Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Speed Pedelec topic.

Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste
Acties:

• Nivve
  • Registratie: februari 2016
  • Niet online
Een (groot?) nadeel is dat een scooter onbruikbaar is met een lege accu. Met een speed pedelec fiets je dan als 'gewone' fiets gewoon verder.

Toch al een paar keer voorgekomen dat laden niet lukte en dan kom je met 20 min extra reistijd alsnog gewoon thuis en steek je de fiets gewoon alsnog in de lader.
Nu is OV ook nog eens niets naar mijn huis, dus het scheelt een erg lange OV reis. En dan staat de scooter nog steeds leeg op je werk, dus volgende dag ook OV heen.

Niet om scooters te bashen, maar het is je goed om te realiseren dat een speed pedelec ook wel wat flexibiliteit meebrengt.

[Voor 6% gewijzigd door Nivve op 25-02-2020 14:18]

• bjp
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 06-06 09:58
Nivve schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:15:
Een (groot?) nadeel is dat een scooter onbruikbaar is met een lege accu. Met een speed pedelec fiets je dan als 'gewone' fiets gewoon verder.

Toch al een paar keer voorgekomen dat laden niet lukte en dan kom je met 20 min extra reistijd alsnog gewoon thuis en steek je de fiets gewoon alsnog in de lader.
Nu is OV ook nog eens niets naar mijn huis, dus het scheelt een erg lange OV reis. En dan staat de scooter nog steeds leeg op je werk, dus volgende dag ook OV heen.

Niet om scooters te bashen, maar het is je goed om te realiseren dat een speed pedelec ook wel wat flexibiliteit meebrengt.
hij heeft wel een punt dat een e-scooter een stuk goedkoper is dat een e-speedpedelec. Die scooter heeft een 2kWh batterij, en een 1200W motor (daar kunnen speed-pedelecs van dromen voorlopig)...

Die derailleur en ketting, dat kost geen fortuin. En er zit betere vering op die scooter.

Zit er ook geen verschil i.v.m. belastingen?

[Voor 3% gewijzigd door bjp op 25-02-2020 17:48]

• Nivve
  • Niet online
bjp schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 17:46:
[...]

hij heeft wel een punt dat een e-scooter een stuk goedkoper is dat een e-speedpedelec. Die scooter heeft een 2kWh batterij, en een 1200W motor (daar kunnen speed-pedelecs van dromen voorlopig)...

Die derailleur en ketting, dat kost geen fortuin. En er zit betere vering op die scooter.

Hij heeft ook wel een punt, ontken ik totaal niet. Wilde alleen even een onderbelicht voordeel onder de aandacht brengen, gezien die niet direct uit de specs/prijs op te maken is. Specs en prijs zeggen uiteindelijk maar een beperkt plaatje.
Net als het feit dat je niet meer weg hoeft om te sporten, gezien dat nu in je reistijd inbegrepen zit. Scheelt ook weer tijd en geld en lees je niet aan de specs/prijs af :+

• Headshrinker
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 18-05 15:55
Iemand anders trouwens negatieve ervaringen met de Schwalbe GT365?

Ik heb een Giant Quick-E en fiets redelijk sportief/snel door de bochten en zo. Heb nu al twee GT365's versleten (<500 km gefietst!) , de groene onderlaag was gewoon te zien. Bijna op mijn bek gegaan de laatste keer dus nu nieuwe bandjes (Marathon e-plus) erop laten zetten onder garantie.

Schwalke houdt vol dat het niet van het fietsen komt...Erg vreemd, die GT365's kan ik dus niet aanraden, hoewel de wegligging wel erg goed is, maar qua betrouwbaarheid dus niet.

• Vlassie1980
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 06-06 10:04
Headshrinker schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:46:

Ik heb een Giant Quick-E en fiets redelijk sportief/snel door de bochten en zo. Heb nu al twee GT365's versleten (<500 km gefietst!) , de groene onderlaag was gewoon te zien. Bijna op mijn bek gegaan de laatste keer dus nu nieuwe bandjes (Marathon e-plus) erop laten zetten onder garantie.

Schwalke houdt vol dat het niet van het fietsen komt...Erg vreemd, die GT365's kan ik dus niet aanraden, hoewel de wegligging wel erg goed is, maar qua betrouwbaarheid dus niet.
Heb ze ook een tijdje gehad. Heb er wel 5000 km mee gefietst maar op den duur zag ik dat hij bij het loopvlak begon te scheuren en je zag ook de rode onderlaag.

Verder vond ik de banden zeer veel afrolgeluid maken en hadden ze ook heel wat effect op de actieradius omdat er meer rolweerstand was.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

bjp schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 17:46:
[...]

Grote verschil is dat een fiets meer high-tech is en een scooter gewoon lomp. Een goede speedpedelec van Stromer weegt om en nabij de 26kg en zo een NIU scooter weegt 58kg.

• Headshrinker
Vlassie1980 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:55:
[...]

Heb ze ook een tijdje gehad. Heb er wel 5000 km mee gefietst maar op den duur zag ik dat hij bij het loopvlak begon te scheuren en je zag ook de rode onderlaag.

Verder vond ik de banden zeer veel afrolgeluid maken en hadden ze ook heel wat effect op de actieradius omdat er meer rolweerstand was.
Ik had schijnbaar een nieuwe versie. Erg schandalig en bij navraag zeggen ze bij Schwalbe dat het door externe krachten komt, schuren van het spatbord of zo. Grote onzin natuurlijk. Hopelijk zijn de nieuwe een stukje beter. Met een pedelec moet je gewoon scheuren (waar dat veilig is, buitengebied e.d)

• h1ttent1t
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 19:43
Headshrinker schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:46:

Ik rij nu al 2x herfst+winter met GT365-banden, geen enkel probleem, 1x lek op +/- 10k km. Bij natte en winterse omstandigheden rij ik er veel liever mee dan met de gewone GT's op mijn Qwic RD10, de extra rolweerstand neem ik er graag bij.

• Nivve
  • Niet online
@Headshrinker Dan is er misschien wat mis met de nieuwe versies van die banden. Mijn ervaring met mijn GT365 zijn vergelijkbaar als bij @h1ttent1t ; ze liggen er hier al 10.000km op en zien er nog helemaal niet verweerd uit.
Grip tijdens het slechte weer is echt top, nu ook al de tweede winter met de bandjes en wil nooit meer zonder. Erg jammer als de nieuwe versies dit dan niet meer waar zouden maken.

(rolweerstand en geluid zijn inderdaad nadelen. Maar ik stoor me er zo weinig aan dat ik in de zomer er gewoon mee doorrij :P )

• D!zzy
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 18:26
Idem. GT365 liggen hier ook al zo'n 7000+km onder de fiets. Zeker nog niet aan vervanging toe. Contact met wegdek top.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 06-06 12:25
Y0ur1 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:25:
Zijn er ook mensen die een elektische scooter overwegen? Vind de prijzen van speed pedelecs nogal fors ten opzchte van bijvoorbeeld een NIU scooter: https://www.scootercentru...-elektrische-scooter.html
Herkenbaar dilemma...
Uiteindelijk heb ik voor een SP gekozen. Voornaamste reden: lichaamsbeweging dus beter voor mijn gezondheid. Met een zittend beroep is regelmatig een stukje fietsen geen slecht idee.

Die niu is overgens een leuke e-brommer, niks mis mee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 18:08
Ik ben al geruime tijd (enkele jaren....) op zoek naar een voor mij geschikte speed pedelec. Mijn eisen zijn:
- Range meer dan 80km op één accu-lading (naar het werk en terug)
- Gemiddelde snelheid hoger dan 40km/h (ligt uiteraard aan veel factoren)
- Fietsenmaker in de buurt (hier in het noorden is niet een dealer voor elk merk te vinden)
- Weinig onderhoud
- Aanschaf maximaal zo'n €5000

Woon-werk afstand is ongeveer 28km. Ik wil niet op het werk de accu opladen, dat vind ik te veel gedoe. Ik heb een elektrische auto gehad (Nissan Leaf), in de zomer had die een range van bijna 120km, in de winter (<10 degC) was de range ongeveer 60km (afhankelijk van airco gebruik...). Ik heb dus enige range anxiety en wil dus wat marge hebben :+
Met de auto ben ik iets meer dan een half uur onderweg, met de fiets mag dit niet meer dan 45 minuten worden. Route bestaat uit voornamelijk asfalt wegen, ik moet een paar keer door een dorpje met klinker wegen.
Ik vind het belangrijk om een fietsenmaker in de buurt te hebben waar ik de fiets naar toe kan brengen indien er problemen zijn. Ik ben zelf niet echt een "fiets klusser", ik wil/kan dus zelf geen onderhoud uitvoeren.
Dit laatste heeft mij dan intussen ook doen besluiten dat ik een fiets met een riem wil.
Ik vind €5000 al erg veel geld voor een fiets, maar ik heb intussen begrepen dat een degelijke fiets dit toch wel gaat kosten. De auto blijft, de fiets is dus extra. Ik kan wel gebruik maken van een fietsplan.

In de afgelopen jaren heb ik al een Trek Super Commuter+ 8S, Sromer ST1X en een Specialized Vado 5.0 geprobeerd. Al deze fietsen hadden onvoldoende bereik, de Trek had ook te weinig ondersteuning om de snelheid fatsoenlijk te halen.

Ik zie nu dat de afgelopen tijd meerdere merken fietsen in het assortiment hebben met optie voor extra accu en met riem oOo
Ik heb de volgende short list gemaakt:
- MTB Cycletech Code 45
- Gazelle Ultimate Speed 380
- Sparta D Burst M11TB

De Cycletech spreekt mij technisch gezien nog het meest aan met zijn achterwiel motor en een in de trapas gemonteerde 'versnellingsbak' (dus geen hoge krachten op de riem). Deze fiets heeft echter een beperkte accu capaciteit welke niet uit te breiden is. Ik twijfel dus of deze fiets de range wel haalt, tevens is de dichtstbijzijnde dealer nog relatief ver weg.
Wij hebben al een Gazelle Cityzen (25km/h) welke prima bevalt. Voordeel zou zijn dat de lader gedeeld kan worden (verwacht ik, nog niet gecontroleerd).

Hebben jullie ervaringen met deze fietsen of nog andere alternatieven?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 01:21

Racing_Reporter

Mediaproducent

Als je een sp vindt met een rek waar je accu 2 in kan hangen, en waarin het BMS automatisch overschakelt, dan is je kostje gekocht. Er is er geloof ik wel één, weet even niet meer welke, maarrr de keuze is beperkt als je echt gemiddeld 40+ wil fietsen. Even een accu wisselen onderweg zou ik niet doen, want je gemiddelde gaat eraan en het is onhandig. En extra gewicht betekent minder range, sowieso.

Daarnaast: trust me, één 90-graden bochtje en je gemiddelde stort al in met 0,5-1 km, laat staan als je stoplichten tegenkomt of in de bebouwde kom rijdt. Ik zou lekker een lader op je werk leggen onder je bureau, haal je je accu eraf (wil je sowieso niet buiten laten in de kou) en leg je hem tegen het einde van de dag eraan en pendel je zo weer naar huis.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• h1ttent1t
Luchtenburger schreef op zondag 1 maart 2020 @ 20:13:
Ik ben al geruime tijd (enkele jaren....) op zoek naar een voor mij geschikte speed pedelec. Mijn eisen zijn:
- Fietsenmaker in de buurt (hier in het noorden is niet een dealer voor elk merk te vinden)
- Weinig onderhoud
...
Ik kan je al zeggen: de speed pedelec met al die eisen bestaat (nog) niet. Je zal meer moeten betalen of moeten inboeten op range of snelheid.

• Headshrinker
[quote]Luchtenburger schreef op zondag 1 maart 2020 @ 20:13:
- Weinig onderhoud

Met deze eisen em je budget zou ik altijd voor een Stromer ST3 met iets grotere accu gaan. Fietsenmaker in de buurt is wel een dingetje maar ze hebben volgens mij mobiele service.

Zelf heb ik een Giant Quick-E, middenmotor is wel echt aanpoten om +40 te halen en ketting en tandwielen verslijten relatief snel t.o.v een achterwiel-motor.

Speed Pedelecs van de bekende nederlandse merken zou ik niet overwegen. Veelal normale ebikes waar de begrenzer naar 45 km is gezet en de +40 km/h moeilijk te halen is. Op een Stromer fietst mijn moeder van 70 nog gemiddeld 45 ;)

• bjp
h1ttent1t schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:37:
[...]

Ik kan je al zeggen: de speed pedelec met al die eisen bestaat (nog) niet. Je zal meer moeten betalen of moeten inboeten op range of snelheid.
ik heb net een Stromer ST1 voor 5130eur (na korting) met de grootste batterij (983kWh) laten bestellen.

Dus het is bijna op doel?

• h1ttent1t
bjp schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:56:
[...]

ik heb net een Stromer ST1 voor 5130eur (na korting) met de grootste batterij (983kWh) laten bestellen.

Ook met een ST1 met grootste batterij ga je toch niet meer dan 80km range hebben met een gemiddelde snelheid van +40km/u? In de meest ideale omstandigheden misschien wel (20°, windstil), maar die zijn er meestal niet ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ko de Boswachter
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 16:10
Ik wil niet op het werk de accu opladen, dat vind ik te veel gedoe.
Accu uit een Stromer halen, mee naar binnen nemen en (na een uurtje) aan een (tweede) lader leggen is hooguit een paar minuten extra. Zelfde aan het eind van je werkdag als je hem weer van de lader af haalt. Ik zie het gedoe niet.

• smekkos
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 21:51
bjp schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:56:
[...]

Ik heb zelf een 1400 Wh accu gebouwd voor op mijn ebike. Snelheid tussen de 40-45. Verder als 65 km ben ik nooit gekomen op een lading. Ik laad deze wel maar voor 85% op.

[Voor 0% gewijzigd door smekkos op 02-03-2020 10:21. Reden: te positief gerekend :X]

• Luchtenburger
Bedankt voor de reacties.
Ik heb inderdaad ook nog op de planning staan om een Stromer ST1 te gaan testen. Die heeft dan uiteraard wel een ketting en derailleur wat extra onderhoud betekent.
De optie om de accu op te laden op het werk ben ik nog niet helemaal over uit. Het kost inderdaad niet super veel tijd, maar ik streef naar hetzelfde gemak als met een auto. Meestal is het geen enkel probleem om er wat extra handelingen bij te doen, maar als je een keer haast hebt is dat wel vervelend.
De fietsen die ik heb gezien die een tweede accu ondersteunen (Bosch), zoeken zelf uit welke accu ze gebruiken. Er hoeft dan onderweg niet van accu gewisseld te worden.

Niemand gebruikers ervaringen met de fietsen die ik momenteel op de short list heb staan?

• wmeester
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:32
- Weinig onderhoud

Woon-werk afstand is ongeveer 28km. Ik wil niet op het werk de accu opladen, dat vind ik te veel gedoe. Ik heb een elektrische auto gehad (Nissan Leaf), in de zomer had die een range van bijna 120km, in de winter (<10 degC) was de range ongeveer 60km (afhankelijk van airco gebruik...). Ik heb dus enige range anxiety en wil dus wat marge hebben :+
Met de auto ben ik iets meer dan een half uur onderweg, met de fiets mag dit niet meer dan 45 minuten worden. Route bestaat uit voornamelijk asfalt wegen, ik moet een paar keer door een dorpje met klinker wegen.
Ik vind het belangrijk om een fietsenmaker in de buurt te hebben waar ik de fiets naar toe kan brengen indien er problemen zijn. Ik ben zelf niet echt een "fiets klusser", ik wil/kan dus zelf geen onderhoud uitvoeren.
Dit laatste heeft mij dan intussen ook doen besluiten dat ik een fiets met een riem wil.
Ik vind €5000 al erg veel geld voor een fiets, maar ik heb intussen begrepen dat een degelijke fiets dit toch wel gaat kosten. De auto blijft, de fiets is dus extra. Ik kan wel gebruik maken van een fietsplan.

In de afgelopen jaren heb ik al een Trek Super Commuter+ 8S, Sromer ST1X en een Specialized Vado 5.0 geprobeerd. Al deze fietsen hadden onvoldoende bereik, de Trek had ook te weinig ondersteuning om de snelheid fatsoenlijk te halen.

Ik zie nu dat de afgelopen tijd meerdere merken fietsen in het assortiment hebben met optie voor extra accu en met riem oOo
- MTB Cycletech Code 45
- Sparta D Burst M11TB

De Cycletech spreekt mij technisch gezien nog het meest aan met zijn achterwiel motor en een in de trapas gemonteerde 'versnellingsbak' (dus geen hoge krachten op de riem). Deze fiets heeft echter een beperkte accu capaciteit welke niet uit te breiden is. Ik twijfel dus of deze fiets de range wel haalt, tevens is de dichtstbijzijnde dealer nog relatief ver weg.
Wij hebben al een Gazelle Cityzen (25km/h) welke prima bevalt. Voordeel zou zijn dat de lader gedeeld kan worden (verwacht ik, nog niet gecontroleerd).

Ik heb geen ervaring met specifiek deze fietsen, ik vind het wel een mooi lijstje.
-Die MTB is volgens mij een stuk duurder dan 5k, heeft een pinion verzet en slechts een 650wh accu.
-De Gazelle lees ik niet van dat je de accu kunt uitbreiden dus heb je standaard 500wh
-De Sparta kost 4k maar als je een extra accu van 500wh erbij wil kost ie 1000 euro extra 8)7
-Zowel de Sparta als de Gazelle zijn voorzien van Bosch motor, nou staan die in mijn ogen niet bekend om makkelijk 40+ te halen maar dat zal een proefrit duidelijk moeten maken.

• Vlassie1980
- Weinig onderhoud

- MTB Cycletech Code 45
- Sparta D Burst M11TB

Wat was de accu capaciteit van die Stromer ST1X? Als die standaard 618Wh is dan begrijp ik dat hij de 80 k niet haalt maar als je de dikste accu weet te bemachtigen dan is het wel een fiets met de gewenste range denk ik.

Anders is het simpel: Je eis mbt niet laden op de zaak laten vallen. Ik doe al 8 jaar woon-werk met een e-bike en begrijp het probleem niet echt ;)
En ik moet dagelijks met dit monster 2 trappen op lopen:

• bjp
wmeester schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 12:53:
[...]

Ik heb geen ervaring met specifiek deze fietsen, ik vind het wel een mooi lijstje.
-Die MTB is volgens mij een stuk duurder dan 5k, heeft een pinion verzet en slechts een 650wh accu.
-De Gazelle lees ik niet van dat je de accu kunt uitbreiden dus heb je standaard 500wh
-De Sparta kost 4k maar als je een extra accu van 500wh erbij wil kost ie 1000 euro extra 8)7
-Zowel de Sparta als de Gazelle zijn voorzien van Bosch motor, nou staan die in mijn ogen niet bekend om makkelijk 40+ te halen maar dat zal een proefrit duidelijk moeten maken.
extra referentie (onderaan de pagina) : https://www.speedped.com/technik

Dit lijkt de uitleg te zijn om vlot 40+ km/u te halen: genoeg power! Bosch motor is 250 of 350W dacht ik.

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 05-06 13:24
ok, 15Wh per km is haalbaar met mijn 350W bosch.

Ik wil mijn 1000Wh accu eenmaal per dag laden. ( op mijn werk :o )
Om mijn accu niet iedere dag helemaal leeg te rijden, rij is s'middags op halve ondersteuning naar huis.

[Voor 177% gewijzigd door BertV op 03-03-2020 13:46]

• Vlassie1980
BertV schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:40:
ok, 15Wh per km is haalbaar met mijn 350W bosch.
Het schijnt dat TDCM motoren die Stromer gebruikt aardig zuinig zijn.

Stroomverbruik ligt daar rond de 12~14 Wh per km. Bron: https://www.stromerforum....t=86&hilit=stroomverbruik
Veel zuiniger als de Bulls Green Mover die ik heb, die doet 22Wh per km terwijl hij niet eens zo heel erg snel is.

• BertV
Vlassie1980 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:51:
[...]

Het schijnt dat TDCM motoren die Stromer gebruikt aardig zuinig zijn.

Stroomverbruik ligt daar rond de 12~14 Wh per km. Bron: https://www.stromerforum....t=86&hilit=stroomverbruik
Veel zuiniger als de Bulls Green Mover die ik heb, die doet 22Wh per km terwijl hij niet eens zo heel erg snel is.
De leen-ST1X was inderdaad best zuinig... en die had ik altijd op vol-ondersteunen staan.
Lekkere stille motoren ook.

Mijn Bosch werd laatst door een fietser vergeleken met een vliegtuig.
Heeft ook wel wat weg van een passagiersvliegtuig aan het taxiën. :D

• Luchtenburger
De ST1X had inderdaad een standaard accu, maar die haalde het lang niet. Nieuwste ST1 zou het proberen nog weer waard zijn, maar qua verwacht onderhoud ben ik dus niet echt fan van deze fiets.
De MTB cycletech kost meer dan 6k€, daar moet ik dan dus nog even met de financieel directeur (=vrouw :+ ) over praten
De Gazelle wordt standaard geleverd met 500Wh intube accu, er kan een accu van 500Wh bijgeplaatst worden (Bosch systeem, dual battery kit). Kosten weet ik zo niet, maar voor de gazelle zal dit waarschijnlijk ook ongeveer €1000 extra zijn, net als bij Sparta.

Ik begin er echter steeds meer aan te twijfelen of het inderdaad niet verstandiger is om een extra lader aan te schaffen voor op het werk... Batterij houder moet dan niet gelijk zijn aan die van de ST1X, van die fiets blijft het 'deksel' van de batterijhouder open staan als de batterij verwijderd is. Dan kun je er dus op wachten dat iemand anders zijn fiets pakt en deze deksel daarbij per ongeluk verbuigt 8)7

Ik denk dat ik ga proberen om een proefrit op de MTB cycletech te gaan regelen. Zal echter niet op korte termijn zijn...

• wmeester
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:32
Luchtenburger schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 18:14:
De ST1X had inderdaad een standaard accu, maar die haalde het lang niet. Nieuwste ST1 zou het proberen nog weer waard zijn, maar qua verwacht onderhoud ben ik dus niet echt fan van deze fiets.
De MTB cycletech kost meer dan 6k€, daar moet ik dan dus nog even met de financieel directeur (=vrouw :+ ) over praten
De Gazelle wordt standaard geleverd met 500Wh intube accu, er kan een accu van 500Wh bijgeplaatst worden (Bosch systeem, dual battery kit). Kosten weet ik zo niet, maar voor de gazelle zal dit waarschijnlijk ook ongeveer €1000 extra zijn, net als bij Sparta.

Ik begin er echter steeds meer aan te twijfelen of het inderdaad niet verstandiger is om een extra lader aan te schaffen voor op het werk... Batterij houder moet dan niet gelijk zijn aan die van de ST1X, van die fiets blijft het 'deksel' van de batterijhouder open staan als de batterij verwijderd is. Dan kun je er dus op wachten dat iemand anders zijn fiets pakt en deze deksel daarbij per ongeluk verbuigt 8)7

Ik denk dat ik ga proberen om een proefrit op de MTB cycletech te gaan regelen. Zal echter niet op korte termijn zijn...
Van die MTB staat wel een aardige review/verslag op stromerforum: https://www.stromerforum.....php?f=23&t=1669&start=90
Misschien kun je daar al vast wat mee?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ko de Boswachter
:? Je kunt die batterijklep (iig op mijn oude ST1) gewoon na het verwijderen van de batterij weer op slot doen met het sleuteltje dat je ook nodig hebt om de batterij er überhaupt uit te kunnen gooien. Dat deksel hoeft echt niet open te blijven staan; zou ook niet prettig zijn aangezien onderin die klep de aansluiting voor de batterij zit dus die zou dan ook nat kunnen regenen.

• BertV
https://electricbikerevie...ose-without-battery.3001/

Het lijkt wel een punt te zijn bij anderen... (ik had het ook met mijn leen-stromer) al is Ko niet gek natuurlijk.
Verschil tussen ST1 en ST1X?

[Voor 6% gewijzigd door BertV op 04-03-2020 12:19]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vlassie1980

Onderhoud aan een achterwielaangedreven sp valt erg mee, ik heb met mijn vorige set ruim 15000 km gedaan en deed zelfs amper onderhoud buiten af en toe een beetje WD40 of kettingspray.

Denk dat je met een ST1 of ST1X met de grootste accu echt wel een retourtje kunt doen. En anders is het laden op het werk echt niet zo'n probleem als ik voor mezelf mag spreken :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bjp
ST1 (nieuwe variant) is anders dan ST1X, o.a. grotere wielen (27.5 i.p.v. 26"). Ik denk zelf dat de ST1X uit de verkoop is.

met de grootste batterij [983Wh] kan je rekenen op 60-100km praktisch (tot 180 in theorie), collega op ST3 geraakt met die batterij regelmatig aan 95km, en hij laat de motor redelijk veel van het werk doen :)

Het verschil tussen 60km en 180km ligt hem in hoeveel ondersteuning je wilt (niveau 3 vs 1). Je kan gemakkelijk dit veranderen onderweg, en dus kan je gerust meer afstand afleggen, wel iets trager (het verschil tussen 38-40km/u en 43-45km/u is niet zo groot in rijtijd, wel in batterijverbruik!). De 95km hierboven is een mix van niveau 2 en 3 (2 voor heenweg, 3 voor terugweg).

Niet te vergeten: als de batterij koud is, heb je minder bereik. Je kan natuurlijk wel de batterij binnennemen, en dan heb je dat nadeel niet.

• Luchtenburger
Ai, de range van de MTB Cycletech lijkt dus niet niet te voldoen.... En dat dan voor die prijs!

Tof om hier de gebruikers ervaringen van de Stromer te lezen (range, onderhoud), deze optie moet ik dus ook zeker nog open houden.

• Retawsuna
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 19:00

Retawsuna

Koffie!

Ik ben aan het kijken om mijn woon-werk verkeer te gaan rijden op een speedpedelec ipv met de auto.
Enige nadeel is dat ik dwars door Nijmegen moet en ik niet precies weet hoe dit is geregeld in die stad.

Er zijn een aantal snelfietsroutes (zoals de F325 - Rijnwaalpad) en ik lees her en der dat dit traject (deels) zou worden opengesteld voor speedpedelecs. Op andere stukken van het traject zoals de St. Annastraat zou ik mij tussen het autoverkeer moeten begeven, hier heb ik nog wel wat moeite mee. (hoe reageren automobilisten bijvoorbeeld op een fietser?)

De route verloopt dus vanaf Lent richting Mill, ik zal ergens bij Malden/Cuijck de Maas moeten oversteken.

Iemand ervaring met een speedpedelec op dit traject?

[Voor 161% gewijzigd door Retawsuna op 09-03-2020 11:34]

superhippe witte identicon

• BertV
Retawsuna schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:50:
Op andere stukken van het traject zoals de St. Annastraat zou ik mij tussen het autoverkeer moeten begeven, hier heb ik nog wel wat moeite mee. (hoe reageren automobilisten bijvoorbeeld op een fietser?)
Dat is wel een heel specifieke doelgroep.

https://www.google.com/ma...bfov%3D100!7i16384!8i8192

Als ik in streetview kijk zou ik hier op het fietspad rijden. In streetview zie ik (nog?) dat het daar ook moet.
Ik heb ooit braaf de wetgeving opgevolgd, maar ben daar op teruggekomen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online

Laden op het werk is echt makkelijk hoor.
Wij hebben laadpunten in de beveiligde fietsenberging.
Ik heb een 2de lader gekocht maar heb die eigenlijk momenteel nog niet nodig.

ik heb een specialized Vado 6.0 en het leuke aan die fiets is, dat deze een 'support' mode heeft.
Ik heb een woon-werk van 24km enkel (dus 50km per dag iets minder of jij dus) en ik geraak op die modus heen en terug met een gemiddelde van 38km/h. (instelling = ondersteuning 70% en 50km range + 20% batterij over)
Als ik gewoon op full speed zet is dit 40-41km/h gemiddeld (goed traject) maar dan kom ik net toe. (met de vele wind, heb ik al een aantal keer zo gereden, enkel traject = 50-55% resterende batterij, dus ik laad bij op het werk om zeker te zijn)
Batterij/motor zijn nieuwe versie's wat toch 15-20% efficienter is!

Zeer tevreden van de fiets, natuurljik wel iets meer onderhoud wat jij niet ziet zitten.
Laden op het werk is echt geen last...
Jij weet natuurlijk van de batterij die erg krimpt in de wintermaanden... (maar dit moet je echt meenemen...)

Je hebt natuurlijk zeer veel eisen, budget is groot maar toch, je zal (denk ik) ergens moeten inboeten.

ps. ik heb een leasing genomen en dat komt eigenlijk erg voordelig uit. (ik heb een stuk meer fiets vergoeding van mijn werkgever dan dat de leasing is ;) )

• Retawsuna
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 19:00

Retawsuna

Koffie!

BertV schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:20:
[...]
Dat is wel een heel specifieke doelgroep.
Ja klopt, maar niet geschoten is altijd mis ;)
https://www.google.com/ma...bfov%3D100!7i16384!8i8192

Als ik in streetview kijk zou ik hier op het fietspad rijden.
Als ik de route rijd via Streetview dan zie ik vanaf Station Lent tot aan komgrens Nijmegen bij Malden overal de borden 'brom-fietspad' staan. (ook op de locatie uit jouw link b.v.) In dit geval is het dus legaal om op het fietspad te rijden (al dan niet max 30 km/u binnen bebouwde kom) en is er dus geen verplichting om op de rijbaan tussen de auto's te rijden, correct?

Ik heb er totaal geen problemen mee om mij aan te passen aan de andere fietsers op de plekken waar het gebruik gecombineerd is, ik heb vooral geen zin om tussen de auto's/bussen/vrachtwagens te rijden.
hier zal het voor mij dus ook wel op uitkomen. :)

De foto's op Streetview zijn trouwens van 2017+ dus misschien dat ik binnenkort de route een keer fiets op de normale e-bike van mijn vrouw om te kijken of de info nog actueel is.

De route zal voor mij zo'n 31-33km zijn, ik verwacht dit dus in een ruim uur te kunnen doen. Is dat realistisch?
Met de auto kost het mij zo'n 40-45 minuten, de frisse lucht+lagere kosten wegen dan wat mij betreft wel op tegen het extra half uur enkele reis.

superhippe witte identicon

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BertV
Retawsuna schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:33:
[...]

Als ik de route rijd via Streetview dan zie ik vanaf Station Lent tot aan komgrens Nijmegen bij Malden overal de borden 'brom-fietspad' staan. (ook op de locatie uit jouw link b.v.) In dit geval is het dus legaal om op het fietspad te rijden (al dan niet max 30 km/u binnen bebouwde kom) en is er dus geen verplichting om op de rijbaan tussen de auto's te rijden, correct?
Sterker nog, daar moet je zelfs op het fietspad.

Hier zou ik op de weg moeten rijden...

https://www.google.nl/map...D100!7i16384!8i8192?dcr=0
De route zal voor mij zo'n 31-33km zijn, ik verwacht dit dus in een ruim uur te kunnen doen. Is dat realistisch?
Met de auto kost het mij zo'n 40-45 minuten, de frisse lucht+lagere kosten wegen dan wat mij betreft wel op tegen het extra half uur enkele reis.
Ik doe 34km per uur gemiddeld, in buitengebied, vrijwel zonder stoplichten met een Bosch. (max 41GPS)
33km in een uur, in een stad, dat is toch lastiger. Kwestie van proberen. Denk dat 60-70 minuten wel moet lukken.

[Voor 21% gewijzigd door BertV op 09-03-2020 12:03]

• bjp
effe de eerste ervaringen delen hier. Sinds zaterdag heb ik de Stromer ST1 in bezit. Leuke fiets! Op hoogste stand, met een batterij dat 95% had toen ik de fiets ging afhalen, 50km mee gereden totaal (het was nog koud begin van de week), er was nog 13km beschikbaar bij aankomst. Dus minimaal 60km volgens specificaties is correct bij stand 3 op 3. En dit met gemiddelde >30km/u.

Batterij geladen, en binnenkort een langere rit. Waarschijnlijk op stand 2, om te zien hoever ik daarmee geraak.

Alvast blij van de grootste batterij zover. En blij van het regeneratief remmen. Ik heb nogal wat kruispunten met verkeerslichten.

Op tijd van versnelling verhogen, ik heb de neiging om te snel te willen trappen.

Hartslag tijdens het fietsen ligt heel goed (Polar metingen), rustig eigenlijk. Warm ja, zweten niet echt. Ik ben bijna even snel als met de auto op het werk, en dat is zalig! Snelheid op de meter is ongever 1.5km/u hoger dan per GPS meting.

Het is wel wennen aan de regels, toch meer plaatsen dan ik verwachten "hier mag ik niet" (bijvoorbeeld gedeeld bord fietser-voetganger). Autos lijken ook mijn snelheid te onderschatten.

En dan heb ik tal van vragen i.v.m. wetgeving nog, maar ik weet niet of dit de beste plaats is om het te vragen.

• Nivve
  • Niet online
bjp schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:12:
effe de eerste ervaringen delen hier. Sinds zaterdag heb ik de Stromer ST1 in bezit. Leuke fiets! Op hoogste stand, met een batterij dat 95% had toen ik de fiets ging afhalen, 50km mee gereden totaal (het was nog koud begin van de week), er was nog 13km beschikbaar bij aankomst. Dus minimaal 60km volgens specificaties is correct bij stand 3 op 3. En dit met gemiddelde >30km/u.

Batterij geladen, en binnenkort een langere rit. Waarschijnlijk op stand 2, om te zien hoever ik daarmee geraak.

Alvast blij van de grootste batterij zover. En blij van het regeneratief remmen. Ik heb nogal wat kruispunten met verkeerslichten.

Op tijd van versnelling verhogen, ik heb de neiging om te snel te willen trappen.

Hartslag tijdens het fietsen ligt heel goed (Polar metingen), rustig eigenlijk. Warm ja, zweten niet echt. Ik ben bijna even snel als met de auto op het werk, en dat is zalig! Snelheid op de meter is ongever 1.5km/u hoger dan per GPS meting.

Het is wel wennen aan de regels, toch meer plaatsen dan ik verwachten "hier mag ik niet" (bijvoorbeeld gedeeld bord fietser-voetganger). Autos lijken ook mijn snelheid te onderschatten.

En dan heb ik tal van vragen i.v.m. wetgeving nog, maar ik weet niet of dit de beste plaats is om het te vragen.
Vraag maar raak, hier zijn de mensen met ervaring op de weg en dus een redelijk goede plek voor vragen.
Onderschrijf wel je ervaring van plaats op de weg. In sommige dorpen is er echt geen seconde over nagedacht. Elke 50 meter weer op of af de weg. Toppunt was nog bij Hoogmade, waar er op een paar km fietspad opeens 10 meter verplicht fietspad was... Bizar, officieel 3km terugrijden en compleet andere route nemen :+

Blij dat de fiets bevalt. Ik met mijn qwic kan van zo'n afstand alleen maar dromen (30km met 735Wh) :9~

• bjp
ok dan de eerste verkeersbordvraag :) Nota: ik rij wel in België.

Het gaat hem om borden B22 en B23 : rijden door rood. Slaat dit enkel op fietsers, of ook op Speed-Pedelec?

referentie: https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/250-art67

Het lijkt van niet.

• h1ttent1t
bjp schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:25:
ok dan de eerste verkeersbordvraag :) Nota: ik rij wel in België.

Het gaat hem om borden B22 en B23 : rijden door rood. Slaat dit enkel op fietsers, of ook op Speed-Pedelec?

referentie: https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/250-art67

Het lijkt van niet.
Nee, want wij zijn geen fietsers. Wij behoren tot categorie bromfiets klasse P.

• bjp
h1ttent1t schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:11:
[...]

Nee, want wij zijn geen fietsers. Wij behoren tot categorie bromfiets klasse P.
Thanks.

Hetzelfde dan voor F45b hoewel dat een indicatiebord is. Weet je ook of we op bospaden mogen? Ik vermoed strict genomen niet (behalve als brommers wel mogen).

• bjp
Stromer ST1 ervaring, verder:
Ondertussen een tweede lange rit mogen maken (zondag) : 69km en nog 13km over in de batterij. Dus 80km is redelijk doenbaar.
Alles op niveau 2 (van de 3, niveau 2 is nog zoals bij aankoop, niet aangepast via de app). Stevige tegenwind (50-60km/u volgens KMI) bij de eenrit, in de rug bij de terugrit.

gemiddelde: 31km/u. Waarvan 29km/u eenrit, en hele stukken 40-45km/u bij terugrit. 'k heb ook wat zitten mij weg te zoeken door de steden :) Dus ja wat tijd verloren.

Heb lang zitten zoeken naar de goeie versnelling: blijkbaar moet je vroeg schakelen, en traag maar hard trappen. Bij snel trappen (en dus wss iets minder hard), is de ondersteuning minder.

• BertV
bjp schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:01:
[...]

Thanks.

Hetzelfde dan voor F45b hoewel dat een indicatiebord is. Weet je ook of we op bospaden mogen? Ik vermoed strict genomen niet (behalve als brommers wel mogen).
Onduidelijk priegel bord.
Er zijn situaties waar je als bromfietser WEL door kan, gaan ze er dan ook een bromfiets in teken?

Bospaden neem ik gewoon met de SP. }:|
Ik haal daar in de praktijk zo'n 30km/u, ipv de 25km/u van een E-bike.

• bokkie72
Ik ben op zoek naar een goed slot voor mijn SP. De verzekering vraag een ART-3 gecertificeerd slot. Veel van deze sloten zijn groot, lomp en zwaar en daarom niet handig voor de SP. Wellicht hebben jullie ervaringen en tips?

Bedankt!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• E-Rick
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 05-06 18:46

E-Rick

I love it :7

Voor de mensen die met hun SP door Rotterdam fietsen en zich niet veilig voelen op de rijbaan: het is sinds kort mogelijk om een ontheffing aan te vragen waarmee binnen de bebouwde kom van Rotterdam onder bepaalde voorwaarden op het fietspad mag worden ge-pedelect.
De speed-pedelecs mét ontheffing worden toegelaten op alle fietspaden binnen de bebouwde kom in de gemeente Rotterdam.

Omgangsregels op het fietspad

Aangezien de speed-pedelec gemiddeld een hogere snelheid heeft dan een normale (elektrische) fiets, dient de gebruiker zich te houden aan een aantal omgangsregels op het fietspad. Houd altijd rekening met andere gebruikers op het fietspad!

• U bent te gast op het fietspad en brengt overige gebruikers van het fietspad niet in gevaar
• Rijd maximaal 30 km per uur op het fietspad
• Draag altijd een speed-pedelec- of bromfietshelm
• U moet altijd de ontheffing - of een kopie - altijd kunnen tonen aan een handhaver wanneer daar om gevraagd wordt
• Houd oogcontact met andere weggebruikers, zodat gevaren op tijd kunnen worden gesignaleerd

Choose life - Shapeways shop

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 06-06 07:41

Pathogen

Shoop Da Whoop

E-Rick schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 08:53:
Voor de mensen die met hun SP door Rotterdam fietsen en zich niet veilig voelen op de rijbaan: het is sinds kort mogelijk om een ontheffing aan te vragen waarmee binnen de bebouwde kom van Rotterdam onder bepaalde voorwaarden op het fietspad mag worden ge-pedelect.

[...]
Goed initiatief! Dit mag m.i. overal uitgerold worden waar de rijbaan eigenlijk te gevaarlijk is in een groot deel van de stad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bjp
bokkie72 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 21:08:
Ik ben op zoek naar een goed slot voor mijn SP. De verzekering vraag een ART-3 gecertificeerd slot. Veel van deze sloten zijn groot, lomp en zwaar en daarom niet handig voor de SP. Wellicht hebben jullie ervaringen en tips?

Bedankt!
Op bol.com kan je zoeken op ART keuring nummer. Ikzelf heb daarmee onlangs een veel stevigere ketting gekocht voor weinig geld.

Er bestaan van die vouwslots dat mooi op de plek van een bidon komen : Abus Bordo Big uGrip 5700

bol.com vouwslot voorbeeld

Best altijd ook op de website van ART met correct typenummer nakijken of de keuring van het slot nog geldig is .

[Voor 6% gewijzigd door bjp op 03-04-2020 16:59]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bjp
Pathogen schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 15:16:
[...]

Goed initiatief! Dit mag m.i. overal uitgerold worden waar de rijbaan eigenlijk te gevaarlijk is in een groot deel van de stad.
in België is dat gewoon zo: in bebouwde kom mag je kiezen, fietspad of op de baan.

• bokkie72
Op bol.com kan je zoeken op ART keuring nummer. Ikzelf heb daarmee onlangs een veel stevigere ketting gekocht voor weinig geld.

Er bestaan van die vouwslots dat mooi op de plek van een bidon komen : Abus Bordo Big uGrip 5700

bol.com vouwslot voorbeeld

Best altijd ook op de website van ART met correct typenummer nakijken of de keuring van het slot nog geldig is .
Dank voor de tip. Helaas heeft dit slot geen ART*** keurmerk (volgens website van ART)..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wind_surfer
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 05-06 21:14
Ik wil een speed pedelec kopen voor woon-werk verkeer, maar wij vinden het ook leuk om samen een rondje te fietsen. Is het mogelijk om met een speed pedelec ook te cruisen met een snelheid van 18 km/u zodat ik samen met mijn vrouw een rondje kan fietsen? Voor de goede orde mijn vrouw heeft een reguliere elektrische fiets.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bite
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Zou best kunnen al is die snelheid misschien met heel weinig inspanning of juist wat meer met de ondersteuning uit. De wetgeving lijkt me een groter probleem want de een moet op het fietspad waar de ander dat vaak niet mag:
Een speed-pedelec rijdt op een fiets/bromfietspad of op de rijbaan, dus niet op een fietspad!
https://www.rijksoverheid...gelden-voor-speed-pedelec
Verder bv geen kind achterop wat bij bromfiets/motor wel mag, toch op de rijbaan ondanks dat je je maximale snelheid niet haalt of niet wilt rijden; voornaamste redenen waarom ik mijn Stromer had verkocht toen dat werd ingevoerd)

[Voor 8% gewijzigd door bite op 05-04-2020 10:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
wind_surfer schreef op zondag 5 april 2020 @ 09:19:
Ik wil een speed pedelec kopen voor woon-werk verkeer, maar wij vinden het ook leuk om samen een rondje te fietsen. Is het mogelijk om met een speed pedelec ook te cruisen met een snelheid van 18 km/u zodat ik samen met mijn vrouw een rondje kan fietsen? Voor de goede orde mijn vrouw heeft een reguliere elektrische fiets.
Ik rijd zelf gewoon zonder ondersteuning mee. Jammer genoeg met 16km/u nog steeds illegaal op het fietspad (domme regels), maar dat risico neem ik.
Ik woon echter niet in de stad, dus de ommetjes zijn vooral poldergebied met weinig toezicht en dan is het wat makkelijker.

Je kan natuurlijk je route zo plannen dat je alleen maar fietspadloze wegen hebt. Dan hou je alles nog legaal en kan je lekker bij elkaar rijden.
(indien de regio dit voldoende toelaat)

• Sparhawk
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 05-06 21:09

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Nivve schreef op zondag 5 april 2020 @ 22:36:
[...]

Ik rijd zelf gewoon zonder ondersteuning mee. Jammer genoeg met 16km/u nog steeds illegaal op het fietspad (domme regels), maar dat risico neem ik.
Ik woon echter niet in de stad, dus de ommetjes zijn vooral poldergebied met weinig toezicht en dan is het wat makkelijker.

Je kan natuurlijk je route zo plannen dat je alleen maar fietspadloze wegen hebt. Dan hou je alles nog legaal en kan je lekker bij elkaar rijden.
(indien de regio dit voldoende toelaat)
Helaas >:)

Brommer mag per definitie niet naast een fietser rijden...
https://www.bromfietsen.org/verkeersregels.htm

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Nivve
  • Niet online
Ik zeg ook expres 'bij elkaar' en niet naast elkaar ;)
[edit: overigens wel goed om duidelijk te hebben, dus niets tegen je informatieve post]

[Voor 45% gewijzigd door Nivve op 10-04-2020 14:50]

• bokkie72
bite schreef op zondag 5 april 2020 @ 10:19:
Zou best kunnen al is die snelheid misschien met heel weinig inspanning of juist wat meer met de ondersteuning uit. De wetgeving lijkt me een groter probleem want de een moet op het fietspad waar de ander dat vaak niet mag:

[...]
https://www.rijksoverheid...gelden-voor-speed-pedelec
Verder bv geen kind achterop wat bij bromfiets/motor wel mag, toch op de rijbaan ondanks dat je je maximale snelheid niet haalt of niet wilt rijden; voornaamste redenen waarom ik mijn Stromer had verkocht toen dat werd ingevoerd)
Voor deze gelegenheden plaatje en spiegel eraf halen, aan normale <25kmh fietssnelheden houden en achteraf weer monteren.

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 06-06 07:41

Pathogen

Shoop Da Whoop

bokkie72 schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:25:
[...]

Voor deze gelegenheden plaatje en spiegel eraf halen, aan normale <25kmh fietssnelheden houden en achteraf weer monteren.
Of alleen die normale snelheden, op het fietspad, dat zou voor iedereen voldoende moeten zijn :Y

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Gelukkig ben niet uniek met het moeite hebben met de regels en je plek op de weg. Neig zelf steeds meer naar gewoon het fietspad want op de weg krijg je zo gauw boze automobilisten die het niet snappen. Denk zelf maar gewoon zolang ik mij aanpas aan de omstandigheden en denk om de veiligheid voor iedereen kan ik mijzelf verantwoorden tegenover een rechter.
Overigens ben ik super blij met mijn Stromer ST3 AE

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Luchtenburger
Al een aantal jaren heb ik gezocht naar een voor mij geschikte speedpedelec, mijn gebruik en eisen:
- woon-werk
- enkele afstand 28km
- reistijd <45min
- niet willen laden op het werk
- <€5000

Ik was eigenlijk van plan nog een nieuwe ST1 te testen, maar ik kwam op marktplaats een ST2 special edition tegen. Nog geen 2 jaar oud, minder dan 1500km op gefietst. Na enig wikken en wegen heb ik besloten die te kopen, dat is nu ongeveer een maand geleden.

Door de huidige omstandigheden ga ik momenteel slechts één keer per week naar het werk, dus het opbouwen van ervaring duurt wat langer.
Tot nu toe ben ik echter uitermate tevreden, ik fiets met erg veel plezier naar het werk. Het is nog wel wat uitzoeken hoe ik de fiets het beste kan afstellen, als ik het vermogen op maximaal zet (dan fiets je werkelijk met twee vingers in de neus 45km/h) is de accu van 983Wh niet voldoende om thuis te komen.
Het lukt mij echter met wat minder ondersteuning (en toch wel ietwat zweet) om binnen 45 minuten op het werkt te zijn en aan het eind van de dat toch >20% acculading over te houden.
Ik ben dus nog met de instellingen aan het spelen om dit te optimaliseren, maar het fietsen zelf vind ik al fantastisch!

• h1ttent1t
Bekijk zeker het stromerforum.nl , veel info op te vinden + behulpzame leden.

Nu wel ff down door hostingproblemen >:)

[Voor 10% gewijzigd door h1ttent1t op 18-04-2020 14:04]

• dread
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 03-06 14:45

dread

Sluwe vlaming

bokkie72 schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:25:
[...]

Ik heb op 10 april een boete gehad van 104 euro (komt hard aan als je werkeloos bent in dit tijdperk) omdat ik op een fietspad reed met mijn ST1 speed pedelec. Dat betekent dat ik vanaf nu op de baan moet rijden met de auto's met een fiets die bij gewoon trappen 30-35 rijdt. Ik moet op het midden van de baan want anders rijden ze me de berm is wat voor levensgevaarlijke situaties leidt met automobilisten die het niet snappen en aggressief worden.

Ik heb voor mijn eigen veiligheid nu twee opties:
Plaatje en spiegel eraf. Maar wat is de consequentie hiervan? Ben je dan nog verzekerd?

Speed pedelec verkopen.

Ik kan me wel voor de kop slaan dat ik een ST1 gekocht heb ipv een geregistreerde 25 km electrische fiets die 30 km per uur kan..

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Mediaproducent

Nope, je bent niet verzekerd. Helaas..

• bjp
de motor is te krachtig om als gewone e-bike op de baan te mogen (max 250W).

• Luchtenburger
h1ttent1t schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 10:05:
[...]

Bekijk zeker het stromerforum.nl , veel info op te vinden + behulpzame leden.

Nu wel ff down door hostingproblemen >:)
Het stromerforum is weer online.

Volgend filmpje is ook wel interessant voor bereik van Stromer fietsen:
YouTube: Stromer ST2 ebike Reichweitentest Stufe 2 / range test mode 2

• BertV
dread schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:07:
[...]

Plaatje en spiegel eraf. Maar wat is de consequentie hiervan? Ben je dan nog verzekerd?
Ik snap je frustratie, ik weiger ook op de rijbaan te rijden.

Wel een belangrijk detail; Hoe reed jij voordat je staande bent gehouden op de fietspad?
Heel vlot "zigzaggend" tussen de fietsers, of met 40 op een leeg fietspad

Ik zou op de straat iig niet in het midden gaan rijden voor je veiligheid, daar maak je de medeweggebruikers alleen maar kwader mee.

Niet van toepassing bij jou, maar mijn werkgever heeft al aangeboden de mogelijke bekeuringen te betalen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dread
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 03-06 14:45

dread

Sluwe vlaming

BertV schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:23:
[...]

Ik snap je frustratie, ik weiger ook op de rijbaan te rijden.

Wel een belangrijk detail; Hoe reed jij voordat je staande bent gehouden op de fietspad?
Heel vlot "zigzaggend" tussen de fietsers, of met 40 op een leeg fietspad

Ik zou op de straat iig niet in het midden gaan rijden voor je veiligheid, daar maak je de medeweggebruikers alleen maar kwader mee.

Niet van toepassing bij jou, maar mijn werkgever heeft al aangeboden de mogelijke bekeuringen te betalen.
Ik ben niet staande gehouden. Gewoon een bekeuring in de brievenbus :(

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

• Luchtenburger
BertV schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:23:
[...]

Naar mijn werk hoef ik maar een klein stukje tussen de auto's te rijden, dus ik heb wellicht makkelijk praten, maar ik rijd dus juist wel midden op de weg. Ik wil niet het risico lopen dat een auto rakelings langs mij (tussen een tegenligger en mij door) rijdt.

• indofk
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 05-06 21:19
Vraagje.
Ik wil een Riese muller charger3 gt hs 2020 met 500wh accu aanschaffen voor woon-werkverkeer van max 14km heen en 16km terug.
nu heb ik de keuze uit een envolio naaf en een rohloff naaf.
Ik begreep dat de Rohloff naaf minder weerstand bied en dus zuiniger zal zijn kwa accu gebruik dan de envolio.
Ik heb op de envolio al proef gereden en ondanks dat ie heerlijk rijd en makkelijk de 45km/h haalde was de trapfrequentie 86/90rtm wat ik net iets te veel vind , mijn ideale cadans ligt rond de 80
Mijn idee is dat ik dit met de Rohloff wel kan bereiken.

Iemand een idee hoeveel het zal schelen kwa accu verbruik als ik voor de Rolhoff zou gaan.
Heb me al rot gezocht op het internet maar kan eigenlijk hier niks over vinden, behalve dat er gezegd wordt dat de Rohloff zuiniger is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• h1ttent1t
indofk schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:16:
Vraagje.
Ik wil een Riese muller charger3 gt hs 2020 met 500wh accu aanschaffen voor woon-werkverkeer van max 14km heen en 16km terug.
nu heb ik de keuze uit een envolio naaf en een rohloff naaf.
Ik begreep dat de Rohloff naaf minder weerstand bied en dus zuiniger zal zijn kwa accu gebruik dan de envolio.
Ik zou eerder de bedenking maken waarom je een speed pedelec nodig hebt voor 30 km h/t, zeker als je in NL woont.
Gewone e-bike is goedkoper, je gaat afhankelijk van je traject niet zo heel veel tijd verliezen tov een s-ped en je hebt alle 'nadelen' niet (helmplicht, verzekering, niet op het fietspad mogen, ...)

• indofk
@h1ttent1t die bedenking heb ik uiteraard al gemaakt. Ben ook in het bezit van een normale E-bike.
Vind het attent van je dat je de vraag stelt hoor maar, je mag van iemand die hier iets post verwachten dat ie daar al over na gedacht heeft

• BartV
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:59
indofk schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:16:
Vraagje.
Ik denk dat 500wh erg aan de krappe kant is om (zeker in de winter) heen en terug op dezelfde acculading te kunnen halen. Zeker als je 45 km/h wilt rijden, en dat na een aantal jaar nog steeds wilt.

Ter info, mijn 400wh accu gaat na 4 jaar bij wat kou en tegenwind nog maar ca. 20km mee bij een gemiddelde snelheid van 30 km/h.

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

• indofk
BartV schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:45:
[...]

Ik denk dat 500wh erg aan de krappe kant is om (zeker in de winter) heen en terug op dezelfde acculading te kunnen halen. Zeker als je 45 km/h wilt rijden, en dat na een aantal jaar nog steeds wilt.

Ter info, mijn 400wh accu gaat na 4 jaar bij wat kou en tegenwind nog maar ca. 20km mee bij een gemiddelde snelheid van 30 km/h.
Mijn idee is sowieso om hem op het werk op te laden.

Ga zeker niet continu 45KM/h rijden meeste van de tijd zal het tussen de 30 en 35 km/h zijn maar wil ook als het nodig is 45km/h kunnen rijden

[Voor 4% gewijzigd door indofk op 21-04-2020 15:58]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bjp
30km h/t: ik denk niet dat 500Wh een probleem is. Zeker als hij later toch op werk zal laden.
625Wh vindt je tegenwoordig ook vaak terug met de nieuwe Bosch.
R&M is ook degelijk materiaal.

Ik zou zeggen: proefrijden, veel winkels laten je toe om een dag je woonwerk verkeer ermee te doen.

Wetgeving op je parcours: waar mag je rijden, hoeveel moet je omrijden, dat zou ik effe met de e-bike al eens bekijken ;) Maar dat heb je mss al gedaan.

• indofk
Vandaag de Riese Muller Charger 3 gt hs met kiox en Rohloff E14 versnellingsnaaf besteld

Heb vandaag proef gereden op de Riese Muller Charger 3 HS met rohloff E14 naaf , wat een verschil met de enviolo naaf zeg . Je merkt gewoon dat de Rohloff minder weerstand bied, maar dat het zo veel zou uitmaken had ik niet gedacht. Ook de cadans op 45km/h is veel prettiger , daar waar met de enviolo naaf ik op 86rpm zat was het bij de Rohloff 74rpm en zou ik zelfs in 13 of 12 nog goed uit de voeten kunnen komen .

Had voor de vorm ook de supercharger 2 met de enviolo naaf geprobeerd waar de fietsenmaker evt een kleinere achter tandwiel op zou kunnen zetten waardoor de cadans iets maar benen gebracht zou worden 22t to 24t maar het feit dat de Rohloff zo licht trapt ( zonder ondersteuning trapte ik hem nog naar de 43km/h) heeft me echt overtuigd.
2 weken levertijd vanuit Duitsland . Week 19 wordt ie geleverd.

• BertV
Die Enviolo wordt wel beter na zo'n 1000km inrijden, maar inderdaad als je het geld hebt, direct de Rohloff.

Gefeliciteerd.

• indofk
@BertV Dankjewel,
Dat er verbetering na een x aantal kilometers optreedt dat had ik inderdaad al op diverse fora en reviews gelezen. Heb dit ook zeker in mijn overweging meegenomen. Het fisiek in stappen kunnen schakelen (de beleving) en de grotere range waren de uiteindelijke factoren die me naar de Rohloff trokken. Uiteraard is de beslissing bebaseerd op de ervaringen van andere en de reviews en het daadwerkelijk proefrijden . De praktijk zal uiteindelijk moeten uitwijzen of dit idd de 1000 euro meer (na onderhandelen een stuk minder) waard zal zijn.

• zonnefreak
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 26-04 11:35
[...]

Ik heb op 10 april een boete gehad van 104 euro (komt hard aan als je werkeloos bent in dit tijdperk) omdat ik op een fietspad reed met mijn ST1 speed pedelec. Dat betekent dat ik vanaf nu op de baan moet rijden met de auto's met een fiets die bij gewoon trappen 30-35 rijdt. Ik moet op het midden van de baan want anders rijden ze me de berm is wat voor levensgevaarlijke situaties leidt met automobilisten die het niet snappen en aggressief worden.

Speed pedelec verkopen.

Ik kan me wel voor de kop slaan dat ik een ST1 gekocht heb ipv een geregistreerde 25 km electrische fiets die 30 km per uur kan..
Ik rij zelf ook rond de 30 a 32km/h zonder kenteken over de fietspaden. Wel altijd met helm op en spiegel zou ik echt niet meer kunnen missen.
Dit doe ik al ruim 2 jaar zo en het bevalt mij prima. Met passeren van andere fietsers wel de snelheid nog iets meer laten zakken, zodat het niet zo opvalt.
Maar wel lullig dat je zo je bekeuring op de mat binnen krijgt :(

• bjp
zonnefreak schreef op donderdag 23 april 2020 @ 23:02:
[...]

Ik rij zelf ook rond de 30 a 32km/h zonder kenteken over de fietspaden. Wel altijd met helm op en spiegel zou ik echt niet meer kunnen missen.
Dit doe ik al ruim 2 jaar zo en het bevalt mij prima. Met passeren van andere fietsers wel de snelheid nog iets meer laten zakken, zodat het niet zo opvalt.
Maar wel lullig dat je zo je bekeuring op de mat binnen krijgt :(
de spiegel mag nooit een probleem zijn, dat mag ook op gewone fietsen en gewone e-bikes (als accessoire verkopen ze deze).

enkel ben je in overtreding op de volgende punten:
- normale e-bikes zijn beperkt in onderteuning tot 25 km/u (je mag sneller rijden, maar de motor mag niet meer helpen)
- de motor is beperkt tot 250W

Dus feitelijk rij je met opgevoerde e-bike.

Het is eigenlijk stom dat er op een speed-pedelec geen verplichte mode is (via een knop of zo) om zicht als normale e-bike te voordoen, om de motor op max 250W te zetten, en ondersteuning tot 25km/u.

• E-Rick
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 05-06 18:46

E-Rick

I love it :7

bjp schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 08:39:
[...]

de spiegel mag nooit een probleem zijn, dat mag ook op gewone fietsen en gewone e-bikes (als accessoire verkopen ze deze).

enkel ben je in overtreding op de volgende punten:
- normale e-bikes zijn beperkt in onderteuning tot 25 km/u (je mag sneller rijden, maar de motor mag niet meer helpen)
- de motor is beperkt tot 250W

Dus feitelijk rij je met opgevoerde e-bike.

Het is eigenlijk stom dat er op een speed-pedelec geen verplichte mode is (via een knop of zo) om zicht als normale e-bike te voordoen, om de motor op max 250W te zetten, en ondersteuning tot 25km/u.
Als je zonder kenteken op het fietspad rijdt en oom agent heeft een slechte dag, dan kan hij de volgende boetes uitschrijven:
• Op het fietspad terwijl dat niet mag: €95
• Kenteken niet leesbaar: €95

Dan mag je blij zijn dat je spiegel er nog op zit want geen spiegel op een s-pedelec kost je ook €95. Tot slot is de kans groot dat je verzekering niets uitbetaalt als je betrokken bent bij een ongeluk terwijl je je niet aan de verkeersregels houdt.

Als je e-bike boven de 25 km/u nog ondersteunt of meer dan 250 watt levert dan is het wettelijk gezien een bromfiets (speed pedelec) en moet je dus ook voldoen aan alle regels die daarbij horen.

Disclaimer: ik rij ook al een jaar lang dagelijks met de speed pedelec over fietspaden (sinds kort in Rotterdam legaal met ontheffing), maar ik laat gewoon mijn plaatje erop zitten. Vaak genoeg politie en handhaving langs het fietspad zien staan, overduidelijk op zoek naar bromfietsers die daar niet horen, maar die hebben me altijd gewoon laten rijden. Zonder plaatje is de pakkans misschien kleiner, maar als je dan een keer wordt gepakt ben je wel harder het bokje.

Choose life - Shapeways shop

• aip
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 02-06 22:21
[...]

Speed pedelec verkopen.

Ik werd gisteren in Oegstgeest door een motoragent juist van de weg af het fietspad op gewezen, terwijl dat toch echt een echt fietspad is (dus zonder zo'n brommer erbij op het blauwe bord). Je kunt er werkelijk niet van op aan.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 06-06 11:23
Gezien de corona beperkingen in het OV (nu nog lekker rustig...) ben ik toch half aan het kijken naar alternatieven. Misschien dat het nu dan toch tijd wordt voor een SP..
Ik reis al jaren iedere dag met de trein Arnhem-Nijmegen. Daar doe ik van huis tot desk ongeveer 50 minuten over (fiets uit schuur -> fietsen naar station->trein->tweede fiets pakken->fietsen naar werk->fiets in stalling->naar desk lopen).

Enkele reis afstand is +- 22 km.

De vereisten voor een SP zijn dus dat die tijd van 50 minuten zeker niet veel langer moeten worden Ik zoek dus een SP waar met gemak de 40 aangetikt kan worden. Met gemak bedoel ik dat ik niet te hard hoef te trappen, dit heeft er mee te maken dat ik erg snel verhit raak en begin te zweten (de 5 minuten vanochtend op de fiets van huis naar station zijn al genoeg dat ik het op het eind al warm begin te krijgen..Temperatuur was zo'n 4 graden en had een t-shirt aan met daarover een softshell). Ik kan douchen op het werk, maar dat heeft qua tijd niet echt de voorkeur (niet douchen eerst thuis kan, maar ik wordt eigenlijk pas goed wakker in de ochtend naar de douche.....).

Ander ding is dat ik gebruik kan maken van het Rijn-Waal snelfietspad, tenminste... weet iemand of dit volledig te gebruiken is voor een SP? Ik moet vanuit het centrum van Arnhem komen. Of zijn er restricties?

En hoe doen jullie dit in de winter? Fietsen jullie gewoon door? Of permitteer je af en toe de trein?

Wat is nu een goede fiets hiervoor? De aanschafkosten schrikken me toch wel af en zoek dus , zoals vast iedereen, de beste prijs-kwaliteit verhouding. De belt-drive van MTB Cycletech spreekt me wel aan, lijkt me wat onderhoudsvrijer dan een ketting (mijn huidige fiets is o.a. een derailleur geschakelde Canondale fiets, maar daar haal ik de 200km/ week niet mee ;) ) maar is en erg prijzig, en nog erg nieuw (kinderziektes?)

De Stromer vind ik ook erg mooi, en zijn volgens mij, correct me if i'm wrong, bewezen fietsen. Ik begreep dat de ST1 inmiddels vervangen is door een nieuwere versie(?). Zou dat wat zijn?Of toch dan kijken naar een ST2? (waar zitten nu de wezenlijke verschillen?).

Voordat ik me laat adviseren door een verkoper (Arnhem heeft oa. Snelbander /Speedpedelecs.com, die best veel SP merken heeft, daar moet ik ook eens langs) ben ik benieuwd wat hier de ervaringen zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bjp
Goeiedag Hopjesvla79,

ik ben in het bezit van een nieuwe ST1 sinds midden-maart. Ik heb er ondertussen al 400km mee gedaan.

22km is zeker te doen, en met ondersteuning 2 (van de 3) rij je 40km/u zonder al te veel moeite. Met niveau 3 zeker, en dan haal ze nog steeds de 22km zonder problemen (met mijn 983kWh batterij, 60-70km op niveau 3).

Mijn keuze voor Stromer was de volgende:
- achterwielmotor -> minder problemen met kettingen en slijtage.
- bij proefrijden vs. de nieuwe Bosch (op een Trek) vinden ik de Stromer ook stiller (die Bosch maakte iets van lawaai, niet veel, maar merkbaar).
- grote naam
- ik had minder budgetproblemen, het is via werk (en ja SP zijn nog vrij duur, e-scooters zijn soms goedkoper!).

Wil je echt een hele tijd vol 40-45km/u rijden, dan raad ik je persoonlijk de Bosch af. Waarom? 350W, het maximum vermogen, ga hij continu moeten leveren.

Kijk anders ook naar Klever, ik had er een leuke testrit met de X-speed, die kan ook goed off-road.

Mijn evaring met Qwic (typisch goedkoper) is wat minder: batterij houdt haar beloftes niet vol, hoewel de RD11 met achterwielmotor is, de testrit was ok, maar de batterij was echt snel leeg. En ja problemen met de batterijconnectoren dat kapotgaan heb ik hier en daar gelezen.

R&M is ook een leuke optie.

Uiteindelijk advies: proefritten maken (liefst vrij lang)! Veel fietsenmakers laten je toe om deze voor de dag te gebruiken, zo kan je je woonwerkrit uitproberen. Comfort is van belang als je meer rijdt, en dat kan je enkel ervaren. Kijk ook goed uit waar je mag rijden, de wetgeving is niet simpel (alvast hier in België).

Stromer ST2 gaat uit de verkoop en zou ik niet aanraden. ST3 is duurder, en bied volgens mijn niet veel meer aan.

i.v.m. wintertijd: ja er wordt nog gefiets in de winter (behalve extreem weer), uitkijken voor valpartijen.

Last but not least: kan je laden op je werk? Dat gaat helpen bepalen hoe groot je batterij moet zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hopjesvla79
@bjp Laden op het werk kan inderdaad (scheelt weer kosten thuis >:) ) maar als het kan wil ik minsten heen en weer op 1 accu (ook in de winter).

Geluid is wel een dingetje waar ik me aan zou storen. Er komen af en toe van die koffiemolens voorbij...

Zat net we wat op het Stromer forum te lezen, maar als ik dan lees van storing hier, storing daar.. :/ (negative ervaringen vallen natuurlijk wel als meeste op)..

Testen moet ik sowieso eens gaan doen, dat is een ding wat zeker is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 04-06 13:37
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:07:
Gezien de corona beperkingen in het OV (nu nog lekker rustig...) ben ik toch half aan het kijken naar alternatieven. Misschien dat het nu dan toch tijd wordt voor een SP..
Ik reis al jaren iedere dag met de trein Arnhem-Nijmegen. Daar doe ik van huis tot desk ongeveer 50 minuten over (fiets uit schuur -> fietsen naar station->trein->tweede fiets pakken->fietsen naar werk->fiets in stalling->naar desk lopen).

Enkele reis afstand is +- 22 km.

De vereisten voor een SP zijn dus dat die tijd van 50 minuten zeker niet veel langer moeten worden Ik zoek dus een SP waar met gemak de 40 aangetikt kan worden. Met gemak bedoel ik dat ik niet te hard hoef te trappen, dit heeft er mee te maken dat ik erg snel verhit raak en begin te zweten (de 5 minuten vanochtend op de fiets van huis naar station zijn al genoeg dat ik het op het eind al warm begin te krijgen..Temperatuur was zo'n 4 graden en had een t-shirt aan met daarover een softshell). Ik kan douchen op het werk, maar dat heeft qua tijd niet echt de voorkeur (niet douchen eerst thuis kan, maar ik wordt eigenlijk pas goed wakker in de ochtend naar de douche.....).

Ander ding is dat ik gebruik kan maken van het Rijn-Waal snelfietspad, tenminste... weet iemand of dit volledig te gebruiken is voor een SP? Ik moet vanuit het centrum van Arnhem komen. Of zijn er restricties?

En hoe doen jullie dit in de winter? Fietsen jullie gewoon door? Of permitteer je af en toe de trein?

Wat is nu een goede fiets hiervoor? De aanschafkosten schrikken me toch wel af en zoek dus , zoals vast iedereen, de beste prijs-kwaliteit verhouding. De belt-drive van MTB Cycletech spreekt me wel aan, lijkt me wat onderhoudsvrijer dan een ketting (mijn huidige fiets is o.a. een derailleur geschakelde Canondale fiets, maar daar haal ik de 200km/ week niet mee ;) ) maar is en erg prijzig, en nog erg nieuw (kinderziektes?)

De Stromer vind ik ook erg mooi, en zijn volgens mij, correct me if i'm wrong, bewezen fietsen. Ik begreep dat de ST1 inmiddels vervangen is door een nieuwere versie(?). Zou dat wat zijn?Of toch dan kijken naar een ST2? (waar zitten nu de wezenlijke verschillen?).

Voordat ik me laat adviseren door een verkoper (Arnhem heeft oa. Snelbander /Speedpedelecs.com, die best veel SP merken heeft, daar moet ik ook eens langs) ben ik benieuwd wat hier de ervaringen zijn.
Ik heb zelf 3 fietsen getest, naja eigenlijk 2 (Riese & Müller SuperCharger2 met Envolio naaf en de Rohloff naaf) en de Stromer ST1.

Met alle fietsen ben ik naar de zaak gereden (70km retour) en de Stromer heeft duidelijk het meeste vermogen. Met de Stromer fiets je supermakkelijk op 45km/h. De SuperCharger2 met Envolio vond ik niet zo fijn want de cadans om 45 te halen in de hoogste versnelling was voor mij te hoog. De SuperCharger2 met Rohloff naaf daarintegen fietst een stuk rustiger en had daar geen problemen mee om 45 te fietsen.

Alhoewel ik de ST1 er stoerder vind uitzien en het vermogen hoger is, heb ik uiteindelijk de SuperCharger2 met Rohloff besteld. Grotendeels vanwege de vering denk ik. De rit met de SuperCharger2 was een stuk comfortabeler dan met de ST1. En mijn keuze om te gaan fietsen was grotendeels ook voor het verbeteren van mijn conditie. Met de ST1 zou ik misschien zelf wat minder moeite doen om te fietsen :+ .

Allebei prachtige fietsen! Maar zoals hierboven al is gemeld, neem zo'n fiets lekker een dag mee naar de zaak!

Life ain't nothin' but hoes, cash and root.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• h1ttent1t
Om even op BJP in te pikken, de Qwic RD10 en 11 hebben helemaal geen problemen met batterijconnectoren afaik. Ik denk dat die zelfs beter gepositioneerd is dan bij een Stromer (bovenaan ipv onderaan, minder kans op vochtophoping). Ik vermoed dat BJP het over de zekering van de batterij heeft die wel eens onvoldoende bleek. Dat was vooral het probleem bij de eerste batch batterijen van de RD10, is ondertussen opgelost.
De Qwic RD11 vind ik prijs/kwaliteit nog altijd een goeie optie, zeker met een beperkt budget. 22 km h/t met de grootste batterij moet lukken.

Wat de MTB Cyclecode betreft: die is bijna 2500€ duurder en die heeft dan ocharme een 625Wh batterij. Mooi systeem met de Pinion en riem, maar ver ga je er niet mee rijden.

Zoals hierboven gezegd: lange proefritten maken, alleen dan kan je oordelen wat voor jou het beste lijkt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BertV
De trapfrequentie van Riese & Muller + Enviolo is 95opm bij 44km/u op de teller (41GPS)
Gewoon teveel. Het verschil tussen 90opm en 95opm is best groot.

Wellicht makkelijk op te lossen met een groter tandwiel voor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 04-06 13:37
BertV schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:17:
De trapfrequentie van Riese & Muller + Enviolo is 95opm bij 44km/u op de teller (41GPS)

Ja klopt, dat gaf mijn lokale fietsboer ook aan als alternatief. Maar het automatisch terugschakelen van de Rohloff bij stilstand vond ik ook erg gaaf, en het versnellingsbereik is met 526% een stuk groter dan de Envolio (350% dacht ik).

Life ain't nothin' but hoes, cash and root.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bjp
@sMoKeFiSh ja juist de vering is het missende stuk op de ST1 (en duur als optie), als je lange ritten maakt voel je dat wel. Ik heb alvast een zadelpen-vering erbij gezet, dat kost weinig en werkt goed.

@h1ttent1t de Qwic is idd een optie. Blijkbaar scoort de MD11 zelf beter dan RD11 in vele reviews.

@Hopjesvla79 een goeie FM is ook van belang ;)

Veel keuze dus!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hopjesvla79
Wat is er aan de hand met de ST1X trouwens? Is dat een uitlopend model? Het lijkt erop alsof er vol op de vernieuwde ST1 ingezet wordt nl.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vlassie1980
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:29:
Wat is er aan de hand met de ST1X trouwens? Is dat een uitlopend model? Het lijkt erop alsof er vol op de vernieuwde ST1 ingezet wordt nl.
ST1X is inderdaad uitlopend, erg jammer want die was tenminste nog leverbaar in 22" terwijl de nieuwe ST1 net als de oude ST1 alleen maar tot 20" gaat.

Gemiste kans, ik ben 1,99

Acties:
  • 0Henk 'm!

• indofk
BertV schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:17:

Dat is precies de reden dat ik voor rohloff ben gegaan
Ze boden wel aan om de achterrand wiel van 24t te verkleinen naar 22t maar dan ben je eigenlijk een fiets aan het modiviseren aangezien er geen ervaringen zijn of dit problemen oplevert en ivm garantie gaf het me geen goed gevoel bij een fiets van boven de 5000 euro. Bovendien vind ik de Rohloff een stuk lichter fietsen (ook al wordt de envolio in loop van de tijd wat lichter)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
h1ttent1t schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:11:
Om even op BJP in te pikken, de Qwic RD10 en 11 hebben helemaal geen problemen met batterijconnectoren afaik. Ik denk dat die zelfs beter gepositioneerd is dan bij een Stromer (bovenaan ipv onderaan, minder kans op vochtophoping). Ik vermoed dat BJP het over de zekering van de batterij heeft die wel eens onvoldoende bleek. Dat was vooral het probleem bij de eerste batch batterijen van de RD10, is ondertussen opgelost.
De Qwic RD11 vind ik prijs/kwaliteit nog altijd een goeie optie, zeker met een beperkt budget. 22 km h/t met de grootste batterij moet lukken.

Wat de MTB Cyclecode betreft: die is bijna 2500€ duurder en die heeft dan ocharme een 625Wh batterij. Mooi systeem met de Pinion en riem, maar ver ga je er niet mee rijden.

Zoals hierboven gezegd: lange proefritten maken, alleen dan kan je oordelen wat voor jou het beste lijkt.
Hier kan ik over meepraten. Heb een RD10 van het eerste uur en na ruim anderhalf jaar is idd de batterij overleden aan een doorgebrande zekering. Netjes onder garantie vervangen, maar fm zei idd dat het vaker gebeurde bij deze lichting en bij opvolgende versies dus niet meer voorkomt.
Was wel irritant de kilometers daarna nog naar huis met wind tegen, maar ach.. :+

@Hopjesvla79 De Qwic zou je afstand niet met volle ondersteuning heen en weer op een accu doen. Tenminste, als ze nog steeds 735Wh als maximum hebben. Ik hou zelf (RD10) met de 735Wh accu altijd 30km als prettig maximum; dat kan met weer en winter nog wel met grootste deel volle ondersteuning.

• Hopjesvla79
Zat ik zo een beetje te kijken naar een nieuwe ST1, wordt ik van het lezen op het Stromer forum toch niet heel erg vrolijk van alle mankementen..Hoe zijn hier de ervaringen eigenlijk? En aan welke additionele kosten moet ik denken op jaarbasis? (zeg +- 9000 km/jaar). Zijn daar ergens mooie overzichtjes van te vinden? Idem van verzekeraars ( de meeste kan je alleen de premie uit laten rekenen als je een kenteken heb....)?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ko de Boswachter
Hopjesvla79 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:06:
Zat ik zo een beetje te kijken naar een nieuwe ST1, wordt ik van het lezen op het Stromer forum toch niet heel erg vrolijk van alle mankementen..Hoe zijn hier de ervaringen eigenlijk? En aan welke additionele kosten moet ik denken op jaarbasis? (zeg +- 9000 km/jaar). Zijn daar ergens mooie overzichtjes van te vinden? Idem van verzekeraars ( de meeste kan je alleen de premie uit laten rekenen als je een kenteken heb....)?
Ik kan niets zeggen over de nieuwe ST1 maar wel over mijn gouwe ouwe ST1. Wordt dit jaar 5 jaar oud en heeft inmiddels bijna 30.000 kilometers gelopen. Elk jaar laat ik de hele aandrijflijn vervangen (cassette, ketting en voorblad) wat in combinatie met een beurt en nieuwe remblokken ergens tussen de 150 en 300 euro uitkomt. Dit is nogal afhankelijk van de fietsenmaker; Juizz wil bijvoorbeeld nog wel eens uit zijn slof schieten met dit onderhoud en mijn lokale fietsenmaker is daarentegen weer uitgesproken goedkoop.
Gebruikersfora zijn over het algemeen niet de handigste plekken om positieve verhalen over zaken te lezen; daar wordt eigenlijk alleen in geklaagd over wat niet werkt. Ik heb wel altijd het idee dat hoe meer electronica er in een fiets zit, hoe meer daar ook mee mis kan gaan. Daarom ben ik ook zo blij met deze old school Stromer. Gewoon aanzetten en rijden; meer kan-ie niet maar dat is ook precies wat ik er mee wil.
Ik heb mijn fiets verzekerd bij Enra; kost me per jaar 184 Euro.

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Mediaproducent

Nou, lekker dan. Sta je op 30 km van huis. Daar ging m'n fietsje achterop de bergwagen terug naar huis. Blij wel met de pechhulp van ENRA!

Maar heb even gekeken wat er aan de hand kon zijn (Bulls Green Mover E45 uit 2012), je voelt hem opeens afremmen en dan valt de ondersteuning op willekeurige momenten weg. Foutcode E40/C0, wat volgens Google toen onderweg zou wijzen op weggevallen communicatie (maar 40 bij de moderne Bulls-fietsen zou een overcurrent zijn) wat leidde tot mijn gedachte dat het mis zou kunnen zijn bij de accu. Even de contactpuntjes van accu en aansluitpunt schoongemaakt met azijn, maar vooralsnog wil dat het niet oplossen. Hebben jullie enig idee wat er speelt, of dat ik iets gemist heb?

[Voor 4% gewijzigd door Racing_Reporter op 16-05-2020 13:45]

• died73
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 27-05 07:07
Ik wil een speed pedelec aanschaffen voor woon-werk verkeer 17km heen 17 km terug. Vandaag testrit gedaan op stromen st1 en een Qwic RD11. Ze bevielen allebei goed, haalde makkelijk de 40-45 km/h. Stromer voelde wel top. Nu ben ik nieuwsgierig of de stromer ST1 met de 500 batterij genoeg is voor mijn rit. Eventueel opladen op het werk is geen probleem, maar makkelijker als het niet hoeft. Eigenlijk heb ik meer het budget voor de Qwic, maar de Stromer voelde net iets beter en premium....

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Mediaproducent

died73 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 22:03:
Ik wil een speed pedelec aanschaffen voor woon-werk verkeer 17km heen 17 km terug. Vandaag testrit gedaan op stromen st1 en een Qwic RD11. Ze bevielen allebei goed, haalde makkelijk de 40-45 km/h. Stromer voelde wel top. Nu ben ik nieuwsgierig of de stromer ST1 met de 500 batterij genoeg is voor mijn rit. Eventueel opladen op het werk is geen probleem, maar makkelijker als het niet hoeft. Eigenlijk heb ik meer het budget voor de Qwic, maar de Stromer voelde net iets beter en premium....
Zou je het verschil voelen als het merknaampje van het chassis was geveild? Merknamen hebben impact (: Als je daar uit bent, dan ben je al een stuk verder. Wordt of doorsparen en een apart ladertje kopen voor op werk (in je rugzak wordt het lomp), of die QWIC halen.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• indofk
indofk schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:36:
Vandaag de Riese Muller Charger 3 gt hs met kiox en Rohloff E14 versnellingsnaaf besteld

Heb vandaag proef gereden op de Riese Muller Charger 3 HS met rohloff E14 naaf , wat een verschil met de enviolo naaf zeg . Je merkt gewoon dat de Rohloff minder weerstand bied, maar dat het zo veel zou uitmaken had ik niet gedacht. Ook de cadans op 45km/h is veel prettiger , daar waar met de enviolo naaf ik op 86rpm zat was het bij de Rohloff 74rpm en zou ik zelfs in 13 of 12 nog goed uit de voeten kunnen komen .

Had voor de vorm ook de supercharger 2 met de enviolo naaf geprobeerd waar de fietsenmaker evt een kleinere achter tandwiel op zou kunnen zetten waardoor de cadans iets maar benen gebracht zou worden 22t to 24t maar het feit dat de Rohloff zo licht trapt ( zonder ondersteuning trapte ik hem nog naar de 43km/h) heeft me echt overtuigd.
2 weken levertijd vanuit Duitsland . Week 19 wordt ie geleverd.

Vandaag eindelijk mijn Charger3 GT HS Met kiox en Rohloff op kunnen halen. Wat een geweldige combinatie is dit. Vooral de Rohloff naaf is een echte aanwinst , kost ff wat maar dan heb je een unieke combinatie van de mogelijkheid van een lage cadans bij 45km/h (75trm) weinig onderhoud en een zeer lage weerstand zodat je zeer makkelijk de 45km/h haalt. Vandaag met mijn zoontje naar de fietsenwinkel 10km verderop een fiets gekocht als vervanger voor zijn veelste kleine fiets en reed naast hem met de ondersteuning uit. Door de lage weerstand van de Rohloff naaf had ik steeds het idee dat ik de ondersteuning aan had staan , maar het display gaf toch echt "off" aan :P . Ik ga hopelijk nog veel aangename kilometers maken op deze fiets. Die ik ook als woonwerk verkeer ga gebruiken, vandaar dat ik er ook een fietstas op heb gezet, uiteraard met het MIK systeem zodat ie er makkelijk op en af gehaald kan worden. Moet zeggen dat de kleur bijzonder goed overeenkomt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vlassie1980
died73 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 22:03:
Voor enkele reis is die 500wh voldoende hoor.
Dan zou ik wel even een extra lader op je werk leggen. Of accu upgrade 😁
Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True