Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Speed Pedelec topic.

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste
Acties:

• World Citizen
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23:09
@Renoir Dank voor die bevestiging. Ik was eigenlijk aan het kijken naar fietsen met max 500w accu's. Je kunt er dan nog een extra accu op monteren ergens tegen het frame word mij verteld, maar dat zie ik niet zo zitten.

Een RM heeft dat netjes in het frame.

Ik werd namelijk door een FM gezegd dat ik met mijn route (30/35km per dag) naar een 1000w moet kijken. Als jij inderdaad 70 doet met 1000w, dan moet dat voor mij geen probleem zijn.

Ik moet zeggen erg blij te zijn met verschillende fietsenmakers in onze buurt. Wij krijgen vanaf volgende week voor 3 weken 6 fietsen te leen (is wel een bedrijfsdeal).

Een enkele kleinere winkel kan gewoonweg niet dit soort acties doen omdat ze de kracht en voorraad niet hebben.
Maar mijn bescheiden en vriendelijke verzoeken om een leenfiets te krijgen werden bij de wat grotere met open armen ontvangen. Ik hoefde ook geen moeite te doen... nog voor ik het daadwerkelijk kon vragen stelde ze al voor om een week of 2 te testen. "je moet geen S Pedelec kopen zonder uitvoerig te testen" was het antwoord.

Ik hoop ze zo een beetje allemaal tegelijk te krijgen voor een mooie foto, maar dat gaat er om hangen. In een periode van 6 weken krijgen we dus onderstaand te leen voor ongeveer periodes van een week tot 2 weken.

Het lijstje nu is:

Rieser Muller Superdelite
Rieser Muller Supercharger 2
Stromer ST1
Stromer ST2
Flyer Goroc 2
Flyer Upstreet 6
Klever X SPEED PINION
Gazelle Ultimate speed 380

• bjp
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 07-06 09:55
top actie! Veel fietsplezier :-)

en correct met mijn ervaring: je kan vrij gemakkelijk de fiets voor een dagje (of meer) lenen. Dat ging zowel bij QWIC, Stromer als Klever in mijn geval.

• Renoir
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 14-06 16:30
@World Citizen Echt te gek dat je er zoveel kan testen in een paar weken tijd. Mij FM vertelde me dat verschil in afwerking tussen st1 en st2 erg groot is en ze st1 klanten veel vaker met gebreken terug kwamen.

• World Citizen
Zouden mensen hier eventueel willen posten welke helm ze hebben?

Ik ga nu de grote zoektocht tweaknerd roundup van Helmen maken, en ben wel benieuwd of hier mensen heel bewust een specifieke helm hebben gekocht. En of dat een design reden heeft of een functionele reden maakt me niet uit..

Of als je heel bewust een helm niet hebt gekocht.

• Achiel007
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 23:50
World Citizen schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:39:
Zouden mensen hier eventueel willen posten welke helm ze hebben?

Ik ga nu de grote zoektocht tweaknerd roundup van Helmen maken, en ben wel benieuwd of hier mensen heel bewust een specifieke helm hebben gekocht. En of dat een design reden heeft of een functionele reden maakt me niet uit..

Of als je heel bewust een helm niet hebt gekocht.
Perfect, ben ook aan het zoeken voor een helm, kan er weinig van vinden. Tot nu toe kom ik uit op de Abus, de meest luxe, Pedelec ace 2.0

• h1ttent1t
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 15-06 13:35
Ik heb een Lazer Anverz MIPS, heel tevreden van. Veel ventilatie in de zomer en in de winter kan je er een Aeroshell opzetten. Ik heb mij een extra fluo Aeroshell aangekocht om wat meer op te vallen in de donkere dagen. Heeft ook een vizier maar dat gebruik ik niet.

Maar ik zou vooral enkele helmen passen voor je definitief betaalt, want ieder hoofd is anders.

• World Citizen
Achiel007 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:55:
[...]

Perfect, ben ook aan het zoeken voor een helm, kan er weinig van vinden. Tot nu toe kom ik uit op de Abus, de meest luxe, Pedelec ace 2.0
Ik ben niet zo een fan van die hight tech helmen die er fancy en snel uitzien. Dus ikzelf heb dit nu op het lijstje staan als potentieel, en ik vind de eerste (foto van man met witte helm) het mooist

Merk: Explore Thousan (ruime keuze in kleuren)
https://www.explorethousand.com/collections/bike-helmets

Merk: Egide Paris
https://www.egide-paris.com/en/casque-egide/atlas-indigo-en/

Yakkay
http://www.yakkay.com/
(modellen zoals een petje, maar wel met bescherming en een kinstrap)

• h1ttent1t
Euhm, ik vermoed dat je in Nederland woont, dan moet je helm wel NTA 8776 gekeurd zijn he. Ik zie hier enkele exemplaren bij jou verschijnen die dat waarschijnlijk niet zijn.

En ieder zijn smaak, maar bij sommige helmen zou ik eerder een paard kopen ipv een speed pedelec :D

• bjp
ik heb de ABUS Pedelec 2.0 in het geel. Werkt goed, ook aan de oren wat minder windgeluid. Het Vizier vindt ik ook plezant tegen wind en vliegende beestjes :D

• Nivve
  • Registratie: februari 2016
  • Niet online
Heb de Bontrager Rally. Heeft geen zichtbaar label, maar is wel degelijk NTA 8776 gekeurd.

Opvallendheden:
- Mij bevalt de zonneklep erg goed, vooral in de regen (wanneer het niet recht van voren komt). Stukken beter dan een vizier wat je zicht erg beperkt als er regen op valt. Is alleen niet eraf te halen mocht je het willen.
- Totaal geen windreductie, dus Cat Ears of iets dergelijks zijn toch wel noodzakelijk om je oren te beschermen.

Voor de rest is het gewoon een goed ventilerende helm.

• Renoir
Ik heb een giro bexley. Voorheen een abus helmpje gehad.

Twee redenen waarom ik de giro heb gekocht:
- cat ears om ruis te onderdrukken, scheelt heel veel
- vizier. Ben er medium tevreden over. Zit ver van je gezicht dus bij hoge luchtvochtigheidsgraad beslaat deze snek. Heb er een 5 euro decathlon transparante mountainbikebril bij voor als het vizier niet zn werk doet

Verder tevreden, zit erg comfortabel.

• ObsessedBelgian
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 14-05 11:27
Na nog geen 2 weken is mijn batterij van mijn flyer opnieuw kapot. Na het opladen vandaag viel mij op dat mijn batterij maar op 91% stond, oplader zei dat hij opgeladen was. Fiets ermee en na nog geen 100 meter fietsen valt de fiets uit Gaat niet meer aan. Batterij laadt ook niet meer op en als Ik op het knopje voor de resterende capaciteit te bekeken dansen de lampjes.
Ik ga morgen met de batterij naar de fietsenmaker, kan moeilijk geloven dat een gloednieuwe batterij kapot gaat na nog geen 2 weken. Fiets is gewoon niet goed herstelt na de laatste keer..

• died73
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 13-06 14:35
Ik heb een Bondrager wavecell charge. Fijne helm, en komt goed uit de tests qua bescherming. Je gaat toch 45 km/h op zo’n Stromer ST1

• jeroni1976
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 15-05 09:57
Goede morgen,

Ik kom hier om jullie om advies te vragen,
ik ben fulltime maaltijd delivery rijder.
Ik doe dit momenteel op een snorbrommer,maar vanwege de vele kilometers en onderhoudskosten overweeg ik de stap naar een Speedpedelec vanwege de snelheid beter voor mijn lijf en ik fiets gewoon graag.

Mijn grootste punt is Actieradius,ik rijd met mijn snorbrommer gemiddeld 130 kilometer per dag soms wat minder soms wat meer, per week rijd ik minimaal 700 kilometer.

Ik wil graag een speedpedelec(ik denk een stromer)met snelle acceleratie en vrij simpel op topsnelheid te krijgen,maar wat ik al eerder vermelde hoe kom ik aan die 130 kilometer minimaal per dag, ik wil niet op standje 1 of 2 rijden om die actieradius te kunnen halen(als ik op stand 1 2 ook makkelijk top snelheid kan halen dan is dat een ander verhaal)maar we weten allemaal als je iets snels hebt wil je ook snel)

Graag wil ik ook advies als stromer de keus is,welke stromer st 2 3 5?
En wellicht kan iemand mij iets vertellen over de onderhoudstermijnen en de kosten

Bedankt alvast

Groet Jeroen

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 14-06 21:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Over die 130 km: is dat non-stop of heb je ook rustmomenten als je moet wachten om de volgende maaltijd rond te brengen of bij een pauze? Dan kun je de fiets natuurlijk opladen.
130 km actieradius is natuurlijk best veel. Voor de ST3 en ST5 wordt dat al niet gegeven in stand 1. Stand 3 is 60-70 km, dus voor 130 km heb je een dubbel zo grote accu nodig. Of je moet met twee accu's werken, 's morgens rij je er eentje leeg, 's middags de andere.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• bjp
beetje ervaring met een nieuwe ST1 met de grootste batterij (983Wh) in Belgisch Vlaams-Brabant (beetje heuvels), i.v.m. bereik:

stand 1 : tot 170km (rij je typisch 30-35km/u)
stand 2 : 90-100km is doenbaar (dan rij je tot 40-42km/u vrij eenvoudig)
stand 3 : +/- 70km (dan rij je vrij gemakkelijk 45km/u)

Met wat bagage kan dit wat zaken natuurlijk (op ST1 mag je tot 22.5kg op het rekje zetten). Dit hangt ook af van de wind, of het echt koud is, ...

Mits wat bijladen gedurende je pauzes kan je dit zeker verlegen tot 130km. Vraag is dan hoesnel je door de laadcycli van je batterij bent (500-1000x, weet iemand dit?). Ik heb al 125km op een dag gedaan, met wat oplanden tijdens een pauze.

Kijk misschien naar de R&M of Trek met dubbele batterij, dan zit je aan 1125Wh samen (625+500). Er was ook een Zwitsers merk met nog grotere batterijen (2kWh en meer), maar kom niet op de naam terug.

Klever werkt aan een 1200Wh batterij.

• h1ttent1t
bjp schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:38:
Er was ook een Zwitsers merk met nog grotere batterijen (2kWh en meer), maar kom niet op de naam terug.
Speedped is de naam, maar amper lokale dealers in België en Nederland.

• bjp
h1ttent1t schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:41:
[...]

Speedped is de naam, maar amper lokale dealers in België en Nederland.
Juist dat was het! Hier is de tabel met batterijen en hoever je ermee geraakt op basis van snelheid:
https://www.speedped.com/technik

• jeroni1976
Bedankt ,

Inderdaad is 130 gemiddeld best hoog.
Ik heb max 2 uur laadtijd per dag.

Wat is jullie advies ?

Bedankt weer

• bjp
jeroni1976 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:12:
Bedankt ,

Inderdaad is 130 gemiddeld best hoog.
Ik heb max 2 uur laadtijd per dag.

Wat is jullie advies ?

Bedankt weer
kom je regelmatig voorbij dezelfde plaats waar je een batterij kan laden tijdens leveringen? Dan is het gewoon batterijen switchen.

• jeroni1976
Zoals ik al zei ik kan max 2uur aan 1stuk laden per dag.

Maar dan moet ik denk ik een snellader hebben?en extra accu?

In welke stand zou ik dan kunnen rijden,om toch aan de kilometers te komen ,en welke ST word het ?

Bedankt

• bjp
met 2 batterijen dat je afwisselt kan je misschien zelf veel meer laden... je kan met een 1ste rijden, en ondertussen een 2de laden. Dan bij afhaal nieuwe maaltijd bijvoorbeeld, de 2 batterijen wisselen. Zo laad je ook bijna continu, en rijd je ook bijna continu.

• jeroni1976
bjp schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:22:
met 2 batterijen dat je afwisselt kan je misschien zelf veel meer laden... je kan met een 1ste rijden, en ondertussen een 2de laden. Dan bij afhaal nieuwe maaltijd bijvoorbeeld, de 2 batterijen wisselen. Zo laad je ook bijna continu, en rijd je ook bijna continu.
Dat is inderdaad een goede ,maar welke St,en kan ik op deze manier altijd in de hoogste ondersteuning trappen ?

• bjp
kort antwoord: ja.

alles STs kunnen uitgerust worden met alle batterijen ongeveer. Dus welke ST hangt meer af van je budget en persoonlijke wensen (GPS tracking, confort, motorkracht, ...).

ST3 is bijvoorbeeld eentje waar je continu volle bak mee kunt rijden (zo doet een collega dat alvast).

De nieuwe ST2 ken ik niet.

Maar er zijn er andere dan Stromer. Voor continu en veel gebruik raad ik je wel een achterwiel motor, Klever is dan ook een mogelijkheid. Of alvast een riem i.p.v. een ketting bij middenmotor.

Een grote expert ben ik niet, spreek gewoon uit eigen ervaring, ik laat ook het woord aan andere op deze forum :-)

[Voor 33% gewijzigd door bjp op 15-09-2020 12:33]

• jeroni1976
Het gaat voor mij vooral om snelheid met name acceleratie/comfort,en zo min mogelijk onderhoudskosten,.....

Bedankt

• bjp
vergeet bij de onderhoudskosten niet de afschrijving van de batterij (random voorbeeld kan iets van 1000eur over 3 jaar). Hoeveel laadcycli ze juist meegaan weet ik niet. Er bestaan ook winkels waar je de cellen van een batterij kan laten vervangen om de kosten te drukken.

Een goeie FM is natuurlijk ook van groot belang.

Is het een optie om een fiets te leasen/uren? dan heb je controle over de kosten.

• jeroni1976
bjp schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:47:
vergeet bij de onderhoudskosten niet de afschrijving van de batterij (random voorbeeld kan iets van 1000eur over 3 jaar). Hoeveel laadcycli ze juist meegaan weet ik niet. Er bestaan ook winkels waar je de cellen van een batterij kan laten vervangen om de kosten te drukken.

Een goeie FM is natuurlijk ook van groot belang.

Is het een optie om een fiets te leasen/uren? dan heb je controle over de kosten.
lease of huren is inderdaad wel de bedoeling,iemand die mij daar mee kan helpen?

Voor een stromer gaan, of beter een bike met een beltdrive?

ook ben ik aan het kijken of ik niet 1 of 2 fietsen een weekje mag testen, .....

[Voor 5% gewijzigd door jeroni1976 op 15-09-2020 14:10]

• World Citizen
jeroni1976 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:09:
[...]

lease of huren is inderdaad wel de bedoeling,iemand die mij daar mee kan helpen?

Voor een stromer gaan, of beter een bike met een beltdrive?

ook ben ik aan het kijken of ik niet 1 of 2 fietsen een weekje mag testen, .....
Ik heb daar vandaag een hele presentatie over gekregen, en ga dit doornemen en ontcijferen. Als ik een concreet overzicht kan maken zal ik die hier posten.

------------------------

Vandaag de eerste test fietsen ontvangen.

Gazelle Ultimate Speed (ketting)
Gazelle Ultimate Speed 380 (belt)

[Voor 20% gewijzigd door World Citizen op 15-09-2020 17:18]

• ZiMoNe
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 03-06 18:37
Ik ben hier met grote interesse aan het volgen.

Ikzelf ben een heel fervent fietsers (ondertussen al 3 full ironmans op het palmares).

Mijn fietstraject richting werk is 57km enkel (totaal: 114km), normaal doe ik dit met de MTB 1x per week, de rest van de dagen maak ik gebruik van de trein.

Ik heb al lang het idee om een speed pedelec aan te kopen, maar zie het bos niet meer door de bomen.

Na dit topic te doorlezen is 114km wel kantje boordje? en zijn 2 batterijen wel aangeraden? Ik kan 4 tot 6 uur laten tussen heen en terug rit?

• Vlassie1980
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 22:56
ZiMoNe schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:48:

Ikzelf ben een heel fervent fietsers (ondertussen al 3 full ironmans op het palmares).

Mijn fietstraject richting werk is 57km enkel (totaal: 114km), normaal doe ik dit met de MTB 1x per week, de rest van de dagen maak ik gebruik van de trein.

Ik heb al lang het idee om een speed pedelec aan te kopen, maar zie het bos niet meer door de bomen.

Na dit topic te doorlezen is 114km wel kantje boordje? en zijn 2 batterijen wel aangeraden? Ik kan 4 tot 6 uur laten tussen heen en terug rit?
57km enkel is een erg lang stuk. Met een Stromer met dikste accu is het wel te doen mits de weercondities gunstig zijn. Alternatief is een Riese und Muller supercharger met 2 x 500 Wh accu maar de laadtijd op je werktijd is krap.

Mijn Bulls Green Mover heeft het in ieder geval na 30km wel gehad maar dat is ook een speed pedelec met energielabel Z :+

• World Citizen
@ZiMoNe Ik denk dat als je niet in Turbo mode gaat fietsen maar een stand of 2 lager, dat je er net aan gaat komen. Maar eerlijk gezegd denk ik dat je naar een 1000w accu moet kijken.

Elke Bosch fiets kan een extra accu gemonteerd krijgen. Het is alleen afhankelijk van de fiets of deze in of op je frame zit. Maar als het een Bosch systeem is, dan kan het.

Ik overweeg een roundup te maken van alle fietsen die ik kan testen maar voor nu de belangrijkste kritiek van de 2 Gazelle fietsen hieronder.

1.
Het 380 model met riem en traploze versnelling vind ik NIET fijn. Dit omdat je een versnelling te kort komt en je dus in de hoogste stand niet lekker richting de 40km/h kunt komen. je moet dan te veel ronddraaien. Daarnaast moet je aan het handvat draaien om te schakelen. Dit is RSI gevoelig en geeft te veel frictie in je hand. Ik vind het traditionele schakelen met schakelaars aan het stuur veel prettiger werken dan het draaien aan je handvat. Ik krijg zelfs blaren in mijn hand omdat ik een actieve schakelaar ben.

Daar baal ik enorm van want ditzelfde probleem had ik met de Rieser Muller superdelight ook. Die RM heeft ook een traploze naaf versneller, en kwam ook niet lekker aan de 40km/h. En ook bij die RM vond ik het draaien niet fijn.

Mijn voorlopige conclusie in de zoektocht is dus dat ik heel goed moet gaan testen tussen de fietsen hoe die schakel systemen werken. Ik wil natuurlijk het liefst een band ipv een ketting, maar zou het niet willen zoals de Gazelle en RM. Al is een band nog zo fijn, dat weegt niet af tegen fiets gemak op hogere snelheid en fijn schakelen.

Beter en duurder lijkt niet perse fijner dus.

2.
De tutter toeter niet genoeg. Er komt een scherp hoog geluid uit wat niemand in het verkeer herkend. Mensen denken eerder dat hun mobiel afgaat. Compleet het verkeerde geluid voor in het verkeer. Dit moet per direct veranderd worden in het geluid wat een scooter tutter maakt.

3.
Gezien je amper hoeft te trappen is het veel te verleidelijk overal bier te gaan drinken onderweg.

In mijn zoektocht ga ik mij nu dus wat meer focussen op de schakelsystemen en goed kijken wie de hoogste versnelling heeft. Je zult natuurlijk niet vaak 40km/h willen rijden, maar als je het dan wel kunt op een mooi stuk weg... wil je het ook doen. Dat moet dan ook comfortabel zijn.

Ik ga nu 2 weken vakantie in, en 15 October komt er een hele andere reeks aan fietsen te staan die ik kan testen. Hieronder zal een Flyer, Klever, Stromer en Koga zitten.

(owja, het was best koud vanmorgen.. dus koop handschoenen ;) )

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 15-06 14:08

Normaal zou ik zeggen;
Als je de helft van de woon-werk afstand niet met een normale fiets zou doen, dan doe je het dubbele met een speed-pedelec ook niet voor lang.

...maar zo te lezen ben je een geval apart. 8)

Als ik mijn Bosch (1000Wh) op "tour"" zet haal ik de 114km wel.
(Maar niet met veel wind)

Ik doe dagelijks 72km met 1 lading. (50% tour, 50% turbo)
Er is, weer zonder wind,dan nog voldoende over om de accu lang goed te houden. (+/- 20%)

• Renoir
Mijn stromer met 900 watt accu haalt 57km wel maar 't wordt wel krap. Ik zou het er niet op willen wagen. Volgens mij brengt klever binnenkort een 1200 watt accu uit, zie hier wat meer info: http://www.klever-forum.c...p?f=24&t=578&p=5616#p5616

Met zo'n accu zou ik het wel aandurven. Dan het laden. Mijn lader is 250watt en dat betekent volgens mij dat ik zo'n 4 uur bezig ben met laden van leeg naar vol. Met 4 tot 6 uur laden tussen de rit moet je er dus wel komen. Zeker als je een 1200watt accu hebt en hem waarschijnlijk niet leeg zal rijden.

• ZiMoNe
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 03-06 18:37
Ik ben vandaag eens langs geweest bij de FM voor een stromer. Helaas door mijn 1m94 is de keuze ook al wat beperkter.

Ze waren vrij zeker van dat met een st3 57km geen enkel probleem waren in snelste stand....

Wss verkoopspraat, want tweakers zijn de enigste die ik geloof 😄😇

@Renoir ik hou dat zeker in de gaten...wel geen idee of ze dit merk verdelen in belgenland

• bjp
ZiMoNe schreef op donderdag 17 september 2020 @ 19:18:
@Renoir ik hou dat zeker in de gaten...wel geen idee of ze dit merk verdelen in belgenland
jazeker, ik heb er in België kunnen testen. Er was zelf keuze.

• Renoir
ZiMoNe schreef op donderdag 17 september 2020 @ 19:18:
Ik ben vandaag eens langs geweest bij de FM voor een stromer. Helaas door mijn 1m94 is de keuze ook al wat beperkter.

Ze waren vrij zeker van dat met een st3 57km geen enkel probleem waren in snelste stand....

Wss verkoopspraat, want tweakers zijn de enigste die ik geloof 😄😇

Weet dat eigenlijk ook niet. Over de actieradius. Je haalt het vast en zeker. Maar ook met wind tegen en rond het vriespunt? Ja vast, met een paar % batterij nog op de teller. Als je accu verouderd wordt het steeds spannender. Ik zou me er niet heel comfortabel bij voelen.

• jeroni1976
Goede morgen,

Heeft iemand al ervaring met de nieuwe Stromer ST2 met belt drive,

Ik ben nog steeds aan het kijken voor een Speedpedelec met lage onderhouds kosten hoge AC en krachtige motor voor mijn Fulltime job Als Food Delivery,

Bedankt mensen

• h1ttent1t
jeroni1976 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:39:
Goede morgen,

Heeft iemand al ervaring met de nieuwe Stromer ST2 met belt drive,

Ik ben nog steeds aan het kijken voor een Speedpedelec met lage onderhouds kosten hoge AC en krachtige motor voor mijn Fulltime job Als Food Delivery,

Bedankt mensen
Bekijk stromerforum.nl eens, daar ga je veel info over de nieuwe ST2 terugvinden.

• jeroni1976
Thanks

• BertV
Ontwijk fietsen met de nuvinci-versnelling, zeker als je veel km's maakt.

Vanochtend weer problemen met de rotte kies van mijn R&M.
Nu was de kabel losgeschoten. Het "tonnetje" zit vast met een iel-klemmetje dat verdwenen was.

Twee maanden eerder had ik een gebroken kabel.
De kabel moet veel te veel kracht overbrengen en hangt open en bloot onder de achter as.

De trap-frequentie stijgt met de km's door slijtage. Inherent aan het systeem.
Nu een onbruikbare 102 / 103 tpm bij 43km/u.

edit: kabel was gebroken en klemmetje was weg.
Vrijdag de fiets brengen, donderdag klaar. druk, druk, druk.

ok, mijn leasemaatschappij, Friesland lease verdient een pluim.
Ik heb ze alsnog zelf maar gebeld omdat mijn fietsenmaker zo zeker was dat ze niet zouden vergoeden. (andere vertanding dus lagere trapfrequentie)
....ze vergoeden gewoon... Dus de leasemaatschappij is makkelijker dan de fietsenmaker. |:(

nu de rekening:

Ik weet dat de onderdelen duur zijn. Maar hier wordt de hoofdprijs gevraagd?
Ook onderdeeltje "onderhoud" heb ik niet om gevraagd. (heeft hij een maand geleden al daar gehad)

Onderhoud: mijn bel bungelde los aan mijn stuur, maar hij was aan de computer gehangen. Nu zet ik die bel zelf wel vast, maar je begrijpt de "grondigheid" van dat onderhoud.

[Voor 62% gewijzigd door BertV op 31-10-2020 10:20]

• StarC
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 22:27
Ik overweeg momenteel een tweedehands speedpedelec van Riese en Muller waarmee in twee jaar tijd 10k km is gereden. Het betreft een model met 2x500wh batterijen, die als het goed is gelijktijdig leeg- en vollopen. Mijn eigen conclusie is dat de batterijen dus in feite 5k km per stuk gebruikt zijn.

Ik kan heel weinig vinden over het aantal km dat de batterijen in totaal mee zouden moeten gaan. De overige onderdelen van de fiets ken ik goed van mijn huidige trekkingfiets, die zijn erg onderhoudsarm.

• BertV
StarC schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:48:
Ik kan heel weinig vinden over het aantal km dat de batterijen in totaal mee zouden moeten gaan. De overige onderdelen van de fiets ken ik goed van mijn huidige trekkingfiets, die zijn erg onderhoudsarm.
Zoals je boven hebt gelezen heb ik een R&M (met 2x500Wh)
Je hebt gelijk dat de belasting 50% is, met het rijden van dezelfde afstand.

Voorheen had ik een Gazelle met 1x 500Wh accu en die was na 23000 compleet op.
Ik verwacht nu 45000km te halen. In mijn geval zo'n 3 jaar woon-werk.

Nu heb ik 20000km op de teller van de R&M en merk absoluut geen verslechtering van de actieradius.

• StarC
Dat is fijn om te horen. Als ik weer 4 dagen in de week woon-werk verkeer heb dan kom ik rond de 160 km/week. Dan zou ik nog zo'n 4 jaar verder kunnen, lijkt me prima, helemaal omdat ik als ik de tijd heb misschien nog weleens m'n niet elektrische fiets zou pakken.

Verder is het een uitvoering met rohloff naaf (heb ik nu ook), dus de problemen die jij hebt ervaren met de nuvinci-naaf (gaat dat goed sinds september?) zou ik hopelijk niet hebben.

• Dieken Taffert
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 15-06 14:54
Niemand zo'n gekke Bafang power pedelec? Er is bv een E cells Monarch met 2x 750W Bafang hub motor, vering voor en achter, 2x 800+ Wh accu en extra dikke offroad banden.

2300 W piekvermogen, AWD. Dat maakt hebberig en vooral BLIJ! Geen EU typegoedkeuring, zul je bij de RDW moeten halen. Wat kost dat, hoe gaat dat in zijn werk? Iemand ervaring mee?

• Ferry34
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 25-05 16:42
Goeie vraag Dieken.
Er zijn sowieso geweldige e bikes te koop in t buitenland, die hier echter verboden zijn.

Bikonit HD750 bafang hub met 2 x 48v 15ah integrated battery voor 2100 en die gaat 50 km pu.
De 1000 watt ultra bafang met riem 3500 euro die kan 67 km pu.
De 750 kost 1500 maar je bent 650 kwijt voor transport en btw.

Ik twijfel tussen HD750 maar worden net pas geleverd dus ff afwachten. Zien er waanzinnig stoer uit.
Of ik koop zo'n fiets met n 1000 watt kit met 52v die ruim 50 km pu gaat voor 1600

Ik weet heus wel dat t verboden is, hoewel t raar is dat mijn huidige e-bike 35 km pu rijdt en dat mag niet, maar n wielrenner mag wel 50 km pu!?

pioneer KRP600M Kuro 60 inch plasma, gameroom, Onkyo TX 600 met Harman Kardon, xbox 360, xbox one, leagoo shark 1

• Renoir
Ferry34 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 01:45:
Goeie vraag Dieken.
Er zijn sowieso geweldige e bikes te koop in t buitenland, die hier echter verboden zijn.

Bikonit HD750 bafang hub met 2 x 48v 15ah integrated battery voor 2100 en die gaat 50 km pu.
De 1000 watt ultra bafang met riem 3500 euro die kan 67 km pu.
De 750 kost 1500 maar je bent 650 kwijt voor transport en btw.

Ik twijfel tussen HD750 maar worden net pas geleverd dus ff afwachten. Zien er waanzinnig stoer uit.
Of ik koop zo'n fiets met n 1000 watt kit met 52v die ruim 50 km pu gaat voor 1600

Ik weet heus wel dat t verboden is, hoewel t raar is dat mijn huidige e-bike 35 km pu rijdt en dat mag niet, maar n wielrenner mag wel 50 km pu!?
Een wielrenner heeft zich ook aan het snelheidslimiet te houden hoor. En jij mag prima 35 op een ebike mits dat op de betreffende weg is toegestaan. Alleen de ondersteuning moet stoppen bij 25.

• bjp
berg af in Oostenrijk reed ik >70km/u met een fiets zonder motor...het 'mag' maar is zeker niet gewenst. Heb zelf een bus kunnen inhalen... Tuurlijk na een paar uren 10-12km/u gedaan bergop :D

Een bakfiets kan ook 50km/u rijden bergaf, maar maximale ondersteuning is ook 25km/u.

Een auto mag maar 120km/u rijden op snelwegen, maar kan uiteraard meestal veel sneller.

Vergeet niet dat er op een SP een nummerplaat is. Boetes kan je krijgen (bijvoorbeeld in een 30km/u zone).

Op een gewone of koersfiets is geen nummerplaat. Je mag ook niet gevaarlijk rijden (bijvoorbeeld 50km/u op het wandelpad).

• bjp
zolang je hem maar legaal kunt inschrijven in de categorie dat jij wil (SP en geen motorfiets), ok. Uiteindelijk moet je er een nummerplaat voor bekomen.

Voor SP is er een technische keuring. Het ding moet een chassisnummer hebben. Voor de hier verkochte SPs, is deze keuring door de fabrikant/invoerder gedaan.

SP is max 45km/u ondersteuning, maximum 4kW, verplicht trappen om ondersteuning te hebben (geen modus dat hem zelf rijdt). Verplichte helm, claxon, lichten (ook remlicht), en spiegel. Ik weet het niet meer vanbuiten, zoek het eens op.

• Ferry34
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 25-05 16:42
Ja ik ken de regels wat betreft speed pedelecs :) maar zie dat er veel meer/goedkopere/snellere e-bikes te koop zijn.

De mogelijkheid en regels van keuringen ken ik dan weer niet

pioneer KRP600M Kuro 60 inch plasma, gameroom, Onkyo TX 600 met Harman Kardon, xbox 360, xbox one, leagoo shark 1

• DDDikkiedik
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 23:15
Ik heb al jaren een speed pedelec Riese Muller Cruiser. Ik zou er graag mee fietsen met dit weer maar ik weet niet zo goed hoe ik dat het veiligst kan doen.

Ik las op internet het afplatten van banden en het vergroven van het profiel. Geen idee hoe dat zou moeten, misschien met tyraps?

Misschien heeft hier iemand een tip?

• Achiel007
Weet dat er Duitsers zijn die met spijkerbanden rijden. Winterbanden zie je ook veel.

• DDDikkiedik
Is dat duur? Ik berekende pas dat mijn Riese en Muller Cruiser per kilometer (ik heb er twee, rijd er ongeveer 10.000 km per jaar mee) duurder zijn dan mijn elektrische Golf. Dat vond ik wel schokkend. Dat komt vooral doordat je om de 20.000/ 30.000 kilometer een nieuwe motor nodig hebt, en door de accu's natuurlijk. Extra velgen en of banden komen er dan ook weer bovenop.

• Achiel007
Denk dat er betere alternatieven zijn dan R&M dan als ik het zo hoor.

• DDDikkiedik
Ja, dat is al eerder aan de orde gekomen in dit draadje. Dat wist ik niet toen ik ze kocht. Ze waren goed getest en van een goed merk. Ik neem aan dat nieuwe fietsen wel een betere motor krijgen en tegenwoordig is ook onderhoud aan de motor mogelijk. Dat scheelt al een stuk.

Maar goed, dat kost al met al wel het nodige geld.

Overigens laad ik tegenwoordig de accu op met een tijdschakelklok, zodat hij niet vol gaat. Gek genoeg kun je dat bij deze opladers niet instellen, maar dat scheelt wel een heel stuk in levensduur en dus ook kosten.

[Voor 24% gewijzigd door DDDikkiedik op 08-02-2021 23:50]

• Pazo
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22:07

Pazo

Mroaw?

Ik ben sinds gisteren in bezit van tweedehands Stromer STX1 speed pedelec uit 2018.
815W accu, 22" framemaat. Mooi donkerblauw kleurtje.

Vorige (en tevens eerste) eigenaar heeft m keurig onderhouden, zit er echt uit als nieuw. Netjes een hele uitleg gekregen over de functies etc. Nu nog even aanmelden voor de een Stromer account en de fiets over laten zetten naar mijn account.
Vandaag voor het eerst mee naar het werk geweest; wat fietst dat lekker zeg!

5110Wp op west (Barneveld) • PVOutput
Pi-Hole – Network ad blocking

• Renoir
Pazo schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:34:
Nu nog even aanmelden voor de een Stromer account en de fiets over laten zetten naar mijn account.
Vandaag voor het eerst mee naar het werk geweest; wat fietst dat lekker zeg!
Bij mij moest de dealer waar de fiets gekocht is dat doen. Hoop dat het een dealer is die een beetje meewerkt ;)

Veel plezier er mee! Wel een spannende dag om te beginnen met die gladheid.

• Pazo

Pazo

Mroaw?

@Renoir Geen idee hoe dat werkt. Verkoper zij dat het gewoon via een lokale dealer kon, en die zou de fiets dan overzetten naar mijn account. Kan immers bewijzen dat ik m nu heb. Heb de dealer hier een mail gestuurd, dus even afwachten.

En mbt de gladheid: die hadden we hier niet. Dus kon lekker doortrappen. Er zit alleen geen spiegel op, schijnt wel verplicht te zijn en ik miste m ook al tijdens het rijden, dus gisteren al gelijk besteld. Zou morgen binnen moeten komen.

• bjp
succes ermee :)

idd spiegel verplicht (in BE).

account ding zou moeten lukken, je hebt de volledige papieren, nieuwe nummerplaat wss, dus een inschrijvingsbewijs.

Eventueel een woordje van de vorige eigenaar, en het zou in orde moeten komen met de app.

• Pazo

Pazo

Mroaw?

@bjp ja de vorige eigenaar zei dat ze waarschijnlijk met hem contact zouden opnemen om te bevestigen dat hij de fiets heeft verkocht. Dus even afwachten.

• Renoir
@Pazo dan komt het vast wel goed. Spiegel is wel handig ja. Zo handig dat ik hem op mijn normale fiets mis als ik naar de supermarkt ga.

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Wat doen jullie mbt regelmatig onderhoud? Uiteraard ga ik de fiets dealer laten onderhouden, voor af en toe een service beurt e.d., maar wat kan / moet je zelf doen op regelmatige basis om de fiets in goede conditie te houden? Ik las bijvoorbeeld in de handeling van Stromer dat je na elke tocht in de regen / nat weer de fiets dan droog moet maken en de ketting moet smeren / oliën. Is dat echt nodig of wat overdreven (om in te dekken) door de fabrikant?
De bedoeling is wel dat ik 5 dagen per week met de fiets naar het werk ga (afstand valt iets mee, ca 7km enkele reis), dus gaat wel intensief gebruikt worden. Fiets staat zowel thuis als op het werk droog.

[Voor 3% gewijzigd door Pazo op 15-02-2021 20:14]

• DDDikkiedik
Er is speciale olie voor vochtig weer.

• Renoir
Het beste is altijd alles droog en schoon houden. Maar ja, dat gaat lastig met regenachtig weer. Ik probeer altijd mn ketting te drogen na rijden in de regen. Eens per twee weken de ketting schoonmaken en opnieuw in de kettingspray of chainlube. Dat laatste schijnt beter te zijn tegen vocht. Voor het onderhoud is het wel handig om een standaard of ophangsysteem te hebben.

Na iets meer dan een jaar fietsen (4.000km) heb ik hem naar de fietsenmaker gebracht voor onderhoud. Mijn fiets is 2dehands, toen stond er 6,5K op de teller. Daar hebben ze hem helemaal nagekeken, schoongemaakt en in de wax gezet. Er hoefde nog niets vervangen te worden dus prima zo. Sindsdien ben ik er alleen mee terug naar huis gefietst vanaf de fietsenmaker want sinds corona staat mn fiets in de schuur :(

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Bedankt @Renoir. Ik zal binnenkort eens met de fietsenwinkel contact opnemen mbt kettingspray. En maar eens wat doeken gaan zoeken / aanschaffen op toch regelmatig de fiets droog te maken.

• lucdec
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 13-06 23:08
Iemand een tip voor een betrouwbare, weinig onderhoud vragende speed pedelec?
Na 2 defecte motoren, defect led licht, defecte remhendel, vernieuwen riem en tandwielen, dit alles binnen 3 jaar heb ik het gehad met m'n huidige fiets....Een kleine wagen is veels goedkoper :-(

[Voor 7% gewijzigd door lucdec op 21-02-2021 16:40]

• Achiel007
lucdec schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:39:
Na 2 defecte motoren, defect led licht, defecte remhendel, vernieuwen riem en tandwielen, dit alles binnen 3 jaar heb ik het gehad met m'n huidige fiets....Een kleine wagen is veels goedkoper :-(
Wat heb je nu dan Lucdec?

• BertV
Ik merk hetzelfde @lucdec
Nu rij ik een R&M + riem +nuvinci, al weer beter dan mijn vorige Gazelle met ketting.

Mijn volgende poging is straks een Stromer met riem + pinion.

Gelukkig heb ik een leasefiets. Als je echt auto-km's rijdt dan is een SP gewoon duurder dan een kleine auto.

• DDDikkiedik
Eens. Ik heb een e-golf, en dat is per kilometer véél goedkoper dan een Riese Muller Cruiser. Toch vind ik dat wel schandalig, eerlijk gezegd. Eigenlijk is het prutwerk, vooral de Bosch middenmotor, die voldoet gewoon totaal niet, zonder aanpassingen.

Overigens ben ik sinds mijn nieuwe batterijenaanschaf gestart met het laden via een tijdschakelklok. De accu's niet volladen zorgt er hopelijk voor dat ze wat langer meegaan.

• Achiel007
BertV schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:36:

Mijn volgende poging is straks een Stromer met riem + pinion
Bestaat die dan?

• bjp
ik had een open vraag: hoe beschermen jullie tegen lekke banden?

met de SP maak je al meer kilometers, rij je ook typisch steviger, en dus de kans op een lek groeit.

Speciale banden? Speciale binnenbanden?

• bjp
De nieuwe ST2? alvast belt op een Stromer...

https://stromerbike.com/en/models/st2

• Deann
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 23:18
Heb sinds 2016 een stromer st1 en er nu 24.000km op staan. De laatste 20.000km geen lekke band gehad met mijn big ben plus banden.

Ze zijn bij de 18.000 wel 1x vervangen vanwege reguliere slijtage.

Qua onderhoud is het denk ik vooral belangrijk dat je geen middenmotor neemt. Dat scheelt zeer veel slijtage op heel de aandrijving

• BertV
Ja, sinds kort!

Ik heb Stromer altijd het mooiste gevonden.
Laatst toch nog voor R&M gekozen vanwege de riem.

...maar niks is perfect. Verhalen over een versleten motor-lager bij Stromer?
Verder is de Stromer acculader lawaaiig en groot terwijl Bosch een passief gekoelde kleinere gebruikt. :?

• Achiel007
De stromer heeft geen Pinion bak maar een Sturmy Archer in het achterwiel. Voor die laatste ben ik redelijk huiverig. Heb zelf een Klever wel met Pinion, daar tot nu toe zeer tevreden over.

• BertV
Achiel007 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:05:
De stromer heeft geen Pinion bak maar een Sturmy Archer in het achterwiel. Voor die laatste ben ik redelijk huiverig. Heb zelf een Klever wel met Pinion, daar tot nu toe zeer tevreden over.
Ik zie het nu: 5-Speed by Sturmey Archer

https://www.stromerbike.com/en/models/st2-launch-edition

Nuvinci... niet blij mee, maar ik zal niet opnieuw klagen. }:|

• Vlassie1980
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 22:56
Zit zelf in dubio wat ik het beste kan doen...

Heb een Bulls Green Mover uit 2017.

- Accu wil niet meer volledig laden en blijft steken tussen 84 en 93 procent.
- Remmen lopen aan, moeten nieuwe blokken op.
- Aardig wat roestvorming op de voorvork.
- Spiegel kapot, moet een nieuwe op.

Heb al navraag gedaan naar de accu, sommige bedrijven willen er niet aan beginnen omdat het vaak in de electronica zit.

Ik fiets nu vanwege corona trouwens amper naar de zaak, en doe alleen af en toe een rondje in de buurt. Zit er aan te denken om hem op den duur weer te vervangen voor een 25km/u model zoals ik vroeger al had. Ja, dan doe ik er wat langer over maar dan zit ik niet te klooien met range anxiety, last van een piep in mijn oor vanwege het windgeruis of klooien met een helm.

Liefst zou ik eigenlijk nog investeren in de fiets om hem weer helemaal goed te krijgen. Buiten de enorm gulzige motor is het een prima speed pedelec. Maar dan loop ik over 2 jaar weer tegen een ander iets aan. Motor is verder nog prima want die is al een keer vervangen. Die accu blijft de grootste kostenpost natuurlijk :-(

• bjp
hier in Leuven (BE) ken ik een winkel dat zich specialiseert in batterijen (Aitec). Ik denk dat je online wel een en ander equivalent kan vinden.

• StarC
Wellicht dat een 25 km/u model met speedchip dan uitkomst kan bieden? Zolang je daar beheerst mee omgaat en je goede remmen hebt lijkt het me een mooie middenweg.

• Otherside1982
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 12-06 19:21
Vlassie1980 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:55:

Heb al navraag gedaan naar de accu, sommige bedrijven willen er niet aan beginnen omdat het vaak in de electronica zit.

Ik fiets nu vanwege corona trouwens amper naar de zaak, en doe alleen af en toe een rondje in de buurt. Zit er aan te denken om hem op den duur weer te vervangen voor een 25km/u model zoals ik vroeger al had. Ja, dan doe ik er wat langer over maar dan zit ik niet te klooien met range anxiety, last van een piep in mijn oor vanwege het windgeruis of klooien met een helm.

Liefst zou ik eigenlijk nog investeren in de fiets om hem weer helemaal goed te krijgen. Buiten de enorm gulzige motor is het een prima speed pedelec. Maar dan loop ik over 2 jaar weer tegen een ander iets aan. Motor is verder nog prima want die is al een keer vervangen. Die accu blijft de grootste kostenpost natuurlijk :-(
Spiegel is in ieder geval geen grote kost, ik heb onlangs een extra spiegel gekocht voor de rechterkant, zelfde type als al op mijn Klever X-Speed staat, kostte me 22euro. Remblokken vallen ook goed mee veronderstel ik.

De roestvorming op de voorvork klinkt wel als iets duurder.

Op het stromerforum zit iemand met ook een Bulls Green Mover en die heeft zijn accu helemaal laten reviseren en heeft nu 1260Wh. Daarmee ben je wellicht ook af van je range anxiety. Wel geen idee van de prijs.

Door corona en al het thuiswerken is zo'n SP inderdaad wel iets minder interessant. Ik rekende op een mooi fietsvergoeding van bijna 200€ per maand, maar sinds maart 2020, nog maar 4 keer naar kantoor moeten rijden :X

• Renoir
Otherside1982 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 20:54:
Door corona en al het thuiswerken is zo'n SP inderdaad wel iets minder interessant. Ik rekende op een mooi fietsvergoeding van bijna 200€ per maand, maar sinds maart 2020, nog maar 4 keer naar kantoor moeten rijden :X
Pfff heb hetzelfde. Gelukkig is in 2020 mijn km-vergoeding (ongeveer 150 per maand) nog een aantal maanden uitbetaald maar nu krijg ik niets. Helaas mijn fiets wel gekocht met het idee dat ik hem in 3 jaar zou terugverdienen. Nu is het een duur schuurpronkstuk.

• bjp
ze slijten ook niet hé :) het is eerder uitstel.

Dus je gaat er ook langer plezier aan hebben.

Gezien de prijzen stijgen van fietsen... ze zijn heel moeilijk leverbaar.

• Renoir
@bjp nou ja, de accu wordt er niet beter op met de tijd lijkt me? En eventuele restwaarde daalt ook. Maar goed, heb ook 2 uur vrije tijd extra per dag, dat is natuurijk ook wat waard :)

• YoshiBignose
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 13-06 10:30
Ik heb een Chinese speed pedelec. Kan je die ook gewoon WA verzekeren of voldoen die niet aan de eisen?

[Voor 31% gewijzigd door YoshiBignose op 26-02-2021 09:08]

Facts don't care about your feelings

• BartV
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15:57
Als de fiets een kenteken heeft dan kun je een WA verzekering afsluiten.
Een kenteken krijg je alleen als hij door de RDW goedgekeurd is.

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

• Renoir
Heeft daarvoor een typegoedkeuring van de rdw nodig. Dan kan je een kentekenplaat krijgen en dan kan je hem verzekeren.

https://www.rdw.nl/partic...en/brommer/speed--pedelec

• Amos_x
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 00:00
StarC schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:04:
Wellicht dat een 25 km/u model met speedchip dan uitkomst kan bieden? Zolang je daar beheerst mee omgaat en je goede remmen hebt lijkt het me een mooie middenweg.
Eens. Ik heb al even een interesse in elektrische fietsen, en zoek af en toe wat informatie op. Mijn werksituatie was echter nooit echt de juiste om een elektrische fiets te kunnen gebruiken. Ofwel te ver: auto, ofwel te dichtbij: gewone fiets/te voet.

Om in het weekend zelf rond te rijden heb ik geen elektrische fiets nodig, aangezien ik dan niet
- een zekere afstand absoluut MOET afleggen, door regen, wind, op een slechte dag, ...
- een zekere snelheid MOET halen

Dus veel extra complexiteit en kosten voor 0 voordeel in dat scenario. Een SP zou naar mijn mening nooit een aanschaf moeten zijn voor recreatief gebruik, aangezien de nadelen dan echt niet opwegen tegen de magere voordelen.

Mocht ik ooit aan de e-bike gaan, zal het echt een 25km/u model zijn met US snelheidslimieten (+-32km/u).
Ik snap de wetgeving inzake elektrische fietsen absoluut NIET. Ik ben niet sportief, maar kan op een goede lichte stadsfiets gemakkelijk 20km/u halen voor een langere periode, of +-25 voor een kortere periode.

Die 25km/u is in die optiek een achterlijke beperking. Ok, een 25km/u e-bike helpt je minder bezweet aan te komen, minder hard te moeten trappen als je er eens geen zin in hebt, verder te rijden, of zonder moeite bergrop te gaan. Maar het voelt zo ultra-betuttelend.

Heb een aantal fietsen getest (misschien de verkeerde, en misschien te lang geleden) maar de meesten hadden ook dat vervelende jojo effect aan pal 25km/u, waar je dus ondersteuning verliest en telkens op die 'muur' botst.

Deze klasse simpelweg naar 32 km/u brengen (wat bosch middenmotors zeker wel aankunnen) zou zoveel oplossen. Dat jojo effect valt dan weg als je vlot 28-29-30 wil rijden. En dan wordt je niet naar de overdreven dure, overdreven complexe, overdreven fragiele speed pedelecs gestuurd. Je zou bijna denken dat die regelgeving er gekomen is onder intens SP gelobby...

Wat ik maar wil zeggen, die arbitraire grens op 25 is te strikt, en te 'bruut'. Ik zou me dan ook nergens schuldig over voelen indien ik een normale e-bike zou chippen om net dat ietsje vlotter (op een gepaste manier!) te kunnen rijden (zonder daarom als een maniak 45 te willen gaan!). Het is een FIETS, ik neem aan dat de overheid wel belangrijker dingen te doen heeft dan FIETSEN over-reguleren... 8)7

Ik lees ook regelmatig wat bij op het stromerforum.nl. De horror stories die daar voorbij komen zijn schier eindeloos.

En de reden is wat mij betreft vrij simpel. De 'magische' speedpedelec target van 45 km/u is net de reden voor alles wat verkeerd loopt met speed pedelecs, en hun betrouwbaarheid. In essentie (en het werd hier ook vernoemd) is het duurder een speed pedelec te rijden dan een kleine elektrische auto. En in de auto zit je dan nog eens droog en comfortabel. SP's zijn grotendeels echt het nieuwe yuppen-speeltje, omdat het kan, niet omdat het nodig is. En die volgens mij slechts in heel weinig scenarios oprecht een meerwaarde bieden.

Zoek maar eens de "vermogen versus snelheid" curve op voor een on-aerodynamisch vehikel zoals een fiets, met een rijder vrij rechtop, vol in de wind. Die curve maakt een exponentiele knik rond de 25-30km/u. Na die snelheden is er vrij snel een effect van 'diminishing returns'

2 a 3x het vermogen om die laatste 15km/u erbij nog te halen. Met alle nadelen van dien
- grotere motoren
- meer batterij (en dus zwaarder)
- zwaarder uitgevoerde elektronica
- weinig aanbieders (weinig concurrentie)
- gespecialiseerde FMs
- duur! (een 45km/u NIU is goedkoper dan een fiets :X )

En dan nog alle randzaken zoals
- meer gevoelig voor diefstal
- enorme bureaucratische overlast, inschrijving, verzekering, ...
- helmplicht
- in Nederland verplicht op de openbare weg 8)7
- in de praktijk op gemiddelde ritten (15-20km) door verstedelijkt gebied (met kruisingen, verkeerslichten) nauwelijks sneller dan de goedkopere, efficientere en simpelere e-bikes.

Een SP heeft in mijn mening een heel nauwe niche. Namelijk een +-40km forensen rit van buitengebied (lang kunnen doorrijden op ononderbroken rechte stukken) tot in verstedelijkte centra. In dat geval kan je al net zo goed een zero electric motorcycle gebruiken, of elektrische scooter of wagen.

Dat puntje van op de openbare weg te moeten rijden, is echt absurd trouwens. 45km/u is wat SP's in de marketing halen. Heel vaak komt de SP rijder daar maar moeilijk aan. Wind tegen, rijder te zwaar of te groot, batterij wat vermoeid en je komt al heel snel op 39-41km/u uit. Daar waar wagens 50-55 (mss zelfs 60?) gaan rijden. Dit is gewoon veel te gevaarlijk. En ik heb alle begrip voor automobilisten die de SP daar weg willen.

Een SP is namelijk gewoon een fiets. Ik mag aannemen dat je op een fietspad gewoon je snelheid kan aanpassen aan de omstandigheden. 45 wanner je alleen bent, en vertragen wanneer het te druk wordt. Auto's kunnen ook 250km/u, maar die zie je op de snelweg ook deze snelheden niet rijden.
Vlassie1980 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:55:

:-(
SP's zijn vrij nieuw, maar ik heb een vermoeden dat binnen 5 jaar een massa SP's gewoon half kapot zullen wegkwijnen in garages overal te lande. Veel SP's halen de 2-3 jaar niet eens zonder zwaar onderhoud of goede garantie regelingen. Wanneer de garantie vervalt, en alle accu's en motoren 'opgebruikt' zijn, zullen maar weinig eigenaars zin hebben om die fiets weer rijdend te krijgen. Wat een verspilling van materie. Dat terwijl je een traditionele fiets na 30 jaar met simpel onderhoud nog steeds niet hoeft weg te werpen.

Er is nog een lange weg te gaan alvorens e-bikes even 'fool proof' en robuust worden als hun motorloze tegenhangers. Daar waar dat voor e-bikes de goede kant op gaat (veel standarisatie, minder belast, rustiger fietsen, veel concurrentie op de markt) gaat het voor SP's helemaal de andere kant op. Veel specifieke hardware, veel complexiteit, ... Als zo een merk omvalt is je fiets helemaal 'orphaned' en sta je er alleen voor. Terwijl een bosch fiets gewoon overal geserviced kan worden.

Ik heb veel zin om volgende winter zelf een SP in elkaar te schroeven (met een bafang of zo). Lukt het, prima, lukt het niet, dan schroef je er alle e-stuff terug af en hou je een gewone fiets over.
Deann schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:09:
Heb sinds 2016 een stromer st1 en er nu 24.000km op staan. De laatste 20.000km geen lekke band gehad met mijn big ben plus banden.

Ze zijn bij de 18.000 wel 1x vervangen vanwege reguliere slijtage.

Qua onderhoud is het denk ik vooral belangrijk dat je geen middenmotor neemt. Dat scheelt zeer veel slijtage op heel de aandrijving
Dat punt is denk ik zwaar overdreven. Tenzij je het specifiek over SP's hebt. Er rijden hele volks-stammen middenmotors rond, en die hebben niet meer of minder last van zware slijtage neem ik aan. Ik neem aan dat de goede merken ook 'higher duty' spul monteren (kettingen, tandwielen). Nu riem aandrijving meer en meer opgang maakt (was vroeger vrij lastig) wordt dit nu meer en meer courant. Een riem kan echt veel meer hebben dan een ketting.

Ik heb dit argument nooit echt goed begrepen trouwens, scooters en motoren hebben ook kettingen en tandwielen, en daar hoor je niemand over. Gewoon goede hardware monteren lijkt me.
lucdec schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:39:
:X Zelf bouw?

• Renoir
Nou gelukkig dan maar dat we in NL niet verplicht worden een speed pedelec te kopen!

• Amos_x
Renoir schreef op zondag 28 februari 2021 @ 08:52:
Nou gelukkig dan maar dat we in NL niet verplicht worden een speed pedelec te kopen!
Ok. :/ Wordt dat ergens gesuggereerd? Een nogal gepiqueerde reactie op een aantal naar mijn mening gefundeerde bedenkingen?

Wat is jouw mening ivm de overregulering van SP's en elektrische fietsen in het algemeen? Waarom zou een SP aan matige snelheid (25) niet op een fietspad mogen rijden? Of heeft een SP maar twee standjes, 0 en 45? Ik denk dat we de burger toch wel een beetje kunnen vertrouwen om snelheid af te stemmen op de situatie (andere weggebruikers, staat van het fietspad en zelf te beslissen waar 'ie op z'n fiets gaat rijden?)

Jij vindt het dus maar normaal dat SP's de weg moeten delen met blikken dozen rond de 1500kg, met een snelheidsverschil van gemakkelijk 10-15km/u. (+-40 tov 50-55). Een beetje zoals rijdende verkeersremmers dan. Levensgevaarlijk. Dat zal de adoptie van SP's er niet op verbeteren. Omdat je ook nog eens moet fietsen en bewegelijk moet zijn, kan je je ook niet voorzien van goede beschermkledij. Ik rijd zelf met de motor, en mag er niet aan denken om aan 45kmu geschept te worden door een auto, in normale fietskleding met een potje op m'n kop.

En als we eerlijk zijn dan kunnen we volgens mij concluderen dat vele SP rijders uit eigenbehoud die regels aan hun laars zullen lappen en er gewoon het beste van maken. Dan lees ik op stromerforum.nl dat allerhande steden dan ook nog eens uitzonderingen maken op die regel. Tot waar loopt de jurisdictie van zo een uitzondering? Lekker duidelijk allemaal.

Wat betreft duurzaamheid en onderhoud. Wat is jouw mening ivm het rijdend houden van deze vloot complexe SPs over 5 a 10 jaar? Of beslissen we als consument voor het gemak dat SP's (5 a 10k euro toch wel) als geheel als 'consumables' afgeschreven worden, afgereden en vervangen. Beetje zoals mobiele telefoons.

FM's hebben nu al genoeg hoofdbrekens met deze fietsen. Ze kunnen bijna niet zelfstanding aan reperaties en troubleshooting doen, en moeten voor bijna alle foutcodes wachten op vervangonderdelen of advies vanuit de moederfabriek. FM's hebben binnenkort een diploma micro-controllers en elektronica nodig. Niets is repareerbaar. Van zodra vervangonderdelen nodig zijn, ben je volledig overgeleverd aan de fabriek voor levertermijnen en prijs.

Een stromer zal over 10 jaar nog wel in orde zijn qua frame/algemene mechaniek, maar kan je die over 10 jaar retro-fitten met 'off the shelf' motoren/controllers/software/... ? Het voordeel bij SP's is dat de motor vaak in het achterwiel zit, waardoor de motor als geheel kan vervangen worden zonder je zorgen te moeten maken over de op maat gelaste frame cut-out voor middenmotors.

De SP markt is een hype markt, oververhit, met een hoop spelers formaatje uit de klauwen gewassen start ups die elkaar de loef willen afsteken met het nieuwste 'coolste' tech speeltjes op de fiets. Leuk, maar ze gaan de kant op van volledig geintegreerde 'ineengelijmde' eletronica, waar niets aan te repareren valt. Nogal zuur voor een fiets van 5-10k.

Een SP die goed gebruikt wordt (forensen, +-15k km per jaar) zal op z'n levensduur een zwaar bestaan lijden. Regen, vocht, spatwater, vuil, schokken (batterij/elektronica), pekel, zout, ... Dat allemaal aan blootgestelde mechaniek. Volgens mij is vreemd genoeg een SP fragieler dan een wagen.

De stap naar riem aangedreven SP's is alvast een stap in de goede richting en had ik al vroeger verwacht. Naar mijn mening zal binnenkort nagenoeg elke 45kmu SP uitgerust worden met riemen. Dit zal een hoop gedoe wegnemen bij deze fietsen. Geen of nauwelijks onderhoud, geen probleem met regen of vocht, en 5 of 6 versnellingen op een fiets met 500-1000 Watt vermogen aan boord moet meer dan voldoende zijn.

Tijd zal het uitwijzen, maar ik had gehoopt op een meer modulair product, en een meer open markt. Zoals het er nu voorstaat wil ik wel aan de SP, maar dan liefst zelfgebouwd op basis van een retrofit middenmotor. Kan nog wel een leuk projectje zijn.

[Voor 5% gewijzigd door Amos_x op 28-02-2021 10:36]

• YoshiBignose
Amos_x schreef op zondag 28 februari 2021 @ 10:31:
[...]

Ok. :/ Wordt dat ergens gesuggereerd? Een nogal gepiqueerde reactie op een aantal naar mijn mening gefundeerde bedenkingen?
Dat is de Twitter tumor van tegenwoordig, hoe kan ik iemand zoveel mogelijk irriteren in 1 regel tekst :')

Ik vind het hele Speed Pedelec verhaal ook vreemd. Net als de elektrische step trouwens (e-scooter). En ondertussen word je links en rechts ingehaald door wielrenners waar praktisch geen regels voor zijn, scooters die zijn opgevoerd, of die vespa snorscooter dingen met blauw kenteken die altijd harder gaan dan 25.

Maar ja misschien moeten we al die regels ook gewoon met een korreltje zout nemen. Net als in de auto krijg je nou eenmaal af en toe een snelheidsboete, dat hoort er gewoon bij. Heb m'n elektrische step al meer dan 2 jaar en ook vaak genoeg politie langs me gereden maar nooit aangehouden. In de meeste gevallen als je normaal doet op je SP zal je er ook wel mee weg komen. De horrorverhalen lezen we natuurlijk allemaal op internet. Maar goed ik zou wel 2x nadenken als ik een Stromer van 10k koop wetende dat ik in veel gevallen strafbaar bezig ben. :X

[Voor 5% gewijzigd door YoshiBignose op 28-02-2021 11:09]

• Renoir
Amos_x schreef op zondag 28 februari 2021 @ 10:31:
[...]

Nergens. Ik zeg alleen dat het maar goed is dat het niet verplicht is. Ik ben ook niet gepikeerd. Jij misschien wel, maar dat kan ik niet voor je beoordelen.

• DDDikkiedik
Interessante bespiegelingen over de hogesnelheidsfiets. Ik heb er twee, en ik vind ze toch enorme voordelen hebben boven de auto, ook in de vrije tijd.

Je reist in veel gevallen even snel, maar hebt gelijk beweging en bent in de buitenlucht. Je neemt in veel gevallen mooiere routes. Als je niet door sneeuw en regen fietst, is dat ook een besparing voor de slijtagekosten. Ik heb er 2 uit 2013, en fiets er gemiddeld wel 15.000 km per jaar mee, en inderdaad zijn ze absurd duur in onderhoud. Maar daar komen wel steeds meer oplossingen voor. Als eerste worden de motoren beter, en zijn er nu onderhoudssetjes, terwijl er ook fietsenmakers zijn die zich specialiseren in de revisie van Bosch middenmotoren. Dat verlaagt de kilometerprijs al aanzienlijk.

Daarnaast is inmiddels ook bij mij doorgedrongen dat je accu's beter tot 80 procent kunt opladen. Dat zal vermoedelijk betekenen dat de nieuwe serie van 4 accu's een stuk langer mee zal gaan dan die van de eerste jaren, en daarmee daalt de kostprijs per kilometer ook weer. Hij zal niet snel komen onder de variabele kosten van een kleine auto, maar de vraag is natuurlijk ook, of dat nodig is.

Verder ga ik ervan uit dat fietsenproducenten ervan leren als ze bij een fietstype ongeveer de helft van de motoren onder garantie moeten vervangen. Ze hebben er ook geen belang bij om slechte producten te leveren.

Zolang je je maar niet aan de plaatsregels houdt, ben je met een hogesnelheidsfiets ook geen gevaar op de weg.

Ik gebruik de fietsen ook in mijn vrije tijd. Je actieradius is groter. Je draait je hand niet om voor een kort bezoekje 30 kilometer verderop, en dat laat je met een gewone fiets wel uit je hoofd. In combinatie met de trein is eigenlijk heel Nederland uitstekend bereikbaar met een hogesnelheidsfiets. Een nog niet genoemd nadeel is dat kleren veel sneller slijten dan in de auto. Dat kost denk ik ook nog snel enkele centen per kilometer extra.

Oftewel: het is maar net hoe je het bekijkt. Je noemt reële bezwaren, vooral inzake de kosten, maar je laat een aantal relevante afwegingen buiten beschouwing. Het is gewoon heerlijk en gezond om buiten te zijn, zeker als het mooi weer is. Een hogesnelheidsfiets geeft je de mogelijkheid om veel vaker buiten te komen zonder dat je veel extra tijd hoeft te investeren.

En over sommige nadelen kun je ook verschillend denken. Toen de helmplicht opkwam, vond ik dat heel naar. Nu ben ik er super blij mee, het stoort totaal niet, je went eraan en het is een veilig idee.

• Amos_x
DDDikkiedik schreef op zondag 28 februari 2021 @ 13:16:
Ik heb er 2 uit 2013, en fiets er gemiddeld wel 15.000 km per jaar mee, en inderdaad zijn ze absurd duur in onderhoud. Maar daar komen wel steeds meer oplossingen voor. Als eerste worden de motoren beter, en zijn er nu onderhoudssetjes, terwijl er ook fietsenmakers zijn die zich specialiseren in de revisie van Bosch middenmotoren. Dat verlaagt de kilometerprijs al aanzienlijk.
Welke zijn dat? Stromers neem ik aan? Er was goed acht jaar geleden geen groot aanbod in 45km/u SPs. En rijden deze na 8 jaar nog steeds 45km/u?

Over middenmotoren (of naafmotoren) die frequent gebruikt worden en de de facto standaard zijn, maak ik mij idd ook minder zorgen. Net zoals je gespecialiseerde mechanics hebt voor allerhande automerken, zal je die ook hebben voor bosch (of brose, yamaha, ...). Waarschijnlijk zijn de units ook netjes gedocumenteerd en kan je na garantie nog redelijk wat in orde krijgen via 3rd party onderdelen.
Daarnaast is inmiddels ook bij mij doorgedrongen dat je accu's beter tot 80 procent kunt opladen. Dat zal vermoedelijk betekenen dat de nieuwe serie van 4 accu's een stuk langer mee zal gaan dan die van de eerste jaren, en daarmee daalt de kostprijs per kilometer ook weer. Hij zal niet snel komen onder de variabele kosten van een kleine auto, maar de vraag is natuurlijk ook, of dat nodig is.
Misschien niet nodig, maar vind je het ook niet vreemd? Puur op gevoel. Mensen kijken nog steeds naar een fiets als een alledaags gebruiksvoorwerp. Het moet praktisch, robuust en fool proof zijn. Ik vraag mij af of de meeste kopers zich wel goed realiseren wat ze in huis halen. Wat je zegt is alvast niet erg intuïtief.

Ik denk dat het goedkoper moet kunnen, als de producenten ook wat rustiger aan zouden doen met alle gadgets en fancy tech. Een simpel stevig kader, eenvoudige speed controller en een naaf motor, eventueel met riem, kan volgens mij best voor max. 2,5k euro geregeld worden. Een naafmotor moet zowat de meest simpele elektrische component zijn die er bestaat. Twee gietmetalen casings met wat gewikkeld koperdraad en magneten.
Verder ga ik ervan uit dat fietsenproducenten ervan leren als ze bij een fietstype ongeveer de helft van de motoren onder garantie moeten vervangen. Ze hebben er ook geen belang bij om slechte producten te leveren.
Wiellagers zijn bij stromers nog steeds niet 'uit te persen' en te vervangen zonder de hele motor unit te vervangen (opsturen, nieuwe ontvangen en laten plaatsen door..... de FM natuurlijk. Je zou zelf maar eens aan je zelf gekochte eigendom willen sleutelen voor zoiets simpel als een wiel vervangen)
Zolang je je maar niet aan de plaatsregels houdt, ben je met een hogesnelheidsfiets ook geen gevaar op de weg.
Bedoel je op de weg waar auto's rijden? Als ik zei dat dit levensgevaarlijk was, bedoelde ik uiteraard niet dat je een gevaar vormt voor de autobestuurders. Eerder andersom.

En nog los van ander verkeer, ik blijf erbij dat 45km/u best snel is. Dat is 50cc scooter snelheid. Een schuiver en je kan je best wel wat huid verliezen in een dagdagelijkse forensen outfit.
Ik gebruik de fietsen ook in mijn vrije tijd. Je actieradius is groter. Je draait je hand niet om voor een kort bezoekje 30 kilometer verderop, en dat laat je met een gewone fiets wel uit je hoofd. In combinatie met de trein is eigenlijk heel Nederland uitstekend bereikbaar met een hogesnelheidsfiets. Een nog niet genoemd nadeel is dat kleren veel sneller slijten dan in de auto. Dat kost denk ik ook nog snel enkele centen per kilometer extra.
In m'n vrije tijd is er weinig verkeer, geen files. Voor 30km neem ik wel de auto of motor. Kan jij gemakkelijk een SP (minstens 25-30kg) op de trein heisen? Dan lijkt mij trein + lichte stadsfiets (10kg) voor de laatste 10km toch meer aangewezen.
Oftewel: het is maar net hoe je het bekijkt. Je noemt reële bezwaren, vooral inzake de kosten, maar je laat een aantal relevante afwegingen buiten beschouwing. Het is gewoon heerlijk en gezond om buiten te zijn, zeker als het mooi weer is. Een hogesnelheidsfiets geeft je de mogelijkheid om veel vaker buiten te komen zonder dat je veel extra tijd hoeft te investeren.
Vreemd, ik heb met of zonder aandrijving evenveel mogelijkheid om buiten te komen en gezond rond te fietsen. Dat het gezond is om buiten te zijn, ben ik zeker met je eens.
Maar dat lukt met een gewone fiets ook wel. Of ik nu een recreatief ritje rijd aan gemiddeld
- 150 Watt (mens), 20km/u en 30km (anderhalf uur), of
- 150 Watt (mens) + 250 Watt (elek), 40km/u en 60km (anderhalf uur)

Heb ik bij beide net dezelfde beweging gehad, zelfde intensiteit en zelfde duurtijd. Of die extra 30km range en het rijden op een snellere, zwaardere fiets het waard is, moet iedereen natuurlijk voor zichzelf bepalen.

Ik denk dat velen nogal snel de SP of e-bike als 'onmisbaar' willen beschouwen (extra beweging, enz...) om voor zichzelf de aankoop te valideren.
En over sommige nadelen kun je ook verschillend denken. Toen de helmplicht opkwam, vond ik dat heel naar. Nu ben ik er super blij mee, het stoort totaal niet, je went eraan en het is een veilig idee.
Het probleem, voor mij, is niet de helmplicht. Het probleem is de harde arbitraire grens van 25km/u. Mijn sweet spot voor e-bike zou net tussen de 'extreme SP' en die 25km/u limiet liggen. Die sweet spot wordt nu niet bediend door absurde regelgeving, en drijft pragmatische kopers zoals mezelf naar het chippen van een standaard bosch middenmotor e-bike, met risico op boetes en weet ik wat nog allemaal.

Voor +- 30km/u zou ik bvb ook een helm dragen, maar dan niet een helm zoals die vaak op SP's gebruikt wordt. Wel een standaard, eenvoudige, lichte en goedkope fietshelm.

Mijn punt is eerder dat voor wie graag vlot wil fietsen net boven die 25km/u grens, in een gebied geduwd wordt waar alles je veel lastiger wordt gemaakt. Bureaucratie, duurdere outfits/helmen/duurdere fietsen/...

En dat is best jammer. Ik heb geen enkele behoefte om in normale kledij 45 km/u te vlammen op een bijna 30kg zware fiets. Wel vlotjes rondrijden op een snelheid ik op eigen kracht zelf niet gemakkelijk haal of kan houden, waar dus voor mij de meerwaarde zit in een fiets die je elektrisch wat hulp biedt.

• DDDikkiedik
Het zijn Riese Muller Cruisers. En het is inderdaad raar dat je een tijdschakelklok nodig hebt om een accu optimaal te gebruiken. Het zou fijner zijn als dat bij de levering van de fiets vermeld werd. Veel mensen zullen zich het niet bewust zijn. Ik kwam er achter toen ik een elektrische auto kreeg.

Het is natuurlijk prima dat jij in je vrije tijd een motor rijdt of de auto pakt om op bezoek te gaan, maar mijn punt was dat je afwegingen nogal persoonlijk zijn en je conclusies nogal algemeen. Ik vind het prettig om een fiets te gebruiken, maar niet om twee uur onderweg te zijn om bij iemand te gaan eten.

Ik gebruik daarnaast zonder problemen fiets en trein, ik kan heus 30 kilo in twee delen de trein in krijgen. Dat is zelfs een peulenschil. Ik denk dat veel 80-jarigen dat ook nog zonder problemen kunnen. Je hoeft hem niet in zijn geheel de trap op te zeulen, natuurlijk, er zijn roltrappen en liften. Maar goed, als het natransport niet meer dan 10 kilometer is, dan neem ik een vouwfiets mee. Voor 20, 25 kilometer is een snelle fiets praktischer.

• bjp
het hele punt van de SP is net snelheid. En dan bedoel ik niet als "45 km/u continue moeten rijden" maar eerder als serieus dichter bij de auto tegenover een gewone fiets, of 25km/u e-bike.

Ja da's waar, er komt wat rondslomp bij. In BE mag je wel op het fietspad : bij alle wegen waar de max snelheid gelijk of kleiner dan 50km/u is, mag je vrij kiezen baan of fietspad, op de wegen boven 50km/u moet je op het fietspad.

Ik gebruik het als alternatief voor de auto, wat ik veel minder zou doen met de gewone fiets. En in dat opzicht is niet helemaal bezweet aankomen een groot pluspunt. En om boodschappen te doen (geen parkeerproblemen in de stad). Ik heb trouwens geen gewone e-bike, die zou wel kunnen dienen voor boodschappen, maar niet voor de langere ritjes (werk, vrienden bezoeken, ...).

Een goeie e-bike is 2500-3000eur. Mijn SP was 5000eur (Stromer ST1).

Dat fragiel maak me wel ongerust, maar de fietswinkel wist zeker te vertellen dat de meeste problemen komen door continu op hoogste stand te rijden (45km/u gemakkelijk). Ik rijd meestal een standje lager, waardoor je vlot 35-40 rijd bijna overal, eerder bij 42-43 piekt.

In BE is verzekering nog niet verplicht, en is de duurdere helm ook niet verplicht (gewone mag ook). Toch heb ik de betere helm, voor mijn eigen veiligheid (bij zo een fiets is de prijs van de helm nu niet het probleem), wss omdat die in de toekomst verplicht worden.

SP moet nog meer gemeengoed worden, dan zullen de prijzen zaken.

Waarom de wetgeving zo moeilijk is, is omdat deze als e-bromers gezien worden (klasse B tot 50km/u). Dat zijn ze eigenlijk ook wel.

• Amos_x
Uit nieuwsgierigheid, haal je met een 8 jaar oude SP nog steeds 45km/u?
bjp schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:57:
het hele punt van de SP is net snelheid. En dan bedoel ik niet als "45 km/u continue moeten rijden" maar eerder als serieus dichter bij de auto tegenover een gewone fiets, of 25km/u e-bike.
Ook uit nieuwsgierigheid even volgende vraag:
Stel, de normale e-bike is zoals in de US op 20 mph = 32 kph begrensd. Ga je in dat geval nog altijd voor de SP? Waar ligt het omslagpunt? Voldoet 32 kph aan je noden? Zou je veel trager op bestemming zijn?

En je spreekt van een kruissnelheid van +- 35 a 40 kph. Wat uiteindelijk niet zo veel sneller is. Ter informatie, 32 kph rijden is ongeveer 220 Watt, 40kph is ongeveer 380 Watt. Afhankelijk van bandenspanning, wind, gewicht rijder, enz... maar de verhouding blijft wel ongeveer 70% meer vermogen voor die laatste 8kph. Betekent dus minder batterijgewicht voor zelfde range, of meer range met de grote SP batterijen.

Ik begrijp best dat een SP (stromer/klever/...) een coole fiets is, en even los van de prijs mag die bij mij morgen in de garage staan. Maar er lijken nog wat groeipijnen te zitten in het hele concept van de ultrasnelle elektrische fiets. Veel SP's halen zelfs niet eens die 45kph zoals een stromer dat kan. Dat mag eerst best wat aandacht krijgen, denk ik.

De eerste stap, (persoonlijke mening) is om Europees de VS normen over te nemen en e-bikes te klasseren op 32 ipv 25 max. En laat dan de markt de kaarten maar schudden.

• DDDikkiedik
Hij gaat nu harder dan eerst, want ik heb er een ander verzet van laten maken. Ik zie eigenlijk weinig redenen om met 32 km/u genoegen te nemen, als ik ook 40 kan. Met mijn huidige reactiesnelheid is 40 op veel plaatsen prima te doen. Maar als het serieus geld zou schelen en de veiligheid van de fiets (remmen) gelijk zou zijn, dan zou ik me wel kunnen voorstellen dat er eentje zou inruilen.

Anderzijds: ik vind dat e-bikes niet zonder meer 32 zouden moeten rijden. Dat is voor oude mensen echt een ongeschikte snelheid. 25 is een veel betere snelheid. Dat kun je met een gewone fiets ook halen en dan houdt een hogesnelheidsfiets ook een afzonderlijke waarde.

• bjp
ja je zou graag hebben dat de normen 32kph zijn... maar dat zie ik niet snel gebeuren. Want de volgende stap is waarom 32, en geen 40? Ik ben het er ook mee eens dat koersfietsen nu al vlot 30+ rijden. Die 25kph komen nog op andere zaken (steps, ...). Laat staan kinderen of andere twijfel bestuurders.

Ja er zijn er mindere SPs die geen vlotte 45kph leveren. Net zoals autos die geen vlot 120kph bergop rijden. Ik heb er zo een paar getest, en dat was voor mij duidelijk: je moet op max rijden voor de 45kph, en de batterij mindert heel snel. Toch zijn die de moeite waard, bijvoorbeeld de QWIC RD11, spotgoedkoop, maar een compromis.

Ja je hebt veel meer vermogen/batterijen nodig om die hogere gemiddelde snelheid aan te houden. Dat is ook waar voor auto's. Dat is gewoon fysica, weinig aan te doen. Snelheid betekend tijd winnen, en dat is een key selling-point. Als ik er bijna even snel fiets dat auto neem, dan neem ik sneller de fiets. Als de fiets 2x langer erover doet, dan nee, auto. En de SP is een goeie match in redelijk wat gevallen.

En ja een SP met een koershouding zou wss veel efficiënter zijn. Er is ook nog wat werk aan de aerodynamica. Ik weet niet of een SP op basis van een koersfiets zo geweldig zou zijn, maar wss wel.

Wat me raar lijkt is waarom het 45kph is... De SP norm is gebaseerd op de klasse B scooter, en zou dus op 50kph moeten liggen.

Dit naast het feit of het cool is, en dat ik er al dan niet een heb. Ik hoef me hier geen goed gevoel aan te praten.

Bij een opgevoerde e-bike: heb je rekening gehouden met betere remmen? betere vering?

Een SP moet een veel serieuzere keuring door voordat hij veilig mag verkocht worden.

• YoshiBignose
DDDikkiedik schreef op zondag 28 februari 2021 @ 20:30:
Hij gaat nu harder dan eerst, want ik heb er een ander verzet van laten maken.
Hoe werkt dat eigenlijk precies? Ik merk met die van mij dat ik eigenlijk altijd in het zwaarste verzet heb staan omdat je anders al snel veel te veel moet trappen om de fiets bij te houden zeg maar. Maar als je eenmaal 45 gaat dan trap je eigenlijk voor je gevoel te snel en wil je het liefst nog een versnelling erbij hebben.

• DDDikkiedik
Zo nu en dan moet je nieuwe kettingwielen. Dan kun je een andere verhouding kiezen, zodat je een zwaarder verzet hebt. Precies weet ik het ook niet, maar de fietsenmaker moet dat kunnen.

• Renoir
DDDikkiedik schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:12:
Zo nu en dan moet je nieuwe kettingwielen. Dan kun je een andere verhouding kiezen, zodat je een zwaarder verzet hebt. Precies weet ik het ook niet, maar de fietsenmaker moet dat kunnen.
Volgens mij is de simpelste vorm een groter tandwiel voor plaatsen (uitgaande van 1 tandwiel voor, meerdere achter). Daarmee gaat elke versnelling in tikje zwaarder.
Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True