Als een stuk software op de achtergrond draait en niks hoort te doen op dat moment vind ik het toch behoorlijk lomp dat er zoveel gedaan wordt dat een CPU 20 graden warmer wordt.
Ik heb wat metingen op m'n CPU PPT gedaan met HWiNFO, ik reset alle min/max/avg en dan doe ik een minuut lang niks met m'n toetsenbord en muis, terwijl de programma's die ik open had staan gewoon open blijven staan. Normaal kom ik dan op afgerond 50 watt.
Als ik de Epic store opstart gaat het fors omhoog. Eerst maar eens met de store die niks aan het doen is (geen downloads/updates etc) in de systray, "afgesloten" en in de achtergrond, zoals deze bedoeld is door de makers. Lekker meestarten met de PC zodat in de achtergrond altijd updates binnengehaald kunnen worden en af en toe notificaties naar de gebruiker gestuurd kunnen worden, verder "niks doen". Dan zie ik in taakbeheer het launcher-proces staan met een constant CPU-verbruik van 1.5% (wat dus 48% van een hele core/thread is op mijn 5950X, heftig!) en een power usage van "Moderate", terwijl alle andere background-processen (bijv. Discord) gewoon "Very low" hebben met heel af en toe eentje een bliepje naar "Low". Zelfs Firefox zit op "Low" op de momenten dat ik deze post aan het typen ben, en dat scheelt gemiddeld maar zo'n 1 watt ten opzichte van niks doen. Het verbruik komt op een idiote 63 watt, dus dat is 13 watt verschil (en na het afsluiten kom ik weer op de eerdere 50 watt). Dat is 12% van TDP en een 26% hoger verbruik dan wanneer ik m'n computer normaal niet-intensief gebruik. Dat loopt zomaar op tot 114 kWh op jaarbasis (38 bij 8 uur per dag) voor iets wat gewoon in de achtergrond "niks aan het doen is".
Gekker wordt het als de launcher op de voorgrond staat en nog steeds "niks doet" behalve de store laten zien waarbij elke 8 seconden een slide verandert, dan zit 'ie op zo'n 3.5% gemiddeld (112% van een hele core/thread, en ook als er visueel niks verandert) met een power usage van "Very high". Dat is ook te zien in HWiNFO met 73W, ofwel 23W of bijna 50% meer dan wat m'n PC normaal gebruikt. Dat scheelt zo'n 13 graden, van 47 naar 60 "idle".
Ter vergelijking: Steam staat bij mij vrijwel altijd aan, ik sluit het niet af. Dat heb ik voor de test net wel even gedaan en het gemiddelde verbruik zakt niet noemenswaardig, met minder dan 1 watt nog steeds naar afgerond 50 watt. Dus het kan wel. In de voorgrond is het 8 watt hoger dan normaal, maar alsnog "Very low" in taakbeheer.
Dus ja, als een achtergrondtaak van alles doet is het inderdaad logisch dat het verbruik en daarmee de temperatuur omhoog gaat. Je kan je echter afvragen wat een store op de achtergrond aan het doen is.
Nou ja, ik weet het eigenlijk wel, gewoon lekker de webview doorrenderen. Er zit namelijk nauwelijks verschil tussen de store op de voorgrond hebben en "afgesloten" in de systray. Edit: deze regel was ik vergeten weg te halen nadat ik meer metingen op de voorgrond gedaan had, verschil was ruim een factor 2
Edit 2: ze werken aan een fix:
We have identified the issue and currently testing the fix. You’ll see it in the patch notes once the launcher gets updated

[
Voor 5% gewijzigd door
DataGhost op 29-12-2020 18:53
]