Het grote Speed Pedelec topic.

Pagina: 1 ... 11 ... 39 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-09 20:43
Ik snap het ook heel goed. Een speed pedelec is prima, en nu ik er aan gewend ben, vind ik het eigenlijk dwaas om met 30 km/uur te fietsen zonder helm.

Ik gebruik trouwens een simpele Lidl-helm. Ik vraag mij af of het heel veel scheelt in bescherming, maar het scheelt in ieder geval veel in prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:27
Hmm ja, maar stel dat de nood aan de man komt en je komt ongelukkig neer, ik zou dan liever een echte SP helm op mijn hoofd hebben dan iets van de LIDL of de Aldi. Zelfde geldt voor mijn motorhelm ... een beetje helm kost minstens honderden euro's en dan biedt ze Aldi ze aan voor 40 euro of iets, #hoedan

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-09 19:15

Racing_Reporter

Contentmaker

DePaul schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 19:10:
Hmm ja, maar stel dat de nood aan de man komt en je komt ongelukkig neer, ik zou dan liever een echte SP helm op mijn hoofd hebben dan iets van de LIDL of de Aldi. Zelfde geldt voor mijn motorhelm ... een beetje helm kost minstens honderden euro's en dan biedt ze Aldi ze aan voor 40 euro of iets, #hoedan
Hangt van de certificering, reviews en waar het gemaakt is. Ik zou er serieus mee oppassen in ieder geval als er nog niet veel over bekend is. Lijkt mij best naar om als eerste een recensie te lezen van een laaiende vader die laaiend is op het merk omdat zijn overleden zoon besloot een eierschaal te gebruiken als bescherming ;(

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
Daarom. Ik geloof best dat het bij een bekend motorkleding/helm merk ook een stukje 'brand' is, dat je daar voor betaalt net als bij Apple en dergelijke. Maar dan nog, zo'n enorm prijsverschil.

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Luchtenburger schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:38:
[...]

Ik had daar al even gezocht. Ik kan daar wel vergelijkbare problemen vinden, maar dan is de oplossing reparatie door dealer, meestal onder garantie.
Ik zal daar nog eens beter zoeken en anders de vraag daar posten.
Op het stromer forum ook geen bruikbare informatie gevonden.
Daar een topic gestart, maar ook daar kreeg ik geen bruikbare reacties op (of ik ben te ongeduldig :P ).
Stoute schoenen dus maar aangetrokken en nogmaals een poging gedaan om de toeter te verwijderen. Resultaat is op het stromer forum te vinden.

Ik begrijp nog steeds niet wat de officiële manier zou moeten zijn, maar het is dus in ieder geval redelijk gelukt.

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-09 20:59
Luchtenburger schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 13:01:
[...]

Op het stromer forum ook geen bruikbare informatie gevonden.
Daar een topic gestart, maar ook daar kreeg ik geen bruikbare reacties op (of ik ben te ongeduldig :P ).
Stoute schoenen dus maar aangetrokken en nogmaals een poging gedaan om de toeter te verwijderen. Resultaat is op het stromer forum te vinden.

Ik begrijp nog steeds niet wat de officiële manier zou moeten zijn, maar het is dus in ieder geval redelijk gelukt.
Ik heb je link gevolgd naar de stromersite. Ben eigenlijk wel verbaast dat stromer die claxon zo laag heeft gemonteerd. dat is toch bijna standaard vragen om problemen. (Met inspattend regen van de banden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
Op een aantal huidige Riese und Muller modellen zit de claxon ook zo laag. Wellicht een ander model of andere maatregelen genomen maar blijkbaar gaat men er van uit dat het niet veel problemen oplevert. Daarnaast smoelt het vooral goed, een weggewerkte claxon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
zonnefreak schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:05:
[...]

Ik heb je link gevolgd naar de stromersite. Ben eigenlijk wel verbaast dat stromer die claxon zo laag heeft gemonteerd. dat is toch bijna standaard vragen om problemen. (Met inspattend regen van de banden)
Locatie van de claxon is op zich niet verkeerd (zal ook met de looks te maken hebben zoals @Athome aangeeft), maar dan moeten ze de claxon wel afschermen. Deze is nu open en bloot gemonteerd, dus het water wat van de voorband afspat, gaat regelrecht de claxon in....
Nu ik hier een kap over gemonteerd heb, kan dat niet meer.

Bijkomend voordeel is dat de claxon iets minder luid is.

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:12

bjp

ik vind de locatie niet helemaal fout. Ze doen hun best om kabels en zo weg te werken, dan is het logisch dat het "ergens rondom de batterij" is. Kan je het ook ineens met de rest inbouwen.

Dat er een kapje over mag, ja idd. Of toch een waterdichte variant van de toeter :)

Naar voren toeteren is ook niet verkeerd.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09 23:29

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Een kapje om de claxon is via van de zijp voor een paar euries te krijgen. Houdt prima rommel tegen.
https://www.google.com/ur...Vaw1rnQSqb9jmhZ7mHmjChdgD

Met vriendelijke groeten, Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09 23:29

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

DDDikkiedik schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:20:
Ik snap het ook heel goed. Een speed pedelec is prima, en nu ik er aan gewend ben, vind ik het eigenlijk dwaas om met 30 km/uur te fietsen zonder helm.

Ik gebruik trouwens een simpele Lidl-helm. Ik vraag mij af of het heel veel scheelt in bescherming, maar het scheelt in ieder geval veel in prijs.
Een gecertificeerde helm voorceen SP? Voor mij voorwaarde omdat ik hier geen risico mee wil lopen voor die paar tientjes. Plus MIPs.
Groeten, Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
Mederijders, even een vraag:

Ik heb gisteren mijn Haibike Sduro Trekking 6.0 SP naar de fietsenmaker gebracht voor een beurt. Die belde 's middags echter met de melding dat ie niets voor me kon doen omdat ze het materiaal
niet hadden en er ook niet via hun kanalen aan konden komen.

Heb nu zelf dmv de factsheet de cassette voor de achteras kunnen bestellen maar ook de ketting was aan vervanging toe. Die stond helaas niet in de factsheet welke dat precies was. Heb al zitten Googlen maar zie door de bomen het bos niet. Iemand enig idee wat voor ketting dat zou moeten zijn? Bestaat een universele speed pedelec ketting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
DePaul schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 10:43:
Mederijders, even een vraag:

Ik heb gisteren mijn Haibike Sduro Trekking 6.0 SP naar de fietsenmaker gebracht voor een beurt. Die belde 's middags echter met de melding dat ie niets voor me kon doen omdat ze het materiaal
niet hadden en er ook niet via hun kanalen aan konden komen.

Heb nu zelf dmv de factsheet de cassette voor de achteras kunnen bestellen maar ook de ketting was aan vervanging toe. Die stond helaas niet in de factsheet welke dat precies was. Heb al zitten Googlen maar zie door de bomen het bos niet. Iemand enig idee wat voor ketting dat zou moeten zijn? Bestaat een universele speed pedelec ketting?
Ga altijd voor KMC. Dit is echt een heel goed merk en op die site kun je nazoeken welke ketting bij jouw fiets past. Ga zeker voor het zwaarste model ketting want een speed pedelec trekt er nogal hard aan.
Er is geen universele ketting voor jouw fiets en vraag aan de FM om die ketting dan te laten bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
Dat is dus het probleem, de FM kan het niet bestellen omdat hij (de keten) vast zit aan bepaalde leveranciers, vandaar dat ik zelf aan het zoeken ben. Maar ga even op de website van KMC kijken, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:04
@DePaul Pak de KMC e ept: https://www.kmcchain.eu/c...S#e9_EPT_BE09TEP36+speed9

Ik had de 9-speed variant. Was daar erg tevreden over. Een andere ketting rekte wel erg snel uit op een speed-pedelec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
@Ferrox1 Thanks, maar dat wordt dan voor mij de 10 speed variant, ik heb een 10 speed namelijk. Ga ff kijken, thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik ben nieuwsgierig om in de toekomst misschien wel een SP te gebruiken voor woon-werk, het is echter 2x50km per dag en ik las dat dit teveel is omdat je ideaal de hele weg met zoveel mogelijk assistentie moet rijden. Nieuwe batterijen laten 50km toe met volle assitentie, maar bij capaciteit afname is het niet meer mogelijk.

Waarom die assistentie om zoveel mogelijk 45km/u te rijden met zo weinig mogelijk moeite:
- Grootste deel van de route laat dit toe
- Laatste kilometers gaat zeer traag gaan, veel lichten, …
- Geen douche, dus een probleem bij het heen rijden
- Wil ook geen 2u enkel onderweg zijn.

Heeft iemand andere inzichten of zijn er fietsen die dit toelaten? Een scooter is geen optie vanwege geen kilometer vergoeding en ik wens de beweging (zeker in het terug rijden) er ook wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:02
-De laatste 5-10 km sneller, het verschil tussen 35 km/h en 45 km/h scheelt enorm veel energie en levert minder tijdswinst op. Zelfs als je hele stukken op topsnelheid fietst valt dat toch altijd tegen.
-Als je dus met 1 stapje ondersteuning 40 km/h rijdt dan moet ook een windje tegen en iets degradatie in je accu's wel lukken.
-Volgens mij doet een stomer met dikste accu wel meer dan 50 km.
-Een bosch systeem met 2x500wh zou ook makkelijk 50 km moeten doen.

Ter vergelijk; ik heb enkele jaren met een 400 wh accu een afstand van 28 km gereden met een gemiddelde snelheid van 32 km/h. Op snelle rechtdoor stukken ging ik dan 35-40 km/h. Als ik dat doorreken dan zou je dus met 500wh de 50 km afstand met hogere snelheid kunnen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 19:45

BertV

Handgemaakt

Is je doel wel realistisch en ga je niet snel afhaken?

Ik ben al 4 jaar een extreem-veel-rijder (volgens mijn leasemaatschappij)

Ik doe 2x36km per dag, op een ideaal traject.
Rustige wegen, veel brom-fietspaden, weinig stoplichten, bosrijk.
Dit kost incl. pontje zo'n 70 minuten.

2x50km per dag. Dat zou mij echt te ver gaan.
Wat betreft tijd, kwa falend materiaal, kwa actieradius van de accu.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renoir
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09-09 10:34
poing schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:21:

Ik denk dat dit wel een issue wordt. Er is volgens mij nog geen fiets waarbij je zonder enige moeite 45 rijdt. Behalve een motorfiets. Misschien lukt het om niet te zweten als je rustig 30 gaat koersen maar dan zakt je gemiddelde snelheid zoveel dat je toch 2 uur onderweg gaat zijn.

Goed om dit een keer te testen voordat je tot aankoop overgaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjp

bjp

Een Stromer ST3 of hoger doet vlotjes 45km/u. Collega doet er 40km enkele rit mee, en laad op het werk om zeker thuis te komen. Heeft al een paar keer met veel wind net wat tekort gehad. Dat wel met de grootste batterij.

Mijn ST1 (new gen) doet al redelijk vlot 40-42 continu, zelf iets sneller op hoogste stand (GPS effectief, niet wat op de teller staat). De nieuwe ST2 ken ik niet.
Met de grotere batterij kan je rekenen op 70-80km op volle kracht continu. 90km op een trapje minder. >150km op laagste niveau.

Dual batterij is ook goed (minder stroom per batterij) bij Bosch, bijvoorbeeld bij Trek of R&M kan je dat doen.

Zoals eerder aangegeven: hoe sneller hoe groter het verbruik. Van 45 naar 40km/u zakken kan veel uitmaken.
Nota bene: reken op 33km/u gemiddeld, niet op 40. 50km is dus 1u31min enkel.

Denk aan wat comfort ook, da's veel 2x1u30 = 3u per dag.

Bij koersfietsen is aerodynamica ook een groot verschil in effectief verbruik, net zoals autos ;) Ik heb spijtig genoeg nog geen koersfiets-gebaseerde Speed-Pedelecs gezien. Geen idee waarom.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Koersfietsen met motor komen ook wel. Veldfietsen met motor zijn er ondertussen ook al bij een aantal merken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Nog misschien een extra opmerking voor poing: doe gerust verschillende testritten. Je kan bij vele winkels ook de fiets voor een (paar) dag lenen om je woon-werk trajet te proberen.

Kan je de snelheid, kan je de batterijduur en zo testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ruim binnen een jaar is je accu gaar. (mooi tegeltje)

Als je de helft van de afstand niet met een racefiets zou doen, doe je dit ook niet een Speed Pedelec.

Ik zag een hele tijd geleden hier een soortgelijke vraag, met deze afstand, van een ultraloper.
Dat gaat gewoon goedkomen. :D

Stromer ondersteunt iig veel meer dan Bosch.
Dat wordt mijn volgende fiets, al zijn er nu al twee fietsenmakers die mij dit hebben afgeraden.
(Betrouwbaarheid, wiellager, bedrading)

[ Voor 50% gewijzigd door BertV op 30-06-2021 13:57 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
wmeester schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:43:
-De laatste 5-10 km sneller, het verschil tussen 35 km/h en 45 km/h scheelt enorm veel energie en levert minder tijdswinst op. Zelfs als je hele stukken op topsnelheid fietst valt dat toch altijd tegen.

Ter vergelijk; ik heb enkele jaren met een 400 wh accu een afstand van 28 km gereden met een gemiddelde snelheid van 32 km/h. Op snelle rechtdoor stukken ging ik dan 35-40 km/h. Als ik dat doorreken dan zou je dus met 500wh de 50 km afstand met hogere snelheid kunnen doen.
Dit is iets wat heel veel speed-pedelecers voor het gemak even negeren. Al vanaf 25km/u gaat de energie om hogere snelheden te rijden exponentieel omhoog. Ga er maar eens een willekeurige grafiek op na. Op een paar parameters na (grootte van de rijder, gewicht, gewicht fiets, type fiets, ...) ga je al snel enkele honderden Watts meer nodig hebben om 45 aan te houden ipv 25.

Met alle gevolgen van dien, immense batterijen voor langere forensen trajecten, snelle slijtage van de batterijen, elektronica, maar ook mechaniek en dergelijk meer.

Hoe langer ik er over nadenk, hoe vreemder ik het hele gegeven van die utopische 45km/u fiets obsessie vind. Wat mij betreft is de SP echt een type voorbeeld van de wet van remmende voorsprong. Het lijkt wel 1 van die retro-futuristische utopieën van 30 jaar geleden (zonder inspanning 'magisch' kunnen fietsen, wel zo snel als een bromfiets!) zonder het op dit moment nog echt helemaal betrouwbaar en zorgeloos te kunnen waarmaken. De wens is de vader van de gedachte zeg maar, en de gebruikers worden denk ik toch iets te hard ingepakt door de verkoopspraatjes.

Hoe hoger je de gemiddelde, elektrisch ondersteunde, snelheid wil leggen (45km/u dus), hoe meer je te maken krijgt met allerhande extra besognes en kopzorgen:
  • zwaardere fietsen (ga maar eens op vakantie en zet 2 SP op de fietsendrager)
  • grote, zware accus
  • 2x laden per dag, 1x maal op werk (bij lange forensritten). Met toch steeds de kans om op het eind van de dag met een lege batterij te zitten (stel je bent verstrooid en je heb de lader aan een niet aangesloten verdeelstekker gehangen, of iemand trekt per ongeluk de lader uit voor de waterkoker :+ ). Veel plezier met 40km terug te fietsen op een 30kg zware fiets
  • bureaucratie/administratie/verzekering/helmplicht/nummerplaten.... ;w "zorgeloos" even de fiets nemen
  • 45km/u is echt best snel. Alhoewel ik zelf motor rijd, en dan wel sneller ga, zou ik er niet gerust op zijn op de fiets. Je rijdt net zo snel als een bromfiets, maar zonder enige valbescherming of pads. Als je onderuitgaat op een slipperige rotonde op je SP mag je hoofd dan wel beschermd zijn, je huid blijft op de straat kleven.
  • Vergeet ook niet dat SP's het vaakst gebruikt worden in druk verkeer, namelijk ochtend- en avondspits. Wat de kans op ongelukken en letsels (zeker aan 45km/u) alleen maar groter maakt
  • Absurd dure fietsen (7000+ euro voor SP die echt die ambitieuze 45km/u claim kunnen waarmaken
  • Tot zover lees ik enkel veel berichten over veel te fragiele fietsen met slechte garantie ondersteuning, absurd duur onderhoud, en nog vrij veel bugs (TMM sensor op stromers bvb, wat een gepruts)
  • Frequenter mechanisch onderhoud
Ik blijf er bij dat de sweet spot nog steeds ligt op de amerikaansen limieten voor simpele e-bikes, namelijk ongeveer 30-32km/u. Net iets sneller en vlotter dan je waarschijnlijk zelf zonder ondersteuning kan rijden (althans voor langere periodes). Net voor het punt dat de Watt/snelheid curve stijl omhoog slaat. Dus lange range, kleinere batterijen, standaard en betrouwbaar e-bike materiaal (middenmotors/bosch/....)

Spijtig genoeg laat de nanny-wetgeving in Europa het niet toe, en hebben ze de e-bike op 25km/u gelimiteerd. :| :F
BertV schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:01:
Is je doel wel realistisch en ga je niet snel afhaken?

Ik ben al 4 jaar een extreem-veel-rijder (volgens mijn leasemaatschappij)

Ik doe 2x36km per dag, op een ideaal traject.
Rustige wegen, veel brom-fietspaden, weinig stoplichten, bosrijk.
Dit kost incl. pontje zo'n 70 minuten.

2x50km per dag. Dat zou mij echt te ver gaan.
Wat betreft tijd, kwa falend materiaal, kwa actieradius van de accu.
Falend materiaal is een goede inderdaad. Ik zie die foutgevoelige SP's niet elke dag door weer en wind, zomer en winter, foutloos 100 km afleggen. Ik mag er niet aan denken hoe vaak je wel de TMM sensor zal moeten resetten omdat 'ie weer ontregeld is, derailleurs afstellen (tenzij je een SP hebt met riem en naafversnellingen, maar die zijn nog steeds heel zeldzaam).

Hoe vaak zal je door slijtage van de batterij wel niet op eigen kracht aangewezen zijn. Elke 2 jaar nieuwe batterij kopen?

Op papier lijkt alles goed, tot je na een zware werkdag, of een slechte dag, 50km door weer en wind naar huis moet fietsen en er 1h30 over doet. Complete waanzin vind ik dat.

Op een bepaald moment is de traditionele manier van naar het werk te gaan toch echt wel de betere optie. OV, koop een renault ZOE als je elektrisch wil gaan. Koop een simpele eletrkische plooifiets en rij de de eerste 30km met de wagen, en rijdt de stad in door je plooifiets uit de kofferbak te halen. Andere combo-oplossingen, wees creatief!

Of simpelweg een elektrische motorfiets of scooter (niet die Lime of Bird ondingen, die ook scooters heten als je op elektrische scooter googlet).

Dat argument van 'ja maar dan kan je de werk rit combineren met sport/fysieke inspanning'. Als je een half uur sneller thuis bent door een ander vervoersmiddel dan een SP, en met de tijdswinst nog even een half uurtje gaat lopen, ga je meer aan hebben dan elektrisch ondersteund fietsen.

Soms mag het allemaal net iets simpeler zijn. Althans dat is steeds meer mijn visie op allerhande dilemma's die ons verkocht worden door alle tech entrepreneurs... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Amen +1
De SP wordt wel behoorlijk afgebrand @Amos_x maar de kern van je verhaal klopt op zich wel. Er zijn inderdaad weinig toch geen SP's waarop je redelijk relaxed 45 km/u kan fietsen. Je merkt inderdaad ook dat er bij dat soort snelheden hoge eisen aan de fiets en aandrijving gesteld worden. Dit drijft de prijs enorm op. Dat is gewoon een feit. Dat maakt een dergelijke SP rekenkundig direct al lastiger.

Zoals vaker gezegd is de Europese 25 km/u grens gewoon niet fijn. Met Amerikaanse 20 Miles/u zou ik beter kunnen leven. Juist vanwege die 25 km/u grens heb ik een SP gekocht maar mijn recente fiets verleden leert dat ik op de SP een kruissnelheid zal aanhouden van ongeveer 32 km/u. Dat stelt al merkbaar hogere eisen aan de stabiliteit van de fiets. Op mijn huidige opgevoerde fiets kan ik zeggen dat 45 km/u een hele stevige snelheid is op een fiets.

Het rekensommetje is ook al vaker gemaakt. Kostentechnisch is een SP absoluut geen goedkoper alternatief voor een auto. Mede om die reden vind ik zelf afstanden van 2x 50 km niet te rechtvaardigen om dit met een SP te doen. Voor mij ligt de grens bij 2x 25 km op een dag. Dat is een afstand die binnen met ongeveer 30 min te doen is. Daarboven gaat het toch echt een auto (of motor) worden. Sowieso zou ik mijn dagelijkse reistijd voor Woon/Werk niet langer wil hebben maar dat is een ander verhaal en ben verwend dat ik het nu binnen 10 minuten kan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J. de Sloper
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-07 16:16
poing schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:21:
Ik ben nieuwsgierig om in de toekomst misschien wel een SP te gebruiken voor woon-werk, het is echter 2x50km per dag en ik las dat dit teveel is omdat je ideaal de hele weg met zoveel mogelijk assistentie moet rijden. Nieuwe batterijen laten 50km toe met volle assitentie, maar bij capaciteit afname is het niet meer mogelijk.

Waarom die assistentie om zoveel mogelijk 45km/u te rijden met zo weinig mogelijk moeite:

- Grootste deel van de route laat dit toe
- Laatste kilometers gaat zeer traag gaan, veel lichten, …

Heeft iemand andere inzichten of zijn er fietsen die dit toelaten? Een scooter is geen optie vanwege geen kilometer vergoeding en ik wens de beweging (zeker in het terug rijden) er ook wel bij.
2x 50 km per dag is veel en stadsverkeer met veel verkeerslichten is niet prettig. Probeer het eerst eens een week uit voor je iets koopt.

Ik fiets zelf 2 a 3 keer per week 2 x 40 km op een stromer met de grootste accu en dat is echt goed te doen. Met flinke tegenwind en maximale ondersteuning is de accu wel zo goed als leeg bij aankomst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6Rxsgn_sRbn2aSceRt_dJ5C5Ag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GWsvRIjSDeelfclKd3dUXoTo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Ik neem aan 40 km en dan weer vol laden om vervolgens weer 40 km terug te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J. de Sloper
  • Laatst online: 25-07 16:16
Athome schreef op zondag 4 juli 2021 @ 22:29:
Ik neem aan 40 km en dan weer vol laden om vervolgens weer 40 km terug te gaan?
Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenvoorden198
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 14-10-2021
Ik ben samen met mijn partner aan het oriënteren naar een Speed Pedelec. Wij zijn geen kenners op dit gebied. Ik wil de SP voor woon- werkverkeer gaan gebruiken.

Wat zijn de belangrijkste punten waar ik op moet letten, en wat raden jullie aan? Tips zijn zeer welkom. Bedankt alvast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjp

bjp

leuke interesse, en welkom hier.

testrit/testdag doen is het belangrijkste :) wetgeving bijleren ook.
Heb je vering nodig? of wens je het uit comfort?
Wil je veel meenemen?

Voor mij persoonlijk was een groot bereik belangrijk, met een batterij/motor van kwaliteit, en dit met redelijke prijs.

ik had ook een voorkeur voor achterwielmotor, maar daar zijn de meningen hier over verdeeld.

Mijn leukste testrit was de Klever X-Speed, spijtig viel het bereik tegen. Die vering was super leuk.
De QWIC RD11 was de goeiekoopste, maar voelde zwak aan. De batterij leek me fragiel (connector en zo).
De Stromer ST1 is het geworden, wegens toch een vrij OK prijs en zalige batterij. Wel bang afwachten bij problemen, want alles is vrij custom.

Oppassen met onderhoud, lijkt nogal gemakkelijk op te lopen.

Maar laten we misschien beginnen met jullie woonwerk traject, is het ver, mag je er met de SP overal rijden, ... Wat is jullie doel? tijd sparen? geld sparen? meer bewegen? iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenvoorden198
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 14-10-2021
Bedankt voor het antwoord! Ik hoef niet extreem veel mee te nemen. laptoptas is voldoende. Comfort vinden wij wel erg belangrijk. Het is een stuk van 20 km en met de SP goed begaanbaar. Ons doel is voornamelijk meer bewegen, en we hopen er op langere termijn onze autokosten uit te krijgen.

Kan jij mij vertellen waarom jij een voorkeur hebt voor een achterwielmotor ipv middenmotor? En zijn er meer mensen met een voorkeur naar middenmotor of is dit redelijk 50/50?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bjp

bjp

voordelen achterwielmotor naar mijn mening:
- geen grote krachten op de ketting/versnellingen -> minder slijtage
- vaak heb je ook regeneratief remmen (kan wel 5% extra range geven)
- typisch krachtiger (700W) tegenover 500W bij Bosch middenmotor
- tijdens schakelen kan de motorkracht blijven doorlopen
- tijdens mijn testritjes leek de middenmotor meer geluid te maken

nadelen:
- motor draait traag (dus grotere stroom)
- motor moet een groter toerentalbereik hebben (geen versnellingen ertussen)
- moeilijker te onderhouden (zit middenin het wiel)
- achterwiel eruit halen is moeilijker
- typisch andere koppelsensoren, welke volgens deze forum gevoeliger zijn
- custom ding van Stromer/Klever vs. de meer standaard interface van Bosch (bijvoorbeeld de support voor GPS pijltjes, ...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
Correctie. Bosch midden motor levert nominaal maar 250 Watt. Piek vermogen ligt inderdaad wel hoger.

Met een achterwiel motor kan je eigenlijk het maximale uit je SP halen. 45 km/u is dan makkelijker te halen. Hoe makkelijk is dan wel afhankelijk van het vermogen. Bij middenmotor ligt de sweetspot meer tussen 35-40 km/u. Dan heb je bijna altijd een Bosch middenmotor

De keuze in modellen bij een SP is best wel beperkt in vergelijking tot de gewone E-Bike.

Maak vooral ruime proefritten. Een SP is toch wel een aparte groep. Een gewone E-bike kent iedereen ondertussen wel. Een fatsoenlijke Fietsenmaker laat je een SP zeker een dag (of langer) proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:33
Sinds kort ben ik eigenaar van een Klever X-speed pinion na lang struinen door dit en het stromerforum. Ik heb ook het plan er 20+20 km mee te rijden na de verhuizing, maar de 5+5 km is nu al een droomrit.

Ik heb geen ervaring met andere SP's en heb besloten voor de pinion te gaan op basis van de achterwielmotor omwille van bjp's opgesomde voordelen. De gatesriem en de pinionbak hielpen ook mee, daar het alternatief een ketting aangedreven fiets zou worden of een Sturmey Archer bak. De pinionbak kwam gevoelsmatig beter uit de verf obv de vergelijkingen die ik kon vinden, maar ik heb er geen meta analyse van gemaakt.

Met de 850 wh accu die standaard werd geleverd kom ik de afgelopen dagen op makkelijk 40 km met maximale ondersteuning en ca 15-20% over. Maar met 2/3de ondersteuning is het al heel gemoedelijk 35-40 km/u rijden zonder zweten. Ook haalde ik (geen denderende conditie) met gemak de 28 km/u zonder ondersteuning toen ik mijn accu per abuis bijna leeg had gereden en nog 10 km te gaan had op een recente rit. Alles draait gewoon zo soepel als het maar kan, zelfs met knoepertsdikke banden.

Eerlijksheidshalve heeft een dealtje de doorslag gegeven. In Zwolle kon ik de Klever kopen voor 6k. Een vergelijkbare st3 of belt driven st2 kon ik voor die prijs niet vinden.

Voor wat het waard is, is dat een greep uit mijn ervaringen met de Klever. Succes met de zoektocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h1ttent1t
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:23
Bambi105 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 20:07:
...

Eerlijksheidshalve heeft een dealtje de doorslag gegeven. In Zwolle kon ik de Klever kopen voor 6k. Een vergelijkbare st3 of belt driven st2 kon ik voor die prijs niet vinden.

Voor wat het waard is, is dat een greep uit mijn ervaringen met de Klever. Succes met de zoektocht!
Dan heb je een goeie deal gehad inderdaad! Toen ik in maart voor een opvolger ging kijken van mijn Qwic RD10, was het prijsverschil tov een ST2 bij de dealers waar ik geweest ben, nog veel te groot, dus voor de Stromer gegaan.

Maar de Klever Pinion is echt wel een topfiets (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:43
Ha Tweakers,

Niet gehinderd door veel kennis heb ik gisteren een 2e hands e bike gekocht om af en toe naar mn werk (20 km rechtdoor door lege polders) te rijden. Net als met de aanschaf van auto's moest het uiteraard weer wat sneller, dus het is een Koga e XLR8 Spd pedelec van 2016 geworden. Motor is in 2019 vervangen, maar de accu nog orgineel.

Ik gok dat de accu op zn hoogst 40km meegaat nog, dus die zal een keer vervangen moeten worden. Hij bevalt erg goed, maar in de drukke binnenstad fietsen is dermate listig dat ik dat maar weer op mn oude herenfiets ga doen denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Wat maakt een speed pedelec in de binnenstad zo listig?
Bij een Stromer heb ik gemerkt dat de motor eenmaal op stoom niet meer te stoppen is. Dat is in een binnenstad niet fijn. Althans ik vond het gedrag van een Stromer niet zo fijn in de stad.

Een middenmotor (wat volgens mij de Koga ook heeft) zie ik niet al probleem in de binnenstad. Een middenmotor "luistert" veel meer naar het gedrag van je benen dan een naaf motor. Daardoor ben ik van mening dat je met een middenmotor op een SP nog steeds volledig de controle over je fiets hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Met mijn leen-ST1X Stromer merkte ik het ook.
Kreeg ik ineens ondersteuning terwijl dit helemaal niet gewenst was.
Allemaal relatief omdat ik toen ook op een supersport motorfiets reed, maar dat is was een enorm verschil met een middenmotor.

Deze zul je nooit betrappen op een extraatje kwa ondersteuning.
Ik was na drie weken duidelijk conditie kwijt toen ik mijn bosch weer terug kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renoir
Heeft dat niet te maken met de gevoeligheid van de sensor? Die kan je instellen. Kan me voorstellen dat je hem minder gevoelig wilt hebben als je veel in de stad rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Daar kunnen Stromer kenners een beter antwoord op geven.
Ik heb vaker proefritten gemaakt op de fietsen (zowel SP als E-Bike) met naafmotoren. In alle gevallen merk je gewoon dat je met een middenmotor gewoon meer de controle in eigen hand hebt. Een naafmotor voelt gewoon alsof deze je het werk uit handen neemt.

@BertV
Het verliezen van conditie is ook een van de redenen waarom ik niet voor een Stromer ben gegaan. Zelfs in de laagste ondersteuning vond ik de ST2 te makkelijk fietsen.
Mijn meeste fietskilometers maak ik in stadsverkeer. Door die vele stadskilometer is het makkelijk kunnen halen van 45 km/u ook geen must. Als ongeveer 70-80% van mijn kilometers over lege polderwegen zou gaan, had ik waarschijnlijk wel een Stromer of een Klever gekocht. Omdat ik die 45 km/u dan belangrijker vind

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• h1ttent1t
Een Stromer kan je op stand 2 volledig naar wens tweaken via de app...
Snelheid, koppel, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Athome schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:51:
Wat maakt een speed pedelec in de binnenstad zo listig?
De bestuurder die nooit een e bike heeft gehad en telkens de neiging heeft harder te gaan denk ik, ik merk dat ik mezelf moet aanleren om gewoon heel traag te fietsen als het druk is :) Als ik de ondersteuning laag zet kan ik prima met 18mk/h cruisen, dus aan de Koga ligt het niet.

Het betreft hier overigens een kleine, oude binnenstad waar de menigte Duitse toeristen gewoon over de fietspaden zwalkt alsof het een stoep is..ik ga zo ff langs een winkel, maar pak gewoon weer mn oude herenfiets dus.

De accu stond gisteren overigens op 1 streepje na een kilometer of 35, dus de capaciteit van de Bosch 400 is na 5 jaar wel wat minder zoals verwacht. Dit waren overigens wel veel kortere ritten waarbij ik vrij veel met max ondersteuning accelereerde elke keer, gewoon voor de fun :)

Als ik 35km/h aan hou is de werkrit van 2x20km op 1 accu te halen verwacht ik. Het is echt een fietspadroute door verlaten polders en langs een industrieterrein waarbij je 2 stoplichten tegenkomt o.i.d. :)

[ Voor 32% gewijzigd door _Anvil_ op 09-07-2021 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

h1ttent1t schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 16:22:
Een Stromer kan je op stand 2 volledig naar wens tweaken via de app...
Snelheid, koppel, enz.
Klopt, maar als je de ondersteuning bij Stromer terugzet dan voelt het heel vervelend.
Bij Bosch voelt standje ECO net zo natuurlijk als standje TURBO.

Ik ben geen Bosch-fanboy. (juist niet :X ) maar dit is een voordeel van de midden-motor.

Ik rij woonwerk 50% TURBO en 50% TOUR.
Zo laad ik eenmaal per dag zonder de accu al te ver leeg te rijden.
(72km totaal, met 20-30% over)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-09 20:43
_Anvil_ schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 08:40:
[...]

De bestuurder die nooit een e bike heeft gehad en telkens de neiging heeft harder te gaan denk ik, ik merk dat ik mezelf moet aanleren om gewoon heel traag te fietsen als het druk is :) Als ik de ondersteuning laag zet kan ik prima met 18mk/h cruisen, dus aan de Koga ligt het niet.

Het betreft hier overigens een kleine, oude binnenstad waar de menigte Duitse toeristen gewoon over de fietspaden zwalkt alsof het een stoep is..ik ga zo ff langs een winkel, maar pak gewoon weer mn oude herenfiets dus.

De accu stond gisteren overigens op 1 streepje na een kilometer of 35, dus de capaciteit van de Bosch 400 is na 5 jaar wel wat minder zoals verwacht. Dit waren overigens wel veel kortere ritten waarbij ik vrij veel met max ondersteuning accelereerde elke keer, gewoon voor de fun :)

Als ik 35km/h aan hou is de werkrit van 2x20km op 1 accu te halen verwacht ik. Het is echt een fietspadroute door verlaten polders en langs een industrieterrein waarbij je 2 stoplichten tegenkomt o.i.d. :)
Daar is toch helemaal niets mis mee? Mijn nieuwe 500 watt doet 40 kilometer totaal op hoge ondersteuning. En soms nog minder. een nieuwe 400 iets van 33 ofzo. Dus ik vind dit een prima score. Ik denk dat de accu nieuw is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
DDDikkiedik schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 23:00:
[...]

Daar is toch helemaal niets mis mee? Mijn nieuwe 500 watt doet 40 kilometer totaal op hoge ondersteuning. En soms nog minder. een nieuwe 400 iets van 33 ofzo. Dus ik vind dit een prima score. Ik denk dat de accu nieuw is.
Heb de verkoper uitgebreid gesproken en ik ben er vrij zeker van dat ie orgineel is, heb ook alle facturen erbij. Dit was echter pas de 1e accu lading die ik gereden heb en meestal stond hij op touring(?), de 3e stand. En bij warm weer ook nog. Ik ben in elk geval prima tevreden, ik heb een hele scherpe prijs betaald ook.

[ Voor 3% gewijzigd door _Anvil_ op 09-07-2021 23:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome

Die denkwijze kan ik wel volgen
Volgens mij is er nog maar weinig mis met de accu. Veel korte stukken op stand Turbo vraag veel van de accu. Dan na 35 Km nog ongeveer 20% over, is gewoon netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Athome schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 08:08:
[...]
Volgens mij is er nog maar weinig mis met de accu. Veel korte stukken op stand Turbo vraag veel van de accu. Dan na 35 Km nog ongeveer 20% over, is gewoon netjes.
Mja, zal zo nog eens kijken. Maar dat laatste streepje stond er al een tijdje. De fiets heeft altijd binnen gestaan en de beste man was er heel zuinig op (ook gezien de gedocumenteerde onderhoudshistorie), dus an sich niet gek dat de accu zich goed gehouden heeft. Daar staat tegenover dat de fiets nu 12k km op de teller heeft en voor de motorvervanging ook al 13k gelopen had volgens de man.. 25.000 km totaal dus in 5 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
BertV schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:33:
[...]

Klopt, maar als je de ondersteuning bij Stromer terugzet dan voelt het heel vervelend.
Bij Bosch voelt standje ECO net zo natuurlijk als standje TURBO.

Ik ben geen Bosch-fanboy. (juist niet :X ) maar dit is een voordeel van de midden-motor.

Ik rij woonwerk 50% TURBO en 50% TOUR.
Zo laad ik eenmaal per dag zonder de accu al te ver leeg te rijden.
(72km totaal, met 20-30% over)
Bij de Stromer kan je ook de gevoeligheid van de rem en trapsensor tweaken dat beinvloed het rijgedrag behoorlijk. Zeker als je zelf een goede fietsconditie hebt en inspanning wilt leveren kan je de ondersteuning lager zetten. Als je hem super gevoelig zet dan gaat hij heel hard bij standje 3 zonder inspanning. Ben na een jaar nog steeds heel blij met mijn Stromer ST3 gebruik hem veel ook in de stad (gekocht om naar het werk te gaan, helaas baan kwijt en nu auto van zaak). Maar mijn prive auto gebruik ik nog zelden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali_van_G
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 21:01
Is het toegestaan om een kinderzitje op een speed pedelec te hebben? Kan de regelgeving ervoor niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Ali_van_G schreef op zondag 18 juli 2021 @ 21:12:
Is het toegestaan om een kinderzitje op een speed pedelec te hebben? Kan de regelgeving ervoor niet vinden.
ik denk van niet, toch in België.

zie hier: https://www.stromerforum.nl/viewtopic.php?t=915

[ Voor 13% gewijzigd door bjp op 18-07-2021 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fezman
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-07-2021
Ik heb het plan opgepakt om 3-5 x per week woon-werk te gaan reizen met een SP. Reisafstand in 28km enkele reis.

Ik heb van de week mijn eerste SP ervaringen opgedaan:
Korte ritjes gemaakt op :
Stromer ST1
Cube Katmandu
Klever X speed original

Cube een mooie fiets maar een middenmotor...
Stromer/Klever heerlijke fietsen, met een voorkeur voor de Klever. Reden rijgedrag, voorvork, de grote accu 1200W.

Er is nog 1 fiets waar ik mee wil vergelijken, maar waar ik maar weinig gebruikers info van kan vinden. Hier en op Youtube. Dat is de Flyer upstreet6.
Krachtigere motor 830W , mindere accu 810W.(losse accu kost 12500 euro) Minder uitgesproken design. Prijs nagenoeg gelijk (zonder extra accu) Beide FMs vlak bij.

Is er iemand die wat zinnigs kan zeggen over de Flyer versus de Klever?

Ik snap dat er andere merken te kiezen zijn, maar ik wil het graag beperken tot deze 2.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h1ttent1t
Fezman schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:15:
...

Er is nog 1 fiets waar ik mee wil vergelijken, maar waar ik maar weinig gebruikers info van kan vinden. Hier en op Youtube. Dat is de Flyer upstreet6.
Krachtigere motor 830W , mindere accu 810W.(losse accu kost 12500 euro) Minder uitgesproken design. Prijs nagenoeg gelijk (zonder extra accu) Beide FMs vlak bij.

Is er iemand die wat zinnigs kan zeggen over de Flyer versus de Klever?
Staat er geen nulletje teveel bij de prijs vd batterij?

Hier vind je een volledig topic over de Upstreet6 : https://www.stromerforum.nl/viewtopic.php?t=3686

Wat de Watts van de motoren betreft, staar je daar niet blind op, gewoon testrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fezman
klopt een 0 te veel.

Dank voor de link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renoir
Ali_van_G schreef op zondag 18 juli 2021 @ 21:12:
Volgens mij zijn de regels wat wazig over kind achterop een bromfiets/SP vervoeren. Het mag als het veilig kan. Maar een kinderzitje is gemaakt voor een fiets en niet voor iets anders wat maakt dat het ‘niet veilig kan’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy63
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-06-2024
Aan een aluminium stuur mag geen kinderzitje, je dient dus zeker een stalen stuur te hebben.
Als je je stuur vervang is de SP niet meer gehomologeerd en zal hij opnieuw gekeurd moeten worden.

Daarnaast blijft nog de vraag of je er een persoon mee mag vervooeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Renoir schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:49:
[...]

Volgens mij zijn de regels wat wazig over kind achterop een bromfiets/SP vervoeren. Het mag als het veilig kan. Maar een kinderzitje is gemaakt voor een fiets en niet voor iets anders wat maakt dat het ‘niet veilig kan’.
Kind zal een passende goedgekeurde helm moeten dragen, dan mag het net als achterop een brommer. Bedenk wel dat het maximum toelaatbare gewicht op de drager ook niet overschreden mag worden.
Vervolgens kom je er dan achter dat voldoen aan alle regels niet lukt, denk ik. Maar het mag wel, je bent tenslotte een brommer.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:03
Je kan nog een zijspan overwegen. Kan je daar mooi direct een extra accu in doen :v)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

en wat met een karretje? Die zijn veilig voor achteraan een fiets, maar achteraan een SP?

tuurlijk moet je er dan geen 45km/u mee rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Eddy63 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 15:27:
Aan een aluminium stuur mag geen kinderzitje, je dient dus zeker een stalen stuur te hebben.
Als je je stuur vervang is de SP niet meer gehomologeerd en zal hij opnieuw gekeurd moeten worden.

Daarnaast blijft nog de vraag of je er een persoon mee mag vervooeren
De zitjes hangen doorgaans niet aan het stuur, maar in een steun die om de stuurpin zit.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renoir
bjp schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:14:
en wat met een karretje? Die zijn veilig voor achteraan een fiets, maar achteraan een SP?

tuurlijk moet je er dan geen 45km/u mee rijden...
Dat is denk ik meteen het probleem, als de fabrikant zegt veilig achter een fiets dan telt een SP niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

klinkt idd moeilijk, net zoals kinderstoelen, toch voor België.

https://speedpedelecvlaan...ting-huidige-regelgeving/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali_van_G
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 21:01
Bedankt voor jullie reacties mbt kinderzitjes en SP. Toch gek dat er over onderwerp geen duidelijkheid is. Had zelf dit nog gevonden

https://www.stromerforum....592e4d9049b106f12e0718065

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Zal ik de vragen eens anders stellen.
Mag je een kinderzitje op een bromfiets hebben?

Grote kans dat het antwoord op deze vraag hetzelfde antwoord is voor een Speed Pedelec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:29

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Athome schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:55:

Mag je een kinderzitje op een bromfiets hebben?
Ja.

Ook voor motorfietsen is er geen minimumleeftijd voor de passagier. Daar is zelfs geen richtlijn voor deugdelijke kinderstoeltjes.
Nu zullen motorrijders meestal wel serieuzer bezig zijn met veiligheid en is het vanuit de snelheid die je met een motorfiets kunt bereiken minder logisch om een (klein) kind achterop te zetten, maar het gebeurt wel eens.
Vanuit de gedachte dat een SP nog altijd "maar" een fiets is is denk ik de veiligheidsgedachte bij de berijders ook niet altijd op niveau.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
Ik lees niet veel over reparaties en valpartijen in dit topic, dus denk ik dat het geen kwaad kan dat aspect eens te belichten. De recent aangeschafte Klever X-speed Pinion heb ik onlangs onderuit laten gaan op een rotonde in de regen. Akelige val met een voor mij goede afloop (bedankt helm en rustig verkeer), maar de Klever had best wat schade.

De crank links was verbogen en er was plaatselijk flinke schade door schuren over het wegdek aan de pedalen en het stuur.

Met lede ogen heb ik de bon betaald nadat de FM de fiets heel rap en netjes de fiets had opgelapt, 300 euro.. Ik had het me kunnen bedenken, maar onderdelen van zo'n dure fiets zijn uiteraard ook erg duur, zeker als ze origineel blijven. Nu koos ik er wel voor de originele delen te houden, maar ik weet niet of ik dat in de toekomst (knock on wood dat dit niet meer gebeurt) ook blijf doen.

Ik ben wel benieuwd naar de andere valpartijen en reparaties onder de SP's. Vooral of jullie met Stromers, Klevers, etc. ook wel eens kiezen om geen originele onderdelen erop te laten zetten en waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
Moet ik het zo begrijpen dat 1 crank + arbeid 300 euro heeft gekost? Of zijn er meer onderdelen (pedalen/stuur) vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
@StarC
Crank ca 130 eu, pedalen + handvatten 100 eu ( 0_0 ), ontluchten linker rem 25 eu (volgens mij) + arbeid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StarC
Pedalen + Handvatten schrik ik niet zo van eerlijk gezegd. De kosten daarvan zijn ook niet hoger omdat het een SP is, denk ik. Als ik voor mijn non-SP fiets die wil vervangen zit ook aan dit bedrag.

Crank (of was het de hele crankset?) vind ik lastig in te schatten in hoeverre je extra kwijt bent omdat het een SP is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• h1ttent1t
@Bambi105 Je vergeet een nieuwe helm te tellen ;) Vallen op je helm => vervangen!

En dat 300 euro veel is, ja dat is zo. Maar als je met een auto van de baan schuift en tegen een obstakel knalt, dan heb je meer kosten moet je maar denken ;)

Gelukkig heb je geen lichamelijke schade!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
@h1ttent1t dat meen je niet.. (vast wel) Ik wist dit niet en ga me direct verdiepen. Mips Lazer helm vervangen is ook financieel geen pretje. Waar ben ik aan begonnen?! ;)

Maar hey, over 5 jaar uitgesmeerd is zo'n SP (in mijn geval) nog steeds goedkoper dan een auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h1ttent1t
Bambi105 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:52:
@h1ttent1t dat meen je niet.. (vast wel) Ik wist dit niet en ga me direct verdiepen. Mips Lazer helm vervangen is ook financieel geen pretje. Waar ben ik aan begonnen?! ;)

Maar hey, over 5 jaar uitgesmeerd is zo'n SP (in mijn geval) nog steeds goedkoper dan een auto.
Ik heb ook een Lazer, misschien kom je in aanmerking voor een korting op je volgende Lazer helm ;) : https://www.lazersport.com/be-nl/crash-vervangingsprogramma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Athome schreef op maandag 10 mei 2021 @ 18:40:
500 Wh batterij kost ongeveer 500 euro en kan 500 laadcycli aan. Dat is dan 1 euro per lading
Een cycli staat gelukkig niet gelijk aan een lading.
(tenzij je de accu telkens helemaal leeg rijdt, wat helemaal geen goed idee is)

Onder die 500cycli heb je nog garantie, daarboven blijft 't ding natuurlijk gewoon werken.

In de praktijk (3 accu's ervaring) is je bosch accu na 20.000km compleet gaar.
Dus 0,025ct per km.

[ Voor 9% gewijzigd door BertV op 22-07-2021 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

lijkt juist... 0.025ct/km voor 40km (een lading) is dus 1eur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Excuus, verkeerde topic.

[ Voor 98% gewijzigd door jimh307 op 22-07-2021 11:44 . Reden: Verkeerde topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fezman
ik heb mijn keuze inmiddels beperkt tot 1 merk namelijk de Klever X Speed. Nu heeft deze 2 in mijn ogen betaalbare varianten:
Klever X speed original en de Klever X Speed pure. Beide hebben dezelfde adviesprijs. Naast de kleuren is het enige echte verschil een verende of stijve voorvork.
Dat vind ik vreemd omdat een verende vork meer luxe lijkt te zijn.

Zie ik iets over hoofd?
Is een verende vork echt luxe of is dat niet terecht.

Ik ga dagelijks 28km enkele reis ww doen . Vlakke wegen

Graag jullie adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

bjp schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:43:
lijkt juist... 0.025ct/km voor 40km (een lading) is dus 1eur.
:D

Ja, jij en athome hebben gelijk, dat is dus in mijn geval bijna 2,- per dag aan accuslijtage.

Ik ben blij dat ik lease.
Fezman schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:54:

Is een verende vork echt luxe of is dat niet terecht.
Puur persoonlijk, ik vind een verende vork geen must, vaak een nadeel door het gewicht.
Mijn zware R&M supercharger heeft er eentje, die zet ik altijd op lock-out. (vast)
Op de stukken woon-werk half-verhard en met hellingen en gaten zet ik 'm "aan", want dan heeft hij iig even nut.

Voor vlakke wegen zou ik 'm niet willen hebben.

[ Voor 47% gewijzigd door BertV op 22-07-2021 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renoir
Inderdaad afhankelijk van je route. Maar wat voor een normale fiets geen erge hobbels zijn, kan dat voor een SP wel zijn. Stukje route met stoeptegels die iets omhoogkomen door boomwortels zijn geen pretje op een SP zonder vering. Terwijl je er met een normale fiets weinig van merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fezman
Zien jullie meer verschillen tussen de X speed pure en de X speed original. Ik bedoel meer dan alleen de verende vork?
Ook de 1000 euro duurdere X speed (zonder toevoeging) lijkt op het eerste gezicht nagenoeg gelijk. Ik snap het niet...

Iemand een idee of toelichting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Inderdaad heel vreemd. Ik kan je ook verder niet helpen. De Original heeft wel een andere frame. De Geometerie heeft op de meeste punten kleine afwijkingen t.o.v de andere 2 (die zijn identiek).
Wat ik ook zie, zijn de remmen. De X-Speed (zonder toevoeging) heeft Magura MT5 aan de voorzijde. De andere 2 de Magura MT4. Merkwaardige keuze. De MT5 remt echt veel beter. Persoonlijk het minimale voor een SP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
Ik ben toch nog steeds half van plan om zelf, als een leuk tussendoor projectje, een e-bike te monteren aan de hand van DIY kits. Op dit moment ietwat ongelegen, anders was ik er misschien al aan begonnen.

Toen ik het laatst over zelfbouw had in dit topic werd DIY bijna beschouwd als 's lands grootste misdrijf (lekker in proportie allemaal :') , en dat op een site die 'tweakers' heet... :z ). Veel opgestoken wijsvingertjes.

Nog los van het feit dat het een leuk projectje is (vind mechaniek en aandrijving wel fijn om mee bezig te zijn), kan ik ook nergens vinden dat het illegaal zou zijn. Die kits worden gewoon overal los verkocht (in Europa, nog niet eens via China of zo), dus ik zie het probleem niet zo.

En ook, voor een onschuldig concept als geassisteerd fietsen mag er best wel iets van burgerlijke ongehoorzaamheid zijn tegen overdreven regelneverij. Er zijn ergere maatschappelijke problemen die wel aandacht vereisen. Kan je altijd nog aanvoeren van: "sorry hoor, zelf gebouwd, weet niets van limieten instellen"

En voor alle duidelijkheid, ik heb 0,0 behoefte, zin of noodzaak om die 45km/u aan te tikken of een of andere gestoorde zelfbouw turbo fiets te maken. Hoeft helemaal niet. Te druk, te 'try-hard', te 'geforceerd' allemaal, de 'ongemak/baten' verhouding gaat compleet scheef, te duur, ... De nadelen zijn al genoemd. En ik spreek voor mezelf, indien de trajecten lang genoeg zijn zodat 35 vs 45 een verschil begint te maken, dan zit ik gewoon op het verkeerde voertuig, simpel.

Zelfs 35 hoef ik niet aan te tikken.

In drukke steden ben ik zelfs al heel tevreden met 15-20km/u. Vrij chill allemaal, ik ben zelden gehaast. Met alle opstoppingen, verkeerslichten, kruisingen, haal je een hogere snelheid er helemaal niet uit. Je krijgt er enkel meer stress door, en eventueel meer schade of letsel bij een foutje. Vind het ook heerlijk relax om niet steeds voluit te gaan, zelfs bij forensen.

Waarom dan geen 25 km/u e-bike? Omdat ik de extra power van een krachtiger systeem wel zeer zou kunnen appreciëren. Bij het op snelheid komen (bij de vele stops in druk stedelijk gebied), bij steile bergop, en eventueel met extra last op de fiets of transport.

Aan de andere kant wil ik op de buitenwegen, tussen woonkernen, waar meestal geen kat op de baan is, zonder gedoe en afknijpen de 25-32km/u kunnen aanspreken. Zonder jojo effect, of ankers boven 25..

Nogmaals, max. 30-32, ben ik al heel tevreden mee. :Y 25 is het gewoon allemaal net niet (en al helemaal niet met dat abrupt rijgedrag wat veel e-bikes hebben aan die grens). Op drukke fietspaden zal ik me steeds aanpassen naar de gepaste snelheden. Dat ietsje sneller rijden is enkel voor die stukken waar je gewoon alleen rijdt.

Ik vind het dan van de zotte dat je voor dit (erg redelijk -O- ) scenario meteen doorgeduwd wordt naar fietsen die minstens het dubbele kosten (5000 minstens tov +-2500 voor een simpele e-bike), bij slechts een handjevol merken (met absurde support policy's) en vaak slechte of ondermaatse dealers (die het product maar half kennen, of er eigenlijk geen tijd in willen steken). En dan zijn SP's vaak nog enkel met naafmotor te krijgen (met een aantal nadelen die ik liever niet onderga)

Waarom dan geen e-bike? Ik had liever gewoon een e-bike gehaald. Netjes gebouwd door een professioneel bedrijf, met quality control en iets of wat geïntegreerde looks. Spijtig genoeg staat het lichtjes ontgrendelen van een e-bike blijkbaar gelijk met de grootste misdrijven, en kan je in verzekerings-geschillen het onderspit delven (al ben je zelf de zwakke weggebruiker, geen tiener meer, nooit beschonken achter stuur of fiets, nooit aan de gsm achter stuur of fiets, ...)

Dus enige manier lijkt wel zelfbouw, met zoiets:
bafang m445, of
bafang m315

Een goed, stevig donorframe zoeken (staal), en afmonteren met wat je zelf maar wenst. En volledige controle over alle onderdelen, onderhoud kan zelf, en indien niet meer nodig kan je de fiets recupereren en terug zetten naar volledig mechanisch. Of de electra overzetten naar een andere fiets.
bjp schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:22:
voordelen achterwielmotor naar mijn mening:
- geen grote krachten op de ketting/versnellingen -> minder slijtage
- vaak heb je ook regeneratief remmen (kan wel 5% extra range geven)
- typisch krachtiger (700W) tegenover 500W bij Bosch middenmotor
- tijdens schakelen kan de motorkracht blijven doorlopen
- tijdens mijn testritjes leek de middenmotor meer geluid te maken

nadelen:
- motor draait traag (dus grotere stroom)
- motor moet een groter toerentalbereik hebben (geen versnellingen ertussen)
- moeilijker te onderhouden (zit middenin het wiel)
- achterwiel eruit halen is moeilijker
- typisch andere koppelsensoren, welke volgens deze forum gevoeliger zijn
- custom ding van Stromer/Klever vs. de meer standaard interface van Bosch (bijvoorbeeld de support voor GPS pijltjes, ...)
De genoemde nadelen wegen voor mij zwaarder dan de voordelen, zeker als je de snelheden niet nodig hebt. Ik nodig je uit even bij te lezen op stromer-forum.nl. Zeer verhelderend. Die achterwiel unit (motor, motor-casing, spaken, en velg) zijn zo moeilijk apart te herstellen dat het onherroepelijk als 1 niet te herstellen unit wordt beschouwd door bvb stromer.

Probleem met afbladderende verf op de casing, of slecht gelaste velg, of (vooral!) niet uitneembare lagers die na een paar 1000 km al aanlopen: Wiel opsturen, en volledige vervanging! Erg economisch of ecologisch /s En het zal je maar gebeuren na de 2 jaar garantie (paar duizend euro)

Wie met een platte achterband zit mag wegenhulp bellen. Er zijn er die het klaargespeeld krijgen om de achterband te vervangen aan de rand van de weg, maar het houdt heel wat kunst en vliegwerk in. Zwaar wiel ook om in de berm mee te werken.

Eenmaal klaar, is de koppel-sensor bij het terug installeren van het achterwiel gegarandeerd ontregeld, en mag je die ook weer kalibreren (als je nog weet hoe dat moet, met alle codes en menuutjes die je mag doorlopen). Je moet ook het achterwiel precies terug aandraaien met het correcte koppel via een momentsleutel

De koppelsensor bij SP met achterwiel motor zitten vaak op de achternaaf. "Strain gauges" die minieme verschillen in deformatie van twee verschillende punten op de as moeten meten, dan het signaal zwaar boosten zodat de elektronica er wat mee kan.

Interessante lectuur:En nog een interessant artikel ivm de technische moeilijkheden van torque sensing:Genoeg verhalen op bovenstaand forum waar gebruikers al ettelijke duizenden km's rondfietsen met een 'zware fiets', of een fiets die vroeger gemakkelijk 45 haalde en nu nog met moeite 35, omdat ze sensor niet meer (blijvend, voor langere periode) gekalibreerd krijgen. Andere effecten als scooteren (rijden zonder pedaalinput) zijn waarschijnlijk ook te herleiden tot dat soort sensors.

Ik geloof absoluut 100% in torque sensing fietsen. Veel natuurlijker rijgedrag, echt een extensie van hoe je zelf fietst, en het maakt de e-bike ook veel makkelijker controleerbaar (vertragen, versnellen, ...). Maar soms vraag ik me af of de complexiteit het wel waard is tov een simpel cadence systeem en zelf wat bijschakelen om de juiste verhouding "eigen kracht/motorkracht" te vinden.

Heb met beide systemen al regelmatig gefietst (deelfietsen, of huren) en beide doen wat ze moeten doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-09 23:42
Heb een zelf omgebouwde fiets. Batavus+bafang 500/750 en rij hier al 5 j probleemloos mee rond juist het schakelmechanisme heeft last met het koppel op de kleinste kroontjes en je voelt het frame bewegen onder invloed op van de motor maar vind hem fijner rijden dan de meeste gewone e bikes . Heb hem destijds gebouwd omdat mijn fiets nog te goed was om te vervangen . Was 1100 e incl grote batterij .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

ik heb onlangs mijn platte achterband gefixt op mijn Stromer ST1... yup geen gedoe.

Oh ja, lek in de binnenband kan je fixen *zonder* het wiel eruit te nemen... gewoon een zij opendoen, binnenband eruit trekken, plakken, en terug erin. 'k kon daarna vlotjes de 45km/u rijden met gelijke GPS snelheid als ervoor.

Succes met je eigen build.

Ik heb ondertussen mijn eerste kleine valpartij meegemaakt. Op een heel breed fietspad aan het inhalen, toen de gewone fietser van gedacht veranderde, en zwalpte van rechts naar links dan terug naar rechts. 'k had nochtans gebeld, maar toch een noodstop mogen doen net voor de aanrijding! Achterwiel snel geblokkeerd waardoor controle moeilijk is. Ben wel licht gevallen, zonder schade (enkel op mijn handen gevallen vooruit, fiets op zijn zijkant, wat krassen). Toch effen schrikken. Ik rij nochtans vrij voorzichtig en vertraag bij inhalen, inclusief bellen op voorhand.

Ik had op de forums gelezen dat je best wat noodstops traint op een lege parking voor je veel op de baan ga. Ik overweeg om dat eens te doen nu. Ook in lichte bochten en zo, de dynamica is wat speciaal.

Mss ook wat slaloms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 20:13

Pathogen

Shoop Da Whoop

Right! Weer even hier inhaken. Mijn werksituatie is veranderd en mijn woon-werk route is nu een 22km *zonder stoplichten* *O*

Dus, tijd voor een nieuw mobiliteitsvraagstukje :) ik wil niet opnieuw iets met een verbrandingsmotor aanschaffen, en ik heb een grote voorkeur voor een voertuig waar ik ook lichamelijk mee in beweging kan blijven.
De opties die ik serieus overweeg zijn een pedelec (daarom ben ik hier) en een velomobiel (daarom ben ik ook in het ligfietstopic te vinden).

Is het nog steeds Stromer, R&M en Klever wat de klok slaat? Of zijn er meer merken die écht degelijke -en snelle- pedelecs maken voor dagelijks gebruik?
Ik zie wat recentere Sparta Ion modellen staan bijvoorbeeld en Specialized, maar ik heb 0,0 idee van de degelijkheid en betrouwbaarheid van deze.

Mijn eisen aan een pedelec zouden iig zijn:
- Kruissnelheid van minimaal 35km/h op de lange rechte stukken.
- Mogelijkheid voor fietstassen
- Een accu die ik mee naar binnen kan nemen om te laden
- Met gemak 2x22km op een dag kunnen rijden. Tussentijds opladen is op zich geen probleem, maar het zou fijn zijn als het niet uitmaakt om dat een keertje te vergeten.
- Geschikt voor een lengte van 1.80m. Mijn benen zijn niet extreem lang of kort qua lichaamsverhouding.

Met het afstappen van auto voor woon-werk zijn we ook serieus aan het overwegen de auto geheel weg te doen. Het kunnen gebruiken van een fietstrailer zou een leuk pluspunt zijn, al kijken we ook naar een bakfiets voor erbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
Met de Bosch 625 Whr vind ik 2x22 km zonder opladen erg krapjes worden als je minimaal 35 km/u als kruis snelheid wilt aanhouden. In stand Tour lukt dit maar dan moet je best wel meetrappen (persoonlijke mening). Met wind tegen onmogelijk in stand Tour, tenzij de bezweet wil overkomen. Zowel de 35 km/u als de 2x22 km.

Stand Turbo is 35 km/u echt wel goed te doen, zonder dat je direct bezweet overkomt. Met wind tegen wordt ook dan 35 km/u lastig maar niet onmogelijk. De 2x22 km/u is zeker niet mogelijk zonder tussendoor te laden. Als het toch mogelijk is, rij je wel op het laatste beetje energie naar je huis.

Bij en R&M kan je een extra accu monteren of geïntegreerd hebben (de Super varianten). Dan is 2X22 km geen probleem meer.

Voor de rest voldoen meerdere R&M modellen aan je genoemde eisen.
Charger 3 voor de sportievere zit.
Nevo 3 voor de meer rechtop zit.

Om eerlijk te zijn vind ik zelf Stromer, R&M en Klever toch een klasse op zich.
Specialzed gebruikt Brose motoren. Deze worden toch minder betrouwbaar geacht als de Bosch.

Veel merken gebruiken de Enviolo naaf voor hun Speed Pedelec. Als een derailleur geen probleem voor je is, zou ik voor de derailleur kiezen boven de Enviolo. Geen derailleur? Dan toch liever een Rohloff. Deze kost een klap meer geld dan een Enviolo naaf maar je zal er absoluut plezier van hebben met je eis van 35 km/u als kruissnelheid.

Ik heb zelf de R&M SuperCharger zowel met Enviolo als met Rohloff mogen testen. Ondanks de forse meerprijs was de keuze toch heel snel gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Laatst online: 08-09 06:57
Pathogen schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:24:
Is het nog steeds Stromer, R&M en Klever wat de klok slaat? Of zijn er meer merken die écht degelijke -en snelle- pedelecs maken voor dagelijks gebruik?
Kijk ook nog even bij Flyer. Daarvan zijn ook nog een aantal speed pedelecs op voorraad, dus snel leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
Athome schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 19:54:

Veel merken gebruiken de Enviolo naaf voor hun Speed Pedelec. Als een derailleur geen probleem voor je is, zou ik voor de derailleur kiezen boven de Enviolo. Geen derailleur? Dan toch liever een Rohloff. Deze kost een klap meer geld dan een Enviolo naaf maar je zal er absoluut plezier van hebben met je eis van 35 km/u als kruissnelheid.

Ik heb zelf de R&M SuperCharger zowel met Enviolo als met Rohloff mogen testen. Ondanks de forse meerprijs was de keuze toch heel snel gemaakt.
Je mening over de Enviolo t.o.v. derailleur deel ik niet. Ik ben juist van een derailleur i.c.m. middenmotor afgestapt omdat ik geen onderhoud wilde + het constant vervangen van de ketting, casette, kransjes en voortandwiel (deze zijn na 3k km echt op als je flink doorrijd). Het moet voor mij een betrouwbaar werkpaard zijn, zeker voor woon-werk.

@Pathogen

Ik rij nu een Flyer Upstreet 5 riem met enviolo automaat. Ik rijd ook constant boven de 40 km/h, maar ik zie het ook als een stukje lichamelijke beweging en trap gemiddeld 200 watt weg (aldus de fietscomputer ;) ). Uiteraard heeft de Rohloff wel de voorkeur boven de enviolo, maar of dat het de meerprijs waard maakt? Dat is een persoonlijke overweging. Ook de enviolo gaat ook makkelijk 10k+ km mee (en ja, hij verloopt wellicht wat maar is niet schokkend).

Ik kon deze flyer leuk 2e hands kopen, maar heb bijna op het punt gestaan om een Stromer ST2 belt te kopen, achterwielmotor heeft voor de langere termijn wel de voorkeur in mijn ogen. Maar de meerprijs ten opzichte van deze flyer was het mij niet waard (3k+ euro) + 2e hands zijn ze er helaas nog nauwelijks. Wat wel een overweging kan zijn is een combinatie van een achterwielmotor met derailleur. Dan staat niet de complete kracht op de aandrijflijn waardoor het langer mee zou moeten kunnen gaan dan bij een combi met middenmotor. Dan ook nog wat kun je 2e hands krijgen en is dat een optie voor je? Zie regelmatig leuke stromers voorbij komen.

Kwa bereik zit je met 44 km heen en terug wel ruim boven wat haalbaar is met de gemiddelde accu. Ik perste er in de winter net 30 km uit een 400wh accu. En gedurende de tijd wordt dit alleen maar minder. Je komt dus dan (als je niet wil laden tussendoor) al gauw bij de bosch dual battery oplossingen uit. Of een klever / stromer met de dikste accu er in. Ik laad altijd op het werk en is gewoon gewoonte geworden om de accu mee naar binnen te nemen (extra diefstal beveiliging). Want een extra accu is toch wel flink prijzig om het een keer te "laten voor wat het is".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
Of je met de Enviolo makkelijk boven de 40 km/u komt heeft ook te maken met de overbreng verhouding. Bij R&M kan je deze verhouding amper wijzigen (alleen achter 2 tanden minder). Gevolg is een cadans van ruim 100 bij 45 km/u. Ik ben geen wielrenner. Bij 37 km/ is dit ongeveer 70/72. 70/75 vind ik goed voor langere afstanden.

Ik ben ook het onderhoud van een derailleur zat. Bij een SP is een Enviolo dan de eerst volgende optie. Bij mijn proefritten was is ik absoluut niet te spreken over de Enviolo. Veel te zwaar als voornaamste klacht. De efficientie van Enviolo is vooral aan het begin en aan het eind van zijn bereik matig, In het middengedeelte is het wel goed. In mijn geval zou ik bijna altijd aan het einde van het bereik zitten. Dus met de laagste efficientie.
Het gebrek aan efficientie is voor mij te goed merkbaar.

De eerste genoemde cadans vind ik een breekpunt. Net als het de lage efficientie. Als laatste ben ik teleurgesteld in de wijze hoe een Enviolo gebruikt moet worden. In de standaard uitvoering moet je de overbrenging zelf veranderen. Bij de electrische versie kan je ook kiezen om voor een vaste cadans. Mijn mening is dat die functionaliteit juist de standaard functionaliteit had moeten zijn. Hierdoor ontgaat mij het nut van de Enviolo in de standaard uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
Ah, ja, eens, daar speelt mijn fiets wel een beetje vals. De Panasonic motor schakelt ook intern (2 versnellingen). Als ik 44 km/h rij zit ik op een cadans van 80. Ik vind dat wel prettig (met derailleur zat ik voor mijn gevoel hoger, maar dat werd niet aangegeven op die fiets). Gevolg is dat het bereik geen belemmering is.

M.b.t. de efficiëntie is wat mij betreft ook onderdeel van de keuzes die je moet maken. Als je hierdoor 3-4 km minder bereik hebt, maar totaal buiten je gemiddelde afstand ligt is dat niet relevant. Volgens mij was het prijsverschil tussen een rohlhoff en enviolo 600-800 euro? Zou je dit meer betalen voor een klein beetje meer bereik? Dan lijkt me 400 euro voor een 2e accu logischer.

En ja, die automaat had standaard moeten zijn. Dat is wel het geweldige aan mijn fiets vind ik. Altijd in de juiste cadans zonder na te hoeven denken.

Maar t.o.v. een derailleur is enviolo inderdaad de eerste volgende keuze. Vervolgens komt het aan op hoeveel je uit wil geven wat je het waard is. Dat is een keuze ieder voor zich. Aan de andere kant zou ik dan toch sneller naar modellen met een achterwielmotor gaan neigen als ik voor Rohlhoff zou moeten gaan. Want dan kom je ook in de achterwiel prijsklasse terecht en dan is het schakelmekanisme ondergeschikt geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achiel007
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 20:16
Heb op een R&M met enviolo gereden als eerste, dacht wauw dit is het. Fietsenmaker in de buurt was op vakantie maar toch gewacht, daar testrit op een Klever met derailleur. Wat een verschil, middenmotor kan absoluut niet tippen aan een middenmotor dus de R&M verdween al snel van de lijst.

Hij had ook de Klever met Pinion staan, een forse meerprijs, maar het rijd en schakelt wel heel lekker, nu 2150 probleemloze kilometers verder zou ik er zo weer voor kiezen.

De Enviolo staat slecht bekend, heeft hoge internet weerstand, de 40 halen is al moeilijk, dat is op de Klever in de middelste stand met zware tegenwind zelfs relatief makkelijk te halen. Stand 3 is zo goed als altijd 45 met gemak. Kwestie van afweging maken budget/gewenste snelheid/onderhoudsgemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@Achiel007

De Enviolo loopt loeizwaar op het hoogste of laagste verzet. Bij een speed pedelec zit je snel tegen de hoogste versnelling aan en daar gaat het knap mank.

Ik haal op mijn Gazelle met 500 Wh accu en een Nexus 8 naaf makkelijk de 110 km. Op mijn vorige bike, de Qwic met Nuvinci haalde ik toen die nieuw was nog nét 100 km en dat met een 735 Wh accu.

Dus 4,5 Wh/km tegen 7 Wh/km. Dat is een verschil van 36%!!

Nu gaat het hier om normale e-bikes, dus geen 45 km/h modellen. Daar zou het verlies nog veel dramatischer zijn.

In terms of a speed pedelec:
450 watt tegen 700 watt waarbij de Nuvinci al 250 watt verlies heeft. Dat ga je goed merken op je accu(belasting).
Heb op een R&M met enviolo gereden als eerste, dacht wauw dit is het. Fietsenmaker in de buurt was op vakantie maar toch gewacht, daar testrit op een Klever met derailleur. Wat een verschil,
Geen woord overdreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
@Ferrox1
Ik heb de Rohloff niet gekocht omdat ik een paar kilometer meer bereik wil. Ik heb de Rohloff gekocht om ik de Enviolo te zwaar vind trappen. Dat merk je in de benen. Als je dan geen Enviolo wil is de Rohloff het enige serieuze alternatief

@Achiel007
Dan komt ik vervolgens terecht op mijn onderbouwing waarom ik een R&M met Rohloff gekocht heb en geen Stromer ST2. Klever met Pinion zou ook een mogelijkheid zijn.

Eerste reden
De Stromers zijn mooie fietsen en de ST2 is zeker een mooi alternatief. Echter heeft Stromer heeft de reputatie niet probleem vrij te zijn. Ook de 5 versnellingsnaaf in de ST2 vertrouw ik niet. Heb daar nog maar weinig positiefs over gehoord. Het Stromerforum lijkt dit te bevestigen. Daarnaast vind ik de achterwielmotor te makkelijk fietsen en te graag naar 45 km/u te willen gaan. Mijn vrouw vind het zelfs eng. Ook in de laagste ondersteuningsmodus. Ik heb gemerkt aan mijn vorige fiets dat wanneer de motor je te veel werk uit handen neemt, het ten koste gaat van je conditie. Laat nu de fiets eigenlijk mijn belangrijkste bron van conditie zijn (ben geen sportief type). Om deze reden valt de Klever dus ook af.

Tweede reden
Niet de noodzaak hebben om perse 45 km/u te kunnen halen. Mijn Woon-Werk verkeer is 100% stadsverkeer maar goed geschikt voor een SP.
We gebruiken de SP ook toertochtjes waarbij we meestal rond de 30 km/u fietsen.

Derde reden.
De 25 km/u muur van een gewone E-bike is gewoon een probleem voor ons.

Vierde reden
Verlang stevige remmen op een electrische fiets. Samen hebben we 4 electrische fietsen gehad en bij allemaal hebben de remklauw aan de voorzijde lek geremd (altijd schrijfrem gehad).

Vijfde reden.
Een middenmotor sluit veel beter aan op hoe je benen via de trappers de fiets aansturen. Een naafmotor gaat eigenlijk zijn eigen gang. Daarom heeft een middenmotor onze voorkeur. Bosch heeft van die merken dan ook nog onze voorkeur

Zodoende bleef R&M met Rohloff uiteindelijk over. Waarbij de 45 km/u uiteindelijk makkelijker te halen was dan ik op basis van de Enviolo versie verwacht had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Laatst online: 08-09 23:13
Amos_x schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 14:20:
Zelfs 35 hoef ik niet aan te tikken.
Uit je post maak ik op dat je nog zoekende bent, ik kan het mis hebben hoor. Alle keuzes hebben zo hun voor en nadelen. Maar heb je een licht/sportieve/wielren fiets overwogen? Ik heb een brommer gehad, e-bike (BBS01B), normale fiets uiteraard en een ligfiets, nu ben ik bij de wielrenfiets, en je fietst met gemak zo continu 25 km/u, en je doet het echt zelf in tegenstelling tot veel andere populaire opties, dat is ook wat waard;

En even inhaken op valpartijen met speedpedelecs: Ik ervaar bijv. dat ik veel meer controle heb over een fiets die ik zelf aandrijf vergeleken met de brommer of e-bike (brommer/speed pedelec beschouw ik als gelijke/vergelijkbare ervaring in mijn geval). Daar ben ik vaak genoeg mee gevallen, met de normale en ligfiets al jaren niet, en met de wielrenfiets ook nog niet al doe ik daar extra voorzichtig mee om dat zo te proberen te houden, de snelheid ligt toch hoger, en dat is mijn voornaamste argument, dat samen met het niet zelf aandrijven zorgt IMHO voor meer ongelukken. Ik heb het zelf ervaren. Maar dat is wel een opmerking die ik wil plaatsen en waarvan ik mij afvraag om meer mensen die mening delen en/of andere ervaringen hebben.

[ Voor 53% gewijzigd door KleineJoop op 05-08-2021 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

1/ snelheid zorgt bij ongevallen voor meer schade/letsels. Dat is gewoon meer energie om op te vangen.

2/ snelheid zorgt voor meer ongevallen op zich. Bijvoorbeeld omdat de snelheidsverschillen met andere gebruikers groter zijn (meer en/of sneller inhalen, autos die je niet goed inschatten, grotere sprongen op slecht wegdek, gemakkelijker glijden in bochten, langere remafstand, ...).

3/ En dan de combinatie vrij snel en totaal zonder geluid is nog extra gevaarlijk (voetgangers bijvoorbeeld, maar ook honden/andere dieren).

Om terug te komen op de post daarvoor: je kan op stand 1 met een Stromer ST1 niet veel sneller dan 30km/u (of je moet het zelf trappen). Ik gebruik die stand in de zone 30. Conditie kweek je toch, maar je moet natuurlijk wel niet te snel in stand 3 (de hoogste) rijden. Ik had toch zware benen na mijn tripje van 60km de andere dag. Stand 2 is volledig in te stellen, naar keuze dus. Nu ieder zijn voorkeur natuurlijk, en vooral eigen ervaringen. Als je het niet leuk vindt op een testrit, koop dan iets anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
Athome schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 20:24:
@Ferrox1
Ik heb de Rohloff niet gekocht omdat ik een paar kilometer meer bereik wil. Ik heb de Rohloff gekocht om ik de Enviolo te zwaar vind trappen. Dat merk je in de benen. Als je dan geen Enviolo wil is de Rohloff het enige serieuze alternatief
Helder verhaal en begrijpelijke keuzes!

Ik denk dat onze uitgangspunten (en wellicht beschikbaar budget) voor de speed-pedelec verschillen. Want die muur van een 25km/h fiets ervaar ik ook op een 45 km/h fiets (welliswaar bij wind mee, maar hij is er wel). En die muur doet de bosch motor beter dan mijn huidige panasonic..

Ik ga altijd voluit op de fiets en de enige reden voor een speed-pedelec is de topsnelheid voor mij en de (gegarandeerde) reistijd. Je zult mij ook niet veel onder de 35 km/h zien rijden (alleen daar waar nodig / drukte / gevaarzetting). Met een 25 km/h e-bike reed ik altijd al 27-28 km/h en regelmatig boven de ondersteuning, ik trap dus zelf ook aardig wat weg als gevolg van RPM training.

Overigens heb ik nu 426 wh accu en ik heb bijna hetzelfde bereik (het zal misschien 2-3 km schelen?) als mijn vorige fiets met derailleur en 400 wh accu. Overigens heb ik het idee dat de enviolo wel lichter gaat trappen na verloop van tijd, of ik ben er gewend aan geraakt..

Al met al zijn het veel overwegingen om te maken. Want voor mij zou het wegschieten met achterwielmotor geen ergernis zijn voor mijn gebruik. Echter als je langzamer wil rijden kan ik me inderdaad volledig voorstellen dat dit totaal niet fijn aanvoelt en zou ik ook een middenmotor prefereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:29

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

KleineJoop schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 23:49:
[...]

En even inhaken op valpartijen met speedpedelecs: Ik ervaar bijv. dat ik veel meer controle heb over een fiets die ik zelf aandrijf vergeleken met de brommer of e-bike (brommer/speed pedelec beschouw ik als gelijke/vergelijkbare ervaring in mijn geval).
Ik denk dat je daar een interessante technische analyse op kunt doen. Ik heb dat idee zelf ook, maar dan moet ik er direkt bij zeggen dat ik een gewone fiets heb en als ik niet trap dat normaal is als ik bergaf ga en dus ook al harder ga.
Maar dan nog. Ik denk dat het ook te maken heeft met de instabiliteit die je zelf maakt als je trapt. Dan slinger je toch altijd ietsjes en omdat je al je hele leven fietst compenseer je dat volkomen onbewust.
Trap je niet, dan is elke slinger een externe invloed en die moet je bewust compenseren.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achiel007
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 20:16
De ST2 was er nog niet toen ik mijn Pinion kocht. De fiets via het fietsenplan gekocht en er was geen Stromerdealer waar ik met 10% korting kon kopen. Denk niet dat de Stormy Archer kan tippen aan de Pinion ook. Blijkt ook wel te kloppen want je leest veel van problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amos_x
KleineJoop schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 23:49:
[...]

Uit je post maak ik op dat je nog zoekende bent, ik kan het mis hebben hoor. Alle keuzes hebben zo hun voor en nadelen. Maar heb je een licht/sportieve/wielren fiets overwogen? Ik heb een brommer gehad, e-bike (BBS01B), normale fiets uiteraard en een ligfiets, nu ben ik bij de wielrenfiets, en je fietst met gemak zo continu 25 km/u, en je doet het echt zelf in tegenstelling tot veel andere populaire opties, dat is ook wat waard;
Klopt, zoekende. Ik apprecieer je input, maar het is echt niet wat ik zoek. Al kan ik je redenatie wel volgen. Ik vind een wielren fiets een prima suggestie, maar enkel voor weekend rijden.

Als robuuste, dagdagelijkse fiets vind ik het geen optie. Voor die dagen waar je ook wel eens een mindere, uitgebluste, dag kan hebben. Op die manier zou ik toch te vaak terug naar de auto grijpen. Je wil namelijk 's avonds nog kunnen thuis komen.

Ik heb het voor alle duidelijkheid niet over de extreme forensen trajecten die ik wel eens lees in SP topics. Mensen die 40+ km enkel naar het werk willen fietsen. Het gaat mij om middellange trajecten (20-25km), aan een vlot tempo (uitdrukkelijk geen stresserende 45km/u, eerder 30-32), ondersteund, met een beetje vlotte acceleratie uit stilstand en genoeg power voor kleine stads-klimmetjes.

Zeg maar zelf nog fietsen, maar zonder zelf kapot te gaan.

Een wielren bike (en ik zie ze vaak genoeg op weg naar het werk) lijkt me gewoon te veel gedoe voor die toepassing. Je kan er met normale kledij nauwelijks op rijden. Je hebt nood aan een (klein, waterdicht) rugzakje voor je kledij/schoenen. Aanmodderen met spatborden. Mechaniek die vast wel sterk genoeg is, maar toch wel nauw luistert naar een correcte afstelling. Te vermoeiende rijhouding. In het verkeer heb ik liever een zithouding waar ik gemakkelijk en vlot overal rond me heen kan kijken. En omdat ze zo stijf zijn, rijden ze vast ook wel ongemakkelijk en nerveus over slecht aangelegde fietspaden...

Nee, een e-bike heeft echt wel z'n nut, ook al ben ik het met je eens dat je met een wielren bike ook gemakkelijk 25 zal rijden. Maar dan liefst recreatief in het weekend :P ;)

Ik ben er dus nog altijd niet uit. Ik zal er verder ook niet over uitweiden, of een specifieke vraag over uitzetten omdat het in dit topic (en op tweakers algemeen) niet is toegestaan. Maar een fiets die gemakkelijk te 'tunen' is naar US model heeft wel de voorkeur.

Zoals gezegd, ik wil geen SP, maar ook geen e-bike. Ik wil die 25-32 range kunnen gebruiken wanneer ik het wil, waar de situatie het toelaat. (verlaten fietspaden tussen bouw kernen). Iedere moderne fiets met schijfremmen kan die snelheid prima aan, dus daar hoeven we niet dramatisch over te doen, wat vaak gebeurt op fora)

Dus zelfbouw, of een fiets die nog niet helemaal 'gelockt' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 16:16
Ik heb vandaag een bestelling geplaatst bij de lokale fietsenmaker voor een QWIC RD11 Speed.

Nu gaf de fm aan dat ik zelf met deze fiets naar een RDW-keuringsstation moet om de fiets te laten keuren en een kenteken aan te vragen.

Is dat een normale gang van zaken? Wordt een speed-pedelec niet vanuit de leverancier goedgekeurd en dan alleen nummerplaat aanvragen via internet oid?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spinez0r
  • Laatst online: 00:16

Spinez0r

At your service.

Sinds vandaag mag ik mij ook officieel speed pedelec bestuurder noemen.

Vanochtend mijn nieuwe ST2 launch edition opgehaald en meteen een stuk(je) van 20KM gefietst, wat een heerlijke kilometers waren dat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RAe44WP7IN7WDWS-7aGeJsn0XXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IsEPZAtbFfASswASG32Wn0Rh.jpg?f=fotoalbum_large

Super blij mee! :*)
Pagina: 1 ... 11 ... 39 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.