Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
@Toettoetdaan
Erg consistent met de leak van AdoredTV. Het zou kunnen zijn gecopypaste als placeholder maar ik denk dat AMD dat niet op prijs zou stellen...
Inderdaad, met deze performance zou de 3600X singlecore de 9900k verslaan, multicore uiteraard ook. Of dat de 3600X ook bij gaming de 9900k verslaat moeten we afwachten (latency tussen CCX'en) maar bij 2x-3x prijsverschil doet het er niet toe als de 9900k een paar % hogere FPS zou halen.
Een andere relevante vraag: zit er 1 CCX of 2 CCX'en op 1 zo'n die, ik ging de hele tijd uit van 1 maar blijkbaar zijn er mensen die denken dat er 2 CCX'en op 1 zo'n die gaan zitten, dus 4 voor de hele CPU.
enchion schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 10:18:
[...]

Omdat het dan 3 persmomenten oplevert. 8C, 12C en 16C.

Ook omdat de
16C zowel alle cores werkend als ook hoge kloksnelheid,
12C is minder cores werkend maar wel hoge kloksnelheid,
8C is alle alle cores werkend maar minder hoge kloksnelheid.
(tenminste dit lijkt mij de logische gang van zaken doen)

Ik denk dat AMD minder moeite heeft met werkende cores te maken dan met de kloksnelheid hoog te maken (dus 8C eerder dan 12C), en ik verwacht ook vrij snel dat er CPU`s op de markt komen met werkende cores disabled.
Een logische gedachtengang maar ik ben niet overtuigd dat die 12C niet op zo'n korte termijn te doen is met die hogere klokfrequentie. We zullen het zien. De meerdere persmomentjes zou in ieder geval wel een motief kunnen zijn om het gespreid te launchen maar de tweede keer krijg je wel minder persaandacht dus misschien kan je beter in 1 keer groot uitpakken? Ik weet het niet.
Bonez0r schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:24:
[...]

1. Consoles moeten vaak genoegen nemen met lagere instellingen, zoals framerate (30 fps) en/of resolutie (720p).
Ja, in het algemeen is de resolutie en de FPS lager. Momenteel 720-960p voor veel spellen op de X1 en PS4, 1080p-1440p op de PS4P en X1X. FPS vaak op 30-60, afhankelijk van de console, resolutie en het spel. Wat ik ervan begrijp.
Volgens mij is er zo goed als geen verschil in prestatie tussen een console en een pc met dezelfde specs.
Dat is niet waar! Bij consoles kan je beter optimaliseren omdat je exact weet wat de hardware kan en omdat er lowlevel-API's worden gebruikt wat bij een PC nog zeldzaam is. Hoe belangrijk dat is kan je zien bij Doom, dat spel speelt geweldig omdat je een FPS van tegen de 200 haalt met een RX 580.
4. Het zit mij juist wel in de weg. Als AMD een generatie met meer cores wil dan betekent dat toch dat de individuele cores niet zo snel zijn als wanneer het aantal niet verdubbeld was
Dat lijkt mij muggenzifterij. Je zou misschien de node en/of CPU iets agressiever kunnen maken: hogere maximale overklok ten koste van een hoger vermogen bij alle klokfrequenties maar als je weet hoeveel extra vermogen er nodig is om het iets hoger te klokken...
Als AMD inderdaad 4,8 en 4,9 GHz haalt met de 3600X en 3700X dan hoeft geen gamer zich zorgen te maken om de klokfrequentie. AMD gaat immers de hogere SCP (single core performance) hebben.
Intel mag dan misschien nog even de kroon houden voor hun laatste 6c-CPU's. Big deal.
Veel relevanter dan die klokfrequentie (veronderstellende dat de geruchten kloppen) is hoe de latencies zijn en hoe die IF afhangt van de klokfrequentie en latencies van de RAM. Dat is waar AMD verbetering moet hebben geboekt! We weten dan ook dat AMD hier hard aan heeft gewerkt (een ander gerucht) en dat AMD hard heeft gewerkt aan het beter ondersteunen van RAM.

Ik schat overigens in dat er meer mensen zijn die liever 12 kernen hebben @4,9 GHz dan 8 kernen @5,1-5,3 GHz. en een aanzienlijk hoger vermogen bij dezelfde klokfrequentie. Als we ons even richten op de gamers, hoeveel gamers maakt het verschil of dat ze 120 of 126 FPS halen en hoeveel gamers zouden liever hebben dat die CPU een paar jaar langer top-performance blijft leveren voor gamers? Bedenk hierbij overigens ook dat het verschil in framerendertijd kleiner wordt per X FPS verschil naarmate de FPS hoger wordt.

50 FPS , 20 ms
60 FPS 16.7 ms
Een verschil van 16,7% of 20% afhankelijk van je referentiepunt.

115 FPS 8,7 ms
125 FPS 8 ms
Een verschil van 8-9% en dat bij een veel kleinere framerendertijd. Simpel gezegd, dat verschil tussen 115 en 125 FPS merken verreweg de meeste gamers niet, het verschil tussen 50 en 60 FPS wordt waarschijnlijk door de meeste gamers gemakkelijk waargenomen.

CHBF wijzigde deze reactie 02-01-2019 14:41 (43%)

Zelfcensuur is de meest schadelijke vorm van censuur.

• spoonman
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19-01 09:58
Als die lijst klopt, lijkt de 3600X me een heel mooie deal, al zie ik mezelf in staat om voor de 3700X te gaan.

... gewoon voor de 5Ghz bragging rights :)
Maargoed, als dit allemaal waar is, dan krijgen we echt een bizzare onbalans:
Tussen de Intel reeks van 2018 en de Ryzen reeks van 2019, wel te verstaan ;)
Die zullen ook nog wel iets uit hun mouw schudden ...

spoonman wijzigde deze reactie 02-01-2019 15:22 (42%)

http://chordoracle.com - http://maxforums.org

• Case_C
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 22:34

Case_C

[Team Carrack]

Daarnaast is 24 threads net iets meer toekomst-bestendig dan 16 ;) .

Tegenwoordig loopt mijn potentiele gebruik tegen de 14/16 threads. En dat wil met een i7 van 2013 niet lukken :+ . Tel er nog een paar jaar bij op, en alle 24 threads zijn gewoon aan het werk.

En die 5GHz is inderdaad wel iets wat vooral fijn gaat zijn voor de oudere games die aan 1 core genoeg hebben. Dat, en de IPC verbeteringen gaan het een CPU maken die wel heel wat jaren mee kan gaan.

Zouden ze op CES ook al concreet die IPC verbeteringen gaan tonen, of zal dat iets voor later zijn?

spoonman schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 15:41:
[...]
Van waar haal je dat? Volgens windows task manager heb ik er momenteel 2641 ;)
Praatte vanuit mijn use-case, heb het>mijn maar even aangepast voor de duidelijkheid :p .

Case_C wijzigde deze reactie 02-01-2019 15:47 (21%)

Star Citizen Tweakers Referral Code Generator - Gathering of Tweakers Incorporated - Predator 15 Review

• spoonman
Case_C schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 15:34:
Tegenwoordig loopt het potentiele gebruik tegen de 14/16 threads.
Van waar haal je dat? Volgens windows task manager heb ik er momenteel 2641 ;)

Mildly offtopic mierenneukerij:

Ik heb ook wat moeite met die 24 "threads". Je hebt 12 cores beschikbaar om threads af te handelen. Door een truukje kan er onder bepaalde omstandigheden af en toe een core 2 threads tegelijk afhandelen. Maar dat zijn echt geen 24 threads ipv 12.

• Toettoetdaan
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 17-01 13:09
[...]
Ik heb ook wat moeite met die 24 "threads". Je hebt 12 cores beschikbaar om threads af te handelen. Door een truukje kan er onder bepaalde omstandigheden af en toe een core 2 threads tegelijk afhandelen. Maar dat zijn echt geen 24 threads ipv 12.
Trukje is wat kort door de bocht, elke tread neemt toch zijn eigen L1, L2 en L3 cache in en heeft nog wat eigen resources, alleen de execution units worden gedeelt, ik meen dat de Zen core zes verschillende instructies tegelijk kan uitvoeren. Basaal: 1+1 of 1=1 ($var == true) is maar een simpele instructie terwijl de core dat doet op één van zijn zes instructies kan de andere SMT tread die andere vijf instructies gebruiken.

Het is allemaal iets ingewikkelder dan dat, maar SMT is een goede manier om je CPU 100% belast te houden. En de implementatie van AMD laat meestal toch wel 25% verbetering zien, in cinebench zelf 40%, dus dat is toch echt wel substantieel.
Hoe 'breeder' een core ook word hoe relevanter SMT is want voor simpele instucties kun je geen extra hardware toevoegen, maar om grotere berekeningen in minder stappen te moeten doen wel. Dat betekent wel dat je simpele instructies nog meer hardware zou bezetten zonder het te gebruiken.
Case_C schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 15:34:
Daarnaast is 24 threads net iets meer toekomst-bestendig dan 16 ;) .
De understatement van het jaar. Nu al. :P
Zouden ze op CES ook al concreet die IPC verbeteringen gaan tonen, of zal dat iets voor later zijn?
Dat hangt af van hoe ver de launch verwijderd is van CES. AMD zal sowieso wel een demonstratie geven, dat doen ze altijd wanneer ze in een lezing hierover spreken. De vraag is alleen hoe vaag ze het houden. Met de beperkte kennis die wij hebben zou ik kiezen voor een demonstratie van een 3600X vs. een 9900k, toelichting is overbodig. Ik ben benieuwd of dat Intel deze keer wel die prijs gaat verlagen. >:)
spoonman schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 15:20:
Als die lijst klopt, lijkt de 3600X me een heel mooie deal, al zie ik mezelf in staat om voor de 3700X te gaan.
Ik ga sowieso voor de 3700X, als die specs kloppen (ik ga er van uit dat de informant correcte informatie gaf maar dat er mogelijk last minute kleine veranderingen zijn voor de prijs, base en boost). 50% meer kernen voor een 50% hogere prijs, meer kernen op dezelfde CCX (ook dat helpt) en de hogere boost, dat is een nobrainer.
Ik maak wat meer afwegingen (verwachtingen voor hardware en software, tekortkomingen) maar dat laat ik nu even achterwege.
Als we toch gaan muggenziften, dat klopt ook niet helemaal, Het is ook afwisselend. Een van de doelen van SMT is om data-latency tussen RAM (of erger -slik-) en de CPU te beperken (als 1 thread data uit de RAM nodig heeft dan ga je verder met de andere thread terwijl die data alvast uit de RAM wordt opgevraagd) en daarnaast inderdaad om de kern meer dan 1 ding tegelijk te laten doen.

[muggenziften]Overigens is die 100% een utopie en er zijn wel degelijk twee keer zoveel threads als kernen wanneer er SMT wordt gebruikt. Alleen krijg je niet de dubbele performance met die extra thread omdat je nog steeds slechts 1 kern per 2 threads hebt. Het probleem ligt niet bij de specs zoals ze worden vermeld (i.t.t. nodes :/), het probleem ligt bij mensen in de populaire tech-verslaggeving die niet goed uitleggen wat het betekent en bij lezers die rare conclusies trekken omdat ze invullen zonder op te zoeken hoe het werkt..

CHBF wijzigde deze reactie 02-01-2019 18:59 (53%)

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 02:45
CHBF schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 02:48:
[...]

Ik kan het niet meer met jou oneens zijn.

1. De PS5 krijgt naar verluidt 8 Zen2-kernen. Op de PC heb je meer CPU nodig dan op zo'n console, nog meer wanneer je graag met hogere instellingen en een hoge FPS (ook omdat je monitor een hoge RR heeft) speelt.
De PS4 van 2015 had ook al 8 cores, er zijn nog steeds maar weinig PC games die daar gebruik van maken.
Meer dan 16 threads is gewoon absurd voor gaming voor ten minste de komende 5 jaar.
2. 4.7 GHz. van Zen2 is vermoedelijk vergelijkbaar met >= 5,0 GHz van Intel gezien de 'IPC'-winst. 4,7 GHz ook prima. Bovendien gaan developers vroeg of laat wel eens Vulkan (en DX12 :/) gebruiken.
Wishfull thinking, ik zie de IPC niet opeens (veel) beter zijn dan Coffee Lake (refresh).
Ik denk dat de meeste winst t.o.v. Zen 1+ moet komen van de kloksnelheid.
Wellicht dat ze straks wel 1:1 vergelijkbaar zijn.
3. AMD moet zo agressief mogelijk zijn om mindshare te winnen. Het marktaandeel is voor AMD allesbepalend omdat developers pas fatsoenlijk AMD-hardware zullen ondersteunenen wanneer het marktaandeel van AMD >> 10% bedraagt. Zie bijvoorbeeld hoe PUBG gruwelijk slecht draait op zowel Ryzen CPU's als grafische kaarten van AMD.
Volgens mij is de gang al ingezet, games presteren steeds beter op een 'langzame' 6-8 core in vergelijking met een 'snelle' quadcore.
PUBG draait ook niet ontzettend slecht op Ryzen, het is gewoon een representatie van de single core performance.
YouTube: Intel i5 9600K vs Ryzen 5 2600X Benchmarks | Test Review | Compariso... (2:01)
10-15% langzamer, laat het verschil in single core prestaties nu net 15-20% zijn.
4. Als jij niet meer dan 8 kernen wil, prima, maar dat die modellen er zijn zit jou niet in de weg. Dan koop jij toch een 3600(X)? Wat maakt jou het uit dat er ook modellen zijn die meer kernen bevatten? Ik heb graag meer kernen om meerdere redenen.
Gaat niet alleen om mij, bijna niemand heeft er wat aan (volgens mijn glazen bol, kan over 5+ jaar natuurlijk anders zijn).
Ik weet niet of het ten koste is gegaan van meer IPC/kloksnelheid, hopelijk kostte het geen extra development kosten die anders besteedt hadden kunnen worden, maar ik denk ook van niet.
Ik heb er geen nadeel van dat er snellere processors bestaan (denk ik), ik denk alleen dat de markt erg klein is.

• winwiz
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22:27
Wat ze ook doen, ze moeten proberen om het zo te krijgen dat je niet meer kan stellen dat je Intel moet hebben als je wil gamen. Of je nou 4/8, 6/12, 8/16 of 12/24 hebt: in games moeten de rode en blauwe lijntjes minimaal gelijk gaan lopen. Als je de IPC met 5% kunt verhogen en ook de clocks met 10-20% moet dat zeker gaan lukken.

Ryzen 2700X stock + 32GB GSKILL @3200 op Croshair VI Hero + RX Vega 64 + Philips BDM4065UC + DS1815+ + DS414 + MacbookPro 15" 2016

@winwiz
Eens en hierbij volstaat het als "de BESTE gaming-CPU" (volgens Intel moeten wij de 9900k zo noemen :+) wordt verslagen wat bij een 12c-CPU op 5,0 GHz het geval is indien AMD het latency-probleem tussen CCX'en kan oplossen of indien AMD het nadeel ten gevolge van dat voldoende kan beperken. Die 9900k haalt immers 4,9 GHz met vermoedelijk een lagere 'IPC' bij pure singlethread dan wat Ryzen 3000 gaat hebben.
Als die lek klopt dan zou AMD grof geschat in een synthetische test minstens 6% voorsprong moeten hebben bij singlethread, dat is wat verspeeld mag worden door die extra latency.
Daarom stel ik al een tijdje dat dit de centrale vraag is en dat dit het punt is waar alle reviewers die hun vak serieus nemen op dag 1 naar moeten kijken. Weer een mooie lakmoesproef voor deze mensen.
mitsumark schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 19:33:
[...]
De PS4 van 2015 had ook al 8 cores
Serieus? :?
Jij vergelijkt 8 kernen van een zeer zwakke CPU met 8 kernen van een zeer goede CPU?
In die PS4 zat blijkbaar een Kabini APU maar dan met 8 kernen.
https://www.anandtech.com...station-4-kabini-temash/4
Een Cinbench R15 resultaat van de Athlon 5150 met 1,6 GHz een R15-score van 35 en 129.
https://www.anandtech.com...sempron-38502650-tested/5
Die CPU van de PS4 haalt een multithread-score van ongeveer 259. Ik ben niet onder de indruk.

Goed, dan gaan we even kijken welke CPU hiermee vergelijkbaar is. De i5-750 die 4 kernen en 4 threads heeft haalt met 2.67 GHz 330 punten in Cinebench met standaard RAM (1333 MT/s DDR3, middelmatige latencies) en een lowend moederbordje. De 2200G haalt een R15 score van 140 een 585.
Ik ben niet onder de indruk van die octacore in de PS4.
ik zie de IPC niet opeens (veel) beter zijn dan Coffee Lake (refresh).
Volgens de lekken is het 10-15% beter dan bij Ryzen1 en Ryzen2.

We weten (dus aangetoond, zonder enige speculatie) dat de achterstand van AMD voor singlthread 3,75% was bij 4,0 GHz en dat AMD bij multithread met een iets groter verschil meer voorliep op Intel.

Dat jij het je niet kan voorstellen, prima, maar als die lek klopt dan gaat AMD Intel voorbij gaan qua singlethread-prestatie en daar is niets gek aan want AMD heeft een nieuwe architectuur - die profiteert van de laatste kennis en inzichten - waarvan nu de tweede generatie komt en waarbij je dus een forse vooruitgang kan maken en dat op een aanzienlijk kleinere node dna wat Intel gebruikt wat ook enorm helpt (meer cache, groter aantal bits voor bepaalde stukjes hardware). Net als Intel heeft AMD zeer vaardige ingenieurs in dienst om een CPU te ontwerpen dus dat met die kleinere node en een meer recente architectuur een betere SCP wordt gehaald is eerder logisch en voorspelbaar dan verrassend. Steker nog, met Keller en Papermaster had AMD wellicht de beste topmensen in dienst in dit vak. Al heb je wel een flink team erachter nodig om het allemaal netjes uit te werken. Lisa Su is overigens ook een verdomd goede ingenieur, een blik op haar publicaties zegt genoeg.

CHBF wijzigde deze reactie 02-01-2019 22:06 (88%)
Reden: link toegevoegd

• Xadeon
  • Registratie: april 2005
  • Niet online
Ryzen 3000 in webshoplist gespot.Verhaal begint vanaf 1:20.

AMD AFC Ajax FC Barcelona Pulse?! RUN Linkin Park

Nu - voor de verandering :+ - weer eens nieuws en nogal belangrijk nieuws.

De samenvatting: de >16C TR-CPU's hebben niet een groot geheugenbandbreedte-probleem, MS heeft een flinke fout in de kernel van Windows gestopt, het kan niet omgaan met meer dan 2 CPU's/dies/chiplets (hoe je het wil noemen) wanneer er geheugenkanalen gedeeld moeten worden door die CPU´s/dies/chiplets, bij 2 gaat het nog goed, bij meer gaat het verkeerd. Die lagere performance die je zag bij de 2990WX voor sommige testen, dat kwam doordat MS als een gek data aan het schuiven was van de ene naar de andere kern.
Ze (niet Level1Techs maar Wendell was erbij betrokken) hebben nu een tool ontwikkeld waarmee je op Windows een veel grotere performance haalt met exact dezelfde benchmark. Voor de details mag je even kijken want dit is redelijk complex en ik ga het niet verkeerd uitleggen na het 1 keer gezien te hebben.

Conclusie, die 16C Ryzen 3000 zou weleens interessanter kunnen zijn dan dat we dachten.

CHBF wijzigde deze reactie 03-01-2019 13:41 (7%)

• enchion
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
MS Kernelscheduler is Bogus ? What else is new ?

Ik gebruik al een tijdje ProcessLasso wat een positief effect heeft op bv muislatentie.

Wat ik nog niet helemaal "snap" is dat de complexere Threadrippers niet standaard met een AMD versie/gelabelde ProcessLasso komen en dat AMD daar alvast profielen in gezet heeft.
(sommige CPU`s of GPU`s komen met games included, waarom de duurdere Threadrippers niet met goede tools included, 10-20 euro extra maakt daarbij op dat prijsniveau ook niks uit.)

AMD heeft ook Radeon Memory, waarbij je gratis een ramdrive tool kan krijgen van Dataram maw samenwerking met een tool leverancier hebben ze al wel eens gedaan.

Zeker mbt de complexere versies moet AMD dit soort negatieve dingen in eigen hand nemen, en het niet aan die luie bankiers van MS overlaten.

Dit nieuws is een half jaar na release van de chips (wat ook bewijst dat MS zelf niks is gaan onderzoeken, zij hadden dat binnen een weekje hebben moeten kunnen vinden als ze enige interesse zouden hebben) maw vanaf nu (als de interesse nu wel opkomt) gaat het nog een paar maanden duren voordat MS de juiste Kernelschedule patch heeft afgeleverd.
Als je op MS wil wachten moet je dus bereid zijn ongeveer een jaar te wachten op je CPU performance (enof andere dingen), als ze zin hebben.
Vind dat ook wel vaag. AMD zou dit toch zelf ook moeten kunnen vinden en asap oplossen met MS :?

PC Specs
Why BF4 is broken & current state gaming industry

• Toettoetdaan
Help!!!! schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 10:20:
Vind dat ook wel vaag. AMD zou dit toch zelf ook moeten kunnen vinden en asap oplossen met MS :?
Het lijkt erop dat ze tegen wat muren aanliepen bij MS en daarom maar 'Dynamic Local Mode' moesten aanbieden. Dat is immer raar, DLM is gewoon een hotfix voor de windows scheduler die het niet snapt.

Toettoetdaan wijzigde deze reactie 03-01-2019 12:07 (12%)

• computerjunky
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 21:08
Tja aan de ene kant is er een verandering in windows nodig. Een bug wil ik het niet noemen want dat is net zoals een 3 meter hoge brug bpuwen en later klagen dat de brug te laag is als je met een 4 meter hoge vrachwagen aan komt zetten.
Dus aan de andere kant had amd dit zelf moeten testen en dus niet moeten releasen totdat het probleem opgelost was ipv klanten te duperen door een rush product in je core wars te releasen.

Ms had zeker de handen uit de mouwen moeten steken maar aan de andere kant is amd verre van onschuldig zeker na hun ervaringnen met bulldozer waar ze gedeelde resources hadden die ook verre van optimaal waren.

Maarja nu hopen voor iedereen dat er snel een fix komt voor de gedupeerde en dan kunnen we kijken wat de toekomst brengt.
Er valt immers nog genoeg te fixen.

• winwiz
@computerjunky Wachten met releasen? Hoezo een rush product? En de niet Windows gebruikers die er geen last van hebben? Er zijn genoeg workloads in Windows die er prima op draaien en waar deze processoren prima tot hun volle potentie komen. Dus wel releasen en doordat er nu meer bekend is wordt er meer druk gezet vanuit de community om dit op te lossen

Ryzen 2700X stock + 32GB GSKILL @3200 op Croshair VI Hero + RX Vega 64 + Philips BDM4065UC + DS1815+ + DS414 + MacbookPro 15" 2016

• Toettoetdaan
computerjunky schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 18:56:
Tja aan de ene kant is er een verandering in windows nodig. Een bug wil ik het niet noemen want dat is net zoals een 3 meter hoge brug bpuwen en later klagen dat de brug te laag is als je met een 4 meter hoge vrachwagen aan komt zetten.
Dus aan de andere kant had amd dit zelf moeten testen en dus niet moeten releasen totdat het probleem opgelost was ipv klanten te duperen door een rush product in je core wars te releasen.

Ms had zeker de handen uit de mouwen moeten steken maar aan de andere kant is amd verre van onschuldig zeker na hun ervaringnen met bulldozer waar ze gedeelde resources hadden die ook verre van optimaal waren.

Maarja nu hopen voor iedereen dat er snel een fix komt voor de gedupeerde en dan kunnen we kijken wat de toekomst brengt.
Er valt immers nog genoeg te fixen.
Het blijkt dat dit probleem wordt veroorzaakt door een hotfix voor dual-socket systemen van Intel waarbij maar één socket direct toegang heeft tot het geheugen.

Het is heel dubbel dat Intel dus wel een fix kan doordrukken voor een vergelijkbaar probleem en AMD zelf maar een lapmiddel de deur uit moet doen.

Achter de schermen is AMD ongetwijfeld druk aan het zetten, maar ik krijg de indruk dat AMD hier al alles doet wat ze kunnen zonder MS publiek aan de schandpaal te hangen. (Wat waarschijnlijk uiteindelijk in het nadeel van AMD zou uitpakken)

• computerjunky
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 21:08
@Toettoetdaan is deze hotfix voor of na de release van epic. Als dit ervoor is had amd het kunnen testen met de meest up to date versie was het erna dan is het de schuld van ms.

En als amd zelf de bug niet gevonden had hadden ze natuurlijk geen poot om op te staan. Nu hebben anderen hun werk voor hun gedaan en kan er dus snel een oplossing komen. Misschien was intel wel zelf in staat om de bug te vinden en een fix aan te wijzen.
Simpelweg zeggen dat ms niet zo hard loopt voor amd slaat wat mij betreft nergens op zonder bewijs dat amd al wist wat het veroorzaakte. En blijkbaar wisten zedat niet anders hadden ze wel eengegrven wat het probleem was ipv dit over te laten aan random personen die niet eens betaald worden door amd.
Microsoft kloot maar wat aan, het staat er geen seconde bij stil dat mensen misschien ooit meer dan 2 CPU's met gedeeld geheugen gebruiken ondanks dat het niet langer snel kleiner worden van de node er toch echt duidelijk op wijst dat dat gaat gebeuren (AMD is 'toevallig' wat eerder dan Intel maar het zat er duidelijk aan te komen!) en AMD krijgt van jou de schuld. :?
Wat is volgens jou de oplossing? AMD doet maar niets nieuws met hardware totdat een bedrijf als MS eindelijk eens die software moderniseert? Of gaat MS misschien pas die software moderniserern wanneer een hardwarebedrijf met nieuwe producten komt en zodoende het softwarebedrijf dwingt om hun software te verbeteren?

offtopic:
Overigens werd MS-DOS praktisch gestolen van iemand die er bepaald niet rijk van werd. Zoek maar eens Gary Kildall op.

Mijn indruk over wat er achter de schermen gebeurt is hetzelfde als die van @Toettoetdaan.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat MS meer haast zou hebben als het om Intel-CPU's zou gaan, of als AMD een groter marktaandeel zou hebben. AMD doet wat het kan en wat mij betreft kiezen deze klanten ervoor om Linux gebruiken voor wat zij met die CPU's willen doen, dat werkt in het algemeen toch beter voor dit soort werk (het werkt sowieso in het algemeen beter, op een enkele uitzondering na) dus waarom niet?

CHBF wijzigde deze reactie 04-01-2019 00:35 (54%)

• Toettoetdaan
computerjunky schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 23:21:
@Toettoetdaan is deze hotfix voor of na de release van epic. Als dit ervoor is had amd het kunnen testen met de meest up to date versie was het erna dan is het de schuld van ms.

En als amd zelf de bug niet gevonden had hadden ze natuurlijk geen poot om op te staan. Nu hebben anderen hun werk voor hun gedaan en kan er dus snel een oplossing komen. Misschien was intel wel zelf in staat om de bug te vinden en een fix aan te wijzen.
Simpelweg zeggen dat ms niet zo hard loopt voor amd slaat wat mij betreft nergens op zonder bewijs dat amd al wist wat het veroorzaakte. En blijkbaar wisten zedat niet anders hadden ze wel eengegrven wat het probleem was ipv dit over te laten aan random personen die niet eens betaald worden door amd.
Die hotfix is al oud, volgens mij verkoopt Intel die systemen al niet meer.

Je denkt nu veel te abstract, en dan nog Windows is van MS, voor Linux heeft AMD netjes code ingediend voor TR/Epic voor Windows hebben ze dat natuurlijk ook gedaan. (Zover mogelijk)

De speculatie rond dit onderwerp is dat MS huiverig is om de sceduler aan te pakken, het is namelijk al langer een probleem maar het zou ook oude code zijn die gewoon lastig te testen is.

Wat we hier lijken te zien is dat AMD niet durft te zeggen dat MS dwarsligt/nog geen oplossing heeft/toestaat. En AMD, zonder MS zwart te maken, tijdelijke oplossingen aanbied.
Voor iets wat MS moet oplossen, zij maken de sceduler, niet AMD, die hoeft eigenlijk alleen de specificaties door te geven. (Natuurlijk werken ze wel samen)

Ik ben het met je eens dat er geen duidelijk bewijs voor is, maar het lijkt een beetje op de bus die KLM laat rijden vanaf Nijmegen langs de NS stations van de trein die vanaf Nijmegen naar Schiphol gaat. (En die regelmatig uitvalt)
KLM: 'Nee, die verbinding is goed, we bieden gewoon extra service aan aan onze klanten'.

AMD heeft er meer baat bij dat de sceduler goed werkt dan MS, het zou echt heel raar zijn als AMD hier niet bovenop zit ondanks dat ze niet de maker zijn van de sceduler.
enchion schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 09:58:
MS Kernelscheduler is Bogus ? What else is new ?
Dat is inderdaad een bekend verhaal. Het nieuws is dat het nu onomstotelijk is aangetoond dat die >16C TR-CPU's veel minder worden beperkt door de kleinere geheugen-bandbreedte en veel meer door gebreken van de MS kernel dan wat werd aangenomen door de meeste reviewers. Inderdaad, het zou mooi zijn als AMD op de een of andere manier Lasso zou gebruiken.
Ik schat overigens in dat AMD ook al lang in de gaten had dat het lang kan wachten als het zich afhankelijk opstelt van MS (er werken een paar zeer slimme mensen voor AMD :+) maar dat kunnen ze natuurlijk niet zo gemakkelijk in de media verkondigen. :/

CHBF wijzigde deze reactie 04-01-2019 00:38 (3%)

Toettoetdaan schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:18:
Weer een opvallende melding van Ryzen 3000: https://videocardz.com/ne...ith-16-cores-and-125w-tdp

Hoewel het 100% overeen komt met Adored, is vooral het gebrek aan andere lekken interesant. Ik kan mij nog de tijd van Barcelona en Bulldozer herinneren, dingen waren toen echt anders. Veel meer verschillede lekken die iedere weer wat anders zeiden. En uiteindelijk beleek de meestvoorkomende ondertoon het meest bij de waarheid te liggen.
Nu is het meer zoals met de ATI 4800 en ATI Eyefinity launches, dat kwam redelijk onverwacht. En ook de ATI 5900 serie lekte pas een week voor de aankondiging.

Dat de verwachtingen niet worden getemperd vanuit verschillende hoeken is opvallend. Er is wel ontekking van verschillende Youtubers, maar geen lekken die de verwachtingen temperen of AMD die dingen actief ontkent.
Dus alles klopt en het is volgende week 'feest' of niets klopt en volgende week is slechts een technische preview van wat er in de zomer komt.

Maargoed, als dit allemaal waar is, dan krijgen we echt een bizzare onbalans:
Ryzen 5 2600X6C/12T3.6 GHz4.2 GHz95W
Ryzen 3 3300X6C/12T3.5 GHz4.3 GHz65W
i7-8700K6C/12T3.7 GHz4.7 GHz95W
i7-8086K6C/12T4.0 GHz5.0 GHz95W
Ryzen 7 2700X8C/16T3.7 GHz4.3 GHz105W
i7-9700K8C/8T3.6 GHz4.7 GHz95W
Ryzen 5 3600X8C/16T4.0 GHz4.8 GHz95W
i9-9900K8C/16T3.6 GHz5.0 GHz95W
Ryzen TR 2920X**12C/24T3.5 GHz4.3 GHz180W
i9-9920X**12C/24T3.5 GHz4.4 GHz165W
Ryzen 7 3700X12C/24T4.2 GHz5.0 GHz105W
i9-9960X**16C/32T3.1 GHz4.4 GHz165W
Ryzen TR 2950X**16C/32T3.5 GHz4.4 GHz180W
Ryzen 9 3800X16C/32T3.9 GHz4.7 GHz125W
Ryzen 9 3850X*16C/32T4.3 GHz5.1 GHz135W
Gesorteerd op core's en turbo
* Komt later en 135watt TDP is niet iets wat ik eerder heb gezien bij AMD, 140 wel...
** Workstation class CPU's dus dat die kijken sowieso wat scheef.

Nu ligt de AMD IPC nog +/- 8% achter intel (in non-AVX2) en de Turbo frequenties lopen +/- 15% achter.
Maar als AMD de clocks gelijkt trekt en een kleine stap maakt in IPC, dan vergelijken we ineens de i9-9900K met een Ryzen 5 3600X 8)7
En dan nog ziet de stap er niet heel groot uit, zelfde clocks, zelfde aantal core's/treads en vergelijkbare TDP, maar dan heeft AMD nog die 12 en 16 core moddellen met lompe clocks, een fatsoenlijk TDP en op het mainstream AM4 platform...
Tja, ik vermoed dat hoe meer accurate informatie gelekt zal worden, hoe beter het product zal zijn. Goed nieuws hou je gewoon niet al te lang geheim. Verder lijkt AMD aardig bezig te zijn geweest om Ryzen 2000 te dumpen. De prijzen gaven in ieder geval wel die indruk. Verder mogen we er redelijkerwijs vanuit gaan dat AMD een reactie plande voor 10nm Ice Lake waar AMD het best wel eens zou kunnen hebben afgelegd in rauwe clockspeeds en IPC. Dan maar meer cores aanbieden ter compensatie. In plaats daarvan is Ice Lake er gewoon niet en lijkt AMD vrij spel te krijgen.

Het gat in IPC tussen Zen+ en Skylake is maar iets van 3% minder, niet 8%. Vervolgens weten we eigenlijk ook wel dat AVX2 geen probleem meer zal zijn aangezien AMD haar FPU's heeft verdubbeld naar 256bit. Die bottleneck is dus weg. :)

De enige vraag die eigenlijk open blijft staan is wat er gaat gebeuren in gaming. Daar lijkt latency nog wel eens een grotere rol te spelen dan rauwe IPC of clockspeeds. W10 haar scheduler lijkt nog steeds brak te zijn, zeker voor de 2990WX, maar ik begin te vermoeden dat die alsnog regelmatig threads tussen beide CCX heen en weer aan het gooien is. Er zijn games waar dat duidelijk gebeurd, maar er lijken ook games te zijn die het zelf minimaliseren. Alsnog lijkt er enige mate van regressie in prestaties op te treden. :/

Als laatste is het wel duidelijk dat een chiplet Ryzen 3000 absoluut geen problemen zou moeten hebben met geheugenbandbreedte noch latency's binnen de core gezien het hele Lunix vs. W10 verhaal met de 2990X en een 32c Epyc. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Het gat in 'IPC' tussen Ryzen2 en Coffee Lake is 3,75% bij 4,0 GHz voor singlecore, bij multithread leidt AMD met een iets groter percentage. Zie de 8700k en de 2600X, beide 6 kernen met SMT en dezelfde klokfrequentie, eerlijker wordt het niet. Het is misschien wel het punt wat het meest onderbelicht is geweest omtrent Ryzen omdat de meeste reviewers er niet aandachtig naar keken: Ryzen had al een betere 'IPC' voor multithread dan Intel.
Maar bij gaming zie je dat weinig terug om de bekende redenen (software-support en het feit dat er teveel met data wordt geschoven tussen de CCX'en).

Die 'IPC' is het probleem niet. AMD gaat Intel op dat vlak ruimschoots voorbij met die 3000-serie. Die klokfrequentie maakt ook niet het grote verschil (wel enig verschil). Waar het echt om gaat is wat AMD doet met de RAM-ondersteuning, de IF (ook mogelijk op het niveau van de pipelines?) en de latencies.

CHBF wijzigde deze reactie 04-01-2019 01:49 (31%)

• enchion
  • Niet online
Toch had ik bij de release van de Threadripper 2990WX zo`n onderbuik gevoel dat AMD die CPU ook een beetje expres zo gemaakt heeft om MS te pesten, zoiets van "Schedule This MFs".

Daarbij is het overdenken van de toekomstige uncore oplossing ook wel de moeite waard.
Niks houdt ze tegen om de MS scheduler gewoon te vertellen wat de MS scheduler wil weten zonder uit te voeren wat het uitgevoerd wil hebben. Maw de uncore als een scheduling-wall te gebruiken.

Als MS zegt tegen de uncore (want verder dan dat kan het niet zien), je moet alle workload van core1 naar core2 verplaatsen dan kan de uncore gewoon zeggen dat heb ik gedaan door core1 vervolgens om te labelen naar core2.
Maw dit hoeft geen lange termijn probleem meer te zijn, met een uncore als een soort frontoffice en de cores als een backoffice.

• Toettoetdaan
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 01:27:
[...]

Tja, ik vermoed dat hoe meer accurate informatie gelekt zal worden, hoe beter het product zal zijn. Goed nieuws hou je gewoon niet al te lang geheim. Verder lijkt AMD aardig bezig te zijn geweest om Ryzen 2000 te dumpen. De prijzen gaven in ieder geval wel die indruk. Verder mogen we er redelijkerwijs vanuit gaan dat AMD een reactie plande voor 10nm Ice Lake waar AMD het best wel eens zou kunnen hebben afgelegd in rauwe clockspeeds en IPC. Dan maar meer cores aanbieden ter compensatie. In plaats daarvan is Ice Lake er gewoon niet en lijkt AMD vrij spel te krijgen.
Dat zou goed kunnen, AMD weet ook wel dat Intel meer focus legt op gespecialiseerde SIMD's en dat AVX512 met 10nm wel mainstream zou zijn, dat AMD daar niet voor gaat geeft aan dat ze niet de absolute beste willen zijn, maar wel concureerend.
Het gat in IPC tussen Zen+ en Skylake is maar iets van 3% minder, niet 8%. Vervolgens weten we eigenlijk ook wel dat AVX2 geen probleem meer zal zijn aangezien AMD haar FPU's heeft verdubbeld naar 256bit. Die bottleneck is dus weg. :)
(& @CHBF )
Voorheen was cinebench natuurlijk DE benchmark, want Intel kwam daar goed uit de verf, nu AMD daar leuk mee doet zijn er ineens ander programmas 'belangrijk'...
Maargoed, The Stilt (iemand die ik zeer respecteer voor zijn kennis en kunde) heeft deze IPC vergelijking gemaakt:

Bron: https://forums.anandtech....572/page-72#post-39391302 (aanrader om te lezen trouwens)

En als je dus de 256bit scores niet mee neemt dan blijft daar nog grofweg 8% over in IPC, hier zit de invloed van de CCX en Memory latancy natuurlijk ook in, dus daarom vind ik die 8% ook wel een interesant getal. Maar wat jullie zeggen, over het algemeen is het meer 3%.
De enige vraag die eigenlijk open blijft staan is wat er gaat gebeuren in gaming. Daar lijkt latency nog wel eens een grotere rol te spelen dan rauwe IPC of clockspeeds. W10 haar scheduler lijkt nog steeds brak te zijn, zeker voor de 2990WX, maar ik begin te vermoeden dat die alsnog regelmatig threads tussen beide CCX heen en weer aan het gooien is. Er zijn games waar dat duidelijk gebeurd, maar er lijken ook games te zijn die het zelf minimaliseren. Alsnog lijkt er enige mate van regressie in prestaties op te treden. :/

Als laatste is het wel duidelijk dat een chiplet Ryzen 3000 absoluut geen problemen zou moeten hebben met geheugenbandbreedte noch latency's binnen de core gezien het hele Lunix vs. W10 verhaal met de 2990X en een 32c Epyc. :)
De 2990X en 2970X hebben natuurlijk een setup waar geheugen 'ver' van de core kan zijn. Met de chiplets van Zen2 zit de geheigen controller in de I/O-die en staan alle core's dus 'even ver' van het geheugen af, dus dat probleem is in het design al opgelost. Aan de andere kant had Zen1 de memmorycontroller direct op de die zitten en zit deze nu op een losse I/O-die. Dus die stap zou weer groter zijn.

Verder is IF geupgrade naar bijna de dubbele bandbreedte, dus van CCX naar CCX binnen dezelfde die zou minder impact moeten hebben.
Van CCX#-die1 naar CCX#-die2 gaat intersant worden, dat zou namelijk via de I/O-die moeten gaan, met TR was dat die1->die2, nu lijkt dat die1->I/O-die->die2 te worden.
(Zover bekent hebben de chiplets onderling geen directe IF verbinding)

Nu heb ik wel een patent gezien die het syncen van de L3 cache van de chiplets beschijft door middel van een buffer(L4?) op de I/O-die. Met een globale L4 cache zouden ze heel veel latency kunnen maskeeren maar dit blijft dus een beetje het grote vraagteken hoe games hier mee om zouden gaan.

• winwiz
Toettoetdaan schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:58:

De 2990X en 2970X hebben natuurlijk een setup waar geheugen 'ver' van de core kan zijn. Met de chiplets van Zen2 zit de geheigen controller in de I/O-die en staan alle core's dus 'even ver' van het geheugen af, dus dat probleem is in het design al opgelost. Aan de andere kant had Zen1 de memmorycontroller direct op de die zitten en zit deze nu op een losse I/O-die. Dus die stap zou weer groter zijn.
....
Dit is nog helemaal niet zeker en waarschijnlijk. Dit is veel te duur voor een consumenten cpu. YouTube: Ryzen Leaks - Too Good To Be True?

• Toettoetdaan
winwiz schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:44:
[...]

Dit is nog helemaal niet zeker en waarschijnlijk. Dit is veel te duur voor een consumenten cpu. YouTube: Ryzen Leaks - Too Good To Be True?
Dat had ik gemist, maar dat zou dus nog beter zijn, IF off-die is niet heel goed voor het stroomverbruik. Dus alles op een enkele 7nm chip zou geweldig zijn en meteen een hoop gameing issues overslaan.

Maar dat zou wel beteken dat AMD twee chip designen heeft, voor server en desktop dus verschillend. Dat zou nieuw zijn.

• spoonman
enchion schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:31:
Toch had ik bij de release van de Threadripper 2990WX zo`n onderbuik gevoel dat AMD die CPU ook een beetje expres zo gemaakt heeft om MS te pesten, zoiets van "Schedule This MFs".
:|

• roy-t
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 15-01 13:23
mbt tot scheduling e.d. en slechte performance van TR op Windows, ik dacht dat die mythe toch al een ontkracht was? https://www.anandtech.com...-amds-threadripper-2990wx

~ Mijn prog blog! ~ @RoyTries

• Toettoetdaan
roy-t schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 14:45:
mbt tot scheduling e.d. en slechte performance van TR op Windows, ik dacht dat die mythe toch al een ontkracht was? https://www.anandtech.com...-amds-threadripper-2990wx
Die test was in opdracht van de gast die nu met die fix komt :P
Die test laat ook prima zien dat alle core's goed belast worden, maar inmiddels zijn ze erachter gekomen dat die core's vooral druk waren met treads doorschuiven. Dus de belasting is er wel, maar voor de verkeerde activiteiten. Ian Cutress heeft al aangegeven een vervolg artikel te maken.

In anders nieuws: 1D1212BGMCWH2
1 = ES0
D = Desktop
121 = Base : 1.21Ghz (?)
1 = Model Revision
BG = 105W
M = AM4
C = 12C
W = ??? (12× 512KB L2 + 48MB L3)?
H2 = H2 Stepping/Matisse

Dit is de tweede codenaam naast `5D0108BBM8SH2_37` die uitkomt. (Dat was een 8core op 65watt)

Toettoetdaan wijzigde deze reactie 04-01-2019 14:56 (42%)

De 12C is nu dus bevestigd. :)
Die test laat ook prima zien dat alle core's goed belast worden, maar inmiddels zijn ze erachter gekomen dat die core's vooral druk waren met treads doorschuiven.
Dat inderdaad @roy-t
Kijk naar die Level1Techs video. Die man is zelf een computerwetenschapper en hij werkt als consultant van een redelijk groot bedrijf voor bedrijven met hardware en software, hij is gespecialiseerd in Linux en servers. Hij legt netjes uit hoe dat is aangetoond.
YouTube: 2990WX Threadripper Performance Regression FIXED on Windows* #thread...
Toettoetdaan schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:58:
[...]

Dat zou goed kunnen, AMD weet ook wel dat Intel meer focus legt op gespecialiseerde SIMD's en dat AVX512 met 10nm wel mainstream zou zijn, dat AMD daar niet voor gaat geeft aan dat ze niet de absolute beste willen zijn, maar wel concureerend.
Hier moet je m.i. voorzichtig mee zijn want die AVX512 zou wel ten koste gaan van iets anders: ofwel hardware-performance op een ander vlak (want minder diespace over voor de rest) ofwel een hogere prijs EN een hoger vermogen. Trade-offs. Als je bedenkt dat AVX512 nogal een niche-case is (zeker als je in ogenschouw neemt dat het om een klein percentage van de instructies gaat bij alle software die door de meeste mensen wordt gebruikt) dan is het naar mijn mening volstrekt logisch dat AMD ervoor heeft gekozen om met AVX256 genoegen te nemen. Voor 99% van de gebruikers bied je een lager vermogen en een lagere prijs, die 1% van de gebruikers heeft een goede reden om voor Intel te kiezen.
Voorheen was cinebench natuurlijk DE benchmark, want Intel kwam daar goed uit de verf, nu AMD daar leuk mee doet zijn er ineens ander programmas 'belangrijk'...
Dat was mij ook opgevallen.
Ik twijfel er niet aan dat The Stilt (een Fin die voor dergelijke bedrijven werkte) zeer deskundig is maar het probleem met die vergelijking is dat je met gewogen gewichten zit, dat wordt al snel tot op zekere hoogte arbitrair en het is enorm afhankelijk van wat je met die CPU doet.
Voorbeeldje: bij spellen die veel cache gebruiken (meer dan wat de Intel-CPU's hebben en minder dan wat de Ryzen-CPU's hebben) heeft AMD een voordeel, bij spellen die weinig cache gebruiken (minder dan wat de Intel-CPU's hebben) heeft Intel een voordeel omdat de latencies beter zijn. Idem voor floating point vs. integer, AVX...
Overigens moeten we er ook rekening mee houden dat de klokfrequentie en latencies van RAM belangrijk is en dat de RAM-support inmiddels is verbeterd en dat de latencies voor Ryzen2 zijn verbeterd.

Als The Stilt ook de gaming performance meeneemt (daar lijkt het op) dan is dat vanuit gebruikersperspectief zeer terecht, vanuit technisch perspectief mogelijk minder omdat dit ook te maken heeft met gebrekkige softwaresupport op diverse niveaus. Veronderstellende dat AMD netjes een identificatiecode geeft waarmee het besturingssyteem kan bepalen tot welke CCX een kern behoort is er geen goede reden waarom spellen die 1-4 kernen gebruiken niet volledig op 1 CCX worden gedraaid terwijl alle achtergrondtaken en taken van andere programma's op de andere CCX worden gedraaid. MS kan gemakkelijk volgen welke threads door het spel worden geactiveerd en MS weet in detail welke software van MS voor het spel actief zijn. Toch blijkt het van CCX naar CCX te hoppen met als gevolg dat je veel meer cache-misses hebt. :/

Stel dat AMD, zoals we vermoeden, 2 chiplets met <=8 kernen gebruikt, is er dan een reden om aan te nemen dat je per chiplet 2 CCX'en van 4 hebt? Is het niet mogelijk dat AMD 1 CCX per chiplet heeft? Met een CCX van 4 heb je wat meer mogelijkheden voor laptops en embedded maar waarom niet de ondergrens op 4 kernen leggen (de stukken die waarbij 1-4 kernen beschadigd zijn kan je dan gebruiken voor hexacore- en quadcore-CPU's) in dat segment?

Wat betreft die L4, dat werd al gespeculeerd nog voordat een patent werd waargenomen. Het is een interessante optie maar het betekent natuurlijk wel dat je meer diespace nodig hebt. Misschien voor Zen3 als de node weer iets kleiner wordt? Als je 16 kernen genoeg vindt met de stand van de software en je hebt die kleinere node, waarom dan niet op dat moment die L4-cache inbouwen? Dan heb je weer een gemakkelijke winst te pakken. Voor nu komen ze wellicht weg met die hogere latencies doordat ze een aanzienlijk kleinere node hebben.

CHBF wijzigde deze reactie 04-01-2019 15:27 (9%)

• enchion
  • Niet online
Toettoetdaan schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 14:49:
[...]

Die test was in opdracht van de gast die nu met die fix komt :P
Die test laat ook prima zien dat alle core's goed belast worden, maar inmiddels zijn ze erachter gekomen dat die core's vooral druk waren met treads doorschuiven. Dus de belasting is er wel, maar voor de verkeerde activiteiten. Ian Cutress heeft al aangegeven een vervolg artikel te maken.

In anders nieuws: 1D1212BGMCWH2
1 = ES0
D = Desktop
121 = Base : 1.21Ghz (?)
1 = Model Revision

BG = 105W
M = AM4
C = 12C
W = ??? (12× 512KB L2 + 48MB L3)?
H2 = H2 Stepping/Matisse

Dit is de tweede codenaam naast `5D0108BBM8SH2_37` die uitkomt. (Dat was een 8core op 65watt)
Zoals bij Jim z`n video lijkt het 3e segment inmiddels iets anders aan te gaan geven dan kloksnelheid. Zijn chip was 8cores op misschien/waarschijnlijk 1 chip

De 12 core zou 2 chips hebben dan heb je dus ?(1e getal, 2core-chiplets, 12cores)
1e getal van die 4 getallen is een 1, dus misschien wel 1 uncore-chip maar dan alleen voor de 12 en 16core varianten ???

Zowiezo stepping gaat een apart iets worden met Epyc en Threadripper als die uncore erbij komt, aangezien er meerdere soorten chips op 1 package terechtkomen, om nog maar niet te beginnen met GPU en MEM.

Ook gaan de layouts van de package wel in die codenaam terechtkomen, aangezien de eerste waardes op de package slaan zou ik me niet verbazen als de nu onbekende nrs gaan slaan op welke chiplets in welke combo daarop gezet gaan worden.

enchion wijzigde deze reactie 04-01-2019 16:24 (16%)

@enchion
Zoals bij Jim z`n video lijkt het 3e segment inmiddels iets anders aan te gaan geven dan kloksnelheid. Zijn chip was 8cores op misschien/waarschijnlijk 1 chip
Mogelijk.
De 12 core zou 2 chips hebben dan heb je dus ?(1e getal, 2core-chiplets, 12cores)
1e getal van die 4 getallen is een 1, dus misschien wel 1 uncore-chip maar dan alleen voor de 12 en 16core varianten ???
Dat kan ik me niet voorstellen (je zou de kosten van de mask enkel kunnen verantwoorden bij een voldoende hogere prijs of voldoende extra afzet) maar het zou leuk zijn. :P

CHBF wijzigde deze reactie 04-01-2019 17:02 (126%)

Toettoetdaan schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 19:43:
[...]

Het blijkt dat dit probleem wordt veroorzaakt door een hotfix voor dual-socket systemen van Intel waarbij maar één socket direct toegang heeft tot het geheugen.

Het is heel dubbel dat Intel dus wel een fix kan doordrukken voor een vergelijkbaar probleem en AMD zelf maar een lapmiddel de deur uit moet doen.

Achter de schermen is AMD ongetwijfeld druk aan het zetten, maar ik krijg de indruk dat AMD hier al alles doet wat ze kunnen zonder MS publiek aan de schandpaal te hangen. (Wat waarschijnlijk uiteindelijk in het nadeel van AMD zou uitpakken)
Zo vreemd vind ik dat niet, ook niet dubbel trouwens. Het is bijvoorbeeld goed mogelijk dat MS ook naar de kosten en baten kijkt, eigenlijk heel logisch zelfs, En dan is het vrij logisch dat je bijvoorbeeld voor Dual socket Intel systemen wel snel wat ziet gebeuren, immers een (zeer) groot deel van de servers die op Windows draaien zijn dual socket Intel systemen. Terwijl relatief gezien het markt aandeel AMD, nu nog, nihiel zal zijn. Daarnaast lijken maar 2 cpu's uit het AMD gamma hier last van te hebben. En die 2 cpu's zijn dan ook nog eens relatief weinig verkochte niche producten.

Nee, ik snap eigenlijk volledig waarom een bedrijf als MS niet direct als een malle voor 2 niche producten van AMD gaatr sleutelen aan de scheduler. Wie weet wat voor legacy code daar nog allemaal in zit en wat voor invloeden bepaalde veranderingen kunnen hebben.

Welke Intel hotfix bedoel je trouwens? Voor zover ik weet is het namelijk al sinds jaar en dag zo bij Intel (maar ook bijvoorbeeld bij AMD Epyc) dat iedere die enkel direct toegang heeft tot de geheugen sloten gekoppeld aan de memory controllers op die. Ik kan me dus niet voorstellen dat dit iets recents is.
CHBF schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 00:26:
AMD doet wat het kan en wat mij betreft kiezen deze klanten ervoor om Linux gebruiken voor wat zij met die CPU's willen doen, dat werkt in het algemeen toch beter voor dit soort werk (het werkt sowieso in het algemeen beter, op een enkele uitzondering na) dus waarom niet?
Dat ligt er natuurlijk ook maar aan, wie weet of AMD "doet wat het kan" of niet nog veel meer zou kunnen doen.Verder moet je natuurlijk wel een keuze hebben. Als je toevallig software draait die niet beschikbaar is op Linux ga je al. Of misschien draait de software wel op Windows en Linux, maar heeft de werkgever gekozen te standaardiseren op Windows. Dan kun je vaak niet zomaar aankomen met "Ik installeer wel even Linux"

Dennism wijzigde deze reactie 04-01-2019 17:18 (27%)

Chronia Lvl 110 Warlock Diablo 3

Dennism schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 17:06:
Zo vreemd vind ik dat niet, ook niet dubbel trouwens. Het is bijvoorbeeld goed mogelijk dat MS ook naar de kosten en baten kijkt, eigenlijk heel logisch zelfs
Als je naar alle baten kijkt die MS heeft gemaakt - en dat dan nog op basis van iets wat min of meer gestolen werd van Gary Kildall - dan mag MS nog heel erg veel kosten maken alvorens ze ook maar enigszins in de buurt van het break-even punt komen dus dat mag geen smoes zijn. Ik ken de actuele boekhouding van MS niet maar als je simpelweg even kijkt naar hoeveel licenties ze per jaar minstens verkopen en hoeveel medewerkers ze hebben dan is de indruk sterk dat ze genoeg mogelijkheden hebben om die kernel te fixen. Dat de baten bij het fixen voor Intel groter zijn dan bij het fixen van AMD is evident maar als je dat gaat meewegen dan ben je nogal walgelijk aan het handelen wanneer de baten zoveel groter zijn dan de kosten. Wel typisch voor een USA-bedrijf maar dat is offtopic.
Wie weet wat voor legacy code daar nog allemaal in zit en wat voor invloeden bepaalde veranderingen kunnen hebben.
Dat lijkt me inderdaad een meer waarschijnlijk probleem voor MS: spaghetti-code en een hoop legacy-producten.
Of misschien draait de software wel op Windows en Linux, maar heeft de werkgever gekozen te standaardiseren op Windows. Dan kun je vaak niet zomaar aankomen met "Ik installeer wel even Linux"
99 op 100 keer bestaat er prima software op Linux waarmee je precies hetzelfde bereikt. Het probleem is eerder dat gebruikers programma X gewend zijn dan dat programma X beter zou zijn. Adobe is hier het perfecte voorbeeld van: enorm slecht geoptimaliseerde software maar het is wat mensen zijn gewend en met alle plugins die daaraan is toegevoegd zitten mensen er behoorlijk aan vast. Over Adobe gesproken...hier een van de redenen waarom Windows zo bloated is: https://www.thurrott.com/...ensible-metadata-platform
Laten we overigens niet doen alsof de doorsnee werkgever ook maar iets weet over software en computers, die is op dat vlak net zo onwetend als de doorsnee persoon die nooit een computer heeft gebruikt voor iets anders dan internet en multimedia. Een voorbeeld voor video-editing, bij de BBC gebruiken ze daar Linux voor. Het werkt prima (veel plugins beschikbaar en zo) maar...het vergt wel gespecialiseerde medewerkers die de software-omgeving goed kennen en het stelt eisen aan bepaalde hardware die je hebt.
offtopic:
Alvorens mensen een verkeerde conclusie trekken, het is tegenwoordig zeldzaam dat hardware niet wordt ondersteund op Linux. Mijn hardware: Corsair Strafe Red, Rival100 (geen aanrader!), HP printer (ook geen aanrader), geluidskaart van Soundblaster, i5-750, HD 7850, Intel ethernetkaart en een elektrische piano. Het werkt allemaal out of the box. Die ethernetkaart werkt bij Windows NIET out of the box (heel erg handig, een driver moeten installeren als je geen internet hebt :')) en voor die elektrische piano zou ik op Windows een driver moeten installeren terwijl dat bij Linux niet eens nodig is. Nee, geen misverstand bij mij, het heeft letterlijk geen driver nodig en het wordt niet automatisch geïnstalleerd.
Video-editing is een van de laatste obstakels en ik vermoed dat dat samenhangt met proprietary drivers en de marktdominantie van Adobe

CHBF wijzigde deze reactie 04-01-2019 20:51 (25%)

CHBF schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 19:20:
Ik ken de actuele boekhouding van MS niet maar als je simpelweg even kijkt naar hoeveel licenties ze per jaar minstens verkopen en hoeveel medewerkers ze hebben dan is de indruk sterk dat ze genoeg mogelijkheden hebben om die kernel te fixen. Dat de baten bij het fixen voor Intel groter zijn dan bij het fixen van AMD is evident maar als je dat gaat meewegen dan ben je nogal walgelijk aan het handelen wanneer de baten zoveel groter zijn dan de kosten.
Heb even wat offtopic spul uit de quite gehaald. Je moet natuurlijk wel kijken naar de "baten" van het fixen van het probleem tegenover de kosten. Ik verwacht niet dat het specifiek aanpassen van de scheduler voor MS iets gaat opleveren voor deze 2 AMD cpu's, zeker niet gezien dit vooralsnog de enige cpu's lijken te zijn die op deze wijze geconfigureerd zijn daar de komende series niet meer op wijze geconfigureerd lijken te zijn. Ik geloof nooit dat die "paar" licenties die MS meer zal verkopen aan eigenaren van deze cpu's meer baten zullen opleveren dan de kosten van het oplossen en testen van scheduler aanpassingen.
Dat lijkt me inderdaad een meer waarschijnlijk probleem voor MS: spaghetti-code en een hoop legacy-producten.
Dat denk ik ook deels, spagetti-code geen idee van, ik ken de code van MS niet. Maar veel legacy verwacht ik zeker en ook nog eens de invloed die een aanpassing zou kunnen hebben op software van 3de partijen e.d. Fixen en alles goed testen zal dan mogelijk een dure aangelegenheid worden.
99 op 100 keer bestaat er prima software op Linux waarmee je precies hetzelfde bereikt. Het probleem is eerder dat gebruikers programma X gewend zijn dan dat programma X beter zou zijn. Adobe is hier het perfecte voorbeeld van: enorm slecht geoptimaliseerde software maar het is wat mensen zijn gewend en met alle plugins die daaraan is toegevoegd zitten mensen er behoorlijk aan vast. Over adobe gesproken...hier een van de redenen waarom Windows zo bloated is: https://www.thurrott.com/...ensible-metadata-platform
Laten we overigens niet doen alsof de doorsnee werkgever ook maar iets weet over software en computers, die is op dat vlak net zo onwetend als de doorsnee persoon die nooit een computer heeft gebruikt voor iets anders dan internet en multimedia. Een voorbeeld voor video-editing, bij de BBC gebruiken ze daar Linux voor. Het werkt prima (veel plugins beschikbaar en zo) maar...het vergt wel gespecialiseerde medewerkers die de software-omgeving goed kennen en het stelt eisen aan bepaalde hardware die je hebt.
[offtopic]Alvorens mensen een verkeerde conclusie trekken, het is tegenwoordig zeldzaam dat hardware niet wordt ondersteund op Linux.
Ik denk dat een issue veel sneller is: Standaardisatie. Zeker in het bedrijfsleven wil je geen mengelmoesje van systemen en configuraties. Je standaardiseert (soms per afdeling, soms per bedrifj e.d.) vaak op bepaalde hardware, een bepaald OS, bijvoorbeeld Windows of Linux. Gebruikersvoorkeuren kunnen ook veel schelen inderdaad. Vaak zie je bijv. voor MS office dat geroepen wordt OpenOffice (of variant) is een goed alternatief want gratis. Als je gebruikers echter minder productief zijn, meer helpdesk vragen gaan stellen e.d. kan dat "gratis" al heel snel, heel duur worden.

Daarnaast is het vaak zeker zo dat er alternatieven zijn voor software en hardware. Echter moet je vaak wel kijken of ondersteund ook ondersteund is. Genoeg bedrijven die bijvoorbeeld verzeker willen zijn van service als ze een probleem hebben. Alternatieve software waar je bij een probleem dan op een gebruikersforum vragen moet gaan stellen is, of waar de drivers door een hobby programmeur worden ontwikkeld kan dan in de regel niet vaak niet afdoende zijn voor zo'n bedrijf met dat soort eisen. Een alternatief is dus niet altijd een alternatief.

AMD heeft voor de verandering zelfs een eigen livestream opgezet. Ze lijken het dus te menen. :P
YouTube: AMD at CES 2019

DaniëlWW2 wijzigde deze reactie 05-01-2019 12:31 (14%)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

De vorige keer had AMD ook netjes alles opgenomen en online geplaatst, maar een dag later en zonder het vooraf aan te kondigen. :?
Blijkbaar willen ze deze keer de schijnwerpers erop hebben, dan zal er in ieder geval een leuke demonstratie of onthulling zijn.

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Nu begint het toch te jeuken hoor :P.

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / Stretch ARM | LEDE: Empower your router (OpenWrt successor) | Blogje

Woensdag om 6 uur 's avonds als ik me niet vergis. Dat is een aardig tijdstip voor zo'n livestream. :)

CHBF wijzigde deze reactie 05-01-2019 15:54 (11%)

• zion
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 00:20

zion

I GoT my I on U

Borromini schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 15:45:
Nu begint het toch te jeuken hoor :P.
Ik hoop dat het allemaal tegenvalt op CES, want ik heb precies hetzelfde :+

@CHBF Nee, mezelf beloofd pas te upgraden tegen de tijd dat ze de monitor uitgebracht hebben die ik graag wil, maar kan me ondertussen moeilijk bedwingen als de geruchten beetje waargemaakt worden ;)

zion wijzigde deze reactie 05-01-2019 20:54 (30%)

Wat was eerder, de kip of het ei? Het ei, een kip komt per definitie uit een ei, het eerste ei kon dus niet van een kip zijn...
Is de kop halfvol of halfleeg? Als je hem vult halfvol, als je hem consumeert halfleeg.
Nog meer vraagstukken?

zion schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 16:00:
[...]

Ik hoop dat het allemaal tegenvalt op CES, want ik heb precies hetzelfde :+
:?
Jij wil geen verleiding om dit jaar te upgraden?

@zion
@CHBF Nee, mezelf beloofd pas te upgraden tegen de tijd dat ze de monitor uitgebracht hebben die ik graag wil, maar kan me ondertussen moeilijk bedwingen als de geruchten beetje waargemaakt worden ;)
Begrijpelijk. Het kip-ei verhaal, de monitorbedrijven lijken te wachten totdat de vraag toeneemt en de vraag neemt pas toe wanneer voldoende gamers een grafische kaart hebben die dit aankan en tot op zekere hoogte ook wanneer de developers eindelijk eens leren hoe je minder primitief programmeert (alle CPU-kernen gebruiken en niet voor elke render-call de CPU ertussen laten komen) en Vulkan gebruikt. :X
Los daarvan zijn mogelijk de productiekosten ook hoger bij grotere schermen met hoge resoluties maar dat is moeilijk te beoordelen.

Wat heb jij in gedachte? 1440p ultrawide met 144 Hz. etc. of 4k met 144 Hz etc.
Het tweede is natuurlijk leuker in verband met 4k-video. Echter wel beter een dark theme gebruiken als je gevoelig bent voor blauw licht. Hierover gesproken, @Tweakers Marketing mag dat ook wel eens ondersteunen voor de website. ;)

CHBF wijzigde deze reactie 05-01-2019 23:04 (70%)

• zion

zion

I GoT my I on U

CHBF schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 20:42:

Wat heb jij in gedachte? 1440p ultrawide met 144 Hz. etc. of 4k met 144 Hz etc.
Het tweede is natuurlijk leuker in verband met 4k-video. Echter wel beter een dark theme gebruiken als je gevoelig bent voor blauw licht. Hierover gesproken, @Tweakers Marketing mag dat ook wel eens ondersteunen voor de website. ;)
38" 3840*1600 120Hz (HDR), dat laatste is optioneel, maar wel sterk gewenst, de rest is 2 jaar geleden op de CES al getoond, maar nog steeds niet beschikbaar, dus vingers gekruisd voor CES 2019 launch datum :Y

(voor 4K video volstaat mijn 55" LG OLED55B6V nog steeds prima, voor gamen is dat echter niet alles ;))

En wat betreft het kip-ei verhaal, check signature :>

zion wijzigde deze reactie 06-01-2019 00:58 (12%)

Wat was eerder, de kip of het ei? Het ei, een kip komt per definitie uit een ei, het eerste ei kon dus niet van een kip zijn...
Is de kop halfvol of halfleeg? Als je hem vult halfvol, als je hem consumeert halfleeg.
Nog meer vraagstukken?

zion schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 23:56:
[...]

38" 3840*1600 120Hz (HDR), dat laatste is optioneel, maar wel sterk gewenst, de rest is 2 jaar geleden op de CES al getoond, maar nog steeds niet beschikbaar, dus vingers gekruisd voor CES 2019 launch datum :Y

(voor 4K video volstaat mijn 55" LG OLED55B6V nog steeds prima, voor gamen is dat echter niet alles ;))

En wat betreft het kip-ei verhaal, check signature :>
Ja, daar zit ik ook te wachten maar ik vrees dat het nog een paar jaar kan duren voordat je die voor <€1000 koopt en om al die tijd met een 1080p monitor verder te gaan. Ik deel jouw ongenoegen en frustratie m.b.t. de stagnatie bij de ontwikkeling van nieuwe monitors. 4k/1080p video op een 1440p (ultrawide)...
Overigens mag van mij de monitor wat kleiner zijn, 30'' vind ik ook prima. DPI-scaling, inzoomen...

Alternatief overweeg ik 1440p ultrawide en later nog eens een 4k-monitor/televisie met HDR speciaal voor video. Ja, gamen op zo'n grote monitor lijkt me niet handig. Minder overzicht, flinke aliasing.

CHBF wijzigde deze reactie 06-01-2019 01:20 (15%)

• zion

zion

I GoT my I on U

CHBF schreef op zondag 6 januari 2019 @ 01:17:
Ja, daar zit ik ook te wachten maar ik vrees dat het nog een paar jaar kan duren voordat je die voor <€1000 koopt en om al die tijd met een 1080p monitor verder te gaan. Ik deel jouw ongenoegen en frustratie m.b.t. de stagnatie bij de ontwikkeling van nieuwe monitors. 4k/1080p video op een 1440p (ultrawide)...
Overigens mag van mij de monitor wat kleiner zijn, 30'' vind ik ook prima. DPI-scaling, inzoomen...

Alternatief overweeg ik 1440p ultrawide en later nog eens een 4k-monitor/televisie met HDR speciaal voor video. Ja, gamen op zo'n grote monitor lijkt me niet handig. Minder overzicht, flinke aliasing.
offtopic:
Tja, ben al 3 jaar aan het sparen, dus heb wat ruimer budget, dus zolang de specs goed zijn mag hij heus duurder zijn dan €1k,-, maar dan moet hij wel alles hebben, zit nu op een 29" UW 2560*1080@60Hz maar dat vind ik zowel qua afmetingen als resolutie gewoon veel te laag, zeker qua pixels in de hoogte, dus ik denk dat ik er spijt van krijg als ik dan naar "slechts" 3440*1440@32/34" ga, vandaar de wens voor 38" (zelfs met een schuin oog naar 43" gekeken ;))

Uiteindelijk merk ik dat ik liever/vaker op mijn 17" 1440P@120Hz laptop scherm game vanwege gezegde pixels in de hoogte, en refreshrate dan op mijn 29" 1080P-UW, dus vandaar mijn wensen.

Dus om het nog een klein beetje on-topic te houden, wat ik wil (nay, eis O-)) van AMD dit jaar?
Navi als 2080TI Killer, en het X570/Zen2 3700X platform wat aan alle geruchten voldoet, dus kom maar op met CES2019! :9~ (en dan LG nog even met een 38" 3840*1600 DisplayHDR 500True Black 120Hz Free-Sync monitor als we toch bezig zijn met CES2019 wenslijstjes :+)

Nog meer vraagstukken?

AMD heeft ons gewoon in de maling genomen hoor. We krijgen niks meer dan de nieuwe APU's. :P
Nu zien die er toch weer uit als een leuke update. Belangrijker is alleen dat AMD losse driverupdates gaat uitrollen voor hun APU's. :Y

• zion

zion

I GoT my I on U

Nvidia aan de Free-Sync :o :(:)
Zouden ze dan toch voorzichtig aan AMD serieus beginnen te nemen?
Woensdag 18:00 zion, nog even geduld :+

Nog meer vraagstukken?

• spoonman
DaniëlWW2 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 18:32:
AMD heeft ons gewoon in de maling genomen hoor. We krijgen niks meer dan de nieuwe APU's. :P
Ik zou nog effe wachten tot woensdag (9AM PT)

zion schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:30:
Nvidia aan de Free-Sync :o :(:)
Zouden ze dan toch voorzichtig aan AMD serieus beginnen te nemen?
Woensdag 18:00 zion, nog even geduld :+
Ja, echt goed nieuws dit. Zeker bij de steeds hogere resoluties is FS/GS echt wel een superbelangrijke feature.

Op zich heeft nvidia natuurlijk wel een punt dat lang niet alle FS monitors een goede FS implementatie hebben. Bijv. vanwege te kleine bandbreedte waarbinnen FS werkt.

Misschien dat het nVidia "G-Sync Compatible" systeem er wel voor kan zorgen dat er meer druk op de monitor fabrikanten komt om FS op een goede manier te implementeren. nVidia als wereldverbeteraar wie had dat gedacht :P

Help!!!! wijzigde deze reactie 07-01-2019 10:11 (3%)

PC Specs

• Toettoetdaan
DaniëlWW2 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 18:32:
AMD heeft ons gewoon in de maling genomen hoor.
Het kan nogsteeds alle kanten op, er is zo weinig informatie en zoveel mogelijk. Hier een paar puntjes die niet lekker aansluiten:

- Off-chip communciatie (dmv IF) is niet erg energie effiecient, dus voor mobiel niet gewenst.
- Wat is er gebeurt met de 48-core epic test chips. (vier keer een 3CCX/12-core chip dus)
- Als de supply chain al in opbouw was, dan waren er veel meer lekken. Elke aankondiging zou dus op zijn best pas over drie maanden in de winkel kunnen liggen.
- Meerder bronnen hebben geen consumeneten variant van de I/O die gezien, terwijl de chiplets zelf te weinig functionaliteit hebben om zelfstandig te functioneeren.

Ik zelf verwacht trouwens dat alleen de mobiele chip (dus de APU) nog monolitiesch is, omdat deze naar 15watt moet kunnen schalen. Met IF en meerdere die's zie ik dat nog niet gebeuren:

Bron: https://www.anandtech.com...2990wx-and-2950x-review/4

Mischien heeft AMD wel een kleine 7nm I/O-chip voor de consumenten chips gemaakt om alvast te oefenen voor de volgende Epyc generatie. Dat zou het een en ander verklaaren.
Toettoetdaan schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:07:
Mischien heeft AMD wel een kleine 7nm I/O-chip voor de consumenten chips gemaakt om alvast te oefenen voor de volgende Epyc generatie. Dat zou het een en ander verklaaren.
Weet je, ik laat het gewoon op mij afkomen. Daarna kijk ik wel of ik op het laatste moment nog op de hypetrain spring. Ik koop hoogstwaarschijnlijk toch een Ryzen 3000 octacore dus echt hypen hoeft ook niet. :P

Natuurlijk kunnen we hier wel aardig gissen hoe bepaalde zaken zijn, maar uiteindelijk zal AMD het hopelijk veel beter weten dan wij. Die leaks die er nu zijn, tja ik denk niet dat het toevallig is dat er maar een narratief lekt. Ik vermoed namelijk dat AdoredTV via een derde persoon, al die informatie vanuit de top van AMD zelf heeft gekregen. AdoredTV kreeg namelijk wel heel erg veel specifieke informatie in een keer. Bij AMD weten ze zijn reputatie en indirect helpt AdoredTV AMD enorm met die analyses. Hij kreeg denk ik ook echt niet zomaar een RX Vega 64 LC van AMD terwijl hij maanden bepaald niet enthousiast was over Vega. Verschillende AMD mensen staan ook betekent dat ze plekken zoals r/AMD volgen, waaronder Lisa Su zelf. Die weten ook wel hoe er naar AdoredTV word gekeken. Zeker na zijn zeer accurate Turing leaks.

Ik vermoed eigenlijk dat AMD bewust de correcte specificaties heeft gelekt via AdoredTV om af te tasten wat de reactie was. AdoredTV heeft er zelf chiplets voor Ryzen 3000 van gemaakt. Logische gedachtegang, zeer zeker mogelijk, maar niet zeker. Vervolgens zal AMD de reactie, de hypetrain dus, gebruiken als opwarmer en misschien ook om de prijzen wat te verhogen. Idem voor Navi want ik vermoed dat die ook kloppen.

Dat zou mij ook goed uitkomen want ik verwacht dat mijn RX Vega 56 dit jaar niet gaat overleven. HBM2 lijkt gefrituurd want ik heb sporadische artifacts en soms een crash. Nu is het nog goed werkbaar, maar voor hoe lang nog. :/

• Doukkali
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 18-01 03:15
Vraagje, ik wilde echt net een pc bouwen met een 2600X. Weet iemand die de geruchten kent of de 3600X echt duurder zal zijn? En wanneer ik het uitkomt?

Als het een stuk duurder is, vind ik het, het wachten niet waard..

• PSPfreaky
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 18-01 19:30
Doukkali schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:47:
Vraagje, ik wilde echt net een pc bouwen met een 2600X. Weet iemand die de geruchten kent of de 3600X echt duurder zal zijn? En wanneer ik het uitkomt?

Je kan het beste gewoon even wachten op de aankondiging van de nieuwe processoren.

• Gelunox
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 18-01 10:42

Gelunox

Hardware addicted

Doukkali schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:47:

https://www.notebookcheck...3000-series.374256.0.html

PC: R7 1700X@3.8GHz | 32GB G.Skill Trident Z 3466@2933MT/s | VEGA 64 Liquid Edition

• Doukkali
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 18-01 03:15
Hmm, dit zijn Amerikaanse prijzen, ik verwacht dat het in Nederland/Duitsland duurder zal zijn zoals altijd..

• jopie
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 00:06
Valt denk ik wel mee, de 2700x werd aangekondigd voor 369 dollar.
Dat heeft ie hier in euro's volgens mij niet gekost.
Doukkali schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:57:
[...]

Hmm, dit zijn Amerikaanse prijzen, ik verwacht dat het in Nederland/Duitsland duurder zal zijn zoals altijd..
Dat is eigenlijk nooit zo, alleen vergelijken veel mensen prijzen ex en incl. BTW/VAT met elkaar en dat werkt natuurlijk niet. Maar naar alle waarschijnlijkheid worden de producten op de CES bekend gemaakt en dus weet je het zeer binnenkort welke producten komen voor welke prijs.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Kijk naar de prijzen van Ryzen1 en Ryzen2 voor USA vs. Nederland en je weet wel hoe het zit.
DaniëlWW2 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:48:
Die leaks die er nu zijn, tja ik denk niet dat het toevallig is dat er maar een narratief lekt. Ik vermoed namelijk dat AdoredTV via een derde persoon, al die informatie vanuit de top van AMD zelf heeft gekregen. AdoredTV kreeg namelijk wel heel erg veel specifieke informatie in een keer. Bij AMD weten ze zijn reputatie en indirect helpt AdoredTV AMD enorm met die analyses.
Die gedachte kwam bij mij ook op. Daarbij kreeg AdoredTV ook samples van best wel dure hardware waarbij veel 'tech'-Youtubers met een veel groter aantal kijkers werden gepasseerd wat aangeeft dat in ieder geval AMD PR/marketing ook wat videos van hem heeft gezien. We weten dat AMD ook Reddit en zo in de gaten houdt dus de kans is groot dat ze weten dat alles wat AdoredTV zegt over AMD een groot bereik krijgt in het enthusiast-wereldje, veel meer dan wat het aantal subscribers doet vermoeden.
Ik geloof nog steeds dat AMD een agressief prijzenbeleid blijft hebben in 2019: een gezonde marge pakken voor R&D maar wel fors onder de prijzen van Intel en Nvidia gaan zitten om het marktaandeel te verhogen. Ze moeten ook wel want hoe hoger de prijs hoe minder ze verkopen en die prijselasticiteit is bij AMD waarschijnlijk veel groter dan bij Nvidia en Intel.
offtopic:
Nu weten we wellicht waarom AMD niet toestond om die spanning van de HBM te veranderen zonder licht gehack (BIOS-switch). ;)
Top, maar ik had het mooi gevonden als ze ook hadden aangegeven dat je beter niet die spanning verhoogt.
Help!!!! schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:10:
Misschien dat het nVidia "G-Sync Compatible" systeem er wel voor kan zorgen dat er meer druk op de monitor fabrikanten komt om FS op een goede manier te implementeren.
Precies mijn gedachte!
Letterlijk, ik wou het opmerken.

Ik heb gemengde gevoelens: voor mensen die een Nvidia-kaart hebben is dit geweldig nieuws, voor mensen die van beide bedrijven een kaart willen kopen is het geweldig nieuws, voor AMD is dit slecht nieuws en dat zou mij niet interesseren als het niet zo was dat AMD er financieel nog steeds niet goed voorstaat, ik wil graag dat we concurrentie blijven gehouden voor de grafische kaarten voor gaming. Misschien dat Intel uiteindelijk concurrentie gaat leveren (ze hebben er de juiste mensen voor overgenomen van AMD, zowel voor hardware als voor software) maar dat gaat pas over een paar jaar spelen, dat zie ik echt niet voor 2021 gebeuren.
Misschien dat Intel voor die tijd met een kaart voor gaming uitkomt maar die gaat het nog afleggen tegen wat Nvidia en AMD verkopen.
Toettoetdaan schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:07:
- Off-chip communciatie (dmv IF) is niet erg energie effiecient, dus voor mobiel niet gewenst.
We moeten nog afwachten hoeveel kernen er op 1 CCX zitten. Ik speculeer nog steeds dat we een CCX met 8 kernen krijgen. Mogelijk 1 met 8 voor desktop en hoger en 1 met 4 voor het onderste segment van de desktop, laptop en embedded. De kosten van zo'n extra mask en dergelijke lijkt me te verantwoorden als je er genoeg van verkoopt en de yields voor de 8c-delen te goed zijn om ze als 4C-CPU's te gebruiken.
- Wat is er gebeurd met de 48-core epic test chips. (vier keer een 3CCX/12-core chip dus)
Hoezo? Als TR t/m 32 kernen gaat en Epyc t/m 64 dan is het toch logisch dat er ook 48C Epyc-CPU's komen? Ofwel met defecte/uitgeschakelde kernen of wel met 3 hele chiplets in plaats van 4.
- Als de supply chain al in opbouw was, dan waren er veel meer lekken. Elke aankondiging zou dus op zijn best pas over drie maanden in de winkel kunnen liggen.
Eens.

Die plaatjes die jij daar plaatste geven mooi aan waarom ene Tim van Hardware Unboxed gigantisch de plank missloeg toen hij uitlegde waarom hij de leak van AdoredTV niet geloofde. HIj zag compleet over het hoofd dat X kernen op 2 CCX'en een veel hoger vermogen geven dan X kernen op 1 CCX omwille van de IF. Dat 20 CU's van Vega wel merkwaardig is merkte hij dan weer niet op. Als deze reactie niet al best lang zou zijn dan zou ik er dieper op ingaan want hij maakte hier meer fouten.
https://www.techspot.com/...d-zen-2-cpu-navi-gpu.html

Terzijde, die nieuwe APU's interesseren mij helemaal niet. Dezelfde GF 14 nm. node (maar onder de 12 nm naam :')), 2 CU's erbij maar hetzelfde geheugen-probleem, nogal saai.

CHBF wijzigde deze reactie 07-01-2019 19:42 (77%)

• enchion
  • Niet online
8 cores per CCX kan bijna niet aangezien er dan veel te veel interlinks nodig zijn.

Tenzij AMD de IF extreem aangepast heeft en een Multi Infinity Linked Fabric heeft gemaakt ofzo.
enchion schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:43:
8 cores per CCX kan bijna niet aangezien er dan veel te veel interlinks nodig zijn.

Tenzij AMD de IF extreem aangepast heeft en een Multi Infinity Linked Fabric heeft gemaakt ofzo.
AMD heeft een flink aantal jaren gehad om het te plannen, dat rond deze tijd de stap van GF 14 nm. naar TSMC 7 nm. was al jarenlang bekend, ongetwijfeld had AMD ook jaren geleden al besloten in welke mate ze het aantal kernen zouden verhogen. We weten van de hier eerder besproken gepubliceerde artikelen van AMD (in samenwerking met de universiteiten van California en Toronto) - opgedoken door AdoredTV , ik had hier links geplaatst voor waar je ze zelf kan downloaden van de universiteiten zelf - dat AMD flink wat onderzoek heeft gedaan naar allelei topologieën, scaling bij diverse topologieën, actieve elementen die het data-verkeer sturen... etc.
Het zou me dus niet verbazen als AMD hiervoor iets in de kast had liggen.

Ik heb mijn twijfels over 2*2*4 kernen aangezien je daarmee alle verbetering van de latency door de kleinere node weer zou verliezen met de extra stap. AMD kan dan nog een of ander konijn uit de hoge hoed toveren om dat te verbeteren (L4 cache, pipelines aanpassen, RAM-support verbeteren) maar je blijft dan het probleem houden dat Intel wint bij gaming en andere taken waarbij veel data moet worden gekopiëerd van de cache op de ene CCX naar de andere. Tel hierbij nog op dat Windows wat problemen heeft, in hoeverre het bij Ryzen gebeurt dat de CPU veel werk levert terwijl MS schuift van de ene CCX naar de andere is nog niet bekend maar het zou me niet verbazen als dit bij Ryzen ook speelt. We zouden meer te weten kunnen komen door de performance voor dergelijke taken te vergelijken bij Linux vs. Windows voor cross-platform software (in het geval van gaming beide OpenGL of Vulkan). We weten nu enkel dat Windows deze ontwerpfout in de kernel heeft doordat die jongen van Phoronix die vergelijking deed en dit gebeurde enkel omdat AMD hem hardware stuurde waarbij Windows pre-installed was.

@DaniëlWW2
Als we nu toch bezig zijn met een complottheorie over AMD...misschien stuurde AMD hem dit met de intentie dat hij een vergelijking zou maken voor performance in Windows vs. Linux. Als iemand het meteen zou opmerken wanneer hij begint met te benchmarken voor Windows, dan is hij het. Dat zou slim zijn van AMD! >:)

CHBF wijzigde deze reactie 07-01-2019 19:56 (44%)

• Cybermage2you
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 04:46
<KNIP>

@DaniëlWW2
Als we nu toch bezig zijn met een complottheorie over AMD...misschien stuurde AMD hem dit met de intentie dat hij een vergelijking zou maken voor performance in Windows vs. Linux. Als iemand het meteen zou opmerken wanneer hij begint met te benchmarken voor Windows, dan is hij het. Dat zou slim zijn van AMD! >:)
[/quote]

Hier een mooi filmpje over de performance in windows 10 ivm linux met TR2990WX

YouTube: 2990WX Threadripper Performance Regression FIXED on Windows* #thread...
Die had ik al geplaatst.
CHBF in "AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38"
Het is helaas geen oplossing die ingebakken in Windows zit, de gebruiker moet er zelf moeite voor doen. Eens zien hoeveel mensen die het testen dit netjes doen bij de volgende ronde. :/

CHBF wijzigde deze reactie 07-01-2019 21:18 (15%)

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

3700X, sign me up :9

Die 5 GHz blijft toch lonken moet ik zeggen :P.

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / Stretch ARM | LEDE: Empower your router (OpenWrt successor) | Blogje

• Cybermage2you
CHBF schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:17:
Die had ik al geplaatst.
CHBF in "AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38"
Het is helaas geen oplossing die ingebakken in Windows zit, de gebruiker moet er zelf moeite voor doen. Eens zien hoeveel mensen die het testen dit netjes doen bij de volgende ronde. :/
Ach ik ga het niet afwachten totdat m$ dit eens fixed ben al bezig met een migratie traject naar linux want je merkt gewoon dat er teveel pk's onder de moterkap zitten waar windows 10 geen weg mee weet. Sommige applicaties starten niet eens meer op door teveel cores. Enige is dat ik nu aan het verdiepen ben in linux erin en dan ga ik.overstappen. Wat me nu tegenhoud is gebrek aan kennis en dat ik wil dat mijn rift en games blijven werken.

• zion

zion

I GoT my I on U

Cybermage2you schreef op maandag 7 januari 2019 @ 22:09:
[...]

Ach ik ga het niet afwachten totdat m$ dit eens fixed ben al bezig met een migratie traject naar linux want je merkt gewoon dat er teveel pk's onder de moterkap zitten waar windows 10 geen weg mee weet. Sommige applicaties starten niet eens meer op door teveel cores. Enige is dat ik nu aan het verdiepen ben in linux erin en dan ga ik.overstappen. Wat me nu tegenhoud is gebrek aan kennis en dat ik wil dat mijn rift en games blijven werken.
Das toch geen probleem, dual-bootje, of in Linux een bare-metal VMetje.... Je hebt wel wat cores uit te delen met de 3700X TR4 2990wx :+

Nog meer vraagstukken?

• raymondw
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 20:10
Cybermage2you schreef op maandag 7 januari 2019 @ 22:09:
Wat me nu tegenhoud is gebrek aan kennis en dat ik wil dat mijn rift en games blijven werken.
Ik draaide 100% linux op mijn desktop tot ik weer ging gamen...
Gamen onder Linux is gewoon een ding, veel games draaien minder en als ze draaien is er niet altijd goede ondersteuning voor externe devices.
- Rift : niet
- Odyssey+ : wel (gewoon X!)
- Fanatec : niet

Overdag nu dus Ubuntu met bleeding edge op de laptop en stable op de desktop, 's avonds even een reboot naar Windows om mijn simseat te kunnen gebruiken.
Casual gaming met Dark Reign2, C&C etc etc is trouwens geen probleem :+

to linux or not ,that's my quest... | AMD R7 2700X | Trident Z 3200C14 | Asus X470-Pro | 970 EVO 500GB | MSI 1070Ti Gaming

• Cybermage2you
zion schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 07:58:
[...]
Das toch geen probleem, dual-bootje, of in Linux een bare-metal VMetje.... Je hebt wel wat cores uit te delen met de 3700X :+
Cores kan ik inderdaad genoeg uitdelen heb namelijk een TR4 2990wx.
Het word inderdaad onder linux een (bare metal) vm waar ik dus een videokaart aan toe ga wijzen en ook poorten voor mijn rift. Kijken of dat gaat werken anders word het een dual boot.
zion schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 07:58:
[...]
Das toch geen probleem, dual-bootje, of in Linux een bare-metal VMetje.... Je hebt wel wat cores uit te delen met de 3700X :+
Teveel offtopic maar ik geef wel even mee dat je beter niet Linux draait in een VM tenzij je PCIe-passthrough opzet, anders is de performance nogal gebrekkig aangezien die CPU voor grafische kaart moet spelen. Ik zou inderdaad dual-booten (er rustig inkomen voordat je eventueel volledig overstapt of op Linux passthrough opzet voor Windows), bij voorkeur met een SSD. Verder raad ik aan om voor nu even Ubuntu te mijden want daar lopen wat programma's met Snap niet lekker (eerder in de week uitgeprobeerd, met installatie op de SSD). Wie weinig ervaring met Linux heeft en advies wil vragen (distro en desktop) mag een PB sturen.

Gamen gaat VAAK nog beter op Windows - vooral omdat de developers daarvoor optimaliseren - maar het is wel sterk verbeterd en cross platform spellen draaien soms beter op Linux.
[small]Hier was laatst een jongen voor wie CS:Go op Windows niet meer normaal draaide, op Ubuntu ging het wel goed). Je kan tegenwoordig de meeste spellen op Linux spelen, native of met Steam Play Proton, ook veel niet-officieel ondersteunde spellen werken prima als je eventjes een beetje googlet en een paar kleine dingen verandert.
Ene Chris Titus Tech heeft de laatste tijd wat voorbeelden gegeven. Hij werkte jarenlang als informaticus met Windows-systemen en stapte recent over naar Linux. Hier de afspeellijst van een net begonnen serie gaming op Linux. Het kan interessant zijn @raymondw @Cybermage2you en anderen.
YouTube: Windows Games on Linux | All you need to know

CHBF wijzigde deze reactie 08-01-2019 09:38 (42%)

• winwiz
Dat lijkt me toch logisch dat je Passthrough toepast?

• Toettoetdaan
DaniëlWW2 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:48:
[...]

Weet je, ik laat het gewoon op mij afkomen. Daarna kijk ik wel of ik op het laatste moment nog op de hypetrain spring. Ik koop hoogstwaarschijnlijk toch een Ryzen 3000 octacore dus echt hypen hoeft ook niet. :P
Haha, dat is ook waar en Zen1 was al een behoorlijk prestatie, alles wat ze beter doen dan Zen1 is al een geweldige prestatie als je kijkt naar hoe klein AMD eigenlijk is.
CHBF schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:10:
[...]

We moeten nog afwachten hoeveel kernen er op 1 CCX zitten. Ik speculeer nog steeds dat we een CCX met 8 kernen krijgen. Mogelijk 1 met 8 voor desktop en hoger en 1 met 4 voor het onderste segment van de desktop, laptop en embedded. De kosten van zo'n extra mask en dergelijke lijkt me te verantwoorden als je er genoeg van verkoopt en de yields voor de 8c-delen te goed zijn om ze als 4C-CPU's te gebruiken.
8 core's per CCX zou goed kunnen, maar die CCX in Zen1 was al erg goed en zeker het ontwikkelen van een snelle L3 cache waar 8 core's met dezelfde snelheid tegen kunnen praten is niet makkelijk. (Je zou een 3x3 diagram krijgen met in het midden de cache en eromheen de core's)

Ik denk persoonlijk dat ze andere onderdelen makkelijker kunnen verbeteren, maar echt draagvlak heb ik niet voor die gedachten en, wat jij zegt, een 8 core CCX zou weleens een slag zuiniger kunnen zijn.
[...]

Hoezo? Als TR t/m 32 kernen gaat en Epyc t/m 64 dan is het toch logisch dat er ook 48C Epyc-CPU's komen? Ofwel met defecte/uitgeschakelde kernen of wel met 3 hele chiplets in plaats van 4.
Het originele plan was 48cores voor Epyc, niet 64 core's: https://www.fudzilla.com/...-on-7nm-48-core-processor
Het is aannemelijk dat ze 7nm gebruikte om een derde CCX toe te voegen op elke die en voor de rest door te gaan met de huidige setup.
Pas dit jaar kwam Charlie erachter dat de plannen veranderd waren: https://www.semiaccurate....oing-to-be-a-monster-cpu/
En nog een tijdje werd er gezegt dat elke chiplet zijn eiegen memmory controller zou hebben, wat te maken kan hebben met de verwarring rondom de oude en nieuwe setup. (multie-die vs chiplet)

Het is dus aanemelijk dat AMD een monolitische Zen2 CPU met 12core's in ontwikkeling heeft gehad.
Terzijde, die nieuwe APU's interesseren mij helemaal niet. Dezelfde GF 14 nm. node (maar onder de 12 nm naam :')), 2 CU's erbij maar hetzelfde geheugen-probleem, nogal saai.
Het geeft wel aan dat (net als in de Adored leak) we nog even moeten wachten op Zen2 APU's.

• yori1989
  • Laatst online: 20:34
Met betrekking op de freesync discussie, ik denk dat we het allemaal precies andersom moeten gaan zien. Amd heeft een belangrijke standaard in de markt met ondersteuning van Intel en Nvidia. Juist dit zorgt voor een grotere legitimiteit binnen de markt.

Het is niet voor niets freesync, het is een open standaard en als AMD niet wilde dat Nvidia dit zou implementeren dan hadden ze het niet open gemaakt.
Vergeet niet dat na de freesync adoptie van Intel en Nvidia veel monitor fabrikanten zich gaan richten op freesync. Dat houdt ook in dat alle monitoren straks een AMD logo hebben. Dit zal veel bijdragen aan de branding en marktpenetratie van het merk AMD.

De reden waarom dit niet eerder is gebeurd zal ook wel te maken hebben met het feit dat Nvidia dit ook weet. Maar de consument heeft wel zijn woord laten gelden, weinig consumenten hadden geen 100 euro extra over voor een gsync monitor. Monitoren die overigens over het algemeen al duur waren.

yori1989 wijzigde deze reactie 08-01-2019 16:52 (20%)

Yori

• zion

zion

I GoT my I on U

yori1989 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:43:
Het is niet voor niets freesync, het is een open standaard en als AMD niet wilde dat Nvidia dit zou implementeren dan hadden ze het niet open gemaakt.
Vergeet niet dat na de freesync adoptie van Intel en Nvidia veel monitor fabrikanten zich gaan richten op freesync. Dat houdt ook in dat alle monitoren straks een AMD logo hebben. Dit zal veel bijdragen aan de branding en marktpenetratie van het merk AMD.

De reden waarom dit niet eerder is gebeurd zal ook wel te maken hebben met het feit dat Nvidia dit ook weet. Maar de consument heeft wel zijn woord laten gelden, weinig consumenten hadden geen 100 euro extra over voor een gsync monitor. Monitoren die overigens over het algemeen al duur waren.
Helaas is Adaptive-Sync wel een derivaat van Free-Sync, maar ik denk niet dat zodirect overal AMD logootjes zullen prijken, maar gewoon een algemeen "Adaptive-Sync" logo, ik zie het zelfs nog wel gebeuren dat je straks meer "Nvidia G-Sync Compatible" logo's ziet dan AMD logo's....

Nog meer vraagstukken?

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

De livestream voor vanavond lijkt alvast klaar te staan

PC: R7 1700X@3.8GHz | 32GB G.Skill Trident Z 3466@2933MT/s | VEGA 64 Liquid Edition

ASRock Debuts World's Smallest AM4 Motherboard, Comes With DeskMini System

ASRock's suite at CES 2019 held a rare gem for small form factor enthusiasts: A new DeskMini A300 Series system that comes with an A300-STX AM4 motherboard that the company claims is the world's smallest. Surprisingly, the diminutive barebones system will retail for only $119 when it comes to market next month.

ASRock's DeskMini A300 is yet another product in the company's line of DeskMini SFF systems, which also includes Z390 and B360 systems that come with MXM GPUs.

The A300 model comes with a custom A300-STX motherboard that adheres to the micro-STX form factor, meaning the board only measures 5-inches x 5-inches. Shrinking down the board to such a small size required eliminating a PCIe slot, and the board also doesn't support MXM graphics cards. That means you'll need an AMD processor that comes with integrated graphics, which limits your options to AMD's Raven Ridge and Bristol Ridge processors, albeit with a 65W TDP limitation.

Considering its small size, the board comes packed with quite a bit of connectivity. The board includes two M.2 sockets that support SSDs with the 2280 form factor, with one socket on the top of the motherboard and the other tucked away on the bottom. It also has two SATA 6Gb/s ports for traditional storage devices.

The two SO-DIMM memory slots support up to DDR4-2933 with Ryzen and DDR4-2400 with A-series processors. Display outputs consist of HDMI (4K @ 60hz), DisplayPort, and D-Sub. The board also sports USB 2.0 and USB 3.1 Gen1 Type-A ports on the rear I/O section and two additional USB 3.1 Gen1 Type-C and Type-A ports on the front of the board. There are also accommodations for an M.2 Wi-Fi + Bluetooth module.

The board resides in the 1.9-liter DeskMini chassis that measures 155 x155 x 80mm. A 120W power brick feeds the five-phase power delivery subsystem through a rear DC-in jack, but the brick isn't as large as some of the beefier 225W models that come with GPU-equipped DeskMini models. The limited power budget, not to mention the limited cooling options in such a small case, takes overclocking off the table.

The barebones system comes without memory, storage, or a CPU, which explains the low asking price. ASRock also sells several accessories separately, like VESA mounts, low-profile CPU coolers, Wi-Fi ac kits, and audio cables. The DeskMini A300 comes to market next month.

https://www.tomshardware....oard-ryzen-amd,38391.html

AMD Nieuwsdiscussie

• zion

zion

I GoT my I on U

-The_Mask- schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:30:

ASRock Debuts World's Smallest AM4 Motherboard, Comes With DeskMini System

ASRock's suite at CES 2019 held a rare gem for small form factor enthusiasts: A new DeskMini A300 Series system that comes with an A300-STX AM4 motherboard that the company claims is the world's smallest. Surprisingly, the diminutive barebones system will retail for only $119 when it comes to market next month.

ASRock's DeskMini A300 is yet another product in the company's line of DeskMini SFF systems, which also includes Z390 and B360 systems that come with MXM GPUs.

The A300 model comes with a custom A300-STX motherboard that adheres to the micro-STX form factor, meaning the board only measures 5-inches x 5-inches. Shrinking down the board to such a small size required eliminating a PCIe slot, and the board also doesn't support MXM graphics cards. That means you'll need an AMD processor that comes with integrated graphics, which limits your options to AMD's Raven Ridge and Bristol Ridge processors, albeit with a 65W TDP limitation.

Considering its small size, the board comes packed with quite a bit of connectivity. The board includes two M.2 sockets that support SSDs with the 2280 form factor, with one socket on the top of the motherboard and the other tucked away on the bottom. It also has two SATA 6Gb/s ports for traditional storage devices.

The two SO-DIMM memory slots support up to DDR4-2933 with Ryzen and DDR4-2400 with A-series processors. Display outputs consist of HDMI (4K @ 60hz), DisplayPort, and D-Sub. The board also sports USB 2.0 and USB 3.1 Gen1 Type-A ports on the rear I/O section and two additional USB 3.1 Gen1 Type-C and Type-A ports on the front of the board. There are also accommodations for an M.2 Wi-Fi + Bluetooth module.

The board resides in the 1.9-liter DeskMini chassis that measures 155 x155 x 80mm. A 120W power brick feeds the five-phase power delivery subsystem through a rear DC-in jack, but the brick isn't as large as some of the beefier 225W models that come with GPU-equipped DeskMini models. The limited power budget, not to mention the limited cooling options in such a small case, takes overclocking off the table.

The barebones system comes without memory, storage, or a CPU, which explains the low asking price. ASRock also sells several accessories separately, like VESA mounts, low-profile CPU coolers, Wi-Fi ac kits, and audio cables. The DeskMini A300 comes to market next month.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

https://www.tomshardware....oard-ryzen-amd,38391.html
Tja, smaken verschillen, maar ik zie hem niet in de huiskamer (niet in die behuizing iig :X) en anders zie ik de noodzaak van zo klein niet, maar er zal vast een markt voor zijn....

@-The_Mask- Tja, mijn vesamount aansluitingen zijn in gebruik door een vesamount muurbeugel, ik denk dat dat tegenwoordig bij velen zo is, maar zoals gezegd, er is vast een markt voor, en anders is het evengoed gewoon AMD nieuws, dus was mijn initiële post al niet zo'n nuttige toevoeging.

zion wijzigde deze reactie 09-01-2019 14:19 (4%)

Nog meer vraagstukken?

zion schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 13:34:
[...]

Tja, smaken verschillen, maar ik zie hem niet in de huiskamer (niet in die behuizing iig :X) en anders zie ik de noodzaak van zo klein niet, maar er zal vast een markt voor zijn....
De behuizing heeft een Vesa mount, dus je kunt hem achter het scherm hangen.

AMD Nieuwsdiscussie

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

• logion
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 18-01 19:14
YT stream is up.
Je kunt ook volgen bij UFD tech trouwens: YouTube: AMD'S BIG DAY - CES Live Stream!

logion wijzigde deze reactie 09-01-2019 17:53 (81%)

• Saturnus
  • Registratie: februari 2005
  • Niet online
Beelden. *O*

AMD Ryzen 1700X | G.Skill Trident Z 3000MT/s | Asus Prime B350-Plus | Samsung 960 Evo

Lisa Su heeft gewoon een leren jasje aan. Niet helemaal zoals haar achteroom, maar toch. :P

Ik zit meer naar die bling te kijken. Kan die ring nog groter en die steen in die hanger.... :P

PC Specs

Volgende maand komen de APU drivers al. :)

• ocf81
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 00:42

ocf81

Totally Me!

Als ik het verloop van de keynote tot nu toe zie dan verwacht ik op het moment van schrijven geen grote aankondigingen. Het lijkt er vooral op dat Dr. Su partners aan het bedanken is.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive

• jgj82
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 04:39

jgj82

Ja, maar = Nee

ocf81 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 18:38:
Als ik het verloop van de keynote tot nu toe zie dan verwacht ik op het moment van schrijven geen grote aankondigingen. Het lijkt er vooral op dat Dr. Su partners aan het bedanken is.
Ik hoorde in het begin toch "Ryzen next Gen, but more about that later"

J.G. Jeronimus

• Saturnus
  • Niet online
Jaa jaaa????

AMD Ryzen 1700X | G.Skill Trident Z 3000MT/s | Asus Prime B350-Plus | Samsung 960 Evo

• Simon Shipperd
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 23:04
ocf81 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 18:38:
Jij had verwacht dat ze het eerste kwartier alles al op tafel gingen gooien?

• Saturnus
  • Niet online
AMD Radeon 7? Wut.

Dus toch, Vega 20 voor gamers. :o

DaniëlWW2 wijzigde deze reactie 09-01-2019 18:46 (4%)

• Joep
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 00:46
Vega, maar wel 7nm. 16GB HBM. Prestaties gelijk aan RTX2080 volgens slides.

Joep wijzigde deze reactie 09-01-2019 18:51 (132%)

• ocf81

ocf81

Totally Me!

Hmm, ik ga nu wel even op mijn bek :D
Simon Shipperd schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 18:44:
[...]

Jij had verwacht dat ze het eerste kwartier alles al op tafel gingen gooien?
Nee, maar op 30 minuten leek het vooral een thank you parade

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive

• raymondw
7NM GPU!
Kom maar op met die CPU :D

raymondw wijzigde deze reactie 09-01-2019 18:47 (8%)

to linux or not ,that's my quest... | AMD R7 2700X | Trident Z 3200C14 | Asus X470-Pro | 970 EVO 500GB | MSI 1070Ti Gaming

• ocf81

ocf81

Totally Me!

Opvallend dat ze parity met de 2080 claimen. Ik ben wel benieuwd hoe dat IRL uit gaat pakken.

© ocf81 1981-infinity

ocf81 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 18:51:
Opvallend dat ze parity met de 2080 claimen. Ik ben wel benieuwd hoe dat IRL uit gaat pakken.
Dat is zeer zeker mogelijk. Niet op 1080p omdat Vega daar tegen een bottleneck aanloopt, maar 1440p en 4k zeker niet onrealistisch. :)

Wel jammer dat ze schijnbaar (bijna) niets aan het reference design gedaan hebben.

Edit: Partity met de 2080 zie ik ook wel kunnen ja. Het zou imho eigenlijk raar zijn zou een 7nm dat niet kunnen.

Dennism wijzigde deze reactie 09-01-2019 18:56 (41%)

• jgj82
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 04:39

jgj82

Ja, maar = Nee

ocf81 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 18:51:
Nou euh, nu ongeveer gelijk en over 4 maanden 20% sneller :P

J.G. Jeronimus

Dennism schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 18:54:
Wel jammer dat ze schijnbaar (bijna) niets aan het reference design gedaan hebben.
Het was alleen maar een full length koelblok met drie ventilatoren. O-) ;)

• raymondw
ze beginnen langzaam over de CPU's!

DaniëlWW2 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 18:55:
[...]

Het was alleen maar een full length koelblok met drie ventilatoren. O-) ;)
Zo'n beetje wel ja :P ;)

• Joep
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 00:46
Ik ben er bang voor dat Ryzen 3000 niet wordt aangekondigd. Keynote zou een uur duren en dat is bijna voorbij. Jammer de bammer!

Joep wijzigde deze reactie 09-01-2019 19:01 (7%)

Pagina: 1 ... 42 43 44 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True