Het grote Speed Pedelec topic.

Pagina: 1 ... 22 ... 38 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
bjp schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:59:
een bierviltje berekening (^_^):
  1. Tesla auto: 77kWh. Snelladen: tot 150kW. Dus 2kW/kWh. batterij met waterkoeling.
  2. Leaf auto: 60kWh. Snelladen: tot 100kW. Dus 1.6kW/kWh. batterij met luchtkoeling.
  3. Stromer accu: 1kWh. Laden: 0.25kW. Dus 0.25kW/kWh.
bij autos kijken ze al richting 250 en 300kW lading, met batterij dat rond de 100kWh zijn. Dat blijft 2.5-3 kW/kWh.

Er is dus zeker marge naar boven toe.
Je moet eigenlijk kijken hoe het zit op celniveau qua maximale (ont-)laadstroom, en de datasheet van de cellen erbij pakken.
Dus bvb voor de Tesla, ervan uitgaand dat er Panasonic NCR18650B cellen inzitten van 3400mAh.
400V/3,7=108S. 77kWh / (3,7*3.4AH) = 6120 cellen. / 108 = 56P. Dus een 108S56P accu.
Elke cel zal bij 150kW (@400V = 375A) dus 375A/56=6,7A trekken. Iets minder dan 2C dus.
Dit is volgens de data bij NKON exact de maximale stroom voor dit type cel.

Sowieso is het rijden (bij de fiets) wss een zwaardere belasting, aangezien je de accu met wind tegen op een uurtje leeg kan trekken. Wat dat betreft heb je wel gelijk, dan zou dat ladend ook moeten kunnen.
Van de andere kant, het is dan wel een zwaardere belasting voor de accu, en wanneer heb je dat nodig, dat je binnen een uur weer weg kan?
Denk dat ze voor een mooie balans tussen snelheid en warmteontwikkeling/slijtage hebben gekozen.
Mooier zou een lader zijn waarbij je het zelf kan instellen.

Maar waarom denk je dat er marge naar boven is? Zolang de koeling ontbreekt.
Iemand die bij zijn Klever toevallig eens tijdens het laden de accutemperatuur in de gaten heeft gehouden? En een idee waar dit thermokoppel zit, in het "hart" van de accu, of?

@bjp : overigens heb je wel gelijk, mijn Makita acculader heeft bvb al actieve koeling.
Echter, we hebben het nu over een "probleem" dat voor de meeste mensen niet bestaat. Als ze in de 8u dat ze op hun werk zitten de accu vol krijgen is het goed. Voor de accu zelf is langszamer beter.
En met de groeiende accucapaciteiten word de belasting per cel steeds lager. Motorvermogen zal niet echt gaan stijgen, er is immers maar een bepaald vermogen nodig om de cruisesnelheid van 45km/h aan te kunnen houden. Ook heb je dan een groter bereik en hoeft er minder geladen te worden.
Tenzij je >50km enkel gaat doen.

Mbt koeling van de lader: dit is een kostenplaatje. Passief koelen is niet moeiljik, maar duur door veel benodigd metaal.
Maasluip schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:12:
5 kW moet nog wel lukken op een huisaansluiting, maar het volgende probleem is ook de configuratie. Autoaccu's laden op 400V DC. Fietsaccu's op 48V DC. Daar haal je ook geen 5 kW meer mee.
5kWh in 15min=20kW. Je 3x25A automaten gaan dat wss wel houden (mits de rest van het huis weinig verbruikt), maar op papier is het over de limiet.
Maar dat is dan een 3-fase lader. Dan is het makkelijkste om een Type2 stekker aan de accu te hangen 8)7
ijdod schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:35:
De winst bij een EV zit het ernstig in complexe laadscircuits en actieve koeling; en vermoedelijk een stukje parallelliteit in de bouw van de accu. In basis zitten daar vaak ook 'gewone' Li-Ion cellen in.

@Maasluip Jawel hoor, gewoon dikkere kabels gebruiken :D (uiteraard /s bedoeld, maar voor een 100A heb je het over een kabeldiameter van 6mm oid. Dat is niet eens excessief dik)
Voor 100A zou ik toch minimaal 16mm2 aanhouden.

[ Voor 65% gewijzigd door bbbrumbrum op 03-05-2023 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02:13

bjp

@bbbrumbrum luchtkoeling (Nissan Leaf) kan 1.6kW/kWh.

SP-batterij, voorlopig zonder voorzieningen voor koeling. Maar wel 6-7x trager laden (per kWh batterij). Mits temperatuur monitoring, kan je volgens mij *nu* al sneller laden (maar geen idee of de lader dat doet, temperatuur nakijken). Mijn ST1 batterij (1kWh bijna) is ocharme iets lauw tijdens het laden...

SP-batterij, ietsjes anders gedesignd (kleine lucht kanaaltjes + een kleine ventilator + een beetje temperatuur monitoring), zou ineens meer aankunnen.

Ik snap dat het er niet van de eerste versies erin zit, maar er is marge/potentieel.

Je hebt ook een betere lader nodig, waar wss ook wat koeling nodig is (zoals de oudere CR245 laders van Stromer).

Zeker straks met de opkomende grotere batterijen (ST7 1.4kWh, Klever 1.6kWh, Fuell 2kWh, ...)

[ Voor 5% gewijzigd door bjp op 03-05-2023 12:29 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
bjp schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:01:

1000Wh/120 = 8h laden ergste geval.

zeker voor kantoormensen is dat gemakkelijk te vinden (laptopladers).
bbbrumbrum schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:12:
[...]

Van de andere kant, het is dan wel een zwaardere belasting voor de accu, en wanneer heb je dat nodig, dat je binnen een uur weer weg kan?
Denk dat ze voor een mooie balans tussen snelheid en warmteontwikkeling/slijtage hebben gekozen.
Mooier zou een lader zijn waarbij je het zelf kan instellen.
Klopt, ik denk dat er voor het concept 'fiets' of SP een goede balans is bereikt. Het is volledig bruikbaar.

De vermogens bij een fiets zijn natuurlijk een stuk lager, je trapt zelf nog wat mee, en niemand fietst 150km of zo per dag. Alhoewel, misschien fietskoeriers?

Hoe dan ook, het vraagstuk 'fiets' is wel opgelost denk ik.

Het ging me eerder (en het is offtopic, dus ik zal er verder niet meer naar hinten) om de volgende stap er net boven. L3e klasse bromfietsen. De adoptie in grote steden (zeggen de mensen zelf) is toch vooral dat er geen mogelijkheid is tot snel laden. Wie klein woont, en zijn scooter op straat laat staan, kan niet aan de slag met (diefstalgevoelige) lange verlengkabels over de stoep of zo. De infrastructuur is daar ook niet zodanig dat je veel ondergrondse parkings hebt bij de werkgever. Het type jobs ook niet trouwens.

Dus daar moet er nog wel wat vooruitgang zijn. Silence (spaans merk) doet het goed door verwisselbare batterijen (formaat kratje bier). Vorige eruit, andere erin, en je bent weer klaar om op weg te gaan. Dienst aangeboden bij pomp zaakjes en zo...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:11
bbbrumbrum schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:12:
[...]
Voor 100A zou ik toch minimaal 16mm2 aanhouden.
Ik had het over diameter (omdat dat de meeste mensen doorgaans meer zegt dan doorsnede). . 6mm diameter is ~25m2. Dat is conservatief voor de afstand waar we het over hebben.
Amos_x schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:20:
De vermogens bij een fiets zijn natuurlijk een stuk lager, je trapt zelf nog wat mee, en niemand fietst 150km of zo per dag. Alhoewel, misschien fietskoeriers?
Beperkt mee eens. Het praktische bereik van mijn Stromer ST3P is 45 km met de grootste accu. Als ik het helemaal vollaad, kan ik heen en terug op een enkele accu, maar dan is 'ie ook echt leeg. Ik had liever wat marge gehad daarin, al was het maar omdat zo'n cyclus niet de meest gunstige is voor de accu; en krap is gezien de typische ritten voor dit soort fietsen. 60km was gunstiger geweest, en had ik voor bijbetaald.
bjp schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:24:
(maar geen idee of de lader dat doet, temperatuur nakijken).
De lader is in basis intelligent, er is sprake van communicatie tussen de lader een de fiets. Zo kan je o.a. de firmware updaten. In elk geval technisch moet de lader in staat zijn de accusensor te gebruiken. Of die nuttig is (wil je het liefst per cel hebben) durf ik niet te zeggen. Ik heb ook geen idee of en hoe die lader de cellen balanceert.

Blijft altijd een afweging, is 2x een 50% lading ergens tussen, laten we zeggen, 20% en 90%, beter dan 1x een full charge? Op basis van mijn empirische ervaring vermoed ik van wel.

[ Voor 73% gewijzigd door ijdod op 04-05-2023 08:11 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
ijdod schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 07:47:
Ik had het over diameter (omdat dat de meeste mensen doorgaans meer zegt dan doorsnede). . 6mm diameter is ~25m2. Dat is conservatief voor de afstand waar we het over hebben.
Je zit hier op een technisch forum. Geloof niet dat er hier iemand ook maar iets in diameter uitdrukt als het over kabeldikte gaat. Overigens de eerste de beste 25mm2 kabel die ik opzoek is 11mm diameter. Om maar aan te geven, hoe moeten mensen weten wat de koperdiameter daarvan is?
De lader is in basis intelligent, er is sprake van communicatie tussen de lader een de fiets. Zo kan je o.a. de firmware updaten. In elk geval technisch moet de lader in staat zijn de accusensor te gebruiken. Of die nuttig is (wil je het liefst per cel hebben) durf ik niet te zeggen. Ik heb ook geen idee of en hoe die lader de cellen balanceert.
Wat voor stekker zit eraan? Als die niet >14P is, dan kan de lader niet balanceren. Dat word dan intern in de accu door BMS verzorgd.
Blijft altijd een afweging, is 2x een 50% lading ergens tussen, laten we zeggen, 20% en 90%, beter dan 1x een full charge? Op basis van mijn empirische ervaring vermoed ik van wel.
Dat zijn de basics van li-ion (en andere lithium chemistries) accuethiek ;) .
Alles tussen de 20-80% is beter dan in de onderste of bovenste regionen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
bbbrumbrum schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:44:
Wat voor stekker zit eraan? Als die niet >14P is, dan kan de lader niet balanceren. Dat word dan intern in de accu door BMS verzorgd.
Da's logisch. De is bij Stromer voorzien van een Rosenberger RoPD connector (2x power, 4x data). Het gebrek aan aders was me al opgevallen. Dat is daarna bij nooit verder gekomen van een 'huh?', maar er eigenlijk nooit verder over nagedacht.

In antwoord op mijn eigen vraag: op basis een teardown van een ouder type pack, en de aanname dat de nieuwere generaties in basis niet heel anders zullen zijn: Meerdere blokken van paralelle cellen in serie. Balanceren vindt inderdaad per blok plaats door het BMS (en uit zichzelf binnen het paralelle blok).
Dat zijn de basics van li-ion (en andere lithium chemistries) accuethiek ;) .
Alles tussen de 20-80% is beter dan in de onderste of bovenste regionen komen.
Klopt, maar de vraag is welke factor dat is, en dat is een stuk lastiger. En natuurlijk de vraag wat de fiets/BMS daar zelf nog mee doet. Is leeg echt leeg, of zit daar ook al een marge in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
ijdod schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:14:
[...]

Klopt, maar de vraag is welke factor dat is, en dat is een stuk lastiger. En natuurlijk de vraag wat de fiets/BMS daar zelf nog mee doet. Is leeg echt leeg, of zit daar ook al een marge in?
Bij het Bosch systeem kapt de ondersteuning bij 10% SoC. Dan kan het display en de verlichting nog 2 uur mee en dan zit je op ongeveer 4-7% over en dat is niet helemaal leeg, maar wel hoog tijd om de accu op te laden. Ik ga nooit tot het uiterste en laad hem op tijd op (bij +-20% SoC, ofwel als ik nog maar 1 blokje heb van de 5). Dus ik zou me geen zorgen maken dat je zomaar een diepteontlading te pakken hebt. Dan moet je de fiets weken wegzetten met een lege accu (10% SoC).

Probeer daar uit de buurt te blijven. 1 blokje van de 5 over valt onder een lage lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
ijdod schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:14:
[...]

Da's logisch. De is bij Stromer voorzien van een Rosenberger RoPD connector (2x power, 4x data). Het gebrek aan aders was me al opgevallen. Dat is daarna bij nooit verder gekomen van een 'huh?', maar er eigenlijk nooit verder over nagedacht.

Hmmm ze kunnen natuurlijk gewoon een bus communicatie gebruiken. Maar dat leek me wat hip, van de andere kant: voor het geld wat het kost……

Kun je de spanning niet aflezen bij bvb 0,10,20%? Daaraan kun je “echte” SoC herleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-03 14:17
eswa schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:13:
Ik vroeg me af of er mensen hier zijn met ervaring op een Koga Pace B20? Het is een van de modellen die tweedehands redelijk ok geprijsd lijkt te zijn, met name als ik filter op middenmotor & riem. Heeft een Bosch Performance motor en ziet er best prima uit. Heb het topic doorgezocht maar kom hem niet veel tegen.
Voor een serieuze speedpedelec wil je (itt een gewone E-bike) geen middenmotor. Tenzij je genoegen neemt met 35-41 km/u

Edit: Oh sorry, ik zie nu dat je in Zweden woont en bewust voor iets minder snel kiest.

[ Voor 7% gewijzigd door Taan op 04-05-2023 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

Taan schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:38:
[...]

Voor een serieuze speedpedelec wil je (itt een gewone E-bike) geen middenmotor. Tenzij je genoegen neemt met 35-41 km/u
een 36-41km/u speedpedelec is *ook* serieus... het is sneller dan een gewone fiets, dan een e-bike, bied je alle mogelijkheden om overal naartoe te gaan net zoals een model van 45...

er is feitelijk niets mis mee...

zelf rij ik met een ST1, maar eerder in de middelste ondersteuning (vlot tot 40, met meer moeite 45), dus 45 hoeft eigenlijk maar uitzonderlijk...

40 ipv 45 ga je voor de meeste ritten niet significant later laten toekomen... reken het maar uit :) vooral omdat je niet overal die 45 kan aanhouden. Voor het rode licht rijd een Porsche niet sneller dan een Twingo :)

[ Voor 14% gewijzigd door bjp op 04-05-2023 17:22 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ijdod
In Nederland moet de SP op de rijbaan tussen de auto's, net als een brommer. Dan is die 45 wel van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-06 12:55
ijdod schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:54:
In Nederland moet de SP op de rijbaan tussen de auto's, net als een brommer. Dan is die 45 wel van belang.
Dit kan ik ook wel bevestigen ja, ik moet ook elke dag een stukje van een paar honderd meter op de rijbaan. Ik ben erg blij dat mijn Klever makkelijk naar de 45 trekt en zelfs dan zitten sommige auto's nog erg dicht op me. Met een Bosch middenmotortje is dat toch andere koek. Zeker als je ook nog wind tegen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 04-06 11:17
vraagje?

Valt iedere ondersteuning speedpedelec met achterwiel weg, als je niet trapt?

Ik heb een klever x speed geprobeerd..maar ik vond het wegvallen vd ondersteuning...vlak voor een bocht, brug af, enzo, erg vervelend.. ;-(

Ik rij nu op een giant met middenmotor, zonder begrenzer..welke ik eigenlijk lekkerder vind fietsen...alleen mis ik wel die extra kracht om boven de 40 te komen..en zeker met wind tegen..

Ik stond op het punt van aanschaf..maar zit nu in dubio en op mijn giant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

wwwmarcel schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:19:
vraagje?

Valt iedere ondersteuning speedpedelec met achterwiel weg, als je niet trapt?

Ik heb een klever x speed geprobeerd..maar ik vond het wegvallen vd ondersteuning...vlak voor een bocht, brug af, enzo, erg vervelend.. ;-(

Ik rij nu op een giant met middenmotor, zonder begrenzer..welke ik eigenlijk lekkerder vind fietsen...alleen mis ik wel die extra kracht om boven de 40 te komen..en zeker met wind tegen..

Ik stond op het punt van aanschaf..maar zit nu in dubio en op mijn giant
normaal gezien valt altijd de ondersteuning weg als je niet trapt, maakt niet uit waar de motor is...

op een paar uitzonderingen na, waar je een soort 'gashendel' hebt, maar dat zijn niet strikt SP.

[ Voor 6% gewijzigd door bjp op 05-05-2023 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
bjp schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:54:
[...]

normaal gezien valt altijd de ondersteuning weg als je niet trapt, maakt niet uit waar de motor is...

op een paar uitzonderingen na, waar je een soort 'gashendel' hebt, maar dat zijn niet strikt SP.
Dat is een bug van de Klever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
bbbrumbrum schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:19:
[...]

Dat is een bug van de Klever.
o is dat zo...en niet op alle klevers??

ik begrijp dat de ondersteuning een beetje weg kan vallen..
maar dit voelde als een tijdelijk wind 10 tegen, totdat de fiets weer het idee kreeg dat ik trapte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:19
Een E-bike en Speed-Pedelec zijn "gewone" fietsen welke voorzien zijn van trapondersteuning.
Dat betekent simpel gezegd dat wanneer jij niet met de trappers rond gaat, de motor ook niets doet.
De meeste E-bike en SP's zijn voorzien van een krachtsensor. Dat betekent dat alleen het rondgaan van de trappers niet voldoende is, er moet werkelijk kracht op de trapper gezet worden. Anders is er geen ondersteuning.

Dus ja, wat Klever doet valt precies binnen de omschrijving van trapondersteuning. Hoe Klever dit precies uitvoert, kan ik niet zeggen. Geen ervaring met de dit merk
Ik vermoed dat je Giant wat meer na-ijlt in de ondersteuning. Hierdoor voelt het vloeiender aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Athome schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:40:
Een E-bike en Speed-Pedelec zijn "gewone" fietsen welke voorzien zijn van trapondersteuning.
Dat betekent simpel gezegd dat wanneer jij niet met de trappers rond gaat, de motor ook niets doet.
De meeste E-bike en SP's zijn voorzien van een krachtsensor. Dat betekent dat alleen het rondgaan van de trappers niet voldoende is, er moet werkelijk kracht op de trapper gezet worden. Anders is er geen ondersteuning.

Dus ja, wat Klever doet valt precies binnen de omschrijving van trapondersteuning. Hoe Klever dit precies uitvoert, kan ik niet zeggen. Geen ervaring met de dit merk
Ik vermoed dat je Giant wat meer na-ijlt in de ondersteuning. Hierdoor voelt het vloeiender aan
Nee. Als je de Klever hebt testgereden weet je dat het een bug is. Ze hebben het ook niet allemaal even erg. Maar als je stopt met trappen op volle snelheid duurt het gevoelsmatig écht lang voordat de ondersteuning terug is nadat je weer bent gaan trappen.
Dit is gewoon op te lossen in de software van de motorcontrol.

Maar: het is irritant maar niet zo erg dat ik er een Klever om ga laten staan. En het went wss ook. Als je de pedalen in beweging houdt is er ook niets aan de hand. In bochten op snelheid word dit wel wat lastiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupke1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:37
Net even uit nieuwsgierigheid gekeken naar de website van Ellio, en een goed artikel over hun batterijen:
https://www.rideellio.com...en-over-de-ellio-batterij

Ik laad gewoonlijk de batterij op tot 80% wanneer die rond de 35% hangt, en dat bij woon-werkverkeer twee keer per dag. Ik merk na 2,5 jaar geen degradatie van de batterij.

Spoart au kjeis makker, de prosesse es nog lank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
In die context is dit artikel (https://pushevs.com/2018/...ging-full-versus-partial/) ook interessant. Het 'vol' deel van de laadcyclus is daar duidelijk schadelijker voor het aantal laadscycli dan het 'leeg deel. Van 100% naar 20% geeft een levensduur van 1000 cycli, van 80% naar 0% 3000 cycli. Maar je daar 70% naar 0% van, gaat het al naar 5000 cycli. Ga je ook wat ruimer aan de 'leeg kant zitten, dan wordt het al 6000 cycli. (70% tot 20%). Uiteraard in de exacte omstandigheden dat die test, maar toch.

Als je er voor je ritten mee wegkomt dus eigenlijk niet verder laden dan 70%.

[ Voor 24% gewijzigd door ijdod op 06-05-2023 09:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijdod
Met 2-componentenlijm een oog op de lader geplakt. Daarmee kan ik met een staalkabeltje de lader vastzetten met het ringslot of het kettingslot; of zelfs een eigen slot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lmEd3ocYNObP8XN_KyWrol8Lnqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KYod4uj24yTEyJ2JlyFsaWTz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:41
ijdod schreef op zondag 7 mei 2023 @ 14:27:
Met 2-componentenlijm een oog op de lader geplakt. Daarmee kan ik met een staalkabeltje de lader vastzetten met het ringslot of het kettingslot; of zelfs een eigen slot.

[Afbeelding]
Nah lekker dan. Jatten ze je oplader niet. Nemen ze je 220 snoer mee. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@__R__ Dat overleef ik wel :P.

Een ander idee was een harpsluiting om de DC kabel en staalkabel geen, en dan het draaioogje er af slijpen om het openen moeilijk te maken. Dan moet je de kabel doorknippen. Die hadden ze niet in de maat die ik zocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
bbbrumbrum schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 23:49:
[...]

Dit is gewoon op te lossen in de software van de motorcontrol.

Maar: het is irritant maar niet zo erg dat ik er een Klever om ga laten staan. En het went wss ook. Als je de pedalen in beweging houdt is er ook niets aan de hand. In bochten op snelheid word dit wel wat lastiger.
?? zijn er dus klevers waar het is opgelost?
en kan je dat zelf?

ik vind het anders wel vreemd, als ze het zo laten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:20
Goedemorgen, ik lees een tijdje mee omdat ik nadenk over een SP. Mijn woonwerk is ca. 36 km en dat wil ik een paar keer per week op de fiets gaan doen. Ik twijfel tussen Stromer en Klever. Stromer vind ik mooier maar bij een Klever zit een verende voorvork er standaard op en bij Stromer is dit een behoorlijke meerprijs. Wat vinden jullie van een verende voorvork? Is dit nodig? Mijn huidige stadsfiets heeft er eentje en dat is op zich wel fijn maar wat zouden jullie doen? Mijn budget is trouwens maximaal 5000 euro. (leasefiets van werk)

alvast bedankt voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
flupke1 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 08:36:
Net even uit nieuwsgierigheid gekeken naar de website van Ellio, en een goed artikel over hun batterijen:
https://www.rideellio.com...en-over-de-ellio-batterij

Ik laad gewoonlijk de batterij op tot 80% wanneer die rond de 35% hangt, en dat bij woon-werkverkeer twee keer per dag. Ik merk na 2,5 jaar geen degradatie van de batterij.
Op dit moment niet aan de orde, maar als ik ooit een SP 'nodig' heb, dan hoef ik zelfs de markt niet uit te zoeken. Directe bestelling bij Ellio en klaar.

Ik heb een enorme waardering voor serieuze engineering, vooral als er automotive principes zijn gebruikt. En ja, een deel is ook marketing en slogans, maar als je dat ding bekijkt ziet het eruit als een tank. Simpel, robuust, goed te repareren en onderhouden.

Daar wil ik een fabrikant op afrekenen, of belonen. Vooral voor een totaal utilitair gebruiksvoorwerp als een fiets die je van A naar B moet brengen, is dat het enige wat telt. En op z'n eigen manier, net omdat het zo'n utilitair ding is, heeft het toch een zekere aantrekkingskracht. Form follows function... Iedereen die een SP zoekt doet er goed aan een Ellio te testen. Dan kan het alsnog niet je ding zijn, maar dan weet je het.

Nee, geen enkele link met Ellio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roofingburner
Amos_x schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:47:
[...]

Op dit moment niet aan de orde, maar als ik ooit een SP 'nodig' heb, dan hoef ik zelfs de markt niet uit te zoeken. Directe bestelling bij Ellio en klaar.

Ik heb een enorme waardering voor serieuze engineering, vooral als er automotive principes zijn gebruikt. En ja, een deel is ook marketing en slogans, maar als je dat ding bekijkt ziet het eruit als een tank. Simpel, robuust, goed te repareren en onderhouden.

Daar wil ik een fabrikant op afrekenen, of belonen. Vooral voor een totaal utilitair gebruiksvoorwerp als een fiets die je van A naar B moet brengen, is dat het enige wat telt. En op z'n eigen manier, net omdat het zo'n utilitair ding is, heeft het toch een zekere aantrekkingskracht. Form follows function... Iedereen die een SP zoekt doet er goed aan een Ellio te testen. Dan kan het alsnog niet je ding zijn, maar dan weet je het.

Nee, geen enkele link met Ellio.
Tja, als geld geen rol speelt dan weten we het allemaal wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Roofingburner schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:01:
[...]

Tja, als geld geen rol speelt dan weten we het allemaal wel. :)
:?

Je moet het vergelijken met andere SP's natuurlijk. En niet met "ik wil een random fiets en ik neem een Ellio". Ik ben niet super op de hoogte van de prijzen in dit segment maar het lijkt me dat een ietwat gelijkwaardige Klever of Stromer toch ook rond de 6500 euro zit. Dus waar gaat het dan over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roofingburner
Amos_x schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:05:
[...]

:?

Je moet het vergelijken met andere SP's natuurlijk. En niet met "ik wil een random fiets en ik neem een Ellio". Ik ben niet super op de hoogte van de prijzen in dit segment maar het lijkt me dat een ietwat gelijkwaardige Klever of Stromer toch ook rond de 6500 euro zit. Dus waar gaat het dan over?
Als ik kijk bij Ellio zie ik veel hogere prijzen, dik boven 7000, vandaar mijn reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Roofingburner schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:21:
[...]

Als ik kijk bij Ellio zie ik veel hogere prijzen, dik boven 7000, vandaar mijn reactie.
Een snelle google search levert 6700 euro op voor een Ellio Elite? Geen idee, je kan best gelijk hebben, maar vond het in dit segment niet extreem in het oog springen.

Vooral als je daar een grote betrouwbaarheid en robuustheid kan aan koppelen. Iets wat stromer totaal niet heeft bvb. Beetje de vanmoof van de Speed Pedelecs. (er is een specifiek stromer forum in .nl ... *horror* :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:41
Roofingburner schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:28:
Goedemorgen, ik lees een tijdje mee omdat ik nadenk over een SP. Mijn woonwerk is ca. 36 km en dat wil ik een paar keer per week op de fiets gaan doen. Ik twijfel tussen Stromer en Klever. Stromer vind ik mooier maar bij een Klever zit een verende voorvork er standaard op en bij Stromer is dit een behoorlijke meerprijs. Wat vinden jullie van een verende voorvork? Is dit nodig? Mijn huidige stadsfiets heeft er eentje en dat is op zich wel fijn maar wat zouden jullie doen? Mijn budget is trouwens maximaal 5000 euro. (leasefiets van werk)

Express gekozen voor een Stromer zonder voorvork want vering is energieverkwisting. Met een verend zadel (ja, ik spreek mijzelf tegen) heb ik ook geen behoefte aan een voorvork.

Maar wel de afweging gemaakt zoals jij. Kosten/baten. Voorvork kost meer. Een te slappe vernietigd je energie. Dus voor mij de kosten niet waard.

Als ik over twee jaar een nieuwe SP koop zal ik waarschijnlijk gaan voor een Stromer ST5/7 en dan zit ik in die prijsklasse dat een voorvork een relatief kleinere meerprijs is. Misschien dat dan de balans wel omslaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vlassie1980
Roofingburner schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:28:

Klever N Rogue inmiddels sinds eind september in bezit, zeer fijne bang for buck fiets. De 1200Wh accu is zeker genoeg voor een enkeltje 36km. Ik doe 26km enkel en heb meestal nog 50 tot 60 procent over. Motor is zeer krachtig hoewel een Stromer ST3 of Klever X Alpha nog wat meer vermogen heeft maar daar is de prijs dan ook naar.

Heeft mij destijds 5000 euro gekost en absoluut geen spijt van. Zeker de accu capaciteit is een enorme plus. Hij vreet alleen echt remblokken maar dat zal bij andere merken niet anders zijn.

Vanwege mijn lengte van 1,98 is de N Rogue de uitkomst omdat die speciaal is gebouwd voor grotere en zwaardere mensen. Aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Ik heb zelf een Stromer met verende voorvork. Heb ook de nodige ritten gemaakt op een Stromer zonder... Voor mij is het een must-have. Op een goede route kom je een heel eind, maar dan nog komen kuilen, boomwortels onder asfalt en dergelijke een stuk harder binnen. Hoe sportiever de zit, hoe erger dat wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-06 13:45

BertV

Handgemaakt

Best wel persoonlijk of je vering wil op je fiets.

Ik zit in het stugge kamp. Bij de slechte stukken, die ik zeker tegenkom maar uit mijn hoofd weet, leun ik wat meer op het zadel ipv het stuur.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
__R__ schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:27:
[...]

Express gekozen voor een Stromer zonder voorvork want vering is energieverkwisting. Met een verend zadel (ja, ik spreek mijzelf tegen) heb ik ook geen behoefte aan een voorvork.

Maar wel de afweging gemaakt zoals jij. Kosten/baten. Voorvork kost meer. Een te slappe vernietigd je energie. Dus voor mij de kosten niet waard.

Als ik over twee jaar een nieuwe SP koop zal ik waarschijnlijk gaan voor een Stromer ST5/7 en dan zit ik in die prijsklasse dat een voorvork een relatief kleinere meerprijs is. Misschien dat dan de balans wel omslaat.
Je staat regelmatig staand op de pedalen te beuken?

Op een SP is energie geen valide argument. Zeker niet als je de compressie flink dichtdraait en hem alleen de grote klappen laat opvangen, dan deint hij echt niet onder je cadans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
En wat nou als ik een keuze moet maken tussen een riem of een verende voorvork? Ik zie dat ik binnen budget óf de ene keuze kan maken Stromer SP1 met riem of een Klever N Roque met een verende voorvork maar met derailleur en ketting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Ligt eraan wat je voorkeur is, geen vering en riem is natuurlijk ultiem onderhoudsvrij.

Staat tegenover dat de ketting bijhouden en ook de kosten van slijtage met achterwielmotor wel meevalt… ik zou testrijden.

Ik rij in NL ook met een starre MTB over de singletracks, maar kon tijdens de testritten de voorvering toch wel waarderen @ >40km/u.
Dat was hard wennen toen ik voor het eerst de X-Speed Pure (star) testreed, dat is vereist dan toch wat actiever rijden. Ik ben er ook nog niet helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:18

Superflip

*pwiet*

Roofingburner schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:21:
En wat nou als ik een keuze moet maken tussen een riem of een verende voorvork? Ik zie dat ik binnen budget óf de ene keuze kan maken Stromer SP1 met riem of een Klever N Roque met een verende voorvork maar met derailleur en ketting.
Met 70km per dag gaat die derailleur ook meer onderhoud vergen, zeker als je in de winter ook gaat rijden dan mag je er zeker van zijn dat je een paar keer meer ketting en tandwielen zal mogen vervangen (ook niet gratis). Daar zit je met een riem veel veiliger, dat is echt set & forget.

De voorvork is persoonlijk. Ik heb zowel verende voorvork als verende zadelpen en ik zou geen van beiden kunnen missen. Met 90km per dag en een vrij slechte ondergrond is het zelfs een must.

Is je route echter grotendeels over zeer goede ondergrond en mooie overgangen dan is het zeker geen must. Maar met 45km/h in het donker over een onzichtbare pothole rijden doet geen deugd (zelfs niet met voorvering). Alle energie die je voorvering opvangt ga je immers ook zelf moeten opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Roofingburner schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:21:
Heb deze week de 5K aangetikt met de N Rogue. Ketting houdt zich prima en de cassette ook. Ja, een riem is beter maar met achterwiel aangedreven motoren is de slijtage veel minder als met een middenmotor omdat er niet zo veel druk op de ketting staat 🙂

Af en toe een beetje ketting spray erop, ik doe er verder vrij weinig aan eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

same here : Stromer ST1 met ketting - af en toe afkuisen (samen met afkuisen van de hele fiets), terug oliën. Voilà ketting gaat weer een tijd verder... ketting zelf vervangen is eigenlijk vrij goedkoop (en simpel). Best op tijd doen, dat slijt je minder cassette.

waar ik van verschiet is hoe snel je remblokjes moet vervangen... toch probeer ik elektrisch te remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NCURgnEhibORmrEF0V8xUhwt93g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ms7yJwX0jUvx5lmXagEiA2CD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NjFnN-t-jdVC8E_FKmNeLK09Z-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2m81ICP4v6HtcbJixBKUCOF5.png?f=fotoalbum_large

Dit zijn mijn opties. En ik heb zaterdag een afspraak om proef te rijden. Bij de Stromer moet ik nog 300 euro bijbetalen omdat ik max. 5000 mag leasen. Bij de lease zit service, onderhoud en verzekering ook inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Roofingburner schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:51:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit zijn mijn opties. En ik heb zaterdag een afspraak om proef te rijden. Bij de Stromer moet ik nog 300 euro bijbetalen omdat ik max. 5000 mag leasen. Bij de lease zit service, onderhoud en verzekering ook inbegrepen.
Uh je hebt een factor 2 verschil in accucapaciteit met deze opties.

De kleine accu vd Stromer is sowieso klein voor een SP.

Daarnaast, korting (bvb omdat het een demo model betreft) heb je bij lease vaak niets aan, die eisen zei op, je moet in die gevallen dus altijd met adviesprijs rekenen.

[ Voor 8% gewijzigd door bbbrumbrum op 10-05-2023 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Een praktisch verschil: met een derailleur/cassette heb je meer mogelijkheden om je versnellingsverhoudingen en -stappen zelf aan te passen.

[ Voor 4% gewijzigd door ijdod op 11-05-2023 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrE911
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:58
ijdod schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 07:51:
Een praktisch verschil: met een derailleur/cassette heb je meer mogelijkheden om je versnellingsverhoudingen en -stappen zelf aan te passen.
Bij mijn racefiets is dat inderdaad een punt. Bij een speedpedelec zo goed als niet. Een riem is voor mij een no brainer als woon/werk vervoermiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
FrE911 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:37:
[...]

Bij mijn racefiets is dat inderdaad een punt. Bij een speedpedelec zo goed als niet. Een riem is voor mij een no brainer als woon/werk vervoermiddel.
Dat ligt eraan, er zit nogal een verschil tussen een Pinion12 en een interne 5sp motorversnellingsnaaf.

Je cruise cadans met name moet wel gewoon fijn aanvoelen. Maar die kan je ook met je tandwiel voor tunen. Alhoewel dat bij riem ook wel weer lastiger en duurder is aangezien je de riem niet kan inkorten (als je het verschl niet uit de spanner kan halen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h1ttent1t
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-06 13:06
Ik rij door weer en wind en ik zou de riemaandrijving niet meer kunnen missen.

Nu met het slechte weer van het voorjaar: ik kom kletsnat thuis na weer eens een regenbui, maar ik kan mijn ST2 gewoon in de garage zetten. Af en toe de riem eens afborstelen en meer werk heb je er niet aan.
Dat was bij mijn RD10 met derailleur wel anders. Ik heb daar eerlijk gezegd geen zin meer in, in het droogmaken van de ketting na regen, elke week ontvetten/invetten, ... (als je het goed wil doen en je ketting lang wil laten meegaan) Ik hoor hier mensen zeggen dat het niet veel werk is, maar als je enkele regendagen per week hebt, dan heb je er gewoon werk aan en dat is nog altijd meer werk dan aan een riem.

Als je dat werk niet erg zou vinden, bespaar en neem een ketting. Maar bij mij is de uitgespaarde tijd de investering dubbel en dik waard :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik spreek nu voor mezelf maar ik doe echt niet zoveel aan onderhoud van ketting en derailleur. Het zal hier wel vloeken in de kerk zijn maar als er is gestrooid en de ketting begint te knarsen van het zout spray ik er gewoon wat WD40 op :+

Af en toe een beetje Viking Juice erop en gaan met die banaan.
Afbeeldingslocatie: https://www.12gobiking.nl/media/fit?width=1200&height=665&type=webp&url=https://www.12gobiking.nl/media/catalog/product/j/u/juice_lubes_viking_juice.jpg

Neemt niet weg dat ik zeker geloof dat een riem nog iets beter is maar ik zou in bovenstaande kwestie altijd voor een dikkere accu kiezen in plaats van een optie van een riem. Nu is de keuze voor mij ook vrij beperkt vanwege mijn lengte en is de N Rogue de uitkomst geweest. Zeer fijne fiets, alleen die remblokken slijten als een gek >:)
bbbrumbrum schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:01:
[...]

Uh je hebt een factor 2 verschil in accucapaciteit met deze opties.

De kleine accu vd Stromer is sowieso klein voor een SP.
Dit dus, hiermee ga je max 25 tot 30 km op volle ondersteuning halen en dan is de koek op, beetje wind tegen en je moet continue rekening houden met het instellen van de ondersteuning. Ik spreek uit ervaring, mijn vorige Bulls Green Mover had een 675Wh en dat was al krap. Na 4 jaar had hij 30% minder capaciteit en kon ik niet meer op volle ondersteuning. Met deze 1200Wh op de Klever N Rogue heb ik totaal geen zorgen daarover en heb ik nog een enorme buffer qua slijtage.

Ik heb je gewaarschuwd >:)

[ Voor 31% gewijzigd door Vlassie1980 op 11-05-2023 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@FrE911 Voor mij ook, qua onderhoud, maar de mogelijkheid is er, en is voor sommige mensen wel belangrijk. Persoonlijk vind ik het versnellingsbereik van de 5-speed naaf en de 9-speed pinion best slecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:13
Roofingburner schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:51:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor 36 km enkele reis zou ik zeker de grote accu voor de stromer nemen. Anders kom je echt tekort.

Ik ben ook meer van het slappe-kamp mbt vering. Mijn banden hebben de minimale druk en ik heb een verende zadelpen. Heerlijk. (Klever N Rogue)

Ik heb nog een oude speedpedelec (Bosch classic) en ik zit daar altijd op te stuiteren als ik harder dan 35 ga.

Bedenkt ook dat je erg snel een ander voorspatbord wil op de Stromer, die is namelijk echt tekort als de weg alleen al nat is. Dan hoeft het nog niet eens te regenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrE911
ijdod schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:56:
@FrE911 Voor mij ook, qua onderhoud, maar de mogelijkheid is er, en is voor sommige mensen wel belangrijk. Persoonlijk vind ik het versnellingsbereik van de 5-speed naaf en de 9-speed pinion best slecht.
Mja ik heb de 9 Pinion en idd, de spreiding is niet perfect, maar ik heb er geen problemen mee in een speedpedelec. Ik rij constant in de 7,8 en 9 en daar zou de spreiding iets kleiner mogen en zou ik gerust de eerste 5 willen opofferen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
wmeester schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:39:
[...]

Voor 36 km enkele reis zou ik zeker de grote accu voor de stromer nemen. Anders kom je echt tekort.

Ik ben ook meer van het slappe-kamp mbt vering. Mijn banden hebben de minimale druk en ik heb een verende zadelpen. Heerlijk. (Klever N Rogue)

Ik heb nog een oude speedpedelec (Bosch classic) en ik zit daar altijd op te stuiteren als ik harder dan 35 ga.

Bedenkt ook dat je erg snel een ander voorspatbord wil op de Stromer, die is namelijk echt tekort als de weg alleen al nat is. Dan hoeft het nog niet eens te regenen.
Dat spatbord kan ik inderdaad ook beamen. Dat extra doorlopende spatbord van de Klever is echt een zegen en de fiets pakt veel minder vuil. Er zijn overigens wel spatbordverlengers te koop maar ik kan er nog steeds niet bij dat Stromer dit nog steeds niet door heeft 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:04
Ik breng vanmiddag mijn klever voor een onderhoudsbeurt weg. Ben benieuwd naar de kosten wel.
Remblokjes verwacht ik wel nodig te hebben na ruim 5k kilometer. Verder hier en daar wat afstellen en aandraaien. Zal eens vragen naar de status van de ketting/cassette, maar verwacht daar eigenlijk nog niks mee, ik hou 'm zelf goed bij.

Wil ook graag een nieuwe fietstas die ook handig is op mijn werk (als docent), hebben jullie daar nog tips voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

Remblokjes idd, de mijne (Stromer ST1) zijn op na ~6000 km.

Ketting misschien, cassette wss niet. Ik moet de mijne ook effe binnenbrengen :)

ik ben tevreden van mijn Vaude tassen (in paar gekocht voor goeie prijs).

[ Voor 21% gewijzigd door bjp op 11-05-2023 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrE911
Amos_x schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:25:
[...]

Een snelle google search levert 6700 euro op voor een Ellio Elite? Geen idee, je kan best gelijk hebben, maar vond het in dit segment niet extreem in het oog springen.

Vooral als je daar een grote betrouwbaarheid en robuustheid kan aan koppelen. Iets wat stromer totaal niet heeft bvb. Beetje de vanmoof van de Speed Pedelecs. (er is een specifiek stromer forum in .nl ... *horror* :P )
Stromer de Vanmoof van de speedpedelecs. Daar gaat je geloofwaardigheid beste vriend :) Je hebt er zelf eentje? Of kauw je een beetje na wat je leest op internet? :)

Ze zijn niet perfect en je kunt zoals met alles pech hebben. Mijn vorige met Bosch motor deed het niet beter of slechter op dat vlak.

[ Voor 9% gewijzigd door FrE911 op 11-05-2023 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwester
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:22
Ik overweeg om een speed pedelec aan te schaffen om dagelijks 60 km enkele reis naar mijn werk te fietsen. Ik heb berekend dat ik met een gemiddelde snelheid van 35 km/h ongeveer 1 uur en 43 minuten onderweg zal zijn. Ik vraag me af of dit haalbaar is op een speed pedelec en of de accu dit met gemak aankan. Heeft iemand van jullie ervaring met een dergelijke afstand en snelheid op een speed pedelec? Ik hoor graag jullie ervaringen en tips!el.

[ Voor 58% gewijzigd door blauwester op 11-05-2023 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
Pnnnkk schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:46:
Wil ook graag een nieuwe fietstas die ook handig is op mijn werk (als docent), hebben jullie daar nog tips voor?
Ik heb erg goede ervaring met een Ortlieb Office tas. Veel tassen zijn alleen aan de buitenkant 'waterafstotend' maar niet aan de kant die tegen de fiets aanzit. Mijn ervaring is dat daar het meeste viezigheid vandaan komt.
Ortlieb tassen zijn rondom waterdicht.
https://www.ortlieb.com/m...-ql3-1_f70726_front_1.jpg
blauwester schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:51:
Ik overweeg om een speed pedelec aan te schaffen om dagelijks 60 km enkele reis naar mijn werk te fietsen. Ik heb berekend dat ik met een gemiddelde snelheid van 35 km/h ongeveer 1 uur en 43 minuten onderweg zal zijn. Ik vraag me af of dit haalbaar is op een speed pedelec en of de accu dit met gemak aankan. Heeft iemand van jullie ervaring met een dergelijke afstand en snelheid op een speed pedelec? Ik hoor graag jullie ervaringen en tips!el.
60 km is wel een behoorlijk stuk. Ik denk dat de tijd die je hebt geschat klopt als je geen batterij capaciteit hoeft te sparen.
Ik denk dat er nu geen speed-pedelecs zijn die dat vol gas 60 km halen op 1 batterij lading.
Je reistijd zal dus toenemen omdat je max 40 en gem 32 rijdt.

[ Voor 52% gewijzigd door wmeester op 11-05-2023 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
60km is wel een hele afstand. Respect voor mensen die dat aandurven.
Met mijn Klever is die afstand in gunstige omstandigheden wel haalbaar maar dan moet het wel op de middelste stand denk ik. Dan heb ik het over een Klever N Rogue met 1200Wh. Het schijnt wel zo te zijn dat Stromer wat efficienter met de energie omgaat en dat de 983Wh van Stromer dezelfde range heeft maar dan nog is het een enorme afstand.

Ga je dit 5 keer per week doen of minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
Ik ben nu aan het kijken bij Qwic, ook een mooie fiets en aanvulling, ik ga max. 2-3 x per week woonwerk rijden. Het lijkt er alleen op dat deze fiets nergens op voorraad of te bestellen is? Of kijk ik bij de verkeerde winkels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwester
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:22
@Vlassie1980

Bedankt voor je reactie en compliment. Ik ben ook benieuwd of het haalbaar is, vandaar dat ik de vraag stelde. Het is goed om te horen dat het met jouw Klever N Rogue met 1200Wh in gunstige omstandigheden wel haalbaar is op de middelste stand. Ik heb zelf ook gekeken naar de Stromer, maar ben nog aan het afwegen wat voor mij het beste is.

Ik ben wel redelijk sportief en vraag me af of het nog realistisch is om op de middelste stand zo'n 35 km per uur te halen gemiddeld. Ik zou namelijk 2 of 3 keer per week deze afstand willen afleggen.

Alvast bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

was er geen 1600Wh batterij op komst bij Klever?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik heb een tijdje 45km enkele reis gefietst, en in de winter is dat de max die je met een 983Wh batterij van Stromer kunt doen op maximale snelheid. En ik kan je adviseren om het niet langzamer te doen. In mijn ervaring is (ruim) een uur reizen wel een beetje de max is. In de praktijk fietste ik ook niet 5 dagen/week naar werk, maar 2-3x per week. Ik begrijp dat ik daar zeker niet de enige in ben.

Mijn verwachting is dan ook dat je die 60km zeker niet elke werkdag met de fiets gaat afleggen. 3,5h per dag reizen is lang. Natuurlijk kan het wel, maar ik verwacht dat je dan serieuze aanpassingen zult moeten doen qua tijdsindeling, eetpatroon en dergelijke. Ik zou het ook frustrerend vinden dat je 'langzaam' moet gaan rijden om het te halen.

Aanvullend:
- zorg voor een douche op werk. Met zo'n afstand ga je zweten
- neem veel eten mee. Direct na het fietsen moet jij ook 'opladen'
- besteed veel aandacht aan fietscomfort, niet alleen vering, maar ook een goed zadel, handvaten en een helm
- qua fietscomfort zijn fietstassen met deze afstand eigenlijk een must

[ Voor 11% gewijzigd door Krisp op 11-05-2023 14:19 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Krisp schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:08:
[...]

In mijn ervaring is (ruim) een uur reizen wel een beetje de max is.
Dat is ook mijn max. Ik fiets in totaal iets meer dan 2 uur per dag.
Er zullen maar een handjevol figuren zijn die dit het hele jaar door, 5 dagen per week doen.

De fiets slijt ook onder je kont vandaan, daar maakt mijn leasemaatschappij verlies op.
Ik raad je aan niet zelf een fiets te kopen, of je moet zelf handig zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door BertV op 11-05-2023 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
bjp schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:06:
was er geen 1600Wh batterij op komst bij Klever?
Die zit eraan te komen inderdaad.
Afbeeldingslocatie: https://www.e-bikeaccu.nl/media/catalog/product/cache/b990264e82c7f1aec94163943749e801/image/697ec9f/klever-battery-1600wh.webp

Weet niet of dit echt het final design is. Mag hopen dat hij niet veel groter is qua formaat want ik krijg hem nu soms al amper uit het frame getrokken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

zoals te verwachten, er komt een snellere lader van Stromer, zie hier vermelding van de "Supercharger" : https://speedpedelec.org/...20accu%20van%201.440%20Wh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:18

Superflip

*pwiet*

Pfoah, 60km enkel, volgens mij kan enkel de ST7 dat aan. Nu met de ST3 Pinion haal ik zelfs mijn 45km enkel niet op de winderige dagen en 35,5 gemiddeld.

En dit ga je idd niet dagelijks doen tenzij je single bent of een vriendin hebt die zeer meegaand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h1ttent1t
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-06 13:06
Roofingburner schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:47:
Ik ben nu aan het kijken bij Qwic, ook een mooie fiets en aanvulling, ik ga max. 2-3 x per week woonwerk rijden. Het lijkt er alleen op dat deze fiets nergens op voorraad of te bestellen is? Of kijk ik bij de verkeerde winkels?
Qwic stopt met speed pedelecs, daarom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
h1ttent1t schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:23:
[...]

Qwic stopt met speed pedelecs, daarom ;)
oh, vandaar. Maar gebaseerd hierop is het misschien niet slim om hier voor te gaan? Dan liever een Klever met 1200 Wh accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
  • Laatst online: 30-05 22:04
Ik ben inmiddels opnieuw weer wat serieuzer aan het rondkijken naar mogelijke speed pedellecs om hier in Stockholm van een buitenwijk naar het centrum te pendelen (15km, heuvelachtig, prima asfalt). Het budget is niet bijzonder groot (zeg €4000) en kijk met name tweedehands. Echt 45 km/u is niet noodzakelijk. Heb nu een omgebouwde hybride fiets met 750W Bafang motor, en ondanks dat die vermoedelijk wel harder dan 45km/u kan, merk ik dat ik 35-40 rap genoeg vind, maar de extra hulp de berg op is erg fijn. Daar zie ik dat de Bafang toch wel vaak honderden watts moet leveren. Daarnaast zou ik vanwege het onderhoud toch wel graag een riem willen.
Onder de €4000 zijn het veelal de grotere bekende normale fietsenmerken die met een Bosch middenmotor en riem aantrekkelijk lijkende opties hebben. Koga Pace b20, Trek Allant+ 9s, Gazelle UltimateSpeed 380. Maar ik zie dat die Bosch motoren vaak "maar" 250/350w leveren. Ik kan niet anders denken dan dat ik dat ga merken in verschil met mijn huidige Bafang, of niet?
Daarnaast is mijn oog gevallen op de Kettler Velosi v2.0. Die heeft een riem, en een achterwielmotor, en die kan 500W leveren. Maar vergelijk ik de torque van beide, dan is de Bosch weer bijna dubbel zoveel (45nm vs 85nm).
Wat denken jullie, en hoe die wattages te begrijpen?
(bovendien, dit soort fietsen zijn nogal zeldzaam hier, dus proefritjes zijn iets lastiger, en ook onderhoud-technisch zijn standaard Bosch onderdelen wellicht handiger)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

@eswa vraag gewoon een fiets om een dag of 2 je woonwerkroute te testen, de meeste winkel geven het gratis.

koppel zegt weinig, als je er geen toerental naast zet, of de reductie tot het wiel.

[ Voor 28% gewijzigd door bjp op 12-05-2023 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
bjp schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:16:
@eswa vraag gewoon een fiets om een dag of 2 je woonwerkroute te testen, de meeste winkel geven het gratis.
Zoals gezegd woon ik in Stockholm waar het aanbod erg klein is, dus ben benieuwd naar de meningen over de verschillende aandrijflijnen en of iemand wat licht kan schijnen op die Bosch motoren die wel tot 45km/u gaan maar een beduidend minder wattage hebben dan mijn huidige Bafang.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:19
@eswa Bekend vraagstuk.
Een paar opmerkingen van mijn kant.

Torque/koppel
Je kan het koppel van een middenmotor en naafmotor gewoon niet met elkaar vergelijken. Een middenmotor draait door diverse overbrengingen op een veel hoger toerental dan een naafmotor. 2 verschillende concepten en daardoor verschillende opgaves van koppel.
Wel is het zo dat door de positie van het versnellingssysteem het koppel van een middenmotor beter bruikbaar is bij lage snelheden. Daarom zijn MTB's uitgerust met middenmotoren.

Vermogen
Het opgegeven vermogen door fabrikant is het nominale vermogen, niet het maximale vermogen. Bosch geeft voor zijn motoren (afhankelijk van bouwjaar) 250 of 350 Watt op. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de moderne Bosch CX gebaseerde SP motor geen problemen heeft om langdurig 500-600 watt te leveren. Terwijl Bosch 250 specificeert voor deze motor.
De vermogensopgave voor een naafmotor zal vergelijkbaar zijn. Oftewel het is een nominaal vermogen, niet het maximale. Het maximale vermogen zal hoger liggen.
Hierdoor levert een naaf motor over het algemeen dus meer vermogen constant. Dit heeft als voordeel dat jij als fietser minder vermogen hoeft leveren. Een naafmotor fietst dus relaxter.

Wat nu te doen?
Dat kan ik niet voor jouw bepalen.
Hier in het vlakke Nederland is de naafmotor gewoon heer en meester in de SP. Om dezelfde snelheid comfortabel te fietsen. Moet je bij een middenmotor gewoon een hogere ondersteuningsstand kiezen. Je hebt hierdoor minder reserves als lastiger wordt (wind tegen bijv.)
In heuvelachtig gebied zal de middenmotor meer voordeel bieden. Doordat het versnellingssysteem na de motor komt, kan je door een andere versnelling te kiezen, de motor continu in zijn optimale werkbereik houden. Hierdoor blijft de warmte ontwikkeling in de motor beter beheersbaar en zal deze makkelijker een hoger vermogen kunnen leveren.

Bij een naafmotor werkt dit anders.
Een naaf motor heeft geen voordeel van het versnellingssysteem. Alleen jouw benen hebben dat. Als je wind tegen hebt of een heuvel op moet, kies je waarschijnlijk een hogere ondersteuningstand en toch ligt je snelheid (meestal) lager. Beide situaties zorgen afzonderlijk voor meer warmte ontwikkeling. Bij elkaar opgeteld is het dus extra warmte ontwikkeling.
In het meest extreme geval stopt de ondersteuning gewoon. Deze grens ligt bij een middenmotor verder weg. In alle andere situaties zal de motor zijn vermogen terugdraaien. Hierbij kan je bij beide systemen het opgegeven vermogen als ondergrens hanteren.

In praktijk zal het werkelijk geleverde vermogen dus minder ver uit elkaar liggen dan de specificaties doen vermoeden. Zolang als jij een normale fietssnelheid kan aanhouden (laten we zeggen 20 km/u of hoger), zal de naafmotor meer ondersteuning blijven bieden. Kom je daar duidelijk onder en blijft dit voor langere afstand zo, zal de middenmotor toch zijn voordelen kunnen laten zien.
Let wel. De ene naafmotor is de andere niet. De grens van 20 km/u kan bij een andere naafmotor ook maar zal bij 15 km/u liggen.
Ik heb te weinig ervaring met naafmotoren om er verder op in te kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
Wow, @Athome , thanks voor de uitgebreide uitleg! Zeer informatief! Lijkt me inderdaad dat een naaf en een midden motor zowel voor als nadelen hebben voor mijn pendel, wat het verschil niet mega groot maakt. Misschien dat een middenmotor net beter lijkt hier in iets heuvelachtiger Stockholm, ook omdat er wel veel Bosch motoren worden verkocht (en dus zou het onderhoud hier beter te vinden zijn) en ik toch geen 45km/u hoef te rijden.
Ik ga weer verder zoeken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

De middenmotor van bosch meet letterlijk 1000x per seconde hoeveel input je geeft en past zich daaraan aan.
Voordeel, flink stampen / op je pedalen staan voelt ook echt nuttig. Het lijkt alsof je ook echt zelf veel doet.
Je krijgt niks cadeau (lijkt het, tot je de ondersteuning uit zet)

De achterwiel motor van bijv een stromer duwt je naar voren en zal het "een worst wezen" of je op je pedalen gaat staan. Een versnelling opschakelen heeft meer nut.
Je voelt dat de motor even blijft na-ondersteunen, ook als je het niet nodig hebt in een bocht bijv. als je bent gestopt met trappen.

De overstap van bosch naar stromer heeft mij echt conditie gekost. geen spijt van overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:27
Het heeft even geduurd maar vandaag dan toch mijn Stromer ST2 op kunnen halen bij Juizz in Amersfoort.

Wat Een Fiets! :D

Gelijk een vraag aan andere Stromer rijders : wat gebruiken jullie als fietstassen? Ik had op mijn Haibike twee Ortlieb Sport Packer Classic tassen en ik denk dat ik die ook achter op de Stromer kan doen, ondanks dat ze dan maar een van de twee stijlen hebben om zich aan vast te zetten (van de V vorm)

En wat hebben jullie qua slot? Ik heb van mijn Haibike nog een Axa ketting die voor zover ik weet wel ART goedgekeurd is maar die moet dan ook een Axa ringslot hebben om optimaal te gebruiken en dat zit er niet (nog) niet op. Heb het liefst een beugelslot maar kon niet zo goed zien of die ART goedgekeurd zijn.

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pnnnkk
Ben dan geen stromer rijder, maar heb wel vorige week nieuwe tas gekocht. Het werd deze van AGU

Qua slot heb ik een AXA ringslot en een los kettingslot van AXA omdat de verzekering dat graag wilde. Een insteekslot schijnt weer minder veilig te zijn.
Veel plezier met je stromer!

Over mijn laatste post:
Service beurt was zoals verwacht trouwens de remmen, maar toch ook een nieuwe ketting, kennelijk toch behoorlijk wat slijtage onderweg

[ Voor 16% gewijzigd door Pnnnkk op 17-05-2023 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Pnnnkk schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:40:
Ben dan geen stromer rijder, maar heb wel vorige week nieuwe tas gekocht. Het werd deze van AGU

Qua slot heb ik een AXA ringslot en een los kettingslot van AXA omdat de verzekering dat graag wilde. Een insteekslot schijnt weer minder veilig te zijn.
Veel plezier met je stromer!

Over mijn laatste post:
Service beurt was zoals verwacht trouwens de remmen, maar toch ook een nieuwe ketting, kennelijk toch behoorlijk wat slijtage onderweg
Echter een Stromer belast je aandrijving niet. Ik weet niet hoelang je dan doet met een ketting. Wellicht korter als je zelf ook goed mee stampt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
DePaul schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:49:
Het heeft even geduurd maar vandaag dan toch mijn Stromer ST2 op kunnen halen bij Juizz in Amersfoort.

Gelijk een vraag aan andere Stromer rijders : wat gebruiken jullie als fietstassen? Ik had op mijn Haibike twee Ortlieb Sport Packer Classic tassen en ik denk dat ik die ook achter op de Stromer kan doen, ondanks dat ze dan maar een van de twee stijlen hebben om zich aan vast te zetten (van de V vorm)
Ik gebruik een Ortlieb Back-Roller (zo'n neon gele). Aanrader is daarbij de tasafhouder van Van Zijp Techniek. Die heeft overigens meer nuttige accessoires. Het verlengde spatbord is ook een goede.
En wat hebben jullie qua slot? Ik heb van mijn Haibike nog een Axa ketting die voor zover ik weet wel ART goedgekeurd is maar die moet dan ook een Axa ringslot hebben om optimaal te gebruiken en dat zit er niet (nog) niet op. Heb het liefst een beugelslot maar kon niet zo goed zien of die ART goedgekeurd zijn.
Ik gebruik een los Tex-Lock flexibel kabelslot. Die pas precies in het zadeltasje wat ik onder het zadel heb gangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pnnnkk
jimh307 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:45:
[...]

Echter een Stromer belast je aandrijving niet. Ik weet niet hoelang je dan doet met een ketting. Wellicht korter als je zelf ook goed mee stampt. :P
Ik heb een klever, dat is vergelijkbaar. Ik stamp dus zelf goed mee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
ijdod schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:59:
[...]

Ik gebruik een Ortlieb Back-Roller (zo'n neon gele). Aanrader is daarbij de tasafhouder van Van Zijp Techniek. Die heeft overigens meer nuttige accessoires. Het verlengde spatbord is ook een goede.

[...]

Ik gebruik een los Tex-Lock flexibel kabelslot. Die pas precies in het zadeltasje wat ik onder het zadel heb gangen.
Dank voor je reactie :) Wat je Ortlieb betreft: die hang je dus met de ophanghaken aan de bovenkant aan de
bagagedrager van de Stromer zelf? En de haak aan de onderkant steek je dan in de afstandhouder?

En heb jij nog je originele spiegel? Ik heb er inmiddels andere opgezet (die van de Haibike) maar kan niet goed uitdokteren hoe ik de huidige erafschroef. Lijkt mij dat gewoon simpel mogelijk moet zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door DePaul op 18-05-2023 20:00 ]

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@DePaul Inderdaad. Normaal schuif je de onderste haak over de verticale stang van de bagagedrager, maar de onderkant van de tas raakt dan het frame zelf. Daar krijg je slijtplekken. Deze afstandhouders voorkomen dat. Zelf heb ik overigens tijdenlang gewoon ducttape gebruikt, en dat af en toe vervangen.

Ik heb een Ergotec M99 spiegel onder het stuur. De fabrieksspiegel zit met een klemfitting vast. Er zit een boutje in op de kop, dat los draaien en je trekt hem zo uit de stuurbuis. Mijn spiegel zit om de stuurbuis zelf geklemd, waardoor ik aan beide kanten nog plek heb voor winglights (richtingaanwijzers)

[ Voor 33% gewijzigd door ijdod op 18-05-2023 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
ijdod schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 20:29:
@DePaul Inderdaad. Normaal schuif je de onderste haak over de verticale stang van de bagagedrager, maar de onderkant van de tas raakt dan het frame zelf. Daar krijg je slijtplekken. Deze afstandhouders voorkomen dat. Zelf heb ik overigens tijdenlang gewoon ducttape gebruikt, en dat af en toe vervangen.

Ik heb een Ergotec M99 spiegel onder het stuur. De fabrieksspiegel zit met een klemfitting vast. Er zit een boutje in op de kop, dat los draaien en je trekt hem zo uit de stuurbuis. Mijn spiegel zit om de stuurbuis zelf geklemd, waardoor ik aan beide kanten nog plek heb voor winglights (richtingaanwijzers)
Helder, dank! Als je weet hoe is alles simpel ;) Ik had alleen de kruiskopschroef onder de spiegel gezien, niet de torxschroef waarmee ie aan de fiets vast zit. Maar gefixed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

DePaul schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:49:

Gelijk een vraag aan andere Stromer rijders : wat gebruiken jullie als fietstassen?
En wat hebben jullie qua slot?
Ik heb er ook eentje! Ook nog steeds erg blij mee. (En ik kom uit Amersfoort)
Dit is zo persoonlijk. Ik heb een rugzak, en geen slot. :+
De fiets staat altijd binnen.

[ Voor 4% gewijzigd door BertV op 19-05-2023 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
BertV schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:20:
[...]

Ik heb er ook eentje! Ook nog steeds erg blij mee. (En ik kom uit Amersfoort)
Dit is zo persoonlijk. Ik heb een rugzak, en geen slot. :+
De fiets staat altijd binnen.
Hee, een stadsgenoot! :*) Je fietst toch niet toevallig op de Stromer door Amersfoort Noord, door Kattenbroek en Vathorst? :)

Maar je hebt dus altijd alles in je rugzak zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

DePaul schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 15:25:
[...]

Hee, een stadsgenoot! :*) Je fietst toch niet toevallig op de Stromer door Amersfoort Noord, door Kattenbroek en Vathorst? :)

Maar je hebt dus altijd alles in je rugzak zitten?
Nee, ik fiets direct vanaf de berg naar het zuiden richting de treek, dwars over de utrechtse heuvelrug.
Daarna de nederrijn over richting tiel.

Ja, ik houd mijn fiets graag smal en compact en ga voor de rugzak.
Zoveel hoeft er niet mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:17
ook maar even hier:

Vanmorgen op de spd pedelec haalde ik een fietser in die vervolgens met 40km/h in mijn kielzog ging hangen en dat moeiteloos volhield, was niet de eerste keer dat dit gebeurde :)

Nieuw type met middenmotor, ik neem aan met een Bosch performance line (geloof dat de nieuwe versies 85Nm koppel hebben en de mijne uit 2016 iets van 65Nm)

Met dit soort overpowered motoren op gewone eBikes is het dus een kwestie van begrenzer er af en lekker 40 rijden? pak kans 0... Op zo'n moment vraag ik me toch af waarom ik braaf met een helm, geel plaatje en bromfietsverzekering rij :P

SideNote: dit soort motoren verkopen op een 25km/h max fiets is en blijft imho natuurlijk totale onzin in ons vlakke landje, zelfs op mijn zwakkere/oudere versie kom ik niet onder de 30km/h als ik rustig trap. Dus met maar 25 max heb je in de hoogste stand een meetrapbrommer waar je puur voor de vorm weerstandsloos je benen beweegt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
_Anvil_ schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:48:
ook maar even hier:

Vanmorgen op de spd pedelec haalde ik een fietser in die vervolgens met 40km/h in mijn kielzog ging hangen en dat moeiteloos volhield, was niet de eerste keer dat dit gebeurde :)

Nieuw type met middenmotor, ik neem aan met een Bosch performance line (geloof dat de nieuwe versies 85Nm koppel hebben en de mijne uit 2016 iets van 65Nm)

Met dit soort overpowered motoren op gewone eBikes is het dus een kwestie van begrenzer er af en lekker 40 rijden? pak kans 0... Op zo'n moment vraag ik me toch af waarom ik braaf met een helm, geel plaatje en bromfietsverzekering rij :P

SideNote: dit soort motoren verkopen op een 25km/h max fiets is en blijft imho natuurlijk totale onzin in ons vlakke landje, zelfs op mijn zwakkere/oudere versie kom ik niet onder de 30km/h als ik rustig trap. Dus met maar 25 max heb je in de hoogste stand een meetrapbrommer waar je puur voor de vorm weerstandsloos je benen beweegt ;)
Tja, erger je niet maar verbaas je slechts...

Enkele weken geleden ook zo'n fiets te leen gekregen omdat de scooter voor een onderhoudsbeurt ging. Die liep ook gewoon 35 met een gashendel.

Mijn oude Bosch Classic -speed pedelec haalt gemiddels slechts 32-35 en dan komen de VanMoofs gewoon voorbij.

Gister wel een ander leuk verhaal; in de fietsenstalling zag ik altijd al een andere speed-pedelec staan maar zag toevallig vlak voor mijn vetrek de eigenaar erop wegfietsen.
Halverwege mijn route naar huis haal ik de persoon in en blijft 50-100 meter achter mij rijden. vlak voor mijn eindbestemming komt hij naast me rijden; blijkt dat 90% van de route hetzelfde is en toevallig ook enkel op woensdag naar kantoor rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ja, alle brommers en bijna alle snorfietsers rijden mij voorbij.
Daarbij heb ik regelmatig wielrenners achter me hangen (sorry, vind ik persoonlijk WEL irritant) en halen ze me soms in. (Heb ik veel liever, en best wel een prestatie)

Speed pedelec is best wel een raar iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Nou ja, het is niet echt ergernis bij mij, maar als een opgevoerde eBike net zo hard kan voel ik me wel even het braafste jongetje vd klas ja (terwijl ik dat met bijv. de auto ook niet bepaald ben :P )

Er is 0 controle of pakkans voor die persoon, terwijl ik direct 107 euro mocht aftikken toen ik een keertje mn helm vergat kort na aanschaf. Met dank aan het gele plaatje (collega met pedelec had me al direct geadviseerd hem eraf te halen)

Wielrenners in mijn kielzog vind ik wel cool, dan gebruiken ze je om te slipstreamen. Respect voor iedereen die zo lange tijd 40 kan blijven rijden.

Heb zelf geen wielren aspiraties, ik sport al genoeg ;)
wmeester schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:59:
[...]

Mijn oude Bosch Classic -speed pedelec haalt gemiddels slechts 32-35 en dan komen de VanMoofs gewoon voorbij.
En daar heb je nog een geel plaatje op zitten, inclusief verzekering, helm etc.? Netjes van je, naar moderne maatstaven is er dan nauwelijks verschil met een eBike nog..

[ Voor 24% gewijzigd door _Anvil_ op 26-05-2023 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
_Anvil_ schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:45:
Wielrenners in mijn kielzog vind ik wel cool, dan gebruiken ze je om te slipstreamen. Respect voor iedereen die zo lange tijd 40 kan blijven rijden.
Ik heb het er wel moeilijk mee want zodra je als voorste fietser voor iets onverwachts moet remmen, zit die wielrenner wel tegen je aan. Hij speelt met twee of meer levens op dat moment. Je gaat toch ook niet achter een politiewagen op de snelweg tegen 150km/u bumperkleven ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
marcop82 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:32:
[...]

Ik heb het er wel moeilijk mee want zodra je als voorste fietser voor iets onverwachts moet remmen, zit die wielrenner wel tegen je aan. Hij speelt met twee of meer levens op dat moment. Je gaat toch ook niet achter een politiewagen op de snelweg tegen 150km/u bumperkleven ?
Mja, mijn referentiekader is dat ik op lege fietspaden langs een industriegebied en door polders rij. Maar ik snap je punt. Sowieso valt me op hoe gevaarlijk wielrenners rijden, zo pakken ze op kruisingen de kortste weg door over een 3 baans (!) stuk voor auto's af te snijden. Zo hielden ze me ook een stukje bij, ik gebruikte netjes de fietspad oversteek.

En in de zeldzame situaties waar ik in de stad rij, vind ik tussen de auto's gaan rijden vaak onverantwoord, dus dan blijf ik ondanks het "bromfietsers op rijbaan" bord toch op het fietspad. En wie zie ik daar gewoon met 30 tussen de auto's rijden die met 60+ aankomen? Juist, de wielrenner 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
De pakkans mag dan wel 0% zijn, maar als je een ongeluk krijgt zal de verzekering niets uitbetalen. Ben je daar wel van bewust.

[ Voor 82% gewijzigd door jimh307 op 26-05-2023 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
_Anvil_ schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:45:
Nou ja, het is niet echt ergernis bij mij, maar als een opgevoerde eBike net zo hard kan voel ik me wel even het braafste jongetje vd klas ja (terwijl ik dat met bijv. de auto ook niet bepaald ben :P )

Er is 0 controle of pakkans voor die persoon, terwijl ik direct 107 euro mocht aftikken toen ik een keertje mn helm vergat kort na aanschaf. Met dank aan het gele plaatje (collega met pedelec had me al direct geadviseerd hem eraf te halen)

Heb zelf geen wielren aspiraties, ik sport al genoeg ;)

[...]

En daar heb je nog een geel plaatje op zitten, inclusief verzekering, helm etc.? Netjes van je, naar moderne maatstaven is er dan nauwelijks verschil met een eBike nog..
Tsja, ik ben ook een keer gepakt door de politie omdat ik op een fietspad reed waar ik op de rijbaan zou moeten rijden. Kost €109 maar dat veel liever dan dat ik een keer een ongeluk krijg met een opgevoerde e-bike en ze erachter komen, wanneer je iemand dan bij een ongeluk invalide rijdt ben je echt zwaar de Sjaak.
Dan kan je de rest van je leven blijven dokken.

En ja, ik heb op mijn oudere Merida E-spresso 410 EQ met Bosch motor getuned rond gereden maar dat voelde echt niet relaxed. Ben nu toch heel blij dat ik echt een dedicated SP heb en me daar geen zorgen over hoef te maken. Alleen een stukje op de rijbaan nu maar dat went al aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
jimh307 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:08:
De pakkans mag dan wel 0% zijn, maar als je een ongeluk krijgt zal de verzekering niets uitbetalen. Ben je daar wel van bewust.
Ik snap even niet op welk scenario je doelt? Een opgevoerde ebike of een pedelec zonder geel plaatje?

In het laatste geval: los van de 107 euro boete had ik een leuk gesprek met de bekeurende agenten nog, ze wisten eigenlijk niet waar ik op reed, maar op basis van geel plaatje + geen helm kreeg ik de bekeuring. Dus ik gaf aan dat mn collega vlak daarvoor nog geadviseerd had het plaatje eraf te halen.

"dan had je een ander probleem gehad" reageerde hij toen. Maarja, alsof die agent het verschil tussen een ebike en een spd eBike kan zien vanuit zijn auto :P Maar goed.. mijn fiets is netjes verzekerd en in orde, dus meer dan een boete voor het niet voeren van een kentekenplaat is er dan niet aan de hand, ook niet bij een ongeval toch?

In de situatie van de gewone ebike die met 40km/h een bejaarde ondersteboven knalt... zijn er al precedenten van dan? Is er in Amsterdam al een fatbiker door justitie of een verzekeraar aansprakelijk gehouden? Ik heb nog steeds het gevoel dat er 0 gevolgen zijn voor al die lui die de regels aan hun laars lappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Vlassie1980 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:45:
[...]

Tsja, ik ben ook een keer gepakt door de politie omdat ik op een fietspad reed waar ik op de rijbaan zou moeten rijden. Kost €109 maar dat veel liever dan dat ik een keer een ongeluk krijg met een opgevoerde e-bike en ze erachter komen, wanneer je iemand dan bij een ongeluk invalide rijdt ben je echt zwaar de Sjaak.
Dan kan je de rest van je leven blijven dokken.
Eens, maar kreeg je ook daadwerkelijk die boete van ze dan? Ik weet niet beter dan dat het gedoogd wordt door agenten, mits je met netjes aangepaste snelheid tussen de fietsers blijft rijden.

In de praktijk zit een pedelec gewoon veel trager op die 45km/h dan een brommer (ik haal niet eens meer dan 43 max op de mijne), op een wat bredere weg komen auto's dan al gauw met 60 achterop terwijl jij nog 35 trapt. Is gewoon gevaarlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
_Anvil_ schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:51:
[...]

Eens, maar kreeg je ook daadwerkelijk die boete van ze dan? Ik weet niet beter dan dat het gedoogd wordt door agenten, mits je met netjes aangepaste snelheid tussen de fietsers blijft rijden.

In de praktijk zit een pedelec gewoon veel trager op die 45km/h dan een brommer (ik haal niet eens meer dan 43 max op de mijne), op een wat bredere weg komen auto's dan al gauw met 60 achterop terwijl jij nog 35 trapt. Is gewoon gevaarlijk
Ik ben blij dat ik een Klever heb met 600W achterwielmotor, met een Bosch SP moet ik er niet aan denken om daar te fietsen eerlijk gezegd. Voor mij ook echt geen middenmotor op een SP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePaul
Vlassie1980 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:58:
[...]

Ik ben blij dat ik een Klever heb met 600W achterwielmotor, met een Bosch SP moet ik er niet aan denken om daar te fietsen eerlijk gezegd. Voor mij ook echt geen middenmotor op een SP.
Daar kan ik het alleen maar volledig mee eens zijn, na mijn Haibike met Yamaha middenmotor ingeruild te hebben voor een Stromer met achterwielmotor.

Wat een verschil! Review komt trouwens nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Vlassie1980 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:58:
[...]

Dat snap ik, soms met tegenwind zou ik ook wel een Stromer of Klever willen, maar rationeel gezien haal ik meestal wel de 40 km/h kruissnelheid met mijn Bosch Performance line uit 2016. (al moet ik erbij zeggen dat ik vrij fit ben voor een ICT-er met kantoorbaan)

als ik echt vaak tussen auto's reed zou ik zeker een sterkere achterwielmotor willen. Maar voor die bedragen wordt een mooie e scooter wel erg aantrekkelijk ;)

[ Voor 12% gewijzigd door _Anvil_ op 26-05-2023 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepknook
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 28-05 08:12
Dit beschrijft een beetje het dubio waar ik me nu in bevind. Wil graag een E-bike of Spedelec halen voor wat woon/werk verkeer. (20km enkel)
Daar waar ik nu nog braaf met mijn MTB ga, zou het ook wel eens fijn zijn om zonder een natte rug mijn werkdag te beginnen.

Echter de prijs van een Spedelec speelt me parten. Ze zijn vrij duur t.o.v. een ''normale'' E-bike. Die met een vrij goedkope aanpassing ook 35~km/h zou kunnen.
Een standaard 25km/h E-bike voegt dan weer niks toe want dat tempo haal ik zelf met de MTB ook. :9

Wat is nu hét doorslaggevende voordeel van een Spedelec t.o.v. een E-bike? (Wetgeving daar gelaten.)
Bouwkwaliteit/Range/Comfort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Soepknook schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:26:
[...]

Dit beschrijft een beetje het dubio waar ik me nu in bevind. Wil graag een E-bike of Spedelec halen voor wat woon/werk verkeer. (20km enkel)
Nou ja, los van de (mogelijk strenger wordende) wetgeving is een spd pedelec natuurlijk in alle opzichten ontworpen op hogere snelheden, dus frame, remmen etc. Enkele top modellen eBike daargelaten zijn ze dus wel superieur in specs en build quality.

Wel denk ik dat ze daarnaast toch wel overpriced zijn. Zelf heb ik een 2e hands van een particulier gekocht voor 1150 euro (nieuwprijs 4K), prima manier om het uit te proberen.

En als als je eenmaal een noodstop gemaakt hebt met 40km/h op smalle bandjes, dan draag je die helm wel vrijwillig hoor ;)

Edit: range is juist minder bij een spd pedelec, want meer snelheid is exponentieel weerstand overwinnen en slurpt dus stroom. De mijne rij ik op de hoogste 2 standen (meestal de hoogste) en de 400W accu trek ik in 25km leeg :X

[ Voor 12% gewijzigd door _Anvil_ op 26-05-2023 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:46

Gerco-M

mijn tornado res.

Soepknook schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:26:
[...]

Daar waar ik nu nog braaf met mijn MTB ga, zou het ook wel eens fijn zijn om zonder een natte rug mijn werkdag te beginnen.

Echter de prijs van een Spedelec speelt me parten. Ze zijn vrij duur t.o.v. een ''normale'' E-bike. Die met een vrij goedkope aanpassing ook 35~km/h zou kunnen.
Een standaard 25km/h E-bike voegt dan weer niks toe want dat tempo haal ik zelf met de MTB ook. :9

Wat is nu hét doorslaggevende voordeel van een Spedelec t.o.v. een E-bike? (Wetgeving daar gelaten.)
Bouwkwaliteit/Range/Comfort?
Ik orienteer me op dit moment ook op Spedelec fietsen en heb een Stromer ST3 mogen testen met een leuke testrit van ca 30 km. Wat mij absoluut opviel is dat de fiets gewoon veilig en stevig en rigide aanvoelt. Je merkt gewoon dat deze gemaakt is voor deze snelheden! Solide frame, brede banden, goede remmen. Ik keek echt tig keer op de snelheids meter want had nooit het “gevoel” dat ik echt HARD aan het fietsen was.

Als je bij een “normale” fiets met die snelheid aan het fietsen bent is dat een heel andere beleving eigenlijk, dan voel je dat je HARD gaat.
Ik zag ook de Qicq spedelecs, maar met die smalle banden wordt hem dat echt niet voor mij.

Ik heb ook jaren Porsche gereden en weet dat veel rubber en brede solide banden gewoon veiligheid betekent.
Deze stelling doet me een beetje denken aan mensen die mij vroegen of ik 150 rijden met de Porsche niet eng vond. Ik zei altijd, nee, 150 rijden met een Fiat Panda, dat is pas eng!! ;)

Bouwkwaliteit, comfort en veiligheid zijn belangrijk, maar wat ook wel erg fijn is een opgevoerde E-bike waarschijnlijk nog steeds maar ca 250 watt vermogen heeft terwijl elke Spedelec veel meer vermogen heeft en een Stromer ST3 dus 840 watt heeft. Wat erg prettig is! Je begint met trappen, en je vliegt gewoon vooruit. Fijn, maar ik kan me voorstellen dat het soms ook bijdraagt aan je veiligheid. Je trapt toch net iets sneller weg van dat groepje fietsers of die auto.

Persoonlijk heb ik een woon-werk van 6 km dus de Stromer ST3 Pinion zou ik vooral recreatief gebruiken om gewoon lekker lange stukken te kunnen fietsen en met harde tegenwind ook zonder tegenzin thuis te kunnen komen. Ja deze fiets is niet de goedkoopste maar dan heb ik wel gelijk de Porsche onder de Spedelecs en doe ik het gelijk goed in elk geval :) Gaat toch op de zaak eigenlijk :P

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Pagina: 1 ... 22 ... 38 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.