@
Dennism Het gaat mij er meer om hoe AMD precies de 3D cache op een chiplet stacked. Het zijn TSV's, maar ik weet bijvoorbeeld al niet of hier speciale eisen aan verbonden zijn omtrent de kwaliteit van de chiplets. In ieder geval komt het van Milan X vandaan en is het ook maar de vraag hoeveel 5800X3D er in omloop gaan komen. B2 stepping kan zeker ook de efficiëntie verklaren, maar niet noodzakelijkerwijs ook de combinatie met 3D cache.
Tweede is dan upgrades. Tja, waarom zou je proberen om nog te plannen?

Ik besefte me een paar jaar geleden al dat we een enorm interessante tijd zouden gaan krijgen nu AMD weer meedoet. En je ziet de acceleratie in ontwikkeling eigenlijk nu al. Een paar procent sneller per generatie voor een CPU of 20-30% voor een GPU is niet langer acceptabel. En met dergelijke sprongen is planning gewoon niet meer mogelijk.
Ik heb voor mezelf drie regels opgesteld die het ook aardig dekken.
1) Je kan niet vooruit plannen omdat je niet afdoende informatie hebt om een geïnformeerd plan te maken.
2) Kan je de taken die je wil uitvoeren nu uitvoeren?
3) (Meer voor gaming) Upgrade nooit je CPU als je niet eerst de GPU upgrade of als je geen duidelijke CPU bottleneck ervaart.
En als je dit nu in de praktijk brengt met wat eraan zit te komen, dan zie je het probleem.
Navi 33 lijkt vooralsnog rond Navi 21 niveau te gaan zitten. Navi 32 zal daar fors overheen gaan en Navi 31 kan helemaal bijzonder gaan worden. Bij Nvidia lijkt het vooralsnog iets minder extreem te worden, maar van AD102 en AD103 mag je verwachten dat deze ook (beduidend) beter dan GA102 gaan presteren. GA104 valt misschien meer rond GA102 uit. Het zou een enorme stap voor beide kampen zijn.
Daar valt al niet tegen te plannen qua CPU. In het bijzonder voor Nvidia gaat het denk ik echt interessant worden hoe ze scheduling gaan doen met zo'n sprong. Want als het nog steeds software op de CPU is, dan kan AD102 wel eens hilarisch gaan worden in 720p testen. Misschien stoppen die zinloze testen dan ook eens.
Voor de meeste mensen zal AD103 of Navi 32 waarschijnlijk wel het maximaal betaalbare worden. Daarbij vraag ik me al af wat er gaat gebeuren qua benodigde CPU. Uitgaande van software scheduling bij Nvidia, verwacht ik een forse CPU vereiste op zelfs 1440p voor AD103. Navi 32 kan nog wel eens interessant worden. Immers heeft een RX6900XT niet veel verlies met een Zen 2 CPU zoals de 3600 of 3700X op 1440p. Als Navi 32 nog net gaat met een Zen 2/Skylake++ op 1440p en PCI-E 3.0 ook geen probleem is, dan gaat dat interessant worden als upgrade pad voor veel mensen op AM4 of 1151v2, waaronder ondergetekende. Dan kan je namelijk Zen 4/Raptor Lake overslaan en zit je niet op een nieuw DDR5 platform. Kan je het budget dat je hebt investeren in een gigantische upgrade, want de komende generatie aan videokaarten lijken ongeacht de prijzen, zeker gigantische upgrades te bieden.
Maar dit laat eigenlijk al het probleem zien. Dit zijn een aantal voorzichtige aannamen waarop je een plan kan trekken, maar dat kan zomaar in het water vallen als de Navi 32 + Zen 2/Skylake++ combinatie toch niet blijkt te kunnen omdat je verlies makkelijk over de 10% gaat en je problemen krijgt met frametimes, CPU bottleneck stuttering dus.
[
Voor 5% gewijzigd door
DaniëlWW2 op 23-04-2022 20:26
]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.