Al weer een tijdje de Klever N Rogue in bezit, tijd om na ruim 600 km de balans op te maken.
Hij rijdt als een trein, door de dikke banden heb je echt het gevoel op een hele stabiele machine te zitten. Op de hoogste ondersteuning is het elke ochtend en middag weer feest. De accu van 1200wh laad ik altijd op het werk en thuis op, bij een standje lager zou ik zelfs op 1 lading heen en weer kunnen maar ik ga toch het liefste gewoon altijd met vol geladen accu op pad
Het stuur is iets gebogen, doet me een beetje denken aan een proefrit die ik had gedaan met een Riese und Muller Cruiser HS. Ik vind het prettiger om een rechter stuur te hebben denk ik. De positie van de spiegel is ook niet optimaal. Je moet echt zowat onder je oksel kijken om te zien wat er achter je gebeurt. Verder zit het display aan de linkerkant van het stuur en ik ben met mijn oude Bosch en Bulls fietsen gewend aan een display centraal op het stuur.
De remmen piepen erg, ik ben al jarenlang schijfremmen gewend maar deze zijn gewoon een stuk rumoeriger. En deze klacht komt vaker voorbij. Wat ik dan met deze fiets wel kan is "motorbremsen" door de regeneratie functie. Die staat standaard aan, als ik dan stop met trappen en hem uit laat rollen zie ik in het display wat groene streepjes ter indicatie dit er wordt bijgeladen. Hierdoor rem ik dus op de motor af en kan ik de remblokken sparen.
Het voorspatbord aan de voorkant loopt extra ver naar beneden door, dit is een groot voordeel omdat opspattend water en viezigheid dan niet onderaan het frame en op je schoenen terecht komen. Het spatbord zit wel erg strak op de voorband, dus soms blijft er een blaadje tussen steken wat weer een hoop herrie geeft en je die er weer uit moet peuteren.
Het laden van de accu gaat vlot met de 5A accu. Hij maakt alleen echt een ontzettende herrie. Ben op zoek naar een extra lader om op het werk te leggen. Deze moet ik nu nog telkens meenemen.
Ik vind persoonlijk dat het display traag reageert, als je bijvoorbeeld het grootlicht aanzet duurt het 2 seconden voordat dit is aangepast op het display terwijl het licht gelijk na het drukken op de knop al aanstaat. De snelheid past zich ook maar langzaam aan. Wanneer je het middelste kleine knopje indrukt tussen de + en de - dan reageert deze vaak niet of met vertraging.
Ondank alle bovenstaande punten ben ik zeer tevreden met de N Rogue. Eindelijk een fiets gevonden waar ik fatsoenlijk op kan zitten en met sterke motor en dikke accu. De alternatieven waren allemaal met Bosch middenmotor en dat had zeker niet mijn voorkeur. Blij toe dat ik het geduld heb gehad om op deze Klever te wachten.