© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Bijbehorende reviewBalance schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:02:
Voor iedereen die een sloot aan geheugen(bandbreedte) nodig heeft: De nieuwe AMD Ryzen Threadripper PRO-processoren zijn nu verkrijgbaar:Een geschikt moederbord vinden wordt wel een grotere uitdaging.
https://www.anandtech.com...dripper-pro-3995wx-review
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
The Tour of Italy with EPYC Milan: Interview with AMD's Forrest Norrod
Interessant dat Van Gogh blijkbaar al DDR5 support. Dacht dat dat pas een generatie later zou komen.
AMD's Next-Generation Van Gogh APU Shows Up with Quad-Channel DDR5 Memory Support
[ Voor 41% gewijzigd door Help!!!! op 18-03-2021 13:08 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Ik verwacht eigenlijk dat het gewoon om max twee reepjes gaat.
PC Specs
Op zich wel positief om te zien dat er wellicht quad channel op de rol staat. Dat zou voor thuisservers en bepaalde desktoptoepassingen die veel geheugenverkeer veroorzaken heel fijn zijn.
[ Voor 47% gewijzigd door ocf81 op 18-03-2021 18:47 . Reden: 1. rekenfoutje 2. uitbreiding ]
© ocf81 1981-infinity
EUV Pellicles Ready For Fabs, Expected to Boost Chip Yields and Sizes
PC Specs
Document: https://www.amd.com/syste...tive-store-forwarding.pdf
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
Tja het was een kwestie van tijd.
Vind het echter wel grappig hoe mensen nu zeggen dat het niet belangrijk is omdat het nog niet geexploit is. Dat was bij intel ook niet het geval maar dat werd toen snel aan de kant geschoven e er werd vol ingezet op intel de grond in duwen.
Maarja hetzelfde zie je nu bij de politiek Rutte is de boe man maar wat de oppositie hier flikt hoor je niemand over en dat zij het niet herinnerden word het ook opzij geschoven.
Mensen hebben een selectief geheugen blijkbaar. Maarja net als ik bij intel zij dit soort leaks zijn gewoon vrij irrelevant voor 99% van de gebruikers.
Je werkt op een laptop/thin client en connecteerd dan naar een virtuele omgeving (middels Citrix). De eerste paar maanden voordat er extra hardware werd aangeschaft was de performance echt dramatisch.
Uit ellende ben ik gewoon op mijn eigen 5 jaar oude laptop gaan ontwikkelen omdat de VDI (de gevirtualiseerde omgeving) gewoon zo traag was.
Voor desktop gebruikers was de impact niet super groot uiteindelijk. Voor cloud leveranciers en de wat grotere bedrijven was het echt wel aanwezig.
Net wat tech vids zitten kijken en daar werd het besproken en er werd gezegd dat amd gezegd had dat het nog niet misbruikt was en dus kan je het aan laten staan. Dit lijkt dan ook van AMD uit gedownplayed te worden Maar ik heb hun documentatie enz nog niet gelezen.dcm360 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:55:
@computerjunky Kan je ook aangeven waar het sentiment dat je aanhaalt beschreven wordt, want ik zie het zo snel niet? Nu lijkt het er vooral op dat je zelf de olie op het vuur in de discussie hier probeert te gooien.
Maar dat iedereen op intel sprong voor maanden lang is een feit en dat kan je overal vinden en dit lijkt toch anders behandeld te worden. maar dat is een trend die al lang bezig is tegen intel. Dat kan iedereen met een nuchtere blik al lang zien.
True maar veel thuis gebruikers pakte de situatie aan om intel de grond in te boren. en die hebben werkelijk geen nadelen van de leaks toen en ook deze niet. Dus er zijn idd wel bedrijven die er last van hebben maar veel mensen pakte het gewoon aan om te trollen tegen intel en nu het bij amd gebeurd is het ineens geen groot nieuws. Misschien zijn mensen leak moe of misschien is er gewoon al tijden een duidelijke bias te zien.Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:09:
Inderdaad, AMD was ook voor een aantal varianten kwetsbaar maar de performance impact was veel lager. Je moet ook niet vergeten dat het voor Intel veel erger was omdat hun klanten (grote multinationals) veel gevirtualiseerde omgevingen draaien.
Je werkt op een laptop/thin client en connecteerd dan naar een virtuele omgeving (middels Citrix). De eerste paar maanden voordat er extra hardware werd aangeschaft was de performance echt dramatisch.
Uit ellende ben ik gewoon op mijn eigen 5 jaar oude laptop gaan ontwikkelen omdat de VDI (de gevirtualiseerde omgeving) gewoon zo traag was.
Voor desktop gebruikers was de impact niet super groot uiteindelijk. Voor cloud leveranciers en de wat grotere bedrijven was het echt wel aanwezig.
voor thuisgebruikers zijn al deze 'leaks' gewoon totaal niet boeiend.
[ Voor 9% gewijzigd door ocf81 op 03-04-2021 16:12 ]
© ocf81 1981-infinity
Maar om nu weer te gaan doen of Intel 'oneerlijk' wordt/werd aangepakt. Alsjeblieft. Intel heeft de bal op allerlei plekken flink laten vallen. Hoogmoed komt voor de val. Dus nu is het scherven ruimen en proberen (sterker) terug te komen. Met Pat Gelsinger denk ik dat ze best een goede kans hebben.
Ik heb in ieder geval nul medelijden met Intel, maar AMD zal ook scherp moeten blijven want voordat ze het weten kunnen zij ook weer in de problemen zitten.
[ Voor 14% gewijzigd door Help!!!! op 03-04-2021 19:51 ]
PC Specs
Verschil is dat het bij Spectre v1 en v2 om meerdere exploits ging die vrij eenvoudig uit te voeren waren (v3/v4 niet echt), zelfs vanuit JavaScript. En nog veel kwalijker was dat het allemaal terug te leiden was naar een tweetal exploits uit 2002-2003. In dit geval gaat het om een nieuwe feature in Zen 3. Dit heeft geen impact op jaren aan CPU's, het heeft impact op enkel de allernieuwste generatie.computerjunky schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:30:
Vind het echter wel grappig hoe mensen nu zeggen dat het niet belangrijk is omdat het nog niet geexploit is. Dat was bij intel ook niet het geval maar dat werd toen snel aan de kant geschoven e er werd vol ingezet op intel de grond in duwen.
Maarja hetzelfde zie je nu bij de politiek Rutte is de boe man maar wat de oppositie hier flikt hoor je niemand over en dat zij het niet herinnerden word het ook opzij geschoven.
Mensen hebben een selectief geheugen blijkbaar. Maarja net als ik bij intel zij dit soort leaks zijn gewoon vrij irrelevant voor 99% van de gebruikers.
Dan leggen die video makers AMD's woorden verkeerd uit. Ik raad je aan in het vervolg eerst eens de bron te bestuderen voordat je dit soort posts maakt. Je draait inmiddels lang genoeg mee om te weten dat je dan meteen afgebrand wordt als je het fout hebt. Dit is wat AMD zegt:computerjunky schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:20:
Net wat tech vids zitten kijken en daar werd het besproken en er werd gezegd dat amd gezegd had dat het nog niet misbruikt was en dus kan je het aan laten staan. Dit lijkt dan ook van AMD uit gedownplayed te worden Maar ik heb hun documentatie enz nog niet gelezen.
Ze zeggen niet "het is nog niet misbruikt dus het kan aan blijven staan". Wat ze zeggen is dat het risico voor de meeste gebruikers heel laag is, omdat het lastig te misbruiken is en dat ze nog niet op de hoogte zijn van enig misbruik in het wild. Ik ga het niet helemaal uit leggen, maar het komt er op neer dat alle 8 planeten in het zonnestelsel op één lijn moeten staan precies op het moment dat er een zonnevlam plaats vindt en dan kun je er misschien misbruik van maken.Predictive Store Forwarding is a new feature in AMD Zen3 CPUs which may improve application
performance but also has security implications. While AMD is not currently aware of any code that would be
considered vulnerable due to PSF behavior, this whitepaper examines the potential security implications of PSF, in general, as well as mechanisms that are designed to disable the feature if desired. AMD believes that for most applications, the security risk of PSF is likely low and where isolation is required, techniques such as address space isolation are preferred over software sandboxing.
AMD recommends leaving the Predictive Store Forwarding feature enabled as the default setting.
De reden dat AMD niet aan raadt het standaard uit te zetten is dat dit vooral te maken heeft met sandboxing, waar hardware oplossingen sowieso al gewenst zijn. En dan is dit een non issue.
Ik raad je aan de PDF eens te lezen, want ze gaan er in behoorlijk detail op in en ze stellen zelfs dat het vergelijkbaar met Spectre v4 is.
Excuseer?True maar veel thuis gebruikers pakte de situatie aan om intel de grond in te boren. en die hebben werkelijk geen nadelen van de leaks toen en ook deze niet.
Ook thuis gebruikers merken het, want het kost je gewoon performance. En op zoiets als een Haswell (laat staan ouder, zoals bij vele thuisgebruikers) is dat heel erg merkbaar kan ik je uit eigen ervaring vertellen.
Deze niet nee. En ook Spectre v3 en v4 niet. Maar Spectre v1 en v2 wel.voor thuisgebruikers zijn al deze 'leaks' gewoon totaal niet boeiend.
https://www.phoronix.com/...e&item=amd-zen3-psf&num=1
Op de Phoronix test suite is het verschil heel klein:
/f/image/M3TjWozd9IHEPk1Avr08Zoci.png?f=fotoalbum_large)
https://www.chiphell.com/thread-2314832-1-1.html
[ Voor 6% gewijzigd door XWB op 06-04-2021 12:12 ]
Bron: https://videocardz.com/ne...-for-amd-zen3-warhol-cpus
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
Staan erg vreemde dingen op, zoals die Van Gogh chip. Zen 2 maar wel RDNA2? Is dit een afgeleide van de console-chips die ze op de markt willen brengen? En die gaat dan ook nog eens een refresh krijgen in de vorm van Dragon Crest? Lijkt me zeer sterk, waarom zouden ze dat doen? Waarom zouden ze wafers verspillen aan een snellere GPU maar langzamere CPU?XWB schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:11:
Deze roadmap, gepost op ChipHell, lijkt te impliceren dat Raphael (Ryzen 7000?) RDNA2 graphics zou krijgen. Dit is dus niet de APU line-up, de toevoeging van graphics zoals Intel dat doet zou best opmerkelijk zijn.
[Afbeelding]
PC Specs
Offtopic... Wat ik me afvraag, Tweakers deelt toch dezelfde redactie? Waarom zitten wij opgescheept met nieuwsberichten als "NIEUWE RENDER IPWN 1337", terwijl Hardware.info het interessante nieuws krijgt.
Inderdaad. Het viel mij de afgelopen tijd op dat HWI, sinds ze uitgekleed zijn, best wel leuke nieuwsberichten heeft die ik regelmatig ook nog niet ergens anders gezien had.Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:18:
[...]
Offtopic... Wat ik me afvraag, Tweakers deelt toch dezelfde redactie? Waarom zitten wij opgescheept met nieuwsberichten als "NIEUWE RENDER IPWN 1337", terwijl Hardware.info het interessante nieuws krijgt.
PC Specs
Weer een stapje dichter bij de definitieve overname
De line-up van AMD is wel vaker opmerkelijk te noemen. Zo ook met de nieuwste Ryzen 5000 voor laptops: die bestaan uit Zen 2 (Lucienne) en Zen 3 (Cezanne) productenSpankmasterC schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 23:48:
[...]
Staan erg vreemde dingen op, zoals die Van Gogh chip. Zen 2 maar wel RDNA2? Is dit een afgeleide van de console-chips die ze op de markt willen brengen? En die gaat dan ook nog eens een refresh krijgen in de vorm van Dragon Crest? Lijkt me zeer sterk, waarom zouden ze dat doen? Waarom zouden ze wafers verspillen aan een snellere GPU maar langzamere CPU?
PC Specs
Is het dan mogelijk om als je gewoon werkt zeg maar je monitor met de 'APU' te gebruiken en als je gaat gamen je GPU. Scheelt een hoop stroomkosten. Dus als dat kan dan lijkt me dat wel wat. Gamen doe ik namelijk niet dagelijks maar heb hier wel 2 schermen aan hangen en dan gebruikt mijn GPU wel een wat of 25 meer.XWB schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:11:
Deze roadmap, gepost op ChipHell, lijkt te impliceren dat Raphael (Ryzen 7000?) RDNA2 graphics zou krijgen. Dit is dus niet de APU line-up, de toevoeging van graphics zoals Intel dat doet zou best opmerkelijk zijn.
[Afbeelding]
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
Normaal gesproken scheelt dat geen stroomkosten, een GPU verbruikt nagenoeg niks in idle.MrMarcie schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:21:
[...]
Is het dan mogelijk om als je gewoon werkt zeg maar je monitor met de 'APU' te gebruiken en als je gaat gamen je GPU. Scheelt een hoop stroomkosten. Dus als dat kan dan lijkt me dat wel wat. Gamen doe ik namelijk niet dagelijks maar heb hier wel 2 schermen aan hangen en dan gebruikt mijn GPU wel een wat of 25 meer.
Of het moet een AMD kaart zijn met inderdaad 2 schermen...
https://www.techpowerup.c...-phantom-gaming-d/34.html
In het geval van een AMD kaart misschien 1 scherm op de videokaart en de ander op het moederbord?
Waarschijnlijk is het beter om een Nvidia kaart te kopen en de igp gewoon uit te schakelen.
[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 10-04-2021 13:19 ]
Het verbruik is echt slechts 7W..!
De MSI 1080TI Gaming X die ik daarvoor had, verbruikte 17W met dezelfde opstelling.
Het schijnt dat de geheugenklok soms in bepaalde configuraties niet naar beneden wilt gaan. Een aangepaste resolutie kan dat dan verhelpen. Het had iets te maken met de blank pages.
[ Voor 5% gewijzigd door M-spec op 10-04-2021 16:41 ]
R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE
nieuws: AMD start later dit jaar losse verkoop van Ryzen 5000G-apu's met Vega...
Duurt helaas nog even alvorens deze naar de retailmarkt komen.
Ben op zich wel blij dat ze überhaupt al naar de retailmarkt gaan komen, want nu is het soms lastig die APU aan te komen en bij RMA heb je echt een groot probleem.XWB schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:45:
En daar is de nieuwe APU generatie voor desktops:
nieuws: AMD start later dit jaar losse verkoop van Ryzen 5000G-apu's met Vega...
Duurt helaas nog even alvorens deze naar de retailmarkt komen.
Of ze moeten weer onboard graphics op moederborden (laten) plakken..
Mijn ouders hebben voor hun zzp'bedrijfje en thuiswerk ook desktop staan (laptop kan ik moeilijker servicen namelijk). Ondertussen al 8 jaar oud maar weer toe aan vervanging. Nu een APU (A6-nogwat) en zou dat graag vervangen met vergelijkbaar spul. Gezien ze die vaak vergeten uit te zetten (alleen de monitor gaat uit, dat ledje op de PC zelf verbruikt amper stroom namelijk

[ Voor 44% gewijzigd door Nox op 15-04-2021 09:32 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Bron: https://nos.nl/artikel/23...tekorten-tot-na-2021.htmlEen van de belangrijkste chipproducenten, TSMC, houdt er rekening mee dat de chiptekorten tot in 2022 kunnen duren. Dat heeft de topman van het bedrijf, C.C. Wei, gezegd in gesprek met analisten naar aanleiding van de meest recente kwartaalcijfers.
De topman van chipfabrikant Intel, Pat Gelsinger, ging gisteren in een interview met The Washington Post nog een stap verder en zei dat het nog "een aantal jaar" kan duren voordat de problemen helemaal verdwenen zijn. Beide bedrijven schoven afgelopen maandag aan bij een virtuele bijeenkomst die was georganiseerd door het Witte Huis om te problemen te bespreken.
Wat in de titel staat was eigenlijk al bekend. Intel zegt dat de problemen nog een aantal jaar kan duren voordat het allemaal is opgelost. Voor AMD zou dat waarschijnlijk niet anders zijn.
AMD Radeon RX 6700 XT in Crypto Mining: ETH Mining @ 120W tweaked
AMD's new Navi 22-powered Radeon RX 6700 XT graphics cards are a kick ass GPU mining card, offering 44MH/s hash power at 120W.
Read more: https://www.tweaktown.com...h-120w-tweaked/index.htmlFor sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
Voor AMD is het zelfs mogelijk nog erger, aangezien zijn momenteel de 'uitdager' zijn met het betere product en dus iedere chip die zij niet kunnen leveren is potentieel een stukje marktaandeel dat AMD op dit moment niet kan pakken en of AMD over 5 jaar, wanneer deze producten producten gemiddeld genomen weer aan vervanging toe zijn nog steeds performance leider is met deze marge's is natuurlijk nog maar de vraag.RobinNL schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:45:
Grote chipfabrikanten houden rekening met tekorten tot na 2021
[...]
Bron: https://nos.nl/artikel/23...tekorten-tot-na-2021.html
Wat in de titel staat was eigenlijk al bekend. Intel zegt dat de problemen nog een aantal jaar kan duren voordat het allemaal is opgelost. Voor AMD zou dat waarschijnlijk niet anders zijn.
Wij zagen dit bijvoorbeeld dit jaar bij de door corona enorm gestegen verkopen, hoewel Intel ook duidelijk leveringsproblemen had was zeker AMD's 4000 en 5000 serie APU's (in laptops) heel lastig te krijgen in volume. Daar had AMD echt een grote kans gehad, hadden ze meer kunnen produceren.
Bron: https://www.notebookcheck...g-advantage.533706.0.htmlAMD might scrap plans of introducing a Zen 3 Refresh later this year. Codenamed Warhol, the speculated Ryzen 6000 family is considered to offer between 9% to 12% increased performance over Zen 3 Ryzen 5000. The probable reason for cancellation could be related to supply issues, but whether this decision makes sense or not can only be ascertained once Intel launches Alder Lake in Q4 this year.
[ Voor 36% gewijzigd door winwiz op 28-04-2021 10:02 ]
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Als Alder Lake en Warhol samen in Q4 op de markt komen dan zou Intel een technologische voorsprong hebben met PCIe 5 en DDR5. Ik kan mij voorstellen dat AMD dan Warhol maar schrapt en Zen 4 naar voor haalt om in elk geval ook DDR5 tijdig te kunnen aanbieden.
Ik denk niet dat iedereen zit te springen om DDR5 te halen voor een hoge prijs. Heb zelf nog geen prijzen gezien btw. Ik weet niet of er een combi mogelijk is om zowel DDR4 als DDR5 te gebruiken op een moederbord.XWB schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:23:
Warhol schrappen zou niet heel vreemd zijn.
Als Alder Lake en Warhol samen in Q4 op de markt komen dan zou Intel een technologische voorsprong hebben met PCIe 5 en DDR5. Ik kan mij voorstellen dat AMD dan Warhol maar schrapt en Zen 4 naar voor haalt om in elk geval ook DDR5 tijdig te kunnen aanbieden.
Met alle respect maar zo geweldig is dat toch niet? Mijn RTX3070 haalt met testen (MrMarcie schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:06:
Tsja, ik kan nog lang wachten tot ik een betaalbare 6700XT kan bestellen ben ik bang.AMD Radeon RX 6700 XT in Crypto Mining: ETH Mining @ 120W tweaked
AMD's new Navi 22-powered Radeon RX 6700 XT graphics cards are a kick ass GPU mining card, offering 44MH/s hash power at 120W.
Read more: https://www.tweaktown.com...h-120w-tweaked/index.html
Begrijpelijk, maar als je zoals ik met een 3700X zit zou het mooi zijn als er nog een update kwam van Zen 3 zodat ik nog enkele jaren langer vooruit kan met mijn X570 bord. Vanaf 4xxx upgraden zou niet veel nut hebben nee.winwiz schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:56:
Is 9 - 12% verbetering van Warhol niet best case? Gemiddeld zou het in de orde van een procent of 7 zijn. Ik zou toch overslaan, wacht wel op Zen 4. Dan wordt het weer echt leuk.... mits we er aan kunnen komen tegen die tijd.
[ Voor 3% gewijzigd door Kuusj op 28-04-2021 14:24 ]
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
https://www.fool.com/earn...-q1-2021-earnings-call-t/
On increasing the full-year guidance by almost $1.2 billion, $1.3 billion:
You asked about crypto. We do not -- we have negligible crypto in here. So this is really the foundational business, really, the new products and just seeing the customers adopt and ramp quickly.
[ Voor 48% gewijzigd door Help!!!! op 30-04-2021 13:57 ]
PC Specs
https://wccftech.com/amd-...bios-support-on-am4-x370/
Hoewel begrijpelijk vanuit AMD gezien, toch jammer voor early adopters, zeker de kopers van highend borden als de Crosshair Hero e.d. met X370 chipset.
TechTechPotato a.k.a Ian Cutress komt eens met wat getallen, voor zover dat kan. Er zit wel wat leuks tussen, maar de conclusie is dat het alsnog onduidelijk is hoeveel het nu precies kost.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Knijteroude post natuurlijk maar zowel Anandtech als The Chip Collective hebben een deep dive hierop gedaan.SpankmasterC schreef op donderdag 17 december 2020 @ 07:45:
Iets interessants in Anandtechs review van de 4000 serie desktop APU's: https://www.anandtech.com...n-4750g-4650g-and-4350g/4
Je ziet hier in het lijstje de AMD A9-9820 voorbij komen. Volgens Anandtechs is dit een Xbox One S chip, repackaged for desktop purposes. Deze chip dook op bij AliExpress in een voordelige combi met een moederbord voor ongeveer $125, zie https://m.es.aliexpress.c...&cn=10748&Afref=TechRadar
Dit is de eerste keer dat ik hoorde van deze chip, en nu ook benchmark ervan zie. Super interessant, niet heel nuttig denk ik gezien de performance van jaguar cores tegenwoordig,maar interessant dat dit kan: een Xbox soc op de desktop.
En er is weer een nieuwe Chinese processor opgedoken: AMD 4700S. Deze wordt in een Mini-ITX PC verkocht welke een op maat gemaakt AMD Cardinal moederbord heeft. De 4700S heeft kenmerken van de Xbox Series X APU.
Bronnen:
Techpowerup
Notebookcheck
Specs:
- 8 cores, 16 threads, 4.0 Ghz (Meer dan Series X)
- 16 GB GDDR6 gesoldeerd op het moederbord
- 200 watt voeding (in de Mini-ITX PC)
Editor @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.
[Twitter: https://twitter.com/sepeuwmjh/status/1389074452801986561]
AMD and GlobalFoundries Update Wafer Supply Agreement: Orders Through 2024, Now Non-Exclusive
In a brief Securities and Exchange Commission Form 8-K filing, AMD this afternoon has revealed that it has once again amended its wafer supply agreement with US fab (and AMD fab spin-off) GlobalFoundries. Under the terms of the amended seventh amendment, AMD will see out its existing commitment to use GlobalFoundries through 2024, with the latest amendment setting purchase targets for 2022, 2023, and 2024. Beyond those new targets, however, the agreement releases AMD from all further exclusivity commitments to GlobalFoundries. AMD is now free to use any fab on any process node that it wants.
[ Voor 59% gewijzigd door Help!!!! op 14-05-2021 15:05 ]
PC Specs
https://ir.amd.com/news-e...-share-repurchase-program
AMD today announced that its Board of Directors approved a new share repurchase program. Under this program, the company intends to repurchase up to $4 billion of outstanding AMD common stock. AMD expects to fund repurchases through cash generated from operations which have been strengthened by the company’s strong operational results.
Is natuurlijk boekhoudkundig en voor de aandeelhouders wel interessant, maar ik vraag me af of ze het niet beter anders hadden kunnen besteden
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
AM5 😏
— ExecutableFix (@ExecuFix) 22 mei 2021
- LGA-1718
- Dual-channel DDR5
- PCI-e 4.0
- 600 series chipset
No PCI-e 5.0, looks like that is only for Genoa
The socket retains the 40x40 mm CPU size as well
LGA dus geen pinnen meer op de CPU. Persoonlijk vind ik dat beter. Heb vaker pinnen op een CPU omgebogen dan die op een mobo. Vooral sinds er van schuifcovers op zitten.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Tja geen pcie5 is geen ramp, de enigste systemen dat daar veelvuldig van gebruik maken zijn nvme/pcie drives, al de rest komt nog altijd niet aan de bandbreedte. De meeste servers hebben natuurlijk baad bij veel bandbreedte dus servers krijgen het eerst (veel nvme drives + 100G/400G netwerk + wat gpu's?) .
[ Voor 60% gewijzigd door Damic op 23-05-2021 12:11 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Als AMD echt overstapt naar LGA dan zou dat voor mij heel welkom zijn.
Het is soms eng om een koeler van de Ryzen CPU te halen, die helemaal vacuüm gezogen is.
En vanwege het mounting systeem ook niet te draaien is (verschilt per koeler uiteraard).
Ik hoop alleen wel dat ze dan de montagegaten voor de koelers hetzelfde houden.
[ Voor 4% gewijzigd door CMT op 23-05-2021 12:35 ]
Let's keep it going! Raphael is the first Zen 4 consumer chip and here's a first look
— ExecutableFix (@ExecuFix) 25 mei 2021
Raphael
- AM5 socket
- DDR5 (no DDR4)
- 28 PCIe 4.0 lanes (+4 compared to Zen 3)
- 120W TDP (170W possible as well 🤯) pic.twitter.com/5DcTmjdqNd
Zen 4 lijkt me weer mooi moment voor een upgrade. Mag van mij snel komen.
[ Voor 40% gewijzigd door Help!!!! op 26-05-2021 11:15 ]
PC Specs
Even stresstest draaien van tevoren, is de koelpasta wat vloeibaarder.CMT schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:34:
Het is soms eng om een koeler van de Ryzen CPU te halen, die helemaal vacuüm gezogen is.
En vanwege het mounting systeem ook niet te draaien is (verschilt per koeler uiteraard).
Ik zit nog op Zen 2, ik wacht nog wel even op Zen 5; Dan zijn de kinderziektes van DDR5 er ook uit.Help!!!! schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:14:
Weer wat details:
[Twitter]
Zen 4 lijkt me weer mooi moment voor een upgrade. Mag van mij snel komen.
Bedankt voor de tip, dat doe ik ook sindsdien ^^. Maar zelfs dan is het een heikel karwei met zowel een gelapte cpu als baseplate. Zonder pasta 'kleefden' de onderdelen al een beetje aan elkaar.mitsumark schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:34:
[...]
Even stresstest draaien van tevoren, is de koelpasta wat vloeibaarder.
Ik maak daardoor nu ook gebruik van een waterblok waarbij de de hele schroef eruit gehaald kan worden i.p.v. de opstaande pootjes aan het moederbord te hebben, zoals bij het EK velocity blokje.
[ Voor 19% gewijzigd door CMT op 27-05-2021 09:50 ]
Daar zit ook weer wat in alhoewel ik tav DDR5 niet zo huiverig ben. Zen 5 duurt mij eigenlijk nog wat te lang.Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 01:41:
[...]
Ik zit nog op Zen 2, ik wacht nog wel even op Zen 5; Dan zijn de kinderziektes van DDR5 er ook uit.
Maar goed, ik laat het daarnaast afhangen van prijs en daadwerkelijke prestatiewinst m.n. in games op mijn resolutie
Mijn Zen 2 draait ook nog als een zonnetje. Ben erg blij met de 3700x, was 'netjes' geprijsd destijds en 8 core is voor mij de sweetspot. Systeem voelt heel snel en responsief aan.
Technisch gezien vind ik Zen 3 erg mooi met een native 8 core per chiplet maar de hogere prijs en vrijwel onmerkbare prestatiewinst in games op mijn resolutie, nieuw mobo nodig etc tja, dan wacht ik wel even.
Ik hoop dat we rond introductie Zen 4 de SSD technologie die nu in de consoles zit ook op de PC gaan zien. Dan is dat ook een mooi moment om mijn SSD's te upgraden. Maar daar moet nog wel het nodige gebeuren m.n. op software gebied meen ik.
Nieuwe spullen zijn leuk maar niet coûte que coûte
FWIW:
:strip_exif()/f/image/Z1lisOXv8LX6fHIDaxSV3e7O.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Help!!!! op 27-05-2021 10:42 ]
PC Specs
Zen 5 CPU (Ryzen 8000): Granite Ridge
Zen 5 APU (Ryzen 8000): Strix Point. 3nm, Zen5 + Zen4D
Klik op de datum in de tweet voor de afbeelding
Zen 5 CPU codename Granite Ridge.
— HXL (@9550pro) 27 mei 2021
Zen5 APU? codename Strix Point (Big Core Zen5+Zen4D Small Core)
Source: https://t.co/BrQVDEs9ZW pic.twitter.com/7TK4zEGlhP
Zen 3 is Ryzen 5000, Zen 3+ lijkt me ook 5000 te gaan worden als deze er komt. Zen 4 wordt als het goed is Ryzen 6000. Dan missen we Ryzen 7000 nog?
Feyenoord!
Die run is er natuurlijk de laatste maanden al geweest, vooral op de 5900X. Ik verwacht eigenlijk niet dat het nog slechter gaat worden qua verkrijgbaarheid voor deze Sku's dan het eerste halfjaar het geval was (tot ze EoL gaan natuurlijk).Outl@w schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:56:
Betekent dit dat de 5950x de snelste processor blijft op het AM4 platform? Zal er in de toekomst een run komen op 5800x / 5950x /5950x etc omdat iedereen nog een AM4 mobo heeft en dat optimaal wil gebruiken?
Voor de liefhebbers: de nieuwe lichting X570S moederborden begint langzaam aan vorm te krijgen nu Computex bezig is.RobinNL schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 20:16:
Gigabyte komt mogelijk met 8 X570S moederborden. De S zou voor Silent moeten staan, wat zou betekenen dat deze borden passieve koeling zullen hebben.
Bron: https://videocardz.com/ne...-for-amd-zen3-warhol-cpus
MSI:
hardware.info - MSI X570S moederborden met met passieve chipsetkoeling
wccftech.com - MSI reportedly launching X570S lineup very soon, a special GPU model also incoming
Asus:
techpowerup - ASUS Teases Four Upcoming X570 Motherboards with Fanless Chipset Cooling
Asrock:
wccftech.com - ASRock Unleashes X570S PG Riptide & B550 PG Riptide Motherboards For AMD Ryzen Desktop CPUs
Geizhals.de - eerste prijzen Asrock X570S Riptide
Gigabyte:
wccftech.com - Gigabyte X570S AORUS PRO AX Passively Cooled Motherboard With AMD Ryzen 7 5700G Cezanne APU Spotted
Als je nu per se een X570 moet hebben dan zou ik nog even een paar weken wachten tot deze refresh er is.
Het voordeel is dat je voor relatief normale prijzen (ik kijk naar jullie, Asus Dark Hero en GB X570 Extreme) en zonder zelf te modden een passief gekoelde X570 kan krijgen. Onbekend wat er nog meer anders aan is.
TSMC Manufacturing Update: N6 to Match N7 Output by EOY, N5 Ramping Faster, Better Yields Than N7
Nice:
:strip_exif()/f/image/favfIgcjUWkHiTxyjRC1khGP.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J20UMai5AwfAiJ3X4odNSTAS.jpg?f=user_large)
TSMC states that it’s been using an in-house developed pellicle for its EUV nodes since 2019 and more extensively in 2020. In comparison, ASML and Mitsui Chemicals only had recently a few months ago announced that they’re only planning to start volume sales of their own pellicle in 2Q21, essentially right now at the time of this article. TSMC doesn’t state any technical details of their in-house pellicle, but if the N5 yields are to be a sign of the results, then it must be an important part of TSMC’s current success at leading edge nodes.
The company also noted that it’s been continuously improving EUV mask lifetime – meaning the amount of time that a mask is useable before it has to be replaced or repaired, pointing out that it is forecasting that it will roughly catch up with DUV mask lifetimes in 2021. In other words, it means that up until now, EUV masks had notably worse lifetime that would result in less manufacturing throughput due to downtime.
Here's a fun thing. We've been told that EUV pellicle lifespan is greatly reduced by transportation, e.g. if you make them in the US and ship to Asia. This is why TSMC built its own in-house production facility. Without it, TSMC says that the EUV ramp would have taken longer.
— 𝐷𝑟. 𝐼𝑎𝑛 𝐶𝑢𝑡𝑟𝑒𝑠𝑠 (@IanCutress) 2 juni 2021
[ Voor 114% gewijzigd door Help!!!! op 02-06-2021 17:22 ]
PC Specs
Best interessant om te zien dat ze voor de extra v-vache een andere process kunnen gebruiken waar door de in hetzelfde oppervlakte waar ze op de cpu die 32MB L3 cache kwijt kunnen nu ineens 64MB L3 cache kwijt kunnen.
Dit komt omdat het process van de normale die veel meer op de cpu is gericht en dus andere eigenschappen moeten hebben. Daarnaast is waarschijnlijk de latency niet lager, omdat de cache niet aan de rand van de chip zit maar er direct bovenop.
Dit zou best wel eens de toekomst kunnen worden voor (L3, L4) cache, ze kunnen veel meer kwijt in een kleiner oppervlakte.
Ben heel benieuwd naar de review van Anandtech zodra deze er is.
> AMD set to become TSMC's largest HPC customer for 5nm and 3nm in 2023/2024.
— RetiredEngineer® (@chiakokhua) 31 mei 2021
ChinaTimes: "台積3奈米 超微提前灌單"https://t.co/XVcnYpagw1 pic.twitter.com/LQiKnCOcYw
:strip_exif()/f/image/tqKStMtCxV8cw6wMnnrGFs5S.jpg?f=fotoalbum_large)
Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21
PC Specs

I'm returning to AdoredTV.
— Jim (@AdoredTV) 14 juni 2021
I have zero interest left in policing the tech press, fawning over company products or reviewing hardware you cannot buy.
I will only be making video on leaks. I will have zero contact with any marketing people - only leakers.
Video coming soon.
Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21
Geen slechte zaak denk ik, AdoredTV was na het vertrek van Jim niet meer dan een groep oninteressante, onprofessionele personen met interesse in tech die daarover discussiëren zonder weinig diepgang.
Jim's nieuwe YouTube channel heeft ook al een maand geen nieuwe content meer gehad: YouTube: YouTube
Ik vermoed dat hij zijn uitlaatklep heeft gehad en wat voor verschil er zit tussen een groep enthusiasten en de algemene bevolking. Of misschien heeft hij deze vergelijking persoonlijk genomen: https://www.reddit.com/r/...er_the_whos_who_of_leaks/
Niet dat ik akkoord ga met deze gegevens.
[ Voor 10% gewijzigd door Phuncz op 15-06-2021 08:26 ]
Precies, zonder Jim is het geen AdoredTV. Ik vond juist de analyses en indepth dingen van hem interessant. Die andere personen, precies.. oninteressant.Phuncz schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 08:24:
[...]
Geen slechte zaak denk ik, AdoredTV was na het vertrek van Jim niet meer dan een groep oninteressante, onprofessionele personen met interesse in tech die daarover discussiëren zonder weinig diepgang.
Jim's nieuwe YouTube channel heeft ook al een maand geen nieuwe content meer gehad: YouTube: YouTube
Degene die de lijst heeft samengesteld is een beejte slordig te werk gegaan van wat ik lees. Ik hecht er weinig waarde aan want Jim heeft een goed aantal leaks gehad die gewoon waar zijn.Phuncz schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 08:24:
[...]
Ik vermoed dat hij zijn uitlaatklep heeft gehad en wat voor verschil er zit tussen een groep enthusiasten en de algemene bevolking. Of misschien heeft hij deze vergelijking persoonlijk genomen: https://www.reddit.com/r/...er_the_whos_who_of_leaks/
Niet dat ik akkoord ga met deze gegevens.
Hij neemt dingen soms te snel persoonlijk, dat is .... zijn persoonlijkheid
[ Voor 7% gewijzigd door Xadeon op 16-06-2021 18:52 ]
Het bevestigt de geruchten: X570S is geen nieuwe chipset, het is dezelfde hardware alleen iets minder heet door firmware/software veranderingen waardoor een fan niet meer nodig is. Angstvallig stil of dit ook naar de 'oude' X570 komt.
O ja, nog een kijkje naar de Gigabyte X570S Aorus Master:
(side note: specs en handleidingen zijn nu ook online bij GB. De grapjassen hebben de X570S Master gegimped door Dual Bios en Dual LAN weg te laten... waarschijnlijk om hun Xtreme bestaansrecht te geven. Ik begrijp het wel maar vind het vrij triest).
[ Voor 36% gewijzigd door Cascade op 17-06-2021 12:44 ]
An AnandTech Interview with Jim Keller: 'The Laziest Person at Tesla'
"Today we're publishing a transcript of a recent chat with Jim, now five months into his role at Tenstorrent, but moreso to talk about Jim the person, rather than simply Jim the engineer."
[ Voor 29% gewijzigd door Help!!!! op 18-06-2021 19:32 ]
PC Specs
Intel Is in Talks to Buy GlobalFoundries for About $30 Billion
Intel actief aan het lobbyen om TSMC en Samsung uit te sluiten van Amerikaanse subsidies?
Intel is lobbying to exclude TSMC and Samsung from US subsidy regime

SANTA CLARA, Calif., July 27, 2021 (GLOBE NEWSWIRE) -- AMD (NASDAQ:AMD) today announced revenue for the second quarter of 2021 of $3.85 billion, operating income of $831 million, net income of $710 million and diluted earnings per share of $0.58. On a non-GAAP* basis, operating income was $924 million, net income was $778 million and diluted earnings per share was $0.63.
Ok, je kan al een oem ervan kopen, maar ik zoek een oem met een DVI en dp aansluiting, die vond ik niet.
Sjah schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 03:11:
Ik kijk uit naar volgende week, dan moest toch de 5600G op de markt komen.
Ok, je kan al een oem ervan kopen, maar ik zoek een oem met een DVI en dp aansluiting, die vond ik niet.
You asked, and we heard. Ryzen 5000 G-Series desktop processors are coming. Keep an eye out for next week! 👀 pic.twitter.com/5zjFD3C1ma
— AMD Ryzen (@AMDRyzen) 28 juli 2021
Er zijn al reviews te vinden, van exemplaren die uit een OEM-bak gesloopt zijn.Sjah schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 03:11:
Ik kijk uit naar volgende week, dan moest toch de 5600G op de markt komen.
Samenvatting van de conclusies:
- De halvering van de cache hakt wel wat in de performance, een 5700G scoort niet veel beter dan een octa-core van de vorige generatie, en dus iets onder de 11600K, rond de 11400F.
- De IGP scoort vergelijkbaar met een GT1030, vér boven de IGPs van Intel en net iets onder de M1.
- De verlaging van de cache scheelt ook enorm in stroomverbruik, dus de 5700G verbruikt niet veel meer dan een 5600X. Prestaties per watt zijn daarmee héél goed en ruim dubbel zo hoog als een i5.
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Voor mij zijn de belangrijkste conclusies dat de 5000G reeks geen PCIe 4.0 lanes krijgen en naast de 4x PCIe 3.0 lanes voor een nvme slechts 8x PCIe 3.0 lanes voor een videokaart overblijven. Dat is wel jammer als er ooit een sterke videokaart in gaat.bwerg schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:25:
[...]
Er zijn al reviews te vinden, van exemplaren die uit een OEM-bak gesloopt zijn.Althans, ik heb zelf alleen de 5700G-reviews gelezen, maar dat geeft een beeld.
Samenvatting van de conclusies:
- De halvering van de cache hakt wel wat in de performance, een 5700G scoort niet veel beter dan een octa-core van de vorige generatie, en dus iets onder de 11600K, rond de 11400F.
- De IGP scoort vergelijkbaar met een GT1030, vér boven de IGPs van Intel en net iets onder de M1.
- De verlaging van de cache scheelt ook enorm in stroomverbruik, dus de 5700G verbruikt niet veel meer dan een 5600X. Prestaties per watt zijn daarmee héél goed en ruim dubbel zo hoog als een i5.
Ik betwijfel trouwens of de Vega 8 van de 5700G net zo snel is als de GT 1030. Die laatste komt immers met GDDR5 geheugen wat nog altijd sneller is dan DDR4. Ik denk eerder dat de GPU prestaties van de 5000G te vergelijken zijn met de Vega 11 van de 3400G. Maargoed ik moet de benchmarks nog zien.
De 6000G serie wordt gebaseerd op de RDNA2 techniek. Dat zal wel een forse verbetering worden. Dan wordt de HDMI 2.1 poort ook goed benut.
Nou, toch wel duidelijk wat sneller dan de 3400G. Niet veel sneller dan de 4750G, wat niet heel gek is want zo uit mijn hoofd was dat min of meer dezelfde IGP. Maar daarmee zit hij dus al rond de low-end videokaarten.Djarune schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:42:
Ik betwijfel trouwens of de Vega 8 van de 5700G net zo snel is als de GT 1030. Die laatste komt immers met GDDR5 geheugen wat nog altijd sneller is dan DDR4. Ik denk eerder dat de GPU prestaties van de 5000G te vergelijken zijn met de Vega 11 van de 3400G.
Maar ja, 6000G kan inderdaad wel eens een stuk interessanter worden. Naast RDNA2 ook DDR5 (in het begin waarschijnlijk nog te duur, maar wel een flinke upgrade voor de IGP) en een procedéverbetering.
Punt met die tests van Techspot is dat het CPU component ook wordt meegenomen. De 5700G is qua CPU gedeelte veel sneller dan een 3400G. Als er getest wordt op 720p of 1080p Low is het CPU gedeelte extra belangrijk in vergelijking met hoge resoluties. Ik zie liever benchmarkresulten waarbij enkel het GPU gedeelte wordt getest om een eerlijke vergelijking te maken.bwerg schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:52:
[...]
Nou, toch wel duidelijk wat sneller dan de 3400G. Niet veel sneller dan de 4750G, wat niet heel gek is want zo uit mijn hoofd was dat min of meer dezelfde IGP. Maar daarmee zit hij dus al rond de low-end videokaarten.
AMD: Zen4 and RDNA3 on track for 2022 launch
AMD CEO and President, Dr. Lisa Su confirms during Q2 2021 investors call that both highly anticipated AMD product series is on track for 2022 release.
PC Specs
Aan de scores van de andere GPU's, die allemaal met een 5600X getest zijn, is duidelijk te zien dat de GPU de bottleneck is, ook op 1080 low.Djarune schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 23:02:
Als er getest wordt op 720p of 1080p Low is het CPU gedeelte extra belangrijk in vergelijking met hoge resoluties.
Dat is op zich natuurlijk heel jammer, een IGP die 1080p met twee vingers in de neus aan had gekund was leuk geweest.
In USA is het $360 en hier wordt dat dan €480? Dat is toch een stukje duurder dan een i9-11900 (die €400 kost) en de i9 veegt de vloer aan met de 5700G...
De IGP is wel 2-3x zo snel.Cafe Del Mar schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:24:
Ik ben anders wel geschrokken van het prijspeil waarop de 5700G wordt geïntroduceerd.
In USA is het $360 en hier wordt dat dan €480? Dat is toch een stukje duurder dan een i9-11900 (die €400 kost) en de i9 veegt de vloer aan met de 5700G...
Los daarvan is 480 euro natuurlijk teveel, maar dat zakt nog wel.
[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 29-07-2021 13:20 ]
Waar haal je die 480 euro vandaan?Cafe Del Mar schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:24:
Ik ben anders wel geschrokken van het prijspeil waarop de 5700G wordt geïntroduceerd.
In USA is het $360 en hier wordt dat dan €480?
Ja, in simpelweg CPU-prestaties wel, natuurlijk. Maar succes met een i9 in een SFF-kastje.Cafe Del Mar schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:24:
Dat is toch een stukje duurder dan een i9-11900 (die €400 kost) en de i9 veegt de vloer aan met de 5700G...
[ Voor 43% gewijzigd door bwerg op 29-07-2021 13:49 ]
pricewatch: AMD Ryzen 7 5700G Boxed
Voorbije dagen waren er 4 verkopers met prijzen tussen €470 en €525
TDP van beide is 65WJa, in simpelweg CPU-prestaties wel, natuurlijk. Maar succes met een i9 in een SFF-kastje.Qua verbruik en dus ook warmteproductie zit een 5700G op het niveau van een i3.
Een Noctua NH-L9 kan beide prima koelen.
i9: https://ncc.noctua.at/coo.../Intel/LGA%201200?q=11900
5700G: https://ncc.noctua.at/coo...4-22/cpus/AMD/AM4?q=5700g
Ik was eigenlijk van plan een SFF te bouwen met een 5700G, maar als de i9 zowel goedkoper is als sneller (CPU), dan zal ik een andere conclusie moeten trekken (geen gaming ambities).
SFF case die ik ga gebruiken is eigenlijk meer iets zoals een NUC:
NUC afmetingen: 12x12x5 (~ 0,7L)
ITX601: 20x20x6 (~ 2,5L) https://www.inter-tech.de...case/mini-itx-nuc/itx-601
Die L9 gaat het echt niet redden op een i9.
Prijzen zullen inderdaad nog wel iets zakken. Dat zal natuurlijk nog van de beschikbaarheid afhangen. Ik zie ze nog niet meteen op voorraad liggen.
Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus
TDP zegt al tijden niks meer.Cafe Del Mar schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:46:
TDP van beide is 65W
Er zijn jammergenoeg weinig non-K-varianten van de Intels te vinden in de reviews, maar ik zie wel dat een 11400F net zo veel verbruikt als de 5700G. Een non-K i9 gaat daar dus dik overheen. Kijk ook naar de reviews van low-profile koelers, daar zie je regelmatig klachten van mensen die dachten dat het wel moest kunnen maar veel moderne CPU's turbo-en regelmatig hard hun TDP voorbij. Alleen de CPU-koeler zegt natuurlijk ook niet alles, airflow en kast doen ook wat, en dat houdt bij SFF niet over.
[ Voor 29% gewijzigd door bwerg op 29-07-2021 15:10 ]
De website van Noctua geeft anders aan?Noel schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:59:
Die L9 gaat het echt niet redden op een i9.
Zowel de i9-11900 als de 5700G krijgen de indicatie
compatible without turbo/overclocking headroom
De voorbije paar dagen was er voorraad - volgens de website - bij meerdere shops (Max ICT en nog een andere met een slechte shop-rating).Prijzen zullen inderdaad nog wel iets zakken. Dat zal natuurlijk nog van de beschikbaarheid afhangen. Ik zie ze nog niet meteen op voorraad liggen.
Vandaar dat Noctua een aparte "compatibility" sectie per koeler voorzien heeft, sinds enige tijd.
Ik heb al 4 jaar een i7-8700 met een NH-L9i in gebruik in een SFF van 6L (Streacom Alpha F7C). Nog nooit problemen gehad (oké, dat is geen i9
Bij de ITX601 plakt de koeler tegen een soort mesh buitenkant, kan dus vrijwel 1:1 naar buiten blazen.airflow en kast doen ook wat, en dat houdt bij SFF niet over
disclaimer: Ik wil hier niet mijn grote gelijk halen ofzo, ik wil graag bijleren. Ik ben al maanden aan het wachten op een ZEN3 met ingebouwde graphics, maar als de 5700G €480 moet kosten, zal het toch een i9/i7 worden (tenzij het niet gaat werken, wat de specs op de respectievelijke websites eerder tegenspreken...
[ Voor 3% gewijzigd door Cafe Del Mar op 29-07-2021 15:25 ]
Vergeet niet dat gebrek aan turbo ook mee te nemen in de benchmarks, dat staat in reviews standaard altijd aan en dat heeft meer en meer invloed op de performance de laatste generaties, zeker bij rocket lake. Heel wat teleurgestelde tweakertjes die met hun lichte koeler teleurgesteld zijn dat de prestaties van hun CPU zo tegenvallen...Cafe Del Mar schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:23:
Zowel de i9-11900 als de 5700G krijgen de indicatie
[compatible without turbo/overclocking headroom]
De 5700G presteert niet heel fantastisch vergeleken met andere CPU's in hetzelfde segment maar gebruikt dan ook geen heftige turbo, dus omgekeerd gaat die ook gewoon op vol vermogen kunnen draaien met een lichte koeler. Effectief is het ook gewoon een iets hoger geklokte 5800U.
Ik las de disclaimer bij de CPU koeler als in "niet overklokken en het komt wel goed", dezelfde koeler (NH-L9i) mag je ook op een 11900K plaatsen. Laten we wel wezen, als ie een "K" kan koelen, zal het met de "basisversie" ook wel lukken zeker
Zelf niet zo'n fan van "trial and error" zijnde, suggesties hoe de compatibiliteit/performance uitgeklaard kan worden? Al leek de website van Noctua me duidelijk genoeg

FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144
Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.