Het grote Speed Pedelec topic.

Pagina: 1 ... 13 ... 38 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:39

BertV

Handgemaakt

Athome schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:19:
Je kan met deze motor ook heel prettig lekker met 20 km/u een toertochtje fietsen. Dat zal ik met een Stromer niet gauw gaan doen. Die hebben meer een drive om snelheid op te bouwen.
Precies mijn ervaring.
Een gedeelte van mij woon-werk route loopt via een half verhard fietspad in het bos.
(feitelijk verboden voor sp's)

Op een leen-ST1X Stromer ging dat -te makkelijk en -te snel.
Voor mijn gevoel kon ik het niet maken

Op mijn eigen Bosch moet ik zoveel eigen input geven dat ik daar zonder schuldgevoel fiets.

Op een rare manier het voordeel en het nadeel van een Bosch fiets.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-07 20:56
Athome schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:19:
90 Nm is op papier sterker dan de 85 Nm van Bosch.
De Bosch Performance Speed is gebaseerd op de CX Gen4 motor en van deze motor is bekend dat dit een zeer fanatieke middenmotor is die andere, op papier, sterkere motoren meestal achter zich laat.
Heb je ze naast elkaar geprobeerd? De GX Ultimate is sterker, soepeler, stiller. Dat gezegd hebbende, hoewel de meeste klanten die ik beide naast elkaar laat proberen de Panasonic lekkerder vinden zijn er ook mensen met voorkeur voor de Bosch rij-eigenschappen. Dus mensen moeten zelf proberen, of er gewoon eentje pakken omdat ze allebei top zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:07

Pazo

Mroaw?

Heeft er iemand ervaring met knipperlichten / richtingaanwijzers op zijn fiets? En dan alleen achter, of ook voor? Ik zit te denken om dit aan te gaan schaffen. Vind het niet zo fijn om met hoge snelheid mijn hand uit te moeten steken, ook omdat je dan vaak al half in de bocht zit.

Zit een beetje te kijken op Bol en er zijn best wel wat setjes te vinden met uiteen lopende prijzen. Wil wel iets goeds hebben. Betaal liever een paar tientjes meer voor goed spul dan dat ik er later achter kom dat het niet zo fijn werkt.

Vind deze er bijvoorbeeld wel stoer uit zien:

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/xo825Ng8rvJ3/pg5p09m/1133x1200.jpg

https://www.bol.com/nl/nl...9GuQ.2_16.18.ProductImage

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Natuurlijk niet waar het om gaat, die bel heb ik, rotding wil je niet eens cadeau krijgen.

De "Knog Oi" op mijn Cube-sportfiets werkt wel goed.

Ik heb geen ervaring met die knipperlichten.
Omdat ik er toch al niet vanuit ga dat automobilisten mijn snelheid goed inschatten ligt mijn snelheid in die situaties niet ver boven normale fietssnelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Nee die bel interesseert mij ook niet, heb er toch al een naast de toeter :)

Deze heeft ook nog lasers die op de grond schijnen naast de fiets, om zo hopelijk ook wat meer ruimte te krijgen van automobilisten. De ervaringen zijn wel goed die ik lees.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Pazo schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:57:
Nee die bel interesseert mij ook niet, heb er toch al een naast de toeter :)

Deze heeft ook nog lasers die op de grond schijnen naast de fiets, om zo hopelijk ook wat meer ruimte te krijgen van automobilisten. De ervaringen zijn wel goed die ik lees.
Kijk uit dat je niet van de weg gehaald wordt vanwege niet toegestane verlichting.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

@BertV is toch eigenlijk een soort functie zoals dat V-licht van Batavus?

Afbeeldingslocatie: https://batavus.dk/sites/default/files/styles/billede_tekst_modul/public/batavus-v-light-02.jpg

Dan geen V-vorm waarschijnlijk, maar lijkt me toch wel gewoon mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renoir
  • Laatst online: 09:49
Pazo schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:28:
Heeft er iemand ervaring met knipperlichten / richtingaanwijzers op zijn fiets?
Geen ervaring maar zou ze best willen. Maar, bij het voorbeeld dat je aandraagt zitten de lampen zo dicht op elkaar dat ik me afvraag of een automobilist wel verschil ziet? Zou ze dan toch liever naast de fiets hebben, zoals een motor ze ook uit heeft steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Renoir schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:16:
[...]

Geen ervaring maar zou ze best willen. Maar, bij het voorbeeld dat je aandraagt zitten de lampen zo dicht op elkaar dat ik me afvraag of een automobilist wel verschil ziet? Zou ze dan toch liever naast de fiets hebben, zoals een motor ze ook uit heeft steken.
Het is wel led dus ik neem aan dat het wel fel genoeg is. En het heeft nut als de auto's redelijk dicht bij je in de buurt zijn, als ze verder weg zijn maakt het toch niet voor ze uit dat je afslaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Pazo schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:10:
@BertV is toch eigenlijk een soort functie zoals dat V-licht van Batavus?

[Afbeelding]

Dan geen V-vorm waarschijnlijk, maar lijkt me toch wel gewoon mogen.
Dit schijnt naar achteren, niet naar de zijkant oid, dat lijkt wel te mogen inderdaad.
(batavus doet dat anders niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:49
Vergeet niet dat een speed-pedelec aan keuringsnormen moet voldoen. Waarschijnlijk is deze aanpassing al niet conform de norm. Er mogen eigenlijk alleen originele onderdelen gemonteerd worden op veel vlakken. (zelfs de aanpassing van het cadans door andere cassette mag eigenlijk niet kwam ik laatst achter, daar deze tandverhouding expliciet vernoemd word in de typegoedkeuring).

Je fiets moet voldoen aan de typegoedkeuring. Indien hier iets op afwijkt wat in de typegoedkeuring is genoemd kan de fiets afgekeurd worden (of terug naar de RDW voor een herkeuring na herstel)

Maar, ik ben ook wel voor richtingaanwijzers op de fiets. Ik denk dat het tinkers worden, deze zet je in het stuur waar normaal dopjes zitten.

Overigens snap ik niet dat een knipperlicht nog niet verplicht is op de speed-pedelec en op de scooter/brommer wel? Want inderdaad, de bocht om met uitgestoken hand (laat staan voldoende geremd te hebben voordat je de bocht inzet) is niet te doen met 1 hand aan het stuur.

Overigens is de mijne ook niet meer conform typegoedkeuring. Ik heb de claxon om zeep moeten helpen omdat deze bleef hangen in de regen >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

@Ferrox1 Mjah, ik denk dat dit wel gedoogd worden door de politie. Ik denk dat die het alleen maar toejuichen als er goede / extra degelijke verlichting op de fiets zit. Als automobilist zou ik het ook fijn vinden. Zeker nu ik in het donker van en naar huis moet.

Ik zag trouwens al een wat ouder artikel, van 2017, dat er toen al gepleit werd om richtingaanwijzers op SP's te verplichten. Daarin staat ook dat richtingaanwijzers sinds 2010 wettelijk zijn toegestaan op fietsen.
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20170919_00046622

Anyway, ik heb het eerder genoemde setje zojuist besteld, eens kijken of het wat is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:52

bjp

een collega heeft knipperlichten op zijn helm, met een paar knoppen op het stuur om aan te sturen.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Ik heb vandaag het achterlicht unit met richtingaanwijzers ontvangen. De unit is kleiner dan ik verwachtte, maar eigenlijk is dat goed want nu past deze mooi onder het zadel en steekt het niet uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PP5qEXPyhOdKWBSrd4CjIVDMvks=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JSKu44xofgYtXwdhKPNBkPRv.jpg?f=user_large

Heb nu alleen nog foto's in het licht gemaakt, dus niet heel goed te zien, maar de ledverlichting is super fel, haast nog feller dan het achterlicht van de fiets zelf heb ik het idee. De grondlasers kan ik niet gebruiken, want die schijnen op de fietstassen (had ik al verwacht).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Yx8yiEGRu2yTEX_bOTlkZeUPeI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LU5xAdZ2aMh7SZwFOP67gdUZ.jpg?f=user_large

Op het stuur heb ik een beetje moet schuiven met alles wat ik erop heb zitten. Ik wil de unit om de lichten te bedienen natuurlijk zo dicht mogelijk bij mijn hand hebben. Daarom heb ik de toeter verder naar rechts verplaatst. Die gebruik ik eigenlijk bijna nooit; de bel gebruik ik veel vaker voor andere fietsers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ffttyNv1UHMZ_Mn94vYt_kulWyM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JyYizCsepFTrjVvHqeq5c0RD.jpg?f=user_large

Op deze manier kan ik de unit met mijn duim bedienen terwijl ik dus mijn hand nog aan het stuur kan houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liu-FvAbD3qdiVXztqsgG9iHSm0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xB1PcE4ITRM9VdCj2MNYTydY.jpg?f=user_large

Wat ik wel merkte bij het testen, is dat als je de richtingaanwijzer weer uit wilt zetten, dat je dan 2x moeten drukken. De eerste keer is kennelijk om contact te maken met unit, en de tweede keer om het uit te zetten ofzo. Dat is wel een beetje gek. En je kunt zover ik heb kunnen ontdekken op de unit aan het stuur dus niet zien of je richtingaanwijzer nog aan staat. Volgens de handleiding dat ie sowieso na 1 minuut knipperen uit. Dit zal in de praktijk dus een beetje opletten worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9iJvyQoDssSR7IiYZ7oOYI35GFw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WuFedvehstBsUMAO4EU7JzNl.jpg?f=user_large

En dan nog even een gifje van de richtingaanwijzer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/af9NGW5p1eaJbXrb2YLumBpM32k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/HdQNykvjyanjGxH9kC09NCbX.gif?f=user_large

Wat mij dus opviel en ook nergens vermeld stond, is dat het rode licht dus ook mee doet met het knipperlicht.

Maandagochtend maar eens in het donker bekijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02:25
Pazo schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:28:
Heeft er iemand ervaring met knipperlichten / richtingaanwijzers op zijn fiets? En dan alleen achter, of ook voor? Ik zit te denken om dit aan te gaan schaffen. Vind het niet zo fijn om met hoge snelheid mijn hand uit te moeten steken, ook omdat je dan vaak al half in de bocht zit.

Zit een beetje te kijken op Bol en er zijn best wel wat setjes te vinden met uiteen lopende prijzen. Wil wel iets goeds hebben. Betaal liever een paar tientjes meer voor goed spul dan dat ik er later achter kom dat het niet zo fijn werkt.

Vind deze er bijvoorbeeld wel stoer uit zien:

[Afbeelding]

https://www.bol.com/nl/nl...9GuQ.2_16.18.ProductImage
Op het Stromer forum zijn er mensen met knipperlichten in de handgrepen (dus aan het stuur) mij lijkt het fijn ze in elk geval voor te hebben... Ik zie altijd dat auto's voor me stoppen als ik over de rotonde rijd, terwijl ik rechtdoor ga - maar dus aan het versnellen ben en dan laat ik mn stuur niet los :9 (Ikzelf rijd een Stromer ST2 uit 2015, gekocht vorig jaar met 950km op de teller, inmiddels sta ik op 115xxkm, dus al aardig wat bijgeklokt!) ;)

Heb overigens ook nog een Sparta Ion E-speed, voor iedereen die vlakke routes heeft en de achterwielmotor fantastisch vindt (I'm a fan, in omgeving Arnhem zijn veel heuvels en dan doe je goud voor je remblokken) :*)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
wwwmarcel schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:11:
ik ben aan het kijken naar een speed pedelec ipv een opgevoerde e-bike, die ik nu heb.
maar het opvoeren is niet zaligmakend...weleens storingen..en toch illegaal.

mijn oog valt op een stroper st2 of st3...maar de grote twijfel die ik daarover heb is dat een lekke band amper zelf te doen is..en een dealer vaak wat verder weg zit

op basis daarvan denk ik weer aan een middenmotor..
mijn wensen of eisen zijn eigenlijk wel onderhoudsarm en +40km, liefst nog 45km
ik fiets over de f15..mooi fietspad 16 km heen en 16 km terug dagelijks.
Ik weet niet of je je beslissing al gemaakt hebt, maar een lekke band bij een Stromer maken is geen enkel probleem.

Bij Sparta wel (ik heb de Ion E-speed) - daar wil de dealer hem kalibreren.

In het geval van de Stromer? Je zet hem op z'n kop, of hangt hem op, 1 bout van het achterwiel los, motorkabel los, binnenband eruit, plakken (uiteraard je bron van lekkage verwijderen) - monteren en vervolgens je wiel op 20Nm (of 28Nm, afhankelijk van het model) aantrekken. Geen enkel probleem!

Kalibreren kan je zelf door even in het instellingenmenu te gaan. Super simpel! Laatst kwam ik toevallig met een lekke band thuis. Ik had het niet gemerkt, maar hij was dus thuis pas echt 'bijna leeg' - geplakt en vervolgens nog 1.5 week gereden met dat 'niet op het juist aangetrokken moment achterwiel'. Kan je prima mee rijden, alleen haal je net niet de topsnelheid. Op m'n werk even de momentsleutel gepakt en hij ging weer als vanouds! Ik kan hem aanraden! (zelf heb ik een "oud" model Stromer ST2) 8)

En qua actieradius; ik heb een ST2 met een 6 jaar oude 814Wh accu, ik doe ca. 45-50% op 28km enkele reis. Ik laad hem echter wel na elke rit op! (da's het beste voor het behoud van de accu, maar als je retour wilt zonder laden - zeker doen!). Wel met de noot overigens, dat ik veel in stand 2 rijd (hij heeft 3 standen) ik heb stand 2 dusdanig ingesteld dat ik wat minder koppel heb, maar wel hoge snelheid. Dus je moet zelf wat harder werken. In de praktijk betekent dat voor mij dat ik altijd 42-43kmh 'cruise'! :)

[ Voor 13% gewijzigd door barta123 op 14-11-2021 01:32 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Dennis Bennik schreef op zondag 12 september 2021 @ 14:29:
[...]

Redenen om het wel te doen, in mijn geval met 30km ww enkele reis en recreatief:

- Geen files
- Twee keer per dag 45 minuten lichaamsbeweging, zo intensief als ik zelf wil (naar het werk een beetje rustig aan om niet bezweet aan te komen, naar huis lekker helemaal leeg rijden)
- Fris als een hoentje aan komen op het werk
- De werkdag er weer af gefietst voordat ik thuis kom
- Fietsen is leuk
- De omgeving is mooi
- Milieuvriendelijker (hoewel ik zo mijn twijfels heb bij de ecologische footprint van speed pedelecs, en dan vooral de Li Ion accu)

PS: deze getallen baseer ik op mijn kennis als chemisch technoloog. Als je bronnen wilt zien, kan ik ze gerust geven :9
Redenen om het niet te doen:

- Verplicht op de rijbaan binnen de bebouwde kom, helmplicht (hoewel dat laatste alleen maar een hele gezonde verplichting vind)
- Je houdt niet van lichaamsbeweging
- Je verwart een fiets met een auto en/of meent dat een fiets de auto 100% kan vervangen, qua afstand, belading etc.
- Relatief hoge aanschafprijs (al heb je ze 'al' vanaf 3.000 euro. Zie b.v. ook: https://www.speedpedelecr...viewtopic.php?f=47&t=4331)
- Vrij nieuwe techniek dus nog niet probleemvrij
Ik heb hier nog een mooie voor, qua milieu zit je met een speed-pedelec altijd goed. (al wil ik wel een goed repareerbaar apparaat)

Een lithium-ion accu kost ongeveer 70-140kg CO2eq per kWh 'opslag vermogen' om te produceren. Ik heb met de mijne in 10000km ten opzichte van een benzine auto die 1 op 16 rijdt al ca. 1500kg CO2 niet uitgestoten. Ik heb in deze afstand 100kWh verbruikt, dat zou met grijze stroom iets van 50kg CO2 zijn. (maar ik heb 'groene stroom' :) ). Anderzijds; het is 97% minder uitstoot, dus who cares! :o

Een Speed pedelec doet ongeveer 10Wh/km. Iets van 1kWh/100km, heb ik. Een benzine auto die 1op 16 rijdt doet iets van 54kWh/100km. Ook daar is de uitkomst dus simpel. Dus lekker genieten!

Overigens; mijn fiets was reeds 5 jaar oud bij aankoop (Stromer ST2), met 950km op de teller. Inmiddels zit ik op ruim 11000km, en mn accucapaciteit is naar verluidt nog boven de 90% van het origineel. dus die kan nog wel even door! :o :*)

[ Voor 35% gewijzigd door barta123 op 14-11-2021 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37
barta123 schreef op zondag 14 november 2021 @ 01:30:
[...]

Ik weet niet of je je beslissing al gemaakt hebt, maar een lekke band bij een Stromer maken is geen enkel probleem.

Bij Sparta wel (ik heb de Ion E-speed) - daar wil de dealer hem kalibreren.

In het geval van de Stromer? Je zet hem op z'n kop, of hangt hem op, 1 bout van het achterwiel los, motorkabel los, binnenband eruit, plakken (uiteraard je bron van lekkage verwijderen) - monteren en vervolgens je wiel op 20Nm (of 28Nm, afhankelijk van het model) aantrekken. Geen enkel probleem!

Kalibreren kan je zelf door even in het instellingenmenu te gaan. Super simpel! Laatst kwam ik toevallig met een lekke band thuis. Ik had het niet gemerkt, maar hij was dus thuis pas echt 'bijna leeg' - geplakt en vervolgens nog 1.5 week gereden met dat 'niet op het juist aangetrokken moment achterwiel'. Kan je prima mee rijden, alleen haal je net niet de topsnelheid. Op m'n werk even de momentsleutel gepakt en hij ging weer als vanouds! Ik kan hem aanraden! (zelf heb ik een "oud" model Stromer ST2) 8)

En qua actieradius; ik heb een ST2 met een 6 jaar oude 814Wh accu, ik doe ca. 45-50% op 28km enkele reis. Ik laad hem echter wel na elke rit op! (da's het beste voor het behoud van de accu, maar als je retour wilt zonder laden - zeker doen!). Wel met de noot overigens, dat ik veel in stand 2 rijd (hij heeft 3 standen) ik heb stand 2 dusdanig ingesteld dat ik wat minder koppel heb, maar wel hoge snelheid. Dus je moet zelf wat harder werken. In de praktijk betekent dat voor mij dat ik altijd 42-43kmh 'cruise'! :)
thanks! klinkt goed...ik heb nog geen keuze gemaakt...wellicht wil ik wachten...sparen tot de st2 met pinion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 16:02
wwwmarcel schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:37:
[...]
sparen tot de st2 met pinion
Of een Klever X Speed Pinion? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h1ttent1t
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:19
[...]

thanks! klinkt goed...ik heb nog geen keuze gemaakt...wellicht wil ik wachten...sparen tot de st2 met pinion
Bestaat (nog) niet. Je hebt de ST2 met Sturmey Archer-hub en je hebt volgend jaar de ST3 met Pinion-optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37
sorry ik bedoelde st3...
hoewel een klever ook tot de mogelijkheden behoort..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
[...]

Hele goeie! die lijkt me ook mooi. Alleen wel aan de prijs.. Ik heb voor de mijne ca. 4000 betaald -950km op de teller-, maar voor een nieuwe ST3 met Pinion 9 versnelling betaal ik zo 8500 euro (ik wil wel een bodyfloat zadelpen - dat zou eigenlijk standaard mogen zijn :*) )

Ik weet overigens niet wat voor route je hebt, maar mijn voorkeur zou altijd de achterwielmotor hebben. Veel natuurlijkere vorm van ondersteuning (een middenmotor gaf mij altijd een 'vaag' gevoel). Bij een achterwielmotor voelt het alsof je in je rug geduwd wordt.

Plus, standaard remt de Stromer op de achterwielmotor, zodra je harder remt gebruik je de blokjes, ik heb in 11000km amper wat van mn blokken af gesleten! :9 (en je krijgt er extra actieradius van) - ik had er in elk geval (Arnhem-Noord) veel profijt van, met de heuvels! :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:31
Ik zag net dit artikel. Dat raakt denk ik ook de Amsterdamse SP-rijders onder ons, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 19:47
barta123 schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:00:
[...]

Ik weet overigens niet wat voor route je hebt, maar mijn voorkeur zou altijd de achterwielmotor hebben. Veel natuurlijkere vorm van ondersteuning (een middenmotor gaf mij altijd een 'vaag' gevoel). Bij een achterwielmotor voelt het alsof je in je rug geduwd wordt.
Hoe de ondersteuning ervaart, is geen discussie over te voeren. Je ervaart het immers op een bepaalde manier. Dat zorgt ervoor dat je bepaalde keuzes maakt. Helemaal goed. Ook vooral blijven doen.

Waar je wel over discussiëren kan, is wat natuurlijke ondersteuning inhoudt.
Dan kom je toch echt op de middenmotor uit. De middenmotor versterkt het gedrag van je eigen benen. Deze is niet vloeiend en daardoor voelt de ondersteuning ook niet vloeiend aan. Een naaf motor volgt een eigen programma gevoed door beperktere input dan een middenmotor (minder sensoren). Hierdoor voelt de naafmotor vloeiender aan maar het is minder natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

StarC schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:58:
Ik zag net dit artikel. Dat raakt denk ik ook de Amsterdamse SP-rijders onder ons, of niet?
Nee, want als SP rijder heb je een geel kenteken en moet je binnen de bebouwde kom sowieso op de rijbaan. Het artikel gaat over snorfietsers met een blauw kenteken. Die horen normaal op het fietspad, maar ze hebben dus o.a. in Amsterdam een soort proef lopen dat snorfietsers op de rijbaan moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

Athome schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:54:
[...]

Hoe de ondersteuning ervaart, is geen discussie over te voeren. Je ervaart het immers op een bepaalde manier. Dat zorgt ervoor dat je bepaalde keuzes maakt. Helemaal goed. Ook vooral blijven doen.

Waar je wel over discussiëren kan, is wat natuurlijke ondersteuning inhoudt.
Dan kom je toch echt op de middenmotor uit. De middenmotor versterkt het gedrag van je eigen benen. Deze is niet vloeiend en daardoor voelt de ondersteuning ook niet vloeiend aan. Een naaf motor volgt een eigen programma gevoed door beperktere input dan een middenmotor (minder sensoren). Hierdoor voelt de naafmotor vloeiender aan maar het is minder natuurlijk.
dan snap ik niet... ze gebruiken allebei sensoren, en doen er dan iets mee (motor sturen).

een koppelsensor is wat een naaf motor gebruikt. Je kan dus heel veel koppelmetingen doen, wat ook de kracht is dat je met je benen doet. Wat gebruikt een middenmotor?

Door net de motor *niet* direct op je trappers te hangen, kan je dus wel een vloeiender aanpak gebruiken.

[ Voor 50% gewijzigd door bjp op 15-11-2021 20:02 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Ik heb vanochtend voor het eerst gereden met de achterlichtunit met richtingaanwijzer. Ook de grondlasers werken toch wel deels. Heb wel een deel op mijn fietstassen schijnen, maar ook een deel op de grond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/6pEIABsP1yJD2YGmQr6MLPdE.jpg

Nu is het op beeld wat lastiger te zien omdat de camera van mijn telefoon lastig kan omgaan met donker en fel licht, maar ook met het oog valt het knipperlicht zelf minder op, omdat het rode achterlicht dus 'mee doet' met richting aangeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/G1O6Mss21tIOUdyf2ksTK63x.gif

Grootste nadeel is dat je op het bedieningsunit niet kunt zien of je richtingaanwijzer aan staat. In het donker is dat niet zo'n probleem want een korte blink naar achter en je ziet het meteen reflecteren (maar ideaal is dat natuurlijk niet), maar als het licht is denk ik dat je het niet ziet. Dat vind ik wel een nadeel. Ik ga er de komende weken maar eens ervaring mee op doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renoir
Pazo schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:09:

Grootste nadeel is dat je op het bedieningsunit niet kunt zien of je richtingaanwijzer aan staat. In het donker is dat niet zo'n probleem want een korte blink naar achter en je ziet het meteen reflecteren (maar ideaal is dat natuurlijk niet), maar als het licht is denk ik dat je het niet ziet. Dat vind ik wel een nadeel. Ik ga er de komende weken maar eens ervaring mee op doen.
Dat verbaasd me echt heel erg. Dit is handig op drukkere stukken, juist daar waar je duidelijk wilt maken dat je gaat afslaan. Moet je daarna bezig zijn met je richtingaanwijzer en dus niet met de ogen op de weg. Met ook dus een lans dat je richtingaanwijzer aan staat terwijl je het niet doorhebt wat helemaal gevaarlijke situaties kan veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
bjp schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:02:
[...]

dan snap ik niet... ze gebruiken allebei sensoren, en doen er dan iets mee (motor sturen).

een koppelsensor is wat een naaf motor gebruikt. Je kan dus heel veel koppelmetingen doen, wat ook de kracht is dat je met je benen doet. Wat gebruikt een middenmotor?

Door net de motor *niet* direct op je trappers te hangen, kan je dus wel een vloeiender aanpak gebruiken.
Een naafmotor gebruikt doorgaans alleen een rotatiesensor (eigenlijk alleen bij E-bikes) of alleen een kracht/koppelsensor.
Een rotatiesensor kijkt alleen maar of de trappers rond gaan en gaat verder zijn eigen gang .
Bij een kracht/koppelsensor wordt gemeten hoeveel kracht je levert en past daar de ondersteuning op aan. De software weet alleen niet waarom je juist weinig of veel kracht levert. Het gaat daarom in mindere mate ook zijn eigen gang.
Merkbaar voordeel van deze methodes is dat de ondersteuning mooi geleidelijk is.

Middenmotor gebruiken doorgaans beide sensoren. Afhankelijk van de motor liggen de hoeveelheid metingen /sec ook hoger dan de sensoren van een naafmotor. Door deze beide sensoren kan veel preciezer bepaalt worden hoeveel ondersteuning er gegeven moet worden. Als je een fiets zonder ondersteuning gebruikt doe je namelijk precies het zelfde. Je kiest zelf de cadans en kracht op pedalen die het best bij de situatie past.
Door gebruik te maken van beide sensoren kan de software veel beter herkennen dat je bijv. tegen een helling op fietst en daardoor een betere ondersteuning kan bieden.
Nadeel is dat de ondersteuning wat stoterig aanvoelt. Wat wederom niet vreemd is, je fietsgedrag op een gewone fiets is ook stoterig. Wat niet anders kan met 2 trappers/benen.

Bij een naafmotor wordt de ondersteuning na de versnellingen toegevoegd. Dat betekent dus dat de keuze van de versnelling weinig effect heeft op de ondersteuning.
Bij een middenmotor wordt de ondersteuning voor de versnellingen toegevoegd. Dat betekent dat bij iedere keer schakelen de ondersteuning ook weer opnieuw wordt opgebouwd. Precies zoals je dit op een gewone fiets ook doet. De elektromotor van de middenmotor kan in feite dus altijd in het ideale gebied gehouden worden, Oververhitting vind dan ook in principe niet plaats.

Bij heuvel op fietsen kan je bij een middenmotor dus maximale ondersteuning krijgen door je cadans, kracht en versnelling juist te kiezen, precies zoals je het bij een normale fiets ook zou doen.

Fietsen met naafmotoren moeten eerst een bepaalde snelheid hebben om een merkbare ondersteuning te krijgen.
Daarnaast wordt de ondersteuning steeds fanatieker naarmate de snelheid hoger wordt. Dus heuvelop fietsen (wat normaal gesproken met een beperkte snelheid gaat) is een naafmotor in het nadeel. Een naafmotor kan in extreme gevallen (tijdelijk) oververhit raken bij steile hellingen. Hierdoor stopt de ondersteuning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

je kan beide sensoren gebruiken voor beide type motoren.

Dus kortom aan de motor weet je niet wat er in zit van sensoren.

Als er een koppelsensor gebruikt wordt, maakt niet uit welke motor het is (naaf of midden), ga je ook geen ondersteuning hebben tijdens het schakelen. Dus kortom dat is even natuurlijk...

'Natuurlijk' ligt dus aan de sensor (en bijhorende regeltechniek), niet aan de plaats van de motor.

heb je een "domme" sensor dat gewoon meet hoe snel je trapt (niet hoe hard je trapt, gewoon toerental), dan heb je een 'onnatuurlijke' ondersteuning, zowel voor midden als naafmotor.

Overhitting kunnen ze allemaal last van hebben trouwens... Het is wel een feit dat het iets gemakkelijker kan bij lang bergop met een middenmotor (zie uitleg hieronder).

Wat anders is bij een naafmotor tegenover een middenmotor, is idd het bereik in toerental dat de motor moet hebben. Door voor de schakelingen te zitten, heeft de middenmotor minder bereik nodig, en kan dus in theorie wat efficiënter de berg op rijden. Het koppel van een elektrische motor ligt vrij vast (dus toerental maakt niet uit), de kracht is dan lineair met het toerental (koppel x toerental = kracht). Resultaat: grote stroom bij een naafmotor bij laag toerental (maar ook bij een lagere spanning), waardoor iets meer verlies. Wel een veel lager toerental, waardoor ook veel stiller.
Anders bekeken heb je ook geen verlies door de ketting bij een naafmotor, minder slijtage aan je ketting/schakelingen, en kan je ook nog regeneratief remmen (je naaf draait altijd, niet je ketting en pedalen). Het is dus een keuze dat je kan maken, met voor en nadelen voor elk. Middenmotor heeft dus ook goedkopere elektronica nodig (minder bereik in stromen/spanningen), minder magneten (hoger toerental), dunnere draden, ...

Een middenmotor is dus normaal gezien veel goedkoper. Met dat er ook 1 grote partij is (Bosch) zou je ook verwachten dat de grote getallen het per stuk goedkoper zou maken.

Naafmotor is, inclusief bijhorende elektronica, duurder en zwaarder. Vaak ook groter, waardoor overhitting minder een probleem zou kunnen zijn opnieuw...

Nota: vervang het woord ketting hierboven met riem indien je dat liever hebt ;)

Nota2: ik ben er niet zeker van dat een naafmotor enkel een rotatiesensor gebruikt... bij Stromer zijn het TMM koppelsensoren bijvoorbeeld.

Nota3: 'natuurlijk' ligt bij mij als: de motor vermenigvuldigt mijn kracht op elk ogenblik met een vaste factor.

[ Voor 5% gewijzigd door bjp op 16-11-2021 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Op de SP wordt vooral koppelsensoren gebruikt. De rotatiesensoren vind je vooral bij de instap E-bikes met voorwielmotoren.
Bij naafmotoren wordt overal het algemeen maar 1 type sensor gebruikt. Terwijl bij middenmotoren juist beide soorten tegelijkertijd gebruikt worden. Bafang rommelt er per serie wel wat mee maar Bosch, Shimano, Yamaha (Giant fietsen) en Brose gebruiken allemaal beide sensoren tegelijkertijd.

Ja, Je zou inderdaad kunnen zeggen dat de sensoren best wel bepalend zijn of de ondersteuning natuurlijk aanvoelt. Maar de plaatsing van motor heeft er toch ook wel invloed op.
Bij een naafmotor kan je in principe in de vijfde versnelling net zo makkelijk een bepaalde snelheid halen als in de zevende versnelling. Wat in principe niet natuurlijk is. Dat lukt je met een gewone fiets en met een middenmotor niet. Bij een middenmotor moet je gewoon de versnellingen gebruiken om de ondersteuning te krijgen die je wenst

Het voordeel van regeneratief remmen, heb ik mijn twijfels bij. Ja, wint energie terug maar je remt ook af. Zonder regeneratief remmen kan je meer coasten, dat bespaart ook energie.

Bij een Polestar 2 hebben ze het eens getest. Maximaal regeneratief remmen of coasten.
Dit op een vast traject. Conclusie, rijtijd en verbruik waren hetzelfde. Dus regeneratief remmen levert niet perse een voordeel op.

Bij een naafmotor heb je eigenlijk het gevoel dat je een duw in de rug krijgt, terwijl je bij een middenmotor altijd het gevoel hebt, dat je ondersteuning krijgt terwijl toch echt zelf trapt.
Lastig uit te leggen. Beide type motoren moet je gewoon naast elkaar proberen om het te kunnen ervaren
Nota3: 'natuurlijk' ligt bij mij als: de motor vermenigvuldigt mijn kracht op elk ogenblik met een vaste factor.
Daar gaat een middenmotor dus anders. Die vermenigvuldigt het vermogen van de mens met een bepaalde waarde. De maximale waarde wordt begrenst in de software maar dat is bij naafmotoren ook.

Kracht = koppel
Vermogen = koppel x cadans
Een lage cadans kan relatief veel koppel geven maar weinig vermogen. Dus weinig ondersteuning
Een hoge cadans levert meestal weinig koppel, dus ook weer weinig vermogen. Dus weinig ondersteuning.

Wat als natuurlijk beschouwt wordt, is het gedrag van een gewone fiets kopiëren. In praktijk blijkt dat een middenmotor daar dichter bij in de buurt komt dan naafmotor.

SP's zijn een aparte categorie fietsen waarbij er andere eisen gesteld worden door de gebruiker. Hierdoor is de middenmotor bij SP's niet zo populair (wat ik begrijp), terwijl de middenmotor bij E-bikes juist wel populair is.

Dat middenmotoren goedkoper zijn dan naafmotoren ga ik niet mee. De goedkoopste e-bikes hebben allemaal een naafmotor (voorwiel) met rotatiesensor. Gewoon omdat dit de goedkoopste oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

@Athome interessante meningen, daar dienen forums ook voor :)

Met wat heuvels en kruispunten met rode lichten is regeneratief remmen (indien goed gebruikt) wel een voordeel :) ook bij een Polestar 2 of mijn huidige auto ;) Meerdere testen tonen aan dat het mss 5% range scheelt, geen wonderen dus. Voor een bergachtig land kan het volgens mij meer schelen :D In NL wss niet. Hier heb ik er alvast meer baat bij. Coasting is idd nog beter, maar vraagt ook veel meer inzicht/anticipatie mogelijkheid/het nodige terrein, wat niet altijd kan. Je kan natuurlijk beide het beste gebruiken, coasting waar kan, regeneratief remmen waar remmen nodig is. Bij SPs zet je regeneratie actief zelf op waar nodig.

je hebt gelijk over mijn Nota3, ik meende vermogen te vermenigvuldigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Even iets ander tussendoor, ik had gisteren mijn eerste lekke band, op het achterwiel. Dus ik was er al bang voor dat als ik deze niet zou kunnen plakken dat het een heel karwei zou worden om het achterwiel van mijn Stromer eruit te krijgen. Wat schepte mijn verbazing, blijkt er binnenband in te zitten die niet helemaal rond aaneengesloten zit, maar eigenlijk een soort 'worst' is, met 2 uiteinden dus. Dat is handig, hoeft het achterwiel er niet uit!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/5atn47YNze8zWsQejuM5IKiB.jpg

Nu heb ik de band kunnen plakken en vanochtend is het fietsen goed gegaan, maar wil toch alvast een extra binnenband kopen, want op deze manier is het ook onderweg relatief eenvoudig te vervangen. Maar... hoe heet zo'n binnenband :? Wat is de benaming voor zo'n worst? Gisteravond zitten zoeken maar kom ze niet tegen. Maar zonder de juiste benaming is zoeken ook wel lastiger. Iemand een idee?

EDIT: Van een mede tweaker zojuist het antwoord gehad: Gaadi binnenband :)

[ Voor 4% gewijzigd door Pazo op 17-11-2021 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h1ttent1t
Pazo schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:09:

EDIT: Van een mede tweaker zojuist het antwoord gehad: Gaadi binnenband :)
Heb je je fiets dan 2dehands gekocht ofzo? Een Gaadi-binnenband is niet bedoeld om mee te blijven rijden he, eerder bedoeld als 'thuiskomertje'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

h1ttent1t schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:03:
[...]

Heb je je fiets dan 2dehands gekocht ofzo? Een Gaadi-binnenband is niet bedoeld om mee te blijven rijden he, eerder bedoeld als 'thuiskomertje'
Heb mijn fiets 2de hands gekocht ja. Eerste lekke band sinds ca 2000km, en was gewoon een klein gaatje dus ben ergens doorheen gereden. Maar goed, jij zegt dus dat deze banden niet geschikt zijn voor SP's? Vind het concept wel handig, geen achterwiel te hoeven uitbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h1ttent1t
Pazo schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:07:
[...]

Heb mijn fiets 2de hands gekocht ja. Eerste lekke band sinds ca 2000km, en was gewoon een klein gaatje dus ben ergens doorheen gereden. Maar goed, jij zegt dus dat deze banden niet geschikt zijn voor SP's? Vind het concept wel handig, geen achterwiel te hoeven uitbouwen.
Ik zeg niet dat ze niet geschikt zijn voor SP's , heel handig zelfs. Maar dat deze binnenbanden niet bedoeld zijn om te mee blijven rijden, je kan het vergelijken met een 'thuiskomertje' van in een auto, zo'n kleine band waar je max 80km/u mee mag rijden.

Zie ook: https://www.speedpedelecreview.com/viewtopic.php?t=2575

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Ja ik zit al wat reviews te lezen, en lees wisselende ervaringen. Kennelijk ging het bij mij dan goed, aangezien ik er al meer dan 2000km op heb zitten. Voor nood is het sowieso wel handig, om onderweg te kunnen vervangen. Heb gisteren 'maar' 2km moeten lopen naar huis, dus gelukkig het grootste stuk al gehad.
Ik denk dat ik er wel eentje ga kopen voor nood / onderweg. M'n SP heeft eigenlijk toch een beurtje nodig binnenkort, dus dan gelijk maar de binnenland laten vervangen voor een goede / normale. Ik lees daarover dat de meeste goede ervaringen hebben met Schwalbe en Continental.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Amos_x schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 18:05:
[...]

Dat idee heb ik ook. Toch niet tot de SPs VEEL robuuster worden. Je moet voor je plezier eens wat topics doornemen op stromer-forum.nl. Daar trek ik wit van weg hoor. Ja, ik weet het, klagers lees op je op het internet, en van wie het goed gaat lees je helemaal niets. Een flauwe deflectie. De grote lijnen over de ondermaatse kwaliteit kan je er echt wel uithalen.

Want er rijden nu echt geen 10000 stromers rond, en dat forum telt best wel wat leden met ellendige ervaringen.

Er is ook een hoog gehalte van braaf 'in de pas lopen' -> "oh nee, meteen naar FM!!"

Zelf iets aan je SP willen doen is zowat de 8ste hoofdzonde. Alles vergoelijken alsof het hier over serieus exotische producten gaat die NO WAY een beetje redelijk hadden kunnen doorontwikkeld zijn, alsof het de nieuwe space race is.... met fietsen, serieus... :+ En vooral veel excuses verzinnen voor Stromer.

Als een elektrische fiets niet op dezelfde manier een minimum robuust en betrouwbaar vehikel kan zijn, zoals een gebruikelijke fiets, vind ik het maar dure, fragiele, garage queens eigenlijk. (opspringen, niet te veel nadenken, minimum onderhoud, en gaan...) De fietsen moeten te voorzichtig gekoesterd worden (je mag dit niet, je mag dat niet, zelf je achterband vervangen, no way! Fiets warm parkeren, batterij warm parkeren, niet te veel in spatwater rijden, enz enz...)

Die controller van die stromers is gewoon loos. Gevoelig voor trillingen, gevoelig voor vocht ingress. Minste foutcode => tripje naar FM => controller vervangen. Die moeten ze waarschijnlijk in bosjes fabrikeren als slijtage onderdeel.

Daarnaast lees ik toch ook veel over de gebrekkige constructie van de motor (je kan slijtage onderdelen zoals de lagers er zelf NIET uitponsen, om toch een kleine kans te creëren om zelf je fiets 10 jaar rijdend te houden). In elk ander mechanisch vervoersmiddel kan je lagers overal uitponsen. En vervangen voor 5-10 euro.

Daar zie je toch aan dat al die elektrische fiets bedrijven toch te vaak starten als hipsters start-ups, vaak rond een 'cool idee', maar dat er verder weinig automechanica ervaring aanwezig is. De hoofdbezigheid is toch steeds 'eco-system', software en elektronica en apps. De mechanische basis is ook belangrijk.

Zelf moeten kalibreren van sensoren (??) en batterijen die soms geen contact maken is er nog zo eentje.

Dit hoor je bij middenmotors en bij Bosch eigenlijk nauwelijks, of ik heb het mis. De unit lijkt ook professioneler gebouwd, beter te servicen, en goed geseald. Dan zie je die jarenlange ervaring in auto mechanica doorschijnen, wat een Chinese naafmotor fabrikant misschien minder heeft.

Daarom mijn wens om meer middenmotor SP's te zien. De komst van de riem met robuuste "high quality" naaf versnellingen is dan ook wel een evolutie die ik positief tegemoet zie.

[...]

Ok, begrijpbaar. En ook wat iemand hierboven zei, namelijk dat derailleurs waarschijnlijk het gebruik van sterkere, minder flexibele stalen kettingen verhinderen (met stijvere schakels).
Met uitgelijnde kransjes en een naafversnelling, of met riemen zie echter ik wel mogelijkheden. Een SP, met naar verhouding erg hoge vermogens, heeft echt geen nood aan 12 versnellingen. 5 a 6 moet meer dan voldoende zijn.

[...]

Dit vind ik ook steeds zo een abstracte redenering. Het hangt er maar net van af hoe je een auto beschouwt. Als je het echt enkel als een noodzakelijk kwaad (witgoed, wasmachine, ...) beschouwt, dan moet je inderdaad alles in rekening brengen (ook afschrijving). Een beetje wat hier op tweakers ook gebruikelijk is ivm 2de-hands restwaarde van tv's en telefoons en dergelijke.

Echter, zoals met tv's en telefoons zal afschrijving en restwaarde mij worst wezen. Ik koop een auto die ik financieel aankan, en alles wat die in waarde verliest is 'hobby' en plezier.

Met een auto koop je, naargelang de persoon, ook wat vrijheid, comfort, luxe, vakantie mogelijkheden, en dat mag wat kosten. Er zijn mensen die meer uitgeven aan andere hobby's zoals vissen.

In dat scenario kost een auto dus ongeveer 10 cent/km, plus nog wat voor verzekering en onderhoud, en dan moet je er voor die 19 cent ook wel komen. En dan nog, het maakt niets uit.

Bemerk ook eens wat een scheefgetrokken vergelijking dit is. "Een fiets is goedkoper dan een auto in kosten per kilometer" Ja hallo 8)7 Mag het even? Alsof dit de verwezenlijking van de eeuw is, ik mag het hopen.

We zijn in dit hele verhaal wat weggestapt van het 'cultuur-icoon' wat de fiets al 150 jaar is. Goedkoop basistransport voor de massa's. De elektrische fiets is nu een hipster speeltje voor de gegoede middenklassers. Beetje jammer vind ik dat.

Ik wacht met smart op een SP (geen 25km/u fiets) ZONDER 'connectivity', apps, en andere loze hipster rommel erop. Een stevige, robuuste fiets, met een simpele controller en 3 ondersteuningsniveaus. Gemakkelijk te onderhouden, off-line. Voor 3000 euro.

Daarom denk ik er ook over na om er gewoon zelf 1 te maken. Heb ik tenminste de volledige controle over alles, en nog een leuk projectje erbij ook.

[...]

Rust in je hoofd? Ik ga dit voorjaar wat SP's proberen testen. Maar van wat ik zag op bodycams lijkt dat rondhossen op matige wegen, met vluchtheuvels, straatmeubilair en andere gebruikers in de stad aan 45km/u mij allesbehalve rustgevend. Vond het erg nerveus aandoen. Misschien voor de zeldzame lange stukken op verlaten achterwegen aan het kanaal of zo.

Mijn referentiekader is motorrijden. Dat lijkt me rustgevender, want uitgevoerd op wegen die bedoeld zijn voor de snelheden van het voertuig, die er vaak beter bijliggen, en die je deelt met voertuigen uit dezelfde klasse (en snelheden).

Nog eens de vraag, haalt iedereen hier gemakkelijk en op continue manier die 45 km/u op hun SP's? Of is de realiteit met moeite de 40 aantikken en u met 40km/u tussen de wagens moeten begeven?
Je hebt wel gelijk! Ik was mijn ST2 niet met de hogedrukreiniger (ook zelden met de tuinslang) i.v.m de slechte waterproofing

Nu was de ST1X wel de controller vreter, de ST2 niet. Maar ik heb de mijne voor 4000 gekocht, 5 jaar oud - met 950km op de teller (96% SOH), inmiddels op 12000km. Ik heb nog geen onderhoudskosten gehad. Ketting en tandwielen nog de eerste (ik smeer met PTFE spray - fantastische smering) :+ Accu SOH nog steeds boven de 90% en ik rijd door ALLE, ALLE weersomstandigheden, hoe hard het ook spoelt. Met zout geef ik hem (ook ivm kou) wel een jasje om de accu, dus ook waar de controller zit :9

Maar helemaal eens, zelf ben ik ook motorrijder en de infrastructuur kan veel meer fietssnelwegen gebruiken, ik heb er zelf een aantla in de buurt- veel fijner!

oh en qua 'normale e-bike' - 25kmh vind ik ook beroerd. Heb er een Ion E-speed bij die ca. 35kmh gaat. Dat zou een mooie snelheid zijn voor een normale E bike! (dus die 32kmh zoals je zei. Goed verwoord!) _/-\o_

Mijn enige kosten zijn een set winterbanden, een nieuwe remhendel, nieuwe trappers etc (maar dat laatste was alleen vanwege een val - wegens mijn eigen stuurfout) :o - met een gebroken schouderblad, gebroken hand en VEEL, heel VEEL schaafwonden tot gevolg... ;(

OVERIGENS:

ik zie de speed pedelec niet als een 'yuppenspeeltje' er zijn er weinig onder ons die rekenen in wat we daadwerkelijk aan energie verbrassen denk ik? Ik werk zelf in Wageningen maar heb daar nooit willen wonen, dus eerst reed ik zo'n 25km enkele reis naar Arnhem en nu 30 naar Nijmegen.

De Stromer ST2 die ik heb had zo'n 100kWh nodig voor mijn afgelopen 10000km (geen onderhoud aan gehad behalve remhendel vervangen ivm mn val, tweedehands gekocht, 5j oud met 950km op de teller en 96% SOH accu - nu nog 90+% SOH)

Met de auto? als jij 7L op 100km rijdt, wat een beetje benzine auto wel doet, dan had je 1428L benzine, aan 8,7kWh/liter --> dan is dat ~12400kWh. Nou dan denk ik toch. Als dat voor 1 auto is in 1 jaar? dan kan je beter je huis ermee verwarmen! ;) (en blijf je gezond omdat je fietst) :9 >> En vergeet niet, we moeten snel verduurzamen, iets met klimaatakkoord :+

[ Voor 6% gewijzigd door barta123 op 17-11-2021 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
BertV schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:42:
[...]

Precies mijn ervaring.
Een gedeelte van mij woon-werk route loopt via een half verhard fietspad in het bos.
(feitelijk verboden voor sp's)

Op een leen-ST1X Stromer ging dat -te makkelijk en -te snel.
Voor mijn gevoel kon ik het niet maken

Op mijn eigen Bosch moet ik zoveel eigen input geven dat ik daar zonder schuldgevoel fiets.

Op een rare manier het voordeel en het nadeel van een Bosch fiets.
Bij een Stromer is dat heel erg afhankelijk van je instelling die je hebt gedaan via de app. Je kan hem super gevoelig op de pedalen zetten dan wordt hij echt nerveus maar als je dat terugzet fietst hij echt anders. Ik kan prima heel rustig met de kinderen mee fietsen.

@barta123 Laatst mijn ST3 gewoon even in de autowasstraat schoongespoten (woon in de binnenstad dus geen tuinslang) Geen probleem heb er nu ruim 5000km op zitten en geen problemen.

Persoonlijk denk ik ook dat er twee soorten gebruikers zijn, de het is een vervoersmiddel en gaan met die banaan, en de racefietsers die hem voor woon werk gebruiken waarbij alles smetteloos en perfect moet zijn.
Ik merk wel dat mijn remmen wat harder slijten maar dat verbaasd me niets, rij veel in de stad vaak ook snel, weeg zelf 120 KG, dus ja ze moeten echt wel werken en dat doen ze fantastisch. Laatst een noodstop moeten maken rook het rubber.

[ Voor 28% gewijzigd door Frogmen op 17-11-2021 14:08 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhwerkman
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Na een tijdje een normale elektrische fiets te hebben gehad zit ik nu aan overstap op een speed pedelec te denken.
Hij zal voornamelijk worden gebruikt voor woon/werk vervoer, nu zag ik op site van een lokale pedelecwinkel een Stromer ST2 met belt en eentje met een ketting. Hoe zit het met slijtage van die twee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renoir
Als het goed is vergt een belt veel minder onderhoud. Hoe het qua slijtage zit weet ik niet zeker. Mijn ketting krijgt 1 keer per maand een schoonmaakbeurt en is met bijna 10K nog niet aan vervanging toe. Slijtage vind ik persoonlijk dus heel erg meevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Een ketting een stuk heel goedkoper op moment dat deze vervangen moet worden maar vraagt meer onderhoud.
Een riem gaat volgens de specs een stuk langer mee dan een ketting en vraagt weinig onderhoud. 30.000 km met een beetje onderhoud zou niet zo moeilijk te halen moeten zijn.

Een riem is dus vooral set-and-forget. Waarvan de kosten bij vervanging het grootste nadeel is.
De ST2 met riem maakt gebruik van de Sturmey Archer 5-speed naaf. Dat vind ik persoonlijk veel te weinig versnellingen.
Dat betekent dat bij wind tegen het lastig is om een goede versnelling te vinden. De cadans is dan meestal te hoog of juist te laag. De eerste 2 versnellingen gebruik je waarschijnlijk bijna niet. Dan blijven er dus maar 3 over om het gehele bereik af te dekken. Dat zijn grote stappen tussen versnellingen.
Nu heb ik weinig ervaring met naafmotoren om te zeggen hoe goed je dat daarmee merkt maar ongeveer 8 versnelling vind ik voor een SP toch wel het minimale aantal versnellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Ik ken die fiets niets. Over een riem en 5-naaf kan ik @Athome onderstrepen. En daaraan toe voegen:
De Sturmey Archer naaf is van een mindere kwaliteit dan elke Shimano of Enviolo naaf. Hij staat vaker/sneller niet lekker afgesteld en moet eerder i.v.m. slijtage of zelfs voortijdig vervangen. Dat is niet onoverkoombaar. Een naaf kan vervangen. Wel is het wat minder passend bij deze prijsklasse of überhaupt een Speed Pedelec.

Voorkeur voor een riem. Maar liever een ketting met andere naaf, dan een riem met een Sturmey Archer naaf.

[ Voor 30% gewijzigd door Foxhill op 28-11-2021 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h1ttent1t
Ik heb sinds maart nu bijna 5k km gereden met de nieuwe ST2 Belt. Daarvoor bijna 25k km gedaan met mijn 1e speed pedelec, een Qwic RD10.

Een riem is vooral een genot wanneer je zoals ik ook door weer en wind rijdt. Als je bij de minste regen liever niet naar het werk rijdt, dan kan je even goed een model met ketting nemen. Nu spaart het mij zoveel tijd uit dat ik niet minstens elke week of bij echt slecht weer bijna dagelijks het kettingonderhoud moet doen, echt geweldig.

Wat de Sturmey-Archer naaf betreft: ik kan @Athome erin volgen dat 5 versnellingen wat weinig is. De 1e is een MTB-bergje op versnelling, die heb je zeker niet nodig. Ik vertrek bij stilstand altijd in 2e en schakel zo op. In de praktijk vind ik de stappen tussen de laatste 4 versnellingen wel meevallen.
Dan de kwaliteit: ik zit ondertussen al al mijn 3e naaf, niet goed dus. Maar: SA en Stromer hebben nu de kinderziektes wel gevonden en dat zou opgelost moeten zijn. Aan mijn laatste naaf zijn uit-fabriek aanpassingen gebeurd en voorlopig geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
h1ttent1t schreef op zondag 28 november 2021 @ 12:19:
…Maar: SA en Stromer hebben nu de kinderziektes wel gevonden en dat zou opgelost moeten zijn. Aan mijn laatste naaf zijn uit-fabriek aanpassingen gebeurd en voorlopig geen problemen…
Die naaf bestond al een aantal tientallen jaren voordat Stromer hem in een wil ging gebruiken. Goed te lezen dat ze wat hebben gedaan om je laatste naaf beter te maken (weet je wat?). Ik verwacht niet dat dit alle komende naven opeens beter maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h1ttent1t
Foxhill schreef op zondag 28 november 2021 @ 14:10:
[...]

Die naaf bestond al een aantal tientallen jaren voordat Stromer hem in een wil ging gebruiken. Goed te lezen dat ze wat hebben gedaan om je laatste naaf beter te maken (weet je wat?). Ik verwacht niet dat dit alle komende naven opeens beter maakt.
Iets met de C-ring, meer weet ik niet, niet echt heel fietstechnisch aangelegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Foxhill schreef op zondag 28 november 2021 @ 07:15:
Ik ken die fiets niets. Over een riem en 5-naaf kan ik @Athome onderstrepen. En daaraan toe voegen:
> De Sturmey Archer naaf is van een mindere kwaliteit dan elke Shimano of Enviolo naaf. Hij staat vaker/sneller >> niet lekker afgesteld en moet eerder i.v.m. slijtage of zelfs voortijdig vervangen. Dat is niet onoverkoombaar. Een naaf kan vervangen. Wel is het wat minder passend bij deze prijsklasse of überhaupt een Speed Pedelec.

Voorkeur voor een riem. >>> Maar liever een ketting met andere naaf, dan een riem met een Sturmey Archer naaf.
>Die mindere kwaliteit is iets nieuws voor mij. Vroeger toen ik naar school fietste had ik sedert de bovenbouw een Sturmey Archer naaf. Deze naaf heeft heel erg veel meegemaakt van tienergeweld tot iemand achterop van kou tot hitte en nul komma nul onderhoud. Ding deed het altijd zonder ooit over te slaan. Onze oude Sparta met 8 naaf is al 2x vervangen geweest zonder dat de naaf een primaire aandrijving was (voorwielmotor). Dit neigt net anders om te zijn en alhoewel jij een FM bent geloof ik je toch, maar het verbaast me wel. Mijn huidige e-bike heeft een 8 naaf al primaire aandrijving en de naaf zelf mankeert niets, maar de kabel verschuift wel eens in scherpe bochten zodat deze incidenteel door kan slaan op hoogste verzet. Schakel ik heel vlug af en op dan heb ik het euvel totaal niet. Het werkt beslist in mijn voordeel als de Nexus 8 sterker zou zijn dan de Sturmey Archer naaf want dan heb ik totaal niets te vrezen.
>>De afstelling hier is goed, maar bij scherpe bochten (stuur in scherpe hoek) gaat het niet lekker.
>>>Ik ben blij dat ik van de ketting ben afgekickt ;) Mijn vorige fiets had een ketting en daar was altijd wel wat mee. Ook na deftig schoonmaken en smeren was het na 1 week weer raak (aanlopen, schuren, geratel en vaak spannen) ondanks ik een chainglider had. De wegen zijn hier (mn de winter) niet bepaald schoon te noemen en er kwam altijd wel zand bij de ketting. Bij mijn huidige fiets heb ik een riem en daar ben ik echt content mee. Als deze echt droog loopt even een tufje siliconenspray erop (zo gedaan door open en bloot te liggen) en je hoort hem totaal niet meer. Vies of niet vies, ook met hoog verzet en maximale ondersteuning tegen de wind in; geen krimp, stil. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
jimh307 schreef op zondag 28 november 2021 @ 15:53:
[...]

>Die mindere kwaliteit is iets nieuws voor mij. Vroeger toen ik naar school fietste had ik sedert de bovenbouw een Sturmey Archer naaf. Deze naaf heeft heel erg veel meegemaakt van tienergeweld tot iemand achterop van kou tot hitte en nul komma nul onderhoud. Ding deed het altijd zonder ooit over te slaan. Onze oude Sparta met 8 naaf is al 2x vervangen geweest zonder dat de naaf een primaire aandrijving was (voorwielmotor). Dit neigt net anders om te zijn en alhoewel jij een FM bent geloof ik je toch, maar het verbaast me wel. Mijn huidige e-bike heeft een 8 naaf al primaire aandrijving en de naaf zelf mankeert niets, maar de kabel verschuift wel eens in scherpe bochten zodat deze incidenteel door kan slaan op hoogste verzet. Schakel ik heel vlug af en op dan heb ik het euvel totaal niet. Het werkt beslist in mijn voordeel als de Nexus 8 sterker zou zijn dan de Sturmey Archer naaf want dan heb ik totaal niets te vrezen.
>>De afstelling hier is goed, maar bij scherpe bochten (stuur in scherpe hoek) gaat het niet lekker.
>>>Ik ben blij dat ik van de ketting ben afgekickt ;) Mijn vorige fiets had een ketting en daar was altijd wel wat mee. Ook na deftig schoonmaken en smeren was het na 1 week weer raak (aanlopen, schuren, geratel en vaak spannen) ondanks ik een chainglider had. De wegen zijn hier (mn de winter) niet bepaald schoon te noemen en er kwam altijd wel zand bij de ketting. Bij mijn huidige fiets heb ik een riem en daar ben ik echt content mee. Als deze echt droog loopt even een tufje siliconenspray erop (zo gedaan door open en bloot te liggen) en je hoort hem totaal niet meer. Vies of niet vies, ook met hoog verzet en maximale ondersteuning tegen de wind in; geen krimp, stil. :)
Niet alle Sturmey Archer 5 naven gaan kapot. Als een te groot deel kapot gaat is het een slecht product maar zijn er nog altijd gelukkige gebruikers. De 3 naaf van hun is trouwens juist erg sterk en bijvoorbeeld de 4 naaf van Shimano was toen zo slecht dat je bijna geen werkend exemplaar meer tegenkomt in oude fietsen.

De Shimano 8 naaf is niet onverwoestbaar. Maar als je er al 2 vervangen hebt gekregen is er misschien iets. Je zegt zelf al iets over de kabel. Uit de versnelling schieten door verkeerd afgesteld staan of een probleem met de kabel kan een naaf wel om zeep helpen (na verloop van tijd).

Anyway, je ervaring is anekdotisch. Over meer aantallen is de Sturmey Archer 5 minder degelijk dan de Shimano 8 naaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h1ttent1t
Foxhill schreef op zondag 28 november 2021 @ 14:10:
[...]

Op speedpedelecreview hebben ze net een blogpost geschreven over de ST2, daar wordt het probleem van de naaf ook aangehaald:
https://www.speedpedelecr...e-stromer-st2-hoeft-niet/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
h1ttent1t schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:45:
[...]
Op speedpedelecreview hebben ze net een blogpost geschreven over de ST2, daar wordt het probleem van de naaf ook aangehaald:
https://www.speedpedelecr...e-stromer-st2-hoeft-niet/
Ik kan over die naaf niet veel zeggen, want ik weet niet wat ze er aan doen. Ik weet niet of hun toepassing van de Sturmey Archer naaf zo beter is. Uit het artikel maak ik wel op dat ze goede ondersteuning bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Foxhill schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:56:
[...]

Niet alle Sturmey Archer 5 naven gaan kapot. Als een te groot deel kapot gaat is het een slecht product maar zijn er nog altijd gelukkige gebruikers. De 3 naaf van hun is trouwens juist erg sterk en bijvoorbeeld de 4 naaf van Shimano was toen zo slecht dat je bijna geen werkend exemplaar meer tegenkomt in oude fietsen.

De Shimano 8 naaf is niet onverwoestbaar. Maar als je er al 2 vervangen hebt gekregen is er misschien iets. Je zegt zelf al iets over de kabel. Uit de versnelling schieten door verkeerd afgesteld staan of een probleem met de kabel kan een naaf wel om zeep helpen (na verloop van tijd).

Anyway, je ervaring is anekdotisch. Over meer aantallen is de Sturmey Archer 5 minder degelijk dan de Shimano 8 naaf.
Deze schaar ik dan ook onder garantie en als de naaf daarna kapot zou gaan is lullig, maar gelukkig hoef ik voor een nieuwe naaf niet wakker te liggen. Ik zag al een binnenwerk voor rond de 180 euro. Dit lijkt me voor de FM een rap klusje omdat het wiel dan niet vervangen hoeft te worden. Ik heb juist voor deze fiets gekozen omdat alles uniform is. Volgens mij kan er ook een 5 naaf in (eventueel met nieuw achterwiel).
Ik maak me er nu niet zoveel zorgen over. Dat doorschieten was een eenmalig iets en verder doet de naaf het prima.
Binnenkort gaat deze een badje krijgen en dat lijkt me juist een heel goed iets of overdrijf ik het? Sowieso heb ik nog 20 maanden garantie :)

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Zo, vandaag de SP maar eens een beetje schoongemaakt, want dat was wel nodig na alle zooi (zout) op de weg de afgelopen dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/8gQzLTelVbD90Psgb8VY64aM.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/14XHhxiuESrEfc8LAIJyTOQ3.jpg

Gewoon met een natte doek / lauw water de boel ontdaan van al het vuil. Helemaal supergoed schoon maken heeft niet zo veel zin, aangezien ik maandag weer op de fiets zit. Ketting ook weer opnieuw gesmeerd (met Squirt Lube, geweldig spul). Resultaat mag er wezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/ILPXEuXWjkD9cw2updoufA3x.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/wHq8mgGm3qkz0s35wVoSZ4x5.jpg

Even een klein stukje gefietst en alle versnelling langsgelopen; loopt weer geruisloos :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/ATKQ3WjOUB78MtoPOYjavMEy.jpg

Doen jullie nog speciale / andere dingen mbt schoonmaken / onderhouden van de fiets gedurende de winter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:20
Goed gepoetst! Dat poetsen krijgt bij mij altijd te weinig aandacht ;)

De ketting wel iets meer, ik denk dat het goed is deze vaker te smeren. Ik doe dat 1 a 2x per week met winterweer en strooizout, maar met wat minder moet je ook wel af kunnen denk ik.

Alleen met een droge doek al het vuil eruit dan smeren. Ik ben niet zo van het geheel ontvetten, ik heb het gevoel dat er dan eerder roest komt op de schakels, waardoor hij juist minser soepel loopt.

• Achiel007
  • Laatst online: 11:19
Gelukkig heeft mijne een riem. Met een emmer sop en een goede zachte borstel en een spons om de zoveel tijd wassen met een mild sopje van Poorboys. Poets wel elke dag ongeveer de veerpoten van de voorvering, ff met een oude sok. Heb het idee dat dat beter is voor de keringen dat die mooi schoon blijven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:06
Inmiddels alweer bijna 5 jaar deze machine in bezit. Een Bulls Green Mover E45.

Ben inmiddels de 25.000 km wel gepasseerd. Heeft op den duur wel wat aandacht nodig.
  • De voorvork heeft roestvorming
  • Bij een koude start wil hij nog wel eens errors geven als ik hobbels te hard pak. Denk dat de display soms even het contact verliest, contactspray maar eens proberen
  • De accu wilde eerst niet meer volledig laden tot 99% maar de ene keer tot 85% en dan weer tot 95%
    Paar weken terug is de accu eruit gedonderd toen ik hem vastklikte en nu laadt hij weer op tot 99% :+
Buiten bovenstaande is het nog steeds een prima SP voor mijn woon-werk route van enkel 26km. Heeft tijdens corona wel veel stilgestaan maar nu mag ik toch weer 3 ritjes per week doen en hopelijk in de toekomst 4.

Opvolger is nog niet in beeld, ik ben 1.99 en heb een groot frame nodig. Daarnaast zijn de prijzen sky high gegaan terwijl ik deze voor 3000 euro heb gekocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pznY-lkZWlZxNBBcysArHqAc7P8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LB4wq0P2gwxWwp6zNYReCv4v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vlassie1980
Inmiddels een mooie potentiele opvolger gevonden voor mijn Bulls Green Mover E45.

De Klever N Rogue: https://klever-mobility.com/n-serie/n-rogue-45
Afbeeldingslocatie: https://klever-mobility.com/wp-content/uploads/2022/01/21_22_KLEVER_N_Rogue_45_moss_0319-2_100x1000.jpg

- Leverbaar met 850Wh of 1200 Wh accu.
- Geschikt voor mensen tot 205cm, ben zelf 198cm
- Maximaal belastbaar gewicht van 150 kg.
- Adviesprijs nog net onder de 5K voor een versie met 1200wh accu.

Niet zo gedurfd vormgegeven als de X speed maar wel mooi dat er eindelijk een fabrikant is die ook langere mensen tegemoet komt. Ik zou zo een Stromer ST1 rijden maar die zijn gewoon te klein voor mij en een ST3 is veel te duur voor mij.

Blij dat deze eraan zit te komen in ieder geval, nu maar eens rustig kijken wat we op den duur gaan doen. Of alsnog de Bulls upgraden en wat zorg geven of inruilen voor bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Mooie fiets. Geschikt voor lange afstanden maar voor stadsverkeer is de fiets ook wel geschikt.
Ik heb bewust gekozen voor een middenmotor maar dit zou een interessant alternatief kunnen zijn. Derailleur vind ik wel een minder detail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Athome schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:40:
Mooie fiets. Geschikt voor lange afstanden maar voor stadsverkeer is de fiets ook wel geschikt.
Ik heb bewust gekozen voor een middenmotor maar dit zou een interessant alternatief kunnen zijn. Derailleur vind ik wel een minder detail
Ik heb weinig issues in die 5 jaar dat ik mijn Bulls heb met derailleur. Er staat weinig druk op de ketting, bij een middenmotor is dat anders want die trekt er continue aan.
Heb maar 1 keer de cassette en ketting vervangen. Af en toe een spray kettingspray. Bij pekel is de ketting gelijk bruin, dus dan even
WD40 erop en afnemen. Verder niks.

Ik zou ook nooit een sp nemen met middenmotor en derailleur want dan blijf je bezig met cassettes vervangen. Alleen een middenmotor met riem zou een optie zijn. Maar middenmotor is ook minder krachtig.

Stadsverkeer doe ik amper met de Bulls. Mijn woon-werk route gaat dwars door de polder, daar is hij veel beter in zijn element 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Viel me trouwens wel op dat de Klever "maar" een 600 watt motor heeft. Is volgens mij niet te krachtig waardoor continu 40-45 km/u comfortabel aanhouden niet eenvoudig is. Dat kan ik mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

mijn ST1 met 670W motor doet vlotjes 45km (47km/u op de teller)... Die Klever zal even goed zijn denk ik dan.

Wat leuk is, standaard met voorvork! Dan nog een betere spiegel, normale banden... er valt veel voor te zeggen!

[ Voor 20% gewijzigd door bjp op 26-02-2022 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h1ttent1t
bjp schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:30:

Wat leuk is, standaard met voorvork! Dan nog een betere spiegel, normale banden... er valt veel voor te zeggen!
Hopelijk is ie standaard met voorvork 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knikmops
Athome schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 22:34:
Viel me trouwens wel op dat de Klever "maar" een 600 watt motor heeft. Is volgens mij niet te krachtig waardoor continu 40-45 km/u comfortabel aanhouden niet eenvoudig is. Dat kan ik mis hebben.
Klever doet eenvoudig 45km/u gps. Zelfs als je gewoon de trappers rond laat gaan zonder kracht te zetten. Die 600W gebruik je enkel bij het optrekken.
Tijdens mijn testweekend met de X-Speed Pinion heb ik een aantal speed pedelec segmenten op Strava meteen de 3 de plaats genomen. Was dan 45,2km/u gemiddeld op een afstand van 14,52km. Dag nadien met wind tegen (22km/u) een stuk van 8,96km met 44,6km/u gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Dus met een Stromer EN klever eenvoudig 45km/u gps.

Als ik straks in de zomer van mijn lease-bosch af mag, absoluut geen bosch meer.
Alleen die riem is nu wel wel fijn. Een stromer met riem (ST2) kost gelijk zo veel.

Met een beetje wind tegen (vanaf dat je het net wind mag noemen) zit ik op de 30km/u met zelf 300 watt op de trappers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:44
Sinds aangekondigd is dat de Corona maatregelen worden afgeschaald (thuiswerken) ben ik ook weer voorzichting aan het kijken naar de vervanger van mijn Bosch Classic speed-pedelec.
Het blijft een bijzondere afweging tussen snelheid, gemak, geld en betrouwbaarheid tussen de verschillende fietsaanbieders.
Ik heb al gekeken naar QWIC RD11 en MD11 met riemaandrijving. Waarbij de laatste erg duur is en minder makkelijk op snelheid komt. Daarbij heeft QWIC een max accu capaciteit van 735 wh.
Stromer; een ST1X is voor mij ook te klein. Andere modellen gaan erg snel in prijs omhoog.
Een fiets met middenmotor van Bosch en Alfine 10 naaf. Geen onderhoud van de ketting maar als je dan een dikke accu wil en wat opties betaal je ook 6-7k. Daarbij is de Bosch motor minder krachtig dan de naaf motoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knikmops
Aan jullie beiden; kijk naar de X-Speed Pinion. Sneller dan de meeste Stromers, even veel rijbereik in de grootste batterijvorm, riemaandrijving en een stuk betaalbaarder ivm een Stromer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Knikmops schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:04:
Aan jullie beiden; kijk naar de X-Speed Pinion. Sneller dan de meeste Stromers, even veel rijbereik in de grootste batterijvorm, riemaandrijving en een stuk betaalbaarder ivm een Stromer.
Als ik op de site van Klever kijk kost deze fiets 7200 euro. Dat is flink meer dan wat de n rogue kost :-)

Edit:
...en dan begint het te kriebelen: wat maakt deze fiets dan zo veel voordeliger?
-Ik zie in ieder geval eigen merk remmen
-En schakelsysteem is niet van Shimano maar van Microshift.

Wat me wel raakt is de zin die ze bij de n rogue zetten:
'Gebouwd voor langdurig intensief woon-werkverkeer'
Dat klinkt positief!

[ Voor 28% gewijzigd door wmeester op 28-02-2022 17:19 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h1ttent1t
wmeester schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:09:
[...]

Als ik op de site van Klever kijk kost deze fiets 7200 euro. Dat is flink meer dan wat de n rogue kost :-)

Edit:
...en dan begint het te kriebelen: wat maakt deze fiets dan zo veel voordeliger?
-Ik zie in ieder geval eigen merk remmen
-En schakelsysteem is niet van Shimano maar van Microshift.

Wat me wel raakt is de zin die ze bij de n rogue zetten:
'Gebouwd voor langdurig intensief woon-werkverkeer'
Dat klinkt positief!
Misschien eens goed kijken? ;)

Het verschil zit em in riem/pinion ipv ketting/derailleur .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
h1ttent1t schreef op maandag 28 februari 2022 @ 18:32:
[...]

Misschien eens goed kijken? ;)

Het verschil zit em in riem/pinion ipv ketting/derailleur .
Mijn vergelijk ging meer om een 'normale x speed' en de n rogue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
wmeester schreef op maandag 28 februari 2022 @ 18:52:
[...]

Mijn vergelijk ging meer om een 'normale x speed' en de n rogue.
Die bedenking heb ik me idd ook al gemaakt, maar je was toch aan het vergelijken met een Stromer ST1X?

[ Voor 11% gewijzigd door Knikmops op 01-03-2022 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Knikmops schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:56:
[...]

Die bedenking heb ik me idd ook al gemaakt, maar je was toch aan het vergelijken met een Stromer ST1X?
Ik vergelijk alles met elkaar :-)

Een N Rogue is iets voordeliger dan een ST1X maar de ST1X is voor mij te klein.
Een X speed (normale versie) komt erg dicht in de buurt van de ST1X maar is nog steeds iets duurder.
Een N Rogue is voordeliger dan een X speed maar is 'verdacht voordelig', daarom ging ik kijken wat het verschil is tussen een N Rogue en een normale X speed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Kijk eens goed naar de specs van de N Rogue.
Als ik de die bekijk, krijg ik de indruk dat er op alle fronten bezuinigd op onderdelen. Alle kleine beetjes samen wordt vanzelf een groter geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Athome schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 18:32:
Kijk eens goed naar de specs van de N Rogue.
Als ik de die bekijk, krijg ik de indruk dat er op alle fronten bezuinigd op onderdelen. Alle kleine beetjes samen wordt vanzelf een groter geheel.
Waarom zou Klever bezuinigen op een SP die speciaal voor grotere en zwaardere mensen is gemaakt?
Het zijn juist die fietsen die het zwaarder te verduren hebben.

Nou staat de Klever X Speed helaas ook bekend om gescheurde frames. Wellicht dat de N Rogue een wat ander klassiek frame heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Ik heb in ieder geval een proefrit aangevraagd op de N Rogue. Kan wel even duren voordat de testexemplaren bij de dealers zijn maar als ik meer weet zal ik mijn ervaring delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Vlassie1980 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 19:35:
[...]

Waarom zou Klever bezuinigen op een SP die speciaal voor grotere en zwaardere mensen is gemaakt?
Het zijn juist die fietsen die het zwaarder te verduren hebben.

Nou staat de Klever X Speed helaas ook bekend om gescheurde frames. Wellicht dat de N Rogue een wat ander klassiek frame heeft.
Prijsverschil tussen de N Rogue en X-Speed is ruim 1300 euro met dezelfde motor en accu.
Het prijsverschil moet ergens vandaan komen. Zo simpel is dat.
De motor en accu zijn hetzelfde als andere duidelijk duurdere modellen. Dus daar zit daar zit het prijsverschil niet. Dat betekent dat er op de andere onderdelen bezuinigd is.

Het frame van de N Rogue ziet er duidelijk anders uit dan de bekende andere modellen. Veel meer een klassiek frame wat andere merken ook gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

het spatbord lijkt ook lang genoeg vooraan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Inmiddels ook contact gehad met een lokale dealer, als er een demo model van de N Rogue beschikbaar is mag ik hem testen en ik zal hier ook mijn bevindingen dan verder posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 08:39
Het verschil tussen KLever N en X is toch duidelijk:
Pinion gear
Gates belt
1200W accu

Scheur in frame vanwege verende zadelpennen niet diep genoeg/ schuine kracht op zadelpen buis.
Klever heeft lijst met goedgekeurde onderdelen.

Goede plek voor veel meer info:
https://speedpedelecreview.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Kwam onderweg nog een Stromer ST5 rijder tegen. Mijn Bulls is niet traag en ik rij alle Bosch Speed Pedelecs met 2 vingers in de neus voorbij maar dit was toch andere koek. Die verdween langzaam aan de horizon :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h1ttent1t
JellBro schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:02:
Het verschil tussen KLever N en X is toch duidelijk:
Pinion gear
Gates belt
1200W accu
...
Goede plek voor veel meer info:
https://speedpedelecreview.com/
Je vergist je: de vergelijking werd gemaakt tussen de N en de gewone X (niet de X Pinion). Beide versies hebben wel degelijk een ketting en derailleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Vlassie1980 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 23:43:
Kwam onderweg nog een Stromer ST5 rijder tegen. Mijn Bulls is niet traag en ik rij alle Bosch Speed Pedelecs met 2 vingers in de neus voorbij maar dit was toch andere koek. Die verdween langzaam aan de horizon :)
Op een gegeven moment moet het toch ophouden wettelijk gezien?
Ik bedoel, ze kunnen een ST6 straks niet 55km/u laten rijden?

Waar Bosch te schijnheilig voorzichtig is, zie je bij Stromer dat je bij een hoger typenummer sneller mag.

Bosch, sjoemelsoftware alleen als het ze zelf iets oplevert. Typisch geval van "zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
wmeester schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:54:
[...]

Ik vergelijk alles met elkaar :-)

Een N Rogue is iets voordeliger dan een ST1X maar de ST1X is voor mij te klein.
Een X speed (normale versie) komt erg dicht in de buurt van de ST1X maar is nog steeds iets duurder.
Een N Rogue is voordeliger dan een X speed maar is 'verdacht voordelig', daarom ging ik kijken wat het verschil is tussen een N Rogue en een normale X speed.
Wel appelen met appelen vergelijken; een X speed pure is goedkoper dan een ST1. De normale X speed heeft vering vooraan, dat heeft de ST1 niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:27
Zo meld mij even aan hier. Na wat lang wikken en wegen toch maar eens een winkel ingestapt om een Stromer ST2 in het echt te bekijken. Na een gesprekje wordt er een 7 dagen testrit aangeboden en die heb ik aangenomen. Man, dat is een goed besluit geweest.

Volledig standaard ST2 mee gekregen en zonder enige echte fietservaring (>10 km) ben ik helemaal verkocht. Gisteren wat losse ritjes gemaakt en vandaag maar even een rondje met woon- werk kilometers. Accu hoef ik mij geen zorgen om te maken. Ik heb een model met een 843 Wh accu en na 33 km gereden te hebben is er nog 42% over met 23 km bereik op standje 2. Dat was/is voor mij toch wel een vrees als nieuwe gebruiker, ik zal er ook zo een zijn die elke 5 km zijn Tesla zal opladen de eerste drie weken van bezit. ;-)

Prijs is wel een ding maar goed. Er zit een fietsenplan op het werk en als ik nu kijk..... 33 km in drie kwartier zonder die ellendige file die ik altijd heb in de middag. Dan ben ik met de auto ook 45 min onderweg als het überhaupt meezit.

Dus van de week maar een eigen ST2 gaan bestellen. Deze wel met verend zadel. Voorvork hoeft van mij niet zo. Als iemand daar een goede reden voor heeft om het wel te doen laat dat graag horen.

Iemand nog praktische tips voor een beginner Pedelec woon-werk beginner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

__R__ schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:05:
Er zijn wel dingen waar ik zelf achter ben gekomen, doe er je voordeel mee. ;)

Oordoppen, schoenhoezen als je je schoenen lang acceptabel wil houden kwa uiterlijk.
Bandenspanning lekker hoog (actieradius)

Optimisme bij slecht weer. (je waardeert goed weer later meer)

Gewoon op het fietspad ipv op de weg, dan maar wat langzamer rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h1ttent1t

Sowieso de blauwe batterij van 983 Wh nemen, meerprijs waard. Ook al heb je deze nu niet nodig voor je 33 km enkel, maar slechtere weersomstandigheden en batterijdegradatie over de jaren in gedachten.

Mocht je fietstassen willen: denk aan bescherming voor je kader. Waar je tas tegen het kader zit/schuurt, ga je heel snel zien dat er beschadigingen komen.

Verder is de Kinekt zadelvering een hele goede keuze op de ST2, ik mis een verende voorvork ook niet zo.

Ik zie Bert hierboven zeggen dat je bandenspanning lekker hoog moet. Nee dus. De ST2 heeft ballonbanden, die hoef je niet hard op te pompen. Gewoon de aangeraden 2,2 bar aanhouden en regelmatig controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

h1ttent1t schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:39:
[...]

Ik zie Bert hierboven zeggen dat je bandenspanning lekker hoog moet. Nee dus. De ST2 heeft ballonbanden, die hoef je niet hard op te pompen. Gewoon de aangeraden 2,2 bar aanhouden en regelmatig controleren.
Nooit hoger dan aangeraden natuurlijk.
Maar er zullen volksstammen met te zachte banden rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h1ttent1t
BertV schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:40:
[...]

Nooit hoger dan aangeraden natuurlijk.
Maar er zullen volksstammen met te zachte banden rijden.
Dat is helemaal waar :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester

Zomaar wat dingen;
-neem standaard je regenpak mee 🙂. Het regent bijna nooit maar beter mee verlegen dan om verlegen.
De keren dat ik echt een pak aanmoest is niet eens zo gek veel maar de onzekerheid is meer een ding dan het pak daadwerkelijk aantrekken.
-neem je voor om standaard op de fiets te gaan, tenzij... Ipv; ik ga op de fiets als het uitkomt. Want dan blijft de fiets vaak staan.
-rijd defensief. Ga er standaard vanuit dat de automobilist die van links komt je niet heeft gezien. Idem voor rotondes.
-rijd standaard met licht aan. Dat vergroot je zichtbaarheid.
-andere verkeersnemers schatten jouw snelheid altijd verkeerd (te laag) in. Denken er nog wel voorlangs te kunnen enzo.
-volgens mij voor stromer specifiek; schaf een spatbord verlenger aan ivm de schoenen die vies worden. Niet eens alleen tijdens regen maar ook als het wegdek slechts nat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Is het voor een SP tegenwoordig niet standaard dat de lampen moeten branden?
Ik ben het zeker met punt "Rijd defensief" eens. Andere (meestal snellere) weggebruikers verwachten je gewoon niet zo snel. Het scheelt je gewoon een berg ellende en frustraties.

Een SP is gewoon een heel vaag vervoersmiddel. Je hebt een geel plaatje, dus wordt je onder de bromfietsen geschaard maar het is toch nog steeds gewoon een fiets. Dat merk je snel genoeg als je tussen de auto's gaat fietsen. Je bent gewoon niet zo snel als een bromfiets. En een bromfiets tussen de auto's wordt door automobilisten al niet echt gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
Ik had na een eerste testrit ook wel door dat oordoppen geen overbodige luxe zijn. Dus nu gewone wegwerp foamers maar dat zal binnenkort wel naar de autoplastieken gaan. Schoenhoezen of langer spatbord. Ik moet nog even kijken wat ik wil. Zit trouwens nu gewoon op gympen op de fiets. Gaat best goed dat.

@h1ttent1t Ook beschadigingen bij de standaard Stromer tassen? Ik was van plan om een enkele van het model Antwerpen erbij te halen.

@wmeester En met die tas gaat dan genoeg ruimte mee voor standaard Gaadi band, lekke banden set CO2 en regenpak.

Voor wat het fietsen betreft vandaag naar werk geweest en weer terug. Vooral goed aftasten waar ik mij als brommer kan gedragen en waar ik beter naar het fietspad kan uitwijken. Toch behoorlijk wat 48 km/h sprintjes tussen de auto`s mee gereden waar ik lekker mee kon. Maar er is bijvoorbeeld een doorgaande weg bij mij in de buurt waar eigenlijk iedereen 70 km/h rijd. Daar bedank ik. Dan maar op een rustig gangetje op het fietspad.

Defensief rijden heb ik meegekregen op de motor. En eigenlijk heb ik meer motor vibes zo in de spits dan fieter vibes. Jezelf groot maken, oogcontact zoeken, anticiperen en vooral niet zichtbaar remmen want dan duikt iedereen voor je neus.

En vanochtend... sta ik op een autobaan voor het stoplicht om 06:00 en staat er zo`n bouwvakker naast je. Die man zat mij echt aan te kijken met zo`n blik van......"Die fietser heeft zijn koffie nog niet op" Begrijpelijk ook ergens. Een Speed Pedelec zie je nog te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h1ttent1t
__R__ schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:24:

@h1ttent1t Ook beschadigingen bij de standaard Stromer tassen? Ik was van plan om een enkele van het model Antwerpen erbij te halen.
Je zou denken dat ze daar bij Stromer wel aan gedacht zouden hebben, nee hoor :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:12

Niwla

dat dus....

Ik zal me hier ook eens melden!

Vandaag is mijn bestelling voor een Klever X Alpha de deur uit gegaan.
Op dit moment is mijn ww-afstand 39km. Na de zomer is ons huis klaar en wordt de ww-afstand 31km, met een erg geschikte fietsroute.

Lang het idee gehad te wachten met een ST3 Pinion voor na de verhuizing. Toen de levering hiervan achteruit geschoven werd toch gekeken of ik nog mee kon doen voor de ST3 Pinion LE en hiervoor een gesprek bij de dealer gehad. In afwachting van de testdag om een goed vergelijk te kunnen maken ook een test gedaan met een Klever X Alpha. Deze is ERG goed bevallen!
Vorig jaar 2x een week een Stromer ST1x te testen gehad. Beide keren met de nodige problemen: storingen, wegvallen ondersteuning of compleet uitvallen fiets. Dit ook besproken met de dealer voor de ST3 Pinion.

Aangezien de temperaturen en brandstofprijzen stijgen besloten niet te wachten op de ST3 Pinion en/of het gereed komen van het huis maar nu de knoop door te hakken en na een aantal gesprekken bij een Klever dealer tot een mooie deal gekomen (vind ik zelf).

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@Niwla Goed bezig! (y)

Ik vind een afstand van 31 km best flink. Voor mij is mijn ww 63 km, dus dat is geen optie, maar een dag in de week help ik mee elders en dat is 11 km van mijn huis en zeer geschikt om te fietsen. Daar doe ik dan 35 minuten over op een 25 km/h fiets. Die route is namelijk niet zo glad en vaak moet de snelheid eruit, maar ik geef je eerlijk mee dat ik laatst het idee had dat de fiets niet zo lekker meer vooruit wilde, keek ik op mijn display en ik zat al op 26,4 km/h. Ik had hem zo door willen trekken naar een stuk sneller, maar ik ben verder zeer tevreden over mijn Gazelle Ultimate met belt. Een echte 'muur' voelde ik niet en ik kon hem lekker op de 25 km/h houden.
Ik hoor veel negativiteit over speed pedelecs, maar een tijdje geleden heb ik 1 volle week op een Stromer ST1 proefgereden en de snelheid went snel. Toen ik weer op mijn 25 km/h fietsje stapte was het echt weer erg wennen en ging het erg langzaam, maar hoe vaak kan ik op de Stromer voluit rijden? In de omgeving Rosmalen niet zo heel veel en dat is jammer want iedereen die op zijn fiets naar het werk gaat spaart het milieu, is gezonder en vaak vrolijker. Ik heb daar echt respect voor.
Voor mijn werk is dat niet te doen en het komt ook steeds vaker voor dat ik de trein pak (goede verbinding) en kan ik wat werken in de trein. Jammer dat de trein altijd zo druk is en ik in de eerste klas ga reizen want dan kan ik me nog nuttig maken op de laptop voor mijn eigen zaak en heb ik de prijs er qua manuren weer uit dus de trein is netto veel goedkoper dan de auto en in de auto kun je niet veel doen dan kruipen in de file. Dat dempt wel mijn humeur en jaagt mijn stresslevel omhoog. Dan kom ik gebroken thuis en kan ik even geen auto meer zien, maar morgen mag je weer achteraan aansluiten in de ...file... Met de trein vind ik leuker en het scheelt maar 'n kwartier in reistijd vergeleken met de auto. Soms heb je dan ook nog een kort praatje en begint de werkdag wat leuker.
Liever zit ik op de fiets en ik maak veel tochtjes met de e-bike. Ga ik op dependance (11 km enkel) dan kom ik veel fitter aan dan dat ik vertrek. Fietsen doet een mens meer dan goed en ik heb respect voor alle commuters die maar mooi weer op hun ijzeren ros gaan.
Wij kennen in onze familie vele kwalen en omdat ik zoveel fiets ben ik de meest gezonde van ons thuis. Ik maak makkelijk 5.000 km per jaar en als ik later in de avond nog een rondje ga maken slaap ik ook veel beter. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
Misschien leuk om op dit forum ook bij te houden hoeveel Wh per km je SP doet.
Ik trap even af met mijn huidige Bulls Green Mover met 675Wh. Kom meestal na 26km enkel aan met een resterende capaciteit tussen de 15% en 25%.

Laten we zeggen dat ik op 20,7Wh per km uit kom. Zeker niet zuinig en daarom ook de reden dat ik nu aan het orienteren ben voor een andere SP met zuinigere motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
Mijn demo model Stromer ST2 deed 12 wh/km.

Morgen mijn eigen model uitgeleverd dus vanaf dan fulltime op de SP en zal ik ook het verbruik van deze bijhouden. Wel een beetje kneuterig dat dit niet in de (behoorlijk karige) app staat maar wel uit te lezen is op de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
__R__ schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 21:55:

Morgen mijn eigen model uitgeleverd dus vanaf dan fulltime op de SP en zal ik ook het verbruik van deze bijhouden. Wel een beetje kneuterig dat dit niet in de (behoorlijk karige) app staat maar wel uit te lezen is op de fiets.
Veel plezier en fijne kilometers gewenst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h1ttent1t
__R__ schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 21:55:

Verbruik staat wel in de app hoor, maar in kWh.

12 Wh/km is wel netjes, was dat volledig voluit? Ik kom aan een 14-15 Wh/km met mijn ST2 (nu 6000 km). Ik bedenk me nu net dat ik bijna 5000km daarvan op winterbanden gereden heb, zal deels ook wel daar aan liggen.

[ Voor 9% gewijzigd door h1ttent1t op 16-03-2022 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
h1ttent1t schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:34:
[...]

Verbruik staat wel in de app hoor, maar in kWh.

12 Wh/km is wel netjes, was dat volledig voluit? Ik kom aan een 14-15 Wh/km met mijn ST2 (nu 6000 km). Ik bedenk me nu net dat ik bijna 5000km daarvan op winterbanden gereden heb, zal deels ook wel daar aan liggen.
12.4 wh/km op standje 3 en zwaartste verzet keihard meetrappend. Maar dit over 4 dagen met een leenmodel waarvan ik ook een beetje de fietsenmaker ervan verdenk om de bandenspanning iets hoger te zetten dan de fabrikant zei. En nog met resultaat ook want ik zat toch echt hard na te denken over voorvork vering. :X

Ik meld mij wel weer als mijn eigen model 1000 km heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:25

Wuursj

want worst is al bezet

Hier doe ik ook ongeveer 12,5 wh/km met Giant E-quick met 500wh accu maar niet superveel vermogen vergeleken met de stromers.
Hij heeft geen verbruiksmeter maar heb aardig beeld door de oplaadsessies.
Die fiets (en ik) geeft dan altijd vol gas in de 'normal' mode.

[ Voor 12% gewijzigd door Wuursj op 16-03-2022 14:07 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
Wuursj schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:07:
Hier doe ik ook ongeveer 12,5 wh/km met Giant E-quick met 500wh accu maar niet superveel vermogen vergeleken met de stromers.
Hij heeft geen verbruiksmeter maar heb aardig beeld door de oplaadsessies.
Die fiets (en ik) geeft dan altijd vol gas in de 'normal' mode.
Jij neemt wel laadverliezen mee in dat geval, dat doet een Stromer niet neem ik aan(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Knikmops schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:08:
[...]

Jij neemt wel laadverliezen mee in dat geval, dat doet een Stromer niet neem ik aan(?)
De oplaadverliezen zijn niet heel groot. Hooguit 3 a 8 %. Misschien doet hij netto 12 Wh/km wat voor een speed pedelec nog vrij laag/netjes is (voor een regulier 25 km/h model zou 12 Wh/km beestelijk veel zijn). Hier gaat het over een middenmoter en aangezien een middenmoter niet het vermogen heeft dan een achterwielmoter is het een reële waarde.
De Stromer heeft een zeer krachtige achterwielmoter en die zijn ook nog eens minder efficiënt dan de middenmoter en als je met de Stromer voluit gaat red je het niet met 12 Wh/km, ook niet bijna.

Verder vind ik een 500 Wh accu altijd ondermaats voor een speed pedelec. Je belast de cellen best zwaar dan als ze in een meerderheid zouden zijn geweest (grotere accu). Ik vind 500 Wh voor een 25 km/h fiets nog normaal, maar mag groter :)
Pagina: 1 ... 13 ... 38 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.