Het grote Speed Pedelec topic.

Pagina: 1 ... 16 ... 39 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h1ttent1t
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 13:03
@X-tiaan Als je maar 30 km h/t moet, gaat het lukken met de grootste batterij van Qwic.
Ga vooral uitgebreid testrijden, want met 'schijnt' en 'van horen zeggen', ben je niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartV
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 20:43
Ik heb zelf een Qwic MA11 gehad. Deze heeft de fabrikant teruggenomen na 1,5 jaar nadat de 3e (midden)motor het begeven had. Daarnaast is ook 2 maal de accu vervangen en de controller.
Nu heb ik ter vervanging de RD11, wat dezelfde fiets is, enkel met een achterwielmotor en derailleur.
De achterwielmotor is een stuk krachtiger, en 40km/h fietsen is geen enkel probleem. De middenmotor haalde dat enkel bij windstil of wind mee. Wel is het vebruik wat mee. 30/35 km op een acculading (hoogste stand) en dan houdt het wel op.

Qua frame en afmontage is het prima. Elektronisch is het gewoon matig. Ik raad Qwic af, ondanks de 5 jaar garantie die ze geven.
Zelf zou ik nu echt naar Klever gaan kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door BartV op 13-06-2022 10:31 ]

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:23
X-tiaan schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:11:
Iemand ervaring bij het importeren van een speed pedelec uit belgie?
Heel toevallig wel hier (was eigenlijk niet de bedoeling). Maar wat wil je weten? Wat heb je zelf al gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
BartV schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:30:
Ik heb zelf een Qwic MA11 gehad. Deze heeft de fabrikant teruggenomen na 1,5 jaar nadat de 3e (midden)motor het begeven had. Daarnaast is ook 2 maal de accu vervangen en de controller.
Nu heb ik ter vervanging de RD11, wat dezelfde fiets is, enkel met een achterwielmotor en derailleur.
De achterwielmotor is een stuk krachtiger, en 40km/h fietsen is geen enkel probleem. De middenmotor haalde dat enkel bij windstil of wind mee. Wel is het vebruik wat mee. 30/35 km op een acculading (hoogste stand) en dan houdt het wel op.

Qua frame en afmontage is het prima. Elektronisch is het gewoon matig. Ik raad Qwic af, ondanks de 5 jaar garantie die ze geven.
Zelf zou ik nu echt naar Klever gaan kijken.
30-35 km en dan accu leeg?! Als je de 735 Wh accu hebt verbruik je 21-24,5 Wh per kilometer wat ik zelf behoorlijk vind. De Stromer haalt dat niet vlug. Loopt er niets aan zoals de rem of lagers? Is de accu niet defect?
Zou je 40 km/h rijden dan heb je met 735 Wh een vermogen van 840 - 980 watt gemiddeld wat inderdaad veel te hoog is (motorvermogen kan ik nergens vinden, maar geen 840 - 980 watt iig want dan knal je gelijk naar de 45 km/h). Het piekvermogen komt dan nog veel hoger te liggen.

Dus even rekenen en dan kan ik niets anders concluderen om je accu even in de gaten te houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:17
Doe ik nou zo overdreven? Mijn ST2 zit op 13,6 Wh/k.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:44

Pazo

Mroaw?

Vlassie1980 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:36:
Zijn er hier mensen met ervaring van Stromer ST1X? Die zijn ook nog in mijn maat van 22 inch als occasion te vinden. Hoop zelf een Klever N Rogue aan te kunnen schaffen als ik de centen bij elkaar kan sprokkelen maar een ST1X occasion als alternatief, is dat nog wat als hij bijvoorbeeld 3 jaar oud is?
Present!
Ik heb een ST1X, 22 inch (ben 1,90m). Tweedehands met 7400km op de teller toen ik m kocht (febr 2021). Ik gebruik m dagelijks voor woon-werk verkeer. Slechts 7km enkele reis, maar vind het heerlijk. In weer en wind, dus ook in hoosbuien etc. Tot op heden nog geen foutcodes mogen ontvangen *klopt af*.
Nu dus ruim een jaar in bezig, teller staat op 11.270km, en afgezien van enkele keer een lekke band verder geen gekke dingen gehad. Accu (840w) moet ik na 4-5 ritjes opladen, maar ik fiets wel altijd op de zwaarste / turbo stand en wil zo hard mogelijk :) Ben er zeer tevreden mee.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-tiaan
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-09 00:06
Ferrox1 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:26:
[...]

Heel toevallig wel hier (was eigenlijk niet de bedoeling). Maar wat wil je weten? Wat heb je zelf al gevonden?
Ik zie dat de gemiddelde tweedehands fiets daar een stuk goedkoper is dan hier op marktplaats. Ik overweeg om er eentje te importeren, maar ik vraag me af:

- Hoe check ik of een tweedehands fiets niet gestolen is?
- Welke documenten moet ik aan de vorige eigenaar vragen?
- Hoe zit de procedure in elkaar? Alleen hier naar de RDW, of nog andere tussenstappen?
- Is een verzekering afsluiten een gedoe, of gewoon hetzelfde als NL fietsen?
- Wat kost het importeren ongeveer?
- Wat is de beste manier om een fiets van belgie naar NL mee te nemen (in de trein?)

[ Voor 5% gewijzigd door X-tiaan op 13-06-2022 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
jimh307 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:25:
[...]

30-35 km en dan accu leeg?! Als je de 735 Wh accu hebt verbruik je 21-24,5 Wh per kilometer wat ik zelf behoorlijk vind.
Mijn Bosch 625 Wh is bij 42-45 km/u ook na 25 km helemaal leeg. Dus ook hier is het verbruik niet misselijk. Terwijl de motor niet eens zo veel vermogen kan leveren. Om deze snelheid vast te kunnen houden, is minimaal 200 watt eigen input nodig (pieken tot 300 watt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Ik vraag me dan af welke cellen ze gebruiken. Dit moeten haast wel cellen zijn met een hoge interne weerstand. Hoe warm voelt de accu aan na zo'n snelle ontlading. Ik zou bijna suggereren dat die accu gewoon niet helemaal cosy is.

Ik vind zo'n lage range alles dan schappelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
De accu voelt inderdaad warm aan. Maar niet bijzonder warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartV
jimh307 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:25:
[...]

Dus even rekenen en dan kan ik niets anders concluderen om je accu even in de gaten te houden ;)
Goed punt. Heb nu een tijdelijke leenfiets, als het goed is eind van de week een nieuwe, dus dan kan ik het vergelijken.
Ben wel zelf richting 2 meter en zeker een kilo of 100, dus dat telt ook zeker mee.

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 19:45

BertV

Handgemaakt

__R__ schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:41:
Precies wat mijn ST2 verbruikt met alles op max.
Ik moet nog wel een ligstuur monteren, dat zal veel schelen.

Mijn _dag_ verbruik staat altijd op 99,9Wh is dat een bekende fout?

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
BertV schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:21:
[...]

Precies wat mijn ST2 verbruikt met alles op max.
Ik moet nog wel een ligstuur monteren, dat zal veel schelen.

Mijn _dag_ verbruik staat altijd op 99,9Wh is dat een bekende fout?
In de app?
Vandaag 00:44 u 39.9 km/h 0.4 kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
X-tiaan schreef op maandag 13 juni 2022 @ 17:49:
[...]

Ik zie dat de gemiddelde tweedehands fiets daar een stuk goedkoper is dan hier op marktplaats. Ik overweeg om er eentje te importeren, maar ik vraag me af:

- Hoe check ik of een tweedehands fiets niet gestolen is?
Ja, die vraag had ik ook gesteld aan de RDW hier. In nl kun je het framenummer checken, in belgië weet ik niet en kreeg ik ook geen antwoord op. Wat wel is dat je mogelijk ook het kenteken kunt checken in belgië. (echter was deze in mijn geval niet bekend). Uiteindelijk moet je vertrouwen hebben in de verkoper, daarom ook bij hem thuis ophalen zou mijn voorkeur hebben. (van, dan weet ik je te vinden bij problemen). Daarnaast goed het framenummer controleren en of deze overeenkomt met de kentekenpapieren (nog los van het kenteken zelf)
- Welke documenten moet ik aan de vorige eigenaar vragen?
In ieder geval de kenteken papieren (2x). het homologatie bewijs is mooi meegenomen. Mocht het kenteken er niet zijn kun je een verzoek tot uitvoering laten doen door de RDW aan de Belgische equivalent. Let op, hier zijn extra kosten aan verbonden en is een risico. Dit was bij mij het geval, want er bleek een Belgisch kenteken op te horen, wat de verkoper niet wist omdat de fiets van zijn vader is geweest en altijd zonder kenteken had gereden. Dit is gelukkig goed gekomen. Ik had uiteindelijk de kentekenpapieren alsnog ontvangen van de verkoper én ik had akkoord van België om de fiets uit te voeren naar NL. Anders was de fiets terug gegaan naar de verkoper en had ik de koop ontbonden. Maar deze verkoper had ik goed vertrouwen in en bij hem thuis opgehaald in NL.
- Hoe zit de procedure in elkaar? Alleen hier naar de RDW, of nog andere tussenstappen?
Aanmelden bij de RDW site op basis van framenummer, online afrekenen en naar een RDW keuringstation. Dit is een formaliteit waarbij de check van het kentekenbewijs en de fiets plaatsvind op basis van framenummer. Let op, bij dit bezoek wordt ook je KM-stand genoteerd. Dus tot afgifte van kenteken niet mee rijden!

Je krijgt de kenteken papieren thuis waarna je een kenteken kunt bestellen bij een RDW goed gekeurd kenteken afgifte station. Even googelen welke er bij je in de buurt zit.
- Is een verzekering afsluiten een gedoe, of gewoon hetzelfde als NL fietsen?
Nadat de fiets op kenteken is gezet kun (eigenlijk moet) je direct gewoon net als een nederlandse speed pedelec verzekeren.
- Wat kost het importeren ongeveer?
+/- 100 euro. + kosten van kenteken (15 euro?, weet het niet zeker maar is vast online op te zoeken)
- Wat is de beste manier om een fiets van belgie naar NL mee te nemen (in de trein?)
Geen idee, ik heb het vervoer met een fietsendrager achter de auto gedaan.

Zie voor meer details het invoeren van een brommer (daar valt de speed-pedelec onder) op de site van de rdw:
https://www.rdw.nl/partic...mfiets-uit-eu-of-eva-land

Omdat dit mij onder aan de streep, per toeval wel meegevallen is (ook omdat de RWD wel lekker praktisch werkte in Rijen en echt dacht in oplossingen) denk ik dat ik de volgende keer zeker over de grens ga kijken. Want als alles klopt, is het echt maar 100 euro extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Nee, Wh per km is alleen zichtbaar op de fiets.

De app geeft een verbruik van 0,5kWh voor een enkeltje Amersfoort - Tiel
Dus dat is wel goed, alleen is 0,5kWh niet zo precies.

500Wh over 36 km is 13,88Wh per km.

[ Voor 15% gewijzigd door BertV op 14-06-2022 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Athome schreef op maandag 13 juni 2022 @ 23:05:
De accu voelt inderdaad warm aan. Maar niet bijzonder warm.
Hoe oud is jouw accu? Als ze warm worden en je kunt dat voelen dan is de temperatuur in de cellen minimaal 20 graden hoger; zo niet meer.

Zeker iets om even goed in de gaten te houden want die accu zal op ten duur alsmaar warmer worden en daar lijden ze onder. Dan gaat het hard met de slijtage.

Dat ze warmer worden komt door de interne weerstand. Naarmate de leeftijd neemt dit alsmaar sneller toe.

Opa en oma die met een 8 jaar oude accu nog heel ver komen heeft te maken dat de fiets niet zoveel stroom consumeert en in de eco-stand zal ouderdom veel minder opvallen, maar bij speed pedelecs is de stroomvraag heel hoog en dan komt veroudering zeer snel aan het licht.

Ik snap niet dat ze bij speed-pedelecs cellen gebruiken met een relatief hoge interne weerstand. Ik zou dan opteren voor LiFePO4 cellen. Per kilo kunnen ze veel minder energie vasthouden, maar die krijgen jullie niet overbelast en gaan zeer lang mee.

In jullie fietsen zitten [vermoed ik] NMC cellen. Die zijn ook heel goed en kunnen behoorlijk vaak opgeladen worden en kunnen ook vrij oud worden, maar NMC is geen ster in snelle ontladingen. Dat is hun zwakke punt. Op een reguliere e-bike is NMC meer dan prima, maar ik snap de keus niet voor speed pedelecs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
De accu is een jaar oud.
De accu wordt alleen warm als ik dus langdurig in stand Turbo fiets. Wat ik beschreef was op een warme zomeravond waarbij ik de accu dus in 1 ruk leeg gefietst heb. Dit doen we dus vrijwel nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:22

Niwla

dat dus....

jimh307 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:39:
[...]

Zeker iets om even goed in de gaten te houden want die accu zal op ten duur alsmaar warmer worden en daar lijden ze onder. Dan gaat het hard met de slijtage.
Beetje tegenstrijdig dan om in de winter je accu juist warm te houden omdat anders de capaciteit ook weer afneemt. Ergens zal er een "sweet spot" zitten.

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm666
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-07 16:25
Niwla schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:38:
[...]

Beetje tegenstrijdig dan om in de winter je accu juist warm te houden omdat anders de capaciteit ook weer afneemt. Ergens zal er een "sweet spot" zitten.
Batterijen zijn fragiele dingen eigenlijk. Ze kunnen niet goed tegen warmte en ook niet tegen koude. Kamertemperatuur is ideaal, vandaar dat het aangeraden wordt om een accu altijd op kamertemperatuur te houden, daar waar mogelijk. Zeker in de winter, tegen de tijd dat je batterij het "te koud" heeft, ben je alweer een aantal kilometers verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartV
BartV schreef op maandag 13 juni 2022 @ 23:09:
[...]

Goed punt. Heb nu een tijdelijke leenfiets, als het goed is eind van de week een nieuwe, dus dan kan ik het vergelijken.
Ben wel zelf richting 2 meter en zeker een kilo of 100, dus dat telt ook zeker mee.
Inmiddels een nieuwe fiets, met nieuwe accu. Bij een volle accu geeft de fiets zelf een range aan van 31km. (Hoogste stand, hoogste ondersteuningsprofiel).
Rit naar het werk vanmorgen verbruikte volgens de app 17.4Wh/km.
Accu gaf bij aankomst 56% aan, dus 44% verbruikt, van 735Wh totaal is dat dus 323.4Wh.
323.4/17.4 = 18.6km, en dat klopt wel aardig met de afgelegde afstand.

Totale range op 1 accu zou dus op circa 42km uitkomen. De range-indicator is dan dus wel wat pessimistisch.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Niwla schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:38:
[...]

Omdat jij niet in de accubranche zit zoals ik al ruim 25 jaar ;)

Wat ze schrijven over accu's is vaak onkunde en geloof maar dat ik die in mijn accugroothandel ook heb. De techniek is best moeilijk en er zijn al zoveel factoren die invloed hebben. Het algemene plaatje is geen weerspiegeling zoals het moet. Meer dan eens krijgen afnemers commentaar van mij omdat ze garantie claimen terwijl het *defect* vaak in hun last ligt ;)

Li-ion cellen kunnen prima tegen kou en vorst en ik zie de wenkbrauwen al fronzen hier, maar het zit zo:

Waarom willen verkopers dat jij je accu warm houdt komt omdat de accu dan beter presteert. Koude accu's presteren niet lekker en dan krijg je claims van klanten dat de accu niet doet wat ze verwachten. Bij koude presteren ze minder, maar wat jij niet weet is dat li-ion zich heerlijk voelt bij koude. Ze slijten dan veel en veel minder, maar opladen bij koude mag dan weer niet, dus hoe zit dat?

Je kunt een li-ion cel opladen bij -20 graden, maar niet met de laders die jullie hebben. Bij -20 mag je maar laden met 0,01 C en dan duurt het opladen 100 uur wat niet acceptabel is. Consumentenladers laden met een vrij hoge C waarde en dan is het opladen beneden de 4 graden wél schadelijk. Daarom zeggen veel verkopers de accu binnen op te laden.
Ten tweede levert een koude cel veel minder stroom en zijn ze bij koude veel eerder leeg. Dit willen mensen niet maar de cellen vinden de kou heerlijk want slijtage is er dan bijna niet meer. Een cel die gecycled wordt bij -20 graden kan makkelijk 15-25 jaar mee zo niet nog langer.

In warme landen waar de cellen lekker warm blijven of worden zijn de prestaties fantastisch. De cellen lijken in hun element te zijn, maar oud zullen ze dan zeker niet worden en als het merkbaar slechter gaat zal het des te sneller afgelopen zijn. Dat is pas tegenstrijdig ;)

Het meest ideale voor een li-ion cel is een omgeving van precies 4 graden en een spanning van 3,92 volt. Dan kunnen ze lang liggen. Ook pas ik bij (medische, militaire accupacks) een coulomb meting toe. Dit maakt het pack erg duur, maar zekerheid is in die branche noodzakelijk. Dit is niet gebeurt bij fietsaccu's want anders zou een accu 2 a 3 maal zo duur kosten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:54
Ok, dus het beste in een koude gang of garage, zolang de temperatuur niet onder de vijf graden komt, begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtoo
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:20

Rtoo

Youtube - Triple Dutch

Ga volgende week kijken bij een Giant Quick E+ FS uit 2017 met 4829 km op de teller. Iemand tips waar ik op moet letten? Ga hem gebruiken voor woon werkverkeer met een enkele rit van 17 km.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Rtoo schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 06:55:
Ga volgende week kijken bij een Giant Quick E+ FS uit 2017 met 4829 km op de teller. Iemand tips waar ik op moet letten? Ga hem gebruiken voor woon werkverkeer met een enkele rit van 17 km.
De beste man / vrouw heeft 1000km per jaar gereden. Dat rijd ik in drie weken. :*)
Maar 5 jaar, die accu kan gaar zijn door de leeftijd alleen... als het nog de originele is.

[ Voor 4% gewijzigd door BertV op 17-06-2022 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:51
DDDikkiedik schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:50:
Ok, dus het beste in een koude gang of garage, zolang de temperatuur niet onder de vijf graden komt, begrijp ik.
Accu in de koelkast stoppen dan maar :')

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 19:31
BertV schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:11:
[...]

De beste man / vrouw heeft 1000km per jaar gereden. Dat rijd ik in drie weken. :*)
Maar 5 jaar, die accu kan gaar zijn door de leeftijd alleen... als het nog de originele is.
Met mijn 10 jaar oude bosch powerpack 400 heb ik nog altijd 50km range op sport stand. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:12:
[...]

Met mijn 10 jaar oude bosch powerpack 400 heb ik nog altijd 50km range op sport stand. _/-\o_
Dat is knap. Na anderhalf jaar, zo net onder de 25000km had ik ze kapot.
Een keer vond Bosch het aantal laadcycli te hoog, de andere keren werden ze wel onder garantie vervangen.

Ik lease gelukkig.
Schijnbaar zal het de leasemaatschappij ook een worst zijn die paar uitschieters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 23:12

bjp

jimh307 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:23:
[...]

Omdat jij niet in de accubranche zit zoals ik al ruim 25 jaar ;)

Wat ze schrijven over accu's is vaak onkunde en geloof maar dat ik die in mijn accugroothandel ook heb. De techniek is best moeilijk en er zijn al zoveel factoren die invloed hebben. Het algemene plaatje is geen weerspiegeling zoals het moet. Meer dan eens krijgen afnemers commentaar van mij omdat ze garantie claimen terwijl het *defect* vaak in hun last ligt ;)

Li-ion cellen kunnen prima tegen kou en vorst en ik zie de wenkbrauwen al fronzen hier, maar het zit zo:

Waarom willen verkopers dat jij je accu warm houdt komt omdat de accu dan beter presteert. Koude accu's presteren niet lekker en dan krijg je claims van klanten dat de accu niet doet wat ze verwachten. Bij koude presteren ze minder, maar wat jij niet weet is dat li-ion zich heerlijk voelt bij koude. Ze slijten dan veel en veel minder, maar opladen bij koude mag dan weer niet, dus hoe zit dat?

Je kunt een li-ion cel opladen bij -20 graden, maar niet met de laders die jullie hebben. Bij -20 mag je maar laden met 0,01 C en dan duurt het opladen 100 uur wat niet acceptabel is. Consumentenladers laden met een vrij hoge C waarde en dan is het opladen beneden de 4 graden wél schadelijk. Daarom zeggen veel verkopers de accu binnen op te laden.
Ten tweede levert een koude cel veel minder stroom en zijn ze bij koude veel eerder leeg. Dit willen mensen niet maar de cellen vinden de kou heerlijk want slijtage is er dan bijna niet meer. Een cel die gecycled wordt bij -20 graden kan makkelijk 15-25 jaar mee zo niet nog langer.

In warme landen waar de cellen lekker warm blijven of worden zijn de prestaties fantastisch. De cellen lijken in hun element te zijn, maar oud zullen ze dan zeker niet worden en als het merkbaar slechter gaat zal het des te sneller afgelopen zijn. Dat is pas tegenstrijdig ;)

Het meest ideale voor een li-ion cel is een omgeving van precies 4 graden en een spanning van 3,92 volt. Dan kunnen ze lang liggen. Ook pas ik bij (medische, militaire accupacks) een coulomb meting toe. Dit maakt het pack erg duur, maar zekerheid is in die branche noodzakelijk. Dit is niet gebeurt bij fietsaccu's want anders zou een accu 2 a 3 maal zo duur kosten. :)
heel goed om weten. Ik laad in de kelder/garage, waar het typisch 10-15C is, winter of zomer. Daar staat ook de thuisbatterij.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
YoshiBignose schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:22:
[...]

Accu in de koelkast stoppen dan maar :')
Nope }:|

En in de koelkast krijg je weer condens in de accu en dan is deze nog sneller heen. O-)

Het is een technisch verhaal allemaal en maak je niet zo'n zorgen. Ik schrijf zoals het is en ik verkoop in mijn vak helaas geen zoete broodjes.

Trek het je niet zo aan ;) Als je de accu gewoon oplaad tussen de 4 en 30 graden dan zullen ze heus niet zo snel stuk gaan. Ik schrijf zoals het idealiter zou zijn en het is een exacte wetenschap waarin niemand perfect kan zijn.

De huidige NMC legering is heel goed. Ze worden sneller warm bij snel ontladen, maar dit houden ze langer vol dan bij de aloude LCO en LMO cellen van 15 jaar terug. NMC is een som van LCO+LMO met extra Nikkel waardoor je het beste krijgt van beide werelden.

Voorkom gewoon overmatige hitte en laat ze zeker niet volstaan bij hitte want dan gaat het hard. Als jij je accu in de zomer gewoon oplaad en hem vlot gaat gebruiken zal de slijtage binnen de norm blijven en meevallen. Dus maak je geen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:56

Wuursj

want worst is al bezet

Rtoo schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 06:55:
Ik heb heb die fiets (maar dan uit 2019) nu sinds september, ~2400 km door mij zelf gemaakt, ~4000km door de fiets in totaal.
Op zich een prima fiets, verwacht echter geen Stromer snelheden. 42km/u is behoorlijk meetrappen, dan gaat de begrenzer er al langzaam in. Met flinke wind tegen blijf ik soms op ~37km/u hangen. Ik vind dat prima voor de niet al te lange afstand maar Stromers etc. hou ik niet bij.

Accu capaciteit van die van mij is rond de 40km in stand 'normal' en gas er op. Misschien dat cheken bij de aankoop?
Mijn enkele reis woon-werk is doorgaans 18km dus dat gaat net retour. Toch maar een tweede lader (marktplaats) er bij gekocht waar wat meer 'lucht', dat zal voor jou ook wel handig zijn. Kijk goed uit naar het aantal polen van een tweede lader, Giant heeft ze met 3, 4 of 5 polen. Op woensdagen doe ik 2x25km en moet ik dus wel bijtanken,

Verder normale slijtage dingen die horen bij een derailleur: ketting, casette etc.

Nadeel vind ik de standaard overbrenging. ik zit na optrekken eigenlijk altijd in de hoogste versnelling. Dat tandwiel krijgt dus veel op zijn flikker en ik zou wel eens een zwaarder verzet willen proberen. De lichte schijf voor gebruik ik echt nooit. De mijne trapt nu af en toe door in zwaarste verzet en moet ik gaan fixen. Hopelijk is aftellen nu nog genoeg, ketting is volgens de rek-tool nog niet versleten dus het tandwiel ook nog niet?

Ook zijn sommige accesoires niet meer leverbaar zoals de optionele MIK bagagedrager. Ik heb een Ortlieb met best zware laptop aan het standaard rekje hangen en dat gaat ook prima. Ik hoop alleen dat andere dingen tzt wel nog te krijgen zijn.

De Supernova lamp is echt super. Nadeel is echter dat display alleen in standje groot licht gaat werken. Met gewoon licht zie je dus niks op je display in het donker :F Maar er bestaan verschillende uitvoeringen van het display, weet niet of dat bij 2017 model ook zo is.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm666
@jimh307 Hoe zit het dan nou eigenlijk met het 20% ~ 80% verhaal? Ik ben zover wel mee dat letterlijk leeg niet het allerbeste idee is, maar vraag me af in hoevere nu je batterij sneller versleten is door ie gewoon op 100% op te laden. Elders las ik een tip om kort voor een lange trip die batterij alsnog naar 100% te brengen en snel te vertrekken zodat die batterij niet te lang "vol" is. Hoeveel waarheid zit daar in?

Ik heb soms zo iets van, een batterij dient om te gebruiken hé.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Firestorm666 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:42:
@jimh307 Hoe zit het dan nou eigenlijk met het 20% ~ 80% verhaal? Ik ben zover wel mee dat letterlijk leeg niet het allerbeste idee is, maar vraag me af in hoevere nu je batterij sneller versleten is door ie gewoon op 100% op te laden. Elders las ik een tip om kort voor een lange trip die batterij alsnog naar 100% te brengen en snel te vertrekken zodat die batterij niet te lang "vol" is. Hoeveel waarheid zit daar in?

Ik heb soms zo iets van, een batterij dient om te gebruiken hé.
Dat 80 - 20 verhaal gaat op aan de chemie van de cellen. Als de cel boven de 80% gaat komen is de spanning hoog en heeft de cel stress. De legeringen in de cel gaan dan sneller corroderen (kathode) waardoor de capaciteit onevenredig snel daalt. Als de cel onder de 20% komt neemt de SEI (solid electrolyte interface) toe op de anode en krijg je hogere interne weerstand.

Het opladen naar de 100% is op zichzelf niet belastend voor de cel, maar laat hem niet onnodig lang boven de 80% staan want dan lijdt de accu. Als je redelijk vlot weer een stukje gaat fietsen dan daalt de State of Charge (SoC) en is het minder schadelijk. Het is niet zo dat er een groot verschil zit tussen 85% of 75% SoC. Nabij de 95%+ en 5%- gaat dit serieus parten spelen.
Ook is het niet goed om de accu helemaal leeg te rijden. Dit is ook slecht om bovengenoemde reden. Soms om te kijken hoever je kan komen is niet erg, ik bedoel als je hem 'structureel' tot op de bomen leegrijdt.
een batterij dient om te gebruiken hé
Zeker weten ;) Ga je gewoon en correct om met de accu dan zal deze zijn dienst ook bewijzen.

Als ingenieur moet ik de theorie blijven herhalen. Dat is niet erg en ik doe het graag, maar er is geen reden om je extra zorgen te maken. Ik ben best streng als het gaat om advies van de accu en ik moet ook wel want verkeerde claims kunnen voor mij een nadelige invloed hebben. Zie het niet als drama. De chemie van de cellen is tegenwoordig goed en de door mij genoemde nadelen gaan steeds minder wegen met de ontwikkeling van de chemie.

Dus hupsakee die stekker in je accu en fietsen maar. Natuurlijk is de accu gemaakt om jou te ondersteunen en niet andersom, maar als je erna vraagt zal ik de theorie opschrijven, maar in de praktijk kan ik niet zoveel doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm666
@jimh307 Dank voor je uitleg!

En je hebt absoluut gelijk, een batterij moet mij dienen en niet omgekeerd. Ik zie dat vooral bij smartphone advies; best is dit en dat... tegen die tijd dat je batterij echt hopeloos versleten is, is de rest van het toestel ook al hopeloos verouderd en gaat men toch over tot een nieuw toestel. Of erger nog een duur designer model kopen en het dan verbergen in een lelijke hoes uit schrik dat er iets aan komt :D

Wel fijn om te horen dat ik in feite goed bezig ben met m'n batterijen, verklaart ook wel waarom ik eigenlijk zelden batterij problemen heb met m'n apparaten. Zoals je ook al hebt aangegeven, batterijen worden ook steeds beter en beter.

Moet altijd denken aan het volgende fragment uit "The Simpsons" wanneer het gaat over hoe batterijen/apparaten te gebruiken: YouTube: The Simpsons - Mapple Store

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Grappig tekenfilmpje op de zaterdagochtend :) (alleen jammer van 240p)

Bij mijn telefoon pas ik ook een truukje toe:
Ik laad hem elke dag van 'zeg maar' 20% naar 80%. Ik laad hem dus op onder het avondeten en na het eten gaat de telefoon van de lader. De accu van mijn Galaxy A40 is ruim 2 jaar oud en presteert nog als nieuw.

Morgen ga ik weer op bezoek bij mijn ouders en dit is (2x16,3 km). Ik zou het nog kunnen redden met mijn huidige acculading, maar dit riskeer ik niet en ik laad hem in de middag weer vol en ga dan direct weg. Dan laad ik hem pas weer op als deze bijna leeg is.
Bij Bosch is het zo dat het laatste blokje van de 5 rond de 25% lading zit (al valt de fiets uit; er is altijd een reserve voor het licht als de ondersteuning stopt). Ben ik al even bezig met het 2e blokje dan laad ik hem op. Als ik maar 1 blokje ga zien dan ga je de accu diep(er) ontladen en dit moet je voorkomen.
Nu met deze warmte haal ik met gemak de 100 km op 1 lading. Om inspanning te voorkomen fiets ik met deze hitte toch op de sport-stand en op tour als ik de wind mee heb, daarom laad ik hem morgenmiddag even bij.
Dus een accu lekker gebruiken, maar voorkom angst omwille range. Iets vaker bijladen kan nauwelijks kwaad. Mijn accu presteert nog net zo goed als vorig jaar zomer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Nu zijn er veel variabelen maar mijn net gemonteerde ligstuur lijkt goed te helpen:
Van een stabiele 1 kWh per dag ga ik nu naar 0,8 - 0,9 kWh per dag.

Ik "lig" dan ook nog maar zo'n 50% van de route, op de rechte stukken ver van bewoning.
__R__ schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:49:
[...]

Ik heb zelf ook een ST2 en heb toch vaak dat ik boven de 48 km/h kom en de electromotor af begint te bouwen.
Met GPS zag ik dat de ST2 3km/u te veel op het display had staan.
Dat afhaken bij 48 tot 48.5 is feitelijk 45km/u ben ik bang. :P

[ Voor 42% gewijzigd door BertV op 23-06-2022 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm666
BertV schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:43:
Nu zijn er veel variabelen maar mijn net gemonteerde ligstuur lijkt goed te helpen:

Ik "lig" dan ook nog maar zo'n 50% van de route, op de rechte stukken ver van bewoning.

[...]

Denk dat het wel bij alle fietsen wel zo is, de afwijking bij Ellio is omtrent 4km/u. Met auto's is het trouwens ook zo, je hebt merken die vrij correct zijn en merken die tamelijk afwijken. Hopelijk dan geen modelletje hebt waarbij 120Km/u eigenlijk 130 is.... :P

Eigenlijk zouden ze het gelijk moeten trekken; nu is het auto: 30,50 & fiets 25,45. Maak er dan voor elke weggebruiker 30,50 van (dat is in ons voordeel :*) ). Al valt het (hier) in de praktijk wel mee en heb ik (tot nu toe) geen hinder gehad van dat verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Snelheidsmeters geven altijd te veel aan. Hoe het precies zit weet ik niet maar er zijn regels voor snelheidsmeters. Als gevolg van deze regels geven snelheidsmeter altijd te veel aan.
Sommige snelheidsmeters hebben altijd hetzelfde verschil (bijv 5 km/u over de gehele range). Andere wijken een bepaald percentage af.
De kilometerteller daarentegen is juist wel vrij exact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
BertV schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:43:

[...]

Correct, en die 57,7 km/h die ik gehaald heb was ook op de teller maar dat vertel ik er natuurlijk niet bij. :+

Oh, 3000 km voorbij gegaan van de week. Ik zal van het weekeinde even mijn ervaringen tot nu to updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
Nah lekker. Vandaag in de regen gereden en nu werkt de keuzeschakelaar voor stand 1-2-3 en koplamp niet meer.

Waarschijnlijk vocht ingekomen. Iemand ervaring hiermee? Fietsenmaker zal dat waarschijnlijk wel onder garantie gaan vervangen want 4 maanden oud maar ik doel meer op moeilijkheidsgraad van vervanging. Is het gewoon 1 kabel in het chassis inpluggen voor die man of gaat er een hele nieuwe kabelboom in?

(Dus fiets dag kwijt of drie weken wachten op onderdelen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 10:41
__R__ schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:05:
Nah lekker. Vandaag in de regen gereden en nu werkt de keuzeschakelaar voor stand 1-2-3 en koplamp niet meer.

Waarschijnlijk vocht ingekomen. Iemand ervaring hiermee? Fietsenmaker zal dat waarschijnlijk wel onder garantie gaan vervangen want 4 maanden oud maar ik doel meer op moeilijkheidsgraad van vervanging. Is het gewoon 1 kabel in het chassis inpluggen voor die man of gaat er een hele nieuwe kabelboom in?

(Dus fiets dag kwijt of drie weken wachten op onderdelen?)
Volgens mij staan Stromers bekend om die vochtproblemen helaas. Hebben ze geen leenfiets die je in de tussentijd kan gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Vanmorgen een ENORME regenbui en onweer gehad. Doorweekt en met 3cm water in m'n schoenen aangekomen op het werk. De X Alpha gaf geen krimp en ging gewoon stug door _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
Niwla schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:35:
Vanmorgen een ENORME regenbui en onweer gehad. Doorweekt en met 3cm water in m'n schoenen aangekomen op het werk. De X Alpha gaf geen krimp en ging gewoon stug door _/-\o_
De Stromer ook hoor. Alleen kan ik niet meer wisselen van ondersteuningsstand. Gelukkig stond deze in standje 3. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

__R__ schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:34:
[...]

De Stromer ook hoor. Alleen kan ik niet meer wisselen van ondersteuningsstand. Gelukkig stond deze in standje 3. :X
Haha…. Oops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ik heb mijn banden van mijn Stromer ST2 nu naar 2.9bar gepompt.
(Het maximale volgens de fabrikant)

Die 2.2 bar snap ik, zo zonder vering, maar in bochten voelde ik de band horizontaal bewegen alsof ik met een lekke band reed. Dat klopt echt niet.

Het eerder genoemde effect is nu weg en spartaans is voor mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben me aan het oriënteren op een speed pedelec. Maar zie door de bomen het bos niet meer.

Paar eisen die ik heb:
Moet er 40km per dag mee kunnen rijden zonder tussentijds opladen (20km woon-werk), geen zin om telkens een oplader mee te nemen.
Liefst meer, zodat ik er ook in het weekend eens mee recreatief op uit kan.

Belt drive spreekt mij aan t.o.v. ketting.

Bagagedrager om laptoptas mee te kunnen nemen.

Weerbestendig, wil er de auto vaker voor laten staan.

Fiets zal zowel op werk als thuis binnen staan, in afgesloten ruimte.

Stromer ziet er erg mooi en robuust uit, maar gelijk de hoofdprijs. Ook 2e hands. Dat kan financieel gezien wel, maar als het niet hoeft...
Wat zijn gedegen alternatieven? Zijn er best veel, maar ik betaal liever iets meer voor kwaliteit, dan 'duurkoop'.

Rij op een stadsfiets makkelijk zelf al 25km/u, maar ben dat transpireren zat.
Racefietsen doe ik ook, dan gemiddeld 32km/u in 90min ritjes. Ben ik content mee, maar racefiets voor woon/werk is niet praktisch.

Vond niet echt een FAQ in de TS.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Firestorm666
Verwijderd schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:20:
Ben me aan het oriënteren op een speed pedelec. Maar zie door de bomen het bos niet meer.

Paar eisen die ik heb:
Moet er 40km per dag mee kunnen rijden zonder tussentijds opladen (20km woon-werk), geen zin om telkens een oplader mee te nemen.
Liefst meer, zodat ik er ook in het weekend eens mee recreatief op uit kan.

Belt drive spreekt mij aan t.o.v. ketting.

Weerbestendig, wil er de auto vaker voor laten staan.

Fiets zal zowel op werk als thuis binnen staan, in afgesloten ruimte.

Stromer ziet er erg mooi en robuust uit, maar gelijk de hoofdprijs. Ook 2e hands. Dat kan financieel gezien wel, maar als het niet hoeft...
Wat zijn gedegen alternatieven? Zijn er best veel, maar ik betaal liever iets meer voor kwaliteit, dan 'duurkoop'.

Racefietsen doe ik ook, dan gemiddeld 32km/u in 90min ritjes. Ben ik content mee, maar racefiets voor woon/werk is niet praktisch.

Vond niet echt een FAQ in de TS.
Voor Speed pedelecs waarbij je gemakkelijk 45km/u kan halen zonder al te veel moeite kom je uit op Stromer, Klever en Ellio waarbij je 45km/u gemakkelijk kan halen en volhouden. Bosh middenmotoren kan je best vermijden aangezien die 45km/u eerder een "het kan" is; maw: je zweet je een ongeluk, zelfs in de winter ;)

Hoe groter de batterij, hoe beter. Zowel voor de levensduur als voor de afstanden. In feite is budget de enige reden om voor een kleinere batterij te kiezen. Zowel Ellio, Klever als Stromer bieden dat. Staar je er overigens ook niet helemaal blind op, zo is het bekend dat een Klever met 1200Wh even ver kan als een Stromer met "slechts" 983Wh.

Batterijen & dus max afstanden is sterk afhankelijk van de weersomstandigheden, in koud weer zal een batterij meer verbruiken, heb je stevige wind tegen verbruikt ook tamelijk wat. Om die reden geeft Ellio bv geen maximum afstanden op. Heb wel ergens gelezen dat ze ~80km in optimale omstandigheden, heb dit getest met mijn eigen Ellio en kwam uit op ~72km (hoogste stand, lekker vlammen) op 1 lading (100-0), in een andere tocht had ik meer als 80km gedaan en had nog 20% over (100-20), wel een standje lager & trager. Dus het hangt ook van je rijgedrag af.

Weersbestendigheid moet je geen zorgen over maken, noch bagagedragers, dat hebben ze allemaal wel.

Riem is een goede keuze, duurder, maar dat win je al snel terug wegens het weinige onderhoud t.o.v. ketting. Gaat overigens ook veel langer mee als een ketting. Voor mij was dit een no-brainer.

Stromer: Daar rijden er heel veel van rond, dus je zal makkelijker lezen over storingen, defecten enzovoort. Het is wel zo dat Stromer uiterlijk kiest boven functie. Het wil nu niet zeggen dat het slechte fietsen zijn, maar weet wel waar de focus ligt. Zoals je al zei, je betaalt wel de hoofdprijs.

Klever: Die hebben een eigenaardig uiterlijk, echter (persoonlijke mening) is dat hoe langer je er naar kijkt, hoe mooier die wordt. Over het algemeen wordt het gezien als prima fiets. Bij Klever krijg je wel meer fiets dan bij Stromer voor hetzelfde geld. Je zal er minder lezen over storingen ed, doordat er simpelweg minder van rondrijden. Budgetvriendelijker als Stromer en moet er niet voor onderdoen.

Ellio: Eveneens een eigenaardig uiterlijk, ook deze ben ik mooier beginnen vinden naar mate ik er naar keek. Het "risico" is dat het een nieuwkomer is. Die zijn dan weer het omgekeerde van Stromer: functie boven uiterlijk. De oprichters hebben een achtergrond in de autoindustrie, en hun doel is de autobestuurder overtuigen van een fiets. Bij hun kan je een automatisgche versnelling vinden (super handig) en die achteruittrap-rem is briljant bedacht. Voorlopig wel enkel te krijgen in België. Wel veel fiets voor het geld.

In elk geval; Alle drie merken zullen voldoen aan jouw wensen. Je zal je keuzes moeten maken in de kleine details.Kies je voor comfort of ga je toch meer voor sportief rijden? Uiterlijk telt ook, je brengt er veel tijd mee door, al zie je er tijdens het rijden toch niks van >:) , is er een unieke eigenschap waar je gewoon geen nee tegen kan zeggen? (Voor mij was het de automatische versnelling icm comfortabele zit van de Ellio)

Je bent overigens ook een wielrenner, hierdoor heb je wel wat conditie, wat je mogelijk (waarschijnlijk) toelaat om eventueel een trapje ondersteuning lager te gaan zonder te zweten, maar wel langere afstanden kan doen hierdoor.

Uiteindelijk is de beste tip nog altijd jezelf. Je kan op papier de perfecte fiets hebben en toch een dikke teleurstelling zijn in de praktijk. Vraag eventueel aan je fietsenmaker of ie bereid is een fiets voor een dag te gebruiken om je woon-werk verkeer in de praktijk te testen. Je toertje rond de kerk is nu eenmaal niet hetzelfde als woon-werk verkeer. Zoals je wel weet kan een 5km ritje heel comfortabel zijn, maar die 20km misschien verre van.

[ Voor 4% gewijzigd door Firestorm666 op 03-07-2022 22:51 . Reden: T's ipv D's ;) ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• h1ttent1t
Ik kan het niet beter verwoorden dan zoals @Firestorm666 het net neerpende. Enkel hier en daar een t ipv een d :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm666
Overigens vandaag een vreemde ervaring gehad met m'n Ellio.

Lang stuk (~24Km) wind mee, die 45km/u ging ZO vlot, verdacht vlot zelfs dat ik dacht dat er iets mis was met m'n fiets en dat de CC aansprong. Ik kreeg zelfs kilometers biij qua bereik... 7(8)7 en m'n batterijpercentage leek maar niet omlaag te gaan.

Bij de terugrit, zoals je kan raden... vollenbak wind tegen, was 45km/u met toch tamelijk wat moeite te halen, CC to the resque! Zeker nadat ik net 13km had gelopen in moeilijk terrein hadden m'n benen niet veel zin meer in hard werken. Om de strakke wind aan te geven: Ik had oprecht medelijden met diegene zonder batterij die nog net-niet achteruit aan het fietsen waren.

Tot conclusie gekomen dat het niet aan m'n fiets lag, maar aan pure chance dat ik wind mee had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-09 23:42
Hoe handig is die elio in het dagelijks leven gebruik nu m'n zelfbouw voornamelijk voor het winkelen grote zakken achterop en een zeldzaam toertochtje wel wat paadjes door het bos hier en Belgische fietspaden. Zou deze op termijn willen vervangen door een elio o ja en alles slaapt hier buiten. De laatste fietsenmaker vond het echt niet done om een e bike buiten te zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• h1ttent1t
oldie127 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 02:11:
Hoe handig is die elio in het dagelijks leven gebruik nu m'n zelfbouw voornamelijk voor het winkelen grote zakken achterop en een zeldzaam toertochtje wel wat paadjes door het bos hier en Belgische fietspaden. Zou deze op termijn willen vervangen door een elio o ja en alles slaapt hier buiten. De laatste fietsenmaker vond het echt niet done om een e bike buiten te zetten.
Ellio komt volgend jaar met een cargo-versie van de Elite, de Marty. Ideaal als je veel wil transporteren en verkrijgbaar met verschillende opties en voor- en achtervering!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3DQHzYHRGMzzfdY84pPGr-le3vk=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/4mjasuqi7w2wy2dQBVtQzknG.gif?f=fotoalbum_large

Wat 'buitenslapen' betreft, in de winter zou ik de batterij eruit nemen en een hoes over de fiets trekken, verder zou dat geen probleem mogen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm666
oldie127 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 02:11:
tl;dr onderaan

Een E-bike is natuurlijk wel een duur speelgoedje, met redelijk wat techniek t.o.v. een gewone fiets. Is dat (technisch) een ramp? Geen idee, ik vermoed dat het min of meer is zoals met een auto, buiten staan kan geen kwaad, binnen staan is wel veel beter. Hoe meer bloodstelling aan weersinvloeden hoe sneller het slijtage proces gaat, dat geld voor alles wat 24/7 buiten staat.
Als je ECHT geen optie hebt om binnen te zetten, zou je eventueel kunnen kijken naar een hoes voor erover te trekken.

Ellio is gebouwd als een speed-pedelec, dus die zijn stukken dikker en stukken zwaarder als een gewone fiets, waardoor ze ook niet zo behendig zijn als een gewone fiets. Dit geld echter voor alle speed-pedelecs. Al zijn de 25km/u modellen van veel fabrikanten ook niet bepaald licht of small, zeker in vergelijking met een gewone fiets. Kijk maar eens naar R&M, dat zijn al heuse fietsen.

Ook moet je opletten met verzekeringen, er is een verzekering (ben de naam vergeten) die een vreemd beleid heeft van tussen 22u & 6u de verplichting binnen te staan. Slaat nergens op natuurlijk, maar wel iets om rekening mee te houden.

Ik heb Ortlieb's Back-Roller's er op hangen, plek genoeg voor boodschappen en dergelijke.

Nu, als ik je verhaal wat lees ben je eigenlijk op zoek naar een "echte" E-bike voor boodschappen te doen, waarmee je als je goesting hebt eens een (lange) tour gaan doen? Qua gebruiksdoel zou ik dan eerder kijken naar de Enjoy versie van 25km/u, spaart je ook redelijk wat centen uit. Voordeel van de Ellio Enjoy is wel dat ie ook de 1150wh batterij heeft en je dus er erg lange afstanden mee kan doen als je wil. Andere 25km/u fietsen zijn daarin stukken beperkter. Ander voordeel: geen helmplicht (al raad ik aan toch sterk aan een helm te dragen), geen rijbewijs, zelfde regels als de gewone fietser.

Als je het geld ervoor hebt en je hebt zoiets van: Ik wil gewoon de mogelijkheid hebben om 45km/u te gaan, zal de Ellio Elite zeker voldoen hoor, je kan er nl ook traag mee rijden als je dat wenst. Net zoals je met een BMW M4 ook traag kan rijden, al zijn er geschiktere, vooral goedkopere wagentjes geschikter voor boodschappen ;)

tl;dr: De Ellio is een prima fiets voor de meeste doelen. Slijtage treed nu eenmaal op, met weer in weer uit 24/7 gaat het proces alleen wat sneller, dat geld voor alle dingen die buiten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Verwijderd schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:20:
Ik zou aanraden hiervoor een fietstas te gebruiken, zoals bv de Ortlieb BackRoller met insert. Misschien had je zoiets al voor ogen.
Transpireren.. een van de misverstanden voor speed pedelecs is mijns inziens dat je met twee vingers in je neus 45km/u rijdt. Dit komt vermoedelijk omdat dit voor veel normale elektrische fietsen wel het geval is met 25 km/u.... Ja, je haalt (op de betere SP) wel de 45, maar het is best doortrappen. Voor mij nog net acceptabel om zonder douchen of omkleden te kunnen op het werk (23 km), wat met de gewone (niet elektrische) fiets niet kon. De inspanning voor beiden is vergelijkbaar, alleen ben je langer onderweg op de gewone fiets. Op mijn gewone fiets (Koga Roadrunner, dus vrij sportief) trap ik 25-30 km/u weg, beetje afhankelijk van de wind.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h1ttent1t
Inderdaad @ijdod , iemand die snel zweet, zal ook op een speed pedelec zweten.

Het is geen brommer, je beweegt nog altijd, dus (een beetje) zweet is onoverkomelijk.

Die promofoto's van mannen in maatpak op zo'n fiets zijn dan ook bullshit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Firestorm666 dank voor je heldere toelichting, zeer bruikbaar en food for thought. Qua looks vind ik de Ellio & Klever echt te lelijk voor woorden. Maar ja, dat is smaak.

@ijdod, dat snap ik. Maar ik hoef ook geen 45km/u naar werk te racen hoor.
Dat wil ik er recreatief nog wel mee doen en beetje transpiratie mag ook wel, maar ik wil niet meer met een natte rug op werk komen. Das gewoon goor.

Een fietstas vind ik helemaal niks, trekt het gewicht teveel naar 1 kant. heb ook een stevige tas waar de laptop inzit en er een goede regenhoesbij. Past prima met een spin op de bagagedrager. Gaat al een aantal jaar zo mee op de fiets.

Wat ik nu nog wil bepalen (voor mezelf) of het echt 't triple A-merk Stromer moet worden of dat een stapje lager ook volstaat en daarmee flink kosten kan besparen. Maar goed, eerst maar eens een overzicht maken met wat er is en matched met wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
h1ttent1t schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:17:
Inderdaad @ijdod , iemand die snel zweet, zal ook op een speed pedelec zweten.

Het is geen brommer, je beweegt nog altijd, dus (een beetje) zweet is onoverkomelijk.

Die promofoto's van mannen in maatpak op zo'n fiets zijn dan ook bullshit :D
Voor in de stad lukt het best zonder zweten, ik merk zelf dat vooral op de langere afstand ik wel ga zweten, maar helaas door slechte conditie van mezelf moet vaker ook voor de lange afstand de fiets pakken. In de stad echt niet zweten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@Verwijderd Als je geen 45 hoeft te rijden, dan speelt dan minder inderdaad. Als je het weet, prima.

bagagedrager: Besef dat de klappen en trillingen met hogere snelheid toenemen. Maar als het voor je werkt, prima uiteraard :D.

[ Voor 34% gewijzigd door ijdod op 04-07-2022 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:45
Firestorm666 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:45:
[...]

Voor Speed pedelecs waarbij je gemakkelijk 45km/u kan halen zonder al te veel moeite kom je uit op Stromer, Klever en Ellio waarbij je 45km/u gemakkelijk kan halen en volhouden. Bosh middenmotoren kan je best vermijden aangezien die 45km/u eerder een "het kan" is; maw: je zweet je een ongeluk, zelfs in de winter ;)

[...]
Uiteindelijk is de beste tip nog altijd jezelf. Je kan op papier de perfecte fiets hebben en toch een dikke teleurstelling zijn in de praktijk. Vraag eventueel aan je fietsenmaker of ie bereid is een fiets voor een dag te gebruiken om je woon-werk verkeer in de praktijk te testen. Je toertje rond de kerk is nu eenmaal niet hetzelfde als woon-werk verkeer. Zoals je wel weet kan een 5km ritje heel comfortabel zijn, maar die 20km misschien verre van.
Dank voor het uitgebreide verhaal! Zit precies in dezelfde afweging, dus goede info.
Afgelopen zaterdag op een Stromer ST3, Gazelle Ultimate Speed (1 met Deore en 1 met Enviolo) en Gazelle No 1 gefietst.

40+ km/h kost op de Gazelles echt flink meer moeite. Daarnaast viel het me op dat de versie met Enviolo een stuk zwaarder aanvoelt.
De No1 is wel weer heel erg leuk door z'n automatisch regelende naaf. Dit is echt ideaal voor stadsverkeer, als je even moet remmen sta je meteen in de goede "versnelling". Verder hetzelfde probleem dat 45km/h gewoon veel moeite kost.

De ST3 lijkt echt een hele fijne fiets. Voor eind deze week een langere proefrit afgesproken, dus ben benieuwd of het me bevalt.

dot.blaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm666
@Verwijderd Neem het gerust van me aan, die Ellio vondt ik eerst echt spuuglelijk, no way in hell dat ik daar op zou kruipen :D, De Klever minder, maar toch. Dus Stromer leek me lang vanzelfsprekend.

Die Ellio ziet er echter in het echt stukken beter uit als op de foto's die je kan vinden. Klever ook, hier in de buurt kom ik af en toe eentje tegen, ook die zien er in het echt beter uit. Stromer vond ik dan weer in het echt iets minder mooi als op de foto's. Op een testevent heb ik op een Stromer en Ellio gereden, die zogenaamde Stomer-smile had ik niet en zag me er in elk geval niet elke dag een uur of meer op doorbrengen. De Ellio reed heel anders, veel aangenamer. Plotseling was het uiterlijk heel wat minder belangrijk.

Nu, ik ben eveneens niet ongevoelig voor het uiterlijk, en de Stromer's zien er nu eenmaal wel erg gelikt uit. Ik heb dan ook vrij lang getwijfeld. Persoonlijk denk ik dat het gewenning is, de Stromers lijken dan ook het meest op een fiets, terwijl een Ellio er verre van uitziet als wat je zou verwachten van een fiets.

Uiteindelijk moet jij ermee rondrijden, het plezier gaat er al rap vanaf als je je fiets simpelweg lelijk vind of erger, onaangenaam rijd. Het blijft een duur en erg persoonlijk voertuig hé.

Naar snelheid toe; ik meen ergens een artikel gelezen te hebben waarbij Stromer een onderzoek heeft gedaan en daaruit bleek dat de meeste mensen 35 à 40km/u rijden. En tenzij je een perfect geasfalteerde rechte baan van jouw thuis naar je werk hebt lopen, zal je niet constant 45km/u kunnen rijden. Kom je bv aan een zone-30 zal je je daar ook aan moeten houden, zeker als er een flitspaal is die werkt :P.

Heb trouwens voor mezelf gemerkt dat ik veel vaker ~40km/u ga dan 45km/u. Om een of anderen vind ik dat comfortabeler.

@Frogmen Je conditie verbeterd met het fietsen, zelfs op een electrische. Nu, op lange afstanden zweet iedereen wel een beetje hoor. Dat is ook geen ramp, kleddernat aankomen wel. Ik kan de inspanning nog het beste vergelijken met een (stevige) wandeling maken. Belangrijk is ook de juiste kledij aandoen.

Zelf ben ik een grote fan van Merino-wol wat fris is in de zomer en warm in de winter. Bovendien geen last van zweetgeuren. Draag je bv een 10€ kostende regenjas wordt je eerder nat van het zweten dan van de regen. Zelfde met katoen, dat houd vocht vast & daarom niet geschikt voor inspanningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm666
Rostvertol-Mil schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:54:
[...]

Dank voor het uitgebreide verhaal! Zit precies in dezelfde afweging, dus goede info.
Afgelopen zaterdag op een Stromer ST3, Gazelle Ultimate Speed (1 met Deore en 1 met Enviolo) en Gazelle No 1 gefietst.

40+ km/h kost op de Gazelles echt flink meer moeite. Daarnaast viel het me op dat de versie met Enviolo een stuk zwaarder aanvoelt.
De No1 is wel weer heel erg leuk door z'n automatisch regelende naaf. Dit is echt ideaal voor stadsverkeer, als je even moet remmen sta je meteen in de goede "versnelling". Verder hetzelfde probleem dat 45km/h gewoon veel moeite kost.

De ST3 lijkt echt een hele fijne fiets. Voor eind deze week een langere proefrit afgesproken, dus ben benieuwd of het me bevalt.
Met plezier gedaan :)

Ik heb ook gekeken naar de Gazelle en was ook verkocht door de automatische versnelling. Die schijnt in de praktijk echter niet zo fantastisch te zijn en best problematisch. Nu, de Ellio heeft wel een goed werkende automatische versnelling en kan je vertellen dat het inderdaad wel een zaligheid is, rijd gewoon veel relaxter. Ik heb het gemerkt toen ik overging naar een automaat in de wagen, was veel relaxter.

De ST3 is een mooie fiets en heeft ook wel even op m'n verlanglijstje gestaan. Moest je de keuze hebben, zou ik wel voor de Pinion of ABS versie kiezen wegens de riem aandrijving. Hopelijk is het de versie met verende zadel en dergelijke, maakt toch wel een serieus verschil in comfort.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• __R__
__R__ schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:21:
Zo. De eerste 750 km op de Stromer ST2 zitten erop. Even snel mijn ervaringen.

Pluspunten:

[list]
• Het gemak waarmee je 45 km/h rijd. Weer of geen weer. Gang zit er altijd wel in. Dit is gewoon leuk forenzen vergeleken met dat saaie en passieve autorijden. Waarom ben ik hier niet eerder aan begonnen.
• Geen last meer van mijn rug! Uiteindelijk over de streep getrokken door/met een hernia waardoor ik meer moest bewegen van mijzelf en dat heb ik gemerkt. Heerlijk!

• Het bereik. Geen probleem. Voor mij is het 30 km enkele reis en met de 983 Wh accu kan ik bijna zonder laden heen en weer. Meer de angst voor een lege accu dan het laad% waardoor ik laad. Verbruik is nu 14,7 Wh/km en dalende.

Minpunten

• Voor zo ver dat telt de piepende schijfremmen. Doet er voor mij niet zoveel toe want minpunt nummer 2 maar toch. Het valt anderen erg op.
  • Oordoppen verplicht! Man wat een windgeruis zonder. Dus standaard gaan de oordoppen in met muziek rustig op de Aeropex Aftershokz
  • Schokken en trillen. De verende zadelpen is bijna een verplichting en ik heb nu al een paar schroeven terug moeten plaatsen en is het beschermkapje van de accu uitwerpknop uit het frame getrild. Dat mocht fabrieksaf wel wat strakker zitten.
  • Het hoge spatbord voor. Dat heeft mij in de regen aardig wat staand water in de schoenen opgeleverd. Ikwas er al voor gewaarschuwd. :+

Overige ervaringen

• Autorijders vinden je maar raar. Zeker als je ze tegemoet komt. Want dan zien ze een fietser. Achterop valt het wel mee. De agressievelingen komen snel dicht op je en lijken dan snel weer wat afstand te nemen zodra het brommerplaatje gespot wordt. Dan ben je nog vreemder. Ah, ik ga er maar vanuit dat ze het gewoon niet snappen wat ik daar als "fietser" doe en ik haal mijn schouders op.
  • Regen met regeneratie/motorrem op standje agressief :F Poah. Dat leverde een behoorlijke uitstap van het achterwiel op. Sowieso vindt ik de standaard banden van Stromer geen grip hebben met regen. Daar gaan bij vervanging andere op.
  • Rechtop en breeduit ben je een behoorlijke windvanger en vatbaar voor zijwind. Dat is weer even wennen want daar heb ik sinds mijn Vespa Si in 1997 geen last meer van gehad.
Vandaag te horen gekregen dat thuiswerken niet meer de norm is op mijn werk (thuiswerken met mijn functie kan ook niet) dus het worden 5*60 km per week. Kijken wat de slijtage delen gaan doen deze zomer.

Nog steeds geen spijt van deze aankoop.
Zo. De 3500 aangetikt. Kijken wat ik er toen van vond en wat nu.

De pluspunten:

Geen veranderingen. Nog steeds zoef je met het verkeer mee en mooi weer of slecht weer, ik ben nog niet met tegenzin op de fiets gestapt.

De minpunten

Oordoppen, piepende remmen en het stugge ongeveerde geheel. Ja, dat heb ik nog steeds. Maar geen last van.

Overige ervaringen

1. Er is een keer een plastic plaatje uit mijn accu vak gevallen. Geen idee waar het vandaan komt maar na een bezoekje aan de fietsenmaker voor onderhoud zat er weer een nieuw plaatje in die er weer uitviel bij het verwijderen van de accu. Zal wel een noodmaatregel zijn voor iets maar geen idee wat. (nou ja, zie hieronder)
  2. In de 3,5K is de fiets een keer of 4 uitgevallen tijdens het rijden. Alle vier de keren na een flinke schok/klap tijdens het fietsen. Denk aan een gat in de weg of een behoorlijke boomstronk die omhoog groeit in het asfalt. Alle vier de keren was het een kwestie van het opnieuw aanzetten en door. Je denkt gelijk aan de accu die even het contact verliest met de aansluiting op de fiets. Plastic plaatje?
  3. Auto`s..... Van voren ben je een rare fietser. Van achteren ben je een rare brommer. Over het algemeen reageert men positief met de enkele bumperklever of overdreven inhaler daargelaten. Smile and wave.....smile and wave.
  4. Politie. Ha! Die weten soms helemaal niet wat ze met je aan moeten. 2 keer van de weg getrokken omdat je achter ze rijd (en dus een fietser bent) en al een paar man in Alkmaar gehad die je ziet omkeren en je achterna komen om daarna weer af te slaan na het zien van je brommerplaatje. :9
  5. Onderhoud. Tja, het is electronica en als je dan wat nodig hebt dan ben je zo een week verder. Dik minpunt maar mijn fietsenmaker doet aan leenfietsen dus een afspraak maken en dan komt dat ook wel goed.
  6. Onderhoud #2. Tijdens het rijden opeens gezien dat mijn dagrij verlichting het niet meer deed. Vocht in de unit. En twee weken verder rijd ik in een regenbui terwijl mijn ring unit (+/-/keuze koplamp) het niet meer deed. Netjes onder garantie vervangen maar ja. Wel het vermelden waard. Fietsen was wel mogelijk alleen schakelen tussen ondersteuningstanden niet.
  7. Onderhoud #3 Na het constateren van nummer 2 breekt spontaan de versnellingskabel. Dit na 3.5K. Alleen fietsen mogelijk in versnelling 5 dus kon gewoon richting fietsenmaker rijden.
Al met al? Iemand zei dat een Stromer net als een iPad was. En daar heeft hij ook wel een beetje gelijk in. Mooi ding en daarom ook duur. Maar net zoals mijn iPad thuis heel geschikt is voor een klein aantal taken (simpele drag and drop games, streamen van video en simpel webpagina`s bekijken op de WC) is de Stromer dat ook. Op middellange afstanden 40-45 km/h rijden met wat inspanning van de bestuurder vereist. Dus wat dat betreft voor mij ideaal.

Zit wel na te denken over clip-ons. De gympies die ik nu aan heb slijten aardig aan de zool door de pedalen en aangezien ik het toch voornamelijk gebruik voor woon/werk is dat een mogelijkheid. Maar dat laat ik nog even rusten voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Mijn collega heeft ook een Stomer (ST1). Ik heb hem ook al een paar gehoord over een uitvallende fiets over hobbels. 1 keer kwam de accu klep los en zat de accu ook los.
Een Stromer ding dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J. de Sloper
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-07 16:16
Athome schreef op zondag 10 juli 2022 @ 17:30:
Mijn collega heeft ook een Stomer (ST1). Ik heb hem ook al een paar gehoord over een uitvallende fiets over hobbels. 1 keer kwam de accu klep los en zat de accu ook los.
Een Stromer ding dus.
Ik heb het met mijn ST2 ook een keer gehad, en met een leen St2 tijdens onderhoud meerdere keren. Volgens de fietsenmaker moet het kunststof plaatje inderdaad de accu op z'n plaats houden als je over een hobbel rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm666
J. de Sloper schreef op zondag 10 juli 2022 @ 18:48:
[...]

Ik heb het met mijn ST2 ook een keer gehad, en met een leen St2 tijdens onderhoud meerdere keren. Volgens de fietsenmaker moet het kunststof plaatje inderdaad de accu op z'n plaats houden als je over een hobbel rijdt.
Op Speedpedelecreview.com staat overigens een artiekel over de ST2 en een paar van zijn bekende en makkelijk oplosbare probleempjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Nu net vanochtend het eerste probleem met mijn riem-ST2 na 2200km.
De fiets stond aan op de pont maar het met wegrijden geen ondersteuning meer, + en - werkte niet meer.

Opnieuw opstarten was de oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Firestorm666
BertV schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 08:52:
Opnieuw opstarten was de oplossing.
Herstarten...de oplossing voor wel heel veel dingen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ik ben wel erg tevreden over de ST2.

De ondersteuning, waar het om draait, is erg goed;
De kruissnelheid ligt op de absolute topsnelheid van mijn vorige Bosch-fiets.
Wind tegen, heuvel op, allemaal geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 10:41
Iemand bekend met een Trek Super Commuter?
Vroeg me af of deze accu er ook in past?

https://www.e-bikeaccu.nl...knLB0qKb4acBoCx8YQAvD_BwE

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dQUEw3g.png

Afbeeldingslocatie: https://cdn.mantel.com/images/product.php?image_id=78907&w=760&h=570

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Stel ze de vraag en stuur een foto mee hoe je accu gemonteerd zit.
Gevoelsmatig denk ik niet dat het gaat passen. De accu op de foto is best wel diep verzonken in het frame. Mijn gok is dat de fabrikant van de alternatieve accu er vanuit gegaan is dat de accu meer op het frame ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Wegens een probleem met de sensor/motor mijn ST2 waarvoor hij bij de dealer staat nu een ST1 als leenfiets.

Na een paar woon-werk ritten, wat observaties van de verschillen:

- De ST1 is standaard, dus ongeveerd. Het de geveerde zadel en voorvork zijn in mijn ogen (en voor mijn rit) must-haves. Het *kan* zonder, en op goed asfalt is het verschil kleiner, maar een minder strak bestraat fietspad of boomwortels en de klappen worden vervelend, met name de klappen die je niet ziet aankomen.
- De 5 gears van de ST2 zijn voldoende, maar zouden qua spacing iets beter kunnen. Wellicht te bereiken met een ander tandwiel? Van de 9 versnellingen op de ST1 gebruik ik alleen de bovenste 4.
- De Shimano(?) shifter van de derailleur werkt veel plezieriger voor even snel op/af schakelen dan de draaigreep van de 5-speed. Ik zou bijbetalen voor zo'n shifter op de 5-speed.
- Een losse bel is noodzakelijk (op mijn fiets wel, op ST1 niet) omdat de claxon asociaal luid is. Geeft een schrikreactie in plaats van 'let op, er komt een sneller voertuig aan'.
- De derailleur is stiller, men hoort je (nog) minder aankomen. Het geluid bij stille trappers is echter luider.
- De ST1 biedt merkbaar meer ondersteuning. Is mogelijk gerelateerd aan de storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm666
@ijdod Ik denk dat het laatste wel gerelateerd is aan je storing. Zou me straf zijn als de goedkopere ST1 betere ondersteuning heeft als een duurdere ST2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

ijdod schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:46:

- De ST1 biedt merkbaar meer ondersteuning. Is mogelijk gerelateerd aan de storing.
Ik heb een leen ST1x gehad, en nu een ST2.

Verschil in vermogen is iig niet groot.
De "Sturmey Archer" van de ST2 eet zomaar wat van het extra vermogen op.
De ST1x is zelfs 800 watt zie ik nu.

[ Voor 5% gewijzigd door BertV op 14-07-2022 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm666
Ik heb overigens gisteren nog eens een testje gedaan met m'n Ellio; kijken hoelang ik zo snel mogelijk met de cruise control op kan rijden. Het is 40km geworden. Eerst vollenbak wind tegen, daarna wind mee. Ik had nog 13% over (vertrokken met 80%), dus er kan gerust nog wel wat extra uit.

Zal wel heel anders zijn met koud weer vermoed ik zo. Trouwens ook een tourrit gemaakt (dus niet vollenbak, eerder tussen de 20 & 30km/u) van 94km op stand 3 (4 is't max). Dit was ook letterlijk het maximum, van 100% naar 0% aangezien de Ellio effectief in noodfunctie trad. 0 ondersteuning en een flikkerend voorlicht. M'n tocht was in totaal 96km, die laatste 2km was hard, die Ellio is niet bepaald een gewichtloos ding :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
Vanwege een prutsfoutje van de fietsenmaker twee dagen op een ST3 gereden terwijl de mijne gerepareerd werd.

De ST3 is bijna €2000 duurder maar bied daarvoor niet veel meer.

Beter waren de:

Banden. Pirelli en die lager veel lekkerder op de bochten.
Geometrie: Meer naar voren en wat agressiever
Stuur. Wat netter door een betere afwerking van de kabels.
Keuze in versnellingen. Je hebt er meer dus ja. Maar goed 90% van de tijd in het zwaarste verzet dus heb je er wat aan.......

Slechter was de ketting aandrijving. Voor zoveel geld verwacht je gewoon ook een snaar.

Dus voor mij is de stap ST2 naar ST3 niet de moeite waard. Daarentegen is vandaag de ST7 blijkbaar gepresenteerd en die heeft ABS, snaar, 1400 Wh accu en pinion versnelling..... Dus als ik deze nou volgend jaar afschrijft ....... Is dat dan die €13.000 waard? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm666
__R__ schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:37:
Vanwege een prutsfoutje van de fietsenmaker twee dagen op een ST3 gereden terwijl de mijne gerepareerd werd.

De ST3 is bijna €2000 duurder maar bied daarvoor niet veel meer.

Beter waren de:

Banden. Pirelli en die lager veel lekkerder op de bochten.
Geometrie: Meer naar voren en wat agressiever
Stuur. Wat netter door een betere afwerking van de kabels.
Keuze in versnellingen. Je hebt er meer dus ja. Maar goed 90% van de tijd in het zwaarste verzet dus heb je er wat aan.......

Slechter was de ketting aandrijving. Voor zoveel geld verwacht je gewoon ook een snaar.

Dus voor mij is de stap ST2 naar ST3 niet de moeite waard. Daarentegen is vandaag de ST7 blijkbaar gepresenteerd en die heeft ABS, snaar, 1400 Wh accu en pinion versnelling..... Dus als ik deze nou volgend jaar afschrijft ....... Is dat dan die €13.000 waard? :X
Dat lijkt me inderdaad geen 2000€ extra waard nee. En who the hell wilt er nu nog een speed pedelec met ketting? Tenzij je een grote fan bent van onderhoud en vervangen? :D

Persoonlijk vindt ik die ST7 een prachtfiets, maar geen 13k waard. Das een ferrari onder de fietsen, met als verschil dat ie toch gelimiteerd is tot 45km/u, net zoals de andere SP's. Ding kan nog niet eens automatisch schakelen, dat kan m'n half zoveel kostende Ellio zelfs :P, al schijnt een automatische schakeling wel in de maak te zijn en dus een optie voor later, zal dan ook vast NOG duurder worden.

Maar, tis dan ook de créme de la créme en dan betaal je altijd de hoofdprijs. Zelfde zie je met peperdure telefoons, die 2x zo dure kunnen echt niet 2x zoveel,

Zelf ben ik van mening dat je bij Stromer veel betaald voor de naam, dat is bij andere merken toch wel minder heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
Firestorm666 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 00:09:
[...]

Dat lijkt me inderdaad geen 2000€ extra waard nee. En who the hell wilt er nu nog een speed pedelec met ketting? Tenzij je een grote fan bent van onderhoud en vervangen? :D

Persoonlijk vindt ik die ST7 een prachtfiets, maar geen 13k waard. Das een ferrari onder de fietsen, met als verschil dat ie toch gelimiteerd is tot 45km/u, net zoals de andere SP's. Ding kan nog niet eens automatisch schakelen, dat kan m'n half zoveel kostende Ellio zelfs :P, al schijnt een automatische schakeling wel in de maak te zijn en dus een optie voor later, zal dan ook vast NOG duurder worden.

Maar, tis dan ook de créme de la créme en dan betaal je altijd de hoofdprijs. Zelfde zie je met peperdure telefoons, die 2x zo dure kunnen echt niet 2x zoveel,

Zelf ben ik van mening dat je bij Stromer veel betaald voor de naam, dat is bij andere merken toch wel minder heb ik het idee.
Automatisch schakelen werkt al wel hoor op de ST7. Alleen zijn er nu 2 standen en komt er nog een 3e aan. Alleen kunnen ze er maar 1 gelijktijdig laden op de fiets?! Dus als je een andere schakelmogelijkheid wil moet je ff je fietsenmaker appen voor een OTA update... :+

Volledige review is hier te vinden en wat hij allemaal kan:
https://speedpedelecreview.com/stromer-st7/

13K waard... mwaaahhh... Ik zou nu vooral de ST2 kiezen met belt. Maargoed, lees overal toch wel veel probleempjes met Stromer waarbij Klever het tegenwoordig toch beter begint te doen. Ook de Ellio wordt steeds serieuzer genomen. Ik hoop dat Stromer dit gaat "voelen" en daardoor wat interessanter met de prijzen gaan worden.

Vooralsnog ben ik zeer tevreden met mijn enviolo automatische versnelling. Als snap ik dat sommigen deze mijden vanwege de weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Die Stromers worden gewoon te zwaar, te complex.
ST7, 37kg.
Mijn riem-ST2 weegt 33kg.
De oude ST2 met ketting 26.5kg.
Mijn oude Gazelle CityZen Speed 23kg

Eigenlijk zou de focus moeten liggen op lichter.
Dit gaat steeds inderdaad steeds meer richting de "fietsbrommer".

(benaming van een omstander over mijn fiets)

[ Voor 13% gewijzigd door BertV op 18-07-2022 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Ik rij zelf een Stromer ST3 met heel erg veel plezier en geen problemen. Denk dat je je bij een koop niet al teveel moet leiden door problemen op forums. Vergeet niet het is een redelijk nieuw product mensen die kiezen voor Speed pedelec doen dat bewust en zijn er ook bewust mee bezig. Gevolg hiervan zij zijn actief op fora en melden en vragen veel dingen. Kortom er is veel leesvoer, maar dat maakt een product nog niet slecht.
Op dit moment zou ik persoonlijk voor een beld drive met pinion versnelling gaan, maar ja is duur.
Als ik de nieuwe ST7 zie denk ik wel wauw gaaf als ik het geld over zou hebben ja meteen. En ja hij is duur maar als je er elke keer weer met heel veel plezier op rijd is dat het ook waard.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
Tweedehands auto waar je elke dag mee naar het werk rijd is ook zo €15k tegenwoordig. En welke hobby kost nu geen geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
__R__ schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:05:
Tweedehands auto waar je elke dag mee naar het werk rijd is ook zo €15k tegenwoordig. En welke hobby kost nu geen geld?
Mijn auto's waren allemaal goedkoper in aanschaf dan mijn ST3 :) Overigens koop geen Speed pedelec met het idee dat het goedkoop is. Verzekering en afschrijving kosten veel ten opzichte van het aantal kilometers.
Heeft er iemand nog een goede tip voor een verzekering betaal nu € 300 per jaar all risk best een hoop geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm666
Frogmen schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:41:
[...]

Mijn auto's waren allemaal goedkoper in aanschaf dan mijn ST3 :) Overigens koop geen Speed pedelec met het idee dat het goedkoop is. Verzekering en afschrijving kosten veel ten opzichte van het aantal kilometers.
Heeft er iemand nog een goede tip voor een verzekering betaal nu € 300 per jaar all risk best een hoop geld.
Era schijnt een best goede te zijn. Ik zit nu aangesloten bij Ethias voor 187€ (wel promo prijs, de niet promo is 250€) wel met een vrijstelling van 200€. Op speedpedelecreview.com is er een heel topic over

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm666
Ferrox1 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:23:
[...]

Automatisch schakelen werkt al wel hoor op de ST7. Alleen zijn er nu 2 standen en komt er nog een 3e aan. Alleen kunnen ze er maar 1 gelijktijdig laden op de fiets?! Dus als je een andere schakelmogelijkheid wil moet je ff je fietsenmaker appen voor een OTA update... :+

Volledige review is hier te vinden en wat hij allemaal kan:
https://speedpedelecreview.com/stromer-st7/

13K waard... mwaaahhh... Ik zou nu vooral de ST2 kiezen met belt. Maargoed, lees overal toch wel veel probleempjes met Stromer waarbij Klever het tegenwoordig toch beter begint te doen. Ook de Ellio wordt steeds serieuzer genomen. Ik hoop dat Stromer dit gaat "voelen" en daardoor wat interessanter met de prijzen gaan worden.

Vooralsnog ben ik zeer tevreden met mijn enviolo automatische versnelling. Als snap ik dat sommigen deze mijden vanwege de weerstand.
Automatische versnellingen zijn geweldig! Over Enviolo, ik denk dat er ook veel van die "haat" over Enviolo komt van horen zeggen i.p.v. echte ervaring. Moesten ze werkelijk zo slecht zijn, had R&M die toch niet van de minste is het in z'n assortiment. Eerder dan enkel een Ali-express fiets met een accu van 20000Wh voor 2000€ :+

Ik ken het forum wel en uiteraard die leuke review ook gelezen. De automaat komt later, ik kies een fiets op basis van wat ie nu kan. Vraag me overigens wel af hoe dat in de praktijk gaat zijn, ik heb nog nooit een auto met een update van manueel naar een automaat weten te gaan. Twijfel er ook erg sterk aan dat die automaat even onmerkbaar is als bij Ellio. Maar goed, het blijft gokwerk, voor hetzelfde geld heeft Stromer hier iets indrukwekkend gedaan.

Stromer's problemen moet je ook wel wat in verhouding zien, die verkopen nu eenmaal veel meer fietsen en dan lees je wel vaker over problemen. Het is nu ook wel zo dat Stromer (terecht) het verwijt krijgt van design boven functie. Ik ben dan ook niet verbaasd dat men wel eens van een Stromer zegt dat ie geweldig is zolang er garantie op is. Daarna wordt het een dure grap als er wat stuk gaat. Zoals een defecte 15€ kostende sensor in de motor die niet los te krijgen is, maar wel een volledige motor à la 1600€.

Stromer betaal je veel voor het merk, dat is bij Klever veel minder en bij Ellio onbestaande. Klever geeft meer fiets voor het geld en bij Ellio krijg je veel fiets voor het geld. Ellio is trouwens een geval appart omdat bij hun de insteek is om de autobestuurder naar de fiets te krijgen. Stromer & Klever gaan uit vanuit het oogpunt van de fietser.

Ben het overigens wel eens, de ST2 met riem is erg interessant, zelf had ik deze op het oog toen ik op zoek was naar een SP. Zelf ben ik van mening dat er niet zo overdreven veel verschil zit tussen een ST2 & 7. Allez, er zit natuurlijk veel verschil in, maar je hebt wel 2 ST2's voor 1 ST7. Goed, er is een doelgroep voor iedereen, er zijn ook mensen die 1000€ extra uitgeven om op een smartphone een 10000MP camera te hebben ipv die voor de helft goedkopere met "maar" 5000MP :P.

Nuja, crème de la crème apparaten koop je dan ook niet omdat de prijsverhouding zo goed is :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm666
BertV schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:29:
Die Stromers worden gewoon te zwaar, te complex.
ST7, 37kg.
Mijn riem-ST2 weegt 33kg.
De oude ST2 met ketting 26.5kg.
Mijn oude Gazelle CityZen Speed 23kg

Eigenlijk zou de focus moeten liggen op lichter.
Dit gaat steeds inderdaad steeds meer richting de "fietsbrommer".

(benaming van een omstander over mijn fiets)
Of gewoon zwaar, de Ellio weegt 38Kg, wat weer gecompenseerd door de sterke motoren en ditto batterij. Fietsbrommer is overigens een mooie omschrijving, mijn Ellio al helemaal met die 20" wielen. In Belgë heeft een SP een aparte categorie omdat het geen fiets is, maar ook geen brommer.

Achja, misschien komt er een ST10 met een dak en koffer voor 30K euro... :P.

Momenteel is de ebike en vooral de SP wereld nogal nieuw en booming en dat resulteert in alle soorten van innovatie. Eigenlijk de batterij voertuigen in het algemeen, laatst een 1 wieler gezien... Je kan het niet gek genoeg verzinnen of het heeft een batterij en tis te gebruiken als vervoersmiddel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

__R__ schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:41:
Daar zat ik eerst ook op.
Het is nu flink aan het zakken door mijn ligstuur (en het is al een tijd windstil)

Het schermpje op de fiets zelf geeft een dagverbruik van 99,9 Wh/km. :D heeft nu niemand diezelfde software fout? Mijn gemiddelde totaal-verbruik op de fiets zelf lijkt wel te kloppen en is aan het zakken onder de 12 Wh/km

Het dagverbruik in mijn app geeft 0,4kwh over 36,4 km = 11 Wh/km

Alles op volle ondersteuning op een gedeeltelijk heuvelachtige route.
1/3 wat langzamer op een half verhard pad door het bos, 2/3 @ 45km/u.

[ Voor 12% gewijzigd door BertV op 20-07-2022 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
Totalen :
Rit :
Afstand 3675 km
Tijd: 97:48:58
Snelh: 37.6 km/h
Energie: 13.5 Wh/km

Totaal:
Energie : 50 Kwh (Baas betaald O-) )
13.5 Wh/km
@BertV Wil je mijn software versie weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

__R__ schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:31:
Totalen :

[...]

@BertV Wil je mijn software versie weten?
@__R__ Ik ging er vanuit dat die software altijd actueel was, over-the-air-updates?
4.3.8.8

2688km totaal
tijd: 75 uur
35,7 km/u gemiddeld
32,2 kWh, 12,0 Wh/km

Vandaag voor het eerste een retourtje naar mijn werk gereden zonder thuis laden.
72km met 10% over.

[ Voor 13% gewijzigd door BertV op 21-07-2022 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm666
BertV schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:20:
[...]

@__R__ Ik ging er vanuit dat die software altijd actueel was, over-the-air-updates?
4.3.8.8

2688km totaal
tijd: 75 uur
35,7 km/u gemiddeld
32,2 kWh, 12,0 Wh/km

Vandaag voor het eerste een retourtje naar mijn werk gereden zonder thuis laden.
72km met 10% over.
OTA updates gaan vaak gefaseerd. Voor het geval dat er toch een fout zou optreden, heeft dit geen effect op letterlijk elke Stromer en valt de schade beperkt te houden. Andere reden is server-load zodat je geen belachelijke rekenkracht moet inkomen voor die "paar" keren dat er een update uitgestuurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E2max
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-09 22:46
Pardon voor mijn late reactie. Hartelijke dank voor alle uitgebreide antwoorden van: h1ttent1t, BertV, Firestorm666

Het gaf me veel stof tot nadenken. Besef dat 60+ kilometer enkele reis erg veel is. Ben gaan kijken naar de SP die genoemde worden, een Stromer of Klever met achter motor en grote accu. Maar de prijs is dan a snel rond 6000 a 8000 euro. Tweedehands auto's waar ik naar kijk zijn rond de 4000 a 5000 euro. Maar de hoge (en mogelijke nog hogere) benzineprijzen maken een auto ook niet echt aantrekkelijk.

Ik heb nu al bijna 1,5 maand geen auto meer en fiets veel meer daardoor. Me ouders wonen in de buurt, maar is op redelijk tempo tocht al snel 25 min. Even snel langs voor een bakje vergt toch meer planning en moeite. Ook geeft een auto me meer optie om "spontaan" iets te doen. Even gaan eten bij iemand op een auto is met een auto te doen, maar zonder eigenlijk niet meer.
Heeft iemand ook voor deze keuze gestaan? Een auto of een SP?

Wat denken jullie over diefstal/vandalisme m.b.t. een SP?
Gaan jullie er ook mee naar een winkel/eetgelegenheid? Ik zou niet snel even een SP pakken om even ergens te gaan wandelen. Daarvoor is een auto dan weer makkelijker.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Firestorm666
E2max schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:15:
Pardon voor mijn late reactie. Hartelijke dank voor alle uitgebreide antwoorden van: h1ttent1t, BertV, Firestorm666

Het gaf me veel stof tot nadenken. Besef dat 60+ kilometer enkele reis erg veel is. Ben gaan kijken naar de SP die genoemde worden, een Stromer of Klever met achter motor en grote accu. Maar de prijs is dan a snel rond 6000 a 8000 euro. Tweedehands auto's waar ik naar kijk zijn rond de 4000 a 5000 euro. Maar de hoge (en mogelijke nog hogere) benzineprijzen maken een auto ook niet echt aantrekkelijk.

Ik heb nu al bijna 1,5 maand geen auto meer en fiets veel meer daardoor. Me ouders wonen in de buurt, maar is op redelijk tempo tocht al snel 25 min. Even snel langs voor een bakje vergt toch meer planning en moeite. Ook geeft een auto me meer optie om "spontaan" iets te doen. Even gaan eten bij iemand op een auto is met een auto te doen, maar zonder eigenlijk niet meer.
Heeft iemand ook voor deze keuze gestaan? Een auto of een SP?

Wat denken jullie over diefstal/vandalisme m.b.t. een SP?
Gaan jullie er ook mee naar een winkel/eetgelegenheid? Ik zou niet snel even een SP pakken om even ergens te gaan wandelen. Daarvoor is een auto dan weer makkelijker.
tl;dr onderaan

60+ enkele reis... daar moet je al een echte fietsfanaat voor zijn. Hoe graag ik ook op m'n SP zit, voor woon-werk heb ik het er niet voor over. Voor eens een keer te doen is het niet erg. Op speedpedelecreview.com is er eentje die 65+ enkel doet, dus het kan wel. Maar in mijn ogen is ie knettergek, maar dat vindt ik ook van ultralopers die 100km lopen en daar zijn er ook genoeg van die dat oprecht leuk vinden.

Je moet ook geen vergelijk maken met de auto en de fiets. Je koopt een SP omwille van het fietsplezier, niet omdat het goedkoper uitkomt qua brandstof. Een SP koop je opdat je toch plezier van het fietsen kunt hebben zonder half dood op je werk aan te komen. Een SP koop je eventueel uit milieu overwegingen, 1 auto i.p.v. 2 of misschien gewoon geen, Je koopt een SP voor buiten te kunnen zijn, (met een auto ben je altijd binnen), Je koopt een SP om toch *iets* van beweging te hebben, enzovoort. Je 5000€ kostende 2de handsje zal een aftands bakje zijn, een SP van 6 à 8000€ is een nagelnieuwe high-end fiets, zeker die van 8000€. Neem nu een X-Alpha van 8500€, das een dikke BMW onder de fietsen.

Een SP heeft een hoge snelheid, aangenomen dat je die 25min naar je ouders met een gewone fiets doet, zullen die 25min met een SP geen 25min meer zijn. Qua inspanning is alles wat met een batterij aangedreven is veel minder, maar je levert wel een inspanning dus het is niet zo "relaxed" als de auto.

Fietsen in dagelijks gebruik vereist een aanpassing van levensstijl, in het begin is dat aanpassen en zoeken dat is waar. In mijn ervaring tot nu toe is een SP juist gemakkelijker. Ik ga best vaak wandelen en hardlopen, ik neem hier m'n SP voor om te "reizen" naar een wandelroute. Geen zoektocht naar parking, niet uitkijken of ik al dan niet moet betalen voor parking. Ik kan me letterlijk altijd parkeren aan de ingang. Eigenlijk wat dat -het- argument om een SP te kopen voor mij; fietsen naar wandel/loop routes. Het milieu/klimaat was overigens een 2de grote argument.

Een SP is net ideaal om iets spontaan te gaan doen. Helm aandoen en vertrekken maar. De enige planning die je nodig hebt is ervoor zorgen dat je batterij opgeladen is, die van mij wordt in de nacht geladen. Ben ik van plan om verder te gaan, verander ik de instelling naar "bereik" en laat m naar 100% laden iets van een 2u voor vertrek. Uit eten gaan, waarom zou dat niet kunnen met een SP?

Een SP is ideaal voor afstanden die te ver zijn om met een gewone fiets te doen, maar te kortbij om daar nu de auto voor van stal te halen.

Planning en moeite? Waar heb je het over? In mijn inziens vereist de wagen meer planning (zoeken naar parking, betalen voor parking, nog eens een stuk wandelen voor je bent waar je wilde zijn)

Dat gezegd zijnde....

... Moeten we er ook niet onnozel over doen, een SP is niet de heilige graal van vervoer.
In het geval van slecht weer is een auto inderdaad stukken aantrekkelijker. Regenkleren aantrekken is nu eenmaal minder comfortabel als gewoon een dak boven je hoofd.

Je hebt geen verwarming noch airco, dus je zal je moeten voorzien met kledij.

Je bereik is sterk afhankelijk van de weerstomstandigheden (warm/koud, wind/geen wind/storm) en dat is dan nog zonder het natuurlijke slijtageproces van een batterij.

Als je bezine/diesel wagen nieuw 600km haalt, zal ie dat over 20 jaar nog steeds doen. Ik weet niet hoe het met electrische wagens zit, want daar heb je ook een natuurlijke degeneratie van de batterijen. Het is gewoon comfortabel om een gegarandeerde km-bereik te hebben met een volle tank, in tegenstelling tot een batterij van de fiets waar je moet denken in ranges; zoals met 80% batterij kan ik tussen de 40 à 60km doen om maar een voorbeeld te geven.

Het slechte (voorspelde) weer kan je wel compenseren door een taxi te bellen als het TE slecht wordt naar je zin, die paar taxiritten zullen nog altijd veel goedkoper zijn als het hele jaar door een auto te hebben, ook al staat ie stil. Maar ik geef toe, gebruiksvriendelijk is het niet.

Boodschappen doen is met een auto gemakkelijker, afhankelijk van de tassen die je koopt op je SP kan het wel eens puzzelen worden.

Ook het aspect veiligheid* telt mee, in een auto ben je beschermd door een hoop staal. Die luxe heb je niet op een fiets. Fietspaden zijn lang niet optimaal, en je moet echt meer uit je doppen kijken want er zijn genoeg autobestuurders die afgeleid zijn. Laatst nog een bijna-ongeval gehad om dat er eentje gewoon af draaide, terwijl hij mij duidelijk had kunnen zien als ie de moeite had genomen om te kijken.

Het is vooral belangrijk om te weten naar je prioriteiten en doelen liggen, een SP is een geweldig vervoersmiddel, maar je mag echt niet de vergelijking maken met de wagen. Het is gewoon anders.

Stel: je wil lange afstanden doen, comfortabel zonder al te veel moeite: E-Bike
Stel: bovenstaande en korte boodschappen ritjes: E-fiets
Stel: het eerste, maar je hebt geen geduld/tijd: SP
Stel: woon-werk en het is verder als 10km: SP, korter: Fiets/E-fiets

Je kan ook opteren voor een "hybride" oplossing: Je 5000€ kostende 2de handsje en een E-fiets voor de momenten waar het haast zonde is om de auto voor te gebruiken.

Koop geen SP omwille van de brandstofprijzen, die gaan niet tot in de eeuwen der eeuwen zo hoog blijven. Koop geen SP als comfort op nummer 1 staat, geen enkele SP of zelfs fiets kan daar tegen op. Koopt geen SP met als uitgangspunt besparen want een versleten batterij vervangen is ook een dure grap (Bij bv Stomer is de 983wh batterij 2000€), oké, je bent goedkoper af met reviseren enz..

Als je een nieuwe fietsrijder bent, dan ben je nog niet klaar met de aankoop. Fatsoenlijke regenkledij kost geld, al is de rechtvaardiging wel dat die ook lang mee gaan. Overige kledij telt ook, al hoeft het niet persé gedoe te zijn. Ik draag bijvoorbeeld graag Icebreaker's meriono kledij, ideaal voor warm/koud weer en bovendien kan je het ook gewoon zo dragen, dit in tegen stelling tot "echte" fietskledij die niet geschikt is voor "zo" te dragen. Icebreaker is duur, maar oh zo zalig die merino wollen kleren.

Als je een SP koopt voor de verkeerde redenen, ga je er geen plezier van hebben en wordt het een teleurstellend zeer duur speelgoedje.

Persoonlijk kan ik niet al te veel spreken uit ervaring, ik heb zelf mijn SP nog maar een paar maanden en ben ook al een tijdje werkloos. Dus ik kan niks zeggen over dagelijks woon-werk verkeer, noch over praktijkervaring in minder mooi weer. Ik heb echter wel een uitstekende motivatie voor de auto te laten staan en de SP te gebruiken. Over een jaar zal ik meer kunnen vertellen :D.

Kwestie verzekeringen, ik heb een volledige omnium genomen. Dit kost me 187€ (was in promo), volgend jaar is dat 250€... nog steeds veel minder als de 1600€ voor de auto die al even werkloos is als ik.

*Rijd aub niet rond gelijk een flikkerende kerstboom, er zijn fietsers die denken hierdoor veiliger te zijn, maar er is zo iets als TE zichtbaar zijn. Bovendien zijn die flikkerende kerstbomen een gevaar op de weg omdat ze enorm afleiden en maken het moeilijk voor (auto)bestuurders om te bepalen hoe ver ze van je af zijn.Voor mij een part komt er een verbod op die flikkerende rommel.

tl;dr: Een fiets is geen auto, het is gewoon... anders. Ik zou kiezen voor de SP, maar ik heb dan ook nog de luxe van een wagen te hebben die ik voor de zekerheid toch wel ga houden. Koop een SP voor de juiste redenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
Firestorm666 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:21:
[...]

Automatische versnellingen zijn geweldig! Over Enviolo, ik denk dat er ook veel van die "haat" over Enviolo komt van horen zeggen i.p.v. echte ervaring. Moesten ze werkelijk zo slecht zijn, had R&M die toch niet van de minste is het in z'n assortiment. Eerder dan enkel een Ali-express fiets met een accu van 20000Wh voor 2000€
Ik heb er niets slechts over gehoord, alleen over de (relatief) lage efficiency. Met voldoende motorvermogen en een begrensde topsnelheid is dat op electrosche fietsen geen issue meer.
Ik ken het forum wel en uiteraard die leuke review ook gelezen. De automaat komt later, ik kies een fiets op basis van wat ie nu kan. Vraag me overigens wel af hoe dat in de praktijk gaat zijn, ik heb nog nooit een auto met een update van manueel naar een automaat weten te gaan. Twijfel er ook erg sterk aan dat die automaat even onmerkbaar is als bij Ellio. Maar goed, het blijft gokwerk, voor hetzelfde geld heeft Stromer hier iets indrukwekkend gedaan.
Ik ken de Ellio onvoldoende, maar ze noemen het een CVT. De stromer is een Pionion tandbak met automatische bediening. Dat zal per definitie merkbaarder zijn.

Ik verwacht dat het een in basis iets zal zijn wat op basis van een bepaald toerenbereik op de pedalen op en afschakeld. Wat ik niet weet is hoe je automatisch koppelt/terugtrapt/vermogen even lift voor het schakelen.
Nuja, crème de la crème apparaten koop je dan ook niet omdat de prijsverhouding zo goed is :D
Dat zeker. Voor het geld koop je ook in een auto, motor of brommer. Je moet echt willen fietsen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 08:44
Als nieuwe SP bezitter wil ik me even in de topic melden met mijn ervaring. Heb al veel aan dit topic gehad!

Voor mij heeft de SP het verschil kunnen maken om de werkdag van mijn nieuwe baan goed te beginnen. Heb lange tijd met een auto van de zaak gereden. Recentelijk ben ik van baan gewisseld waar geen auto meer bij zat. (echtgenoot heeft ook een auto van de zaak). Werkgever is 10 km van huis en ik dacht dat dat prima met een normale fiets te doen is.

Maar toch viel het iedere ochtend na het opstaan tegen om genoeg moed te verzamelen. Het is al meer dan 13 jaar geleden dat ik dagelijks naar de middelbare school fietste. Ik heb een tijdje een electrische 25km/u fiets geleend, maar dat was erg frustrerend. Ik heb altijd de drang om sneller te willen fietsen (vroeger was ik altijd al laat door het niet goed op kunnen staan). Met een begrenzer zit je je alsnog helemaal suf te trappen.

Na lang wikken en wegen heb ik een tweedehands Stromer SP1 overgenomen. Een risico maar ik wilde eerst ervaren of een SP echt voor mij geschikt is. Maar heb er absoluut geen spijt van. Ik kijk er iedere ochtend naar uit om de fiets op te stappen. Wetende dat ik een duwtje mee heb, maar toch vaart kan maken. Eigenlijk is 10 km veel te weinig voor een SP, ik ga van 30 minuten fietsen naar ~18. Maar mentaal gezien is de SP voor mij de investering dubbel en dwars waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@E2max mijn keuze voor een SP was gebaseerd op minder autokilometers willen maken (we hebben, en houden, 2 auto’s), en de reistijd meteen nuttig te gebruiken qua lichaamsbeweging. Hoeveel dat laatste is afhankelijk van hoe hard je wilt, de laatste paar km/u tot aan de 45 kosten best veel inspanning. Op mijn ST2 trap ik voor 45 een vergelijkbaar vermogen weg (obv hartslag, grens aeroob/anaeroob) als wanneer ik gewoon een sportief rondje rijdt op mijn traditionele fiets. Laat je het tempo een paar km/u zakken is het al snel 2 vinger sin je neus, zeg maar.

Ik onderschrijf verder wat @ranjo en @Firestorm666 zeggen: SP is gewoon leuk en verslavend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm666
ranjo schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 10:12:
Als nieuwe SP bezitter wil ik me even in de topic melden met mijn ervaring. Heb al veel aan dit topic gehad!

Voor mij heeft de SP het verschil kunnen maken om de werkdag van mijn nieuwe baan goed te beginnen. Heb lange tijd met een auto van de zaak gereden. Recentelijk ben ik van baan gewisseld waar geen auto meer bij zat. (echtgenoot heeft ook een auto van de zaak). Werkgever is 10 km van huis en ik dacht dat dat prima met een normale fiets te doen is.

Maar toch viel het iedere ochtend na het opstaan tegen om genoeg moed te verzamelen. Het is al meer dan 13 jaar geleden dat ik dagelijks naar de middelbare school fietste. Ik heb een tijdje een electrische 25km/u fiets geleend, maar dat was erg frustrerend. Ik heb altijd de drang om sneller te willen fietsen (vroeger was ik altijd al laat door het niet goed op kunnen staan). Met een begrenzer zit je je alsnog helemaal suf te trappen.

Na lang wikken en wegen heb ik een tweedehands Stromer SP1 overgenomen. Een risico maar ik wilde eerst ervaren of een SP echt voor mij geschikt is. Maar heb er absoluut geen spijt van. Ik kijk er iedere ochtend naar uit om de fiets op te stappen. Wetende dat ik een duwtje mee heb, maar toch vaart kan maken. Eigenlijk is 10 km veel te weinig voor een SP, ik ga van 30 minuten fietsen naar ~18. Maar mentaal gezien is de SP voor mij de investering dubbel en dwars waard.
Was voor mij ook wel een argument, bij 25km/u zou het me eveneens frustreren om dezelfde redenen. 2de argument was dat een beetje deftige E-fiets ook al rond de 4 à 5000€ zit, mits een beetje doorsparen heb je toegang tot een fatsoenlijk 45km/u model.

Een SP was misschien overkill voor jouw gebruik, maar zoals je al zei: mentaal maakt het een wereld van verschil. In mijn geval heb ik iets van: liefst iets hebben wat overkill is, als een had-ik-maar moment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• h1ttent1t
Bij mij is het zowel economisch, ecologisch als gezondheidsgewijs. Ik werk in de openbare sector en meestal krijg je dan noppes vergoeding voor woon-werkverkeer met de auto. Met de fiets krijg ik echter 0,21€/km. In mijn vorige job deed ik ritten van 28 tot 55 km enkele reis, mijn Qwic RD10 heb ik zo terugbetaald met fietsvergoeding op 2 jaar tijd :)
Dat je daarnaast dan geen vervuilende gassen uitstoot en veel beweegt, is mooi meegenomen. Ik kom ook superrelax op mijn werk aan, ten opzichte van veel vloeken in de auto :)
Mijn huidige job is maar op 22km , dus de ST2 zal iets minder snel zich terugbetalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:15
Ben me aan het verdiepen in pedelec fietsen.

Tubeless, is dat wat aanvaard door de pedelec communitie ? Geen lekke banden meer, minder gewicht omdat je geen binnenband hebt, of is slime misschien een betere keuze?

Ik wil geen platte banden, vroeger werd ik gek van dat gefriemel met Binnenbanden plakken, please tell me that's over. 😌

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm666
C00P schreef op zondag 24 juli 2022 @ 01:41:
Ben me aan het verdiepen in pedelec fietsen.

Tubeless, is dat wat aanvaard door de pedelec communitie ? Geen lekke banden meer, minder gewicht omdat je geen binnenband hebt, of is slime misschien een betere keuze?

Ik wil geen platte banden, vroeger werd ik gek van dat gefriemel met Binnenbanden plakken, please tell me that's over. 😌
Banden van een SP zijn zowiezo wel van een ander kaliber als die van een gewone fiets, je kan ook opteren voor die zogenaamde anti-lek binnenbanden, al zou het volgens mijn FM in de praktijk niet zo een groot verschil maken, als de nagel of wat dan ook dik en stevig genoeg is gaat ie ook daar doorheen.

Compleet tubeless kan ook, zolang de band maar gemaakt is voor 45km/u modellen ervan uit gaande dat je het over een speed pedelec hebt. Ik kan me vergissen, maar ik meen wel te hebben gelezen dat je hierdoor wel redelijk moet inleveren qua rijcomfort. Zelfde met die anti-lek binnenbanden, waarbij je een beetje comfort moet inleveren.

Verder moet je ook eens goed overwegen in hoeverre een platte band nu echt een probleem is. Het is altijd klote natuurlijk, maar als het eens in een jaar voorkomt is dat nu ook niet einde van de wereld, althans niet voldoende voor mij om het hele jaar door met minder comfort te moeten rijden.
Als je elke maand wel een platte band hebt, zou ik toch eens een andere route uitkiezen :P

Trouwens, voor het gewicht moet je het niet doen, die paar grammen minder gaat het m echt niet maken en al helemaal niet op iets dat een motor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
Firestorm666 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 08:25:
[...]

Banden van een SP zijn zowiezo wel van een ander kaliber als die van een gewone fiets, je kan ook opteren voor die zogenaamde anti-lek binnenbanden, al zou het volgens mijn FM in de praktijk niet zo een groot verschil maken, als de nagel of wat dan ook dik en stevig genoeg is gaat ie ook daar doorheen.

Compleet tubeless kan ook, zolang de band maar gemaakt is voor 45km/u modellen ervan uit gaande dat je het over een speed pedelec hebt. Ik kan me vergissen, maar ik meen wel te hebben gelezen dat je hierdoor wel redelijk moet inleveren qua rijcomfort. Zelfde met die anti-lek binnenbanden, waarbij je een beetje comfort moet inleveren.

Verder moet je ook eens goed overwegen in hoeverre een platte band nu echt een probleem is. Het is altijd klote natuurlijk, maar als het eens in een jaar voorkomt is dat nu ook niet einde van de wereld, althans niet voldoende voor mij om het hele jaar door met minder comfort te moeten rijden.
Als je elke maand wel een platte band hebt, zou ik toch eens een andere route uitkiezen :P

Trouwens, voor het gewicht moet je het niet doen, die paar grammen minder gaat het m echt niet maken en al helemaal niet op iets dat een motor heeft.
1 keer per jaar lek rijden is me gewoon te veel.
Jij steekt dan direct een nieuwe binnenband of ga je te trachten de band te plakken?

Ik ben best bereid een heel klein beetje rijcomfort in te leveren voor gerust rond te rijden.

Ik zag net een youtube filmpje van een gast die in een ebike winkel werkte, hij vertelde dat de fietsen die binnenkwamen met een slime tube kwamen voor een nieuwe buitenband, die dingen rijden gewoon niet lek zei ie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:41
Ik merk dat ik ook wel terughoudend ben met de SP meenemen naar de stad, uit eten etc. Ben dan toch vaak niet alleen, dus dan wordt het auto of ov. En als ik wel alleen ga, kijk ik eerst of er (bewaakte) stalling g beschikbaar is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• C00P
Pnnnkk schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:16:
Ik merk dat ik ook wel terughoudend ben met de SP meenemen naar de stad, uit eten etc. Ben dan toch vaak niet alleen, dus dan wordt het auto of ov. En als ik wel alleen ga, kijk ik eerst of er (bewaakte) stalling g beschikbaar is.
Ik ga een goed fietsslot meenemen, veel te veel moeite om zo iets te pikken, dan gaan ze wel voor een fiets met geen slot of een slap slot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm666
C00P schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:09:
[...]

1 keer per jaar lek rijden is me gewoon te veel.
Jij steekt dan direct een nieuwe binnenband of ga je te trachten de band te plakken?

Ik ben best bereid een heel klein beetje rijcomfort in te leveren voor gerust rond te rijden.

Ik zag net een youtube filmpje van een gast die in een ebike winkel werkte, hij vertelde dat de fietsen die binnenkwamen met een slime tube kwamen voor een nieuwe buitenband, die dingen rijden gewoon niet lek zei ie.
Geen idee, ik heb nog nooit een lekke band gehad :D

Alles wat lucht bevat kan lek gaan, dus die gast kletst zowiezo uit z'n nek. Dat is zoals techniekers die beweren er alles van te kennen, dat zijn diegenen die er het minste van kennen.

Het is wel zo dat anti-lek banden het risico verlagen op een lekke band, maar meer ook niet.

https://www.rosebikes.nl/...lant-afdichtmiddel-815022 Ik neem dat je dit bedoeld? In dien ja, de omschrijving zegt het al: tot een diameter van 3 mm. Rijd je dus op die dikke nagel van m'n eerdere post, ben je alsnog de pineut.

Denk aan anti-diefstal, je fiets kan toch nog gepikt worden. Het is gewoon een kwestie over hoe moeilijk (of makkelijk :P) je het een dief maakt. Natuurlijk, diefstalwerend klinkt niet zo spannend als anti-diefstal :D

Uiteindelijk moet je nemen wat voor jou gevoel het interesantste is. Als je een mogelijkheid op een lekke band onuitstaanbaar genoeg vindt om wat comfort in te leveren: ga vooral je gang, kwaad kan het in elk geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm666
Pnnnkk schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:16:
Alles kan gestolen worden, ook jouw auto. Gewoon zorgen dat je verzekerd bent en een goed genoeg slot koopt om de dief het niet gemakkelijk te maken.

Mijn Ellio heeft trouwnens als een diefstalbeveiliging vanwege z'n a-typisch uiterlijk, die flitsend blinkende Stromer ziet er aantrekkerlijker uit voor een dief :+
Pagina: 1 ... 16 ... 39 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.