Het grote Speed Pedelec topic.

Pagina: 1 ... 8 ... 38 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:40

bjp

Vlassie1980 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:13:
[...]

Voor enkele reis is die 500wh voldoende hoor.
Dan zou ik wel even een extra lader op je werk leggen. Of accu upgrade 😁
Mijn 983kWh geven ze minimum 60km aan. En dat doet de mijne ook zeker, op niveau 3 (= maximum).
Met niveau 2 ga je nog een stuk verder (80km). Een collega op ST3 doet 35+35=70km return met zulke batterij (mix van niveau 2 en 3). Voor luie dagen, laad hij soms beetje bij op het werk.

Niveau 3: gemakkelijk 40-45km/u.
Niveau 2: gemakkelijk 35-40km/u (minder ondersteuning vanaf 40).
Niveau 1: gemakkelijk 30km/u, maar vanaf dan stopt stilaan de ondersteuning. Niveau 1 gaat typisch dubbel zolang mee als niveau 3.

Met 500Wh zit je dan aan +/- 30km.

17+17 = 34km. Dus de 500Wh is net iets te klein voor maximum ondersteuning. Vooral in de winter moet je nog wat marge rekenen. Of opladen op werk in de winter. Of met niveau 2 rijden, en worst-case niveau 1 bij de allerslechtste gevallen. Maarja dat is mss niet je doel bij een SP?

Er zijn 4 batterijmaten, de 618Wh is al beter, heb je >20% meer dan 500.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-06 13:45

BertV

Handgemaakt

Grote kans op een boete in de bus.

Ik haalde op een fietspad de boswachter in die op een zandweg daarnaast reed in een auto.

Ik nam bewust het risico. Blijf het vreemd vinden dat iemand vanuit een diesel stationcar een boete geeft voor een elektrische fiets die 20 a 25 km/u rijdt.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• indofk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-06 06:46
indofk schreef op zondag 17 mei 2020 @ 00:01:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vandaag eindelijk mijn Charger3 GT HS Met kiox en Rohloff op kunnen halen. Wat een geweldige combinatie is dit. Vooral de Rohloff naaf is een echte aanwinst , kost ff wat maar dan heb je een unieke combinatie van de mogelijkheid van een lage cadans bij 45km/h (75trm) weinig onderhoud en een zeer lage weerstand zodat je zeer makkelijk de 45km/h haalt. Vandaag met mijn zoontje naar de fietsenwinkel 10km verderop een fiets gekocht als vervanger voor zijn veelste kleine fiets en reed naast hem met de ondersteuning uit. Door de lage weerstand van de Rohloff naaf had ik steeds het idee dat ik de ondersteuning aan had staan , maar het display gaf toch echt "off" aan :P . Ik ga hopelijk nog veel aangename kilometers maken op deze fiets. Die ik ook als woonwerk verkeer ga gebruiken, vandaar dat ik er ook een fietstas op heb gezet, uiteraard met het MIK systeem zodat ie er makkelijk op en af gehaald kan worden. Moet zeggen dat de kleur bijzonder goed overeenkomt.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Pfff......

Ik heb ongeveer 100km mogen genieten van mijn Riese&Muller Charger3 met rohloff naaf....

Moet zeggen dat de fiets echt heerlijk fietst zeker in combinatie met de Rohloff , als ik wind mee heb of in iedergeval niet tegen dan rijd ie zelfs met ondersteuning uit nog heerlijk en haal ik met gemak de 30km/h.

Tot zover het positieve.

Gisteren was ik onderweg naar mijn dealer om mijn vergeten zonnebril op sterkte op te halen ( die er overigens niet lag) toen ik nog zo'n 500 meter moest gaan voor ik er was en op standje toer zo,n 28km/h reed voelde ik in eens de ondersteuning afnemen.

Ik keer op mijn display of er iets te zien was maar geen bijzonderheden. Op dat moment begon er onder mij een scheurend knerpend geluid tegelijk met het geluid begon ie in eens erg zwaar te trappen dus ben ik meteen gestopt. Ik zag geen foutmelding op het display en omdat als ik de fiets vooruit duwde er geen weerstand optrad heb ik besloten om verder naar de dealer te lopen( Ik wou niks verder kapot maken )

Toen ik aankwam en mijn verhaal deed , hing ie de fiets op en belde hij de monteur op die in de andere vestigingen bezig was. Die vertelde aan hem dat ie de walk assist moest aanzetten ( kennelijk om te kijken of de moter het deed) toen de moter ging draaien en ik het krerpende en scheurende geluid weer hoorde en
De verkoper de knop ingedrukt bleef houden ( denk dat het een verkoper was) liep ik naar de fiets om te horen of het geluid vanuit de motor kwam. Toen ik dichterbij kwam zag ik allemaal aluminium schaafsel naar beneden vallen te hoogte van de achternaaf.

Vertelde hem dat ie die knop meteen moest loslaten omdat die het alleen maar erger maakten.

Het schaafsel kwam van wat ik denk de borg moer is die de achterrand wiel vast moet houden. Die was kennelijk losgekomen en tegen het frame (het pas/stelstuk ) gekomen en doordat hij de motor het wiel liet ronddraaien schaafde hij de borg moer tegen het passtuk af.
Het tandwiel zat trouwens ook los ( wat uiteraard lochish is als de borg moer los is gekomen) er zat een speling van bijna een centimeter op.

De verkoper heeft mij meerdere malen zijn excuses aangeboden omdat dit nooit zou mogen gebeuren en gaf aan dat de monteur pas zaterdag weer in deze vestiging zou zijn en zeker omdat de fiets nog helemaal nieuw is de fiets aan het einde van de dag mee zou nemen naar de andere vestiging zodat deze vrijdag nagekeken ben gerepareerd kon worden.

Uiteraard vind ik het zeer onprofessioneel dat hij zo met mijn fiets omgegaan is maar iedereen maakt fouten en hoop dat hij /ze er van leren.

Gelukkig is de moer niet tegen het frame zelf geschaafd maar op het pas/stel stuk . Ik neem aan dat ze die niet op voorraad hebben maar eis wel dat dit ook vervangen moet worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jixt5lGj-X8DRo2ys5VG2nu0-8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZTKol7yFFllVt11yTpzZnL4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_wiPF2LMQjsgOzhSB7tFUyqiUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bH0vYrEF20CrYkRvzWm5YhxS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXEUW1CTpcgfa7H1-VcfqP66Uqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uoGpLKjrUniBelb20sUN88Fb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyRbvO5YMbWKNL_1zOX_f1P7mdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6IvsvLfuMBGKafT2Vu7AvXV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cTftceea_pKgUPUVeQ86RcABEBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2wJLVkqM7Up8eyCHZZGYyoLQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GxA1VBZzw_Yr_YJW7aeAjh0UraE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GYEhQ26raW8RzlAteJzDMiAL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door indofk op 21-05-2020 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

Da's pech! Gelukkig nog helemaal nieuw, FM moet het in orde zetten, garantie en zo.

Wel weer wat tijd verloren.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Begrijp ik nu goed dat het probleem is ontstaan omdat de borging van de achternaaf faalde?

Ik merk wel dat ook dure fietsen (6000- 7500EUR) enorm onderhoudsgevoelig zijn "per km" in vergelijking met mijn trouwe autootje (8990EUR) die ik voorheen gebruikte voor dezelfde afstand.

Stel je rijdt met je nieuwe Aygo bij de dealer weg en na 100km moet de hele versnellingsbak vervangen worden omdat er een borgmoertje is geknapt.

[ Voor 39% gewijzigd door BertV op 22-05-2020 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-06 12:55
BertV schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 08:43:
Begrijp ik nu goed dat het probleem is ontstaan omdat de borging van de achternaaf faalde?

Ik merk wel dat ook dure fietsen (6000- 7500EUR) enorm onderhoudsgevoelig zijn "per km" in vergelijking met mijn trouwe autootje (8990EUR) die ik voorheen gebruikte voor dezelfde afstand.
Bovenstaande fiets zou vrij onderhoudsvrij moeten zijn met die naaf in combinatie van die riem. Maar daar leg je dan wel heel veel pegels voor neer.

Balen, maar fm moet dit inderdaad in orde maken. Laat je niet ontmoedigen door een valse start, lijkt me verder een prima fiets en je hebt gewoon pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

BertV schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 08:43:

Stel je rijdt met je nieuwe Aygo bij de dealer weg en na 100km moet de hele versnellingsbak vervangen worden omdat er een borgmoertje is geknapt.
Dit zijn fouten vanuit de fabriek dan wel in elkaar zetten bij de FM. Dat kan je bij auto's ook hebben. Zo hebben we thuis ooit een nieuwe Volkswagen golf gehad waarbij binnen 200km de remdruk wegviel door een losgeschoten hydraulische leiding..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indofk
Ik raak zeker niet ontmoedigen en ga er vanuit dat de dealer het verder profesioneel zal oppakken en de onderdelen zal vervangen.
Riese en Muller zegt in hun pr praatje dat ze alle fietsen rijklaar leveren en dat slechts het stuur en verder afstellen op persoonlijke voorkeur nodig is.Ik neem aan dat een dealer een een extra check doet op bepaalde punten, of die borgmoer daar ook onder valt dat weet ik niet maar volgens mij zouden ze dan eerst het wiel weer moeten losmaken om het aandraaimoment van 30nm te controleren

Op een duits forum wordt al bevestigd wat voor mij al duidelijk was dat de borg moer niet het juiste aandraaimoment heeft gehad Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3O1B9A4rrXvv3IQ1ZmiWLyh2ik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3kuf3xj8Qf2fJD1f2d6UrYKU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indofk
Ik kon zojuist mijn fiets ophalen, ze hebben de borgmoer vervangen, ik heb wel gevraagd of ze bij de volgende onderhoudsbeurt ook de verwisselbare ashouder willen vervangen omdat ie licht beschadigd is.

En dat gaan ze doen.

overigens gaven ze aan dat het niet de eerste keer is dat bij een rolhoff naaf in combinatie met een belt de moer los raakt, alleen ze hebben nog nooit gehad dat het zo ver los was geraakt als bij mij.

Heb ze geadviseerd om de fietsen met Rohloff naaf in hun belang toch maar vooraf te controleren of ie goed vast zit. Nu zijn ze er toch aardig mee bezig geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SW3_GKP6djba1OBIbyqnbu16sFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W45rVquqmKKPaouLhlQ6bC3h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mszag_5wDQUORtY8H-dBkgJrYOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z2rc27aznMSWfiLR6E3XKzKW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMWMGEDdx8V4lK_p7Mh5cj4jijc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CtLtK6pASm6ipVyzqWjIyEe8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indofk
Kwam net dit artikel tegen van een losgeraakte stuur/voorvork bij een stromer. Vraag me af of hier niet dramatisch amateuristisch aan geknutseld is. Lijkt mij toch niet zo maar kunnen?
Het kan dus nog veel gekker dan een borgmoer die los loopt🤔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BcGhMxeVWML2GyGw7vBZbQUbOOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X3SE1iTlsXce8K8RKFdoVSMO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnqSN7l4QoDVuZZIRgM7vPefLMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S4ZUeBsU5BGEvXtksKx9MDpc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Dat lijkt op de ST1 Anniversary Launch Edition - nu vrees ik voor mijn ST1

Edit: Anniversary -> Launch

[ Voor 25% gewijzigd door bjp op 23-05-2020 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indofk
bjp schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 11:55:
Dat lijkt op de ST1 Anniversary Edition - nu vrees ik voor mijn ST1
Denk niet dat je veel zorgen moet maken dat dit jou ook zal gebeuren . Dat een komplete voorvork en stuur as van elkaar tijdens een rit van elkaar kunnen loskomen zonder dat je het bij voorhand in de gaten hebt dat gaat er bij mij niet in.
Ook al ziet het er op de foto's wel uit alsof dit wel het geval is. Zou het verhaal hier achter wel eens willen weten.
Misschien iemand op dit forum die er meer van weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 16:52

E-Rick

I love it :7

Hier het verhaal van de afgebroken voorvork: https://www.stromerforum.nl/viewtopic.php?p=82348#p82348

De eigenaar is aardig beurs maar zo te lezen niet gevaarlijk gewond.

Volgens de eigenaar is de fiets 2,5 maand oud met 1200 km op de teller. Verderop in het topic staat ook nog een detailfoto van de breuk.

Choose life - Shapeways shop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indofk
quote]Saab900 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:18:
[...]

Wellicht dat deze terugroepactie ermee te maken heeft:

https://www.stromerbike.com/nl/vrijwillige-terugroepactie-st5
[/quote]

Dit las ik zojuist op het grote elektrische fietsen topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04:48
Ik heb al flink zitten lezen op dit forum en op andere fora en ik zit nu toch serieus te twijfelen over een speedpedelec. Ik overwoog ook een elektrische scooter maar hier is amper goed aanbod in.

Nu begrijp ik dat een Klever of Stromer het beste zijn maar boven budget. Nu zag ik een goede aanbieding voor een Qwic RD10 speed demo model en had ik 2 vragen;

- is het slim om het oudere rd10 model te kopen terwijl de rd11 al beschikbaar is?
- wat is nu de realistische actieradius? Ik lees bijvoorbeeld tot 90 km maar ook een gebruiker in dit topic die zegt max 30 km aanhouden met de 735 wH notabene. Zou ik met de 525 wH 15 tot 20 km op max ondersteuning kunnen halen en 50 km met lichte ondersteuning of heb je echt een 735 wH nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-06 05:31
Silvos schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:08:
Ik heb al flink zitten lezen op dit forum en op andere fora en ik zit nu toch serieus te twijfelen over een speedpedelec. Ik overwoog ook een elektrische scooter maar hier is amper goed aanbod in.

Nu begrijp ik dat een Klever of Stromer het beste zijn maar boven budget. Nu zag ik een goede aanbieding voor een Qwic RD10 speed demo model en had ik 2 vragen;

- is het slim om het oudere rd10 model te kopen terwijl de rd11 al beschikbaar is?
- wat is nu de realistische actieradius? Ik lees bijvoorbeeld tot 90 km maar ook een gebruiker in dit topic die zegt max 30 km aanhouden met de 735 wH notabene. Zou ik met de 525 wH 15 tot 20 km op max ondersteuning kunnen halen en 50 km met lichte ondersteuning of heb je echt een 735 wH nodig?
We spreken hier even over windje kracht 4 TEGEN en 80-90kg, dat is een aardige referentie. Dan heb je zeker wel 700 kWh nodig voor 30km. Met continu hoogste stand red je dat niet, maar dat is ook niet nodig want als je 30-35 rijdt maakt dat weinig verschil. Ik rijdt trouwens een stromer st1 2015 met 610kwh, en red dan 30 km ternauwernood op stand 2-3 van de 4 (op stand 4 wind tegen sta ik na ong 20 km stil). Wat is jouw woonwerk afstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Er zijn te veel variabelen.

Bosch en Nuvinci;
1000Wh 68km @ 40km/u, als het windstil is.
Je rijdt dan eigenlijk de accu te leeg voor een optimale levensduur.

Met flinke wind tegen mag je blij zijn met de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h1ttent1t
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:34

Veel variabelen: buitentemperatuur, wind, gewicht, eigen ondersteuning.

Ideale temp = 25gr , elke graad minder is 1% capaciteitsverlies mag je rekenen.

Met max ondersteuning kan je idd maar 30km halen met de 735Wh batterij onder slechte omstandigheden. Maar in de beste omstandigheden heb ik er ooit al 55km uitgeperst.

De RD10 is een prima budget speed ped, maar verwacht geen Stromerprestaties. Sowieso de grootste batterij nemen, je capaciteit vermindert ook naarmate de laadcycli vorderen he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

ja idd dezelfde parameters hier:
- wind & weer in het algemeen
- ondersteuning

het is heel simpel om extra bereikt te hebben door wat trager te rijden. 40 of 35km/u is nog steeds vrij vlot.

Bij Stromer/Klever kan je nog beetje winnen door regeneratief te remmen. Hangt dan af hoe vaak je dat kan doen :-) verwacht er ook geen mirakels van.

Ik dacht dat het ook kon op sommige Qwic met achterwielmotoren, ben niet zeker.

Nu met de 735Wh kan je volgens mij altijd 30km halen op max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Rick

E-Rick

Voor wat betreft actieradius: Ik heb nu ruim een jaar een ST1X met 814 Wh accu. Woon-werk is 16 km enkel, dus 32 km retour. Ik rijd altijd met maximale ondersteuning en ik trap zelf stevig mee.

Beste scenario, temperaturen boven de 20 graden en weing wind/wind mee: na 32 km heb ik pak-em-beet 35 à 45% accu over.

Tot nu toe het slechtste scenario: temperaturen rond het vriespunt, heenweg zijwind, terugweg windkracht 6 tegen (en regen, maar dat zou niet echt uit moeten maken). 's ochtends weggereden met een warme accu, maar overdag de accu laten zitten dus de terugweg begonnen met een koude accu. Na 32 km had ik nog 4% lading over.

edit: met weinig wind (of wind mee) ligt mijn kruissnelheid op de teller rond de 45. Met windkracht 6 tegen is dat een stuk minder en zit ik met flink meetrappen rond de 30 à 35.

[ Voor 12% gewijzigd door E-Rick op 11-06-2020 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online

De 735Wh accu met 30km komt misshcien van mijn posts af. Dit is niet het gemiddelde, maar dit is nog haalbaar met (1) sterke wind tegen, (2) in de winter en (3) met de volledige rit volle ondersteuning.

Edit: Dit is dus voor een RD10 Speed, al kan het redelijk vergelijkbaar zijn met andere fietsen.
Edit2: De RD10 begint op 48km/u maar zakt naar 40km/h aan het eind. Grootste deel 42/43 km/u.
Inspanning is dan 'wel zweten, maar geen sport prestaties'.

Ik geef expres geen gemiddelde, gezien dat niet zo veel zegt. Je wilt weten of je de rit in alle omstandigheden kan maken, en dan is alleen het minimale cijfer relevant. Dus vandaar deze (conservatieve) context van de cijfers.
Bij andere cijfers (voor andere fietsen) moet je dus ook goed kijken voor welke context deze gelden.

[ Voor 8% gewijzigd door Nivve op 11-06-2020 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHNL
Nivve schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:56:
[...]

De 735Wh accu met 30km komt misshcien van mijn posts af. Dit is niet het gemiddelde, maar dit is nog haalbaar met (1) sterke wind tegen, (2) in de winter en (3) met de volledige rit volle ondersteuning.
(Edit: Dit is dus voor een RD10 Speed, al kan het redelijk vergelijkbaar zijn met andere fietsen)

Ik geef expres geen gemiddelde, gezien dat niet zo veel zegt. Je wilt weten of je de rit in alle omstandigheden kan maken, en dan is alleen het minimale cijfer relevant. Dus vandaar deze (conservatieve) context van de cijfers.
Bij andere cijfers (voor andere fietsen) moet je dus ook goed kijken voor welke context deze gelden.
Als je nog de gemiddelde snelheid vermeldt en of je hard meetrapte, dan is het plaatje helemaal compleet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
DHNL schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:32:
[...]

Als je nog de gemiddelde snelheid vermeldt en of je hard meetrapte, dan is het plaatje helemaal compleet!
Dat gaat alleen buiten de scope die ik voor ogen had ('hoe ver komt de fiets'). Maar het is zeker nuttige info, dus zal het erbij zetten ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Nivve op 11-06-2020 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Volgens mij hebben Mr. Riese & Mr. Muller tijdens de ontwikkeling nooit gereden op een R&M
Super-Charger met Nuvinci.

Ik zit op 97 omwentelingen per minuut bij 41GPS (begrenzer)
Onderweg nog nooit een amateurwielrenner gezien die zo snel rond-trapt als ik.

Volgend onderhoud gaat er voor een groter tandwiel op.
Kijken of dat makkelijk gaat met een riem ipv ketting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knalpot
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-04 20:33
ik heb sinds begin mei een Qwic RD11. Afgelopen dinsdag ben ik aangereden en heb behoorlijk wat schade, maar het frame is recht en er zijn geen scheuren zichtbaar.

Zelf maak ik me wel zorgen over dit soort gevallen. Ook lees ik in de garantievoorwaarden van qwic dat de garantie vervalt na een ongeval.

Iemand ervaring met een ongeval en een speed pedelec en hoe eea verloopt na een ongeval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
  • Laatst online: 07-06 19:38

Met mijn RD10, 735Wh accu is enkele reis woon-werk à 32km is geen probleem op **volle** ondersteuning. Afhankelijk van temperatuur, wind enz houd ik dan nog 1 à 2 batterijstreepjes over van de 5. Wat op dat moment de daadwerkelijke capaciteit van de accu nog is, is natuurlijk een gok maar ik schat 10% - 20%.

Standaard accu voor 20km lijkt me haalbaar.

Verder vind ik de RD10 een prima SP voor het geld. Heb ook een ritje gemaakt op een stromer van een collega. Die stromer is echt de betere SP, maar prijs is (tenminste) x2.

Reken bij de RD10 op een kruissnelheid van ~42km/h, zonder al te veel inspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
Bedankt voor de vele reacties, ik snap overigens volledig dat daadwerkelijk verbruik sterk afhangt van je inspanning, weeromstandigheden e.d. maar ik wilde een globaal beeld hebben. Ik ga voor de zekerheid toch voor de 735 wH accu zeker omdat het hier in de provincie nog al eens flink waait.

Ik heb nog 1 andere vraag, ik ben me gaan orienteren op een speedpedelec helm maar ik zie alleen maar helmen met een halfopen of volledig open vizier. Ik zou graag een volledig vizier hebben over het gezicht (in de zomer in verband met insecten en in de winter in verband met de kou), een beetje een scooter jethelm idee maar dan met meer ventilatie aan de bovenzijde. Echter een scooterhelm lijkt me weer wat warm en ziet er wat eigenaardig uit. Iemand die hier een oplossing voor weet?

Zoiets als dit zoek ik, maar dan een 'speedpedelec' versie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkQSqib_yjQroGSjXqxuppW-G7o=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MMMGFek37WMcspn9bg7PNcmc.jpg?f=fotoalbum_small
Knalpot schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 21:41:
ik heb sinds begin mei een Qwic RD11. Afgelopen dinsdag ben ik aangereden en heb behoorlijk wat schade, maar het frame is recht en er zijn geen scheuren zichtbaar.

Zelf maak ik me wel zorgen over dit soort gevallen. Ook lees ik in de garantievoorwaarden van qwic dat de garantie vervalt na een ongeval.

Iemand ervaring met een ongeval en een speed pedelec en hoe eea verloopt na een ongeval?
Dit lijkt me wel erg zuur, heb je net een nieuw fiets en dan zo snel al een ongeluk. Ik ben zelf geen verzekeringsexpert maar mij lijkt dat als jij aanvullende schade hebt doordat je fabrieksgarantie vervalt als gevolg van het ongeluk dat dit vergoed moet worden door de tegenpartij. Maar wellicht is het ook zo dat als je de fiets laat repareren bij een erkend hersteller deze weer garantie geeft over de reparaties. Ik zou de vraag in ieder geval zeker neerleggen bij zowel je verzekeraar als Qwic voor verduidelijking over de aansprakelijkheid.

[ Voor 10% gewijzigd door Silvos op 13-06-2020 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knalpot
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-04 20:33
Silvos schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 19:37:
Bedankt voor de vele reacties, ik snap overigens volledig dat daadwerkelijk verbruik sterk afhangt van je inspanning, weeromstandigheden e.d. maar ik wilde een globaal beeld hebben. Ik ga voor de zekerheid toch voor de 735 wH accu zeker omdat het hier in de provincie nog al eens flink waait.

Ik heb nog 1 andere vraag, ik ben me gaan orienteren op een speedpedelec helm maar ik zie alleen maar helmen met een halfopen of volledig open vizier. Ik zou graag een volledig vizier hebben over het gezicht (in de zomer in verband met insecten en in de winter in verband met de kou), een beetje een scooter jethelm idee maar dan met meer ventilatie aan de bovenzijde. Echter een scooterhelm lijkt me weer wat warm en ziet er wat eigenaardig uit. Iemand die hier een oplossing voor weet?

[Afbeelding]

[...]

Dit lijkt me wel erg zuur, heb je net een nieuw fiets en dan zo snel al een ongeluk. Ik ben zelf geen verzekeringsexpert maar mij lijkt dat als jij aanvullende schade hebt doordat je fabrieksgarantie vervalt als gevolg van het ongeluk dat dit vergoed moet worden door de tegenpartij. Maar wellicht is het ook zo dat als je de fiets laat repareren bij een erkend hersteller deze weer garantie geeft over de reparaties. Ik zou de vraag in ieder geval zeker neerleggen bij zowel je verzekeraar als Qwic voor verduidelijking over de aansprakelijkheid.
Bedankt. Vraag ligt inderdaad bij qwic en rechtsbijstand over hoe dit aan te pakken.

Ik heb zelf de agu urban helm, die heeft een vizier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHNL
Silvos schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 19:37:

[...]
Ik heb de lazer anverz tot mijn volle tevredenheid. Het probleem met volledig vizier lijkt me je neus: het vizier moet veel groter worden daardoor. Verder zul je last hebben van beslaan en wordt het moeilijker om je omgeving te zien. Voor de snelheid waarmee wij fietsen zou ik het niet doen. Maar ik heb er geen eigen ervaring mee, slechts een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Rick

E-Rick

Ik heb een Abus helm zonder vizier. Afhankelijk van het lichtniveau heb ik een Oakley met Prizm Road of Prizm Low Light glazen op. Ik heb daarmee geen last van wind of kou, ze beslaan vrijwel nooit, en als het regent waaien de regendruppels zo van de glazen af. Ik weet niet hoe dat gaat met een vizier, maar de glazen van de Oakleys zijn gecoat waardoor water er heel makkelijk vanaf waait.

Enige nadeel van de abus helm: hij zit wat minder lekker dan mijn Giro racefietshelm, als ik een nieuwe SP helm nodig heb ga ik beter op het comfort letten. Maar ik weet wel vrij zeker dat ik niet voor een helm met vizier ga, omdat ik toch altijd een zonnebril draag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h1ttent1t
@Silvos bekijk de Cratoni Vigor eens, dat is volgens mij wat je zoekt qua helm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
Bedankt voor de tips, de Cratoni Vigor komt wel het meeste in de buurt van wat ik zoek. Maar ik lees in een review dat hij toch nog aan de warme kant kan zijn voor fietsers en hij is ook niet goedkoop. Dus wellicht begin ik met een instaphelm en kijk ik daarna even verder.

Heeft iemand trouwens ervaring met gashendels? Ik kan er erg weinig over vinden behalve walk assist tot 6 km/u. Ik begrijp van de site van de consumentenbond dat een Speedpedelec een gashendel mag hebben (uiteraard behaal je daarmee niet de volle snelheid van 45 km/u), maar ik sommige gevallen zou het handig kunnen zijn. Ik lees echter ook dat er zelden Speedpedelecs worden uitgerust met een gashendel. Is binnen de grenzen van de wet mogelijk om een walk assist hendel aan te passen of is dit onmogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Rick

E-Rick

Mijn stromer heeft een 'boost' functie, als ik de +knop ingedrukt houd dan gaat ie 20 km/u. Dat is echter niet te moduleren dus het is alles of niets. Die snelheid staat overigens ook op het kentekenbwijs. Ik denk dat het niet verstandig is om daar zelf iets mee te gaan knutselen, zeker als je hem dan harder laat lopen dan wat op je kenteken staat. Ik gebruik die functie overigens nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

gashendel: in België ligt daar de grens tussen motorfiets P en B. Als je zelfstandig kan rijden zonder te trappen, ben je geen SP meer. Het moet ondersteuning blijven met max 4x de eigen kracht. Ook heeft dit impact op verzekeringen (het werd me duidelijk nog eens gevraagd bij de aanvraag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

...dus ik vroeg stoer aan mijn fietsenmaker of hij een groter tandwiel op mijn speedpedelec wou zetten.

"Dan moeten we voor en achter vervangen, (riem heeft 1 formaat) dat kost 250,- " :o

Helemaal van de pot gerukt die fietswereld. |:(

[ Voor 7% gewijzigd door BertV op 18-06-2020 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

BertV schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:08:
...dus ik vroeg stoer aan mijn fietsenmaker of hij een groter tandwiel op mijn speedpedelec wou zetten.

"Dan moeten we voor en achter vervangen, (riem heeft 1 formaat) dat kost 250,- " :o

Helemaal van de pot gerukt die fietswereld. |:(
de riemen zelf kosten heel weinig, en bestaan in verschillende lengtes (toch in de machinebouw).

Soms heb je wel genoeg speling achteraan om een kleiner tandwiel te zetten. Het wiel zelf moet dan mss 0.5 of 1 cm verder naar achteren. Sommige frames laten dat toe.

Ik heb zoiets gedaan voor een plooifiets : van 13 naar 11 tanden achteraan, wiel halve cm naar achteren vast maken. Rijdt al 2 jaar zo rond. Is wel met ketting, maar het concept is hetzelfde, ketting is dezelfde gebleven.

[ Voor 30% gewijzigd door bjp op 18-06-2020 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Het gaat om de kosten van de tandwielen, als ik het moet geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

voor die prijs kan je al redelijk wat tandwielen en kettingen vervangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

bjp schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 14:10:
voor die prijs kan je al redelijk wat tandwielen en kettingen vervangen ;)
Het is een leasefiets. Ik heb liever de voordelen van de riem!

Ik rij 1.5k per maand, nu 14k op de teller. De levensduur van een riem is minimaal 20k.
Een paar maanden wachten dus. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-06 17:08
bjp schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:37:
Goeiedag Hopjesvla79,

Stromer ST2 gaat uit de verkoop en zou ik niet aanraden. ST3 is duurder, en bied volgens mijn niet veel meer aan.
t not least: kan je laden op je werk? Dat gaat helpen bepalen hoe groot je batterij moet zijn.
Ik kan ze vergelijken, mijn vrouw heeft een ST1 2020 en ik heb een 2018 ST2. De ST2 is toch echt de betere fiets, ondersteuning is krachtiger en de afmontage is beter dan bij de ST1. Op mijn ST2 rij ik heel gemakkelijk 45/46, dat lukt me op de ST1 ook maar dan moet ik flink in het zweet trappen.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-06 17:08
dread schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:07:
[...]
Dat betekent dat ik vanaf nu op de baan moet rijden met de auto's met een fiets die bij gewoon trappen 30-35 rijdt.
Dan doe je iets niet goed of er is iets mis met je fiets, een ST1 fietst normaal gesproken vrij eenvoudig 40+.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobbit
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03-03-2023
Hallo mede Tweakers,

Ik ben in dubio over wat te doen en hoop op wat advies van jullie kant.

Mijn woon-werk verkeer is 30km (retour). Op dit moment pak ik vaak de auto en heel af toe mijn "normale" fiets.

Ik merk dat de afstand voor mij op de fiets net te lang is (niet echt ontspannen). Nu ben ik mij dus aan het orienteren op een alternatief vervoermiddel. Aan de ene kant spreekt een elektrische fiets mij erg aan. Echter, wat is dan verstandig? 25kmph fiets of een 45kmph fiets? Privat lease, 2de hands?

NB. voor ruim 4500 aan speedpedelec kan ik ook een Honda Monkey 125cc rijden. :P

Wat is een verstandige keuze?

big hairy feet, vertically challenged , hairy body, short temper and wookie roar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• h1ttent1t
Lees eens enkele pagina's terug: die vraag werd nog al gesteld.

Ikzelf vind het omslagpunt voor de keuze voor een speed pedelec vanaf 40 km retour liggen. Daaronder ben je met een gewone elektrische fiets amper trager (gemiddeld uiteraard) en heb je allerlei nadelen niet (kostprijs is lager, helmplicht, verzekering, plaats op de rijbaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Wobbit schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:24:

NB. voor ruim 4500 aan speedpedelec kan ik ook een Honda Monkey 125cc rijden. :P
Als je er zo instaat kun je dat ook maar beter doen.
(niet zo kwaad bedoeld als het er nu staat) 8)

Speed pedelecs zijn (te) duur, maar geen semi-brommers.

Afhankelijk van het type ga je met de energie van 20km/u nu 40 tot 45km/u.

Met wind tegen haal je nog maar 30, met volle inzet.
Met wind mee durft ie ineens wel en dan "vlieg" je. (met wielrenners achter je aan)

Over het algemeen kun je stellen dat als je de helft van de afstand niet met een normale fiets zou willen doen, dat je dat op langere termijn ook niet met een SP gaat volhouden. (qua discipline dus)
wpeterw schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:57:
[...]

Dan doe je iets niet goed of er is iets mis met je fiets, een ST1 fietst normaal gesproken vrij eenvoudig 40+.
Ik heb een aantal weken ST1 gereden en was merkbaar conditie kwijt.
Dat ging echt veel makkelijker dan met mijn huidige Bosch.

Ik rij illegaal in het bos op een half verhard fietspad.
Met die Bosch is het toch wel ploeteren als het een beetje omhoog gaat, met de ST1 was de snelheid dan ook al schandalig hoog voor de locatie.

[ Voor 27% gewijzigd door BertV op 25-06-2020 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Hallo mede Tweakers,

Mijn woon-werk verkeer is 30km (retour). Op dit moment pak ik vaak de auto en heel af toe mijn "normale" fiets.

Ik merk dat de afstand voor mij op de fiets net te lang is (niet echt ontspannen). Nu ben ik mij dus aan het orienteren op een alternatief vervoermiddel. Aan de ene kant spreekt een elektrische fiets mij erg aan. Echter, wat is dan verstandig? 25kmph fiets of een 45kmph fiets? Privat lease, 2de hands?

Voor een enkele reis van 15km is een normale e-bike tot 25 de beste keuze:

+ Goedkoper
+ Veel meer keuze
+ Tijdswinst heb je amper op die afstand
+ Geen verzekeringsplicht
+ Geen helmplicht
+ Geen spiegel/kenteken/toeter verplicht

Ik spreek dan uiteraard voor mezelf en dit zeg ik als SP eigenaar 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHNL
Hallo mede Tweakers,

30km = speedpedelec.
Anders blijf je je met tegenwind met een gewone elektrische fiets toch een uur in het zweet fietsen,en dat wilde je juist niet.

2e hands alleen via fietsenmaker, niet via marktplaats ed. Als er iets mis is ben je anders de klos.

En je bent idd ong 4000 kwijt (altijd grootste accu nemen) , maar krijgt er wel heel veel plezier voor terug, want 40km/u fietsen met normale inspanning is gewoon heerlijk en fris, en toch veel gezonder dan auto of brommer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

30km enkel ja. 30km return is een e-bike wss ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHNL
bjp schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:27:
30km enkel ja. 30km return is een e-bike wss ook goed.
Oh ja niet goed gelezen.
30 in totaal is speedpedelec overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

15km enkel, met gewone e-bike, gemiddeld 22km/u: 41min.
15km enkel, met speedpedelec, gemiddeld 35km/u: 26min.
hangt veel af van parcours. Zijn er veel zone 30, kruispunten waar je moet wachten en zo, dan is 30km/u al een realistische gemiddelde voor een speedpedelec. 15km enkel, met speedpedelec, gemiddeld 30km/u: 30min.

Tijdswinst is niet zo groot voor 15km. Voor 30km enkel is het dubbel zoveel natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

..en hij is weer stuk.
Onbetrouwbaar speelgoed heeft nu 13000 op de teller dus het werd weer tijd.

Of het bedieningspaneel van de bosch is stuk, of de electronica verderop, wat er is geen respons op de knoppen aan het stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:08
BertV schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 07:38:
..en hij is weer stuk.
Onbetrouwbaar speelgoed heeft nu 13000 op de teller dus het werd weer tijd.

Of het bedieningspaneel van de bosch is stuk, of de electronica verderop, wat er is geen respons op de knoppen aan het stuur.
Ik heb wel gehad dat het bedieningpaneel niet goed functioneerde (level up was down geworden en 'i' deed niets) maar na het afhalen van de Intuvia display en er weer opzetten was ie weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Helaas dat is 'm niet. Het lijkt alsof het paneel en de intuvia Kiox geen stroom krijgen. De intuvia Kiox schakelt na een minuut uit.

Ik zit nu voor de fietsenmaker die pas om 9 uur open gaat. Ik dacht dat we in NL de fiets als een serieus vervoermiddel zagen.

----------------------

Dan de leenfiets.
Ik vroeg om een elektrische fiets, 25km/u is ook prima, een wat sportievere normale fiets kan ook.
Ik moet namelijk van Leusden naar Tiel, dan naar Amersfoort.

...struikelend over de tweedehands fietsen vertelde de fietsmaker dat hij eigenlijk helemaal geen fiets had. :?

Ik ben uiteindelijk vertrokken op een veel te kleine meisjesfiets.

Bij de Toyota dealer staat gewoon een rijtje fietsen klaar. |:(

[ Voor 82% gewijzigd door BertV op 02-07-2020 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:08
BertV schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 08:19:
Helaas dat is 'm niet. Het lijkt alsof het paneel en de intuvia geen stroom krijgen. De intuvia schakelt na een minuut uit.

Ik zit nu voor de fietsenmaker die pas om 9 uur open gaat. Ik dacht dat we in NL de fiets als een serieus vervoermiddel zagen.

----------------------

Dan de leenfiets.
Ik vroeg om een elektrische fiets, 25km/u is ook prima, een wat sportievere normale fiets kan ook.
Ik moet namelijk van Leusden naar Tiel, dan naar Amersfoort.

...struikelend over de tweedehands fietsen vertelde de fietsmaker dat hij eigenlijk helemaal geen fiets had. :?

Ik ben uiteindelijk vertrokken op een veel te kleine meisjesfiets.

Bij de Toyota dealer staat gewoon een rijtje fietsen klaar. |:(
Dat is wel bijzonder. Ben je ineens tweederangs klant geworden? Heb je de fiets daar wel gekocht? En dan nog: als je je auto bij een willekeurige vreemde garage brengt voor een onderhoudsbeurt hebben ze wel een leen-auto of leen-fiets.

Ik fiets overigens al 3 maanden nauwelijks. Lekker kantoorwerk vanuit huis. De fietsregeling (zakelijk fiets rijden voor 7% bijtelling) is helaas nog niet opgenomen in de arbeidsvoorwaardengids...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

1 juli
mijn kapotte fiets gebracht.

Ik stelde hem voor gewoon een software update te doen om het probleem op te lossen.
Volgens de fietsenmaker zou dat niet verstandig zijn, dan zou het probleem terug kunnen komen.
Hij zou contact opnemen met Bosch.

Klonk goed.

9 juli
Ruim een week later kwam de conclusie van Bosch.
Die wilde natuurlijk eerst in mijn data speuren naar opvoeracties.
Hun conclusie: "De fiets moet geupdate worden, als er daarna problemen zijn kunnen we altijd nog hardware vervangen"

10 juli
Fietsenmaker belde op dat ook na de update de fiets niet reageerde.
Ze waren nu onderdelen aan het vervangen om zo de boosdoener te vinden.
Een tijdrovende klus noemde hij dat, met veel zelfmedelijden.

15 juli
Leasemaatschappij ingeschakeld. Hebben ook contact opgenomen met de fietsenmaker.
"Het is heel complex en een elektrisch probleem" "Hij doet er alles aan om het probleem te verhelpen".

18 juli
Fiets is klaar. Nieuwe kiox + nieuwe steun.
Ben blij dat ik weer ondersteund 72km per dag mag doen.

[ Voor 88% gewijzigd door BertV op 18-07-2020 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-05 17:33

Racing_Reporter

Contentmaker

Motorstoring aan m'n Bulls Green Mover E45 uit 2012. Langverhaal in het kort: heeft waarschijnlijk een probleem in de transistorbrug die het signaal overbrengt. Verschillende mensen denken dat het probleem hem zit in de FETs (field effect transistors). Officieel kost de motorrevisie 500-800. Als ik een goedkopere motor scoor ergens, dan komt met de montage ervan het bedrag op ongeveer hetzelfde punt uit, plùs dat de fm waar hij staat er geen garantie op geeft. Waarschijnlijk omdat het niet zijn eigen motor is.

Volgens de fietsenmaker die hem heeft bekeken en geprobeerd te updaten met hulp van de eigenlijk inactieve fabriek kan ik beter m'n geld ergens anders in steken. En wees subtiel naar 250w-fietsen die hij legaal 35 liet lopen. Hoe denken jullie er over, met name de fix? En wat is het beste stappenplan om te volgen?

[ Voor 3% gewijzigd door Racing_Reporter op 05-08-2020 16:27 ]

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:48
Racing_Reporter schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:17:
Motorstoring aan m'n Bulls Green Mover E45 uit 2012. Langverhaal in het kort: heeft waarschijnlijk een probleem in de transistorbrug die het signaal overbrengt. Verschillende mensen denken dat het probleem hem zit in de FETs (field effect transistors). Officieel kost de motorrevisie 500-800. Als ik een goedkopere motor scoor ergens, dan komt met de montage ervan het bedrag op ongeveer hetzelfde punt uit, plùs dat de fm waar hij staat er geen garantie op geeft. Waarschijnlijk omdat het niet zijn eigen motor is.

Volgens de fietsenmaker die hem heeft bekeken en geprobeerd te updaten met hulp van de eigenlijk inactieve fabriek kan ik beter m'n geld ergens anders in steken. En wees subtiel naar 250w-fietsen die hij legaal 35 liet lopen. Hoe denken jullie er over, met name de fix? En wat is het beste stappenplan om te volgen?
Als het frame en de accu enzovoort nog echt goed zijn dan zou ik toch een officiële reparatie overwegen. Ik neem aan dat Bulls dan toch ook wel iets van garantie op de motor zal verlenen? Ik weet niet hoeveel km je er nu mee hebt gereden? Maar als je dan die 800 euro deelt door je kilometers dan valt de pijn toch ook nog wel mee.
Maar leuk is het niet.

Dat de FM met het voorstel komt om met een 250 watt motor te gaan prutsen zou ik zeker niet doen. Dit is echt zonde en kompleet niet te vergelijken met wat je nu hebt. Toch?

Mijn speedpedelec staat sinds vandaag ook bij de FM. In mijn frame onder het zadel is een scheur rondom ontstaan. Is dan wel garantie op het frame, maar wel 100 euro ombouw kosten voor Bosch performance speed motor.
Fiets is nu 4,5 jaar oud. Heb alleen bijna 4 maanden mijn fiets niet kunnen gebruiken, zolang duurde het voordat het nieuwe frame binnen gekomen was. :( corona ellende ertussendoor, dan loopt het snel op. Maar ben blij dat het nu opgelost gaat worden.

Je moet allemaal wel wat geluk hebben met de speedpedelecs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-05 17:33

Racing_Reporter

Contentmaker

zonnefreak schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 20:32:
[...]

Als het frame en de accu enzovoort nog echt goed zijn dan zou ik toch een officiële reparatie overwegen. Ik neem aan dat Bulls dan toch ook wel iets van garantie op de motor zal verlenen? Ik weet niet hoeveel km je er nu mee hebt gereden? Maar als je dan die 800 euro deelt door je kilometers dan valt de pijn toch ook nog wel mee.
Maar leuk is het niet.

Dat de FM met het voorstel komt om met een 250 watt motor te gaan prutsen zou ik zeker niet doen. Dit is echt zonde en kompleet niet te vergelijken met wat je nu hebt. Toch?

Mijn speedpedelec staat sinds vandaag ook bij de FM. In mijn frame onder het zadel is een scheur rondom ontstaan. Is dan wel garantie op het frame, maar wel 100 euro ombouw kosten voor Bosch performance speed motor.
Fiets is nu 4,5 jaar oud. Heb alleen bijna 4 maanden mijn fiets niet kunnen gebruiken, zolang duurde het voordat het nieuwe frame binnen gekomen was. :( corona ellende ertussendoor, dan loopt het snel op. Maar ben blij dat het nu opgelost gaat worden.

Je moet allemaal wel wat geluk hebben met de speedpedelecs.
Bij een testritje was hij niet enthousiast over m'n voorvork (vering) maar goed dat overleef ik wel, het rolt niet uit elkaar.

Overigens bedoelde hij dat het zinvoller was om te investeren in een 35 km/u-fiets wat dat betreft, niet om die 250w in de Bulls te proppen. Zijn letterlijke woorden waren: 'na 5 jaar beschouwen we in de handel deze speed pedelecs als afgeschreven'. Dan worden de investeringen te groot. 'Elk jaar dat je langer mee kan, is mooi mee genomen'

Pfoe, het aantal km's was wel redelijk hoog, ergens rond de 10.000? Ik weet het echt niet meer uit m'n hoofd, heb 'm tweedehands gekocht van een man in de zeventig die er niet meer op kon stappen. Z'n vrouw had er ook een, dus het is wel ter goeder trouw gegaan.

Pff.. ergens tegenvallertje maar 100 euro omzetkosten valt nog wel mee als je gewoon een nieuw frame hebt. Kan je tijden mee vooruit!

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik zit ook met mijn Bulls Green Mover E45 uit 2017.
  • Accu wil niet meer doorladen boven de 85%
  • Spatbord achter is gescheurd bij het montagepunt van de kentekenplaat, dus elke hobbel kleppert het als een gek.
  • Voorvork heeft veel roestvorming en beschadigingen op het metaal.
Vooral de accu is een puntje, ik zit erover te denken om hem uit te laten bouwen met extensieboxen zodat de capaciteit van 675Wh naar rond de 1100 a 1200Wh gaat. Optisch is het dan geen gezicht maar je kunt dan wel gewoon zorgeloos full power naar het werk fietsen.

Fiets heeft inmiddels 20.000 gelopen, het is een heerlijke machine die bijna net zo snel is als een Stromer ST1. Kwam een keer iemand tegen met een ST3 en dat was niet vol te houden maar verschil moet er wezen.

Andere optie is om een andere fiets te kopen, maar dan ga ik niet meer voor een speed pedelec denk ik. Die zijn tegenwoordig echt duur en ik win er per rit een kwartier mee. (26km enkel)
Dan koop ik liever een normale e-bike met 625Wh Bosch accu zodat ik ook met gemak heen en weer kan zonder op de zaak te hoeven laden.

Voorlopig hoef ik toch niet op kantoor te verschijnen vanwege corona dus ik wacht het voorlopig maar even af. Af en toe 's ochtends een rondje voor het thuiswerken van 20 km om een beetje in de flow te blijven. Verder gaat niet want dan is de accu leeg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achiel007
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-06 21:47
Het hele topic maar eens doorgelezen. Kan via het werk via een leuk fietsenplan een fiets aanschaffen. Het is bij een aantal fietsdealers hier in de buurt. Fiscaal voordeel en een renteloze lening tot 5k die je in iets van 3 jaar aflost.

Enkele reis naar het werk is ongeveer 18km, zit een mooi lang stuk recht fiet/brompad in en weinig echt gevaarlijke kruisingen of dwars door steden. Zit te denken aan een pedelec. Ga alleen bij droog weer, hekel aan fietsen in de regen. Opladen op het werk zou ook wel kunnen en anders zorg ik daar wel voor.

1 van de deelnemende dealers is een R&M dealer, geen idee of hij er heeft staan, morgen eens gaan kijken. Dan ga ik nog langs 2 andere, 1 heeft denk ik alleen Trek en 1 die beetje het standaard Sparta spul heeft maar misschien wel alles voor me kan bestellen, dat weet ik morgen pas.

Wat ik zo lees kan de ST1 echter ook een mooie fiets voor mij zijn, echter hier in Zeeuws-Vlaanderen geen dealer, zou dan voor proefrit naar Belgie moeten, vind dat een beetje lullig om proef te gaan rijden en er dan vervolgens niet te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

ik zou me niet generen voor de proefrit, het is de manier om een fiets te testen. Bij mijn stromerwinkel, hebben ze er meerdere altijd klaar voor een ritje.

R&M zijn ook prachtige fietsen, en kan je ook nog wat gewicht mee vervoeren.

18km enkel is een goeie afstand om SP te rijden. Zeker als je dat regelmatig wil doen.

Testen maar! Verschillende zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achiel007
Vanmiddag proefgereden op een Riese & Müller, vooral om ook het schakelsysteem eens te ervaren. Dat Enviolo systeem werkt wel aardig, je verandert eigenlijk je weerstand. Met hetzelfde gemak dat ik normaal zo 22-23km/h tour ga je dan op eco stand al 34-36 nagelang de wind. Zeker in combinatie met een riem maakt dit wel een grote kanshebber. De Supercharger met 2 geïntegreede accu's is een mooi model ook.

Nu nog overwegen of ik nog op een Stromer ga proefrijden, daarvoor moet ik Belgie in en dat zie ik niet echt zitten in deze corona tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otherside1982
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-06 18:15
Achiel007 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:30:
...

Nu nog overwegen of ik nog op een Stromer ga proefrijden, daarvoor moet ik Belgie in en dat zie ik niet echt zitten in deze corona tijden.
Je kan ook nog eens kijken bij Klever, er zijn wel een aantal dealers in de buurt van Zeeland: https://www.klever-mobility.com/find-a-dealer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko de Boswachter
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 07:58
Ze hebben bij Stromer zowaar geluisterd; eindelijk een model met Gates riem en schakelen in de naaf. https://www.stromerbike.com/nl/modellen/st2-launch-edition
Zou er na ruim 30.000 kilometer op de oude ST1 dan toch een vervanging komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HbfDoEuE-bYYH9b7lRnzBDLuXdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZPtsMWeoRdmbNBhydUFhqLfj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achiel007
Otherside1982 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:34:
[...]

Je kan ook nog eens kijken bij Klever, er zijn wel een aantal dealers in de buurt van Zeeland: https://www.klever-mobility.com/find-a-dealer
De dealer bij mij in de buurt is t/m26 augustus op vakantie dus nog even geduld, had het gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

ah ja Klever had ik ook getest, was een leuke mix met mountainbike, het had wel iets :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h1ttent1t
Ko de Boswachter schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:22:
Ze hebben bij Stromer zowaar geluisterd; eindelijk een model met Gates riem en schakelen in de naaf. https://www.stromerbike.com/nl/modellen/st2-launch-edition
Zou er na ruim 30.000 kilometer op de oude ST1 dan toch een vervanging komen?

[Afbeelding]
Ik zou toch nog maar even afwachten, want die naafversnelling is een vijfversnelling Sturmey Archer waar ze bij Sparta al enkele jaren geleden van zijn afgestapt wegens te veel problemen...

Ze hadden beter direct de Pinion-toer opgegaan zoals Klever, maar dus nog even afwachten: in september staan er dacht ik bij verschillende Stromer-dealers testdagen op het programma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko de Boswachter
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 07:58
h1ttent1t schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:09:
Ik zou toch nog maar even afwachten, want die naafversnelling is een vijfversnelling Sturmey Archer waar ze bij Sparta al enkele jaren geleden van zijn afgestapt wegens te veel problemen...

Ze hadden beter direct de Pinion-toer opgegaan zoals Klever, maar dus nog even afwachten: in september staan er dacht ik bij verschillende Stromer-dealers testdagen op het programma
Ik verbaasde me inderdaad al over de keuze voor die Sturmey Archer naaf. In een fiets van bijna 7000 Euro zou je toch iets geavanceerder verwachten... Pinion ben ik overigens ook geen fan van; alweer minder efficient dan bijvoorbeeld Rohloff. Een proefrit ga ik zeker overwegen. Ik zou zomaar verrast kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
DHNL schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:14:
[...]

30km = speedpedelec.
Anders blijf je je met tegenwind met een gewone elektrische fiets toch een uur in het zweet fietsen,en dat wilde je juist niet.

2e hands alleen via fietsenmaker, niet via marktplaats ed. Als er iets mis is ben je anders de klos.

En je bent idd ong 4000 kwijt (altijd grootste accu nemen) , maar krijgt er wel heel veel plezier voor terug, want 40km/u fietsen met normale inspanning is gewoon heerlijk en fris, en toch veel gezonder dan auto of brommer!
1 van de nadelen om op die snelheid te fietsen vind ik toch wel het geluid. Je moet op dat soort snelheden echt iets met je oren gaan doen, anders ga je uiteindelijk toch last krijgen van enige gehoorschade.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:19

World Citizen

FreeReef.nl

Dit is een stuk lastiger dan ik dacht.

Wat zijn er toch een hoop hippe trendy merken die eigenlijk helemaal geen staat van dienst hebben over meerdere jaren. Ik weet amper waar ik moet beginnen met zoeken... want specs zeggen niet zoveel over hoe hij werkt over meerdere jaren.

Mijn baas vind het wel fijn als zijn personeel fietst. Nou dat komt goed uit, want ik mag wel wat aan mijn conditie werken, woon op 15KM van mijn werk met een snelfietspad ertussen, en wilde eigenlijk al een elektrische fiets zodat ik een borrel kan drinken als ik op visite ben.

Ideale situatie dus, en mijn baas vind dan ook dat we iets moeten gaan regelen met de zaak zodat ik op de mooie dagen van het jaar met de fiets ga komen.

Prima.

Hij rijd zelf een Stromer st1x, en ergens in die richting wil hij wel voor ons gaan regelen. Concreet heb ik de ruimte om rond de 5k aan een pedelec fiets te besteden.

Nu viel ik zelf helemaal stijl achterover toen hij het bedrag 5k in de mond nam, want ik wist niet dat we het over zulke bedragen hadden bij dit soort fietsen. Maar eenmaal een beetje rond gezocht... klopt het wel. Zo tussen de 3.5 en 5k mag je toch zeker wel reserveren voor een hoger segment Pedelec fiets.

Afijn, ik ben al sinds dat ik 13 ben fan van Koga. Ik fiets elk jaar een keer op en neer naar Parijs (overvliegers kamp van de scouting), en sinds ik dat op een Koga Globe heb gedaan wil ik nooit meer iets anders dan Koga.

Maar een Nova B20 zit dus al aan de 5 duizend euro. En de Stromer st1x is eigenlijk ook niet veel goedkoper.

Nu zijn er nog 3 collega's die ook wel in willen stappen, en die leunen een beetje op mij om dit uit te zoeken.

Maar... wow. Dit is lastiger dan ik dacht. Ik heb ook nog niet concreet een vraag, maar meld me alvast in dit topic. Ik voorzie en zoektocht van een weekend en dan weet ik het waarschijnlijk nog niet.

Ik ga vanavond nog maar even wennen aan de prijzen, en duik er morgen in. Hopende ergens wat test ritten te kunnen maken... en evt een aantal modellen te huren voor een maand of 2. Zo kan iedereen een beetje testen wat hij of zij fijn vind.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renoir
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-06 10:09
Racing_Reporter schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:17:
En wees subtiel naar 250w-fietsen die hij legaal 35 liet lopen. Hoe denken jullie er over, met name de fix? En wat is het beste stappenplan om te volgen?
Misschien mosterd na de maaltijd maar als hij hem legaal 35 laat lopen moet hij wel van jou verwachten dat je de laatste 10 km/u er zelf bijtrapt. Of er een speed-pedelec van maken. Ondersteuning bij een normale fiets moet stoppen bij 25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renoir
Ik zou voor 15KM enkele reis een normale elektrische fiets overwegen. Op het snelfietspad knal je dan mooi 25. Je hoeft geen helm op en mag altijd gewoon op het fietspad. En er zijn naast de senioren modellen ook genoeg sportieve modelletjes waarmee je de 25 echt makkelijk haalt. Bijv de Cowboy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHNL
Renoir schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:36:
[...]

Ik zou voor 15KM enkele reis een normale elektrische fiets overwegen. Op het snelfietspad knal je dan mooi 25. Je hoeft geen helm op en mag altijd gewoon op het fietspad. En er zijn naast de senioren modellen ook genoeg sportieve modelletjes waarmee je de 25 echt makkelijk haalt. Bijv de Cowboy.
Helemaal eens met Renoir. 15km is de helm, windruis en het geld niet waard. Zeker als je een stukje stadsverkeer erbij hebt. Ik rijd zelf 2x30 per dag met speedpedelec, en mijn gemiddelde is toch meestal 35-38km/h vanwege de bochtjes, (snelheids)wind en stoplichten. Dus voor 15km scheelt dat heel weinig tijd: een goeie e-fiets rijdt 25km/h gemiddeld met een beetje doortrappen. Maar als je lekkere andere tochtjes met een pedelec wilt fietsen is het wel leuk om zo hard te fietsen (ook een voor je partner kopen als die meedoet... ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
World Citizen schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 18:31:
Dit is een stuk lastiger dan ik dacht.

Wat zijn er toch een hoop hippe trendy merken die eigenlijk helemaal geen staat van dienst hebben over meerdere jaren. Ik weet amper waar ik moet beginnen met zoeken... want specs zeggen niet zoveel over hoe hij werkt over meerdere jaren.

Mijn baas vind het wel fijn als zijn personeel fietst. Nou dat komt goed uit, want ik mag wel wat aan mijn conditie werken, woon op 15KM van mijn werk met een snelfietspad ertussen, en wilde eigenlijk al een elektrische fiets zodat ik een borrel kan drinken als ik op visite ben.

Ideale situatie dus, en mijn baas vind dan ook dat we iets moeten gaan regelen met de zaak zodat ik op de mooie dagen van het jaar met de fiets ga komen.

Prima.

Hij rijd zelf een Stromer st1x, en ergens in die richting wil hij wel voor ons gaan regelen. Concreet heb ik de ruimte om rond de 5k aan een pedelec fiets te besteden.

Nu viel ik zelf helemaal stijl achterover toen hij het bedrag 5k in de mond nam, want ik wist niet dat we het over zulke bedragen hadden bij dit soort fietsen. Maar eenmaal een beetje rond gezocht... klopt het wel. Zo tussen de 3.5 en 5k mag je toch zeker wel reserveren voor een hoger segment Pedelec fiets.

Afijn, ik ben al sinds dat ik 13 ben fan van Koga. Ik fiets elk jaar een keer op en neer naar Parijs (overvliegers kamp van de scouting), en sinds ik dat op een Koga Globe heb gedaan wil ik nooit meer iets anders dan Koga.

Maar een Nova B20 zit dus al aan de 5 duizend euro. En de Stromer st1x is eigenlijk ook niet veel goedkoper.

Nu zijn er nog 3 collega's die ook wel in willen stappen, en die leunen een beetje op mij om dit uit te zoeken.

Maar... wow. Dit is lastiger dan ik dacht. Ik heb ook nog niet concreet een vraag, maar meld me alvast in dit topic. Ik voorzie en zoektocht van een weekend en dan weet ik het waarschijnlijk nog niet.

Ik ga vanavond nog maar even wennen aan de prijzen, en duik er morgen in. Hopende ergens wat test ritten te kunnen maken... en evt een aantal modellen te huren voor een maand of 2. Zo kan iedereen een beetje testen wat hij of zij fijn vind.
Voor die 15 km kan je gewoon een normale e-bike scoren.

+ Kost veel minder
+ Slurpt veel minder energie
+ Geen helmplicht
+ Geen kenteken
+ Verzekering niet verplicht
+ Veel meer keuze qua fiets

Op die 15 km ga je amper voordeel hebben, tijdswinst zal rond de 5 minuten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

laten we domweg rekenen voor 15km: 22km/u gemiddeld met e-bike, 35 km/u gemiddeld met SP:
- 41min met e-bike (15/22 x 60)
- 26min met SP (15/35 x 60)

tijdsverschil 15min. Beste manier om het te weten op je traject? fiets effe voor een testritje nemen, en proberen. Voor SPs kan je vrij gemakkelijk de fiets gratis voor een dag lenen is mijn ervaring.

Nota: gemiddelde snelheid genomen, niet de maximum snelheid. Hier heeft ieder zijn eigen waardes, ik zit rond de 32-33 met SP (en dan wordt het resultaat hierboven 27-28min).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

@Renoir @DHNL @Vlassie1980 @bjp

Ik denk op zicht dat een normale elektrische fiets voldoende is, maar dat kwartier winst vind ik toch wel top. En gezien ik de straat uit rij en dan het snelfietspad op rij... is het traject er wel echt voor geschikt. Ik begin met trappen en stop dan 100 meter voor de deur van mijn bedrijf pas weer.

Ik vind overigens de verzekering en helm geen probleem.

Ondertussen heb ik contact met onze lokale fietsenwinkel, en die komt 4 modellen op de zaak zetten die we een maand mogen testen.

Dat is dan dus
- Stromer ST1
- Koga B20
- Sparte die in week 42 op de markt komt
- Nog een naar keus van de winkel

Hier zijn we heel blij mee, want dan kunnen we rustig even testen.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:48
World Citizen schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 17:03:
@Renoir @DHNL @Vlassie1980 @bjp

Ik denk op zicht dat een normale elektrische fiets voldoende is, maar dat kwartier winst vind ik toch wel top. En gezien ik de straat uit rij en dan het snelfietspad op rij... is het traject er wel echt voor geschikt. Ik begin met trappen en stop dan 100 meter voor de deur van mijn bedrijf pas weer.

Ik vind overigens de verzekering en helm geen probleem.

Ondertussen heb ik contact met onze lokale fietsenwinkel, en die komt 4 modellen op de zaak zetten die we een maand mogen testen.

Dat is dan dus
- Stromer ST1
- Koga B20
- Sparte die in week 42 op de markt komt
- Nog een naar keus van de winkel

Hier zijn we heel blij mee, want dan kunnen we rustig even testen.
Kijk wel even goed naar de verkeersborden bij dat snelfietspad. Op sommige ervan mag je niet met je speedpedelec erop. Geel kenteken plaatje verboden. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

zonnefreak schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 17:25:
[...]

Kijk wel even goed naar de verkeersborden bij dat snelfietspad. Op sommige ervan mag je niet met je speedpedelec erop. Geel kenteken plaatje verboden. :X
Check.

Het is een officiële "snelfietsroute". En zover ik op de gemeentelijke websites kan vinden mag ik daar met de Pedelec over fietsen.

Het stuk van huis naar de snelfietsroute kan ik over een fietspad doen waar brommers over mogen.
het stuk van de snelfietsroute naar werk is 1 baans 50km/h. Dat durf ik wel.

Maar inderdaad goede tip, want ik moest er vandeweek echt naar zoeken. Het staat nog niet zo duidelijk vermeld overal, en het traject zit nog in projectfase omdat er nog delen bij komen. Dus als ik zoek is er nog niet veel info.

Wellicht is het helemaal niet onverstandig om ook eens te bellen met de gemeente. Je kunt maar beter zeker zijn.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renoir
@World Citizen top als je sowieso een aantal modellen mag testen. Dat zou ik zeker doen. En natuurlijk, als de baas betaald maakt het je misschien niet uit of de fiets 2k of 5k kost.

Met de sp op het fietspad is simpel te checken. Is het een bromfietspad, dan mag het. Anders niet behalve als er heel specifiek staat aangegeven dat speedpedelecs wel mogen. Bromfietspad is rond blauw bord met fiets en brommer er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Renoir schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 23:25:
@World Citizen top als je sowieso een aantal modellen mag testen. Dat zou ik zeker doen.
Ik heb mijn vaste fietsen leverancier een mailtje gestuurd, en die was rijkelijk bereid dit te regelen. Ze zijn zelf geen dealer van Stromer, maar dat was geen probleem. Ze hebben samenwerkingen met andere fietsenwinkels.
Tevens kan er iemand langs komen die het financiële plaatje inclusief alle subsidie constructies komt uitleggen.

Ik ga geen reclame maken, maar ik ben erg blij met mijn Fietsboer.
En natuurlijk, als de baas betaald maakt het je misschien niet uit of de fiets 2k of 5k kost.
Helaas is het niet zo simpel, je zult waarschijnlijk een deel reiskosten verliezen. Volgens zeggen is 20km per dag de grens waarop je meer rendabel bent met een fiets.

En hij "geeft" me natuurlijk geen fiets cadeau.... ;)
Met de sp op het fietspad is simpel te checken. Is het een bromfietspad, dan mag het. Anders niet behalve als er heel specifiek staat aangegeven dat speedpedelecs wel mogen. Bromfietspad is rond blauw bord met fiets en brommer er op.
Ondertussen ga je er natuurlijk meer op letten. De laatste keer dat ik brommer reed was 15 jaar geleden, en er zijn dus plekken waar ik voor geen goud met een Pedelec fiets ga rijden. Als ik de verkeersborden bekijk zou ik soms tussen woon werk verkeer belanden waar ik met de auto al hyperalert moet zijn. :D

Ik ben wel van plan om tochten met deze fiets te doen als vakantie, maar moet dan wel goed uitzoeken waar ik precies moet fietsen.

Het is een beetje jammer dat er een harde grens word getrokken voor Pedelec fietsen. Alle auto's kunnen harder dan 120 km/h, maar toch mag je met die auto binnen de bebouwde kom rijden.
Bij fietsen moet je kennelijk perse op een bromfiets geschikte weg rijden. Ik zou het echt stukken veiliger vinden als je me gewoon op het normale fietspad laat rijden met een max van 25 km/h.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renoir
@World Citizen dat laatste zijn veel sp’ers voorstander van. Gewoon een max snelheid instellen op een fietspad net als dat we dat op andere wegen hebben. En dan we elektrische fietsen toestaan maar geen bromfietsen toestaan.

Zelf fiets ik ook soms stukjes fietspad waar het niet mag, puur uit veiligheidsoverwegingen. Mocht oom agent me aanhouden hoop ik dat we er samen uitkomen en anders dan maar een boete. Maar toch vind ik die stukjes niet fijn fietsen.

Maar hoe dat voor jou is kom je alleen achter door het te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Renoir schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 23:55:
@World Citizen dat laatste zijn veel sp’ers voorstander van. Gewoon een max snelheid instellen op een fietspad net als dat we dat op andere wegen hebben. En dan we elektrische fietsen toestaan maar geen bromfietsen toestaan.

Zelf fiets ik ook soms stukjes fietspad waar het niet mag, puur uit veiligheidsoverwegingen. Mocht oom agent me aanhouden hoop ik dat we er samen uitkomen en anders dan maar een boete. Maar toch vind ik die stukjes niet fijn fietsen.

Maar hoe dat voor jou is kom je alleen achter door het te testen.
Ik denk dat ik hetzelfde zou doen. Ik ga niet de boel bedonderen door er geen kenteken op te monteren, maar ik ga waarschijnlijk op specifieke stukken wel gewoon 20 km/h rijden op het fietspad.

Er ligt hier een dubbelbaans 50km/h weg waar ik wel eens brommers zie rijden..... dat is niet heel erg "handig".

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renoir
Nee vaak is tussen de autos op de rijbaan levensgevaarlijk. Zeker daar waar een fietspad ligt omdat automobilisten dan denken dat er geen risico meer is en ze gewoon vol mogen knallen.

Zonder kenteken rijden is ook niet verstandig nee. Probleem dat ik zelf alleen nog heb met het fietspad is dat je daar onverzekerd rondrijdt lijkt me. En als je dan een keer iemand aantikt kan dat problematisch uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achiel007
Op mijn traject van 18 km zit er een stuk van ongeveer 1km waar ik over de weg zou moeten volgens de regels wat ik niet zou doen. DIe weg is behoorlijk druk, zou er dan toch voor kiezen met gepaste snelheid over het feitspad te rijden. De kans dat je hier in Zeeuws-Vlaanderen aangehouden wordt is nihiel en met een beetje goed lullen kom je er wel mee weg. Gewoon niet met 45 maar je wat aanpassen moet wel lukken.

• Achiel007
Vandaag op de Klever testgereden. Deze is duidelijk beter dan de Ries & Muller. Voor een pedelec werkt een middenmotor niet is mijn conclussie.

Enige afweging die ik moet maken is of ik de gewone met ketting neem of de Pinion. Heb met beide gereden, het grote bereik en het schakelgemak van de Pinion en natuurlijk ook de riem i.p.v. ketting is toch wel heel lekker.

Nachtje over slapen en dan ook nog nadenken over welke helm. Daar tips in?

• bjp

bjp

met achterwielmotor is het ketting probleem minder, en dus de nood aan de riem minder.

opgepast met Klever: testritje dat ik deed voelde ook super aan, maar 2 opmerkingen:
- ze hadden de settings zitten aanpassen zodat de motor het beste van zichzelf gaf (ook op de lagere ondersteuning stond ie straffer)
- de batterij ging daardoor wel snel naar beneden, en dus de autonomie was ook minder dan verwacht

Maar voor de rest, een super fiets, echt zalig die vering. ik reed op de X-speed.

• Achiel007
Reed ook op de X-speed. De Pinion versie was geen demo maar een fiets die al verkocht was waar ik met toestemming van de eigenaar toch even op mocht rijden, wel aardig. Die stond neem ik aan niet stiekem afgesteld als demo. Ken de fietsenmaker aardig, is gewoon eerlijk in zijn advies. Hij kon trouwens ook Ries & Muller leveren zonder probleem, maar voor een pedelec raadde hij dat niet aan. Heb het verschil ook gevoeld, daarin is de Klever beduidend beter.

Omdat ik nog aardig gewend ben zelf te trappen deed de hoogste stand niet veel toevoegen moet ik toegeven.

(hij bood ook een 25km versie aan en die dan een beetje harder laten lopen d.m.v. Amerikaanse software en zelfs ondersteund door de importeur, maar wil geen gedonder met politie en of verzekering bij een ongeval)

• bjp

bjp

da's een goeie FM.

echte SP blijft het beste, naar mijn mening. Enkel de kostprijs is fors hoger.

Ik gebruik de mijne ook voor langere afstanden af en toe, en dan is de snelheid wel een serieuze troef.

Enige dat ik beetje mis, is een verende voorvork.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achiel007
Net terug geweest naar de fietsenmaker, nog even over de instelligen van de eerste testfiets gepraat, hij wou me de instellingen laten zien ware het niet dat de fiets voor demo bij een klant staat. Vertrouw m wel aangezien de Pinion fiets het wel een beetje vergelijkbaar deed in stand 1-2-3.

De Pinion Klever is besteld, eigenlijk geen idee van de levertijd.

https://www.klever-mobili...range-2020/x-speed-pinion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Welkom bij de club ;-) Mooie fiets!

Klever werkt trouwens aan een 1200kWh batterij!

[ Voor 9% gewijzigd door bjp op 29-08-2020 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achiel007
bjp schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 13:39:
[...]

Welkom bij de club ;-) Mooie fiets!

Klever werkt trouwens aan een 1200kWh batterij!
Met de fietsenmaker over gehad, hij verwacht hem pas vroeg in 2021, ze zijn er mee aan het testen. Heb me opgegeven als tester, hij ging het doorgeven 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObsessedBelgian
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-06-2024
Na lang dit topic meegelezen te hebben wou ik ook maar eens mijn ervaring delen van mijn speed pedelec

Ik rij nu al 1.5 jaar met een Flyer Upstreet 5.1 45km/u en heb toch wel al paar problemen ondervonden.

Op 4000km was er ineens een probleem met mijn claxon, deze ging ineens willekeurig tuuten tot op een bepaald moment dat hij non stop begon te claxon eren. Hier heb ik dan de kabels afgesnokt om het te laten stoppen
Voor dit probleem heeft hij ~3 weken bij de fm gestaan. Dit was blijkbaar een gekend probleem bij de flyer fietsen en als oplossing wordt de claxon op een ander voltage gestoken (zo werd het mij toch uitgelegd)
Alles was dan opgelost zogezegd.. Bij deze rij ik weg van de fm en na nog geen 100meter valt de fiets uit. Geen leven meer in te krijgen. Dus ik terug naar de fm gestapt. Zo was ik hem direct nog een weekje extra kwijt. Probleem volgens de fm was hier dat de batterij in kortsluiting gegaan is. Dit werd gelukkig allemaal in garantie hersteld.

Denk na ongeveer 7000km begon de fiets terug aardig te doen, deze begon op willekeurige momenten gewoon uit te vallen tijdens het fietsen, ik moest dan telkens stoppen en de fiets terug aanzetten. Meerdere keren ging de fiets zelf niet volledig aan, toen kwam het laadbalkje erop, ging hij tot 25% en viel dan terug uit. Dit herhaalde zich tot ik de batterij eruit haalde en er terug instak.
heb ik gemeld bij de fietsenmaker toen ik hem binnen stak. Paar dagen kwijtgeweest en zei dat het gemaakt was (mooi niet dus) want het probleem bleef zich spijtig genoeg voordoen.

Ik rij elke dag met mijn fiets naar het werk, maar als de laadpunten in de fietsenstalling volstaat, dan zet ik hem tussen de gewone fietsen en haal ik mijn batterij eruit om op te laden, en maar goed dat dit gebeurd is want het is zo dat ik ineens zag dat mijn batterij aan het smelten/verbranden was

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1OiYBs-kf5MaXwgDiqdjaLLt7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qRHxYLPXAuWOmzNlNUPEdGfQ.jpg?f=fotoalbum_large

Er moet dus ergens al de hele tijd kortsluiting geweest zijn in de batterij, en dat is waarschijnlijk ook de reden van het willekeurig uitvallen van de fiets. Wat ik niet snap is dat mijn fm dit gemist heeft..
Door dit voorval staat mijn fiets nu al 3 maand bij mijn fm. Er kwam gelijk geen progressie in. Dan zo maar beginnen bellen hoe het nu eigenlijk zat. Hun uitleg was dat ze nog op antwoord wachten van Flyer zelf.
Later deed volgens hun Flyer moeilijk om mij een nieuwe batterij te geven omdat ik al eens een nieuwe gekregen heb, ookal is deze nog in garantie.

Nuja, fm zei dat mijn fiets zou klaar zijn vorige week, maar kijk, tot op deze wacht ik nog altijd op een berichtje dat mijn fiets klaar is. Vandaag toch nog eens terug bellen..

Al bij al leuke fiets voor mee te rijden, kan wel geen 40km ver rijden op de hoogste stand.
De enviolo naaf heeft ook vele problemen. Op de hoogste versnelling is mijn kadans zo verschillend, deze kan variëren van 78 tot 94rpm bij 43-44km/u

Voor de rest motorisch gelukkig nog geen problemen gehad, heeft nu toch al 10.000km op de teller. Maar ik hou mijn hart ervoor vast eens ik hem terug heb van de FM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

ObsessedBelgian schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 06:37:

De enviolo naaf heeft ook vele problemen. Op de hoogste versnelling is mijn kadans zo verschillend, deze kan variëren van 78 tot 94rpm bij 43-44km/u
Ik zit nu al op 102rpm bij die snelheid.
Dat variabele klinkt niet goed, dat moet een kabel probleem zijn.

Je zult merken dat je trapfrequentie na meer km's nog meer omhoog gaat. (slijtage)
Compleet normaal volgens mijn fietsenmaker, dan moet ik maar niet voortdurend in de hoogste stand rijden.

Sorry fietsenmaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
ObsessedBelgian schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 06:37:
Na lang dit topic meegelezen te hebben wou ik ook maar eens mijn ervaring delen van mijn speed pedelec

Ik rij nu al 1.5 jaar met een Flyer Upstreet 5.1 45km/u en heb toch wel al paar problemen ondervonden.

Op 4000km was er ineens een probleem met mijn claxon, deze ging ineens willekeurig tuuten tot op een bepaald moment dat hij non stop begon te claxon eren. Hier heb ik dan de kabels afgesnokt om het te laten stoppen
Voor dit probleem heeft hij ~3 weken bij de fm gestaan. Dit was blijkbaar een gekend probleem bij de flyer fietsen en als oplossing wordt de claxon op een ander voltage gestoken (zo werd het mij toch uitgelegd)
Alles was dan opgelost zogezegd.. Bij deze rij ik weg van de fm en na nog geen 100meter valt de fiets uit. Geen leven meer in te krijgen. Dus ik terug naar de fm gestapt. Zo was ik hem direct nog een weekje extra kwijt. Probleem volgens de fm was hier dat de batterij in kortsluiting gegaan is. Dit werd gelukkig allemaal in garantie hersteld.

Denk na ongeveer 7000km begon de fiets terug aardig te doen, deze begon op willekeurige momenten gewoon uit te vallen tijdens het fietsen, ik moest dan telkens stoppen en de fiets terug aanzetten. Meerdere keren ging de fiets zelf niet volledig aan, toen kwam het laadbalkje erop, ging hij tot 25% en viel dan terug uit. Dit herhaalde zich tot ik de batterij eruit haalde en er terug instak.
heb ik gemeld bij de fietsenmaker toen ik hem binnen stak. Paar dagen kwijtgeweest en zei dat het gemaakt was (mooi niet dus) want het probleem bleef zich spijtig genoeg voordoen.

Ik rij elke dag met mijn fiets naar het werk, maar als de laadpunten in de fietsenstalling volstaat, dan zet ik hem tussen de gewone fietsen en haal ik mijn batterij eruit om op te laden, en maar goed dat dit gebeurd is want het is zo dat ik ineens zag dat mijn batterij aan het smelten/verbranden was

[Afbeelding]

Er moet dus ergens al de hele tijd kortsluiting geweest zijn in de batterij, en dat is waarschijnlijk ook de reden van het willekeurig uitvallen van de fiets. Wat ik niet snap is dat mijn fm dit gemist heeft..
Door dit voorval staat mijn fiets nu al 3 maand bij mijn fm. Er kwam gelijk geen progressie in. Dan zo maar beginnen bellen hoe het nu eigenlijk zat. Hun uitleg was dat ze nog op antwoord wachten van Flyer zelf.
Later deed volgens hun Flyer moeilijk om mij een nieuwe batterij te geven omdat ik al eens een nieuwe gekregen heb, ookal is deze nog in garantie.

Nuja, fm zei dat mijn fiets zou klaar zijn vorige week, maar kijk, tot op deze wacht ik nog altijd op een berichtje dat mijn fiets klaar is. Vandaag toch nog eens terug bellen..

Al bij al leuke fiets voor mee te rijden, kan wel geen 40km ver rijden op de hoogste stand.

Voor de rest motorisch gelukkig nog geen problemen gehad, heeft nu toch al 10.000km op de teller. Maar ik hou mijn hart ervoor vast eens ik hem terug heb van de FM
Balen, Flyer is niet de eerste de beste fabrikant en het prijskaartje zal ook stevig zijn geweest.

En een fietsenmaker die zo loopt te prutsen geeft natuurlijk ook geen vertrouwen. Speed pedelecs zijn mooie apparaten, maar als er iets mee is duurt het vaak heel lang voor het gefixt is. Heb je wel een fatsoenlijke leenfiets gekregen toen jouw fiets bij de fm stond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renoir
@ObsessedBelgian Net als wat @Vlassie1980 zegt, wat balen zeg.

Ik moet zeggen dat ik ook mijn hart vast houd hoor. Ik heb een tweedehands stromer gekocht van een bekende. Maar geen garantie meer en zij had hem bij fietswinkel.nl gekocht. Heb nu 4K gereden (staat nu al een half jaar stil....) en paar keer een foutmelding gehad. Schoonmaken van wat onderdelen, ook rond de controller, heeft dat volledig verholpen.

Het voordeel van geen garantie meer hebben is dat je zelf kiest naar welke FM je hem brengt...en dan weet ik wel dat de mijne naar een goede stromer-dealer gaat. Want ik hoor me toch slechte verhalen over veel fietsenmakers, alsof ze totaal geen zin hebben om een fiets weer zo snel mogelijk op de weg te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObsessedBelgian
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-06-2024
Vlassie1980 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:19:
[...]

Balen, Flyer is niet de eerste de beste fabrikant en het prijskaartje zal ook stevig zijn geweest.

En een fietsenmaker die zo loopt te prutsen geeft natuurlijk ook geen vertrouwen. Speed pedelecs zijn mooie apparaten, maar als er iets mee is duurt het vaak heel lang voor het gefixt is. Heb je wel een fatsoenlijke leenfiets gekregen toen jouw fiets bij de fm stond?
Nee inderdaad, ik weet, eker dat mijn volgende fiets niet van daar zal komen.
over d evervanffoets, ik heb toen ik deze binnengebracht geen gevraagd omdat ik last had van mijn knie en dus niet ging fietsen. Dat was mijn grootste fout. Het duurde zo la g en heb toch wel een paar keer nog gevraagd achter een vervangfiets, maar ze hadden er telkens geen meer over. Ze hadden zelf hun eigen fietsen uitgeleend (als ik dat mag geloven)

Maar anders goed nieuws, heb vandaag nog even gebeld en ze zeiden dat de batterij eindelijk is geleverd en ik om de fiets mag gaan. Hopelijk kan ik zo der problemen terug paar duizend kilometers doen....

EDIT:

Dus zou nu volledig terug in orde moeten staan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3CW8VTKi4bR-uGD2l3ox2t1YcT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tNSXRQb3nuDSmiSRvRwqWZPp.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens de fietsen maker was. Het probleem dat de omcirkeld connector loszat, en dus daardoor de hele tijd Kortsluiting zou gegeven hebben. Heeft mij gezegd dat ik er nu en dan op moest letten of hij los kwam.
Heb er nu terug 1 woon-werk rit mee gedaan maar ik voel toch weeral dat hij losser zit dan de andere 3.
Dus toch maar vanmiddag terug even binnen springen. (weeral)
Maar deze keer zal ik erop staan, als ik geen vervangfiets krijg, neem ik mijn eigen fiets gewoon terug mee..

[ Voor 29% gewijzigd door ObsessedBelgian op 03-09-2020 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboeker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-06 10:54
Wat is een verstandige accu-capaciteit?
Ik ben in de markt voor een R&M Nevo3 highspeed.
Fiets nu 3 jaar op een gewone e-bike, 20km enkele reis, 4 dagen/week, het hele jaar rond.
In die fiets zit een 400w Bosch accu, en die is nu helemaal gaar (na 5km al niet meer mogelijk om in hoogste 2 standen te fietsen, bij teveel tegenwind valt de accu ook uit). Accu is altijd in huis opgeladen, en wordt bij niet gebruik ook in huis bewaard.
(Is dat nog een garantie ding trouwens, of is dat pech gehad?)

Bij de R&M kan ik kiezen voor een 625w accu (203,- meerprijs) of een dual-battery met 1125w, meerprijs 1118,-.

625w is flink veel meer dan de huidige 400w, maar de fiets zal ook meer vragen. Ik ben dus bang dat de accu over een jaar of 3 weer gaar is. Bij een dubbele accu zal de ontlading minder diep gaan (wind tegen, onder het vriespunt bv) waardoor de accu's langer mee kunnen gaan.
De vraag is of dat opweegt tegen de meerprijs, of kan ik dan net zo goed over 3 jaar een nieuwe 625w accu kopen (a 750,-).

Benieuwd naar advies/inzichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renoir
20 km ga je wel redden met 625w. Heen en weer wordt lastig denk ik. Ik ga er vanuit dat je op de hoogste ondersteuning wilt fietsen. Ter vergelijk, ik fiets 56km op een dag en hou 20% over als er geen tegenwind is en boven het vriespunt. Resultaat: ik neem mijn oplader mee zodat ik mn accu niet elke dag leeg rij.

Een dubbele accu scheelt je laden op het werk en je belast ze dan “normaal”. Hoef je ook niet bang te zijn dat je zonder power komt te staan. Of het geld het waard is kan ik niet inschatten voor je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ik heb een R&M, Bosch met enviolo en 1000Wh.

68km is net te doen op de hoogste stand, zonder wind, maar dan rij je 'm dagelijks compleet leeg.
Dat gaat nooit lang goed.

Ik doe 50% op "tour" en 50% op "turbo".
Dan houd ik normaal 20% over, alleen met wind-tegen is ie leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

@Eboeker een SP verbruikt toch stukje meer dan e-bike (zwaardere motor, meer continu ondersteuning).

ik denk dat je het kan met een 625kWh. Hangt ook af hoe hard je ga willen gaan. Altijd 40-45, of is een 30-35 ook goed? Dat maakt een significant verschil.

Je kan eventueel ook gewoon de fiets voor een dag lenen, en uitproberen op je woon-werk traject. Dan zie je hoe de batterij het doet.

Dubbele batterij is 625+500 (en niet 625!). Later een 625 kopen lijkt me interessanter. Of direct een tweede kopen, kan je ze afwisselen, en ook gebruiken op lange ritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboeker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-06 10:54
bjp schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:24:
@Eboeker een SP verbruikt toch stukje meer dan e-bike (zwaardere motor, meer continu ondersteuning).

ik denk dat je het kan met een 625kWh. Hangt ook af hoe hard je ga willen gaan. Altijd 40-45, of is een 30-35 ook goed? Dat maakt een significant verschil.
De ervaring met de ebike heeft geleerd dat als ie op snel kan hij ook op snel gaat ;-)

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik voor de 625w ga, en er dan rekening mee houdt dat die wat zwaarder gebruikt wordt en daarmee wat eerder aan vervanging toe is.
Pagina: 1 ... 8 ... 38 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.