Toon posts:

Het grote Speed Pedelec topic.

Pagina: 1 ... 12 ... 20 Laatste
Acties:

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-01 17:59
@Amos_x
Niet alleen met een Wielrenfiets ook met een mountainbike model is 25 km/u (of sneller) vrij makkelijk te halen. Maar inderdaad als je aan het einde van je werkdag uitgeblust bent, heeft de E-bike absoluut voordelen t.o.v een makkelijk lopende wielrenfiets.

@Spinez0r
Mooie fiets ook in die kleurstelling heeft die op mijn shortlist gestaan. Hierboven staat waarom de Stromer het niet geworden is.
Welke accu heb jij er in zitten?

• Athome
Bever schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:38:
Ik heb vandaag een bestelling geplaatst bij de lokale fietsenmaker voor een QWIC RD11 Speed.

Nu gaf de fm aan dat ik zelf met deze fiets naar een RDW-keuringsstation moet om de fiets te laten keuren en een kenteken aan te vragen.

Is dat een normale gang van zaken? Wordt een speed-pedelec niet vanuit de leverancier goedgekeurd en dan alleen nummerplaat aanvragen via internet oid?
Zal waarschijnlijk te maken hebben met de fietsenmaker.
De RD11 heeft inderdaad een NL goedkeuring. Dus daarvoor zou het niet nodig moeten zijn. Het kan zijn dat hij vrijwel geen SP's verkoopt en daarom het "probleem" bij jou neerlegt.

Mijn fietsenmaker verkoopt meerdere SP's per jaar (een paar in de maand geloof ik). En regelt de kentekens zelf. Het op naam zetten moet de nieuwe eigenaar wel zelf doen (ergens in de buurt). Maar dat mag bij hem al op je nieuwe fiets zonder deze al betaald te hebben

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-01 22:33

Spinez0r

They call me Mike.

Athome schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 16:44:

@Spinez0r
Mooie fiets ook in die kleurstelling heeft die op mijn shortlist gestaan. Hierboven staat waarom de Stromer het niet geworden is.
Welke accu heb jij er in zitten?
Ik heb de Launch edition, die heeft de 983 Wh batterij er in zitten.

• Athome
Ach ja, tuurlijk wist ik eigenlijk ook wel.

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-01 21:44
Ik heb een vraag over het laten reviseren van Accu's. Zijn er al mensen hier die daarmee ervaring hebben?

Onze Gazelle Cityzen Speed is 4 jaar oud, 17.000km en de actieradius is nu zover afgenomen dat ik de 32 km naar mijn werk niet meer op standje turbo kan doen.
We hebben destijds de grootste accu genomen. Een Bosch Powerpack van 500Wh.

Er zijn online best wat revisiebedrijven te vinden, maar zijn die even goed en betrouwbaar?

Ik lees hier ook over motorrevisie. is dat nodig bij deze km-stand? Ik reed vanmorgen nog 43 en onze fiets heeft eigenlijk nooit harder gereden.

Mochten jullie andere tips hebben dan hoor ik dat ook graag.

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 31-01 06:12
Als de motor geen lawaai maakt gewoon doorfietsen.

Niet alle accu revisie bedrijven zijn even goed. Heskon is goed. Heb daar geen belangen. We laten meerdere accu’s per maand daar reviseren.

[Voor 26% gewijzigd door Foxhill op 18-08-2021 13:08]

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01:52
Zag hier of in het e bike een link voorbij komen naar een een fietsenmerk den Belgische en startup met allemaal fietsen 20" fat tire geen fold met een tussenas werk zoals de Toyota. Hybrides weet iemand over welk merk het gaat

• h1ttent1t
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:57
oldie127 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:17:
Zag hier of in het e bike een link voorbij komen naar een een fietsenmerk den Belgische en startup met allemaal fietsen 20" fat tire geen fold met een tussenas werk zoals de Toyota. Hybrides weet iemand over welk merk het gaat
Dat is Ellio - https://www.rideellio.com/ -

Prachtige technologie, maar kon mij qua rijgedrag niet echt bekoren met die kleine wielen.

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01:52
Bedankt, denk ook een hoog gewicht met twee motoren

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:14
oldie127 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:11:
Bedankt, denk ook een hoog gewicht met twee motoren
Gaaf ding. Mooi dat er ook over alternatieve ontwerpen wordt nagedacht. Op hun website lees ik een gewicht van 38 kg inclusief batterij. Dat is idd zo'n 10 kg zwaarder dan een reguliere ebike.

• JellBro
  • Laatst online: 24-01 09:18
Taan schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:50:

Mochten jullie andere tips hebben dan hoor ik dat ook graag.
Andere [wel dure] tip, zo heb je nog meer range en rij je hem minder leeg per keer en
heb je in theorie nog langere levensduur:

E-bike Vision akku 745W:
https://www.e-bike-vision...sch-active-performance/nl

https://www.e-bikeaccuspe...9941d3cc5a3aab9b49f6365e4

Ik heb hem zelf inmiddels een jaar in gebruik, toen waren ze wel iets voordeliger dan nu.

• Z100
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-01 20:43
Wat is de reden waarom mensen een speed pedelec kopen? Ik zoek naar een goede praktische reden om er een te kopen die ik niet kan bedenken.

Een van de weinige niches die ik me kan bedenken is dat als stel je in Groningen woont en je met een 45 km/u voertuig in Zeeland wilt karren, maar geen auto hebt om het te vervoeren, en je met de trein moet, een speed peledec dan de enige keus is.
De andere is als je bijvoorbeeld 150 km op een tweewieler moet doen, waarbij een e-scooter dus niet echt voldoende is, en je het niet vervelend vindt om de laatste kwart of helft van je rit te trappen met een zware accu tussen je benen.

Maar dan de downsides:
Beperkter bereik op accu.
Veel minder draagvermogen.
Veel minder spatbescherming.
Niet geschikt voor een passagier.
En toch door het bovenstaande nog steeds niet klein genoeg om gratis & overal in het OV mee te nemen.
Als laatst is er dan de prijs dat het niche zijn van speed pedelec oneindig versterkt: een degelijke begint bij 5k€ (m.i. althans).

E-scooters stoppen bij 5k! Althans je krijgt niet meer functionaliteit als je voorbij dat plafond gaat. Voor een begin prijs van een degelijke speed pedelec, kan je een Segway E125S kopen, en hou je nog een behoorlijk smak geld over voor een e-step of een e-vouwfiets.

[Voor 4% gewijzigd door Z100 op 08-09-2021 01:08]

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-01 21:38
Z100 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 01:06:
Wat is de reden waarom mensen een speed pedelec kopen? Ik zoek naar een goede praktische reden om er een te kopen die ik niet kan bedenken.

Een van de weinige niches die ik me kan bedenken is dat als stel je in Groningen woont en je met een 45 km/u voertuig in Zeeland wilt karren, maar geen auto hebt om het te vervoeren, en je met de trein moet, een speed peledec dan de enige keus is.
De andere is als je bijvoorbeeld 150 km op een tweewieler moet doen, waarbij een e-scooter dus niet echt voldoende is, en je het niet vervelend vindt om de laatste kwart of helft van je rit te trappen met een zware accu tussen je benen.

Maar dan de downsides:
En toch door het bovenstaande nog steeds niet klein genoeg om gratis & overal in het OV mee te nemen.
Als laatst is er dan de prijs dat het niche zijn van speed pedelec oneindig versterkt: een degelijke begint bij 5k€ (m.i. althans).

E-scooters stoppen bij 5k! Althans je krijgt niet meer functionaliteit als je voorbij dat plafond gaat. Voor een begin prijs van een degelijke speed pedelec, kan je een Segway E125S kopen, en hou je nog een behoorlijk smak geld over voor een e-step of een e-vouwfiets.
Woon-werkverkeer met enige vorm van lichaamsbeweging en toch ook lekker vlot. Alles wat jij hier aanhaalt is onzin en slechts een door jou verzonnen drogreden om een scooter te kopen.

[Voor 6% gewijzigd door D.deJong op 08-09-2021 06:21]

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:27
Het is ook heel erg leuk! Ik rijd geen scooter, maar dat lijkt me echt heel suf.

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:53
in België mogen Speed-Pedelecs wel op de trein...

hier mogen SPs ook op meer plaatsen rijden dan B-klasse brommers...

en dan heb je het nog niet over het feit dat het veel plezanter is (je trapt!), en dus ook ideaal in het weekend is om een toertje te doen. Je ziet ze meer en meer naast koersfietsen...

En je kan er nog mee rijden als je batterij leeg is, 't is een plug-in hybride i.p.v. full-electric.

Nu ja koop je liever een scooter (goedkoper en wat nog allemaal), ga je gang, ieder zijn zin.

Ik heb mss nog een belangrijkere reden: subsidie en het leasen/kopen via het werk. Bij SPs mag het, bij brommers niet zo gemakkelijk/zo voordelig.

• Z100
D.deJong schreef op woensdag 8 september 2021 @ 06:15:
[...]

Woon-werkverkeer met enige vorm van lichaamsbeweging en toch ook lekker vlot. Alles wat jij hier aanhaalt is onzin en slechts een door jou verzonnen drogreden om een scooter te kopen.
Lekker constructief en defensief... En ik maar moeite nemen om me post zo goed mogelijk op te stellen. Is dit Reddit of Tweakers? Maar je zegt dus dat je een speed pedelec prefereert omdat je gelijktijdig dan wat beweging kan krijgen. Begrijp me niet verkeerd, maar omdat dit voor mij nieuw terrein is en ik over een tijd een keuze moet maken met beperkt budget, ben ik informatie aan het winnen via dit topic zoals het daarvoor bedoelt is.
bjp schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:04:
in België mogen Speed-Pedelecs wel op de trein...

hier mogen SPs ook op meer plaatsen rijden dan B-klasse brommers...

en dan heb je het nog niet over het feit dat het veel plezanter is (je trapt!), en dus ook ideaal in het weekend is om een toertje te doen. Je ziet ze meer en meer naast koersfietsen...

En je kan er nog mee rijden als je batterij leeg is, 't is een plug-in hybride i.p.v. full-electric.

Nu ja koop je liever een scooter (goedkoper en wat nog allemaal), ga je gang, ieder zijn zin.

Ik heb mss nog een belangrijkere reden: subsidie en het leasen/kopen via het werk. Bij SPs mag het, bij brommers niet zo gemakkelijk/zo voordelig.
Mag in NL ook, maar moet je voor bijbetalen: https://www.ns.nl/product...t-reizen/p/fietskaart-dal. Bus mag ook, maar alleen in bepaalde regios met bepaalde lijnen tussen bepaalde tijden.

• BartV
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:45
Welk vergelijk je kunt maken is afhankelijk van het doel wat je nastreeft.
Je zoekt in je bericht naar een niche voor de speed-pedelec waarbij je een vergelijk maakt met een scooter. Dit kan je alleen eerlijk doen als je het doelgebruik meeneemt. Nu lijkt het erop dat je probeert te rationaliseren waarom je een speed-pedelec wilt kopen, zonder dat je weet waarvoor je hem wilt gebruiken.
De twee voorbeelden die je noemt zijn al zo verschillend van doel dat je hier nooit een juist vergelijk mee kunt maken.

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

• Bever
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:48

Maar dan de downsides:

Het lijkt me dat je de vraag moet omdraaien.
Je noemt een oplossing (de speed-pedelec) en zoekt daar een probleem bij.
Neem je probleem en zoek daar de beste oplossing bij.

Bij mij was het "probleem" woon-werk-verkeer.
Ik wil graag op de fiets, i.v.m. beweging en steeds duurder wordende brandstofkosten.

Gewone fiets kan, maar 30+km fiets kost relatief veel tijd en je komt bezweet over waardoor je moet douchen op werk (wat nog meer tijd kost).

Oplossing is dan toch fietsen maar met ondersteuning, daar past i.v.m. de afstand het beste een SP bij.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 07:26
En het grootste nadeel van een (elektrische) scooter is dat het koud is. Met een SP heb je altijd beweging waardoor je warm blijft.

• Bambi105
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-01 11:24
Bever schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:36:
[...]

Het lijkt me dat je de vraag moet omdraaien.
Je noemt een oplossing (de speed-pedelec) en zoekt daar een probleem bij.
Neem je probleem en zoek daar de beste oplossing bij.

Bij mij was het "probleem" woon-werk-verkeer.
Ik wil graag op de fiets, i.v.m. beweging en steeds duurder wordende brandstofkosten.

Gewone fiets kan, maar 30+km fiets kost relatief veel tijd en je komt bezweet over waardoor je moet douchen op werk (wat nog meer tijd kost).

Oplossing is dan toch fietsen maar met ondersteuning, daar past i.v.m. de afstand het beste een SP bij.
Idem!

Je stak je 'vraag' ook wel lekker prikkelend in, dus ik begrijp de reacties goed @Z100

Ik zag voor mijzelf het volgende 'probleem': 23 km reistijd heen (hetzelfde terug), weinig tijd om naast reizen te sporten en een auto met alle aanleunende kosten of treinkosten zijn in 5 jaar tijd hoger dan een SP.
Oplossing: Klever x-speed pinion.

Daarnaast snap ik nu ik er op rijd ook meer het gevoel van de ferrari rijder die met een big smile van en naar z'n werk rijdt, maar dat is maar een fijne bijzaak! Wat een heerlijk soepele fietservaring, je komt niet bezweet aan maar wel snel (iets langzamer dan de auto, zeker bij file wordt het verschil kleiner) en als ik wil zet ik de hulp wat lager of ga ik continu 50 proberen te trappen voor wat extra oefening.

Maar iedereen die een elektrische scooter wil kopen of een dieselbak, een vliegtuig, boot of tank, be my guest!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:32

Maar dan de downsides:

De reden voor mij om er een aan te schaffen is de grotere snelheid in vergelijk met een normale e-bike die maar ondersteuning tot 25 km/u geeft. Mijn werk zit op een afstand van 26 km enkel. De tijdswinst per rit met een speed pedelec ligt rond de 15 minuten in vergelijking met een normale e-bike. Dus wat later op kunnen staan en ook net wat eerder thuis zijn.

Tel daarbij op dat ik in de winter veel blijer ben met een speed pedelec dan een scooter of segway omdat je op de speed pedelec nog altijd moet bewegen om vooruit te komen terwijl je op een scooter zowat in een sneeuwpop verandert. Ik vind het fijn om nog een beetje beweging te hebben en dat krijg ik zeker op de rit van en naar het werk.

Denk dat een speed pedelec voor woon-werk met een afstand van 25-40 km enkel altijd wel prima is. Hogere afstanden gaan voor sommige modellen een uitdaging worden vanwege de actieradius. Afstanden onder de 20 km enkel kunnen ook maar het voordeel in tijdwinst verdampt dan snel ten opzichte van een normale e-bike.

[Voor 3% gewijzigd door Vlassie1980 op 08-09-2021 14:16]

• BertV
  • Registratie: Juni 2000

BertV

Handgemaakt

Het gaat niet om praktisch inderdaad. Praktisch is een auto.

Het is voor mij een woon-werk fiets waarbij ik de intensiteit zelf kan bepalen.

Een aantal keer per maand pak ik hiervoor mijn gewone racefiets maar dat wil ik echt niet 5 dagen per week in weer en wind. (72km per dag)

Levensbron Gelderland

• Vlassie1980
Ook de omgeving is voor mij een factor trouwens, ik kan meer van de omgeving genieten als ik lekker aan het trappen ben dan dat ik op een scooter zit met intregraalhelm waardoor ik alsnog de vogeltjes niet kan horen :)

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-01 21:38
Z100 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:54:
[...]

Lekker constructief en defensief... En ik maar moeite nemen om me post zo goed mogelijk op te stellen. Is dit Reddit of Tweakers? Maar je zegt dus dat je een speed pedelec prefereert omdat je gelijktijdig dan wat beweging kan krijgen. Begrijp me niet verkeerd, maar omdat dit voor mij nieuw terrein is en ik over een tijd een keuze moet maken met beperkt budget, ben ik informatie aan het winnen via dit topic zoals het daarvoor bedoelt is.

[...]

Mag in NL ook, maar moet je voor bijbetalen: https://www.ns.nl/product...t-reizen/p/fietskaart-dal. Bus mag ook, maar alleen in bepaalde regios met bepaalde lijnen tussen bepaalde tijden.
Niks defensief en ik voel mij zeker niet aangevallen door jouw bericht.
Je vraagstelling kwam een beetje raar over en gezien de reacties sta ik daar niet alleen in. Jouw voorbeelden waren dusdanig overdreven tot het belachelijke aan toe dat ik mij niet kon voorstellen dat dit de enige redenen door jou verzonnen zouden kunnen zijn om een pedelec te kopen.

• Z100
D.deJong schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:45:
[...]

Niks defensief en ik voel mij zeker niet aangevallen door jouw bericht.
Je vraagstelling kwam een beetje raar over en gezien de reacties sta ik daar niet alleen in. Jouw voorbeelden waren dusdanig overdreven tot het belachelijke aan toe dat ik mij niet kon voorstellen dat dit de enige redenen door jou verzonnen zouden kunnen zijn om een pedelec te kopen.
Het zijn letterlijk de enige usecases die ik mij kan bedenken dat een SP je als voordeel geeft t.o.v. van andere elektrische tweewielers. Het feit dat terwijl je reist je kan bewegen simpelweg om te bewegen, kwam niet eens in mij op (voor mij is een voertuig puur om van A naar B te komen). Maar ik snap het wel dat het voor sommigen een leukere manier van bewegen is dan in een sportschool rondhangen. Daar zou ik ook zo over denken als het prijskaartje van degelijke SPs niet veel forser zou zijn dan dat van e-scooters.

• Bever
Z100 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 15:53:
[...]

Het zijn letterlijk de enige usecases die ik mij kan bedenken dat een SP je als voordeel geeft t.o.v. van andere elektrische tweewielers. Het feit dat terwijl je reist je kan bewegen simpelweg om te bewegen, kwam niet eens in mij op (voor mij is een voertuig puur om van A naar B te komen). Maar ik snap het wel dat het voor sommigen een leukere manier van bewegen is dan in een sportschool rondhangen. Daar zou ik ook zo over denken als het prijskaartje van degelijke SPs niet veel forser zou zijn dan dat van e-scooters.
Maar waarom de vraag als je zelf eigenlijk liever een scooter koopt?

Ik denk dat de meeste SP'ers sowieso fietsen als hobby hebben en zo woon-werk verkeer en hobby kunnen combineren.

• BertV

BertV

Handgemaakt

De route is heel belangrijk! In de stad had ik dit nooit gedaan.

Mijn rit is 1/3 half verhard bospad, 1/3 asfalt fietspad heide, 1/3 asfalt fietspad weiland.
Er zijn ANWB fietsroutes die minder mooi zijn.

Ik fiets 12,5 uur per week.
Ik had anders 7,5 uur in de auto gezeten.
Nu kan ik alle sport daarnaast laten vallen.

Levensbron Gelderland

• bjp
QWIC RD11 bijvoorbeeld +/- 3500eur. Da's bijna de prijs van een goeie e-bike.

Van scooters ken ik alle prijzen niet, maar je gaat volgens mij (wegens grotere batterij?) toch al snel in de buurt ervan komen? Laat anders graag de prijs ervan weten...

Stromer ST1 met grote batterij of Klever starten al aan 5000eur (ik zat daaronder wegens korting). Nog minder in lease/via werk aankoop.

Als je kijkt naar ST3 of hoger, of strakke R&M, ben je idd meer kwijt.

• Athome
Als kosten een belangrijk zijn, moet je ook geen auto of scooter rijden. Dat is een gewone fiets het goedkoopste vervoersmiddel.

Maar waarom toch een SP boven bijv. een elektrische scooter?
De meeste redenen zijn al wel genoemd. Dit zijn mijn redenen geweest.

Beweging
Op de fiets (wat voor fiets dan ook) krijg je beweging, wat dan van de nood een deugd maakt. Iedereen moet reizen om van thuis naar werk te komen en weer terug. Als dit met een portie beweging kan, heb je die mooi te pakken.

Waarom een E-bike i.p.v. van een gewone fiets
Als beweging juist een reden is, waarom dan geen gewone fiets. Dat drukt de kosten behoorlijk. Eigenlijk heel eenvoudig en vaak genoemd. Minder last van de wind en daardoor kom je frisser op je werk. Ook is de reis weer naar huis niet zo erg als je een zware dag op het werk achter de rug hebt.

Met een gewone fiets, fietste ik 1000 km in 10 jaar tijd. Met de E-bike toch minimaal 2000 km per jaar.

Maar waarom dan een SP als een goedkopere E-bike eigenlijk hetzelfde eisenpakket kan invullen
Dit is een punt waarbij de redenen behoorlijk uiteen gaan lopen. Dit is mijn reden.
De 25 km/u grens vind ik gewoon vervelend. Mijn vorige 2 fietsen hadden dongle om deze grens op te schuiven. Ik merkte dat de meeste E-bike gewoon niet opgewassen zijn tegen snelheden van boven de 30 km/u. Vooral de remmen hebben (te)veel te lijden. Toen ik ging kijken voor een nieuwe fiets had ik dus wat eisen wat betreft de keuze van onderdelen van de fiets. Zodoende kwam ik in een bepaalde prijscategorie uit. De meerprijs voor een SP was ineens niet zo groot meer. Daarom heb ik een SP gekocht. 45 km/u kunnen fietsen is best lekker maar meestal vind ik 35 km/u ook wel goed. Gaat de accu ook een stuk langer mee.
Ik zet mijn SP in als een E-bike die toevallig wat harder gaat.

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-01 17:13
Athome schreef op woensdag 8 september 2021 @ 18:28:
Als kosten een belangrijk zijn, moet je ook geen auto of scooter rijden. Dat is een gewone fiets het goedkoopste vervoersmiddel.

Maar waarom toch een SP boven bijv. een elektrische scooter?
De meeste redenen zijn al wel genoemd. Dit zijn mijn redenen geweest.

Beweging
Op de fiets (wat voor fiets dan ook) krijg je beweging, wat dan van de nood een deugd maakt. Iedereen moet reizen om van thuis naar werk te komen en weer terug. Als dit met een portie beweging kan, heb je die mooi te pakken.

Waarom een E-bike i.p.v. van een gewone fiets
Als beweging juist een reden is, waarom dan geen gewone fiets. Dat drukt de kosten behoorlijk. Eigenlijk heel eenvoudig en vaak genoemd. Minder last van de wind en daardoor kom je frisser op je werk. Ook is de reis weer naar huis niet zo erg als je een zware dag op het werk achter de rug hebt.

Met een gewone fiets, fietste ik 1000 km in 10 jaar tijd. Met de E-bike toch minimaal 2000 km per jaar.

Maar waarom dan een SP als een goedkopere E-bike eigenlijk hetzelfde eisenpakket kan invullen
Dit is een punt waarbij de redenen behoorlijk uiteen gaan lopen. Dit is mijn reden.
De 25 km/u grens vind ik gewoon vervelend. Mijn vorige 2 fietsen hadden dongle om deze grens op te schuiven. Ik merkte dat de meeste E-bike gewoon niet opgewassen zijn tegen snelheden van boven de 30 km/u. Vooral de remmen hebben (te)veel te lijden. Toen ik ging kijken voor een nieuwe fiets had ik dus wat eisen wat betreft de keuze van onderdelen van de fiets. Zodoende kwam ik in een bepaalde prijscategorie uit. De meerprijs voor een SP was ineens niet zo groot meer. Daar heb ik een SP gekocht. 45 km/u kunnen fietsen is best lekker maar meestal vind ik 35 km/u ook wel goed. Gaat de accu ook een stuk langer mee.
Ik zet mijn SP in als een E-bike die toevallig wat harder gaat.
Als je cardio wilt doen dan kan de ondersteuning naar laag of helemaal uit. Als je dan moe bent schakel je de ondersteuning weer in. Dan kun je ook gerust een stukje verder fietsen omdat je dan weet dat je een back-up hebt als jij niet meer kan. Daarom vind ik een elektrische fiets een goede investering {ook rekening houden naar mensen die geen geld hebben voor een e-bike en laat staan een dure}. Nu lig ik niet wakker van de kosten en heb ik een mooie e-bike waar ik bezig ben met opbouwen van de cardiotraining. Als ik naar mijn ouders fiets (2x16,5km) dan doe ik het grootste deel op eco-mode en viaduct op gaat ie open. Als ik geen e-bike zou hebben is het animo ook niet heel groot. De e-bike is hierin een uitkomst. :)

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ik verbruik per retourtje 1.400 kcal. (gemeten door de fiets zelf)

Dat is met een Bosch fiets en Nuvinci versnellingen.
36km standje TOUR (50%)
36km standje TURBO (100%)

Levensbron Gelderland

• JellBro
Voor mij was het 's ochtend het lange lint rode lampjes en stapvoets naar kantoor sukkelen.
Met de auto kostte het soms 45+ minuten en de afstand is 20km enkele rit.
Toen was er nog geen Corona en thuiswerk e.d.

Ben begonnen [2014] met een 25km/u fiets met voorwielmotor, maar ja al gauw wil je toch wat sneller.

Dus toen overgestapt naar speed pedelec.Ik trap zelf flink bij [vind ik] en een ritje kost me 32minuten.
Op het werk ff omkleden en met dit alles heb ik zo'n 10kg onderweg laten liggen.
De vrouw is inmiddels ook begonnen en samen zijn we in afstand al een rondje evenaar gegaan.

Ik heb ook de ligfiets een tijdje geprobeerd en gekeken naar e-brommer [Super soco ts of tc],
maar als het ff kan blijft ik speed pedelecen. Het is gewoon kicken.

• Vlassie1980
Wat voor mij ook een belangrijke reden was om naar de zaak te fietsen waren mijn migraine klachten, volgens de arts was het goed om een vorm van bewegen te doen om wat minder stress te hebben. Begonnen met hardlopen maar dat was niks voor mij. Daarna maar eens gekeken naar een andere manier en een keer gek gedaan en mijn stadsfiets gepakt en 25km naar de zaak gefietst en weer terug. Ik was helemaal naar de kl*t* natuurlijk maar het voelde wel goed en de omgeving was ook mooi.

Daarna mijn huidige fiets omgebouwd met ombouwkit en een motor in het voorwiel. Werkte an sich prima maar op den duur toch een echte e-bike gekocht (Merida E-Spresso 410)

Op den duur wil je harder en kom je uit op tunen of een SP. Heb even een tijdje met tuning gereden maar dat voelde niet echt relaxed voor het geval je betrokken raakt bij een ongeval.
Nu inmiddels al weer 4 jaar in het bezit van een Bulls Green Mover E45, fijne fiets maar de accu heeft een revisie nodig. Dan kan ik nog wel even 3 jaar vooruit denk ik :)

• Dennis Bennik
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 12-09-2021
Redenen om het wel te doen, in mijn geval met 30km ww enkele reis en recreatief:

- Geen files
- Twee keer per dag 45 minuten lichaamsbeweging, zo intensief als ik zelf wil (naar het werk een beetje rustig aan om niet bezweet aan te komen, naar huis lekker helemaal leeg rijden)
- Fris als een hoentje aan komen op het werk
- De werkdag er weer af gefietst voordat ik thuis kom
- Fietsen is leuk
- De omgeving is mooi
- Milieuvriendelijker (hoewel ik zo mijn twijfels heb bij de ecologische footprint van speed pedelecs, en dan vooral de Li Ion accu)

Redenen om het niet te doen:

- Verplicht op de rijbaan binnen de bebouwde kom, helmplicht (hoewel dat laatste alleen maar een hele gezonde verplichting vind)
- Je houdt niet van lichaamsbeweging
- Je verwart een fiets met een auto en/of meent dat een fiets de auto 100% kan vervangen, qua afstand, belading etc.
- Relatief hoge aanschafprijs (al heb je ze 'al' vanaf 3.000 euro. Zie b.v. ook: https://www.speedpedelecr...viewtopic.php?f=47&t=4331)
- Vrij nieuwe techniek dus nog niet probleemvrij

• albert04
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Sinds kort heb ik een woon-werkverkeer van 55km enkele reis. Ik zal denk ik ong. 2-3 dagen in de week naar mijn werk gaan. Ik twijfel nu om voor een SP te gaan i.p.v. steeds met de auto te gaan.

Ik twijfel nu over de afstand, want 55km is best een eindje rijden. Zijn er mensen hier die een > 50km afstand enkele reis afleggen met een SP? Is het te doen en hoe lang ben je er mee bezig? Volgens Google zou ik met de gewone fiets 2 uur en 50 minuten over doen.. Ik ben een fietsliefhebber omdat ik ook wekelijks mountainbike (rondjes van 20 tot 40km)

Ik zou graag een SP die constant (of dichtbij) de 45km/h aan kan. Ik las dat d Stromer daar goed in is? Ik zie namelijk ook de Riese & Muller die ook goed is maar niet de 45km/h haalt, klopt dat?

• Bambi105
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-01 11:24
@albert04 ik kan alleen spreken over de Klever X-speed Pinion, die makkelijk de 45 aanhoudt, maar voor die afstand wel de grootste accu nodig heeft.

Deze zal je dan ook op je werk moeten opladen. Maar daar kom je dan zeker tamelijk relaxed op je werk.

• BertV

BertV

Handgemaakt

albert04 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 14:32:
Sinds kort heb ik een woon-werkverkeer van 55km enkele reis. Ik zal denk ik ong. 2-3 dagen in de week naar mijn werk gaan. Ik twijfel nu om voor een SP te gaan i.p.v. steeds met de auto te gaan.

Ik twijfel nu over de afstand, want 55km is best een eindje rijden. Zijn er mensen hier die een > 50km afstand enkele reis afleggen met een SP? Is het te doen en hoe lang ben je er mee bezig? Volgens Google zou ik met de gewone fiets 2 uur en 50 minuten over doen.. Ik ben een fietsliefhebber omdat ik ook wekelijks mountainbike (rondjes van 20 tot 40km)

Ik zou graag een SP die constant (of dichtbij) de 45km/h aan kan. Ik las dat d Stromer daar goed in is? Ik zie namelijk ook de Riese & Muller die ook goed is maar niet de 45km/h haalt, klopt dat?
2-3 dagen is al weer anders dan mijn 5 dagen per week.
Ik doe 36km enkel, nu al ruim 4 jaar lang, weer en wind, hele jaar door.
55km enkele reis gaat (mij) te ver.

De kans is groot dat je afhaakt, eerst met extreem slecht weer, dan met veel wind, dan met miezerig weer, daarna eigenlijk helemaal. ;)

Ik hoor horrorverhalen over de betrouwbaarheid van Stromer, maar ben de matige ondersteuning van mijn R&M zat. Ik ga dus straks voor een Stromer. Voor 40GPS moet ik nu enorm hard trappen, viaduct op, of wind tegen is het drama.

Over de tijd: 35km/u gemiddeld is al heel snel. Dan heb je het over buitenwegen zonder veel stoplichten.

[Voor 3% gewijzigd door BertV op 17-09-2021 15:17]

Levensbron Gelderland

• Athome
Als je een behoorlijke afstand moet, zou ik zelf niet voor een middenmotor gaan. De nieuwe Stromer ST3 vind ik dan wel interessant. De ST2 is ook leuk maar lijkt net wat pit te kort komen om onder veel omstandigheden comfortabel te 45 km/u aan te kunnen houden.

Dat gezegd hebbende. Ik heb nu wel een SP met middenmotor en ben daar dik tevreden over. Ik merk inderdaad ook dat die incidentele momenten dat ik de ruimte heb om 45 km/u te kunnen rijden, dat de middenmotor daarvoor te kort schiet.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Denk dat 55 KM enkele reis inderdaad net te ver is of je moet echt van fietsen en afzien houden. Ik heb zelf een Stromer ST3 en ben er nog steeds zeer blij mee, gekocht met het idee woon, werk helaas andere baan maar mijn prive auto gebruik ik eigenlijk alleen voor echt grote afstand of met de kinderen.
Ben in de stad sneller dan een auto en op een afstand tot rond de 25 km net zo snel.
Mooie van de de Stromer dat je de ondersteuning en het gedrag heel goed kan tunen erg fijn. Met mijn ST3 haal ik altijd de 45 KM kost wel actieradius maar daarin telt mijn 120 kg natuurlijk ook mee.

[Voor 20% gewijzigd door Frogmen op 17-09-2021 15:47]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Vlassie1980
albert04 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 14:32:

55 km is wel ver, als je het 2 tot 3 keer per week doet is het nog te doen maar 5 dagen in de week is wel heftig :)

Klever met 1200wh accu zou het in principe wel moeten redden, maar in de winter kan dat zelfs krap worden op de hoogste ondersteuning denk ik. Ik kan dit zelf niet beoordelen maar ik heb veel verhalen gehoord over de tegenvallende accu consumptie. Stromer lijkt iets zuiniger te zijn maar zelfs met een 983Wh is het krap. En die Stromer accu neem je niet zo makkelijk mee terwijl de Klever accu meer compact is.

Ik zou in je achterhoofd houden om toch een extra kleine Klever accu mee te nemen just in case :+

• bjp
volgens mij is de Stromer wel te doen, of Klever. Rij je 45km/u als je batterij in overvloed heb (het meeste van het jaar, als je aan beide kanten kan laden). Bij de extreme condities (putje winter) zal je dan mogelijks op de middenstand moeten rijden om het te halen met de batterij, maar da's nog 40km/u...

55km is wel ver. Ik tel typisch 33km/u gemiddelde snelheid (dus inclusief stoppen voor verkeer, lichten, andere fietsers, ...). Je bent dus 1h40 onderweg. En die 33km/u is met de stand 2 op de meeste plaatsen... Op max ga je het misschien op 1h30 doen...

Mijn rijbereik op ST1 met grootste batterij:
- 180km op stand 1 (30km/u)
- 100km op stand 2 (40km/u)
- 75km op stand 3 (45km/u)

Hoe is de rit? vele lange rechte stukken waar je 45 kan rijden? of eerder veel stad? Vertel eens. Oppassen met wetgeving, waar je wel/niet mag rijden met de SP. Hobbelig of vlak? Staat van het fietspad/straat? Het telt allemaal mee.

Bij veel winkels kan je de SP effe lenen voor een dagje woonwerk, dan kan je aanvoelen of het je ligt.

Proberen, testritjes, ik raad het je zeker aan.

• albert04
  • Nu online
Bedankt voor de antwoorden, hier kan ik wel wat mee..

De rit is zelf wel te doen, in die zin; veel rechte stukken en kleine dorpen waar je soms doorheen moet. Ook stukken waar het niet zo druk zal zijn met fietsers. Stoplichten kom ik nauwelijks tegen op deze route.

Ik zat zelf aan de Stromer ST5 te denken, maar een R&M Superchager 2 GT met de grootste accupakket. Maja. als ze beide al niet geschikt zijn voor deze afstanden, dan zal ik dit idee moeten parkeren, helaas.

• bjp
ik denk wel dat die voldoende zijn...

ik zou zeggen: testen!

• Achiel007
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:11
albert04 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 17:32:
Bedankt voor de antwoorden, hier kan ik wel wat mee..

De rit is zelf wel te doen, in die zin; veel rechte stukken en kleine dorpen waar je soms doorheen moet. Ook stukken waar het niet zo druk zal zijn met fietsers. Stoplichten kom ik nauwelijks tegen op deze route.

Ik zat zelf aan de Stromer ST5 te denken, maar een R&M Superchager 2 GT met de grootste accupakket. Maja. als ze beide al niet geschikt zijn voor deze afstanden, dan zal ik dit idee moeten parkeren, helaas.
Met de R&M is het gewoon lastig de 45 te halen, met een ST5 doe je dat met 2 vingers in de neus.

• Vlassie1980
Denk dat je met de R&M meer safe zit qua range maar hij is minder snel. Op dergelijke afstanden ga je dat merken, maar liever wat meer range dan dat je sneller bent en telkens over je batterij zit te stressen 😜

• pxltrx
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Elio ook eens bekijken. Ziet er niet uit maar reviews zijn lovend.
Binnenkort verhuis ik, dan is het bij mij ook 55km enkele rit, min 3 dagen/week.
Hiervoor wil ik testen:
Stromer st3 met riem (komt in maart 2022 uit)
Klever alpha
Elio

• h1ttent1t
albert04 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 17:32:

Een Stromer met 983Wh accu kan die afstand perfect aan. Waar je enkel rekening mee moet houden: bij minder ideale omstandigheden zoals dikke wind op kop of vriestemperaturen, zal je waarschijnlijk de ondersteuning een standje lager moeten zetten een stuk van de rit. Maar dan rij je nog steeds comfortabel 40-42.

Als je het budget hebt voor een ST5 en geen problemen hebt met kettingonderhoud, zou ik momenteel niet twijfelen want de gewone ST5 staat flink in de afslag: van +/- 10k naar 8k €.

• Athome
@albert04
Vergeet de R&M voor jouw type fietstocht.
Gisteravond 17 km lang 45 km/u gefietst met mijn R&M Charger 3. Dat was flink aanpoten en het zweet stond wel op mijn rug. Je moet zelf constant ongeveer 220 watt aan eigen vermogen in de fiets stoppen om die snelheid vast te houden (volgens het Nyon Display). Vergeet bij R&M ook de Enviolo naaf. Deze is niet geschikt voor jou wensen.
Ook met de Supercharger (2 x 626 Wh) zal je die 55 km halen met weinig marge op je actieradius. In de Winter word het dan heel erg krap. Of zelf niet mogelijk (laatste paar km accu's leeg)

• albert04
  • Nu online
Ik ben op dit moment alleen naar Stromer te kijken want vind ze als fiets wel erg mooi en ze zijn over het algemeen wel goed. Oh en Stromer ST3 zou eventueel ook kunnen.. Gelijkwaardig als de ST5, alleen st5 heeft wat leuke nice-to-have opties..

Stromer is de enige die voldoet aan de wensen en eisen.. constant 45km/h kunnen halen, ongeacht de weersomstandigheden.. Daarnaast moet ik met deze snelheid makkelijk de 60 km kunnen halen. Laden zou ik eventueel op kantoor kunnen doen en dat zal dan ongv 5-6 uur duren tot dat ie vol is.

Ik wil het zeker eens proberen, ik ben benieuwd of ik de 1.5 uur of liefst eerder op kantoor kan komen. Helaas zijn er geen Stromerdealers in de buurt.. Dichtstbijzijnde is Zwolle.

[Voor 11% gewijzigd door albert04 op 19-09-2021 15:30]

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-01 14:49
albert04 schreef op zondag 19 september 2021 @ 15:28:

Stromer is de enige die voldoet aan de wensen en eisen.. constant 45km/h kunnen halen, ongeacht de weersomstandigheden.
Nou als je wind tegen hebt en er valt een flinke regenbui, dat denk ik eerlijk gezegd dat je dan toch niet graag met 45 km/h daar tegenin gaat fietsen. Je regenpak zal doorslaan en ook met vorst of tegen de vorst aan zul je toch een stuk voorzichtiger moeten fietsen. Bovendien de grip van je banden zal met harde regen ook snel terug lopen. Dit moet je toch echt niet onderschatten. Ook omdat het achterwiel veel vermogen afgeeft lig je met rijp of dergelijke sneller op je snufferd dan je zou willen. Helaas ook ervaringsdeskundige hierin. :X

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ik was hiervoor een woon-werk motorrijder in weer en wind... dus wellicht niet de gemiddelde fietser.

Maar ik wil wel een SP die gewoon doordrukt tot 45km/u.

Twee jaar geleden ben ik wel onderuitgegaan met de fiets op een weg met bevroren sporen in ijs.
Die Hard, ik weet het. :P

Levensbron Gelderland

• Athome
@albert04
Voordeel van de nieuwe ST3 t.o.v van de ST5 is de Pinion versnellingen met Riem van de ST3 t.o.v van derailleur van de ST5. Met zulke afstanden wordt, onderhoud een regelmatig terugkerend iets.

Scholten in Zwolle (daar refereer je aan volgens mij) heeft zowel, R&M Supercharger 2, Stromer (in ieder geval de ST2) en Klever als demo's staan.

• JellBro
zonnefreak schreef op zondag 19 september 2021 @ 16:44:
[...]

Nou als je wind tegen hebt en er valt een flinke regenbui, dat denk ik eerlijk gezegd dat je dan toch niet graag met 45 km/h daar tegenin gaat fietsen. Je regenpak zal doorslaan en ook met vorst of tegen de vorst aan zul je toch een stuk voorzichtiger moeten fietsen. Bovendien de grip van je banden zal met harde regen ook snel terug lopen. Dit moet je toch echt niet onderschatten. Ook omdat het achterwiel veel vermogen afgeeft lig je met rijp of dergelijke sneller op je snufferd dan je zou willen. Helaas ook ervaringsdeskundige hierin. :X
Hier ook ervaringsdeskundige / onvrijwillig grondknuffelaar.

Ik ben overgegaan op mountainbike antilek e-bike banden, telkens natte modder ondergrond maakt het allemaal stukje spannender. Die moto-x banden hebben niet echt veel profiel en gaan wat mij betreft te snel glibberen op de buitenweggetjes.

Ik ben vooral ook benieuwd hoe veel speedpedelecers nog geen ervaringsdeskundige zijn ?

• bjp
de ST1 banden op mijn Stromer model begin 2020 zijn niet al te goed op natte/modderige ondergrond. Ik overweeg iets beter te plaatsen voor de winter. Liefst ook met antilek.

Het zijn de Vee-Tire of zoiets. Zouden de Cycle-E GT beter zijn? Of wat zijn de alternatieven?

• zonnefreak
bjp schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:24:
de ST1 banden op mijn Stromer model begin 2020 zijn niet al te goed op natte/modderige ondergrond. Ik overweeg iets beter te plaatsen voor de winter. Liefst ook met antilek.

Het zijn de Vee-Tire of zoiets. Zouden de Cycle-E GT beter zijn? Of wat zijn de alternatieven?
Ik gebruik zelf de Swalbe Marathon GT 365. Deze banden bieden echt veel grip in slechte onstandigheden. Nadeel is wel dat door de grip de band zelf wat zwaarder trapt. Ook antilek is gewoon goed.

Ook vredestein Continental Top contact winter II zijn erge goede fietsbanden.
Schrik alleen niet van de prijzen en let erop dat ze dat keursymbooltje hebben voor de speedpedelecs.

Heb zelf ook nog een tijdje in de winterperiode's met Swalbe Marathon Winterbanden met spikes gereden.
Grote nadeel daarvan is toch dat continu extra geluid wat die banden afgeven. Mensen kijken echt om van wat komt daar nou aanrijden? Voor ijzel zijn het echt perfecte banden. Maarja voor die paar dagen dat het echt ijzelt zou ik die kosten niet maken.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 07:26
BertV schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 15:15:
[...]

Ik hoor horrorverhalen over de betrouwbaarheid van Stromer, maar ben de matige ondersteuning van mijn R&M zat. Ik ga dus straks voor een Stromer. Voor 40GPS moet ik nu enorm hard trappen, viaduct op, of wind tegen is het drama.
De R&M heeft een Bosch motor en had verwacht dat nieuwere modellen wel wat vlotter reden. Ik ben no gin het bezit van een Bosch Classic SpeedPedelec en die doet alleen 40+ bij wind mee, volle accu en stevig meetrappen.

Ik ben ook al een poosje aan het kijken naar een Stromer maar vond de prijs nog wat tegenstaan, 5k voor een instapmodel... Tja.

Maar volgens mij leasde jij de fiets nietwaar?
Ik ben erg benieuwd waar je voor gaat en met welke afweging.

• Athome
De huidige generatie Bosch SpeedPedelec motor heeft minder moeite om de 45 km/u te halen maar dat gaat eigenlijk alleen goed met derailleur of Rohloff naaf (elkaars uitersten in prijs). Windstil of een zuchtje wind mee is voldoende voor de 45 km/u per uur. Maar om het 20 km lang vol te houden is andere koek.

Hier zijn de naafmotoren zoals Stromer en Klever echt beter in. Ik begrijp uit verschillende reacties wel dat de Stromer ST1 niet eens zo veel makkelijker 45 km/u fiets als de Bosch motor.
Als 45 km/u de eis is, is de ST2 of liever de ST3 het startpunt voor de zoektocht

Met een middenmotor kan je wel erg relaxed een fiettochtje maken met iemand die een gewone E-bike heeft. De naafmotoren "jagen" toch meer naar snelheid.

• albert04
  • Nu online
Ik heb op dit moment de Stromer ST5 ABS voor een weekje te leen. Morgen ga ik proberen de ww route te fietsen.. Ik ben erg benieuwd hoe dat mij gaat bevallen.

Ik heb zojuist een stukje gefietst, met behoorlijk wind (op dit moment windkracht 4) Man, dat was wel erg intensief zeg. Hopelijk heb ik dat morgen niet of anders moet ik toch iets rustiger aan doen (Ging met vaartje 43/48 km/h). Ik heb hem zojuist op stand 3 en daarna op S (die wil ik zo min mogelijk gebruiken morgen) en op de zwaarste versnelling.. Dat doe ik morgen anders, denk ik. Het doel is dat ik binnen de 1.5 uur haal en niet bezweten op kantoor kom. Ik heb niet zo veel zin in dat ik de hele dag uitgeput ben en met trillende knieën aan het werk ben.

We zullen het morgen wel zien! :)

• Wuursj
  • Laatst online: 11:04

Wuursj

want worst is al bezet

Zo mij ook eens melden in dit topic :)

Mijn werk is verhuist van 5km naar 18km afstand. Voorheen al eens gedetacheerd gezeten op een dergelijke afstand en toen ' opgelost' met de racefiets. Dat kostte toch veel tijd (inc. omkleden en douchen) en ik ging er tegen op zien op elke dag dat stuk na een lange werkdag tegen de wind in moeten beuken en tegenwoordig moet ik vanwege 50% thuiswerken de laptop mee slepen. In de winter vind ik de racefiets ook niet echt wat.

Dus nu maar voor een (tweedehands) speedpedelec gegaan waardoor dit topic opeens relevant wordt :)
Ook al is de 18km misschien wat aan de korte kant. Het is een Giant Quick-E geworden, model uit 2019 met 1600km op de teller. Yamaha motor, 500wh batterij, 'gewoon' derailleur (waar ik een voorkeur had voor riem vanwege goede ervaringen van mijn non-electric fiets maar dat redde ik financieel niet). De fiets gaat continue 41km/u bij geen wind maar dan moet ik nog aardig bijtrappen. Wat niet erg is voor zo'n stukkkie.

Accu valt een tikkie tegen gezien de lage KM stand. Ik doe er nu 40-45 km mee waar het nieuw ergens tussen de 55 tot 70km zou moeten zijn. Wellicht door verkeerd laad mangement van de vorige eigenaar? Nu net genoeg voor een retourtje (bij dit weer...) maar toch maar een tweede lader gekocht om ook op werk te kunnen laden en de accu nog OK te houden doordat ik hem nu niet zo vaak helemaal leeg trek. Alvast maar wat geld opzij houden voor een accu revisie.

Bidonhouder heeft inmiddels plaats gemaakt voor een slot, bagagedrager voor een fietstas gaat nog komen.
Fijn is de enorme bak licht die uit de supernova komt, gezien er onverlichte paden tussen werk en thuis liggen.
Wellicht niet de beste speedpelec op aarde maar gezien de niet al te lange afstand hoeft het niet perse een Stromer te zijn. En zo paste een jong gebruikte wel nog binnen budget.

Mijn rit van 18km doe ik nu met 32 a 34km/u gemiddeld omdat ik eerst door Haarlem zelf heen moet. Vind ik nog best meevallen. Het is in de stad wel nog een beetje zoeken naar de perfecte speedpedelc route met plekken waar ik de weg op moet maar dat ook comfortabel voelt.

Na twee weekjes forenzen kan ik niet anders zeggen dat ik het heerlijk vindt. Het lekker buiten bezig zijn gecombineerd met toch een accebtabele reistijd. Maar de afgelopen weken was het weer natuurlijk ook heerlijk, eens kijken hoe dat de komende maanden gaat.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Vlassie1980
Wuursj schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:30:
Zo mij ook eens melden in dit topic :)

Mijn werk is verhuist van 5km naar 18km afstand. Voorheen al eens gedetacheerd gezeten op een dergelijke afstand en toen ' opgelost' met de racefiets. Dat kostte toch veel tijd (inc. 2x douchen) en ik ging er tegen op zien op elke dag dat stuk na een lange werkdag tegen de wind in moeten beuken en tegenwoordig moet ik vanwege 50% thuiswerken de laptop mee slepen. In de winter vind ik de racefiets ook niet echt wat.

Dus nu maar voor een (tweedehands) speedpedelec gegaan waardoor dit topic opeens relevant wordt :)
Ook al is de 18km misschien wat aan de korte kant. Het is een Giant Quick-E geworden, model uit 2019 met 1600km op de teller. Yamaha motor, 500wh batterij, 'gewoon' derailleur (waar ik een voorkeur had voor riem vanwege geode ervaringen van mijn non-electric fiets maar dat redde ik financieel niet). De fiets gaat continue 41km/u bij geen wind maar dan moet ik nog aardig bijtrappen. Wat niet erg is voor zo'n stukkkie.

Accu valt een tikkie tegen gezien de lage KM stand. Ik doe er nu 40-45 km mee waar het nieuw ergens tussen de 55 tot 70km zou moeten zijn. Wellicht door verkeerd laad mangement van de vorige eigenaar? Nu net genoeg voor een retourtje (bij dit weer...) maar toch maar een tweede lader gekocht om ook op werk te kunnen laden en de accu nog OK te houden doordat ik hem nu niet zo vaak helemaal leeg trek. Alvast maar wat geld opzij houden voor een accu revisie.
[Afbeelding]
Bidonhouder heeft inmiddels plaats gemaakt voor een slot, bagagedrager voor een fietstas gaat nog komen.
Fijn is de enorme bak licht die uit de supernova komt, gezien er onverlichte paden tussen werk en thuis liggen.
Wellicht niet de beste speedpelec op aarde maar gezien de niet al te lange afstand hoeft het niet perse een Stromer te zijn. En zo paste een jong gebruikte wel nog binnen budget.

Mijn rit van 18km doe ik nu met 34km/u gemiddeld omdat ik eerst door Haarlem zelf heen moet. Vind ik nog best meevallen. Het is in de stad wel nog een beetje zoeken naar de perfecte speedpedelc route met plekken waar ik de weg op moet maar dat ook comfortabel voelt.

Na twee weekjes forenzen kan ik niet anders zeggen dat ik het heerlijk vindt. Het lekker buiten bezig zijn gecombineerd met toch een accebtabele reistijd. Maar de afgelopen weken was het weer natuurlijk ook heerlijk, eens kijken hoe dat de komende maanden gaat.
Altijd wel een deftige fiets gevonden die Giant.

Denk dat de actieradius van die accu wel gewoon goed is. Fabrikanten zijn altijd heel optimistisch qua range :+
Ladertje kopen en op het werk leggen voor als het een keer hard waait kan zeker geen kwaad. Dit zijn inderdaad nog de heerlijke dagen om te rijden maar in de herfst en winter gaat dit ook wat meer tegenvallen kan ik je zeggen. Om maar niet te spreken over hoe vaak ik op mijn plaat ben gegaan. (Heb je hem verzekerd?)

Binnenkort mag ik hopelijk ook weer 4 dagen naar kantoor, dus dan ook weer lekker op de sp.

• bjp
goeie regenkledij doet al veel :)

Top om een gebruiker erbij te hebben. Met smile aankomen en thuiskomen is altijd een + punt.

• Athome
@Wuursj
Je actieradius is wel goed hoor. Bij 40 km/u wordt je accu bijna leeg gezogen en nog een range van 40 km uit een 500 Wh accu. Netjes hoor.
Dat red ik met mijn Bosch Speed (CX) misschien net en ik heb dan nog de 625 Wh accu.

• Wuursj
  • Laatst online: 11:04

Wuursj

want worst is al bezet

@Vlassie1980 en @Athome ah goed om te weten dat de actieradius helemaal niet zo slecht is en een nieuwe wellicht weinig helpt.
Misschien iets verwend door onze zware bakfiets die toch ~160km doet op een lading. Maar die trap ik vaak de begrenser in waardoor de motor niet zo veel meer doet.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:29

Pazo

Mroaw?

Wuursj schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:30:
Ook al is de 18km misschien wat aan de korte kant.
Boeie, ik doe maar 7km enkele reis en vind het heerlijk :)
Heb gewoon een hekel aan fietsen. Althans, op een gewone fiets je te pleuris trappen omdat ik altijd harder wil en dan bezweet aankomen op het werk. Perfecte uitkomst zo'n SP. Lekker vlot en toch fris aankomen. Had voorheen een brommer, maar vind het nu toch wel lekker dan ik 5x2 per week even in beweging ben na 8 uur achter een scherm te hebben gezeten.

Veel plezier met je fiets!

8080Wp op oost / west (Barneveld) • PVOutput
Het grote Enphase topicHaal meer uit je Envoy!

• Cyberdemon
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15-12-2022
Is de stuurtechniek van een SP hetzelfde als dat van een brommer?
Ik ben vroeger een keer heel zwaar gevallen met een brommer door te bruusk te rijden in de regen, en durfde sindsdien amper aan mijn stuur te draaien in een bocht waardoor ik vaak kleinere valletjes maakte wanneer het regende. Als het regende bleef ik liever gewoon binnen of als ik geen keuze had heel traag de bochten nam en soms nog onderuit schoof. Door de bochten te laag/diep te nemen.

[Voor 17% gewijzigd door Cyberdemon op 04-10-2021 14:49]

• BertV

BertV

Handgemaakt

Cyberdemon schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 14:41:
Is de stuurtechniek van een SP hetzelfde als dat van een brommer?
Ik ben vroeger een keer heel zwaar gevallen met een brommer door te bruusk te rijden in de regen, en durfde sindsdien amper aan mijn stuur te draaien in een bocht waardoor ik vaak kleinere valletjes maakte wanneer het regende. Als het regende bleef ik gewoon binnen omdat ik dan helemaal niet aan mijn stuur durfde draaien bij een bocht waardoor ik heel traag de bochten nam en soms nog onderuit schoof. Door de bochten te laag te nemen.
Nee, het is gewoon een fiets. ...een zwaar uitgevoerde variant, maar verder niks bijzonders.
(ervaring met fiets, brommer, en motor)

Je hoeft dus niet veel meer je gewicht te verplaatsen dan bij een normale trapfiets.

[Voor 6% gewijzigd door BertV op 04-10-2021 14:52]

Levensbron Gelderland

• bjp
indien zo gemakkelijk uit de bocht met de brommer vroeger -> lag het niet gewoon aan de banden?

voor regen heb je wat profiel nodig...

• BertV

BertV

Handgemaakt

bjp schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 14:58:
indien zo gemakkelijk uit de bocht met de brommer vroeger -> lag het niet gewoon aan de banden?

voor regen heb je wat profiel nodig...
Als je verkrampt rijdt dat is een zware tweewieler nog vervelender rijden dan een lichte.
Wikipedia: Countersteering

Een SP is los daarvan niet anders dan een zwaardere fiets.

Levensbron Gelderland

• Cyberdemon
Banden waren niet ideaal maar ik denk in de bochten gaan liggen op 2 wielen in de regen is zoizo riskant. En dat is wat ik deed na die val.
Een buiging liggend nemen kan nog denk ik maar als je elke bocht neemt zonder aan je stuur te draaien das vragen om te schuiven

[Voor 31% gewijzigd door Cyberdemon op 04-10-2021 15:11]

• bjp
bij Moto GP en andere, zie je ze toch nog redelijk snel rijden in de regen, en ze gaan nog steeds liggen in de bochten.

• Cyberdemon
In ieder geval, ik ben heel vaak gevallen in de regen dus ik deed toch iets verkeerd.
Want voor ik die val kreeg ging het goed in de regen en bochten. Dus ik kan het niet anders verklaren dan dat ik mijn stuur verkeerd gebruikte na die val.
Maar dat is dus wat me een beetje tegenhoudt om terug op 2 wielen te rijden.

• Athome
Een SP is in de regen gewoon riskanter dan een gewone fiets. Omdat de snelheid normaal gesproken hoger ligt.
Alle tweewielers bestuur je onbewust op exact dezelfde manier. Zonder countersteering krijg je geen enkel tweewieler de hoek om.

Afgezien van dat. Fietst een SP inderdaad net zo als gewone fiets alleen is de fiets zelf ongeveer 10 kg zwaarder. Dat kan je soms merken afhankelijk van de geometrie van de fiets.

Het onderuit gaan in de regen is inderdaad vooral een kwestie van banden. Het profiel heeft daar maar beperkt invloed op. Het profiel is vooral bedoeld om de temperatuur in de banden te krijgen.

[Voor 19% gewijzigd door Athome op 05-10-2021 20:23]

• bjp
ik dacht dat het profiel (tekeningen op de band) en dus de groeven uitmaken i.v.m. water afvoeren.

• Athome
Uiteraard doet het wel wat voor de waterafvoer aangezien een volledige profielloze band veel minder grip biedt in de regen. Maar dat is meer bijzaak dan hoofdzaak

Het contactvlak van de band (van een tweewieler) en de weg is dermate klein dat de druk op het contactvlak dermate hoog is dat je in feite door het water heen drukt. Door het kleine contactvlak hoeft er ook maar heel weinig water afgevoerd te worden.

• zonnefreak
albert04 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:35:
Ik heb op dit moment de Stromer ST5 ABS voor een weekje te leen. Morgen ga ik proberen de ww route te fietsen.. Ik ben erg benieuwd hoe dat mij gaat bevallen.

Ik heb zojuist een stukje gefietst, met behoorlijk wind (op dit moment windkracht 4) Man, dat was wel erg intensief zeg. Hopelijk heb ik dat morgen niet of anders moet ik toch iets rustiger aan doen (Ging met vaartje 43/48 km/h). Ik heb hem zojuist op stand 3 en daarna op S (die wil ik zo min mogelijk gebruiken morgen) en op de zwaarste versnelling.. Dat doe ik morgen anders, denk ik. Het doel is dat ik binnen de 1.5 uur haal en niet bezweten op kantoor kom. Ik heb niet zo veel zin in dat ik de hele dag uitgeput ben en met trillende knieën aan het werk ben.

We zullen het morgen wel zien! :)
Wat zijn je ervaringen geworden? Ben er wel benieuwd naar.

• zonnefreak
Wie kan mij adviseren over het volgende probleem. Als ik met mijn speedpedelec over ongelijke tegels rij of dergelijke dat word dat altijd zo hard doorgegeven via het zadel. Nu heb ik wel eens een tijdje met een verende zadelpen gereden, maar deze heeft bij mij de eigenschap dat als je dan ergens in hebt gereden dat zit je weer op een net wat andere hoogte. Dit probeerde ik dan tijdens het fietsen dan wel op te lossen door even omhoog te gaan zodat hij weer een beetje omhoog kwam, maar dit is ook niet bevoordelijk voor mijn rug merk ik iedere keer.
Kortom wie heeft er goede adviezen voor mij. Ik zit er ook nog over te denken om iets bredere fietsbanden te gaan monteren, maar ik heb niet zoveel hoogte en breedte over van de spatborden. Ik kan hier maar een kleine winst mee behalen.

• albert04
  • Nu online
@zonnefreak Nou, waar zou ik beginnen... Het is voor mij een drama geworden, helaas…

Vrijdagochtend met vol enthousiasme op de Stromer ST5 gesprongen, in de nacht de accu volgeladen en met de volle bak ben ik gaan fietsen, begonnen op standje 3. In het begin kwam ik veel scholieren tegemoet, waardoor ik zo nu en dan een beetje moest afremmen. In ieder geval, ik moest er erg rekening mee houden vanwege de grote groepen die naar de stad moesten. Dat was gelukkig een klein stukje van ong. 6 – 8 km, daarna werd het rustiger en kon ik op volle vaart naar mijn werk.

Ik heb toen erg genoten van de rit (snelheid was ong. 44,5 – 46km/u), veel asfalt en (veel) rechte stukken met zo nu en dan een fietser (in meeste gevallen ook een ebike) Tot dat ik halverwege de route naar de inhoud van de accu keek. Accu was op dat moment 38% vol en daar schrok ik wel even van. Dus, op dat moment ben ik naar standje 2 gegaan, ik moest nog ong. 20km.

En nu komt het drama…

Ik moest nog 10km fietsen en toen viel de Stromer “uit”. Op dat moment 0% en moest trapmatig gaan fietsen… Dat is mijn toch zo slecht bevallen! Op dat moment is het erg zwaar om te fietsen, het gevoel dat er bij iedere trap je maakt de fiets afremt. En, dat met een ritje van 10km! Daarnaast ben ik op dat moment nog eens verkeerd gefietst, waardoor er 5km bij kwam. Uiteindelijk heb ik 15km trapmatig moeten fietsen!! Ik had niet verwacht dat de rit van 55km zo moeilijk moest zijn voor de Stromer. Ze geven zelf 60 tot 180km aan. Het weer en de omstandigheden waren zeer gunstig. Ik was ook niet zwaar beladen en ik ben ook niet zwaar (95kg)…

Bij aankomst op het kantoor, deed ik mijn rugzak af en mijn jas uit. Ik was kledder maar ook echt goed nat van het zweet! Dat had ik zelf niet eens door, haha.. Ik heb gewoon mijn normale kleding aan, dus een broek, hemd en een trui. Geen fietskleding. Ik wil namelijk gewoon ontspannen naar mijn werk kunnen fietsen, omdat ik mij niet wil omkleden en daar geen douche heb.

Ik ben toen niet terug naar huis gaan fietsen, maar heeft mijn collega naar huis gebracht (Ik kreeg ook nog eens migraine en dat krijg ik als er een combinatie is van stress en behoorlijke inspanning). Ik heb die dag ook niet kunnen werken, was te uitgeput en te last van migraine, dus was niet z’n mooie dag. De fiets heb ik later met de auto opgehaald en in de kofferbak geladen.

Het heeft mij toen besloten om niet (en nooit) meer met de SP naar mijn werk te gaan fietsen. Mocht er ooit een groter accu komen, dan zou ik het weer kunnen overwegen. Maar, nu en voorlopig even geen ebik/sp meer voor mijn woon-werk.

• zonnefreak
albert04 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:00:
@zonnefreak Nou, waar zou ik beginnen... Het is voor mij een drama geworden, helaas…

Het heeft mij toen besloten om niet (en nooit) meer met de SP naar mijn werk te gaan fietsen. Mocht er ooit een groter accu komen, dan zou ik het weer kunnen overwegen. Maar, nu en voorlopig even geen ebik/sp meer voor mijn woon-werk.
Oh dat is wel balen zeg. Zeker als je fiets dan ook nog eens leeg is.
Nou heb ik zelf geen stromer, maar een sparta met bosch performance speed eronder. Ik weet ook wel uit ervaring dat hoe harder je fiets hoe sneller je accu word leeg getrokken, zeker met de beresterke motor van de Stromer fietsen. Ik fiets zelf met een gemiddelde snelheid van ongeveer 30 a 32km per uur. Mijn reisafstand is 17 km enkele reis. Op 2 andere dagen werk ik verder weg van huis dan is de enkele reis ongeveer 40km. Ik zit ook er tegenaan te hikken om dit misschien ook met de speedpedelec te gaan doen. Ik moet dan wel een extra accu meenemen en onderweg een keertje wisselen. Maar goed deze kan ik dan ook op het werk wel opladen.
Ik zit alleen ook nog te vogelen met welke route ik dan het beste kan nemen. Ik kan natuurlijk google maps gebruiken en dan op fiets instellen. Maar ik heb op die manier echt veel te veel stoplichten. 17 stuks :(
Ik kan eventueel routeplanner gebruiken van de fietsersbond en dan op racefiets instellen.
Maar goed dat is nog even een uitzoekerij.

• BertV

BertV

Handgemaakt

55km met mijn Bosch & 1000Wh, dat zou ik wel halen met niet teveel wind tegen.
Maar allemaal op de begrensde top van 40km/u GPS en met "verplicht" meer eigen input.

Zonder ondersteuning wil je inderdaad echt niet op deze fietsen rijden, drama.

Levensbron Gelderland

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-01 15:17
@zonnefreak Het weer en de omstandigheden waren zeer gunstig. Ik was ook niet zwaar beladen en ik ben ook niet zwaar (95kg)…
Hangt misschien van je referentiekader af, ik ben 67 kg ;) Als je groter bent, vang je ook meer wind, dan zal die fiets met 45km/u redelijk wat vermogen moeten leveren (ik denk makkelijk 400W of meer), dan is je accu dus snel leeg helaas.

• Athome
@albert04 De 60 km die Stromer opgeeft is wel onder ideale omstandigheden. Dat geeft al aan jouw 55 km eigenlijk niet te doen is (wat ik eigenlijk ook wel verwacht had).
De 180 km is in stand 1 en bij snelheid die eerder onder 25 km/u ligt. Snelheid kost nu eenmaal energie

• Athome
Van Moof heeft de VanMoof V aangekondigd.
Maximaal 1kW motorvermorgen. Er zit dan ook een stevige motor in het voorwiel. Ik weet niet of je dat bij een Speedpedelec wel zou moeten willen.

• Renoir
  • Laatst online: 31-01 16:18
@albert04 he dat is wel balen. Nou moet ik zeggen dat 55 zonder zweten mij ook alleen op de fossiele brandstof tweewieler lukt. Ook met een normale fiets ben ik na 10 km te bezweet om op kantoor te kunnen zitten. Kan wel per persoon verschillen natuurlijk. Maar zou het ook met een st5 niet doen zonder douche

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Om een beetje een indruk te krijgen van het vermogen dat nodig is (veel sites geven verschillende berekeningen, dit komt van https://hpv.popol.eu/trapvermogen.html):
22 km/h ongeveer 108 watt (en dat doe je zelf, maar dat zal wel zweten zijn als je dat 40 km lang wil doen).
30 km/h ongeveer 274 watt (166 watt uit de motor)
35 km/h ongeveer 436 watt (328 watt uit de motor, een verdubbeling)
40 km/h ongeveer 650 watt (542 watt uit de motor, 3x zoveel als bij 30 km/h)
45 km/h ongeveer 926 watt (818 watt uit de motor, 5x zoveel als bij 30 km/h)

Je hebt echt heel veel vermogen nodig als je zo ver zo snel wil fietsen.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-01 15:17
Maasluip schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 08:59:
Om een beetje een indruk te krijgen van het vermogen dat nodig is (veel sites geven verschillende berekeningen, dit komt van https://hpv.popol.eu/trapvermogen.html):
22 km/h ongeveer 108 watt (en dat doe je zelf, maar dat zal wel zweten zijn als je dat 40 km lang wil doen).

sort of, je hebt veel energie nodig als je zover wilt fietsen, je hebt veel vermogen nodig als je zo hard wil fietsen ;)

Geeft ook wel weer aan wat aerodynamica en gewicht doen; op de racefiets rijd ik makkelijk gemiddeld boven de 30, met een vermogen rond de 200W ;)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@borft Ja, met een 2 kWh accu kom je natuurlijk verder :D
En het helpt niet dat speed-pedelecs in het algemeen gewone fietsen zijn. "Het is toch elektrisch, er is toch genoeg vermogen".
Nee. En vooral op die snelheden niet.

Maar ben ik misschien te voorzichtig en te ongevoelig voor marketingpraat dat ik, als ik die fiets zou kopen, iets heb van "laten we eerst kijken hoe het gaat op standje 1, laten we dan eens kijken hoe het gaat op standje 2, etc." En dat dan eerst met een rondje rond het huis te doen in plaats van direkt in het diepe te duiken en op standje 3 40 km naar het werk te gaan zonder te weten hoe de fiets zich echt gedraagt?

Open Source landkaart

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:29

Pazo

Mroaw?

Ik doe met mijn (tweedehands) Stromer ST1X met 900w accu circa 40km met een lading.
Maar dan fiets ik wel op de zwaarste / turbo stand, en ga ik bij ca 20% weer laden (Fiets heeft als nadeel om onder de 15% het vermogen drastisch te verlagen, dus leegfietsen tot een % of 3-4 is er niet bij). Fiets dan wel ca 40km per uur gedurende de rit. Wellicht dat ik met een lagere stand langer kan rijden, maar ach, kan laden op mijn werk heb de lader standaard in de fietstas zitten.

8080Wp op oost / west (Barneveld) • PVOutput
Het grote Enphase topicHaal meer uit je Envoy!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Vrijdagochtend met vol enthousiasme op de Stromer ST5 gesprongen, in de nacht de accu volgeladen en met de volle bak ben ik gaan fietsen, begonnen op standje 3. In het begin kwam ik veel scholieren tegemoet, waardoor ik zo nu en dan een beetje moest afremmen. In ieder geval, ik moest er erg rekening mee houden vanwege de grote groepen die naar de stad moesten. Dat was gelukkig een klein stukje van ong. 6 – 8 km, daarna werd het rustiger en kon ik op volle vaart naar mijn werk.

Ik heb toen erg genoten van de rit (snelheid was ong. 44,5 – 46km/u), veel asfalt en (veel) rechte stukken met zo nu en dan een fietser (in meeste gevallen ook een ebike) Tot dat ik halverwege de route naar de inhoud van de accu keek. Accu was op dat moment 38% vol en daar schrok ik wel even van. Dus, op dat moment ben ik naar standje 2 gegaan, ik moest nog ong. 20km.

En nu komt het drama…

Ik moest nog 10km fietsen en toen viel de Stromer “uit”. Op dat moment 0% en moest trapmatig gaan fietsen… Dat is mijn toch zo slecht bevallen! Op dat moment is het erg zwaar om te fietsen, het gevoel dat er bij iedere trap je maakt de fiets afremt. En, dat met een ritje van 10km! Daarnaast ben ik op dat moment nog eens verkeerd gefietst, waardoor er 5km bij kwam. Uiteindelijk heb ik 15km trapmatig moeten fietsen!! Ik had niet verwacht dat de rit van 55km zo moeilijk moest zijn voor de Stromer. Ze geven zelf 60 tot 180km aan. Het weer en de omstandigheden waren zeer gunstig. Ik was ook niet zwaar beladen en ik ben ook niet zwaar (95kg)…

Bij aankomst op het kantoor, deed ik mijn rugzak af en mijn jas uit. Ik was kledder maar ook echt goed nat van het zweet! Dat had ik zelf niet eens door, haha.. Ik heb gewoon mijn normale kleding aan, dus een broek, hemd en een trui. Geen fietskleding. Ik wil namelijk gewoon ontspannen naar mijn werk kunnen fietsen, omdat ik mij niet wil omkleden en daar geen douche heb.

Ik ben toen niet terug naar huis gaan fietsen, maar heeft mijn collega naar huis gebracht (Ik kreeg ook nog eens migraine en dat krijg ik als er een combinatie is van stress en behoorlijke inspanning). Ik heb die dag ook niet kunnen werken, was te uitgeput en te last van migraine, dus was niet z’n mooie dag. De fiets heb ik later met de auto opgehaald en in de kofferbak geladen.

Tja niet leuk zo'n ervaring maar ik denk dat het ook behoorlijk aan je setting ligt dat je zo snel leeg bent. Waarschijnlijk is de trapsensor heel gevoelig afgesteld waardoor je met weinig kracht al hard gaat, dan lever je zelf dus weinig vermogen en gaat je accu nog harder. Nu zou ik 55Km enkele reis ook niet echt aanraden voor de SP moet je het wel heel erg leuk vinden. Zelfs op een brommer is dat niet leuk om te doen. Persoonlijk denk ik dat de rond de 30 km liefst iets minder de mooiste afstand is. Je bent dan ook nog waarschijnlijk net zo snel als de auto.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Athome
Maasluip schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 08:59:

Heel mooi staatje. Na het lezen van al die getallen heb ik het gevoel dat er toch iets niet aan klopt. Om dit uit te leggen ga ik even terug naar mijn tienerjaren.
Ik reed destijds op een bromfiets. Bromfietsen mochten toen, net als nu, 45 km/u. Destijds kon het gebeuren dat je brommer op de rollerbank moest tijdens een controle. Toen was de regel dat een bromfiets niet meer dan 0.44 kW aan vermogen mag leveren.
Een bromfiets kan dus zelfstandig met 0.44 kW (440 Watt) 45 km/u rijden.
Volgens je staatje moet een SP 926 watt leveren om 45 km/u te kunnen halen. Dat is het dubbele van een bromfiets uit mijn tienerjaren.
Wat klopt er niet aan mijn vergelijking? Ik weet het zelf in ieder geval niet.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Er kloppen een paar dingen niet.
Om te beginnen mocht je vroeger 40 km/h met een bromfiets en het maximum vermogen was op 0,7 kW gezet. Dus dat klopt aardig. Maar de meeste bromfietsen (vooral de schakelbrommers) hadden echt wel wat meer vermogen. 1 kW in standaarduitvoering was helemaal niet vreemd.
En die rollerbank was geen fatsoenlijke vermogensmeting, dat was meer een schaalverdeling om een schaalverdeling te hebben.

Tegenwoordig mag een bromfiets trouwens 4,5 kW vermogen hebben.

Open Source landkaart

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-01 20:45
Laat ik ook eens mijn ervaringen delen in dit topic :)

Ik fiets sinds Juni dit jaar met een QWIC RD11 Speed (735w accu) ongeveer 27km enkel in ongeveer 45 minuten. Op deze route maak ik gebruik van de Greenport Bikeway, een snelfietsroute (https://www.greenportvenl...aarheid/greenport-bikeway). Mijn werk is in Venlo en heb twee stoplichten.

Over het algemeen fiets ik in stand 3/4 of 4/4 en kan ik relatief gemakkelijk aan de 43km/h komen. Als het harder waait moet ik moeite doen om hem boven de 40km/h te krijgen op stand 4/4. Met 27km fiets ik mijn accu tussen de 60-80% leeg, afhankelijk van de wind en temperatuur. Dit doe ik tot nu toe 3-4 per week, wat prima vol te houden is. Ik ben 1.86m en weeg ongeveer 73kg.

We hebben helaas geen douche op het werk. Ik trek een ventilerend sportshirt aan, een ventilerend sportvest, en een windblocker / regenjack met ritsen onder de oksels voor ventilatie. Als het warmer is dan een graad of 15 kan de windblokker uit. Ik merk nu, als het in de ochtend onder de 6 graden is, dat mijn handschoenen halverwege de rit wat kou doorlaten. Verder heb ik overschoenen en een regenbroek voor het slechte weer, maar ik kan ook met mijn vriendin carpoolen als het echt slecht is (lees: afgelopen donderdag, storm, takken op de weg, donker => gevaarlijk!).

(volledige review (engels) met foto's hier: https://www.marioverhaeg....rmance-rd11-speed-review/)

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13:47
ik ben aan het kijken naar een speed pedelec ipv een opgevoerde e-bike, die ik nu heb.
maar het opvoeren is niet zaligmakend...weleens storingen..en toch illegaal.

mijn oog valt op een stroper st2 of st3...maar de grote twijfel die ik daarover heb is dat een lekke band amper zelf te doen is..en een dealer vaak wat verder weg zit

op basis daarvan denk ik weer aan een middenmotor..
mijn wensen of eisen zijn eigenlijk wel onderhoudsarm en +40km, liefst nog 45km
ik fiets over de f15..mooi fietspad 16 km heen en 16 km terug dagelijks.

• bjp
wwwmarcel schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:11:
ik ben aan het kijken naar een speed pedelec ipv een opgevoerde e-bike, die ik nu heb.
maar het opvoeren is niet zaligmakend...weleens storingen..en toch illegaal.

mijn oog valt op een stroper st2 of st3...maar de grote twijfel die ik daarover heb is dat een lekke band amper zelf te doen is..en een dealer vaak wat verder weg zit

op basis daarvan denk ik weer aan een middenmotor..
mijn wensen of eisen zijn eigenlijk wel onderhoudsarm en +40km, liefst nog 45km
ik fiets over de f15..mooi fietspad 16 km heen en 16 km terug dagelijks.
Je kan ook Klever bekijken, daar heb je mss een goeie FM in de buurt? Anders R&M, ook degelijk, er zijn er nog andere. Trek bijvoorbeeld.

• wwwmarcel
klever ook mooi...maar dichtstbijzijnde is al snel 25km verderop

het lijkt me wel handig dat ik bij problemen, makkelijk mijn fiets ergens kan brengen...dan kan ik niet zo maar naar een willekeurige FM

overigens zag ik bij Stromer een pechhulp het 1e jaar...ik kon niet vinden wat die zou kosten in het 2-3-4e jaar

• Bever
wwwmarcel schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:32:
klever ook mooi...maar dichtstbijzijnde is al snel 25km verderop

het lijkt me wel handig dat ik bij problemen, makkelijk mijn fiets ergens kan brengen...dan kan ik niet zo maar naar een willekeurige FM

overigens zag ik bij Stromer een pechhulp het 1e jaar...ik kon niet vinden wat die zou kosten in het 2-3-4e jaar
Je kunt ook bijvoorbeeld bij Allianz een verzekering nemen voor pechhulp + diefstal / schade. Ik heb dat zelf voor 3 jaar gedaan, kost zo'n 250 euro (voor 3 jaar).
Daarnaast moet je nog wel een aparte WA verzekering nemen, dat zit hier niet bij in.

Verder zou ik de keuze voor een naaf-motor toch overwegen als je graag de 45km/h wilt halen. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ze zeggen dat je deze snelheid met een middenmotor moeilijker haalt.

• Athome
R&M levert hele mooie SP's die echt goed fietsen. Met de Nevo 3 levert R&M een SP waarbij je behoorlijk rechtop zit. Dat is best wel uniek. De meeste SP hebben gebogen zithouding.

Een middenmotor wil echt wel goed onder een SP. Maar dan moet 45 km/u geen harde eis zijn, meer in trant van: "Het hoeft niet maar het is wel makkelijk dat het kan"
Met de middenmotor is een snelheid van net onder 40 km/u gewoon goed te doen. Bij geen wind of wat wind mee is 45 km/u ook niet vreemd over een langere afstand. Er moet dan wel ongeveer constant 200 watt eigen input geleverd worden. Dan kan over een langere afstand toch wel vermoeiend zijn (afhankelijk van je conditie).
Ik ben in ieder geval zeer tevreden over de prestaties van de Bosch Gen4 Speedline motor (CX variant).

• wwwmarcel
Oké bedankt…

Wat is eigenlijk de beste /sterkste middenmoter?
Is dat de bosch gen4 cx?

• Foxhill
  • Laatst online: 31-01 06:12
wwwmarcel schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:28:
Oké bedankt…

Wat is eigenlijk de beste /sterkste middenmoter?
Is dat de bosch gen4 cx?
Panasonic GX Ultimate is met 90Nm sterker. Vind je bijvoorbeeld bij Flyer. Bosch en Panasonic ondersteunen wat verschillend. Dat zou je het beste zelf even kunnen proberen.

• h1ttent1t
Laat je vooral niet leiden door de cijfertjes zoals hogere Nm. Ga gewoon testrijden!

• Athome
90 Nm is op papier sterker dan de 85 Nm van Bosch.
De Bosch Performance Speed is gebaseerd op de CX Gen4 motor en van deze motor is bekend dat dit een zeer fanatieke middenmotor is die andere, op papier, sterkere motoren meestal achter zich laat.

Ik heb zelf de Bosch middenmotor en rijd meestal in stand Toer met een gangetje van net boven 30 km/u. Dat is voor mij prima omdat ik vooral rustig stadsverkeer en industrieterrein heb. En voldoet ook volledig aan reden waarom ik een SP gekocht hebt.
Als ik een keer voor stand Turbo kies (zoals gisterenmiddag), merk ik direct dat motor er stevig aan begint te trekken en moet ik echt doorschakelen naar een hogere versnelling om de performance van motor te kunnen benutten. 40 km/u per uur is dan ineens niet zo'n probleem meer. 45 km/u toch wat lastiger. Vanaf 42/43 km/u lijkt de motor het afbouwen van de ondersteuning al in te hebben gezet. Je merkt in iedere geval dat de weerstand naar 45 km/u groter begint te worden.

Wat ik aan de Bosch Gen4 middenmotor heel erg merk is dat deze ECHT trapondersteuning biedt. Het reageert dus heel goed op je eigen input. Naafmotoren volgen duidelijk meer een programma.
Daarnaast dat de software erg op snelheid geschreven is. Onder de 25 km/u vind ik de motor het niet beter doen dan een gewone e-bike Bosch middenmotor. Ondanks dat de motor voor langere tijd toch meer vermogen kan en mag leveren.

Dat maakt de motor toch veelzijdiger. Je kan met deze motor ook heel prettig lekker met 20 km/u een toertochtje fietsen. Dat zal ik met een Stromer niet gauw gaan doen. Die hebben meer een drive om snelheid op te bouwen.

[Voor 6% gewijzigd door Athome op 05-11-2021 10:22]

Pagina: 1 ... 12 ... 20 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee