@
DarkSand
Zeg het maar als dat niet is, ik heb de indruk dat jij over het hoofd ziet dat Ryzen2 al beter was met Cinebench multithread bij dezelfde klokfrequentie. Het is dus niet gek als die 8C Ryzen3 lager hoeft te klokken dan de 9900k en dat wordt enkel versterkt met een 'IPC'-toename die naar verluidt ongeveer 10% is. Ryzen2 had ongeveer 5% voorsprong dus met 10% erbij zou het grofwef 15% voorsprong hebben (ik rond af aangezien die 5% niet precies is!). Als je nu kijkt naar de grafiekjes die hier laatst zijn geplaatst dan zie jij dat 4,15 GHz genoeg zou zijn. om de 9900k te verslaan, omdat AMD al een voorsprong had, die voorsprong vergrootte en omdat de 9900k flink lager klokt met een all core boost omwille van de hitte. De base is volstrekt irrelevant in dit verhaal want die wordt enkel gehaald als je een verschrikkelijk slechte kast en/of koeling hebt. De boost wordt ook niet langdurig gehaald (dat gaat om bijvoorbeled 10 seconden een hoger vermogen dan het getal wat de TDP heeft). Ik zou dus helemaal niet kijken naar die base. Zelf vermoed ik dat AMD deze engineering sample zeer conservatief instelde (lage klokfrequentie en een relatief hoge spanning) om er 100% zeker van te zijn dat niets verkeerd kan gaan maar dat wel de 9900k wordt verslagen.
Tenslotte, Cinebench is niet de heilige graal van CPU-testen (Blender ook niet maar beter), als je naar performance kijkt dan heb je een brede waaier aan testen nodig. Zelfs al zou het zo zijn dat het slechts 8% beter presteert op Cinebench, waar ik geen indicator voor zie, dan nog is het prima mogelijk dat er 10% performance-verbetering is. IPC is hier een zeer slechte term voor (de simpele uitleg: je kan met 1 instructie heel erg veel of heel erg weinig doen, het zegt dus niets of dat je veel of weinig instructies per cyclus hebt aangezien het erom gaat hoeveel werk met 1 instructie wordt gedaan) maar ik kan het niemand kwalijkt nemen dat hij dat gebruikt als zelfs de marketeers van AMD en Intel dat doen.
zion schreef op maandag 14 januari 2019 @ 08:49:
[...]
Dat denk ik niet, zodra yields en QC op orde zijn, en er niet al teveel 2*** stock meer is, en het belangrijkst nog als je Lisa mag geloven, zodra de X570 borden er zijn, gaan ze natuurlijk vol in de aanval met R3***.
Ze hebben momentum, maar ze kunnen echt niet achteruit gaan zitten en "Hype opbouwen".
Hun Hype willen ze graag opbouwen dmv cijfertjes, zo snel en zo veel mogelijk verkopen en marktaandeel pakken, naam maken, meer marktaandeel pakken, Ryzen4, repeat....

Misschien. Ik twijfel er nog aan of dat de verkoop wel daalt als je direct je kaarten op tafel legt omdat het zo gemakkelijk is om af te leiden wat
ongeveer de specs gaan worden, geef en neem een paar honderd MHz. voor de klokfrequentie, geef en neem een paar procentpunt voor de IPC en geef en neem enkele tientjes per model.
Dan zou je denken dat het nogal simpel is: als je kan wachten dan wacht je en als je haast hebt dan koop je nu een 2600/2700(X) en upgrade je bij een latere generatie.
Maar ja, dan spreek ik vanuit het perspectief van een tech-'enthusiast' en misschien denkt de doorsnee potentiële koper anders. Misschien volgt die er niets van en denkt hij nu dat dit model met 8 kernen wat nipt de 9900k verslaat $350 gaat kosten en niet veel beter zal presteren dan wat we zagen.
Ik denk dat AMD nog wat performanceprobleempjes (bugs of yields) heeft en niet iets wil beloven wat ze niet waar kunnen maken maar ook niet het minder mooi willen voorstellen dan wat het waarschijnlijk wordt. Maar dan nog zou ik verwachten dat ze in ieder geval zouden zeggen hoeveel kernen welke modellen gaan bevatten etcetera, die gegevens die wel al vast liggen. Nog meer omdat:
• Lisa Su dit aangaf:
“Some people may have noticed on the package some extra room,” she said with a chuckle. “There is some extra room on that package and I think you might expect we will have more than eight cores.”
Daarnaast vermeldde Lisa Su dat er geen chiplet voor graphics op zou komen dus komt er waarschijnlijk een extra chiplet voor CPU-kernen op.
• AMD marketing/PR op een van de persslides expliciet vermeldde dat Ryzen3 dezelfde TDP-range zou hebben, dus t/m de TDP van de 2700X (110W?). Het lijkt me duidelijk dat je dat vermogen niet met 8 kernen gaat halen op een zinvolle manier.
Het is nogal duidelijk maar misschien niet voor mensen die het niet volgen.
[
Voor 43% gewijzigd door
Verwijderd op 14-01-2019 13:02
]