Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:08

DataGhost

iPL dev

whiteguy schreef op maandag 8 juli 2019 @ 18:01:
Wat ik nog niet helemaal begrijp; de processor zelf heeft een i/o die onboard. Een hele zwik pci-e lanes, en wat USB mogelijkheden.
Als ik het zo zie is dan die hele x570 chip eigenlijk niet nodig op bijvoorbeeld een itx bord zonder al te veel uitbreidingssloten? Ik kan best uit de voeten zo lang ik maar graphics + storage kan aansluiten, en een paar usb poortjes heb.

[Afbeelding]
Het idee van een X500-board is al op verschillende plekken geopperd en inderdaad lijkt me dat best aantrekkelijk voor kleine simpele systeempjes. Ik denk echter dat het geen goede zet zou zijn om dat bij introductie al beschikbaar te maken, zeker als je kijkt naar de prijzen die ze nu vragen voor de X570-bordjes. Dan geef je heel wat mensen het idee dat ze veel teveel geld aan het uitgeven zijn en verdien je niks terug van de R&D voor de chipset, juist in de periode dat je het meeste kan vragen en terugverdienen. Over een tijdje, als de prijzen wat gezakt zijn, zullen ze echt wel komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiteguy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:55
Nox schreef op maandag 8 juli 2019 @ 18:03:
Die X570 is nodig om je high-end peripherals aan te sluiten:
2e NVME schijf
8x USB 2
10Gigabit Ethernet
6x SATA
RGB Verl... wtf nee, gelukkig niet :+
Maar... als ik zo dat plaatje zie, wat staat het een fabrikant dan in de weg om een bordje te maken met
* 1x pci-e x16
* 1x nvme x4
* 1x NVME x2 + 2x sata
* 12x superspeed USB
* 4x hi-speed USB

Desnoods offer je 2x NVME lanes op voor geluid en ethernet als dat niet al elders ingebakken zit, bandbreedte zat.Die pci-e 4.0 waren immers ook 2x zo vlot als op pci-e x3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adanteh
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-07 01:28
Paprika schreef op maandag 8 juli 2019 @ 16:50:
Haal gewoon Samsung B-Die and het komt wel goed...
Ik denk niet dat de pinpas het daar mee eens is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Verkeerd topic :X

[ Voor 96% gewijzigd door rikadoo op 08-07-2019 18:22 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:41

Nox

Noxiuz

whiteguy schreef op maandag 8 juli 2019 @ 18:12:
[...]

Maar... als ik zo dat plaatje zie, wat staat het een fabrikant dan in de weg om een bordje te maken met
* 1x pci-e x16
* 1x nvme x4
* 1x NVME x2 + 2x sata
* 12x superspeed USB
* 4x hi-speed USB

Desnoods offer je 2x NVME lanes op voor geluid en ethernet als dat niet al elders ingebakken zit, bandbreedte zat.Die pci-e 4.0 waren immers ook 2x zo vlot als op pci-e x3.
* 1x nvme x4
* 1x NVME x2 + 2x sata
Je mag maar een van deze opties kiezen :)

En de ingebouwde controller heeft 4x USB 3.2 gen 2, verder niks volgens mij. Let wel, de X570 boards zijn echt enthusiast high-end platforms. Dat een heatpipe+heatsink er niet op zit is inderdaad een gemis. Zoiets zou je eerder zien op B550 boards.
rikadoo schreef op maandag 8 juli 2019 @ 18:14:
Ik zit te denken om een pricewatch: ASRock X570 Steel Legend te halen + pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESCK (kwam deze op het forum tegen).

Of zouden jullie ander geheugen aanraden, ik vind het erg lastig om geheugen te kiezen, ben een hele tijd uit de hardware geweest.

De 3700x is al besteld.
Volgens mij is dit niet het aankoopadvies-topic, open daar er eentje in het daarvoor bestemde subforum/topic (ik zou een B450 bord halen aan de helft van de prijs :P)

[ Voor 43% gewijzigd door Nox op 08-07-2019 18:20 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:13
Astennu schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:49:
[...]

[...]

Of dit plaatje is misleidend:

[Afbeelding]

Ze zeggen daar toch duidelijk IF tied to memory clock.
Ik heb het de benchmarker van LTT even gevraagd, en als ik zijn antwoord goed begrijp zegt hij dat je de ratio tussen de Infinity Fabric clock en de Memory clock zelf kan aanpassen, en dat dit in de meeste gevallen nodig is om boven de 3733 te komen. Ik zet mijn vragen en zijn antwoorden voor de duidelijkheid er ook maar even bij.
@Anjyoun Hi. In the LTT review of Ryzen 3000 Linus states that the frequency of RAM and Infinity fabric are no longer coupled. Do you have a source for that? As it directly contradicts information on a slide from AMD at E3.
AMD themselves. Essentially what it means is you can adjust their frequencies separately, and this slide says that there's no ratio adjustment between them until you get past 3600. I've heard stories of golden samples hitting 3733 before having to adjust the ratio.
So you mean it's optional to decouple the RAM clock and the IF clock? Because the slide says pretty clearly "Infinity fabric tied to memory clock", being tied at a 1:1 ratio until 3733 Mhz and a 2:1 ratio above that in the graph.
Memory speed = base clock (IF) and a multiplier. In order to achieve certain speeds, the base clock has to increase.

As I understand it, the ratio on gen 3 can be adjusted when the multiplier limit is reached instead. IIRC this *slows down* the IF, but I haven't tested that yet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pannalicour
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19-09 09:50
Weet iemand waarom het zo stil is rond de 3800x? Geen reviews niks. Ook niks over de x350 en x370 ondersteuning en testen met de ryzen 3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-09 18:20
pannalicour schreef op maandag 8 juli 2019 @ 18:33:
Weet iemand waarom het zo stil is rond de 3800x? Geen reviews niks. Ook niks over de x350 en x370 ondersteuning en testen met de ryzen 3000
Denk dat er geen reviewsamples zijn weggegeven?

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barriie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:55
WolfsRain schreef op maandag 8 juli 2019 @ 18:35:
[...]

Denk dat er geen reviewsamples zijn weggegeven?
Gamersnexus had de 3600 sample ook via een 3rd party.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiteguy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:55
Nox schreef op maandag 8 juli 2019 @ 18:17:
[...]

* 1x nvme x4
* 1x NVME x2 + 2x sata
Je mag maar een van deze opties kiezen :)

En de ingebouwde controller heeft 4x USB 3.2 gen 2, verder niks volgens mij. Let wel, de X570 boards zijn echt enthusiast high-end platforms. Dat een heatpipe+heatsink er niet op zit is inderdaad een gemis. Zoiets zou je eerder zien op B550 boards.

[...]

Volgens mij is dit niet het aankoopadvies-topic, open daar er eentje in het daarvoor bestemde subforum/topic (ik zou een B450 bord halen aan de helft van de prijs :P)
Ik lees hem anders. Van boven naar beneden:
4x usb 3.2
1x 16x graphics
1x 4x nvme (totaal 20)
4x downlink naar chipset, is niet nodig, totaal nog steeds 20.
1x 2xNVME + 2x sata (of 1x 4NVMe),( totaal 24 lanes)

Dan staat daaronder nog dual channel ddr4 memory controller, en het lijstje 16x graphics, 8x general purpose pcie, 12x superspeed usb 10gbps en 4x hi-speed usb 480mbps.
Mij lijkt het dan dat USB en pci-e lanes niets met elkaar van doen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pannalicour schreef op maandag 8 juli 2019 @ 18:33:
Het is in ieder geval 1 iemand gelukt om een 3900X op een B350 bord aan de praat te krijgen:

Dat geeft hoop voor mij want ik wil zo'n proc halen voor mijn X370 bord (ben meer content creator dan gamer).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• seezung
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09 23:59
der8auer over PBO/temp issues

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/qcgueqeaw3931.png

[ Voor 23% gewijzigd door seezung op 08-07-2019 18:55 ]

www.twitch.tv/seezung77

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:06
Trident Z Neo will be available in DRAM frequency speeds of up to DDR4-3600 at a very efficient CL14-15-15-35 timing and in a wide range of capacity configurations, up to 64 GB (16GBx4). As seen in the 5-hour stress test screenshot below, a Trident Z Neo 32 GB (8GBx4) memory kit is running at DDR4-3600 CL14-15-15-35 on the ASUS ROG Crosshair VIII Formula motherboard, based on the AMD X570 chipset, with a 6-core AMD Ryzen 5 3600 processor.

Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/img/th6mmQJYZdv4t6rE.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/img/RHDYfe7vsmzIOFfs.jpg

https://www.techpowerup.c...ory-series-for-amd-ryzen-
3000

[ Voor 5% gewijzigd door Paprika op 08-07-2019 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik wou het ook net plaatsen. Er lijkt toch wat te spelen dan. :)
Paprika schreef op maandag 8 juli 2019 @ 19:08:
Trident Z Neo will be available in DRAM frequency speeds of up to DDR4-3600 at a very efficient CL14-15-15-35 timing and in a wide range of capacity configurations, up to 64 GB (16GBx4). As seen in the 5-hour stress test screenshot below, a Trident Z Neo 32 GB (8GBx4) memory kit is running at DDR4-3600 CL14-15-15-35 on the ASUS ROG Crosshair VIII Formula motherboard, based on the AMD X570 chipset, with a 6-core AMD Ryzen 5 3600 processor.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

https://www.techpowerup.c...ory-series-for-amd-ryzen-
3000
Ik vermoed dat dit allemaal binned E-die is. E-die staat kennelijk graag een cycle lagere CL toe dan TRCD en TRP. Bij B-die kan je soms nog wel eens CL een cycle hoger laten draaien dan TRCD en TRP. :)

[ Voor 65% gewijzigd door DaniëlWW2 op 08-07-2019 20:36 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-09 20:08
Verwijderd schreef op maandag 8 juli 2019 @ 18:53:
[...]

Het is in ieder geval 1 iemand gelukt om een 3900X op een B350 bord aan de praat te krijgen:
[YouTube: I Tried Pairing a 3900X With a B350 Motherboard…]

Dat geeft hoop voor mij want ik wil zo'n proc halen voor mijn X370 bord (ben meer content creator dan gamer).
Beetje misleidende thumbnail want het lijkt te suggereren dat het één groot drama is. Integendeel zelfs, de upgrade naar de 3900X op z'n B350 bordje verliep grotendeels vlekkeloos en het geheel draait prima stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 20:27:
[...]

Ik wou het ook net plaatsen. Er lijkt toch wat te spelen dan. :)
Ik verwacht er eigenlijk nog steeds vrij weinig van, die Agesa versie zal hopelijk de boosts repareren zodat ze in ieder geval de geadverteerde boosts halen, maar het lijkt er wel op dat AMD de boel vrij straks heeft afgericht, op zich erg goed, maar er lijkt wel weinig headroom te zijn.

Ik had gehoopt eigenlijk bij deze dat de Sku's minimaal single core boost = all core overklok zouden gaan doen, maar dat lijkt er simpelweg niet in te zitten.

Klokspeeds lijkt wel iets te zijn waar de leaks echt flink naastzaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op maandag 8 juli 2019 @ 20:50:
[...]

Ik verwacht er eigenlijk nog steeds vrij weinig van, die Agesa versie zal hopelijk de boosts repareren zodat ze in ieder geval de geadverteerde boosts halen, maar het lijkt er wel op dat AMD de boel vrij straks heeft afgericht, op zich erg goed, maar er lijkt wel weinig headroom te zijn.

Ik had gehoopt eigenlijk bij deze dat de Sku's minimaal single core boost = all core overklok zouden gaan doen, maar dat lijkt er simpelweg niet in te zitten.

Klokspeeds lijkt wel iets te zijn waar de leaks echt flink naastzaten.
Maar het verschil tussen 4,4 a 4,5GHz all core of misschien 4,2GHz halen is wel merkbaar. Dat is namelijk grotendeels de overbrugging naar de 5GHz van Skylake+++. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 21:05:
[...]

Maar het verschil tussen 4,4 a 4,5GHz all core of misschien 4,2GHz halen is wel merkbaar. Dat is namelijk grotendeels de overbrugging naar de 5GHz van Skylake+++. ;)
Ik verwacht alleen niet dat je dat gaat halen, ten minste voor zover ik het begreep werken de boosts onder hoge load wel correct, maar zijn het juist de hogere boosts met weinig cores actief die niet lekker werkten. Ik betwijfel dus of je er met een nieuwe agesa meer "All core" bij gaat halen.

zie bijv. deze grafiek van AMD gepost door HW Unboxed.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D-6g4r8U8AACahr.jpg

o.a. Der 8auer klaagde juist dat die top end boost niet gehaald werd, de all core OC had hij dan weer geen problemen mee volgens mij.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 08-07-2019 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op maandag 8 juli 2019 @ 21:13:
[...]

Ik verwacht alleen niet dat je dat gaat halen, ten minste voor zover ik het begreep werken de boosts onder hoge load wel correct, maar zijn het juist de hogere boosts met weinig cores actief die niet lekker werkten. Ik betwijfel dus of je er met een nieuwe agesa meer "All core" bij gaat halen.

zie bijv. deze grafiek van AMD gepost door HW Unboxed.

[Twitter]

[Afbeelding]

o.a. Der 8auer klaagde juist dat die top end boost niet gehaald werd, de all core OC had hij dan weer geen problemen mee volgens mij.
Anandtech testte een nieuwe bios met hun 3900X en plotte dit als eerste resultaat. ;)
[Twitter: https://twitter.com/andreif7/status/1148170909322293248]
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D-8fA7DXUAAmQUf.png

Dus nee, er liggen zeker nog dingen open die uitgezocht moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DaniëlWW2

Die is wel interessant inderdaad, alleen laten ze volgens mij daar niet het aantal cores zien dat ze belasten?
Als dat 12 cores zijn is het zeer interessant, als het er 1 of 2 zijn een stuk minder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op maandag 8 juli 2019 @ 21:21:
@DaniëlWW2

Die is wel interessant inderdaad, alleen laten ze volgens mij daar niet het aantal cores zien dat ze belasten?
Als dat 12 cores zijn is het zeer interessant, als het er 1 of 2 zijn een stuk minder :)
We gaan het zien. Ik vermoed namelijk dat dit geen single thread is. Niet als ik bijvoorbeeld de clockspeed plotting van TPU erbij pak die met een X570 Taichi testte. Dus niet de C8H die verdacht is omdat ASUS potentieel met voltages heeft lopen prutsen.
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/amd-ryzen-9-3900x/images/boost-clock-analysis.jpg

Ik wil alleen wel gezegd hebben dat dit dus geen appels met appels is. Precion Boost 2 is het normale bootsmechanisme met beperkingen. PBO gooit die beperkingen het raam uit en pompt er gewoon voltage bij om die all core maar te verbeteren.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D-6g4r8U8AACahr.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 21:35:
[...]

We gaan het zien. Ik vermoed namelijk dat dit geen single thread is. Niet als ik bijvoorbeeld de clockspeed plotting van TPU erbij pak die met een X570 Taichi testte. Dus niet de C8H die verdacht is omdat ASUS potentieel met voltages heeft lopen prutsen.
[Afbeelding]

Ik wil alleen wel gezegd hebben dat dit dus geen appels met appels is. Precion Boost 2 is het normale bootsmechanisme met beperkingen. PBO gooit die beperkingen het raam uit en pompt er gewoon voltage bij om die all core maar te verbeteren.
[Afbeelding]
Je ziet wel dat die 2 plots erg overeen komen. Die van TPU lijkt vrijwel gelijk aan die van AMD zelf.

Maar als je ziet dat Der 8auer al niet verder kwam dan 4.25Ghz all core qua overklok, verwacht ik eigenlijk niet dat een PBO daar ineens flink boven kan gaan zitten qua all core. Wat ik wel verwacht is dat de rest van de boosts, zeker in lage loads wat beter worden. Die waren immers vrij dramatisch in sommige gevallen.

Voltage lijkt trouwens wel delicaat te zijn, ik las al wat over gesloopte cpu's en dat je eigenlijk niet hoger dan 1.325v zou mogen gaan bij zware loads, Der 8auer had echter 1.45v oid nodig om zijn 3900X stabiel te krijgen op de eerder genoemde 4.25Ghz, misschien dat daar nog wel wat te halen valt.

[ Voor 10% gewijzigd door Dennism op 08-07-2019 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Devil N schreef op maandag 8 juli 2019 @ 20:42:
[...]

Beetje misleidende thumbnail want het lijkt te suggereren dat het één groot drama is. Integendeel zelfs, de upgrade naar de 3900X op z'n B350 bordje verliep grotendeels vlekkeloos en het geheel draait prima stabiel.
Daarom ook mijn positieve commentaar bij de link ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op maandag 8 juli 2019 @ 21:44:
[...]

Je ziet wel dat die 2 plots erg overeen komen. Die van TPU lijkt vrijwel gelijk aan die van AMD zelf.

Maar als je ziet dat Der 8auer al niet verder kwam dan 4.25Ghz all core qua overklok, verwacht ik eigenlijk niet dat een PBO daar ineens flink boven kan gaan zitten qua all core. Wat ik wel verwacht is dat de rest van de boosts, zeker in lage loads wat beter worden. Die waren immers vrij dramatisch in sommige gevallen.
Maar dan is PBO helemaal kapot. Lijkt me bijzonder zinloos om een boost override te hebben die werkelijk niks doet.
Voltage lijkt trouwens wel delicaat te zijn, ik las al wat over gesloopte cpu's en dat je eigenlijk niet hoger dan 1.325v zou mogen gaan bij zware loads, Der 8auer had echter 1.45v oid nodig om zijn 3900X stabiel te krijgen op de eerder genoemde 4.25Ghz, misschien dat daar nog wel wat te halen valt.
Misschien niet eens voltage, maar de extreme thermal density van deze CPU's. Maar Techspot/Hardware Unboxed heeft hun 3900X in ieder geval gesloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

https://videocardz.com/81...-3000-zen2-review-roundup

Alle ryzen reviews op een rijtje..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
@DaniëlWW2 @Dennism

Dat is zeker wel single core;
(Note: This is a custom test that uses a fine-grained looping timed fixed instruction chain to derive frequency; it showcases single-core frequency)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:28

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

whiteguy schreef op maandag 8 juli 2019 @ 18:41:
[...]

Ik lees hem anders. Van boven naar beneden:
4x usb 3.2
1x 16x graphics
1x 4x nvme (totaal 20)
4x downlink naar chipset, is niet nodig, totaal nog steeds 20.
1x 2xNVME + 2x sata (of 1x 4NVMe),( totaal 24 lanes)

Dan staat daaronder nog dual channel ddr4 memory controller, en het lijstje 16x graphics, 8x general purpose pcie, 12x superspeed usb 10gbps en 4x hi-speed usb 480mbps.
Mij lijkt het dan dat USB en pci-e lanes niets met elkaar van doen hebben.
Usb zit niet mee aan de pcie bus in de cpu dit zit direct mee aan de IF, wel als je usb van de chipset gebruikt. Heel in Ryzen 1 zit er zelfs audio in de cpu via de Media engine ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-09 20:28
Astennu schreef op maandag 8 juli 2019 @ 17:14:
[...]

Ik zou dan zelf meteen de stap naar de 3700X maken. Dan heb je de Wraith cooler en 2 extra cores.
Maar die is ook meteen 80,- duurder :P Dat is best een flinke stap voor een budget bewuste build. Terwijl een andere koeler voor de 3600 wel een pré is, al is het maar vanwege geluidsproductie.

Hence, tevreden met mijn 3600X aankoop, ik zie de meerprijs écht voor de koeler en die paar % performance winst zijn mooi meegenomen ;) Wellicht dat het nog beter wordt met nieuwe bios updates en PBO beter zijn ding doet.

Steam profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@DaniëlWW2

GN heeft wat eerste resultaten lees ik net.

Kleine verbeteringen in lichte workloads, geen verbeteringen in zware workloads die veel / alle cores belasten.
Alleen hun 3900X verbeterde, de 3600 veranderde niet.

Hun TLDR op youtube:
A lot of people have been asking about how AMD's boosting behavior performs in the Ryzen 5 3600 and Ryzen 9 3900X. There are no differences at all in our 3600 results and 3900X is barely changed.
en
A lot of people like to ignore content and then spam post charts to reddit, so to be REALLY CLEAR here: This does NOT mean that every review will be unaffected, but our R5 3600 review is not affected by BIOS boosting bugs and our R9 3900X review is not affected for all-core production workloads and is minimally affected for some lightly threaded games, max we saw is 2% (down from 2.7% after even more retesting) uplift. And again, as stated at the end, this is on AMD, so if you see other reviewers with bigger differences, don't go brigade their comments. The boost will vary unit-to-unit (not even by SKU) and by BIOS. Update: Actually, just retested GTA V on F5C again and mores runs to average results in the BIOS change difference falling to 0.9-1.1%, which is within error. First round might have hiccuped on a run, so that means the difference is even smaller in the one game where it looked meaningful
De Stilt ziet met de laatste Asus bios, die het voltage issue moet oplossen, zelfs een verlies in performance. Maar logischerwijs ook in verbruik.
- ~ 27W lower average power package power consumption (VDDCR_CPU & VDDCR_SoC, i.e. the main power rails)
- 7°C lower temperature (tDie, while using DeepCool Assassin II cooler)
- < 90MHz average frequency loss across all twelve cores in MT workloads

[ Voor 65% gewijzigd door Dennism op 09-07-2019 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Paprika @Dennism Dit beantwoord nog steeds niet mijn vraag. Dat bijvoorbeeld een 3700X geen 4,4GHz all core gaat halen met Precision Boost 2, is me ook wel duidelijk. Mijn vraag is dan ook wat PBO zou doen. PBO lijkt niet of nauwelijks getest te zijn en laat PBO nu juist bedoeld zijn voor de all core. Ik kijk onderhand ook nauwelijks meer naar de PBO +200MHz, dat lijkt onderhand gewoon misleiding te zijn. Ik vraag me nu wel af of PBO wel goed werkt op het moment? Daarvoor moeten we in ieder geval Tj max, voltagelimiet en powerlimieten weten om te zien of het normaal werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
DaniëlWW2 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 21:51:
[...]

Maar dan is PBO helemaal kapot. Lijkt me bijzonder zinloos om een boost override te hebben die werkelijk niks doet.
I'm not sure what you're asking. Our boost formula is opportunistic based on VRM current, socket power, temperatures. Therefore: light workloads will have a higher boost, and heavier workloads will have a lower boost. This is the basic behavior of Precision Boost 2 we described in November 2017. This is the same boost formula used for all Ryzen 2000 Series CPUs as well: 4.3GHz peak for light threading, to around 4GHz for all-cores. No change year-over-year in how the boost behaves.

If you're asking whether or not all cores will hit the max boost clock: no. It will not do that, nor have we ever promised or implied that. We've been very clear for 1.5 years that the Precision Boost 2 behavior is a "curve" that tries to get the loaded cores to the highest possible frequency with respect to the aforementioned limits. Even with all cores loaded, the CPU can maintain frequencies that are hundreds of MHz higher than base.

The other goal of our engineering effort is to absolutely maximize the performance of the product out of the box. //EDIT: By designing algorithms that extract the maximum silicon performance automatically (e.g. Precision Boost 2) without asking the user to tinker or risk their warranty. So, no, you're not going to see a whole lot of manual OC headroom. That's just performance an average person--who doesn't know how to OC--can't access. Why would we do that? It is not our intent to leave anything on the table.

It's more beneficial to enable PBO, overclock the fabric, overclock the memory. But that's true of Ryzen 2000 Series, too.
https://www.reddit.com/r/...bo_issues_update/eta7j2r/

All-core PBO effect kun je dus wel vergeten. Eigenlijk zegt hij hier: we overclock it for you, overclocking is dead :+. Iedere chip bevindt zich dus al op de rand van z'n kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:54:
[...]

[...]

https://www.reddit.com/r/...bo_issues_update/eta7j2r/

All-core PBO effect kun je dus wel vergeten. Eigenlijk zegt hij hier: we overclock it for you, overclocking is dead :+. Iedere chip bevindt zich dus al op de rand van z'n kunnen.
Maar dan is het cirkeltje weer rond met de vraag: Wat is het punt van PBO dan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:00:
[...]

Maar dan is het cirkeltje weer rond met de vraag: Wat is het punt van PBO dan? :P
PBO werkt nu toch al? Het enige wat PBO doet is allerlei waarden meten en bepalen hoe ver ie kan gaan. Nou schijnbaar is hoever maximaal de boost clock die AMD gebruikt in de specs. Dat PBO filmpje is natuurlijk zo kak als wat nu we dit weten, maar oke... Vooral 4.75GHz gebruiken in je filmpje terwijl dat alleen met sub-0 temperaturen gaat werken. Schijnbaar werkt PBO dus wel, mits je koeling maar goed genoeg is.

[ Voor 22% gewijzigd door Paprika op 09-07-2019 10:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dionamuh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-07 15:18
ExtremeTech bericht dat Ryzen 3000 chips op X470 aanzienlijk minder verbruiken dan op X570.

Afbeeldingslocatie: https://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2019/07/7nm-prime95-294b8-power-1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2019/07/7nm-prime95-298b5-power-1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2019/07/7nm-cinebench-r20-power-1.jpg

AMD Ryzen 9 3900X - Scythe Fuma | Gigabyte X570 Aorus Elite | 64GB Crucial 3000C16 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Corsair MP510 960GB | Samsung 850 EVO 1TB | OCZ TR150 960GB | Corsair 760T + HX850i | HP X34 • 3440x1440 • 165Hz | Win 10 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ook uit die reddit thread voorzover nog niet duidelijk:
Thanks for this clarification. That is helpful. As someone who doesn’t feel comfortable with big overclocks I like this approach. I do have one question though: Does the PBO void the warranty?

AMD_Robert Technical Marketing
Yes it does. Like manual OC, it tells the CPU to use more voltage and to sustain that voltage for a longer period of time, provided some other governor (e.g. temp or VRM current) is not a limiting factor.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
@Dionamuh, maar ze vermelden niet de scores erbij? Apart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-08 20:39
Dionamuh schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:05:
ExtremeTech bericht dat Ryzen 3000 chips op X470 aanzienlijk minder verbruiken dan op X570.
Ik wacht de reviews af tussen 470x en 570x. NIet de simpele reviews die we nu een beetje zien, maar echt in details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:02:
[...]

PBO werkt nu toch al? Het enige wat PBO doet is allerlei waarden meten en bepalen hoe ver ie kan gaan. Nou schijnbaar is hoever maximaal de boost clock die AMD gebruikt in de specs. Dat PBO filmpje is natuurlijk zo kak als wat nu we dit weten, maar oke... Vooral 4.75GHz gebruiken in je filmpje terwijl dat alleen met sub-0 temperaturen gaat werken. Schijnbaar werkt PBO dus wel, mits je koeling maar goed genoeg is.
Inderdaad zeg. Je kan toch weten dat dat tot teleurstellingen, onbegrip en verwarring gaat leiden.

Die chips zijn goed, ga het nou niet mooier maken dan het is.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-09 22:46
Dionamuh schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:05:
Er zit een fout in de Asus moeserborden waardoor die meer verbruiken en iets hoger klokken. Is een thread over van The Stilt op het overclock.net forum.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:02:
[...]

Van wat ik bij elkaar heb kunnen schrapen, lijkt PBO niet eens iets extra's te bieden. Regressie lijkt goed mogelijk. Ik ga vanavond denk ik wel kijken als mijn 3700X binnen is. :)
Paprika schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:11:
Dat wil ik ook weten. Zit X570 die CPU's nu gigantisch op te stoken en te beperken in clockspeeds of kloppen de metingen niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:43:
@Paprika @Dennism Dit beantwoord nog steeds niet mijn vraag. Dat bijvoorbeeld een 3700X geen 4,4GHz all core gaat halen met Precision Boost 2, is me ook wel duidelijk. Mijn vraag is dan ook wat PBO zou doen. PBO lijkt niet of nauwelijks getest te zijn en laat PBO nu juist bedoeld zijn voor de all core. Ik kijk onderhand ook nauwelijks meer naar de PBO +200MHz, dat lijkt onderhand gewoon misleiding te zijn. Ik vraag me nu wel af of PBO wel goed werkt op het moment? Daarvoor moeten we in ieder geval Tj max, voltagelimiet en powerlimieten weten om te zien of het normaal werkt.
Ik denk dat PBO vrijwel niets meer gaat doen, ik krijg echt het gevoel dat AMD volledig de limieten van het sillicon aan het zoeken is geweest en dat de kwaliteit van het 7nm proces van TSMC toch nog niet zo fantastisch is als beweerd werd in de geruchten, waardoor ze zelfs moeite hebben om de geadverteerde boosts te halen. Ook nu zie je alweer verhalen op reddit waarbij cpu's (vooral 3900X) ook met de nieuwe biossen de geadverteerde boosts nauwelijks of zelfs niet eens halen. Laat staan dat PBO er nog even +200Mhz bij gaat plussen. Als overklokkers handmatig al geen goede all core resultaten halen, zie ik niet hoe een functie als PBO dat wel gaat doen. Mogelijk dat bijv. een 3700X er nog baat bij zal hebben aangezien dat een Sku zou moeten met nog wat headroom gezien het lagere TDP en dus powerlimits.

Neemt niet weg dat PBO mogelijk in de toekomst wel weer wat gaat doen, als het inderdaad limitaties zijn van het huidige sillicon zou bij verbeteringen in de toekomst PBO mogelijk wel weer wat headroom hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionamuh
Paprika schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:11:
Dat vroeg ik me ook af, dat is wel cruciale informatie. De scores zouden niet veel moeten uiteenlopen. In alle reviews die ik heb gezien waren de verschillen tussen X470 en X570 verwaarloosbaar.

AMD Ryzen 9 3900X - Scythe Fuma | Gigabyte X570 Aorus Elite | 64GB Crucial 3000C16 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Corsair MP510 960GB | Samsung 850 EVO 1TB | OCZ TR150 960GB | Corsair 760T + HX850i | HP X34 • 3440x1440 • 165Hz | Win 10 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Dennism schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:17:
[...]

Ik denk dat PBO vrijwel niets meer gaat doen, ik krijg echt het gevoel dat AMD volledig de limieten van het sillicon aan het zoeken is geweest en dat de kwaliteit van het 7nm proces van TSMC toch nog niet zo fantastisch is als beweerd werd in de geruchten, waardoor ze zelfs moeite hebben om de geadverteerde boosts te halen. Ook nu zie je alweer verhalen op reddit waarbij cpu's (vooral 3900X) ook met de nieuwe biossen de geadverteerde boosts nauwelijks of zelfs niet eens halen. Laat staan dat PBO er nog even +200Mhz bij gaat plussen. Als overklokkers handmatig al geen goede all core resultaten halen, zie ik niet hoe een functie als PBO dat wel gaat doen. Mogelijk dat bijv. een 3700X er nog baat bij zal hebben aangezien dat een Sku zou moeten met nog wat headroom gezien het lagere TDP en dus powerlimits.

Neemt niet weg dat PBO mogelijk in de toekomst wel weer wat gaat doen, als het inderdaad limitaties zijn van het huidige sillicon zou bij verbeteringen in de toekomst PBO mogelijk wel weer wat headroom hebben.
Een veel sterker gegeven, vanuit AMD zelf, is dat ze echt de allerbeste bins nodig hebben om een stapel 3950X exemplaren te kunnen vergaren en schijnbaar hebben ze t/m september nodig om er genoeg te hebben voor een, naar alle waarschijnlijkheid, zeer beperkte launch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Al met al wel weer echt een AMD achtige shitshow :P

Een zeer goed product hebben en dan toch dit soort problemen bij launch. Neemt toch wat van de glans weg, vooral dat boost verhaal vanuit AMD's marketing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
quintox schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 08:42:
[...]

Maar die is ook meteen 80,- duurder :P Dat is best een flinke stap voor een budget bewuste build. Terwijl een andere koeler voor de 3600 wel een pré is, al is het maar vanwege geluidsproductie.

Hence, tevreden met mijn 3600X aankoop, ik zie de meerprijs écht voor de koeler en die paar % performance winst zijn mooi meegenomen ;) Wellicht dat het nog beter wordt met nieuwe bios updates en PBO beter zijn ding doet.
Ik vraag mij af of een 3600 met goede cooler van 26 euro niet sneller is dan de 3600X met de stock cooler.
Ik zou weinig verwachten van PBO met dat kleine coolertje. PBO gaat boven het TDP uit mits de cooling dat toe laat maar daar is met die kleine boxed cooler amper ruimte voor. Als je dat wil zal je denk ik alsnog een andere cooler moeten kopen.

Maar ik ben benieuwd naar je ervaringen :)

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Razkin schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:14:
[...]

Er zit een fout in de Asus moeserborden waardoor die meer verbruiken en iets hoger klokken. Is een thread over van The Stilt op het overclock.net forum.
Klopt, maar dat verklaart niet waarom het MSI board ook zoveel verbruikt.

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Dennism schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:23:

Een zeer goed product hebben en dan toch dit soort problemen bij launch. Neemt toch wat van de glans weg, vooral dat boost verhaal vanuit AMD's marketing.
Eigenlijk stappen ze gewoon in het vaarwater van Intel ;). LN2 benchmarks anyone? Het enige verschil is dat AMD niet de LN2 laat zien, maar puur de getallen die je ermee kan halen :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:23:

Dit. Ook niet alleen Ryzen, maar ook de uitstekende RX5700 series. Nota bene is de RX5700XT de videokaart waar mensen al minstens een jaar op hopen. Ding zit dichtbij een GX1080Ti voor $399, ondanks de blower. Het is een monster we nu een maand moeten wachten. Zonder die blowers, was RTX Super al klaar voor de launch vandaag. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:30:
[...]

Dit. Ook niet alleen Ryzen, maar ook de uitstekende RX5700 series. Nota bene is de RX5700XT de videokaart waar mensen al minstens een jaar op hopen. Ding zit dichtbij een GX1080Ti voor $399, ondanks de blower. Het is een monster we nu een maand moeten wachten. Zonder die blowers, was RTX Super al klaar voor de launch vandaag. :z
Heb het RX5700 verhaal niet zo gevolgd behalve dan dat ik begreep dat de voltages daar weer eens te hoog zijn, hoe onverwacht :+

Zijn er verder ook nog zaken mis dan met de RX5700 launch? Levertijd oid? Of is dat puur tot de AIB kaarten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Astennu schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:24:
[...]

Ik vraag mij af of een 3600 met goede cooler van 26 euro niet sneller is dan de 3600X met de stock cooler.
Ik zou weinig verwachten van PBO met dat kleine coolertje. PBO gaat boven het TDP uit mits de cooling dat toe laat maar daar is met die kleine boxed cooler amper ruimte voor. Als je dat wil zal je denk ik alsnog een andere cooler moeten kopen.

Maar ik ben benieuwd naar je ervaringen :)
De Wraith Spire is een uitstekend koelertje hoor :) Een gemiddelde koeler van 26,- zal niet veel beter presteren, dan zit je toch écht in een ander vijvertje te vissen. Een Noctua NH-D15 zit op 80,- en veel gelijkwaardige producten ( wat betreft koeling en geluidsproductie ) zitten allemaal boven de 50,-

Een R5 2600 kwam met een 100% load blender test niet boven de 70c met een Wraith Spire. Verwar je de Spire niet met de Stealth die bij de 3600 zit? Dat is inderdaad een té klein en matig koelertje ( 87c bij de blender test ).

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
quintox schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:33:
[...]

De Wraith Spire is een uitstekend koelertje hoor :) Een gemiddelde koeler van 26,- zal niet veel beter presteren, dan zit je toch écht in een ander vijvertje te vissen. Een Noctua NH-D15 zit op 80,- en veel gelijkwaardige producten ( wat betreft koeling en geluidsproductie ) zitten allemaal boven de 50,-

Een R5 2600 kwam met een 100% load blender test niet boven de 70c met een Wraith Spire. Verwar je de Spire niet met de Stealth die bij de 3600 zit? Dat is inderdaad een té klein en matig koelertje ( 87c bij de blender test ).
Dan koop je toch bij Megekko een MSI moederbord? Dan krijg je er meteen een AIO waterkoeler bij, maar dit hoort niet in dit draadje verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Paprika schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:34:
[...]

Dan koop je toch bij Megekko een MSI moederbord? Dan krijg je er meteen een AIO waterkoeler bij, maar dit hoort niet in dit draadje verder...
Dit is geen aankoop advies, gaat over (stock) koeler performance m.b.t. PBO en de meerwaarde (of juist niet) van een 3600X t.o.v de 3600. Is de Spire en die paar % performance de meerprijs waard? We zullen het vanavond gaan zien als we hem op het testbankje leggen ;)

Maar als reactie op je suggestie, met een ITX build zijn de opties beperkt ;) Daarnaast is een AIO niet per definitie beter dan een aircooler en koelt deze de VRMs niet.

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
quintox schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:39:
[...]

Dit is geen aankoop advies, gaat over (stock) koeler performance m.b.t. PBO en de meerwaarde (of juist niet) van een 3600X t.o.v de 3600. Is de Spire en die paar % performance de meerprijs waard? We zullen het vanavond gaan zien als we hem op het testbankje leggen ;)

Maar als reactie op je suggestie, met een ITX build zijn de opties beperkt ;) Daarnaast is een AIO niet per definitie beter dan een aircooler en koelt deze de VRMs niet.
Een luchtkoeler blaast warme lucht van de CPU over de heatsink van je VRMs. Die warmte er direct uit weten te halen (bv door een AIO) is juist veel beter, in een ITX omgeving al helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Paprika schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:44:
[...]

Een luchtkoeler blaast warme lucht van de CPU over de heatsink van je VRMs. Die warmte er direct uit weten te halen is juist veel beter, in een ITX omgeving al helemaal.
Nu gaan we wel flink off-topic, maar in een NZXT H200i zou de radiator van je AIO aan voorkant zitten waardoor je alsnog de warmte afgeeft aan de kast, nu zuig je koele lucht aan en kan deze via de back/top exhaust eruit zodra deze over de VRM's gaat via de CPU luchtkoeler.

Goed.. we gaan het vanavond zien hoe de 3600X presteert in een (semi)ITX setup met stock koeler :) Hebben we tenminste data om onze aannames te bevestigen/ontkrachten :9

Steam profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seezung
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09 23:59
Anandtech update;

3 a 4 procent singlecore performance increase lijkt het.
I'll be updating the 3900X results in the next hour or two; single-threaded perf is about 3-4% higher from what I've seen.
https://twitter.com/andreif7/status/1148510894256787456?s=19

[ Voor 60% gewijzigd door seezung op 09-07-2019 10:53 ]

www.twitch.tv/seezung77

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-09 18:28
dus nu nog ongeveer 2 uur wachten tot we het verschil zien in grafieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-09 00:05
Dennism schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:17:
[...]
Ik denk dat PBO vrijwel niets meer gaat doen, ik krijg echt het gevoel dat AMD volledig de limieten van het sillicon aan het zoeken is geweest en dat de kwaliteit van het 7nm proces van TSMC toch nog niet zo fantastisch is als beweerd werd in de geruchten.
Dit is inderdaad exact wat ze hebben gedaan. Dat is nou net de hele clou van het chiplets verhaal met bijbehorende binning, precies as designed. Met chiplets kun je hogere core-count CPU's ineens binnen naar veel hogere clocks dan conventioneel mogelijk. Dit is wat AMD momenteel de edge geeft, de enige reden dat ze nu Intel het vuur aan de schenen leggen. Het hele punt van die architectuur.

Ze hebben technologie ontwikkeld die hun chips tot de max benut, optimaliseert, en daar plukken wij nu de vruchten van want ze zijn vrijwel maximaal snel en daar hoeven we niks voor te doen.

Maar omdat daardoor blijkt dat bepaalde overclocking-features minder opleveren beyond de standaard trim dan verwacht, is het ineens een "AMD-achtige shitshow" 8)7
Paprika schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:19:
[...]

Een veel sterker gegeven, vanuit AMD zelf, is dat ze echt de allerbeste bins nodig hebben om een stapel 3950X exemplaren te kunnen vergaren en schijnbaar hebben ze t/m september nodig om er genoeg te hebben voor een, naar alle waarschijnlijkheid, zeer beperkte launch.
Dit is dus ook volledig by design. Juist omdat ze een chiplet-architectuur gebruiken kunnen ze eindeloos binnen tot ze processoren kunnen bouwen die anders nooit mogelijk waren geweest. Wat vervelend, inderdaad. Echt een shitshow.

En wat betreft de videokaarten, het is sinds jaar en dag zo geweest dat bij launch elke vendor alleen reference modellen rechtstreeks vanuit AMD doorverkoopt, en vendors pas vanaf een maand later hun eigen custom versies klaar hebben liggen.

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
quintox schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:49:
[...]

Nu gaan we wel flink off-topic, maar in een NZXT H200i zou de radiator van je AIO aan voorkant zitten waardoor je alsnog de warmte afgeeft aan de kast, nu zuig je koele lucht aan en kan deze via de back/top exhaust eruit zodra deze over de VRM's gaat via de CPU luchtkoeler.

Goed.. we gaan het vanavond zien hoe de 3600X presteert in een (semi)ITX setup met stock koeler :) Hebben we tenminste data om onze aannames te bevestigen/ontkrachten :9
Die kast heb ik ook hoor. SFX voeding erin zodat er genoeg ruimte is om koele lucht van beneden aan te zuigen. AIO CPU voorkant naar buiten, AIO GPU achterkant naar buiten, 'warme' VRM etc lucht bovenkant naar buiten. Werkt perfect. Binnekant van de case is praktisch kamer temperatuur.

[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 09-07-2019 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
@Boxman
Er is een verschil tussen waanzinnig mooie techniek hebben en je marketing onder controle hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchkid
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 20-05 14:08
Ik was al een tijdje van plan voor de 3600X te gaan, maar begin een beetje al mijn redenen om de 3600X te verkiezen boven de 3600 te verliezen... Wat mag ik verwachten van de hogere TDP bij de X, moet dat in de toekomst enig verschil groter maken tussen de twee?
Ook heb ik al een Hyper 212 evo dus de cooler die erbij komt maakt totaal geen verschil voor mij..

En waar blijft de price drop van de intel CPUs die ze hadden aangekondigd? Dat gaat weinig doen als ze te lang wachten daarmee

[ Voor 15% gewijzigd door FlyingDutchkid op 09-07-2019 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:54
Er word wel een beetje moeilijk gedaan hier hoor...

Hou ook in je achterhoofd dat het 7nm proces nieuw is..Elke dag dat er meer CPU's gemaakt worden word het fabricageproces verbeterd door TSMC.

Ik denk dat AMD alles goed op de rit heeft deze launch. De CPU's zijn er, de snelheden zijn er...en met verbeteringen in het proces die de komende weken gemaakt worden door TSMC gaan de overclock snelheden ook wel komen!

De 3950X hoeven ze nu nog niet te releasen, die houden ze lekker achter de hand tot september. Intel is toch al ingehaald. Volgend jaar een klein redesign doen en een 7nm+ proces en ze gaan over de 5ghz heen.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Devian schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:19:
Volgend jaar een klein redesign doen en een 7nm+ proces en ze gaan over de 5ghz heen.
Zowel Intel als AMD hebben aangegeven dat de kloksnelheden juist omlaag zullen gaan. Ik betwijfel ten zeerste dat we 5GHz gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
quintox schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:33:
[...]

Voor 26 euro heb je een Geilid Phantom dat is een dual tower cooler met 2x12cm fan denk je dat dat kleine coolertje daar tegen op kan? zelfs de Wraith Prism lecht het daar tegen af. Er zijn ook veel goedkopere cooler dan een D15 ;) die het meer dan prima doen. Als je een beetje zoekt kan je in het +-30 euro segment genoeg vinden wat goed is. Ja het is niet de top zoals de D15 maar dat is ook lang niet altijd nodig.

Ik heb inderdaad de verkeerde gezien. Ik heb nu deze test gevonden:
YouTube: AMD Wraith Prism vs. Spire vs. Stealth, Temp Test Inside DeepCool NE...

Dat ziet er inderdaad niet verkeerd uit. Het bovenstaande geld nog steeds tot op zekere hoogte je hebt wel goede coolers voor relatief weinig geld. Maar met de Spire kan je het proberen.

Ik heb zelf ook nog een mooie spire met LED liggen misschien binnenkort toch maar eens een Ryzen build halen en het EA gesten al vind ik die nieuwe Prism ook wel mooi. Die Spire met led is wat subtieler.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ClementL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-09 16:57
Paprika schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:23:
[...]

Zowel Intel als AMD hebben aangegeven dat de kloksnelheden juist omlaag zullen gaan. Ik betwijfel ten zeerste dat we 5GHz gaan zien.
Daar hadden ze het wel over de transitie naar kleinere prodece's. TSMC's 7nm+ lijkt vrij gelijk te blijven aan 7nm, met als grootste verschil dat er nu EUV gebruikt gaat worden voor betere yields. Ryzen 4000 heeft denk ik nog wel de potentie om 5GHz te halen, maar met 5nm gaat het wel moeilijker worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
ClementL schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:28:
[...]

Daar hadden ze het wel over de transitie naar kleinere prodece's. TSMC's 7nm+ lijkt vrij gelijk te blijven aan 7nm, met als grootste verschil dat er nu EUV gebruikt gaat worden voor betere yields. Ryzen 4000 heeft denk ik nog wel de potentie om 5GHz te halen, maar met 5nm gaat het wel moeilijker worden.
Hoge clocks vind ik ook niet zo heel relevant. Laat de rest van de architectuur dat maar opvangen door IPC verbeteringen. Dat schaalt ook een stuk beter. Aannames maken over een toekomstige productieproces is weinig zeggend, maar inderdaad wie weet wat 7nm+ brengt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devian schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:19:
Er word wel een beetje moeilijk gedaan hier hoor...

Hou ook in je achterhoofd dat het 7nm proces nieuw is..Elke dag dat er meer CPU's gemaakt worden word het fabricageproces verbeterd door TSMC.

Ik denk dat AMD alles goed op de rit heeft deze launch. De CPU's zijn er, de snelheden zijn er...en met verbeteringen in het proces die de komende weken gemaakt worden door TSMC gaan de overclock snelheden ook wel komen!

De 3950X hoeven ze nu nog niet te releasen, die houden ze lekker achter de hand tot september. Intel is toch al ingehaald. Volgend jaar een klein redesign doen en een 7nm+ proces en ze gaan over de 5ghz heen.
Biossen met behoorlijk wat kinderziekten, zeker bij vorige generatie mobo’s. (Zie bijv. ook)
Biossen die niet helemaal goed boosten.
Biossen die teveel volt geven (iig bij ASUS)
Sterk overdrijven over PBO in filmpje

Het komt rommelig over en dat is zonde. Zen 1 was ook rommelig en voor de perceptie is een strakke cleane launch veel beter.

AMD heeft meen ik al aangegeven dat de clocks op 7nm beter dan verwacht waren voor dit proces. En dat het met kleinere processen steeds moeilijker wordt om de clocks op peil te houden.

Zou niet hopen op veel hogere clocks bij kleinere processen. Nou ja, hopen mag altijd natuurlijk :P

[ Voor 7% gewijzigd door Help!!!! op 09-07-2019 11:36 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekr
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-08 12:57
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:43:
Ik heb het verhaal van wendel nog eens goed bekeken. Maar hij heeft het toch echt over 4,675 ghz 'lightly threaded with pbo' in zijn review op youtube. Daar is met wat tweaks mischien nog wat meer uit te halen. Later heeft hij het over dat hij verwacht dat + 50-100 MHz bovenop de boostclocks bij de betere processors er wel in moet zitten.

Of begrijp ik die man helemaal verkeerd?

Edit:
https://m.youtube.com/watch?v=98TO2KM30o0
Vanaf 26:25 gaat over pbo. Rond de 27:15 over dat auto OC.

[ Voor 5% gewijzigd door freekr op 09-07-2019 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
de nieuwe benchmarks staan nu online
https://www.anandtech.com...review-raising-the-bar/14

** zijn de oude resultaten. op sommige games zie je een kleine verbetering maar er zijn ook games waar een kleine verslechtering te zien is.

nu is het nog af wachten wat de Nvidia /pci-e 4.0 bug nog voor invloed heeft op de testen zoals hier vermeld https://www.xanxogaming.c...s_on_NVIDIA_GeForce_cards

edit alleen de nieuwe 3900x zijn geüpdatet 3700x komt vermoedelijk morgen

[ Voor 6% gewijzigd door hjvg op 09-07-2019 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Boxman schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:59:

Maar omdat daardoor blijkt dat bepaalde overclocking-features minder opleveren beyond de standaard trim dan verwacht, is het ineens een "AMD-achtige shitshow" 8)7
Misschien even wat beter lezen, AMD's marketing beloofde bepaalde boostclocks met daarbovenop nog eens 200Mhz via PBO. Het merendeel van de geteste Sku's haalt de geadverteerde boostclocks niet eens die op het doosje staan, laat staan de +200Mhz.

Je kan geen 4600Mzh (bij de 3900X) boost adverteren (met de mogelijkheid daar nog eens 200Mhz overheen te gaan met PBO) terwijl de gemiddelde cpu die 4600Mhz niet eens haalt maar blijft steken rond de 4500Mhz. Dat is in marketingopzicht gewoon een doodzonde en dus een shitshow.

De shitshow heeft dan ook niets met de techniek te maken, maar met het feit dat op dit moment, tijdens een grote launch, AMD gewoon niet levert wat ze wel beloofd hebben via hun marketing. En dat is een probleem dat AMD's marketing launch na launch weer achtervolgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AsusEDje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-08 23:51
PBO is inderdaad bedoeld voor lightly threaded applicaties, waarbij 1 core voluit kan gaan richting 4,6 GHz. Dan zijn er bijvoorbeeld nog 4 of 5 cores die draaien op 4,3 GHz en de rest rond de 4 GHz of zelfs daaronder (want die hoeven ook niet veel te doen). Maar die 4,6 GHz lijkt in deze scenario's prima haalbaar te zijn, mits je dus blijkbaar een goede BIOS-versie hebt.

Kijk je naar heavy loads met grotere belasting op alle cores dan is die ruimte om 1 core wat meer te geven er niet. Dan zie je dus ook lagere clockspeeds dan die 4,6 GHz. Ik zie dan 4,1, hooguit 4,2 GHz all core in de meeste reviews, zonder oc. Zo heeft AMD het altijd bedoeld.

Het interessante is voor mij dat als je bij de 3900x handmatig gaat overlocken, bv naar 4,3 GHz all core, dat de PBO dan minder goed (of helemaal niet?) werkt, waardoor je performance in die lightly threaded applicaties soms zelfs minder wordt, zoals bij games die slecht schalen met veel cores.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boxman
@Dennism Mja, als je kinderziektes niet mee wil laten tellen in je oordeel tot shitshowness en dat na 2 dagen al klaar heb liggen, denk ik niet dat ik je met enig argument tevreden kan stellen.

Bij AMD kunnen ze natuurlijk niet elke combo testen en het gros van de owners heeft simpelweg geen toegang tot beta bioses met de meest recente AGESA.

Meanwhile hit mijn 3900x op een x370 bordje netjes 4600MHz met SC Cinebench, bone stock, kun je nagaan. Ok, 4575-4599, laten we het eerlijk houden.

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:43
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:30:
[...]

Ding zit dichtbij een GX1080Ti voor $399
Ja 3 jaar te laat. :Z Heb je toch helemaal niets aan.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:32:
[...]

Heb het RX5700 verhaal niet zo gevolgd behalve dan dat ik begreep dat de voltages daar weer eens te hoog zijn, hoe onverwacht :+

Zijn er verder ook nog zaken mis dan met de RX5700 launch? Levertijd oid? Of is dat puur tot de AIB kaarten komen?
Alleen de RX5700XT. De RX5700 is netjes max 1000mv, maar ook beperkt op 1800MHz. Overigens is het voor de RX5700XT niet eens dramatisch. Je hebt een keiharde 225W limiet die meestal niet eens gehaald word. Voltage schaalt ook dynamisch tot max 1200mv. Met een (veel) betere koeloplossing ga je potentieel over de 2000MHz boostclocks. Dan is die pas echt snel. ;)

Het probleem is dan ook niet 1200mv, maar 1200mv en die blower. Wat er nu gebeurd is dat de chip oververhit raakt en om boostclocks vast te houden, wordt er meer voltage toegepast. Het algoritme is dus goed, de koeloplossing niet. :P

Verder zijn ze gewoon te krijgen, de blowers dan. Daarnaast wat driverproblemen met de persdriver. Niks echt dramatisch.
chaoscontrol schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 12:03:
[...]

Ja 3 jaar te laat. :Z Heb je toch helemaal niets aan.
Want iedereen koopt natuurlijk exclusief videokaarten voor $699. De overweldigende meerderheid zit echt niet in de $200-$400 range...
hjvg schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:52:
de nieuwe benchmarks staan nu online
https://www.anandtech.com...review-raising-the-bar/14

** zijn de oude resultaten. op sommige games zie je een kleine verbetering maar er zijn ook games waar een kleine verslechtering te zien is.

nu is het nog af wachten wat de Nvidia /pci-e 4.0 bug nog voor invloed heeft op de testen zoals hier vermeld https://www.xanxogaming.c...s_on_NVIDIA_GeForce_cards

edit alleen de nieuwe 3900x zijn geüpdatet 3700x komt vermoedelijk morgen
Kennelijk tot 3 a 4%. Dat is een flink deel van het single thread gat naar Skylake+++. :)
[Twitter: https://twitter.com/andreif7/status/1148510894256787456]

edit: Even snel door de gaming benchmarks gegaan. Lijkt weinig uit te maken. Weten we dat ook weer.

[ Voor 38% gewijzigd door DaniëlWW2 op 09-07-2019 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dubbel...

[ Voor 98% gewijzigd door DaniëlWW2 op 09-07-2019 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionamuh
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 12:37:
[...]

Alleen de RX5700XT. De RX5700 is netjes max 1000mv, maar ook beperkt op 1800MHz. Overigens is het voor de RX5700XT niet eens dramatisch. Je hebt een keiharde 225W limiet die meestal niet eens gehaald word. Voltage schaalt ook dynamisch tot max 1200mv. Met een (veel) betere koeloplossing ga je potentieel over de 2000MHz boostclocks. Dan is die pas echt snel. ;)

Het probleem is dan ook niet 1200mv, maar 1200mv en die blower. Wat er nu gebeurd is dat de chip oververhit raakt en om boostclocks vast te houden, wordt er meer voltage toegepast. Het algoritme is dus goed, de koeloplossing niet. :P

Verder zijn ze gewoon te krijgen, de blowers dan. Daarnaast wat driverproblemen met de persdriver. Niks echt dramatisch.

[...]

Want iedereen koopt natuurlijk exclusief videokaarten voor $699. De overweldigende meerderheid zit echt niet in de $200-$400 range...
De 5700XT is nog nergens te krijgen. Alleen een enkele 5700. 'Wat driverproblemen met de persdriver' lijkt me nogal een understatement. GN berichtte dat overclocken gewoon helemaal niet werkte. Verder was het gedoe rondom de gedwongen prijsverlaging ook niet echt handig.

En ik vind het raar dat AMD nog steeds kaarten lanceert met luidruchtige en hete blower koelers. Dat is dan de eerste kennismaking met een nieuw product, in dit geval zelfs met een nieuwe architectuur. Hopelijk komen er snel mooie custom kaarten beschikbaar, met een aantrekkelijk prijskaartje. Dan kunnen we pas echt beoordelen of Navi een interessant alternatief is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Boxman schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 12:03:
@Dennism Mja, als je kinderziektes niet mee wil laten tellen in je oordeel tot shitshowness en dat na 2 dagen al klaar heb liggen, denk ik niet dat ik je met enig argument tevreden kan stellen.

Bij AMD kunnen ze natuurlijk niet elke combo testen en het gros van de owners heeft simpelweg geen toegang tot beta bioses met de meest recente AGESA.

Meanwhile hit mijn 3900x op een x370 bordje netjes 4600MHz met SC Cinebench, bone stock, kun je nagaan. Ok, 4575-4599, laten we het eerlijk houden.
Dat ze niet iedere combo kunnen testen klopt. Daar gaat het echter niet om. De reviewkits hebben hetzelfde probleem en daar hebben ze toch echt een pak meer controle over.

Maar verder slaat mijn term "shitshow" gewoon weer op de hele samenloop rond de launch van vooral de AMD marketing. Begrijp me niet verkeerd, technisch hebben ze gewoon een top product. Maar AMD moet echt meer grip krijgen op het hele marketing traject imho.

Denk hierbij aan:

Geadverteerde boostkloks worden niet of nauwelijks gehaald door reviewers (zelfs door top overklokkers).
Mooi marketing verhaal over +200Mhz PBO bovenop de boostclocks, lijkt tot op heden niets van te kloppen.

Ryzen 3000 en Navi op dezelfde dag, leuk voor de 7/7 datum, maar zorg er dan wel voor dat de reviewers hun review kits ruim op tijd hebben, er zijn berichten van review kits die pas aankomen 3-4 dagen voor het verlopen van de deadline aankomen en waarbij biossen nog laten werden vrijgegeven. Zelfs een update vlak voor het verlopen van de NDA, wanneer alle tests al gedaan zijn.

Dit soort zaken behoren gewoon simpelweg op marketing niveau niet te kunnen. De eerste indruk is goud waard en tot bepaalde hoogte verpest je die eerste indruk nu een beetje met deze problemen.

Al met al lees je gewoon overal best veel geklaag en ontevredenheid over hoe dit er weer aan toe gaat terwijl dat niet nodig zou zijn. Juist een launch als deze had "perfect" moeten gaan, het is immers voor AMD zo'n beetje de belangrijkste dag van het jaar (naast de Epyc lancering).

m.b.t. de boostclocks lijkt het vooral veel hit and miss te zijn, dat jou 3900X een hit is, is mooi. Maar gezien de specs op het doosje zou iedere 3900X een hit moeten zijn, daarom zet je normaliter juist de specs op het doosje lager dan dat je eigenlijk kan behalen. Puur uit veiligheid dat zelfs je meest brakke stukje sillicon aan je minimale specs voldoet. Het is niet erg des AMD's om daar het op randje te gaan zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 09-07-2019 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dionamuh schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 12:54:
[...]

De 5700XT is nog nergens te krijgen.
Ahum. O-) ;)
pricewatch: Sapphire Radeon RX 5700 XT 8G GDDR6
https://www.caseking.de/p...ten/amd/radeon-rx-5700-xt
Alleen een enkele 5700. 'Wat driverproblemen met de persdriver' lijkt me nogal een understatement. GN berichtte dat overclocken gewoon helemaal niet werkte. Verder was het gedoe rondom de gedwongen prijsverlaging ook niet echt handig.
Voor GN. Ik heb genoeg andere websites gezien die dat wat konden testen.
Het gedoe rond prijsverlagingen was helemaal niet nodig, omdat de RX5700 series goed genoeg bleken voor hun oude prijspunten tegenover RTX Super. Dat ze nu beter zijn, tja mooi voor ons. Totaal non issue dus. ;)
En ik vind het raar dat AMD nog steeds kaarten lanceert met luidruchtige en hete blower koelers. Dat is dan de eerste kennismaking met een nieuw product, in dit geval zelfs met een nieuwe architectuur. Hopelijk komen er snel mooie custom kaarten beschikbaar, met een aantrekkelijk prijskaartje. Dan kunnen we pas echt beoordelen of Navi een interessant alternatief is.
Gaat een maand duren...
Maar we kunnen nu al behoordelen omdat zelfs met de blowers, Navi goed presteert. Het zal vanaf hier alleen maar beter worden omdat betere koeling, hogere boostclocks zal toestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:43
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 12:37:
[...]

Met release kocht ik een R9 290 voor 320 euro nieuw. Was tevens bijna de snelste kaart toen. Nu gaat het nergens meer over qua prijzen en komen ze jaren later met dezelfde performance. :O

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionamuh
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:07:
[...]

Ahum. O-) ;)
pricewatch: Sapphire Radeon RX 5700 XT 8G GDDR6

[...]

Voor GN. Ik heb genoeg andere websites gezien die dat wat konden testen.
Het gedoe rond prijsverlagingen was helemaal niet nodig, omdat de RX5700 series goed genoeg bleken voor hun oude prijspunten tegenover RTX Super. Dat ze nu beter zijn, tja mooi voor ons. Totaal non issue dus. ;)

[...]

Gaat een maand duren...
Maar we kunnen nu al behoordelen omdat zelfs met de blowers, Navi goed presteert. Het zal vanaf hier alleen maar beter worden omdat betere koeling, hogere boostclocks zal toestaan.
Bij LTT werd de 5700XT zó heet dat het systeem soms crashte.

De Pricewatch is net aangepast. Toen stond Azerty er nog tussen met voor €434,68 en 10+ werkdagen levertijd. Net stond volgens mij alleen SiC ertussen met 2-3 dagen levertijd wat ik niet geloofde, maar er staan inmiddels ook andere (meh) shops tussen met 2-4 en 4-7 dagen levertijd.
Voor veel hogere prijzen overigens. Oké, dan is de Asus versie waarschijnlijk te krijgen binnen een paar dagen. En daarnaast een MSI binnen een paar dagen voor € 516,22.
De MSRP van $400 van de 5700XT is omgerekend naar euro's + btw ~ €432.

Dat de 5700 (XT) kaarten goed genoeg zijn voor hun oude launch prijzen ben ik het volstrekt mee oneens. Als AMD 8 maanden later met een ongeveer gelijk presterende kaart komt (die ook nog steeds iets meer verbruikt), dan is dat geen reden tot feest als ze die ongeveer hetzelfde prijzen als Nvidia. Datzelfde Nvidia dat de afgelopen jaren alleen maar prijzen heeft lopen verhogen vanwege gebrek aan concurrentie. Ik kan echt niet begrijpen dat mensen die prijzen gaan lopen verdedigen. €500 voor een midrange kaartje is en blijft belachelijk.

Zelfs al blijken de custom Navi kaarten straks goed te presteren, dan moet wel de prijs goed zijn. Als die te hoog is, dan zijn ze alsnog niet interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dionamuh schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:32:
[...]

De Pricewatch is net aangepast. Toen stond Azerty er nog tussen met voor €434,68 en 10+ werkdagen levertijd. Net stond volgens mij alleen SiC ertussen met 2-3 dagen levertijd wat ik niet geloofde, maar er staan inmiddels ook andere (meh) shops tussen met 2-4 en 4-7 dagen levertijd.
Voor veel hogere prijzen overigens. Oké, dan is de Asus versie waarschijnlijk te krijgen binnen een paar dagen. En daarnaast een MSI binnen een paar dagen voor € 516,22.
De MSRP van $400 van de 5700XT is omgerekend naar euro's + btw ~ €432.
Daarom haal je dus al snel een videokaart uit het buitenland. We worden hier altijd afgezet. Sapphire speelt nog lief, MSI, Gigabyte en ASUS proberen je echt af te zetten.

Verder blijft staan dat de RX5700XT met zelf een blower, sneller is dan een RTX2060S voor dezelfde prijs. De EOL RTX2070 die bij €100 meer begon, word ook verslagen. Het gaat alleen maar beter worden. Een instapmodel RX5700XT zal er gewoon voor €430-€440 zijn en dan krijg je er waarschijnlijk weer een paar procent bij, puur door betere koeling. :)
Dat de 5700 (XT) kaarten goed genoeg zijn voor hun oude launch prijzen ben ik het volstrekt mee oneens. Als AMD 8 maanden later met een ongeveer gelijk presterende kaart komt (die ook nog steeds iets meer verbruikt), dan is dat geen reden tot feest als ze die ongeveer hetzelfde prijzen als Nvidia. Datzelfde Nvidia dat de afgelopen jaren alleen maar prijzen heeft lopen verhogen vanwege gebrek aan concurrentie. Ik kan echt niet begrijpen dat mensen die prijzen gaan lopen verdedigen. €500 voor een midrange kaartje is en blijft belachelijk.

Zelfs al blijken de custom Navi kaarten straks goed te presteren, dan moet wel de prijs goed zijn. Als die te hoog is, dan zijn ze alsnog niet interessant.
En de RX5700XT was zeker niet sneller en goedkoper geweest dan de RTX2070? ;)
Verder ga je mij de prijzen echt niet lopen zien verdedigen. Nee, ik tolereer dit. Veel liever zou ik er nog $50 eraf willen zien. Dan worden die RX5700 series echt heel erg goed. Nu zijn ze voor huidige omstandigheden goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:48:
[...]

Daarom haal je dus al snel een videokaart uit het buitenland. We worden hier altijd afgezet. Sapphire speelt nog lief, MSI, Gigabyte en ASUS proberen je echt af te zetten.

Verder blijft staan dat de RX5700XT met zelf een blower, sneller is dan een RTX2060S voor dezelfde prijs. De EOL RTX2070 die bij €100 meer begon, word ook verslagen. Het gaat alleen maar beter worden. Een instapmodel RX5700XT zal er gewoon voor €430-€440 zijn en dan krijg je er waarschijnlijk weer een paar procent bij, puur door betere koeling. :)

[...]

En de RX5700XT was zeker niet sneller en goedkoper geweest dan de RTX2070? ;)
Verder ga je mij de prijzen echt niet lopen zien verdedigen. Nee, ik tolereer dit. Veel liever zou ik er nog $50 eraf willen zien. Dan worden die RX5700 series echt heel erg goed. Nu zijn ze voor huidige omstandigheden goed.
Ik ben benieuwd naar de aftermarket van de 5700XT en hun prestaties tegenover de 2070S aftermarket.

Er komen enkele games aan die RTX ondersteunen zoals Cyberpunk 2077. Dit gaat echt wel een zichtbaar verschil geven en dit is voor mij een reden om vermoedelijk voor een super te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boxman
Dennism schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 12:56:
[...]
m.b.t. de boostclocks lijkt het vooral veel hit and miss te zijn, dat jou 3900X een hit is, is mooi. Maar gezien de specs op het doosje zou iedere 3900X een hit moeten zijn, daarom zet je normaliter juist de specs op het doosje lager dan dat je eigenlijk kan behalen. Puur uit veiligheid dat zelfs je meest brakke stukje sillicon aan je minimale specs voldoet. Het is niet erg des AMD's om daar het op randje te gaan zitten.
Dat het hierbij een issue met de processors betreft trek ik zéér sterk in twijfel. Het is veel aannemelijker dat het momenteel aan de moederboards en bios-compatibiliteit ligt. Ik zie dan ook niet in op grond waarvan jij de conclusie kan trekken dat dit aan het silicon ligt.

AMD weet echt wel hoe het chips moet binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aslanboy1905
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ferio schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:58:
[...]

Ik ben benieuwd naar de aftermarket van de 5700XT en hun prestaties tegenover de 2070S aftermarket.

Er komen enkele games aan die RTX ondersteunen zoals Cyberpunk 2077. Dit gaat echt wel een zichtbaar verschil geven en dit is voor mij een reden om vermoedelijk voor een super te gaan.
Dus je wil Cyberpunk op 40 fps spelen? :+

AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ferio schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:58:
[...]

Ik ben ook zeer benieuwd. De RX5700XT lijkt het vooral in de modernere, geoptimaliseerde titel erg goed te doen. In de mindere titels zakt de RX5700XT naar een niveau boven de RTX2070/RTX2060S.
RTX2070S AIB modellen zullen niet of nauwelijks sneller worden zonder hogere powerlimieten. De RX5700XT heeft waarschijnlijk al winst bij de goedkoopste AIB modellen. Daarna is het een clockspeed race. De RTX2070S zal denk ik voorlopig, gemiddeld sneller blijven, maar is eigenlijk dusdanig veel duurder dat als de RX5700XT ook maar in de buurt blijft, dit de betere keuze zal zijn.
Ik betwijfel alleen of ik echt wat zal missen. Ray tracing voegt eigenlijk maar bar weinig toe voor een disproportionele performance hit. Ik denk dat Cyperpunk al zwaar genoeg zal zijn, zonder dat je framerate door de helft gaat voor wat simpele ray tracing effecten.

En als we toch bezig zijn met Navi en Ryzen. Nou, wat vinden we van dit. O-)
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/jzobvriyj9931.png
https://www.reddit.com/r/...ith_amd_card_slower_than/

Ik kan echt niet vinden van welke website dit komt, maar als het klopt, dan hebben we misschien een deel van de vragen beantwoord. Zou Nvidia haar drivers alweer niet om kunnen gaan met Ryzen? Shadow is perfect in staat om gebruik te maken van 12c/24t, dat is het denk ik dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:23:
[...]
Zou Nvidia haar drivers alweer niet om kunnen gaan met Ryzen?
Per ongeluk natuurlijk :+ El accidente.

Ben benieuwd of er dan ook ergens instructies van Intel liggen om bij gamebenchmarks nVidia te pakken, 'om bottlenecks te voorkomen' natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Boxman schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:25:
[...]

Per ongeluk natuurlijk :+ El accidente.

Ben benieuwd of er dan ook ergens instructies van Intel liggen om bij gamebenchmarks nVidia te pakken, 'om bottlenecks te voorkomen' natuurlijk.
Nvidia heeft werkelijk niks te winnen bij een slechter presterende Ryzen 3000. Nee, dit kan zomaar weer een driver f*ck up zijn van Nvidia. Was ook zo met Ryzen 1000. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menn-
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01-09 18:19
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:27:
[...]

Nvidia heeft werkelijk niks te winnen bij een slechter presterende Ryzen 3000. Nee, dit kan zomaar weer een driver f*ck up zijn van Nvidia. Was ook zo met Ryzen 1000. :z
Zou het toevallig hiermee te maken hebben?

Be the ._. you always wanted to be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
yup dat zou kunnen dat is volgens mij het zelfde als hier gemeld https://www.xanxogaming.c...s_on_NVIDIA_GeForce_cards

echter het effect is op dit moment nog niet helemaal duidelijk net als de oorzaak dus ja op dit moment is het afwachten tot ook daar meer duidelijkheid overkomt net als de boost clocks (waar al wat meer duidelijkheid over komt met de nieuwe benchmarks)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:27:
[...]

Niks te verliezen ook, en in zekere zin zal het ze altijd beter uitkomen als AMD minder resources aan hun RTG tak kan doorspelen. Het blijft een directe concurrent. Incentive om specifiek voor Ryzen processoren te optimaliseren hebben ze in ieder geval zeker niet, en tegelijkertijd hoeven ze alleen maar te wachten tot partijen als Intel daarmee de kans aangrijpen om een edge over AMD te houden - zij het een fake edge - en ze zo extra onder druk te houden.

Maar mijn opmerking is vooral tongue-in-cheek verder :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zou heel goed kunnen, hoewel het ook met X470 zou gebeuren.
Eigenlijk hebben we nu RX5700XT vs. RTX2070S benchmarks nodig op zowel een 9700K als 3700X. Als de verschillen dan verschijnen, dan weten we dit.

[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 09-07-2019 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Aslanboy1905 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:20:
[...]

Dus je wil Cyberpunk op 40 fps spelen? :+
Ha ja, dat is ook nog wel is mogelijk idd... :) visueel wel enorm ja

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WolfsRain
Alle ryzen cpu's met elkaar vergeleken over redelijk wat games:

YouTube: Ryzen 5 3600 vs Ryzen 5 3600X vs Ryzen 7 3700X vs Ryzen 7 3800X vs R...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchkid
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 20-05 14:08
Weet nooit hoe betrouwbaar dat soort videos zijn... Denk je echt dat die vent alle CPUs en videokaarten heeft gekocht en een hele dag heeft zitten benchen? Kijk naar al zijn videos, dat kan toch niet

Ook heeft ie gebenchd met de 5700 XT, daar gaan flink wat GPU bottlenecks in die benchmarks zitten

[ Voor 7% gewijzigd door FlyingDutchkid op 09-07-2019 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
FlyingDutchkid schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 15:36:
[...]

Weet nooit hoe betrouwbaar dat soort videos zijn... Denk je echt dat die vent alle CPUs en videokaarten heeft gekocht en een hele dag heeft zitten benchen? Kijk naar al zijn videos, dat kan toch niet

Ook heeft ie gebenchd met de 5700 RX, daar gaan flink wat GPU bottlenecks in die benchmarks zitten
Tjah, of een 3900x met uitgeschakelde cores. Er zijn in ieder geval al 3800x'en en 3600(x)'en bij consumenten. Dus het zou zeker kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Nu online
YouTube: X570 Power Consumption Measured - What is going on here?

in debt details van de powerdraw van de x570 chipset.

Best interessant en je vraagt je af waarom ze niet voor een 3rd party chip gegaan zijn. deze hergebruikte io chip lijkt niet een heel slim plan geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19-09 09:50
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:23:
[...]

Ik ben ook zeer benieuwd. De RX5700XT lijkt het vooral in de modernere, geoptimaliseerde titel erg goed te doen. In de mindere titels zakt de RX5700XT naar een niveau boven de RTX2070/RTX2060S.
RTX2070S AIB modellen zullen niet of nauwelijks sneller worden zonder hogere powerlimieten. De RX5700XT heeft waarschijnlijk al winst bij de goedkoopste AIB modellen. Daarna is het een clockspeed race. De RTX2070S zal denk ik voorlopig, gemiddeld sneller blijven, maar is eigenlijk dusdanig veel duurder dat als de RX5700XT ook maar in de buurt blijft, dit de betere keuze zal zijn.

[...]

Ik betwijfel alleen of ik echt wat zal missen. Ray tracing voegt eigenlijk maar bar weinig toe voor een disproportionele performance hit. Ik denk dat Cyperpunk al zwaar genoeg zal zijn, zonder dat je framerate door de helft gaat voor wat simpele ray tracing effecten.

En als we toch bezig zijn met Navi en Ryzen. Nou, wat vinden we van dit. O-)
[Afbeelding]
https://www.reddit.com/r/...ith_amd_card_slower_than/

Ik kan echt niet vinden van welke website dit komt, maar als het klopt, dan hebben we misschien een deel van de vragen beantwoord. Zou Nvidia haar drivers alweer niet om kunnen gaan met Ryzen? Shadow is perfect in staat om gebruik te maken van 12c/24t, dat is het denk ik dus niet.
Damm zou zomaar kunnen. Opvallend ook dat geen enkele site een amd videokaart heeft gebruikt. Ik had al een vermoeden met world war z waar de 3900x evenhoog scoort als de 2700x. Dat kan nooit. Veel hogere ipc en clocksnelheid.

Trouwens OEI OEI

https://www.techpowerup.c...p-b350-motherboard/2.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-04 22:30

deraco96

Altijd.

Filmpje is al gepost, maar het topic gaat hard :).
Hoezo oei oei? Werkt toch prima? VRMs worden erg heet met de combi 4+2 fases en 3900X (en OC), maar de bescherming werkt, en met een beetje airflow kom je er alsnog mee weg...
Vind het fijn nieuws want wil ook B350 gebruiken, maar dan wel een hogere kwaliteit moederbord (Asus ROG B350-I Gaming) en slechts een zuinige R5 3600. Geen performance verschil is dus fijn om te horen.

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

Wimo.

Shake and Bake!

Indrukwekkend hoor.. 12 cores op een mobo van 70 euro! Erg knap van AMD :) ik ga ook een 3900x op een x370 proppen.. waarom niet !

[ Voor 27% gewijzigd door Wimo. op 10-07-2019 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Nu online
deraco96 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 23:03:
[...]

Filmpje is al gepost, maar het topic gaat hard :).
inderdaad dan want had al 5 pagina's terug gescrolled om te kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
MSI gaat blijkbaar bestaande 400 mobo's opnieuw uitbrengen met grotere bios chips ivm AGESA size:

MSI Scampers to Launch New AMD 400-series Motherboards with 256Mb BIOS Chips

PC Specs

Pagina: 1 ... 74 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.