Ryan1981 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 16:25:
Sorry voor de dubbelpost.
[...]
Dit begrijp ik niet helemaal. Ik probeer een scenario te bedenken waar dit zou kunnen maar het enige wat ik me kan bedenken is als je voor 500 miljoen aan ripples koopt tegen elke willekeurige vraagprijs, wat mij niet echt realistisch lijkt of zie ik iets over het hoofd?
Je moet kijken naar de diepte van het orderboek op een exchange.
Kijk je bijvoorbeeld naar het
orderboek van BTC/USD op Bitfinex, dan zie je in de rechterhelft de "ask" orders. Als jij koopt tegen marktprijs, dan snoep je dus af van die orders. Scroll je naar beneden, naar ongeveer $6000, dan zie je daar een totaal van 4,1k BTC. Oftewel, als jij 4,1k aan BTC koopt in een keer op Bitfinex, dan stijgt de koers naar $6000. Het is niet direct af te lezen hoeveel dollars je daarvoor nodig hebt, maar het is iig flink wat minder dan 4,1k * $6000 (want het orderboek is een stuk voller rond de huidige koers), oftewel $24M. Dat is héél wat minder dan de marketcap van BTC ($44G).
In werkelijkheid zit het iets genuanceerders met hidden orders en allerlei stops die triggeren als je een dergelijke actie uitvoert, plus je laat een gapend gat over in het orderbook die in notime weer gevuld wordt en de koers vrij snel zoniet instantaan weer terugvalt, maar you get the point.
De marketcap is een waardeloze metric. Ik kan er echt geen nuttig voorbeeld voor bedenken. Het representeert
niet hoeveel geld er in BTC zit. Stel er staan 5 coins te koop voor iemand die ze gratis heeft gemined. Vervolgens koopt iemand al die 5 coins op, die te koop staan voor respectievelijk $1, $2, $3, $4 en $5. Dan heeft hij $15 betaalt voor 5 coins, maar volgens de marketcap zit er $25 in. Verkoopt hij ze allemaal weer voor diezelfde prijzen, dan heeft hij zijn $15 terug, is de huidige koers $1 en de marketcap nog maar slechts $5.
[
Voor 8% gewijzigd door
.oisyn op 06-06-2017 17:29
]