Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Cafe Del Mar schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:49:
Laten we wel wezen, als ie een "K" kan koelen, zal het met de "basisversie" ook wel lukken zeker :)?
Euhm:
De Intel Core i9 11900K is de eerste processor die zelfs met de ventilators op volle draaisnelheid niet voldoende gekoeld wordt om throttling te voorkomen
(Dat is met een monster van een luchtkoeler :X)

Euhm:
De agressieve extra boost die Intel last minute aan de Core i9 11900K heeft toegevoegd, heeft tot gevolg dat de processor in dit scenario extreem veel energie gebruikt.
300W, daar heb je gewoon een waterkoeler voor nodig.

De use case voor een i9 is gewoon totaal anders dan die van een 5700G, ook als ze hetzelfde kosten.

Overigens eerst maar zien dat dat ding hier verkrijgbaar is. Grote kans dat dat ding in verweggistan verkrijgbaar is, en sommige dropshipper-webshops rekenen daar dan geautomatiseerd 100 euro verzendkosten bovenop en zeggen dan dat 'ie verkrijgbaar is. Xstra Digital Storage heeft notoir onbetrouwbare prijzen en leverstatussen. Via de reguliere distributiekanelen is de prijs misschien heel anders, dus gewoon even wachten op de Azerty's en dergelijke.

[ Voor 25% gewijzigd door bwerg op 29-07-2021 19:25 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Cafe Del Mar schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:49:
Ik heb nog geen enkele review geweten waar ze het überhaupt vermelden: turbo aan of af.
Ik las de disclaimer bij de CPU koeler als in "niet overklokken en het komt wel goed", dezelfde koeler (NH-L9i) mag je ook op een 11900K plaatsen. Laten we wel wezen, als ie een "K" kan koelen, zal het met de "basisversie" ook wel lukken zeker :)?

Zelf niet zo'n fan van "trial and error" zijnde, suggesties hoe de compatibiliteit/performance uitgeklaard kan worden? Al leek de website van Noctua me duidelijk genoeg :/ .
Ik heb een pricewatch: Cryorig C7 Cu met een NH-L9i fan maar ik ga daar echt nooit een 11900K onder zetten.
Werkt prima met een 2600x die een TDP van 95Watt heeft maar Intel cpus, nee dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-09 07:52
Ik zou ook geen "K" overwegen, wel de "gewone" 11900 (opnieuw: gegeven de prijssetting van de 5700G die ik de voorbije dagen zag). Er staat ook een grafiekje nu, bij de 5700G: pricewatch: AMD Ryzen 7 5700G Boxed

Waarom zou je geen Intel overwegen? Om "fanboy"-redenen? Je gaat toch niet beweren dat geen enkele Intel-CPU gekoeld raakt :)?

[ Voor 6% gewijzigd door Cafe Del Mar op 30-07-2021 07:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:56
De prijs zal heus wel richting en onder dat van een 5800X gaan zitten.
Centralpoint heeft de 5700G al in de lijst staan voor €409: https://www.centralpoint....00000263mpk-num-13647972/
(Doe trouwens maar +3 maanden op de verwachte levertijd, het is in een drukke periode en ze halen nooit de prognoses).

Maar een reden om niet voor Intel te kiezen kan ook principieel zijn. Dat fanboy gedoe is zo kinderachtig.
Persoonlijk mijd ik bedrijven als Intel en Nvidia vanwege de smerige truukjes die ze uithalen om de concurrent te benadelen en proberen een monopolie te stichten met gesloten proprietary onzin.
Dat laatste heb ik zo'n schurfthekel aan (in het algemeen).
Ik weet dat AMD er ook aan handje van heeft met o.a. het wekken van valse verwachtingen, maar dat is nog lang niet zo erg als wat het eerder genoemde duo doet.

Ik zit trouwens nog steeds met een 3200G, en voor de 5700G loop ik niet warm om eerlijk te zijn.
Het zal wel een hele mooie CPU worden, maar het niet beschikbaar maken van de 4700G buiten oem om (waardoor ik na 3/4 jaar wachten maar besloten heb een 3200G te halen), was een redelijke steek onder de gordel.
Daarnaast zou het beter zijn als ze nu eindelijk wat gaan doen aan het idle verbruik.
Hoewel het een stuk lager is dan bij de desktop CPU lijn, verbruikt de SoC nog relatief veel vergeleken met een Intel alternatief.

6XXXG please :P

[ Voor 11% gewijzigd door CMT op 30-07-2021 08:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Cafe Del Mar schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 07:35:
Waarom zou je geen Intel overwegen? Om "fanboy"-redenen? Je gaat toch niet beweren dat geen enkele Intel-CPU gekoeld raakt :)?
Natuurlijk mag je het overwegen. Prijs-prestatie-verhouding van Zen3 is niet altijd goed omdat de prijs simpelweg hoog is. Ik noemde ook specifiek het geval waarin je goede prestaties wil maar toch niet veel koeling beschikbaar hebt. Daarin is Zen3 en zeker de 5700G gewoon echt heel sterk. Voor heel veel andere toepassingen is de 5700G natuurlijk ook gewoon een beetje net-niet.

En dat grafiekje wordt pas interessant als het niet alleen via schimmige winkels gaat, of winkels die "Verwachte voorraad datum: vrijdag 31 december 2021" aangeven. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Als je ziet hoe lang we hebben moeten wachten op een niet-OEM release van de ZEN3 met ingebouwde graphics, is wachten op de 6xxxG-reeks op dit moment geen optie :).
Een 5700G voor minder dan €390 binnen de 2 maanden, lijkt me oké!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Voordeel van de 6xxxG-reeks is dat Vega graphics eindelijk ingeruild gaan worden voor RDNA2.

Verder zullen de prijzen nog wel iets zakken, de producten worden pas volgende week officieel aangekondigd.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Cafe Del Mar schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 07:35:
Ik zou ook geen "K" overwegen, wel de "gewone" 11900 (opnieuw: gegeven de prijssetting van de 5700G die ik de voorbije dagen zag). Er staat ook een grafiekje nu, bij de 5700G: pricewatch: AMD Ryzen 7 5700G Boxed

Volgens de aankondiging is de 5700G pas eind volgende week verkrijgbaar. Misschien is het gewoon een beter idee om af te wachten wat de prijzen dan doen, nu kan je vrij weinig zeggen over of dit daadwerkelijk de prijs is waarvoor de 5700G te krijgen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-09 20:37
Ik heb eerlijk gezegd nog weinig usecases gevonden voor de 5700g.

Voor gaming en videobewerking is ie niet interessant. De iGPU is niet denderend en de PCIe 3.0 x8 poort is beperkt voor een goede videokaart.

Alleen systemen waar geen videokaart in kan of gaat is ie interessant. Bijvoorbeeld voor de Deskmini X300 is ie top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Er zijn toch zat use cases?
Waarom zou je een dedicated GPU kopen? Als je office toepassingen draait, maar wel een krachtige CPU wil, is een iGPU toch prima?
Intel CPU's zijn vrijwel allen met iGPU (tenzij de F versie), waarom AMD zo moeilijk doet over hun APU's weet ik niet: niet lanceren of later dan OEM...

Als ik een 5800X steek, moet ik nog een dedicated GPU bijkopen, met een 5700G zit ik meteen gebeiteld :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Cafe Del Mar schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 17:23:
Er zijn toch zat use cases?
Waarom zou je een dedicated GPU kopen? Als je office toepassingen draait, maar wel een krachtige CPU wil, is een iGPU toch prima?
Intel CPU's zijn vrijwel allen met iGPU (tenzij de F versie), waarom AMD zo moeilijk doet over hun APU's weet ik niet: niet lanceren of later dan OEM...

Als ik een 5800X steek, moet ik nog een dedicated GPU bijkopen, met een 5700G zit ik meteen gebeiteld :).
Voor een office pc is 8 cores over de top en het betere iGPU gedeelte niet nodig t.o.v. een Intel. Daarnaast is office pc vaak idle aan het draaien. Intel is dan naast goedkoper net zo zuinig.

De 5700G gaat de best buy guide in ieder geval nooit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-09 16:47
Djarune schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 17:46:
[...]

Voor een office pc is 8 cores over de top en het betere iGPU gedeelte niet nodig t.o.v. een Intel. Daarnaast is office pc vaak idle aan het draaien. Intel is dan naast goedkoper net zo zuinig.

De 5700G gaat de best buy guide in ieder geval nooit halen.
In een perfecte wereld zonder silicon tekorten zou ik je gelijk gegeven hebben, nu sluit ik mij toch bij @Cafe Del Mar aan. Reden is dat een APU een manier is om je nieuwe systeem alvast te testen en gebruiken, terwijl je nog wacht op een pre order of drop van een GPU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:53
De 5600G/5700G gaat de BBG nooit halen? Ligt eraan wat die gaan kosten. Nu is alles 11400F dat de klok slaat, en dat is omdat Intel die gewoon voor een fijne prijs in de markt wenste te zetten.

Wat voor mij de 5600G voor zin heeft, nou ik speel echt nooit meer een game, ja CS misschien , maar dat gaat wel op de APU van AMD. En microsoft FS gaat toch niet op Linux. tJa en ik wil wel ns een G variant proberen, ipv altijd maar een echte GPU die ik nooit gebruikte. Kan je zeggen, kijk dan ns naar een tablet, nou nee, daar heb ik nooit aan kunnen wennen. Gewoon een (mini?) Atx case voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Postman schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 23:00:
[...]

In een perfecte wereld zonder silicon tekorten zou ik je gelijk gegeven hebben, nu sluit ik mij toch bij @Cafe Del Mar aan. Reden is dat een APU een manier is om je nieuwe systeem alvast te testen en gebruiken, terwijl je nog wacht op een pre order of drop van een GPU.
En ook @Sjah
Als de 5700g nu een APU was met voldoende CPU lanes (zoals bij Intel) gaf ik je gelijk. Echter 8 PCIe 3.0 lanes is een bottleneck voor een moderne RTX / RX videokaart. Ter vergelijking. De 5800x heeft 16 PCIe 4.0 lanes. Je kunt nog beter tijdelijk een pricewatch: Gigabyte GT 1030 Low Profile 2G kopen met een 5600x / 5800x dan een 5700g als je weet dat je ooit wil gaan uitbreiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Djarune schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 06:53:
[...]

Echter 8 PCIe 3.0 lanes is een bottleneck voor een moderne RTX / RX videokaart.
Ik vind een<4% verschil (PCIe 2.0 x16 is vergelijkbaar met PCIe 3.0 x8) geen noemenswaardige bottleneck:
RTX 3080: https://www.techpowerup.c...i-express-scaling/27.html
RX5700 XT: https://www.techpowerup.c...radeon-rx-5700-xt/23.html

Geforce RTX 3080
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-rtx-3080-pci-express-scaling/images/relative-performance_1920-1080.png

RX5700 XT
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/pci-express-4-0-performance-scaling-radeon-rx-5700-xt/images/relative-performance_1920-1080.png

Deze verhalen doen al makkelijk 10 jaren de ronde, sinds PCIe 3.0 videokaarten. Dit kan alleen relevant worden als het werkgeheugen sneller wordt, dus bij de release van DDR5 kan dat veranderen. Echter zit PCIe 5.0 daar dan ook meteen bij dus dan is PCIe 4.0 het kneusje.

[ Voor 40% gewijzigd door Phuncz op 31-07-2021 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
@Phuncz 4% is inderdaad niet veel. Ik dacht eerder aan 5% tot 10%. Voor mij voelt het wel alsof iemand een RTX3080 in een mobo zet uit 2012 met een AMD FM2 socket. Die heeft immers ook een PCIe 2.0 x16 poort (= PCIe 3.0 x8).

Ik blijf een 11700 zonder power limieten interessanter vinden dan een 5700g. Ook qua prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Het probleem is dat je een vooroordeel van de veel slechter presterende ouderee APU's meeneemt in je oordeel voor de nieuwe generatie.
Qua specs ziet de 5700G er helemaal niet slecht uit ten opzichte van de veel meer performance-gerichte 5800X:

5800X:

# of CPU Cores: 8
# of Threads: 16
Base Clock: 3.8GHz
Max Boost Clock: Up to 4.7GHz
Total L2 Cache: 4MB
Total L3 Cache: 32MB
Unlocked: Yes
TSMC 7nm FinFET
PCI Express® Version: PCIe 4.0
Default TDP / TDP: 105W

5700G:

# of CPU Cores: 8
# of Threads: 16
Base Clock: 3.8GHz
Max Boost Clock: Up to 4.6GHz
Total L2 Cache: 4MB
Total L3 Cache: 16MB
Unlocked: Yes
TSMC 7nm FinFET
PCI Express® Version: PCIe® 3.0
Default TDP / TDP: 65W

[ Voor 4% gewijzigd door Phuncz op 31-07-2021 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
@Phuncz graag het aantal bruikbare PCIe lanes ook aanpassen in je vergelijking voor future references.

Ik had vorig jaar een usecase voor een 8 core 4700g.
Djarune in "AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38"
Voor muziekproductie zonder games of grafisch werk. Helaas kwam de 4700g niet uit en was de OEM 4750g te duur. Uiteindelijk voor een i7 gegaan. De 5700g is niet veel beter dan de 4750g en krijgt een aanzienlijke prijs. Mocht ik nu opnieuw beslissen zou ik de 5800x + goedkope gpu of 11700 nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
Djarune schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 10:51:
@Phuncz graag het aantal bruikbare PCIe lanes ook aanpassen in je vergelijking voor future references.

Ik had vorig jaar een usecase voor een 8 core 4700g.
Djarune in "AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38"
Voor muziekproductie zonder games of grafisch werk. Helaas kwam de 4700g niet uit en was de OEM 4750g te duur. Uiteindelijk voor een i7 gegaan. De 5700g is niet veel beter dan de 4750g en krijgt een aanzienlijke prijs. Mocht ik nu opnieuw beslissen zou ik de 5800x + goedkope gpu of 11700 nemen.
En dat over de goedkope GPU is precies waar het mis gaat nu. Werkelijk geen idee waar jij nog een nieuwe GPU gaat kopen onder de 400 euro. En wel 1 die ook met UEFI werkt graag. Heb je dus geen losse GPU nodig dan ben je eigenlijk verplicht om voor Intel te gaan. Dan kunnen we deze discussie dus ook verplaatsen naar het Intel topic denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
Postman schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:29:
[...]

En dat over de goedkope GPU is precies waar het mis gaat nu. Werkelijk geen idee waar jij nog een nieuwe GPU gaat kopen onder de 400 euro. En wel 1 die ook met UEFI werkt graag. Heb je dus geen losse GPU nodig dan ben je eigenlijk verplicht om voor Intel te gaan. Dan kunnen we deze discussie dus ook verplaatsen naar het Intel topic denk ik.
De pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GHD4 LP OC is passief gekoeld, kan 2x 2160p @ 60Hz aan en kost nog geen 90 euro. Een groot voordeel is ook dat je deze bij een upgrade over een paar jaar gewoon weer meeneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Ik heb een paar grotere Excel files waar mijn NUC8i3 zich stevig in verslikt. Dus wat meer power is dan welkom.
En waarom zou ik een dedicated GPU kopen voor windows/office toepassingen?

Zowat iedereen die ik ken die geen gamer is, doet niets speciaals qua graphics, maar zit wel met een "tower". Een NUC is dan interessanter, want is super klein.
Je kan iets soortgelijks bouwen met héél kleine cases, case hang je achter het scherm en zo bekom je veel power op een heel kleine footprint.

afmetingen: 20x20x6cm
Afbeeldingslocatie: https://www.inter-tech.de/images/produkte/gehaeuse/88881217/88881217.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Djarune
Cafe Del Mar schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:06:
Ik heb een paar grotere Excel files waar mijn NUC8i3 zich stevig in verslikt. Dus wat meer power is dan welkom.

Zowat iedereen die ik ken die geen gamer is, doet niets speciaals qua graphics, maar zit wel met een "tower". Een NUC is dan interessanter, want is super klein.
Je kan iets soortgelijks bouwen met héél kleine cases, case hang je achter het scherm en zo bekom je veel power op een heel kleine footprint.

[Afbeelding]
Mooi kastje. Moet vervolgens wel nog een moederbord en voeding bij. Ik schreef al eerder dat de AMD apu’s bij uitstek geschikt zijn voor de Deskmini.

De pricewatch: ASRock DeskMini X300 heeft als afmetingen 15,5x15,5x8cm. Enkel sodimm ram, nvme en wellicht een Noctua koeler en dan heb je een klein pakket met power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Cafe Del Mar schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:06:

[Afbeelding]
Heb je een heel aardig punt, aan de andere kant veel mensen zitten niet met die ruimte die een niet-supergrote Atx case inneemt.Voordelen van een Atx case, is dat het makkelijk bouwen is, en goed koelt, en makkelijk uitzoeken is qua onderdelen. Nadelen, niet gek veel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Ik ken wel enkele nadelen van ATX:
- kabelspaghetti
- footprint op bureau of vloer (poets daar maar eens ...)

Ik zie heel wat mensen een ergonomisch slechte houding aannemen op/aan een laptop die altijd op dezelfde plaats blijft staan. Zet daar een deftig scherm, met apart toetsenbord en muis, monteer achter het scherm (met een VESA mount) uw mini-pc.

@Djarune
Goeie tip, die X300, jammer dat ik de ITX601 al gekocht heb. Als kost een moederbord +/- zoveel als de X300 als geheel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Ondertussen werd/is de 5700G al aangeboden door "normale" winkels met een goeie rating: Tones (BE) & Redshell (NL).
Het ziet er toch naar uit dat AMD zich uit de markt gaat prijzen.
Redshell vraagt €521 voor die APU, Tones vroeg €481...

pricewatch: AMD Ryzen 7 5700G Boxed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Postman
Cafe Del Mar schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 06:40:
Ondertussen werd/is de 5700G al aangeboden door "normale" winkels met een goeie rating: Tones (BE) & Redshell (NL).
Het ziet er toch naar uit dat AMD zich uit de markt gaat prijzen.
Redshell vraagt €521 voor die APU, Tones vroeg €481...

pricewatch: AMD Ryzen 7 5700G Boxed
Kan het zo even niet vinden, maar dacht dat de MSRP toch veel lager lag voor de 5600G en 5700G. Dus vraag ik mij af wie hier zichzelf nu uit de markt aan het prijzen is, met die logica zou ik ook geen GPU meer kopen van een AIB want dat is pas echt zichzelf uit de markt prijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-09 12:07

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Postman schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:04:
[...]

Kan het zo even niet vinden, maar dacht dat de MSRP toch veel lager lag voor de 5600G en 5700G. Dus vraag ik mij af wie hier zichzelf nu uit de markt aan het prijzen is, met die logica zou ik ook geen GPU meer kopen van een AIB want dat is pas echt zichzelf uit de markt prijzen.
Een 5700G zou maximaal 400 euro mogen kosten, de MSRP is 360 dollar. De prijs van 480 euro is gebaseerds op vraag en aanbod en daarmee ook helemaal van de zotte 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De reviews zijn online:

reviews: AMD Ryzen 5 5600G en Ryzen 7 5700G Review - Eindelijk moderne Ryzens...
Tegelijk moeten we concluderen dat de Ryzen 5 5600G en Ryzen 7 5700G helemaal geen opvolgers van de 3200G en 3400G zijn. Die processors werden voor respectievelijk 110 en 170 euro verkocht, terwijl de Ryzen 5 5600G al 269 euro kost. Daarmee verandert deze release niets aan het feit dat AMD amper een rol speelt in het segment onder de 200 euro. Modellen als de Ryzen 3 3100, 3300X, 3200G en Ryzen 5 3400G zijn allemaal niet meer leverbaar, zodat Intel daar het alleenrecht heeft met weinig spannende refreshes van 10-serie-cpu's. Dat AMD liever dure cpu's verkoopt valt natuurlijk te begrijpen, maar wat ons betreft verloochent de fabrikant hiermee toch een schare kopers die juist vaak voor AMD kozen toen het minder ging met de processorontwerper.

Wie hoopte op een betaalbare apu voor een media-pc of het systeem van zijn of haar (groot)ouder, oom of tante, heeft dus weinig aan het nieuwste wapenfeit van AMD. Wil je echter een krachtige processor maar heb je geen behoefte aan de grafische rekenkracht van een losse videokaart, dan heb je er met de Ryzen 5 5600G en Ryzen 7 5700G twee prima opties bij.
Inderdaad aan de dure kant...

AMD Ryzen 7 5700G Review

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Beide CPU's zitten echt op een prijspunt waar je net zo goed de 5600X of 5800X kan kopen. Die zijn ook gewoon beter. En als je dat te duur vind, 3600 of de 11400F.

Alder Lake kan maar beter geen flop zijn, want inmiddels hebben we gewoon Intel nodig om de prijzen weer te normaliseren. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Gegeven de adviesprijs van $360 zou de 5700G niet meer dan €370 mogen kosten
$360 = €306
€306 + 21%BTW = €370

Maar op 1 dag voor de officiële release zie ik dergelijke redelijke prijzen niet :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:53
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:00:
Beide CPU's zitten echt op een prijspunt waar je net zo goed de 5600X of 5800X kan kopen. Die zijn ook gewoon beter. En als je dat te duur vind, 3600 of de 11400F.

Alder Lake kan maar beter geen flop zijn, want inmiddels hebben we gewoon Intel nodig om de prijzen weer te normaliseren. :/
De USP is de IGP, dus de 4 processors die je hier noemt zijn de concurrentie niet.
Hooguit de 11600 en 11700 (en afgeleiden), als die 2x zo sterke IGP niet nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mitsumark schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:05:
[...]

De USP is de IGP, dus de 4 processors die je hier noemt zijn de concurrentie niet.
Hooguit de 11600 en 11700 (en afgeleiden), als die 2x zo sterke IGP niet nodig is.
En voor heel wat mensen die DIY CPU kopen, zal het een zinloze toevoeging zijn. En zelfs als de GPU zinvol is, dan alsnog zijn de 5600G en 5700G gewoon te duur. We hebben inmiddels AMD hun kwartaalcijfers ook weer gezien en die zijn echt niet armlastig meer. Dit is marktpositie en marktomstandigheden uitbuiten.

Dat kan ik echt wel begrijpen, maar er zijn grenzen. Een daarvan is bewust je segmentatie zo aanpassen dat je alleen nog maar high end SKU's verkoopt en de betaalbare SKU's hebt laten vallen. Want dat hebben ze gedaan. Als er dus een 5700X en 5600 waren voor €50 minder, dan had ik er minder problemen mee gehad met wat AMD nu doet. Nu proberen ze namelijk het gat op te vullen met chips die in de praktijk niet eens €50 goedkoper zijn en ook slechter presteren. En op het totaal van een hele PC, is dat prijsverschil veel te weinig om de mindere prestaties te accepteren.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
De MSRP prijzen die AMD vraagt vind ik anders best wel redelijk.
$260 voor een Zen3 6-core en $360 voor een Zen3 8-core.
Daarmee matched AMD gewoon the Intel tegenhangers.
Prijs/prestatie verhouding veranderd ook niet en blijft op gelijke lijn met de normale 5000 serie.
Ik zou ik zelfs zeggen dat de 5700G een betere keus is dan de 5800X.

Maar dat de retailmarkt de prijzen dan weer compleet verziekt is niet aan AMD te wijten imho.
Ik denk dat vooral de groothandel hier een hele dikke vinger in de pap heeft.
Als consument kan je dat het beste sturen door simpelweg niet te kopen.
De prijzen zullen wel zakken op den duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
DaniëlWW2 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:21:
[...]

En voor heel wat mensen die DIY CPU kopen, zal het een zinloze toevoeging zijn. En zelfs als de GPU zinvol is, dan alsnog zijn de 5600G en 5700G gewoon te duur. We hebben inmiddels AMD hun kwartaalcijfers ook weer gezien en die zijn echt niet armlastig meer. Dit is marktpositie en marktomstandigheden uitbuiten.

Dat kan ik echt wel begrijpen, maar er zijn grenzen. Een daarvan is bewust je segmentatie zo aanpassen dat je alleen nog maar high end SKU's verkoopt en de betaalbare SKU's hebt laten vallen. Want dat hebben ze gedaan. Als er dus een 5700X en 5600 waren voor €50 minder, dan had ik er minder problemen mee gehad met wat AMD nu doet. Nu proberen ze namelijk het gat op te vullen met chips die in de praktijk niet eens €50 goedkoper zijn en ook slechter presteren. En op het totaal van een hele PC, is dat prijsverschil veel te weinig om de mindere prestaties te accepteren.
Als de IGP een zinloze toevoeging is (en je dus een discrete kaart toevoegt), moet je uberhaupt niet naar deze processors kijken (of de prijs moet echt goed zijn).
Er wordt dan ook geen gat opgevuld tussen de 5000X varianten, het is een hele andere markt waar AMD eerst helemaal geen aanbod had, namelijk een midrange processor waarbij geen discrete kaart nodig is.
Dat er geen goedkopere quadcore is (of zelfs komt?) voor de budget builts (ter vervanging van de 3xxxG/43xxG?) is misschien jammer, maar die zou ook maar 50 euro goedkoper zijn, is dat voor veel mensen echt onoverkomelijk?

Prijzen lijken me verder prima vergeleken de alternatieven (zijn die er eigenlijk wel?), zoals ook boven mij gezegd.
Het toevoegen van een "aardige" IGP, ten koste van "iets" processor prestaties en alsnog een "stuk(je)" goedkoper zijn is toch goed?

CPU Price Cores/Threads Base Clock Max. Boost L3 Cache TDP Architecture
Ryzen 5 5600G $260 6 / 12 3.9 GHz 4.4 GHz 16 MB 65 W Zen 3 + Vega 7 nm AM4
Ryzen 5 5600X $290 6 / 12 3.7 GHz 4.6 GHz 32 MB 65 W Zen 3 7 nm AM4
Ryzen 7 5700G $360 8 / 16 3.8 GHz 4.6 GHz 16 MB 65 W Zen 3 + Vega 7 nm AM4
Ryzen 7 5800X $400 8 / 16 3.8 GHz 4.7 GHz 32 MB 105 W Zen 3 7 nm AM4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
mitsumark schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:55:
[...]
Prijzen lijken me verder prima vergeleken de alternatieven (zijn die er eigenlijk wel?),
Het is maar net hoe je het vergelijkt.

De prijzen zijn namelijk flink hoger dan de vorige generatie, terwijl de prestaties niet in verhouding staan. Dat is een beetje het punt wat aangehaald werd, AMD maakt zijn nieuwe generatie CPU's steeds duurder en het gevolg is dat er geen goedkopere instappers meer zijn. Waarom is er geen 5400G voor € 180? Waarom is er nooit een opvolger van de betaalbare 1300X gekomen?

etc

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
XWB schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:11:
[...]
Waarom is er nooit een opvolger van de betaalbare 1300X gekomen?
Dat was de pricewatch: AMD Ryzen 3 2300X Tray die eigenlijk nooit verkrijgbaar was en vervolgens de pricewatch: AMD Ryzen 3 3300X Boxed die ook bijna nooit verkrijgbaar was.

[ Voor 12% gewijzigd door Djarune op 04-08-2021 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dus daar had de consument niks aan :p

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
De 5600g wordt nu voor 294 gezet in de pricewatch, niet meer absurd onredelijk, denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
De 5700G sinds deze ochtend aan €410, dat is toch nog zeker €30 teveel, maar al redelijker dan de ~ €500 van de voorbije dagen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Ze horen 2-3 tientjes goedkoper te zijn dan de 5600X/5800X, dus iets te duur nog, ik zou nog even wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
En Megekko had de 5700G al voor €369 gisteren. Gegeven de MSRP van $360 is dat gewoon correct.
Er is er eentje onderweg naar België :9~ :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Jup, de APU's zijn nu gewoon voor MSRP verkrijgbaar. Vrij logisch, aangezien productieproblemen geen rol kunnen spelen.

De prijzen lijken me best redelijk. Vergelijkbaar met hun X-varianten, bij de 5700G iets minder omdat die ook wat minder cache heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Postman
Voor de mensen die willen weten hoe populair de nieuwe APU's zijn:

Donderdag om 17:09u waren er nog 383x 5600G te koop op AMD.com*, met een warehouse voorraad van 494 stuks. Voor de 5700G was dat 385x te koop en 491 in warehouse.

Zojuist om 23:46u waren er nog 329x 5600G te koop en 435 in warehouse. Bij de 5700G zijn er nog 337 stuks te koop en 436 in warehouse.

Dit geeft dus een verzending van 59x 5600G en 55x 5700G afgelopen vrijdag (Ingram Micro in Tilburg, dus geen activiteit in het weekend). En een extra verkoop van 54x 5600G en 48x 5700G sinds donderdagavond.

* Aantallen zijn die van AMD.com voor EU landen alleen. Waarbij niet alle landen in EU op AMD.com kunnen bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
mitsumark schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:55:
[...]
Als de IGP een zinloze toevoeging is (en je dus een discrete kaart toevoegt), moet je uberhaupt niet naar deze processors kijken (of de prijs moet echt goed zijn).
Er wordt dan ook geen gat opgevuld tussen de 5000X varianten, het is een hele andere markt waar AMD eerst helemaal geen aanbod had, namelijk een midrange processor waarbij geen discrete kaart nodig is.
Dat er geen goedkopere quadcore is (of zelfs komt?) voor de budget builts (ter vervanging van de 3xxxG/43xxG?) is misschien jammer, maar die zou ook maar 50 euro goedkoper zijn, is dat voor veel mensen echt onoverkomelijk?

Prijzen lijken me verder prima vergeleken de alternatieven (zijn die er eigenlijk wel?), zoals ook boven mij gezegd.
Het toevoegen van een "aardige" IGP, ten koste van "iets" processor prestaties en alsnog een "stuk(je)" goedkoper zijn is toch goed?

CPU Price Cores/Threads Base Clock Max. Boost L3 Cache TDP Architecture
Ryzen 5 5600G $260 6 / 12 3.9 GHz 4.4 GHz 16 MB 65 W Zen 3 + Vega 7 nm AM4
Ryzen 5 5600X $290 6 / 12 3.7 GHz 4.6 GHz 32 MB 65 W Zen 3 7 nm AM4
Ryzen 7 5700G $360 8 / 16 3.8 GHz 4.6 GHz 16 MB 65 W Zen 3 + Vega 7 nm AM4
Ryzen 7 5800X $400 8 / 16 3.8 GHz 4.7 GHz 32 MB 105 W Zen 3 7 nm AM4
Ik quote mezelf even, er is namelijk wel een R3 5300G 4c/8t met 6 Vega cores, alleen (nog) niet verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
mitsumark schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 00:11:
[...]

Ik quote mezelf even, er is namelijk wel een R3 5300G 4c/8t met 6 Vega cores, alleen (nog) niet verkrijgbaar.
Dat is ook een OEM only APU. Zijn op Reddit al een paar threads over geweest dat mensen meer APU direct beschikbaar willen voor consumenten, maar denk niet dat AMD dat zal gaan doen, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dat heeft AMD inderdaad vrij duidelijk aangekondigd.

Het teleurstellende is ook gewoon dat low-end over de gehele linie niks heeft gekregen deze serie, en met dat de prijs over de gehele linie deze generatie hoog is, dat staat los van de 5000G-chips specifiek. Hopelijk ontstaat er in 2022 weer een beetje overschot in chipproductie en worden prijzenoorlogen en dumpprijzen weer een beetje normaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Het verbaast mij wel een beetje.
Ik had niet verwacht dat het als warme broodjes over de toonbank zouden gaan, maar de interesse is blijkbaar wel héél erg laag.
Aan de andere kant vind ik het ook wel een domme keuze van AMD om de APU dat een mooi gat kan vullen onder de 6 cores, niet beschikbaar te maken. Vermoeiend dat $$$ spelletje.

Nog altijd geen waardige opvolger voor de 3200G / 3400G, na inmiddels 3 jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Dat is toch niet wat ze in Duitsland zien
https://nl.hardware.info/...-beter-dan-5800x-en-5600x
De Duitse online retailer, MindFactory, heeft zijn verkoopcijfers gepubliceerd en het valt op dat de net uitgebrachte AMD Ryzen 7 5700G en Ryzen 5 5600G nu al beter verkopen dan de 5800X en 5600X.
AMD heeft de 5700G en 5600G ontworpen als opvolgers van de populaire Ryzen 7 3700X en Ryzen 5 3600. MindFactory heeft 820 exemplaren van de 5700G verkocht tegenover 610 5800X-processoren. De 5600G ging 900 keer over de toonbank terwijl de 5600X 680 keer van eigenaar verwisselde.
Afbeeldingslocatie: https://content.hwigroup.net/images/editorial/600/101639_dog4vithrgcqyi3o.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Cafe Del Mar op 09-08-2021 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Tja, weer zo'n vertekend nieuwsbericht. Daar hebben ze bij Hwinfo en Tweakers tegenwoordig een handje van.

Ze vergelijken de verkoop van de net uitgebrachte 5000 apu's met de verkoop van de door 5000 cpu's verzadigde markt. Appels met peren vergelijk imho. Neem dan het totaal sinds de uitgave.

Ik heb de launch van de 5000 serie gevolgd en die waren heel snel uitverkocht om daarna lange tijd niet beschikbaar te zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door CMT op 09-08-2021 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Ow, ik las het bericht anders, maar vermoedelijk fout.
Ik had het gelezen als "op de eerste dag van verkoop", maar dat staat nergens.
Het lijkt er dus idd op dat ze de verkopen van de APU's op de eerste dag vergelijken met de CPU's op dag "weet ik hoeveel", dat is appelen met citroenen vergelijken natuurlijk :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Postman
Snap die focus op PCIe 5 niet zo goed. GPU en dergelijke gebruiken al niet de volledige PCIe 3, laat staan 4. Langzaam komen er SSD die wel buiten 3 schieten maar ook wordt geen volledig gebruik gemaakt van 4.

5 (en ook 4 momenteel) is echt gemaakt voor servers. Dus wat mij betreft kunnen we rustig nog een generatie verder met versie 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Ik loop er ook niet warm voor, DDR5 is ook (nog) niet interessant vanuit gaming perspectief.
Het zal waarschijnlijk ook een tijd duren voordat de geheugenlatenties weer op het niveau van DDR4 komen.
Saaie tijden voor de Tweaker :P

[ Voor 5% gewijzigd door CMT op 20-08-2021 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Postman
  1. Marketing (tick the box)
  2. Er zijn m.i. best veel desktop users die een pc lang houden en het fijn vinden 'futureproof' te zijn.
  3. Het gaat niet perse om verzadiging van SSD bandbreedte maar dat er veel meer bandbreedte per lane is wat allerlei IO opties biedt.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +2 Henk 'm!
AMD Envisions Direct Circuit Slicing for Future 3D Stacked Dies

"AMD in its HotChips 33 presentation shed light on the the company's efforts to stay on the cutting edge of 3D silicon packaging technology, especially as rival Intel takes giant strides with 2.5D and 3D packaging on its latest "Ponte Vecchio" and "Sapphire Rapids" packages. The company revealed that it co-developed a pioneering new die-on-die stacking technique with TSMC for its upcoming "Zen 3" CCDs with 3D Vertical Caches, which are 64 MB SRAM dies stacked on top of "Zen 3" CCDs to serve as an extension of the 32 MB on-die L3 cache. The micro-bumps connecting the 3D Vertical Cache die with the CCD are 9-micron in pitch, compared to 10-micron on the production variant of Intel Foveros. etc "

Inclusief wat slides.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liSM_QYUxB9qqE9wwlWM8jgyxNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5AKuaEAxxKvrMp88YcWkq62K.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 84% gewijzigd door Help!!!! op 23-08-2021 10:11 ]

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCuv7CkqFUOkpVmvs1SniPH-IoQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yGKNRTpyAuCy3crTPwoDhKtP.jpg?f=fotoalbum_large
https://twitter.com/ExecuFix/status/1430558465987067910?s=19

note: geen MilanX overigens, maar een customized Milan.

[ Voor 6% gewijzigd door Xadeon op 25-08-2021 22:10 ]

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:56
https://www.tomshardware....-vulnerability-mitigation

AMD ook aan de beurt, mij benieuwen wat de performance hits zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Koldur op 31-08-2021 17:47 ]

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Laatst online: 23:22
Ok en weer iets nieuws ontdekt..

Ik wou de nieuwe chipset drivers installeren, dus deze van AMD site gedownload:

https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/x570

Krijg ik volgende bij het installeren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhuszCeNBIBpumo1GgLZkxaPBv8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GXedmF6isEhDIXlqkLKGtJ7g.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DuJ4L8FySzR0t16tYIlry3lGpKg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HZFpiR3q1nXkqN43KgONVqkJ.png?f=user_large

Never ever financial advice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

@kazzzdafke Ik had hetzelfde probleem met de recente driver. Geen oplossing helaas. Wel heb ik de PSP driver manueel geïnstalleerd via Device Manager, geen idee of het gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Laatst online: 23:22
Wanneer ik deze chipset driver via Asus installeren, werkt het inderdaad wel..

Echter is deze van 02/2021 en dus niet zo nieuw.

Wat een gedoe

Never ever financial advice...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Laatst online: 22:44
@kazzzdafke Andere optie is:
Ga naar C:\AMD en verwijder daar alle bestanden. Dit zijn alleen de uitgepakte installatie bestanden en zijn dus veilig te verwijderen.

Daarna naar: C:\Users\{username}\AppData\Roaming\AMD
Op 1 of andere manier staan er ook installatie bestanden in deze map, die kun je ook nog verwijderen. Dan de installatie opnieuw proberen. Misschien lukt het dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Vanmiddag de nieuwe drivers kunnen installeren op een nieuwe build, geen problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

x86 Champion AMD Is Ready To Make ARM Chips if Needed
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrSn1lYRbL6MRYne4WyQaQBo_Os=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4pJy5doSD4saOa1laTqLk4iA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JG2Wg2crhtF8x_FWJFSQiWxHJFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vAp7tO3xDdfTdH3NtpXCnn3V.jpg?f=fotoalbum_large
https://wccftech.com/x86-...make-arm-chips-if-needed/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

MI300, zou AMD een socketable GPU introduceren, net als dat nVidia dat met de A100 heeft gedaan?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:59

Apoca

Array Technology Industry

Omgerekend naar euro's incl BTW kom ik toch uit op een dikke 715 euro (MSRP via EVGA) :o
Gaat hem niet worden :+

https://www.evga.com/products/product.aspx?pn=121-VR-A579-KR

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHQXcaObv3V0pYZi9cROpV2Ex20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n8KUpbubimIlIy4sEYtB6GU7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Apoca op 21-09-2021 20:04 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Tja, er zijn wel meer van dit soort idioot geprijsde plankjes toch? Ik verbaas me erover dat ik voor ~€80 een 10GbE kaart kan kopen, maar dat een moederbord met 10GbE zo grif €200 meer kost dan een vergelijkbaar model zonder.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-09 20:18
ocf81 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:34:
Tja, er zijn wel meer van dit soort idioot geprijsde plankjes toch? Ik verbaas me erover dat ik voor ~€80 een 10GbE kaart kan kopen, maar dat een moederbord met 10GbE zo grif €200 meer kost dan een vergelijkbaar model zonder.
Komt door de schaal grote. Denk dat we allang blij mogen zijn dat we tegenwoordig al vaker 2.5 als standaard krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
"Moore's Law is alive and well," says ASML, in its vision document addressing investors.

Fabricating the Fabs: ASML Vision Document Predicts 300 Billion-Transistor Logic by 2030

Inclusief compleet slidedeck.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLcDwU2jb-MAdC97h5F8uGu1Z7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/urQstxtAZ84UIZLPI2xUWqgh.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BV4LpAOQPN0_y_MHzzHC1vODPBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aWn3PGUgbzwfMDsdNsg9C0Dx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 83% gewijzigd door Help!!!! op 30-09-2021 09:16 ]

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Er zijn helaas een paar issues met AMD CPU's en Windows 11. Ze zijn bezig om ergens oktober een oplossing te hebben.

Windows® 11 Performance Variation in Certain Applications on Compatible AMD Processors

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-09 15:01
Wat zijn hier de meningen over de mogelijke opvolgers van de ZEN3 5xx0 reeks?

Ik lees op HWI dat we ZEN3 & 3D L3 cache over een half jaartje kunnen verwachten op AM4. Zijn dit dan de zogenaamde ZEN3+ cores?

https://be.hardware.info/...en-ddr5-later-in-het-jaar

Op APU gebied is er dan weer geen sprake van 3D L3 cache maar wel weer ZEN3+ cores op 6nm van TSMC (wat zijn de verbeteringen van de '+' versie?) in combinatie met DDR5 en eindelijk RDNA2 als GPU architectuur met wat meer cores. Verder zijn deze dan weer wel Socket AM5. Timing ervan onbekend.

Lijkt me een beetje raar om ZEN3+ cores in APU's te gebruiken maar dan weer niet in desktops (https://be.hardware.info/...-ryzen-6000-zen-3+-warhol) , al een iets ouder item, misschien niet meer actueel?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Lambo LP670 SV schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:00:
Ik lees op HWI dat we ZEN3 & 3D L3 cache over een half jaartje kunnen verwachten op AM4. Zijn dit dan de zogenaamde ZEN3+ cores?
Zoals je een alinea later zelf al zegt niet. :P Zen3+ een lijn van 6nm-APU's met DDR5 en betere IGP's. Volgens de bron van dat artikel tot nu toe alleen gepland met maximaal 8 cores, dus in eerste instantie voor de laptop-markt en misschien op desktop als vervanger van de 5700G. In combinatie met 3D-cache voor de high-end desktop-markt is daarover in ieder geval nog niks bekend.

3D-cache is vooral interessant voor de high-end markt, het zal misschien te warm worden voor de mobiele markt, dus misschien daarom geen APU-varianten. Of de capaciteit van 6nm is gewoon ontoereikend om beide productlijnen daarop te baseren.

[ Voor 13% gewijzigd door bwerg op 12-10-2021 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
@Lambo LP670 SV Geen idee of Rembrandt 3D-cache krijgt, dat heeft AMD (nog) niet bevestigd. Zen3+ kan ook andere optimalisaties bevatten. Belangrijker lijkt mij dat de IGP een upgrade naar Navi krijgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7T8eqQlQCMIE0roI4wwArbdg1MY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NW2q4HIrT9S7P3o9MEaJW1ab.png?f=fotoalbum_large

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Laatst online: 00:44
Zou me niets verbazen als ze minder cu's erin stoppen maar op hogere kloksnelheid. Dus geen verbetering in prestaties over het algemeen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik bedenk me nu ook dat Rembrandt met 3D-cache nergens op zou slaan, omdat de huidige APU's al niet eens de volledige 'normale' cache hebben, vergeleken met de 5000X-varianten. Ik neem aan vanwege efficientie: de 5600G en 5700G zijn verrekte efficient, de prestaties liggen iets lager maar het stroomverbruik ligt nog een stuk lager. Als AMD dus al APU's met meer cache wil is daarvoor ook nog wel ruimte zonder 3D. Met meer stroomverbruik tot gevolg, en dus minder geschikt voor de mobiele markt. Met 3D cache wordt dat waarschijnlijk nog erger.

Ik zie ook wel de use-case voor me als game-APU zonder losse videokaart als er 12 RDNA2-cores in zitten, daar zou je een console-formaat desktopje mee kunnen bouwen waarin efficientie iets minder belangrijk is en cache iets meer. Maar daar zal AMD's focus niet liggen dus daar gaan ze geen speciale APU voor bouwen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

bwerg schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 07:57:
Ik bedenk me nu ook dat Rembrandt met 3D-cache nergens op zou slaan, omdat de huidige APU's al niet eens de volledige 'normale' cache hebben, vergekene met de 5000X-varianten. Ik neem aan vanwege efficientie: de 5600G en 5700G zijn verrekte efficient, de prestaties liggen iets lager maar het stroomverbruik ligt nog een stuk lager. Als AMD dus al APU's met meer cache wil is daarvoor ook nog wel ruimte zonder 3D. Met meer stroomverbruik tot gevolg, en dus minder geschikt voor de mobiele markt. Met 3D cache wordt dat waarschijnlijk nog erger.

Ik zie ook wel de use-case voor me als game-APU zonder losse videokaart als er 12 RDNA2-cores in zitten, daar zou je een console-formaat desktopje mee kunnen bouwen waarin efficientie iets minder belangrijk is en cache iets meer. Maar daar zal AMD's focus niet liggen dus daar gaan ze geen speciale APU voor bouwen.
Zal deze generatie nog een monolitische die hebben, of zal de die van de GPU apart worden geplaatst? In dat laatste geval is er vanalles mogelijk

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-09 15:01
https://www.notebookcheck...e-offerings.573747.0.html

Speculatie over Ryzen 4 lineup.

Voor de desktops gaat het over Raphael (iGPU inclusief), voor laptops gaat het over Phoenix.
Blijkbaar is men aan het overwegen om een 16C32T 65W APU te lanceren in de Phoenix reeks. Is natuurlijk wel niet niets om te koelen in een laptop.
Anderzijds is er ook al een tijdje de trend om dikkere desktop GPU's in laptops te steken, dus dit zal er waarschijnlijk wel inpassen.

Kan wel wat power gaan huishouden, zeker als je combineerd met een Radeon GPU voor de AMD SmartShift waardoor ze elkaars TDP kunnen gebruiken als boost wanneer het bijvoorbeeld alleen maar zwaar is voor de CPU.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocf81 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:46:
[...]

Zal deze generatie nog een monolitische die hebben, of zal de die van de GPU apart worden geplaatst? In dat laatste geval is er vanalles mogelijk
Ik verwacht het eigenlijk van wel, ik weet niet meer wie het was, maar volgens mij was er niet al te lang geleden een technische analyse waarbij eigenlijk werd aangegeven dat voor efficiëntie een monolitische die nog altijd het voordeel heeft over het chiplet model, zeker wanneer er een GPU in de mix komt. Ik verwacht dus eigenlijk een beetje dat ze daar zo lang als ze kunnen mee willen doorgaan als die analyse volledig klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gisteren een clean install gedaan van W11 inclusief volledige AMD patches .

Ziehier de AIDA64 cache pics: Dat AMD L3 cache probleem is helaas echt nog lang niet opgelost ;( :N -O- :

Tov W10:
Read 79%
Write 19% !!!!
Copy 61%
En latency nog steeds 19% langzamer

W10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1W9M1QUirM6z22vm5-n-Gjg8v0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1E6aiNkCLJ6K0o9NdeuUIpev.png?f=user_large

W11 clean install + alle AMD patches/updates
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qylE21U_B5sFBSOkqYtRqkK88g0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FMasZtSAL67hB9p2OLysK3hy.png?f=user_large

Verder heb ik onder W11 dat in Battlefield V het lang inhouden van een WASD toets (meestal uiteraard de W) tot gevolg heeft dat het vooruitlopen ineens stokt en je stilstaat. Pas als je de toets loslaat en weer indrukt kun je dan weer lopen. Dit heb ik meerdere keren per ronde. Zodra ik terug ga naar W10 is dit probleem weg.

Zou ook wel eens met de AMD L3 bug te maken kunnen hebben.

Hoe zijn jullie resultaten in AIDA64 onder Win 11 :?

[ Voor 20% gewijzigd door Help!!!! op 24-10-2021 10:53 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Enige wat me niet duidelijk is, iedereen test met AIDA, maar wat als de bug in AIDA zit en niet zozeer in Windows 11 of is dit ook zichtbare in andere testen?

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
In Sisoft Sandra is het ook zichtbaar maar dat werkt schijnbaar weer volgens een andere methodiek waardoor de uitkomsten niet helemaal te vergelijken zijn.

Het zou natuurlijk ook een bug in Aida kunnen zijn maar lijkt mij eigenlijk niet zo waarschijnlijk vooral ook omdat AMD en MS het issue zelf ook erkennen.

PC Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Help!!!! schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:46:
^
In Sisoft Sandra is het ook zichtbaar maar dat werkt schijnbaar weer volgens een andere methodiek waardoor de uitkomsten niet helemaal te vergelijken zijn.

Het zou natuurlijk ook een bug in Aida kunnen zijn maar lijkt mij eigenlijk niet zo waarschijnlijk vooral ook omdat AMD en MS het issue zelf ook erkennen.
Ik vroeg het me hardop af, omdat ik gigantische verschillen zie tussen versie 6.33 en 6.50 in de memory benchmarkt (andere benchmarks kan ik me wel voorstellen en daar waarschuwen ze ook voor).

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Help!!!! schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 09:56:
Hoe zijn jullie resultaten in AIDA64 onder Win 11 :?
Windows 11 sla ik over :P. Ik draai nog een tijd Windows 10 en dan ga ik over op PopOS wat ik nu op mijn werkt laptop al draai. Met de Steamboy/Gabeboy in aankomst wordt Linux steeds een betere optie.

Ik wordt de Windows spyware een beetje zat, ik betaal voor een product dus dan wil ik niet dat ik eerst alles moet gaan uitzetten om geen statistieken te verzenden; dat moet default zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

AMD Zen 3 3D-Vache Ryzen CPUs Enter Mass Production Next Month & Zen 3 B2 Stepping Available End of December, Alleges Rumor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FFWnjgkHtm5tG8KBoUCSqP6-EJM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QQxvw14Lb7wldw5WOf7lU8Zh.jpg?f=fotoalbum_large
https://wccftech.com/amd-...f-december-alleges-rumor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 17:45
AMD Reports Third Quarter 2021 Financial Results::

SANTA CLARA, Calif., Oct. 26, 2021 (GLOBE NEWSWIRE) -- AMD (NASDAQ: AMD) today announced revenue for the third quarter of 2021 of $4.3 billion, operating income of $948 million, net income of $923 million and diluted earnings per share of $0.75. On a non-GAAP* basis, operating income was $1.1 billion, net income was $893 million and diluted earnings per share were $0.73.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

AMD EPYC Turin Zen 5 CPUs Rumored To Feature Up To 256 Cores & 192 Core Configurations, Max 600W Configurable TDPs
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYy1QbznLNq5JcvN0Dzohw0_0-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JS6husrYQV7E3vnGLGHCf2nT.jpg?f=fotoalbum_large
>>> https://wccftech.com/amd-...x-600w-configurable-tdps/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Pagina: 1 ... 96 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.