Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• KhaZ
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22-01 15:38

KhaZ

Alfa Romeo

Bij dat artikel of op Reddit stond ergens een link naar een webshop met guaruanteed delivery op 29 juli, als je 'm nu pre-ordert. Vraag me af of het klopt.

AMD 3700X | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

PC Specs-Gallery
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | MSI 1080Ti Gaming X | Crucial M500 240GB SATA | BenQ XL2730Z 1440p 144Hz| Corsair AX760 |

• Tao
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 21-01 19:19

Tao

DPC DE KOMETEN

Ik hoop dat die Threadrippers eerder uitkomen (of ten minste oktober), want wil wel graag dit jaar overstappen. Anders moet ik uitwijken naar een 3950X...

Diablo3

• Rob59
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
Een 3900X is zo te lezen al lastig te leveren, belooft niet veel goeds voor 3950X.
Lijkt me me ook lastig koelen zoveel cores op veel kleiner oppervlak dan TR4

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 22:49

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Rob59 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 04:17:
Een 3900X is zo te lezen al lastig te leveren, belooft niet veel goeds voor 3950X.
Lijkt me me ook lastig koelen zoveel cores op veel kleiner oppervlak dan TR4
Volgens mij is er een beste run gedaan op de 3900x. Webshops die er 100 hadden waren binnen 15 min uitverkocht 8)7 (geen idee hoe groot die webshop was overigens). Daarnaast zie je wel genoeg mensen met de 3900x.

Sp3ci3s8472 wijzigde deze reactie 19-07-2019 11:35 (5%)

Battle.net tag

• Tao

Tao

DPC DE KOMETEN

Die 3950X is wel 'wat' duurder geprijst, dus ik verwacht navenant ook een minder grote run er op.

Diablo3

Acties:
  • +6Henk 'm!

BIOSTAR Formally Enables PCIe Gen 4 on its AMD 400-series Motherboards

BIOSTAR formally (officially) enabled PCI-Express gen 4.0 support for four of its socket AM4 motherboard models based on the AMD X470 and B450 chipsets, through BIOS updates. The updated BIOS lets you use PCI-Express gen 4.0 graphics cards on the topmost PCI-Express x16 slot, and the M.2 NVMe slot that's directly wired to the AM4 SoC. The expansion slots that are wired to the chipset are still restricted to PCIe gen 2.0. You will need a 3rd generation Ryzen "Matisse" processor for PCI-Express gen 4.0. Among the motherboards that receive PCIe gen 4.0 support through BIOS updates are the AB45C-M4S (B450MH), the AB35G-M4S (B45M2), the AX47A-A4T (X470GT8), and the AX47A-I4S (X470GTN). The links lead to the BIOS image files on BIOSTAR website, which you use at your own risk.

https://www.techpowerup.c...d-400-series-motherboards

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 07:15

Damic

Afwezig soms

Bye and thanks for all the fish

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Ben even lost. Zijn website heeft nog geen sponsor en hij 'klaagt' dat hij alle kosten van die site moet betalen en killed vervolgens eigenhandig zijn redelijk lopende youtube channel :?

En hij kan niet tegen fanboyism (uit zijn naam) ofzoiets.... OMG.

Misschien moet ie even leren loslaten.....

PC Specs-Gallery
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | MSI 1080Ti Gaming X | Crucial M500 240GB SATA | BenQ XL2730Z 1440p 144Hz| Corsair AX760 |

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 07:10
Wie gaat er nou 41 minuten naar zo'n filmpje kijken ;w

Waar is de tijd van het zelf kunnen scrollen naar de gewenste info om vervolgens verder te kunnen met je leven :X

Acties:
  • +1Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23:33
Kan er niet van wakker liggen!
Het einde van zijn channel of in ieder geval amd en intel coverage is een win in de battle tegen fanboys.
Want laten we eerlijk zijn veel van hen linken altijd weer naar zijn video's als bron.
En ja hij had veel dingen goed maar als je 500 details het web op slingert zijn er vast wel een paar goed maar om jezelf daar nou een schouderklopje voor te geven...

Voor iemand die zegt dat hij een hekel heeft aan fanboys heeft hij dat kliekje toch echt jaren lang met de paplepel bediend.

Ik zie liever onverwachte hardware launches met directe benchmarks dan channels als dit die maanden lang de markt in zijn greep houden en achteraf de helft verkeerd hebben.
Al geld dit ook voor de 3 grote bedrijven zelf die maar wat graak false informatie op beurzen en persconferenties geven.

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Tiny

Dit zou wel eens de eerste Threadripper 3000 kunnen zijn:

https://www.computerbase....ripper-3000-cpu-16-kerne/

It takes two fools to argue.

• Cybermage
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 22:27
Tao schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 12:39:
Die 3950X is wel 'wat' duurder geprijst, dus ik verwacht navenant ook een minder grote run er op.
Ivm met een threadripper vind ik de prijzen erg schappelijk hoor. :X

• Vipeax
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 00:38
Cybermage2you schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 13:55:
[...]

Ivm met een threadripper vind ik de prijzen erg schappelijk hoor. :X
Hoezo?

pricewatch: AMD Ryzen Threadripper 1950X Boxed
pricewatch: AMD Ryzen Threadripper 1920X Boxed
pricewatch: AMD Ryzen Threadripper 2920X Boxed
pricewatch: AMD Ryzen Threadripper 2950X Boxed

Mensen die veel threads nodig hebben zullen deze al lang bezitten lijkt me zo...

• Cybermage
Vipeax schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 14:05:
<KNIP>

Mensen die veel threads nodig hebben zullen deze al lang bezitten lijkt me zo...
Als je de 3950x verglijkt dan is ie nog goedkoper dan de 2950x. Maar je betaald de hoofdprijs voor het moederboard. De prijzen zijn van de threadrippers aardig gedaald nadat de nieuwe processoren uit zijn gekomen. Enige die nog niet in prijs is gedaald is de 24 cores/ 48 threads en de 32 cores en 64 threads
Maar dat zal ook niet lang meer duren als er nieuwere amd's komen. :|

Cybermage wijzigde deze reactie 24-07-2019 14:29 (16%)

• Damic

Damic

Afwezig soms

@Cybermage2you true, de 3900 is een pak sneller dan de 1950X, dan is dat niet meer dan normaal dat die prijs kelderd.

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +4Henk 'm!

• wouterg00
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 20-01 19:44
PSA: Userbenchmark heeft zijn algoritme aangepast waardoor Ryzen-CPU's een stuk lager scoren. Ze hebben de waarde van multi-core performance vermindert van 10% naar 2%, en single-core telt nu mee voor 40% in plaats van 30%. De rest van de totaalscore is gebaseerd op quad-core performance, maar omdat alle CPU's tegenwoordig minimaal quadcores zijn is dat in praktijk ook single-core performance.

Single-core telt nu in praktijk dus voor 98% mee in de CPU-prestatieindex, en multi-core voor 2% in plaats van 10%.

Meer info in deze reddit thread:
https://www.reddit.com/r/...m_have_updated_their_cpu/

• MAGDATTT
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 21-01 16:02
Heeft er wel erg de schijn van dat Intel hier heeft staan wapperen met dollar briefjes.

• Tao

Tao

DPC DE KOMETEN

Dan zet AMD een Ryzen 3950X straks in de markt en qua cores/threads een TR 16/32. Ik snap wel dat dit een andere gebruikersgroep target, maar ik blijf het wat 'kannibalistisch' vinden qua marketing.
Ryzen voor consumers, TR voor workstation of low server uses en Epyc voor de big companies.

Als ze nou de TR vanaf een hoger aantal C/T's hadden ingezet (b.v. vanaf 24 cores), dan snijden ze zichzelf een stuk minder in de vingers lijkt me. Maar goed, ik werk niet bij AMD :)

Diablo3

• Ghanghis
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 20:57

Ghanghis

Zegt ook wel eens iets

Tao schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:13:
Dan zet AMD een Ryzen 3950X straks in de markt en qua cores/threads een TR 16/32. Ik snap wel dat dit een andere gebruikersgroep target, maar ik blijf het wat 'kannibalistisch' vinden qua marketing.
Ryzen voor consumers, TR voor workstation of low server uses en Epyc voor de big companies.

Als ze nou de TR vanaf een hoger aantal C/T's hadden ingezet (b.v. vanaf 24 cores), dan snijden ze zichzelf een stuk minder in de vingers lijkt me. Maar goed, ik werk niet bij AMD :)
Ik zou graag een TR uit de komende generatie willen oppakken.. maar zou aan 12 cores eigenlijk ook al wel voldoende hebben. 16 cores word het minimum.. prima.. Maar om nou gelijk minimaal 24 cores af te moeten nemen..

Nee, ik vind het wel prima dat ze het op deze manier doen.
TR is meer dan enkel extra chiplets/cores. De featureset verschilt ook van Ryzen.

R5 2600x / Vega 56

• chaoscontrol
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 23:09
Tao schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:13:

TR koop je niet voor de CPU maar het platform er omheen. 512GB RAM gaat niet lukken op je consumenten ryzen bordje. Een beetje data scientist heeft dat wel nodig in zijn workstation.

Inventaris

wouterg00 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 21:03:
[...]

PSA: Userbenchmark heeft zijn algoritme aangepast waardoor Ryzen-CPU's een stuk lager scoren. Ze hebben de waarde van multi-core performance vermindert van 10% naar 2%, en single-core telt nu mee voor 40% in plaats van 30%. De rest van de totaalscore is gebaseerd op quad-core performance, maar omdat alle CPU's tegenwoordig minimaal quadcores zijn is dat in praktijk ook single-core performance.

Single-core telt nu in praktijk dus voor 98% mee in de CPU-prestatieindex, en multi-core voor 2% in plaats van 10%.

Op zich veranderd er niet zoveel. Het was al een totaal oninteressante test van een totaal oninteressante site. Het zei al niks wat daar stond en daar veranderd niks aan. :p Het verbaasde mij alleen wel hoe populair de site was. Dat is nogal vreemd omdat die alleen maar oninteressante cijfertjes gaf waar je eigenlijk niks mee kon.

-The_Mask- wijzigde deze reactie 25-07-2019 12:08 (4%)

AMD Nieuwsdiscussie

MAGDATTT schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:40:
Heeft er wel erg de schijn van dat Intel hier heeft staan wapperen met dollar briefjes.
Dat vraag ik me toch erg af, in de eerste plaats is het een weinig relevante site met totaal oninteressante data. Ik heb nog nooit iets positiefs over die site gehoord, enkel zo nu en dan wat hoon gelach, de meesten zullen die site niet eens kennen.

Daarnaast is deze verandering misschien nog wel negatiever voor Intel dan voor AMD.

Het vlaggeschip de 9980XE staat onder een i3, maar ook de 9600K, de 8700K, de 9700K zijn ineens vrijwel gelijk aan de i3-9350K. Niet iets dat je zou willen als Intel zijnde qua marketing. Zelfs een 9900K is maar 8% "beter" dan de i3-9350K maar wel 2,8x zo duur. Ook niet een affiche om over naar huis te schrijven als Intel zijnde.

Al met al naar mijn mening geen goede reclame voor Intel en ook niet iets dat ineens hun aanbod toch nog iets beter in het licht laat staan.

Iemand die twijfelt tussen Ryzen 3000 en Intel zie ik hierdoor echt niet ineens naar Intel gaan, en iemand die twijfelt tussen Intel en Intel zou op basis van deze data maar zo ineens voor een i3 kunnen kiezen i.p.v. voor een 9980XE of een 9900K ;)

Nee ik zie hier vooral een al weinig relevantie site nog minder relevant worden.
chaoscontrol schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:52:
[...]

TR koop je niet voor de CPU maar het platform er omheen. 512GB RAM gaat niet lukken op je consumenten ryzen bordje. Een beetje data scientist heeft dat wel nodig in zijn workstation.
Op een Threadripper wel dan? Ik ben nog geen X399 mobo tegen gekomen eigenlijk die officieel meer dan 128GB support voor Threadripper.

Dennism wijzigde deze reactie 25-07-2019 13:18 (14%)

Chronia Lvl 110 Warlock Diablo 3

• chaoscontrol
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 23:09
Dennism schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 13:15:

[...]

Op een Threadripper wel dan? Ik ben nog geen X399 mobo tegen gekomen eigenlijk die officieel meer dan 128GB support voor Threadripper.
Los van dat de meeste wel meer slikken was het maar een voorbeeld. Een ander voorbeeld kan zijn dat je heel veel hele snelle storage nodig hebt, dan zijn de PCI-e lanes ook erg handig.

Inventaris

chaoscontrol schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 13:38:
[...]

Los van dat de meeste wel meer slikken was het maar een voorbeeld. Een ander voorbeeld kan zijn dat je heel veel hele snelle storage nodig hebt, dan zijn de PCI-e lanes ook erg handig.
Qua storage kan dat inderdaad handig zijn.
Maar qua geheugen het maximale dat ik op een TR mobo gezien heb 256GB ram en dan heb je 32GB UDIMMs nodig die amper tot niet verkrijgbaar zijn. De meer gangbare (L)RDIMMs zijn namelijk niet supported op X399. Die werken alleen met Epyc cpu's en dat is iets dat veel mensen vergeten. Die verwachten dat je bij TR altijd hetzelfde geheugen kan gebruiken als bij Epyc en dat is dus niet zo.

Dennism wijzigde deze reactie 25-07-2019 13:44 (10%)

• Vipeax
wouterg00 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 21:03:
[...]

The effective CPU speed index measures performance with the following weights: 30% single-core, 60% quad-core and 10% multi-core. These weights, which are based on our analysis of hundreds and thousands of benchmarks, best represent typical CPU gaming performance with a single number. Consumer CPU performance does not scale well with core count. Extra cores work well for server orientated workloads where there are typically several CPU intensive tasks running simultaneously but for consumer and gaming workloads, where four cores or less are typically active, additional cores make little difference to real world performance. Beware the army of shills who would happily sell ice to Eskimos.
https://web.archive.org/w...ective-CPU-speed-index/55 (text van 2018)
The effective CPU speed index measures performance with the following weights: 40% single-core, 58% quad-core and 2% multi-64-core. These weights, which are based on our (ongoing) analysis of hundreds and thousands of benchmarks, best represent typical gaming fps performance with a single number. Gaming fps does not normally scale well with core count. High core counts work well for servers and workstations where dozens of CPU intensive tasks need to run simultaneously. Beware the army of shills, they rarely present any gaming fps figures and would happily sell ice to Eskimos.
https://cpu.userbenchmark...ective-CPU-speed-index/55

De ranking was nooit interessant en de behaalde individuele scores/resultaten zijn gelijk. Gecombineerd met de uitleg die er eigenlijk al langer staat is ie niet incorrect. Een 3900X is niet de beste gaming CPU en dat zal ie ook nooit worden.

• pannalicour
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 22-01 17:43
Dat x370 moederbord van asus crosshair vi hero is nu ook maar 135 eurotjes. Ijzersterk vrm voor de 3900x of 3950x?
pannalicour schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 18:43:
Dat x370 moederbord van asus crosshair vi hero is nu ook maar 135 eurotjes. Ijzersterk vrm voor de 3900x of 3950x?
Ja maar nog niet de nieuwste Agesa update en een 128Mb flash geheugen waardoor er flink geknipt moet worden.

AMD Nieuwsdiscussie

• foxgamer2019
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar nieuwe M-ITX moederborden met 802.11ax. Opzicht is een high-end M-ITX niet perse slecht met een 3600, maar het is gewoon enorm overkill en niet echt energie zuinig.

De keuze voor die standaard is om alvast op de toekomst voorbereid te zijn. Denk dat over 2 jaar mijn AC78U router wordt vervangen en dan wil ik liever geen MB wissel hoeven te doen enkel voor WiFi.

Mijn vraag dus - komen er nog 802.11ax van de B450 serie? Of moet ik die hoop opgeven en wachten op de nieuwe serie?
Powerline adapter? Goed geplaatst met weinig ander storende apparatuur kan ook heel goed werken op dezelfde fase. Beperkt je mobo keuze niet en kost geen extra PCI express slot. Daarnaast kan ook WiFi extern natuurlijk, dan kost het alleen een USB poort. Kan het nu weer over nieuws gaan.

AMD Nieuwsdiscussie

• Phuncz
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

-The_Mask- schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 19:07:
[...]

Ja maar nog niet de nieuwste Agesa update en een 128Mb flash geheugen waardoor er flink geknipt moet worden.
https://www.reddit.com/r/..._release_x370_x470_agesa/
Men kan toch al voorlopig verder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 21:42

Case_C

[Team Carrack]

Gezien we het toch over Asus hebben :+ . De verwijderde marketing van Asus na klachten van MSI en Gigabyte bij AMD naar het schijnt. Basically marketing BS galore die gebasht word gedurende een uur.

Star Citizen Tweakers Referral Code Generator - Gathering of Tweakers Incorporated - Predator 15 Review

• Richo999
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 22-01 01:11
Case_C schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 09:58:
Gezien we het toch over Asus hebben :+ . De verwijderde marketing van Asus na klachten van MSI en Gigabyte bij AMD naar het schijnt. Basically marketing BS galore die gebasht word gedurende een uur.
[YouTube: Buildzoid reacts to Asus X570 marketing]
Terecht ook, vanmorgen naar geluisterd..... Is gewoon laag van Asus om dit te doen, terwijl ze het niet nodig hebben.

Intel 5930K, EK Supremacy EVO , Asus X99 ROG Strix Gaming, Powercolor RX Vega 64 (EK-FC Radeon Vega), 64Gb Kingston HyperX DDR4 2666 MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / 250 Gb, NZXT H700I

Acties:
  • +1Henk 'm!
Ze kunnen beter wat marketing folks ontslaan en bios engineers aannemen....

PC Specs-Gallery

Case_C schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 09:58:
[YouTube: Buildzoid reacts to Asus X570 marketing]
Ik ga eigenlijk een stap verder. Waarom moet ASUS dit doen? Ze hebben best een goede lijn. Eigenlijk op elk punt beter dan ASRock en meestal ook beter dan MSI. Gigabyte is heel goed bezig en daar is het kijken naar je budget en je wensen. Ondanks dit alles zal ASUS meer verkopen dan de andere drie grote merken.

Dus waarom zou ASUS dit doen? Ik denk ten eerste omdat ze zelf ook wet weten dat X570 zo bizar duur is dat de meeste mensen erin gepraat moeten worden en ASUS hun lijn ook heel erg gesegmenteerd. ASUS heeft vaak zeer goede halo producten, redelijk goede high end producten en de rest is vaak middelmatig. Marketing probeert je bij ASUS zeer bewust naar een duurdere optie, ROG dus, te drukken. Dan ook niet ROG Strix want dat is vaak zeer uitgeklede "instapkwaliteit" ROG. De rest verkoopt op naam en ook steeds meer op stomme versieringen en RGB, niet zozeer op kwaliteit. Komt nog eens bij dat er altijd een aantal zinloze SKU's tussen zitten die wel ondersteuning nodig hebben. Gaan we dan kijken naar de staat van veel ASUS biossen voor Ryzen 300, tja...

Ga ik dan kijken naar X470 en B450 opties, dan is ASUS buiten de pricewatch: Asus PRIME X470-PRO eigenlijk niet erg relevant. Dat sluit aan bij een tweede reden waarom ASUS dit zou doen. Opeens verschenen er veel meer high end modellen voor AM4. Er lijkt flink vertrouwen te zijn in het AM4 platform en dan kan je maar beter iets hebben wat mensen willen kopen. Voor de wat meer geïnformeerde koper die een B450 wil, is het al snel een MSI halen, dus moet ASUS iets anders. Kunnen ze natuurlijk betere B450 en X470 borden lanceren, of de concurrentie zwart gaan maken. Zwart maken zal wel goedkoper zijn...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Saturnus
  • Registratie: februari 2005
  • Niet online

Interessant. Ik had niet verwacht dat hij zijn standpunt zou veranderen. En dat kan dus beide kanten op zijn.

AMD Ryzen 1700X | G.Skill Trident Z 3000MT/s | Asus Prime B350-Plus | Samsung 960 Evo | Corsair HX850i

• Damic

Damic

Afwezig soms

@Saturnus al sinds gisteren. Ik denk niet dat ie lang zijn kanaal gaat blijven hebben :+

Met die ene video ging ie in een half dagje van 92k naar 90k subscribers.

Als ie door wil was het wel een goede beslissing denk ik :P

Hij neemt het allemaal veel te persoonlijk en kan er niet mee omgaan als iets niet uitkomt.

Het blijft speculeren, anonieme sources etc... Dus waarom bijt ie zich er zo in vast..

Help!!!! wijzigde deze reactie 26-07-2019 18:38 (40%)

PC Specs-Gallery

• pannalicour
-The_Mask- schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 19:07:
[...]

Maar wel 130 euro goedkoper dan het x470 model.
pannalicour schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 21:01:
[...]

Maar wel 130 euro goedkoper dan het x470 model.
Komt nog eens bij dat het klinkklare onzin is dat er features uitgesloopt zijn of er iets gedowngraded is. Heb zelf een C6H, bord helemaal vol met de meest exotische settings. Het is nu alleen even wachten op de officiële release van de volgende bios die hopelijk de C5 en C7 post failure bugs definitief pletten. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 21:47:
[...]

Komt nog eens bij dat het klinkklare onzin is dat er features uitgesloopt zijn of er iets gedowngraded is. Heb zelf een C6H, bord helemaal vol met de meest exotische settings. Het is nu alleen even wachten op de officiële release van de volgende bios die hopelijk de C5 en C7 post failure bugs definitief pletten. :)
Omdat jij je niet hebt in gelezen is het onzin? Ik heb het moederbord zelf ook begin deze week gekocht voor 140 euro, week daarvoor voor nog 30 euro minder maar dat was een prijsfout volgens de webshop en ging dus niet door. Maar ik ben mij dus wel bewust van de beperkingen door de 128Mb chip. En de huidige problemen in combinatie met een Ryzen 3000 CPU.

AMD Nieuwsdiscussie

• Apoca
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22-01 19:07

Apoca

Array Technology Industry

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 21:47:
[...]
Komt nog eens bij dat het klinkklare onzin is dat er features uitgesloopt zijn of er iets gedowngraded is.
Beperking gaat waarschijnlijk zitten in het niet meer toekomstig support leveren van een bepaalde range "oudere" CPU's op de 128Mb borden, maar dat er klaarblijkelijk keuzes gemaakt moeten worden is echt al eerder aangegeven :)

Asus C6E / Ryzen 7 3700X / Noctua NH-U12A / G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX / Sapphire Radeon RX Vega 56

• Boxman
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 11-01 14:43
Hebben we het over een 128MB Bios chip? Jeetje, wat steekt Asus daar allemaal wel niet in dan dat, als dat niet meer past?! Mijn Asrock bord heeft vooralsnog nog steeds support voor alle chips op 1.0.0.3AB, en dat met een 16MB BIOS..

Ryzen 3900x | Taichi x370 | 64GB E-die 3600C16 | Watercooled Vega 64 | Seasonic X-1250W

Nee we hebben het niet over een 128MB chip, maar een 128Mb chip, ook 16MB dus. Is iets waar alle fabrikanten mee zitten overigens.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boxman
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 11-01 14:43
Ahja, my bad. Zal ook wel enigszins te maken hebben met die kekke GUI's die sommige vendors hebben. Als ik kijk naar alle onnodige animaties en geliktheidsfeatures bij bijvoorbeeld Asus en MSI, snap ik inderdaad dat ze in ruimtenood komen.

Wat mij betreft geld bij een bios function over fashion. Als je daar in komt ben je tech enthusiast, en lukt het je ook wel met een lekker simpel text-based menu zoals vroeger. Beter dat ze dat eruit slopen dan support voor oudere chips (al kan dat laatste me ook relatief weinig boeien).

Ryzen 3900x | Taichi x370 | 64GB E-die 3600C16 | Watercooled Vega 64 | Seasonic X-1250W

Heb de C6H sinds het begin. Tot nu toe zijn er volgensmij in de officieel gereleasde biossen nog geen functionaliteiten verdwenen.

Zat er in de MSI biossen misschien ook APU functionaliteit waardoor ze meer ruimte in beslag nemen :?

Oh ja, the saga continues: Adored - YouTube: Jimbaited

pff Hij wordt echt vermoeiend. "I'm going to rip your shitty arguments to shreds"

Die youtube vids van hem kunnen meestal minimaal makkelijk de helft korter en dan gaat dat hele adsense argument ook niet echt meer op.

Help!!!! wijzigde deze reactie 27-07-2019 16:18 (43%)

PC Specs-Gallery

• R.G
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 00:02
Guys, ben ik een aap? Like
Een fx 6300 met een vega 64 32gb ddr3 dual channel, 1000w voeding , solid mainboard

4k ultra Odyssey haalt 32 fps op 850 ssd Evo op een 7200 rpm hd haal ik 31 fps

Is dit niet way to low voor een and vega 64?
Al's ik youtube Vega 64 zie ik 60-75 fps Odyssey

Trekt de fx 6300 zo laag Dan? Al's ik zoek op fx6300 vs ryzen 2600 lees ik amper verschil in gaming wel Dan niet in windows maar voor gaming wel

Ook valt me op dat ssd en hd 1 fps verschil is wel laadt de game 2x zxo snel

Heeft het zin om 2x8 ddr4 met ryzen 2600 en mainboard te halen? Haal ik Dan 50fps solid?

Het voelt nu alsof de Vega slechte aankoop is 🙈🙈😝😭

Trouwens resolutie van 4k naar 1080p blijft ook 32 fps, dus dat verandert niets

R.G wijzigde deze reactie 27-07-2019 12:58 (5%)

• aminam
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 23:14
R.G schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 12:55:
Een fx 6300 met een vega 64 32gb ddr3 dual channel, 1000w voeding , solid mainboard

Trekt de fx 6300 zo laag Dan? Al's ik zoek op fx6300 vs ryzen 2600 lees ik amper verschil in gaming wel Dan niet in windows maar voor gaming wel

Heeft het zin om 2x8 ddr4 met ryzen 2600 en mainboard te halen? Haal ik Dan 50fps solid?

Een fx is een totale bak stront, helemaal in combinatie met een vega. Een 280x zou wss het maximale zijn wat je kunt draaien zonder cpu bottleneck.

x370 Taichi | R5 3600 | Vega 64 Liquid| Phanteks Evolv atx

• mitsumark
Je processor is inderdaad weinig waard, maar je moet de game ook niet op ultra zetten want dan gaat de Vega ook op zn knieen.
https://gamegpu.com/actio...odyssey-test-gpu-cpu-2018

• Flamesz
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 03:17
R.G schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 12:55:

Je FX 6300 was zes jaar geleden al geen hoogvlieger. Verwachten dat het een RX Vega kan bijhouden is een beetje absurd.
Ik weet niet waar je hebt gelezen dat het gelijkwaardig in gaming zou zijn aan een Ryzen 2600, maar ik zou die website nooit meer vertrouwen.

• R.G
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 00:02
Ok dank Allen ik xie dat een ryzen 2600 ook niet 4k 50 fps ultra gaat trekken jammer
Apoca schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 10:42:
[...]

Beperking gaat waarschijnlijk zitten in het niet meer toekomstig support leveren van een bepaalde range "oudere" CPU's op de 128Mb borden, maar dat er klaarblijkelijk keuzes gemaakt moeten worden is echt al eerder aangegeven :)
Dat kan. Is overigens (nog) niet gebeurd, maar het kan. Het is overigens iets heel anders om de A-9000 series ondersteuning bijvoorbeeld te laten vallen, dan features uit het bord te slopen. Als ik op de supportlijst kijk, dan zie ik zo snel niet een AM4 CPU niet er niet op staat.
Zie: https://www.asus.com/us/M...AIR-VI-HERO/HelpDesk_CPU/

Er is geen aanleiding om te denken dat er features zijn weggehaald of weggehaald zullen worden voor ondersteunde CPU's. Zo ongeveer iedereen die pretendeert te weten hoe groot een BIOS precies zal zijn en/of hoeveel een bepaalde feature aan ruimte zal innemen, zit dit waarschijnlijk niet op fora's dit te verkondigen. Dat zal al snel een bedrijfsgeheim zijn. Het is dan ook gewoon onzin om nu al te komen verkondigen dat er features verwijderd zullen worden.
Help!!!! schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 12:07:
Heb de C6H sinds het begin. Tot nu toe zijn er volgensmij in de officieel gereleasde biossen nog geen functionaliteiten verdwenen.

Zat er in de MSI biossen misschien ook APU functionaliteit waardoor ze meer ruimte in beslag nemen :?
Tja, heel veel borden buiten de C6H hebben wel video output. Het kan potentieel wat schelen, maar ik heb werkelijk geen idee hoeveel APU code inneemt. :)

• mitsumark
R.G schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 13:46:
Ok dank Allen ik xie dat een ryzen 2600 ook niet 4k 50 fps ultra gaat trekken jammer
Waarom denk je dat? Een 2600 doet prima 60+ fps...
(met de juiste videokaart of iets lagere settings, anders is je Vega de bottleneck).
https://i.postimg.cc/L57hgWDx/CPU2.jpg

Echt nieuws is dit niet overigens, dus wil je erover doorgaan even eigen topic aanmaken.

• pannalicour
-The_Mask- schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 23:11:
[...]

Omdat jij je niet hebt in gelezen is het onzin? Ik heb het moederbord zelf ook begin deze week gekocht voor 140 euro, week daarvoor voor nog 30 euro minder maar dat was een prijsfout volgens de webshop en ging dus niet door. Maar ik ben mij dus wel bewust van de beperkingen door de 128Mb chip. En de huidige problemen in combinatie met een Ryzen 3000 CPU.
Welke beperkingen? Zijn die relevant voor mij. Voor mij gaat het om een 3900x maximale oc zonder vrm overheat. Wordt daar in geknipt?

Ik lees dat jij dat bord in bezit heb. Kun je mij vertellen of er veel verschil is tussen dit bord en de extreme versie. Dus alleen op het gebied van VRM en geheugen?

• Exar
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 03:03
De bios van de C6H zit nog maar net boven de 10MB (zie download pagina), dus er zou nog bijna 6MB ruimte moeten zijn voor toevoegen van de Ryzen-4000 processoren...
Er is dus volgens mij nog helemaal geen beperking, The_Mask is in de war met de MSI bios die gewoon meer dan 16MB nodig heeft momenteel.

Exar wijzigde deze reactie 27-07-2019 18:13 (4%)

Signature

• Apoca
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22-01 19:07

Apoca

Array Technology Industry

Exar schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 18:12:
De bios van de C6H zit nog maar net boven de 10MB (zie download pagina), dus er zou nog bijna 6MB ruimte moeten zijn.
Volgens mij zijn de .CAP bestanden niet 1 op 1 in size te vertalen naar de bios omvang, er zal neem ik aan toch wel een bepaalde resize plaatvinden bij het flashen waardoor de overall size zou kunnen toenemen. Maar goed dan nog voorlopig zie ik niet bespaard worden op opties in ieder geval bij vendors. Het "wegvallen" van raid bij MSI is gewoon weer keurig herstelt in de opvolgende bios release :)

Asus C6E / Ryzen 7 3700X / Noctua NH-U12A / G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX / Sapphire Radeon RX Vega 56

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22-01 16:51
Tot nu toe was er niet veel meer bekend over de lancering van Epyc 'Rome' dan: derde kwartaal.
Volgens een post op chiphell laat dat niet lang meer op zich wachten. Een screenshot van een -nog te lanceren- Supermicro server laat zien dat deze op 7 augustus beschikbaar zal zijn. Verder zijn er de (blijkbaar) definitieve SKU's vanuit een Gigabyte document te vinden en wat prestatie nummers. Een voorbeeld ervan in onderstaande tabel:

Systeem
CPU
Cores/Threads
IoTps
Dell PowerEdge R7415
8 x Epyc 7401P @ 2.0GHz
192/384
354.811
Supermicro AS-2124BT-HTR
4 x Epyc 'Rome' 7502P @ 2.5GHz
96/192
253.178
Dell PowerEdge R6415
4 x Epyc 7401P @ 2.0GHz
96/192
165.054

Ziet er goed uit.

Niet voor niets dat Intel blijkbaar op dit moment Xeon voor bodemprijzen in de markt zet. [Nóg een versnelling hoger na: Intel is Serving Major Xeon Discounts to Combat AMD EPYC]

Edit: Oeps, moet wel goed kijken. Total Processors/Cores/Threads:4/128/256 aldus het Supermicro document. Aangepast in de tabel. 7502P = 180W, 7401p = 155W/170W

Edit 2: Vreemd, 32 Cores x 4 is geen 128. Foutje in het Supermicro rapport?

EaS wijzigde deze reactie 27-07-2019 21:01 (7%)

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

EaS schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 20:35:
Tot nu toe was er niet veel meer bekend over de lancering van Epyc 'Rome' dan: derde kwartaal.
Volgens een post op chiphell laat dat niet lang meer op zich wachten. Een screenshot van een -nog te lanceren- Supermicro server laat zien dat deze op 7 augustus beschikbaar zal zijn. Verder zijn er de (blijkbaar) definitieve SKU's vanuit een Gigabyte document te vinden en wat prestatie nummers. Een voorbeeld ervan in onderstaande tabel:

Systeem
CPU
Cores/Threads
IoTps
Dell PowerEdge R7415
8 x Epyc 7401P @ 2.0GHz
192/384
354.811
Supermicro AS-2124BT-HTR
1 x Epyc 'Rome' 7502P @ 2.5GHz
32/64
253.178
Dell PowerEdge R6415
4 x Epyc 7401P @ 2.0GHz
96/192
165.054

Ziet er goed uit.

Niet voor niets dat Intel blijkbaar op dit moment Xeon voor bodemprijzen in de markt zet. [Nóg een versnelling hoger na: Intel is Serving Major Xeon Discounts to Combat AMD EPYC]
Een van de reacties:
I agree with Ed. It seems everyone is using Epyc only as a means to get a discount on Intel hardware. Either Intel didn’t milk customers hard enough in the past or buyers suffer from amnesia. Maybe I should buy Intel stocks and hope for AMD to finally go bancrupt so Xeons sell for two kidneys a piece.
Mensen zijn ook heerlijk kortzichtig, plannen voor de toekomst zit er niet in als ze snel even kunnen scoren. Je zou verwachten dat ze in de server markt een sterk AMD of ander merk willen hebben; helaas genoeg die met die kortingen toch liever voor Intel gaan als ik de reacties mag geloven.

Battle.net tag

En dat is waarschijnlijk ook waarom AMD zo inzet op maximalisering van aantal cores. Ze gaan voor de hyperscalers zoals Amazon of Microsoft. Die willen wat AMD aanbied met Epyc en die kopen het.

DaniëlWW2 wijzigde deze reactie 27-07-2019 20:56 (6%)

• XWB
  • Niet online

XWB

Tiny

Verder zijn er de (blijkbaar) definitieve SKU's vanuit een Gigabyte document te vinden en wat prestatie nummers.
De SKU's uit dat document komen overeen met de lijst van een maand geleden: https://wccftech.com/amd-...-leak-64-cores-under-10k/

Acties:
  • +3Henk 'm!

• mitsumark
Edit 2: Vreemd, 32 Cores x 4 is geen 128. Foutje in het Supermicro rapport?
uhh...

Acties:
  • 0Henk 'm!
Apoca schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 19:20:
[...]

Volgens mij zijn de .CAP bestanden niet 1 op 1 in size te vertalen naar de bios omvang, er zal neem ik aan toch wel een bepaalde resize plaatvinden bij het flashen waardoor de overall size zou kunnen toenemen. Maar goed dan nog voorlopig zie ik niet bespaard worden op opties in ieder geval bij vendors. Het "wegvallen" van raid bij MSI is gewoon weer keurig herstelt in de opvolgende bios release :)
Als je een C6H bios download is het altijd 16MB. Alle gedownloade biossen sinds release hebben die size.

Echter ASUS geeft op hun site de grootte van het daadwerkelijke ? bios aan en dat begon met 5.61MB en het laatste bios is nu 10.16MB.

Dus als dat klopt is er nog wel flink wat ruimte op de C6H. Sowieso ziet het Asus bios er grafisch niet zo zwaar uit.

https://www.asus.com/us/M...I-HERO/HelpDesk_Download/

Help!!!! wijzigde deze reactie 28-07-2019 09:54 (8%)

PC Specs-Gallery

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Tiny

Er komen waarschijnlijk nieuwe Ryzen modellen aan:

- Ryzen 5 3500 - 6 core
- Ryzen 7 3700 - 8 core
- Ryzen 9 3900 - 12 core

... en nog enkele Pro modellen.

https://twitter.com/KOMAC...tatus/1155160546011840512

• muhda
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 20:22

muhda

Time Traveler and philosopher.

Jammer dat AMD zo geheimzinnig is over (alle) SKUs. Als AMD de 3700 en 3900 gaat uitbrengen dan kunnen ze dat gewoon aangeven.

If those who have no knowledge were silent, then the disputes would come to an end.

XWB schreef op maandag 29 juli 2019 @ 00:51:
Er komen waarschijnlijk nieuwe Ryzen modellen aan:

- Ryzen 5 3500 - 6 core
- Ryzen 7 3700 - 8 core
- Ryzen 9 3900 - 12 core

... en nog enkele Pro modellen.

https://twitter.com/KOMAC...tatus/1155160546011840512
Ik zei gewoon een paar dagen geleden dat ik al zat te wachten op een 3900. Ja hoor, daar is die waarschijnlijk dan. :P
DaniëlWW2 in "AMD Ryzen (ZEN2) platform Ervaringen & OC topic"

De 3700 en 3500 zag ik helemaal niet aankomen. Ik vraag me af wat die precies zouden bieden. De 3500 is een potentieel $150 dollar vernietiger van alles wat Intel nog heeft. De 3700 kan potentieel op $300, zowel de 3600X, 3700X als de 3800X kannibaliseren. Die vind ik dus minder logisch.

Acties:
  • +2Henk 'm!

PC Specs-Gallery

• ikt
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 20:30
Sidenote:
tetracycloide
Does this beta driver go beyond the Destiny 2 issue at all? If we're not playing Destiny 2 should we even take a look?
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 20:55:
En dat is waarschijnlijk ook waarom AMD zo inzet op maximalisering van aantal cores. Ze gaan voor de hyperscalers zoals Amazon of Microsoft. Die willen wat AMD aanbied met Epyc en die kopen het.
Dat lijkt mij ook, dat zijn ook de partijen die optimaal gebruik kunnen maken van deze chips door hun schaal grootte. Maar ook de vraag daar zal zijn hoeveel de afnemer daar van gaat merken.

Kijk je nu bijv. bij AWS zijn AMD instances gemiddeld gezien zo'n 10% trager dan vergelijkbare Intel instances en ook zo'n 10% goedkoper. Het lijkt er dus op dat Amazon alle "winst" in eigen zak steekt, hoe groot die winst is, is natuurlijk de vraag. Opzich natuurlijk ook logisch, het heeft voor een Amazon of een MS weinig voordeel om soort inkoop voordelen direct weg te geven aan de klanten.

Daarnaast staat deze partijen er natuurlijk ook om bekend om enorme kortingen te bedingen, waardoor cpu's verkocht aan deze partijen vaak een veel lagere ASP hebben dan dezelfde cpu verkocht aan kleinere partijen.
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 20:51:

Mensen zijn ook heerlijk kortzichtig, plannen voor de toekomst zit er niet in als ze snel even kunnen scoren. Je zou verwachten dat ze in de server markt een sterk AMD of ander merk willen hebben; helaas genoeg die met die kortingen toch liever voor Intel gaan als ik de reacties mag geloven.
Zo vreemd is dat natuurlijk niet, lang niet alle zakelijke gebruikers kunnen zich bijv. meerdere clusters veroorloven en AMD en Intel mixen in een HA cluster gaat niet. Danm is het vrij logisch dat je gaat schermen met een overstap om de beste deal eruit te halen, ook als je eventueel nog vast zit aan Intel.

Dennism wijzigde deze reactie 29-07-2019 11:39 (31%)

• Vipeax
Dennism schreef op maandag 29 juli 2019 @ 11:32:
[...]
Kijk je nu bijv. bij AWS zijn AMD instances gemiddeld gezien zo'n 10% trager dan vergelijkbare Intel instances en ook zo'n 10% goedkoper. Het lijkt er dus op dat Amazon alle "winst" in eigen zak steekt, hoe groot die winst is, is natuurlijk de vraag. Opzich natuurlijk ook logisch, het heeft voor een Amazon of een MS weinig voordeel om soort inkoop voordelen direct weg te geven aan de klanten.
Bij Microsoft zit er door de gebruikte Intel processoren in ieder geval nog ruim voldoende ruimte om bij 't gebruik van een Epyc CPU zowel meer cores, betere IPC en hogere kloksnelheden te draaien. Voeg daar nog aan toe dat de vulnerabilities zeker wel relevant zijn en dan blijven er eigenlijk maar weinig redenen over om niet over te stappen.

Maar als Intel echt goed zakt met de prijzen dan gaan de voordelen van een bekend platform wel weer zwaar wegen helaas.

Vipeax wijzigde deze reactie 29-07-2019 13:02 (15%)

Vipeax schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:58:
[...]

Bij Microsoft zit er door de gebruikte Intel processoren in ieder geval nog ruim voldoende ruimte om bij 't gebruik van een Epyc CPU zowel meer cores, betere IPC en hogere kloksnelheden te draaien. Voeg daar nog aan toe dat de vulnerabilities zeker wel relevant zijn en dan blijven er eigenlijk maar weinig redenen over om niet over te stappen.

Maar als Intel echt goed zakt met de prijzen dan gaan de voordelen van een bekend platform wel weer zwaar wegen helaas.
Bij Amazon zou dat ook moeten kunnen, de vraag is echter of ze het doen. Amazon lijkt vooral te zeggen wij bieden X compute performance aan voor bedrag Y.

Waarbij de huidige AMD instances ongeveer 10% minder presteren dan vergelijkbase Intel based instances en ze dus ook 10% minder vragen voor een AMD instance.

Gaat straks Amazon als laten we zeggen een Rome instance 130% presteert van een Intel instance daar ook 30% meer voor vragen dan zou ik als klant niet gelijk gaan rennen om over te stappen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Er is weer een hele serie aan patenten opgedoken. AMD lijkt zich heel erg te richten op geheugen optimalisaties.

Ik vermoed dat dit ontwerpen voor Zen 4 zijn. Zoveel optimalisaties voor geheugen, optimalisaties voor interposers, mogelijkheden om verschillende typen geheugen parallel te laten lopen in een channel. Volgens mij kijken we hier echt naar een aantal technieken voor 3D stacking CPU's voor Zen 4.

Dat zit eraan te komen, voor beide x86 fabrikanten. Het is een van de redenen waarom ik op het moment erg sceptisch ben over het idee van "future proofing". We hebben al gezien wat Zen 2 deed met wat verbeteringen aan scheduling en cache. Wat gaat er dan gebeuren als AMD naar 5nm gaat en een heterogene, 2.5D of 3D stacked CPU lanceert waar een core chiplet en een I/O chiplet worden gecombineerd met een enorme L4 cache chiplet ernaast of erop? Clockspeeds gaan toch dalen vanwege thermal density. Zien wel al met Zen 2. Er zal dus iets moeten gebeuren om dat verlies te compenseren en dan alsnog sneller te worden.

AMD Readies AGESA ComboAM4 1.0.0.3ABB, Addresses Several Issues Affecting 3rd Gen Ryzen

AMD today addressed multiple issues with its 3rd generation Ryzen processors through a highly-recommended update to its Chipset Driver software. To begin with, it stated that several users noticed anomalous behavior with 3rd generation Ryzen chips where the voltages and clock-speeds would be raised as the processor would misinterpret low-scale performance requests from certain software as a request to unlock higher performance states (combinations of higher clock-speeds and voltages to support them). This first came to light when users reported abnormally high voltages at idle when performance was measured by certain software that caused the Observer Effect. The new version 1.07.29 of AMD Chipset Drivers refine the AMD Ryzen Balanced Windows power scheme to be more aware of low-priority workloads and ensure the right state when the system is idling. AMD recommends Ryzen Master software. Version 2.0.0.1233 (or later), as they have fixes to the hardware monitoring module.

The AMD Chipset Drivers 1.07.29 also includes a "beta" fix for the bug that rendered "Destiny 2" unplayable on machines powered by 3rd generation Ryzen processors. The company had earlier tried to fix this bug through an update to its AGESA processor microcode, through ComboAM4 1.0.0.3ABA, although that particular version, not to be confused with the widely circulated 1.0.0.3AB, was found to be buggy and pulled. AMD said it's working on a newer version of AGESA, version ComboAM4 1.0.0.3ABB, which will include "a more comprehensive solution" to the bug affecting "Destiny 2."

AGESA ComboAM4 1.0.0.3ABB will also address a separate issue AMD chronicles as the "Event 17, WHEA-Logger" Windows Event Logger bug. Apparently, some users with M.2 PCI-Express installed on machines with 3rd generation Ryzen processors are experiencing a number of "Event 17" errors in Event Logger related to their boot drive. One user even complained of System File Checker reporting system-file inconsistencies, although AMD categorically denied accusations of "data-loss" on its platform.

AMD is currently testing and validating AGESA ComboAM4 1.0.0.3ABB and will push it to motherboard manufacturers to encapsulate into their BIOS updates in the coming weeks.

https://www.techpowerup.c...s-affecting-3rd-gen-ryzen

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22-01 16:51
AMD Reports Second Quarter 2019 Financial Results::

SANTA CLARA, Calif., July 30, 2019 (GLOBE NEWSWIRE) -- AMD (NASDAQ:AMD) today announced revenue for the second quarter of 2019 of $1.53 billion, operating income of $59 million, net income of $35 million and diluted earnings per share of $0.03. On a non-GAAP(*) basis, operating income was $111 million, net income was $92 million and diluted earnings per share was $0.08.

• Nox
  • Laatst online: 22-01 17:13

Nox

Noxiuz

EaS schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 22:25:
AMD Reports Second Quarter 2019 Financial Results::

SANTA CLARA, Calif., July 30, 2019 (GLOBE NEWSWIRE) -- AMD (NASDAQ:AMD) today announced revenue for the second quarter of 2019 of $1.53 billion, operating income of $59 million, net income of $35 million and diluted earnings per share of $0.03. On a non-GAAP(*) basis, operating income was $111 million, net income was $92 million and diluted earnings per share was $0.08.
Zwarte cijfers zijn goed, maar een netto winst van 'slechts' 35 miljoen is niet veel. Hopelijk gaat het succes van Zen2 straks er nog een flinke slinger aan geven :)

Overlever van KampeerMeet 4.1
Give me your corks!!11
All your Acer belongs to /dev/null

Acties:
  • +1Henk 'm!
Succes he? Nou als Google echt overgaat van Intel naar AMD, dan heb je succes. :P
https://www.benzinga.com/...-could-drop-intel-for-amd

Ten eerste het vermoeden dat Google misschien nog wat heeft gevonden in de Xeon's. Ten tweede dat er kennelijk al Epyc borden worden geproduceerd voor Google. Die tweede is waarschijnlijk wat concreter.

• Nox
  • Laatst online: 22-01 17:13

Nox

Noxiuz

Dat zou erg mooi zijn, echter ben ik benieuwd wat zoiets met de levertijden gaat doen. De fabs zitten dan vrij snel ramvol.

Overlever van KampeerMeet 4.1
Give me your corks!!11
All your Acer belongs to /dev/null

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 07:33
Als Google dat echt gaat doen dan zit daar vast een long term commitment aanvast die AMD weer in staat stelt om meer capaciteit te alloceren. Dat zou ook goed zijn voor de Epyc cpu's, want ik begrijp dat die nu ook nagenoeg niet te leveren zijn (iig de afgelopen 12 maanden). HPE heeft een partnership met ze, en prijstechnisch levert AMD een betere deal op, maar vaak levert HPE dan toch Intel omdat de levertijden zomaar 6+ weken zijn en niet gegarandeerd kunnen worden.

Verder zojuist in het nieuws:
AMD stock slides after earnings as revenue forecast comes in light.

AMD sees third-quarter sales of up to $1.85 billion, Street expected $1.94 billion
https://www.marketwatch.c...19-07-30?mod=hp_investing

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• enchion
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
Welke geheugenkit ? lijkt toch niet zo erg veel uit te maken.

btw hoe zoek je makkelijk op welk merk/versie chips er op een dimm zitten ?
(ik ben benieuwd naar pricewatch: Kingston HyperX Predator HX433C16PB3K2/32 )
Aangezien die in elke qvl als snelste/redelijk geprijsde/stabielste staan voor R3-x570.

enchion wijzigde deze reactie 31-07-2019 01:51 (11%)

How do you save a random generator ?

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

enchion schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 01:50:
Welke geheugenkit ? lijkt toch niet zo erg veel uit te maken.

[YouTube: RAM and FCLK settings vs performance on Ryzen 3000]

btw hoe zoek je makkelijk op welk merk/versie chips er op een dimm zitten ?
(ik ben benieuwd naar pricewatch: Kingston HyperX Predator HX433C16PB3K2/32 )
Aangezien die in elke qvl als snelste/redelijk geprijsde/stabielste staan voor R3-x570.
Nadeel is dat dit niet echt een goede benchmark is. Je ziet dat sommige programma's meer baat hebben bij bepaald geheugen, dus of strakkere timings, of meer throughput.

Battle.net tag

Acties:
  • +5Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
We expected an earthshattering KABOOM !
Well, here it is.
https://imgur.com/a/wuDcgaY

enchion wijzigde deze reactie 31-07-2019 23:44 (9%)

How do you save a random generator ?

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Je zou toch hopen dat die stomme computer boeren en gelieerden een keer wakker worden (Dell, Mediamarkt etc).
De ongeinformeerde consument zal waarschijnlijk nog een tijd voor Intel gaan tot de techneuten ze informeren.

Battle.net tag

• Joopieboy
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 06:25
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 12:58:
[...]

Je zou toch hopen dat die stomme computer boeren en gelieerden een keer wakker worden (Dell, Mediamarkt etc).
De ongeinformeerde consument zal waarschijnlijk nog een tijd voor Intel gaan tot de techneuten ze informeren.
Denk je dat de standaard consument voordeel heeft aan meer cores en threads? Echt prijsvoordeel zit er ook niet meer in.

I7 9700K 5,1Ghz

• Cybermage
Weet niet of je ervaren hebt werken met een 4 cores ivm met een nog meer cores.
Wis niet wat me overkwam toen ik van een i5je naar een ryzen pc overstapte.
Alles loopt gewoon soepeler.
Gewoon meer power onder moterkap voor veel mindere prijs dan dat van intel.
[...]

Het is natuurlijk wel een heel andere markt. Het gaat veel meer over de complete user experience dan alleen de beste cpu. Dus alles moet kloppen, het toetsenbord, scherm, hitte etc. etc.

Apple en Intel sturen dit. Neem aan dat AMD het ook doet maar nog niet met zoveel succes.

Het is een beetje als de Navi GPU, best een goed ding maar als de fan niet goed is/ontvangen wordt dan klopt het totaalplaatje voor velen niet goed genoeg.

Help!!!! wijzigde deze reactie 01-08-2019 13:44 (11%)

PC Specs-Gallery

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Help!!!! schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 13:42:
[...]

Het is natuurlijk wel een heel andere markt. Het gaat veel meer over de complete user experience dan alleen de beste cpu. Dus alles moet kloppen, het toetsenbord, scherm, hitte etc. etc.

Apple en Intel sturen dit. Neem aan dat AMD het ook doet maar nog niet met zoveel succes.

Het is een beetje als de Navi GPU, best een goed ding maar als de fan niet goed is/ontvangen wordt dan klopt het totaalplaatje voor velen niet goed genoeg.
Dat klopt.

Ryzen kan je prima koppelen met een Nvidia gpu; want ik ben het met je eens dat de stock koeler nu niet fantastisch is (ligt er hier af).
De box koelers van AMD daarentegen zijn wel een stuk beter dan die van Intel.
Joopieboy schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 13:22:
[...]

Denk je dat de standaard consument voordeel heeft aan meer cores en threads? Echt prijsvoordeel zit er ook niet meer in.
Waarom zou een consument dezelfde prijs willen betalen voor een inferieure cpu die ook vaker bewezen lek is.

Sp3ci3s8472 wijzigde deze reactie 01-08-2019 13:51 (18%)

Battle.net tag

• Joopieboy
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 13:49:
[...]

Waarom zou een consument dezelfde prijs willen betalen voor een inferieure cpu die ook vaker bewezen lek is.
Omdat een 8th en 9th gen niet van dezelfde hoeveelheid problemen last heeft en al helemaal niet van de performance issues van de vorige generaties, en single core bewezen sneller is dan een vergelijkbare zen 2? Dát is wat voor 99% nog steeds telt... Plus met 60 euro kostend 16GB geheugen scoor je met de helft aan latency en met een overall snellere score dan een AMD met speciaal hyper dyper Samsung B Die 3600 geheugen. Zoiets?

Qua boxed koelers eens, daarom levert Intel bij een K processor ook geen koeler mee, voor 45-45 euro heb je een Scythe Mugen 5 Reb.B die ook OC'd goede resultaten geeft en lage temperaturen. Iets wat je met een AMD koeler ook niet voor elkaar krijgt. :)

I7 9700K 5,1Ghz

• Gekke Jantje
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 13-09-2019
Leverd intel nog wel eens boxed koelers mee vanaf 8 en 9 gen. Ik meende alleen nog voor de laatste x modellen zoals de 9080x?

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

• Joopieboy
Gekke Jantje schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 14:35:
Levert intel nog wel eens boxed koelers mee vanaf 8 en 9 gen. Ik meende alleen nog voor de laatste x modellen zoals de 9080x?
Zoals ik al schreef, bij de gewone series wel, K modellen niet. :)

I7 9700K 5,1Ghz

[...]

Wat je voornamelijk hoort is dat AMD schijnbaar niet de support levert die zij verwachten wat zorgt voor een trage adoptatie. Verder zal vraag ook waarschijnlijk een rol spelen, ik zie bij relaties bijvoorbeeld ook nog niet veel vraag naar AMD, zeker niet op het gebied van clients.

Ik verwacht echter wel dat die adoptatie flink zal gaan versnellen.

Verder leuke cijfers weer van MF. Het viel me al wel op dat Intel niets minder verkoopt heeft ten opzichte van voorgaande maanden, dat had ik toch anders verwacht Ik ben vooral benieuwd naar de komende maanden. Dat deze maand een klapper ging worden voor AMD wisten we natuurlijk al. Ben benieuwd of ze deze verhoudingen vast kunnen houden.

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Joopieboy schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 14:32:
[...]

Omdat een 8th en 9th gen niet van dezelfde hoeveelheid problemen last heeft en al helemaal niet van de performance issues van de vorige generaties, en single core bewezen sneller is dan een vergelijkbare zen 2? Dát is wat voor 99% nog steeds telt... Plus met 60 euro kostend 16GB geheugen scoor je met de helft aan latency en met een overall snellere score dan een AMD met speciaal hyper dyper Samsung B Die 3600 geheugen. Zoiets?

Qua boxed koelers eens, daarom levert Intel bij een K processor ook geen koeler mee, voor 45-45 euro heb je een Scythe Mugen 5 Reb.B die ook OC'd goede resultaten geeft en lage temperaturen. Iets wat je met een AMD koeler ook niet voor elkaar krijgt. :)
Een Intel chip die wel 5% sneller is single core en historisch achter loopt op elk ander aspect (multicore en performance/watt).

Met die enorme L3 cache heb je helemaal geen last van latencies, dat ga je als normale consument nooit meetbaar vast stellen. Je hebt geen hyper dyper Samsung B die geheugen nodig.

Boxed koelers zijn extra kosten die je als system builder niet wilt maken als dat niet nodig is neem ik aan. AMD haalt al haast het maximale zelf uit zijn chips; daar hoef je je als consument geen zorgen over te maken. Een beter koeler zorgt er zelfs voor dat hij zelf harder gaat lopen als die ruimte er is.
Die temperatuur is een van de manieren waarop die kijkt hoe hard hij kan. Daarnaast hoeveel normale consumenten gaan hun pc overclocken?

Maar volgens mij heb jij niet begrepen dat ik de normale consumenten bedoel en bedrijven die daaraan verkopen. Alle punten die jij noemt zijn nutteloos voor die mensen. Het is misschien leuk als tweaker dat je wat kan overclocken of zelf een koeler kan kopen maar een normale consument gaat dat niet doen.
Dennism schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 15:02:
[...]

Wat je voornamelijk hoort is dat AMD schijnbaar niet de support levert die zij verwachten wat zorgt voor een trage adoptatie. Verder zal vraag ook waarschijnlijk een rol spelen, ik zie bij relaties bijvoorbeeld ook nog niet veel vraag naar AMD, zeker niet op het gebied van clients.
Hierin kan ik mij wel vinden. AMD zal eerder niet het budget hebben gehad om die support te leveren, dat zal nu hopelijk veranderen.

Sp3ci3s8472 wijzigde deze reactie 01-08-2019 15:04 (12%)

Battle.net tag

• Joopieboy
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 15:02:
[...]

Een Intel chip die wel 5% sneller is single core en historisch achter loopt op elk ander aspect (multicore en performance/watt).

Met die enorme L3 cache heb je helemaal geen last van latencies, dat ga je als normale consument nooit meetbaar vast stellen. Je hebt geen hyper dyper Samsung B die geheugen nodig.

Boxed koelers zijn extra kosten die je als system builder niet wilt maken als dat niet nodig is neem ik aan. AMD haalt al haast het maximale zelf uit zijn chips; daar hoef je je als consument geen zorgen over te maken. Een beter koeler zorgt er zelfs voor dat hij zelf harder gaat lopen als die ruimte er is.
Die temperatuur is een van de manieren waarop die kijkt hoe hard hij kan. Daarnaast hoeveel normale consumenten gaan hun pc overclocken?

Maar volgens mij heb jij niet begrepen dat ik de normale consumenten bedoel en bedrijven die daaraan verkopen. Alle punten die jij noemt zijn nutteloos voor die mensen. Het is misschien leuk als tweaker dat je wat kan overclocken of zelf een koeler kan kopen maar een normale consument gaat dat niet doen.
"Geen last van", ieder testresultaat van de laatste tijd geeft aan dat de memorytimings nog steeds niet optimaal zijn. En ja dat 'lossen' ze voor een deel op door die belachelijk grote cache, alleen is het nog steeds niet close bij wat een standaard Intel systeem presteert, ondersteund door veel testresultaten. Alleen de dure nieuwe X570 chipset met duur gebeuren wilt eens rond de 70ms komen, terwijl ik op 33ms zit met relatief standaard 3000Mhz geheugen die amper meerprijs heeft tov standaard geheugen. Dus dat is een kul redenering.

Dat jij ze historisch vind mag en kan, feit blijft wel dat AMD net aan kan aanhaken, en dan met name multicore. Verschil qua meten van de grote en dat soort zaken blijft een leuk discussiepunt, zover wilt ik niet gaan.

En ik benoemde idd de K processor reeks, dit omdat ik hier zelf eigen ervaring mee heb, voor gewone consumenten zal de 50 euro meerprijs zoals bij een 9700 niet interessant zijn, plus bij de standaard versie heb je wél de boxed koeler.

Dus ik vraag mij af in hoeverre ik hier dingen niet begrepen heb, en hoever jij niet door een gekleurde bril kijkt en bepaalde zaken niet wilt zien en kan aannemen. :) Ik vind dat je nogal een (onterechte) mening hebt tov Intel.

Joopieboy wijzigde deze reactie 01-08-2019 15:33 (5%)

I7 9700K 5,1Ghz

Help!!!! schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 13:42:
[...]

Voor een OEM systeem zijn die koelers juist wenselijk. Genoeg OEM systemen waar een intake en exhaust ventilator al te veel is gevraagd. Daarom bestaan blowers ook. Het probleem is die koelers ook op mensen opdringen die wel in staat zijn om een fatsoenlijke behuizing te kopen of zoiets radicaals kunnen zoals een extra ventilator toevoegen. Hoewel, met al die waardeloze RGB behuizingen tegenwoordig waar de complete voorkant van de behuizing zo nodig vervangen moet worden met een metalen plaat, of erger glas want "mooi" waardoor er geen koele lucht in kan komen. Tja, daar is een blower misschien ook geen gek idee. :z

In het algemeen qua OEM's. Tja, biedt AMD dan wat ze nodig hebben? Niet echt eigenlijk. OEM systemen zijn voornamelijk simpele laptops die extreem dun moeten zijn en uren mee moeten gaan. Dat is een Ryzen APU dus niet. Al snel te krachtig en niet efficiënt genoeg. AMD kan in principe alles wat ze willen doen, ook echt doen. Ze hebben alleen het personeel noch de financiële middelen om alles tegelijkertijd te doen.

Dat is juist het hele punt van Lisa Su haar bedrijfsvoeringsstrategie. Er is überhaupt een coherente strategie, bijna een unicum voor AMD. :P

-Eerst gaan ze voor de grote prijs, de servermarkt. Cloudcomputing, data en AI wordt steeds belangrijker en verreweg het meeste draait op x86-64 en dat gaat voorlopig ook niet veranderen. Daar is je Zen.
-Vervolgens schalen we de Zen core naar beneden om de mindere kwaliteit chips te verkopen aan de groeien de PC gaming markt, de enige desktopmarkt die nog niet in is gestort.
-We kunnen natuurlijk ook een server CPU pakken en er een high end desktop CPU van maken. Hallo Threadripper.

Het resultaat hiervan is dat Intel haar HEDT platform op het moment aan de beademing ligt en TR3 komt er binnenkort de stekker eruit trekken. Op de desktopmarkt heeft Intel serieuze problemen en op de servermarkt gaat het nu losbarsten.

Nu zal AMD zich pas gaan richten op de laptops. Dat is samen met de servers, de cashcow van Intel. AMD heeft genoeg bewezen met drie succesvolle iteraties van Zen. Tijd voor de uitrol, in 2020. Dan volgen de Zen 2 + RDNA APU's pas en dan gaat dat beginnen.

RDNA is daar ook een onderdeel van, de tweede golf/stap van AMD. Zen ligt er, tijd voor de grafische afdeling om eens naar behoren te presteren. Nou, eerste stap is meteen al zeer goed. Voor de OEM's is het alleen wachten op Navi 14 omdat Navi 10 al snel een te kleine niche is voor laptops. Navi 14 kan juist interessant zijn voor de duurdere laptops. De echte stap is alleen 7nm Zen 2 APU's met extreem laag verbruik. Daar gaat Intel ook niet rustig ten onder. Nee, hier gaan wel 10nm CPU's komen. Deze gaat lastiger worden voor AMD, zeker moeilijker dan DIY CPU, HEDT, servers of zelfs DIY videokaarten.

Uiteraard wachten sommigen dan ook nog op wat waarschijnlijk Navi 21 zal heten, de videokaart die het echt waard kan zijn om naar te upgraden vanaf de GTX1080Ti. ;)

^
Mijn post ging eigenlijk over laptops/notebooks. Had ik misschien duidelijker moeten melden.

De koeler was maar een voorbeeld om duidelijk te maken hoe belangrijk perceptie en totaalplaatje is.

Dat is iets wat AMD gewoon nog niet genoeg onder controle heeft en dit keer bedoel ik wel alle markten. :P

Notebooks: Waar zijn de notebooks/design wins waar het hele plaatje klopt en overtuigend is.
Desktop: Toch weer allemaal negatieve berichtgeving over drivers, bugs, biossen e.d. .
GPU: Navi totaalplaatje / koeler / temps / binning hoe je het ook wilt noemen klopt weer niet goed genoeg.

Help!!!! wijzigde deze reactie 02-08-2019 17:00 (31%)

PC Specs-Gallery

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Joopieboy schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 15:31:
[...]

"Geen last van", ieder testresultaat van de laatste tijd geeft aan dat de memorytimings nog steeds niet optimaal zijn. En ja dat 'lossen' ze voor een deel op door die belachelijk grote cache, alleen is het nog steeds niet close bij wat een standaard Intel systeem presteert, ondersteund door veel testresultaten. Alleen de dure nieuwe X570 chipset met duur gebeuren wilt eens rond de 70ms komen, terwijl ik op 33ms zit met relatief standaard 3000Mhz geheugen die amper meerprijs heeft tov standaard geheugen. Dus dat is een kul redenering.

Dat jij ze historisch vind mag en kan, feit blijft wel dat AMD net aan kan aanhaken, en dan met name multicore. Verschil qua meten van de grote en dat soort zaken blijft een leuk discussiepunt, zover wilt ik niet gaan.

En ik benoemde idd de K processor reeks, dit omdat ik hier zelf eigen ervaring mee heb, voor gewone consumenten zal de 50 euro meerprijs zoals bij een 9700 niet interessant zijn, plus bij de standaard versie heb je wél de boxed koeler.

Dus ik vraag mij af in hoeverre ik hier dingen niet begrepen heb, en hoever jij niet door een gekleurde bril kijkt en bepaalde zaken niet wilt zien en kan aannemen. :) Ik vind dat je nogal een (onterechte) mening hebt tov Intel.
Gelukkig mag je dat vinden :). Als je hier wat langer op het forum loopt weet je dat ik een voorkeur heb voor AMD maar dat ik prima kan meegaan in iemand anders argumenten als die goed onderbouwd zijn. Daarnaast probeer ik te beargumenteren met feiten (en bronnen) en niet met x is beter omdat ik dat vind. Beetje onterechte opmerking; want je geeft zelf al aan een 9700 te hebben, wat weerhoudt jou er niet van om je aankoop te verdedigen (dat gedrag zie je hier vaak genoeg). Nu doe ik de aanname dat jij er een hebt :P.

Als een gebruiker niks merkt van dat het geheugen bepaalde timings heeft dan lijkt mij dat als eindgebruiker voldoende. Ik ben als gebruiker niet geinteresseerd hoe een CPU zijn performance haalt. Als dat door een grote L3 cache is maar met iets meer latency prima.
Deze informatie is wel weer interessant voor een tweaker, daarom mijn opmerking dat jij kijkt vanuit een tweakers perspectief en ik vanuit een consumenten perspectief. Dat was het punt wat ik probeerde te maken. Ik vind het als tweaker ook interessant namelijk, maar mijn moeder zal het een worst wezen, die wil gewoon het "internet" opstarten.

Is die Intel boxed koeler voldoende om eindeloos zijn boost clocks te halen? Zover ik weet zijn de Intel box koelers best gelimiteerd waar er bij die van AMD nog wat ruimte zit (afhankelijk van het model).
In een standaard OEM bak zal een Intel cpu ook maar kort die snelheid behouden. Dat zal voor Alienware pcs natuurlijk wel anders zijn.

Mijn ongezouten Intel mening is als volgt:
Ik ben van mening dat Intel een shit bedrijf is wat een tijd de snelste processor had waardoor ik voor werkzaamheden daar toch voor moest gaan. Ze hebben hun monopolie positie misbruikt (genoeg rechtzaken hierover) en hebben de markt jarenlang zoet gehouden met trage quad core cpus (hun goed recht).
Nu AMD een qua single core vaak vergelijkbare cpu heeft zal ik ook geen Intel meer kopen, al zouden ze de prijzen halveren. Ik gun ze het geld niet :+.

Volgens mij hou ik mijn ongezouten mening redelijk uit de normale discussies ;).

Sp3ci3s8472 wijzigde deze reactie 01-08-2019 16:32 (2%)
Reden: OEM

Battle.net tag

• Saturnus
  • Registratie: februari 2005
  • Niet online
Help!!!! schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 12:07:
Oh ja, the saga continues: Adored - YouTube: Jimbaited

pff Hij wordt echt vermoeiend. "I'm going to rip your shitty arguments to shreds"

Die youtube vids van hem kunnen meestal minimaal makkelijk de helft korter en dan gaat dat hele adsense argument ook niet echt meer op.
Toch redelijke argumenten, maar een beste 'Inception' dat dan zijn communicatie daarover in de eerdere video net zo slecht was als AMD's marketing.

AMD Ryzen 1700X | G.Skill Trident Z 3000MT/s | Asus Prime B350-Plus | Samsung 960 Evo | Corsair HX850i

Nu we toch bezig zijn met OEM's.

Ik vond deze podcast met iemand die lange tijd in de servermarkt zit voor zowel financiële instellingen als medische applicaties, zeer leerzaam en verhelderend. :)

Het gaat in op het volgende:
-De kosten van een server zitten voornamelijk in downtime. Als het niet werkt, dan heb je imagoverlies en dat kost je meer dan de hardware of de operationele kosten. Kosten van de CPU, verbruik, personeel etc is allemaal secondair.
-Hoe rampzalig met name Meltdown en L1TF/Foreshadow zijn. Die twee lieten gezamenlijk voor zijn applicaties iets van 30% verdampen. L1TF was de ergste. Zombieload komt er nog bij. Die lijkt niet zo erg et zijn als L1TF, maar het komt er nog bij.
-Hoe belangrijk content switching eigenlijk is. Het gaat niet om een applicatie draaien zoals een game. Nee, het gaat om zware serverloads en hoe zwaarder de loads, hoe erger de impact. Zo hebben de patches voor zoiets als Meltdown, nauwelijks effect als je het gaat testen op Windows. Windows kan botweg niet zoveel contend switching taken aan als een Linux omgeving. Nee, het gaat om de enorme hoeveelheid taken die een server moet afhandelen. Daar zit de pijn. Er is een enorme hoeveelheid theoretisch rekenkracht verdampt met die beveiligingsfouten.
-Intel heeft zulke enorme productieproblemen omdat er enorme hoeveelheden extra Xeon's worden besteld door iedereen. Het gaat hier om de oude servers en dit is simpelweg de makkelijkste manier om de verliezen goed te maken. Maakt niet uit hoe pisnijdig al die serverbeheerders en bedrijven zijn op Intel.
-Intel management lijkt alleen niet te beseffen dat zodra Zen echt gevalideerd is en AMD zich heeft bewezen met enkele generaties.
-Cascade Lake lijkt een grap. 400W is niet te koelen zonder waterkoeling en waterkoeling is een enorm risico. Een lek en de boel kapt ermee. Downtime = ramp.
-Stabiliteit telt hier echt enorm. Zen is volgens hem nog niet stabiel genoeg en is ook nog niet genoeg bewezen. Met Zen 3 gaat hij ook kijken.
-Hij maakt een groot onderscheid tussen verleden en toekomst. Voor nu is het Xeon's kopen om de oude systemen draaiende te houden en alle performance hits te compenseren. Voor nieuwe serverparken is Zen wel interessant. Het gaat er alleen om dat bewezen kan worden dat AMD, Zen zal ondersteunen voor het komende decennium. Niet zozeer dat de systemen zo lang mee hoeven te gaan, maar dat de hele softwarevalidatie en software die specifiek aangepast zal worden op Zen, niet weggegooid moet worden omdat AMD er opeens mee stopt.
-Hij is zeer te spreken over AMD Radeon's in serverapplicaties omdat de drivers beter zijn. In tegenstelling tot Nvidia, werkt dit gewoon veel beter zonder gedoe. Het kan hem niks schelen wat het is, zo lang het maar werkt.
-Kennelijk hebben de Titan Volta's flinke problemen, 10% errorrate met Tensorcores. Ze zijn dus helemaal niet stabiel.
-Professionele Nvidia kaarten verliezen kennelijk wel eens de connectie met de PCI bus. Dan kan je de server helemaal resetten met alle VM's etc. Zwaar waardeloos dus want het is niet even aan en uit. Nee, het kost een uur tot enkele uren want je moet valideren of alles weer stabiel draait.
-Hij kende 3D Mark niet. Was een beetje verbaast dat mensen hiervoor betalen en allemaal voor de grootste score gaan. :P
-Is ook geen fan van RGB. Ik mag hem wel. :+
-Naast stabiliteit voor Zen 3 wil hij iets veilig hebben met meer cores, betere multithreading.
-Potentieel koopt hij binnenkort een Epyc Rome server voor zichzelf omdat zijn Intel server het nauwelijks meer trekt na alle problemen. Binnenkort is dan zes maanden.
-Beiden denken dat AMD opeens met Zen 3 wel eens van langzaam een beetje naar gigantische sprong kan gaan. Gewoon uit het niks stapt iedereen over.
-De potentie van Zen 3 met SMT4 is er zeker als het energie-efficiënt is.
-Iets waar hij veel meer naar uitkijkt is Epyc-Frontier. Dat is een CPU die bevestigd is door Forrest Norrod. Een CPU met een GPU ingebouwd. Ongetwijfeld chiplet based, maar het bestaat. Het is iets dat hem zeer interesseert als het onder de 300W blijft. Potentieel ook 30% goedkoper dan losse CPU en GPU servers.
-Hij diskwalificeert Intel nu eigenlijk voor serverchips vanwege de problemen. Als Intel opeens een goede videokaart zou hebben, dan zou hij er naar kijken.
-Hij beschouwt Intel haar reactie op AMD eigenlijk als amateuristisch. Gewoon geen reactie op waar AMD mee komt, geen realiteitszin.
-Hij denkt dat AMD nog veel meer kan winnen met een menu Epyc. Dus een Epyc waar je verschillende chiplets kan kiezen. Dus x86, ARM, GPU en ASIC op maat voor de klant.
-ARM zal waarschijnlijk pas kunnen doorbreken als er een energiecrisis uit zou breken.
-Beveiligingsonderzoekers zeggen kennelijk tegen hem dat ze enorme moeite hebben om zwakheden in AMD haar hardware te vinden. Hij gaat er dus vanuit dat AMD simpelweg de betere beveiliging heeft.

@DaniëlWW2

Heb deze vanochtend ook even beluisterd, hij geeft inderdaad een boel zaken aan die o.a. ik hier al tijden roepen, maar lang niet altijd geloofd werden. Het laat vooral goed zien hoe verschillend Enterprise en consumenten segmenten zijn in denkwijze. Ook op o.a. reddit zie je vaak mensen verbaasd zijn over dit soort zaken, die verwachten vaak dat je zo even overstapt van Intel naar AMD of omgekeerd.
-Hoe rampzalig met name Meltdown en L1TF/Foreshadow zijn. Die twee lieten gezamenlijk voor zijn applicaties iets van 30% verdampen. L1TF was de ergste. Zombieload komt er nog bij. Die lijkt niet zo erg et zijn als L1TF, maar het komt er nog bij.
-Hoe belangrijk content switching eigenlijk is. Het gaat niet om een applicatie draaien zoals een game. Nee, het gaat om zware serverloads en hoe zwaarder de loads, hoe erger de impact. Zo hebben de patches voor zoiets als Meltdown, nauwelijks effect als je het gaat testen op Windows. Windows kan botweg niet zoveel contend switching taken aan als een Linux omgeving. Nee, het gaat om de enorme hoeveelheid taken die een server moet afhandelen. Daar zit de pijn. Er is een enorme hoeveelheid theoretisch rekenkracht verdampt met die beveiligingsfouten.
Dit is zeer workload afhankelijk, logisch, maar ook jammer dat hij niet exact verteld wat zijn workloads zijn. Wel gaf wij volgens mij aan 150.000 servers te beheren, waarvan 75.000 op Linux. Dat zullen verwacht ik rond de 1000 tot 2000 fysieke servers zijn. Best een leuke private cloud ;)

Daarnaast is de vraag hoe je dat soort zaken gaat berekenen. Ga je het theoretische maximale verlies berekenen met tests die maximaal content switchen zit je normaliter aan veel meer verlies dan wanneer je test met de dagelijkse workloads die je ook daadwerkelijk draait. Het is jammer dat hij niet meer aangeeft over de wijze waarop zij dit getest hebben. In beide test methoden kun je enorme verschillen zien tussen theoretisch verlies en praktisch verlies.

Ook hebben ze helaas het weinig over de fluctuaties in performance verlies. De eerste generatie patches hebben bijv. veel meer verlies dan nieuwere patches.
-Cascade Lake lijkt een grap. 400W is niet te koelen zonder waterkoeling en waterkoeling is een enorm risico. Een lek en de boel kapt ermee. Downtime = ramp.
Dat gaat over CascadeLake-AP, niet CascadeLake-SP, CascadeLake-SP zijn de Sku's die je juist wil hebben nu als je Intel koopt (namelijk vrijwel hardwarematig beveiligd op spectre V1 na, een stuk minder beheer dus).
-Stabiliteit telt hier echt enorm. Zen is volgens hem nog niet stabiel genoeg en is ook nog niet genoeg bewezen. Met Zen 3 gaat hij ook kijken.
Dat zullen er veel meer gaan doen :P
-Hij maakt een groot onderscheid tussen verleden en toekomst. Voor nu is het Xeon's kopen om de oude systemen draaiende te houden en alle performance hits te compenseren. Voor nieuwe serverparken is Zen wel interessant. Het gaat er alleen om dat bewezen kan worden dat AMD, Zen zal ondersteunen voor het komende decennium. Niet zozeer dat de systemen zo lang mee hoeven te gaan, maar dat de hele softwarevalidatie en software die specifiek aangepast zal worden op Zen, niet weggegooid moet worden omdat AMD er opeens mee stopt.
Dat zal zeker belangrijk zijn, ze willen geen 2de opteron flop. Daar zijn destijds best veel bedrijven de boot mee ingegaan die van de een op de andere dag met een waardeloos cluster kwamen te zitten omdat AMD de servermarkt uit stapte. Wat voor AMD destijds wel een logische beslissing is geweest.
-Iets waar hij veel meer naar uitkijkt is Epyc-Frontier. Dat is een CPU die bevestigd is door Forrest Norrod. Een CPU met een GPU ingebouwd. Ongetwijfeld chiplet based, maar het bestaat. Het is iets dat hem zeer interesseert als het onder de 300W blijft. Potentieel ook 30% goedkoper dan losse CPU en GPU servers.
Dit gaat over het ontwerp voor de Frontier Super computer. Dit lijkt echter vooralsnog geen algemeen ontwerp te zijn, maar zou mogelijk wel voor andere enterprise klanten beschikbaar gaan komen. Tijdspad nog wel een stukje weg. Frontier staat nu geplanned voor halfweg 2021. Dit is wat Forest Norrod erover gezegd heeft:
The other snippet of information I wanted to break out from the interview is about the new Frontier supercomputer that was recently announced. This machine, built with AMD CPUs and GPUs, has a goal of being the most powerful supercomputer in 2021, measuring around 1.5 ExaFLOPS, making it a truly exascale machine. It has been largely assumed that this would be a combination of Milan CPUs and Radeon Instinct GPUs, and it would be connected CPU-to-GPU and GPU-to-GPU by Infinity Fabric rather than PCIe or CCIX. Forrest explained that the CPU is not Milan – it is actually a fully custom design CPU specifically for this project.

The CPU for Frontier will be a fully custom design, built with CPU-to-GPU IF links in mind, without any excess. When asked if IF is going to be a connectivity in other platforms, Forrest would only confirm that it’s the connectivity for Frontier. Though, for what it's worth, AMD announced back at the Frontier unveil that the CPU would ultimately become available for other enterprise customers as well.
-Hij beschouwt Intel haar reactie op AMD eigenlijk als amateuristisch. Gewoon geen reactie op waar AMD mee komt, geen realiteitszin.
Dat laat imho wel een beetje zien dat hij niet alles op de voet volgt, dan had hij immers geweten dan Intel geen reactie heeft. Wat dat betreft denk ik dat Intel best realistisch is, ze hebben niets en dus kunnen ze ook niet echt reageren.

Dennism wijzigde deze reactie 03-08-2019 16:02 (27%)

• robboroom
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 30-12-2019
Ola, sta op het punt mijn oude i5 3750K-systeem te upgraden naar een 3900X.
Kwam alleen berichtgeving tegen van een maand geleden, dat de X570-borden beduidend meer stroom vreten dan X470-borden ( https://www.techradar.com...be-seriously-power-hungry )

Iemand enig idee of daar inmiddels een fix voor is? Ik kan dat niet terugvinden.
Het is wccftech, maar mocht het waar zijn toch wel groot nieuws en volgens mij zitten ze daar wel vaker goed dit soort geruchten.
https://wccftech.com/excl...and-prepares-a-successor/

Pagina: 1 ... 76 ... 79 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True