Voor Vega werd een dergelijke wedstrijd 8 maanden voor de launch aangekondigd dus...
Echter waren er bij Vega volgens mij een paar redenen om de launch met pak hem beet een half jaar uit te stellen dus misschien toch een vroege launch in januari-maart? In ieder geval vind ik het een leuke promotieactie want wij doen graag een beetje speculeren en je kan de kans vergroten dat je wint als je een beetje verstandig speculeert, of in ieder geval denken dat je die kans kan vergroten.
Ongeveer 10% 'IPC'-vooruitgang en een net iets minder dan evenredige toename met de klokfrequentie. We weten op basis van Ryzen2 ongeveer hoe het verschil is tussen SC boost en AC boost en bij CL is het verschil tussen AC boost en SC boost niet veel anders. Laten we zeggen dat de AC boost zo'n 0,3 GHz lager ligt dan de SC boost. 4,6 of 4,7 GHz. Hier mijn gok: 3500 punten voor de 12C Ryzen3 CPU en 2350 punten voor de 8C Ryzen3 CPU. Single-core score van 225 als 5,0 GHz wordt gehaald.
Naming confirmed? Als de 3850X of die APU nu genoemd zou worden...dat er een 3600X en een 3700X gaat zijn ligt nogal voor de hand. Te dun om het als bewijs te zien voor de leak. Helaas. Ik geloof wel dat het grootste deel van de CPU-leak klopt omdat Kyle Bennet aangaf dat een groot deel klopt, we weten dat hij een goed contact heeft met iemand binnen AMD (GPP-affaire) en hij lijkt mij niet iemand die over zoiets liegt. Dit geloof ik voor 100%
- 8C voor de 3600(X)
- 12C voor de 3700(X)
- een model boven de 3700X met meer kernen
- een boost van minstens 4,7-4,8 GHz. (op basis van de engineering sample die op 4,5 GHz klokte)
- APU's met meer graphics performance
De exacte klokfrequentie en prijzen, dat zou lichtjes anders kunnen uitpakken. Ik hoop dat die 5,0 GHz. boost wordt gehaald, dan wint AMD ook qua single-core performance, zelfs van een 5,3 GHz. CL, als inderdaad die 10% 'IPC'-winst is gehaald. Volgens Hardware Unboxed die het vroegen aan mensen in die industrie zouden prijzen meestal pas een week voor de launch worden bepaald dus dit zijn sowieso voorlopige prijzen, dat kan nog lichtjes veranderen afhankelijk van yields en materiaalkosten en zo.
Eerlijk gezegd wil ik het liefst een complete vernedering van Intel zien.
@
Richo999Je moet er ook rekening mee houden dat we de komende 10 jaar minder vooruitgang zullen zien doordat een individuele kern niet meer zoveel sneller gaat worden en je ook niet meer zo snel extra kernen erbij krijgt. Het is best mogelijk dat een 12C Ryzen3 niet alleen over 7 jaar nog steeds goed draait maar dat het ook nog eens top performance geeft. Geen vervelende stutter, zeer hoge FPS...
De komende jaren gaat het vermogen lager worden en de klokfrequentie wat omhoog en de architectuur zal weer wat worden verfijnd maar dat wordt geen sprong zoals van Zen1 naar Zen2. Pas bij de klonere node komen er hopelijk weer wat kernen bij. Zoals ik het zie is er tussen 2017 en 2019 een gigantische inhaalslag omdat Intel haar monopolie misbruikte en jarenlang de hand op de knip hield. Hoe dan ook, het is beter als PCIe4.0 er wel op zit dan wanneer het er niet op zit.
Wat betreft jouw vraag, binnen de doe-het-zelf-'bouw'-markt is AMD al populaider sinds de prijzenverhoging bij Intel, ik verwacht dat AMD in die markt zal domineren in 2019 en 2020. De OEM's, tja, die hebben contracten met Intel voor jaren en moeten een minimum volume afnemen, de klanten die een OEM-systeem kopen hebben geen benul van wat erin zit en hoe het presteert in vergelijking met alternatieve opties...
Intel zal >50% marktaandeel behouden in de komende jaren, ongeacht hoeveel beter Ryzen3 of Ryzen4 is, dat is zeker.
[
Voor 54% gewijzigd door
Verwijderd op 07-12-2018 21:17
]