Komisch__R__ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:47:
[...]
Het is een goede maat van mij. We kunnen wel wat van elkaar hebben. En al zou ik hem niet kennen...... Smile and wave boys.. smile and wave.
Dat en Strava gaf aan dat hij een lekke band op de terugweg heeft opgelopen
Er zijn natuurlijk speciale doppen die omgevingsgeluid doorlaten.Athome schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:20:
Jezelf afsluiten in het verkeer is altijd onverstandig. Ongeacht het vervoersmiddel dat je gebruikt
https://www.alpine.nl/
Zelf rij ik met gewone gele schuimpjes.
Het is niet zo dat je mensen dan niet hoort toeteren (of schreeuwen
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Ik gebruik de Moto-doppen van Alpine, aanrader!BertV schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:11:
[...]
Er zijn natuurlijk speciale doppen die omgevingsgeluid doorlaten.
https://www.alpine.nl/
Zelf rij ik met gewone gele schuimpjes.
Het is niet zo dat je mensen dan niet hoort toeteren (of schreeuwen)
Alpine, Pluggerz en andere merken op maat gemaakte oordoppen zijn allemaal hetzelfde principe en werken in de basis even goed. Verschillen kunnen zitten in de filters die gebruikt worden.
Ook zal er waarschijnlijk wat verschil zitten hoe de verschillende merken voelen in de oren maar dat weet je pas nadat ze al gemaakt zijn.
Ook zal er waarschijnlijk wat verschil zitten hoe de verschillende merken voelen in de oren maar dat weet je pas nadat ze al gemaakt zijn.
Ik rij zelf met AirPods in...incl muziek...zelfs met ruisonderdrukking en nog hoor ik genoeg...
ik heb ook een abus helm met vizier en oorkappen......
zou toch mogelijk moeten zijn een speed pedelec helm die goed afsluit, zodat het windgeruis weg is...
is eigenlijk mijn grootste irritatie met elektrische fietsen...
zou toch mogelijk moeten zijn een speed pedelec helm die goed afsluit, zodat het windgeruis weg is...
is eigenlijk mijn grootste irritatie met elektrische fietsen...
Hier ook met Airpods Pro met NC aan en muziek op krijg ik genoeg mee van de wind en de omgeving. Fiets met een Lazer Anverz zonder oorkappen. Gister vanwege de regen zonder Airpods gefietst. Bliksem wat een herrie. Wil binnenkort die Windblox eens proberen.wwwmarcel schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:25:
Ik rij zelf met AirPods in...incl muziek...zelfs met ruisonderdrukking en nog hoor ik genoeg...
niets moet......behalve adem halen
Ik rij nu met de standaard Apple dopjes met draad of met een action Bluetooth setje, maar daar wordt ik niet blij van eigenlijk, als ik boven de 30 rij hoor ik alleen maar ruis.
Ik heb matige ervaringen met nc op een andere koptelefoon (over ear, dus met helm geen optie) op de fiets maar jullie zeggen dat dat wel fijn werkt op in ears?
Ik heb matige ervaringen met nc op een andere koptelefoon (over ear, dus met helm geen optie) op de fiets maar jullie zeggen dat dat wel fijn werkt op in ears?
Ik hoor nog wel windgeruis maar dat wordt aanzienlijk minder als ik nc aan zet. Muziek blijft sowieso prima hoorbaar.Pnnnkk schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:03:
Ik rij nu met de standaard Apple dopjes met draad of met een action Bluetooth setje, maar daar wordt ik niet blij van eigenlijk, als ik boven de 30 rij hoor ik alleen maar ruis.
Aan de Klever rijders hier: Ik twijfel nog voor de N Rogue om een 850Wh of 1200Wh te nemen.
Mijn afstand is 26km enkel zonder veel opstoppingen, ik weeg 94kg.
Ik wil altijd met volle accu vertrekken, ik denk dat de 850Wh voor mijn afstand wel voldoende is. Scheelt toch wel 500 euro qua aanschaf en qua gewicht is die ook wat beter mee te zeulen 2 verdiepingen naar boven.
Hoeveel WH per km pakt jullie Klever gemiddeld?
Ik wil altijd met volle accu vertrekken, ik denk dat de 850Wh voor mijn afstand wel voldoende is. Scheelt toch wel 500 euro qua aanschaf en qua gewicht is die ook wat beter mee te zeulen 2 verdiepingen naar boven.
Ik doe 40km enkele reis voornamelijk op max (stand 5). Gemiddelde snelheid tussen de 39 en 42km/h volgens Strava. Bij aankomst gemiddeld 20% over. Als ik meer anticiperend rij (minder stevig remmen en niet op max ver- en optrekken) hou ik afhankelijk van windrichting tussen de 30 en 40% over.Vlassie1980 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:31:
Aan de Klever rijders hier: Ik twijfel nog voor de N Rogue om een 850Wh of 1200Wh te nemen.
En dat is met een 850 of 1200 Wh accu?Niwla schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:45:
[...]
Ik doe 40km enkele reis voornamelijk op max (stand 5). Gemiddelde snelheid tussen de 39 en 42km/h volgens Strava. Bij aankomst gemiddeld 20% over. Als ik meer anticiperend rij (minder stevig remmen en niet op max ver- en optrekken) hou ik afhankelijk van windrichting tussen de 30 en 40% over.
Het hoeft van mij ook niet zo super snel, gemiddelde van 35 per uur is al dikke prima. Zolang ik maar niet te veel range anxiety heb en ook niet tegen een begrenzing van 25 km/u aanloop zoals mijn vorige standaard e-bike vind ik het allang best :-)
Sorry, 1200 WhVlassie1980 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:25:
[...]
En dat is met een 850 of 1200 Wh accu?
Het hoeft van mij ook niet zo super snel, gemiddelde van 35 per uur is al dikke prima. Zolang ik maar niet te veel range anxiety heb en ook niet tegen een begrenzing van 25 km/u aanloop zoals mijn vorige standaard e-bike vind ik het allang best :-)
1200 / 40 = 30 wh per km
850 / 26 = 32,6 wh per km
Denk dat het wel snor zit op mijn afstand dan
Navigatie vraag: Voor navigatie gebruik ik google maps met als vervoersmiddel de fiets. Nu ervaar ik in de woonwijk dat deze regelmatig veel te laat aangeeft waar ik naar toe moet, met als gevolg een instructiewaterval die elkaar tegenspreekt. Hoe lossen jullie dat op? (ik ben dus te snel voor de optie fiets navigatie)
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Ik rij 27km enkele reis en ben erg blij dat ik de 1200Wh accu heb. Ik rij meestal met de ondersteuning op stand 2 en kom gemakkelijk heen en weer op een volle accu.Vlassie1980 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:31:
Ik hoef de accu niet naar boven te tillen, maar ik vind hem goed te dragen. En die 500 euro is het wel absoluut waard wmb.
OSMmap kan een optie zijn voor je (heb ik gisteren nog gebruikt). De waterval bij verkeerd rijden is ook wel aanwezig, maar je wordt wel op tijd ingelicht. De volgende die ik nog ga proberen is Komoot. Idealer zou zijn zoals de knooppunt.nl die met een sympathiek stemmetje vraagt of de route nog wel klopt. Uiteraard is die knooppunter geen echte navigatie.utbone schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:36:
Navigatie vraag: Voor navigatie gebruik ik google maps met als vervoersmiddel de fiets. Nu ervaar ik in de woonwijk dat deze regelmatig veel te laat aangeeft waar ik naar toe moet, met als gevolg een instructiewaterval die elkaar tegenspreekt. Hoe lossen jullie dat op? (ik ben dus te snel voor de optie fiets navigatie)
Ik heb ook een Garmin Explore in gebruik voor navigatie, doet ie prima (mag ook wel)
Zoals eerder gezegd maakt het mij niet uit dat ik alsnog op de zaak moet bijladen.Pnnnkk schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:16:
[...]
Ik rij 27km enkele reis en ben erg blij dat ik de 1200Wh accu heb. Ik rij meestal met de ondersteuning op stand 2 en kom gemakkelijk heen en weer op een volle accu.
Ik hoef de accu niet naar boven te tillen, maar ik vind hem goed te dragen. En die 500 euro is het wel absoluut waard wmb.
Met hoeveel procent kom je op je werk aan meestal?
Het is wel zo dat je met een grotere batterij minder vaak moet laden, want op zijn beurt dan weer goed is voor de levensduur van de batterij. Ook al is de batterij momenteel "te groot" voor je, stel je even voor dat die grote batterij dermate versleten is, dan kan het zijn dat ie dan pas nog voldoet aan je wensen. Ten op zichte van een kleinere batterij die na diezelfde degradatie niet meer zal voldoen & dus vervangen moet worden. Groter=beter in dit geval, op voorwaarde dar je budget het toelaat natuurlijk.Vlassie1980 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:19:
[...]
Zoals eerder gezegd maakt het mij niet uit dat ik alsnog op de zaak moet bijladen.
Laat dat nou net het dingetje zijnFirestorm666 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:42:
[...]
Groter=beter in dit geval, op voorwaarde dar je budget het toelaat natuurlijk.
Haal het nu met een 675Wh accu op mijn Bulls ook wel maar dan moet het weer wel redelijk zijn.
Maar die Bulls is een enorme energieslurpend geval, vandaar de interesse in het aantal wh per km dat de mede Kleveraars hier draaien

Ik kom met ongeveer 60 procent aan denk ik, misschien 55. Daarbij heb ik de fiets pas een paar weken dus bij lagere temperaturen weet ik nog niet wat het wordt.Vlassie1980 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:19:
[...]
Zoals eerder gezegd maakt het mij niet uit dat ik alsnog op de zaak moet bijladen.
Op die manier moet je wel veel vaker je accu laden met de extra nadelen die dat geeft he!
[ Voor 12% gewijzigd door Pnnnkk op 23-05-2022 20:14 ]
Is Komoot een optie?utbone schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:36:
Ik gebruik het puur als planner maar je zou het ook als navigatie kunnen gebruiken.
Praktijkvoorbeeld van vandaag.Vlassie1980 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:31:
[...]
1200 / 40 = 30 wh per km
850 / 26 = 32,6 wh per km
Denk dat het wel snor zit op mijn afstand dan
Heen: straf windje op de kop. 13% over!
:strip_exif()/f/image/LGgAA7VPhhAAHwv4pvAGmmkW.jpg?f=fotoalbum_large)
Terug: Wind in de rug. 44% over:
:strip_exif()/f/image/0nVYQyW8Lpd91w8q1GqpDijP.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb in m'n zoektocht naar een Speed Pedelic wel eens vaker gelezen dat een Stromer met de 983wh batterij evenveel rijbereik heeft als een Klever met 1200wh. En dat jouw Bulls inderdaad een energievreter isVlassie1980 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:06:
[...]
Laat dat nou net het dingetje zijn![]()
Haal het nu met een 675Wh accu op mijn Bulls ook wel maar dan moet het weer wel redelijk zijn.
Maar die Bulls is een enorme energieslurpend geval, vandaar de interesse in het aantal wh per km dat de mede Kleveraars hier draaien
Technologie staat nu ook niet stil, dus er zal vast wel het een en ander verbeterd zijn. Nu, als ik moet gokken zal die 850wh batterij ook prima zijn voor je, zeker als die kleinere van de Bulls al gaat...
Ik heb een Ellio in gebruik, en daar haal ik op full speed (kanaal) iets van een 70km met 1150wh batterij, was wel niet veel wind die dag en een niet overdreven warme temperatuur, dus redelijk optimaal. Wel een heel andere fiets natuurlijk.
Nu een paar dagen met een Stromer ST2 met 943wh accu woon/werk (24km) aan het doen. Bevalt erg goed, maar erg blij dat ik toch voor de grotere accu heb gekozen. Het bereik is nog steeds voldoende, maar minder dan de (al enigszins getemperde) verwachting. Ik fiets met maximale ondersteuning vol tempo, en ik denk dat het bij 55km echt ophoudt. In standje 2 haal ik dat tempo ook nog op de rechte stukken wel, maar is het wel merkbaar harder zelf trappen. Ook in stand 3 is het nog steeds werken; met vergelijkbare inspanning (obv hartslag) fiets ik op mijn normale (sportieve, maar geen race) fiets rond de 25km/u.
Wie bedacht heeft dat het net als een brommer tussen de auto’s met 45 mee kan komen heeft nooit op een speed pedelec gezeten…
Voor muziek gebruik ik een Shokz bone-conducting koptelefoon. Geruis vond ik nog niet hinderlijk of overdreven (Lazer Anvers helm), tov mijn motorhelm en cabrio. Mn op de motor draag ik pluggen.
Wie bedacht heeft dat het net als een brommer tussen de auto’s met 45 mee kan komen heeft nooit op een speed pedelec gezeten…
Voor muziek gebruik ik een Shokz bone-conducting koptelefoon. Geruis vond ik nog niet hinderlijk of overdreven (Lazer Anvers helm), tov mijn motorhelm en cabrio. Mn op de motor draag ik pluggen.
[ Voor 20% gewijzigd door ijdod op 26-05-2022 14:56 . Reden: Correctie typos ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Volledig mee eens. Het zijn eigenlijk alleen SP's als een Stromer ST5 die relatief eenvoudig 45 km/u kunnen vasthouden. Die hebben er genoeg vermogen voor.ijdod schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:52:
Wie bedacht heeft dat het netbals een brommer tussen de auto’s met 45 mee kan komen heeft nooitbop een speed pedelec gezeten…
SP's met een middenmotor staan dichter bij een gewone E-bike dan bij de bromfiets.
Na twee Bosch middenmotoren en totaal 70.000km ben ik benieuwd hoe mijn ST2 bevalt.ijdod schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:52:
Nu een paar dagen met een Stromer ST2 met 943wh accu woon/werk (24km) aan het doen.
Ook in stand 3 is het nog steeds werken; met vergelijkbare inspanning (obv hartslag) fiets ik op mijn normale (sportieve, maar geen race) fiets rond de 25km/u.
Ik krijg 'm morgen.
En met de zomer om de hoek zal het vast lekker weer worden om je nieuwe fiets goed aan de tand te voelen. Ben benieuwd wat je er van gaan vindenBertV schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:13:
[...]
Na twee Bosch middenmotoren en totaal 70.000km ben ik benieuwd hoe mijn ST2 bevalt.
Ik krijg 'm morgen.

Ik had na de eerste rit al meteen 'whatever, fietspad it is'. Ik pas waar ik formeel niet mag rijden wel (bij aanwezigheid ander verkeer) mijn snelheid aan. Auto's willen je er uberhaupt niet tussen hebben (lichtsignalen en zo) en dat wordt je over het fietspad voorbijgestoken door een snorscooter.Athome schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:19:
[...]
Volledig mee eens. Het zijn eigenlijk alleen SP's als een Stromer ST5 die relatief eenvoudig 45 km/u kunnen vasthouden. Die hebben er genoeg vermogen voor.
SP's met een middenmotor staan dichter bij een gewone E-bike dan bij de bromfiets.
Ik kan me overigens niet aan de indruk onttrekken dat de ST2 (ST1 geen ervaring mee) dit ook zou moeten kunnen, maar dat het eerder de controller is dan het vermogen an sich.
[ Voor 11% gewijzigd door ijdod op 26-05-2022 15:00 ]
Denk dat het er ook wel mee te maken heeft is dat Stromer en ook Klever speed pedelec fabrikanten zijn en ook dusdanig speed pedelecs hebben gebouwd van in den beginne. Die hebben dan ook een andere insteek dan traditionele en daardoor ook conservatieve fietsenmakers.Athome schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:19:
[...]
Volledig mee eens. Het zijn eigenlijk alleen SP's als een Stromer ST5 die relatief eenvoudig 45 km/u kunnen vasthouden. Die hebben er genoeg vermogen voor.
De traditionele merken hebben een fiets met een motor op gemonteerd, alles met een Bosh middenmotor zou eigenlijk geen speed pedelec mogen genoemt worden omdat die 45km/u enkel gehaalt wordt als je je een ongeluk zweet. Maw: het kan, maar het is verre van praktisch.
Dan heb je zo een vreemd eendje dat Ellio noemt en die hebben hun fiets dan weer gemaakt met de insteek van een autofabrikant. Met success, want het is een knap stukje techniek zoals een automatische versnelling, cruise control, enz... en kan zich gerust meten met een ST5
Dat vindt ik een beetje een raar statement. Omdat een Bosch motor wat krap zit in kracht, zijn de 'traditionele' merken niet goed bezig. Had die Bosch motor nu 500W of zelf 700W geweest, kon deze wel 45km/u redelijk vlot halen, had je dan hetzelfde verteld? Het zou wel eens kunnen dat bij de volgende generatie Bosch motoren dit probleem van de baan is. Waarschijnlijk is de kracht momenteel beperkt, omdat het anders te snel kettingen en andere zaken uit elkaar trekt. Het concept is niet helemaal verkeerd, enkel de uitvoering kent nog beperkingen.Firestorm666 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:45:
[...]
Denk dat het er ook wel mee te maken heeft is dat Stromer en ook Klever speed pedelec fabrikanten zijn en ook dusdanig speed pedelecs hebben gebouwd van in den beginne. Die hebben dan ook een andere insteek dan traditionele en daardoor ook conservatieve fietsenmakers.
De traditionele merken hebben een fiets met een motor op gemonteerd, alles met een Bosh middenmotor zou eigenlijk geen speed pedelec mogen genoemt worden omdat die 45km/u enkel gehaalt wordt als je je een ongeluk zweet. Maw: het kan, maar het is verre van praktisch.
Dan heb je zo een vreemd eendje dat Ellio noemt en die hebben hun fiets dan weer gemaakt met de insteek van een autofabrikant. Met success, want het is een knap stukje techniek zoals een automatische versnelling, cruise control, enz... en kan zich gerust meten met een ST5
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
@Firestorm666 Het is hartstikke praktisch, alleen niet als je 45 wilt rijden (cq de wetgever van je verwacht dat je dat doet). Mijn vrouw vindt 35 als tempo prima, bijvoorbeeld. Een middenmotor heeft bv in de bergen nog als extra voordeel dat de motor 'voor' de versnellingen zit.
Inmiddels winglights op de ST2 gezet. Met het oog op automobilisten, richting aangeven en ook de handen aan het stuur (en de remmen) kunnen houden. Bevalt goed, moest alleen de spiegel veranderen.
Inmiddels winglights op de ST2 gezet. Met het oog op automobilisten, richting aangeven en ook de handen aan het stuur (en de remmen) kunnen houden. Bevalt goed, moest alleen de spiegel veranderen.
[ Voor 11% gewijzigd door ijdod op 27-05-2022 12:56 ]
Ik heb niet gezegd dat ze niet goed bezig zijn of iets dergelijks, wel anders bezig. Stromer, Klever en Ellio zijn bezig geweest om 45km/u te halen op een manier die een koper verwacht: comfortabel genoeg met ditto bereik. Hun doelgroep zijn dan ook commuters die snelheid willen.bjp schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 11:05:
[...]
Dat vindt ik een beetje een raar statement. Omdat een Bosch motor wat krap zit in kracht, zijn de 'traditionele' merken niet goed bezig. Had die Bosch motor nu 500W of zelf 700W geweest, kon deze wel 45km/u redelijk vlot halen, had je dan hetzelfde verteld? Het zou wel eens kunnen dat bij de volgende generatie Bosch motoren dit probleem van de baan is. Waarschijnlijk is de kracht momenteel beperkt, omdat het anders te snel kettingen en andere zaken uit elkaar trekt. Het concept is niet helemaal verkeerd, enkel de uitvoering kent nog beperkingen.
Traditionele merken zijn uitstekende fietsenmakers, en hebben een heel andere doelgroep: fietsfanaten en recreatieve rijders en niet zozeer commuters. Traditionele merken hebben dan weer weinig knowhow met motoren en kopen in bij een veilig merk, wat Bosch is. Meer dan prima voor een gewone e-bike trouwens. Als Bosh motoren zou hebben die ook comfortabel 45km/u halen zou mijn verhaal anders zijn, maar momenteel is dat simpelweg niet het geval.Het is veilig om aan te nemen dat als je een speed pedelec koopt dat je niet verwacht dat je je in het zweet werkt om dat te halen.
Dus is je doel commuting en wil je dat zo optimaal en snel mogelijk, dan moet je voor het moment ver weg blijven van de huidige Bosh motoren.
Is je doel zo snel mogelijk racen? Dan klop je bij een traditioneel merk dat al een eeuw expertise heeft hiermee.
Is je doel recreatief rijden en maakt snelheid niks uit, dan zijn Bosch midden motors meer dan prima.
"Het is hartstikke praktisch, alleen niet als je 45 wilt rijden" En laat dat laatste nu net de hoodreden zijn waarom de meeste mensen kiezen voor een speed pedelecijdod schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 12:39:
@Firestorm666 Het is hartstikke praktisch, alleen niet als je 45 wilt rijden (cq de wetgever van je verwacht dat je dat doet). Mijn vrouw vindt 35 als tempo prima, bijvoorbeeld. Een middenmotor heeft bv in de bergen nog als extra voordeel dat de motor 'voor' de versnellingen zit.
Je kan met een peperdure sportbak die 300km/u zou kunnen halen ook prima 120km/u rijden op een snelweg. Maar het zou toch best zuur zijn als je dan eens 300km/u wil halen dat die peperdure wagen maar met veel moeite 300Km/u voor een kwartierje omdat dan je tank dan al leeg is. Als je dan content bent dat ie maar maximum 200Km/u haalt met een acceptabel bereik, dan zijn er andere en meer geschiktere merken.
@Firestorm666 Niet voor iedereen. Ik heb een paar collega's die SP rijden met als voornaamste criterium 'sneller dan een electrische fiets'. Die hoeven niet voluit, of kunnen dat op hun woon-werk route toch niet. Die kopen bv een Gazelle of R&M, die voor hun prima voldoet. Ik vermoed dat de meeste fabrikanten niet eens iets beloven, meer suggeren dat het aan een bepaalde regelgeving voldoet, niet dat het die snelheid haald. Ben het daar overigens niet mee eens, maar goed, van brommers verwacht men ook dat die 45 doen, en dat deed mijn Puch destijds (af fabriek...) ook niet.
En met een brommer is het nog makkelijk, gas open, haalt hij de snelheid of niet? Terwijl je bij een SP ook nog de vraag hebt of het vermogen uit de benen er bij geteld mag worden of niet. En dan nog het punt wat '45' is... op de teller, of echt? 45 echt is al weer een stuk harder trappen dan 45 op de teller, zelfs op een snelle SP. Laat onverlet dat inderdaad alle SPs het met redelijke inspanning zouden moeten kunnen halen.
En met een brommer is het nog makkelijk, gas open, haalt hij de snelheid of niet? Terwijl je bij een SP ook nog de vraag hebt of het vermogen uit de benen er bij geteld mag worden of niet. En dan nog het punt wat '45' is... op de teller, of echt? 45 echt is al weer een stuk harder trappen dan 45 op de teller, zelfs op een snelle SP. Laat onverlet dat inderdaad alle SPs het met redelijke inspanning zouden moeten kunnen halen.
[ Voor 28% gewijzigd door ijdod op 27-05-2022 16:59 ]
Wat redelijk is, is natuurlijk subjectief maar het is feit dat een middenmotor gewoon te weinig vermogen heeft om zonder zweten (nate rug) langdurig 45 km/u vast te houden.ijdod schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:54:
@Firestorm666 Laat onverlet dat inderdaad alle SPs het met redelijke inspanning zouden moeten kunnen halen.
Zelf ben ik tevreden met de Bosch (gen4). Een klein beetje wind in de rug en 45 km/u is goed te doen voor een paar kilometer. om het in deze setting iets van 15 kilometer vol te houden vraagt het wel wat van je conditie.
Normaal fiets ik ergens tussen de 30 en 35 km/u.
@Athome Ik kan niet voor de (nog) duurdere modellen spreken, maar de huidige model Stromer ST2 haalt dat ook niet. Ik heb nog niet geprobeerd waar die sweet spot ligt; net als op mijn analoge fiets heb ik qua fietsen maar 2 standen: aan en uit.
[ Voor 35% gewijzigd door ijdod op 27-05-2022 17:44 ]
Dat ligt toch echt aan het ingebrachte vermogen van de berijder denk ik dan.ijdod schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:43:
@Athome Ik kan niet voor de (nog) duurdere modellen spreken, maar de huidige model Stromer ST2 haalt dat ook niet. Ik heb nog niet geprobeerd waar die sweet spot ligt; net als op mijn analoge fiets heb ik qua fietsen maar 2 standen: aan en uit.
Ik heb zelf ook een ST2 en heb toch vaak dat ik boven de 48 km/h kom en de electromotor af begint te bouwen. Net even gekeken en ik zit nu op een gemiddelde snelheid van 37 km/h op 2500 km. Woensdag de maximum verhoogd naar 57,7 km/h (heuvelaf)
@__R__ Dat is natuurlijk altijd de variabele. Boven de 47 merk ik dat mijn ST2 (laatste model met riem) duidelijk in begint te houden. 45 haal ik doorgaans wel, tenzij het echt vol tegen is (4 en hoger), ,maar voor meer heb ik echt meewind nodig. Totaalgemiddelde is 38,5, maar voor een woon/werk rit rond de 40.
Ik heb een redelijke fietsconditie; maar voor ~45 trap ik wel tegen een hardtslag van 145-150, dat is voor mij grofweg tussen zones 3 en 4 in, dus op de grens van anaeroob. Da's lekkere oefening, maar wel werken zeg maar.
Ik heb een redelijke fietsconditie; maar voor ~45 trap ik wel tegen een hardtslag van 145-150, dat is voor mij grofweg tussen zones 3 en 4 in, dus op de grens van anaeroob. Da's lekkere oefening, maar wel werken zeg maar.
Same here. En ook de reden waarom ik een SP gekocht heb. Wel een goede oefening maar binnen het uur op het werk.ijdod schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 19:18:
Sneller dan 48,3 volgens de omni houdt de koppelsensor niet zo van, als ik dat doe moet ik de boel daarna kalibreren.__R__ schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:49:
[...]
Dat ligt toch echt aan het ingebrachte vermogen van de berijder denk ik dan.
Ik heb zelf ook een ST2 en heb toch vaak dat ik boven de 48 km/h kom en de electromotor af begint te bouwen. Net even gekeken en ik zit nu op een gemiddelde snelheid van 37 km/h op 2500 km. Woensdag de maximum verhoogd naar 57,7 km/h (heuvelaf)
Ik heb zelf met de ST2 een proefrit gemaakt en gemerkt dat ook deze inderdaad iets te kort komt. Ik heb er eerder (waarschijnlijk ander topic) al geschreven dat je een ST5 o.i.d nodig bent om met relatief weinig inspanning de 45 km/u te kunnen vasthouden.ijdod schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:43:
Zo, de woon-werk ST2 is binnen. Ik heb gisteren een testritje gemaakt.
Ik had al een aantal weken ervaring op een ST1x vanwege een reparatie van mijn R&M maar de ST2 heb ik "blind" gekozen.
De eerst reactie toen het vermogen aansloeg was pffft! (positief)
Daarna blijkt het dat je ook op de ST2 nog zelf input moet leveren voor de topsnelheid, wat prima is.
In mijn gedachten had ik er al een soort brommer van gemaakt.
Nadeel is dat ik met mijn eerdere nuvinci versnelling net de andere kant moest draaien om te schakelen, kwestie van wennen.
De zit is erg rechtop. Ik denk dat ik het stuur lager ga zetten (twee spacer-ringen omlaag) en misschien wel de aerobar van mijn racefiets ga monteren.
Deze fiets gaat mijn conditie zeker verminderen, maar de ergernis van op een gegeven moment ploeterend 30 rijden met een zuchtje wind tegen is weg.
Nu nog kijken of het net zo betrouwbaar is als de eerdere Bosch fietsen.
Ik had al een aantal weken ervaring op een ST1x vanwege een reparatie van mijn R&M maar de ST2 heb ik "blind" gekozen.
De eerst reactie toen het vermogen aansloeg was pffft! (positief)
Daarna blijkt het dat je ook op de ST2 nog zelf input moet leveren voor de topsnelheid, wat prima is.
In mijn gedachten had ik er al een soort brommer van gemaakt.
Nadeel is dat ik met mijn eerdere nuvinci versnelling net de andere kant moest draaien om te schakelen, kwestie van wennen.
De zit is erg rechtop. Ik denk dat ik het stuur lager ga zetten (twee spacer-ringen omlaag) en misschien wel de aerobar van mijn racefiets ga monteren.
Deze fiets gaat mijn conditie zeker verminderen, maar de ergernis van op een gegeven moment ploeterend 30 rijden met een zuchtje wind tegen is weg.
Nu nog kijken of het net zo betrouwbaar is als de eerdere Bosch fietsen.
Blij dat ik niet de enige ben die er zo een pest aan heeftBertV schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 10:02:
...maar de ergernis van op een gegeven moment ploeterend 30 rijden met een zuchtje wind tegen is weg.
Daarom dat een R&M of een Gazelle niet persé een slechte fiets is, het hangt allemaal van je gebruikersdoel af. Zoals jou collega's. Een SP hangt inderdaad wel af van vele factoren zoals windsterkte en je eigen conditie. En je hebt gelijk dat het vast is omwille van de regelgeving. Das is als de discussie over brandstofverbruik voor wagens. "Maar x-liter verbruik".... ja in perfecte omstandigheden, een kale auto, nauwelijks gas geven, geen wind, regen of ijs, bandjes zo hoog mogelijk opgepomt, enz... het "kan", maar verre van realistisch.ijdod schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:54:
@Firestorm666 Niet voor iedereen. Ik heb een paar collega's die SP rijden met als voornaamste criterium 'sneller dan een electrische fiets'. Die hoeven niet voluit, of kunnen dat op hun woon-werk route toch niet. Die kopen bv een Gazelle of R&M, die voor hun prima voldoet. Ik vermoed dat de meeste fabrikanten niet eens iets beloven, meer suggeren dat het aan een bepaalde regelgeving voldoet, niet dat het die snelheid haald. Ben het daar overigens niet mee eens, maar goed, van brommers verwacht men ook dat die 45 doen, en dat deed mijn Puch destijds (af fabriek...) ook niet.
Dan heb je idd ook nog GPS snelheid of dat wat op de teller staat, zo weet ik van de Ellio dat ie een afwijking heeft van 4km/u
Ik weet het nog zo niet, ik heb een testrit gemaakt op een ST2 en die haalde ook vrij comfortabel de 45km/u. Net zoals de testrit met de Ellio. Moet er voor de eerlijkheid wel bij zeggen dat de testrit op de ST2 heel kort was en dat het goed kan zijn dat in de praktijk met langere afstanden anders is. De Ellio heb ik tussen al even in gebruik en zeker met cruise control is 45km/u wel heel gemakkelijk om vol te houden.Athome schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 21:42:
[...]
Ik heb zelf met de ST2 een proefrit gemaakt en gemerkt dat ook deze inderdaad iets te kort komt. Ik heb er eerder (waarschijnlijk ander topic) al geschreven dat je een ST5 o.i.d nodig bent om met relatief weinig inspanning de 45 km/u te kunnen vasthouden.
Nu, t zou nogal erg zijn moest die ST5 niet makkelijk zijn snelheid kunnen houden, dat ding kost bijna 11000€, tov van een ST2 die "maar" 6300€ kost.
Gisteren heb ik mijn ST2 ontvangen en vandaag 27km heen en terug mee gefietst. Er stond een behoorlijk harde wind, uiteraard altijd in beide richtingen als ik op een fiets kruip. Maar goed, dan kon de Stromer zich mooi bewijzen. Ik fiets maar heel beperkt door de bebouwde kom en daar koos ik dan het fietspad met lage snelheid.
Als test de heenweg op stand 1 gefietst, de instellingen niet voluit gezet maar iets getemperd. Dat ging lekker, ongeveer 38 per uur getrapt op de lange rechte stukken. Gemiddelde kwam uit op 30,5 km/u. Resterende accu was 81%. Niet slecht vond ik maar wel zelf een redelijke inspanning geleverd.
De terugweg zoveel mogelijk op stand 3 gefietst. Bij thuiskomst nog 38% over. Nu was de snelheid zo’n 41 per uur (tijdens trappen) en zelf minder hoeven doen. Gemiddelde eigenlijk hetzelfde als de heenweg omdat ik misschien een stoplicht extra op rood had staan. Al met al valt me dit niet tegen van de 983wh batterij. Overigens had ik nog een fietstas met sportkleding bij me en een redelijk zwaar vouwslot gemonteerd.
Enige twijfel is dat ik niet meer weet of de Stromer tijdens de heenweg ook bij trappen een ritmisch tikkend geluid maakt. Dat klinkt ongeveer als de versnelling gedurende het laten uitrollen, alleen meer tikkend ipv continue ratel (wat bij mijn weten normaal is net zoals bijv. bij een racefiets met cassette). Op de terugweg was dit tikkende geluid er namelijk wel en kon het me niet herinneren van de heenweg.
Als test de heenweg op stand 1 gefietst, de instellingen niet voluit gezet maar iets getemperd. Dat ging lekker, ongeveer 38 per uur getrapt op de lange rechte stukken. Gemiddelde kwam uit op 30,5 km/u. Resterende accu was 81%. Niet slecht vond ik maar wel zelf een redelijke inspanning geleverd.
De terugweg zoveel mogelijk op stand 3 gefietst. Bij thuiskomst nog 38% over. Nu was de snelheid zo’n 41 per uur (tijdens trappen) en zelf minder hoeven doen. Gemiddelde eigenlijk hetzelfde als de heenweg omdat ik misschien een stoplicht extra op rood had staan. Al met al valt me dit niet tegen van de 983wh batterij. Overigens had ik nog een fietstas met sportkleding bij me en een redelijk zwaar vouwslot gemonteerd.
Enige twijfel is dat ik niet meer weet of de Stromer tijdens de heenweg ook bij trappen een ritmisch tikkend geluid maakt. Dat klinkt ongeveer als de versnelling gedurende het laten uitrollen, alleen meer tikkend ipv continue ratel (wat bij mijn weten normaal is net zoals bijv. bij een racefiets met cassette). Op de terugweg was dit tikkende geluid er namelijk wel en kon het me niet herinneren van de heenweg.
Heb ik ook continu. Is geen probleem.marcelcee schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 19:07:
Ah mooi zo, dankjewel voor de bevestiging dat dit normaal gedrag is van de ST2.
Hoe zijn jullie ervaringen met het houden van de topsnelheid?
Hoe zwaar moet je trappen om de 40 km per uur te halen?
Ik zit te denken om i.p.v. van een andere tweede hands auto een speed pedelec te nemen. Qua aanschaf net zo duur maar qua kosten stukken goedkoper. Ik zal af en toe weer naar het werk moeten en dat is de grootste afstand, dik 65km enkele reis. Stel dat ik de 40 km aanhoudt is het grofweg 1,5 uur. dat is nog sneller dat met het OV. Maar ik vraag me af hoe realistisch dat is. Je zal niet altijd de 40 km kunnen aanhouden, maar ga fysiek kapot als je zo lang die snelheid aanhoudt?
Is er iemand die hem echt gebruikt ter vervanging van een auto?
Ik zit te denken om i.p.v. van een andere tweede hands auto een speed pedelec te nemen. Qua aanschaf net zo duur maar qua kosten stukken goedkoper. Ik zal af en toe weer naar het werk moeten en dat is de grootste afstand, dik 65km enkele reis. Stel dat ik de 40 km aanhoudt is het grofweg 1,5 uur. dat is nog sneller dat met het OV. Maar ik vraag me af hoe realistisch dat is. Je zal niet altijd de 40 km kunnen aanhouden, maar ga fysiek kapot als je zo lang die snelheid aanhoudt?
Veel hangt af van je traject he. Als je veel stukken rechtdoor hebt, zonder dorpskernen en stoplichten, dan zal je een gemiddelde van bijna 40 km/u kunnen aanhouden. Dit wel met een fiets met achterwielmotor, fietsen met middenmotor zijn voorlopig nog echt te min om hoge gemiddelden te hebben.E2max schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:44:
Maar: een bereik van 65 km op topsnelheid is nogal krap met hedendaagse batterijen. In de zomer zal je dit waarschijnlijk wel halen met de grootste batterij van bvb Klever of Stromer. Maar in de winter en met bvb tegenwind, ga je het niet halen het volledige traject op topsnelheid. Dan zal je sowieso iet wat moeten minderen in geleverde ondersteuning.
E2max schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:44:toon volledige bericht
Geen middenmotor nemen als dit punt belangrijk voor je is. Nu met een Stromer ST2 is 40 heel makkelijk te halen. Je trapt dan vergelijkbaar met normaal op een stadfiets
Mijn Stromer met 1000Wh accu zou die 65km @ 40 alleen halen met mooi weer.
En ook dan zou de accu 2x per dag compleet leeg gaan, de levensduur is dan beperkt.
Ik weet niet of je dit 5x per week gaat doen, want 65 enkele reis, iedere werkdag, ieder weertype ga je niet volhouden.
ja! voor 5x72km per week, hele jaar door.
Ik ben volgens de leasemaatschappij al een extra uitzondering wat betreft kilometrage.
(15000 per jaar)
:strip_exif()/f/image/EpIxLzoi95ox66k23E5GfKGe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zmyD9Em4XDZmmiDKOFPWsgF0.jpg?f=fotoalbum_large)
foto van de nieuwe aanwinst.
...mijn woon-werk-route, ik zou ook niet 15000km p.j. door een stad willen rijden.
[ Voor 30% gewijzigd door BertV op 02-06-2022 12:23 ]
Het hangt veel van je fiets af, die met een middenmotor halen wel de 45km/u en dat is het dan ook (vertaling: je komt dood aan). Ik zou dan ook vooral kijken naar "echte" speed pedelic fabrikanten zoals Stromer, Klever of Ellio (al is die laatste voorlopig enkel nog in België) Deze merken halen comfortabel de 45km/u.E2max schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:44:
Om je een idee te geven, in mijn testrit met de Ellio heb ik lange kilometers gemaakt. 1 ervan was enkel rechtdoor langs het kanaal op volle snelheid, in totaal 72km gedaan op een comfortabele manier. Andere routes waren bochtenwerk met zo een beetje alle soorten van wegen, ook erg comfortabel.
Je hebt natuurlijk wel een zekere inspanning, vergelijk het dus niet met een (electrische) brommer. Ikzelf ben van plan om de fiets als een vervanger te gebruiken, maar ik besef ook dat het een aanpassing van levensstijl vereist, want er is toch een groot verschil tussen een mooi-weer fietser en een weer of geen weer fietser. Nu een tip die ik ergens had gelezen dat in geval van echt te slecht weer, je altijd nog een taxi kan bellen. Die kost wel geld, maar dat valt in het niets in vergelijking met de kost en onderhoud van een wagen.
Verder werk je met batterijen en dat wil zeggen dat je rijberijk afhangt van een aantal factoren. Een stevige wind tegen vereist meer werk van de batterij. In koud weer is je bereik ook minder als in mooi-weer. Ga je op volle ondersteuning of is je conditie goed genoeg om het met een trapje lager in ondersteuning ook comfortabel aan te komen.
Zo heb ik bijvoorbeeld voor mijn eerder vermelde rit volle snelheid + ondersteuning 72Km van 100% naar 1% gegaan. In een andere rit ben ik van 100% naar 20% gegaan voor 82km met 1 trapje lager en niet continue op volle snelheid.
Ik zou zeggen, ga naar een fietsenmaker en vraag om een testrit. Mits wat goede wil kan je het vast wel geregeld krijgen om een fiets mee te krijgen zodat je effectief je woon-werk rit eens kan uitproberen.
Speedpedelecreview.com is trouwens eveneens een goede plek om gebruikerservaringen te lezen.
Wat een afstanden. Daarbij zou je ook 100% gezond moeten zijn want met mijn artrose kan ik echt niet elke dag 50+ km doen, ook niet op een speedpedelec.
[ergernis mode]
Ik werk voort 2 dagen op mijn dependance en dat is 11 km enkel. Dit is zelf goed te doen op een reguliere e-bike zoals ik die heb. Daar heeft een speedpedelec geen voordeel want er zijn stukken in mijn route met zeer slecht wegdek en als je daar per ongeluk met 35+ km/h overheen knalt dan liggen al je spaken eruit of is de hele fiets aan gort. Met 25 km/h is het al riskant en daar moet ik echt terug naar 15 km/h max. Of de gemeente er iets aan wil doen? Het antwoord is corrupt NEE.
Na 5 pogingen de gemeente te bereiken hierover wordt ik ook 5x weggewimpt met "geen tijd","onzin","valt wel mee","ja, we kijken ernaar" en andere smoezen. Als de betreffende ambtenaar vanuit zijn auto daarnaar kijkt zal hij wel moeten lachen want de hoofdbaan is mooi glad. En nee, daar mag ook geen speedpedelec rijden. Anders wist ik het wel en zou de speedpedelec sneller zijn dan op de normale e-bike.
De kwaliteit van de fietspaden nadert het niveau van België 30 jaar geleden.
[/ergernis mode]
Maar om even on-topic te blijven: Ik vind de accu's van speed pedelecs relatief klein en buitenproportioneel duur. Voor de 983 Wh accu van Stromer betaal je 2000 euro. Zonder winst zou de accu dan 12 kWh groot kunnen worden en als we een gezonde/normale winst pakken dan zou je voor 2000 euro toch zeker een 3,5 kWh accu kunnen gebruiken. Dan zou je nog ergens kunnen komen en omdat de inflatie maar omhoog blijft schieten zullen steeds minder mensen zich een speedpedelec kunnen veroorloven en zo houdt je de automobilist in stand. Gooi de benzineprijs ook flink omhoog en je hebt de burger goed in de houtgreep.
Ik vind het eng om te prediken, maar begint de overheid niet corrupt te worden?
Daarom respect voor iedereen hier die toch maar weer mooi op hun speedpedelec stappen of het nu koud is, regent, of warm is.
[ergernis mode]
Ik werk voort 2 dagen op mijn dependance en dat is 11 km enkel. Dit is zelf goed te doen op een reguliere e-bike zoals ik die heb. Daar heeft een speedpedelec geen voordeel want er zijn stukken in mijn route met zeer slecht wegdek en als je daar per ongeluk met 35+ km/h overheen knalt dan liggen al je spaken eruit of is de hele fiets aan gort. Met 25 km/h is het al riskant en daar moet ik echt terug naar 15 km/h max. Of de gemeente er iets aan wil doen? Het antwoord is corrupt NEE.
Na 5 pogingen de gemeente te bereiken hierover wordt ik ook 5x weggewimpt met "geen tijd","onzin","valt wel mee","ja, we kijken ernaar" en andere smoezen. Als de betreffende ambtenaar vanuit zijn auto daarnaar kijkt zal hij wel moeten lachen want de hoofdbaan is mooi glad. En nee, daar mag ook geen speedpedelec rijden. Anders wist ik het wel en zou de speedpedelec sneller zijn dan op de normale e-bike.
[/ergernis mode]
Maar om even on-topic te blijven: Ik vind de accu's van speed pedelecs relatief klein en buitenproportioneel duur. Voor de 983 Wh accu van Stromer betaal je 2000 euro. Zonder winst zou de accu dan 12 kWh groot kunnen worden en als we een gezonde/normale winst pakken dan zou je voor 2000 euro toch zeker een 3,5 kWh accu kunnen gebruiken. Dan zou je nog ergens kunnen komen en omdat de inflatie maar omhoog blijft schieten zullen steeds minder mensen zich een speedpedelec kunnen veroorloven en zo houdt je de automobilist in stand. Gooi de benzineprijs ook flink omhoog en je hebt de burger goed in de houtgreep.
Daarom respect voor iedereen hier die toch maar weer mooi op hun speedpedelec stappen of het nu koud is, regent, of warm is.
Ik begrijp je ergernis wel hoor, maar de link met corruptie en de prijzen van accus die mis ik even helemaal.jimh307 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 14:53:toon volledige bericht
Wat een afstanden. Daarbij zou je ook 100% gezond moeten zijn want met mijn artrose kan ik echt niet elke dag 50+ km doen, ook niet op een speedpedelec.
[ergernis mode]
[/ergernis mode]
Ben zelf helaas even weer met de auto, door de hierboven zo mooi beschreven belabberde fietspaden is er gisterenavond een schroef uit het spatbord getrild waardoor de fiets een rammelbak werd. Zo even bij de fietsenmaker op de koffie dus '-)
Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België hangt het sterk af van gemeente tot gemeente. In mijn gemeente wordt er best wel veel aandacht gegeven aan de fietser (nieuwe fietsbruggen, nieuwe fietssnelwegen, ...). In andere gemeentes waar ik wel eens ben voorbij gefietst lijkt de tijd wel te hebben stilgestaan, maar dat zijn wel vaak kleine gemeentes of nog een echt "boerendorp" Al zie je ook daar dat als er eens iets nieuws wordt gemaakt, de fietser ook aandacht krijgt.jimh307 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 14:53:toon volledige bericht
[ergernis mode]
[/ergernis mode]
Prijzen, das een wereldwijd probleem, mee eens dat batterijen afgrijselijk duur zijn, maar ook weer een kwestie van vraag en aanbod, er is nu een booming business aan alles wat een batterij heeft wat zorgt voor veel vraag. Daarnaast is er nog het grondstoffen probleem en een ruziemakende rus
Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd hoe slecht die weg nu is, is het op Google streetview te "bewonderen" ofzo? Ik heb een Ellio en die kan wel wat "slechte" wegen verdragen, al moet ik er natuurlijk wel niet mee proberen om in diepe kuilen mee te rijden
De doorgaande fietspaden zijn in Nederland gewoon van goede kwaliteit. De recreatieve fietspaden door de natuurgebieden zijn vaak van mindere kwaliteit
Belgie staat bekend om zijn slechte wegen maar ik wil de mensen ook eens attenderen op onze oosterburen. Duitsland dus. Man, man, man wat is de kwaliteit van het asfalt daar slecht. Dat geldt dan voor de wegen die wij hier in Nederland als 60 km/u wegen aanduiden. Daar zijn er dus heel veel van.
Belgie staat bekend om zijn slechte wegen maar ik wil de mensen ook eens attenderen op onze oosterburen. Duitsland dus. Man, man, man wat is de kwaliteit van het asfalt daar slecht. Dat geldt dan voor de wegen die wij hier in Nederland als 60 km/u wegen aanduiden. Daar zijn er dus heel veel van.
Zoals @Firestorm666 zegt, veel hangt af van de regio hier in België. Mijn ervaring: in de provincies Limburg en Antwerpen heeft men de afgelopen jaren al veel inspanningen gedaan om fietsen aangenamer te maken. Het werk ik bijlange nog niet af, maar er zijn veel mooie projecten hier al tot stand gekomen. Kom je echter in bvb Vlaams-Brabant, dan weet je soms niet wat je ziet en waan ik me soms zelf in een ander 'fietsland' .
Kom eens samen fietsen hierAthome schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:35:
De doorgaande fietspaden zijn in Nederland gewoon van goede kwaliteit. De recreatieve fietspaden door de natuurgebieden zijn vaak van mindere kwaliteit
Geen natuurgebied waar ik door moet, maar de boomwortels gaan door het asfalt heen en er zitten ook legio diepe kuilen in. Dat stuk fietspad is al meer dan 30 jaar oud en het is versleten tot op het bot. Sommige extreem slechte stukken hebben ze betegeld, maar die tegels liggen los en steken als een bult uit. Het is wachten totdat het eens flink fout gaat, maar dan is het voor die persoon te laat. Giet er gewoon een laag overheen en het is opgelost.
het hangt ook af waar in Vlaams-Brabant... rondom Leuven is het super (fietsstad tot en met, inclusief de snelle fietswegen naar Mechelen, Tienen of Brussel bijvoorbeeld), en richting Overijse en zo.h1ttent1t schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:20:
Zoals @Firestorm666 zegt, veel hangt af van de regio hier in België. Mijn ervaring: in de provincies Limburg en Antwerpen heeft men de afgelopen jaren al veel inspanningen gedaan om fietsen aangenamer te maken. Het werk ik bijlange nog niet af, maar er zijn veel mooie projecten hier al tot stand gekomen. Kom je echter in bvb Vlaams-Brabant, dan weet je soms niet wat je ziet en waan ik me soms zelf in een ander 'fietsland' .
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Ik had zo'n reactie verwacht. Is niet erg. Er zijn zeker slechte stukken aanwezigjimh307 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:28:
[...]
Kom eens samen fietsen hier![]()
Geen natuurgebied waar ik door moet, maar de boomwortels gaan door het asfalt heen en er zitten ook legio diepe kuilen in. Dat stuk fietspad is al meer dan 30 jaar oud en het is versleten tot op het bot. Sommige extreem slechte stukken hebben ze betegeld, maar die tegels liggen los en steken als een bult uit. Het is wachten totdat het eens flink fout gaat, maar dan is het voor die persoon te laat. Giet er gewoon een laag overheen en het is opgelost.
Ga in eens Duitsland met de auto of motor rijden over wat men hier 60 km-wegen noemt. Dan is het wat jij beschrijft als fietspad gewoon heel normaal daar maar dan voor auto's.
Globaal gezien zijn onze wegen (auto's en fiets) gewoon van hoge kwaliteit
[ Voor 7% gewijzigd door Athome op 03-06-2022 15:41 ]
Leuven ok, dat zou er nog aan moeten mankeren 😁bjp schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:30:
[...]
het hangt ook af waar in Vlaams-Brabant... rondom Leuven is het super (fietsstad tot en met, inclusief de snelle fietswegen naar Mechelen, Tienen of Brussel bijvoorbeeld), en richting Overijse en zo.
Maar 'rondom Leuven' zou ik toch niet te breed nemen, neem nu bvb Lubbeek, dat is toch om te wenen?
daar geef ik je gelijk, Lubbeek is om te janken... ze hebben zelf een prijs voor "slechtste" gemeente voor fietspaden gekregen dacht ikh1ttent1t schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:25:
[...]
Leuven ok, dat zou er nog aan moeten mankeren 😁
Maar 'rondom Leuven' zou ik toch niet te breed nemen, neem nu bvb Lubbeek, dat is toch om te wenen?
@h1ttent1t Ik ben van Limburg afkomstig en kan inderdaad wel zeggen dat hier veel inspanningen worden geleverd voor betere fietspaden. Al zijn er inderdaad nog wel "pareltjes" waarvan je mag zeggen: Euhm, dit pad is een belediging voor alle fietspaden. Nu, dat er investeringen zijn mag ook wel als je wilt pretenderen een fietsparadijs provincie te zijn
@Athome Ik dacht dat Duitsland juist bekend stond omwille van zijn uitstekende wegen? Al moet ik wel zeggen dat ik de Nederlandse wegen toch echt wel met afstand het meest comfortabel vindt (waar ze dacht ik ook wel bekend om staan). Moet er wel bij vertellen dat ik maar zelden in het "buitenland" ga, dus mijn minimale ervaring is vooral N=1.
@bjp Dat klopt, als je zoekt op "Lubbeek fietspaden" kom je een video tegen van RobTV waarin Theo Vrancken aangeeft dat het nogal erg gesteld is met de fietsinfrastructuur. In de zomer van dit jaar zou men beginnen met de werken.
Nu er is ook een VRT link te vinden waarin de fietsersbond een fietswrak heeft gegeven aan de gemeente om aan te geven dat de infrastructuur op niets trekt, dat was in 2020
Uit een proefproject met meetfietsen in 16 gemeentes, scoorde Lubbeek inderdaad de slechtste, dit was uit een link van "Nieuwsblad" en stampt uit 2011.
Duidelijk een probleem dat al jaren aansleept.
@Athome Ik dacht dat Duitsland juist bekend stond omwille van zijn uitstekende wegen? Al moet ik wel zeggen dat ik de Nederlandse wegen toch echt wel met afstand het meest comfortabel vindt (waar ze dacht ik ook wel bekend om staan). Moet er wel bij vertellen dat ik maar zelden in het "buitenland" ga, dus mijn minimale ervaring is vooral N=1.
@bjp Dat klopt, als je zoekt op "Lubbeek fietspaden" kom je een video tegen van RobTV waarin Theo Vrancken aangeeft dat het nogal erg gesteld is met de fietsinfrastructuur. In de zomer van dit jaar zou men beginnen met de werken.
Nu er is ook een VRT link te vinden waarin de fietsersbond een fietswrak heeft gegeven aan de gemeente om aan te geven dat de infrastructuur op niets trekt, dat was in 2020
Uit een proefproject met meetfietsen in 16 gemeentes, scoorde Lubbeek inderdaad de slechtste, dit was uit een link van "Nieuwsblad" en stampt uit 2011.
Duidelijk een probleem dat al jaren aansleept.
@Firestorm666 Duitsland heeft nette wegen, je moet alleen als fietser vaak op een strookje langs 80km/u verkeer fietsen.
Ik merkte dat met de routeplanner van mijn eerdere Bosch-fiets.
Die "wist niet" dat we in Nederland fietspaden naast N-wegen hebben en stuurde mij op een onwerkbare manier de naastgelegen landweggetjes in.
Ik merkte dat met de routeplanner van mijn eerdere Bosch-fiets.
Die "wist niet" dat we in Nederland fietspaden naast N-wegen hebben en stuurde mij op een onwerkbare manier de naastgelegen landweggetjes in.
@Firestorm666
De grote doorgaande wegen zijn in Duitsland doorgaans goed. In Nederland wel iets beter.
Duitsland heeft in de laatste decennia meer bezuinigd op onderhoud van de wegen dan Nederland. Hierdoor is de kwaliteit wel meer achteruit gegaan.
Je ziet in Duitsland veel meer scheuren in het wegdek die met bitumen zijn opgevuld. Daaraan is goed de leeftijd te herleiden.
De grote doorgaande wegen zijn in Duitsland doorgaans goed. In Nederland wel iets beter.
Duitsland heeft in de laatste decennia meer bezuinigd op onderhoud van de wegen dan Nederland. Hierdoor is de kwaliteit wel meer achteruit gegaan.
Je ziet in Duitsland veel meer scheuren in het wegdek die met bitumen zijn opgevuld. Daaraan is goed de leeftijd te herleiden.
Ik denk eerlijk gezegd dat dat wel erg optimistisch is. Een combinatie van OV en fiets zou dan meer voor de hand liggen. Ik fiets veel, vroeger ruim meer dan 10.000 km per jaar. Maar ik vind 45 km al erg veel op dagelijkse basis. Ik denk niet dat 65 km een reële optie is, als je minder dan 2,5 uur enkele reis wilt doen. Nu fiets ik in de Randstad. Ik kan me voorstellen dat in Friesland 50 kilometer enkele reis nog wel te doen is.E2max schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:44:
Het zal zeer afhankelijk zijn van de route. Ik haal op mijn 24 km 40km/u gemiddeld, maar dat is een grotendeels doorgaande route zonder veel hindernissen, zowel qua overig verkeer als zaken als stoplichten en andere snelheidsverlagende zaken zoals fietspaden en bebouwde kom.
Op die afstand is het voor mij zonder meer concurrerend met trein en auto (37min vs 30 min vs 45min), maar hoe groter de afstand wordt hoe anders die verhouding (en comfort) wordt. Uithoudingsvermogen van jezelf en je accu wordt dan ook een ding.
Op die afstand is het voor mij zonder meer concurrerend met trein en auto (37min vs 30 min vs 45min), maar hoe groter de afstand wordt hoe anders die verhouding (en comfort) wordt. Uithoudingsvermogen van jezelf en je accu wordt dan ook een ding.
Aspirant speed pedelecers moeten zich eerst afvragen of ze ook 3,4 of 5 uur per dag op een normale fiets zouden willen zitten.DDDikkiedik schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:08:
[...]
Ik denk niet dat 65 km een reële optie is, als je minder dan 2,5 uur enkele reis wilt doen.
Een goed voornemen, maar ik geloof dat alleen als de persoon in kwestie een ultraloper is oid.
Ik vind afstanden tot 30, 35 km heel reëel, zeker in plattelandsgebied. Daarna moet je wel echt een liefhebber zijn, inderdaad.
Ik fiets 2 keer per week van Nijkerk naar Lelystad en weer terug. Dat is 40 km enkele reis door de polder en daar doe ik, afhankelijk van de wind, 55 tot 65 minuten over. Voor mij is dit wel echt het maximum en bij flinke tegenwind is meer ook niet haalbaar voor een Stromer ST2 met de grootste accu.DDDikkiedik schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:57:
Ik vind afstanden tot 30, 35 km heel reëel, zeker in plattelandsgebied. Daarna moet je wel echt een liefhebber zijn, inderdaad.
Voor woon-werk verkeer maakt het niet uit of ik dat nu met de fiets of auto doe. Een uur reistijd is voor mij zo ongeveer het maximum, daarna ben ik het beu
. 40km ongeveer enkel hanteer ik dan ook als maximum.
Kwestie batterij is dat voor een Ellio heel goed te doen, maar aangezien de kilometers die je kan doen met 1 lading sterk afhangt van weersomstandigheden wil ik niet gaan tot het uiterste kwestie mogelijkheid .Als ik wil gokken of ik al dan niet aankom, gebruik ik het OV vervoer wel
Kwestie batterij is dat voor een Ellio heel goed te doen, maar aangezien de kilometers die je kan doen met 1 lading sterk afhangt van weersomstandigheden wil ik niet gaan tot het uiterste kwestie mogelijkheid .Als ik wil gokken of ik al dan niet aankom, gebruik ik het OV vervoer wel
Ja, hier ook een uur enkele reis hier, feitelijk een paar minuten meer door een pontje.
In dat uur doe ik zo'n 34 tot 36km omdat het allemaal landelijke wegen zijn zonder stoplichten.
In dat uur doe ik zo'n 34 tot 36km omdat het allemaal landelijke wegen zijn zonder stoplichten.
Wel leuk zo, lekker kalm ook neem ik aan? Hoop dan ook stiekem dat ik een bedrijf vindt dat me wil aannemen in de buurt van het kanaal zit, als ik dan eens haast heb kan ik eens lekker door rijden.BertV schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:49:
Ja, hier ook een uur enkele reis hier, feitelijk een paar minuten meer door een pontje.
Ideaal.Firestorm666 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:34:
[...]
Wel leuk zo, lekker kalm ook neem ik aan? Hoop dan ook stiekem dat ik een bedrijf vindt dat me wil aannemen in de buurt van het kanaal zit, als ik dan eens haast heb kan ik eens lekker door rijden.
Mijn route gaat:
1/3 over een "recht brom/fietspad" door een heidegebied,
1/3 via een half verhard kronkel-fietspad door het bos,
- pontje bij Amerongen - Eck en Wiel
1/3 over een "recht brom/fietspad" door de betuwe.
Zo langs een kanaal is snel, maar misschien wel saaier.
BertV schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:53:
[...]
Ideaal.![]()
Mijn route gaat:
1/3 over een "recht brom/fietspad" door een heidegebied,
1/3 via een half verhard kronkel-fietspad door het bos,
- pontje bij Amerongen - Eck en Wiel
1/3 over een "recht brom/fietspad" door de betuwe.
Zo langs een kanaal is snel, maar misschien wel saaier.
Voor mij is een groot stuk langs het Amsterdam-Rijnkanaal, in de juiste richting. Dat is goed voor het gemiddelde.
@BertV Altijd langs het kanaal zou idd saai om altijd te doen, maar zou het graag houden in een voor-het-geval-dat. Met een fiets is het ook wel handiger om een alternatieve route te verzinnen, met een auto heb je vaak toch weinig andere keuze als je vaste route te behouden als je niet al te veel tijd kwijt wilt geraken. Iets dat minder problematisch is met een fiets.
Zal ook even mijn duit in het zakje doen.
Op mijn Klever X Alpha 40km enkele reis.
20% rand van stad / 80% platteland.
Min. reistijd tot nu toe: 58 min
Max: 1u8min (windkracht 5 vol op de kop over hele traject)
1200whr accu.
Restant lading bij aankomst. Tussen de 15% en 35% afhankelijk van wind en rijstijl.
Afgelopen weekend 45km gefietst (geocachen) samen met de vrouw op haar "conventionele" e-bike.
Hele trip op ECO gefietst. 15% batterij verbruik (dus theoretisch bereik in die stand 180km)
Op mijn Klever X Alpha 40km enkele reis.
20% rand van stad / 80% platteland.
Min. reistijd tot nu toe: 58 min
Max: 1u8min (windkracht 5 vol op de kop over hele traject)
1200whr accu.
Restant lading bij aankomst. Tussen de 15% en 35% afhankelijk van wind en rijstijl.
Afgelopen weekend 45km gefietst (geocachen) samen met de vrouw op haar "conventionele" e-bike.
Hele trip op ECO gefietst. 15% batterij verbruik (dus theoretisch bereik in die stand 180km)
Ja, ik heb ook de optie om het bos-stukje over te slaan en langs een N-weg te rijden mocht ik meer haast hebben. Dat is maar 2 km korter, maar m'n gemiddelde gaat flink omhoog.Firestorm666 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:33:
@BertV Altijd langs het kanaal zou idd saai om altijd te doen, maar zou het graag houden in een voor-het-geval-dat. Met een fiets is het ook wel handiger om een alternatieve route te verzinnen, met een auto heb je vaak toch weinig andere keuze als je vaste route te behouden als je niet al te veel tijd kwijt wilt geraken. Iets dat minder problematisch is met een fiets.
Iemand ervaring bij het importeren van een speed pedelec uit belgie?
Mijn Bulls begint nu echt veel kuren te krijgen. Gisteren een vet hevige regenbui gehad op de heenweg naar het werk. Na werktijd was het weer droog en ging ik vol goede moed fietsen maar de ondersteuning viel al vrij snel weg en het display bleef E00 codes geven. Denk dat er toch te veel vocht aan te pas is gekomen. Morgen maar even checken of hij het wel weer doet zodat ik maandag weer naar de zaak kan.
Zijn er hier mensen met ervaring van Stromer ST1X? Die zijn ook nog in mijn maat van 22 inch als occasion te vinden. Hoop zelf een Klever N Rogue aan te kunnen schaffen als ik de centen bij elkaar kan sprokkelen maar een ST1X occasion als alternatief, is dat nog wat als hij bijvoorbeeld 3 jaar oud is?
Zijn er hier mensen met ervaring van Stromer ST1X? Die zijn ook nog in mijn maat van 22 inch als occasion te vinden. Hoop zelf een Klever N Rogue aan te kunnen schaffen als ik de centen bij elkaar kan sprokkelen maar een ST1X occasion als alternatief, is dat nog wat als hij bijvoorbeeld 3 jaar oud is?
Allereerst rottig dat de Bulls weigerde. Hopelijk kwam je niet al te moe thuis. Je hebt er dan ook heel lang plezier van gehad. De Bulls was geen weggegooid geld geweest.Vlassie1980 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:36:
Mijn Bulls begint nu echt veel kuren te krijgen. Gisteren een vet hevige regenbui gehad op de heenweg naar het werk. Na werktijd was het weer droog en ging ik vol goede moed fietsen maar de ondersteuning viel al vrij snel weg en het display bleef E00 codes geven. Denk dat er toch te veel vocht aan te pas is gekomen. Morgen maar even checken of hij het wel weer doet zodat ik maandag weer naar de zaak kan.
Dan de Stromer st1x. Deze 2e hands kopen {particulier} raad ik je af. Ten eerste heeft Stromer nog wel eens problemen met .. ja .. vocht in de kabels die naar de motor lopen. Je kunt een hele goede koop doen, maar als je hem echt 2e hands wilt kijk dan bij QicQ want die bieden ze nog wel eens als occasion aan en die fietsen worden goed nagekeken en afgeleverd.
Het enigste waarom ik niet altijd een Stromer adviseer is de accu. Deze is bij Stromer peperduur en de hoogste capaciteit is 983 Wh (al zijn ze bezig met een grotere accu) en deze vervangen kost je 2000 euro schoon aan de haak. Ook moet je de achterwiellagers in de gaten houden. Als deze buiten de garantie om kapot gaan kost een nieuw achterwiel 1500 euro. Heb je beide nodig in zeg maar de komende 4 jaar dan is het duur rijden. Rijd een Stromer dan ook nooit zonder garantie.
Over Klever ben ik meer te spreken. Hun grootste accu is 1200 Wh en die trap jij naar je werk niet leeg. Ook niet bijna. Klever is met een opmars bezig en ik ken al 2 tevreden maten met een Klever die 40 km enkel doen. Moeiteloos.
Ook is Klever net wat goedkoper dan Stromer voor dezelfde specs. De enigste reden dat ik je een Stromer adviseer ipv een Klever is dat QicQ occasions aanbiedt die nog prima een tweede lange leven kunnen hebben. Ik weet niet of ze ook Klevers aanbieden als occasion want koop niet particulier, echt niet doen.
Ten eerste weet je nooit 100% zeker wáárom ze die fiets van de hand doen en je weet niet welke verborgen gebreken er vlot kunnen optreden<>je weet niet hoe de fiets behandeld is geweest. Hoe is de accu?!
Als je nog vragen hebt hoor ik die graag
Protip:
heb je wd40 in huis dan kan ik je een advies geven. Spray de overgangen van draad naar binnen (display, bedieningsunit, motor, accu, verlichting) licht in met een tufje wd40. Wd40 verdrijft vocht en zo komt er geen spatje meer bij de electronica. Herhaal elk seizoen en dit klusje kost je nog geen 2 minuten.
Ik heb altijd begrepen dat de grootste accu’s van klever en stromer elkaar qua real-life bereik niet veel doen?
Zijn er mensen die ervaring hebben met Qwic? Specifiek de Qwic RD11 speed?
Het lijkt mij een hele goede speed pedelec:
- Achterwielmotor
- Derailleur (helaas geen riem, maar voordeel is uitgebreide schakelmogelijkheden en een achterwielmotor belast de aandrijving veel minder dan een middenmotor)
- Haalt 45 km/h (veel speed pedelecs halen dat gewoon moeilijk)
- Luchtvering in de voorvork!
- Geveerde zadelpen
- Nette prijs (4000 euro)
Het lijkt mij een hele goede speed pedelec:
- Achterwielmotor
- Derailleur (helaas geen riem, maar voordeel is uitgebreide schakelmogelijkheden en een achterwielmotor belast de aandrijving veel minder dan een middenmotor)
- Haalt 45 km/h (veel speed pedelecs halen dat gewoon moeilijk)
- Luchtvering in de voorvork!
- Geveerde zadelpen
- Nette prijs (4000 euro)
Is er voor die Strömers geen onderhoudsset? Voor Bosch middenmotoren is tegenwoordig revisie mogelijk, en dat werkt prima.
@X-tiaan
Wat is vermogen van de Qwic motor? Die kan ik zo gauw niet vinden.
Ik vond dit: RD11speed heeft 400 Nominaal en 900W piek.Athome schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 22:26:
@X-tiaan
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Ik heb 24k km ervaring op de RD10 en heb ook testritten gereden op de RD11. Fiets is grotendeels hetzelfde gebleven behalve de sterkere motor.X-tiaan schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 19:48:
Zijn er mensen die ervaring hebben met Qwic? Specifiek de Qwic RD11 speed?
Je krijgt veel fiets voor dat bedrag, het enige nadeel vind ik ondertussen dat de grootste batterij van 700+Wh ondertussen wel echt voorbij gestreefd is. Afhankelijk van de route natuurlijk, maar veel meer dan 35 km op full power krijg je er meestal niet uit. Verder heb ik ik op die 2 jaar tijd en die afstand weinig problemen gehad.
Het is misschien interessant om binnenkort ook de Klever N Rogue uit te proberen, die toch wat meer opties heeft qua batterijgrootte. De vanaf-prijs is ook rond de 4k € dacht ik.
Dat klopt ook Maar je krijgt bij Klever wel meer fiets als bij Stromer. Stomer is de Apple onder fietsen: Design boven functie + prijskaartje.ijdod schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 19:40:
Ik heb altijd begrepen dat de grootste accu’s van klever en stromer elkaar qua real-life bereik niet veel doen?
Ik heb me laten vertellen dat voor een Stromer de hele motor vervangen wordt als er een sensor defect is en de sensoren niet los verkocht worden. Het grote voordeel aan Bosh is inderdaad dat voor deze reparatieonderdelen bestaan. Op dat vlak in Bosch wel een veilige keuze.DDDikkiedik schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:53:
Is er voor die Strömers geen onderhoudsset? Voor Bosch middenmotoren is tegenwoordig revisie mogelijk, en dat werkt prima.
Is het ook niet zo dat Qwic zich meer focussed op betaalbaarheid? Dan lever je wel wat in natuurlijk.De batterijkeuze verbaasd me dan ook niet veel, aangezien dat zowat het duurste is aan een fiets. Maar verder lijkt het inderdaad wel een prima fiets voor het geld.h1ttent1t schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 08:52:
[...]
Ik heb 24k km ervaring op de RD10 en heb ook testritten gereden op de RD11. Fiets is grotendeels hetzelfde gebleven behalve de sterkere motor.
Je krijgt veel fiets voor dat bedrag, het enige nadeel vind ik ondertussen dat de grootste batterij van 700+Wh ondertussen wel echt voorbij gestreefd is. Afhankelijk van de route natuurlijk, maar veel meer dan 35 km op full power krijg je er meestal niet uit. Verder heb ik ik op die 2 jaar tijd en die afstand weinig problemen gehad.
Het is misschien interessant om binnenkort ook de Klever N Rogue uit te proberen, die toch wat meer opties heeft qua batterijgrootte. De vanaf-prijs is ook rond de 4k € dacht ik.
Rest natuurlijk de eeuwige vraag voor een SP, haalt ie 45km/u of "haalt" ie 45km/u. In geval van het laaatste bedoel ik half dood, doordrengt van het zweet 45km/u gehaald
Stromer blijft goed. Er is zelf al een bedrijf in Nederland dat revisies doet van de motor en lagers voor 600eur (dus geen 1500eur zoals hierboven aangegeven).
idd de 1200Wh van Klever en 983Wh van Stromer zijn vrijwel gelijk 'in de praktijk'.
Bosch niet slecht, maar vergeet de 45km/u continu.
Stromer ST1 is eigenlijk meer dan genoeg, en is rond de 5k met de grootste batterij (de mijne was zelf minder door een actie). Ik had bijna een Klever gekocht (toen nog geen 1200Wh batterij).
Quic RD11 ooit getest: drama i.v.m. batterijverbruik. 700Wh of zoiets, trek je zo leeg, en haalt niet zo vlot de 45. Krachtige onzuinige motor?
idd de 1200Wh van Klever en 983Wh van Stromer zijn vrijwel gelijk 'in de praktijk'.
Bosch niet slecht, maar vergeet de 45km/u continu.
Stromer ST1 is eigenlijk meer dan genoeg, en is rond de 5k met de grootste batterij (de mijne was zelf minder door een actie). Ik had bijna een Klever gekocht (toen nog geen 1200Wh batterij).
Quic RD11 ooit getest: drama i.v.m. batterijverbruik. 700Wh of zoiets, trek je zo leeg, en haalt niet zo vlot de 45. Krachtige onzuinige motor?
[ Voor 12% gewijzigd door bjp op 11-06-2022 11:49 ]
Vandaag Zuyd Fiets bezocht in Maastricht (http://www.zuydfiets.nl) op zoek naar een Klever N Rogue 45. Vriendelijk ontvangen en uitgebreide toelichting gehad. Het betreffende model stond er in de m/l maat.
Fiets ziet er top uit, geen riese muller met dikke frames en top design, maar de fiets ziet er degelijk uit en heeft een mooie matte lak. De xl versiee komt waarschijnlijk in augustus. De fiets stond nog niet op kenteken dus was niet beschikbaar voor een proefrit. Een ander model “x” kwam later deze week weer beschikbaar als testfiets.
Om de motor toch uit te proberen werd een testrit aangeboden op een y muse, een model met kleinere wielen en geheel geveerd. Yes please!
Wat een ervaring was dat. Heel comfortabel, voelt absoluut veilig aan, stil en wat een power. Je zit lekker relaxed en de ondersteuning werkt top. Op stand 1 kun je gewoon lekker fietsen alsof je bionic man bent, lekker cruisen tot zo’n 30 km/h. Op stand 2 is het met wat inspanning makkelijk 40. Stand 3 is gewoon 45 km/h zonder veel moeite. Ook op die snelheid valt het comfort op en het vertrouwen wat deze fiets geeft. Schakelen en remmen gaat super. Bij 45 km/h moet je wel snel trappen in het zwaarste verzet.
Helaas is deze fiets maar in 1 maat te krijgen. Kan deze week proefrijden op het x model en daarna wacht ik op de xl versie vd rogue.
Fiets ziet er top uit, geen riese muller met dikke frames en top design, maar de fiets ziet er degelijk uit en heeft een mooie matte lak. De xl versiee komt waarschijnlijk in augustus. De fiets stond nog niet op kenteken dus was niet beschikbaar voor een proefrit. Een ander model “x” kwam later deze week weer beschikbaar als testfiets.
Om de motor toch uit te proberen werd een testrit aangeboden op een y muse, een model met kleinere wielen en geheel geveerd. Yes please!
Wat een ervaring was dat. Heel comfortabel, voelt absoluut veilig aan, stil en wat een power. Je zit lekker relaxed en de ondersteuning werkt top. Op stand 1 kun je gewoon lekker fietsen alsof je bionic man bent, lekker cruisen tot zo’n 30 km/h. Op stand 2 is het met wat inspanning makkelijk 40. Stand 3 is gewoon 45 km/h zonder veel moeite. Ook op die snelheid valt het comfort op en het vertrouwen wat deze fiets geeft. Schakelen en remmen gaat super. Bij 45 km/h moet je wel snel trappen in het zwaarste verzet.
Helaas is deze fiets maar in 1 maat te krijgen. Kan deze week proefrijden op het x model en daarna wacht ik op de xl versie vd rogue.
:strip_exif()/f/image/6egbC04w7gJ1yEkyIOFTfWgD.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 11-06-2022 11:56 ]
Probeer ook zeker ergens een lange proefrit te kunnen maken. Liefst een dag of weekend maar zeker een uur fietsen. Ik had in het begin op een Stromer ook dat wow gevoel, dan let je (ik althans) toch minder op hoe de fiets zit/aanvoelt. Maar dit was misschien al bij jou bekend. In elk geval veel plezier met uittesten!JAHRASTAFARI schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 11:54:toon volledige bericht
Vandaag Zuyd Fiets bezocht in Maastricht (http://www.zuydfiets.nl) op zoek naar een Klever N Rogue 45. Vriendelijk ontvangen en uitgebreide toelichting gehad. Het betreffende model stond er in de m/l maat.
[Afbeelding]
Een stromer is niks voor mij. Veel te veel gericht op snelheid en sportief ipv comfort. En de betaalbare versies zijn niet in xl
Maar ik kan de x speed dus een aantal dagen lenen.

Maar ik kan de x speed dus een aantal dagen lenen.
[ Voor 13% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 11-06-2022 16:44 ]
Niet bijster veel. Stromer begint bij 600 watt. Dat is een klap meer en zorgt comfortabelere 45 km/u.GermanPivo schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 07:38:
[...]
Ik vond dit: RD11speed heeft 400 Nominaal en 900W piek.
QWIC RD11 Speed motor:
50nm (hun website)
TDCM motor, maar 36V, niet 48V zoals Klever/Stromer
400W lijken redelijk wat websites aan te geven.
Dat piekvermogen zou ik effe negeren. Hoelang, een seconde, een minuut? hoe rijd je daarmee een heuvel op?
50nm (hun website)
TDCM motor, maar 36V, niet 48V zoals Klever/Stromer
400W lijken redelijk wat websites aan te geven.
Dat piekvermogen zou ik effe negeren. Hoelang, een seconde, een minuut? hoe rijd je daarmee een heuvel op?
Bedankt! Die kende ik nog niet. Toch denk ik dat de Qwic mijn voorkeur heeft. De Qwic schijnt zeer comfortabel te zijn, comfortabeler dan een luxe stromer. Daarnaast vind ik zeer weinig over de Klever N Rogue, waarschijnlijk omdat hij nog te nieuw is. Verder is de website van Klever een grote bende zonder enige nuttige info.h1ttent1t schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 08:52:
[...]
Wel zie ik dat Klever hele grote accu's aanbiedt, maar ik hoef maar 30km per dag.
[ Voor 6% gewijzigd door X-tiaan op 11-06-2022 20:22 ]
Ik schat de klever veel hoger in dan zo’n qwic.
Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.