Toon posts:

Het grote Speed Pedelec topic.

Pagina: 1 ... 18 19 20 Laatste
Acties:

• epostel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-02 15:55
Wat ik me altijd afvraag over de Elio die blijkbaar echt fantastisch moet rijden afgaande op de commentaren: heeft er nou niemand last van de kleine 20" wielomtrek en putten/oneffenheden in de weg? Zo'n klein wiel 'past' toch sneller in een put? Alleszins dat is toch mijn ervaring met verschil tussen bmx en mtb bijvoorbeeld.

• flupke1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-02 23:32
Amos_x schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:52:
Ik heb helemaal niets met speed pedelecs, en zou er ook nooit een kopen. Vorige posts die ik heb gemaakt in dit topic maken duidelijk waarom.

Maar ik krijg af en toe ads te zien van Ellio, en die fiets weet me toch altijd te fascineren. Enkel en alleen al om het totaal utilitaire karakter en de filosofie van het ontwerp en de ontwerpers. Die insteek heeft bij mij ook een eigen aantrekkingskracht. Het hoeft niet steeds een yuppie, gladde, "apple onder de e-bikes" stromer te zijn bvb.

De Ellio heeft 1 doel, en leunt er volop in.

Inderdaad een erg "lelijke" fiets, maar je moet het zien als gereedschap. Een ding dat je uit je garage fiets om ergens naar toe te gaan. Einde verhaal.

Ik zal eens opzoeken waar ik ze ergens kan vinden, en of ik ooit eens de tijd vind om een testritje te organiseren.
Mocht je in België wonen, stuur me gerust een PM. Ik ben al meer dan twee jaar een Ellio-gebruiker en ben blij met de fiets. Net als bij een auto weet je dat pas na een tijdje een pedelec te gebruiken. En net als bij een auto kan er ook de schroom zijn toe te geven dat de aankoop toch niet dat was, gezien de investering.

Ik heb geen ervaring met andere fietsen, maar de opzet van de firma, de manier waarop ze werken, de technische innovaties en het feit dat het een lokale firma betreft, maakten voor mij dat het de gok waard was, en ik beklaag het me niet. Ik heb geen andere fiets, dus ik doe alle verplaatsingen onder de 10k enkel met de Ellio, naast mijn woonwerkverkeer van 30k enkel.

Spoart au kjeis makker, de prosesse es nog lank.

• flupke1
epostel schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:53:
Wat ik me altijd afvraag over de Elio die blijkbaar echt fantastisch moet rijden afgaande op de commentaren: heeft er nou niemand last van de kleine 20" wielomtrek en putten/oneffenheden in de weg? Zo'n klein wiel 'past' toch sneller in een put? Alleszins dat is toch mijn ervaring met verschil tussen bmx en mtb bijvoorbeeld.
Oneffenheden genoeg hier in dit koninkrijk van ruimtelijke wanorde, maar ik heb geen ervaring met andere fietsen. De Ellio voelt echter zeer stevig en stabiel aan.Ik heb zeker niet het gevoel dat ik op een BMX'je rij waarbij je zelf voor de stabiliteit moet zorgen. De Ellio heeft een laag zwaartepunt, dat zorgt ook voor een stabiel gevoel op de weg.

• epostel
De Ellio heeft een laag zwaartepunt, dat zorgt ook voor een stabiel gevoel op de weg.
Ja zeker, maar ik heb het niet over stabiliteit m.b.t. zwaartepunt etc, maar puur over effect wielgrootte op obstakels en putten zoals bijv. hier geillustreerd:

(bron/uitleg: https://bicycles.stackexchange.com/a/33054)

Nu ik er wat meer over nadenk: Zou wel best kunnen dat dat volledig opgelost wordt door relatief grote volume lucht, lage spanning in de banden, en grote banden dus meer rubber.

[Voor 3% gewijzigd door epostel op 06-01-2023 10:21]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
epostel schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:15:
[...]

Ja zeker, maar ik heb het niet over stabiliteit m.b.t. zwaartepunt etc, maar puur over effect wielgrootte op obstakels en putten zoals bijv. hier geillustreerd: [Afbeelding]

(bron/uitleg: https://bicycles.stackexchange.com/a/33054)

Nu ik er wat meer over nadenk: Zou wel best kunnen dat dat volledig opgelost wordt door relatief grote volume lucht, lage spanning in de banden, en grote banden dus meer rubber.
Uh nee, want het gaat om je totale bandbuitendiameter, en de meeste normale 27,5”/29” speedelecs hebben ook gewoon >2.35” rubber erom liggen.
Met grotere wielen (en dezelfde breedte banden) kun je ook makkelijker een lagere spanning aanhouden omdat je meer contwctvlak hebt en door de grotere radius obstakels niet zo snel “door” het rubber komen en een snakebite veroorzaken.

• epostel
Tja dan zijn we terug bij het begin: vreemd dat ik nog geen enkele Ellio gebruiker daarover heb horen klagen.

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:58
epostel schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:00:
Tja dan zijn we terug bij het begin: vreemd dat ik nog geen enkele Ellio gebruiker daarover heb horen klagen.
wie heeft er nu meerdere s-pedelecs thuis? om degelijk te vergelijken...

• epostel
bjp schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:41:
[...]

wie heeft er nu meerdere s-pedelecs thuis? om degelijk te vergelijken...
Bij de meeste winkels hier in de buurt kan je fiets voor 1 of meerdere dagen testen, typisch doe je dan je woon-werk traject. Dat is meestal toch voldoende om verschillen te merken.

• Robertschoof
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-01 09:49
Hoi
Mijn naam is Rob , heb de Stromer st2 sport met een 983 Wh accu
Nu is mijn vraag , als ik mijn fiets naar de 45 km brengt dan voel ik op “top snelheid , vibratie , of een soort trilling tijdens het fietsen ,maar als ik de pedalenniet meer rond draait dan voel ik het niet, wie kan mijn vertellen of dat zo hoort
Mvg Robert

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-02 18:20
Als het kleine wielen hebben zo'n verschil zou geven, zouden er al lang motors met 29" wielen rondrijden. Ik merk er weinig van...

Tesla Model 3 LR AWD 2021 | Energica Eva 80kW 2017

• epostel
Niet echt, de nadelen van grote wielen spelen bij motoren een veel grotere rol dan bij een fiets

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:49
Robertschoof schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:49:
Hoi
Nu is mijn vraag , als ik mijn fiets naar de 45 km brengt dan voel ik op “top snelheid , vibratie , of een soort trilling tijdens het fietsen ,maar als ik de pedalenniet meer rond draait dan voel ik het niet, wie kan mijn vertellen of dat zo hoort
Mvg Robert
Lijkt mij alsof de motor continu in ondersteuning varieert/pendelt.

• Athome
Zoals @epostel al terecht opmerkt hebben motoren veel meer last van grote wielen dan fietsen als is het bij fietsen ook zeker niet uitgesloten.
Hoe groter het wiel hoe lastiger het veranderen van richting wordt. Anders gezegd. Hoe groter het wiel hoe beter de rechtuitstabiliteit.
Nu zijn beide met geometrie aanpassingen nog wel weer op te vangen. Maar het gyroscopische effect van grote wielen verdwijnen niet met geometrie aanpassingen.

Voor fietsen geldt precies hetzelfde. Omdat de snelheid lager is, is het gyroscopisch effect ook minder en daardoor makkelijker door onze spierkracht te doorbreken. Deze lagere snelheid is precies de reden waarom fietsen grotere wielen hebben dan motorfietsen.

Grote wielen hebben het voordeel dat je bij off-road rijden makkelijker over opstakels kan rijden. Dat is precies de reden waarom sommige MTB's met 29" en off-road georienteerde motorfietsen met 21" wielen rijden.
Net als bij motorfietsen zie bij MTB's ook een trend van een groot voorwiel met een kleiner achterwiel.

[Voor 4% gewijzigd door Athome op 07-01-2023 11:31]

• bbbrumbrum
  • Niet online
Knikmops schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:03:
Als het kleine wielen hebben zo'n verschil zou geven, zouden er al lang motors met 29" wielen rondrijden. Ik merk er weinig van...
Kijk eens naar crossmotoren, die bewijzen het tegendeel. Daarnaast helpt snelheid, hoe hoger hoe minder last van kuilen en het gyroscoop effect van een groter wiel kan bij de snelheid en wiel gewicht van een motor wel een serieus nadeel zijn.

Er zal dus een optimum zijn, 17” voor straatmotoren en 19-21” voor all-offroad, daar zit al jaren/decennia weinig verandering in.

Voor fietsen lijkt met 27,5”-29” voor alles van MTB tot race wel optimaal te zijn.

Ik wil overigens niet zeggen dat de kleinere wielen per definitie slecht zijn, zeker niet in combinatie met dik rubber. Groter is beter, maar hoeveel en of het altijd merkbaar is, is een tweede.

Edit: @Athome was me voor :)

[Voor 13% gewijzigd door bbbrumbrum op 07-01-2023 11:57]

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:40
Robertschoof schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:49:
Hoi
Mvg Robert
Ik heb ook een ST2, ik voel de fiets soms ook vibreren bij het versnellen. Dit stopt zodra ik op snelheid ben. Ik vermoed dat dit komt door de kracht van de motor. Ik heb ondersteuning dan op max staan en ook de trapsensor staat behoorlijk gevoelig.

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-02 14:09
Mijn werk is ruim 30km enkele reis over voornamelijk geaccidenteerd terrein (Veluwe).
Nu lees ik op dit forum (vooral) de voordelen van een riem t.o.v. een ketting.
Twee vragen:
1. met welke trapfrequentie moet ik rekening houden om 40-45 km/u kruissnelheid te halen?
2. is een middenmotor óf achterwielmotor (evt. in combinatie met een riem) voor mij aan te bevelen?

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:16
piwakawaka schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:06:
Mijn werk is ruim 30km enkele reis over voornamelijk geaccidenteerd terrein (Veluwe).
Twee vragen:
1. met welke trapfrequentie moet ik rekening houden om 40-45 km/u kruissnelheid te halen?
2. is een middenmotor óf achterwielmotor (evt. in combinatie met een riem) voor mij aan te bevelen?
1. Trapfrequentie (Cadans) let ik niet zo op.
2. Voor mij is een achterwielmotor een no-brainer, veel meer vermogen. Mocht je niet zo bezig zijn met hoge snelheid en 35km/u als kruissnelheid ook prima vinden dan kan je een middenmotor overwegen maar dan wel in combinatie met riem want anders ga je hard door je versleten fietskettingen heen :+

• bbbrumbrum
  • Niet online
Twee vragen:
Cadans is afhankelijk van het verzet, versnellingssysteen en de gekozen versnelling (indien geen Enviolo).

• Gillonde
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-02 16:52
Twee vragen:
Ik heb een klever x speed, (ketting+derailleur+achterwielmotor). Veel onderhoud heb ik daar niet aan, al fiets ik maar zo'n 120km per week max. Ik vermoed dat je bij een middenmotor meer voordeel hebt van een riem.

• piwakawaka
Vlassie1980 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:05:
[...]

1. ....
2. Voor mij is een achterwielmotor een no-brainer, veel meer vermogen. .... :+
Met riem of met ketting?

• Vlassie1980
Ketting

• Athome
@piwakawaka Voor die afstand zou ik echt een achterwiel motor nemen.
De middenmotor kan zeker wel. Het is dan direct eengoede conditietraining want het gaat niet vanzelf met de middemotor.

• Knikmops
Achterwielmotor zou ik nooit met een ketting nemen. Veel te veel onderhoud, tenzij je enkel rijdt als er geen drupje nat op kan komen.

• piwakawaka
Knikmops schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:24:
[...]

Achterwielmotor zou ik nooit met een ketting nemen. Veel te veel onderhoud, tenzij je enkel rijdt als er geen drupje nat op kan komen.
Ik lees in dit forum echter regelmatig, dat een snelheid van 40-45 km/u alleen bereikt wordt met een (te?) hoge trapfrequentie.

• Vlassie1980
[...]

Vorige speed pedelec had ook een achterwielmotor en ketting.
Totaal 28k kilometers mee gefietst en slechts 2 keer de ketting vervangen en 1 keer de cassette.

Af en toe even spraytje WD40 erop en eens per maand afnemen met een oude theedoek. Keeps on going!

• bbbrumbrum
  • Niet online
[...]

En middenmotor wel? Juist een middenmotor heeft veel kettingonderhoud nodig want alle power word via de ketting overgebracht. Bij een achterwielmotor hoef je bij wijze van enkel de torque sensor te kietelen en voor de rest voor de vorm mee te trappen (ja, is gechargeerd).
piwakawaka schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:51:
[...]

Ik lees in dit forum echter regelmatig, dat een snelheid van 40-45 km/u alleen bereikt wordt met een (te?) hoge trapfrequentie.
Omdat je een normale crank voor hebt kun je dan toch gewoon een groter voorblad monteren?
Anders een fiets met Pinion….
En wat noem je hoog? 80? Of 100RPM?
Vlassie1980 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:41:
[...]

Vorige speed pedelec had ook een achterwielmotor en ketting.
Totaal 28k kilometers mee gefietst en slechts 2 keer de ketting vervangen en 1 keer de cassette.

Af en toe even spraytje WD40 erop en eens per maand afnemen met een oude theedoek. Keeps on going!
WD40?? Haha wonder dat het zolang meegaat. En flesje degelijke olie of niet zoveel te kosten….

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:24
Wd40 verdrijft smering en vet. Dus niet te gebruiken op kettingen. Schoonmaken en terug smeren.

[Voor 3% gewijzigd door Amos_x op 10-01-2023 13:12. Reden: Typfout]

• Gillonde
  • Laatst online: 06-02 16:52
Amos_x schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:00:
Wd40 is een verdrijft smering en vet. Dus niet te gebruiken op kettingen. Schoonmaken en terug smeren.
Ze verkopen ook kettingspray (ptfe). https://wd40.nl/product/fiets-kettingspray/

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:04

Pazo

Mroaw?

Ik gebruik Squirt Chain Lube, super spul dat heel goed blijft zitten.
Heb ook een achterwielmotor met ketting (Stromer ST1X) en fiets het hele jaar door in weer en wind. Tuurlijk moet je fiets wel onderhouden en zo nu en dan schoonmaken, maar nu 2 jaar verder en nog geen problemen mogen ervaren :)

8080Wp op oost / west (Barneveld) • PVOutput
Het grote Enphase topicHaal meer uit je Envoy!

• h1ttent1t
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:45
Op mijn vorige speedbike gebruikte ik ook Squirt, geweldig spul als je door weer en wind rijdt.

Al zou ik nooit, maar dan ook nooit meer, een speedbike met een ketting moeten hebben. Het gemak om zelfs na weken van regen en sneeuw gewoon niet te moeten omzien naar mijn ST2 met riem (behalve eens met een zachte borstel erover gaan voor het vuil van het frame en binnenkant riem te doen). Dat is met een kettingaandrijving toch wel anders, als je geen onderhoud doet rij je er maar half zo ver mee.

• Vlassie1980
Tsja, waarschijnlijk had ik er dan een mega premium ketting op liggen ofzo :P
In ieder geval heb ik zonder veel pijn en moeite met ketting, derailleur en achterwielmotor een aanzienlijke km stand gehaald zonder noemenswaardig veel onderhoud. Een riem en Pinion zijn uiteraard beter maar voor mij de meerprijs niet waard :)

Bij een middenmotor is het uiteraard een ander verhaal, mocht je voor een minder krachtige speed pedelec willen gaan. Dan is een riem praktisch een must want hij vreet elke ketting op binnen no time.

• Athome
piwakawaka schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:51:
[...]

Dit is niet volledig waar. Ja, er zijn fietsen waarbij dit geldt. Toch voor de meeste fietsen geldt niet. Daarnaast is er vaak nog wel wat aan de tandwielverhouding te doen.

Bij mijn Riese und Muller heb ik met de Enviolo inderdaad een veel te hoge cadans waardoor constant 45 km/u eigenlijk mogelijk is. Bij ongeveer 37 km/u is het dan wel leuk geweest. Dezelfde fiets maar dan met een Rohloff naaf (zoals ik deze heb), kent dit probleem niet. De hoogste versnelling gebruik ik niet omdat de cadans dan te laag wordt, waardoor de ondersteuning niet lekker meer werkt.

• flupke1
De Ellio heeft een trapfrequentie die zelf te kiezen is (van 50 tot 90, in stappen van 5).

Door de automatische versnellingsbak schakel je niet. De trapfrequentie is dus onafhankelijk van de snelheid (als haal je uiteraard de 45 km/u sneller door sneller te trappen).

• Jimmeh
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:26

Jimmeh

Bacon

Je kan ook altijd iets aanpassen qua cassette waardoor je een betere versnelling voor jezelf hebt.
Kheb met m'n ST3 quasi altijd nog 1 versnelling over. Enkel handig als je veel wind mee hebt of berg af.. en dan valt je ondersteuning uit omdat je te snel probeert te gaan :+

12600K - 3060Ti // Duke 890R // Stromer ST3

• Vlassie1980
Net mijn Klever N Rogue weer opgehaald na de eerste servicebeurt. Remblokken voor waren na 2500 km wel aan vervanging toe. Verder ook de rail bij de accu laten checken omdat accu uitnemen wat lastig gaat. Hij is nu wat meer gesmeerd maar blijft gewoon een Klever eigenschap dat hij er wat lastiger uit komt, met die 1200Wh accu heb je maar weinig speling tussen het frame.

Verder zeer tevreden over de N Rogue.

• thomasmulders
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-02 14:05
Vlassie1980 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:06:
Net mijn Klever N Rogue weer opgehaald na de eerste servicebeurt. Remblokken voor waren na 2500 km wel aan vervanging toe. Verder ook de rail bij de accu laten checken omdat accu uitnemen wat lastig gaat. Hij is nu wat meer gesmeerd maar blijft gewoon een Klever eigenschap dat hij er wat lastiger uit komt, met die 1200Wh accu heb je maar weinig speling tussen het frame.

Verder zeer tevreden over de N Rogue.
Mijn remblokken (voorste) van de Klever X Pinion 2022 (ook met Klever in-house remmen ipv Magura) waren na 1500km al vertrokken naar de eeuwige remvelden.

De achterste nog niet vervangen, maar die beginnen nu ook te piepen. Vooral bij het natte weer merkbaar.

Verder echt absolute topfiets hoor, maar die remmen zijn toch wel beetje minder.

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Zo, vanochtend volle bak regen en wind getrotseerd met mijn Stromer ST1X. Vol wind tegen, alles in de hoogste stand en nog amper de 30-35km/u kunnen halen :o 25% uit de accu getrokken op amper 8km...
Goed regenpak is het halve werk, maar helaas toch onderaan natte broekspijpen en doorweekte schoenen + sokken :/ Dus nu toch maar van die kekke overschoenen besteld, want nu de hele dag met natte sokken op kantoor zitten is het ook niet helemaal. En tevens een spatbordverlenger, in de hoop dan ook wat minder water over de schoenen te krijgen.

• Niwla
  • Laatst online: 06-02 16:26

Niwla

dat dus....

Misschien moet ik dan toch snel maar eens met mijn X Alpha langs de FM.
Ruim 5500km op de eerste set remblokken :P
Gelukkig fiets ik vooral lange rechte stukken
Remmen is angst

niets moet......behalve adem halen

• bbbrumbrum
  • Niet online
Remmen heeft veel met afstelling (worden de PM nokken gevlakt affabriek?) te maken, type remblokken (sintered/metal), rijstijl en omstandigheden.
Zolang ze nog piepen is er eigenlijk niet veel aan de hand. Metaal op metaal is echt een ander geluid.

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:07
Pazo schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:52:
Zo, vanochtend volle bak regen en wind getrotseerd met mijn Stromer ST1X. Vol wind tegen, alles in de hoogste stand en nog amper de 30-35km/u kunnen halen :o 25% uit de accu getrokken op amper 8km...
Goed regenpak is het halve werk, maar helaas toch onderaan natte broekspijpen en doorweekte schoenen + sokken :/ Dus nu toch maar van die kekke overschoenen besteld, want nu de hele dag met natte sokken op kantoor zitten is het ook niet helemaal. En tevens een spatbordverlenger, in de hoop dan ook wat minder water over de schoenen te krijgen.
Het gaat even over een reguliere 25 km/h fiets (Gazelle Ultimate C8+ belt) en ik had vandaag dus ook zo'n bak wind en regen tegen. Op standje turbo haalde ik in open veld zo'n 14-18 km/h.

Ik moet 11 km enkel en waar het eerste blokje van de vijf na zo'n 20-25 km verdwijnt was dit nu al na 13 km. Het trotseren van zulke waardeloze weersomstandigheden is geen pretje.

Morgen maar weer even kijken want anders ga ik toch maar met de auto. Ik vond het geen fijne fietsrit en je kijkt de hele tijd weg want anders knalt die regen recht in mijn ogen. Echt afzien. Terugweg vloog ik bijna en heb de ondersteuning bijna de hele weg niet nodig gehad.

*jimh307 heeft een schurfthekel aan de winter :N Ik tel echt af naar de lente

d:)b trots op mijn mede commuters die maar toch weer de fiets pakken

• Pazo

Pazo

Mroaw?

@jimh307 Wij hebben 1 auto en vrouwlief heeft die altijd nodig voor haar werk en het halen / brengen van onze kids. Dus ik ben altijd 'de sjaak' om te fietsen. Tuurlijk heb ik het liever droog, maar regen zit ik op zich niet heel erg mee. Zoals gezegd, met een goed regenpak blijf je prima droog. Heb gelukkig wel een helm met een vizier, dus geen regen in ogen. Nadeel daarvan is wel dat je, vooral in het donker, aardig verblind wordt door tegemoet komende auto's.
Koud weer vind ik ook niet erg, goede handschoenen en verder fiets je jezelf wel warm. Echt winterweer met bijv. sneeuw en ijzel zal ik vervelender vinden, ivm grotere kans op vallen. Gelukkig hebben we dat nog amper gehad in NL.

• jimh307
Pazo schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:40:
@jimh307 Wij hebben 1 auto en vrouwlief heeft die altijd nodig voor haar werk en het halen / brengen van onze kids. Dus ik ben altijd 'de sjaak' om te fietsen. Tuurlijk heb ik het liever droog, maar regen zit ik op zich niet heel erg mee. Zoals gezegd, met een goed regenpak blijf je prima droog. Heb gelukkig wel een helm met een vizier, dus geen regen in ogen. Nadeel daarvan is wel dat je, vooral in het donker, aardig verblind wordt door tegemoet komende auto's.
Koud weer vind ik ook niet erg, goede handschoenen en verder fiets je jezelf wel warm. Echt winterweer met bijv. sneeuw en ijzel zal ik vervelender vinden, ivm grotere kans op vallen. Gelukkig hebben we dat nog amper gehad in NL.
Stoere bink ;)

De auto is dan wel voor mij alleen (en voor mijn accugroothandel uiteraard), maar ik heb artrose en door in beweging te blijven houd ik progressie tegen. Fietsen is het beste medicijn tegen van alles. Super gezond en bijna altijd fijn. Ik heb serieus een hoge pet op van jullie commuters.

Ik heb ook een goed regenpak met capuchon en mijn voeten blijven droog, maar die wind maakt dat het echt aan het striemen is. Gelukkig is het dan niet zo koud, maar voor die omstandigheden heb ik verwarmde handschoenen. Nu doe ik het met 'dunnere' handschoenen.

Ik weet niet hoe dat zit met een speed pedelec, maar als het zo hard waait en je bent in open veld, dan moet je toch goed je handen aan het stuur houden want hier waren ook rukwinden en als je niet alert bent vlieg je zo het fietspad af.

Ik hoef dan maar 11 km en die doe ik in 33 minuten, dus ik fiets goed door. Een speed pedelec is hier niet echt een optie want ik moet ook door een dorp heen en door de bossen met een slecht fietspad. Echt veel vaart kan ik dan niet maken en ik zou hooguit een paar minuten besparen.

Nog maar 2 maanden afzien en dan lente.

• Jimmeh

Jimmeh

Bacon

jimh307 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:55:

Ik weet niet hoe dat zit met een speed pedelec, maar als het zo hard waait en je bent in open veld, dan moet je toch goed je handen aan het stuur houden want hier waren ook rukwinden en als je niet alert bent vlieg je zo het fietspad af.
Ik denk wel dat je iets stabieler bent als speedpedelec'er, meer snelheid en gewicht dus minder invloed van wind. Dat gezegd zijnde fiets ik eigenlijk nooit zonder handen. Heb dan ook wel een ST3 die redelijk sportief zit (beetje naar voor leunend) dus da's niet echt comfortabel dan.

• Athome
jimh307 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:55:
[...]

Dat is niet meer dan op een gewone fiets. Het oppervlak waar de wind grip op kan krijgen is meer van invloed.
Dat oppervlak van een SP is niet anders dan van een gewone fiets. De persoon op de fiets heeft meer oppervlak.

Als de snelheid de leidende factor zou zijn. Zouden hele groepen motorrijders ook van de weg vliegen. Die gaan immers nog sneller. Uit ervaring kan ik zeggen dat je als motorrijder niet veel meer last heb van de wind dan een fietser

Overigens met de Bosch (CX) SP motor haalde ik vol tegen de wind in toch nog een kleine 30 km/u met de motor op stand Turbo. Dat valt me niets tegen. Dat motortje toch nog best wel sterk,

• epostel
Athome schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:49:
[...]
Dat oppervlak van een SP is niet anders dan van een gewone fiets. De persoon op de fiets heeft meer oppervlak.
Persoon heeft meer oppervlak, ok, maar als je kijkt naar de batterij van bijvoorbeeld een Klever X is dat 1 ononderbroken zij-oppervlak dat erbij komt. Ok die batterij zit wel niet heel hoog dus dat scheelt, en is deels op dezelfde plaats als je benen, maar ruw geschat is dat 10 a 15% extra oppervlakte t.o.v. zelfde fiets zonder batterij. Genoeg om merkbaar te zijn bij serieuze zijwind. Juist zoals bij verschil tussen fietstassen en geen fietstassen.

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Vandaag een verlengstuk op het voorspatbord gemonteerd. Als het goed is komt er dan minder water richting de schoenen.

Is 19cm, zit aardig dicht bij de grond. Ben benieuwd of ik verschil ga merken.

• Jimmeh

Jimmeh

Bacon

Pazo schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:13:
Vandaag een verlengstuk op het voorspatbord gemonteerd. Als het goed is komt er dan minder water richting de schoenen.
Dat is enkel de langste onderaan/vooraan ?
Zou die ook moeten kopen maar vraag me af of dat voldoende is (langs voor komt er ook wel wat water omhoog).

• Pazo

Pazo

Mroaw?

@Jimmeh Ja dat is alleen onderaan. Je kunt ook nog bovenaan verlengen als je wilt. Zie hier de mogelijkheden:
https://www.vanzijptechni...nder-spatbordverlenger-2/

• Vlassie1980
Pazo schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:13:

[Afbeelding] [Afbeelding]

Is 19cm, zit aardig dicht bij de grond. Ben benieuwd of ik verschil ga merken.
Mijn Klever N Rogue heeft standaard al een langer doorlopend spatbord en ik merk zeker verschil in vergelijking met mijn vorige Bulls Green Mover E45 :)

Misschien nog een keer kijken voor een verlengd achterspatbord want het komt nu allemaal op mijn kentekenplaat terecht dus die is altijd smerig :+

• Niwla

Niwla

dat dus....

Vlassie1980 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:34:
[...]

Mijn Klever N Rogue heeft standaard al een langer doorlopend spatbord en ik merk zeker verschil in vergelijking met mijn vorige Bulls Green Mover E45 :)

Misschien nog een keer kijken voor een verlengd achterspatbord want het komt nu allemaal op mijn kentekenplaat terecht dus die is altijd smerig :+
Kan je ook niet geflitst worden :P

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02 14:59

racoon

mooowwww

Weet er iemand of er ook praktijklessen voor de speed pedelec bestaan en waar ik deze zou kunnen volgen, woon zelf in de regio Apeldoorn\Zwolle.

Kom ze alleen voor de e-bike tegen.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-02 10:04

BertV

Handgemaakt

racoon schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:43:
Weet er iemand of er ook praktijklessen voor de speed pedelec bestaan en waar ik deze zou kunnen volgen, woon zelf in de regio Apeldoorn\Zwolle.

Ik zie dat je uit 1979 komt. Dan heb je toch geen brommerrijbewijs nodig?
Waarom wil je lessen volgen?

Levensbron Gelderland

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02 14:59

racoon

mooowwww

BertV schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:49:
[...]

Ik zie dat je uit 1979 komt. Dan heb je toch geen brommerrijbewijs nodig?
Waarom wil je lessen volgen?
Om zelfverzekerder op de weg te zijn en duidelijk te leren waar ik wel en niet moet rijden\fietsen

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• BertV

BertV

Handgemaakt

racoon schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:51:
[...]

Om zelfverzekerder op de weg te zijn en duidelijk te leren waar ik wel en niet moet rijden\fietsen
Duidelijk. Nu kan ik het slecht voor een ander inschatten maar een cursus lijkt me overkill.

Persoonlijk rijd ik vaak op het fietspad met 25km/u, omdat ik niet tussen het opgefokte verkeer WIL rijden.

(we hebben een geel plaatje tegenwoordig) :P

Ervaringen op het stukje door Leersum en een stukje bij Eck en Wiel;
Naast me rijden en toeteren, achter me aan drukken, lichten, remproefje doen voor me.

https://www.google.com/ma...woJQwg!2e0!7i16384!8i8192

De laatste keer werd ik, met mijn arm op het dak van de auto, het fietspad opgedrukt.
Ik stond in de "verkeerde modus" om het kenteken te noteren. Maar krijg maar allemaal de... ik ga naar het fietspad.

[Voor 32% gewijzigd door BertV op 25-01-2023 12:06]

Levensbron Gelderland

• Amos_x
BertV schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:55:
[...]

De laatste keer werd ik, met mijn arm op het dak van de auto, het fietspad opgedrukt.
Ik stond in de "verkeerde modus" om het kenteken te noteren. Maar krijg maar allemaal de... ik ga naar het fietspad.
SP'ers de weg opsturen is gewoon heel cynisch fietsers inzetten als kanonnenvlees en rijdende verkeersremmers. Compleet van de pot gerukt.

Muv klever en stromer gaan de meeste SP'ers echt geen constante 45km/u. Ofwel omwille van de fiets zelf of omdat niet iedereen even tuk is om in fietspositie (lichtjes voorover) 45km/u te trappen, vooral in slechte omstandigheden (staat wegdek, weer, wind, regen, zichtbaarheid)

Dus in feite rijd je dan aan 38-40km/u tussen verkeer dat gemakkelijk 55-60km/u doet.

Wat ik dan vaak lees in SP-fora is dat dit moet/nodig is tot SP'ers de meerderheid zijn (een soort 'veldslag' voor de macht op de openbare weg). Als ze in grote getale zijn, zal alles op de snelheid en maat van de SP'er verlopen, is de redenering. En de SP'er die voor z'n eigen veiligheid z'n snelheid aanpast aan 25km/u op het fietspad wordt haast als verrader gebrandmerkt.

Maar dan overschatten ze echt met hoeveel ze zijn. Alvorens die "critical mass" bereikt wordt, heb je het over 2050 of zo. Bovenop dat er een hele kudde fietsers is die zelfs nooit naar een SP willen, ook al zou je een SP kunnen kopen aan de prijs van een e-bike. Bewuste keuzes dus.

Erg apart dit.

• BertV

BertV

Handgemaakt

Amos_x schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:16:
[...]

Dus in feite rijd je dan aan 38-40km/u tussen verkeer dat gemakkelijk 55-60km/u doet.
Ik heb een ST2-met riem en (in de zomer) wielerkleding met bijhorende wieler-inspanning.
Daar was mijn snelheid echt wel tegen de 45 op de GPS.
Ik houd iets rechts aan, niet in de goot, maar blokkeer niet demonstratief de rijbaan oid.

De situatie deed mij denken aan mijn tijd op een hele lichte motorscooter. (125cc)
Bijna 90 op een 80 weg, maar sommige automobilisten weigerde het om achter "een scootertje" te blijven.

Het heeft allemaal een heel groot "jij hoort hier niet" gehalte.

Levensbron Gelderland

• jimh307
racoon schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:43:

Wat goed dat je zo met je eigen veiligheid (en die van anderen) betrokken bent, chapeau! (y)

Wellicht kun je een proefles bromfiets rijden volgen omdat dit het meest overeen komt met het gebruik van een speed pedelec.

Wat je ook kunt doen is een week een Stromer lenen van QicQ. Je kunt dan op een rustige manier kijken hoe de fiets op jouw input reageert. Als je een B rijbewijs hebt kun je zo de weg op en komt dat vast wel goed :)

• jimh307
@Amos_x Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik neig eerder naar sadisme door de overheid. Als jij je aanpast op het fietspad zie ik geen enkele gevaarsetting. Ga los waar het kan en houd in waar het moet. Een politieagent die hier moeilijk over doet is een grote zeikerd. Je bent zeker toch wel zelf bewust van je kunnen en in dit geval de verkeersveiligheid/doorstroming bevorderen.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

SP'ers de weg opsturen is gewoon heel cynisch fietsers inzetten als kanonnenvlees en rijdende verkeersremmers. Compleet van de pot gerukt.

Muv klever en stromer gaan de meeste SP'ers echt geen constante 45km/u. Ofwel omwille van de fiets zelf of omdat niet iedereen even tuk is om in fietspositie (lichtjes voorover) 45km/u te trappen, vooral in slechte omstandigheden (staat wegdek, weer, wind, regen, zichtbaarheid)

Wat ik dan vaak lees in SP-fora is dat dit moet/nodig is tot SP'ers de meerderheid zijn (een soort 'veldslag' voor de macht op de openbare weg). Als ze in grote getale zijn, zal alles op de snelheid en maat van de SP'er verlopen, is de redenering. En de SP'er die voor z'n eigen veiligheid z'n snelheid aanpast aan 25km/u op het fietspad wordt haast als verrader gebrandmerkt.

Maar dan overschatten ze echt met hoeveel ze zijn. Alvorens die "critical mass" bereikt wordt, heb je het over 2050 of zo. Bovenop dat er een hele kudde fietsers is die zelfs nooit naar een SP willen, ook al zou je een SP kunnen kopen aan de prijs van een e-bike. Bewuste keuzes dus.

Erg apart dit.
Het zijn dezelfde asociale automobilisten die asociaal op een SP zouden rijden. Snellere voertuig bestuurders vinden vaak dat mensen die langzamer gaan hun ophouden.
Voor het fietspad geldt hetzelfde. De SP'er vindt dat de e-biker te langzaam gaat, de e-biker vindt dat de fieter te langzaam gaat, de fietser vindt dat de voetganger te langzaam gaat. Als iedereen wat meer rekening met elkaar zou houden, zou de SP gewoon op het fietspad kunnen blijven. Maar doordat er een groep SP'ers zijn die gewoon te snel fiets op het fietspad wordt de SP nu naar de rijbaan gestuurd.

Vanuit een automobilist gezien, kan je niet anticiperen op de snelheid van een SP/scooter op het fietspad. Dit maakt een afslag maken waar je een fietspad moet oversteken levensgevaarlijk. Dat was ook de belangrijkste reden dat scooters naar de rijbaan moesten.

IMHO zien Speed Pedelecs er gewoon nog te veel uit als een fiets. Als ze er meer uit zien als een brommer, worden ze veiliger voor de bereider en beter herkenbaar voor de automobilist. Leuk al die dure gewichtbesparende fietsonderdelen op een Stromer, maar het maakt voor de fietsbeleving nauwelijks wat uit of een SP nu 25 of 30 kg weegt, terwijl je met die extra kilo's wel veel robuustere onderdelen kan gebruiken. Wat dat betreft is IMHO de Elio een beter concept.

• BertV

BertV

Handgemaakt

Z___Z schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:04:
[...]

IMHO zien Speed Pedelecs er gewoon nog te veel uit als een fiets.
Ze zien vooral de trapbewegingen. (en zo'n Ellio is ook een smal ding vanachter)

De kentekenplaat zou duidelijk genoeg moeten zijn.

Ik dacht (hoopte) altijd dat het remlicht als een teken werkte dat ik op iets speciaals zat.

Twee oplossingen: veel meer SP's of gewoon op het fietspad met 25km/u.
Voor de gemeente Amersfoort heb ik al een officiële goedkeuring om zo op het fietspad te rijden.

[Voor 4% gewijzigd door BertV op 26-01-2023 08:35]

Levensbron Gelderland

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Dit herken ik. Met mijn Stromer ST1X zit ik ca 3-4km langzamer op de GPS tov van de teller. Als er geen wind is, of wind mee heb, dan hou ik 42-45km op de teller wel een tijdje vol. Maar dat stuk is op een doorgaande weg langs het industrieterrein, en de auto's rijden daar eerder 60+ dan 50. Groot snelheidsverschil, dus wil altijd zo dicht mogelijk bij de 45 zitten. En nog maar over de vele vrachtwagens te zwijgen, want die durven er vaak niet langs (waar ik aan de ene kant blij mee ben, aan de andere kant voel ik mij dan opgejaagd). Maar als ik wind tegen heb, of het erg regent (enorme spoorvorming op dat stuk, dus precies daar waar ik rij veel water op de weg), dan pak ik het fietspad en doe ik rustig aan. Ik ga niet met 35km op mijn teller op de weg rijden. Doe ik mijzelf en de medeweggebruiker geen plezier mee.

Rest van de route is grotendeels breed fietspad buiten de bebouwde kom, dus dat gaat prima.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:25
Wat cursussen rijvaardigheid betreft: Het idee lijkt me zeer nuttig, maar ik vraag me af zoiets er is. Of beter: of iets van brommerrijles die lading dekt. Ik heb ook op de Stromer nog altijd erg veel aan de motorrijvaardigheidstrainingen die ik destijds heb gevolgd op de motor. Die gingen nogal wat verder dat ik tijdens de formele rijlessen heb geleerd; en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de brommerrijles nog een aardige kwaliteitsslag lager is dan motorrijles.

En ik vind het nog nog steeds enorm irritant dat de voorrem op fietsen standaard op de verkeerde plek zit.

Plaats op de weg: mijn route is gelukkig vrij gunstig wat dat betreft (grotendeels bromfietspad), maar ik gebruik regelmatig gewoon het fietspad. Ik pas mijn snelheid wel aan naar aanwezige fietsers (beschouw mezelf als gast op het fietspad), maar verder bekijken ze het maar. Ik vertik het geforceerd tussen de auto's te rijden.

[Voor 22% gewijzigd door ijdod op 26-01-2023 10:19]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• BertV

BertV

Handgemaakt

ijdod schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:17:
Wat cursussen rijvaardigheid betreft: Het idee lijkt me zeer nuttig, maar ik vraag me af zoiets er is. Of beter: of iets van brommerrijles die lading dekt. Ik heb ook op de Stromer nog altijd erg veel aan de motorrijvaardigheidstrainingen die ik destijds heb gevolgd op de motor.
Ik heb 20 jaar motor gereden en denk hier ook voordeel aan te hebben.
Veel zaken zijn logisch, maar het automatisme zit er al in.

Op rotondes er niet vanuit gaan dat je voorrang krijgt. (eigenlijk nooit)
Standaard niet over witte belijning en zwarte bitumen rijden.
De staat van je banden en remmen in de gaten houden.
Weten dat het glad is bij regen na een lange periode van droogte.
Rekening houden met bladeren op de weg.
In het zicht rijden van medeweggebruikers.
Rekening houden met een uitwijkmogelijkheid.
Snel kunnen uitwijken door (bewuste) counterstearing.

Er zijn vast nog een heleboel zaken die ik onbewust al doe of laat.

Levensbron Gelderland

• ijdod
@BertV Dat zijn nog redelijk voorspelbare (en niet onbelangrijke) zaken rond het rijden als tweewieler, en worden tijdens de motorrijles behandeld; brommerrijles weet ik niet (ik hoop het, maar vrees het ergste). Waar ik echter op doelde was motorrijvaardigheidstraining die ingaat op praktische voertuigbeheersing. Omgaan met zaken als blokkerende voorwielen, remmen in bochten, bochtentechniek in het algemeen. De bermvlucht. Waarom weggebruikers, als het fout gaat, zo vaak die ene boom/lantaarnpaal toch weten te raken. Dat je je op een tweewieler over de meeste objecten gewoon heen kan rijden. Waarom keren en achtjes draaien nuttige oefeningen zijn (die erg veel motorrijders na hun rijles nooit meer gedaan hebben). Je leert op zo'n training, in de praktijk, echt dingen te doen op twee wielen je niet voor onmogelijk hield.

En die dingen zijn vrijwel allemaal prima toepasbaar op een fiets.

[Voor 12% gewijzigd door ijdod op 26-01-2023 15:08]

• Amos_x
ijdod schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:21:
@BertV Waarom keren en achtjes draaien nuttige oefeningen zijn (die erg veel motorrijders na hun rijles nooit meer gedaan hebben.
[Offtopic] Toen ik nog met de motor reed, al een paar jaar niet meer, ging ik af en toe eens 's avonds op een lege parking achtjes draaien :Y) Gewoon, voor m'n zelfvertrouwen (en nee, ik ben geen rossi, zoveel weet ik ook wel, maar wel leuk)

• Niwla

Niwla

dat dus....

Afgelopen week voor het eerst even doorgeklikt op m'n strava pagina. 8) Lang leve Klever

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-02 12:11
ijdod schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:17:

En ik vind het nog nog steeds enorm irritant dat de voorrem op fietsen standaard op de verkeerde plek zit.

Plaats op de weg: mijn route is gelukkig vrij gunstig wat dat betreft (grotendeels bromfietspad), maar ik gebruik regelmatig gewoon het fietspad. Ik pas mijn snelheid wel aan naar aanwezige fietsers (beschouw mezelf als gast op het fietspad), maar verder bekijken ze het maar. Ik vertik het geforceerd tussen de auto's te rijden.
Misschien de remhendels wisselen van stuurhelft?

• bbbrumbrum
  • Niet online
Ferry34 schreefd op zaterdag 28 januari 2023 @ 13:28:
[...]

Dat kan niet altijd zomaar, alleen als de hendels symmetrisch zijn. Beter dan de leidingen om te steken. Moet je wss wel ff opnieuw ontluchten.

• Vlassie1980
Niwla schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:56:
Afgelopen week voor het eerst even doorgeklikt op m'n strava pagina. 8) Lang leve Klever

[Afbeelding]
X Speed Alpha met 800w motor zeker? 😇

• Niwla

Niwla

dat dus....

Vlassie1980 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 14:30:
[...]

X Speed Alpha met 800w motor zeker? 😇
100% 💪

• Vlassie1980
Ik heb de N Rogue met 600w. Ook niet verkeerd maar die van jou gaat nog iets harder zo te zien 😜

• ijdod
Ferry34 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 13:28:
[...]

Dat doe ik inderdaad. Maar dat gaat niet altijd even makkelijk, kabelroutering is er niet altijd goed op ingericht.

• Knikmops
Niwla schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:56:

[Afbeelding]
Schattig!
Lang leve Ellio

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ik zal straks strava weer eens starten op mijn Stromer ST2 (riem)
Op het scherm staat, met maximale ondersteuning, vaak "dapper" op 45 tot 46 km/u.
Het vermoeden is dat dit op de GPS flink lager is.

Levensbron Gelderland

• epostel
Is dat door regelgeving, of is er een andere reden waarom dat systematisch te laag wordt aangegeven? Meen mij te herinneren dat er autos bijvoorbeeld een formule gebruikt wordt die bepaalt hoe de aangegeven snelheid zich moet verhouden tot de echte snelheid, en aangegeven mag alleszins nooit minder zijn dan echte snelheid, misschien is dat bij SP ook zo?

• BertV

BertV

Handgemaakt

epostel schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:44:
Is dat door regelgeving, of is er een andere reden waarom dat systematisch te laag wordt aangegeven? Meen mij te herinneren dat er autos bijvoorbeeld een formule gebruikt wordt die bepaalt hoe de aangegeven snelheid zich moet verhouden tot de echte snelheid, en aangegeven mag alleszins nooit minder zijn dan echte snelheid, misschien is dat bij SP ook zo?
Vooral Bosch maakt er een potje van, die is al ver voor 45 GPS aan het afbouwen.
Ik heb ze wel eens gemaild en die geven duitse wetgeving de schuld.

Het lijkt me braafheid per merk.
Kijk naar het verschil tussen Van Moof en Bosch.

Levensbron Gelderland

• Athome
epostel schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:44:
Zo ver ik weet is de enige regel dat een snelheidsmeter nooit te weinig mag aangeven. Ieder automerk lost dit op een eigen manier op.
Het ene merk geeft een vaste waarde te veel aan. Het andere merk werkt met een percentage. De percentages verschillen per merk.
Honda gebruikt bij motorfietsen een vaste afwijking van 7%.
Aprilia motorfietsen hebben (of hadden) een vaste afwijking van 5 km/u
Volvo heeft een afwijking van ongeveer 5%

• Athome
BertV schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:55:
[...]

Vooral Bosch maakt er een potje van, die is al ver voor 45 GPS aan het afbouwen.
Ik heb ze wel eens gemaild en die geven duitse wetgeving de schuld.

Het lijkt me braafheid per merk.
Kijk naar het verschil tussen Van Moof en Bosch.
Het klopt dat Bosch voor de 45 km/u al aan het afbouwen is maar de mate waarin valt mij mee. Ik merk dat bij 47.0 km/u het volledig afgelopen is. Bij 46.9 km/u heb ik nog ongeveer 50% van de ondersteuning. Bij 45 km/u nog ongeveer 85-90%

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:58
bij autos is de wetgeving (voor zover ik ze ooit gevonden had):
als de auto effectief 90km/u rijd, moet de meter tussen de 90 en 105 aangeven (dus mag tot +15km/u aangeven, ofwel 1/6de, 16.66%)

dit om o.a. slijtage van banden op te vangen of overdruk, soms ook toegelaten grotere maten van velgen/banden.

Volgens de Europese richtlijn 75/443/EEC.
volgens deze bron: https://eur-lex.europa.eu...1975:196:0001:0005:EN:PDF

afwijken enkel naar boven, en tot 10% hoger + 4km/u.

stel dat deze ook geld voor de SP, is effectief 45km/u aangegeven van 45km/u tot 45km/u+10% (4.5km/u)+4km/u = 53.5km/u.

hier gevonden: https://www.startpagina.n...king-kilometeruur-teller/

[Voor 65% gewijzigd door bjp op 30-01-2023 20:15]

• BertV

BertV

Handgemaakt

Mijn ST2 vanochtend:

Incl. een stukje 25km/u. Dit tempo is genoeg om de laatste paar km's in het rood te gaan met minder ondersteuning. (983 Wh accu)

Levensbron Gelderland

• Knikmops
BertV schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 08:12:
Mijn ST2 vanochtend:
[Afbeelding]

Incl. een stukje 25km/u. Dit tempo is genoeg om de laatste paar km's in het rood te gaan met minder ondersteuning. (983 Wh accu)
Op nog geen 35km accu al bijna leeg? Dacht dat een Stromer met 983Wh ongeveer even ver zou raken als de Ellio met 1150Wh. Ik heb na 44km nog rond de 15% in de winter over.

• BertV

BertV

Handgemaakt

Knikmops schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:40:
[...]

Op nog geen 35km accu al bijna leeg? Dacht dat een Stromer met 983Wh ongeveer even ver zou raken als de Ellio met 1150Wh. Ik heb na 44km nog rond de 15% in de winter over.
Bij 20% (dacht ik) gaat de accu in het rood op het scherm..
Dan gaat ie in de spaarstand en is er weer fors minder ondersteuning, en natuurlijk meer bereik beschikbaar.

De trapgevoeligheid stond maximaal. Dat maakt veel uit in de actieradius.

[Voor 7% gewijzigd door BertV op 31-01-2023 12:07]

Levensbron Gelderland

• h1ttent1t
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:45
Knikmops schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:40:
[...]

Bereik met elkaar vergelijken is nooit slim zonder de omstandigheden te kennen ;)

• BertV

BertV

Handgemaakt

h1ttent1t schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:14:
[...]

Bereik met elkaar vergelijken is nooit slim zonder de omstandigheden te kennen ;)
Inderdaad. Te veel variabelen. Ik heb mijn stuur laag, lig af en toe op m'n ligstuur, banden op hoge spanning... maar vang nu weer wel veel wind met mijn winter / regenjas.
Daarbij loopt mijn route over de Utrechtse Heuvelrug, relatief veel hoogtemeters in vergelijking met iemand uit de polder. ...en dat polderfiguur zou weer meer wind vangen.

Los daarvan, Knikmops blaast me van de weg.

[Voor 8% gewijzigd door BertV op 31-01-2023 12:34]

Levensbron Gelderland

• jimh307
Alle batterijtjes liggen nu braaf aan de lader want al die wind zuigt ze leeg :Y

De mijne ook vanavond. Ik heb dan wel een 25 km/h fiets, maar die wind trekt er wel flink aan. Ik vertrok voor 2 x 11 km met 50% restlading en bij thuiskomst had ik nog 4 km te gaan. Bijna de hele weg stand turbo gebruikt en ik had de wind veel aan de zijkant en soms ook echt rukwinden.
Dit betekend een verbruik van +- 10 Wh/km en dat voor een regulaire e-bike. Normaal doe ik bijna de helft, dus al die wind in totaal verbruikt bijna 2x zoveel dan rustig fietsen.
Dat zal met de speed pedelec niet anders zijn.

• BertV

BertV

Handgemaakt

jimh307 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:50:
Alle batterijtjes liggen nu braaf aan de lader want al die wind zuigt ze leeg :Y

De mijne ook vanavond. Ik heb dan wel een 25 km/h fiets, maar die wind trekt er wel flink aan. Ik vertrok voor 2 x 11 km met 50% restlading en bij thuiskomst had ik nog 4 km te gaan. Bijna de hele weg stand turbo gebruikt en ik had de wind veel aan de zijkant en soms ook echt rukwinden.
Dit betekend een verbruik van +- 10 Wh/km en dat voor een regulaire e-bike. Normaal doe ik bijna de helft, dus al die wind in totaal verbruikt bijna 2x zoveel dan rustig fietsen.
Dat zal met de speed pedelec niet anders zijn.
Ik zit met de SP op zo'n 10 a 11Wh/km als echt alles meezit, met heel mooi weer, ligstuur, wielrenpakje. :P

Met wind tegen nu heb je inderdaad het idee dat die accu zichzelf vacuüm trekt.
Nu even niet... weer een lekke band. Zeker iedere 3000km heb ik dat. :X

Levensbron Gelderland

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:54
Al eens overwogen om tubeless te gaan rijden, of zijn die velgen daar niet op voorbereid?

• bbbrumbrum
  • Niet online
wienesroa schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:02:
Al eens overwogen om tubeless te gaan rijden, of zijn die velgen daar niet op voorbereid?
Met Notubes hoeft dat ook helemaal niet. En als je geluk hebt dicht de sealant de meeste gaatjes.

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ik ga dat mijn dealer vragen bij het volgende onderhoud.
Egberts in Groningen is de expert, dus ik hoor het wel.

Met vloeibare latex werken is mij afgeraden door de plaatselijke fietsenmaker.
Dat zou uitdrogen, of hooguit werken als een dikkere binnenband.

Levensbron Gelderland

• bbbrumbrum
  • Niet online
BertV schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:43:
Ik ga dat mijn dealer vragen bij het volgende onderhoud.
Egberts in Groningen is de expert, dus ik hoor het wel.

Met vloeibare latex werken is mij afgeraden door de plaatselijke fietsenmaker.
Dat zou uitdrogen, of hooguit werken als een dikkere binnenband.
Je moet het idd wel bijhouden. Elk half jaar verversen sowieso.
En binnenbanden kun je snakebiten, dat kan met notubes per definitie niet.
Maar of je velg die impact overleeft is dan ook maar de vraag.
En dat is sowieso meer iets voor Belgische wegomstandigheden ;) >:)

[Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 03-02-2023 09:26]

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:54
Als je iedere 3k een snakebite hebt, zou ik me serieus afvragen of ik niet beter een mtb of tank kon nemen :-)
Pagina: 1 ... 18 19 20 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee