zich verenigd hebben in een lobby en op Europees niveau voor die 25 grens hebben gelobbyd. Net laag genoeg om hinderlijk en beperkend te zijn, en 30 is niet hoog genoeg om echt zo gevaarlijk te zijn als SP snelheden. Op de US limieten zou de markt voor SP's volledig kelderen, daar ben ik van overtuigd. Enkel de hardcore WW rijder (40-50km enkel dagelijks) zou dan nog op de SP stappen. Een minieme niche.
Algemeen is het mss stiller rondom de SP.... door Corona. Veel meer thuiswerken, onze blikke dozen op wielen en fietsen staan over het algemeen... stil.
Niet iedereen heeft een kantoor job. Tweakers is heel duidelijk 'skewed' naar beroepsgroep, veel IT/bureau werkers. Daardoor wordt onterecht de conclusie gemaakt dat iedereen al een jaar thuis zit. Helemaal niet correct, en ik mag hopen van niet.

En ook wat verkoopscijfers betreft heeft corona echt geen vertraging laten noteren in de verkoop van SP's of e-bikes. Integendeel, overal zijn er lange wachttijden, en ik meen dat er jaar op jaar steeds meer SP's worden ingeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Amos_x schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:47:
Het is TUSSEN de bebouwde kom waar SP's echt wel op het fietspad moeten kunnen rijden.

Niet iedereen heeft een kantoor job.
In BE *moet* je op het fietspad eens de snelheid >50km/u voor de autos is... dus je eerste punt is gewoon verkeerd. Ik dacht dat het probleem in NL net was dat je verplicht op de baan moest *in* de bebouwde kom en niet erbuiten... In BE heb je gewoon vrije keuze in de bebouwde kom, fietspad of baan.

Er zijn genoeg studies die aantonen dat er in het algemeen niet genoeg bewogen wordt. Vooraan in de rij zijn natuurlijk kantoorjobs, daarom dat ik dat als voorbeeld gebruik. Dat de verhoudingen hier mogelijks anders liggen verandert daar niets aan.

Blijkbaar heb je geen problemen aan CO2 uit te stoten. Nog aan de duurdere kledij nodig voor de scooter, en blijkbaar zij die allemaal veel veiliger, noch overgereguleerd. Daar is de helmplicht geen probleem ineens. Noch is het budget zo erg.

Er zijn geen EU e-scooters? Laat me lachen, er is een hele lijn met Bosch motoren, verschillende modellen bijvoorbeeld bij Peugeot. Mss niet in de specifieke categorie dat jij zoekt... Maar alles afstempelen als "enkel China" lijkt me er over.

We gaan ondertussen stilaan off-topic. Ik ga dus het initiatief nemen om hier niet open op de forum te reageren in de toekomst. Wil je verder debatteren, zal ik voortaan PM gaan. Twijfel niet om me te contacteren via die weg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
bjp schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:31:
[...]
Er zijn genoeg studies die aantonen dat er in het algemeen niet genoeg bewogen wordt. Vooraan in de rij zijn natuurlijk kantoorjobs, daarom dat ik dat als voorbeeld gebruik. Dat de verhoudingen hier mogelijks anders liggen verandert daar niets aan.
Ik reageerde enkel op "corona -> veel meer thuiswerken -> minder SP activiteit". Wat niet klopt, noch voor telewerken, noch voor SP activiteit gezien de enorme leveringsachterstand in de sector.

Over het niet genoeg bewegen heb ik geen mening. Maar ik vermoed dat een krachtige SP met zoveel ondersteuning ook wel niet echt meetelt als 'sporten', tenzij je zelf echt hard bijtrapt. Als je WW traject minder lang duurt door een ander vervoersmiddel, kan je nog steeds tijd vrij maken om te bewegen buiten de kantoortijd/WW traject. Dat heb je zelf volledig in de hand en is enkel gelinkt aan wat discipline.
Blijkbaar heb je geen problemen aan CO2 uit te stoten. Nog aan de duurdere kledij nodig voor de scooter, en blijkbaar zij die allemaal veel veiliger, noch overgereguleerd. Daar is de helmplicht geen probleem ineens. Noch is het budget zo erg.
Nee, geen enkel probleem.

Duurdere bescherm kledij heb ik al (en duur is relatief natuurlijk). Iets is enkel duur of goedkoop, in verhouding tot wat het voor jezelf waard is. Een genormeerde, beproefde motorhelm voor 400 is geen enkel probleem. Een vage 'vlees noch vis' niet genormeerde SP helm aan 160 vind ik maar twijfelachtig. Een SP aan 6000 euro (en die prijs zie ik de volgende vijf jaar echt niet naar omlaag komen) die na vijf jaar afgeschreven kan worden is duur. Een motorfiets aan 12, 14k die 15-20 jaar meegaat is dat niet. Al mijn auto's/motors doen het na tien jaar nog perfect. 15 jaar moet ook perfect mogelijk zijn.
Er zijn geen EU e-scooters? Laat me lachen, er is een hele lijn met Bosch motoren, verschillende modellen bijvoorbeeld bij Peugeot. Mss niet in de specifieke categorie dat jij zoekt... Maar alles afstempelen als "enkel China" lijkt me er over.
Net nog eens gekeken op de peugeot website. Enige wat ik vind is E-Ludix. Een soort plasticrap 50cc equivalent zonder rijbewijs met voorvorkjes die niet zouden misstaan op een fiets. Een fiets zonder pedalen. Waar zijn de 125 tot 450cc elektro scooters? De "enkel china" opmerking komt niet van mij trouwens, en ik heb geen enkel probleem met "enkel china". NIU is Chinees bvb.
We gaan ondertussen stilaan off-topic. Ik ga dus het initiatief nemen om hier niet open op de forum te reageren in de toekomst. Wil je verder debatteren, zal ik voortaan PM gaan. Twijfel niet om me te contacteren via die weg,
Je hoeft niet zo te reageren. Mijn overwegingen zijn allesbehalve extreem. Ik vermeld meer dan genoeg dat alle bedenkingen zeer persoonlijk zijn, en voor eenieder anders kunnen zijn. Mijn toon is niet aanvallend.

Misschien kunnen mijn standpunten andere twijfelaars een andere invalshoek bieden, of een motivatie om een aantal dingen opnieuw uit te zoeken. Net zoals de reacties die mijn post weerleggen twijfelaars kunnen overtuigen toch voor een SP te gaan, zo werkt het nu eenmaal.

Verder is dit topic bijna volledig dood, dus ik zie er weinig schade in. En je kan een vervoersmiddel niet bespreken, zonder de context van alternatieven en wat verder nog beschikbaar is. Maar je hebt gelijk, ik ga het niet meer hebben over andere twee-wielers aangezien het off-topic is.

Verder zie ik via de +1's op de posts, en reacties, dat ik er niet alleen zo over denk.

Het onderwerp interesseert me verder echt niet genoeg om er met wildvreemden in PM's over door te gaan dus dat is echt niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solntse
[...]

Ik vind NIU bijvoorbeeld er helemaal niet slecht uit zien. De NQ series zien er uit als een standaard 'brommer', en goed verkrijgbaar in Europa. Gewoon een step through scooter met elektrische aandrijving. Er zijn nog andere merken die Vespa lookalikes (Emco) maken op elektrische kracht. Een soort retro-mod.
Dit is natuurlijk ook een kwestie van smaak. Nu vind ik de meeste scooters die je op staat ziet over het algemeen wel vrij lelijk. Qua design vind ik de Brekr juist wel mooi. Het tijdloze design van de Vespa (elettrica) ziet er ook goed uit.
[...]

Wat me nog het meeste verbaast is de volledige afwezigheid van EV-scooters bij de traditionele scooter merken. (piaggio groep, peugeot, kymco, ...) Nul modellen, en niets in de pijplijn.
Je kunt wel zeggen dat de meeste elektrische scooters inderdaad uit China komen. Maar er is dus wel al een elektrische Vespa (onderdeel van Piaggio). Piaggio gaat ook andere elektrische modellen op de markt brengen. Peugeot heeft al de e-vivacity (die is alleen niet meer in Nederland verkrijgbaar volgens mij).
[...]

Goed, off-topic. Wat me misschien nog wel het meest stoort is dat wanneer ik zoek op "electrical scooter" ik enkel debiele elektrische steps vind. Gevaarlijk kinderspeelgoed. Niet duurzame, wegwerp brol, die achteloos gebruikt en achtergelaten wordt. /Off-topic
In het buitenland zie je de elektrische steps erg veel in de grote steden. Hier in Nederland zijn de meeste modellen niet toegelaten door de RDW. Ze zijn in potentie misschien wel duurzaam wanneer ze op een verantwoorde manier gebruikt worden. Het idee achter de elektrische deelstep vind ik dan ook wel goed, want het is toch een verbetering van de mobiliteit, maar je ziet in steden als Parijs en Berlijn dat er veel problemen mee zijn. Er wordt slecht mee omgegaan en je struikelt er bijna over omdat ze midden op de stoep worden achtergelaten. Dat ze vrij goedkoop zijn heeft helaas als bij-effect dat het als een wegwerpproduct wordt behandeld, maar dat hoeft het natuurlijk niet te zijn. Ik kan me voorstellen dat een elektrische step een goede oplossing voor de laatste kilometers kan zijn wanneer je met het OV reist bijvoorbeeld.
[...]

Ik zie het eerder omgekeerd. In de bebouwde kom (maar dan wel ECHTE bebouwde kom) kan alle verkeer naar 30. En dan kunnen alle elektrische fietsen en EV's gewoon de straat op. Maakt het ook heel duidelijk en simpel naar iedere weggebruiker toe. Daarmee is meteen ook het probleem van de fietspaden opgelost, en hoef je niet meer zo nodig fietspaden en infrastructuur te verbreden voor de overvloed aan fietsers deze laatste jaren.
In veel dorpen en steden zijn al best veel 30km/h-zones. Het probleem is dat nogal weinig weggebruikers zich aan die snelheid houden. Het lost dan ook vrij weinig op om de bebouwde kom een maximumsnelheid van 30km/h toe te kennen, los van dat het vrij langzaam is en je je nog minder snel door de stad kunt verplaatsen.
[...]

Het is TUSSEN de bebouwde kom waar SP's echt wel op het fietspad moeten kunnen rijden. Tussen de bebouwde kom is er sowieso veel minder fietsverkeer en gaan auto's op die lange rechte stukken vaak harder dan 50. Dat is gewoon een feit.
Tussen de bebouwde kom kan je hard gaan op fietspaden. Enkel wel af en toe voorzichtig zijn en vertragen, en andere fietsers voorzichtig inhalen/passeren. Een beetje vertrouwen op persoonlijke zin voor verantwoordelijkheid dus. Wat blijkbaar niet mogelijk is, daarom de over-regulering.
Ik snap wel wat je bedoelt met “tussen de bebouwde kom”, maar volgens onze verkeersregels bestaat er niets tussen de bebouwde kom en de niet-bebouwde kom. Zodra je een bord met een plaatsnaam passeert bevindt je je in de bebouwde kom, of er nu huizen staan of niet. Maar ik ben het met je eens dat SP’s (die vaak nog niet eens de 45km/h halen) en bromfietsen op die lange, rechte stukken weg wellicht beter op het fietspad kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solntse
Amos_x schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:07:
... je kan een vervoersmiddel niet bespreken, zonder de context van alternatieven en wat verder nog beschikbaar is.
Hier ben ik het mee eens. Ik denk dat de SP potentieel een goed vervoermiddel zou kunnen zijn voor WW-afstanden tussen de 10 en de 25km (of misschien nog wel verder). Het is misschien niet de bedoeling om te ver van het SP-topic af te drijven, maar ik denk dat het goed is dat ook alternatieve oplossingen besproken kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Klopt het dat accu's na meer km's duidelijk minder ondersteuning geven?

Nu ben ik met Bosch wel wat gewend, maar standje "TURBO" is nu "SPORT" is geworden.
De begrenzing (41 GPS) is met maar een beetje wind tegen of helling onhaalbaar (eigen inbreng 300, 400, 500 watt)

De actieradius lijkt ongeveer gelijk gebleven voor de gekozen stand.

De km-stand is 21.000 met een dubbele accu.
Eerder had ik een Bosch fiets met een enkele accu en die gaf bij die stand problemen (uitval, minimale actieradius) dat is nu niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Nu online
BertV schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:46:
Klopt het dat accu's na meer km's duidelijk minder ondersteuning geven?

Nu ben ik met Bosch wel wat gewend, maar standje "TURBO" is nu "SPORT" is geworden.
De begrenzing (41 GPS) is met maar een beetje wind tegen of helling onhaalbaar (eigen inbreng 300, 400, 500 watt)

De actieradius lijkt ongeveer gelijk gebleven voor de gekozen stand.

De km-stand is 21.000 met een dubbele accu.
Eerder had ik een Bosch fiets met een enkele accu en die gaf bij die stand problemen (uitval, minimale actieradius) dat is nu niet het geval.
Ik heb die ervaring juist niet (nu +/- 10k gereden). De ervaring die ik wel heb is dat de ondersteuning onder 10 graden wel minder is dan er boven. Dus Bosch lijkt wel iets met de temperatuur te doen om de actieradius te behouden.

De ervaring die ik (hetzelfde als jou) heb met minder wordende accu's is dat ze spontaan uitvallen bij veel vermogensvraag (volle kracht wegrijden op turbo, wellicht dat je dit met dual battery minder merkt omdat deze vraag dan over 2 accu's verdeeld word, ik heb er maar 1 van 6 jaar oud). Opnieuw aanzetten en je kunt weer verder, maar dan op standje sport o.i.d. Mijn vermoeden is dat er dan een aantal cellen zijn die er voor zorgen dan de spanning te laag wordt en daardoor het systeem uitvalt.

Maar echt minder vermogen door alleen de accu heb ik niet ervaren. En het bereik loopt wel iets terug (+/- 20 %)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Ferrox1 schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:55:
[...]

Ik heb die ervaring juist niet (nu +/- 10k gereden). De ervaring die ik wel heb is dat de ondersteuning onder 10 graden wel minder is dan er boven. Dus Bosch lijkt wel iets met de temperatuur te doen om de actieradius te behouden.

De ervaring die ik (hetzelfde als jou) heb met minder wordende accu's is dat ze spontaan uitvallen bij veel vermogensvraag (volle kracht wegrijden op turbo, wellicht dat je dit met dual battery minder merkt omdat deze vraag dan over 2 accu's verdeeld word, ik heb er maar 1 van 6 jaar oud). Opnieuw aanzetten en je kunt weer verder, maar dan op standje sport o.i.d. Mijn vermoeden is dat er dan een aantal cellen zijn die er voor zorgen dan de spanning te laag wordt en daardoor het systeem uitvalt.

Maar echt minder vermogen door alleen de accu heb ik niet ervaren. En het bereik loopt wel iets terug (+/- 20 %)
Bij een speed pedelec heb je dat inderdaad eerder. Dan nog zou de accu de vermogensvraag moeten kunnen bieden, zeker in de eerste 60% van de lading. Ik zou toch eens de accu laten doormeten, misschien heb je te maken met een paar rotte cellen.

Als ik kijk naar mijn fiets (25 km/h, nog wel) dan heb ik helemaal geen achteruitgang in de ondersteuning als het koud is of als de accu bijna leeg is. Ik kan met 10% rest capaciteit nog makkelijk op standje turbo fietsen en valt ie pas uit als ik nog maar 6% heb (op hoogste ondersteuning). De accu moet het vermogen makkelijk kunnen leveren. Ik bedoel dan met een door en door koude accu rondom het vriespunt.
Oke, het is maar 250 watt (285 uit controller, verliezen ed.), maar ook 350 watt mag geen probleem zijn. Pas onder de 20% restlading zou het mogen gaan uitmaken.

Ook Stromers die rondrijden kunnen leveren totdat de accu pas onder de 20% komt (zelf getest met een weekje Stromer ST1 proefrijden. Dan vraag je 670 watt uit de accu (700 watt incl. verliezen). Dat is met een 814 Wh accu al bijna 1C.

Dus ik denk dat er een defect zit in je accu. Mocht dat zo zijn dan kun je de accu laten reviseren. Bij Bosch zou dat mogelijk zijn. Het bespaard je veel geld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

dank, inderdaad bij het volgende onderhoud door laten meten.
Helaas (?) is het lease, en ik ben blij met mijn leasemaatschappij maar wat betreft accu's vervangen zijn ze niet geutig. Je verlies zo direct op je klant, begrijp ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Nu online
jimh307 schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:25:
[...]

Bij een speed pedelec heb je dat inderdaad eerder. Dan nog zou de accu de vermogensvraag moeten kunnen bieden, zeker in de eerste 60% van de lading. Ik zou toch eens de accu laten doormeten, misschien heb je te maken met een paar rotte cellen.

Als ik kijk naar mijn fiets (25 km/h, nog wel) dan heb ik helemaal geen achteruitgang in de ondersteuning als het koud is of als de accu bijna leeg is. Ik kan met 10% rest capaciteit nog makkelijk op standje turbo fietsen en valt ie pas uit als ik nog maar 6% heb (op hoogste ondersteuning). De accu moet het vermogen makkelijk kunnen leveren. Ik bedoel dan met een door en door koude accu rondom het vriespunt.
Oke, het is maar 250 watt (285 uit controller, verliezen ed.), maar ook 350 watt mag geen probleem zijn. Pas onder de 20% restlading zou het mogen gaan uitmaken.

Ook Stromers die rondrijden kunnen leveren totdat de accu pas onder de 20% komt (zelf getest met een weekje Stromer ST1 proefrijden. Dan vraag je 670 watt uit de accu (700 watt incl. verliezen). Dat is met een 814 Wh accu al bijna 1C.

Dus ik denk dat er een defect zit in je accu. Mocht dat zo zijn dan kun je de accu laten reviseren. Bij Bosch zou dat mogelijk zijn. Het bespaard je veel geld ;)
Ik moet ook wel zeggen dat het verschil in ondersteuning echt merk in de range 35 km/h tot 43 km/h (harder gaat bijna niet ;-)). Ik denk dat met een 25km/h fiets dit dan ook verwaarloosbaar is. Al kan hij soms met wegrijden wel uitvallen bij winterse temperaturen. Pas bij langdurigere vraag om richting de 40 km/h te komen merk ik dat de motor inhoud bij temperaturen onder de 10 graden. Is dit erg? weet ik niet. Op zich heb ik er niet direct last van, uiteindelijk trap ik zelf zo hard bij dat ik toch wel op de 43 km/h raak. Overigens zie ik op het display dan wel de volle balk ondersteuning, terwijl ik voel dat het minder is dan bij 10+ graden temperaturen. Het kan ook gevolg zijn van de accudegradatie, waardoor het meer opvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Ferrox1 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:07:
[...]

Ik moet ook wel zeggen dat het verschil in ondersteuning echt merk in de range 35 km/h tot 43 km/h (harder gaat bijna niet ;-)). Ik denk dat met een 25km/h fiets dit dan ook verwaarloosbaar is. Al kan hij soms met wegrijden wel uitvallen bij winterse temperaturen. Pas bij langdurigere vraag om richting de 40 km/h te komen merk ik dat de motor inhoud bij temperaturen onder de 10 graden. Is dit erg? weet ik niet. Op zich heb ik er niet direct last van, uiteindelijk trap ik zelf zo hard bij dat ik toch wel op de 43 km/h raak. Overigens zie ik op het display dan wel de volle balk ondersteuning, terwijl ik voel dat het minder is dan bij 10+ graden temperaturen. Het kan ook gevolg zijn van de accudegradatie, waardoor het meer opvalt.
Dat zou zomaar kunnen. Het valt of staat met het soort cellen die erin zitten. Het is wel iets om even in de gaten te houden. Het moet niet erger worden.
Daarbij is jouw stroomvraag ook veel hoger dan bij een 250 watt motor (zeker factor 3!), dat moet je niet te licht nemen. Een van de redenen dat ik altijd de grootste accu adviseer, juist om dit voor te zijn.

Als ik 275 watt uit mijn accu trek dan is dat met mijn 735 Wh accu: 0,37C*
Als jij 800 watt uit de accu trekt dan is dat in het geval van 735 Wh al: 1,09C*
*verliezen meegenomen

Het wordt dan al nog slechter als het echt koud is en al helemaal bij vorst. Nu zal de accu bij zo'n vraag wel wat warmer worden en compenseert dit al een beetje, maar die warmte kost ook energie die verloren gaat. Een echt koude accu vind een vraag van 1,09C lastig over langere tijd en als je hem ook leeg rijdt.

Nu zijn NMC cellen hier niet echt voor geschikt. Deze cellen worden voor bijna alle fietsaccu's gebruikt en bij een relatief lage stroomvraag zijn dit cellen die 240 Wh/kg vasthouden, maar die een hogere interne weerstand hebben.
Eigenlijk kom je dan uit bij Li-Poly of LiFepO4. Deze cellen kunnen per kilo minder energie vasthouden, maar je ontlaad ze wel efficiënt bij een hoge stroomvraag, maar dan heb je weer meer kilo's nodig voor dezelfde capaciteit.

Ik begin zelf te twijfelen of ik wel moet gaan voor een Stromer. Als ik het lekker bij 25 km/h houd dan kan ik en verder komen en gaat de accu veel langer mee.
Mijn 4 jaar oude 735 Wh accu doet het nog helemaal prima. Zelfs bij een bijna lege batterij kan ik nog vol vermogen trekken zonder dat ze de stroom limiteren.
De accuprijzen voor Stromer zijn bijna niet te rechtvaardigen. Om nu 2000 euro te moeten neerleggen voor een 983 Wh accu is schandalig en zeker als ik nu mijn eigen post nog eens doorlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

je hebt cellen en je hebt cellen :D
Als je je wat verdiept in cellen, gaan sommige langer mee dan andere (aantal cycli).

Dus zuiver op kWh vergelijken en de prijs/kWh is mooi, en zeker relevant, maar ook niet heilig. 't is ook super moeilijk op te weten welke cellen (merk/model) je krijgt in e-bikes en SP batterijen.

Dat gezegd, is de prijs voor de grote accu bij Stromer idd aan de hoge kant.

73kWh -> is dat een QWIC? deze hebben idd mindere cellen zover ik gezien had, is ook trouwens een "standaard" platform. Je kan deze batterijen zelf op aliexpress vinden dacht ik. Ik had het overwogen, omdat er ook grotere varianten van die batterij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-06 21:19
bjp schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 19:14:

73kWh -> is dat een QWIC? deze hebben idd mindere cellen zover ik gezien had, is ook trouwens een "standaard" platform. Je kan deze batterijen zelf op aliexpress vinden dacht ik. Ik had het overwogen, omdat er ook grotere varianten van die batterij zijn.
Heb je daar nog enige info van? En bedoel je dan het effectief intern batterij pakket + BMS, of moet je BMS overzetten op deze nieuwe batterij etc? Indien offtopic, graag PM :).
Heb zelf een QWIC met 735Wh batterij, die financieel bijna volledig afgeschreven is voor mij (bijna 15k km). Als mijn batterij het ooit begeeft (merk nog niets, batterij is ooit vervangen onder garantie), en mijn fiets nog geen andere gebreken vertoont is dit misschien wel een optie... als het veilig kan tenminste. Niemand wilt zijn garage zien opbranden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
bjp schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 19:14:
je hebt cellen en je hebt cellen :D
Als je je wat verdiept in cellen, gaan sommige langer mee dan andere (aantal cycli).

Dus zuiver op kWh vergelijken en de prijs/kWh is mooi, en zeker relevant, maar ook niet heilig. 't is ook super moeilijk op te weten welke cellen (merk/model) je krijgt in e-bikes en SP batterijen.

Dat gezegd, is de prijs voor de grote accu bij Stromer idd aan de hoge kant.

Ga mij niet vertellen wat het verschil is ;)
Ik run zelf een accugroothandel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Even voor mijn duidelijkheid: begrijp ik het nu goed dat de stroomkosten per km meer dan de helft lager kunnen zijn als je een duurdere (want grotere) accu gebruikt?

Ik ben een leek, maar zo lees ik de bijdrage hiervóór.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amos_x
Interessante lectuur (rapport vrij te downloaden in pdf)

https://www.fietsberaad.n...ie-Speedpedelec-op-de-weg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjp

bjp

Hey interessant artikel!

Maar 't is mij duidelijk dat het niet allemaal rooskleurig wordt voor de SP. Ik lees het als volgt: terug mogen op het fietspad mits sterke regels (25 of 30km/u). Hopelijk 1 wetgeving voor heel Nederland, maar zelf daar lijkt twijfel.

Het verbaasd me dat er niets geregeld wordt i.v.m. veilig inhalen op fietspaden (zoals verplicht toeteren/bellen). Ik zou liever hebben dat er gewerkt wordt aan vlot/veilig en toch snel kunnen rijden. Maarja, paraplu oplossing, 't is gemakkelijker om de snelheid omlaag te halen, zucht. Inhalen is 1 probleem, plots stoppen/veranderen van richting van de gewone fiets is een andere. Terug lijken ze te zeggen "het is de snelheid het probleem" i.p.v. het gedrag. Minder snelheid is minder voordeel, en minder trekkracht om de mensen uit hun auto te halen, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
DDDikkiedik schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 19:24:
Even voor mijn duidelijkheid: begrijp ik het nu goed dat de stroomkosten per km meer dan de helft lager kunnen zijn als je een duurdere (want grotere) accu gebruikt?

Ik ben een leek, maar zo lees ik de bijdrage hiervóór.
Nope ;)

Het gaat er om hoe snel een accu leeg getrokken kan worden zonder dat het verlies te zwaar gaat wegen. Uit het stopcontact komt niet meer stroom bij een grotere accu, alleen kost het opladen van een groter pakket meer stroom, maar je kunt er dan ook verder op komen.

De snelheid waarmee ontladen wordt zegt iets over hoe efficiënt een accu zijn energie kan leveren anders gaat er een steeds groter deel op aan warmte en dat is energieverlies.

De stroomkosten voor een SP is ongeveer 20 Wh/km. Voor 50 kilometer betaal je 23 cent uit het stopcontact. De slijtage van de accu kost veel meer dan die 23 cent per lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
bjp schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:58:
[...]

Hey interessant artikel!

Maar 't is mij duidelijk dat het niet allemaal rooskleurig wordt voor de SP. Ik lees het als volgt: terug mogen op het fietspad mits sterke regels (25 of 30km/u). Hopelijk 1 wetgeving voor heel Nederland, maar zelf daar lijkt twijfel.

Het verbaasd me dat er niets geregeld wordt i.v.m. veilig inhalen op fietspaden (zoals verplicht toeteren/bellen). Ik zou liever hebben dat er gewerkt wordt aan vlot/veilig en toch snel kunnen rijden. Maarja, paraplu oplossing, 't is gemakkelijker om de snelheid omlaag te halen, zucht. Inhalen is 1 probleem, plots stoppen/veranderen van richting van de gewone fiets is een andere. Terug lijken ze te zeggen "het is de snelheid het probleem" i.p.v. het gedrag. Minder snelheid is minder voordeel, en minder trekkracht om de mensen uit hun auto te halen, bijvoorbeeld.
Ik heb het rapport deze morgen ook volledig doorgenomen. Best interessant om te lezen dat mijn eerdere opinies in dit topic vrij goed aansluiten bij de conclusies uit dit rapport, maar dit maal ondersteund door bevragingen en enquêtes bij meerdere stakeholders. Wellicht zijn mijn opinies minder coherent verwoord, ik ben dan ook geen consultant ;)

En dan te bedenken dat, zoals zoveel regelgeving, dit gemakkelijk zou kunnen vermeden worden indien men simpelweg had kunnen rekenen op een minimum gezond verstand van alle verkeersdeelnemers. Op plaatsen waar op de weg 50 tot 70km/u kan gereden worden, hoor je als fietser die niet zelfstandig 45 kan, niet te rijden. Uiteraard horen SP's dan op het fietspad. Het massaverschil van de voertuigen, en het snelheidsverschil, is levensgevaarlijk voor de SP rijder, wat ook regelmatig wordt aangehaald in het rapport.

De SP-rijder zou dan, met gezond verstand, goed kunnen doorrijden op de lange, weinig gebruikte fietspaden in de buitengebieden. Waar je sowieso slechts heel sporadisch een verloren fietser kruist. En telkens bij het naderen, en passeren, van een andere fietser, vertraag je tot +-25.

Ik zie echter vaak op fora dat de gemiddelde SP koper het profiel opgefokte mid-lifer in lycra is, die door 300 Watt extra in de benen een tweede jeugd beleeft. Kans is dus klein. Denk doorsnee wielerterrorist, maar dan nu op elektrische aandrijving en een fiets die 4x zwaarder is. Gehaaste 'entitled' weggebruikers.

Door SP in Nederland gelijk te schakelen met brommers, verban je ze meteen ook automatisch van de fietspaden. Het is alsof de SP-rijder door de politiek als kanonnenvlees in de frontlinie gestuurd wordt, letterlijk fysiek opgeofferd op het altaar van het nieuwe transport, ter sensibilisatie van de autobestuurder. Door ze als verkeersremmers van vlees en bloed tussen het autoverkeer te mixen en te hopen dat het na een aantal jaar 'brute force' regelgeving wel goed komt. Hier komen ongelukken van, als ze al niet gebeuren...

De SP zal, ondanks alle wishfull thinking, nooit een vorm van massa-transport worden. Voornamelijk door de hoge kost en lage betrouwbaarheid van het vervoersmiddel. Als autobestuurder zal je ze dan ook heel zelden kruisen, en is die geforceerde acceptatie is bij voorbaat gefaald.

Een goed punt dat in het rapport wordt aangehaald, is de snelheid in de bebouwde kom overal en voor iedereen naar 30 brengen. Dan is het tussen de borden van de bebouwde kom voor elke weggebruiker gelijk voor de wet. Heel duidelijk, heel veilig, en ineens heb je er meters en meters aan prachtige fietspaden bij, zonder de minste investering. Dat zeg ik dan als voornamelijk autobestuurder. Geven en nemen...

Als laatste nog dit, het rapport stelt ook duidelijk dat de gemiddelde snelheid op een SP tussen de 27 en 33 ligt. Geheel in de lijn van wat ik had verwacht en vermelde in mijn eerdere posts. Het is echt slechts de zeldzame super forens die dag in dag uit gemiddeld aan 42-45 naar het werk kachelt.

Ik vermoed dat een groot deel van de SP ook simpelweg gekocht wordt als luxe product. Stel je hebt goed gewerkt/verdient boven modaal, je hebt wat te spenderen, je wil eens losgaan op een onderscheidende aankoop, of omdat je buur er 1 heeft. Je wil het beste van het beste. Noem maar op. De stromers zien er dan ook erg gelikt uit, een beetje de audi (insert random luxury car) onder de fietsen. Bruut design, stevige goed afgewerkte fiesten. De hoge prijs alleen al rechtvaardigt soms de aankoop.

Dan blijkt dat niet iedere SP'er ten allen tijde ook 45km/u durft te rijden. Mensen die niet gewend zijn om bvb met de motor te rijden, die een minder ontwikkeld stuurgevoel hebben.... Volgens mij wordt de SP even vaak verkocht omwille van de krachtige acceleratie en het moeiteloos 30-35 kunnen rijden. Die mensen willen en zullen dus niet het maximum uit de SP halen, maar worden wel verplicht een precaire plaats op de openbare weg in te nemen die totaal niet strookt met de manier van rijden die ze doen.

De regelgeving is een ware puinhoop. Het beste en meest eenvoudige was geweest een extra categorie tweewielers te definiëren, en met onderborden te bepalen waar ze wel en niet mogen rijden. Dit gaat prima voor de meeste andere tweewielers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
jimh307 schreef op zondag 18 april 2021 @ 14:05:
[...]

Nope ;)

Het gaat er om hoe snel een accu leeg getrokken kan worden zonder dat het verlies te zwaar gaat wegen. Uit het stopcontact komt niet meer stroom bij een grotere accu, alleen kost het opladen van een groter pakket meer stroom, maar je kunt er dan ook verder op komen.

De snelheid waarmee ontladen wordt zegt iets over hoe efficiënt een accu zijn energie kan leveren anders gaat er een steeds groter deel op aan warmte en dat is energieverlies.

De stroomkosten voor een SP is ongeveer 20 Wh/km. Voor 50 kilometer betaal je 23 cent uit het stopcontact. De slijtage van de accu kost veel meer dan die 23 cent per lading.
Ik bedoel dus de stroom plus de accukosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-07 07:02
[...]
k zou willen dat bromfietsen en PD’s op het fietspad binnen de bebouwde kom worden toegestaan en dan bijvoorbeeld maximaal 30 km/h mogen rijden. Je kunt toch gewoon je snelheid aanpassen wanneer het druk is op het fietspad?
Niet alleen doet niemand dat, ik kan me niet heugen dat een scooter niet veel harder ging dan 30kmpu en dat is echt niet alleen de jeugd, ook ouderen sjeesten me vroeger in volle vaart voorbij. De ene keer in het jaar dat ik een niet opgevoerde scooter maakt me ongeveer van mijn fiets valen van verbazing.

Betreft pedelecs zit je dan nog met een fiets die legaal 45 kan, niet heel hoorbaar is en waarvan de berijder instinctief elk stukje luwte meepakt (snap ik helemaal). Langs de Weespertrekvaart ligt een heel breed fietspad (ruim 5 meter), maar het is ook een druk fietspad en een Stromer is daar echt een vos in het kippenhok.

Het vergelijk met een racefiets gaat ook niet helemaal op... die levert het zelf en zal eerder inhouden (ja er zijn dwazen). Het probleem met racefietsen zie je vaker buiten de spits als ze zich in groepjes voortbewegen en daarbij forse snelheid ontwikkelen en door de grote van de groep teveel wegdek innemen (en daardoor makkelijk asociaal worden).

25kmpu is een arbitraire snelheid, maar hier in Amsterdam snap ik hem helemaal. Het is nu echt veel prettiger op het fietspad nu er iets is gedaan aan de brommers en de scooters, mijn zoon kan nu ook gewoon weer naar school fietsen zonder dat er weer een idioot voorbij komt jassen met 50kmpu.

Ik snap het sentiment helemaal en het is zeker niet ideaal, maar de snelheidsverschillen op het fietspad (toch kwetsbare gebruikers) waren echt te groot.

@Amos_x Een gewone fietser rijdt 15kmpu-20kmpu, een brommer/pedlec (en scooter0 halen meer dan het dubbele. Het snelheidsverschil wat je als brommerrijder ervaart op de autoweg ervaarde een fietser elke dag. Betreft de gevolgen?;

Ga eens voor een muur staan en ren er met 10kmpu tegenop. Ik gok dat je wel wat hoofdpijn hebt, je voor vanavond wel klaar bent en zelfs een goede kans op een hersenschudding. Met een fiets zijn de snelheden nog hoger. een frontaaltje met 25kmpu (verzamelde snelheid!) is een goede kans op de IC (helaas bevestigd toen we de IC bezochten voor mijn schoonvader, alle andere bedden van het AMC waren fietsers...). Gelukkig heb je niet zomaar een frontaaltje (van het type boem is ho, dus geen kinetisch verlies door doorrollen), maar mensen onderschatten echt wel een beetje de krachten die bij een botsing loskomen.

Alles en iedereen door elkaar met 30kmpu zou waarschijnlijk wel helpen in de ongelukken, gewoonweg omdat de snelheid op drukke punten nog meer zou dalen (De oplossing achter CS Amsterdam is om gewoon alles door elkaar te gooien zodat fietsers wel moeten stoppen... bizar). Ik vind de fietsstraten in Amsterdam dan ook vaak wel werken, al hebben we hier in Diemen een autostraat met parkeervakken en dat is weer zwaar klote omdat dat een klassiek momentje is van inschattingsfoutjes.
Een andere optie is de maximumsnelheid voor bromfietsen te verhogen naar 50km/h, want dan kom je veel beter met het verkeer mee.
Ja, die heb ik nooit helemaal begrepen. Wat dat betreft lijkt me 50km met 10% overdrijving veel meer overeenkomen met de snelheid van het wegverkeer, 45 is het gewoon net niet.

[ Voor 24% gewijzigd door roffeltjes op 09-05-2021 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-06 16:47
roffeltjes schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:41:
[...]

Niet alleen doet niemand dat, ik kan me niet heugen dat een scooter niet veel harder ging dan 30kmpu en dat is echt niet alleen de jeugd, ook ouderen sjeesten me vroeger in volle vaart voorbij. De ene keer in het jaar dat ik een niet opgevoerde scooter maakt me ongeveer van mijn fiets valen van verbazing.
Afgelopen weekend nog mee gemaakt. Rij ik op het fietspad (daar mag ik komen met de speed pedelec) in stand Turbo net boven de 40 km/u. Hoor ik ineens wat aankomen van achteren. Niet zo snel maar het kwam mij wel inhalen. En ja hoor een snorscooter, dus zonder helm, met ongeveer 50 km/u mij voorbij zetten.

Nu was ik niet verbaast dat het gebeurde. Maar het is wel bezopen hoe vaak het gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
DDDikkiedik schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:10:
[...]

Ik bedoel dus de stroom plus de accukosten.
Voor de accu kosten mag je +-1 euro per lading reserveren. Die kosten haal je echt wel. Daarbij 23 ct voor de lading en je bent per lading 1,23 euro armer. Daar heb je nog geen liter benzine voor, dus het blijft voordelig rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

jimh307 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:51:
[...]

Voor de accu kosten mag je +-1 euro per lading reserveren. Die kosten haal je echt wel. Daarbij 23 ct voor de lading en je bent per lading 1,23 euro armer. Daar heb je nog geen liter benzine voor, dus het blijft voordelig rijden :)
Mag ik vragen hoe je aan die +/-1eur/lading gekomen bent? is dat voor een standaard 500kWh batterij?

Ik kom aan 2eur/kWh ongeveer. Stromer 983kWh batterij van +/-2000eur (nieuwprijs) en 1000 laadcycli bijvoorbeeld. Maar ieder zijn rekenkunde, daarom dat ik het vraag. Aantal laadcycli is natuurlijk kei lastig te weten te komen.

Eigenlijk als je dit bekijkt, dan betaal je idd meer aan de accu dan aan de energie. Bij elektrische autos is het dus juist hetzelfde, net zoals thuisbatterijen. De accu wordt dus een 'verbruik' op zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
500 Wh batterij kost ongeveer 500 euro en kan 500 laadcycli aan. Dat is dan 1 euro per lading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
bjp schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:27:
[...]

Mag ik vragen hoe je aan die +/-1eur/lading gekomen bent? is dat voor een standaard 500kWh batterij?

Ik kom aan 2eur/kWh ongeveer. Stromer 983kWh batterij van +/-2000eur (nieuwprijs) en 1000 laadcycli bijvoorbeeld. Maar ieder zijn rekenkunde, daarom dat ik het vraag. Aantal laadcycli is natuurlijk kei lastig te weten te komen.

Eigenlijk als je dit bekijkt, dan betaal je idd meer aan de accu dan aan de energie. Bij elektrische autos is het dus juist hetzelfde, net zoals thuisbatterijen. De accu wordt dus een 'verbruik' op zich.
Stromer is reteduur met hun accu's. Daar kom je uit op 2 euro per lading, maar bij een reguliere fiets is dit ongeveer 1 euro per lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
jimh307 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:51:
[...]

Nou, ik rijd in een elektrische auto, en samen met de kosten voor verzekering en onderhoud ben ik echt niet voordeliger uit. Maar goed, de gezondheidswinst is er natuurlijk ook nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
Amos_X heeft een behoorlijk discussie gevoerd over wel of niet een SP of E-bike met dongle. Het is ook mijn dillema.
Tevens lees ik dat je gek bent als onder een X-aantal kilometer per een SP koopt. Omdat de tijdwinst niet interessant is.

Ik rij nu met een E-bike met dongle rondt. Die 25 km/u grens is voor mij gewoon een no-go. Je merkt wel heel goed dat de gewone E-bike gewoon niet geschikt is voor hogere snelheden.
Ik ben momenteel aan kijken naar een R&M Charger 3 GT hs Rohloff.
Mijn woon/werk is 5 km heen en 5km terug. Niet veel en zeker geen typisch SP terrein. Ben ik nu gek om een SP te kopen?

Ik zou ook een R&M Charger 3 GT Rohloff kunnen kopen (gewone E-bike). Ik koop dan in feite dezelfde fiets maar dan zonder SP mogelijkheden. Ik plaats er dan vervolgens weer een dongle in. Dit maakt het prijsverschil tussen de E-bike en SP ongeveer 500 euro. En dan heb ik de betere koplamp nog niet eens.

Die 500 euro vind ik het wel waard om het nu een keer wel volgens de regels te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StarC
Het is niet gek als je het niet voor de tijdswinst doet (want die is er waarschijnlijk maar in zeer beperkte mate), helemaal als je op- en afzetten en opbergen van je helm meerekent bij de rit met de SP :).

Ik heb zelf een R&M Supercharger Rohloff; heerlijke fiets en ik merk dat deze gemaakte is voor snelheden tussen de 35-42/3 (de laatste paar km/u kan ie ook wel, maar daar moet je wel voor werken en vrij hard trappen. Ten opzichte van de fiets van mijn vrouw (e-bike met dongle en Nexus 8 naaf) een groot verschil. Met die fiets (damesmodel) 'durf' ik op rechte stukken niet harder dan 37/8, om nog maar te zwijgen over de wegligging in bochten en het feit dat de remmen ook niet bij uitstek geschikt zijn voor die snelheden.

Voor 5km enkele reis kan je mogelijk ook overwegen om een gewone fiets met Rohloff te nemen, dat fietst namelijk óók heerlijk, helemaal icm een riemaandrijving...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Deze jongen gaat niet meer terug naar een gewone fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:04

Pazo

Mroaw?

Even kort mijn ervaring;
Ik ben sinds 2 maanden ook SP-rijder (2de hands Stromer ST1X) en dus aardig nieuw op dit gebied. Ik gebruik deze om dagelijks mee naar mijn werk te rijden (7km enkele reis), waar ik voorheen een scooter gebruikte (11 jaar lang gedaan, deze was gewoon op). Mijn scooter liep echter iets harder, zo'n 55. Dan kan je beter meekomen in het verkeer binnen de bebouwde kom. Ik merk ook dat een SP met 45 (en dan moet je niet vol wind tegen hebben want dan haal je dat niet / hou je dat niet vol) niet voldoende is en regelmatig gevaarlijke situaties oplevert. Dat komt anderzijds ook omdat auto's (in mijn woonplaats) vaak eerder 60-65 dan 50 rijden in bebouwde kom. En als je zelf dan net 40 haalt, is het snelheidsverschil groot. Ik hoef niet ver te rijden in de bebouwde kom, schat zo'n 2 km, de andere 5km zijn buiten de bebouwde kom en op een breed en overzichtelijk fietspad. Ik merk binnen de bebouwde kom dat er regelmatig irritatie is van automobilisten. Heb regelmatig dat ze toeteren, of dat ze erg dicht langs me gaan inhalen en/of afsnijden om 'aan te geven' dat ik er volgens hen niet thuishoor. Tevens is het een weg waar ook regelmatig vrachtwagens rijden. Die blijven er meestal dan achter hangen, maar je voelt je dan wel opgejaagd. Ik betrap mij er steeds vaker op, dat als het slechter weer is of waait, dat ik het fietspad neem ipv de weg waar ik eigenlijk hoor. Ik doe dan zeker rustig aan, max circa 30km per uur. Mocht de politie mij dan aanhouden dan hoop ik maar dat ze mijn standpunt begrijpen en het gedogen.

Buiten de bebouwde kom gaat het eigenlijk prima. Ik vind het leuk om zo veel mogelijk boven de 40 te rijden dus trap wel stevig door. Gelukkig is het een lang, overzichtelijk en breed fietspad waar het makkelijk kan. Ik geef standaard altijd een korte toeter als ik een fietser ga inhalen, en ga dan zo ver mogelijk naar links. Gaat altijd goed, al heb ik wel het gevoel dat de meeste fietsers even in de war zijn dat ze wel een toeter horen, maar vervolgens geen geluid (van een brommer / scooter die ze dan verwachten).

[ Voor 0% gewijzigd door Pazo op 12-05-2021 21:54 . Reden: typo ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Pazo schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:48:
Ik geef standaard altijd een korte toeter als ik een fietser ga inhalen, en ga dan zo ver mogelijk naar links. Gaat altijd goed, al heb ik wel het gevoel dat de meeste fietsers even in de war zijn dat ze wel een toeter horen, maar vervolgens geen geluid (van een brommer / scooter die ze dan verwachten).
ik heb een gewone bel op mijn SP erbij gezet, werkt fantastisch goed om aan te geven dat je sneller rijdt, zonder af te schrikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:04

Pazo

Mroaw?

bjp schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:58:
[...]

ik heb een gewone bel op mijn SP erbij gezet, werkt fantastisch goed om aan te geven dat je sneller rijdt, zonder af te schrikken.
Dat is misschien wel een goede oplossing ja. Eentje om te onthouden (y)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Na de aankoop van mijn SP ben ik nog op zoek naar een helm.
Helmen zijn er in veel merken, kleuren, maten en uitvoeringen.

Tijdens de proefrit heb ik een goedkope Abus helm opgehad. Dat was een waardeloos ding. Het zat vooral erg slecht. Ik had er zichtbare drukpunten van op het hoofd.

Mijn belangrijkste eis is het comfort. Een helm moet in eerste plaats gewoon lekker zitten. Ten tweede mag deze in de zomer niet (te) warm zijn. Opties/uitrustingsniveau's moet ik me nog in verdiepen. Prijs max. 200 euro maar liefst ongeveer 150 euro.

Wie o wie kan er goede tips geven over comfortabel zittende helm die in de zomer niet (te) warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renoir
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-07 13:44
Ik heb uiteindelijk voor een giro bexley gekozen omdat deze bedekte oren heeft en een vizier. Het vizier ben ik medium enthousiast over omdat deze vrij ver van je gezicht staat waardoor het snel beslaat. Het bedekken van je oren voorkomen heel veel ruis. Met mn abushelm had ik daar veel last van.

Niet de goedkoopste en warm in de zomer maar kwam voor mij toch als beste uit de bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
Hier ook een Giro Bexley. In de winter met een hoofdband eronder (helpt ook direct tegen het windgeluid). Verder windblox erop. De cat ears gebruik ik zelf niet. Het vizier ook niet. Evt een zonnebril.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Abus Pedelec ACE 2.0 is een goeie en nog (soms) redelijk van prijs. Ik heb hem vorig jaar voor 150 kunnen kopen.

Die oorkleppen zijn zalig tegen wind, en het vizier vind ik praktisch tegen insecten (bij 40-45km/u).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h1ttent1t
Ik heb een Lazer Anverz: in de winter de schaal erop klikken en goed warm, in de zomer die schaal eraf en heel veel ventilatie!

Voor windgeruis doe ik oordopjes voor motorrijders (Alpine Motosafe), dat werkt goed vind ik. Filtert veel ruis weg en je hoort alles nog van het verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Ik zet ze op een lijstje. Ik heb nog een week of 10 om een keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

bekijk mss ook Bontrager > WaveCel

https://speedpedelec.org/speed-pedelec-helm/

kijk vooral naar het correcte keurmerk voor Nederland: NTA 8776)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Bontrager had ik ook gevonden. Ik heb wel gemerkt dat naast de Abus helmen, de overige merken/modellen niet breed verkrijgbaar zijn in de reguliere winkels.

Ik weet dat het keurmerk verplicht is. Moet er alleen wel aandenken dat ik er bij aankoop op let. Aan de andere kant. Als ik in de fysieke winkel vraag om een Speed Pedelec helm mag ik er vanuit gaan het keurmerk aanwezig is.

[ Voor 10% gewijzigd door Athome op 16-05-2021 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renoir
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-07 13:44
Athome schreef op zondag 16 mei 2021 @ 00:00:
Aan de andere kant. Als ik in de fysieke winkel vraag om een Speed Pedelec helm mag ik er vanuit gaan het keurmerk aanwezig is.
Daar zou ik bij een speed-pedelac speciaalzaak wel van uit gaan, bij andere fietsenzaken niet.

Overigens, staar je vooral niet dood op het vizier. Ik gebruik zelf ook vaak een transparante mountainbikebril van de decathlon, kost je 5 euro en zit prima. Sluit je ogen veel beter af voor wind en vliegjes en beslaat niet door je adem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Ik rij zelf ook motor. In de helm draag ik ook liever een zonnebril dan dat ik het zonnevizier van de helm gebruik.
Een bril dekt de ogen beter af en is beter schoon te houden. Een vizier op de fietshelm vind ik daarom ook totaal niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achiel007
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-07 22:43
Zelf heb ik de Abus pedelec zonder vizier. Het vizier staat vaak té ver van je ogen zodat je er toch nog tocht achterlangs krijgt. Voor de rest heeft hij een achterlicht en een regenkap en heel veel ventilatie. Helmen zijn in de aanbieding bij as adventure toevallig https://www.asadventure.nl/c/promoties/bike-promoties.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:55
De toeter van mijn Stromer ST2 is stuk. Poosje geleden deed hij het ook al niet. Ik heb toen geprobeerd om de toeter uit het frame te halen, maar de toeter kun je niet van de buitenkant los schroeven.... Met een compressor heb ik alles toen schoon geblazen en wonder boven wonder deed de toeter het toen weer.

Helaas doet hij het nu dus weer niet, ik wil er graag een nieuwe toeter in monteren. Volgens mij moet de toeter vanuit de accu kamer losgeschroefd worden, maar daar zit een plaat voor. Iemand hier ervaring mee of ergens een linkje hoe de toeter gemonteerd is?

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h1ttent1t
Luchtenburger schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 20:12:
De toeter van mijn Stromer ST2 is stuk. Poosje geleden deed hij het ook al niet. Ik heb toen geprobeerd om de toeter uit het frame te halen, maar de toeter kun je niet van de buitenkant los schroeven.... Met een compressor heb ik alles toen schoon geblazen en wonder boven wonder deed de toeter het toen weer.

Helaas doet hij het nu dus weer niet, ik wil er graag een nieuwe toeter in monteren. Volgens mij moet de toeter vanuit de accu kamer losgeschroefd worden, maar daar zit een plaat voor. Iemand hier ervaring mee of ergens een linkje hoe de toeter gemonteerd is?
Gebruik de zoekfunctie eens op stromerforum.nl of stel daar de vraag; dat is daar zeker al eens aan bod gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-07 13:37

Metro2002

Memento mori

Athome schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:42:

Mijn woon/werk is 5 km heen en 5km terug. Niet veel en zeker geen typisch SP terrein. Ben ik nu gek om een SP te kopen?
Gek is een groot woord maar zoals al opgemerkt is, de tijdwinst is echt nihil. Als je van begin tot eind 45km/u kan rijden dan scheelt het je maximaal 5 minuten tov 25km/u fietsen op een ebike of normale fiets. In de praktijk zal je denk ik eerder het over 1 a 2 minuten tijdswinst hebben. Als je route ongunstig is omdat je op de weg moet op bepaalde plaatsen terwijl het fietspad bv via een kortere route loopt dan kan het zomaar zijn dat je zelfs langer onderweg bent... en het prijsverschil met een reguliere fiets of ebike is wel flink groot.

Voor zo'n afstand zou ik zelf niet eens een normale ebike overwegen laat staan een spedelec maar als je het leuk vindt of je route is gunstig dan moet je het vooral doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Het gaat mij ook totaal niet om de tijdswinst.
Ik gebruik een E-bike omdat ik op een gewone fiets bijna niet fiets. Na de overstap naar een E-bike ging ik van 1000 km in 10 jaar naar ongeveer 3000 km per jaar.
Dus die stap behoeft geen uitleg, lijkt mij.
De reden dat ik een E-bike meer gebruik is dat je onder alle omstandigheden "iemand" hebt die je helpt en daardoor minder snel de moed laat zakken als het wat tegenzit (brug op of wind tegen)

SP of E-bike.
Ik heb nu 2 E-bikes gehad met een dongle. Gewoon omdat ik die 25 km/u grens te laag vind liggen. Maar ik hoef ik niet zo nodig 45 km/u te fietsen. Afhankelijk van de wind fiets ik vrijwel altijd ergens tussen 25 en 33 km/u. Ik gebruik de hoogste ondersteuningstand dan ook alleen bij veel wind tegen of veel wind mee. Op een SP zal dat niet anders zijn.
Mede door deze snelheid heb ik merkt dat de gebruikelijke prijsklasse (ongeveer 2500 euro) E-bikes niet gebouwd is voor dit soort snelheden.
Ik ben dus gaan kijken voor een E-bike die wel dat soort snelheden aankan (al snel 4000 euro kwam ik op uit). Dan blijkt dat de stap in prijs van E-bike naar SP ineens niet zo groot meer is. Daarom de keuze voor een SP.
Ook geen (potentieel) gezeur met dongles meer.

[ Voor 8% gewijzigd door Athome op 04-06-2021 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

goeie keuze :)

ik rijd ook gewoon meer sinds de SP. Eigenlijk ook meer voor het plezier dus niet enkel WW (hoewel in het laatste jaar WW eigenlijk bijna 0 is wegens thuiswerken).

Het handje in de rug dat duwt is en blijft een zalig gevoel.

Bij mij is de combinatie om snel naar de stad te rijden en vlot parkeren wel ideaal voor een snelle boodschap. En af en toe een echt lange tocht in het weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Ik ben aan kijken voor een fietshelm. Het valt mij op dat vrijwel alle helmen voor een Speed Pedelec verlichting achterop hebben of een voorziening daarvoor.

Hoe zinvol/noodzakelijk is deze voorziening. Ik echt wel een reden verzinnen maar in eerste instantie vind ik toch een gimmick.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:55
h1ttent1t schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 08:04:
[...]

Gebruik de zoekfunctie eens op stromerforum.nl of stel daar de vraag; dat is daar zeker al eens aan bod gekomen.
Ik had daar al even gezocht. Ik kan daar wel vergelijkbare problemen vinden, maar dan is de oplossing reparatie door dealer, meestal onder garantie.
Ik zal daar nog eens beter zoeken en anders de vraag daar posten.

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-07 15:17
bjp schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 12:29:
goeie keuze :)

ik rijd ook gewoon meer sinds de SP. Eigenlijk ook meer voor het plezier dus niet enkel WW (hoewel in het laatste jaar WW eigenlijk bijna 0 is wegens thuiswerken).

Het handje in de rug dat duwt is en blijft een zalig gevoel.

Bij mij is de combinatie om snel naar de stad te rijden en vlot parkeren wel ideaal voor een snelle boodschap. En af en toe een echt lange tocht in het weekend.
Ik heb hetzelfde :)

Heb WW verkeer van 8 kilometer enkele reis met een paar lange rechte stukken op een fietspad waar SP's ook welkom zijn, heerlijk fietsen daar.

Daarnaast nog een Giant sport/tourfiets die ik gebruik als ik met mijn vriendin ga fietsen of als we ergens samen naar toe gaan maar ik merk dat ik dan dat duwtje in de rug ook erg mis 8)

Trouwens nog een pro tip voor Amersfoorters (net als ondergetekende) je kunt nu op de website van de gemeente ontheffing aanvragen om ook op normale fietspaden binnen de gemeente met je SP te mogen rijden. Was een no-brainer want op de weg vind ik het vaak onprettig al ligt het aan het tijdstip van de dag en waar je fietst.

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Pagina: 1 ... 10 ... 38 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.