Veiligheid. De fiets staat in no time stil, als je remt. Ik begrijp de jaloezie niet op mensen die op een koekblik 40 rijden. Ik had pas een frontale botsing met iemand die ineens afweek en op de andere helft van de weghelft kwam. Het was bebouwde kom, ik reed ongeveer 30/35. Het was een enorme klap en mijn vingers doen er na ruim een week nog pijn van. En dan zag ik het nog enigszins op tijd aankomen. Die verplichting voor de helm zou niet nodig moeten zijn. Iedereen met gezond verstand zou zo'n ding op moeten zetten als hij harder dan 30 fietst.Soepknook schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:26:
[...]
Dit beschrijft een beetje het dubio waar ik me nu in bevind. Wil graag een E-bike of Spedelec halen voor wat woon/werk verkeer. (20km enkel)
Daar waar ik nu nog braaf met mijn MTB ga, zou het ook wel eens fijn zijn om zonder een natte rug mijn werkdag te beginnen.
Echter de prijs van een Spedelec speelt me parten. Ze zijn vrij duur t.o.v. een ''normale'' E-bike. Die met een vrij goedkope aanpassing ook 35~km/h zou kunnen.
Een standaard 25km/h E-bike voegt dan weer niks toe want dat tempo haal ik zelf met de MTB ook.![]()
Wat is nu hét doorslaggevende voordeel van een Spedelec t.o.v. een E-bike? (Wetgeving daar gelaten.)
Bouwkwaliteit/Range/Comfort?
Ik ga waarschijnlijk een Klever x-speed pinion 45 aanschaffen met 1200 accu (nu nog een Klever b-speed 45 in bezit).
Zijn er bij gebruikers van deze fiets nog zaken op te noemen wat problemen zou kunnen opleveren na bv 3 jaar gebruik?
Zijn er bij gebruikers van deze fiets nog zaken op te noemen wat problemen zou kunnen opleveren na bv 3 jaar gebruik?
Videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.
Ikzelf heb sinds kort een prachtige Qwic RD11 met dus een achterwiel motor (dezelfde als een stromer st1)Soepknook schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:26:
[...]
Dit beschrijft een beetje het dubio waar ik me nu in bevind. Wil graag een E-bike of Spedelec halen voor wat woon/werk verkeer. (20km enkel)
Daar waar ik nu nog braaf met mijn MTB ga, zou het ook wel eens fijn zijn om zonder een natte rug mijn werkdag te beginnen.
Echter de prijs van een Spedelec speelt me parten. Ze zijn vrij duur t.o.v. een ''normale'' E-bike. Die met een vrij goedkope aanpassing ook 35~km/h zou kunnen.
Een standaard 25km/h E-bike voegt dan weer niks toe want dat tempo haal ik zelf met de MTB ook.![]()
Wat is nu hét doorslaggevende voordeel van een Spedelec t.o.v. een E-bike? (Wetgeving daar gelaten.)
Bouwkwaliteit/Range/Comfort?
Ik kocht m 2de hands en dacht eerst dat t een speedpedelec was, maar blijkbaar is deze ook als gewone ebike te koop.
De vorige eigenaar heeft m laten aanpassen, ik hoorde van m'n fietsenmaker dat bij dit nieuwe model 2 kabels worden doorgeknipt.
Speedpedelec was goed geweest hoor maar ik zou ook de plaat eraf gehaald hebben, nu hoeft dat niet
Deze speedpedelec fietst en voelt als een gewone fiets...met de motor uit kan je gewoon licht fietsen...geen probleem.
Hij is verder echt snel en rijdt heel makkelijk 43 tot 45 km per uur GPS en hoef je zelf niks aan kracht mee te helpen
De trapfrequentie is relaxt
Heb 4 standen en zelfs in stand 3 rijdt die bij geen tegenwind 40 km GPS, maar meestal rij ik dan 30 35 GPS.
Ik heb 'm niet nodig voor werk, alleen voor de lol en in stand 3 kan ik dan langer rijden met m'n 700+ accu.
Vorige week m'n eerste tocht gereden met komoot (leuk route rijden! ) en die was 35 km en ondanks dat ik totaal ongetraind en geen conditie heb, ging dit gemakkelijk en was de route te kort voor me.
De volgende wordt 55 km.
Rijd natuurlijk met helm en doe echt niet gek. Ga geen bejaarden ofzo inhalen met 45.
M'n motorscooter loopt ook 180....maar dat mag ook niet he.
Ik woon ook 5 kilometer buiten de bebouwde kom van Scherpenzeel...naar de jumbo is al 5 km heen.
Fietsenmaker in Amersfoort zit op 20 km...allemaal fietspaden en weilanden
Ik kocht m in absolute nieuwstaat voor €1950 met 2200 op teller.
Prachtfiets met voorvork vering en verende zadelpen.
[ Voor 3% gewijzigd door Ferry34 op 29-05-2023 12:41 ]
Zaterdag even bij de fietsenmaker binnengelopen vanwege een kraakje en een piepje, fijn opgelost.
Dus vanochtend enthousiast op de fiets naar werk, houdt de ondersteuning de hele tijd in, alsof ik de hele tijd tegenwind heb, kwam nauwelijks boven de 35 uit.
Er zal wel een sensortje verkeerd hangen ofzo, vanmiddag maar weer eens langs...
Dus vanochtend enthousiast op de fiets naar werk, houdt de ondersteuning de hele tijd in, alsof ik de hele tijd tegenwind heb, kwam nauwelijks boven de 35 uit.
Er zal wel een sensortje verkeerd hangen ofzo, vanmiddag maar weer eens langs...
Heb ik ook een keer gehad met m'n Stromer. Even de sensor kalibreren via het menu heeft dat opgelost.Pnnnkk schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:28:
Zaterdag even bij de fietsenmaker binnengelopen vanwege een kraakje en een piepje, fijn opgelost.
Na een lang weekend denken was dit ook een beetje mijn invulling op de vraag.Gerco-M schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:05:
[...]
Bouwkwaliteit, comfort en veiligheid zijn belangrijk, maar wat ook wel erg fijn is een opgevoerde E-bike waarschijnlijk nog steeds maar ca 250 watt vermogen heeft terwijl elke Spedelec veel meer vermogen heeft en een Stromer ST3 dus 840 watt heeft. Wat erg prettig is! Je begint met trappen, en je vliegt gewoon vooruit. Fijn, maar ik kan me voorstellen dat het soms ook bijdraagt aan je veiligheid.
Bouwkwaliteit en veiligheid staan toch voorop.
Dan nu de ellende wat heet orienteren naar merk/model/budget etc.
Zoek niet verder, Stromer ST2 LE in Royal Blue it isSoepknook schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:16:
[...]
Na een lang weekend denken was dit ook een beetje mijn invulling op de vraag.
Bouwkwaliteit en veiligheid staan toch voorop.
Dan nu de ellende wat heet orienteren naar merk/model/budget etc.

verder ben ik helemaal niet bevooroordeeld hoor
Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.
@Soepknook
Een SP heeft inderdaad een veel hogere nieuwprijs dan een E-bike. Zoals @Gerco-M al beschreef is het vooral de bouwkwaliteit en gebruikte onderdelen die de prijs laten stijgen.
Ik vind zelf Riese und Muller altijd een leuk merk om hier een vergelijking mee te maken. Dit merk heeft meerdere modellen die zowel als E-bike en SP verkocht worden. De Charger 4 is er een van. Als je deze dan gaat vergelijken blijkt er "maar" 700 euro tussen een e-bike en een SP te zitten. Het verschil wordt opgeëist door de betere onderdelen als andere motor, betere remmen en betere verlichting. En vast nog een paar dingen.
Juist door dit kleine prijsverschil ben ik voor een SP gegaan. Ik heb 2 opgevoerde E-bikes gehad en wilde en nieuwe fiets maar de 25 km/u grens was ee no-go voor mijn. Daarnaast maakt een merk als Bosch het ook lastiger om een simpel chipje er tussen te hangen.
Ik hoef geen 45 km/u per uur te fietsen. 32-35 vind ik leuk genoeg voor mijn dagelijkse ritjes. Ik fiets eigenlijk altijd in stand Tour. Die past perfect bij dit beeld.
Een SP heeft inderdaad een veel hogere nieuwprijs dan een E-bike. Zoals @Gerco-M al beschreef is het vooral de bouwkwaliteit en gebruikte onderdelen die de prijs laten stijgen.
Ik vind zelf Riese und Muller altijd een leuk merk om hier een vergelijking mee te maken. Dit merk heeft meerdere modellen die zowel als E-bike en SP verkocht worden. De Charger 4 is er een van. Als je deze dan gaat vergelijken blijkt er "maar" 700 euro tussen een e-bike en een SP te zitten. Het verschil wordt opgeëist door de betere onderdelen als andere motor, betere remmen en betere verlichting. En vast nog een paar dingen.
Juist door dit kleine prijsverschil ben ik voor een SP gegaan. Ik heb 2 opgevoerde E-bikes gehad en wilde en nieuwe fiets maar de 25 km/u grens was ee no-go voor mijn. Daarnaast maakt een merk als Bosch het ook lastiger om een simpel chipje er tussen te hangen.
Ik hoef geen 45 km/u per uur te fietsen. 32-35 vind ik leuk genoeg voor mijn dagelijkse ritjes. Ik fiets eigenlijk altijd in stand Tour. Die past perfect bij dit beeld.
@_Anvil_
Ik begrijp je statement. Ik heb zelf een SP gebaseerd op de Bosch CX lijn (geen opgevoerde dus). De CX versie trekt in stand Turbo inderdaad vrij makkelijk naar een kleine 40 km/u . Daarboven wordt lastiger. Ik denk dat het een samenspel van gebrek aan maximaal te kunnen leveren vermogen is en dat Bosch vanaf ongeveer 43 km/u de ondersteuning al langzaam aan het afbouwen is. Dit is goed merkbaar bij als je tegen de limiet komt.
bij 47,0 km/u is de ondersteuning volledig weg. Bij 46 km/u is er nog wat ondersteuning en bij 45 km/u nog iets meer
Ik begrijp je statement. Ik heb zelf een SP gebaseerd op de Bosch CX lijn (geen opgevoerde dus). De CX versie trekt in stand Turbo inderdaad vrij makkelijk naar een kleine 40 km/u . Daarboven wordt lastiger. Ik denk dat het een samenspel van gebrek aan maximaal te kunnen leveren vermogen is en dat Bosch vanaf ongeveer 43 km/u de ondersteuning al langzaam aan het afbouwen is. Dit is goed merkbaar bij als je tegen de limiet komt.
bij 47,0 km/u is de ondersteuning volledig weg. Bij 46 km/u is er nog wat ondersteuning en bij 45 km/u nog iets meer
Stromer ST3 Pinion: nooit meer je ketting smeren en een vieze broek en geen onderhoud aan je derailleurDePaul schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:22:
[...]
Zoek niet verder, Stromer ST2 LE in Royal Blue it is![]()
verder ben ik helemaal niet bevooroordeeld hoor
Verder ook niet bevooroordeeld :O-)
Misschien leuk om een persoonlijke ervaring te delen.
Ruim een jaar geleden kocht een vriend een A-merk mountainbike en een Bafang motor van een bekende sjinese webshop.
Heb zelf ervaren dat je met deze combinatie zo'n 70km/u kon rijden (ik kon niet sneller trappen).
In vergelijk met mijn ST2 heeft hij nu een kettingset, banden en enkele lagers van de ophanging moeten vervangen maar verder werkt alles nog prima.
Bij mij is verder nog geen onderhoud nodig maar wel meer kosten omdat aanschaf hoger is + verzekering kosten.
Ben benieuwd hoe het op lange termijn gaat bevallen en of hij een keer 'gepakt' zal worden. Voorlopig baal ik vooral dat ik niet net iets sneller kan om veiliger tussen de auto's te kunnen rijden...
Ruim een jaar geleden kocht een vriend een A-merk mountainbike en een Bafang motor van een bekende sjinese webshop.
Heb zelf ervaren dat je met deze combinatie zo'n 70km/u kon rijden (ik kon niet sneller trappen).
In vergelijk met mijn ST2 heeft hij nu een kettingset, banden en enkele lagers van de ophanging moeten vervangen maar verder werkt alles nog prima.
Bij mij is verder nog geen onderhoud nodig maar wel meer kosten omdat aanschaf hoger is + verzekering kosten.
Ben benieuwd hoe het op lange termijn gaat bevallen en of hij een keer 'gepakt' zal worden. Voorlopig baal ik vooral dat ik niet net iets sneller kan om veiliger tussen de auto's te kunnen rijden...
Dat hij nu al dingen als lagers heeft moeten vervangen, geeft al aan dat er nog meer aan zit te komen.
De fiets is een stuk goedkoper in aanschaf geweest maar is in een paar jaar volledig (ook technisch) afgeschreven. Dus weer een andere fiets.
Kostentechnisch zal het elkaar wellicht niet zo veel uit maken (1 stromer tegen meerdere chinese fietsen) maar duurzaam is het allerminst.
De fiets is een stuk goedkoper in aanschaf geweest maar is in een paar jaar volledig (ook technisch) afgeschreven. Dus weer een andere fiets.
Kostentechnisch zal het elkaar wellicht niet zo veel uit maken (1 stromer tegen meerdere chinese fietsen) maar duurzaam is het allerminst.
Subtiel vraagje tussendoor aangezien ik hoogstwaarschijnlijk ga voor een 2e hands Spedelec.Bimmert schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:08:
Zijn er naast de gebruikelijke slijtage nog dingen bij Stromers waar ik op moet letten?
Vandaag mijn Klever weer opgehaald na een servicebeurt na 2350km. De fietsenmaker stelde voor om remmen, ketting en cassette te vervangen en zou daarvoor 260 euro kwijt zijn. Dat vond ik nogal wat.
Ik ben gewend om met een Bosch Classic (waar alle kracht over de ketting gaat) 10000 km te doen met een cassette en twee kettingen.
Er heb er dus voor gekozen om de boel niet te laten vervangen en eventueel zelf maar vergelijkbaar spul erop te zetten. Zal mogelijk betekenen dat de komende tijd de ketting en cassette niet optimaal meer zijn etc maar om daar even zoveel geld weer tegenaan te smijten vond ik te gek.
Nog wel even naar de brake-pads gekeken; daar zit nog zeker 1 mm remvoering op. Dus die zullen wel binnenkort aan vervanging toe zijn. Ik kan echter niet goed ontdekken welke pads hierop moeten.
Het zijn zogenaamde 'Klever Hydraulic brakes' en op zo'n pad staat '1j373' maar kan niet vinden welke dan passen.
Ik ben gewend om met een Bosch Classic (waar alle kracht over de ketting gaat) 10000 km te doen met een cassette en twee kettingen.
Er heb er dus voor gekozen om de boel niet te laten vervangen en eventueel zelf maar vergelijkbaar spul erop te zetten. Zal mogelijk betekenen dat de komende tijd de ketting en cassette niet optimaal meer zijn etc maar om daar even zoveel geld weer tegenaan te smijten vond ik te gek.
Nog wel even naar de brake-pads gekeken; daar zit nog zeker 1 mm remvoering op. Dus die zullen wel binnenkort aan vervanging toe zijn. Ik kan echter niet goed ontdekken welke pads hierop moeten.
Het zijn zogenaamde 'Klever Hydraulic brakes' en op zo'n pad staat '1j373' maar kan niet vinden welke dan passen.
Vlassie jij hebt al blokken (laten) vervangen. Weet je mogelijk wat ze erop zetten?Vlassie1980 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:16:
[...]
. Hij vreet alleen echt remblokken maar dat zal bij andere merken niet anders zijn.
https://www.decathlon.nl/...117958?mc=8350524&c=GRIJSwmeester schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:26:
Vandaag mijn Klever weer opgehaald na een servicebeurt na 2350km. De fietsenmaker stelde voor om remmen, ketting en cassette te vervangen en zou daarvoor 260 euro kwijt zijn. Dat vond ik nogal wat.
[...]
Vlassie jij hebt al blokken (laten) vervangen. Weet je mogelijk wat ze erop zetten?
Ik heb die erop gezet met hulp van een collega. Werken vooralsnog prima en ze zitten er anderhalve week op.
Wat betreft ketting en cassette, laat je niet gek maken. Die kunnen echt nog wel een stuk langer mee. Zolang je niets merkt qua overslaan en andere gekkigheid gewoon lekker doorkachelen, af en toe een beetje kettingspray of kettingolie en gaan met die banaan. Er staat met een achterwielmotor amper druk op die ketting tenzij je echt als een malloot op de trappers gaat staan.
Bij mijn vorige Bulls was het spul pas bij 15.000 km aan vervanging toe.
Ik ben natuurlijk bijzonder gespierd en kan heul hard meetrappenVlassie1980 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:36:
[...]
https://www.decathlon.nl/...117958?mc=8350524&c=GRIJS
Ik heb die erop gezet met hulp van een collega. Werken vooralsnog prima en ze zitten er anderhalve week op.
Wat betreft ketting en cassette, laat je niet gek maken. Die kunnen echt nog wel een stuk langer mee. Zolang je niets merkt qua overslaan en andere gekkigheid gewoon lekker doorkachelen, af en toe een beetje kettingspray of kettingolie en gaan met die banaan. Er staat met een achterwielmotor amper druk op die ketting tenzij je echt als een malloot op de trappers gaat staan.
Bij mijn vorige Bulls was het spul pas bij 15.000 km aan vervanging toe.
Bedankt voor de link eens kijken of ik die tzt erop kan zetten.
zoals bij klassieke fietsen: ketting eventueel wel vervangen (indien verlengd, dat kan je nog vrij eenvoudig bepalen), zodat je minder slijtage van de cassette triggert. Ketting zelf kost niet veel, cassette al meer.
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Allemaal leuk en aardig maar 70 km/u is natuurlijk dwaas en bijna een gevalletje met iets van natuurlijke selectie als hij zichzelf tegen een boom plant.Bimmert schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:08:
Misschien leuk om een persoonlijke ervaring te delen.
Dan heeft het niks meer met fietsen te maken en moet je gewoon een brommer of motor kopen.
Als er een plek is waar je misschien wel de meeste informatie over speedpedelecs kunt vinden is dat hier:Soepknook schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:18:
[...]
Subtiel vraagje tussendoor aangezien ik hoogstwaarschijnlijk ga voor een 2e hands Spedelec.
Zijn er naast de gebruikelijke slijtage nog dingen bij Stromers waar ik op moet letten?
https://speedpedelecreview.com/forum/
Ha, maar die belt heb ik ook hoor, dus voor mij ook geen ketting smeren of vieze broeken meerrutger7435 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:08:
[...]
Stromer ST3 Pinion: nooit meer je ketting smeren en een vieze broek en geen onderhoud aan je derailleur![]()
Verder ook niet bevooroordeeld :O-)
Alleen al daarom is de upgrade de moeite waard

Is die pinion ook die versie dat ie ook zelf schakelt?
Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.
Het was bijna net zo iets, maar dan anders. Ze hebben best even zitten zoeken, fiets ook aan de computer gehangen en met klever gebeld, maar de oplossing was doodeenvoudig. De rotatiesensor bevat magneetjes en aan een van die magneetjes ging een piepklein metalen ringetje. Ringetje weg en t fietst weer heerlijkrutger7435 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:40:
[...]
Heb ik ook een keer gehad met m'n Stromer. Even de sensor kalibreren via het menu heeft dat opgelost.
Net voor mijn servicebeurt sloeg de ketting aardig over en ik heb dus wel de ketting laten vervangen trouwens. Ik stamp behoorlijk hard mee
Ah die heeft ook de belt, dat klopt 😅DePaul schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:22:
[...]
Ha, maar die belt heb ik ook hoor, dus voor mij ook geen ketting smeren of vieze broeken meer![]()
Alleen al daarom is de upgrade de moeite waard
Is die pinion ook die versie dat ie ook zelf schakelt?
ST3 Pinion schakelt niet zelf, maar heeft wel 9 versnellingen en een net iets krachtigere motor dan de ST2. Dat heeft mij uiteindelijk overtuigd.
De vraag is welke lagers? In de motor? Als 'ie goed te onderhouden is, hoeft dat geen probleem te zijn. In de trapas, ook dat moet bij normale fietsen af en toe eens vervangen worden. Ik beschouw lagers als slijtage items, en als je het nodige materiaal hebt en de skills om ze te vervangen, hoeft dat helemaal geen probleem te zijn, en helemaal niet te leiden tot 'afschrijving'.Athome schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:17:
Dat hij nu al dingen als lagers heeft moeten vervangen, geeft al aan dat er nog meer aan zit te komen.
Als de motor of elektronica snel slijt, en niet te reviseren/herstellen is, dan heb je gelijk. Maar bafang lijkt nog wel een goede reputatie te hebben.
En zelfs dan heb je niet volledig gelijk, want met modulaire zelfbouw kan je het elektrisch gedeelte volledig er af halen, en dan houd je nog een MTB/fiets over die je prima nog kan gebruiken en niet weg hoeft te werpen. Dat kan niet bij het overgrote merendeel van de huidige e-bikes die gemaakt zijn om mooi te integreren met de middenmotor. Dus behalve wat staal uit een middenmotor of hubmotor, die je op zich prima kan recyclen, is er weinig afval aan.
Mechanische toestellen hebben nu eenmaal slijtage onderdelen die je moet vervangen.
Dat kan je vinden maar na 1 jaar al lagers moeten vervangen is geen regulier onderhoud.
Dat is een teken van te zware belasting. Wat is dus betekent dat de gehele fiets te zwaar belast wordt. In het ergste geval, zal dit scheuren in het frame op gaan leveren. En daarmee is de fiets dus afgeschreven.
Een fiets welke ontworpen is en gebruikt wordt voor hetgeen waar deze voor bedoeld is, zal je niet gauw lagers moeten vervangen. Lagers gaan normaal gesproken jaren en vele duizenden kilometers mee.
Dat is een teken van te zware belasting. Wat is dus betekent dat de gehele fiets te zwaar belast wordt. In het ergste geval, zal dit scheuren in het frame op gaan leveren. En daarmee is de fiets dus afgeschreven.
Een fiets welke ontworpen is en gebruikt wordt voor hetgeen waar deze voor bedoeld is, zal je niet gauw lagers moeten vervangen. Lagers gaan normaal gesproken jaren en vele duizenden kilometers mee.
[ Voor 25% gewijzigd door Athome op 31-05-2023 23:28 ]
Over onderhoud gesproken, kan iemand mij helpen met het vinden van een fatsoenlijke fietsenmaker in de omgeving Utrecht die werkt aan Klever-fietsen? De dichtstbijzijnde dealer zit in Zeist, Alphen a/d Rijn of Abcoude, het is allemaal wel te doen maar wat gedoe voor normaal onderhoud.
Ik overweeg mijn ST2 belt uit 2021 te verkopen, interesse?Soepknook schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:18:
[...]
Subtiel vraagje tussendoor aangezien ik hoogstwaarschijnlijk ga voor een 2e hands Spedelec.
Door nieuwe werkzaamheden in het buitenland staat de fiets meer in de schuur dan wenselijk.
Stuur maar een PB als je vragen hebt.
Groeten,
John
Ik denk dat Fietsenwinkel.nl je goed kan helpen hoor. Grote zaak in Utrecht met afdeling voor Speed Pedelecs en ik zag daar vandaag nog wat mooie Klever fietsen staan dus die kunnen je vast wel helpen met dat onderhoud.Gillonde schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:37:
Over onderhoud gesproken, kan iemand mij helpen met het vinden van een fatsoenlijke fietsenmaker in de omgeving Utrecht die werkt aan Klever-fietsen? De dichtstbijzijnde dealer zit in Zeist, Alphen a/d Rijn of Abcoude, het is allemaal wel te doen maar wat gedoe voor normaal onderhoud.
Ik kwam er zelf voor mijn Stromer ST3 LE Pinion waarvoor ik nog een paar weekjes moet wachten maar ik kan niet wachten!!!
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Bedankt! Ik zie nu dat ik niet duidelijk genoeg was en dat het gaat om onderhoud, fietsenwinkel.nl doet alleen onderhoud voor eigen klanten.Gerco-M schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:44:
[...]
Ik denk dat Fietsenwinkel.nl je goed kan helpen hoor. Grote zaak in Utrecht met afdeling voor Speed Pedelecs en ik zag daar vandaag nog wat mooie Klever fietsen staan dus die kunnen je vast wel helpen met dat onderhoud.
Ik kwam er zelf voor mijn Stromer ST3 LE Pinion waarvoor ik nog een paar weekjes moet wachten maar ik kan niet wachten!!!![]()
Fietsenwinkel.nl moet je sowieso proberen te mijden. Voor eigen klanten al een beroerde service (2 maanden wachten op afspraak, onderdelen etc), laat staan als je er komt met een fiets die niet bij hun gekocht is.
Ik weet niet of het nog zo is, maar Fietsenwinkel.nl heeft een netwerk van servicepartners. die zijn/waren online te vinden. Zo ben ik uiteindelijk met een probleem speed-pedelec bij een servicepartner gekomen (rechtstreeks) en die hebben vaak wel verstand van speed-pedelecs. Althans, die heeft me uiteindelijk weer fatsoenlijk geholpen.
Ik heb nu een 2e hands flyer, en toeval wil dat mijn vaste fietsenwinkel ook Flyer dealer is. Dus dat was geen probleem en helpt mij graag. (waar ik overigens ook graag voor betaal)
Ik heb nu een 2e hands flyer, en toeval wil dat mijn vaste fietsenwinkel ook Flyer dealer is. Dus dat was geen probleem en helpt mij graag. (waar ik overigens ook graag voor betaal)
Ik wil over een tijdje overstappen op een speed pedelec en ben nu voor mijn huidige fiets opzoek naar en goed adresje voor ortlieb fietstassen, wie kan mij een winkel adviseren?
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
Garantie, garantie, en of er eventueel nog garantie op zit. Helaas zijn Stromers niet altijd vrij van issues, waarvan er een aantal al langer bekend zijn, en gewoon bij nieuwere modellen terug komen. Het is soms iets teveel vorm over functie.Soepknook schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:18:
[...]
[ Voor 20% gewijzigd door ijdod op 02-06-2023 21:54 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Heb mijn ST2-riem wegens aanhoudende issues (zie hierboven over garantierutger7435 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:02:
[...]
Ah die heeft ook de belt, dat klopt 😅
ST3 Pinion schakelt niet zelf, maar heeft wel 9 versnellingen en een net iets krachtigere motor dan de ST2. Dat heeft mij uiteindelijk overtuigd.
Ze verkopen ze, maar of ze goed onderhoud leveren verschillende meningen nogal over. Ik zou voor een specialist gaan ipv een partij die het er bij doet. Zeker bij een Stromer ga je die kennis (en goodwill) waarschijnlijk nodig hebben. Ik ben nog steeds blij dat ik destijds voor een gerenommeerde Stromer dealer heb gekozen. Ook al zit die op 80km hier vandaan. (fietsenwinkel zit op... 5 minuten fietsen?) Zie ook de discussies daarover op speedpedelecreview.nlGerco-M schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:44:
[...]
Ik denk dat Fietsenwinkel.nl je goed kan helpen hoor. Grote zaak in Utrecht met afdeling voor Speed Pedelecs en ik zag daar vandaag nog wat mooie Klever fietsen staan dus die kunnen je vast wel helpen met dat onderhoud.
Ik kwam er zelf voor mijn Stromer ST3 LE Pinion waarvoor ik nog een paar weekjes moet wachten maar ik kan niet wachten!!!![]()
[ Voor 13% gewijzigd door ijdod op 02-06-2023 21:55 ]
De verdeling van een 12 speed pinion is inderdaad beter, maar het verschil tussen 5 en 9 vind ik wel overtuigend. Ik rij meestal in de 8, 9 is net te zwaar.ijdod schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 21:46:
[...]
Heb mijn ST2-riem wegens aanhoudende issues (zie hierboven over garantie) uiteindelijk ingeruild voor een ST3 Pinion. Daarmee weinig issues, maar de meerwaarde van de 9-traps Pinion tov de 5-traps naaf vond ik niet gigantisch. Beiden hebben een ongelukkige verdeling van versnellingen voor gebruik in ons land.
Betreft dealer: Vietz
Voor referenties check https://www.speedpedelecreview.com/forum/
@rutger7435 Vietz komt de mijne ook vandaan
. Heel bewust voor gekozen. Of het de beste is weet ik niet, maar het is wel een van de dealers die altijd in positieve zin genoemd wordt.
Mijn punt is vooral dat ik in de praktijk in de 8e versnelling fiets, een heel enkele keer 9. 5e voor wegrijden. ^ of 7 om van 5 naar 8 te komen. En dat was het wel. Dat issue had de 5-speed van de ST5 ook (3 en 5). ik zou dus bv graag 2 wegrijd versnellingen willen hebben, en dan de rest rond de 8, zodat je op je kruissnelheid wat opties hebt voor het gewenste traptempo.
Mijn punt is vooral dat ik in de praktijk in de 8e versnelling fiets, een heel enkele keer 9. 5e voor wegrijden. ^ of 7 om van 5 naar 8 te komen. En dat was het wel. Dat issue had de 5-speed van de ST5 ook (3 en 5). ik zou dus bv graag 2 wegrijd versnellingen willen hebben, en dan de rest rond de 8, zodat je op je kruissnelheid wat opties hebt voor het gewenste traptempo.
[ Voor 13% gewijzigd door ijdod op 03-06-2023 10:52 ]
Dan had ik toch een stromer moeten kopen. Ik heb tot nu toe nog geen Klever-dealer gevonden met landelijke haal- en brengservice.rutger7435 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 08:48:
[...]
Betreft dealer: Vietz, handsdown een van de beste van Nederland. 1x in de zaak geweest. Voor alle onderhoud en afleveringen komen ze thuis langs dus de afstand is geen issue. Inclusief leenfiets blijf je mobiel.
Voor referenties check https://www.speedpedelecreview.com/forum/
Ben wel nieuwsgierig welke issues met de sT2 dan zo erg waren dat je de hele fiets maar opgaf?ijdod schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 21:41:
[...]
Garantie, garantie, en of er eventueel nog garantie op zit. Helaas zijn Stromers niet altijd vrij van issues, waarvan er een aantal al langer bekend zijn, en gewoon bij nieuwere modellen terug komen. Het is soms iets teveel vorm over functie.
ik wil in de toekomst een 2e hands Stromer kopen namelijk..
En 80km rijden naar je dealer? Dan is de milieu/brandstof besparing van het fietsen wel weer verdampt he
QicQ in Amsterdam, dacht ik.Gillonde schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:07:
[...]
Dan had ik toch een stromer moeten kopen. Ik heb tot nu toe nog geen Klever-dealer gevonden met landelijke haal- en brengservice.
Voornamelijk issues met de sensor. De fiets heeft in 5 maanden tijd dik 3 maanden bij de dealer gestaan. Was gefixt, komt weer terug, en mag dan een week later weer. Ik heb geen idee wat het percentage is, maar het komt vaker voor. Ik krijg het gevoel dat ze het of probleemloos doen, of meteen een zorgenkindje zijn en blijven._Anvil_ schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:46:
[...]
Ben wel nieuwsgierig welke issues met de sT2 dan zo erg waren dat je de hele fiets maar opgaf?
Krijg je dan steeds een leenfiets?
Zelf mijn SP bij een kleinere Bike Totaal gekocht. Tot nu toe erg fijne winkel en ik heb op mijn Klever 5 jaar garantie als ik hem daar ook laat onderhouden. Ik vind het helemaal prima.
Vorige kwam bij 12gobiking vandaan want dat ligt zowat in mijn achtertuin. 2 jaar garantie is de max die ze daar geven volgens mij.
Vorige kwam bij 12gobiking vandaan want dat ligt zowat in mijn achtertuin. 2 jaar garantie is de max die ze daar geven volgens mij.
@DDDikkiedik Bij mijn dealer wel.
Bij Vietz ook (nee ik heb geen aandelen
Op zoek naar de specs van mijn fiets kwam ik toevallig bij de Koga brochure van 2017:
https://www.koga.com/nl/s...hures/oude-brochures/2017
Mijn e-XLR8 staat op pagina 88, naast zijn gewone 25km/h e-Bike tweelingbroer de E-Xite, maar die heeft tot mijn verbazing 75Nm koppel vs. 60 voor de spd pedelec met dezelfde motor
Hoe dan? Is wel heel vreemd.
Verder zie ik 250W max continue vermogen staan.. Dus mijn spd pedelec is motorisch een gewone ebike (Bosch Active line naar moderne maatstaven) met de begrenzer er af?
Mijn e-XLR8 staat op pagina 88, naast zijn gewone 25km/h e-Bike tweelingbroer de E-Xite, maar die heeft tot mijn verbazing 75Nm koppel vs. 60 voor de spd pedelec met dezelfde motor

Verder zie ik 250W max continue vermogen staan.. Dus mijn spd pedelec is motorisch een gewone ebike (Bosch Active line naar moderne maatstaven) met de begrenzer er af?
Het maakt natuurlijk verschil waar je een fiets koopt, maar dit is in ieder geval goed nieuws. Ik heb mijn fiets 80 kilometer verderop in de uitverkoop aangeschaft, en de andere tweedehands.
De regelmatige reparaties zijn een van de redenen om er twee te hebben (naast dat dat ook handig is in vakanties en als ik met iemand anders wil gaan fietsen).
Voor zover ik weet, is dat altijd zo. Daarom moet je op veel speed pedelecs ook best aardig doortrappen om op de 45 km/uur te komen._Anvil_ schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:24:
Op zoek naar de specs van mijn fiets kwam ik toevallig bij de Koga brochure van 2017:
Mijn e-XLR8 staat op pagina 88, naast zijn gewone 25km/h e-Bike tweelingbroer de E-Xite, maar die heeft tot mijn verbazing 75Nm koppel vs. 60 voor de spd pedelec met dezelfde motorHoe dan? Is wel heel vreemd.
Verder die ik 250W max continue vermogen staan.. Dus mijn spd pedelec is motorisch een gewone ebike (Bosch Active line naar moderne maatstaven) met de begrenzer er af?
Volgens mij is een kenmerk van spd pedelecs juist dat ze boven die 250W continue vermogen mogen leveren, dat doen Stromers en Riesse Mullers dan ook ruim.DDDikkiedik schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:55:
[...]
Voor zover ik weet, is dat altijd zo. Daarom moet je op veel speed pedelecs ook best aardig doortrappen om op de 45 km/uur te komen.
Bij de nieuwe Bosch motoren kan ik daar geen specs over vinden, maar bijvoorbeeld de Koga B20 (het jongere broertje van mijn fiets) levert in elk geval 85Nm koppel en 340% ondersteuning in turbo stand
EDIT: zo te lezen is die 250W van Bosch is de norm en ook vooral marketing vanwege de EU restricties.
https://electricbikerevie...ors-only-250-watts.43396/
[ Voor 13% gewijzigd door _Anvil_ op 07-06-2023 14:35 ]
Maar euh....... Rijksoverheid (en dat vindt ik een betere bron dan een amerikaans forum) weet te melden_Anvil_ schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:04:
[...]
Volgens mij is een kenmerk van spd pedelecs juist dat ze boven die 250W continue vermogen mogen leveren, dat doen Stromers en Riesse Mullers dan ook ruim.
Bij de nieuwe Bosch motoren kan ik daar geen specs over vinden, maar bijvoorbeeld de Koga B20 (het jongere broertje van mijn fiets) levert in elk geval 85Nm koppel en 340% ondersteuning in turbo stand
EDIT: zo te lezen is die 250W van Bosch is de norm en ook vooral marketing vanwege de EU restricties.
https://electricbikerevie...ors-only-250-watts.43396/
Dus je moet goed kijken naar wat men nu eigenlijk bedoelt. Hebben we het over een ebike, met in elk land andere wetgeving. Of hebben we het over de echte speed pedelec.De elektrische fiets heeft een motorvermogen tot maximaal 250 watt. Het motorvermogen van de speedpedelec is maximaal 4.000 watt.
[ Voor 17% gewijzigd door __R__ op 07-06-2023 16:58 . Reden: Link erin ]
Bosch lijkt ook voor zijn spd pepelecs in Nederland die 250W continue vermogen aan te houden bij de opgave van de specs (of ze laten het weg en vermelden alleen het max koppel en de max ondersteuning, was 300% en is nu 340% voor perf lines) , dat vond ik nogal vreemd. Je zou verwachten dat pedelecs krachtiger waren, bij mijn 2016 model is het weghalen van de begrenzer het enige verschil met een 25 km/h eBike in elk geval...__R__ schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:56:
[...]
Maar euh....... Rijksoverheid (en dat vindt ik een betere bron dan een amerikaans forum) weet te melden
[...]
Dus je moet goed kijken naar wat men nu eigenlijk bedoelt. Hebben we het over een ebike, met in elk land andere wetgeving. Of hebben we het over de echte speed pedelec.
350W toch? Of is dat in de praktijk max. 250W continue?_Anvil_ schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:52:
[...]
Bosch lijkt ook voor zijn spd pepelecs in Nederland die 250W continue vermogen aan te houden bij de opgave van de specs (of ze laten het weg en vermelden alleen het max koppel en de max ondersteuning, was 300% en is nu 340% voor perf lines) , dat vond ik nogal vreemd. Je zou verwachten dat pedelecs krachtiger waren, bij mijn 2016 model is het weghalen van de begrenzer het enige verschil met een 25 km/h eBike in elk geval...
Die middenmotor-oplossing heeft ook z'n nadelen.
Wat ook een reden kan zijn, dat Bosch zich inhoud wat betreft vermogen, is het teveel aan kracht op de ketting.
Verder zijn ze erg snel met het betreft afbouwen van het vermogen VOOR het bereiken van 45km/u.
Volgens Bosch zelf door wetgeving in Duitsland. (contact met ze over gehad)
Ik heb een tijdje zonder begrenzer gereden met een Bosch, en toen waren er echt wel hogere snelheden mogelijk.
(sterk afhankelijk van de omstandigheden)
Blij dat ik nu een Stromer heb.
[ Voor 3% gewijzigd door BertV op 08-06-2023 12:06 ]
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
@_Anvil_
Ook voor de nieuwste modellen geeft Bosch nog steeds 250 Watt nominaal op.
Als ik echter de grafische weergave van mijn Nyon display mag geloven, heeft de Bosch SP motor geen enkel probleem om langdurig 500 watt te leveren.
Ook voor de nieuwste modellen geeft Bosch nog steeds 250 Watt nominaal op.
Als ik echter de grafische weergave van mijn Nyon display mag geloven, heeft de Bosch SP motor geen enkel probleem om langdurig 500 watt te leveren.
(België-alert
)
Vanwege de concentratie van de seinzalen in België is mijn werkpost die eerst in Denderleeuw was verplaatst naar Gent, 75 kilometer enkele reis met 3 grote werven op de route na de zomervakantie. Met de trein is niet altijd een optie gezien ik in een 3x8 ploegensysteem werk.
Daarom heb ik mijn overplaatsing gevraagd en gekregen en werk ik vanaf 1 oktober in Antwerpen-Berchem.
De woon-werkafstand wordt daardoor 38km enkele reis, hiervoor heb ik een jong gebruikte Ellio speed-pedelec met 3600 km op de teller gekocht:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OzRfQ1y87ou1xqCJkiNDn6iJ.jpg?f=user_large)
1150 Wh batterij, 45 km/h, 2-wielaandrijving, cruise control en naast schijfremmen een soort terugtraprem die regenereert.
Uiteraard moet je wel mee blijven draaien voor de cruise control maar een echte inspanning moet je niet leveren. Op deze manier kan ik volledig van Kampenhout naar Berchem fietsen zonder bezweet toe te komen en de terugweg wel degelijk zelf mee moeten trappen, dan kan ik toch meteen onder de douche
Na enige tijd wachten op de nummerplaat heb ik de afgelopen week de 1e proefritjes kunnen doen, door de cruise control te gebruiken op lage snelheid (kom je boven de ingestelde snelheid dan trap je enorm zwaar) kan mijn madam op haar gewone fiets goed volgen. Ook op lage snelheid is de Ellio dus goed bruikbaar.
Aan de linkerkant met een pijltje omhoog of omlaag stel je de gewenste trapcadans in stapjes van 5 omwentelingen. Met datzelfde pijltje omhoog bedien je overigens ook de wandelondersteuning als er er bijvoorbeeld een stationstrap mee op moet want het beestje weegt ruim 30kg rijklaar, geen overbodige luxe.
Door de kleine wielen, motor in voorwiel en lage plaatsing van de zware onderdelen heeft de fiets een laag zwaartepunt en is daardoor zeer stabiel.
Morgen de 1e echte afstand op snelheid van Kampenhout naar Mechelen, eens zien hoe gemakkelijk ik Red de stationstrappen op en af krijg
Door de cruise control is het voor mij een acceptabel alternatief voor de auto. We kunnen douchen op het werk maar geef persoonlijk de voorkeur aan het niet bezweet toekomen.
Ondanks dat ik al het comfort-stuur heb laat ik nog wel een stuurpenverhoger plaatsen om nog iets rechter op te zitten. Er wordt dan meteen de laatste software geïnstalleerd en in een toekomstige update schijnt er ook nog ABS te komen trouwens.
Helaas (nog) niet verkrijgbaar op de Nederlandse markt. Men is er wel mee bezig maar krijgt de homologatie vooralsnog niet in orde.
Vanwege de concentratie van de seinzalen in België is mijn werkpost die eerst in Denderleeuw was verplaatst naar Gent, 75 kilometer enkele reis met 3 grote werven op de route na de zomervakantie. Met de trein is niet altijd een optie gezien ik in een 3x8 ploegensysteem werk.
Daarom heb ik mijn overplaatsing gevraagd en gekregen en werk ik vanaf 1 oktober in Antwerpen-Berchem.
De woon-werkafstand wordt daardoor 38km enkele reis, hiervoor heb ik een jong gebruikte Ellio speed-pedelec met 3600 km op de teller gekocht:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OzRfQ1y87ou1xqCJkiNDn6iJ.jpg?f=user_large)
1150 Wh batterij, 45 km/h, 2-wielaandrijving, cruise control en naast schijfremmen een soort terugtraprem die regenereert.
Uiteraard moet je wel mee blijven draaien voor de cruise control maar een echte inspanning moet je niet leveren. Op deze manier kan ik volledig van Kampenhout naar Berchem fietsen zonder bezweet toe te komen en de terugweg wel degelijk zelf mee moeten trappen, dan kan ik toch meteen onder de douche
Na enige tijd wachten op de nummerplaat heb ik de afgelopen week de 1e proefritjes kunnen doen, door de cruise control te gebruiken op lage snelheid (kom je boven de ingestelde snelheid dan trap je enorm zwaar) kan mijn madam op haar gewone fiets goed volgen. Ook op lage snelheid is de Ellio dus goed bruikbaar.
Aan de linkerkant met een pijltje omhoog of omlaag stel je de gewenste trapcadans in stapjes van 5 omwentelingen. Met datzelfde pijltje omhoog bedien je overigens ook de wandelondersteuning als er er bijvoorbeeld een stationstrap mee op moet want het beestje weegt ruim 30kg rijklaar, geen overbodige luxe.
Door de kleine wielen, motor in voorwiel en lage plaatsing van de zware onderdelen heeft de fiets een laag zwaartepunt en is daardoor zeer stabiel.
Morgen de 1e echte afstand op snelheid van Kampenhout naar Mechelen, eens zien hoe gemakkelijk ik Red de stationstrappen op en af krijg
Door de cruise control is het voor mij een acceptabel alternatief voor de auto. We kunnen douchen op het werk maar geef persoonlijk de voorkeur aan het niet bezweet toekomen.
Ondanks dat ik al het comfort-stuur heb laat ik nog wel een stuurpenverhoger plaatsen om nog iets rechter op te zitten. Er wordt dan meteen de laatste software geïnstalleerd en in een toekomstige update schijnt er ook nog ABS te komen trouwens.
Helaas (nog) niet verkrijgbaar op de Nederlandse markt. Men is er wel mee bezig maar krijgt de homologatie vooralsnog niet in orde.
Welkom bij de club van tevreden Elliorijders
. Hier is mijn rit 30k enkel, door het glooiend Pajottenland naar Brussel. Mijn Ellio is een van de eerste 100 uitleveringen, en qua software zijn ze er alleen maar op vooruit gegaan.
Spoart au kjeis makker, de prosesse es nog lank.
Vandaag de echte test van Red, op een afstand van 15km 20 minuutjes gefietst van Nederokkerzeel naar station Mechelen en daarbij is de batterij van 77% naar 59% gegaan, best netjes vind ik
ook de wandelondersteuning om de stationstrap op te geraken werkt goed, nu op naar Gent en vanavond om 22u in omgekeerde richting. Zeker met zo een weertje ook gewoon leuk 😊
:strip_exif()/f/image/9CfnkhwJqB9DtUnV2M8fkIAc.jpg?f=fotoalbum_large)
Goedemiddag,
Ik heb een qwic performance rd11 speed.
Vorige week wilde ik gaan fietsen en toen ging wel het display en de lamp aan maar er was geen ondersteuning van de motor.
Hierop heb ik de accu los gemaakt en meer terug gezet en alles werkte weer.
Nu is de motor weer uitgevallen maar het loskoppelen van de accu heelt niet.
Is er hier iemand die eenzelfde ervaring heeft gehad met deze fiets?
Was er een oplossing of hebben jullie tips?
De fiets heeft geen garantie meer.
Bedankt!
Vorige week wilde ik gaan fietsen en toen ging wel het display en de lamp aan maar er was geen ondersteuning van de motor.
Bedankt!
gewoon een open vraag: is een SP als "fiets" op de trein te krijgen, of als brommer, gezien de ambiguiteit?
Ooit in 2020 heb ik de vraag gesteld aan de NMBS i.v.m. het kunnen meenemen op gewone treinen: hun antwoord was positief, zolang je deze maar zelf in en uitlaad zonder hulp. Gezien hoe zwaar deze zijn, en met sommige verschillende hoogtes van perron... Ook op sommige treinen, mogen de fietsen (met hun eigen ticket) ook maar in een apart compartiment waarbij je de controller nodig heb om erin te kunnen...
Ooit in 2020 heb ik de vraag gesteld aan de NMBS i.v.m. het kunnen meenemen op gewone treinen: hun antwoord was positief, zolang je deze maar zelf in en uitlaad zonder hulp. Gezien hoe zwaar deze zijn, en met sommige verschillende hoogtes van perron... Ook op sommige treinen, mogen de fietsen (met hun eigen ticket) ook maar in een apart compartiment waarbij je de controller nodig heb om erin te kunnen...
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Geeft het display een foutcode?cautje schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:30:
Goedemiddag,
Bedankt!
Eventueel kun je nog even checken of de connector bij het achterwiel goed vast zit.
Zelf geen ervaring mee, maar lijkt toch op een connectie probleem ergens.
GM, ik ben wel in voor een speed pedelec, liefst pinion en riem, zodat ik eerde aankomende 5 jr klaar ben. Maar ik hoop/verwacht toch ook nog wel een game changer..
Klever vind ik vreemd ondersteunen
Stromer weer erg prijzig..
als ik +5k uitgeef of zelfs 7/8...wil ik wel helemaal tevreden zijn...en dat gevoel heb ik nu nog niet
Klever vind ik vreemd ondersteunen
Stromer weer erg prijzig..
als ik +5k uitgeef of zelfs 7/8...wil ik wel helemaal tevreden zijn...en dat gevoel heb ik nu nog niet
Zonder accu het display aan zetten tot deze uitvalt geeft een soort reset, dit is wel een poging waard.Bever schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:56:
[...]
Geeft het display een foutcode?
Eventueel kun je nog even checken of de connector bij het achterwiel goed vast zit.
Nee, geen foutcode in het display. Alles ziet er normaal uit alleen doet de motor het niet.Bever schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:56:
[...]
Geeft het display een foutcode?
Zal de stekkers een goed nakijken.
Zijn er werkplaats handleidingen beschikbaar van de RD11?
Bedankt!
Bedankt!Kixpo schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:32:
[...]
Zonder accu het display aan zetten tot deze uitvalt geeft een soort reset, dit is wel een poging waard.
Dat lijkt wel te werken, maar lost het probleem natuurlijk niet op.
Zijn er meer van dit soort weetjes?
Bedankt!
Waar ben je niet helemaal tevreden over? Heb je een proefrit gemaakt? Ik rij sinds een week op een nieuwe ST3 Pinion na 7 jaar en 36.000 onbezorgde kilometers op een ST1. Verschil in snelheid tussen beide fietsen is enorm maar het solide Stromer-gevoel is nog altijd aanwezig.wwwmarcel schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:47:
ik heb gereden op een st1, st2 en klever x speed...Ko de Boswachter schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:32:
[...]
Waar ben je niet helemaal tevreden over? Heb je een proefrit gemaakt? Ik rij sinds een week op een nieuwe ST3 Pinion na 7 jaar en 36.000 onbezorgde kilometers op een ST1. Verschil in snelheid tussen beide fietsen is enorm maar het solide Stromer-gevoel is nog altijd aanwezig.
maar mijn eigen giant Quick E rijdt beter...wel minder vermogen...waardoor ik wil overstappen.
Ik wil nog wel de st2 en st3 pinions proberen...wordt weer duurder...
vd st2 pinion zie ik nog veel problemen voorbij komen..st3 pinion staat bovenaan mijn lijstje ;-)
De Ellio waar ik sinds deze week mee rondrijd heeft cruise control. Je moet nog een heel klein beetje meetrappen maar geen inspanning leveren om zeer comfortabel de 45 km/u te halenDDDikkiedik schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:55:
[...]
Voor zover ik weet, is dat altijd zo. Daarom moet je op veel speed pedelecs ook best aardig doortrappen om op de 45 km/uur te komen.
Ik overweeg de aanschaf van een speed pedelec voor mij woon- werkverkeer van 36 km enkele reis. Heeft iemand ervaring m.b.t. een zakelijke aanschaf. Hoe ging dit en scheelde dit veel qua kosten. Zijn de rekenvoorbeelden een beetje realistisch?
En hoe zit het met de eigen kracht die je moet leveren? Ik ga nu 1/2 keer in de week met de racefiets, dan spring ik op mijn werk even onder de douche. Het liefst blijf ik wel wat trappen voor de beweging, maar wil ik niet bezweet aankomen. Is dit goed te reguleren, bijvoorbeeld bij een Stromer (denk dat het wel fiets/merk afhankelijk is).
En hoe zit het met de eigen kracht die je moet leveren? Ik ga nu 1/2 keer in de week met de racefiets, dan spring ik op mijn werk even onder de douche. Het liefst blijf ik wel wat trappen voor de beweging, maar wil ik niet bezweet aankomen. Is dit goed te reguleren, bijvoorbeeld bij een Stromer (denk dat het wel fiets/merk afhankelijk is).
@Wadam
Spreken we over NL of BE?
In NL (nog) niet te koop maar ze zijn er wel mee bezig: een Ellio heeft cruise control en daardoor het beste van 2 werelden. De heenweg op de CC droog op het station aankomen op hoge snelheid en de terugrit zelf meetrappen
zie ook mijn post van 10 juni!
Spreken we over NL of BE?
In NL (nog) niet te koop maar ze zijn er wel mee bezig: een Ellio heeft cruise control en daardoor het beste van 2 werelden. De heenweg op de CC droog op het station aankomen op hoge snelheid en de terugrit zelf meetrappen
Persoonlijk: 36 km op een speed pedelec, zelfs met de minste inspanning, is sowieso een zweetreet. Zeker met dit weerWadam schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:27:
Ik overweeg de aanschaf van een speed pedelec voor mij woon- werkverkeer van 36 km enkele reis. Heeft iemand ervaring m.b.t. een zakelijke aanschaf. Hoe ging dit en scheelde dit veel qua kosten. Zijn de rekenvoorbeelden een beetje realistisch?
Vergeet dus die promo-foto's van mannen in een net pak op een speed pedelec, zo rijdt niemand naar het werk (misschien als ze 2 km moeten rijden ofzo, maar dan zou ik geen speed kopen).
Gisterochtend was het 13 graden oid. Heerlijk in korte broek en tshirt naar het werk gefietst met 45 km uur.
Die week ervoor was het 10 graden 's ochtends. Toen had ik met korte mouwen erg koude armen gekregen.
Gistermiddag op de weg naar huis de fiets (Klever) het meeste werk laten doen. Alsnog enigsinds bezweet thuis gekomen.
Voorheen met Bosch Classic waren temperaturen boven de 25 graden niet zo leuk meer. Met de Klever NRogue een stuk minder inspanning hoeven leveren.
Het werkt namelijk twee kanten op; sneller rijden met minder inspanning zorgt ook voor meer rijwind.
Die week ervoor was het 10 graden 's ochtends. Toen had ik met korte mouwen erg koude armen gekregen.
Gistermiddag op de weg naar huis de fiets (Klever) het meeste werk laten doen. Alsnog enigsinds bezweet thuis gekomen.
Voorheen met Bosch Classic waren temperaturen boven de 25 graden niet zo leuk meer. Met de Klever NRogue een stuk minder inspanning hoeven leveren.
Het werkt namelijk twee kanten op; sneller rijden met minder inspanning zorgt ook voor meer rijwind.
Bekijk mijn activiteit op Strava: https://strava.app.link/7K7rHdYzEAbWadam schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:27:
Standaard heen ritje. Ik moet altijd douchen als ik aankom.
Bekijk mijn activiteit op Strava: https://strava.app.link/eN4WTC4zEAb
Standaard ritje terug. Ook zweet.
Ik zit er op voor de cardio en ga dan eigenlijk altijd voluit.
je kan ook wat met minder inspanning rijden (dus 35-40 ipv 45) en de fiets het werk laten doen, door de ondersteuning wat hoger te zetten.
Met de mijne valt er zo vlot te fietsen, ook bij warm weer, zonder significant zweet.
Aangepaste kledij helpt ook
Idd meer rijwind.
Toch is het moeilijk op de open stukken in de volle zon
Gelukkig ben ik eerder in de schaduw/langst de vaart.
Met de mijne valt er zo vlot te fietsen, ook bij warm weer, zonder significant zweet.
Aangepaste kledij helpt ook
Toch is het moeilijk op de open stukken in de volle zon
Ik heb ook een ST3 Pinion in bestelling staan en hoop er binnenkort veel op te fietsen!wwwmarcel schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:53:
[...]
ik heb gereden op een st1, st2 en klever x speed...
maar mijn eigen giant Quick E rijdt beter...wel minder vermogen...waardoor ik wil overstappen.
Ik wil nog wel de st2 en st3 pinions proberen...wordt weer duurder...
vd st2 pinion zie ik nog veel problemen voorbij komen..st3 pinion staat bovenaan mijn lijstje ;-)
Kwa Stromer problemen die voorbij komen, ik heb een beetje het idee dat omdat de Stromer fietsen zo populair zijn en problemen zo weinig voorkomen, het ook iets meer nieuwswaardig is dat je deze tegenkomt online. Zo werkt het internet ook een beetje toch… Ik durf te wedden dat per km de Stromer rijders echt het minste problemen hebben en het meest tevreden zijn. Je betaald ervoor maar je krijgt ook er ook wat voor. Ik hoop het zelf binnenkort ook te ervaren met mijn ST3 Pinion LE
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
@Gerco-M Wat betreft je punt over internet reviews, eens.
Oftewel. Als een product niet deugt klagen we er massaal over, maar goed nieuws brengen mensen niet vaak. Mocht een Stromer dermate veel klachten hebben dan zouden ze die niet meer verkopen.
Nou, spannend hoor
Oftewel. Als een product niet deugt klagen we er massaal over, maar goed nieuws brengen mensen niet vaak. Mocht een Stromer dermate veel klachten hebben dan zouden ze die niet meer verkopen.
Nou, spannend hoor
ja zeker, ik deel ook die mening...mensen klagen eerder dan dat ze complimenten achter laten.
ST3 pinion staat nu nog hoger op de wenslijst..
ik zag gisteren op Qicq wel een mooie aanbieding van st2 pinion...
maar ik ben bang dat ik die extra kracht wel wenselijk vind..daarnaast wil ik ook een XL...ik ben 1.95
dat stuur vd st3 vind ik dan wel weer minder dan dat er op die st2 zit...is wel fijn als hij ook in de comfort stand kan.
maar ik ben bang dat ik die extra kracht wel wenselijk vind..daarnaast wil ik ook een XL...ik ben 1.95
dat stuur vd st3 vind ik dan wel weer minder dan dat er op die st2 zit...is wel fijn als hij ook in de comfort stand kan.
korte tip: als je een Klever kan overwegen, hier al een paar keer gemeld als "beter voor grote mensen".wwwmarcel schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:01:
ja zeker, ik deel ook die mening...mensen klagen eerder dan dat ze complimenten achter laten.
..ik heb hem 2 dagen geleend, maar ik kon niet wennen aan die wegvallende ondersteuning...nu heb ik die st3 nog gereden, maar misschien is dat hetzelfde... ;-(bjp schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:08:
[...]
korte tip: als je een Klever kan overwegen, hier al een paar keer gemeld als "beter voor grote mensen".
maar geldt die tip ook in vergelijk met XL van de stromer...omdat die veelal niet worden aangeboden..
ik wist niet over de XL maat... mss lost dat het effectief op.wwwmarcel schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:12:
[...]
..ik heb hem 2 dagen geleend, maar ik kon niet wennen aan die wegvallende ondersteuning...nu heb ik die st3 nog gereden, maar misschien is dat hetzelfde... ;-(
maar geldt die tip ook in vergelijk met XL van de stromer...omdat die veelal niet worden aangeboden..
Je kan op de ST3 ook een comfort stuur pen laten monteren, zodat het stuur wat hoger staat. Ook verschillende stuur vorm types. Ik zit met mijn 1,75 M tussen de M en L in maar zit wel graag comfortabel dus toch voor de M gekozen met een comfort stuur voor een wat meer rechtop zitten. Heb alle getallen er ook voor opgezocht en onderstaand zijn de opties voor de Stromer ST3wwwmarcel schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:01:
:strip_exif()/f/image/wJJtC2naQA1UljCYxu6OQxBC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kx1mpOn6VZ6yMJW3y69q5rEM.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit soort foutmeldingen heb ik weleens gehad door op- en aflopen van erg steile brug, waarbij de motor dus in een foutmelding schoot. Er zijn online ook wel overzichten te vinden van foutcodes voor de RD11 in de facebook groep hierover.cautje schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 23:38:
[...]
Bedankt!
Dat lijkt wel te werken, maar lost het probleem natuurlijk niet op.
Zijn er meer van dit soort weetjes?
Bedankt!
thanks, zo te zien is er dus ook een comfort st3 frame,,,toch?Gerco-M schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 21:04:
[...]
Je kan op de ST3 ook een comfort stuur pen laten monteren, zodat het stuur wat hoger staat. Ook verschillende stuur vorm types. Ik zit met mijn 1,75 M tussen de M en L in maar zit wel graag comfortabel dus toch voor de M gekozen met een comfort stuur voor een wat meer rechtop zitten. Heb alle getallen er ook voor opgezocht en onderstaand zijn de opties voor de Stromer ST3
[Afbeelding]
[Afbeelding]
eeeh..gelijk even gekeken, alleen in het wit en voor maat M...jammer..maar zo'n stuur is voor mijn wel een must, met mijn huidige fiets (giant quick-e) zat ik eerst te ver naar voren...en kreeg toen last van mijn lenden...
Soms vraag ik me wel af, of het prijs verschil van de riem opweegt tegen de voordelen, ik heb begrepen dat de ketting meer kracht levert...en als ik hem 2x per jaar grondig laat schoonmaken..heb ik er volgens mij ook niet veel last van... Met mijn giant doe ik eigenlijk weinig...ieder jaar nwe ketting en af en toe inspuiten..
ik heb wel zo'n kettingreiniger ding..maar ik gebruik het eigenlijk nooit ;-(
@wwwmarcel
Ja er is een comfort ST3 frame. Op het moment is wit en zwart de standaard kleuren van de ST3. Ipanema Brown en de Imperial Red zijn de Special Editions, hoewel als je hard zoekt je ze misschien nog wel kan vinden. Even rondbellen naar meerdere dealers en je kan misschien nog precies het model / maat vinden die je zoekt. Want goed zitten is wel belangrijk!
De afweging ketting of riem is wel persoonlijk hoor. Maar dat de ketting meer kracht leverd geloof ik niet echt, de riem heeft ook praktisch geen verlies. Kwa onderhoud scheeld het iets, maar of dat het geld waard is moet je zelf overwegen. Ik vind het in elk geval wel een fijn idee dat er minder onderhoud en slijtage delen op de fiets zitten, en vind ook het Pinion schakelen wel fijn werken en ook fijn onderhoudsvrij
Ja er is een comfort ST3 frame. Op het moment is wit en zwart de standaard kleuren van de ST3. Ipanema Brown en de Imperial Red zijn de Special Editions, hoewel als je hard zoekt je ze misschien nog wel kan vinden. Even rondbellen naar meerdere dealers en je kan misschien nog precies het model / maat vinden die je zoekt. Want goed zitten is wel belangrijk!
De afweging ketting of riem is wel persoonlijk hoor. Maar dat de ketting meer kracht leverd geloof ik niet echt, de riem heeft ook praktisch geen verlies. Kwa onderhoud scheeld het iets, maar of dat het geld waard is moet je zelf overwegen. Ik vind het in elk geval wel een fijn idee dat er minder onderhoud en slijtage delen op de fiets zitten, en vind ook het Pinion schakelen wel fijn werken en ook fijn onderhoudsvrij
o oke bedankt, ik kreeg zoiets te horen toen ik een klever had getest,,
dan kan ik dat schrappen uit mijn hoofd en op zoek gaan naar een st3 pinion XL comfort, kleur maakt mij niet zoveel uit..hoewel dat Ipanema brown wel mooi is
dan kan ik dat schrappen uit mijn hoofd en op zoek gaan naar een st3 pinion XL comfort, kleur maakt mij niet zoveel uit..hoewel dat Ipanema brown wel mooi is
Tuurlijk, de wereld werkt zo, maar... in geval van het al lang gekende Stromer probleem waarbij de fiets uit zichzelf begint te rijden heeft er net iemand een poll gemaakt en de resultaten daarvan zijn nog altijd moeilijk correct te interpreteren wegens alle mogelijke soorten bias en sample size problemen enzovoort, maar toch, ziet er niet geweldig uit.. https://www.speedpedelecr...orum/viewtopic.php?t=5965Gerco-M schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:57:
[...]
Kwa Stromer problemen die voorbij komen, ik heb een beetje het idee dat omdat de Stromer fietsen zo populair zijn en problemen zo weinig voorkomen, het ook iets meer nieuwswaardig is dat je deze tegenkomt online. Zo werkt het internet ook een beetje toch…
Persoonlijk vind ik dat dit type probleem toch in de buurt komt van iets dat *nooit* zou mogen voorvallen wegens te gevaarlijk voor gebruiker.. Of misschien 1 keer, en dan moet de producent dat direct fixen, zonder excuses.
nog nooit voor gehad, en ik heb op de poll niet gestemd (moet je voor inloggen).
't lijkt me op een probleem met een (trap)sensor... als daar vuil in zit, of niet goed geplaatst...
Ik snap de frustratie als hierdoor iemand een ongeval heeft. Gaat het maar 'bewijzen' dat hij zo-goed-als zelf wegreed.
't lijkt me op een probleem met een (trap)sensor... als daar vuil in zit, of niet goed geplaatst...
Ik snap de frustratie als hierdoor iemand een ongeval heeft. Gaat het maar 'bewijzen' dat hij zo-goed-als zelf wegreed.
Vaker heeft dat te maken met een te hoge gevoeligheid voor de sensor instellen.bjp schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:06:
nog nooit voor gehad, en ik heb op de poll niet gestemd (moet je voor inloggen).
@epostel , ik las vroeger wel eens mee op wat vroeger het stromerforum heette, en ook daar werd dat probleem redelijk vaak vermeld. Ofwel uit zichzelf accelereren, ofwel niet meer de 45km/u kunnen aantikken. Allemaal het gevolg van slecht gekalibreerde torque sensors op de achteras door het wiel "verkeerd" te monteren (verkeerd aandraaimoment)
Die dingen zijn erg gevoelig aan het correcte aandraaimoment van het achterwiel. Je zou maar eens zelf zoiets simpel willen doen als je achterwiel er uithalen om een band te vervangen, en dan geen momentsleutel hebben om het zaakje terug aan te draaien. Een verkeerde 'nul-meeting' van de sensor zorgt voor het niet halen van de snelheden (harder trappen om op snelheid te komen) en parasitaire signalen uit die torque sensors zorgen voor het uit zichzelf accelereren.
Van dit soort torque sensing problemen heb ik nog nooit gehoord bij bosch bijvoorbeeld. Het ontwerp is gewoon fragiel wat mij betreft, reden te meer om geen 6000+ euro neer te leggen voor een stromer.
De torque sensor in de achternaaf werkt op het meten van differentieel 'stretchen/twisting' van het metaal van de naaf, en meet zo dus het aandeel van jouw eigen vermogen. Load cell transducers.bjp schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:06:
Die dingen zijn erg gevoelig aan het correcte aandraaimoment van het achterwiel. Je zou maar eens zelf zoiets simpel willen doen als je achterwiel er uithalen om een band te vervangen, en dan geen momentsleutel hebben om het zaakje terug aan te draaien. Een verkeerde 'nul-meeting' van de sensor zorgt voor het niet halen van de snelheden (harder trappen om op snelheid te komen) en parasitaire signalen uit die torque sensors zorgen voor het uit zichzelf accelereren.
Van dit soort torque sensing problemen heb ik nog nooit gehoord bij bosch bijvoorbeeld. Het ontwerp is gewoon fragiel wat mij betreft, reden te meer om geen 6000+ euro neer te leggen voor een stromer.
omdat het daar anders werkt... daar is het net een trapsensor (motor in het midden).[b]Amos_x in "Het grote Speed Pedelec topic."Amos_x schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:51
Van dit soort torque sensing problemen heb ik nog nooit gehoord bij bosch bijvoorbeeld.
yup het kan beter bij Stromer, maar feitelijk, bij velen is dat niet meer een probleem.
Ik snap niet echt dat die kalibratie feitelijk niet automatisch regelmatiger wordt gedaan (bij opstart bijvoorbeeld). Het zou veel van deze problemen oplossen.
Daarnaast, hoe doet bijvoorbeeld Klever dat, of Qwic op de RD11?
Zou kunnen. Hier bijv. https://speedpedelecreview.com/forum/viewtopic.php?t=5962 haalt iemand fluctuaties in voltage aan. Zou even goed combinatie van beiden kunnen zijn. Iemand anders haalt ook mogelijkheid aan waarom sommige andere merken er geen last van hebben: als je een trapcadans sensor hebt doe je in software o.a. 'cadans 0 => geen ondersteuning'.Amos_x schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:51:
@epostel , ik las vroeger wel eens mee op wat vroeger het stromerforum heette, en ook daar werd dat probleem redelijk vaak vermeld. Ofwel uit zichzelf accelereren, ofwel niet meer de 45km/u kunnen aantikken. Allemaal het gevolg van slecht gekalibreerde torque sensors op de achteras door het wiel "verkeerd" te monteren (verkeerd aandraaimoment)
[...]
De torque sensor in de achternaaf werkt op het meten differentieel 'stretchen/twisting' van het metaal van de naaf, en meet zo dus het aandeel van jouw eigen vermogen. Load cell transducers.
Ook Bosch heeft bij mijn weten gewoon torque sensors, die op dezelfde manier een 'strain' meten op een onderdeel in de aandrijving, op de trapas vermoedelijk. Ik gaf het enkel als voorbeeld. In alle middenmotors (bosch, schimano) wordt het in die unit ergens gemeten. Dit is een gesloten casing, dus veel meer een 'gecontroleerde' omgeving, robuuster, en kan je niet mollen door user error (een wiel aandraaien bvb).bjp schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:04:
[...]
omdat het daar anders werkt... daar is het net een trapsensor (motor in het midden).
Ik heb er in elk geval in die context nog nooit opmerkingen over gelezen. Dat lijkt gewoon te werken.
In Europa kom je niet weg met fietsen zonder torque sensor. Er is geen andere manier om dat natuurlijke fietsgevoel te verkrijgen. Kort door de bocht, wij willen fietsen met ondersteuning (onze eigen benen krachtiger maken), in de US willen ze scooteren/freewheelen, en daar is cadence goed voor geschikt.
Ik vind beide ok. Lichte voorkeur voor torque sensing, maar cadence sensing, indien goed uitgevoerd, is echt niet de ramp die sommigen er gechargeerd van willen maken, alsof het compleet onrijdbaar is

Cadence is wel een stuk robuuster en minder foutgevoelig. Gewoon tellen hoe vaak een magneetje voorbijkomt, en die input in je aandrijfsoftware steken.
[ Voor 3% gewijzigd door Amos_x op 20-06-2023 09:35 ]
Vanmorgen helaas mijn eerste roadkill gemaakt 
Een haas besloot om uit het struikgewas over het fietspad te springen, hij knalde volgens mij hard op mijn knie. Ik reed rond de 45 km/u. Ik schrok me uiteraard rot want zag het totaal niet aankomen. Haas was op slag dood. Dan schrik je toch aardig als er een beest van 4~5 kg spontaan van de zijkant tegen je aan springt.
Ben in ieder geval blij dat hij op slag dood was en dat ik verder met de schrik vrijkwam. Wees bij deze gewaarschuwd, ook al heb je nog zo veel overzicht vooruit. Het gevaar kan ook van de zijkant komen.
Een haas besloot om uit het struikgewas over het fietspad te springen, hij knalde volgens mij hard op mijn knie. Ik reed rond de 45 km/u. Ik schrok me uiteraard rot want zag het totaal niet aankomen. Haas was op slag dood. Dan schrik je toch aardig als er een beest van 4~5 kg spontaan van de zijkant tegen je aan springt.
Ben in ieder geval blij dat hij op slag dood was en dat ik verder met de schrik vrijkwam. Wees bij deze gewaarschuwd, ook al heb je nog zo veel overzicht vooruit. Het gevaar kan ook van de zijkant komen.
Helaas van die haas!Vlassie1980 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:49:
Maar fijn dat je er zelf goed van af bent gekomen!
Want dat is even flink schrikken inderdaad

Dat is zeker schrikken. De kans dat je je in een reflex onderuit remt is heel groot.Vlassie1980 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:49:
Ik heb op mijn route regelmatig overstekende reeën.
Tip: Na 1 ree is de kans groot dat er minimaal nog eentje volgt, dus houd daar rekening mee!
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Toch wel straf, hazen zijn evolutionair wel best goed in inschatten van snelheid en richting. Je zou bijna gaan denken dat het hetzelfde effect is als bij mensen die snelheid speedpedelec fout inschatten omdat ze gewoon zijn fietsen te zien rijden aan gemiddeld een derde van de snelheid
Of misschien had hij je gewoon niet gezien, maar dat zou ook al raar zijn.
Hazen zijn net automobilisten... Die zien je aankomen en denken dan dat je een fietser bent.epostel schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:39:
Toch wel straf, hazen zijn evolutionair wel best goed in inschatten van snelheid en richting. Je zou bijna gaan denken dat het hetzelfde effect is als bij mensen die snelheid speedpedelec fout inschatten omdat ze gewoon zijn fietsen te zien rijden aan gemiddeld een derde van de snelheidOf misschien had hij je gewoon niet gezien, maar dat zou ook al raar zijn.
Ik heb al twee situaties gehad waarin ik over hetzelfde smalle dijk fietspad een haas opjaag omdat dat arme beest in blinde paniek denkt dat met 40 km/h van mij weg rennen een goede taktiek is.

En dan rem ik inderdaad even om wat afstand te creëren want zo'n donzig stukje fluf die dan rechtsaf gaat als hij rechts van je voorwiel zit is nooit een goed idee nee.
Strikt genomen is dat een heel goed idee van de haas__R__ schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:44:
[...]
En dan rem ik inderdaad even om wat afstand te creëren want zo'n donzig stukje fluf die dan rechtsaf gaat als hij rechts van je voorwiel zit is nooit een goed idee nee.
Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)
En ik had het nog gecorrigeerd ook he......Luchtenburger schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:27:
[...]
Strikt genomen is dat een heel goed idee van de haasMaar ik snap je punt

Hij had me niet gezien en niet gehoord, hij besloot gewoon om een sprong te maken en toevallig kwam ik net voorbij met een rotgang. Als ik op een brommer had gezeten had hij me wel aan horen komen en had hij die sprong niet gemaakt. Met een normale fiets had hij me misschien ook niet gehoord maar was de impact een stuk minder geweest en liep hij waarschijnlijk nog vrolijk rond.epostel schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:39:
Toch wel straf, hazen zijn evolutionair wel best goed in inschatten van snelheid en richting. Je zou bijna gaan denken dat het hetzelfde effect is als bij mensen die snelheid speedpedelec fout inschatten omdat ze gewoon zijn fietsen te zien rijden aan gemiddeld een derde van de snelheidOf misschien had hij je gewoon niet gezien, maar dat zou ook al raar zijn.
Ik overweeg zelf een 2e hands Stromer als volgende fiets, maar ben toch wat huiverig vanwege de horroverhalen over de kosten aan kapotte onderdelen nadat de garantie is verlopen. Zowel van internet als collega's die geen Stromer meer rijden nu.Gerco-M schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:57:
[...]
Kwa Stromer problemen die voorbij komen, ik heb een beetje het idee dat omdat de Stromer fietsen zo populair zijn en problemen zo weinig voorkomen, het ook iets meer nieuwswaardig is dat je deze tegenkomt online. Zo werkt het internet ook een beetje toch… Ik durf te wedden dat per km de Stromer rijders echt het minste problemen hebben en het meest tevreden zijn. Je betaald ervoor maar je krijgt ook er ook wat voor. Ik hoop het zelf binnenkort ook te ervaren met mijn ST3 Pinion LE
Als de Bosch motor op mijn huidige 2e handsje stuk gaat, heb ik voor een redelijk bedrag een revisiemotor denk ik. Bij Stromer ben je zo >1000 euro kwijt begreep ik.
10.000 km Stromer gebruiker hier en nooit geen problemen gehad met de fiets. Dus daar heb je nu een mooi positief weerwoord voor. Ja kost meer maar dan heb je ook wat. De enigste horror verhalen die ik heb zijn over die slagers van e-bike store Alkmaar/Hoorn/Amsterdam. Dat stelletje horken vertrouw ik niet eens meer met een ventieldopje. Als je als fietsenzaak al voorbedrukte kaartjes hebt met de tekst "Sorry, het spijt ons" dan zit er wel wat fundamenteels fout in je zaak._Anvil_ schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:43:
[...]
Ik overweeg zelf een 2e hands Stromer als volgende fiets, maar ben toch wat huiverig vanwege de horroverhalen over de kosten aan kapotte onderdelen nadat de garantie is verlopen. Zowel van internet als collega's die geen Stromer meer rijden nu.
Als de Bosch motor op mijn huidige 2e handsje stuk gaat, heb ik voor een redelijk bedrag een revisiemotor denk ik. Bij Stromer ben je zo >1000 euro kwijt begreep ik.

Dank, al zijn het juist de kilometers na die 10.000 waar ik me zorgen om maak, jij hebt garantie vermoed ik__R__ schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:48:
[...]
10.000 km Stromer gebruiker hier en nooit geen problemen gehad met de fiets. Dus daar heb je nu een mooi positief weerwoord voor. Ja kost meer maar dan heb je ook wat. De enigste horror verhalen die ik heb zijn over die slagers van e-bike store Alkmaar/Hoorn/Amsterdam. Dat stelletje horken vertrouw ik niet eens meer met een ventieldopje. Als je als fietsenzaak al voorbedrukte kaartjes hebt met de tekst "Sorry, het spijt ons" dan zit er wel wat fundamenteels fout in je zaak.
Er loopt op dat speed pedelec forum een langlopende peiling. In die peiling wordt gevraagd om ervaringen met versleten achterwiellagers i.c.m. de kilometer standen. Daar zie je de eerste reacties de ergste ervaringen (logisch, klagers altijd vooraan) en daarna vlakt het wel weer af. Ja, er zitten altijd wel negatieve ervaringen in. Maar zoek eens op slechte ervaringen bosch middenmotor. Schrik je ook van._Anvil_ schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:07:
[...]
Dank, al zijn het juist de kilometers na die 10.000 waar ik me zorgen om maak, jij hebt garantie vermoed ik
Ergens op pagina 11 van dat topic.
Hoe groot is het probleem nu werkelijk?
Geen idee, omdat niet iedere berijder van een STROMER de poll invult.
Nu 52 deelnemers, terwijl er in NL sinds 2017 ongeveer 1.000 - 1.500 STROMERS per jaar geleverd zijn.
Zo bezien vallen 18 defecte SP in het niet.
Ongeveer: 0.6 % obv deze enquete.
Echter als de 1 op 3 regel juist is dan moeten het er fors meer dan 1.000 zijn. Dan zou ik iets meer respons op deze poll hebben verwacht.
Wie weet het beter ?
Goede data, blijf posten
[ Voor 27% gewijzigd door __R__ op 21-06-2023 13:51 ]
Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.