Ben me een beetje aan het orienteren voor een nieuwe snelle e-bike. Woon in Stockholm, dus niks is plat. Mijn commute is 15-17km over redelijk rechte wegen met los fietspad. Ik zou even moeten kijken waar ik hier thuishoor, maar dat komt goed.
Ik heb nu een zelfgeknutselde omgebouwde Specialized hybride fiets met een Bafang 750w motor waarmee ik dus 45km/u kan, maar ik doe het zelden (omdat ie daar toch niet voor is gebouwd, vind 30-35km/u prima). Maargoed, nu dus graag een echte fiets. In principe ben ik lui en wil ik niet een ketting of tandwielcassette hoeven vervangen, dus kijk ik vooral naar riem aangedreven fietsen als de Trek Allant 9S, QWIC MA11, R&M Roadster HS, Gazelle US380. Qua design vind ik overigens de onopvallender frames mooier, vind de Stomers toch wel sterk "ik ben een snelle ebike" schreeuwen

Maar, ik vroeg me eigenlijk met name af wat jullie meningen zijn tov. riemen vs ketting. Wat ik kan vinden lijken riemen superieur, maar waarom blijven er dan toch kettingaangedreven fietsen bestaan voor astronomische bedragen?
En de slijtage van ketting en tandwielen dus losgelaten, daar waar bij gewone Ebikes de middenmotor toch ook wel de voorkeur krijgt, wisselt dat bij de hogere snelheden ook een beetje lijkt wel en is er ook wel een kamp achtermotor. Wat zijn jullie meningen? Is de middenmotor-riem combo in de meeste gevallen beter?