Ik ben al geruime tijd (enkele jaren....) op zoek naar een voor mij geschikte speed pedelec. Mijn eisen zijn:
- Range meer dan 80km op één accu-lading (naar het werk en terug)
- Gemiddelde snelheid hoger dan 40km/h (ligt uiteraard aan veel factoren)
- Fietsenmaker in de buurt (hier in het noorden is niet een dealer voor elk merk te vinden)
- Weinig onderhoud
- Aanschaf maximaal zo'n €5000
Woon-werk afstand is ongeveer 28km. Ik wil niet op het werk de accu opladen, dat vind ik te veel gedoe. Ik heb een elektrische auto gehad (Nissan Leaf), in de zomer had die een range van bijna 120km, in de winter (<10 degC) was de range ongeveer 60km (afhankelijk van airco gebruik...). Ik heb dus enige range anxiety en wil dus wat marge hebben
Met de auto ben ik iets meer dan een half uur onderweg, met de fiets mag dit niet meer dan 45 minuten worden. Route bestaat uit voornamelijk asfalt wegen, ik moet een paar keer door een dorpje met klinker wegen.
Ik vind het belangrijk om een fietsenmaker in de buurt te hebben waar ik de fiets naar toe kan brengen indien er problemen zijn. Ik ben zelf niet echt een "fiets klusser", ik wil/kan dus zelf geen onderhoud uitvoeren.
Dit laatste heeft mij dan intussen ook doen besluiten dat ik een fiets met een riem wil.
Ik vind €5000 al erg veel geld voor een fiets, maar ik heb intussen begrepen dat een degelijke fiets dit toch wel gaat kosten. De auto blijft, de fiets is dus extra. Ik kan wel gebruik maken van een fietsplan.
In de afgelopen jaren heb ik al een Trek Super Commuter+ 8S, Sromer ST1X en een Specialized Vado 5.0 geprobeerd. Al deze fietsen hadden onvoldoende bereik, de Trek had ook te weinig ondersteuning om de snelheid fatsoenlijk te halen.
Ik zie nu dat de afgelopen tijd meerdere merken fietsen in het assortiment hebben met optie voor extra accu en met riem
Ik heb de volgende short list gemaakt:
- MTB Cycletech Code 45
- Gazelle Ultimate Speed 380
- Sparta D Burst M11TB
De Cycletech spreekt mij technisch gezien nog het meest aan met zijn achterwiel motor en een in de trapas gemonteerde 'versnellingsbak' (dus geen hoge krachten op de riem). Deze fiets heeft echter een beperkte accu capaciteit welke niet uit te breiden is. Ik twijfel dus of deze fiets de range wel haalt, tevens is de dichtstbijzijnde dealer nog relatief ver weg.
Wij hebben al een Gazelle Cityzen (25km/h) welke prima bevalt. Voordeel zou zijn dat de lader gedeeld kan worden (verwacht ik, nog niet gecontroleerd).
Hebben jullie ervaringen met deze fietsen of nog andere alternatieven?