• Julian-AMD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-02-2024

Julian-AMD

RTX 3080Ti | 3900X

Ik twijfel heel erg om een 3900x aan te schaffen, is het het waard om nog te wachten op de volgende generatie?

Het kriebelt wel enorm hoor..

https://www.3dmark.com/spy/21686019 - RX 6900XT 21K+

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:46
Haha, ik heb precies hetzelfde, maar houd me nog even in. Twijfel alleen om alvast de rest te bestellen, maar welk geheugen het moet worden is natuurlijk ook pas bekend na de release van de processor.

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:26
@Julian-Intel Verwacht je dat je het echt nodig hebt? Ik denk dat een 8700K nog niet zo heel slecht is nu.

offtopic:
Geen Intel voor jou? ;) Srry, flauw grapje haha

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Julian-Intel schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:12:
Ik twijfel heel erg om een 3900x aan te schaffen, is het het waard om nog te wachten op de volgende generatie?

Het kriebelt wel enorm hoor..
Wat denk je zelf :? Het lijkt me niet erg slim om niet even een weekje te wachten tot 8 oktober. Mocht levering pas in januari starten dan kun je altijd nog een Zen2 nemen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik denk dat de prijzen straks wel ca. 15 à 25% lager liggen dan nu, net als dat bij de 2k-serie het geval was na de release van de 3k-serie. Ik zou wachten.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

ASUS refresht hun hele B450 lijn. Ongetwijfeld heeft dit iets te maken met aankomende producten.
https://videocardz.com/pr...d-b450-motherboard-series

Maar na een snelle blik lijkt een beetje op de B550 borden met de B450 chipset. Op zich goed want die B550 borden zijn best goed, beter dan ASUS haar oude B450 lijn. Je mist de primaire 4.0 lanes en ze zullen wat goedkoper zijn, maar voor goedkopere systemen die er toch geen gebruik van maken, is dit niet erg relevant.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
En BTW:

AMD to launch Ryzen 9 5900X and Ryzen 7 5800X on October 20th?

"The 5900X and 5800X processors would therefore launch 12 days after the announcement, which is officially taking place on October 8th. AMD is set to officially introduce Ryzen 5000 series, skipping the 4000 series for desktop processors (that’s not including APUs).

The mid-range part aka Ryzen 5 5600X and flagship (likely to be a 16-core model) Ryzen 9 5950X are likely to launch later.

Zen 3 – 20th October (5800X/5900X)
Navi 2 – 15-20th November

This is old information, but I can see that AMD has not adjusted the plans.

— Yuri Bubliy (@1usmus) September 30, 2020

In his tweet, Yuri also mentions Radeon RX 6000 series expected mid-November. This would align with our predictions that AMD would seed samples to reviewers shortly after the announcement on October 28th.

Update: ComputerBase also received information that AMD might launch the Zen3 series either on October 20th or 27th:

In addition to Twitter reports , ComputerBase received similar information, which promised a date for October 20 and 27, respectively."

[ Voor 85% gewijzigd door Help!!!! op 30-09-2020 17:21 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Tja, je verzegelt wel je lot t.a.v. upgrades als je nu nog kiest voor B450. Ik zou die paar tientjes er wel voor over hebben om ervoor te zorgen dat je over ~2-3 jaar toch de volle winst kan pakken voor je GPU upgrade. Wie dat niet gaat doen kan idd misschien een B450 bord kiezen. Ik weet echter niet wie zelf iets gaat bouwen en dan dit als doel zou hebben. In de low end zijn SI's toch net wat goedkoper denk ik.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Simbob
  • Niet online
https://www.cpu-monkey.com/en/cpu-amd_ryzen_9_5950x-1749

5950x

Betreft wel een pre-sample. Of dit echt is weet ik niet.

[ Voor 31% gewijzigd door Simbob op 30-09-2020 19:48 ]

DaniëlWW2 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:09:
ASUS refresht hun hele B450 lijn. Ongetwijfeld heeft dit iets te maken met aankomende producten.
https://videocardz.com/pr...d-b450-motherboard-series

Maar na een snelle blik lijkt een beetje op de B550 borden met de B450 chipset. Op zich goed want die B550 borden zijn best goed, beter dan ASUS haar oude B450 lijn. Je mist de primaire 4.0 lanes en ze zullen wat goedkoper zijn, maar voor goedkopere systemen die er toch geen gebruik van maken, is dit niet erg relevant.
Eigenlijk wel een raar moment, daar AMD de komende generaties alleen nog met een beta bios wil supporten op de 400 series chipsets. Ik zou daar als potentieel koper toch niet echt blij van worden, tenzij AMD die plannen veranderd heeft. Je zou dan eerder een focus verwachten op B550 / X570, zeker ook omdat er wat geruchten zijn geweest dat er nog geen nieuwe chipsets aan zitten te komen. Al is het natuurlijk maar de vraag hoe betrouwbaar die geruchten zijn, een nieuwe X chipset had ik namelijk eigenlijk wel verwacht, door de late B550 en A520 introductie is het wel wat vroeg voor een nieuwe B of A chipset.

[ Voor 9% gewijzigd door Dennism op 30-09-2020 20:18 ]

• Simbob
  • Niet online
X670 komt toch met de nieuwe generatie? Dan is al eerder in het nieuws geweest.
Dennism schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:17:
[...]

Eigenlijk wel een raar moment, daar AMD de komende generaties alleen nog met een beta bios wil supporten op de 400 series chipsets. Ik zou daar als potentieel koper toch niet echt blij van worden, tenzij AMD die plannen veranderd heeft. Je zou dan eerder een focus verwachten op B550 / X570, zeker ook omdat er wat geruchten zijn geweest dat er nog geen nieuwe chipsets aan zitten te komen. Al is het natuurlijk maar de vraag hoe betrouwbaar die geruchten zijn, een nieuwe X chipset had ik namelijk eigenlijk wel verwacht, door de late B550 en A520 introductie is het wel wat vroeg voor een nieuwe B of A chipset.
B550 is denk ik net iets te duur voor veel mensen en A520 is niet erg interessant voor de meeste DIY kopers. Voor de "Ryzen 5600" is B450 denk ik nog steeds logisch als je het combineert met een Navi 22/23 of GA104/106. Navi 21 of GA102 al wat minder, maar als je zoiets kan betalen, dan lukt een B550 ook nog wel mag ik hopen. PCI-E 4.0 gaat eigenlijk pas relevant worden in gaming als Microsoft DirectStorage beschikbaar is en er games verschijnen die er echt gebruik van maken. Tja, dat gaat op zijn vroegst eind 2021 worden, maar waarschijnlijk eerder 2022.

Wat deze B450 borden wel lijken te doen is CPU's met een hoger verbruik aankunnen. Zen 2 is hartstikke efficiënt, maar voor Zen 3 verwacht ik eigenlijk dat AMD nu een einde wil maken aan dat kleine beetje dat Intel nog heeft. Als dat met meer verbruik gaat, het zei zo. Op een gemiddeld B450 moederbord zou ik alleen niet comfortabel 140W+ CPU's gaan draaien. Ik denk dat dit erachter zit.

Ik zelf zou ook veel liever een B550 pakken. Ik heb het ook geprobeerd met de BBG voor juli omdat ik toen al voorzag dat GPU DMA naar de PC zou komen. Niet gelukt en hoewel ik achteraf dus gelijk had, is het denk ik alsnog de goede keuze omdat het net te vroeg gaat zijn. Ampere heeft geleverd met DMA en uiteraard heeft Nvidia alweer geprobeerd om iets dat Microsoft en AMD hebben ontwikkeld te claimen voor zichzelf. Ik zou echt verbaast zijn als RDNA2 het niet heeft. Immers is de hardware-impuls achter Microsoft DirectStorage door AMD ontworpen. Iets hebben en ook gebruiken is alleen niet hetzelfde.

Realiteit is dat 4.0 pas relevant is zodra er games zijn die zo'n snelle SSD nodig hebben dat zelfs de 16c "5950X" het niet meer aankan en de GPU direct naar de SSD moet gaan voor data. Dan praat je over een SSD zoals in in de PS5 zit. Dus iets dat de 4.0 spec echt maximaliseert en eigenlijk nog een tikje sneller is dan een Samsung 980Pro. Komt nog eens bij dat de XSX haar SSD waarschijnlijk de standaard gaat worden de komende generatie, want Microsoft en langzamer. PS5 exclusieve titels zullen nog wat extra kunnen en daar mag je misschien jaloers op zijn.

We zijn er nog niet als het om PC gaming gaat. Helaas, want ik kijk hier echt naar uit. Ik denk dat het pas echt relevant gaat worden in 2022 en dan kan je waarschijnlijk nog aardig weg zal komen met een van de betere 3.0 SSD's. Dus niet een 500-500GB/s model, nee eentje die ruim 1TB/s ook echt kan samen met leessnelheden. Dan gaan we alleen naar AM5 met DDR5, PCI-E 5.0 en USB 4.0. Zit je alsnog op een oudere standaard met B550.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

@DaniëlWW2

Het PCIE4.0 argument vind ik inderdaad ook niet zo interessant,daar dit inderdaad zo lijkt het, en zoals verwacht de komende tijd nog niet direct relevant gaat worden. Misschien zelfs inderdaad wel helemaal niet, aangezien PCIE4.0 eigenlijk altijd een beetje op een "tussenpaus" generatie geleken heeft omdat het eigenlijk zo laat was en PCIE5.0 eigenlijk vrij snel erna verwacht wordt.

Het gaat mij eigenlijk veel meer over: https://community.amd.com...-future-of-amd-socket-am4 en https://www.reddit.com/r/...s_coming_to_amd_x470_and/

Waar AMD de 300 en 400 series chipsets eigenlijk doodverklaard, maar dat na wat ophef enigszins afzwakt met de statement met "selecte beta biossen" te komen via de fabrikanten, maar ook gelijk de statement dat het na Zen 3 echt klaar is voor de 400 serie chipsets.

Ik vind een refresh van B450 in dat opzicht eigenlijk volledig onlogisch en eigenlijk, tenzij de plannen van AMD veranderd zijn ook niet netjes t.o.v. de consument. Je gaat de consument eigenlijk een dood platform verkopen waar met een optionele beta bios mogelijk nog wat leven in geblazen zal worden. Waarbij het nog maar de vraag is of bijv. B450 alle functionaliteiten van de Zen 3 generatie optimaal gaat ondersteunen. Maak dan een range goedkopere B550 modellen als je zo nodig een goedkopere instap nodig hebt.
Simbob schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:51:
X670 komt toch met de nieuwe generatie? Dan is al eerder in het nieuws geweest.
Daar is wel sprake van geweest, echter de laatste geruchten die ik gezien heb gaven aan geen X670 in 2020.
Dennism schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:27:
@DaniëlWW2

Het PCIE4.0 argument vind ik inderdaad ook niet zo interessant,daar dit inderdaad zo lijkt het, en zoals verwacht de komende tijd nog niet direct relevant gaat worden. Misschien zelfs inderdaad wel helemaal niet, aangezien PCIE4.0 eigenlijk altijd een beetje op een "tussenpaus" generatie geleken heeft omdat het eigenlijk zo laat was en PCIE5.0 eigenlijk vrij snel erna verwacht wordt.

Het gaat mij eigenlijk veel meer over: https://community.amd.com...-future-of-amd-socket-am4 en https://www.reddit.com/r/...s_coming_to_amd_x470_and/

Waar AMD de 300 en 400 series chipsets eigenlijk doodverklaard, maar dat na wat ophef enigszins afzwakt met de statement met "selecte beta biossen" te komen via de fabrikanten, maar ook gelijk de statement dat het na Zen 3 echt klaar is voor de 400 serie chipsets.

Ik vind een refresh van B450 in dat opzicht eigenlijk volledig onlogisch en eigenlijk, tenzij de plannen van AMD veranderd zijn ook niet netjes t.o.v. de consument. Je gaat de consument eigenlijk een dood platform verkopen waar met een optionele beta bios mogelijk nog wat leven in geblazen zal worden. Waarbij het nog maar de vraag is of bijv. B450 alle functionaliteiten van de Zen 3 generatie optimaal gaat ondersteunen. Maak dan een range goedkopere B550 modellen als je zo nodig een goedkopere instap nodig hebt.
Ik denk alleen niet dat ASUS een hele nieuwe B450 lijn zou lanceren als het platform meteen dood is. Dan zou ik bij B550 blijven en zeggen dat mensen maar meer moeten betalen. Dat kunnen ze onderhand ook doen. Een tijdje terug was er nog een video van GamersNexus waar verschillende moederbordfabrikanten hadden aangeven dat ze nog steeds stapels X299 hebben liggen die ze niet kwijt raken en voor "mainstream" zou het niet veel beter zijn omdat zelfs als je een Intel kan kopen, veel mensen het niet meer doen. Ik denk dat er dus meer ondersteuning zal volgen dan een beta bios waarmee je het moet doen. :)

Komt nog eens bij dat op een uitgelekte roadmap, Warhol de volgende codenaam is en dit zou ook een 7nm Zen 3 zijn. Dat lijkt erg op een refresh zodat ze ergens halverwege 2022 kunnen lanceren met AM5. Mijn speculatie daarvan is 5-5-2022 want zo ongeveer alles aan dat platform is 5. De node zal waarschijnlijk ook 5nm zijn.

Het kan natuurlijk dat Asus nog grootse plannen heeft met B450, ik zou er als consument echter zonder verdere, harde uitspraken, van AMD denk ik ver van blijven. Ik ben vrij sceptisch bij deze fabrikant als Asus e.d, die normaliter maar wat graag alle support laten vallen voor "the next best thing".
Dennism schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:48:
Het kan natuurlijk dat Asus nog grootse plannen heeft met B450, ik zou er als consument echter zonder verdere, harde uitspraken, van AMD denk ik ver van blijven. Ik ben vrij sceptisch bij deze fabrikant als Asus e.d, die normaliter maar wat graag alle support laten vallen voor "the next best thing".
Ik vertrouw zeker ASUS echt niet, maar ik ga wel uit van ASUS hun eigenbelang. Ze zullen vele miljoenen hebben gespendeerd aan productielijnen opzetten en dat geld verdienen ze niet in een paar weken terug, waarna ze het product laten vallen. Dit is denk ik iets voor minstens een jaar en als ze helemaal niks doen qua ondersteuning, dan gaat ze dat nagedragen worden en dan denken mensen in de toekomst wel twee keer na. Zeker DIY voor AMD wordt gewoon aardig gedomineerd door wat mensen op het internet zeggen en die wil je niet irriteren. Dat begrijpt ASUS ook.

• Simbob
  • Niet online
Dennism schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:31:
[...]

Daar is wel sprake van geweest, echter de laatste geruchten die ik gezien heb gaven aan geen X670 in 2020.
Ik doel op de nieuwe generatie, AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Simbob schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:09:
[...]

Ik doel op de nieuwe generatie, AM5
AM4 (500 serie) gaat nog wel even mee denk ik alvorens er een nieuwe socket AM5 komt. En of het platform dan wel prestatie voordeel gaat bieden is maar de vraag. AM5 schijnt support krijgen voor DDR5 met dual channel per geheugenmodule maar voordat die overstap gemaakt wordt zijn we vast wel een jaar of 2 verder. Misschien eerst nog in hybride vorm met Zen4 zoals socket AM2+/AM3 met DDR2 en DDR3.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 16:08

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Dennism schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:27:
@DaniëlWW2

Ik ben benieuwd of dat met de RX 6xxx series gaat veranderen en wellicht met Zen 3 icm de snellere kaarten als Zen 3 sneller blijkt dan wat Intel nu heeft in games.

Ook al is het een tussengeneratie, wat gaat PCIE5.0 mij brengen wat PCIE4.0 mij nu niet geeft? Gezien de videokaarten nu pas net PCIE4.0 gaan gebruiken. Nu bekijk ik dit dus vanuit de consumer kant, niet vanuit server of HTPC.
Ik kan tenminste alleen vinden dat PCIE5.0 extra bandbreedte geeft, ik ben nog niet onder de indruk.

PCIE4.0 is nog interessant ivm de storage, zeker gezien de nieuwe consoles daar behoorlijk op gaan inzetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 01-10-2020 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 01:02:
[...]

Ik ben benieuwd of dat met de RX 6xxx series gaat veranderen en wellicht met Zen 3 icm de snellere kaarten als Zen 3 sneller blijkt dan wat Intel nu heeft in games.

Ook al is het een tussengeneratie, wat gaat PCIE5.0 mij brengen wat PCIE4.0 mij nu niet geeft? Gezien de videokaarten nu pas net PCIE4.0 gaan gebruiken. Nu bekijk ik dit dus vanuit de consumer kant, niet vanuit server of HTPC.
Ik kan tenminste alleen vinden dat PCIE5.0 extra bandbreedte geeft, ik ben nog niet onder de indruk.

PCIE4.0 is nog interessant ivm de storage, zeker gezien de nieuwe consoles daar behoorlijk op gaan inzetten.
PCIE4.0 brengt je ook niet meer over PCIE3.0 dan bandbreedte, dat argument zie ik dan ook niet direct.

Zelfs dat vraag ik me heel erg af, tuurlijk Zen 3 en de nieuwe AMD gpu's zouden iets kunnen brengen, maar eigenlijk verwacht ik er weinig meer van. Nvidia's nieuwe GPU's winnen immers ook eigenlijk niets met PCIE4.0.

Ook voor storage vraag ik me erg af of het wel iets brengt voor de consument. Kijk bijv, maar PCIE4.0 SSD's in review, ja in sommige synthetics zie je dat ze meer bandbreedte gebruiken dan met PCIE3.0 mogelijk geweest zou zijn, kijk je echter naar praktijktests zie je zseer regelmatig dat PCIE4.0 SSD's voorbij gelopen worden door PCIE3.0 SSD's. Zelfs de 980 Pro lijkt in de reviews die ik gezien heb in praktijktests eigenlijk nooit meer bandbreedte te gebruiken dan dat met PCIE3.0 mogelijk is.

Ik vraag me dan ook erg af of de goede prestaties van de 980 Pro in de praktijk voonamelijk voortkomen uit PCIE4.0 of dat tot op heden PCIE4.0 daar ook 'gewoon' vooral een marketing dingetje is en de verbeteringen voornamelijk in de controller / geheugenchips zitten en slechts een klein deel toe te schijven is aan PCIE4.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 14:56
AMD Ryzen 9 5900X CPU-Z Bench Score Leaks, 27% Higher 1T Performance Over 3700X:

With AMD expected to announce its 5th Generation Ryzen "Vermeer" desktop processors next week, the rumor-mill is grinding the finest spices. This time, an alleged CPU-Z Bench score of a 12-core/24-thread Ryzen 9 5900X processor surfaced. CPU-Z by CPUID has a lightweight internal benchmark that evaluates the single-threaded and multi-threaded performance of the processor, and provides reference scores from a selection of processors for comparison. The alleged 5900X sample is shown belting out a multi-threaded (nT) score of 9481.8 points, and single-threaded (1T) score of 652.8 points.

When compared to the internal reference score by CPUID for the Ryzen 7 3700X 8-core/16-thread processor, which is shown with 511 points 1T and 5433 points nT, the alleged 5900X ends up with a staggering 27% higher 1T score, and a 74% higher nT score.

https://www.techpowerup.c...1t-performance-over-3700x

>:) Dat is wel een grote stap.

[ Voor 17% gewijzigd door polli_ op 03-10-2020 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:31

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-09 09:51
Het lijkt me niet dat een 5950x een tdp van 105W heeft als er al aardig wat geruchten gaan dat de 5900x een 150W tdp heeft.

Daarnaast zou het verschil van 1/0.86= 16.3% wel opvallend lager zijn dan het verschil tussen de 3700x en 5900x van 27%. Tuurlijk, het is een R7 tegen een R9, maar tussen de 3700x en 3950x zit niet zoveel verschil (6.4% 1t). Als je de 27% omrekent van de 3700x naar de 3950x (6%), en dan de 3950x naar de 5950x (16%), heb je een verschil tussen de 3700x en 5950x van 1.064x1.163= 24%. Raar dat dat kleiner is dan het verschil tussen de 3700x en 3900x, maar misschien is het een margin of error of, is zoals hier te lezen:
https://wccftech.com/amds...ores-4-8-ghz-boost-clock/
https://www.google.com/am...up-to-5-ghz-150w-tdp/amp/

De 5900x misschien wel hoger geclockt dan de 5950x, wat het verschil van 3% kan omdraaien.

Of mijn berekeningen mogen/kloppen weet ik niet, maar CineR20 scores kan je vgm redelijk vergelijken als je met percentages werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met zulke verschillen hoop ik niet dat die TDP verhogingsgeruchten daadwerkelijk waar zijn. TDP van 105 naar 150W voor een winst van 10-15% is imho niet echt een goede ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Niet helemaal de juiste plek, maar toch.
Ik vroeg me af of iemand weet of Asus met luxure B550 mobo's gaat komen, want ik mis toch wel wat op de diverse RoG modellen. Zou graag zoiets als de aorus master hebben maar dan van Asus. X570 valt af vanwege de actieve koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Potenscia schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 10:29:
[...]

Het lijkt me niet dat een 5950x een tdp van 105W heeft als er al aardig wat geruchten gaan dat de 5900x een 150W tdp heeft.

Daarnaast zou het verschil van 1/0.86= 16.3% wel opvallend lager zijn dan het verschil tussen de 3700x en 5900x van 27%. Tuurlijk, het is een R7 tegen een R9, maar tussen de 3700x en 3950x zit niet zoveel verschil (6.4% 1t). Als je de 27% omrekent van de 3700x naar de 3950x (6%), en dan de 3950x naar de 5950x (16%), heb je een verschil tussen de 3700x en 5950x van 1.064x1.163= 24%. Raar dat dat kleiner is dan het verschil tussen de 3700x en 3900x, maar misschien is het een margin of error of, is zoals hier te lezen:

De 5900x misschien wel hoger geclockt dan de 5950x, wat het verschil van 3% kan omdraaien.

Of mijn berekeningen mogen/kloppen weet ik niet, maar CineR20 scores kan je vgm redelijk vergelijken als je met percentages werkt.
Waarom zou dat niet kunnen? Een 3950x was zeker in het begin zuiniger dan een 3900x; voor de 3950x werden gewoon betere chips gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23:01
Potenscia schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 10:29:
[...]

Ik heb ook met de natte vinger zitten narekenen.

Volgens de leak:
3700X = 511
5900X = 511x1,27 = ~649

Mijn 3900X score is ~525, redelijk maar er zijn beter scorende Zen 2 cpu's ~530 lijkt me een redelijke waarde om te nemen voor de snelste Zen 2 exemplaren.

Van 530 naar 649 is nog altijd 22%.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:51
Dennism schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 10:38:
Met zulke verschillen hoop ik niet dat die TDP verhogingsgeruchten daadwerkelijk waar zijn. TDP van 105 naar 150W voor een winst van 10-15% is imho niet echt een goede ontwikkeling.
TDP maakt niets uit. Iedereen met een matige aftermarket koeler heeft al een koeler die prima een tdp van 150 weatt kunnen koelen.

Voor power draw zegt tdp namelijk helemaal niets. Een fout die helaas nog steeds constant gemaakt word.

TDP = Thermal Design Power.

Het heeft dus niets met verbruik te maken en is dus vrij irrelevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
computerjunky schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:16:
[...]

TDP maakt niets uit. Iedereen met een matige aftermarket koeler heeft al een koeler die prima een tdp van 150 weatt kunnen koelen.

Voor power draw zegt tdp namelijk helemaal niets. Een fout die helaas nog steeds constant gemaakt word.

TDP maakt zeker wel uit, immers al zegt TDP niets over bijvoorbeeld het maximale verbruik (dat kan vele malen hoger liggen dan het TDP), echter als het TDP (en dus de aanbeveling voor de koeling die gebruikt moet worden) in deze mate omhoog gaat mag je er zeker van uitgaan dat het verbruik ook flink omhoog gaat, die warmte die afgevoerd moet worden komt immers ergens vandaan.

Dat er geen relatie is tussen TDP en een zekere mate van verbruik klopt dus ook niet. Je kan echter, zoals je terecht aangeeft niet zeggen TDP = (maximaal) verbruik, dat is inderdaad een fout die vaak gemaakt wordt.

Zo zie bijv. dat Intel als TDP guideline bij een 10900K 125W opgeeft, heel vreemd is "toevallig" de PL1 waarde ook 125W (en die geeft wel het maximale verbruik in die mode aan), PL2 (het maximum verbruik) ligt inderdaad een stuk hoger bij 250W (bij de 10900K).

[ Voor 11% gewijzigd door Dennism op 03-10-2020 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 03:36
eL_Jay schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 10:44:
Ik vroeg me af of iemand weet of Asus met luxure B550 mobo's gaat komen, want ik mis toch wel wat op de diverse RoG modellen. Zou graag zoiets als de aorus master hebben maar dan van Asus. X570 valt af vanwege de actieve koeling.
Denk niet dat dit gaat gebeuren, want dan zal het moederbord technisch veel duurder worden dan het goedkoopste X570 bord.

B550 is een markt deel dat onder de X570 moet blijven. Anders is B550 al zinloos om het op de markt te hebben.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
computerjunky schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:16:
[...]

TDP is inderdaad het koelvermogen dat benodigd is om een CPU volgens specs te laten functioneren, ongeacht het werkelijke verbruik. Package Power gaat het meestal om.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Robin4 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:39:
[...]

Denk niet dat dit gaat gebeuren, want dan zal het moederbord technisch veel duurder worden dan het goedkoopste X570 bord.

B550 is een markt deel dat onder de X570 moet blijven. Anders is B550 al zinloos om het op de markt te hebben.
Wat heeft de chipset met "luxe features" te maken, dat is hooguit een kwart?
En waarom zou er geen (grote) overlap in prijs mogen zitten?

Om even extremen te pakken.
https://tweakers.net/pric...;1571868;1453042;1557684/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

mitsumark schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:40:
[...]

Mogen is wellicht niet het juiste frame of mind. Het mag natuurlijk altijd, maar de waardepropositie van een redelijk X570 bord t.o.v. een goed B550 bord zorgt er denk ik voor dat de verwachte verkoopaantallen het ontaantrekkelijk maken om de investering te doen die nodig is om dat goede B550 bord te ontwikkelen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm opzich wel grappig, ik vind juist de value die X570 bracht, zeker aan het begin best wel tegenvallen, terwijl je toch goede B550 mobo's kan krijgen met vaak een stuk betere uitrusting op hetzelfde of lager prijspunt.

Er zijn natuurlijk wel zeer volledig uitgeruste X570 mobo's, maar in ieder geval toen ik in de markt was voor een nieuw mobo waren die vrij duur. Mogelijk dat dit nu wat beter is geworden, maar een X570 mobo met een goed aantal USB poorten, goede VRM, Bios flashback e.d.vond ik toch echt redelijk aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
[...]

Het is precies hetzelfde als bij autos. Bij de goedkopere zit er ook minder luxe aan dan bij de duurdere.
En dat zijn 2 aparte markt segmenten.. Eentje voor de mensen die iets meer te besteden hebben.. En de andere voor precies andersom.

Een B550 moet gewoon in een bepaalde prijs catergorie vallen. Ga je er meer features eraan toevoegen dan word de prijs van het bord ook duurder.

Ik heb je vragen verder niet helemaal gevolgd. Maar vraag mij dat af wat voor features je dan mist.

[ Voor 28% gewijzigd door Robin4 op 03-10-2020 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Robin4 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:41:
[...]

Het is precies hetzelfde als bij autos. Bij de goedkopere zit er ook minder luxe aan dan bij de duurdere.
En dat zijn 2 aparte markt segmenten.. Eentje voor de mensen die iets meer te besteden hebben.. En de andere voor precies andersom.

Een B550 moet gewoon in een bepaalde prijs catergorie vallen. Ga je er meer features eraan toevoegen dan word de prijs van het bord ook duurder.

Ik heb je vragen verder niet helemaal gevolgd. Maar vraag mij dat af wat voor features je dan mist.
Tja, ik heb liever een Audi A4 met alle opties dan een kale A6.

"een A4 moet gewoon in een bepaalde prijs categorie vallen" gaat imo dan ook niet op, bij auto's niet en bij moederborden niet.

Ik mis zelf niks, heb ook maar een simpel moederbordje :)
Maar er zijn mensen die 14 USB poorten willen, 6 fan headers, 3 RGB headers, power monitoring, etc, etc. Daar heb je geen X570 chipset voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
14 USB poorten erop krijgen is BIJNA op geen enkel bord. (althans het is niet de dagelijkse standaard)

Meestal wat voorkomt is dat de max 10 is (als je de poorten bij het i / o shield telt (9 a + 1 c)

6 fan headers zit alleen op de meeste luxe borden die tegenwoordig 400 euro plus kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Je moet de getallen niet zo letterlijk nemen.
Het gaat erom dat veel "luxe" features niks met de chipset te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robin4 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 02:40:
14 USB poorten erop krijgen is BIJNA op geen enkel bord. (althans het is niet de dagelijkse standaard)

Meestal wat voorkomt is dat de max 10 is (als je de poorten bij het i / o shield telt (9 a + 1 c)

6 fan headers zit alleen op de meeste luxe borden die tegenwoordig 400 euro plus kosten.
Dat valt best mee, mijn B550 moederbordje van iets meer dan 200 euro (nog steeds best prijzig) heeft gewoon de mogelijkheid voor 15 USB poorten (7 via interne headers, 8 op het i/o shield) en 1x cpu fan header, 1x pump header en 6x pwm case fan header. Daar heb je dus echt geen moederbord van 400 euro voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
Als ik vragen mag, welk B550 mobo heb je precies ?

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 16:40
Heeft er iemand nog een schraapje Zen3 nieuws, of een gerucht? 3 dagen duren zo lang! ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dakka schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:28:
Heeft er iemand nog een schraapje Zen3 nieuws, of een gerucht? 3 dagen duren zo lang! ;(
Er is volgens mij niks nieuws. Zen 3 verliest de duale CCX structuur en gaat meer monolithisch worden. Dat lekte alleen bijna een jaar geleden al uit. Voor de rest is er niks. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Help!!!!

Ik heb je MSI B550 Carbon, volgens mij is de B550 gaming wifi redelijk gelijkwaardig voor zelfs nog 2 tientjes minder, echter destijds was alleen de carbon op voorraad dus niet verder gekeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:44:
@Help!!!!

Ik heb je MSI B550 Carbon, volgens mij is de B550 gaming wifi redelijk gelijkwaardig voor zelfs nog 2 tientjes minder, echter destijds was alleen de carbon op voorraad dus niet verder gekeken :)
Thx. :) Heb een nieuw mobo nodig en alhoewel ik erg tevreden over Asus ben, ga ik hier ook even naar kijken want er zijn niet zoveel goede betaalbaardere B550 mobo's met veel USB poorten achterop.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
[...]

Ik mis helaas een mooi RoG bord vergelijkbaar met de Taichi en Master.
Of een zuinigere revisie van X570 waarbij geen fan nodig is. Want ik denk niet dat er een nieuwe chipset overmorgen wordt aangekondigd om met de nieuwe Ryzen's te pairen……….maar verbeter me vooral :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:36

jgj82

Ja, maar = nee

eL_Jay schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 10:44:
Ik heb de Aorus X570 Master al sinds de launch en ben er zeer tevreden over. Het enige minpunt wat ik kan verzinnen is de prijs. De fan is onhoorbaar of komt in elk geval niet boven m'n 12(!) 600rpm Noctua's uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:34

Apoca

Array Technology Industry

Help!!!! schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:04:
[...]

Thx. :) Heb een nieuw mobo nodig en alhoewel ik erg tevreden over Asus ben, ga ik hier ook even naar kijken want er zijn niet zoveel goede betaalbaardere B550 mobo's met veel USB poorten achterop.
Je kunt altijd een goede USB 3.2 hub halen om dit probleem op te lossen, heb ik ook gedaan en werkt voor mij perfect. Maar goed dat is natuurlijk erg persoonlijk of dat een werkbare oplossing is.
Is de C6H kapot, of ga je een upgrade doen om andere redenen?

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ik zit ook nog steeds op een CH6 en zou pas over gaan als ik het echt nodig heb. Dus of snellere storage (sneller VM's starten :D), of PCIE3 moet een echte bottleneck vormen voor mijn gpu. Laatste reden zou een upgrade naar Zen 2 zijn, maar ik zit liever Zen 2 uit en ga dan wel naar Zen 3 of Zen 4 gezien ik al een 3950x heb.

Edit:
Overigens gezien de discussie over 550 vs 570 ging. Volgens mij was Hardware Unboxed van mening dat de 550 borden te duur zijn voor wat ze bieden en juist de goedkopere 570 borden de beste deal zijn. Video is vast ergens daar te vinden.

[ Voor 27% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 06-10-2020 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ apoca. Hij is helaas kapot. Probeer het nog even uit te zingen om te kijken of er wellicht op korte termijn interessante B660 / x670 mobo's komen. 'Voordeel' is wel dat ik nu een excuus heb om ook een Zen 3 te kopen.

@ Sp3ci3s8472.
Thx. USB hub kan inderdaad maar heb het bij voorkeur gewoon native op de backplate.

Heb die video wel eens gezien. De x570 borden die ik interessant vind, vind ik wat aan de dure kant voor een mobo wat ik mogelijk maar 1 generatie gebruik. Daarnaast heb ik ook liever geen fan op de chipset. Heb nu een leuke B550 gezien voor ongeveer E170 dus denk dat die de beste kans maakt. De x570 biedt ook niet echt features die ik denk nodig te hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Help!!!! op 06-10-2020 19:32 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Help!!!! schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:30:
Hij is helaas kapot. Probeer het nog even uit te zingen om te kijken of er wellicht op korte termijn interessante B660 / x670 mobo's komen. 'Voordeel' is wel dat ik nu een excuus heb om ook een Zen 3 te kopen.
Oh serieus das wel jammer, ik zou gewoon een redelijk B550 mobo halen mits je natuurlijk niet de extra PCI lanes nodig hebt. Voor rond de 175 euro ben je der wel al met een Asus zou je daarbij willen blijven :) Ik probeer maar mezelf steeds te vertellen dat ik geen Zen 3 nodig heb :+

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Help!!!! schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:30:

Heb die video wel eens gezien. De x570 borden die ik interessant vind, vind ik wat aan de dure kant voor een mobo wat ik mogelijk maar 1 generatie gebruik. Daarnaast heb ik ook liever geen fan op de chipset. Heb nu een leuke B550 gezien voor ongeveer E170 dus denk dat die de beste kans maakt. De x570 biedt ook niet echt features die ik denk nodig te hebben.
De nieuwe Strix Gaming a wordt binnen enkele dagen verspreid in de Benulux. Ik wacht er zelf al een tijdje op.
High end bord voor een prima prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Apoca schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:38:
[...]

Oh serieus das wel jammer, ik zou gewoon een redelijk B550 mobo halen mits je natuurlijk niet de extra PCI lanes nodig hebt. Voor rond de 175 euro ben je der wel al met een Asus zou je daarbij willen blijven :) Ik probeer maar mezelf steeds te vertellen dat ik geen Zen 3 nodig heb :+
Inderdaad erg jammer. Heb nu de Asus ROG Strix B550-F Gaming op het oog a ~170-175. Ook nog even naar een MSI gekeken maar die is alweer 3 a 4 tientjes duurder. En uiteindelijk ben ik toch het meest te spreken over Asus (en hun bios). PCI-e lanes heb ik niet nodig. Ga pas overstappen op nvme drives e.d. bij AM5. Tegen die tijd gaat dat RTX-IO ook pas een rol spelen denk ik.

Echt nodig is Zen 3 natuurlijk ook niet voor de meesten die een Zen 2 hebben maar wat ik doe zal ook afhangen vd prijs en de prestatiewinst. En uiteindelijk is het ook hobby natuurlijk :P
Simbob schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 20:11:
[...]

De nieuwe Strix Gaming a wordt binnen enkele dagen verspreid in de Benulux. Ik wacht er zelf al een tijdje op.
High end bord voor een prima prijs.
Thx, alleen dit board zegt mij zo snel niets. Heb je toevallig een linkje ?

[ Voor 13% gewijzigd door Help!!!! op 06-10-2020 22:07 ]

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Help!!!! schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:04:
[...]
Thx, alleen dit board zegt mij zo snel niets. Heb je toevallig een linkje ?
https://www.asus.com/nl/M.../ROG-STRIX-B550-A-GAMING/

Voor mij omdat deze mooi in een witte build kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:32
dakka schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:28:
Ja nu nog anderhalve dag, of nee 2, want het mag pas om 1800 CET .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:14:
Ik zit ook nog steeds op een CH6 en zou pas over gaan als ik het echt nodig heb. Dus of snellere storage (sneller VM's starten :D), of PCIE3 moet een echte bottleneck vormen voor mijn gpu. Laatste reden zou een upgrade naar Zen 2 zijn, maar ik zit liever Zen 2 uit en ga dan wel naar Zen 3 of Zen 4 gezien ik al een 3950x heb.

Edit:
Overigens gezien de discussie over 550 vs 570 ging. Volgens mij was Hardware Unboxed van mening dat de 550 borden te duur zijn voor wat ze bieden en juist de goedkopere 570 borden de beste deal zijn. Video is vast ergens daar te vinden.
Ik heb dat filmpje ook gezien volgens mij, echter toen ik mijn aanschaf moest doen vond ik dat best tegenvallen. X570 moederborden rond de 200 euro vond ik eigenlijk allemaal best karig qua uitrusting en in sommige gevallen bijv. de VRM kwaliteit wat tegenm vallen. Eigenlijk alleen de MSI Tomahawk en een asus bordje zagen er enigszins goed uit op dat prijspunt maar die waren nooit verkrijgbaar :D

Terwijl je voor +- €200 euro heel net uitgeruste B550 bordjes hebt met relatief goede VRMs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

@Dennism
Zijn VRM's tegenwoordig alleen niet het probleem als je zwaar gaat overclocken? Ik denk dat een bord de meeste cpu's toch wel op stock kan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Morgen de nieuwe cpu's, maar nog niets gelekt?
Wel knap dat ze alles binnenhuis kunnen houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinNL
  • Laatst online: 13:26
Simbob schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:40:
Morgen de nieuwe cpu's, maar nog niets gelekt?
Wel knap dat ze alles binnenhuis kunnen houden.
Er zijn meerdere geruchten online verschenen, zoals aantal cores, clockspeeds, IPC verbetering, mogelijke releasedatum etc.

Een aantal artikelen vind je via deze links:
https://videocardz.com/topics/cpus/amd-ryzen-4000
https://videocardz.com/topics/cpus/amd-ryzen-5000

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Da's speculatie van een maand geleden, geen recente lekken natuurlijk :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
RobinNL schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:14:
[...]

Er zijn meerdere geruchten online verschenen, zoals aantal cores, clockspeeds, IPC verbetering, mogelijke releasedatum etc.

Een aantal artikelen vind je via deze links:
https://videocardz.com/topics/cpus/amd-ryzen-4000
https://videocardz.com/topics/cpus/amd-ryzen-5000
Dat heb ik allemaal gelezen natuurlijk, maar ik heb het over echte leaks.
En dat vind ik knap van AMD dat er niets naar buiten komt.

Maar goed, morgenmiddag 18.00 uur zit ik er klaar voor :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ian Cutress beantwoord even de belangrijkste vragen vlak voor Zen 3. Kan de 3990X Crysis draaien? :+

Ja, dat is gerendered op de CPU. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:10:
@Dennism
Zijn VRM's tegenwoordig alleen niet het probleem als je zwaar gaat overclocken? Ik denk dat een bord de meeste cpu's toch wel op stock kan hebben?
Veelal zijn VRM's, zelfs op budget bordjes voldoende, al willen er ook nog wel eens uitzonderingen zijn, zeker in het <€150 segment.

Echter als je dan toch een premium bord gaat kopen van tegen de €200 of meer aan wil je denk ik toch graag wat meer zien dan een karige uitrusting en een VRM met het predicaat (van de reviewers) van "Voldoende".
Dan wil je gewoon een goede uitrusting zien en een goed PCB en imho minimaal een goede VRM.

Bij de nog luxere borden uiteraard nog een stukje beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:03

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Dennism schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:19:
[...]

Veelal zijn VRM's, zelfs op budget bordjes voldoende, al willen er ook nog wel eens uitzonderingen zijn, zeker in het <€150 segment.

Echter als je dan toch een premium bord gaat kopen van tegen de €200 of meer aan wil je denk ik toch graag wat meer zien dan een karige uitrusting en een VRM met het predicaat (van de reviewers) van "Voldoende".
Dan wil je gewoon een goede uitrusting zien en een goed PCB en imho minimaal een goede VRM.

Bij de nog luxere borden uiteraard nog een stukje beter.
Wat dat betreft is het natuurlijk wel problematisch dat moederborden stukken duurder zijn geworden in verhouding met oudere chipsets. Toen ik mijn MSI Z170 Gaming M5 kocht voor iets van 190,- kreeg ik een vrij premium bord qua uitstraling, componenten en features. Nu met een 300,- kostende Asus RoG Strix Gaming-E heb ik niet het gevoel heel erg veel ruimer in de features te zitten. Ja 2.5gbit ethernet en een Wifi 6 chipje.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09 15:08
DaniëlWW2 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:38:
Ian Cutress beantwoord even de belangrijkste vragen vlak voor Zen 3. Kan de 3990X Crysis draaien? :+

[YouTube: CPU Crysis with 64 core AMD 3990X?! Gameplay and Benchmarks]

Ja, dat is gerendered op de CPU. :P
Dat had Linus toch ook al een keer gedaan een paar maanden geleden

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:16
winwiz schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:23:
[...]

Dat had Linus toch ook al een keer gedaan een paar maanden geleden
Benieuwe hoe de verkrijgbaarheid gaat worden van de nieuwe cpu's.
Van wat ik gelezen heb gaat het weer een leuke upgraden worden.

Ondertussen ff mn nare smaak wegspoelen van alle preorder stress

lttstore dot com ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bas Focal
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-07-2022
Henkje.doc schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:02:
[...]

Benieuwe hoe de verkrijgbaarheid gaat worden van de nieuwe cpu's.
Van wat ik gelezen heb gaat het weer een leuke upgraden worden.

Ondertussen ff mn nare smaak wegspoelen van alle preorder stress

lttstore dot com ;)
Straks om 18.00u, gehakt dag, intel gehakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Hier moet iedereen zijn voor de "choo choo". :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:30:
Hier moet iedereen zijn voor de "choo choo". :P
Op zich weten we min of meer wat er gaat komen:

- Nieuwe naamgeving is al bekend
- 20% IPC improvement
- Hogere boost clock
- Twee modellen initieel (Ryzen 5800X en 5900X)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
Ik wil eigenlijk alleen nog maar weten welk geheugen ik erbij moet nemen en per wanneer de processoren leverbaar zijn. Dat ik een 5900X wil voor de komende jaren ben ik al wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
jopie schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:10:
Ik wil eigenlijk alleen nog maar weten welk geheugen ik erbij moet nemen en per wanneer de processoren leverbaar zijn. Dat ik een 5900X wil voor de komende jaren ben ik al wel uit.
Dat wil ik ook weten en dan graag op welke snelheid Zen3 het lekkerste draait.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-09 20:17

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:59
Vooral prijzen/levertijden zijn leuk om te weten, ik hoef niet perse wat nieuws, maar nu met het vele thuiswerken is een upgrade wel fijn (nu nog een FX-8320), zat aan een 3700X te denken, maar als er vrij snel voor niet gek meer een Zen3 optie komt is dat wel een leuke stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09 15:08
Ik zit ook nog met een C6H en 3950. Tijd voor iets nieuws. 3950 schuift door naar mijn Unraid server. Ook nog wachten op RDNA2 want de Vega64 mag ook met pensioen. Eigenlijk altijd probleemloos gelopen.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie
En hier ook iets over MSI borden:
https://wccftech.com/msi-...-b550-unify-motherboards/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toch knap hoe ze die prijzen van B550 wat in feite een midrange chipset is naar high end hebben opgeschoven en de high end naar een nieuw hoger niveau de laatste jaren. :'(

Apple/nVidia praktijken helaas. Maar goed blijkbaar wil men het er voor neerleggen.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 25-09 10:14
Heb nu nog een a320 bordje met een 3100 Ryzen 3 nu wil ik goedkoop upgraden naar de zen 3 5 door bord en cpu te verkopen. Is een Gigabyte B550M DS3H moederbord een goede keuze ( hoop) deze terug te verdienen met verkoop bord en cpu en dan zelf de 5 zen 3 te bekostigen. Cheers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-07 17:44
De aankodiging en meer info over Ryzen 5000 hier: https://www.amd.com/en/events/gaming-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randomice
  • Laatst online: 20-09 16:14
Luqq schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:09:
[...]

Blij dat ik vanochtend niet toch snel een B550-E op de kop heb getikt :)
Ik wacht af wat het verschil in performance is. Als hierdoor de oude versie een stuk goedkoper wordt met een paar procent performance verlies neem ik toch echt de B550-E

Diablo 3 Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Ik moet zeggen de ROG Crosshair VIII Dark Hero ziet er wel serieus nice uit, en de specs zijn ook wel OK maar ik ben wel bang voor de prijs...

https://www.guru3d.com/ne...motherboard_pictured.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Live op YouTube:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Volgens mij is het trouwens niet echt live want op Youtube heet het een premiere.... wat ik wel jammer vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuker
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:59
Ik ben vooral benieuwd naar de beschikbaarheid van deze cpu's. Hopelijk niet zo'n Nvidia verhaal met zeer beperkte voorraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:31

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Saturnus schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:48:
Volgens mij is het trouwens niet echt live want op Youtube heet het een premiere.... wat ik wel jammer vind.
Doen ze zodoende dat ze wat van de tijd kunnen knippen :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Shipping Q4.

Beetje vaag :/

En die 20% IPC improvement durven ze blijkbaar niet meer noemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLInQq6pDtC2Fef9N91K0Mb_AsY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PFiw3RuQdTqVoalZ4vyDZXIg.png?f=fotoalbum_large

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nou, 8c CCD en hallo 19% IPC. :P

[ Voor 14% gewijzigd door DaniëlWW2 op 08-10-2020 18:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

LOL @ platte lijn voor intel

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy4ever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-09 17:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8dvJ5jJz3zh4pbSUjvbp-FQobzQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DTrjPtq9zKna3GPVEGFgKlxe.png?f=user_large

Hopelijk toch echt een paar benchmarks op het eind :)

AMD Ryzen 7 7800X3D | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | 64GB 6000Mhz RAM | Samsung CRG49"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theebag
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:23
Shipping now ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:24
Shipping now?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Now als in dit kwartaal (Q4).

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-09 21:36
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/s5co9Hi.png

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
En daar is de 5900X. Wat een verrassing :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rUHHizLDJS6lgCYg9QJ33_KjXk0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FryAKyYKFifFY9FL1JWGAtdl.png?f=fotoalbum_large

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zen 4 is dus 5nm. Die zetten we in de lange lijst met open deuren succesvol ingetrapt. :z
Het is echt een AMD presentatie. Gericht op nerds, marketing is eigenlijk zwak, maar dit ding gaat gewoon alles van Intel slopen dus het maakt niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik vraag me wel af hoe ze die boost naar 4.8 GHz definiëren. Hopelijk niet in de zin dat er zo nu en dan 4.8 voor 1 ms wordt gehaald.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
ocf81 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:17:
Ik vraag me wel af hoe ze die boost naar 4.8 GHz definiëren. Hopelijk niet in de zin dat er zo nu en dan 4.8 voor 1 ms wordt gehaald.
Vast wel, maar de mijne haalt de 4.4 voor 1ms (3900X), dus alles is dan al een upgrade :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

DaniëlWW2 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:17:
Zen 4 is dus 5nm. Die zetten we in de lange lijst met open deuren succesvol ingetrapt. :z
Het is echt een AMD presentatie. Gericht op nerds, marketing is eigenlijk zwak, maar dit ding gaat gewoon alles van Intel slopen dus het maakt niks uit.
Ja, de echte marketing wordt gedaan door het rode leger op reddit.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
ocf81 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:17:
Tja, er staat "up to" 4,8 GHz. Zal wel weer een best case scenario zijn.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dlMIIRA.jpg

1080p...
Pagina: 1 ... 84 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.