Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-10 15:51
-The_Mask- schreef op woensdag 5 december 2018 @ 10:30:
[...]

Zie 17:35 daar kun je het zien.

[...]

Precies en juist daarom klinkt het allemaal helemaal niet logisch wat er in de video wordt verkondigd.

[...]

We hebben het hier over een IGP welke al bijna dubbel zoveel streamprocessors heeft als Vega 11 in de Ryzen 5 2400G en waarschijnlijk ook nog een hogere klokfrequentie, dus ongeveer dubbel zo krachtig zal zijn.

Je zou nog weg kunnen komen met quad-channel DDR4 maar ook dat is al een serieuze bottleneck. Als het een GPU zou zijn op een videokaart zou die qua bandbreedte ongeveer gecombineerd gaan worden met hexa-channel DDR4 op 3200MT/s.

Maar omdat het een APU is wil je ook nog bandbreedte voor de CPU over hebben, dual-channel 3200MT/s DDR4 voor het CPU gedeelte is hier ook logisch. Totaal kom je dus op octa-channel DDR4 3200MT/s om geen geheugenbottleneck te hebben voor zo'n APU.
Kunnen ze voor een Xbox one style 32 Mb ESRAM optie kiezen in de i/o-die of ernaast?
(Dat zou allemaal wel krap worden in de AM4 package, maar kan het in teorie?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-10 21:40

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Saturnus schreef op woensdag 5 december 2018 @ 10:39:
[Afbeelding]
Maar wat is nu concreet jullie probleem hiermee?
Ik zit hier niet zo diep in maar wat ik begreep is dat dit alleen controllers zijn. Het geheugen zelf zit ergens anders. Voor HBM misschien wat apart.
Niet zozeer een groot probleem. Meer een rare verspilling van die-space als al deze controllers er daadwerkelijk opzitten. Aangezien er geen HBM en GDDR6 aanwezig zal zijn voor deze chips (de prijs van de chips lijkt dit te bevestigen)
-The_Mask- schreef op woensdag 5 december 2018 @ 10:30:

Zie 17:35 daar kun je het zien.

Precies en juist daarom klinkt het allemaal helemaal niet logisch wat er in de video wordt verkondigd.

We hebben het hier over een IGP welke al bijna dubbel zoveel streamprocessors heeft als Vega 11 in de Ryzen 5 2400G en waarschijnlijk ook nog een hogere klokfrequentie, dus ongeveer dubbel zo krachtig zal zijn.

Je zou nog weg kunnen komen met quad-channel DDR4 maar ook dat is al een serieuze bottleneck. Als het een GPU zou zijn op een videokaart zou die qua bandbreedte ongeveer gecombineerd gaan worden met hexa-channel DDR4 op 3200MT/s.

Maar omdat het een APU is wil je ook nog bandbreedte voor de CPU over hebben, dual-channel 3200MT/s DDR4 voor het CPU gedeelte is hier ook logisch. Totaal kom je dus op octa-channel DDR4 3200MT/s om geen geheugenbottleneck te hebben voor zo'n APU.

Oftewel dit gaat sowieso nooit gebeuren. Enige echte mogelijkheid is een stack 4GB HBM2 geheugen met een bandbreedte tussen de 128 en 204GB/s afhankelijk van de klokfrequentie. Dat is ook wat Intel en AMD hebben gedaan met Kaby Lake G.
Thnx voor de timestamp, even opnieuw bekeken. Wellicht had hij er dieper op in moeten gaan, zoals ik het hoor zegt hij niet specefiek dat hij verwacht dat alle controllers op eenzelfde IO die zitten. IO dies zouden wat dat betreft ook een semi-custom product kunnen zijn.

Met betrekking op je stack HBM a-la intel. Lijkt me inderdaad ook de beste oplossing, maar met huidige prijzen van HBM zou dat zeker 75 euro bij de prijs van de CPU voegen. En gezien de indicatieprijzen die we hebben gezien lijkt me dat wel ontkracht als reeel scenario helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Saturnus schreef op woensdag 5 december 2018 @ 10:39:
[Afbeelding]
Maar wat is nu concreet jullie probleem hiermee?
Ik zit hier niet zo diep in maar wat ik begreep is dat dit alleen controllers zijn. Het geheugen zelf zit ergens anders. Voor HBM misschien wat apart.
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/ibihlxq0svw11.jpg
Dit is een mockup van 1/4e van de i/o-die van Epyc en twee 8-core chiplets.

Bij een APU zou één van de twee chips vervangen worden voor een GPU, maar zoals je ziet blijft er heel weinig plaats over voor een HBM stack. Zonder dat ze chips gaan stapelen, pas het er gewoon niet bij.

Maar als ze gaan stapelen of de i/o-chip blijkt toch zo groot te zijn omdat er L4 cache in zit, dan zijn er nog wel wat opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toettoetdaan schreef op woensdag 5 december 2018 @ 10:49:
[...]

Dit is een mockup van 1/4e van de i/o-die van Epyc en twee 8-core chiplets.
Maar één/vierde en toch nog zo groot en dan is het dus nog de vraag of alles wel hierin past wat Adored allemaal benoemd.
Bij een APU zou één van de twee chips vervangen worden voor een GPU, maar zoals je ziet blijft er heel weinig plaats over voor een HBM stack. Zonder dat ze chips gaan stapelen, pas het er gewoon niet bij.
Afbeeldingslocatie: https://images.idgesg.net/images/article/2018/03/8th-gen-radeon-rx-vega-m-100753587-large.jpg

Ter voorbeeld dit is Kaby Lake G met van links naar rechts HBM2, Vega met 24 CU's en de Kaby Lake CPU.
Maar als ze gaan stapelen of de i/o-chip blijkt toch zo groot te zijn omdat er L4 cache in zit, dan zijn er nog wel wat opties.
Klein zal een I/O chip met DDR4, GDDR6 en HBM2 geheugencontroller naast alle andere controllers zoals PCI Express, LAN, USB, SATA, etc. nooit worden en stapelen kun je vergeten, aangezien dit veel te duur zal worden.

[ Voor 8% gewijzigd door -The_Mask- op 05-12-2018 11:00 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
-The_Mask- schreef op woensdag 5 december 2018 @ 10:58:
[...]

Maar één/vierde en toch nog zo groot en dan is het dus nog de vraag of alles wel hierin past wat Adored allemaal benoemd.

[...]

[Afbeelding]

Ter voorbeeld dit is Kaby Lake G met van links naar rechts HBM2, Vega met 24 CU's en de Kaby Lake CPU.

[...]

Klein zal een I/O chip met DDR4, GDDR6 en HBM2 geheugencontroller naast alle andere controllers zoals PCI Express, LAN, USB, SATA, etc. nooit worden en stapelen kun je vergeten, aangezien dit veel te duur zal worden.
GDDR6 en HBM2 controllers lijkt mij overbodig, het past niet en er zullen geen moederborden komen met GDDR6 (zoals vroeger 128MB DDR3 sideport) naast de chipset en HBM2 moet dicht op de chip zitten. daar kunnen ze beter een aparte chip voor maken. Voor AoE/Laptops waar ze datsoort dingen wel kunnen doen.
GDDR6 en HBM2 controllers standaard meenemen in de I/O-die zou gewoon verspilling zijn.

Maar een teorie als 'op de I/O chip zit evenveel L4 als dat er L3 in de chiplets zit' zou ik nog wel kunnen volgen. In het geval van een APU zou er dan 32MB L4 cache beschikbaar zijn voor alleen de APU. (En nog eens 32MB voor de CPU)

Eigenlijk is dat de enige optie die ik mij kan voorstellen waarbij een 20CU GPU enig toegevoegde waarde heeft over de huidige 11CU.

[ Voor 10% gewijzigd door Toettoetdaan op 05-12-2018 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toettoetdaan schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:21:
[...]

GDDR6 en HBM2 controllers lijkt mij overbodig, daar kunnen ze beter een aparte chip voor maken. (Voor AoE/Laptops)
Lijkt mij ook, maar dit is wat Adored beweerd.
Maar een teorie als 'op de I/O chip zit evenveel L4 als dat er L3 in de chiplets zit' zou ik nog wel kunnen volgen. In het geval van een APU zou er dan 32MB L4 cache beschikbaar zijn voor alleen de APU. (En nog eens 32MB voor de CPU)

Eigenlijk is dat de enige optie die ik mij kan voorstellen waarbij een 20CU GPU enig toegevoegde waarde heeft over de huidige 11CU.
De Xbox One kwam al niet weg met de 32MB ESRAM als oplossing voor het geheugenbandbreedte te kort. En dat is een console waar de game voor wordt geoptimaliseerd. Voor een desktop/laptop APU is dat helemaal geen optie.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:27
Temujin schreef op woensdag 5 december 2018 @ 10:45:
[...]

Niet zozeer een groot probleem. Meer een rare verspilling van die-space als al deze controllers er daadwerkelijk opzitten. Aangezien er geen HBM en GDDR6 aanwezig zal zijn voor deze chips (de prijs van de chips lijkt dit te bevestigen)

[...]
De I/O die zal op 14nm zijn, wat ondertussen erg goedkoop is. Daarnaast kunnen alle I/O dies met problemen een ander doel krijgen. Bijv. een defect in de DDR4 > I/O die op Navi en alleen de GDDR6 gebruiken. Defect in GDDR6 -> I/O voor Ryzen zonder GPU.
Het is een mogelijkheid, dezelfde I/O die op alle producten, en op 14nm. Goedkoop en 99% yield.

[ Voor 3% gewijzigd door DoubleYouPee op 05-12-2018 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk niet dat goedkoop hier het juiste woord is als je een I/O die krijgt ter grootte van ongeveer Raven Ridge.

Afbeeldingslocatie: https://www.pcper.com/files/news/2018-02-16/Delidded.png

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleYouPee
-The_Mask- schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:54:
Ik denk niet dat goedkoop hier het juiste woord is als je een I/O die krijgt ter grootte van ongeveer Raven Ridge.

[Afbeelding]
Tja maar op deze manier heb je wel 99% yields. Ook voor de CPUs en GPUs, want dit betekent dat je elke Ryzen en Navi met defecten overal kan inzetten. Dat scheelt waarschijnlijk veel meer dan de extra 14nm silicon op de I/O.

[ Voor 7% gewijzigd door DoubleYouPee op 05-12-2018 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ben benieuwd of AMD zich deze keer op marketinggebied niet laat aftroeven door Intel die vast wel even een 96-core op 5,2Ghz 'voor de normale consument' aankondigt. (800Watt, sub zero koeling, €12000.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DoubleYouPee schreef op woensdag 5 december 2018 @ 12:04:
[...]

Tja maar op deze manier heb je wel 99% yields. Ook voor de CPUs en GPUs, want dit betekent dat je elke Ryzen en Navi met defecten overal kan inzetten. Dat scheelt waarschijnlijk veel meer dan de extra 14nm silicon op de I/O.
Een 200mm2 chip op 14nm gaat echt geen 99% yields halen, no way. ;)
Verder zou een dergelijk grote I/O chip naast een chiplet enorm inhakken op AMD haar marges. Dat is waarom ik zo terughoudend ben over de enorme sprong in cores. Twee chiplets kan nog, maar dan moet je echt winst maken en het product segmenteren. Ryzen 9 is in die context een logische stap.

Een dag later begint bij mij de scepsis weer toe te slaan over die leak. R3 als hexacores met een chiplet zie ik zo gebeuren. R7 met 12c en R9 met 16c kan ik ook makkelijk accepteren. Ik twijfel alleen wel over twee chiplets met elk 4c voor R5. Ik kan me moeilijk voorstellen dat AMD enorme hoeveelheden kapotte chiplets zal hebben voor de R5 lijn. Logischer lijkt mij het gebruik van een 8c chiplet. De 4c chiplets zou ik eerder gebruikt zien worden als budget Athlons. Dat kan heel goed want ik zie de Ryzen 3000 I/O chip ook wel een verbinding voor een GPU hebben. Uiteindelijk zal die I/O chip waarschijnlijk twee IF verbindingen hebben waar het goed mogelijk is dat het niks uitmaakt of er een CPU of GPU mee verbonden is. De GPU verwacht ik namelijk als monolithische chip waardoor de helft van I/O chip uitgeschakeld zou kunnen worden en het alleen maar een IF verbinding naar de andere helft van de I/O chip en dan naar de Zen 2 chiplet is.

De APU's hebben ook een probleem. Tenzij Navi ongehoord efficiënt is met geheugenbandbreedte gaat een 20CU chip enorm onderpresteren zonder tenminste een paar GB aan snel vram. Zelfs als je er DDR4 4000MT/s naast kan zetten, voorzie ik nog enorme problemen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleYouPee
DaniëlWW2 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:08:
[...]

Een 200mm2 chip op 14nm gaat echt geen 99% yields halen, no way. ;)
Wel dus, want als er een defect is, kunnen ze de I/O die alsnog ergens anders inzetten, bijv Apple/PS5/Navi/Ryzen/APU.
De ene gebruikt DDR4, de andere HBM2, en de andere GDDR6 etc.

Dat is het hele idee :)

Alleen als er op meerdere plekken tegelijk een defect zit, is de I/O niet bruikbaar. Maar die kans is heel klein.

[ Voor 24% gewijzigd door DoubleYouPee op 05-12-2018 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-09 19:58
Waar ik zeer benieuwd naar ben is of AMD de nieuwe generatie gewoon op alle AM4 moederborden laat werken zoals veel mensen verwachten en ook vanuit gaan.

"we blijven AM4 ondersteunen tot 2020"

Dit is voor veel mensen de reden geweest om voor AMD te kiezen; een "upgrade pad" en dit wordt ook vaak als argument aangedragen om voor AMD te kiezen i.p.v. Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Randleman schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:11:
Waar ik zeer benieuwd naar ben is of AMD de nieuwe generatie gewoon op alle AM4 moederborden laat werken zoals veel mensen verwachten en ook vanuit gaan.

"we blijven AM4 ondersteunen tot 2020"

Dit is voor veel mensen de reden geweest om voor AMD te kiezen; een "upgrade pad" en dit wordt ook vaak als argument aangedragen om voor AMD te kiezen i.p.v. Intel.
Het gerucht is nu, dat je tot 12c op huidige chipset kan blijven. Daarboven heb je een 500 serie moederbord nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DoubleYouPee schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:09:
[...]

Wel dus, want als er een defect is, kunnen ze de I/O die alsnog ergens anders inzetten, bijv Apple/PS5/Navi/Ryzen.

Die I/O chip heeft waarschijnlijk twee uitgangen. Als er wat defect is, dan gaat een van die uitgangen waarschijnlijk uit. Dan kan de chip gebruikt worden voor een lagere SKU als een IF verbinding werkt en dat is het. Verder zullen er genoeg chips zijn die een dusdanig kritiek defect hebben dat de hele chip waardeloos is. I/O is gevoeliger omdat alles hier moet werken. Anders verdwijnen er PCI lanes, sata lanes, geheugencontroller, USB etc. Dat is het nadeel van I/O chips + chiplets. De chiplets kan je bijna eindeloos binnen, maar die I/O chip is gevoelig voor veel defecten die meteen catastrofaal zullen blijken.

Verder betwijfel ik eigenlijk of de I/O chip werkelijk zo groot zal zijn. Een 200mm2 I/O chip zal net zoveel kosten als een Ryzen 1/2 chip nu, en dan komt er nog een chiplet bij. Dat is zeker niet goed voor je marges. Een I/O chip met twee IF verbindingen zou ik eerder op maximaal 150mm2 verwachten. Voor de marges zou 100mm2 beter zijn. AMD moet ook nog eens winst maken, want anders zijn we over een paar jaar weer terug bij Intel die jarenlang het absoluut minimale doet qua innovatie, en elk jaar de prijs verhoogd. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Alleen als er op meerdere plekken tegelijk een defect zit, is de I/O niet bruikbaar. Maar die kans is heel klein.
Er zit wel wat meer in een I/O chip dan alleen geheugencontrollers.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
@DaniëlWW2 @-The_Mask-
Jullie hebben allebei gelijk, maar vergeet niet dat GloFo's 14nm op dit moment al redelijk goeie yields geeft, zelfs als je één grote 200m2 chip zo bouwen.

Maar goed, we gaan het zien...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-10 14:37
Al dat speculaas ook. Kan het topic niet op slot tot CES ? :P ;)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
NitroX infinity schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:27:
Al dat speculaas ook. Kan het topic niet op slot tot CES ? :P ;)
Net speculaas gekregen van zwarte piet, dus dacht kan wel even :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DoubleYouPee schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:25:
Jullie hebben allebei gelijk, maar vergeet niet dat GloFo's 14nm op dit moment al redelijk goeie yields geeft, zelfs als je één grote 200m2 chip zo bouwen.
Maar dan nog het is totaal niet realistisch wat Adored beweerd in zijn video en dat is waar het dus over gaat.

Een I/O chip zoals hij voorstelt gaat heel groot en duur zijn. Dat terwijl je hem ook moet gebruiken op goedkope chips. Daarnaast heeft hij het over zeer sterke IGP's, die alleen maar met HBM2 geheugen gecombineerd kunnen worden om voldoende geheugenbandbreedte te hebben. En al die chips moeten ook nog eens op AM4 substraat passen en worden voor een habbekrats verkocht.

Wat hij allemaal beweert is wat iedereen wel zou willen, maar dat gewoon technisch gezien allemaal niet kan.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
-The_Mask- schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:33:
[...]

Maar dan nog het is totaal niet realistisch wat Adored beweerd in zijn video en dat is waar het dus over gaat.

Een I/O chip zoals hij voorstelt gaat heel groot en duur zijn. Dat terwijl je hem ook moet gebruiken op goedkope chips. Daarnaast heeft hij het over zeer sterke IGP's, die alleen maar met HBM2 geheugen gecombineerd kunnen worden om voldoende geheugenbandbreedte te hebben. En al die chips moeten ook nog eens op AM4 substraat passen en worden voor een habbekrats verkocht.

Wat hij allemaal beweert is wat iedereen wel zou willen, maar dat gewoon technisch gezien allemaal niet kan.
Het is inderdaad wat iedereen zou willen, maar daardoor ook wat AMD zou willen.
Maar ja, het klinkt allemaal wel iets te goed voor woorden, netzoals de 16 cores @ 5.1ghz.

Hij zal overigens zijn reputatie in één om zeep helpen als hij er heel erg naast zit, want dit wordt waarschijnlijk zijn #1 meest bekeken video. Dus je zal denken dat hij er wel even over nadenkt voor de video te uploaden.

Hoop los daarvan dat hij gelijk heeft, want dan heb ik volgend jaar een full AMD build :)

[ Voor 3% gewijzigd door DoubleYouPee op 05-12-2018 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:28

Case_C

[Team Carrack]

DoubleYouPee schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:38:
Hoop los daarvan dat hij gelijk heeft, want dan heb ik volgend jaar een full AMD build :)
Zelfs al zit hij er 200mhz naast, dan vind ik het nog steeds de moeite. Als die prijzen dan hetzelfde zijn. Daarvan verwacht ik dat het wel een tikje hoger kan zijn.

Ben wel benieuwd of ze ook met een mooie line-up aan moederborden komen. Met een beetje geluk eens een m-ATX bord van degelijke kwaliteit, met een X570 chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DoubleYouPee schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:25:
@DaniëlWW2 @-The_Mask-

Maar goed, we gaan het zien...
Ze zullen goed zijn, maar niet 99%. :P

Maar ik heb mijn uitzonderlijk slechte paint skills er eens bijgeplakt. Het hele chiplet verhaal, daar lijkt niemand over te twijfelen. De twijfel bestaat over mogelijke configuraties. Dus ik heb mijn vermoedens maar eens uiteen gezet.

Ik zie gewoon niet in waarom Ryzen 5 zou moeten bestaan uit twee chiplets. Die chiplets hebben niks meer dan cores en cache. Gedeeltelijk kapot en dan maak je er een Ryzen 3 van. Verder zal AMD er toch richting de 800 per wafer halen. Dan zijn er dadelijk iets van 300 beschadigd of kapot. Makkelijk haal je dan je Ryzen 3,5,7,9, TR en Epyc productie. Alleen voor TR, Epyc, R9 en R5 heb je dan 8c chips nodig. Natuurlijk krijgen de R5's dan de slechte chips. Dar heb je immers R5 voor. 4c chips zijn gewoon overbodig voor alles behalve low end. Die kan je dus mooi laag binnen en dumpen op de OEM laptopmarkt. Kan die OEM's toch niks schelen dat het sub par chips betreft. Consumenten kopen toch al jaren het slechte spul uit een wafer voor hun laptops zonder een flauw idee te hebben dat dit de praktijk is.

Verder zal de primaire focus van Ryzen 5, gaming zijn. Chiplet naar chiplet latency zal niet mals zijn waardoor ik betwijfel of twee chiplets wel een goed idee is vanuit het oogpunt van prestaties in games. Het zou nogal wat zijn als R3, R5 verslaat in veel games...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gidgjAjjhgb8q5yiN58RgI1D/full.jpg

Tweede vraag is hoeveel van die I/O chip defect kan zijn? Ik vermoed zeer weinig. Al je PCI, USB, Sata, geheugen etc moet gewoon werken. Dat kan je dus mooi op 14nm produceren, maar elke mm2 gaat hier tellen voor je yields en marge.

Als laatste kan je zo eventueel ook nog 2c en 8c APU's produceren. De ruimte was alleen op en ik had geen zin om de boel aan te passen. :+

[ Voor 9% gewijzigd door DaniëlWW2 op 05-12-2018 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DoubleYouPee schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:11:
[...]

Het gerucht is nu, dat je tot 12c op huidige chipset kan blijven. Daarboven heb je een 500 serie moederbord nodig.
Ik zou me gruwelijk genaaid voelen als ik voor €220 een goed X370/X470 moederbord had gekocht met de gedachte voorbereid te zijn op de volgende generatie. Daar gaan mensen over mopperen, terecht. Bij deze is het voor mij duidelijk dat ik bij het moederbord echt alleen maar hoef te kijken naar hoe de performance is met de bestaande CPU's want compatibiliteit wordt toch niet gegarandeerd, zelfs als het wel is gegarandeerd. Het was toch AMD zelf die aangaf dat t/m Zen3 dit platform ondersteund zou worden? Niet dat ze geen ruimte hebben om te draaien maar het is dan niet goed dat je die R9-CPU niet in die socket kan stoppen. Is de VRM te slecht? Klok het automatisch lager vanuit de BIOS en laat de klanten maar hun hooivorken pakken omdat ze €180 hadden betaald voor een moederbord wat nog niet eens goede VRM's heeft.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2018 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
DaniëlWW2 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:15:
[...]

Ze zullen goed zijn, maar niet 99%. :P
Fair enough ;)
Maar ik heb mijn uitzonderlijk slechte paint skills er eens bijgeplakt. Het hele chiplet verhaal, daar lijkt niemand over te twijfelen. De twijfel bestaat over mogelijke configuraties. Dus ik heb mijn vermoedens maar eens uiteen gezet.

Ik zie gewoon niet in waarom Ryzen 5 zou moeten bestaan uit twee chiplets.
Misschien zijn de enkele 8 dies te duur voor Ryzen 5?
Tweede vraag is hoeveel van die I/O chip defect kan zijn? Ik vermoed zeer weinig. Al je PCI, USB, Sata, geheugen etc moet gewoon werken. Dat kan je dus mooi op 14nm produceren, maar elke mm2 gaat hier tellen voor je yields en marge.

Als laatste kan je zo eventueel ook nog 2c en 8c APU's produceren. De ruimte was alleen op en ik had geen zin om de boel aan te passen. :+
Klopt maar de PCI/USB?Sata zijn veel kleiner dan de geheugencontrollers, dus ook kleinere kans. Maar goed ik bedoel alleen maar dat de yields heel goed zullen zijn, en waarschijnlijk wel 95%>

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DoubleYouPee schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:35:
Misschien zijn de enkele 8 dies te duur voor Ryzen 5?
Waarom zouden die duurder zijn? AMD heeft waarschijnlijk maar een Zen 2 chiplet ontworpen en die zal onderhand al in massaproductie zijn. Of de chiplet nu een 8c, 6c of 4c is maakt werkelijk niks uit voor de kosten. Sterker nog, twee 4c chiplets zal veel duurder zijn dan een functioneren 8c chiplet. AMD betaalt gewoon per wafer, ongeacht hoeveel chiplets functioneren. Ze hebben er dus alle belang bij om zo weinig mogelijk chiplets te gebruiken, zeker in de goedkopere SKU's. Ryzen 5 zal een goedkoop SKU zijn, waardoor de kosten drukken een prioriteit is. :)
[...]

Klopt maar de PCI/USB?Sata zijn veel kleiner dan de geheugencontrollers, dus ook kleinere kans. Maar goed ik bedoel alleen maar dat de yields heel goed zullen zijn, en waarschijnlijk wel 95%>
Nee juist niet. Al die I/O functies zitten normaal gesproken rond de core van een CPU chip. Binnen die core kunnen zaken uitgeschakeld worden om de gehele chip te redden en te verkopen als lagere SKU. I/O moet gewoon werken, want anders werkt de gehele chip niet naar behoren. Het enige dat je hier kan doen is backups in het ontwerp inbouwen. Denk dus aan extra transistoren en bedrading die er puur zijn om eventuele defecten in zeer kritieke zaken te omzeilen. Dit doe je ook alleen op de meest kritieke punten van een chipontwerp. Je gaat de gehele I/O functionaliteit dus niet dubbel uitvoeren zodat je zeker weet dat het werkt. Het is gewoon goedkoper om de chips klein te houden en verliezen te accepteren.

Ik verwacht ook niet dat de I/O chip erg groot zal zijn. AMD zal hoogstwaarschijnlijk defecte chips gewoon weggooien omdat ze niet te redden zijn. Dat ze nu maar een deel van de CPU weg hoeven te gooien is het voordeel van chiplets. :)

Als laatste yields. Tja een volwassen productieproces zit meestal rond een defect dencity van 0.1/sq.cm. Ga ik uit van een 130mm2 I/O chip die 13x10mm is, dan kom ik uit op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1Oo2UiFcGO9zXyC2sbcvqWvN/full.jpg

95 of 99% is gewoon te hoog. In realiteit zal het waarschijnlijk tussen de 80 en 90% zitten na de ramp up van die I/O chip. Dat is goed genoeg voor wat AMD ermee wil bereiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
DaniëlWW2 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:50:
[...]

Waarom zouden die duurder zijn?
Ik bedoel meer omdat ze die ook kunnen gebruiken in de duurdere chips.
Als laatste yields. Tja een volwassen productieproces zit meestal rond een defect dencity van 0.1/sq.cm. Ga ik uit van een 130mm2 I/O chip die 13x10mm is, dan kom ik uit op:
[Afbeelding]

95 of 99% is gewoon te hoog. In realiteit zal het waarschijnlijk tussen de 80 en 90% zitten na de ramp up van die I/O chip. Dat is goed genoeg voor wat AMD ermee wil bereiken. :)
Dit is inderdaad puur de yield op basis van 1 grote chip. Maar ze kunnen juist een defecte chip (dus een rood blokje) opnieuw gebruiken. Oke, niet in alle gevallen, door I/O enzo zoals je aangeeft, maar het zal hoger zijn dan 86%.

[ Voor 5% gewijzigd door DoubleYouPee op 05-12-2018 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

[...]

Wel dus, want als er een defect is, kunnen ze de I/O die alsnog ergens anders inzetten, bijv Apple/PS5/Navi/Ryzen/APU.
De ene gebruikt DDR4, de andere HBM2, en de andere GDDR6 etc.

Lijkt me dus een rare stap, een console gaat tig jaar mee, een cpu generatie hooguit 1-2 jaar. Dat is een van de punten die ik niet logisch vind uit zijn analyse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 15:15:
[...]

Lijkt me dus een rare stap, een console gaat tig jaar mee, een cpu generatie hooguit 1-2 jaar. Dat is een van de punten die ik niet logisch vind uit zijn analyse.
Als de Zen 3000 series wegvalt, betekent het niet dat er geen andere CPUs gebruik kunnen maken van DDR4.
Of, ze kunnen nieuwe I/Os maken met bijv DDR5, en nog steeds GDDR6. Al denk ik dat je met een HBM2/DDR4/GDDR6 combo nog wel even goed zit.

[ Voor 33% gewijzigd door DoubleYouPee op 05-12-2018 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DoubleYouPee schreef op woensdag 5 december 2018 @ 15:04:
[...]

Ik bedoel meer omdat ze die ook kunnen gebruiken in de duurdere chips.
Maar AMD zal die weer anders binnen. De allerbeste gaan naar Epyc, dan TR, dan R9 en dan pas de lagere Ryzen SKU's. Het verschil zal meer in maximale clockspeed zitten dan in functionaliteit. Vervolgens haal ik dit maar weer naar boven. :)

DaniëlWW2 in "AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38"

Zelfs met een behoorlijk problematische defect density van 0.5 zou 70% van de chiplets nog moeten functioneren. Dat zijn dus allemaal 8c chiplets die werken. Van de kapotte dies kan je waarschijnlijk een groot deel redden als 6c en 4c chiplets. Ik voorzie gewoon echt niet dat AMD problemen gaat hebben om genoeg 8c chiplets te ontvangen uit hun wafers.
Dit is inderdaad puur de yield op basis van 1 grote chip. Maar ze kunnen juist een defecte chip (dus een rood blokje) opnieuw gebruiken. Oke, niet in alle gevallen, door I/O enzo zoals je aangeeft, maar het zal hoger zijn dan 86%.
Juist niet. Die 130mm2 is een inschatting van mij hoe groot de I/O chip ongeveer voor formaat moet hebben als er twee chiplets aan verbonden worden. Omdat het om I/O gaat, ga ik er alleen vanuit dat verreweg de meeste I/O chips met een defect, uberhaupt niet zullen werken. Vervolgens is een schatting van 80 a 90% yield dan realistisch en dat is gewoon goed. 90%+ yields komen alleen voort bij zeer oude productieprocessen zoals 90nm. 14nm is nog steeds zeer geavanceerd en daar zullen gewoon defecten optreden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
DaniëlWW2 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 15:40:
[...]
Omdat het om I/O gaat, ga ik er alleen vanuit dat verreweg de meeste I/O chips met een defect, uberhaupt niet zullen werken.
Dit is dus de hamvraag! Lijkt me dat een defect in HBM2 geen effect zal hebben als je de I/O op een Ryzen 3700X plakt.
Maarja ik kan dit natuurlijk ook niet met zekerheid zeggen, en AdoredTV ook niet lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DoubleYouPee schreef op woensdag 5 december 2018 @ 15:44:
[...]

Dit is dus de hamvraag! Lijkt me dat een defect in HBM2 geen effect zal hebben als je de I/O op een Ryzen 3700X plakt.
Maarja ik kan dit natuurlijk ook niet met zekerheid zeggen, en AdoredTV ook niet lijkt me.
Volgens mij gaat er geen enkele HBM2 chip verschijnen op een AM4 substraat. :P
Verder ben ik het ook gewoon oneens met AdoredTV zijn voorstel over een I/O chip met GDDR of HBM geheugencontrollers. Die nemen onnodig veel ruimte in voor zeer weinig winst, noch praktische toepassing. Ik verwacht dat AMD op termijn met een speciale APU gaat komen voor de laptop OEM's waar ze een CPU, GPU en vram op een substraat zetten en dit als pakket verkopen.

Dit dus:
Afbeeldingslocatie: https://images.idgesg.net/images/article/2018/03/8th-gen-radeon-rx-vega-m-100753587-large.jpg

Dit past alleen nooit op een AM4 substraat waardoor een GDDR of HBM controller zinloos is. :)

Ook speelt voor mij nog wat anders mee in mijn scepsis. AMD heeft namelijk een aardige reputatie om bewust verdraaide of verkeerde informatie, selectief te lekken om zo lekken op te sporen. Ik wil zo geloven dat AMD echt naar 16c gaat met R9 etc, maar ik hou er ook heel sterk rekening mee dat bepaalde details in al die leaks bewust zijn aangepast om zo lekken op te sporen. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door DaniëlWW2 op 05-12-2018 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortyOne
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-09 14:11
Ik heb ook zoiets van 'eerst zien, dan geloven' maar Kyle Bennett lijkt aan te geven dat het grotendeels klopt. Aangezien hij ook met afstand de eerste was met Kaby Lake-G, maakt dat deze 'leak' wel wat geloofwaardiger. Hij heeft blijkbaar goede bronnen binnen AMD. https://hardforum.com/thr....1973015/#post-1043970615

Hij heeft het overigens wel over 'reality' en niet 'truth', dus wellicht bedoelt hij slechts dat het in de goede richting zit.

Als het allemaal klopt, dan vraag ik me af hoe de communicatie tussen de twee chiplets gaat zijn. Als de communicatie via de I/O chip gaat, lijkt me dat best wel funest voor de performance in o.a. games. We hadden al een 'probleem' met twee CCXs op dezelfde chip, laat staan op verschillende chips met daartussen nog een andere chip 8)7 Nu zie je bij Rome dat de chiplets in groepjes van twee lijken te komen.. wellicht toeval of om andere redenen maar mogelijk is er ook directe chiplet->chiplet communicatie?

[ Voor 33% gewijzigd door FortyOne op 05-12-2018 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

...

Heej je hebt toevallig de kern van zijn bestaansrecht perfect beschreven O-) . Of een voorspelling al dan niet uitkomt lijkt voor zijn volgelingen niet relevant (denk nog eens aan het 'master plan'). Hij levert argumentatie voer aan voor wie graag in kamp Radeon zit. Het wordt echt een geloof. Een beetje de moderne variant van een traditionele dominee/immam/rabbijn/enz; met woorden overdragen dat Radeon het beste voor iedereen is. Ergens is dat wel jammer want kanalen zoals die van hem dragen vooral bij aan de polarisatie. Wat dat betreft kan ik Gamernexus wel waarderen, die besteed regelmatig aandacht aan de (onzinnigheid van) polarisatie. Voor je het weet krijgen worden de yields er weer bijgesleept, welke nog nooit enige relatie met de winstgevendheid van AMD hebben vertoond. Als het daar niet over gaat dan wordt de volgende geweldige doorbraak wel opgehemeld; Je moet nu die kaart hebben want over 4 jaar draaien alle games dx12 met vulkan en async compute! Volgend jaar is er x nm en dat wordt de grote equalizer! Soms is het een beetje vermoeiend :P.

Overigens heeft de CEO van AMD recent dus aangegeven dat ze in 2019 dus weer actief worden in high-end gpu land. Andere hoge pief heeft aangegeven dat hij terug wil naar de tijden van 'leap frogging' van merk A naar B. Laten we hopen dat Radeon volgend jaar inderdaad helemaal terug is en ze niet afhankelijk hoeven te zijn van fanatici en bijna profetische voorspellingen maar dat het gewoon producten worden met acceptabel geluidsniveau en superieure prestaties voor een acceptabele prijs én dat ze voldoende volume aan de markt kunnen leveren. Vijf jaar geleden leek dat haast niet mogelijk maar met Ryzen bewijst AMD dat ze het wel in zich hebben... Die producten hebben prima thermals, goede prijs/prestatie verhouden én hebben geen leveringsproblemen.

[ Voor 40% gewijzigd door sdk1985 op 05-12-2018 17:13 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FortyOne schreef op woensdag 5 december 2018 @ 16:35:
Ik heb ook zoiets van 'eerst zien, dan geloven' maar Kyle Bennett lijkt aan te geven dat het grotendeels klopt. Aangezien hij ook met afstand de eerste was met Kaby Lake-G, maakt dat deze 'leak' wel wat geloofwaardiger. Hij heeft blijkbaar goede bronnen binnen AMD. https://hardforum.com/thr....1973015/#post-1043970615

Hij heeft het overigens wel over 'reality' en niet 'truth', dus wellicht bedoelt hij slechts dat het in de goede richting zit.
Bijvoorbeeld dat R5 wel een 8c chiplet is? :+
Als het allemaal klopt, dan vraag ik me af hoe de communicatie tussen de twee chiplets gaat zijn. Als de communicatie via de I/O chip gaat, lijkt me dat best wel funest voor de performance in o.a. games. We hadden al een 'probleem' met twee CCXs op dezelfde chip, laat staan op verschillende chips met daartussen nog een andere chip 8)7 Nu zie je bij Rome dat de chiplets in groepjes van twee lijken te komen.. wellicht toeval of om andere redenen maar mogelijk is er ook directe chiplet->chiplet communicatie?
Ik vermoed dat er wel een verbinding tussen de chiplets is, maar primair zal het via de I/O chip gaan. CPU's met meer dan een chiplet gaan een enorme latency penalty krijgen. Die zullen voor gaming waarschijnlijk niet geschikt zijn tenzij je een chiplet gewoon uitschakelt. Voor productiviteit maakt het vrij weinig uit. Daar is Ryzen nu al erg sterk in, en dat zal alleen maar gaan toenemen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleYouPee
sdk1985 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 17:02:
[...]

Heej je hebt toevallig de kern van zijn bestaansrecht perfect beschreven O-) . Of een voorspelling al dan niet uitkomt lijkt voor zijn volgelingen niet relevant (denk nog eens aan het 'master plan'). Hij levert argumentatie voer aan voor wie graag in kamp Radeon zit. Het wordt echt een geloof.
Wat een onzin, hij is meer "anti-amd" in video's geweest dan pro-amd. Bijv:
YouTube: Poor Vega
YouTube: How Nvidia Won and AMD Lost the GPU War
En hij had ook gelijk met de RTX serie, voordat er ook maar iemand anders mee kwam, dus het is niet zo raar dat hij volgers heeft.

[ Voor 21% gewijzigd door DoubleYouPee op 05-12-2018 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-10 11:41
DaniëlWW2 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:08:
[...]

De APU's hebben ook een probleem. Tenzij Navi ongehoord efficiënt is met geheugenbandbreedte gaat een 20CU chip enorm onderpresteren zonder tenminste een paar GB aan snel vram. Zelfs als je er DDR4 4000MT/s naast kan zetten, voorzie ik nog enorme problemen.
Geheugen gaat simpelweg niet hele drastische stappen nemen komende jaren. Los van de geheugenbandbreedte zijn de gpu's iedere keer wel sneller. Dit zegt mij dat het wel een probleem is, maar dat hogere shadercounts nog steeds verantwoordelijk is voor een groot deel van de prestaties.
[...]

Als de speculaties kloppen, zijn de I/O cores ook modulair gebouwd. De 1 grote die opslitsen in 4 kleinere voor de lagere cpu's.
2CCX = 1/4e
4CCX = 1/2e
8CCX= 1 hele I/O die

Jaja, weer een bron van AdoredTV ;) :P

[ Voor 44% gewijzigd door NomadTitan op 05-12-2018 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-10 11:41
-oeps

[ Voor 99% gewijzigd door NomadTitan op 05-12-2018 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DoubleYouPee schreef op woensdag 5 december 2018 @ 18:42:
[...]

En hij had ook gelijk met de RTX serie, voordat er ook maar iemand anders mee kwam, dus het is niet zo raar dat hij volgers heeft.
YouTube: AMD - The Master Plan - Part 1, History
YouTube: AMD - The Master Plan - Part 2, The Future of Gaming

Overigens is 66K views niet zo veel, die haal ik ook nog wel als ik een video online zet :+ . Aantal volgers was dan ook niet de klacht, wel de polarisatie.

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 05-12-2018 22:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
[...]

Heej je hebt toevallig de kern van zijn bestaansrecht perfect beschreven O-) . Of een voorspelling al dan niet uitkomt lijkt voor zijn volgelingen niet relevant (denk nog eens aan het 'master plan'). Hij levert argumentatie voer aan voor wie graag in kamp Radeon zit. Het wordt echt een geloof.
Elke keer zegt hij weer met grote disclaimers dat wat hij zegt puur speculatie is. Dat mensen zijn speculatie als voor realiteit aannemen is niet zijn schuld.
Hij zegt zelf dat hij het gewoon leuk vind om naar de feiten te kijken en daarop zijn speculatie te borduren. Dit is voor veel mensen (mijzelf inbegrepen) erg leuk en interessant maar het is zeer zeker; eerst zien, dan geloven.
[...]
dat het gewoon producten worden met acceptabel geluidsniveau en superieure prestaties voor een acceptabele prijs én dat ze voldoende volume aan de markt kunnen leveren.
Dit heeft ATI in het verleden al gedaan, maar de mensen blijven NVidia kopen..

[ Voor 18% gewijzigd door bluebear op 05-12-2018 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bluebear schreef op woensdag 5 december 2018 @ 22:43:
[...]

Dit heeft ATI in het verleden al gedaan, maar de mensen blijven NVidia kopen..
Dat is toch niet meer dan normaal? Consumenten maken nu eenmaal geen perfecte keuzes gebaseerd op perfecte informatie. Is verder niet erg. Betekent wel dat al heb je het beste product voor de beste prijs dat je dan nog aan de bak moet om dit te slijten. Dat is niet de schuld van 'de mensen' maar onderdeel van de bedrijfsvoering. Dat werkt bovendien altijd twee kanten op. AMD heeft ook echt wel producten gelanceerd die niemand zou moeten kopen.

Verder is het zelden zwart wit. Neem een custom RX 580 vs een GTX 1060. De eerste is sneller, de tweede is stiller en significant zuiniger (vooral in idle op multimonitor ivm bug bij Radeon). Het is maar waar je prioriteiten liggen. Dat sneller scheelt dan ook nog per game. Als jij 20 games pakt dan is de RTX 580 er in 12 sneller en in 8 niet. Er is voor beide kaarten wat te zeggen. Recent nog precies zo aan iemand voorgelegd, die zegt dan neem ik de RTX 580. Helemaal prima. Maar iemand die de GTX 1060 had gekozen was ook zeker niet gek geweest.

Verder is er nog een zekere mate van loyaliteit dan wel angst voor het onbekende. Zelf heb ik nu sinds 2016 een GTX 1070. Speel destiny met tweaker die elke 3 maanden van GPU wisselt, heeft nu een Vega LC. Rara wie had er onverklaarbare laadtijden in Destiny. Natuurlijk direct de grap gemaakt dat het door AMD kwam. Maar dat bleek dus ook echt zo te zijn. Driver probleempje, iets met shadercache en iets met het unified memory en daarna werkte alles weer als verwacht. Niet het einde van de wereld, we hadden het in 30 minuten opgelost. Het echter oprecht een genot om dat soort gezeik gewoon niet te hebben. Ik ben letterlijk sinds aanschaf van mijn GTX 1070 nog geen enkele keer tegen een gpu gerelateerde bug aangelopen. Binnen die context moet AMD wel met een hele interessante deal komen om mij te laten wisselen. Polaris was wat dat betreft interessant genoeg om AMD een kans te geven, het is dat het in eerste instantie alleen blower kaarten waren anders had ik die aangeschaft. Maar is het om het even (zeg 50 euro verschil) dan ga ik de gok niet nemen.
DoubleYouPee schreef op woensdag 5 december 2018 @ 22:35:
[...]

Wat wil je daar mee zeggen? Hij heeft zulke video's ook van NVIDIA ...

:O
Kijk de video's en ga eens met de kennis van nu kijken wat van die voorspelling is uitgekomen en op welke fundamenten die toekomstvisie nu eigenlijk gebaseerd werd. Waarschijnlijk gaat er dan wel een lampje branden...

[ Voor 15% gewijzigd door sdk1985 op 05-12-2018 23:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluebear
Het is grappig dat een anecdotal 'probleem' met een radeon driver jou weerhoudt te switchen, maar de vele problemen die NVidia heeft (gehad) met haar drivers maakt je niet uit?
Het is waar dat de Radeon drivers best slecht waren jaren geleden, maar dat is allang niet meer zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bluebear schreef op woensdag 5 december 2018 @ 23:44:
Het is grappig dat een anecdotal 'probleem' met een radeon driver jou weerhoudt te switchen, maar de vele problemen die NVidia heeft (gehad) met haar drivers maakt je niet uit?
Het is waar dat de Radeon drivers best slecht waren jaren geleden, maar dat is allang niet meer zo.
Relevanter dan de problemen die ik zelf ervaar gaat het voor mij niet worden. Ik heb dus geen problemen gehad met de GTX 1070 sinds zomer 2016. Dit terwijl ik heb meer dan 100 games geïnstalleerd (1.44 TB) en alles werkt zoals verwacht. Dit creëert een bepaalde waarde. Wat dat waard is zal ongetwijfeld per persoon schelen.

Ik merk dat hoe ouder ik wordt des te minder zin ik heb om te gaan troubleshooten. Ik wil gewoon dat het werkt. In het begin mag het best even een investering zijn om het in te stellen. Maar dan moet het werken.

Wellicht heb jij daar totaal geen problemen mee en is dat voor jou 0 euro waard. Ook prima, dan ga jij lekker kloten terwijl ik aan het gamen ben :+ . Maar bedenk je wel dat er dus een hele grote groep mensen is die er net zo over denkt als ik en die gewoon hun product willen gebruiken zonder er dagelijks mee bezig te zijn. Die consument wordt zoals uitgelegd vanzelf een bepaalde mate van merkvast. De enige remedie daartegen is een héél interessant aanbod doen. Dat samen met gebrek aan perfecte informatie verklaart voor het grootste deel waarom in het geval dat kaart X van merk A 5% beter is dan kaart Y van merk B dit niet ervoor zorgt dat kaart X 100% marktaandeel vergaard.

Ook dit is overigens niet exclusief in het nadeel van AMD. Wanneer Nvidia problemen heeft en klanten hinder ondervinden zal een deel direct hun loyaliteit verliezen en het in de toekomst best bij AMD willen proberen. Omgekeerd kan iemand die tevreden is met Radeon daar ook jaren lang blijven plakken. Puur omdat het bekend is.

Dit is dus geen anti radeon pleidooi, ik probeer uit te leggen wat voor mechanismes op de achtergrond meespelen. Te vaak zie ik namelijk 'de mensen' verweten worden niet de juiste keuze te maken. Wie dat beweerd is zelf eigenlijk net zo slecht geïnformeerd of is zelf niet eerlijk over zijn of haar beweegredenen.

edit: Overigens gaan we nu wel richting offtopic omdat ik inhaak op jouw voorbeeld nvidia - radeon. Mechanisme werkt verder exact hetzelfde voor Intel - AMD cpu's. Daarbij moet ik wel opmerken dat zo lang er geen IGP op zit is de kans op dat soort problemen veel kleiner is. Zo lang je maar geen early adopter bent zit je zowel bij AMD als Intel meestal wel goed qua stabiliteit. IGP is een ander verhaal (breek me de bek niet open over Fusion, Intel HD gaat ook niet altijd vlekkeloos).

[ Voor 53% gewijzigd door sdk1985 op 06-12-2018 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
sdk1985 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 00:07:
[...]

Wellicht heb jij daar totaal geen problemen mee en is dat voor jou 0 euro waard. Ook prima, dan ga jij lekker kloten terwijl ik aan het gamen ben :+ . Maar bedenk je wel dat er dus een hele grote groep mensen is die er net zo over denkt als ik en die gewoon hun product willen gebruiken zonder er dagelijks mee bezig te zijn.
Hier stel je dus weer dat Radeon het problemen kind is en Nvidia geen problemen heeft.
Bij mij is het dus andersom. Ik heb bij Radeon nog nooit problemen ondervonden...
sdk1985 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 00:07:
[...]

kaart X van merk A 5% beter is dan kaart Y van merk B dit niet ervoor zorgt dat kaart X 100% marktaandeel vergaard.
Ook dat is niet het geval. Toen ATI ruim beter was (niet 5%) werd er geen noemenswaardige switch gemaakt. Nvidia's mindshare is gewoon te groot.

Lees ipv Nvidia Intel en het voorbeeld gaat nog steeds op. Enkel nu met Ryzen lijkt het tij te keren

[ Voor 4% gewijzigd door bluebear op 06-12-2018 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bluebear schreef op donderdag 6 december 2018 @ 01:19:
[...]

Hier stel je dus weer dat Radeon het problemen kind is en Nvidia geen problemen heeft.
Bij mij is het dus andersom. Ik heb bij Radeon nog nooit problemen ondervonden...
Dat is toch prima? Dat scenario is toch al vermeld? Nogmaals het werkt twee kanten op. Dus wanneer jij bij Radeon geen problemen ondervind dan zal jij waarschijnlijk niet graag van merk wisselen. De concurrent moet dan eerst met een bijzonder aantrekkelijk aanbod komen. De hele discussie is gestart omdat jij niet leek te begrijpen waarom 'mensen' niet wisselen. Daarom dus.
Ook dat is niet het geval. Toen ATI ruim beter was (niet 5%) werd er geen noemenswaardige switch gemaakt. Nvidia's mindshare is gewoon te groot.
Lijkt me offtopic, maar wanneer was dat het geval dan? Ik kan me nog wel herinneren dat Ati de premium keuze was maar dan praten we over kaarten als de 9800 Pro. Dat is lang geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
sdk1985 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 01:25:
[...]
De hele discussie is gestart omdat jij niet leek te begrijpen waarom 'mensen' niet wisselen. Daarom dus.

[...]

Lijkt me offtopic, maar wanneer was dat het geval dan? Ik kan me nog wel herinneren dat Ati de premium keuze was maar dan praten we over kaarten als de 9800 Pro. Dat is lang geleden.
Ik stelde enkel het feit dat mensen Nvidia blijven kopen, ook als AMD beter is.
Ik zei letterlijk: "Dit heeft ATI in het verleden al gedaan, maar de mensen blijven NVidia kopen"
Ik weet precies waarom. Ik begrijp niet waarom jij dacht dat ik daar vraagtekens bij stelde...

Ik zei ook dat ATI (niet AMD), dat is per definitie al lang geleden. Daarbij zei ik ook expliciet dat het lang geleden was... dat maakt het niet minder waar.

Maar laten we dit niet verder slepen dan nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wellicht moet je duidelijker maken wat dan in eerste instantie je punt was. Het is nu meer een statement. De statement klopt inhoudelijk, er zullen altijd wel mensen Nvidia blijven kopen. De vraag is welk punt je daarmee wilde maken. Zonder verdere boodschap had je ook neer kunnen zetten dat het logo van AMD vroeger groen was :9 .

Ik heb in ieder geval uit die statement gehaald dat jij impliciet vind dat het een probleem is dat 'mensen' Nvidia kopen ook al zou AMD de betere kaart introduceren. Daar ben ik op ingegaan. Als jij iets anders bedoelde, laat het gerust weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01-10 20:48
Verwijderd schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:33:
[...]

Ik zou me gruwelijk genaaid voelen als ik voor €220 een goed X370/X470 moederbord had gekocht met de gedachte voorbereid te zijn op de volgende generatie. Daar gaan mensen over mopperen, terecht. Bij deze is het voor mij duidelijk dat ik bij het moederbord echt alleen maar hoef te kijken naar hoe de performance is met de bestaande CPU's want compatibiliteit wordt toch niet gegarandeerd, zelfs als het wel is gegarandeerd. Het was toch AMD zelf die aangaf dat t/m Zen3 dit platform ondersteund zou worden? Niet dat ze geen ruimte hebben om te draaien maar het is dan niet goed dat je die R9-CPU niet in die socket kan stoppen. Is de VRM te slecht? Klok het automatisch lager vanuit de BIOS en laat de klanten maar hun hooivorken pakken omdat ze €180 hadden betaald voor een moederbord wat nog niet eens goede VRM's heeft.
waarom zou dit niet gaan? als amd aangeeft dat via de chipset en een biosupdate the CPU gewoon ondersteund word is toch de kous af voor hun? dat een moederbord fabrikant zich niet houd aan de richtlijnen voor VRM kan AMD daar zeer weinig aan doen lijkt me. De 9900k draait ook gewoon op alle moederborden waarvan word aangegeven dat deze compatible is, alleen de vraag is of je dit wilt ivm VRM (let wel dat een simpele 4 Phase al afdoende is qua stroom levering, efficiency praten we niet over)

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleYouPee
sdk1985 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 23:37:
[...]

Kijk de video's en ga eens met de kennis van nu kijken wat van die voorspelling is uitgekomen en op welke fundamenten die toekomstvisie nu eigenlijk gebaseerd werd. Waarschijnlijk gaat er dan wel een lampje branden...
Ik zeg toch niet dat alles wat hij zegt waar is? Hij zegt zelfs in zijn eigen videos dat hij het vaak genoeg fout heeft. De enige die hier moeilijk loopt te doen ben jij. Zoals hierboven aangegeven vind hij het gewoon leuk om te speculeren, en dat is ook wat we hier doen. Niks meer niks minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:33:
[...]

Richo999 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 05:01:
[...]

waarom zou dit niet gaan? als amd aangeeft dat via de chipset en een biosupdate the CPU gewoon ondersteund word is toch de kous af voor hun? dat een moederbord fabrikant zich niet houd aan de richtlijnen voor VRM kan AMD daar zeer weinig aan doen lijkt me. De 9900k draait ook gewoon op alle moederborden waarvan word aangegeven dat deze compatible is, alleen de vraag is of je dit wilt ivm VRM (let wel dat een simpele 4 Phase al afdoende is qua stroom levering, efficiency praten we niet over)
Vraag is natuurlijk wel of de moederbord fabrikant zich wel of niet aan de richtlijnen houd. Als AMD aangeeft wij gaat t/m Zen 3 supporten op alle AM4 moederborden moeten ze natuurlijk wel van begin af aan de juiste richtlijnen aanleveren aan de moederbord fabrikanten en zorgen dat alle Sku's binnen die richtlijnen vallen. Als AMD achteraf de spelregels aanpast en bijv. voor de 5xx series chipset mobo's andere (strengere) eisen gaat stellen aan de VRM's dan dat ze in 2016/2017 deden bij de 3xx chipset series of dit jaar bij de 4xx series chipset mobo's dan is dit naar mijn mening wel degelijk een fout van AMD en een belofte die ze niet inlossen.

Ik kan me zeker voorstellen dat als er mensen zijn die dit jaar of vorig jaar ingestapt zijn met de gedachte op 7nm ga ik de cpu weer upgraden en dat blijkt straks niet te kunnen dat deze mensen niet bepaald blij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
Dennism schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:28:
Vraag is natuurlijk wel of de moederbord fabrikant zich wel of niet aan de richtlijnen houd. Als AMD aangeeft wij gaat t/m Zen 3 supporten op alle AM4 moederborden moeten ze natuurlijk wel van begin af aan de juiste richtlijnen aanleveren aan de moederbord fabrikanten en zorgen dat alle Sku's binnen die richtlijnen vallen. Als AMD achteraf de spelregels aanpast en bijv. voor de 5xx series chipset mobo's andere (strengere) eisen gaat stellen aan de VRM's dan dat ze in 2016/2017 deden bij de 3xx chipset series of dit jaar bij de 4xx series chipset mobo's dan is dit naar mijn mening wel degelijk een fout van AMD en een belofte die ze niet inlossen.

Ik kan me zeker voorstellen dat als er mensen zijn die dit jaar of vorig jaar ingestapt zijn met de gedachte op 7nm ga ik de cpu weer upgraden en dat blijkt straks niet te kunnen dat deze mensen niet bepaald blij zijn.
Zoals ik al zei is een 4 phase met de huidige VRM chips voldoende qua stroomlevering ook voor de beoogde gelekte tdp specs, het probleem. Ligt hem in de koeling, waar fabrikanten vrij in zijn zolang het maar voldoet aan ondersteunde CPU op dat mobo. Kijk maar es naar de 9900k met zijn 95W tdp maar daadwerkelijk zit ie in zijn turbo rond het dubbele en die 4 phase bordjes trekken dat gewoon met 4 Vcore gases (dat je er een ei erop kan bakken is een ander verhaal)

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
sdk1985 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 23:37:
(vooral in idle op multimonitor ivm bug bij Radeon)
Is hier meer informatie over? Het viel mij al eens op dat elke extra monitor op de R9 280 10-20Watt neemt zelfs als die niet eens aanstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:28:
[...]

[...]

Teveel speculatie om er iets zinnigs over te zeggen. Ik zie een aantal mogelijke scenario's:
- AMD had aanvankelijk niet voorzien dat het vermogen bij Zen2 hoger zou worden als je alles eruit wil halen en stelde daarom bescheiden minimale specs op (we weten hoe slecht VRM's zijn op veel X370/X470 moederborden)
- AMD had dit wel voorzien maar had een te zwakke onderhandelingspositie om eisen te stellen ana de moederbordbedrijven. AMD gaf aan dat ze rekening moeten houden met een hoger vermogen voor Zen2 maar de moederbordbedrijven hebben de waarschuwing in de wind geslagen of met opzet te weinig geleverd omdat ze dan weer nieuwe moederborden kunnen verkopen voor Zen2 (shady business maar niets wat ongebruikelijk is?)
- AMD had voorzien dat het vermogen hoger zou worden voor Zen2 maar vond het helemaal geen probleem dat sommige X370/X470 moederborden het wel aankunnen en andere niet. Immers, de klant kan zelf opzoeken welk moederbord wel en niet geschikt is etc.
Ja, je kan hier caveats bij plaatsen maar nerds vergeten soms hoe iets wat voor ons volstrekt duidelijk is niet duidelijk is voor de n00bs.

Hierbij gaat het uiteraard om die 16C Ryzen3-CPU's en nemen we even aan dat die CPU-geruchten van AdoredTV kloppen.
Is het AMD of zijn het de moederbordbedrijven die er moeite mee hebben als X370 en X470 voor alle Ryzen3-CPU's wordt ondersteund? Is het AMD die het vervelend vindt als er onduidelijkheid is of zijn de moederbordbedrijven bang voor negatieve PR omdat hun X370/X470 moederborden met zwakke VRM's beschadigd geraken of omdat de performance wordt gethrottlet door een veiligheidsmechanisme met sensoren en software.

Anyway, Kyle Bennet gaf aan dat het merendeel van zijn informatie klopt, de informant van RedGamingTech gaf aan niet deze specs te hebben gezien. De informant van RedGamingTech werkt voor een bedrijf wat een opdracht krijgt van AMD. RedGAmingTech liet dit weten in de comments onder de Youtube-video.
BUT I did speak with a source who works directly on behalf of AMD. I can't say who, believe me or I would. But he could get in serious trouble. I am not someone who'd lie about this. I spoke to via email this morning (UK time) and he has NOT heard of these specs and is gonna ask AMD. He thinks its possible they're either fake OR amd had them for internal meetings only and did not send them to partners.
Mijn gedachte is dat het mogelijk is dat voor een van hen zijn specs wat meer up to date zijn dan voor de ander of dat AMD het need to know principe hanteert. Of wat Daniël zegt maar ik weet niet ik daarvan moet denken, volgens hem zou AMD regelmatig valse informatie ertussen stoppen om lekken op te sporen.
Vooral omdat AMD zelf aangaf dat het platform ondersteund zou zijn t/m Zen3. Daar moeten dan alle CPU's onder vallen. Als je zelf zo dom bent geweest om een zwak X370/X470 moederbord te kopen terwijl je wist dat je daar een mogelijke 16C CPU op zou willen stoppen (we wisten immers dat de TSMC 7 nm node ongeveer half zo klein is als de GF 14 nm. node dan is het je eigen schuld maar als je bewust iets zoals de Taichi, Gaming7 of Hero of zo hebt gekocht...
Terzijde, kan het alsjeblieft eens gedaan zijn met €15-20 te besteden aan RGB, decoratieve elementen en plastic kapjes die niets doen etc. en dat dit geld wordt besteed aan betere VRM's. Ik denk dat alle VRM's met gemak veilig meer dan 200W aankunnen wanneer dat bedrag wordt besteed aan die VRM's, die componenten kosten erg weinig wanneer je er zoveel stuks tegelijkertijd van koopt.
In tegenstelling tot wanneer je ze los koopt als gewone klant. :F

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2018 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 20:11
Verwijderd schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:07:
Vooral omdat AMD zelf aangaf dat het platform ondersteund zou zijn t/m Zen3. Daar moeten dan alle CPU's onder vallen.
Als ze gewoon op een AM4 socket passen houd AMD zich toch gewoon aan hun woord? Lijkt mij niet dat ze specifiek gezegd hebben dat Gen 1 (Zen1) MoBo's Zen3 CPU's aan zouden kunnen, alleen dat de AM4 socket tot (en met?) 2020 en de tot dan uitgebrachte CPU's compatible zijn.
Nu volg ik dit soort nieuws (alle uitspraken van AMD etc.) ook niet fanatiek, dus ik doe een beetje een aanname, maar dat soort uitspraken lijken altijd op een bepaalde manier 'breed'/'vaag' gehouden te worden om zichzelf natuurlijk nergens heel specifiek op vast te leggen of om met het vingertje naar de ander (in dit geval de gemene MoBo bakkers met hun ondermaatse VRM's :Y)) te wijzen achteraf. Ik blijf altijd een beetje sceptisch en zit sowieso nog wel even goed met mijn B350 en 1600 (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DoubleYouPee schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:10:
[...]

Ik zeg toch niet dat alles wat hij zegt waar is? Hij zegt zelfs in zijn eigen videos dat hij het vaak genoeg fout heeft. De enige die hier moeilijk loopt te doen ben jij. Zoals hierboven aangegeven vind hij het gewoon leuk om te speculeren, en dat is ook wat we hier doen. Niks meer niks minder.
Hoho, jij kiest ervoor om de discussie aan te gaan
DoubleYouPee schreef op woensdag 5 december 2018 @ 18:42:
[...]

Als je de video die ik in reactie daarop had gelinked had gekeken dan had je gezien dat dit totaal niet van toepassing is. Het is een eenzijdig verhaal gebaseerd op verdraaide feiten en onlogische deducties zonder enige vorm van zelfreflectie. Dat staat haaks op hetgeen jij beweerd in verdediging van AdoredTV.

Of speculeren is toegestaan is totaal niet het onderwerp van discussie. Natuurlijk moet dat kunnen. Dat is juist het probleem dat ik met AdoredTV heb. Kanalen zoals die van hem zorgen niet alleen voor misinformatie maar ook voor verdere polarisatie tussen de kampen. Voor die polarisatie hoef je niet ver te zoeken om die te vinden. Er is een reden dat er geen algemeen cpu nieuws topic en gpu nieuws topic is, dat er een topic warning staat bij gpu, dat Daniel hier op mij niet zal reageren, dat sommige users ineens een paar weken weg zijn, enz. Video's zoals die van AdoredTV voeden de tegenstanden puur door de manier waarop het gebracht wordt. Ik vind dat allemaal jammer en niet nodig. Ik zie liever een algemeen topic waarbij iedereen zijn of haar visie gewoon kan delen en daar op basis van argumenten over wordt gediscussieerd. Maar dat zit er voorlopig niet in. (Wat dat betreft niets dan lof voor @Verwijderd die altijd overal op een nette manier ingaat, ook al ziet hij het totaal anders. Het is niet erg als je het aan het eind van de dag oneens bent. De wereldvrede hangt er niet vanaf...)

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 06-12-2018 14:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Ook niet mee eens, ik kijk zijn video's maar ben totaal niet polarizerend. Ik had een 1080ti gekocht als die freesync ondersteunde.
Ik heb op het moment een intel CPU.
Weet ook niet wat dit allemaal te maken heeft met AdoredTV. Hij heeft de laatste tijd een aantal dingen goed "voorspeld" via zijn sources, dus als hij dan weer iets groots voorspeld dan is het dat materiaal om over te discussieren. That's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 3 december 2018 @ 14:06:
Ik kijk in mijn glazen bol en ik voorzie dat er binnen 24 uur een berichtje op WCCFTech staat over dit nieuws. :+
Net wel of net niet 24 uur. :p
https://wccftech.com/amd-...o-16-cores-5-1ghz-on-am4/
Ik had eerlijk gezegd verwacht dat WCCFTech het wat eerder zou oppikken aangezien het daar in Australië nog midden op de dag was toen Adored dit publiceerde, blijkbaar had Khalid Moammer die dag iets anders te doen dan aan zijn blog/nieuws-website te werken.
MonkeyJohn schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:54:
[...]

Als ze gewoon op een AM4 socket passen houd AMD zich toch gewoon aan hun woord? Lijkt mij niet dat ze specifiek gezegd hebben dat Gen 1 (Zen1) MoBo's Zen3 CPU's aan zouden kunnen, alleen dat de AM4 socket tot (en met?) 2020 en de tot dan uitgebrachte CPU's compatible zijn.
Natuurlijk heeft AMD ruimte om te draaien maar het is min of meer implied (Nederlands woord hiervoor wat exact dezelfde lading heeft?) dat je dan ook alle CPU's van die latere generatie in die socket zou kunnen stoppen. We weten niet in welke mate het de moederbordbedrijven zijn die moeilijk doen en in welke mate het AMD is die moeilijk doet. Met het geheugen blijkt AMD best wel een controlefreak te zijn (RedGamingTech zijn bron), waar Intel toestaat dat de moederbordbedrijven zelf tunen verbiedt AMD het en wil AMD dat 100% zelf regelen. Ik kan niet uitsluiten dat AMD zelf het niet leuk vindt als er onduidelijkheid is en daarom maar op alle moederborden van vorige generaties de 16C-CPU's verbiedt maar dit zou een blunder zijn. Ik hoop dat ze het gewoon toestaan voor de goede X370- en X470-moederborden. Ik weet niet of dat de Prime Pro er nog onder valt maar de Taichi, Hero en Gaming7 kunnen het gemakkelijk aan! Van die Taichi weet ik dat de VRM's ruim meer dan 200 W aankunnen (Wendell).
Nu volg ik dit soort nieuws (alle uitspraken van AMD etc.) ook niet fanatiek, dus ik doe een beetje een aanname, maar dat soort uitspraken lijken altijd op een bepaalde manier 'breed'/'vaag' gehouden te worden om zichzelf natuurlijk nergens heel specifiek op vast te leggen of om met het vingertje naar de ander (in dit geval de gemene MoBo bakkers met hun ondermaatse VRM's :Y)) te wijzen achteraf.
Dat is ook mijn indruk.
Ik blijf altijd een beetje sceptisch en zit sowieso nog wel even goed met mijn B350 en 1600 (y)
Mooi! Het ligt er natuurlijk maar net aan wat je eisen zijn. Ik heb bewust gewacht op Zen2 omwille van de veel hogere single-core prestaties (dat wisten we 2 jaar geleden al tenzij het gruwelijk mis zou gaan met die 7 nm. nodes) en het extra aantal kernen (dat viel te verwachten gezien het kleiner worden). Ryzen2 is leuk maar het komt qua single-core prestaties wat te kort, Ryzen3 lijkt de single-core performance van Intel minstens te evenaren en qua multicore gehakt te maken van de concurrent. Dan ga je dus ook met een hele hoge FPS kunnen gamen bij de meeste spellen.
Now we are talking!
Voor PubG en Source-spellen wordt het misschien was lastiger, daarvoor zal AMD meer moeten doen. Qua single-core performance. Naar het schijnt mag je 10-15% 'IPC'-verbetering verwachten, dichter bij de 15% als je vergelijkt met Ryzen1 en dichter bij de 10% als je vergelijkt met Ryzen2. Voor Ryzen2 was het verschil 3,75% (dezelfde klokfrequentie, Cinebench, hardware Unboxed) dus 5,0 GHz. is ruimschoots voldoende om beter te presteren dan CL op 5,0 GHz en het is zelfs voldoende om net CL op 5,3 GHz. te verslaan. Met 5,1 GHz. (3850X) wordt het helemaal leuk.

Even afwachten of dat er geen last minute veranderingen zijn of komen maar als dit het plaatje is, laat het maar komen! Ik koop waarschijnlijk een 3700X, misschien een 3850X maar waarschijnlijk niet omdat ik verwacht dat je dan wat geheugen-bandbreedte probleempjes gaat krijgen. Voor mij zou de performance meer dan 6 keer zo groot worden als ik een 3700X zou kopen, meer dan 8 keer zo groot met een 3850X. Dat is een upgrade die de moeite waard is. d:)b
Met de 'grote' Navi zou ik op ongeveer een factor 4 zitten. Liever nog zou ik de echt grote Navi willen (1440p ultrawide, zeer hoge FPS) die de concurrent is van de 2080 Ti maar ik begin het wachten zat te worden. Misschien dan maar de instellingen iets lager en 2-4 jaar later weer upgraden en dan een goede kaart voor raytracing hebben?

Ik heb het eerder al aangegeven, ik hoop dat AMD deze keer mogelijk maakt dat je vanuit het besturingssysteem 1 CCX volledig uitschakelt en dat de andere CCX dan de beide gehegenkanalen kan gebruiken. Dat zou de performance kunnen verbeteren bij sommige spellen en dat zou AMD mogelijk bij alle spellen het voordeel kunnen geven.
Al zullen veel techtubers en reviewers dan verzuimen om het consistent zo te testen. :/

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2018 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:20
ik dacht altiijd dat zen2/ryzen 3 in januari zou komen. tot ik een week terug of iets een bericht last over computex 2019 pas. wat ergens mei/juni is geloof ik. En nu weer lees ik iets over ces 2019 wat dan weer wel in januari is. Ik snap dat er nog niks echt bekend is maar iemand hier een idee over wat waarschijnlijk de eerste launchdatum gaat worden ?

ik ben bezig voor een nieuwe build en met black friday eigenlijk alles gescoord behalve cpu, mobo en ram ( en cpu koeler indien nodig ) nu staat het wenslijstje op 9700k, z390 aorus pro en wat ram.

ik kan wel wachten maar liever niet wachten tot pas een launch july/aug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Modbreak:Kunnen we het alsjeblieft weer over nieuws hebben en ophouden met gare Youtube-filmpjes te posten en vervolgens uitentreuren de AMD danwel nVidia-geaardheid van de makers ervan na te gaan. Als je dat wilt, maak er een apart topic voor aan in een non-technische forum.

Hier graag enkel en alleen AMD nieuws bespreken. Fanboygedrag en/of beschuldigingen van fanboyisme tegenover anderen (on of off-forum) wordt niet getolereerd :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Skybullet schreef op donderdag 6 december 2018 @ 19:28:
ik dacht altiijd dat zen2/ryzen 3 in januari zou komen.
Ik weet niet hoe jij dat ooit in jouw hoofd kreeg maar ik heb nooit gehoord of gelezen dat het voor januari zou zijn gepland. :)
We hebben geen idee wanneer het komt maar we weten wel redelijk zeker dat het ergens in S1 van 2019 is. Het hangt er maar net van af hoe goed het vordert met de debugging en last minute tweaks. Ik hoop natuurlijk dat het in januari al komt, als AMD niets heeft hoeven te haasten.
Ik zou wachten op Ryzen3 in jouw plaats, of dat het nu in januari of in mei uitkomt maar wat jij wil. :)
Ik kan jou wel vertellen dat de kans aanwezig is dat tussen 9 en 11 januari AMD mededeelt wanneer Ryzen3 ongeveer uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Skybullet schreef op donderdag 6 december 2018 @ 19:28:
ik dacht altiijd dat zen2/ryzen 3 in januari zou komen. tot ik een week terug of iets een bericht last over computex 2019 pas. wat ergens mei/juni is geloof ik. En nu weer lees ik iets over ces 2019 wat dan weer wel in januari is. Ik snap dat er nog niks echt bekend is maar iemand hier een idee over wat waarschijnlijk de eerste launchdatum gaat worden ?

ik ben bezig voor een nieuwe build en met black friday eigenlijk alles gescoord behalve cpu, mobo en ram ( en cpu koeler indien nodig ) nu staat het wenslijstje op 9700k, z390 aorus pro en wat ram.

ik kan wel wachten maar liever niet wachten tot pas een launch july/aug
We weten het gewoon echt niet. Lisa Su (CEO) gaat naar CES in januari terwijl AMD daar kennelijk nooit echt aanwezig is. Ze zou daar praten over CPU's en GPU's, maar meer weten we niet. De Ryzen 3000 launch kan overal tussen januari en juni plaatsvinden of zelfs later. Dat laatste verwacht ik niet, maar het kan. :)

Verder is dit niet de plek voor aankoopadvies. ;)
Ik zou zelfs voor een 1080p/144Hz build geen 9700K kopen. Liever de R5 2600 en de €300 die je bespaard in een betere videokaart stoppen. Overstappen naar Ryzen 3000 kan altijd nog en zal waarschijnlijk alsnog goedkoper zijn dan nu een 9700K kopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sterker, Lisa Su is de keynote-speaker wat voor AMD de eerste keer is. Daar kan je uit afleiden dat ze hele mooie verhaaltjes gaat hebben over 7 nm. producten (Ryzen3 en Navi zullen waarschijnlijk worden besproken) maar of dat ze ook een datum of minstens een maand gaat noemen zulllen we moeten afwachten. Inderdaad geen aankoopadvies hier behalve dat ik aanraad om op Ryzen3 te wachten omdat je zoveel meer waar voor je geld gaat krijgen dan wanneer je nu een Intel-CPU koopt.
Zelf zit ik lekkerbekkend te kijken naar die nieuwe monitor van LG: 1440p, ultrawide, 'HDR', een zeer hoge RR en uiteraard IPS en FreeSync-support. Het is pokkeduur maar met die monitor ga je een flink aantal jaren niet meer hoeven te upgraden en de CPU's en grafische kaarten die in 2019 uitkomen voor een redelijke prijs moeten dit redelijk goed aankunnen. Inderdaad, als je nu koopt bespaar dan kosten op de CPU en stop het geld in een betere grafische kaart, daar heb je meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
DaniëlWW2 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 19:37:
[...]

We weten het gewoon echt niet. Lisa Su (CEO) gaat naar CES in januari terwijl AMD daar kennelijk nooit echt aanwezig is. Ze zou daar praten over CPU's en GPU's, maar meer weten we niet. De Ryzen 3000 launch kan overal tussen januari en juni plaatsvinden of zelfs later. Dat laatste verwacht ik niet, maar het kan. :)

Verder is dit niet de plek voor aankoopadvies. ;)
Ik zou zelfs voor een 1080p/144Hz build geen 9700K kopen. Liever de R5 2600 en de €300 die je bespaard in een betere videokaart stoppen. Overstappen naar Ryzen 3000 kan altijd nog en zal waarschijnlijk alsnog goedkoper zijn dan nu een 9700K kopen. :)
heb nergens gezegd dat het 1080p zou worden haha. maar ik zal het topic niet verder vervuilen. Ik dacht hier zitten de amd gurus en die hebben vast een onderbuikgevoel.

Ik wacht op zijn minst dan de berichtgeving in januari af. te lange wachttijd is 9700k, voor maart is 3700x (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Skybullet schreef op donderdag 6 december 2018 @ 19:43:
[...]

heb nergens gezegd dat het 1080p zou worden haha. maar ik zal het topic niet verder vervuilen. Ik dacht hier zitten de amd gurus en die hebben vast een onderbuikgevoel.

Ik wacht op zijn minst dan de berichtgeving in januari af. te lange wachttijd is 9700k, voor maart is 3700x (y)
Jij wil mijn onderbuikgevoel? Ryzen3 komt voor mei uit. Waarom? De laatste keren kregen we die lekken zo'n 1-2 maanden voordat de CPU uitkwam. Onderbuikgevoel: januari-maart. Neem nu een hele grove korrel zout!!! Ik zou het normaal gesproken voor mezelf houden maar omdat je erom vraagt...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2018 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Is het een resolutie hoger dan 1920x1080p, dan is de meerwaarde voor een 9700K bijna nul. Zoek maar eens naar 1440p benchmarks bij Techpowerup ofzo. ;)

Tja, mijn onderbuikgevoel is ergens in Q1. Na CES dus eind januari tot maart, misschien begin april. Hoe goed zijn die chips? Nou hoe duidelijker het voor de launch is hoe goed ze zijn, hoe beter ze zullen zijn. Slopen ze Intel, dan weten we dat voor de launch denk ik allang. :Y)

Echt nieuws dan. :)
TSMC heeft kennelijk zelfs een productieoverschot voor hun 7nm wafers in H1/2019 omdat Apple, HiSilicon and Qualcomm hun productieaantallen kennelijk hebben teruggeschroefd. Voor zover capaciteit een factor was voor AMD, nou nu is dat het helemaal niet meer want daar gaan de twee grootste klanten voor TSMC haar 7nm wafers, Apple en Qualcomm. HiSilicon is ook geen kleintje met hun licentie en productie van ARM chips.
https://www.digitimes.com/news/a20181205VL201.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het niet goed zou gaan met de chips dan zou AMD waarschijnlijk de launch wat later laten plaatsvinden, een vroege launch lijkt mij een positieve indicator dat het goed gaat met de yields en de performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb zelfs het gekke idee dat er bij de CES zelf al meteen beschikbaarheid getoond gaat worden.

Zeker de versies met lagere kloksnelheden en weinig goede cores zullen al meteen op de markt kunnen komen.
AMD moet zeker al genoeg van deze geproduceerd kunnen hebben.
Zowiezo is het handig om al meteen wat community feedback te krijgen over eventuele probleempjes mbt Agesa/bios-uefi/drivers enzzz...

Op nieuwe moederborden wachten hoeft nl ook niet, alleen voor de hoogste varianten die imho pas april mei of net voor E3 uitkomen hoeft daarop gewacht te worden.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zullen de mini-ITX bouwers hier blij mee zijn. Na al dat klagen komt er dan toch een.
enchion schreef op donderdag 6 december 2018 @ 22:12:
Op nieuwe moederborden wachten hoeft nl ook niet, alleen voor de hoogste varianten die imho pas april mei of net voor E3 uitkomen hoeft daarop gewacht te worden.
Nee, dank je. Ik heb graag PCIe4. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2018 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
Verwijderd schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 00:36:
Wat zullen de mini-ITX bouwers hier blij mee zijn. Na al dat klagen komt er dan toch een.

[...]

Nee, dank je. Ik heb graag PCIe4. :)
het zou leuk zijn, maar buiten de enterprise markt zie ik er persoonlijk het nut nog niet zo van in. AMD ondersteund het op Epyc om deze reden, kan mij best indenken dat ze dit niet gaan doen voor mainstream en PCI-E 4.0 overslaan en meteen overstappen naar 5.0 met hun nieuwe socket. kan mij namelijk nog geen enkel stukje hardware indenken dat een PCI-E x16 tot de max gebruikt...
zou wel een leuke marketing stap zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TakeAway
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-10 08:07
[...]

Hier hetzelfde dilemma, met dezelfde benadering. :P
Mijn 2500k mag dan naar de eeuwige cpu-velden en komt er sinds de thunderbird weer een AMD in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Richo999 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 04:46:
[...]

het zou leuk zijn, maar buiten de enterprise markt zie ik er persoonlijk het nut nog niet zo van in. AMD ondersteund het op Epyc om deze reden, kan mij best indenken dat ze dit niet gaan doen voor mainstream en PCI-E 4.0 overslaan en meteen overstappen naar 5.0 met hun nieuwe socket. kan mij namelijk nog geen enkel stukje hardware indenken dat een PCI-E x16 tot de max gebruikt...
Longevity: het is leuk als je 8 jaar later nog een high-end kaart erin kan stoppen en alles daaruit kan halen. Misschien heb je tegen die tijd wel mindere performance met DDR5 t.o.v. even dure DDR4 maar in ieder geval scheelt het weer. De komende generatie CPU's gaat lang meegaan voor gaming. Je kan Ryzen3 waarschijnlijk vergelijken met de 2000-serie van Intel maar dan op steroïden: een kleinere node, een verbeterde architectuur en (het steroïden-deel) 2-8 extra kernen erbij. Waar je ten tijde van de 2000-serie van Intel nog enige vooruitgang had met de node gaat de volgende sprong na '7 nm' erg lastig worden. Het zal uiteindelijk wel gebeuren maar dat kan gemakkelijk 3-5 jaar duren. De stap daarna gaat nog lastiger worden, misschien gaan ze er een nieuwe halfgeleider voor moeten uitvinden/gebruiken.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2018 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
TakeAway schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:14:
[...]

Hier hetzelfde dilemma, met dezelfde benadering. :P
Mijn 2500k mag dan naar de eeuwige cpu-velden en komt er sinds de thunderbird weer een AMD in.
Haha ja ik zit nog op een i5 4670 die met wat moeite en stotterend battlefield 5 speelt op 1080p. En ik heb nog nooit amd gehad dus het kriebeld al dat ik nu op dit forumdeel zit hahaha ! Maar ik moet eerlijk zijn naar mezelf en de op dat moment beste processor kopen voor mijn doeleinden en gekeken naar prijs/prestatie/platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:43:
[...]

Je kan Ryzen3 waarschijnlijk vergelijken met de 2000-serie van Intel maar dan op steroïden: een kleinere node, een verbeterde architectuur en (het steroïden-deel) 2-8 extra kernen erbij. Waar je ten tijde van de 2000-serie van Intel nog enige vooruitgang had met de node gaat de volgende sprong na '7 nm' erg lastig worden. Het zal uiteindelijk wel gebeuren maar dat kan gemakkelijk 3-5 jaar duren. De stap daarna gaat nog lastiger worden, misschien gaan ze er een nieuwe halfgeleider voor moeten uitvinden/gebruiken.
Als de leak voor wat betreft de Ryzen variant van Zen 2 min of meer klopt zul je er denk ik idd vrij lang mee kunnen doen.

Veel zo niet alles hangt wel af van de latency tussen CCX'en / Chiplets etc zeker bij de hogere corecounts. Mocht dit niet goed genoeg zijn (zeker voor gaming) dan is er wel een issue. Mede daarom zou je wel verwachten dat de latency in ieder geval niet slechter is dan nu.

Maar goed ben benieuwd hoe het er straks echt uit ziet.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Help!!!! schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 16:29:
[...]

Als de leak voor wat betreft de Ryzen variant van Zen 2 min of meer klopt zul je er denk ik idd vrij lang mee kunnen doen.

Veel zo niet alles hangt wel af van de latency tussen CCX'en / Chiplets etc zeker bij de hogere corecounts. Mocht dit niet goed genoeg zijn (zeker voor gaming) dan is er wel een issue. Mede daarom zou je wel verwachten dat de latency in ieder geval niet slechter is dan nu.

Maar goed ben benieuwd hoe het er straks echt uit ziet.
Ik ben vooral benieuwd naar de mate waarin de 12C en de 16C modellen een geheugenband-breedte bottleneck hebben. Ik wil bij de reviews in eerste instantie vooral het volgende zien:

- dezelfde klokfrequentie als bij Intel en dan 1 op 1 vergelijken
- testen waarbij programma's/taken worden gedraaid met de 3850X, 3700X en 1600X die vrijwel lineair schalen en geheugen-intensief zijn.

Indien AMD het eindelijk eens toestaat via software zoals ze nu voor de >16C TR doen dan zou ik ook graag een vergelijking willen zien tussen 6C en 8c op 1 CCX (twee modellen uiteraard) en de volledige CPU.

Ik voorspel alvast dat het een paar weken gaat duren voordat er goede in-depth testen zijn, zo gaat dat altijd. :/
De reviewers krijgen een paar dagen tot een week voor het vervallen van de NDA de samples, draaien dan gemakszuchtig een paar standaard testjes, haasten zich om dat te publiceren omdat ze niet de first-hours-clicks (=inkomsten, begrijpelijk maar wel funest voor de kwaliteit!) willen missen en weken later gaan enkel media en een paar kleinere jongens (Level1Techs bijvoorbeeld) eens de interessante reviews publiceren.

Ik weet niet of dat jij je herinnert hoe dat CCX-latency verhaal de wereld in kwam: een kleine Youtuber met <10000 subscribers (ik denk dat hij een Oost-Europees of Russisch accent heeft, hij is zeker geen native English speaker) uploadde een video waarin je zag hoe groot de invloed is van de RAM-frequentie en latencies. Mensen merkten het op en de middelgrote Youtube kanalen (Science Studio, Hardware Unboxed...) gingen het ook eens testen. In de eerstvolgende podcast kwam Josh Walrath met de hypothese dat de snelheid van RAM gekoppeld zou kunnen zijn aan de snelheid waarmee data van de cache van de ene CCX naar de andere gaat. Die week erop ging Allyn Malventano aan de slag met zijn scriptjes die hij heeft geschreven voor het testen van SSD's en toen zag je die mooie latency-grafiekjes die lieten zien dat Josh zijn hypothese klopte. Het begon dus met een kleine jongen op Youtube die niet automatisch veronderstelde dat de RAM-frequentie belangrijk was, alle grote Youtube-kanalen en alle overige grote media stelden dat 2400 MT/s prima zou zijn. Een soortgelijk verhaal voor Vega (ondervolten). Het schetst aardig hoe het gaat met reviews bij nieuwe producten, het duurt even voordat je echt weet hoe ze presteren, de reviews op de eerste dag laten dat vaak nog niet zien.

Eerder in de week hoorde ik een van hen opmerken dat tegenwoordig 2400 MT/s echt niet meer kan omdat dat niet snel genoeg is om 8 kernen te 'voeden' en ondertussen zijn ze het erover eens dat 6 kernen nu toch echt wel het minimum is en dat misschien 8 kernen aangeraden zou moeten worden als je wil dat je systeem langer dan de eeste 2-3 jaar de beste gaming-performance kan leveren terwijl ze 2 jaar geleden beweerden dat de 7700k de beste CPU zou zijn voor gaming voor een lange tijd. Hoe snel het kan veranderen. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2018 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
Verwijderd schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:43:
[...]

Longevity: het is leuk als je 8 jaar later nog een high-end kaart erin kan stoppen en alles daaruit kan halen. Misschien heb je tegen die tijd wel mindere performance met DDR5 t.o.v. even dure DDR4 maar in ieder geval scheelt het weer. De komende generatie CPU's gaat lang meegaan voor gaming. Je kan Ryzen3 waarschijnlijk vergelijken met de 2000-serie van Intel maar dan op steroïden: een kleinere node, een verbeterde architectuur en (het steroïden-deel) 2-8 extra kernen erbij. Waar je ten tijde van de 2000-serie van Intel nog enige vooruitgang had met de node gaat de volgende sprong na '7 nm' erg lastig worden. Het zal uiteindelijk wel gebeuren maar dat kan gemakkelijk 3-5 jaar duren. De stap daarna gaat nog lastiger worden, misschien gaan ze er een nieuwe halfgeleider voor moeten uitvinden/gebruiken.
longevity is relatief, ja de 2600(k) waren fantastische chips en kunnen nu nog mee komen maar daar houd het ook mee op imo, heb zelf ook de 2600 gehad (ja niet K versie die ik daarna unlocked heb) maar in 2016 heb ik toch mijn huidige CPU gekocht omdat ik het merkte in games dat een simpele GPU update minder deed dan verwachte ondanks alles.
Moet wel zeggen dat de 2600 het langs heeft volgehouden heeft van al mijn CPU tot nu toen en vermoed dat mijn huidige cpu dat ook maar net gaat redden.
We moeten ook onthouden dat sinds 2011 de gemiddelde gebruiker een dual of max een quad core had, waarom zouden bedrijven die gericht zijn de mainstream markt optimaliseren voor een niche markt (tweakers e.d.) die zelf ook nog grotendeels quad cores gebruikt me de enkele uitschieter naar hexa core.... nu de mainstream markt eindelijk uit dat quadcore tijdperk komt (bijna 10 jaar ongelofelijk), kan het hard gaan afhankelijk van percentage van de mainstream dat ook daadwerkelijk naar 6-12 cores cpu verhuist. Als laatste ok al ZOU AMD met dergelijke chips komen is het nog maar de vraag hoeveel mensen dit gaan kopen binnen de mainstream omdat iedereen al sinds 2010 alleen maar Intel koopt omdat deze beter. Succes met mensen overtuigen dat AMD een goede of misschien de betere keuze is. Voor mij is de standaard vraag: Waarom? Intel is toch goed? mijn vorige CPU was Intel en ben er tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
"The tease in question was posted by an AMD-contracted Sales agency in South Korea, which launched a campaign inviting users to guess Cinebench scores for upcoming AMD processors: namely, the Ryzen 7 3700X and Ryzen 5 3600X - thus confirming the nomenclature for AMD's upcoming CPUs. The contest finishes on December 14th, and is basically asking users to take a gander on scores for unreleased CPUs - promising prizes of said CPUs when they launch."

Dit lijkt me niet iets wat AMD zou doen als de winnaar nog 3 maanden op z`n CPU zou moeten gaan wachten.

Geeft mij veel vertrouwen dat er begin Januari al meteen beschikbaarheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
enchion schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 20:06:
[...]

Dit lijkt me niet iets wat AMD zou doen als de winnaar nog 3 maanden op z`n CPU zou moeten gaan wachten.

Geeft mij veel vertrouwen dat er begin Januari al meteen beschikbaarheid is.
Die gedachte schoot ook door mijn hoofd!

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor Vega werd een dergelijke wedstrijd 8 maanden voor de launch aangekondigd dus...
Echter waren er bij Vega volgens mij een paar redenen om de launch met pak hem beet een half jaar uit te stellen dus misschien toch een vroege launch in januari-maart? In ieder geval vind ik het een leuke promotieactie want wij doen graag een beetje speculeren en je kan de kans vergroten dat je wint als je een beetje verstandig speculeert, of in ieder geval denken dat je die kans kan vergroten. :+
Ongeveer 10% 'IPC'-vooruitgang en een net iets minder dan evenredige toename met de klokfrequentie. We weten op basis van Ryzen2 ongeveer hoe het verschil is tussen SC boost en AC boost en bij CL is het verschil tussen AC boost en SC boost niet veel anders. Laten we zeggen dat de AC boost zo'n 0,3 GHz lager ligt dan de SC boost. 4,6 of 4,7 GHz. Hier mijn gok: 3500 punten voor de 12C Ryzen3 CPU en 2350 punten voor de 8C Ryzen3 CPU. Single-core score van 225 als 5,0 GHz wordt gehaald.

Naming confirmed? Als de 3850X of die APU nu genoemd zou worden...dat er een 3600X en een 3700X gaat zijn ligt nogal voor de hand. Te dun om het als bewijs te zien voor de leak. Helaas. Ik geloof wel dat het grootste deel van de CPU-leak klopt omdat Kyle Bennet aangaf dat een groot deel klopt, we weten dat hij een goed contact heeft met iemand binnen AMD (GPP-affaire) en hij lijkt mij niet iemand die over zoiets liegt. Dit geloof ik voor 100%
- 8C voor de 3600(X)
- 12C voor de 3700(X)
- een model boven de 3700X met meer kernen
- een boost van minstens 4,7-4,8 GHz. (op basis van de engineering sample die op 4,5 GHz klokte)
- APU's met meer graphics performance

De exacte klokfrequentie en prijzen, dat zou lichtjes anders kunnen uitpakken. Ik hoop dat die 5,0 GHz. boost wordt gehaald, dan wint AMD ook qua single-core performance, zelfs van een 5,3 GHz. CL, als inderdaad die 10% 'IPC'-winst is gehaald. Volgens Hardware Unboxed die het vroegen aan mensen in die industrie zouden prijzen meestal pas een week voor de launch worden bepaald dus dit zijn sowieso voorlopige prijzen, dat kan nog lichtjes veranderen afhankelijk van yields en materiaalkosten en zo.

Eerlijk gezegd wil ik het liefst een complete vernedering van Intel zien. :$

@Richo999Je moet er ook rekening mee houden dat we de komende 10 jaar minder vooruitgang zullen zien doordat een individuele kern niet meer zoveel sneller gaat worden en je ook niet meer zo snel extra kernen erbij krijgt. Het is best mogelijk dat een 12C Ryzen3 niet alleen over 7 jaar nog steeds goed draait maar dat het ook nog eens top performance geeft. Geen vervelende stutter, zeer hoge FPS...
De komende jaren gaat het vermogen lager worden en de klokfrequentie wat omhoog en de architectuur zal weer wat worden verfijnd maar dat wordt geen sprong zoals van Zen1 naar Zen2. Pas bij de klonere node komen er hopelijk weer wat kernen bij. Zoals ik het zie is er tussen 2017 en 2019 een gigantische inhaalslag omdat Intel haar monopolie misbruikte en jarenlang de hand op de knip hield. Hoe dan ook, het is beter als PCIe4.0 er wel op zit dan wanneer het er niet op zit. :)

Wat betreft jouw vraag, binnen de doe-het-zelf-'bouw'-markt is AMD al populaider sinds de prijzenverhoging bij Intel, ik verwacht dat AMD in die markt zal domineren in 2019 en 2020. De OEM's, tja, die hebben contracten met Intel voor jaren en moeten een minimum volume afnemen, de klanten die een OEM-systeem kopen hebben geen benul van wat erin zit en hoe het presteert in vergelijking met alternatieve opties...
Intel zal >50% marktaandeel behouden in de komende jaren, ongeacht hoeveel beter Ryzen3 of Ryzen4 is, dat is zeker.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2018 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
[b][message=57343991
@Richo999Je moet er ook rekening mee houden dat we de komende 10 jaar minder vooruitgang zullen zien doordat een individuele kern niet meer zoveel sneller gaat worden en je ook niet meer zo snel extra kernen erbij krijgt. Het is best mogelijk dat een 12C Ryzen3 niet alleen over 7 jaar nog steeds goed draait maar dat het ook nog eens top performance geeft. Geen vervelende stutter, zeer hoge FPS...
De komende jaren gaat het vermogen lager worden en de klokfrequentie wat omhoog en de architectuur zal weer wat worden verfijnd maar dat wordt geen sprong zoals van Zen1 naar Zen2. Pas bij de klonere node komen er hopelijk weer wat kernen bij. Zoals ik het zie is er tussen 2017 en 2019 een gigantische inhaalslag omdat Intel haar monopolie misbruikte en jarenlang de hand op de knip hield. Hoe dan ook, het is beter als PCIe4.0 er wel op zit dan wanneer het er niet op zit. :)
ja dat zit er dik in dat single core performance marginaal gaat zijn, daarom hoop ik ook dat ze ook eindelijk eens gaan inzetten op echte multicore performance die (tot bijna) lineair kan schalen van core to core. Wil het zelf natuurlijk eerst eens zien waar ze mee komen en neem de huidige speculaties met flinke korrel zout.
Zoals ik al zei PCI-E 4.0 is leuke marketing truc maar voor de rest vermoed ik eigenlijk niet dat het meerwaarde gaat bieden (al zou ik natuurlijk ook extra betalen voor die 4.0 over 3.0 als ik de keuze kreeg :+ )
Wat betreft jouw vraag, binnen de doe-het-zelf-'bouw'-markt is AMD al populaider sinds de prijzenverhoging bij Intel, ik verwacht dat AMD in die markt zal domineren in 2019 en 2020. De OEM's, tja, die hebben contracten met Intel voor jaren en moeten een minimum volume afnemen, de klanten die een OEM-systeem kopen hebben geen benul van wat erin zit en hoe het presteert in vergelijking met alternatieve opties...
Intel zal >50% marktaandeel behouden in de komende jaren, ongeacht hoeveel beter Ryzen3 of Ryzen4 is, dat is zeker.
daar merk ik in de zelfbouw kringen toch noch vrij weinig van, ja er zijn veel Ryzen users maar dat zijn meestal ook echte tweakers die naast het gamen noch wat aan compute o.i.d. doen. De gamers bouwens bijna altijd blind Intel en is het grappig om te zien dat ze wel €500-700 uitgeven aan een nieuwe 9700k + mobo maar dan voor gamen besparen en zich iets van een 1070 of rx580 erin lepelen.
Intel blijft hoe dan ook dominant al is het maar door OEM en naam, helaas zijn mensen extreem vatbaar voor marketing....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcatha
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05-2022
ik heb eigenlijk ook al even niets meer gezien qua nieuws betreffende laptop cpus. Heb ik iets gemist of?
Mijn laptop is van 2014 en ik bedacht me laatst dat 2014 4 jaar geleden is nu. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Richo999 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 21:35:
daar merk ik in de zelfbouw kringen toch nochg vrij weinig van, ja er zijn veel Ryzen users maar dat zijn meestal ook echte tweakers die naast het gamen noch wat aan compute o.i.d. doen. De gamers bouwens bijna altijd blind Intel en is het grappig om te zien dat ze wel €500-700 uitgeven aan een nieuwe 9700k + mobo maar dan voor gamen besparen en zich iets van een 1070 of rx580 erin lepelen.
Vergeet de derderangs voeding niet :+

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
Over die derderangs-voeding gepsroken. Van Tomshardware toen de USA-tak nog betrouwbaar was.
You can think of the PSU as the heart of a PC; it is the most significant part of the system since it feeds power to the other components, including the CPU, graphics card, hard drive, SSD and so on. If the PSU fails, it affects all of the other pieces. And in some cases, a malfunction of the PSU can damage other components as well, especially if the PSU is of low quality with inefficient protection features. Unfortunately, this is something many builders ignore. Instead of choosing an adequate PSU for their systems, users typically acquire all of the other components first, using leftover funds for the power supply purchase. If you've made this mistake, we are sure that after reading this article you will change your PC building strategy.
tomcatha schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 22:23:
ik heb eigenlijk ook al even niets meer gezien qua nieuws betreffende laptop cpus. Heb ik iets gemist of?
Mijn laptop is van 2014 en ik bedacht me laatst dat 2014 4 jaar geleden is nu. ;w
Er zijn een paar laptops met een AMD-APU van Acer, Lenovo en HP, voor zo ver ik het weet zijn er nog geen laptops verkrijgbaar met een CPU die gebind is op een lager vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
Borromini schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 22:43:
[...]

Vergeet de derderangs voeding niet :+
meestal toch evga supernovas of corsair rm, dus niet echt slechte PSU. Marketing, niet amd hun sterkste punt imo.....
meestal wat de kroont spant is die Adata SSD van 120 Gb en 5400 rpm HDD die ze vergeten waren te kopen en hun budget op was 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door Richo999 op 08-12-2018 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcatha
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05-2022
Er zijn een paar laptops met een AMD-APU van Acer, Lenovo en HP, voor zo ver ik het weet zijn er nog geen laptops verkrijgbaar met een CPU die gebind is op een lager vermogen.
ik bedoelde dit meer van of er nieuws is qua roadmaps etc.

Overigens kunnen we ook nog niet echt spreken van dat Ryzen ook echt doorbreekt in de laptop markt. Ik heb ook geen cijfers etc gezien betreffende de laptop markt eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tomcatha schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 16:15:
[...]

ik bedoelde dit meer van of er nieuws is qua roadmaps etc.

Overigens kunnen we ook nog niet echt spreken van dat Ryzen ook echt doorbreekt in de laptop markt. Ik heb ook geen cijfers etc gezien betreffende de laptop markt eigenlijk.
Vind ik ook inderdaad, al moet ik zeggen dat ik ook voornamelijk over issues hoor, problemen met drivers en batterij duur voornamelijk. Verder zijn ze volgens mij voornamelijk te duur nog, wat natuurlijk niet onlogisch is gezien het beperkte productie volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zeker in de notebook markt moet het hele concept kloppen.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 16:24:
[...]

Vind ik ook inderdaad, al moet ik zeggen dat ik ook voornamelijk over issues hoor, problemen met drivers en batterij duur voornamelijk. Verder zijn ze volgens mij voornamelijk te duur nog, wat natuurlijk niet onlogisch is gezien het beperkte productie volume.
Kijk nog eens een keer, de prijs ligt nu lager dan bij de Intel+Nvidia equivalenten. In maart was het nog een drama maar sinds die tijd heeft een correctie plaatsgevonden. Of dat die correctie groot is, waarschijnlijk niet, maar het is een beginnetje. Voor zo ver ze nog te duur zijn ligt dat volgens mij aan de OEM's en de retailers, niet aan AMD. AMD heeft nooit leveringsproblemen gehad met Ryzen. Ik vraag me af of dat ze die prijs te hoog maakten omdat ze misbruik maakten van het gebrek aan kennis bij de meeste klanten. Geen besef hebben dat 1 APU van AMD minder kost dan 1 CPU van Intel en 1 grafische kaart van Nvidia...

Maar goed, mijn indruk is dat het probleem vooral is dat de software nog niet in orde is. Op papier zijn die APU's voldoende zuinig, in de praktijk merk je het nog te weinig en dat is niet gek als die BIOS niet netjes op tijd wordt geupdate.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2018 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:23
Richo999 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 04:46:
[...]
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/reviews/NVIDIA/GeForce_RTX_2080_Ti_PCI-Express_Scaling/images/assassins-creed-origins_3840-2160.png

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/reviews/NVIDIA/GeForce_RTX_2080_Ti_PCI-Express_Scaling/images/civilization-vi_3840-2160.png

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/reviews/NVIDIA/GeForce_RTX_2080_Ti_PCI-Express_Scaling/images/divinity-original-sin-2_3840-2160.png

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/reviews/NVIDIA/GeForce_RTX_2080_Ti_PCI-Express_Scaling/images/far-cry-5-3840-2160.png

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/reviews/NVIDIA/GeForce_RTX_2080_Ti_PCI-Express_Scaling/images/ghost-recon-wildlands_3840-2160.png

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/reviews/NVIDIA/GeForce_RTX_2080_Ti_PCI-Express_Scaling/images/hellblade_3840-2160.png

Mensen die komend jaar een CPU kopen zullen die CPU vast ook nog gebruiken op 't moment dat de grotere 7nm GPUs uitkomen. Dan zit je met hetzelfde probleem als de 2600K vs 3770K (PCI-E 2.0 vs 3.0) en kan het best nog wel eens kantje boord gaan worden als je ziet dat een PCI-E 3.0 slot in een 8x opstelling al niet meer voldoende is. De 3770K kwam uit Q2 2012 en de GTX Titan Q1 2013.

Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/graphs/graph7089/55678.png

Als je minimaal 3 jaar met je CPU wilt doen is PCI-E 4.0 toch wel een grote pre. Als je dat gegeven dan ook nog eens combineert met het feit dat 2 M2 sloten gebruiken al snel betekent dat je PCI-E slot in een 8x opstelling zal draaien (en dit is dus ook mijn probleem met het huidige X470 platform)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is al bevestigd dat X570 PCIe4 heeft, daar hoef je dus niet meer over te speculeren. :?
Nogmaals, het is fijn dat de capaciteit van PCIe wordt vergroot want:
- 8 lanes PCIe 3.0 is net te weinig voor de 2080 Ti dus over 6 jaar zou het wel eens voor een veel goedkopere kaart kunnen gelden dat 8 lanes niet volstaat
- het is fijn als je tegelijkertijd 2 NVMe's kan gebruiken zonder dat een niet met de volle capaciteit kan worden gebruikt of dat de grafische kaart terugvalt naar 8 lanes. Nu zal iemand misschien beweren dat je niet 2 NVMe's nodig hebt, dan denk je niet erg aan de toekomst. De prijzen zakken, je koopt een NVMe met een kleinere capaciteit (256/500 GB), de prijzen zakken verder en je koopt er eens een met 1 TB of de snelheid wordt hoger dus je upgradet naar die snellere NVMe. Voordat je het weet vind je die ene NVMe niet meer voldoende en dan is het toch fijn als je die wel nog kan blijven gebruiken terwijl je die betere NVMe in je moederbord stopt zonder dat iets niet op 100% werkt omdat de PCIe-lanes te weinig throughput hebben.

Ik ben dus blij dat PCIe4 niet wordt overgeslagen omdat PCIe5 zo kort daarna komt. Ik begrijp dat veel mensen geen enkel ecologisch besef hebben en het best vinden dat je maar alles wegpleurt na een paar jaar maar ik vind het fijn als ik wat langer ermee kan doen zodat ik minder geld hoef te spillen en de bedrijven minder grondstoffen hoeven te verspillen.

@Paprika
Hoe denk jij over het onbreken van DDR5 (vanuit longevity/prijs/performance perspectief)? Na hoeveel jaar gaat DDR4 niet meer volstaan? Stel dat het op X570 zou zitten zou dan direct de memory-controller goed genoeg zijn of zou het een paar generaties duren voordat die goed genoeg is dat je ook echt DDR5 nodig hebt voor de beste performance? Is het mogelijk om tegelijkertijd DDR4 en DDR5 te ondersteunen met de memorycontroller zonder dat de kosten te sterk stijgen?
...

[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2018 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
Paprika schreef op zondag 9 december 2018 @ 16:07:
[...]
Mensen die komend jaar een CPU kopen zullen die CPU vast ook nog gebruiken op 't moment dat de grotere 7nm GPUs uitkomen. Dan zit je met hetzelfde probleem als de 2600K vs 3770K (PCI-E 2.0 vs 3.0) en kan het best nog wel eens kantje boord gaan worden als je ziet dat een PCI-E 3.0 slot in een 8x opstelling al niet meer voldoende is. De 3770K kwam uit Q2 2012 en de GTX Titan Q1 2013.

Als je minimaal 3 jaar met je CPU wilt doen is PCI-E 4.0 toch wel een grote pre. Als je dat gegeven dan ook nog eens combineert met het feit dat 2 M2 sloten gebruiken al snel betekent dat je PCI-E slot in een 8x opstelling zal draaien (en dit is dus ook mijn probleem met het huidige X470 platform)...
leuke afbeeldingen maar het verschil tussen pci-e 2.0 vs 3.0 is dus 3 fps in het meest gunstige geval, dit valt imo ook nog eens in margin of error en is ook mijn punt dat het niet zo spannend is. Je begrijpt daarnaast ook niet mijn punt.... ja pci-e 4.0 zou leuk zijn maar is totaal overbodig, je gebruikt nu als vergelijkings materiaal een GPU uit 2016 terwijl het eerste moederbord in 2012 PCI-E 3.0 slots had (AMD als ik het mij goed kan herinneren), pak voor de grap eens een GTX 480 ofzo en doe de test opnieuw of voor mijn part een 780TI dan zal het wel reuze mee vallen. het heeft dus 6-7 jaar geduurd voordat de PCI-E slot een bottleneck aan het vormen is voor de GPU, en dan ook nog nog onder de 3% performance loss die ook kan toegeschreven worden aan andere factoren zoals DDR3 geheugen etc?
Heb zelf nooit problemen gehad met bottlenecks door PCI-E lanes aangezien ik t/m sandy bridge alleen GPU had die de lanes gebruikte en mijn huidige systeem heeft toch 40 lanes dus maak ik me ook niet zo druk om.
Daarnaast heeft AM4 niet de handige functie dat zodra je eem M.2 slot gebruikt er automatisch 2 sata sloten worden uitgeschakeld om geen PCI-E lanes van de GPU te hoeven afpakken (waarom zou je trouwens 2x m.2 willen gebruiken in een mainstream platform?)
trouwens verwacht ook nog eens dat je premium gaat betalen voor die PCI-E 4.0 bordjes mocht het al geimplenteerd worden (kijk maar es naar de 5G modems)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat jij "margin of error" niet zo goed begrijpt. :X
Jij bent de enige niet, GamersNexus lijkt daar ook moeite mee te hebben. Als je bij 1 test zo'n verschil hebt dan kan dat een "margin of error" zijn.
Als je bij 100 spellen dat verschil ziet is het niet automatisch "margin of error" maar duidt het op een verschil in performance.

Nogmaals, als nu de 2080 Ti lichtjes bottleneckt dan is het goed mogelijk dat over 4 jaar de 2270 Ti en de concurrerende kaart van AMD niet meer genoeg hebben aan 8 lanes PCIe 3.0 en dat het verschil groter is.
Nogmaals, het gaat niet enkel over de grafische kaart, het gaat ook over de I/O.
Het belangrijkste, we weten al dat X570 PCIe4 ondersteunt dus we hoeven niet meer te speculeren of dat PCIe4 wel of niet wordt overgeslagen. We wisten al een week lang dat X570 PCIe4 ondersteunt op het moment dat jij speculeerde of dat PCIe4 wordt overgeslagen.
https://wccftech.com/amd-...t-and-pcie-gen-4-support/

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2018 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:23
Richo999 schreef op zondag 9 december 2018 @ 16:52:
[...]
je gebruikt nu als vergelijkings materiaal een GPU uit 2016 terwijl het eerste moederbord in 2012 PCI-E 3.0 slots had (AMD als ik het mij goed kan herinneren)
De GTX Titan kwam toch echt uit in februari 2013...
Verwijderd schreef op zondag 9 december 2018 @ 16:39:
@Paprika
Hoe denk jij over het onbreken van DDR5 (vanuit longevity/prijs/performance perspectief)? Na hoeveel jaar gaat DDR4 niet meer volstaan? Stel dat het op X570 zou zitten zou dan direct de memory-controller goed genoeg zijn of zou het een paar generaties duren voordat die goed genoeg is dat je ook echt DDR5 nodig hebt voor de beste performance? Is het mogelijk om tegelijkertijd DDR4 en DDR5 te ondersteunen met de memorycontroller zonder dat de kosten te sterk stijgen?
Niet mijn expertise dus werkelijk geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is niet zoiets als een algemene geheugenbandbreedte te kort. Voor een CPU als de pricewatch: AMD Ryzen 5 2400G Boxed is DDR5 met dubbel zoveel bandbreedte eigenlijk nu al noodzakelijk als je de APU gaat gebruiken voor gaming.

Maar ook bij CPU's die geen IGP hebben of waarbij je de IGP niet gebruikt heb je nu al toepassingen waarbij meer geheugenbandbreedte een groot verschil kan maken. Bijvoorbeeld gaming op full HD met een hoge refreshrate zoals 165 of 200Hz.

Er zijn ook nu al genoeg toepassingen te bedenken waarbij DDR5 een groot voordeel zal brengen. Maar andersom ook. In sommige gevallen kun je ook gewoon weg komen met DDR2 of 3 bijvoorbeeld.

Wat betreft de ondersteuning van meerdere geheugen standaarden. Dat is iets wat we al jaren hebben. Bij de overgang naar een nieuwe geheugenstandaard zie je dat er altijd ook ondersteuning is ingebouwd voor de vorige generatie geheugen. Sterker nog, zelfs in sommige Coffee Lake CPU's is zelfs nu nog ondersteuning voor DDR3(L).

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen nieuws, geen leak, slechts speculatie. Coreteks reageert op de leak van AdoredTV. Interessant detail over de 'grote' Navi, hij kreeg een prijs van $200-300 te horen wat in lijn ligt met de $250 die AdoredTV te horen kreeg. Hij maakte er $300 van omdat volgens hem AMD altijd een breed bereik voor de prijs opgeeft aan partners en $300 ligt natuurlijk meer voor de hand gezien het verwachte performance-niveau en de extreem hoge prijzen die Nvidia rekent.
Mijn kanttekening hierbij, AMD kan de prijs sowieso al lager maken zonder winst op te offeren aangezien de kosten per chip en kaart minder zijn aangezien er bij Nvidia zoveel diespace wordt gebruikt voor RTX- en Tensor-kernen. AMD moet het sowieso ook lager prijzen omdat het geen raytracing ondersteunt. Hoewel dat bij slechts een klein aantal spellen wordt gebruikt is het een feature die de waarde verhoogt. Kijk maar eens terug naar hoeveel mensen een Nvidia-kaart kochten voor PhysX, ook al draaide dat slecht.

Hij pakte een interessant citaat van Su erbij.
I think the first half of 2019 will not be very strong for graphics. But we have a number of product launches coming up...We need to work off some of this channel inventory that's in place, and then go back to a more typical seasonality, which would see the seconde half [of the year] stronger than the first.

Mijn interpretatie:
- Work off some of this channel inventory = overschot aan Vega- en Polaris-kaarten wat gerelateerd is aan die mining-hype.
- More typical seasonality = nieuwe generatie kaarten met een een flinke sprong in performance.

Coreteks zijn speculatie: die 3060-kaart (RX-580 performance op TSMC 7 nm) komt pas aan het einde van het jaar (wat de RX 590 verklaart) en die andere twee kaarten komen wel rond halverwege het jaar. Mogelijk is de voorraad Vega-kaarten tegen die tijd grotendeels uitverkocht maar hebben ze meer tijd nodig voor het verkopen van de voorraad RX 580 kaarten?

Wat betreft de heetste aardappel bij het CPU deel, de 3600G, hij verwacht dat die pas in 2020 uitkomt. Op zich zou het niet gek zijn als het wel al in de lijst staat maar het een jaar later pas uitkomt? De APU's lopen een jaar achter op de CPU's (zie wanneer de 2200G en 2400G werden geïntroduceerd).

Het punt hiervan kan je raden.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/S1qoRNz.png
Een mooie analyse aan het einde van de video: waarom Nvidia zo domineert, wat AMD kan doen en ook een mooie anti-fanboy boodschap.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2018 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 10 december 2018 @ 13:39:
[YouTube: This is how AMD can CRUSH Nvidia]

Hij pakte een interessant citaat van Su erbij.
I think the first half of 2019 will not be very strong for graphics. But we have a number of product launches coming up...We need to work off some of this channel inventory that's in place, and then go back to a more typical seasonality, which would see the seconde half [of the year] stronger than the first.

Mijn interpretatie:
- Work off some of this channel inventory = overschot aan Vega- en Polaris-kaarten wat gerelateerd is aan die mining-hype.
- More typical seasonality = nieuwe generatie kaarten met een een flinke sprong in performance.
Ze hebben net een nieuwe Polaris uitgebracht. (op 12nm)

Ik denk dus dat "inventory" hoofdzakelijk slaat op Vega.

Polaris zou de nieuwe release ook niet zo erg in de weg zitten, aangezien Polaris langzamer zou zijn dan Navi, Vega however zou duurder zijn dan Navi mid/low level bij dezelfde snelheid en met veel hoger wattage, maw die zouden ze aan de straatstenen niet meer kwijt kunnen.

nieuwe Polaris op 12nm zou dan dus gedaan zijn om de leemte op te vullen totdat de voorraad Vega`s weg is.
Daarom ook geen Vega op 7nm voor thuisgebruikers. (klinkt logisch toch ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Verwijderd Goede video vwb het marketing verhaal.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja @Help!!!!, hij slaat de spijker op zijn kop. In zijn video waarin hij uitlegt waarom Nvidia, volgens zijn theorie, zo dominant is, gaat hij er dieper op in. In het kort, goede propaganda (marketeers gebruiken dat ook veel), inspelen op emotie.
Overigens, wat betreft de sluikreclame die JayzTwoCents maakt voor Titan RTX, ik vraag me af of dat hij net zo eager zou zijn om dat te doen als Nvidia niet de ene na de andere gratis Titan-kaart zou geven voor hem en zijn (celebrity-)vrienden. Het gaat hier om extra kaarten naast de kaart die hij al krijgt om te benchmarken. Ik stel niet dat hij met opzet biased is maar je begeeft je op een gladde helling wanneer je zulke cadeaus aanneemt, ik vind het niet handig.
enchion schreef op maandag 10 december 2018 @ 15:04:
[...]

Ze hebben net een nieuwe Polaris uitgebracht. (op 12nm)

Ik denk dus dat "inventory" hoofdzakelijk slaat op Vega.

Polaris zou de nieuwe release ook niet zo erg in de weg zitten, aangezien Polaris langzamer zou zijn dan Navi, Vega however zou duurder zijn dan Navi mid/low level bij dezelfde snelheid en met veel hoger wattage, maw die zouden ze aan de straatstenen niet meer kwijt kunnen.

nieuwe Polaris op 12nm zou dan dus gedaan zijn om de leemte op te vullen totdat de voorraad Vega`s weg is.
Daarom ook geen Vega op 7nm voor thuisgebruikers. (klinkt logisch toch ;) )
Het ligt voor de hand dat Navi pas uitkomt wanneer de voorraad van Vega-kaarten voldoende laag is, de vraag is dan nog of dat we hierdoor later Navi krijgen dan wat anders mogelijk zou zijn. Het zijn kleine GPU's maar wel groter dan de chiplets voor Ryzen3, misschien zou anders Navi een paar maanden eerder kunnen uitkomen? De laatste afrekening voor cryptomining die wij gamers krijgen? In ieder geval hoeven we dan blijkbaar niet te wachten omdat ze het per se op zo'n beurs willen introduceren, het zou sowieso later zijn. Als dit vermoeden klopt.

Wat betreft Polaris, ik weet niet wat ik ervan moet denken. Sowieso zal die RX 590 zijn uitgebracht om afstand te nemen van de GTX 1060, of dat het verschil maakt weet ik niet maar in ieder geval zullen de 'influencers' nu de RX 590 aanraden bij een gelijke prijs met die voor de GTX 1060. Ik kan me ook nog voorstellen dat een deel van de gemaakte RX 580 kaarten is gerebrand als RX 590 als ze al waren overgestapt naar GF 12 nm voordat ze officiëel de RX 590 introduceerden. AMD deed dat stilletjes om de performance te verbeteren, AMD stelde vast dat het performanceverschil groot genoeg was en gaf het een aparte naam. Stel dat ze nog een grote voorraad Polaris-kaarten hadden en vanuit die positie nog extra RX 590 kaarten maakten, misschien was dan de redenering: "we hebben nu een beter performance-niveau nodig gezien het gat tussen de '1080p-kaarten' en de '1440p-kaarten', dan maar een half jaar langer Polaris-kaarten in voorraad en wat later de opvolger introduceren, de RX 590 is toch goed genoeg voor 1080p t/m eind 2019".
Een paar mogelijkheden die ik zo snel kan bedenken.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2018 19:52 ]

Pagina: 1 ... 40 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.