E2max schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:15:
Pardon voor mijn late reactie. Hartelijke dank voor alle uitgebreide antwoorden van: h1ttent1t, BertV, Firestorm666
Het gaf me veel stof tot nadenken. Besef dat 60+ kilometer enkele reis erg veel is. Ben gaan kijken naar de SP die genoemde worden, een Stromer of Klever met achter motor en grote accu. Maar de prijs is dan a snel rond 6000 a 8000 euro. Tweedehands auto's waar ik naar kijk zijn rond de 4000 a 5000 euro. Maar de hoge (en mogelijke nog hogere) benzineprijzen maken een auto ook niet echt aantrekkelijk.
Ik heb nu al bijna 1,5 maand geen auto meer en fiets veel meer daardoor. Me ouders wonen in de buurt, maar is op redelijk tempo tocht al snel 25 min. Even snel langs voor een bakje vergt toch meer planning en moeite. Ook geeft een auto me meer optie om "spontaan" iets te doen. Even gaan eten bij iemand op een auto is met een auto te doen, maar zonder eigenlijk niet meer.
Heeft iemand ook voor deze keuze gestaan? Een auto of een SP?
Wat denken jullie over diefstal/vandalisme m.b.t. een SP?
Gaan jullie er ook mee naar een winkel/eetgelegenheid? Ik zou niet snel even een SP pakken om even ergens te gaan wandelen. Daarvoor is een auto dan weer makkelijker.
tl;dr onderaan
60+ enkele reis... daar moet je al een echte fietsfanaat voor zijn. Hoe graag ik ook op m'n SP zit, voor woon-werk heb ik het er niet voor over. Voor eens een keer te doen is het niet erg. Op speedpedelecreview.com is er eentje die 65+ enkel doet, dus het kan wel. Maar in mijn ogen is ie knettergek, maar dat vindt ik ook van ultralopers die 100km lopen en daar zijn er ook genoeg van die dat oprecht leuk vinden.
Je moet ook geen vergelijk maken met de auto en de fiets. Je koopt een SP omwille van het fietsplezier, niet omdat het goedkoper uitkomt qua brandstof. Een SP koop je opdat je toch plezier van het fietsen kunt hebben zonder half dood op je werk aan te komen. Een SP koop je eventueel uit milieu overwegingen, 1 auto i.p.v. 2 of misschien gewoon geen, Je koopt een SP voor buiten te kunnen zijn, (met een auto ben je altijd binnen), Je koopt een SP om toch *iets* van beweging te hebben, enzovoort. Je 5000€ kostende 2de handsje zal een aftands bakje zijn, een SP van 6 à 8000€ is een nagelnieuwe high-end fiets, zeker die van 8000€. Neem nu een X-Alpha van 8500€, das een dikke BMW onder de fietsen.
Een SP heeft een hoge snelheid, aangenomen dat je die 25min naar je ouders met een gewone fiets doet, zullen die 25min met een SP geen 25min meer zijn. Qua inspanning is alles wat met een batterij aangedreven is veel minder, maar je levert wel een inspanning dus het is niet zo "relaxed" als de auto.
Fietsen in dagelijks gebruik vereist een aanpassing van levensstijl, in het begin is dat aanpassen en zoeken dat is waar. In mijn ervaring tot nu toe is een SP juist gemakkelijker. Ik ga best vaak wandelen en hardlopen, ik neem hier m'n SP voor om te "reizen" naar een wandelroute. Geen zoektocht naar parking, niet uitkijken of ik al dan niet moet betalen voor parking. Ik kan me letterlijk altijd parkeren aan de ingang. Eigenlijk wat dat -het- argument om een SP te kopen voor mij; fietsen naar wandel/loop routes. Het milieu/klimaat was overigens een 2de grote argument.
Een SP is net ideaal om iets spontaan te gaan doen. Helm aandoen en vertrekken maar. De enige planning die je nodig hebt is ervoor zorgen dat je batterij opgeladen is, die van mij wordt in de nacht geladen. Ben ik van plan om verder te gaan, verander ik de instelling naar "bereik" en laat m naar 100% laden iets van een 2u voor vertrek. Uit eten gaan, waarom zou dat niet kunnen met een SP?
Een SP is ideaal voor afstanden die te ver zijn om met een gewone fiets te doen, maar te kortbij om daar nu de auto voor van stal te halen.
Planning en moeite? Waar heb je het over? In mijn inziens vereist de wagen meer planning (zoeken naar parking, betalen voor parking, nog eens een stuk wandelen voor je bent waar je wilde zijn)
Dat gezegd zijnde....
... Moeten we er ook niet onnozel over doen, een SP is niet de heilige graal van vervoer.
In het geval van slecht weer is een auto inderdaad stukken aantrekkelijker. Regenkleren aantrekken is nu eenmaal minder comfortabel als gewoon een dak boven je hoofd.
Je hebt geen verwarming noch airco, dus je zal je moeten voorzien met kledij.
Je bereik is sterk afhankelijk van de weerstomstandigheden (warm/koud, wind/geen wind/storm) en dat is dan nog zonder het natuurlijke slijtageproces van een batterij.
Als je bezine/diesel wagen nieuw 600km haalt, zal ie dat over 20 jaar nog steeds doen. Ik weet niet hoe het met electrische wagens zit, want daar heb je ook een natuurlijke degeneratie van de batterijen. Het is gewoon comfortabel om een gegarandeerde km-bereik te hebben met een volle tank, in tegenstelling tot een batterij van de fiets waar je moet denken in ranges; zoals met 80% batterij kan ik tussen de 40 à 60km doen om maar een voorbeeld te geven.
Het slechte (voorspelde) weer kan je wel compenseren door een taxi te bellen als het TE slecht wordt naar je zin, die paar taxiritten zullen nog altijd veel goedkoper zijn als het hele jaar door een auto te hebben, ook al staat ie stil. Maar ik geef toe, gebruiksvriendelijk is het niet.
Boodschappen doen is met een auto gemakkelijker, afhankelijk van de tassen die je koopt op je SP kan het wel eens puzzelen worden.
Ook het aspect veiligheid* telt mee, in een auto ben je beschermd door een hoop staal. Die luxe heb je niet op een fiets. Fietspaden zijn lang niet optimaal, en je moet echt meer uit je doppen kijken want er zijn genoeg autobestuurders die afgeleid zijn. Laatst nog een bijna-ongeval gehad om dat er eentje gewoon af draaide, terwijl hij mij duidelijk had kunnen zien als ie de moeite had genomen om te kijken.
Het is vooral belangrijk om te weten naar je prioriteiten en doelen liggen, een SP is een geweldig vervoersmiddel, maar je mag echt niet de vergelijking maken met de wagen. Het is gewoon anders.
Stel: je wil lange afstanden doen, comfortabel zonder al te veel moeite: E-Bike
Stel: bovenstaande en korte boodschappen ritjes: E-fiets
Stel: het eerste, maar je hebt geen geduld/tijd: SP
Stel: woon-werk en het is verder als 10km: SP, korter: Fiets/E-fiets
Je kan ook opteren voor een "hybride" oplossing: Je 5000€ kostende 2de handsje en een E-fiets voor de momenten waar het haast zonde is om de auto voor te gebruiken.
Koop geen SP omwille van de brandstofprijzen, die gaan niet tot in de eeuwen der eeuwen zo hoog blijven. Koop geen SP als comfort op nummer 1 staat, geen enkele SP of zelfs fiets kan daar tegen op. Koopt geen SP met als uitgangspunt besparen want een versleten batterij vervangen is ook een dure grap (Bij bv Stomer is de 983wh batterij 2000€), oké, je bent goedkoper af met reviseren enz..
Als je een nieuwe fietsrijder bent, dan ben je nog niet klaar met de aankoop. Fatsoenlijke regenkledij kost geld, al is de rechtvaardiging wel dat die ook lang mee gaan. Overige kledij telt ook, al hoeft het niet persé gedoe te zijn. Ik draag bijvoorbeeld graag Icebreaker's meriono kledij, ideaal voor warm/koud weer en bovendien kan je het ook gewoon zo dragen, dit in tegen stelling tot "echte" fietskledij die niet geschikt is voor "zo" te dragen. Icebreaker is duur, maar oh zo zalig die merino wollen kleren.
Als je een SP koopt voor de verkeerde redenen, ga je er geen plezier van hebben en wordt het een teleurstellend zeer duur speelgoedje.
Persoonlijk kan ik niet al te veel spreken uit ervaring, ik heb zelf mijn SP nog maar een paar maanden en ben ook al een tijdje werkloos. Dus ik kan niks zeggen over dagelijks woon-werk verkeer, noch over praktijkervaring in minder mooi weer. Ik heb echter wel een uitstekende motivatie voor de auto te laten staan en de SP te gebruiken. Over een jaar zal ik meer kunnen vertellen

.
Kwestie verzekeringen, ik heb een volledige omnium genomen. Dit kost me 187€ (was in promo), volgend jaar is dat 250€... nog steeds veel minder als de 1600€ voor de auto die al even werkloos is als ik.
*Rijd aub niet rond gelijk een flikkerende kerstboom, er zijn fietsers die denken hierdoor veiliger te zijn, maar er is zo iets als TE zichtbaar zijn. Bovendien zijn die flikkerende kerstbomen een gevaar op de weg omdat ze enorm afleiden en maken het moeilijk voor (auto)bestuurders om te bepalen hoe ver ze van je af zijn.Voor mij een part komt er een verbod op die flikkerende rommel.
tl;dr: Een fiets is geen auto, het is gewoon... anders. Ik zou kiezen voor de SP, maar ik heb dan ook nog de luxe van een wagen te hebben die ik voor de zekerheid toch wel ga houden. Koop een SP voor de juiste redenen.