Het grote Speed Pedelec topic.

Pagina: 1 ... 14 ... 38 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas-x-1982
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-04 20:31
Hi, vraagje aan jullie ivm hulp bij keuze :) ww afstand is 12km en ik ben 1,96m

Stromer ST3 schademodel met ketting
versus
Stromer ST2 nieuw met riem

ST3 is met de comfort stuurpen en zit in de XL uitvoering
ST2 zoals jullie weten alleen in de L uitvoering, maar de stuurpen kan ook best hoog.

Grote verschil is natuurlijk ketting versus riem

De ST2 is (gek genoeg) iets duurder voor mij, een geschatte EUR 8 p/m meer.

In beide gevallen wordt er namelijk geleased. Het verzekering- en onderhoudspakket dekt EUR 300 onderhoud per jaar. De ketting/kast van de ST3 vervangen kost iets van EUR 350, dus dan betaal ik per jaar EUR 50.

Na die 3 jaar moet ik het volledig zelf betalen. De ST2 zal een stuk minder onderhoud nodig hebben. Het idee is ook met deze fiets na 3 jaar nog verder te rijden.

Hamvraag: wat zouden jullie doen? Ketting versus Riem, XL versus L, en uiteraard ST3 kracht versus ST2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
thomas-x-1982 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:59:

versus

ST2 zoals jullie weten alleen in de L uitvoering, maar de stuurpen kan ook best hoog.

In beide gevallen wordt er namelijk geleased. Het verzekering- en onderhoudspakket dekt EUR 300 onderhoud per jaar. De ketting/kast van de ST3 vervangen kost iets van EUR 350, dus dan betaal ik per jaar EUR 50.

Na die 3 jaar moet ik het volledig zelf betalen. De ST2 zal een stuk minder onderhoud nodig hebben. Het idee is ook met deze fiets na 3 jaar nog verder te rijden.

Hamvraag: wat zouden jullie doen? Ketting versus Riem, XL versus L, en uiteraard ST3 kracht versus ST2
Ik zou lekker voor de riem gaan. Ik heb zelf ook een riem en ik vind het een verademing. Je hoort hem niet, doet het altijd, rijdt gladder en je hebt er nauwelijks onderhoud aan.
Vooral in de winter ontkom je er niet aan; schoonmaken, ontvetten, smeren en zo nu en dan een nieuwe cassette erop. Een riem is duur in aanschaf, maar je hebt er geen omkijken naar en ze gaan heel lang mee.
Een schademodel kopen zou mij tegenhouden want je kent de werkelijke geschiedenis van zo'n fiets niet. Je neemt dan toch enig risico :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:25

Wuursj

want worst is al bezet

@thomas-x-1982 Mijn gewone fiets heeft een riem en de pelec ketting heeft ketting met derailleur. Ik wou dat het andersom was :P en zou heel graag een riem willen op mijn volgende pedelec. Zo veel fijner qua onderhoud, schoonmaken en gemak. Ook het afstellen van de versnellingen van mijn gewone fiets met riem en afline 8-speed is zoveel gemakkelijker dan bij de gemiddelde derailleur.

Ik doe 18km enkele reis op een fiets met weinig kracht en dat vind ik prima. Voor 12km lijkt voor mij een ST2 meer dan voldoende.

[ Voor 18% gewijzigd door Wuursj op 17-03-2022 13:12 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:06

versus

Ik zit zelf ook te kijken naar een opvolger voor mijn Bulls Green Mover, ben iets langer (1,98) maar het werd mij afgeraden om op een maatje L te gaan zitten. Dus laat je daarover goed adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-07 21:22

Website van Stromer zegt zelf in de configurator
Framemaat L
Aanbevolen voor een lichaamslengte van 175 tot 188 cm.
En met mijn 1,86 m geef ik ze daar wel gelijk in voor mij net aan goed qua formaat. Denk dat jij op zo`n circus fietsje gaat fietsen met 1,96m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Net nog een paar dealers gebeld, maatje L voor mijn lengte is te klein.

De schifting wordt dan erg dun:

- Stromer ST3 zou kunnen, maar veel te duur
- Klever N Rogue 45, maar die moet nog uitkomen en geen idee wat de levertijd is
- Flyer Upstreet6 in XL frame
- Riese & Muller heeft diverse modellen maar allemaal Bosch dus minder power en duur in aanschaf
- Trek Allant in XL frame
- Specialized Turbo Vado in XL formaat, lees veel over problemen met de Brose motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

BertV

Handgemaakt

Stromer ST3 met ketting
vs

Dat zijn precies de fietsen waar ik straks uit ga kiezen.

Zijn er mensen die weten hoeveel / en of de ST3 merkbaar krachtiger is?
Als dat minimaal is zou ik voor de ST2 gaan.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas-x-1982
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-04 20:31
BertV schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:46:
Stromer ST3 met ketting
vs

Dat zijn precies de fietsen waar ik straks uit ga kiezen.

Zijn er mensen die weten hoeveel / en of de ST3 merkbaar krachtiger is?
Als dat minimaal is zou ik voor de ST2 gaan.
Wat ik had is dat de ST3 echt heel gemakkelijk boven de 40 te krijgen is, maar die test ST2 kon dat minder goed. Kan ook met kalibreren en afstelling te maken hebben.

Ik zit vooral met de lengte... Zijn er mensen boven de 1,90m die op een Stromer L zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 19:47
Vlassie1980 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:03:
Net nog een paar dealers gebeld, maatje L voor mijn lengte is te klein.

De schifting wordt dan erg dun:

- Stromer ST3 zou kunnen, maar veel te duur
- Klever N Rogue 45, maar die moet nog uitkomen en geen idee wat de levertijd is
- Flyer Upstreet6 in XL frame
- Riese & Muller heeft diverse modellen maar allemaal Bosch dus minder power en duur in aanschaf
- Trek Allant in XL frame
- Specialized Turbo Vado in XL formaat, lees veel over problemen met de Brose motor?
Is de Brose zo veel anders dan de Bosch middenmotor?
Volgens mij komen beide gewoon te kort als echte Speed Pedelec motor. Als de Bosch afvalt, valt de Brose dus ook af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
thomas-x-1982 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 17:03:
[...]

Wat ik had is dat de ST3 echt heel gemakkelijk boven de 40 te krijgen is, maar die test ST2 kon dat minder goed. Kan ook met kalibreren en afstelling te maken hebben.

Ik zit vooral met de lengte... Zijn er mensen boven de 1,90m die op een Stromer L zitten?
@Vlassie1980 heeft eigenlijk het antwoord al gegeven.
Ik zou ook voor het XL frame gaan. Daar maar een derailleur met bijbehorende onderhoudsnadelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Athome schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:23:
[...]

Is de Brose zo veel anders dan de Bosch middenmotor?
Volgens mij komen beide gewoon te kort als echte Speed Pedelec motor. Als de Bosch afvalt, valt de Brose dus ook af
Er zijn idd veel problemen met Brose bekend. Ik had het geluk er 20.500 km mee te halen, maar de meeste Brose MM overlijden spoediger. De ondersteuning is nooit zo vloeiend geweest dan mijn huidige Bosch motor. Met Bosch val je niet snel en Bosch heeft een uitstekende staat van dienst. Gaat Bosch kapot dan heb je zo een nieuwe motor en buiten de garantie zijn er revisiebedrijven die je Bosch motor weer als nieuw maken. Wat het met Brose is is als volgt:

Brose gebruikt een riem intern voor de aandrijving en die riemen schijnen nogal snel te klappen en als dit gebeurt ruïneert de motor zijn elektronica. De riem schijnt dan veel schade aan te richten. Ook zijn er klachten met de soepelheid en doseerbaarheid van de ondersteuning. De 90 Nm variant valt bijna niet te doseren>je hebt de hele tijd het gevoel dat de motor in wil houden of juist vol gas wil gaan.

Deze 90 Nm variant wordt dus ook gebruikt voor speed pedelecs. Dan kan het goed uitkomen dat de motor full power wil gaan want je 'wenst' immers wel om de 45 km/h te halen wat met 350 watt een zware opgave is.

Zonder riem valt iedere MM af. De achterwielmotor is dan the way to go. Bij Stromer heb je een probleem en dat is als de lager van het achterwiel kapot is dat je een geheel nieuw achterwiel mag gaan kopen. Stromer rijden buiten de garantie is alleen slim als je een berg geld hebt liggen. Het achterwiel van de Stromer ST1 kost zo'n 1500 euro.

Zou ik een SP kopen dan zou ik eerst uitzoeken wat het vervangen van een motor buiten de garantie zal gaan kosten.

Ik vind het vooral jammer dat SP's zo enorm overpriced zijn en dan durven ze ook te komen met een 500 Wh accu. Dit is gewoon veel te weinig om serieus lange afstanden af te leggen op full speed. Een 500 Wh accu trap je binnen het uur leeg en daarbij lijden de cellen ook zwaar. Vanaf zo'n 800 Wh wordt het serieuzer, maar het liefst zie ik een accu van vér over de 1000 Wh; en de cellen slijten minder snel en je komt nog ergens.

Een tijd terug had ik ook een volle week een Stromer ST1 te leen gehad en die 814 Wh accu was aardig gebruikt na een ritje naar mijn ouders (2 * 16,5 km). Dit was dan in de zomer want anders zou die accu aardig leeg zijn geweest, maar ik redde het wel. Hoe is dat 2 a 3 jaar later?

Ik heb mijn eigen accugroothandel in de running en ik kan jullie zeggen dat losse cellen niet zo duur zijn, maar bij Stromer betaal je 2 euro per wattuur en dit is ronduit schandalig. De prijzen gaan diverse kerel over de kop. Sowieso vind ik eender e-bike gewoon veel te duur. Mensen kopen het toch wel, dus kunnen de prijzen sky high zijn/worden.

Conclusie: vooronderzoek loont en betaald indirect heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
Top. Heerlijk weer en ik sta met een lekke band 20 km van huis. De reserve binnenband en CO2 patronen moesten nog besteld worden onder het mom van "joh hoe groot is die kans....."

Dus.................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
__R__ schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 16:13:
Top. Heerlijk weer en ik sta met een lekke band 20 km van huis. De reserve binnenband en CO2 patronen moesten nog besteld worden onder het mom van "joh hoe groot is doe kans....."

Dus.................
Dus.................lid worden van de ANWB en fietspechhulp aanvragen. Deze zit bij mijn fietsverzekering inbegrepen ;)

De kans op lekke banden wordt weliswaar steeds kleiner door de verbeterde compound, maar zijn nooit nul.
Op de ANWB moet je dan misschien een uurtje wachten in het slechtste geval, maar ze maken je band zodat jij verder kunt en niets meer hoeft te regelen.
Geen CO2 patronen of binnenband want mijn fiets op de kop -> display overleeft dit niet. Ik heb de ANWB als back-up. Natuurlijk vervelend als je ergens moet zijn op afspraak, maar het kan de beste overkomen.

Tip: zorg dat je altijd een flesje water bij je hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
jimh307 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 16:21:
[...]

Dus.................lid worden van de ANWB en fietspechhulp aanvragen. Deze zit bij mijn fietsverzekering inbegrepen ;)

De kans op lekke banden wordt weliswaar steeds kleiner door de verbeterde compound, maar zijn nooit nul.
Op de ANWB moet je dan misschien een uurtje wachten in het slechtste geval, maar ze maken je band zodat jij verder kunt en niets meer hoeft te regelen.
Geen CO2 patronen of binnenband want mijn fiets op de kop -> display overleeft dit niet. Ik heb de ANWB als back-up. Natuurlijk vervelend als je ergens moet zijn op afspraak, maar het kan de beste overkomen.

Van de aardige mevrouw bij de TINQ Akersloot een medelijden kopje koffie gekregen. <3

Heb ik toch mijn verzekering bij de ANWB afgesloten...... Even kijken naar die optie. Thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm666
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-07 16:25
jimh307 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:46:
[...]

...Bij Stromer heb je een probleem en dat is als de lager van het achterwiel kapot is dat je een geheel nieuw achterwiel mag gaan kopen. Stromer rijden buiten de garantie is alleen slim als je een berg geld hebt liggen. Het achterwiel van de Stromer ST1 kost zo'n 1500 euro...
Kijk, dat zijn nu het soort tips dat perfect zou passen in een TS. Ik ben wel geintereseerd in een speed pedelec (en die Stomers.. :9~ ) en t geld heb ik er eventueel wel voorover, maar dan wel graag een betrouwbaar geval waarbij je geen godsvermogen kwijt bent aan reparaties buiten garanties of zitten met een fiets waar je niets meer aan hebt omdat de boordcomputer niet meer werkt en zulk een onderdeel na 2 jaar al niet meer te verkrijgen is/zo uniek dat een alternatief zelfs niet mogelijk is. Of erger, een cloud dienst die er de stekker uit trekt. Dit is wat ik nu leuk vindt aan m'n huidige analoge fiets, dat ding werkt vast over 50 jaar nog (mits wat onderhoud natuurlijk)

[ Voor 6% gewijzigd door Firestorm666 op 18-03-2022 18:27 . Reden: Toevoeging van tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Firestorm666 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 18:25:
[...]
Dit is wat ik nu leuk vindt aan m'n huidige analoge fiets, dat ding werkt vast over 50 jaar nog (mits wat onderhoud natuurlijk)
Dat is iets wat je gewoon met iedere electrische fiets gewoon vergeten kan. Er zit gewoon te veel op wat een soort van beperkte levensduur heeft (economisch gezien).

De potentiele hoge kosten van een Stromer heeft mij ook wel tegen gehouden. Ik fiets waarschijnlijk te weinig waardoor de verwachte typische gebreken bij ons buiten de garantie gaan vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
jimh307 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 16:21:
[...]

En de ANWB
Let op: speed pedelecs vallen niet onder de service van Wegenwacht Fiets, maar verzeker je met onze Bromfiets Service.
Lees je je voorwaarden even na? Gewoon voor de zekerheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:49

Niwla

dat dus....

__R__ schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 21:08:
[...]

En de ANWB

[...]

Dat is bijzonder. Ik heb eerder voor een speed pedelec bij de ANWB gehad met pechhulp. Nooit nodig gehad maar dat is idd misschien maar goed ook dan.

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Firestorm666 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 18:25:
[...]

Kijk, dat zijn nu het soort tips dat perfect zou passen in een TS. Ik ben wel geintereseerd in een speed pedelec (en die Stomers.. :9~ ) en t geld heb ik er eventueel wel voorover, maar dan wel graag een betrouwbaar geval waarbij je geen godsvermogen kwijt bent aan reparaties buiten garanties of zitten met een fiets waar je niets meer aan hebt omdat de boordcomputer niet meer werkt en zulk een onderdeel na 2 jaar al niet meer te verkrijgen is/zo uniek dat een alternatief zelfs niet mogelijk is. Of erger, een cloud dienst die er de stekker uit trekt. Dit is wat ik nu leuk vindt aan m'n huidige analoge fiets, dat ding werkt vast over 50 jaar nog (mits wat onderhoud natuurlijk)
O.a. om die reden heb ik onlangs gekozen voor de aanschaf van een Klever X Alpha. Heb eerder twee keer een week een Stromer ST1 op proef gehad maar daarbij erg veel problemen met deze fietsen gehad. Het achterwiel lager is een bekend en hardnekkig probleem.
Ik las vandaag dat Stromer de garantie voor de ST2’s met belt verlengd heeft van 2 naar 3 jaar. Dat zullen niet voor niks gedaan hebben. Naar mijn mening om hun gezicht te redden.
Natuurlijk is het zo dat er meer Stromers dan Klevers rondrijden. Hierdoor lees je misschien ook meer problemen over Stromers. Maar het vertrouwen was bij mij wel weg ondanks dat de FM wel zijn best had gedaan dit terug te winnen aangezien ik in de wachtkamer zat voor een ST3 Pinion. Uiteindelijk na een test op een Klever besloten niet op de Stromer te wachten en voor de Klever te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 00:08
__R__ schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 21:08:
[...]

En de ANWB

[...]

Dat is dan nieuw, want ik heb wel degelijk verschillende keren hulp gehad van de ANWB. Ze zouden dat op zijn minst moeten melden, vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
DDDikkiedik schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 11:52:
[...]

Dat is dan nieuw, want ik heb wel degelijk verschillende keren hulp gehad van de ANWB. Ze zouden dat op zijn minst moeten melden, vind ik.
True. Kan zijn dat jij een pechhulp afgesloten hebt voor deze wijziging en dat hij voor jou nog geldig is. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. Ik heb in ieder geval een bromfietspechhulp erbij. Voor die vijf tientjes per jaar was dat een zeer goed tip dus bedankt! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm666
Athome schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 18:47:
[...]

Dat is iets wat je gewoon met iedere electrische fiets gewoon vergeten kan. Er zit gewoon te veel op wat een soort van beperkte levensduur heeft (economisch gezien).

De potentiele hoge kosten van een Stromer heeft mij ook wel tegen gehouden. Ik fiets waarschijnlijk te weinig waardoor de verwachte typische gebreken bij ons buiten de garantie gaan vallen.
Uiteraard, maar zou het wel bijzonder zuur vinden om met een fiets te zitten die ~6000€ heeft gekost en na 4 jaar bv die boordcomputer stuk gaat en je gewoon geen nieuwe er op kan zetten wegens 1 of andere obscure aansluiting. Of een motor die het begeeft en geen vervanging meer te krijgen is/niet reviseerbaar en daardoor de rest moet "wegsmijten" waar niks mis mee is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm666
Niwla schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 21:28:
[...]

O.a. om die reden heb ik onlangs gekozen voor de aanschaf van een Klever X Alpha. Heb eerder twee keer een week een Stromer ST1 op proef gehad maar daarbij erg veel problemen met deze fietsen gehad. Het achterwiel lager is een bekend en hardnekkig probleem.
Ik las vandaag dat Stromer de garantie voor de ST2’s met belt verlengd heeft van 2 naar 3 jaar. Dat zullen niet voor niks gedaan hebben. Naar mijn mening om hun gezicht te redden.
Natuurlijk is het zo dat er meer Stromers dan Klevers rondrijden. Hierdoor lees je misschien ook meer problemen over Stromers. Maar het vertrouwen was bij mij wel weg ondanks dat de FM wel zijn best had gedaan dit terug te winnen aangezien ik in de wachtkamer zat voor een ST3 Pinion. Uiteindelijk na een test op een Klever besloten niet op de Stromer te wachten en voor de Klever te gaan.
Begrijpelijk, ik zou namelijk exact hetzelfde reageren. Het is wel een moeilijk natuurlijk want hoe populairder, hoe meer problemen er tevoorschijn komen. Als ik bv kijk naar het forum van speedpedelecreview.com. Dan zijn er 2000 onderwerpen over de stromer, de rest komt niet eens aan 100 (op "overige") na. Misschien ook een idee voor de TS, wat betrouwbare links?

Keuzes, keuzes... :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Firestorm666 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 14:10:
[...]

Uiteraard, maar zou het wel bijzonder zuur vinden om met een fiets te zitten die ~6000€ heeft gekost en na 4 jaar bv die boordcomputer stuk gaat en je gewoon geen nieuwe er op kan zetten wegens 1 of andere obscure aansluiting. Of een motor die het begeeft en geen vervanging meer te krijgen is/niet reviseerbaar en daardoor de rest moet "wegsmijten" waar niks mis mee is
Daar ligt inderdaad het gevaar van een mooi geïntegreerd geheel. Maar dat geldt niet alleen voor een electrische fiets.
Voor een merk als Bosch is ondertussen al redelijke vervanging/reparatie markt ontstaan. Al dan niet via Bosch zelf.
*) Accu's kunnen voorzien worden van nieuwe cellen. Dat kost minder dan een nieuwe originele accu
*) Motoren kunnen voorzien worden van nieuwe lagers.
*) Kapotte display's kunnen bijna altijd vervangen worden door een nieuwere variant.
*) Sloten van de accu zijn ook al een tijdje te vervangen en onder bepaalde voorwaarden ook weer gelijksluitend te krijgen met je fietsslot.

De electrische fiets is nog een relatief jonge markt. Het moet dus nog gevormd worden. Zeker op het punt van levensduur/duurzaamheid/repareerbaarheid.

[ Voor 7% gewijzigd door Athome op 19-03-2022 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Nu online

BertV

Handgemaakt

Nu het weer warmer wordt zijn ze er weer... de klevende wielrenners.

Ik vind het altijd zo onpersoonlijk om te fungeren als een soort anonieme windvanger.

Na een praatje is het over, het ligt aan mij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

BertV schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:14:

Ik vind het altijd zo onpersoonlijk om te fungeren als een soort anonieme windvanger.

Alles voor een goede tijd op Strava 😎😂😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
BertV schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:14:

Langzaam vaart minderen en terugzakken in snelheid zodat ze je voorbij gaan, dan vervolgens er keihard eroverheen en dikke doei :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Nu online

BertV

Handgemaakt

Vlassie1980 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 22:48:
[...]

Langzaam vaart minderen en terugzakken in snelheid zodat ze je voorbij gaan, dan vervolgens er keihard eroverheen en dikke doei :+
Keihard eroverheen? Ik heb een Bosch-fiets, Vlassie. :+

Het is geen ego kwestie. Het ligt gecompliceerder. Ik zou het ook prima vinden als ze me inhalen.
Respect, want ze zijn er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Vlassie1980 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 22:48:
[...]

Of je iets af laten zakken, er zelf achter gaan hangen en fluitend volgen terwijl zij "met de bek op het stuur" proberen jou af te schudden :9 8)

Hier nog in afwachting van de levering van mijn Klever X Alpha. Ondertussen de nodige extra benodigdheden bij elkaar aan het sprokkelen zoals:

- Helm: Lazer Anverz Mips
- Handschoenen: GripGrab Shark
- Fietsbel :P :
- Fietsjas: Gore Phantom Fietsjack
- SP Connect Bike telefoonhouder

Op mijn boodschappenlijstje staan nog schoenen en een prettige fietsbroek voor kantoor woon-werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online

bjp

maakt dat uit dat er eentje achter zit?

ik apprecieer het ook als ik effen uit de wind achter een andere kan rijden met de gewone fiets... Dus waarom is dat een probleem?

beste ervaring ooit was een brommer op een zeedijk in Nederland met een groepje vrienden. De brommer vertraagde voor ons, zetten ons uit de wind, keek om, versnelde progressief terug op, en zorgde dat we konden blijven volgen. We zijn hem heel dankbaar geweest met meerdere beaufort tegenwind die dag!

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Ook lekker wat uitlaatgassen naar binnen gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online

bjp

Athome schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 21:33:
er was genoeg tegenwind dat je er niets van merkte...

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:07
Athome schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 21:33:
Dit, dat is ook mijn eerste gedachte. Daarom is het als speed-pedelecer ook heel irritant om achter een brommer (zonder helm, blauwe plaat) te moeten hangen die net ff wat harder gaat dan hij zou mogen, en niet in te halen is. Ik ga dan vaak expres langzamer fietsen om van de uitlaatgassen af te komen.

Ik denk ook soms, wat is nog de meerwaarde van een verbrandingsmotor in een dergelijk klein ding? Je hebt immers voldoende alternatieven inmiddels (niet uitputtend):

- Elektrische fiets (25 km/h)
- Elektrische brommer (25 km/h)
- Elektrische Scooter (45 km/h)
- Speed-Pedelec (45 km/h)

Ergens hoop ik dat er een verbod komt op verbrandingsmotoren op dergelijke snelheden, dan kunnen wij ons nog een stuk gezonder vervoeren. Of heeft een dergelijke scooter/brommer nog zoveel voordelen t.o.v. de elektrische variant? Naar mijn idee zijn de prijzen redelijk vergelijkbaar inmiddels. Bereik is ook geen issue meer denk ik, immers je kan iedere dag thuis laden? Bovendien vervuilen die verbrandingsmotoren meer dan hun equivalent in de auto per kilometer volgens mij?

Het is dat ik wilde fietsen en niet wil stil zitten op een elektrische scooter, daarom heb ik dit nooit onderzocht. Ik heb ook nooit een scooter of brommer gehad, dus heb geen enkel idee hierover.

Heeft iemand dat ooit bekeken hoe dit zit en inzicht kan bieden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-07 20:58
Ik heb dit nooit onderzocht, maar dit is in mindere mate natuurlijk ook waar voor personenauto’s. We zitten in een overgangsfase en die verbrandingsmotoren gaan er wel een keer uit.
Wat mij betreft ook liever snel dan langzaam, maar het is wel een investering en een omschakeling in denken voor veel mensen, dat is moeilijk.

Ik heb een tijd terug klever x speed original besteld en ik hoop dat ie er snel is, dan kan ik ook de auto uit!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-07 20:56
Ferrox1 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:32:
[...]

Dit, dat is ook mijn eerste gedachte. Daarom is het als speed-pedelecer ook heel irritant om achter een brommer (zonder helm, blauwe plaat) te moeten hangen die net ff wat harder gaat dan hij zou mogen, en niet in te halen is. Ik ga dan vaak expres langzamer fietsen om van de uitlaatgassen af te komen.

Ik denk ook soms, wat is nog de meerwaarde van een verbrandingsmotor in een dergelijk klein ding? Je hebt immers voldoende alternatieven inmiddels (niet uitputtend):

Ergens hoop ik dat er een verbod komt op verbrandingsmotoren op dergelijke snelheden, dan kunnen wij ons nog een stuk gezonder vervoeren. Of heeft een dergelijke scooter/brommer nog zoveel voordelen t.o.v. de elektrische variant? Naar mijn idee zijn de prijzen redelijk vergelijkbaar inmiddels. Bereik is ook geen issue meer denk ik, immers je kan iedere dag thuis laden? Bovendien vervuilen die verbrandingsmotoren meer dan hun equivalent in de auto per kilometer volgens mij?

Het is dat ik wilde fietsen en niet wil stil zitten op een elektrische scooter, daarom heb ik dit nooit onderzocht. Ik heb ook nooit een scooter of brommer gehad, dus heb geen enkel idee hierover.

Naast dat de milieuzones voor brommers en snorfietsen met stapjes aangescherpt worden komt er in 2025 ook een verbod op verkoop van nieuwe snorfietsen (dus niet brommers) met een verbrandingsmotor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm666
Ferrox1 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:32:
[...]

Ik woon langs een drukke steenweg, Corona was fantastisch in de zin dat ik relatief schone lucht heb mogen ervaren. Ik ga ook 3x per week hardlopen en vindt niks zo irritant als zo een puffer voorbijkomt, zelfs als ie al even weg is, die stank blijft hangen.

Nu, ik moet wel zeggen dat die rotdingen vaak tamelijk oud zijn met een eigenaar die zoiets heeft van "zolang t nog bolt". Of iemand die beter af is met een gewone fiets, wat zou helpen om minder ruimte in te nemen ;). Of een jong persoon die t goedkoop heeft kunnen overkopen.

Je hebt overigens gelijk dat zo een brommer smeriger is als een auto. Mythbusters hebben daar ooit een aflevering van gemaakt. Conclusie was dat een moto stukken meer vervuilt. De reden hiervoor was simpel: een auto is uitgerust met allerlei filters en dergelijke om de uitstoot te verminderen, iets dat op een moto niet kan vanwege het formaat en dus alle vuiligheid ongefilterd eruit komt.

Ik ben zelf in de markt voor een speed pedelec omdat m'n auto eigenlijk overkill is, al is het een superfijne wagen.Mijn oog is gevallen op een Ellio Elite (rideellio.be), niet de meest mooie fiets, maar wel een praktische & de reviews zijn positief. Ik overweeg nog een Stromer ST2, maar dat heeft meer te maken met de looks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-06 18:30
Ik ben sinds een paar weken aan het orienteren op een ebike, mogelijk een SP. Ik haal veel plezier uit het fietsen, dus met dezelfde inspanning 2x sneller gaan lijkt mij erg leuk. Ik twijfel nog: een SP of reguliere ebike?

Situatie en voorkeuren:
• Momenteel rij ik 2000 km/jaar met analoge fiets, mijn gehele ww doe ik reeds per fiets. Afstand is slechts 12km enkele reis (met een klein stuk stad), een paar keer per week.
• Windstil is mijn kruissnelheid nu ~20 km/h, dus een normale ebike voelt als een beperkte upgrade qua snelheid. Toegegeven: het scheelt wel veel met de wind tegen. Een SP ligt echter meer voor de hand, al zal het qua tijd weinig schelen.
• Ik hoef niet perse langdurig 40+ km/h te gaan; ik zou meer rond de 30-35 km/h cruisen, en binnen de stad 20 km/h willen gaan zonder "gepusht" te worden om sneller te gaan. Een Bosch middenmotor lijkt mij daarom geschikt; de 45 km/h ermee niet halen is niet erg.
• Ik ben redelijk lui wat onderhoud betreft. Een derailleur past niet bij mij.
• Ik zoek geen "design" fiets; hoe goedkoper/normaler het oogt, hoe beter. Apps hoef ik ook niet.
• Aanschafprijs 4-6k kan ik mee leven, alsmede de extra SP-zaken (verzekering etc.)

Op basis hiervan kom ik op de volgende kandidaten:
• Gazelle 380 Ultimate Speed (a.s. week testrit gepland)
• Sparta D-burst energy
• KOGA Pace B20

Als deel van mijn onderzoek heb ik de afgelopen weken dit topic vanaf 2020 doorgelezen. De volgende punten gaven mij initieel argwaan, maar hoe meer ik lees, hoe meer ik denk dat het voor mijn beperkte snelheid & afstand niet erg is:

• De afschrijving lijkt groot. In ~maart 2021 schreef @Ferrox1 hier voor een 3 jaar oude SP (Bosch Sparta E-Speed) nog maar 650 Euro te krijgen. Wat deze nieuw kostte weet ik niet, maar stel dat dat 4.500 was, dan is dat ~85% afschrijving in 3 jaar. Een typo? Aan de andere kant kosten SP's tweedehands nog aardig wat, dus misschien was dat een uitzondering?

• Gerelateerd: een accucapaciteitsverlies van 20% na 1 jaar lijkt niet uitzonderlijk, evenals een compleet verlies ervan na 4 jaar. Ik zie schattingen van zo'n 1 Euro slijtage per load cycle (max 500 a 1000 cycles): het gebruik is duur. Anderzijds: dat lijkt te gelden voor 50km+ per werkdag @ 40-45km/h; voor mij zal de belasting veel minder zijn, zowel qua afstand als snelheid.

• Aangezien electronicaonderdelen een kort leven lijken te hebben: wat als een onderdeel over 4 jaar niet meer te krijgen is? Is je 5k fiets dan gebricked? Of wat als bij de 2e accuvervanging na 8 jaar deze niet meer leverbaar is? Kun je b.v. vandaag nog een qua form factor passende nieuwe accu vinden voor een 2014 SP?

• Door mijn derailleur-afkeer zou ik voor een SP vaak bij een Enviolo uitkomen. Ik lees dat deze slijten, waardoor je cadans na een paar jaar bij >40 km/h onpraktisch hoog wordt. Ook dit zal meevallen (en niet erg zijn) als je doorgaans 25-30 rijdt lijkt mij.

Mijn indruk is dat @Amos_x, zij het soms wat negatief geformuleerd, wel een goed punt maakt. De sprong van ~32 naar 45 km/h brengt een gigantische lading aan slijtage, verbruik en afschrijving met zich mee.

Om deze redenen kijk ik naar de Gazelle 380 Ultimate Speed: die heeft een riem i.p.v. ketting; Bosch middenmotor en accu, en geen derailleur. Mijn hoop is dat dit i.c.m. met mijn relatief lage snelheid en kilometers resulteert in een langer bruikbare SP. Ik vrees dat als ik een reguliere ebike koop, ik na een paar maanden spijt krijg dat ik niet een paar duizend extra had uitgegeven om 25+ te unlocken.

Thoughts?

Zijn er overigens mensen hier die het gele plaatje eraf halen? Lijkt mij dat het je fiets een dievenmagneet maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 16:02
Bosch onderdelen zullen altijd makkelijk te vinden zijn omdat ze zo veel toegepast worden en vaak voor verschillende series compatibel zijn.
Enviolo zal inderdaad veel minder slijten, die slijt vooral in zijn uiterste stand.
Batterij zal ook minder slijten als je niet helemaal ontlaadt; eventueel zijn er truukjes om de batterij ook maar tot 80-90% op te laden, wat levensduur ook zal verlengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 00:08
Ik heb nog nooit gehoord dat kentekenfietsen populairder zijn bij dieven. Die zijn juist makkelijker te traceren, lijkt mij.

Ik rijd zelf al jaren op twee tweedehands Riese Muller Cruisers. Die passen volgens mij goed in het profiel, inclusief Enviolo en normale uitstraling. Ook met riem verkrijgbaar.

Als je opziet tegen de extra kosten en helm en geen bezwaar hebt tegen een mooie fiets: de Van Moofs gaan ook opvallend hard door de stad, valt mij op. Dan is het verschil met 30/35 maar klein.

Accuverlies kun je aanzienlijk beperken door de accu niet verder dan 80 procent op te laden, bijvoorbeeld met een tijdschakelklok.

Mijn fietsen uit 2013 zijn nog in alle opzichten te repareren, en de accu's zijn compatibel met nieuwe modellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
@Murphy78
Een paar aandachtspunten bij de proefritten
Veel SP's die geen derailleur hebben, zijn uitgerust met een Enviolo naaf. Is op zich geen probleem maar let even op hoe snel je naar maximale overbrenging draait en wat je cadans bij je kruissnelheid is.
Daar kan per merk behoorlijk verschil in zitten en het aanpassen hiervan is niet altijd even eenvoudig. Dit vanwege:
- Kosten van de onderdelen (riem en tandwielen)
- Welke ruimte is er nog in de keuzes
- Past het wel op je fiets.

De remmen.
Let goed op de stopkracht. Daar zit zeker verschil in. Hoe hard moet je knijpen voor een bepaalde stopkracht en hoeveel stopkracht zit er sowieso in de remmen.
Mijn ervaring met instap Shimano serie op een gewone E-bike is niet best. 4 E-bikes gehad en 4 keer een lekke remklauw na een paar jaar.

Ik zou niet voor een gewone E-bike gaan. Ja, er is meer keuze en de prijzen zijn gunstiger maar met jouw afstand ga je toch echt irriteren aan 25 km/u grens. Je zit er nu met een gewone fiets al niet zo ver vanaf.

Een middenmotor voelt inderdaad goed aan je wensen. Echter toch weer die afstand van 12 km.
Als ik naar mij zelf kijk, denk ik dat je toch ook aan middenmotor gaat irriteren. Je gaat het vermogen missen die een achterwiel motor wel biedt.

Even mijn situatie als verduidelijking:
Ik heb/had grotendeels dezelfde redenatie voor de overweging van E-Bike/SP. De keuze was snel gemaakt. 25 km/u. is toch te langzaam als grens. Ik wil meer vrijheid. Dan de keuze voor welke SP.
- Geen derailleur, want geen gezeur met onderhoud. Bij een SP blijft dan Enviolo, Rohloff of Pinion over.
- Krachtige remmen met overcapaciteit. Zie mijn ervaring met de instap Shimano remmen.
- Ketting of riem maakt mij niet uit. Zolang de kettingkast maar gesloten is. Riem is echter in de meerderheid

Heb merken als Gazelle, Sparta, etc als snel achter mij gelaten. De specs van de remmen konden mij niet overtuigen. Fietsenmaker raadde mij Riese und Muller aan. Met riem, Enviolo naaf en Magura MT4/5 remmen.
Blokje om gefietst. Wat een fiets man!!!! Ligt als een blok op de weg. Lijkt wel voor 80 km/u gemaakt. De remmen waren ook zeer overtuigend. Alleen die Enviolo dat was het niet. Voelde te veel weerstand aan einde van de overbrenging en de overbrenging was te kort. Zelf met wind mee is 45 km/u lastig vol te houden. Te veel weerstand, te hoge cadans en daardoor te weinig ondersteuning van de motor (ja, dat stopt een keer)
Helaas was er maar bar weinig aan de overbrenging te doen. De keuze gemaakt voor een knetterdure Rohloff. Dat is de juiste naaf voor een SP met middenmotor. Merkbaar minder weerstand en genoeg bereik om toch 45 km/u te fietsen als de situatie zich voordoet. Ik hou zelfs een versnelling over.
Ik heb ook de Stromer ST2 geprobeerd maar deze zit in de stad inderdaad te drukken, zelf in de laagste ondersteuningsstand. Maar de 5-versnellingsnaaf van de Stromer ben ik geen fan van en een Stromer kan heel duur worden in reparaties. Daarnaast is volgens gebruikers de krachtsensor erg lastig goed af te stellen als deze niet goed staat.

Ik fiets overigens vooral in de stad en weinig buitenaf.
Als ik jouw afstand moest fietsen was er 100% zeker een SP met achterwiel motor en riem gekomen. Niet perse om die 45 km/u te halen maar het comfort van het extra vermogen. Dat maakt het fietsen een stuk relaxter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferrox1
Murphy78 schreef op zondag 3 april 2022 @ 11:53:

Als deel van mijn onderzoek heb ik de afgelopen weken dit topic vanaf 2020 doorgelezen. De volgende punten gaven mij initieel argwaan, maar hoe meer ik lees, hoe meer ik denk dat het voor mijn beperkte snelheid & afstand niet erg is:

• De afschrijving lijkt groot. In ~maart 2021 schreef @Ferrox1 hier voor een 3 jaar oude SP (Bosch Sparta E-Speed) nog maar 650 Euro te krijgen. Wat deze nieuw kostte weet ik niet, maar stel dat dat 4.500 was, dan is dat ~85% afschrijving in 3 jaar. Een typo? Aan de andere kant kosten SP's tweedehands nog aardig wat, dus misschien was dat een uitzondering?
Ja, dat klopt. Echter was dit bij de FM als inruil. Uiteindelijk heb ik hem zelf verkocht voor ongeveer het dubbele. Daarnaast had ik hem al 2e hands gekocht voor +/- 1800 euro. En nieuw was dit 1 van de goedkoopste speed-pedelecs uit zijn tijd (ik meen rond de 3500 euro). Ik had er uiteindelijk bijna 10k KM op staan, en toen ik hem kocht net geen 3k. Wel ieder jaar een nieuwe set tandwielen en ketting er op (want, derailleur) voor +/- 150 euro. dat heb ik uiteindelijk 4x gedaan. dus voor 1200 euro heb ik 7k kunnen rijden. Afschrijving zat uiteindelijk vooral in de accu's. die waren echt op. (terwijl de Bosch normale fiets van mijn vrouw de accu al ruim 8 jaar meegaat, ik verwacht dat die ieder moment ook de geest kan geven).

En nu rijd ik een enviolo op een flyer met Panasonic motor en riem. Ik moet zeggen, dat is echt geweldig fietsen. Maar dat kun je wel teruglezen in mijn posts denk ik.

Persoonlijk ben ik niet tegen de enviolo. omdat ik zelf veel vermogen kan leveren heb ik niet zo'n last van de weerstand. Daarnaast schakelt de Panasonic motor intern waardoor ik een extra groot schakelbereik heb. Wat ik inderdaad vernomen heb is dat de trapfrequentie op de Gazelle Ultimate wel een dingetje is. Daar ging ik ook voor, tot ik de flyer mee kreeg om dit te ervaren (was voor mij al gelijk een punt om niet bij deze FM te kopen).. maar daardoor raakte ik wel overtuigd van een flyer.. en kwam deze 2e hands voorbij en gelijk de knoop doorgehakt door alles zelf te doen. Dus kort na die post heb ik mijn Sparta verkocht via marktplaats. En via marktplaats mijn huidige flyer gekocht.

Daar heb ik inmiddels ook weer ruim 3k mee gefietst zonder maar een probleem in de aandrijflijn. helaas wel in de spatborden. de voorste is door trillingen langzaam losgescheurd (lang leve de warme flexibele lijm 8) ) en achter is het spatbord volledig afgebroken. Maar ik vermoed omdat ik hem zonder kenteken gekocht heb de originele kentekenhouder ontbrak en het fietspad wat ik rij niet echt goed onderhouden is :( . Dat is nu allemaal in orde gemaakt en knal weer lekker vooruit. Nu nog de remblokken vervangen voor de niet trillende variant (dat bleek een productiefout lees ik her en der..) .

Het enige wat ik liever niet doe is rijden in de stad, tenzij echt noodzakelijk. Ik lees dat je dat wil doen. Je zult de weg op moeten met een kenteken. Heel eerlijk, dit doe ik ook niet en rij wat rustiger op het fietspad. Of zoek altijd de gecombineerde wegen uit om op te rijden (liefste altijd een uitwijk mogelijkheid naar rechts i.v.m. snijden). Mijn FM zit nagenoeg in het centrum van Tilburg. Dat is echt geen pretje om te fietsen met een speed-pedelec. Voel me altijd opgejaagd en ruimte krijg ik ook niet. Mensen kijken je raar aan van wat doe jij hier en krijg soms een klakson naar mijn hoofd? Echt om gek van te worden. Dus vandaar dat ik liever op het fietspad zit.

Het is ook echt gekke wetgeving.. want als je dat doortrekt naar de auto, dan mag alleen een canta in de stad rijden en een Porsche niet. want die kan te hard. Ik snap wel waarom deze wetgeving zo ontstaan is, want brommers schijnen alleen een aan en uit knop te hebben.. althans, zo rijden de meeste. Maarja, die kan ook vaak harder dan 50 km/u. Want dat valt binnen de marge :+ .. En een elektromotor is strakker te regelen dan de benzine variant. dus die regelen we lekker conservatief af. En vervolgens kan een dergelijke fiets 45 km/u (meestal 43.. maargoed.. marge >:) ) dus moet hij de weg op bij diezelfde aan/uit brommers..

Ik ben overigens vet voor de speed-pedelec, maar in de huidige omstandigheden moet ik eerlijk zijn dat het vaker niet interessant is dan wel.. :'(

Leuk leesvoer hierover is het boek Schift Happens. Ik rij nu 7 jaar speed-pedelec en dat boek is een feest der herkenning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillonde
  • Laatst online: 05-07 15:50
De weg op moeten (ook buiten bebouwde kom bij gebrek aan bromfietspad dacht ik) is ook mijn grootste twijfelpunt voor een speed-pedelec. Ik zou Vleuten-Amsterdam Z-O fietsen, dat is wel het grootste stuk langs het kanaal maar het voelt toch alsof je met een te langzaam voertuig de weg op moet.

Mijn voorkeursfietsen zijn op het moment een Klever Pinion en R&M met Rohloff, maar blijkbaar moet ik ook eens naar Flyer gaan kijken. Het tweedehands aanbod valt me tegen. Op marktplaats zie ik vooral partijen als 123ebikes en mra-ebikecenter als op- en doorverkopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
Gillonde schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:28:
De weg op moeten (ook buiten bebouwde kom bij gebrek aan bromfietspad dacht ik) is ook mijn grootste twijfelpunt voor een speed-pedelec. Ik zou Vleuten-Amsterdam Z-O fietsen, dat is wel het grootste stuk langs het kanaal maar het voelt toch alsof je met een te langzaam voertuig de weg op moet.

Mijn voorkeursfietsen zijn op het moment een Klever Pinion en R&M met Rohloff, maar blijkbaar moet ik ook eens naar Flyer gaan kijken. Het tweedehands aanbod valt me tegen. Op marktplaats zie ik vooral partijen als 123ebikes en mra-ebikecenter als op- en doorverkopers.
Voor marktplaats heb ik echt een mailing aangezet en gewacht tot de juiste voorbij komt. Gewoon zoeken op speed pedelec (of speedpedelec) en de mails aanzetten.

Ik heb mijn eerste fiets in Almere opgehaald en mijn 2e in veldhoven. dus rijden loont ook soms. En een beetje geluk. als je een fiets ziet waarvan je denkt die staat te duur, dan wachten en op een gegeven moment pas bieden naar wat je het zelf waard vind.

Maar als die 2 opties die je noemt zijn wel erg leuk! Maar bedoel je deze 2e hands? of nieuw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-06 18:30
Bedankt voor het advies.
Athome schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:50:
Heb merken als Gazelle, Sparta, etc als snel achter mij gelaten. De specs van de remmen konden mij niet overtuigen. Fietsenmaker raadde mij Riese und Muller aan. Met riem, Enviolo naaf en Magura MT4/5 remmen.
Blokje om gefietst. Wat een fiets man!!!! Ligt als een blok op de weg. Lijkt wel voor 80 km/u gemaakt. De remmen waren ook zeer overtuigend. Alleen die Enviolo dat was het niet. Voelde te veel weerstand aan einde van de overbrenging en de overbrenging was te kort. Zelf met wind mee is 45 km/u lastig vol te houden. Te veel weerstand, te hoge cadans en daardoor te weinig ondersteuning van de motor (ja, dat stopt een keer)
Helaas was er maar bar weinig aan de overbrenging te doen. De keuze gemaakt voor een knetterdure Rohloff.
Die Rofloff-modellen zijn wel aan de prijs ja. :o

Eventueel zou betere remmen monteren eventueel een optie zijn bij de mindere Goden? R&M heeft opzich wel interessante modellen, maar ook wel een deftige meerprijs. Duitse degelijkheid kost geld. Ik zie dat sommige de Bosch Performance Line CX motor hebben die "maar" tot 32 km/h ondersteunt? Zal eens verder kijken, goede tip.
Ferrox1 schreef op maandag 4 april 2022 @ 09:29:
[...]

Ja, dat klopt. Echter was dit bij de FM als inruil. Uiteindelijk heb ik hem zelf verkocht voor ongeveer het dubbele. Daarnaast had ik hem al 2e hands gekocht voor +/- 1800 euro. En nieuw was dit 1 van de goedkoopste speed-pedelecs uit zijn tijd (ik meen rond de 3500 euro). Ik had er uiteindelijk bijna 10k KM op staan, en toen ik hem kocht net geen 3k. Wel ieder jaar een nieuwe set tandwielen en ketting er op (want, derailleur) voor +/- 150 euro. dat heb ik uiteindelijk 4x gedaan. dus voor 1200 euro heb ik 7k kunnen rijden. Afschrijving zat uiteindelijk vooral in de accu's. die waren echt op. (terwijl de Bosch normale fiets van mijn vrouw de accu al ruim 8 jaar meegaat, ik verwacht dat die ieder moment ook de geest kan geven).
Okee, dat nuanceert wat ik vermoedde wel significant. Goed om te weten! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillonde
Ferrox1 schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:57:
[...]

Maar als die 2 opties die je noemt zijn wel erg leuk! Maar bedoel je deze 2e hands? of nieuw?
Ik zie het als een soort wensfietsen. Hopelijk lukt het om met wat proefritten uit te vinden wat echt belangrijk is. Ook als er tweedehands iets langskomt wat er op lijkt is dat prima natuurlijk. Het voelt ergens toch vreemd om 6-8k uit te geven aan een fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Murphy78 schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:17:
Bedankt voor het advies.

[...]

Ik zie dat sommige de Bosch Performance Line CX motor hebben die "maar" tot 32 km/h ondersteunt?
Erg vaag is dat. Zijn modellen die niet voor Europa bedoeld zijn. Het zijn gewone Ebikes en geen Speed Pedelecs.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Morgen "eindelijk" (kenteken van) m'n Klever Alpha op naam laten zetten en zaterdag de fiets ophalen (na het monteren van de juiste sloten). *O* *O* *O*

Volgende week lekker weer om de eerste ww-kilometers weg te vreten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@Niwla Heb heel veel plezier met je nieuwe e-bike :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Niwla schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:48:
Morgen "eindelijk" (kenteken van) m'n Klever Alpha op naam laten zetten en zaterdag de fiets ophalen (na het monteren van de juiste sloten). *O* *O* *O*

Gefeliciteerd met je aanschaf en veel fijne en veilige kilometers gewenst :)

Ik zit zelf te kijken naar de Klever N Rogue, maar mijn maat L/XL is pas eind dit jaar leverbaar :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Vlassie1980 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:33:
[...]

Gefeliciteerd met je aanschaf en veel fijne en veilige kilometers gewenst :)

Ik zit zelf te kijken naar de Klever N Rogue, maar mijn maat L/XL is pas eind dit jaar leverbaar :'(
I know :P Lees "aan de andere kant" ook mee ;) Al het goede duurt lang (helaas)

Thanx!

[ Voor 4% gewijzigd door Niwla op 08-04-2022 12:11 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• __R__
Zo. De eerste 750 km op de Stromer ST2 zitten erop. Even snel mijn ervaringen.

Pluspunten:

• Het gemak waarmee je 45 km/h rijd. Weer of geen weer. Gang zit er altijd wel in. Dit is gewoon leuk forenzen vergeleken met dat saaie en passieve autorijden. Waarom ben ik hier niet eerder aan begonnen.
  • Geen last meer van mijn rug! Uiteindelijk over de streep getrokken door/met een hernia waardoor ik meer moest bewegen van mijzelf en dat heb ik gemerkt. Heerlijk!
  • Het bereik. Geen probleem. Voor mij is het 30 km enkele reis en met de 983 Wh accu kan ik bijna zonder laden heen en weer. Meer de angst voor een lege accu dan het laad% waardoor ik laad. Verbruik is nu 14,7 Wh/km en dalende.

Minpunten

• Voor zo ver dat telt de piepende schijfremmen. Doet er voor mij niet zoveel toe want minpunt nummer 2 maar toch. Het valt anderen erg op.
  • Oordoppen verplicht! Man wat een windgeruis zonder. Dus standaard gaan de oordoppen in met muziek rustig op de Aeropex Aftershokz
  • Schokken en trillen. De verende zadelpen is bijna een verplichting en ik heb nu al een paar schroeven terug moeten plaatsen en is het beschermkapje van de accu uitwerpknop uit het frame getrild. Dat mocht fabrieksaf wel wat strakker zitten.
  • Het hoge spatbord voor. Dat heeft mij in de regen aardig wat staand water in de schoenen opgeleverd. Ikwas er al voor gewaarschuwd. :+

Overige ervaringen

• Autorijders vinden je maar raar. Zeker als je ze tegemoet komt. Want dan zien ze een fietser. Achterop valt het wel mee. De agressievelingen komen snel dicht op je en lijken dan snel weer wat afstand te nemen zodra het brommerplaatje gespot wordt. Dan ben je nog vreemder. Ah, ik ga er maar vanuit dat ze het gewoon niet snappen wat ik daar als "fietser" doe en ik haal mijn schouders op.
  • Regen met regeneratie/motorrem op standje agressief :F Poah. Dat leverde een behoorlijke uitstap van het achterwiel op. Sowieso vindt ik de standaard banden van Stromer geen grip hebben met regen. Daar gaan bij vervanging andere op.
  • Rechtop en breeduit ben je een behoorlijke windvanger en vatbaar voor zijwind. Dat is weer even wennen want daar heb ik sinds mijn Vespa Si in 1997 geen last meer van gehad.
Vandaag te horen gekregen dat thuiswerken niet meer de norm is op mijn werk (thuiswerken met mijn functie kan ook niet) dus het worden 5*60 km per week. Kijken wat de slijtage delen gaan doen deze zomer.

Nog steeds geen spijt van deze aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Piepende schijfremmen. Herkenbaar.
De regen is een echte boosdoener.
Ook niet goed/volledig ingeremde schijfremmen kunnen piepen.
Net als lekkende remmen.

Veel fietsplezier

[ Voor 6% gewijzigd door Athome op 09-04-2022 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Niwla schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:48:

Goed personeel is schaars tegenwoordig. Anderhalf uur voor kentekenregistratie belt de fietsenmaker dat ze “ontdekt” hadden dat de verkeerde fiets geleverd was (een Klever X Speed original ipv een Alpha). Dat terwijl de fiets al zeker twee weken bij hun in de zaak stond in afwachting van de verschillende attributen en ze zelfs mijn zelf aangeleverd zadelpen erop gemonteerd hadden 😡🤨😳

Toezegging gehad dat het aankomende week helemaal voor elkaar moet gaan komen (en een gratis slot). Ik moet het nog zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:11
Als mogelijke tips:
- er zijn verlengstulken voor het spatbord te printen. Onderstaande link voor oude versie maar die moeten ook voor de nieuwe te vinden zijn.
https://www.vanzijptechni...nder-spatbordverlenger-2/

Verende zadelpen is echt nodig, ik heb goede ervaringen met de suntour sp parallel verende zadelpen voor 70 euro. Nu al 30.000km gereden met mn stromer en nergens last van.

Na de eerste 500km moet bij iedere fietsen boutjes nagelopen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-tiaan
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-05 12:36
Ik heb 2 vragen die ik echt niet op het internet heb kunnen vinden (in duidelijke taal):

- Verzekering: Zijn er verzekeringsmaatschappijen die alleen een ringslot verplichten bij een speed pedelec? Ik wil hem graag verzekeren tegen diefstal en heb geen zin in een kettingslot. Overal lees ik "een tweede slot wordt aangeraden", maar nergens staat duidelijk dat alleen een ringslot voldoende is voor de uitbetaling.

- Tweedehands verzekeren: Ik las al dat Enra een taxatierapport eist en dat vind ik al te veel gedoe. Kan ik bij de overige verzekeringen gewoon een screenshot van de aanschafprijs van marktplaats/bankieren app aanleveren als bewijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
X-tiaan schreef op donderdag 14 april 2022 @ 23:40:
- Tweedehands verzekeren: Ik las al dat Enra een taxatierapport eist en dat vind ik al te veel gedoe. Kan ik bij de overige verzekeringen gewoon een screenshot van de aanschafprijs van marktplaats/bankieren app aanleveren als bewijs?
Dat is niets meer dan bij een fietsenwinkel langsgaan om gratis binnen 5 minuten een taxatie te krijgen.

Twee bijkomende voordelen:
- Je fiets mag iets hoger getaxeerd worden dan de aanschafprijs op Marktplaats.
- Je kunt de verzekering direct bij die fietsenwinkel afsluiten. Via de fietsenwinkel komt er veel minder snel een expert controleren (sneller je fiets terug), en met een fietsenmaker ertussen vallen twijfelgevallen en kleine krasjes (wel of niet remhendel vervangen?) vaker in jouw voordeel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Ik heb 2 vragen die ik echt niet op het internet heb kunnen vinden (in duidelijke taal):

- Verzekering: Zijn er verzekeringsmaatschappijen die alleen een ringslot verplichten bij een speed pedelec? Ik wil hem graag verzekeren tegen diefstal en heb geen zin in een kettingslot. Overal lees ik "een tweede slot wordt aangeraden", maar nergens staat duidelijk dat alleen een ringslot voldoende is voor de uitbetaling.
.

Als primair slot mag je er vanuit gaan dat er een ART** ringslot bedoeld wordt. Dat is meestal af-fabriek al aanwezig. Een extra slot zal dan een kettingslot kunnen zijn. Een extra slot wordt tegenwoordig altijd aangeraden maar aanraden is geen verplichting. En zou dus uitbetaling niet in de weg moeten zitten. Een extra slot wordt meestal een verplichting als de fiets een waarde heeft boven een bepaald bedrag (Enra = 3500 euro).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online

Ga er een aantal opbellen om na te gaan wat je verplichtingen zijn qua slot en als je hem sowieso op dubbel slot zet lijkt me weinig aan de hand.

Er wordt gejat als de raven en je moet ook nog eens opletten waar je hem neerzet. Helaas is het zo.

Dat taxeren is niet zo'n gedoe. Dit kun je ook nabellen van hoe of wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pnnnkk
Extra slot is toch niet zo’n vreemde eis van een verzekeraar? Ieder weldenkend mens doet dat volgens mij toch al, kleine moeite en veel veiliger.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Het onmogelijke is toch gebeurd!

9-3 besteld in winkel van Fietsenwinkel.nl
15-4 na veel omwegen “eindelijk” geleverd.

Mijn Klever X Alpha (af fabriek tegenwoordig met Pirelli banden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXqg9As9j_ChnkpDtqj9DuzfeX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iKvpDKVOHwgXwouRMf4NWc7t.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Niwla op 15-04-2022 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Fraaie fiets.
Wat voor zadelpen zit erop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
__R__ schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:21:

Het hoge spatbord voor. Dat heeft mij in de regen aardig wat staand water in de schoenen opgeleverd. Ikwas er al voor gewaarschuwd. :+
Check even deze site voor spatlappen / spatborden. Zouden veel meer fietsfabrikanten met verlengde spatborden moeten zijn want je SP wordt er ontiegelijk smerig van: https://www.vanzijptechni...egorie/bikeparts/stromer/
Vandaag te horen gekregen dat thuiswerken niet meer de norm is op mijn werk (thuiswerken met mijn functie kan ook niet) dus het worden 5*60 km per week. Kijken wat de slijtage delen gaan doen deze zomer.
Lekker kilometers vreten, het mooie weer komt eraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Niwla schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:27:
Het onmogelijke is toch gebeurd!

9-3 besteld in winkel van Fietsenwinkel.nl
15-4 na veel omwegen “eindelijk” geleverd.

Mijn Klever X Alpha (af fabriek tegenwoordig met Pirelli banden)

[Afbeelding]
Wat een beest zeg >:)
Prachtige fiets en eindelijk een accu die mij aanstaat. Veelal worden speed pedelecs uitgerust met een veel te kleine accu. Met deze moet 70 km te halen zijn en vaak is dit heen en terug op 1 lading.
Wellicht valt er meer uit te persen, maar je koopt zo'n fiets niet om maar 30 km/h te rijden. Je wilt vooruit of je nu flink wind tegen hebt of niet. Ook qua levensduur doe je langer met die accu want het zal langer duren eer de actieradius écht te krap gaat worden.
Mijn Gazelle Ultimate (25 km/h model) heeft maar een kleine 500 Wh accu, maar natuurlijk verbruikt ie veel minder stroom want ik kan nu met dit weer ook al weer de 100 km aantikken (maar uiteraard niet met hoge snelheden). Ik fiets vaak rond de 20 km/h en ik wordt vaak ingehaald door andere e-bikers en dat kan me niets schelen. Ik rijd niet op de tijd en ik doe het ter ontspanning.

Goed, als ik op dependance ga (11 km vanuit hier) ga ik wel met de Gazelle en doe dat in 35 minuten, maar dit is maar eens per week en daarom vind ik een speed pedelec niet nodig al kan ik die best betalen. Zou ik een speed pedelec nodig hebben gehad dan zou dat ook een Klever worden en geen Stromer; puur om de accu-inhoud.
Dat slot staat me ook aan want is dat niet het slot met audio-alarm?!

Heel jouw fiets staat me wel aan en een ietsje pietsje jaloers ben ik wel, maar ik heb weer andere dingen die vele anderen niet hebben zoals airco in heel het huis, dikke game PC, mooie fiets, lieve vrouw, goede auto.

Ik gun jou van harte die fiets :) en ga er maar eens lekker op uit. Geniet van het beest onder je billen en ga als de wind. Laat je ons weten hoe hij bevalt? Ik ben wel nieuwsgierig ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gillonde
Net een paar (korte) proefritjes gemaakt bij fietsenwinkel.nl. Een Stromer st1, 2 en een klever pinion alpha gereden. Sowieso mijn eerste ervaring op een speed pedelec.

Eerste conclusie: dit is gaaf, ik wil een snelle fiets voor woon-werk.

Veel verschil heb ik nog niet gemerkt tussen de stromer met derailleur, 5-speed naafversnelling en de pinion op de klever. Het is allemaal zo veel sneller en krachtiger dan op m'n normale fiets dat de nuance lastig is.

Ik weet nog niet zo goed hoe ik nu verder moet met m'n keuze. Op papier gaat de voorkeur uit naar het nieuwe model Klever pinion (maar dan niet de alpha). Maar die is toch wel weer wat duurder in aanschaf dan een ST1 of 2.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Athome
Gebaseerd op mijn korte ervaring met een naafmotor vergeleken met langere ervaring met een middenmotor. Kan ik zeggen dat het soort versnellingssysteem op een Speed pedelec met een naafmotor veel minder impact heeft op het presteren van de fiets. Een naafmotor gaat in feite zijn eigen gang. De gekozen versnelling heeft hier weinig invloed op. De kracht en/of rotatie wordt wel gebruikt maar de cadans niet. Hierdoor maakt het niet zo veel uit hoeveel versnellingen je fiets heeft. Ook de weerstand van je versnellingssysteem valt weg door de kracht die de naafmotor levert.

Bij een middenmotor heeft de gekozen versnelling juist heel veel invloed op de prestaties van de motor. Bij de bekende merken middenmotoren bepaald naast kracht en rotatie ook de cadans de mate ondersteuning.
Bij middenmotoren is vaak te voelen hoeveel weerstand een versnellingssysteem heeft. Deze beide dingen bepalen voor sommige mensen dan ook de keuze voor het versnellingssysteem.

[ Voor 21% gewijzigd door Athome op 21-04-2022 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pnnnkk
Gillonde schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:03:
Net een paar (korte) proefritjes gemaakt bij fietsenwinkel.nl. Een Stromer st1, 2 en een klever pinion alpha gereden. Sowieso mijn eerste ervaring op een speed pedelec.

Eerste conclusie: dit is gaaf, ik wil een snelle fiets voor woon-werk.

Veel verschil heb ik nog niet gemerkt tussen de stromer met derailleur, 5-speed naafversnelling en de pinion op de klever. Het is allemaal zo veel sneller en krachtiger dan op m'n normale fiets dat de nuance lastig is.

Ik weet nog niet zo goed hoe ik nu verder moet met m'n keuze. Op papier gaat de voorkeur uit naar het nieuwe model Klever pinion (maar dan niet de alpha). Maar die is toch wel weer wat duurder in aanschaf dan een ST1 of 2.
Regel als proefrit ook een keer een langere rit, daar heb je echt veel aan. Ik heb een klever pinion een keer een aantal dagen van de fietsenmaker mogen lenen. Dan kun je echt een fiets goed uitproberen.

Heb uiteindelijk de klever original (die is met derailleur) korter proefgereden en die heb ik gekocht. Riem is fantastisch, maar zo ver wilde mijn portemonnee niet gaan. Derailleur fietst net zo lekker, alleen even schoonmaken af en toe, ik ben erg blij met m’n keuze!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

jimh307 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:21:
[...]

Wat een beest zeg >:)
Prachtige fiets en eindelijk een accu die mij aanstaat. Veelal worden speed pedelecs uitgerust met een veel te kleine accu. Met deze moet 70 km te halen zijn en vaak is dit heen en terug op 1 lading.
Wellicht valt er meer uit te persen, maar je koopt zo'n fiets niet om maar 30 km/h te rijden. Je wilt vooruit of je nu flink wind tegen hebt of niet. Ook qua levensduur doe je langer met die accu want het zal langer duren eer de actieradius écht te krap gaat worden.
Mijn Gazelle Ultimate (25 km/h model) heeft maar een kleine 500 Wh accu, maar natuurlijk verbruikt ie veel minder stroom want ik kan nu met dit weer ook al weer de 100 km aantikken (maar uiteraard niet met hoge snelheden). Ik fiets vaak rond de 20 km/h en ik wordt vaak ingehaald door andere e-bikers en dat kan me niets schelen. Ik rijd niet op de tijd en ik doe het ter ontspanning.

Goed, als ik op dependance ga (11 km vanuit hier) ga ik wel met de Gazelle en doe dat in 35 minuten, maar dit is maar eens per week en daarom vind ik een speed pedelec niet nodig al kan ik die best betalen. Zou ik een speed pedelec nodig hebben gehad dan zou dat ook een Klever worden en geen Stromer; puur om de accu-inhoud.
Dat slot staat me ook aan want is dat niet het slot met audio-alarm?!

Heel jouw fiets staat me wel aan en een ietsje pietsje jaloers ben ik wel, maar ik heb weer andere dingen die vele anderen niet hebben zoals airco in heel het huis, dikke game PC, mooie fiets, lieve vrouw, goede auto.

Ik gun jou van harte die fiets :) en ga er maar eens lekker op uit. Geniet van het beest onder je billen en ga als de wind. Laat je ons weten hoe hij bevalt? Ik ben wel nieuwsgierig ;)
Dank je wel. Ik prijs mezelf ook gelukkig! Inmiddels bijna 250km op de teller. Twee keer ww en 1x een grote testronde (shakedown?). 39km enkele reis ww doe ik “ongetraind” in ca. een uur. Hierbij heb ik bij aankomst tussen de 20% en 40% capaciteit over. Gemiddelde snelheid over het hele traject tussen de 36 en 39km per uur. Beetje afhankelijk van de windrichting en temperatuur. 80% lange rechte wegen tussen de weilanden. 20% stad/dorp. 1 stoplicht 😂

Hij gaat als een malle en ben er erg blij mee. FM had blijkbaar verzuimd de remklauw voorwiel goed aan te draaien waardoor deze bij de shakedown constant aanliep. Dat heb ik inmiddels zelf verholpen. Verder probleemloze ritten gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Gillonde schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:03:
Ik weet niet helemaal hoe de prijzen en uitvoeringen nu liggen maar vergelijk goed het vermogen/aantal Nm van de verschillende motoren. En is een St2 mét verende voorvork nog steeds financieel de interessantste optie t.o.v. een Klever standaard met deze voorvork?

Ik heb uiteindelijk voor Klever gekozen omdat ik 2x een Stromer een week op proef heb gehad vorig jaar en ik daar erg veel problemen mee heb gehad. Klever is misschien meer basic (geen fancy Omni computer met 3G verbinding bijvoorbeeld) maar wat ze doen, doen ze naar mijn mening erg goed. Maar tijd zal moeten leren of mijn gevoel de juiste is.

Ik heb de mijne bij fietsenwinkel.nl gekocht (locatie hier om de hoek). Erg goede prijs vond ik. Nu is het vaak zo dat als ik echt iets wil ik me er helemaal in vastbijt en dus vaak meer weet dan een verkoper, maar bij fietsenwinkel was het wel heel extreem. Verwacht daar niet te veel van.
Zo heeft daar meer dan 14 dagen een verkeerde fiets op mij staan wachten. Kwamen ze een uur voordat ik hem op kenteken wilde laten zetten achter terwijl ze ook al (een door mij toegeleverde) zadelpen op gemonteerd hadden. Uiteindelijk heeft het dus 6 weken geduurd voor ik mijn fiets had.
Een goede FM in de buurt is echt wel een pre, maar Klever-dealers zijn in noord Nederland helaas dun bezaaid.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbwRX7Bxe2QVDjYQ6LBI1baEngU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZW3zA3eBoeCK9aB1vFTgo8gN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gillonde
Niwla schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:34:
[...]

Ik heb de mijne bij fietsenwinkel.nl gekocht (locatie hier om de hoek). Erg goede prijs vond ik. Nu is het vaak zo dat als ik echt iets wil ik me er helemaal in vastbijt en dus vaak meer weet dan een verkoper, maar bij fietsenwinkel was het wel heel extreem. Verwacht daar niet te veel van.
Ik heb eerder gekocht bij fietsenwinkel.nl. Daar weten ze niet meer dan er op het infobordje in de winkel staat. Zeker als ze zelf geen ervaring met de fiets hebben. De verkoper die ik sprak had zelf een stromer, dus wist hij wel aardig, maar van Klever wist hij niet zo veel. De andere verkoper had z'n eerste werkdag, dus daar had je ook niet veel aan.

Het voordeel van zo'n grote toko is dat ik me absoluut niet bewaard voel om daar een proefrit te maken en nooit meer terug te komen.

Kleverdealers zijn er inderdaad niet zo veel, en kleverdealers die ook bij het juiste leasebedrijf zijn aangesloten al helemaal niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vlassie1980
Inmiddels een Klever N Rogue te leen gehad voor 2 dagen, vanmiddag de fiets weer inleveren.

+ Fijne krachtige ondersteuning, nog net wat vlotter dan mijn oude Bulls Green Mover
+ Goede verlichting, met grootlicht en sein functie.
+ 1200Wh accu heeft voldoende range.
+ Fiets voelt degelijk en robuust aan.

- Stuur met kromming is niet mijn ding, heb liever een recht stuur dus mocht ik overgaan tot aanschaf laat ik dat als eerste aanpassen. Misschien dan ook andere handvatten erop (Ergon GP3)
- Accu uitnemen gaat wat minder makkelijk, maar misschien is dit iets algemeens bij Klever fietsen en moet ik er wat handigheid in krijgen.
- Spiegel zit niet op een fijne plek. Als je het stuur te ver naar links draait raakt deze de stang.
- Lader maakt een gigantische takkeherrie. Kijken of er een stille lader voor thuis te regelen valt en op kantoor in een apart hok op de lader zetten zonder dat iemand er last van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Nu online

BertV

Handgemaakt

Vlassie1980 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:10:
Inmiddels een Klever N Rogue te leen gehad voor 2 dagen, vanmiddag de fiets weer inleveren.

+ Fijne krachtige ondersteuning, nog net wat vlotter dan mijn oude Bulls Green Mover
Ik zie dat prijs ook laag is. 4.999,- voor met de 1200 accu.

Over 1 of 2 maanden mag ik mijn Bosch inleveren bij de leasemaatschappij.
De riem aandrijving is nu en straks toch wel fijn, maar als ik dat bij een stromer ST2 neem zit ik op 7.108,-.

Dit is nu mijn tweede Bosch. Ik trapte er een tweede keer in door de riemaandrijving op de R&M Supercharger (= super)

Maar met een zuchtje wind tegen moet ik 450watt trappen (kan ik een paar seconden volhouden) om de 41GPS te halen. |:(

[ Voor 18% gewijzigd door BertV op 04-05-2022 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:31
Scheelt dat veel op je reistijd? Ik merk dat ik het vooral storend vind op momenten dat ik op de rijbaan fiets. Verder vind ik de eigen inspanning die ik moet leveren voor m'n supercharger echt een groot pluspunt van de fiets. Dan maar iets minder snel en/of meer ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:10:

+ Goede verlichting, met grootlicht en sein functie.
+ 1200Wh accu heeft voldoende range.
+ Fiets voelt degelijk en robuust aan.

- Stuur met kromming is niet mijn ding, heb liever een recht stuur dus mocht ik overgaan tot aanschaf laat ik dat als eerste aanpassen. Misschien dan ook andere handvatten erop (Ergon GP3)
- Accu uitnemen gaat wat minder makkelijk, maar misschien is dit iets algemeens bij Klever fietsen en moet ik er wat handigheid in krijgen.
- Spiegel zit niet op een fijne plek. Als je het stuur te ver naar links draait raakt deze de stang.
- Lader maakt een gigantische takkeherrie. Kijken of er een stille lader voor thuis te regelen valt en op kantoor in een apart hok op de lader zetten zonder dat iemand er last van heeft.
Nice ;)
Vind sowieso dat de Klever het beter doet dan Stromer. Die minpuntjes zijn te verhelpen en ik denk dat je daar heel lang genoeg range mee hebt. De hele tijd op je indicator turen of je het wel redt is er bij die Klever niet bij. Dat zou 'voor mij' al een hele winst zijn.
Als jij er net zo lang mee kan doen als jouw Bulls dan heb je al een flink voordeel. Ik zou het wel weten ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vlassie1980
jimh307 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:33:
[...]

Nice ;)
Vind sowieso dat de Klever het beter doet dan Stromer. Die minpuntjes zijn te verhelpen en ik denk dat je daar heel lang genoeg range mee hebt. De hele tijd op je indicator turen of je het wel redt is er bij die Klever niet bij. Dat zou 'voor mij' al een hele winst zijn.
Als jij er net zo lang mee kan doen als jouw Bulls dan heb je al een flink voordeel. Ik zou het wel weten ;)
De grootste winst bij deze fiets zit hem vooral in de accu. Zeker in combinatie met de 1200Wh is het gewoon heel fijn om niet meer telkens zorgen te hebben qua actieradius. Kwam vanmorgen met 50% aan op het werk terwijl het op mijn oude Bulls meestal rond de 15 ~ 20% zit. Verder is deze nog krachtiger en wil hij altijd doortrekken richting de 45 km/u.

Fiets gereserveerd in maat L/XL en komt in augustus, kunnen we nog even sparen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-tiaan
Dat is niets meer dan bij een fietsenwinkel langsgaan om gratis binnen 5 minuten een taxatie te krijgen.
Ah oke. Ik dacht dat fietsenwinkels daar niet echt op zaten te wachten. Ik neem aan dat ik ook moet betalen voor een taxatie, want de fietsenwinkel moet ook geld verdienen. Zijn dit kleine bedragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-tiaan
Pnnnkk schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:03:
Extra slot is toch niet zo’n vreemde eis van een verzekeraar? Ieder weldenkend mens doet dat volgens mij toch al, kleine moeite en veel veiliger.
Niet vreemd, maar vervelend in gebruik. Op mijn gewone stadsfiets gebruik ik de kettingslot al 3 jaar niet meer (omdat de sleutel erin is afgebroken en daarna geen nieuwe meer heb gekocht) en ik moet zeggen alleen ringslot bevalt wel. Lekker snel en makkelijk. Ik woon ook nog in Amsterdam en hij is nooit gestolen. Voeg daaraan een kenteken en misschien een GPS/Apple Find My aan toe en ik denk niet snel dat hij gestolen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pnnnkk
X-tiaan schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 23:56:
[...]

Ah oke. Ik dacht dat fietsenwinkels daar niet echt op zaten te wachten. Ik neem aan dat ik ook moet betalen voor een taxatie, want de fietsenwinkel moet ook geld verdienen. Zijn dit kleine bedragen?
Ja gebruiksvriendelijker dan geen slot is natuurlijk erg lastig. Laat je thuis de deuren ook open? 😜

Een fiets blijft gewoon een ding dat je gemakkelijk optilt en in een busje zet, dus ik maak m altijd ergens aan vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

X-tiaan schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 23:59:
[...]
Voeg daaraan een kenteken en misschien een GPS/Apple Find My aan toe en ik denk niet snel dat hij gestolen wordt.
Of gewoon bluffen 8) (maar of het bluff is..... >:) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LnnodTLt7tC8ahBn1I4Oe2a16cM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o7JsnmVgUmFBd3M0mw211oZJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Nu online

BertV

Handgemaakt

StarC schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:02:
Scheelt dat veel op je reistijd? Ik merk dat ik het vooral storend vind op momenten dat ik op de rijbaan fiets. Verder vind ik de eigen inspanning die ik moet leveren voor m'n supercharger echt een groot pluspunt van de fiets. Dan maar iets minder snel en/of meer ondersteuning.
Mijn woon-werk afstand is 36km enkele reis, dus 30 of 45km/u maakt wel uit.
Daarbij zou ik eerder de rijbaan op gaan.

Nu zit ik toch niet helemaal lekker op het fietspad terwijl dat niet mag.
Ik heb overigens vrijstelling voor Amersfoort, maar daar heb ik weinig aan op mijn route.
(Amersfoort - Tiel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
BertV schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:00:
[...]

Ik heb overigens vrijstelling voor Amersfoort, maar daar heb ik weinig aan op mijn route.
(Amersfoort - Tiel)
Voor zulke afstanden heeft een speed pedelec wel degelijk zin. Toch knap om elke keer weer op het ijzeren ros te stappen.

Hoe doe jij je warm kleden in de winter? Welke handschoenen ik ook draag; ik krijg koude handen als het licht vriest. Dus al bij 22 km/h. Ga je echt hard dan lijkt me dat echt te koud.
Hoe kleed jij je in de zomer? Met een T-shirt op een speed pedelec lijkt mij niet veilig.
Zomaar nieuwsgierig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
BertV schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:00:
[...]

(Amersfoort - Tiel)
Die Klever trekt altijd wel door richting de 45 zonder dat je heel veel extra inspanning ervoor hoeft te leveren. Vanmorgen was het ritje op de Bulls weer een andere ervaring. Mijn route gaat grotendeels door de polder en ik heb een klein stukje waar ik op de rijbaan zou moeten maar daar pas ik gewoon netjes mijn snelheid aan en rijd ik op het fietspad. Maar dat is echt maar een paar honderd meter.

Met 1200wh zou het geen probleem moeten zijn om die 36 km te overbruggen. Wel bijladen op je werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Nu online

BertV

Handgemaakt

jimh307 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:10:
[...]

Voor zulke afstanden heeft een speed pedelec wel degelijk zin. Toch knap om elke keer weer op het ijzeren ros te stappen.

Hoe doe jij je warm kleden in de winter? Welke handschoenen ik ook draag; ik krijg koude handen als het licht vriest. Dus al bij 22 km/h. Ga je echt hard dan lijkt me dat echt te koud.
Hoe kleed jij je in de zomer? Met een T-shirt op een speed pedelec lijkt mij niet veilig.
Zomaar nieuwsgierig :)
Na 6 jaar is de reflex er (al lang) uit om met de auto te gaan. :P
Alleen die paar dagen met ijzel of sneeuw ga ik met de auto.

Windstopper-wanten in de winter, verder kleding met zoveel mogelijk lagen.
De handschoenen met "losse vingers" werken echt slechter heb ik gemerkt.

In de zomer heb ik een korte wielrenbroek en strak-shirt.
Met echt warm, windstil weer ga ik zoveel mogelijk met een normale trapfiets: Cube Editor.

Met mijn R&M speed pedelec is 1000Wh genoeg voor een retourtje als je de helft in stand -TOUR rijdt.

[ Voor 4% gewijzigd door BertV op 05-05-2022 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
X-tiaan schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 23:56:
[...]

Wij doen het gratis. Ik kan het mij niet voorstellen dat een winkel er geld voor vraagt. Ze helpen je graag om eventueel je fiets te mogen verzekeren of je later terug te mogen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
BertV schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:32:
[...]

Na 6 jaar is de reflex er (al lang) uit om met de auto te gaan. :P
Alleen die paar dagen met ijzel of sneeuw ga ik met de auto.

Windstopper-wanten in de winter, verder kleding met zoveel mogelijk lagen.
De handschoenen met "losse vingers" werken echt slechter heb ik gemerkt.

In de zomer heb ik een korte wielrenbroek en strak-shirt.
Met echt warm, windstil weer ga ik zoveel mogelijk met een normale trapfiets: Cube Editor.

Met mijn R&M speed pedelec is 1000Wh genoeg voor een retourtje als je de helft in stand -TOUR rijdt.
Wanten zonder losse vingers: did the trick :)

Daar had ik nog niet over nagedacht, maar eerst lekker de zomer in.
En op de normale trapfiets bij erg warm weer? Dat lijkt me zweten geblazen. Ik zou juist denken dat je met erg warm weer juist lekker zit op je speed pedelec. Als je zware kleding aan moet zou ik ook gaan twijfelen. De rijwind zou toch voor de benodigde koeling moeten zorgen.

Zelf draag ik nooit korte broeken, maar wel een t-shirt. Als ik op dependance ga (alweer 2 dagen in de week) dan is dat 11 km enkel en dan ga ik wel lekker op de fiets (een gewone 25 km/h e-bike) en heeft een speed pedelec maar een paar minuten voordeel. Helaas zijn de wegen daarheen niet de gladste en met wat stops, dus echt lang snelheid maken en houden gaat niet.

Dus ik ben nog maar 3 dagen in de week op mijn eigen zaak, maar alles loopt goed, is goed geregeld en het scheelt mij reistijd. Naar de zaak ben ik 75 minuten bezig en naar de dependance maar 35 minuten (= 2 * 40 minuten extra vrije tijd) :+ Ach, vanuit de dependance ben ik ook goed bereikbaar en ze weten mijn GSM ook altijd weer te vinden.

Waarom? Ik ben blij dat ik de auto minder vaak nodig heb en ik wordt ook ouder met wat gebreken dus ik ben heel blij dat ik die dependance ooit opgezet heb want daar heb ik nu profijt van :) Ik zit graag op mijn Gazelle Ultimate en als ik dan thuis kom ben ik veel energieker en heb ik nog wat aan mijn avond. Misschien ga ik ooit over op 100% dependance en werk ik wel vanuit daar.

Dus....minder in de auto (mijn hoofdplek is in Utrecht en te ver met de fiets) en minder files. Dus jongens, ik begrijp goed dat op de fiets commuten veel en veel fijner, gezonder en leuker is. Al heb ik geen speed pedelec, ik heb er wel wat ervaring mee (een week Stromeren) en we doen hier hoofdzakelijk allemaal commuten, dus ik join deze club graag :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Nu online

BertV

Handgemaakt

En op de normale trapfiets bij erg warm weer? Dat lijkt me zweten geblazen. Ik zou juist denken dat je met erg warm weer juist lekker zit op je speed pedelec.
Nooit echt last van warmte of koude. Mijn conditie is meer dan ok, maar ik besef dat straks de jaren gaan tellen dus ik profiteer er nog maar van.

Mijn woon-werk route is bizar fraai, grotendeels over de Utrechtse Heuvelrug.

Officieel mag ik niet over die fietspaden met de SP (dat doe het wel zodra het licht genoeg is) maar ik zit het "rustigste" op een gewone trapfiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __R__
Inmiddels is de 1500 km op de teller voorbij gegaan en heb ik gemiddeld 14,2 Wh/k met een gemiddelde snelheid van 36.9 km/h. Lichamelijk wordt het trappen steeds makkelijker dus ik heb er nog wel goede hoop in dat ik binnenkort een 13,5 ga zien.

Na de komende 1500 km meld ik mij wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillonde
Ik ben sinds dit weekend de trotse eigenaar van een Klever X Speed uit 2019, zo'n 6k km op de teller. Gistermiddag een eerste wat langer rondje gereden. Het is een hele ervaring om met snelheid op de weg, of met wat minder snelheid over het fietspad te rijden. Ik moet alles nog ontdekken verder, maar een goede fietsbril lijkt wel een vereiste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Nu online

BertV

Handgemaakt

Gillonde schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:31:
Ik ben sinds dit weekend de trotse eigenaar van een Klever X Speed uit 2019, zo'n 6k km op de teller. Gistermiddag een eerste wat langer rondje gereden. Het is een hele ervaring om met snelheid op de weg, of met wat minder snelheid over het fietspad te rijden. Ik moet alles nog ontdekken verder, maar een goede fietsbril lijkt wel een vereiste.
Leuk.

Geen oordoppen? Die vind ik essentieel.

De bril in de zomer vanwege de vliegen neem ik aan?
In de winter vliegt er helemaal niks meer... misschien toch wel lekker met de kou dan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
BertV schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:50:
[...]

Leuk.

Geen oordoppen? Die vind ik essentieel.

De bril in de zomer vanwege de vliegen neem ik aan?
In de winter vliegt er helemaal niks meer... misschien toch wel lekker met de kou dan. :P
Oordoppen voor muziek of tegen windgeruis?
Of bedoel je Windblox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:31
Ik fiets nu met windblox en een aeropex koptelefoon. Mezelf afsluiten vind ik op de fiets geen probleem, maar op een pedelec vind ik het niet veilig. Op deze manier kan ik - redelijk - genieten van wat muziek onderweg maar hoor ik wel de omgevingsgeluiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Jezelf afsluiten in het verkeer is altijd onverstandig. Ongeacht het vervoersmiddel dat je gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
Ik draag oordoppen en een aeropex op standje subtiel. Vanochtend een collega ingehaald en deze fanatieke fietser is van mening dat een pedelec voor "heumeuax" is en hij vraagt zich af "of mijn moeder wel weet dat ik op zo'n ding rijd". Tenminste dat schreeuwt hij al van ver als hij doorheeft dat ik er aan kom. Neuh.... Die omgevingsgeluiden komen bij mij wel door. :-p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
__R__ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:00:
Ik draag oordoppen en een aeropex op standje subtiel. Vanochtend een collega ingehaald en deze fanatieke fietser is van mening dat een pedelec voor "heumeuax" is en hij vraagt zich af "of mijn moeder wel weet dat ik op zo'n ding rijd". Tenminste dat schreeuwt hij al van ver als hij doorheeft dat ik er aan kom. Neuh.... Die omgevingsgeluiden komen bij mij wel door. :-p
Pik je dit zomaar? Ik zou toch wel een verklaring van willen horen.
Onze vredelievende maatschappij :')

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• __R__
jimh307 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:41:
[...]

Pik je dit zomaar? Ik zou toch wel een verklaring van willen horen.
Onze vredelievende maatschappij :')
Het is een goede maat van mij. We kunnen wel wat van elkaar hebben. En al zou ik hem niet kennen...... Smile and wave boys.. smile and wave. 8)

Dat en Strava gaf aan dat hij een lekke band op de terugweg heeft opgelopen

_O-

[ Voor 12% gewijzigd door __R__ op 16-05-2022 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever
  • Laatst online: 17-06 16:31
Als je 45km/h fietst heb je zoveel windruis dat je überhaupt geen omgevingsgeluid hoort is mijn ervaring. En daarbij ook kans op gehoorschade.

Ik heb al Cat-ears van Airstreamz aan m'n helm gemaakt, maar dat helpt niet genoeg. Daarnaast gebruik ik nu ook wax-bolletjes, maar dat is ook niet echt een fijne oplossing.

Nu ben ik van plan om Pluggerz Custom-Fit Road met premium filter (https://shop.pluggerz.com/custom-fit-road-dm.html) te laten maken. Hebben meer mensen hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Ik gebruik vergelijkbare oordoppen op de motor. Ze dempen wat je gedempt wilt hebben maar wat je horen moet (overig verkeer) is nog steeds te horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm666
Bever schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:48:
Als je 45km/h fietst heb je zoveel windruis dat je überhaupt geen omgevingsgeluid hoort is mijn ervaring. En daarbij ook kans op gehoorschade.

Ik heb al Cat-ears van Airstreamz aan m'n helm gemaakt, maar dat helpt niet genoeg. Daarnaast gebruik ik nu ook wax-bolletjes, maar dat is ook niet echt een fijne oplossing.

Nu ben ik van plan om Pluggerz Custom-Fit Road met premium filter (https://shop.pluggerz.com/custom-fit-road-dm.html) te laten maken. Hebben meer mensen hier ervaring mee?
Ik heb er vandaag besteld om diezelfde redenen. Over iets van een 20 dagen kan ik het je weten te vertellen :P Wel de all-round versie (music). Volgens het hoorcentrum hier zou deze moeten voldoen, al is de filter die specifiek dient voor windruis uiteraard wel ietsjes beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Laatst online: 12:25

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb van de week pas de oorwarmers van de Abus 2.0 helm afgehaald. Niet dat ik de warmte nodig had maar ze halen ook wat windruis weg. Maar om nu met 24 graden met oorwarmers te gaan fietsen :$

Overigens vandaag de 2000km aangetikt en 24% van de fiets is inmiddels terug verdient met de km vergoeding :*) De winterdip (extra diep door die thuiswerk adviezen) is te boven.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/l295dIr.png

[ Voor 42% gewijzigd door Wuursj op 16-05-2022 22:55 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1 ... 14 ... 38 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.