@Toettoetdaan
Erg consistent met de leak van AdoredTV. Het zou kunnen zijn gecopypaste als placeholder maar ik denk dat AMD dat niet op prijs zou stellen...
Inderdaad, met deze performance zou de 3600X singlecore de 9900k verslaan, multicore uiteraard ook. Of dat de 3600X ook bij gaming de 9900k verslaat moeten we afwachten (latency tussen CCX'en) maar bij 2x-3x prijsverschil doet het er niet toe als de 9900k een paar % hogere FPS zou halen.
Een andere relevante vraag: zit er 1 CCX of 2 CCX'en op 1 zo'n die, ik ging de hele tijd uit van 1 maar blijkbaar zijn er mensen die denken dat er 2 CCX'en op 1 zo'n die gaan zitten, dus 4 voor de hele CPU.
Als AMD inderdaad 4,8 en 4,9 GHz haalt met de 3600X en 3700X dan hoeft geen gamer zich zorgen te maken om de klokfrequentie. AMD gaat immers de hogere SCP (single core performance) hebben.
Intel mag dan misschien nog even de kroon houden voor hun laatste 6c-CPU's. Big deal.
Veel relevanter dan die klokfrequentie (veronderstellende dat de geruchten kloppen) is hoe de latencies zijn en hoe die IF afhangt van de klokfrequentie en latencies van de RAM. Dat is waar AMD verbetering moet hebben geboekt! We weten dan ook dat AMD hier hard aan heeft gewerkt (een ander gerucht) en dat AMD hard heeft gewerkt aan het beter ondersteunen van RAM.
Ik schat overigens in dat er meer mensen zijn die liever 12 kernen hebben @4,9 GHz dan 8 kernen @5,1-5,3 GHz. en een aanzienlijk hoger vermogen bij dezelfde klokfrequentie. Als we ons even richten op de gamers, hoeveel gamers maakt het verschil of dat ze 120 of 126 FPS halen en hoeveel gamers zouden liever hebben dat die CPU een paar jaar langer top-performance blijft leveren voor gamers? Bedenk hierbij overigens ook dat het verschil in framerendertijd kleiner wordt per X FPS verschil naarmate de FPS hoger wordt.
50 FPS , 20 ms
60 FPS 16.7 ms
Een verschil van 16,7% of 20% afhankelijk van je referentiepunt.
115 FPS 8,7 ms
125 FPS 8 ms
Een verschil van 8-9% en dat bij een veel kleinere framerendertijd. Simpel gezegd, dat verschil tussen 115 en 125 FPS merken verreweg de meeste gamers niet, het verschil tussen 50 en 60 FPS wordt waarschijnlijk door de meeste gamers gemakkelijk waargenomen.
Erg consistent met de leak van AdoredTV. Het zou kunnen zijn gecopypaste als placeholder maar ik denk dat AMD dat niet op prijs zou stellen...
Inderdaad, met deze performance zou de 3600X singlecore de 9900k verslaan, multicore uiteraard ook. Of dat de 3600X ook bij gaming de 9900k verslaat moeten we afwachten (latency tussen CCX'en) maar bij 2x-3x prijsverschil doet het er niet toe als de 9900k een paar % hogere FPS zou halen.
Een andere relevante vraag: zit er 1 CCX of 2 CCX'en op 1 zo'n die, ik ging de hele tijd uit van 1 maar blijkbaar zijn er mensen die denken dat er 2 CCX'en op 1 zo'n die gaan zitten, dus 4 voor de hele CPU.
Een logische gedachtengang maar ik ben niet overtuigd dat die 12C niet op zo'n korte termijn te doen is met die hogere klokfrequentie. We zullen het zien. De meerdere persmomentjes zou in ieder geval wel een motief kunnen zijn om het gespreid te launchen maar de tweede keer krijg je wel minder persaandacht dus misschien kan je beter in 1 keer groot uitpakken? Ik weet het niet.enchion schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 10:18:
[...]
Omdat het dan 3 persmomenten oplevert. 8C, 12C en 16C.
Ook omdat de
16C zowel alle cores werkend als ook hoge kloksnelheid,
12C is minder cores werkend maar wel hoge kloksnelheid,
8C is alle alle cores werkend maar minder hoge kloksnelheid.
(tenminste dit lijkt mij de logische gang van zaken doen)
Ik denk dat AMD minder moeite heeft met werkende cores te maken dan met de kloksnelheid hoog te maken (dus 8C eerder dan 12C), en ik verwacht ook vrij snel dat er CPU`s op de markt komen met werkende cores disabled.
Ja, in het algemeen is de resolutie en de FPS lager. Momenteel 720-960p voor veel spellen op de X1 en PS4, 1080p-1440p op de PS4P en X1X. FPS vaak op 30-60, afhankelijk van de console, resolutie en het spel. Wat ik ervan begrijp.Bonez0r schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:24:
[...]
1. Consoles moeten vaak genoegen nemen met lagere instellingen, zoals framerate (30 fps) en/of resolutie (720p).
Dat is niet waar! Bij consoles kan je beter optimaliseren omdat je exact weet wat de hardware kan en omdat er lowlevel-API's worden gebruikt wat bij een PC nog zeldzaam is. Hoe belangrijk dat is kan je zien bij Doom, dat spel speelt geweldig omdat je een FPS van tegen de 200 haalt met een RX 580.Volgens mij is er zo goed als geen verschil in prestatie tussen een console en een pc met dezelfde specs.
Dat lijkt mij muggenzifterij. Je zou misschien de node en/of CPU iets agressiever kunnen maken: hogere maximale overklok ten koste van een hoger vermogen bij alle klokfrequenties maar als je weet hoeveel extra vermogen er nodig is om het iets hoger te klokken...4. Het zit mij juist wel in de weg. Als AMD een generatie met meer cores wil dan betekent dat toch dat de individuele cores niet zo snel zijn als wanneer het aantal niet verdubbeld was
Als AMD inderdaad 4,8 en 4,9 GHz haalt met de 3600X en 3700X dan hoeft geen gamer zich zorgen te maken om de klokfrequentie. AMD gaat immers de hogere SCP (single core performance) hebben.
Intel mag dan misschien nog even de kroon houden voor hun laatste 6c-CPU's. Big deal.
Veel relevanter dan die klokfrequentie (veronderstellende dat de geruchten kloppen) is hoe de latencies zijn en hoe die IF afhangt van de klokfrequentie en latencies van de RAM. Dat is waar AMD verbetering moet hebben geboekt! We weten dan ook dat AMD hier hard aan heeft gewerkt (een ander gerucht) en dat AMD hard heeft gewerkt aan het beter ondersteunen van RAM.
Ik schat overigens in dat er meer mensen zijn die liever 12 kernen hebben @4,9 GHz dan 8 kernen @5,1-5,3 GHz. en een aanzienlijk hoger vermogen bij dezelfde klokfrequentie. Als we ons even richten op de gamers, hoeveel gamers maakt het verschil of dat ze 120 of 126 FPS halen en hoeveel gamers zouden liever hebben dat die CPU een paar jaar langer top-performance blijft leveren voor gamers? Bedenk hierbij overigens ook dat het verschil in framerendertijd kleiner wordt per X FPS verschil naarmate de FPS hoger wordt.
50 FPS , 20 ms
60 FPS 16.7 ms
Een verschil van 16,7% of 20% afhankelijk van je referentiepunt.
115 FPS 8,7 ms
125 FPS 8 ms
Een verschil van 8-9% en dat bij een veel kleinere framerendertijd. Simpel gezegd, dat verschil tussen 115 en 125 FPS merken verreweg de meeste gamers niet, het verschil tussen 50 en 60 FPS wordt waarschijnlijk door de meeste gamers gemakkelijk waargenomen.
[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2019 14:41 ]