Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

DaniëlWW2 schreef op zondag 17 april 2022 @ 13:10:
Als je de hele platformkosten gaat optellen, dan is het wel duidelijk dat de 5800X3D hier de betere is voor gaming.
En het is natuurlijk persoonlijk, maar wat ik zelf belangrijk vindt: in termen van energieverbruik en warmteproductie blaast de 5800XD de i9 gewoon echt omver. Zeker de i9's zijn vooral een kwestie van lekker hoog klokken voor extreme prestaties, de 5800X3D loopt wat dat betreft juist de andere kant op.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bwerg schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:02:
[...]

En het is natuurlijk persoonlijk, maar wat ik zelf belangrijk vindt: in termen van energieverbruik en warmteproductie blaast de 5800XD de i9 gewoon echt omver. Zeker de i9's zijn vooral een kwestie van lekker hoog klokken voor extreme prestaties, de 5800X3D loopt wat dat betreft juist de andere kant op.
Dat plaats ik ook onder platformkosten. Immers kan je met een flink hoger verbruik ook een duurder moederbord met betere VRMs nodig hebben. Nu valt het voor gaming wel mee, maar bij renderen etc is het verschil fors. Ook wil je misschien een duurdere koeloplossing en heb je hogere energiekosten. Je zou ook nog kunnen zeggen dat je misschien een betere PSU nodig hebt, maar laten we wel wezen, de meeste begrijpen die dingen echt niet (op zich begrijpelijk, ben ook verre van een expert) en kopen gewoon een overkill exemplaar. Hoewel, op die manier ben je misschien wel voorbereid op Lovelace en RDNA3. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 22:24
Ik ben hopeloos op zoek naar een vergelijkende review tussen de 5700G en 5700X waar het idle stroomverbruik vergeleken wordt (op hetzelfde platform uiteraard). Iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ShaiNe schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:02:
Ik ben hopeloos op zoek naar een vergelijkende review tussen de 5700G en 5700X waar het idle stroomverbruik vergeleken wordt (op hetzelfde platform uiteraard). Iemand een tip?
Dat kon nog wel eens lastig worden. Idle power wordt steeds minder gemeten in reviews en directe vergelijkingen tussen Sku's waar zo'n periode tussen release zit ook niet. Mogelijk dat er ergens iets te vinden is tussen de Ryzen R5 5500 en de 5700X, de R5 5500 maakt gebruik van dezelfde die als de 5700G, let wel dat hier de igpu uit staat en het een 6 core Sku is, dus mogelijk zijn er kleine verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 22:24
Dank je voor je antwoord. Mijn PC staat in 90% van de tijd in idle, dus vind ik het idle stroomverbruik belangrijk. De 5700G is een Cezanne chip terwijl de 5700X een vermeer chip, waardoor ze erg kunnen verschillen in verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ShaiNe schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:01:
Dank je voor je antwoord. Mijn PC staat in 90% van de tijd in idle, dus vind ik het idle stroomverbruik belangrijk. De 5700G is een Cezanne chip terwijl de 5700X een vermeer chip, waardoor ze erg kunnen verschillen in verbruik.
Heb mijn bericht even aangepast, stond 5700X, waar 5700G moest staan, de Ryzen R5 5500 is namelijk ook een Cezanne chip.

Je zou verder nog naar deze review kunnen kijken:

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-5700g/22.html

Is echter wel 5800X tegenover de 5700G, maar tussen de 5700X en 5800X zou idle niet veel verschil mogen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Jeroenneman schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:10:
Hoe staat het eigenlijk met de laptop Zen3+ CPU's?

Al een tijdje aangekondigd, maar ik zie nog geen enkel product met een 6600 of 6800U erin.
Jammer, want de laptops met 5600/5800 waren echt bang for buck knallers.
Zen3+ laptops lijken er nu echt aan te komen:

nieuws: AMD start leveringen Ryzen Pro 6000-processors voor laptops

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Steve van HWU met een 5800X - 5800X3D shootout over 41 games.

https://www.techspot.com/...n-5800x3D-vs-ryzen-5800x/

15% winst gemiddeld voor de 5800X3D in 1080P
22% winst in 1% lows.

Overall lijkt de +-50% (aan MSRP) goedkopere 5700X de 'slimme' keuze te zijn als je in het AMD kamp zit, tenzij je de beste prestaties op lagere settings vereist.

Mogelijk minder goed nieuws:
How impressive of an achievement will ultimately depend on pricing and availability, something we should have a good handle on the coming weeks (based on what we've been hearing, it doesn't sound too promising).

[ Voor 36% gewijzigd door Dennism op 20-04-2022 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Edit:

Ze lijken nu zichtbaar te worden.

https://www.megekko.nl/pr...trade-7-5800X3D-processor

https://www.alternate.nl/html/product/1831269

Webshop prijzen komen overeen met het dollar MSRP van $449 aangepast met dollar / euro conversie en dan de BTW erbij. Er lijken momenteel dus geen hogere prijzen gehanteerd te worden.

Ben benieuwd, zoals eerder aangegeven kon ik het niet laten :)
Als het goed is morgen binnen, maar pas vrijdag tijd te installeren.

AMD.com is trouwens met €511 duurder dan de webshops

[ Voor 143% gewijzigd door Dennism op 20-04-2022 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:35
Het duurt bij AMD altijd weken tot maanden voordat iets beschikbaar is. Dit was bij 3xxx en 5xxx niet anders. Ik had dan ook totaal niet de illusie dat ze meteen leverbaar zouden zijn.
Iedereen die dat wel had heeft vorige launches niet opgelet.

Wel jammer want ik ben nog altijd nieuwsgierig naar de cache prestaties op zich. Maarja uiteindelijk komen die benchmarks ook wel naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07:34
Alternate heeft ze op voorraad zowel BE als NL, daarmee wil ik niet zeggen dat er 100'en op voorraad zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Razkin schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:34:
Alternate heeft ze op voorraad zowel BE als NL, daarmee wil ik niet zeggen dat er 100'en op voorraad zijn.
Megekko speelt vol in op de Fomo door een op = op logo te gebruiken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjvdven
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-09 10:52
computerjunky schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:33:
Het duurt bij AMD altijd weken tot maanden voordat iets beschikbaar is. Dit was bij 3xxx en 5xxx niet anders. Ik had dan ook totaal niet de illusie dat ze meteen leverbaar zouden zijn.
Iedereen die dat wel had heeft vorige launches niet opgelet.

Wel jammer want ik ben nog altijd nieuwsgierig naar de cache prestaties op zich. Maarja uiteindelijk komen die benchmarks ook wel naar boven.
https://hothardware.com/r...iew-and-benchmarks?page=2
Hier staan de aida latencies. Zoals verwacht iets hogere latency dan de 5800X

RX 7900XTX, 9800X3D, B650 TUF GAMING, 32Gb 6000c30 buildzoid timings , Arctic Freezer II 280mm ||| Galaxy S23 Ultra 512GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeryth
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-07 18:41
Dennism schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:45:
[...]

Megekko speelt vol in op de Fomo door een op = op logo te gebruiken ;)
Zo lang ze maar op tijd leveren, want op het moment staat op de pagina 1 dag levertijd maar als je ook daadwerkelijk bestelt komt de levertijd uit op 02-05....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zeryth schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:16:
[...]

Zo lang ze maar op tijd leveren, want op het moment staat op de pagina 1 dag levertijd maar als je ook daadwerkelijk bestelt komt de levertijd uit op 02-05....
Bij mij staat (nog) netjes 21-4-2022.

Edit: Als ik nu een 5800X3D op een verse VM in het mandje leg staat er bij megekko ook netjes 21-4-2022

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/U7CJpq2.png

@Zeryth

Dat is tussen 15:20 en 15:30 geweest denk ik.

[ Voor 26% gewijzigd door Dennism op 20-04-2022 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinny98
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17-02 01:07
Iemand enig idee of ik aan mijn BIOS moet prutsen en enkele settings moet uitschakelen met het overschakelen naar een 5800X3D van een 5600X? Die is ook overclocked in Ryzen Master.

En hopelijk wordt de 5800X3D in de toekomst "overclockable" of unlocked. misschien met een BIOS update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
vinny98 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:00:
Iemand enig idee of ik aan mijn BIOS moet prutsen en enkele settings moet uitschakelen met het overschakelen naar een 5800X3D van een 5600X? Die is ook overclocked in Ryzen Master.

En hopelijk wordt de 5800X3D in de toekomst "overclockable" of unlocked. misschien met een BIOS update.
Je zal zeker weten de lt bios nodig hebben en moeten kijken of deze wel ondersteuning heeft voor de cpu want dat is geen garantie bij elk bord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Als het goed is niet, je moet wel een bios hebben met Agesa 1.2.0.6b of hoger voor zover ik weet.
Ik zou echter even netjes een biosreset doen, altijd wel zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeryth
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-07 18:41
Dennism schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:00:
[...]

Bij mij staat (nog) netjes 21-4-2022.

Edit: Als ik nu een 5800X3D op een verse VM in het mandje leg staat er bij megekko ook netjes 21-4-2022

[Afbeelding]
Ik weet dat dit eigenlijk de verkeerde thread is hiervoor maar wanneer heb je de order geplaatst? ik had hem namelijk tussen 15:01 en 15:02 geplaatst en meteen kreeg ik 10 dagen levertijd >.>

Edit: Laat maar zitten, ze hebben toch verstuurd. Was een display error.

[ Voor 6% gewijzigd door Zeryth op 20-04-2022 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zal hij wel resetten zodra die er in zit.

Ik acht de kans klein maar er is wel hoop dat OC tools zoals Hydra er iets mee kunnen. Wat ik van 1usmus begreep is PBO2 niet helemaal locked maar de winst is met 2% maar beperkt. Maar goed dat in combinatie met een kleine BCLK oc kan toch al leuk zijn.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Altijd weer een heerlijke set data waar je heel lang naar kan kijken en alsnog dingen kan ontdekken. :)
Maar het meest opvallende is denk ik het CPU verbruik per game. Want er zit verschil in, maar de trend is dat de 5800X3D er bovenuit steekt. Zeker in combinatie met de RX6900XT.

Tweede zou zijn dat dit weer eens bewijst hoe zinloos 720p testen eigenlijk is zonder context of controlepunten in het testen. Want bijvoorbeeld Cyberpunk draait gewoon om wat het snelste is als je naar 1080p gaat.

Afbeeldingslocatie: https://www.igorslab.de/wp-content/uploads/2022/04/Cyberpunk-2077-FPS-1280-x-720-Pixels.png
Afbeeldingslocatie: https://www.igorslab.de/wp-content/uploads/2022/04/Cyberpunk-2077-FPS-1920-x-1080-Pixels.png

Watch Dogs idem, hoewel iets minder spectaculair.
Afbeeldingslocatie: https://www.igorslab.de/wp-content/uploads/2022/04/Watch-Dogs-Legion-FPS-1280-x-720-Pixels.png
Afbeeldingslocatie: https://www.igorslab.de/wp-content/uploads/2022/04/Watch-Dogs-Legion-FPS-1920-x-1080-Pixels.png

Of deze waar de RX5800X3D + RTX3090Ti combinatie het niet trekt op 720p, maar wel op 1080p.
Afbeeldingslocatie: https://www.igorslab.de/wp-content/uploads/2022/04/Wolfenstein-Youngblood-FPS-1280-x-720-Pixels.png
Afbeeldingslocatie: https://www.igorslab.de/wp-content/uploads/2022/04/Wolfenstein-Youngblood-FPS-1920-x-1080-Pixels.png

En je kan waarschijnlijk nog uren zo doorgaan met het analyseren van: verbruik, driver overhead en de verschillen tussen Intel en AMD met Nvidia, frametimes, spreiding van frametimes etc.

Maar de 5800X3D wint dit uiteindelijk wel omdat die vergelijkbaar presteert, maar simpelweg €100 goedkoper is dan de 12900K en veel goedkoper dan de zinloze 12900KS. En dat is zonder de rest van het platform.

Al in al, niet slecht voor een opgepoetste server chiplet die ze even hebben uitgebracht om Intel haar high end er dom eruit te laten zien. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Intel lijkt redelijk dominant te worden bij TSMC.

Apple, Intel to Become Alpha Customers for TSMC's 2 nm Manufacturing Node

Mooie chip die 5800X3D.

AMD Ryzen 7 5800X3D aanzienlijk efficiënter dankzij undervolt van 1 V

Voor mij alleen te laat en op dit moment ook te duur, ik ga liever voor Zen 4 of evt. Raptor lake. Probleem is dat op hogere resoluties, ik zit tussen 1440p en 4k, en met een 3080 of vergelijkbaar de cpu relatief weinig winst oplevert.

[ Voor 76% gewijzigd door Help!!!! op 22-04-2022 19:51 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoewel ik de techniek echt prachtig vind, sla ik dit ook over. :)
Maar een andere gedachte van mij is eigenlijk: Gebruikt de 5800X3D nu echt een chiplet van Epyc Milan kwaliteit? Want de chips lijken toch opvallend efficiënt te zijn ondanks de extra L3 cache waarvan je zou verwachten dat dit wat extra energie zou kosten. En als je dan ook nog eens BCLK OC resultaten en undervolting erbij pakt, dan begint het hier toch naar te neigen.

Een "normale" kwaliteit Ryzen chip is het denk ik in ieder geval niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
Techniek is zeker heel mooi en interessant. :) Van dat soort dingen kan ik wel genieten.

Er wordt lijkt mij maar één 8 core 3d chiplet geproduceerd. Die of voor Epyc gebruikt kan worden of voor Ryzen.

Wellicht dat de beste bins nog steeds naar Epyc gaan maar misschien zit er niet heel veel verschil in de bins :?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Help!!!! schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:14:
^
Techniek is zeker heel mooi en interessant. :) Van dat soort dingen kan ik wel genieten.

Er wordt lijkt mij maar één 8 core 3d chiplet geproduceerd. Die of voor Epyc gebruikt kan worden of voor Ryzen.

Wellicht dat de beste bins nog steeds naar Epyc gaan maar misschien zit er niet heel veel verschil in de bins :?
Er is ook maar een chiplet in productie. De vraag die ik me alleen stel is of de 5800X3D niet een (beduidend) betere bin is dan je normaal ziet voor Ryzen. Want 3D cache is vorig jaar al geïntroduceerd voor Milan X, niet Ryzen. Daar komt dit vandaan. Eigenlijk alles van de Zen architectuur lijkt ook naar beneden geschaald te worden van de primaire server doeleinden. Chiplets, SMT, de hoge mate van efficiëntie in zware multicore belasting of de relatief goede beveiliging en afscherming van de verschillende cores alsmede cache voor hardwareaanvallen, wijzen eigenlijk allemaal hierop. Ryzen CPU's zijn gewoon "de rest" van de wafer die niet de standaarden voor Epyc halen. En daarom vind ik die 5800X3D mede zo interessant omdat ik vermoed dat deze chiplets van de hoogste kwaliteit zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Natuurlijk de beste manier om AMD te beletten te groot te worden met goede producten: beperk hun productiecapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Phuncz schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 07:40:
[...]

Natuurlijk de beste manier om AMD te beletten te groot te worden met goede producten: beperk hun productiecapaciteit.
En de tegenreactie kan zomaar zijn dat Nvidia eruit geduwd wordt bij TSMC of AMD overstapt naar Samsung voor een deel van hun productie, bijvoorbeeld de videokaarten waar ze toch al intensief samenwerken met een andere afdeling van het Samsung conglomeraat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:09:
Hoewel ik de techniek echt prachtig vind, sla ik dit ook over. :)
Maar een andere gedachte van mij is eigenlijk: Gebruikt de 5800X3D nu echt een chiplet van Epyc Milan kwaliteit? Want de chips lijken toch opvallend efficiënt te zijn ondanks de extra L3 cache waarvan je zou verwachten dat dit wat extra energie zou kosten. En als je dan ook nog eens BCLK OC resultaten en undervolting erbij pakt, dan begint het hier toch naar te neigen.

Een "normale" kwaliteit Ryzen chip is het denk ik in ieder geval niet. :)
Ik verwacht dat eigenlijk niet, ik zag laatst op reddit bijv. ook al een vergelijking tussen 'normale' Ryzen bins met een B0 stepping (release) en een B2 Stepping (later uitgebracht) en B2 liet een beetje hetzelfde zien als dat hier nu ook ziet, efficiënter dan de B0 stepping chips.

Ik denk dat Epyc nog steeds de best gebinde chips krijgt, maar dat met de B2 stepping de Ryzen bins wel overall beter lijken te zijn, mogelijk omdat de overall gemiddelde kwaliteit simpelweg beter is t.o.v. eerder geproduceerde B0 chiplets. En het kan natuurlijk zeker zijn dat de 5800X3D de bovenrange krijgt van de 'Niet Epyc gevalideerde chiplets'. Ik de zie de 5800X3D eigenlijk alleen 'Epyc gevalideerde chiplets' krijgen zou Milan-X beneden verwachting verkopen en ze dus chiplets over zouden hebben.

Kan de reddit post helaas zo snel niet vinden, maar WCCFtech (dus korrel zout) heeft er ook over gepost begin dit jaar https://wccftech.com/amd-...ocks-better-ddr4-support/

Alle 5800X3D's cpu-z info die ik gezien heb geven B2 als stepping voor deze cpu's, zo ook de mijne:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cQ546Je.png

[ Voor 12% gewijzigd door Dennism op 23-04-2022 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Help!!!! schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 19:44:

Voor mij alleen te laat en op dit moment ook te duur, ik ga liever voor Zen 4 of evt. Raptor lake. Probleem is dat op hogere resoluties, ik zit tussen 1440p en 4k, en met een 3080 of vergelijkbaar de cpu relatief weinig winst oplevert.
Ik kies hier juist de andere route, in 2020 een systeem moeten bouwen ivm uitval op een moment dat ik niet geplanned had, wilde n.l. wachten op Ryzen 5000, maar mijn systeem stopte er zomer 2020 mee.

Toen gekozen voor een R5 3600 als tijdelijke cpu, als opmaat voor 5000 serie. Echter was ik eigenlijk zo tevreden over de 3600 dat ik besloot af te wachten of er nog een stap zou komen voor AM4 en dan deze maar gekocht om nog wat jaren met AM4 door te kunnen en daar ik juist geen zin heb om early adopter te worden op AM5 na AMD's houding richting AM4 early adopters, dat verdiende immers zeker geen schoonheidsprijs. Nee, ik wacht wel een generatie (of 2-3), Zen 5 (Mogelijk AMD's big / little voor consumenten) en Meteor Lake (Intels overstap naar chiplets voor consumenten) vind ik op basis van de geruchten ook interessanter dan Zen 4 of Raptor Lake. Ook de mogelijke DDR5 verplichting voor Zen 4 ben ik niet direct fan van, zeker mochten de prijzen eind dit jaar nog zo hoog zijn, dan gaat AM5 mogelijk naar platform prijzen die je nu betaald voor high end Alder Lake en die er juist voor zonder dat de 5800X3D er zo goed uitziet t.o.v. high end Alder Lake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
Balen dat je systeem er mee stopte. Ik heb niet perse een nieuw systeem nodig maar het is ook hobby en verwacht eigenlijk dat de komende generatie wel een leuke winst zal hebben tov een 3700X.

Ik doe nu ~5 jaar met mijn mobo en geheugen, dat is toch wel een record voor mij denk ik. Het AM4 platform heeft voor mij erg goed uitgepakt. AM5 zal AMD waarschijnlijk minder lang ondersteunen maar hopelijk gaan ze niet volledig de Intel kant op.

Daarnaast vind ik juist de verse start met DDR5 en PCIe5.0 leuk en interessant. Ik wil dan ook zsm overstappen van SATA naar NVMe SSD's.

Heb er op zich wel redelijk wat vertrouwen in dat AMD het dit keer wat beter doet met Zen4/AM5 gezien ze nu meer geld, middelen en ervaring hebben.
AM4 was in het begin zeker geen smooth sailing maar persoonlijk heb ik gelukkig geen grote problemen gehad.

Dat had ook te maken met mijn geheugen (B-die) wat relatief goed samenwerkt met Ryzen. Ook mijn mobo was achteraf een goede keuze. Ik had het geresearched maar je moet ook wat geluk hebben.

Ik ga sowieso de reviews afwachten en de prijzen van DDR5 zijn inderdaad erg fors, zeker als je 32GB wilt. Hopelijk is DDR5 tegen die tijd weer wat verder qua ontwikkeling/snelheid. Desalniettemin is het ook niet uit te sluiten dat ik toch wat langer met AM4 ga doen.

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Dennism Het gaat mij er meer om hoe AMD precies de 3D cache op een chiplet stacked. Het zijn TSV's, maar ik weet bijvoorbeeld al niet of hier speciale eisen aan verbonden zijn omtrent de kwaliteit van de chiplets. In ieder geval komt het van Milan X vandaan en is het ook maar de vraag hoeveel 5800X3D er in omloop gaan komen. B2 stepping kan zeker ook de efficiëntie verklaren, maar niet noodzakelijkerwijs ook de combinatie met 3D cache. :)

Tweede is dan upgrades. Tja, waarom zou je proberen om nog te plannen? :P
Ik besefte me een paar jaar geleden al dat we een enorm interessante tijd zouden gaan krijgen nu AMD weer meedoet. En je ziet de acceleratie in ontwikkeling eigenlijk nu al. Een paar procent sneller per generatie voor een CPU of 20-30% voor een GPU is niet langer acceptabel. En met dergelijke sprongen is planning gewoon niet meer mogelijk.

Ik heb voor mezelf drie regels opgesteld die het ook aardig dekken.
1) Je kan niet vooruit plannen omdat je niet afdoende informatie hebt om een geïnformeerd plan te maken.
2) Kan je de taken die je wil uitvoeren nu uitvoeren?
3) (Meer voor gaming) Upgrade nooit je CPU als je niet eerst de GPU upgrade of als je geen duidelijke CPU bottleneck ervaart.

En als je dit nu in de praktijk brengt met wat eraan zit te komen, dan zie je het probleem.
Navi 33 lijkt vooralsnog rond Navi 21 niveau te gaan zitten. Navi 32 zal daar fors overheen gaan en Navi 31 kan helemaal bijzonder gaan worden. Bij Nvidia lijkt het vooralsnog iets minder extreem te worden, maar van AD102 en AD103 mag je verwachten dat deze ook (beduidend) beter dan GA102 gaan presteren. GA104 valt misschien meer rond GA102 uit. Het zou een enorme stap voor beide kampen zijn.

Daar valt al niet tegen te plannen qua CPU. In het bijzonder voor Nvidia gaat het denk ik echt interessant worden hoe ze scheduling gaan doen met zo'n sprong. Want als het nog steeds software op de CPU is, dan kan AD102 wel eens hilarisch gaan worden in 720p testen. Misschien stoppen die zinloze testen dan ook eens. :P

Voor de meeste mensen zal AD103 of Navi 32 waarschijnlijk wel het maximaal betaalbare worden. Daarbij vraag ik me al af wat er gaat gebeuren qua benodigde CPU. Uitgaande van software scheduling bij Nvidia, verwacht ik een forse CPU vereiste op zelfs 1440p voor AD103. Navi 32 kan nog wel eens interessant worden. Immers heeft een RX6900XT niet veel verlies met een Zen 2 CPU zoals de 3600 of 3700X op 1440p. Als Navi 32 nog net gaat met een Zen 2/Skylake++ op 1440p en PCI-E 3.0 ook geen probleem is, dan gaat dat interessant worden als upgrade pad voor veel mensen op AM4 of 1151v2, waaronder ondergetekende. Dan kan je namelijk Zen 4/Raptor Lake overslaan en zit je niet op een nieuw DDR5 platform. Kan je het budget dat je hebt investeren in een gigantische upgrade, want de komende generatie aan videokaarten lijken ongeacht de prijzen, zeker gigantische upgrades te bieden.

Maar dit laat eigenlijk al het probleem zien. Dit zijn een aantal voorzichtige aannamen waarop je een plan kan trekken, maar dat kan zomaar in het water vallen als de Navi 32 + Zen 2/Skylake++ combinatie toch niet blijkt te kunnen omdat je verlies makkelijk over de 10% gaat en je problemen krijgt met frametimes, CPU bottleneck stuttering dus. :)

[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 23-04-2022 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Oké, dan verwacht AMD dus kennelijk dat RAM snelheden in de nabije toekomst heel rap toe gaan nemen. Ik ben benieuwd of dat ook zo zal zijn.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
ocf81 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:38:
Oké, dan verwacht AMD dus kennelijk dat RAM snelheden in de nabije toekomst heel rap toe gaan nemen. Ik ben benieuwd of dat ook zo zal zijn.
Que? Dit is gewoon een standaardsnelheid. Je kunt nu al DDR5 modules kopen met die snelheid, en sneller ook (DDR5-6400 op het moment van schrijven). De cobra onder het gras is natuurlijk dat dat alleen kan tegen astronomische prijzen... je kunt dus beter zeggen "AMD hoopt dat de prijzen in de nabije toekomst heel rap gaan dalen". :P

De beslissing om vol voor DDR5 te gaan en geen DDR4 compat te bieden was ongetwijfeld al gemaakt voor de ietwat minder rooskleurige outlook zichtbaar was. Met een beetje pech wordt het straks echt dat je een premium moet betalen voor de "AMD experience" met vrij spel voor Intel voor de prijsbewuste nieuwkoper, en dan is de rolverwisseling compleet (voor zolang als dat duurt).

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

MneoreJ schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:06:
[...]

Que? Dit is gewoon een standaardsnelheid. Je kunt nu al DDR5 modules kopen met die snelheid, en sneller ook (DDR5-6400 op het moment van schrijven). De cobra onder het gras is natuurlijk dat dat alleen kan tegen astronomische prijzen... je kunt dus beter zeggen "AMD hoopt dat de prijzen in de nabije toekomst heel rap gaan dalen". :P
Oké, dat wist ik niet. Ik kon in de PW ook op Geizhals geen reepjes van 32GiB boven de 6000 vinden, althans geen reepjes met een enigszins acceptabele CL. (38 is mijn mentale max)
De beslissing om vol voor DDR5 te gaan en geen DDR4 compat te bieden was ongetwijfeld al gemaakt voor de ietwat minder rooskleurige outlook zichtbaar was. Met een beetje pech wordt het straks echt dat je een premium moet betalen voor de "AMD experience" met vrij spel voor Intel voor de prijsbewuste nieuwkoper, en dan is de rolverwisseling compleet (voor zolang als dat duurt).
Ik denk dat AMD al veel eerder op DDR5 gemikt heeft, aangezien het ontwikkelen van een CPU wel 3 jaar kan duren voor een CPU gebaseerd op een aanpassing van een bestaande architectuur. (zie o.a. interviews Ian Cutress / TechTechPotatoe op YT)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Goed punt, het was mij een beetje ontgaan dat Ryzen 7000 uitsluitend met DDR5-ondersteuning komt. En dankzij Alder Lake weten we inmiddels dat DDR5 performance pas interessant is vanaf DDR5-6000. Ik verwacht dat dit voor AMD niet veel anders zal zijn dus in feite moet je dan direct voor het allerduurste geheugen gaan.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 00:55
De vraag is hoe duur DDR5 in September nog is en hoe goedkoop DDR4. Alder Lake moest wel beide ondersteunen, Raptor Lake dus ook. Maar Zen4 en Meteor Lake niet.

DDR5 only maakt het ook makkelijker en mogelijk om meerdere CPU generaties met dezelfde socket te doen. Hoewel ik niemand een upgrade van bijvoorbeeld een 1700X naar een 5800X zou aanraden zonder moederbord upgrade.

Maar goed dat is een AMD keuze / strategie.

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

sunsmountain schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:02:
De vraag is hoe duur DDR5 in September nog is en hoe goedkoop DDR4. Alder Lake moest wel beide ondersteunen, Raptor Lake dus ook. Maar Zen4 en Meteor Lake niet.
Dat je zegt dat Alder Lake DDR wel beide moest ondersteunen vind ik eigenlijk wel een beetje een zwak onderbouwde uitspraak. Dat is denk ik een beslissing die niet op het laatste moment gemaakt wordt, maar al redelijk vroeg in het ontwerpproces. Ik ben dus wel benieuwd wat precies de redenering is achter deze uitspraak.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
ocf81 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:09:
[...]

Dat je zegt dat Alder Lake DDR wel beide moest ondersteunen vind ik eigenlijk wel een beetje een zwak onderbouwde uitspraak. Dat is denk ik een beslissing die niet op het laatste moment gemaakt wordt, maar al redelijk vroeg in het ontwerpproces. Ik ben dus wel benieuwd wat precies de redenering is achter deze uitspraak.
Als je op de markt komt met een nieuw platform terwijl je weet dat DDR5 prijzen hoog (zullen) zijn, dan moet nog steeds DDR4 ondersteunen. Voor Intel is het meerdere generaties CPUs kunnen upgraden met dezelfde chipset minder een overweging.

AMD speelt er op dat de DDR5 prijzen betaalbaar genoeg zullen zijn, en ik vertrouw meer op hun voorspelling dan wat wij nu aan DDR5 prijzen zien.

Bedrijven als Intel en AMD maken die overwegingen inderdaad al in het ontwerp proces en wat mij betreft is dit hele verhaal logisch en standaard kennis. Ik zeg niet dat ze hier last minute toe gedwongen waren, maar ze liepen wel achter op Zen3.

Stukje bewijs, dit reepje DDR4 ging binnen 3,5 maand in prijs gehalveerd:
pricewatch: Crucial CT8G4DFD8213

Geen enkele reden dat dat niet met DDR5 gaat gebeuren.

[ Voor 10% gewijzigd door sunsmountain op 01-05-2022 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Nu online
sunsmountain schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:12:
Stukje bewijs, dit reepje DDR4 ging binnen 3,5 maand in prijs gehalveerd:
pricewatch: Crucial CT8G4DFD8213

Geen enkele reden dat dat niet met DDR5 gaat gebeuren.
Goed punt, zeker als je verder kijkt en dan de periode ziet waarin de geheugenprijzen door het dak gingen, zodat datzelfde reepje 3 jaar later net zo duur was als bij de introductie. Dat gebeurt ook om de zoveel tijd, dus laten we vooral hopen dat we niet zo'n periode binnenkort tegemoet gaan. :+

De stap tussen DDR4 en DDR5 is technologisch wel weer iets spannender dan tussen DDR3 en DDR4 (PMIC, ECC), dus DDR5 zal hoe dan ook (iets) duurder blijven.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
MneoreJ schreef op zondag 1 mei 2022 @ 20:44:
[...]

Goed punt, zeker als je verder kijkt en dan de periode ziet waarin de geheugenprijzen door het dak gingen, zodat datzelfde reepje 3 jaar later net zo duur was als bij de introductie. Dat gebeurt ook om de zoveel tijd, dus laten we vooral hopen dat we niet zo'n periode binnenkort tegemoet gaan. :+

De stap tussen DDR4 en DDR5 is technologisch wel weer iets spannender dan tussen DDR3 en DDR4 (PMIC, ECC), dus DDR5 zal hoe dan ook (iets) duurder blijven.
Mmm, laten we dat zeker hopen. Ik denk toch dat AMD de markt beter kan voorspellen dan wij hier op het tweakers forum. Nou heeft AMD wel vaker de plank mis geslagen, maar om nou standaard de Nederlandse skepsis toe te passen... een beetje hoop graag. :)
PMIC en ECC bestaan allebei al vrij lang, en het is geloof ik geen volledige ECC die DDR5 (standaard) krijgt. DDR5 wordt wel geproduceerd met EUV, maar het is 14nm, zo spannend is dat nu ook weer niet. Nieuwe combi van technologieën, maar stuk voor stuk bestaande en bekende.

Ik denk ook dat DDR5 duurder zal blijven dan DDR4, maar daar krijg je dan ook denk ik evenredig meer performance voor terug, als vraag en aanbod niet (weer) hopeloos verstoord wordt door een crisis, logistiek, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Nu online
sunsmountain schreef op zondag 1 mei 2022 @ 22:34:
PMIC en ECC bestaan allebei al vrij lang, en het is geloof ik geen volledige ECC die DDR5 (standaard) krijgt. DDR5 wordt wel geproduceerd met EUV, maar het is 14nm, zo spannend is dat nu ook weer niet. Nieuwe combi van technologieën, maar stuk voor stuk bestaande en bekende.
Oh ik bedoelde niet te suggereren dat de technologie zelf nieuw is, het zat tot nu toe alleen nog niet op (standaard) geheugenchips (en de ECC is inderdaad alleen on-die, geen "echte" ECC, dat moet je nog altijd los kopen). M.a.w. de kostprijs gaat omhoog en dat wordt gewoon doorberekend natuurlijk. Dus niet volledig evenredig duurder puur qua performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
MneoreJ schreef op zondag 1 mei 2022 @ 22:40:
[...]

Oh ik bedoelde niet te suggereren dat de technologie zelf nieuw is, het zat tot nu toe alleen nog niet op (standaard) geheugenchips (en de ECC is inderdaad alleen on-die, geen "echte" ECC, dat moet je nog altijd los kopen). M.a.w. de kostprijs gaat omhoog en dat wordt gewoon doorberekend natuurlijk. Dus niet volledig evenredig duurder puur qua performance.
Fair enough, dan betaal je behalve voor extra performance ook voor extra features (of je ze nu wel of niet gebruikt, zo gaat dat). Lijken me op zich wel prettige features hoor, ECC en PMIC. Ik hoop en denk alleen met AMD dat het schaarste argument Q4 niet meer zo zal spelen als nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geemfriek
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-07 12:35
Jongens, ik zie door de bomen het bos niet meer..

Ik ben in de markt voor een nieuwe cpu+mobo+ram.
Langs alle kanten hoor ik meer positief geluid voor een AMD Ryzen CPU, daarom kom ik hier even polsen welke in mijn situatie het beste zou zijn.

Mijn huidige config:
Huidig systeem:
Intel i7 860
CPU koeler: Scythe Mugen
Gigabyte P55M-UD2
8GB DDR3
Red Dragon RX 5700XT
Voeding: Cooler Master Silent Pro 620W
120GB SSD (Samsung)
1TB HDD (Western digital? Weet ik niet meer precies)

Kan iemand van jullie mij uit mijn lijden verlossen en een goeie cpu+mobo+ram combo aanraden, ik game casual op 1080p, misschien ooit naar 1440p maar nu nog niet.

Hopelijk mag ik deze vraag hier poneren

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@geemfriek
Hi, dit topic gaat over AMD nieuws. AMD en Intel zijn tegenwoordig aan elkaar gewaagd en het hangt van je budget en specifieke wensen af wat het beste voor jou is.

Je kunt het beste hier een eigen topic openen. :)

Hier staat een voorbeeld Voorbeeldtopic Desktopaankoopadvies

Succes!

[ Voor 41% gewijzigd door Help!!!! op 02-05-2022 13:13 ]

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Help!!!! schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 13:24:
^
Balen dat je systeem er mee stopte. Ik heb niet perse een nieuw systeem nodig maar het is ook hobby en verwacht eigenlijk dat de komende generatie wel een leuke winst zal hebben tov een 3700X.

Ik doe nu ~5 jaar met mijn mobo en geheugen, dat is toch wel een record voor mij denk ik. Het AM4 platform heeft voor mij erg goed uitgepakt. AM5 zal AMD waarschijnlijk minder lang ondersteunen maar hopelijk gaan ze niet volledig de Intel kant op.

Daarnaast vind ik juist de verse start met DDR5 en PCIe5.0 leuk en interessant. Ik wil dan ook zsm overstappen van SATA naar NVMe SSD's.

Heb er op zich wel redelijk wat vertrouwen in dat AMD het dit keer wat beter doet met Zen4/AM5 gezien ze nu meer geld, middelen en ervaring hebben.
AM4 was in het begin zeker geen smooth sailing maar persoonlijk heb ik gelukkig geen grote problemen gehad.

Dat had ook te maken met mijn geheugen (B-die) wat relatief goed samenwerkt met Ryzen. Ook mijn mobo was achteraf een goede keuze. Ik had het geresearched maar je moet ook wat geluk hebben.

Ik ga sowieso de reviews afwachten en de prijzen van DDR5 zijn inderdaad erg fors, zeker als je 32GB wilt. Hopelijk is DDR5 tegen die tijd weer wat verder qua ontwikkeling/snelheid. Desalniettemin is het ook niet uit te sluiten dat ik toch wat langer met AM4 ga doen.
Ik denk dat ik mijn x470 platform nog 1x een upgrade ga geven, van mijn 3600x naar een 5700x (meer kan mijn VRM niet echt aan). Dan kan de rest op hoofdlijnen nog wel even mee.

Ik merk dat in sommige games mijn 3600x de bottleneck wordt. Bv in cyberpunk 2077 heb ik alle cores soms bovne de 90% en dan zakt gpu usage fors naar beneden.

Vooral met DLSS/raytracing begint de 3600x z'n leeftijd te tonen (ik heb een 3060ti, met undervolt naar richting ~3070 FE performance vzimh)

Ik wacht nog wel een jaar of twee totdat het nieuwe platform wat volwassener is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geemfriek
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-07 12:35
Help!!!! schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:12:
@geemfriek
Hi, dit topic gaat over AMD nieuws. AMD en Intel zijn tegenwoordig aan elkaar gewaagd en het hangt van je budget en specifieke wensen af wat het beste voor jou is.

Je kunt het beste hier een eigen topic openen. :)

Hier staat een voorbeeld Voorbeeldtopic Desktopaankoopadvies

Succes!
Bedankt! Dat had ik reeds gedaan, maar het topic is wat stil gevallen :/
Beetje reclame dan maar: Gezocht: upgrade CPU+Mobo+RAM+SSD+Keyboard

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Voor de Asus Hero VIII is paar dagen geleden het beloofde agesa 1207 bios uitgekomen met (als het goed is) o.a. fix voor fTPM issue.

https://rog.asus.com/us/m...-hero-model/helpdesk_bios

Hopelijk komt dit nu ook snel naar x370 / Hero VI :)

Voor de liefhebber, er is ook een nieuwe versie van de SMU checker uit:

https://www.mediafire.com...Checker_1.2.2.0N.rar/file

[ Voor 18% gewijzigd door Help!!!! op 03-05-2022 17:20 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AMD Reddit: ASUS Announces UEFI BIOS Support & AGESA 1.2.0.7 for AMD Ryzen 7 5800X3D & new AMD Ryzen 5000, 4000 Series CPUs for ASUS AM4 X570, B550, X470, B450, X370, B350, A520, and A320 motherboards*

Oudere mobo's nog even geduld....
"We are beginning deployment of this new AGESA for ASUS AMD X570 series motherboards and will follow up with 400/300 series motherboards in Late May/Early June."

[ Voor 24% gewijzigd door Help!!!! op 06-05-2022 10:11 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
geemfriek schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:37:
[...]

Bedankt! Dat had ik reeds gedaan, maar het topic is wat stil gevallen :/
Beetje reclame dan maar: Gezocht: upgrade CPU+Mobo+RAM+SSD+Keyboard
Valt mee als je het vergelijkt met het Intel Nieuwstopic.

https://videocardz.com/ne...range-and-phoenix-in-2023

Behalve de Phoenix, Dragon Range geruchten: Zen4 in Q4, misschien zelfs September 2022 dit jaar :)

Zou Dragon Range met 16 CU RDNA3 en 55W+ een RTX3050 (TDP 130 W) of 6500XT (TDP 107 W) kunnen verslaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Nevermind, niet het juiste topic voor vragen over een upgrade O-)

[ Voor 94% gewijzigd door Seroczynski op 13-05-2022 15:20 ]

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AMD zou nu op 27,7% marktaandeel in de x86-64 markt zitten. Grootste procentuele aandeel ooit dus. :)

Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/img/F5lIISHD2bdFjbY4.jpg

https://www.techpowerup.c...hare-in-history-in-1q2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hopelijk wordt Zen 4 een stuk beter dan Intel's tegenhanger. Er mag nog wel een stuk van dat Intel marktaandeel af.

PC Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Help!!!! schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:25:
Hopelijk wordt Zen 4 een stuk beter dan Intel's tegenhanger. Er mag nog wel een stuk van dat Intel marktaandeel af.
Ik denk eigenlijk dat veel beter niet heel erg uit zal maken wanneer AMD niet de productie capaciteit heeft om dat uit te buiten. Met Zen 2 en Zen 3 (tot de Alder Lake release in ieder geval) bijvoorbeeld heeft AMD veel minder share gepakt dan dat ze op basis van het product zouden moeten hebben gepakt. Simpelweg omdat ze niet de capaciteit lijken te hebben bij TSMC om hun voordeel volledig uit te buiten.

Nu kunnen marktomstandigheden natuurlijk ook een andere rol gaan spelen, als de vraag in zou storten kan AMD mogelijk met minder capaciteit grotere stappen maken, maar dan moeten ze niet de 'volume' segmenten aan Intel laten, om zelf bijv. marge boven volume te verkiezen. Iets dat natuurlijk ook goed mogelijk is, en wat ze nu ook duidelijk gedaan hebben de afgelopen periode.

Mochten mensen zich trouwens afvragen waarom AMD in geen van de sub categorieën meer dan 25% marktaandeel heeft, maar overall wel 27.7%, Overall is o.a. de enige categorie waar de x86 gebaseerde consoles worden meegenomen

[ Voor 10% gewijzigd door Dennism op 13-05-2022 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Seroczynski schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:13:
Prijs buiten beschouwing gelaten zou ik graag jullie mening willen horen over deze upgrade.
offtopic:
Ik zou hier even een aanschaftopic over openen, is een beetje off-topic in een nieuwsdiscussietopic. Samengevat: ja, 5800X3D is voor gaming het beste wat je op dit platform gaat krijgen. Ja, die is ook eigenlijk net wat te duur.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Jammer om te zien dat AMD de HEDT markt nu definitief de rug toekeert. Met socket SP6 is in feite de Threadripper lijn de dood verklaard.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

ocf81 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:14:
Jammer om te zien dat AMD de HEDT markt nu definitief de rug toekeert. Met socket SP6 is in feite de Threadripper lijn de dood verklaard.
Ik volg het nieuws rond Threadripper niet echt nauw. De leak van AdoredTV had ik gezien, maar waarom betekent dat met socket SP6 er geen Threadripper meer komt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 01:10:
[...]

Ik volg het nieuws rond Threadripper niet echt nauw. De leak van AdoredTV had ik gezien, maar waarom betekent dat met socket SP6 er geen Threadripper meer komt?
Niets is zeker natuurlijk, maar als je kijkt naar Threadripper zie je dat AMD, tot ongenoegen van de community, het eerste generatie threadripper platform (sTR4) al na 2 generaties (Threadripper 1000 en 2000) op gaf.

Het 2de generatie Threadripper platform (sTRX4) lijkt al na 1 generatie (threadripper 3000) opgegeven.

Sinds februari 2020 zijn er alleen maar 'Pro' Threadrippers uitgekomen voor het sWRX8 platform.

Het heeft er dus alle schijn van dat AMD het 'prosumer' Threadripper segment niet heel erg hoog heeft zitten en eigenlijk alleen nog met het zakelijke segment bezig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 19:45

SG

SG surft naar info hardewaren

Op zoch wel logisch. Leverings problemen en een te grote niche.
Veel opmerkingen van wat moet je met zoveel pci-e lanes.
Veel opmerkingen wat moet je met zoveel cores.
In deze tijd is zo dat velen niet veel er op vooruit gaan met 32 cores tov 16 en dat 16 zelfs bij velen niet meer doet. Je hebt de goed schalende aps nodig .
Of de nood voor heel veel pci-e addon kaarten.

Denk dat TR pro wel de juiste aanpak is. Naast dat eventueel op AM5 ook 32core kan loslaten.
Misschien dat de vraag naar HEDT nogal tegenvalt of de niche die meer dan 16cores wilt hebben niet platform nodig hebben en dus eigenlijk een heel veel core cpu op AM5 voldoende is.
Dat standaard TR net te veel is voor prodictie beperkingen .

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Na Zen 2 had ik verwacht Threadripper weinig bestaansrecht zou hebben. Welke niche is winstgegevend genoeg waar de Ryzen lineup en EPYC lineup drastisch te kort schieten om Threadripper als een apart platform te voorzien ?

Van releases sinds 2021 heb je van 4 cores tot 64 cores, van dual channel tot octa channel memory access, van 4MB tot 768MB L3 cache, van 24 PCIe 3.0 lanes tot 128 PCIe 4.0 lanes, van 65W tot 280W TDP, van 150€ tot 15.000€ (geschat) voor single CPU en moederbord. En alles ertussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

SG schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 03:01:
Op zoch wel logisch. Leverings problemen en een te grote niche.
Veel opmerkingen van wat moet je met zoveel pci-e lanes.
Veel opmerkingen wat moet je met zoveel cores.
In deze tijd is zo dat velen niet veel er op vooruit gaan met 32 cores tov 16 en dat 16 zelfs bij velen niet meer doet. Je hebt de goed schalende aps nodig .
Of de nood voor heel veel pci-e addon kaarten.

Denk dat TR pro wel de juiste aanpak is. Naast dat eventueel op AM5 ook 32core kan loslaten.
Misschien dat de vraag naar HEDT nogal tegenvalt of de niche die meer dan 16cores wilt hebben niet platform nodig hebben en dus eigenlijk een heel veel core cpu op AM5 voldoende is.
Dat standaard TR net te veel is voor prodictie beperkingen .
De HEDT markt lijkt compleet te imploderen nogal te verschralen de laatste tijd, maar er blijven wel wat slachtoffers achter die dan tussen wal en schip eindigen. Het gaat mij om de I/O, niet om de cores.
Tot de tijd dat je 4 directe m.2 connecties krijgt zonder dat dit compromissen oplevert en je daarnaast een 10GbE verbinding krijgt kan ik dus echt niet uit de voeten met die schrale 24 lanes die je op het gemiddelde AM4 bordje uitgeserveerd krijgt. AM5 lijkt hierin geen haar beter te worden, met 4 extra lanes die waarschijnlijk voor chipset I/O zullen worden ingezet. DDR5 lijkt daarnaast nogal lastig te schalen voorbij de 2 ranks per kanaal, waardoor een geheugencontroller met 4 kanalen opeens ook heel aantrekkelijk wordt, aangezien 64GiB voor mij de ondergrens is en ik graag een mogelijkheid tot geheugenuitbreiding open wil kunnen houden.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat er nog een factor meespeelt in kwaliteit van de chiplets.
Het is een publiek geheim dat TR tenminste een deel van hun chiplets van hogere kwaliteit zijn dan gemiddeld. En AMD zal die liever willen verkopen als server CPU omdat ze hier meer aan verdienen. Server eerst lijkt ook altijd het plan te zijn geweest met Zen en het is een groot succes gebleken.

Overigens zou ik niet zeggen dat AMD de HEDT market heeft opgegeven. Intel heeft dat noodgedwongen zeker gedaan, AMD is eerder geëvolueerd. Ik zou willen stellen dat X570 het HEDT platform is en B550 het reguliere platform van AMD. Het is misschien niet zo ideaal als een apart socket, maar een 5950X met een goed X570 bord heeft zeker een meerwaarde over een 5700X met een B550 bord. Dit verklaard ook waarom er behoorlijk high end opties zijn voor B550.

Ja er is wat overlap tussen de betere B550 en mindere X570 borden, maar in de regel is voor dezelfde prijs, een B550 beter buiten een aantal extra PCI-E lanes. X570 wordt eigenlijk pas interessant vanaf €300 en dat is eigenlijk HEDT terrein.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 23:20:
Ik denk dat er nog een factor meespeelt in kwaliteit van de chiplets.
Het is een publiek geheim dat TR tenminste een deel van hun chiplets van hogere kwaliteit zijn dan gemiddeld. En AMD zal die liever willen verkopen als server CPU omdat ze hier meer aan verdienen. Server eerst lijkt ook altijd het plan te zijn geweest met Zen en het is een groot succes gebleken.
Dit is zeker het geval
Overigens zou ik niet zeggen dat AMD de HEDT market heeft opgegeven. Intel heeft dat noodgedwongen zeker gedaan, AMD is eerder geëvolueerd. Ik zou willen stellen dat X570 het HEDT platform is en B550 het reguliere platform van AMD. Het is misschien niet zo ideaal als een apart socket, maar een 5950X met een goed X570 bord heeft zeker een meerwaarde over een 5700X met een B550 bord. Dit verklaard ook waarom er behoorlijk high end opties zijn voor B550.
Dit dan weer niet echt, juist de zaken die traditioneel het HEDT platform onderscheid van de het consumentenplatform bied een Ryzen / X570 (en ook B550) combo niet, namelijk meer dan 2 memory channels en meer dan 20 vrij te gebruiken PCIE lanes vanuit de CPU.

Daarnaast vind ik de vergelijking die je maakt ook wat mank, want ja een X570 bord en een 5950X heeft inderdaad meerwaarde over een 5700X / B550 combo.

Echter een 5950X met een goed X570 bord heeft dan weer amper tot geen meerwaarde over een 5950X en een (mogelijk veel goedkoper) goed B550 bord.
Ja er is wat overlap tussen de betere B550 en mindere X570 borden, maar in de regel is voor dezelfde prijs, een B550 beter buiten een aantal extra PCI-E lanes. X570 wordt eigenlijk pas interessant vanaf €300 en dat is eigenlijk HEDT terrein.
Ik zou eigenlijk niet zeggen dat een prijs van X euro's iets HEDT maakt of niet, een gaming moederbord van €600 is geen HEDT segment hardware, terwijl een gelijk geprijsd moederbord gericht op de prosumer / zakelijke markt dat mogelijk weer wel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@DaniëlWW2 Voor mij is prijs, hoewel niet onbelangrijk, niet de leidende factor in wat de HEDT categorie definieert. Voor mij is dat de featureset. Die featureset zit ergens tussen reguliere 'consumenten' desktop en workstation c.q. low end server. AMD is met Threadripper begonnen als HEDT platform maar heeft dit omgekat naar een workstation platform. Voor een HEDT platform schiet X570 toch echt tekort in de I/O afdeling.

Nu maar hopen dat Alder Lake-X iets leuks gaat opleveren. Van AMD verwacht ik niet zo veel meer.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Het belangrijkste bestaansrecht van HEDT zal altijd de hoeveelheid beschikbare PCI-e lanes zijn. De toegevoegde waarde daarvan was bij gamers al heel lang discutabel, maar sinds de teruggang van multi-GPU opstellingen is het al helemaal zinloos geworden.

Daarmee snap ik echter wel de opmerking van @DaniëlWW2 over X570 vs B550. Die eerste heeft toch net wat hippere lanes beschikbaar voor je opslag. Zie het als consumer++, want de gemiddelde consument zal het verschil tussen een PCI-e 4.0 en PCI-e3.0 echt niet zomaar voelen.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:19
Merkt iemand van jullie verschil in performance met - Update to AMD ComboAM4PIV2 1.2.0.3b vs - Update to AMD ComboAm4v2PI 1.2.0.6c?

1.2.0.3b (MSI X570 Gaming Plus) was veel stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
turkeyhakan schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:37:
Merkt iemand van jullie verschil in performance met - Update to AMD ComboAM4PIV2 1.2.0.3b vs - Update to AMD ComboAm4v2PI 1.2.0.6c?

1.2.0.3b (MSI X570 Gaming Plus) was veel stabieler.
Ik merkte geen enkel verschil tussen beide, niet qua performance en niet qua stabiliteit voordat ik overstapte naar de 5800X3D

Erna trouwens ook niet, maar omdat de 5800X3D 1.2.0.6 vereist kan ik ook niet terug om wat anders te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Dennism schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:20:
[...]

Ik merkte geen enkel verschil tussen beide, niet qua performance en niet qua stabiliteit voordat ik overstapte naar de 5800X3D

Erna trouwens ook niet, maar omdat de 5800X3D 1.2.0.6 vereist kan ik ook niet terug om wat anders te testen.
Ik heb ook de voorganger van 1.2.0.6c geprobeerd toen de 6c nog niet uit was. Zelfde probleem. Veel haperingen tijdens het gamen. Terug naar 3b en problem solved.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ik zit al twee maanden op 1.2.0.6c en heb nog geen problemen ervaren.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!
turkeyhakan schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:28:
[...]

Ik heb ook de voorganger van 1.2.0.6c geprobeerd toen de 6c nog niet uit was. Zelfde probleem. Veel haperingen tijdens het gamen. Terug naar 3b en problem solved.
Heb je toevallig de fTPM aanstaan? Die kan dat veroorzaken, dan moet je even wachten op 1.2.0.7, die moet dat probleem oplossen.

Edit: Ik kwam er zojuist achter dat MSI 1.2.0.7 biossen heeft vrijgegeven, andere fabrikanten hebben dat mogelijk ook gedaan of zullen snel volgen.

Ik heb hem voor mijn moederbord juist geflashed.

[ Voor 19% gewijzigd door Dennism op 19-05-2022 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Dennism schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:31:
[...]

Heb je toevallig de fTPM aanstaan? Die kan dat veroorzaken, dan moet je even wachten op 1.2.0.7, die moet dat probleem oplossen.

Edit: Ik kwam er zojuist achter dat MSI 1.2.0.7 biossen heeft vrijgegeven, andere fabrikanten hebben dat mogelijk ook gedaan of zullen snel volgen.

Ik heb hem voor mijn moederbord juist geflashed.
Ik heb TPM 2.0 (AMD Trusted Device) oftewel fTPM (lees ik) inderdaad aan staan! Helder.. dank je wel. Wellicht maar even downgraden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maandag komt het Computex van AMD. Focus is high preformance computing.

Hopelijk komt dus het volgende voorbij:
-AM5
-Zen 4
-B650/X670/X670E?
-RDNA3 Gib :>

Ik denk dat het meer over Zen 4 zal gaan, maar ik hoop toch iets over RDNA3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 18:19:
Maandag komt het Computex van AMD. Focus is high preformance computing.
[Embed]
Hopelijk komt dus het volgende voorbij:
-AM5
-Zen 4
-B650/X670/X670E?
-RDNA3 Gib :>

Ik denk dat het meer over Zen 4 zal gaan, maar ik hoop toch iets over RDNA3.
Eigenlijk wel vreemd om dat zo te noemen, bij HPC denk ik niet direct aan consumer producten namelijk maar aan spul dat dat daadwerkelijk in het HPC segment past, dus Epyc / Instinct (Mi300) / Xilinx e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 18:46:
[...]

Eigenlijk wel vreemd om dat zo te noemen, bij HPC denk ik niet direct aan consumer producten namelijk maar aan spul dat dat daadwerkelijk in het HPC segment past, dus Epyc / Instinct / Xilinx e.d.
Probeer je nu te pretenderen dat AMD competent in marketing is? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja hoor, X670 en X670E lijken er beiden te zijn en maandag aangekondigd te worden met AMD. :)
https://wccftech.com/asro...-amd-am5-ryzen-7000-cpus/
https://videocardz.com/ne...howcased-at-computex-2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zijn deze 'leaks' niet relatief erg vroeg gezien Zen 4 pas ergens ~Q4 zou uitkomen :?

Of is er nu hoop dat Zen 4 eerder released :9

PC Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Help!!!! schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:44:
Zijn deze 'leaks' niet relatief erg vroeg gezien Zen 4 pas ergens ~Q4 zou uitkomen :?

Het schijnt september te zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Help!!!! schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:44:

Het gaat alleen om een aankondiging, de moederborden zelf zullen nog niet te koop zijn. Dat is in het verleden al vaker gebeurd.

[ Voor 5% gewijzigd door XWB op 20-05-2022 20:18 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:46

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

En nu ook op de FP nieuws: 'Moederbordfabrikanten gaan volgende week AMD X670- en B650-borden to...

En maar zagen en zeuren over duur DDR5 geheugen :F wat wil je als je 2x16GB modules wilt mijn post :+ Damic in ''Moederbordfabrikanten gaan volgende week AMD X670- en B650-borden tonen''

[ Voor 7% gewijzigd door Damic op 20-05-2022 20:35 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Realiteit heet dat de betere setjes geheugen zijn niet beschikbaar in 2x8gb en dus is 2x16 de enige optie voor snel ddr5 geheugen momenteel. CL40 met 13.33ns latency vind ik nou nog niet echt om over naar huis te schrijven.

En zo lang er nog games zijn die beter presteren met ddr4 3600 cl16 vs ddr5 6200 cl36 zou ik geen ddr5 van de tragere segmenten willen waarmee dat verlies in prestatie nog groter word. Veel games worden er ook beter op of blijven ongeveer gelijk maar het zal maar net je game zijn die slechter draait met ddr5. Ik ga altijd uit van de worst case omdat dat wel eens jou usecase kan zijn. Dan kan je alleen maar geluk hebben als dat niet het geval is maar nooit een nare verrassing tegemoet zien.

Niet zagen en deuren dus maar gewoon een realistisch observatie. Misschien is het tegen die tijd beter maar voor nu is dit waar het op staat. Tenzij jij een werkende glazen bol heb moeten we het dus doen met de kennis van nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan ook gewoon een paar maanden wachten totdat DDR5 nog wat verder is gezakt in prijs. Immers is de primaire interesse voor velen hier gewoon gaming. En je koopt in principe geen nieuwe CPU + platform als je de videokaart nog niet hebt. Bijkomend voordeel is dat je zo ook een beter overzicht hebt van de verschillende videokaarten alsmede welk moederbord of welk kitje DDR5 je moet kopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@computerjunky true maar volgens mij gaat het al beter dan toen met ddr3 naar ddr4.

@DaniëlWW2 also true, maar mijn vega 64 FE doet het nog goed voor de games die ik speel :+ ben meer geïnteresseerd in de many threads *O*

[ Voor 46% gewijzigd door Damic op 20-05-2022 21:01 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Damic schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:59:
@computerjunky true maar volgens mij gaat het al beter dan toen met ddr3 naar ddr4.
Dat is zeker waar, toen duurde het anderhalf a twee jaar voordat het bruikbaar en beter was. Ik draaide toen zelf ddr3 2133 met een overclock en ddr4 was gewoon lange tijd niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:46:
[...]

Het schijnt september te zijn. :)
Ben benieuwd, in de Q1 kwartaalcijfer bespreking lieten de slides voor de aandeelhouders volgens mij nog altijd Q4 2022 zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Of een aankondiging in september (misschien samen met RDNA3) en daadwerkelijk verkrijgbaar in Q4?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:16:
[...]

Ben benieuwd, in de Q1 kwartaalcijfer bespreking lieten de slides voor de aandeelhouders volgens mij nog altijd Q4 2022 zien.
Als ze maandag al moederborden laten zien en er nu al foto's lekken, dan is oktober eigenlijk al te laat.
AMD heeft volgens mij ook altijd H2/2022 gezegd. We zijn gewend om te denken dat het dan december zal worden, maar dat hoeft noodzakelijkerwijs niet. Komt bij dat AMD in januari al functioneel silicon heeft laten zien. Inmiddels zou je verwachten dat productie gestart zal zijn. Laatste is dat AMD nu eigenlijk al achterligt op hun cyclus. Elke AM4 Zen iteratie was immers circa 14-15 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AMD, Intel, Nvidia, Apple, Qualcomm etc kopen jaren voor productie al hun capaciteit in.
De taart is allang verdeeld en dat moet ook omdat je aan het begin van je ontwerpcyclus al moet weten dat je het product aan het einde ook kan maken op het productieproces waar je de chip voor ontworpen hebt. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!
En we gaan door. :)
Dit zou een diagram van een ASUS X670 moederbord zijn. Het lijkt erop dat X670 over twee chipset chips kan beschikken. Het vermoeden is dat dit signaalintegriteit voor PCI-E 5.0 zou versimpelen. Op deze manier zou je ook X670 en X670E kunnen verklaren. X670E heeft dan potentieel een tweede chipset chip voor extra I/O. Maar ik vermoed dat we dit maandag gaan horen.
https://videocardz.com/ne...board-has-it-two-chipsets

Overigens zou AM5 ook dezelfde spacing voor een CPU koeler gebruiken als AM4. Dat probleem is er dan niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 11:20:
[...]

AMD, Intel, Nvidia, Apple, Qualcomm etc kopen jaren voor productie al hun capaciteit in.
De taart is allang verdeeld en dat moet ook omdat je aan het begin van je ontwerpcyclus al moet weten dat je het product aan het einde ook kan maken op het productieproces waar je de chip voor ontworpen hebt. :P
Ja dat begrijp ik. Alleen wisten wij nog niet dat Qualcomm nu ook volledig bij TSMC gaat zitten. De taart moet dus over nog meer partijen verdeeld worden dan wij dachten. Er zal vast een gunfactor zijn voor longstanding partners, maar wie betaalt bepaalt. Hoe meer kapitaalkrachtige partijen (o.a. ook Intel), meer willen bestellen bij TSMC hoe ongunstiger voor AMD ben ik bang.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Help!!!! schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 18:34:
[...]

Ja dat begrijp ik. Alleen wisten wij nog niet dat Qualcomm nu ook volledig bij TSMC gaat zitten. De taart moet dus over nog meer partijen verdeeld worden dan wij dachten. Er zal vast een gunfactor zijn voor longstanding partners, maar wie betaald bepaalt. Hoe meer kapitaalkrachtige partijen (o.a. ook Intel), meer willen bestellen bij TSMC hoe ongunstiger voor AMD ben ik bang.
Qualcomm wisselt altijd hun productie uit tussen Samsung en TSMC. Verder is dit een high end SoC, zeker niet een volumeproduct. Ze konden blijkbaar wat capaciteit inkopen, maar dat zal niet ten koste zijn gegaan van de andere spelers. Die hebben immers al betaald voor hun allocatie en TSMC doet (officieel) niet aan voorkeursbehandelingen.

Verder maak ik me niet zoveel zorgen om jet financiële welzijn van AMD. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 17:43:
Dit zou een diagram van een ASUS X670 moederbord zijn. Het lijkt erop dat X670 over twee chipset chips kan beschikken. Het vermoeden is dat dit signaalintegriteit voor PCI-E 5.0 zou versimpelen. Op deze manier zou je ook X670 en X670E kunnen verklaren. X670E heeft dan potentieel een tweede chipset chip voor extra I/O. Maar ik vermoed dat we dit maandag gaan horen.

Overigens zou AM5 ook dezelfde spacing voor een CPU koeler gebruiken als AM4. Dat probleem is er dan niet. :)
Klinkt als een duur moederbord :X Maar stiekem wisten we dat al, alleen al voor DDR5 zijn er extra layers nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 21-05-2022 20:32 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XWB schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 20:32:
[...]

Klinkt als een duur moederbord :X Maar stiekem wisten we dat al, alleen al voor DDR5 zijn er extra layers nodig.
De eerste geruchten waren volgens mij $300+ voor X670E borden, terwijl X670 bij gelijke featureset in de buurt zou zitten van vergelijkbare Z690 borden.

Vraag is wel of iedereen X670E gaat gebruiker, Gigabyte zou gehint hebben dat hun hele range, inclusief de meest high end borden X670 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 17:43:

Vind het nogal een raar X16 slot, deze is SMD mounted en niet TH zoals de andere sloten (of het is een samen valling van andere componenten juist op dat slot :/) ook wat doet chip in het midden is dat een PLX chip? We zullen het maandag weten :D

Edit: blijkbaar is de nieuwe pcie5 x16 slot een smd model ook bij andere merken.

[ Voor 4% gewijzigd door Damic op 24-05-2022 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 23:03:
[...]

Als ze maandag al moederborden laten zien en er nu al foto's lekken, dan is oktober eigenlijk al te laat.
AMD heeft volgens mij ook altijd H2/2022 gezegd. We zijn gewend om te denken dat het dan december zal worden, maar dat hoeft noodzakelijkerwijs niet. Komt bij dat AMD in januari al functioneel silicon heeft laten zien. Inmiddels zou je verwachten dat productie gestart zal zijn. Laatste is dat AMD nu eigenlijk al achterligt op hun cyclus. Elke AM4 Zen iteratie was immers circa 14-15 maanden.
Ik denk ook zeker dat eerder een optie is, wilde alleen aangeven dat eerder deze maand de slides nog Q4 2022 leken aan te geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Benieuwd hoe zo'n dubbele chip gaat uitpakken....

Factory Drawing of ASUS X670 Prime-P WiFi Appears Online

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVy9FUJRqN4v0kHcVIWwcFBruNk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mWCsnz0KdTE46pQyZU7GXpkK.jpg?f=fotoalbum_large

PC Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:23
AMD Ryzen 7000 desktop series to offer over 15% single-thread uplift, launch this fall

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6dVde09t_lA5oZ55OSGJu3dO5s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iPIMrxSu12CsO8YK1lDw7v2e.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zRlF4ocsYqVR0MOnWoK6JHVcvc8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ojSOrYLWkE19WqyrYRrOCl08.webp?f=fotoalbum_large
AMD also confirms its Zen4 desktop CPU will feature integrated RDNA2 graphics. The new desktop Ryzen 7000 series are officially set to launch ‘this fall’, but this as far as the exact date goes.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Pagina: 1 ... 100 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.