Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:53
Help!!!! schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 21:20:
[...]

Ben wel benieuwd hoe dit nu gaat werken qua chiplet latency. De buitenste chiplets zitten veel verder van de I/O chip af...
Die buitenste hebben waarschijnlijk directe paden naar de i/o chip en die binnenste gaan er met een paar bochtjes naartoe om de lengte van de paden gelijk te houden.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wat ik mij ook afvraag, hoe gaat die 14nm IO die eruit zien voor Ryzen.

Dat kan nooit dezelfde chip worden, is nl veel te groot en moet wat heatspreading toch ook in balans zijn, je wil de 2 chiplets voor Ryzen (aangenomen dat het 16 cores gaat worden) wel het liefst in het midden van de socket hebben.

Gaat Ryzen3000 2 IO dies krijgen, en dus in een andere vorm ?

En hoe gaat Threadripper eruit zien, kan niet door alle buitenste chips weg te laten, dat zou imho teveel latency opbrengen.(hoewel misschien ook niet)

Ik vind het een apart design, en had de cores meer in een ring en/of meer in het midden verwacht, maar daar zal later wel een goede uitleg voor komen.
Het is nu wel makkelijk om meer cores erbij te plakken.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
Dat vraag ik me dus ook af. Het kan natuurlijk dat ze een heel ander design voor de desktop hebben maar dat klinkt niet heel erg efficient of logisch.

Ik gok eigenlijk dat er 2 verschillende i/o chips gemaakt zullen worden. Voor Ryzen zie ik dan een aparte (stuk kleinere) i/o chip + 2 chiplets.

Zou heel graag alle topologie info nu alvast hebben :P ....

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:23
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DrWC34qWkAECJxN.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-10 02:07
enchion schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 21:46:
Wat ik mij ook afvraag, hoe gaat die 14nm IO die eruit zien voor Ryzen.

Dat kan nooit dezelfde chip worden, is nl veel te groot en moet wat heatspreading toch ook in balans zijn, je wil de 2 chiplets voor Ryzen (aangenomen dat het 16 cores gaat worden) wel het liefst in het midden van de socket hebben.

Gaat Ryzen3000 2 IO dies krijgen, en dus in een andere vorm ?

En hoe gaat Threadripper eruit zien, kan niet door alle buitenste chips weg te laten, dat zou imho teveel latency opbrengen.(hoewel misschien ook niet)

Ik vind het een apart design, en had de cores meer in een ring en/of meer in het midden verwacht, maar daar zal later wel een goede uitleg voor komen.
Het is nu wel makkelijk om meer cores erbij te plakken.
Nee, Ryzen krijgt geen IO chip alleen Epyc. Epyc maakt gebruik van Ryzen die's. Het enige wat nieuw is de 14nm IO voor Epyc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
polli_ schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 22:02:
[...]

Nee, Ryzen krijgt geen IO chip alleen Epyc. Epyc maakt gebruik van Ryzen die's. Het enige wat nieuw is de 14nm IO voor Epyc.
Ik had begrepen dat alle IO die in de Ryzen die`s zat juist naar die 14nm uncore die verhuist waren waardoor de ryzen chiplets nog kleiner konden worden.

btw Threadripper3 gaat lijkt mij ook die 14nm uncore die krijgen met memorycontroller erin dus de 2990wx zal de enige cpu zijn die ooit in die layout gewerkt heeft. (met cores zonder MEMcontroller)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
polli_ schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 22:02:
[...]

Knap dat jij dat al weet.

Dat zou overigens betekenen dat er twee verschillende 7nm chiplets gemaakt moeten worden wat mij minder logisch lijkt. Maar het kan wel natuurlijk.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat AMD met een aparte I/O chip gaat komen voor Ryzen. De tijd van monolithische CPU's is gewoon voorbij. Intel praat nu ook al jaren over EMIB waar ze een 10nm core zelf los willen halen van uncore. Tja, Intel 10nm is al jaren kapot dus het komt niet van de grond. Een losse 14nm I/O chip en een simpele interposer zijn waarschijnlijk ook goedkoper dan de hele chip op 7nm bakken.
Weten we nu ook waarom TR en Epyc zo'n gigantische socket hebben. :P
Maar hij is mooi. <3

In het algemeen lijkt AMD precies te doen met Zen 2 waar ik op hoopte. We hebben:
-Chiplets
-256bit FPU's
-Flink meer L3 cache omdat Zen 1/+ al enige bottleneck lijken te hebben. 2MB per core lijkt niet genoeg te zijn dus we gaan naar 4MB.
-7nm zal zeker helpen met clockspeeds.

Hogere "IPC" mag je denk ik ook wel vanuit gaan. Genoeg aanleiding om het nu al te vermoeden. Nee, dan bedoel ik dus niet 3% zoals Zen naar Zen+. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paprika
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 22:12:
Weten we nu ook waarom TR en Epyc zo'n gigantische socket hebben. :P
Maar hij is mooi. <3
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GyQDa7R.png

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Er kunnen dus volgens de plaatjes hierboven, 3 Ryzen (Zen2) chiplets in 1 Ryzen (Zen1) chip.

Maw 3x zoveel cores per oppervlak.

De 2 Ryzen chiplets aan elkaar lijken trouwens net zo breed te zijn als de 14nm uncore, dus dat geeft misschien al een idee hoe Ryzen3 eruit gaat zien. (met een 14nm uncore die die 1/4 van de grootte van de Epyc variant is.)

[ Voor 46% gewijzigd door enchion op 06-11-2018 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Ik vraag me af of die i/o controller het mogelijk maakt om op dat pcb een gpu en dedicated vram (GDDR6/HBM2) te plaatsen? Zou een killer apu zijn :9 :9~

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
Help!!!! schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 22:08:
[...]

Knap dat jij dat al weet.

Dat zou overigens betekenen dat er twee verschillende 7nm chiplets gemaakt moeten worden wat mij minder logisch lijkt. Maar het kan wel natuurlijk.
We krijgen waarschijnlijk twee Zen 2 designs. Waarbij een voor consumenten bedoelt is met een on die geintegreerde memory contoller want de huidige AM4 socket(1331 pinnen) is niet compatible met de IO chiplet design.Het verplaatsen van de onboard memory controller naar een off die chip zorgt voor een hele hoge latency penalty.

De andere design is bedoelt voor zakelijke markt en bevat een IO chip met daarop Management/Security Processor, Server Controller Hub, memory controller etc. AMD heeft publiekelijk gezegd dat ROME compatibel is met NAPLES. De SP3 socket(4094 pinnen) is wel compatible met IO chiplet design. En aangezien SP 3 en TR 4 zelfde pin layout hebben geldt dit waarschijnlijk ook voor threadripper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik doelde eigenlijk meer op pin layout. ;)
64c is namelijk vrij extreem. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
polli_ schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 22:46:
[...]

We krijgen waarschijnlijk twee Zen 2 designs. Waarbij een voor consumenten bedoelt is met een on die geintegreerde memory contoller want de huidige AM4 socket(1331 pinnen) is niet compatible met de IO chiplet design.Het verplaatsen van de onboard memory controller naar een off die chip zorgt voor een hele hoge latency penalty.

De andere design is bedoelt voor zakelijke markt en bevat een IO chip met daarop Management/Security Processor, Server Controller Hub, memory controller etc. AMD heeft publiekelijk gezegd dat ROME compatibel is met NAPLES. De SP3 socket(4094 pinnen) is wel compatible met IO chiplet design. En aangezien SP 3 en TR 4 zelfde pin layout hebben geldt dit waarschijnlijk ook voor threadripper.
Maw voor Ryzen hebben ze WEL de memorycontroller en PCIE en andere IO op 7nm gemaakt
En dat vervolgens niet op de Epyc Rome CPU gebruikt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Iemand een linkje naar de c-ray versie die ze gebruiken?
Ben wel nieuwsgierig naar de performance van mijn test systeem :)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!
enchion schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 22:54:
[...]

Maw voor Ryzen hebben ze WEL de memorycontroller en PCIE en andere IO op 7nm gemaakt
Exact. Over Ryzen is nog niks aangekondigd dus het zou kunnen maar is imo erg onlogisch o.a. om deze reden.

Er moeten dan 2 verschillende ontwerpen gemaakt en geproduceerd worden op het duurste en meeste schaarse procesnode.
Je profiteert ook niet meer van de eenvoud van het ontwerp / binning.

Nee, ik zie dit niet gebeuren maar het kan wel natuurlijk.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Als we al iets van Ryzen binnenkort horen is het op CES 2019 begin januari. Maar ik betwijfel dat zelfs. Ik denk dat AMD daar eerder de volledig specs van Epyc 2 openbaart.

Ik blijf bij mijn standpunt dat als mensen nu geen 2700X boven een 9900K (699 euro in NL) kiezen ze ook geen 3700X boven een 9900K kiezen. Ook als die 3700X in alles beter zou zijn.

AMD gaat nu vol op de datacenter met Epyc 2. Laten we heel optimistisch zeggen dat Intel het voor elkaar krijgt om 10nm processors voor eind 2019 klaar te hebben. Dan zal dat ook eerst datacenter moeten zijn. Daar ligt de grootste markt. En die wil Intel echt niet verliezen. Dus de opvolger van de 9900K laat nog heel lang op zich wachten.
De hoge prijzen mij de consumer processors lang Intel zal daarom ook nog wel effe aanblijven.

AMD doet er goed aan om Zen 2 te optimaliseren (en voor de 3700X misschien al zelfs wat features/verbeteringen van Zen 3 er in te verwerken?). Ik denk dat AMD de ruimte heeft om de launch van Ryzen 3 met drie maanden uit te stellen om bij de reviews slechts enkele procenten meer performance. Het gaat er niet om dat AMD iets heeft om met Intel te concurreren. Het gaat er om dat AMD een processor uitbrengt die de 9900K in alles verslaat om de perceptie van high-end, kwaliteit en performance per watt te verschuiven van Intel naar AMD zelf. Dat is veel belangrijker.

Dat is met Epyc en Threadripper al redelijk gelukt met Zen 1 en Zen +. Nu nog met Ryzen met Zen 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Kan eigenlijk best zijn dat Threadripper de high end Ryzen positie gaat krijgen.

Als alleen de moederborden voor Threadripper nog eens goedkoper zouden worden, dan wordt het echt een nobrainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Viel het jullie ook op dat ze het logo van Zen hebben aangepast voor Zen2? Van geel/oranje/rood met diverse naar wit. Ik vind het logo van Zen1 mooier. Al speelt mee dat een monitor niet goed wit kan afbeelden dus misschien pakt het anders uit als je het voor je ziet.
Afbeeldingslocatie: https://thumbor.forbes.com/thumbor/960x0/https%3A%2F%2Fblogs-images.forbes.com%2Fantonyleather%2Ffiles%2F2018%2F11%2Fzen2-1.jpg
vs.
Afbeeldingslocatie: https://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2016/12/AMD-Ryzen-640x353.jpg
Een bijzaak en het meest triviale eerstewereldprobleem waarvoor 's werelds kleinste viool die vals gestemd staat bespeeld mag worden. :')
Help!!!! schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 21:20:
Ben wel benieuwd wat dit voor de Ryzen betekent. 16 cores naar de desktop lijkt me nu redelijk waarschijnlijk.
Met twee geheugenkanalen? Dat zou een beetje krap kunnen zijn. De yields zullen wellicht wat lager zijn in welk geval de beschadigde dies (niet 8 werkende kernen) die niet geschikt zijn voor TR/Epyc naar Ryzen gaan.
Van mij mag dit ding morgen naar de desktop komen maar ben bang dat het nog wel zeker tot (ver in) Q2 gaat duren :'(
Laat AMD en TSMC maar lekker de tijd nemen om het zo goed mogelijk te tweaken. Die ">1,25" spreekt boekdelen. >, omdat ze weten dat het beter gaat worden maar ze niet kunnen inschatten hoeveel het precies omhoog gaat. TSMC sprak over 35% meer performance, AMD over 25%, waar zit het gat? Tweaking van de node? Het verbeteren van het productieproces? Bug in de microcode? ...
Over de topologie valt nog niets te zeggen maar een kwart van die middelste chiplet voor Ryzen3 met 2 CCX'en ligt het meest voor de hand want AMD moet extra kernen geven voor Ryzen3 en dus volstaat 1 CCX met 8 kernen niet. Dan is het de vraag of dat ze een CCX met minder kernen hebben gemaakt voor Ryzen of die CCX'en met 8 kernen gebruik in welk geval er ongetwijfeld een hoop stukken met beschadigde kernen bij de hogere segmenten van Ryzen terecht komen.

Dit is wat ik verwacht, rekening houdende met yields (ik speculeer dat die nog niet geweldig zijn): 10 kernen voor de 3600(X), 12 kernen voor de 3700(X), misschien 14 kernen voor een 3800(X). Misschien een 3900X of zo met 16 kernen maar dan zit je wel met het probleem dat je slechts twee geheugenkanalen hebt. :/
Het uitbreiden van de product-stack met meer marges voor betere producten zal AMD ongetwijfeld interessant vinden, dit deden ze immers voor Threadripper (van $1000 naar $1800 maar ook meer kernen en zo).
Dit sluit aan bij de geruchten die er al waren, ze spraken toen over 10 en 12 kernen met de kanttekening om "niet op 12 te rekenen". Echter weten we nu dat de node het beter doet dan verwacht waarbij niet werd gespecificeerd hoe precies die node het beter zou doen dan verwacht.

Overigens wordt minstens 15% 'IPC' genoemd, het is al van 10-12% naar 15% gegaan met wat tweaken. Volgens Chiphell zal de memorycontroller ook veel beter zijn (snelheid en latency).
Ben wel benieuwd hoe dit nu gaat werken qua chiplet latency. De buitenste chiplets zitten veel verder van de I/O chip af...
Die zullen inderdaad een iets grotere latency hebben, dat kan je niet voorkomen.
NitroX infinity schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 21:33:
[...]

Die buitenste hebben waarschijnlijk directe paden naar de i/o chip en die binnenste gaan er met een paar bochtjes naartoe om de lengte van de paden gelijk te houden.
Mogelijk (het zou niet onlogisch zijn om dat gelijk te willen hebben) maar dan heb je in totaal dus wel een grotere latency doordat die buitenste dies er ook zitten. Een klein offer wat de moeite waard is maar die extra latency is er in ieder geval.

Edit
Inmiddels heeft AMD wel heel de presentatie online gezet met professioneel geluid en beeld. :)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2018 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja geheugenkanalen is op zich een goed punt.

Maar zou 16 cores icm mogelijk hogere ondersteunde DDR snelheid een materiele bottleneck hebben op de geheugenkanalen als dat er maar 2 zijn :?

Er zal verder een logische verhouding tussen Ryzen - Threadripper - Epyc moeten zijn.

Dus denk dat Ryzen mogelijk beetje tegen zal vallen (qua corecount) tov wat ik hoop en inderdaad de "kapotte" chips krijgt met een max van 10, wellicht 12 cores.

Ryzen lijkt me ook nog best ver weg. Q2 als het meezit.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

8 cores is toch niet mis voor een consumentenprocessor. De meeste mensen kunnen daar zelfs niks mee (voor veel huis- en tuingebruikers is een quadcore al meer dan ze 99% van de tijd nodig hebben).

Op core count hebben ze al een serieuze voorsprong op Intel die ze niet zo maar één twee drie zullen inhalen, wat mij betreft mogen ze meer aandacht aan IPC etc. besteden.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Borromini schreef op woensdag 7 november 2018 @ 18:54:
8 cores is toch niet mis voor een consumentenprocessor. De meeste mensen kunnen daar zelfs niks mee (voor veel huis- en tuingebruikers is een quadcore al meer dan ze 99% van de tijd nodig hebben).

Op core count hebben ze al een serieuze voorsprong op Intel die ze niet zo maar één twee drie zullen inhalen, wat mij betreft mogen ze meer aandacht aan IPC etc. besteden.
In de consumenten desktop (i.c.) heeft AMD geen voorsprong meer en ik zou ook daar wel graag een stap zien in corecount zonder naar Threadripper over te hoeven stappen.

Ik vind extra cores dan ook niet nutteloos omdat ze regelmatig weinig doen, ik vind ze juist nuttig omdat ze, als ik ze wel nodig heb, ze er zijn en taken dan veel sneller afronden. :)

Bovendien elk aanbod schept zijn eigen vraag. Alleen dat aanbod moet er wel eerst zijn.

Gelukkig zie je bijv wel games die de extra cores goed gebruiken zoals Battlefield.
BF V heeft inmiddels als aanbevolen requirements voor DXR een hexacore en octacore.

Uiteraard zie ik ook graag clock en ipc improvements maar daar verwacht ik eigenlijk wel dat Ryzen 3 per core minimaal net zoveel werk kan verzetten als intel cores.

Maar goed ben heel benieuwd wat Ryzen wordt, want misschien zijn mijn verwachtingen wel wat te hoog gespannen.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonlords1
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:35
De prijzen van zen2 ryzens gaan serieus tegenvallen als de prijzen van de Intel processors niet normaliseren of dalen. AMD gaat geen uitverkoop houden. Als Intel 600 euro vraagt voor zijn topmodel, zal AMD ook zo iets vragen voor zijn topmodel.(als ze even snel zijn) Ik ben benieuwd of je zen 1moderborden zal kunnen gebruiken voor zen 2 als ze ook aan de indelingen heben gesleuteld zoals bij epyc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AMD heeft nog steeds een klein marktaandeel en dat willen ze graag veranderen. Hierdoor zullen ze gewoon normale prijzen gaan vragen, AMD gaat hun doel van meer marktaandeel namelijk niet bereiken door te veel te vragen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@dragonlords1
Wat Mask zegt, AMD's primaire doel is om meer marktaandeel te verkrijgen en daarvoor moet je redelijke prijzen vragen. Zelfs al zou Zen2 in alle opzichten ruimschoots Intel verslaan dan nog zal de prijs niet veel hoger worden dan dat het nu is voor Ryzen2. Als Intel productie-problemen heeft (in verhouding tot de vraag) en hierdoor de prijzen omhoog zijn geschoten, des te beter voor AMD. Je ziet nu toch ook niet de prijzen van Ryzen2 omhoog schieten? Overigens zijn de prijzen van Intel (8400 en 8600k, de 8700k is nog problematisch duur) de laatste weken alweer fors aan het dalen!
Help!!!! schreef op woensdag 7 november 2018 @ 17:38:
Tja geheugenkanalen is op zich een goed punt.

Maar zou 16 cores icm mogelijk hogere ondersteunde DDR snelheid een materiele bottleneck hebben op de geheugenkanalen als dat er maar 2 zijn :?
Afhankelijk van de taak, ja. Ze gebruiken niet voor niets 4 geheugenkanalen op de eerste generatie TR-platform met 16 kernen. Dat neemt niet weg dat het in veel scenarios wel nuttig is om die extra kernen te hebben.
Er zal verder een logische verhouding tussen Ryzen - Threadripper - Epyc moeten zijn.
Met 64 kernen en 16 geheugenkanalen (niet genoemd maar voor de hand liggend) voor Epyc is 32 kernen voor TR met 8 geheugenkanelen mogelijk en zou Ryzen eventueel naar 4 geheugenkanalen kunnen gaan maar ik denk dat de kosten van die extra geheugenkanalen (de kosten van het moederbord in ieder geval, geen idee wat het zou kosten voor de CPU) hierbij het struikelblok vormen en niet zozeer wat AMD zou willen. Het probleem zit m.i. eerder in dat ze teveel defecte kernen gaan hebben met dit nieuwe procedé en dat het daarom gemakkelijk is als ze al die delen kunnen verkopen voor Ryzen. Wij kregen al die "kapotte chips" (net als dat wij de slechtste RAM krijgen, iets om over na te denken wanneer je zoveel betaalt ;)), alleen ging het minder om defecte kernen (niet bij de 2700, wel bij de 2600 en lager waarbij het me niet zou verbazen als >50% van de 2600 wel 8 werkende kernen had voordat er 2 werden uitgeschakeld) en meer om een lagere performance, nu gaat het allicht ook om defecte kernen gaan voor de 3700. Het kan natuurlijk ook dat de yields geweldig zijn en dat we wel een 3700X met 16 kernen gaan zien maar dat lijkt me erg optimistisch en naïef. TSMC zou dan erg veel geluk moeten hebben gehad.
Ik vind 10 kernen voor een 3600(X) en 12 kernen voor een 3700(X) bepaald niet tegenvallen maar het zou natuurlijk geweldig zijn als de yields dusdanig zijn dat respectievelijk 12 en 14 kernen mogelijk zijn.

Daarnaast speelt misschien nog iets anders mee. Als je strategisch handelt...
AMD weet dat de vooruitgang qua node tussen 2019 en 2020 klein gaat zijn (een soort van Ryzen1=>Ryzen2), mogelijk komt er dan wel Zen3 in 2020 (hopelijk) maar die innovatie van de micro-architectuur gaat ook minder snel gaan na de tweede ronde. Speel het nu conservatief en je hebt volgend jaar weer een leuke sprong van 2 kernen voor beide platforms. Wie gaat er klagen over 'slechts' 4 kernen extra van het ene jaar op het andere jaar terwijl Intel ons 9 jaar lang op een quadcore heeft gehouden? Wie gaat niet onder de indruk zijn van 4 kernen (50-67%meer bij AMD). Dat is een smashing dunk!
Uiteraard zie ik ook graag clock en ipc improvements maar daar verwacht ik eigenlijk wel dat Ryzen 3 per core minimaal net zoveel werk kan verzetten als intel cores.
Met 15% IPC zitten ze op dat punt al ruim voorbij Intel Coffee Lake, met 25% extra performance zou je op een boost van 1,25*4,3 GHz (5,3 of 5,4 GHz) uitkomen, veronderstellende dat dat de maatstaf is van performance (er staat "frequentie bij hetzelfde vermogen" op die powerpointslide, de vraag is welk vermogen als uitgangspunt werd genomen), en die 25% is het minimum, AMD spreekt niet voor niets van "meer dan 25%". Dat is een kwestie van dat ze (AMD en TSMC) nog van alles aan het tweaken en debuggen zijn. TSMC sprak over 35% en dat je met die node gemakkelijk boven de 5,0 GHz. zou moeten kunnen klokken. Een veel interessantere vraag is in welke mate AMD de latency weet te beperken wanneer data van de ene CCX naar de andere moet want op MS en developers die het fatsoenlijk optimaliseren hoeft AMD duidelijk niet te rekenen. Dat heeft o.a. te maken met hoe goed de RAM werkt en laat AMD daar nu volgens Chiphell veel vooruitgang hebben gemaakt voor Zen2.
Borromini schreef op woensdag 7 november 2018 @ 18:54:
8 cores is toch niet mis voor een consumentenprocessor.
Nu zou 8 van zulke kernen genoeg zijn, over 5 jaar, geen idee. Nadat de PS5 uitkomt zal de CPU-load van spellen fors toenemen, dat is zeker. Daarnaast zijn er zat van toepassingen buiten gaming waarvoor meer kernen beter is.

Ik denk dat die extra kernen in ieder geval erg handig is om sneller meer marktaandeel te krijgen. Als de kern gelijk presteert aan die van Intel dan maken extra kernen/PCIe-lanes...het verschil en de extra kernen is hetgeen wat de doorsnee gebruiker die niets over hardware weet opmerkt. Zeker omdat er mogelijk nog twijfels zijn over bepaalde performance-aspecten zoals de lagere FPS bij oudere spellen of bij spellen waarbij er veel data van de ene CCX naar de andere moet. Waar Help ook op lijkt te doelen, dat zo'n CPU niet snel te oud zal worden door een gebrek aan kernen maakt het veel aantrekkeliijker. Een van de elementen van de presentatie van gisteren die heel erg opviel: "Wij willen verdere innovatie waar de wet van Moore ophoudt". Zowel Lisa Su als Mark Papermaster merkten dat op. Vrij vertaald betekent deze uitspraak: "per kern gaan de prestaties niet meer zo snel zoveel vooruit (doordat de node niet meer zo snel zoveel kleiner wordt en de klokfrequentie niet meer zo snel kan stijgen), wij willen snelle vooruitgang behouden door meer kernen te blijven gebruiken".

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2018 04:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-09 09:24
Hoop dat ze met een 6 core op 1 ccx komen, beniewd hoe snel dat zou zijn in games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ter herrinering, ruim een jaar geleden deze Tweet van Canard waarvan we nu weten dat hij niet uit zijn nek kletste.
Toen kon dat ook redelijkerwijze worden vermoed aangezien hij eerder gelijk had gekregen maar het voorbehoud was dat plannen kunnen veranderen...
Ne le répétez à personne, mais les CPU EPYC de 2e gen d'AMD auront 64 cores, 256 Mo (!) de L3, 8x DDR4-3200 et 128 lignes de PCIe 4.
Hiermee weten we meer dan wat AMD heeft losgelaten. Het aantal kernen en de cache kloppen en die 3200 MT/s werd ook al gezien bij die engineering sample. Van Navi is het bekend dat het PCIe 4.0 ondersteunt en Rome ondersteunt ook PCie4. We mogen dus, lijkt mij, aannemen dat voor Ryzen3 en de volgende generatie AM4-moederborden (de chipset daarin) PCIe4 wordt gebruikt. We weten dat Epyc uit 8 dies met 8 kernen bestaat dus als je uitgaat van 1/4de hiervan dan kom je uit op 32 PCIe-lanes. Ofwel 8 extra PCIe-lanes in vergelijking met de huidige moederborden en dit met PCIe4 voor de grafische kaart. Dat betekent dat we de tweede NVMe gaan kunnen gebruiken zonder dat het ten koste gaat van de grafische kaart.

Het ligt voor de hand dat ze inderdaad 2 CCX'en gebruiken voor Ryzen3, als je 1/8ste van die Epyc neemt dan kom je uit op 16 PCIe lanes wat niet mogelijk is (in de zin dat het een achteruitgang zou zijn en dat een aanzienlijke groep gebruikers 24 al ietwat krap vonden). Tenzij ze een aparte die zouden maken maar zou dat efficiënt zijn? Niet zozeer vanwege de kosten van het maken van die die, als ze dat voor de APU kunnen doen dan is dat toch zeker ook mogelijk voor de desktop-CPU's? Echter, het gebruiken van ongeschikte stukken voor Epyc en Threadripper voor de desktops is efficiënt en daarom verwacht ik dat je 2 CCX'en krijgt. Dus 10 en 12 als de yields niet tegenvallen en er zijn signalen dat ze niet tegenvallen. Veilige voorspelling (jullie mogen het tegen die tijd citeren, als het niet klopt en als het klopt): minimaal 2 kernen erbij t.o.v. nu, maximaal 6 kernen erbij en eventueel 1 model erboven (en een aanzienlijk hogere prijs) voor een model met 16 kernen.

Dus:
3600(X): 8-12 kernen (functie van yields, waarschijnlijk minstens 10 gezien de positieve berichten tot nu toe)
3700(X): 10-14 kernen (functie van yieids, waarschijnlijk minstens 12 gezien de positieve berichten tot nu toe)
32 PCIe-lanes en PCIe 4.0 voor de grafische kaarten
Verder natuurlijk 32 MB cache en 3200 MT/s voor klokfrequentie.
Mogelijk een 3800X met 14-16 kernen voor een aanzienlijk hogere prijs of een 3800X met 14 kernen en een 3900X of zo met 16 kernen of een 3800X met 16 kernen, voor een aanzienlijk hogere prijs omdat de voorraad beperkt is.
De positieve berichten doen me meer richting 14 kernen voor de 3700X leunen maar de vraag is of dat de yields zo erg meevallen en of dat AMD niet wat headroom wil voor de volgende generatie wetende dat je er al 4 kernen bij doet en dat de hoge managers van Intel het Spaans benauwd krijgen.
offtopic:
Ik vroeg me af of dat de uitdrukking met de Spaanse bezetting van Nederland te maken had dus ik zocht het even op. Interessant om te weten. https://historiek.net/spaans-benauwd-herkomst/79141/ :)

De resterende vraag voor mij: als die 3200 MT/s min of meer gegarandeerd is gaat dan overklokken naar 3600 MT/s met een doorsnee die van Hynix ook mogelijk zijn of is dat 1 stap te hoog en kom je op 3400 MT/s uit? Ik rond de frequenties maar even af voor het gemak.

Tot slot nog een software-puzzelstukje, met 6 kernen of meer op 1 die ligt het voor de hand om voor oudere spellen en minder oude slecht geoptimaliseerde spellen en andere programma's alles op 1 die te draaien. Zou AMD met een oplossing komen om dit te doen vanuit het besturingssyteem? Ideaal zou je willen dat je via software kan aangeven dat voor 1 programma bijv. kernen 7 t/m 12 beschikbaar worden gesteld en dat Windows en de rest kernen 1 t/m 6 krijgen? AMD kan gemakkelijk die kernen een identificatiecode geven, maar dan moeten Windows en Linux wel meewerken met de threadscheduling.

Voor mij wordt dit een leuke upgrade: van 4 trage kernen zonder HT (i5-750) naar 10-14 snelle kernen met SMT. Dat is nog beter dan van een Pentium4 naar de i5-750.
Laat maar komen! :P
Vlizzjeffrey schreef op donderdag 8 november 2018 @ 07:26:
Hoop dat ze met een 6 core op 1 ccx komen, beniewd hoe snel dat zou zijn in games.
6 maar? Waarom dan niet 8? Ik denk dat je die 8 toch wel graag hebt over een paar jaar. Zeker als je met een hoge FPS wil gamen met hoge grafische instellingen (maar niet 4k).

[ Voor 110% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2018 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-06 10:16

Gelunox

Hardware addicted

Verwijderd schreef op donderdag 8 november 2018 @ 08:01:
Mogelijk een 3800X met 14-16 kernen voor een aanzienlijk hogere prijs of een 3800X met 14 kernen en een 3900X of zo met 16 kernen of een 3800X met 16 kernen, voor een aanzienlijk hogere prijs omdat de voorraad beperkt is.
Daar kunnen ze niet al te ver in gaan tho, omdat ze dan met 1e en 2e generatie Threadripper aan het concurreren zijn, die miss wel beter te koelen zijn vanwege het grotere oppervlak. M.a.w. ik denk dat een 3000-series 16-core aan het uiterste eind €1.000,- zal zijn, wat nog steeds vrij fors is, maar niet onrealistisch of onverwacht wanneer je naar de huidige lineup kijkt.

Hopelijk wordt ie natuurlijk een stuk minder dan dat.

PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry, een beetje (ik hou van understatements, sue me >:)) een wall of text, ik heb de laatste keren al flink ingesnoeid. :$
Nu even niet. Ik houd hier graag maixmale nuance.
Gelunox schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:31:
[...]

Daar kunnen ze niet al te ver in gaan tho, omdat ze dan met 1e en 2e generatie Threadripper aan het concurreren zijn, die miss wel beter te koelen zijn vanwege het grotere oppervlak.
Dat is mogelijk ook een bezwaar maar daar ben ik nog niet van overtuigd. Threadripper gaat t/m 32 kernen en ja, de 2920X en 2950X zouden dan in prijs dalen maar hier staat tegenover dat die nu al niet zo heel erg duur zijn (in Nederland is de prijs flink geïnflateerd (retail-probleem), in de USA betaal je er $699 voor bij Newegg) en dat AMD eerder de prijzen gigantisch verlaagde voor Threadripper1 en Ryzen1. AMD heeft daar blijkbaar geen moeite mee zolang het marktaandeel maar flink stijgt en de nieuwe stack op dezelfde prijzen of hoger (Threadripper2, meer kernen en hogere prijzen) uitkomt. win/win: klant blij en AMD blij. Daarnaast mag TR wat duurder zijn omdat het platform meer high/end is (PCIe-lanes, I/O, geheugen-kanalen). Hoewel een 12c-3700X of 12C-3600X qua brute 'reken'kracht de 2950X zou verslaan. We mogen rond augustus 2019 Threadripper3 verwachten en dat gaat een lekkere upgrade zijn voor mensen die voor dat platform kiezen, die wachten wel rustig op TR3 of vinden het niet erg om nu al het platform te kopen en later die TR2 CPU te verkopen en een TR3-CPU te kopen (ze kunnen het betalen en ze hebben het ergens voor nodig). De enige kwestie voor AMD is om dan de productie voor TR2 op tijd te verminderen voordat Ryzen3 uitkomt of ervoor te zorgen dat de voorraad niet al te hoog wordt. Het punt is dat AMD nog meer zou verkopen in 2019 en hier een goede winst mee zou maken. We weten immers dat het pak hem beet $100 (US) kostte om een volle TR1-CPU te maken, de kosten voor een TR2-CPU met 16 kernen zullen lager liggen (verder ontwikkelde node). Met TR en Epyc pakt AMD grote marges, met Ryzen een groot marktaandeel, AMD heeft beide nodig (hoger marktaandeel => beter adoptie van Epyc).

Ik zie zelf meer een probleem bij het bewaren van headroom voor de generatie daarna. Het is een mokerslag richting Intel als er respectievelijk 67% en 50% kernen bij komt voor de 3600(X) en de 3700(X) t.o.v. de 2600(X) en de 3700(X). Niet alleen omwille van hun monolithische ontwerp, ook omwille van hun productstack waarbij de prijs gigantisch sterk toeneemt voor de betere CPU's met veel kernen en we weten dat Intel met hun monolithisch ontwerp niet veel meer kan dan 28 kernen en zelfs dat is al kantje boord.
Zie het recente bericht dat Intel een dual-die CPU met 2*24 kernen wil uitbrengen (zo schattig <3) met 4 uitgeschakelde dies per kern om iets tegenover Epyc2 te zetten.

Die AMD-medewerker die in mei lekte richting WCCFTech (geen idee waarom maar blijkbaar klopte het, er werd hier nog door iemand gesuggereerd (ik herinner wie maar ik noem geen naam) dat er met opzet valse informatie werd verspreid om een mol uit te roken)) aan dat ze streven naar 16 kernen.
Before closing out this piece I would be remiss if I did not mention one of the most eye-brow raising rumors that we’ve come across and it’s this. AMD is allegedly going to be raising the bar once again next year by pushing the mainstream core count from 8 cores to a maximum of 12 to 16 cores on the AM4 socket.

The rumor out there is that we’re looking at 16 core Ryzen 7 chips as the new norm in 2019. However, according to private conversations we’ve had with incredibly knowledgeable people in the industry the actual core count figure might be closer to 12 cores.
De laatste zin slaat natuurlijk op de yields. "might be closer to 12" als ze niet genoeg goede dies met 8 werkende kernen overhouden nadat ze genoeg dies apart hebben gelegd voor de veel meer lucratieve Epyc en Threadripper. AMD streefde toen naar 16 maar in functie van de yields zou dat omlaag gaan naar het aantal kernen wat praktisch gezien haalbaar is.

Tenslotte herinner ik aan Lisa Su die bij een investors-Q&A aangaf dat "hun plannen zeer agressief zijn omdat ze hadden verwacht dat Intel verder zou zijn met de 10 nm. node".
Als iemand de bron kan vinden of heeft bewaard: graag.
Bedenk bij deze uitspraak da Lisa Su een uiterst intelligente vrouw is die ook nog eens een zeer vaardige CEO is, zij kiest haar woorden zorgvuldig, als zij "zeer" gebruikt als bijvoegelijk naamwoord dan staat er iets bijzonders op de agenda.

Ik handhaaf voor nu mijn voorspelling. Minstens 8 kernen voor de 3600X en maximaal 10 kernen voor de 3600X. Twee erbij voor de 3700X. Ik ga uit van respectievelijk 10 en 12 gezien de positieve berichten over TSMC 7 nm. van diverse kanten en ik sluit respectievelijk 12 en 14 niet uit (maar ik verwacht het niet)! Mogelijk 14/16 kernen voor 1/2 modellen boven de 3700(X). Fors duurder voor het laatste, ja, maar wel ruim onder de €1000!! Ik denk aan een premie van €100-150 t.o.v. het model eronder. Je ziet immers sinds ze de prijzen van de 1700X en 1800X hebben verlaag dat de prijs redelijk proportioneel stijgt met het aantal kernen met iets minder waarde per € bij meer kernen boven de *600.

Die €1000 voorspelling voor de high-end komt me bekend voor van de eerste generatie. Ik zei toen ook van tevoren dat het niet meer dan €500-600 zou zijn en eigenlijk geloofde ik in niet meer dan €500 (gebaseerd op Koduri zijn opmerking in mei 2016 dat marktaandeel alles is en gebaseerd op het feit dat AMD nog een lichte achterstand had voor de single-core t.o.v. Intel en flink wat scepsis moest overwinnen) maar ik liet me gek maken door iedereen die dat stelde. AMD is uiterst agressief met de CPU's en Intel heeft jarenlang grof misbruik gemaakt van hun 'monopolie'. AMD wil ook graag agressief zijn met de GPU's maar dat kan niet omdat de marges bij GPU's zo klein zijn en dat geldt ook voor de partners van AMD en Nvidia (ongeveer 3% marge voor die partners volgens GamersNexus). Bovendien gaf AMD aan dat de productie 70% goedkoper is dan bij een monolithisch model, ook dat speelt mee maar het is niet helemaal duidelijk waar die 70% precies op slaat, dat mag AMD wat concreter maken. Het is niet dat dat een bedrijfsgeheim hoeft te zijn want bij Intel kunnen ze dat ook wel uitrekenen. :P

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2018 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Verwijderd
Je maakt Ryzen 3000 zo wel heel duur. Qua specs zit je zo ongeveer op de eerste Threadrippers, maar dan zonder de geheugenbandbreedte.

Waarom niet gewoon 8 cores en 16 threads met iets hogere IPC en klokfrequentie, lager verbruik en beter power management? Ook daarmee heeft AMD een prima concurrent voor Intel's huidige desktop line-up en met betere power management kunnen ze ook beter concurreren op laptop gebied. Vergeet niet dat AMD al heeft aangegeven dat 7nm dubbel zoveel moet kosten. Daarnaast 8c16t voor een desktop CPU is natuurlijk ook nogal eens flink aantal, meer cores en threads schalen niet echt bij desktop software.

Dan heb je Threadripper voor bijvoorbeeld 12 tot 32 cores en Epyc tot 64 cores. Heeft Threadripper ook meer functie. Met 16c32t en 32 PCI Express 4.0 lanes is er nog weinig functie voor Threadripper. Alleen heeft zo'n CPU wel een geheugenbandbeedte te kort en kun maar een kwart van de bandbreedte van je PCI Express sloten gebruiken op de huidige moederborden. Ook daarom is zo'n CPU niet echt logisch.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Ik quote mezelf nog maar weer eens;
NitroX infinity schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 17:55:
Ik denk dat als er meer kernen in een CCX komen dan momenteel, dat alles met vier of meer kernen werkend, naar Threadripper en Naples zal gaan en dat we voor AM4 alleen modules met drie (heel misschien vier) of minder werkende kernen zien. Wel dan vier CCX modules per processor voor socket AM4 en acht voor Threadripper en Naples.

Puur vanuit een financiëel oogpunt lijkt me dat het meeste geld op te leveren voor AMD.
Misschien geen 4 CCX modules per AM4 cpu, maar met slecht 2 kun je ook nog steeds een octocore inelkaar knutselen. We gaan geen volledig functionele CCX'en zien op AM4, dat is te duur.

[ Voor 4% gewijzigd door NitroX infinity op 08-11-2018 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:32:
@Verwijderd
Je maakt Ryzen 3000 zo wel heel duur. Qua specs zit je zo ongeveer op de eerste Threadrippers, maar dan zonder de geheugenbandbreedte.

Waarom niet gewoon 8 cores en 16 threads met iets hogere IPC en klokfrequentie, lager verbruik en beter power management? Ook daarmee heeft AMD een prima concurrent voor Intel's huidige desktop line-up en met betere power management kunnen ze ook beter concurreren op laptop gebied. Vergeet niet dat AMD al heeft aangegeven dat 7nm dubbel zoveel moet kosten. Daarnaast 8c16t voor een desktop CPU is natuurlijk ook nogal eens flink aantal, meer cores en threads schalen niet echt bij desktop software.

Dan heb je Threadripper voor bijvoorbeeld 12 tot 32 cores en Epyc tot 64 cores. Heeft Threadripper ook meer functie. Met 16c32t en 32 PCI Express 4.0 lanes is er nog weinig functie voor Threadripper. Alleen heeft zo'n CPU wel een geheugenbandbeedte te kort en kun maar een kwart van de bandbreedte van je PCI Express sloten gebruiken op de huidige moederborden. Ook daarom is zo'n CPU niet echt logisch.
De productiekosten voor de volle 16C TR zouden rond de $100 hebben bedragen mid/eind 2017 (rond augustus/september), dan kom je voor de 8c Ryzen uit op minder dan $50. De extra productiekosten hoeven niet zo'n probleem te zijn, ik denk dat dat deel wordt overdreven. Laten we uitgaan van een verdubbeling van de productiekosten. Zeg het maar als jij denkt dat het nog duurder kan worden. Dan kom je uit op $50 extra kosten voor zoveel extra performance. Mogelijk gaat de prijs wat omhoog maar dat lijkt me ook niet zo'n ramp. Mogelijk neemt AMD genoegen met iets minder marge per CPU omdat het markthaandeel stijgt.
Ja, ik ben me er bewust van dat €X productiekosten leidt tot een >€X hogere prijs gezien marges bij de distributieketen en retail en belastingen maar dat maakt niet het grote verschil, dan kom je misschien uit op 1,1*1,1*1,21*$50, net iets boven de $70.

Waarom meer kernen?
  • Het belangrijkste. Je komt niet aan het vereiste aantal PCIe-lanes, 16 zou te weinig zijn en 1/8ste van de eerder genoemde128 (Canard) is 16. Wat wil je doen? 8 lanes PCIe4 per grafische kaart heeft evenveel bandbreedte als 16 lanes PCIe3 en dan kom je dus lanes tekort om en 2 grafische kaarten te huisvesten en NVMe SSD's via M.2 en eventueel nog wat anders (geluidskaart, capturekaart...).
  • Dan kan je dus een aparte die maken maar dat is niet praktisch, wat doe je met alle stukken waar beschadigde kernen in zitten die niet geschikt zijn voor Epyc en Threadripper? Die ga je dan kunnen weggooien, dat lijkt mij weinig efficiënt bij zo'n jonge node waar je ongetwijfeld nog wat yield-problemen gaat hebben.
  • Su gaf aan bij die investors-Q&Adat AMD zeer agressieve plannen heeft omdat het verwachtte dat Intel tegen die tijd wel een fatsoenlijke 10 nm. node zou hebben (geparafraseerd). Een kwestie van interpretatie/mening, ik vind hetzelfde aantal kernen en slechts snellere kernen (en het voor de meeste mensen relatief kleine nadeel wanneer data van de ene CCX naar de andere moet) niet zeer agressief, eerder aan de slappe kant.
  • Gebruik twee CCX'en en je kan het volgende jaar er ook weer een schepje op doen wanneer er minder laaghangend fruit is voor de micro-architectuur (derde ronde, geen nieuwe node die een verdubbeling van het aantal bits of cache of zo mogelijk maakt) en hoewel de tweaks de TSMC 7 nm. node zullen verbeteren gaat het om relatief kleine verschillen
  • Het feit dat zowel Su als Papermaster zo stevig hamerden op: "Moore's law is aan het beëindigen, wij willen de innovatie voortzetten." Dat interpreteer ik als: per kern wordt het niet veel beter (de klokfrequentie kan niet veel meer stijgen, in ieder geval niet bij X86), wij blijven vooruitgang maken door meer kernen te blijven aanbieden. Ik sluit me aan bij Help die stelt dat de software zich aanpast aan de beschikbare hardware. Qua hardware heeft AMD nog een belangrijke troef de consoles: stop daar 1 die met 8 kernen in en 1 die met Navi-graphics en die 8 kernen worden wel gebruikt en je legt Intel nog meer het vuur aan de schenen.
  • AMD wil elke generatie er een schep bovenop doen. Een snellere kern is leuk en aardig maar ik denk niet dat AMD hier genoegen mee zou nemen. Een gutfeeling gebaseerd op hoe gretig AMD is m.b.t. het laten toenemen van het marktaandeel.
Tenslotte zou AMD ook de stack naar boven toe kunnen uitbreiden (iets wat ik dan ook verwacht, op basis van de aanname dat 2 CCX'en worden gebruikt, t.o.v. Ryzen2 gezien de mogelijkheden), bijvoorbeeld: 3600X met 8 kernen, 3700X met 10 kernen, 3800X met 12 kernen, 3900X met 14 kernen en dan nog eventueel 1 versie met 4000X. De marges zijn hoger en de mensen die bereid zijn om €50 extra te betalen voor 12 kernen of zo zijn blij. win/win

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2018 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:32:
[...]

De productiekosten voor de volle 16C TR zouden rond de $100 hebben bedragen mid/eind 2017 (rond augustus/september), dan kom je voor de 8c Ryzen uit op minder dan $50.
Waar haal je dat weg? AMD zal zoiets nooit bekend maken en iemand anders kan alleen maar extreem wilt gokken en daarbij prima honderden procenten er naast zitten.
Het belangrijkste. Je komt niet aan het vereiste aantal PCIe-lanes, 16 zou te weinig zijn en 1/8ste van de eerder genoemde128 (Canard) is 16. Wat wil je doen? 8 lanes PCIe4 per grafische kaart heeft evenveel bandbreedte als 16 lanes PCIe3 en dan kom je dus lanes tekort om en 2 grafische kaarten te huisvesten en NVMe SSD's via M.2 en eventueel nog wat anders (geluidskaart, capturekaart...).
Zelfde als nu, dan heb je al een bandbreedte verdubbeling met PCI Express 4.0. Dus 16 PCI Express 4.0 lanes voor de twee of één PCI Express x16 sloten voor de videokaarten. 4 PCI Express 4.0 lanes voor een M.2 SSD en 4 naar de controller op het mobo voor extra SATA, netwerk, USB, etc.

Afbeeldingslocatie: http://www.startlr.com/wp-content/uploads/2017/03/ryzen-processors-support-ecc-memory.png

[ Voor 47% gewijzigd door -The_Mask- op 08-11-2018 11:50 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:38:
[...]

Waar haal je dat weg? AMD zal zoiets nooit bekend maken en iemand anders kan alleen maar extreem wilt gokken en daarbij prima honderden procenten er naast zitten.
Een leak die in augustus/september hier uitgebreid besproken. Op zich lijkt het mij ook niet onrealistisch qua productiekosten. Zie de pak hem beet €160 waarvoor de 8400 aanvankelijk verkocht werd. Dat is inclusief een hele gezonde marge voor Intel, R&D-kosten, allerlei andere bedrijfs-operationele kosten (administratie, schoonmaak, beveiliging...), marges bij de distributieketen(s) en retailer en belastingen. En dit op een chip met naast die 6 kernen ook nog geïntegreerde graphics en met een monolithische bouw (lagere kosten bij 2 stukken van 4 CPU's). Ik baseer het echter op die leak die hier in die tijd uitgebreid is besproken, andere mensen hier zullen het zich ook wel herinneren. Voor de duidelijkheid, R&D kosten reken ik niet tot de productiekosten ondanks dat die kosten gemaakt moeten worden om de chips te kunnen maken maar die kosten worden gecoverd door alle segmenten samen en zijn toch al gemaakt voor Epyc, TR, low power apparaten...die kosten zijn niet Ryzen-specifiek.

Ach ja, in begin januari (is het CES?) zal AMD hopelijk vertellen hoe het zit m.u.v. de prijs en de exacte boost/klokfrequenties. De vorige twee jaren gebruikten ze dat evenement om meer over Ryzen te vertellen. De hype opbouwen een paar maanden voor de launch...
Zelfde als nu, dan heb je al een bandbreedte verdubbeling met PCI Express 4.0. Dus 16 PCI Express 4.0 lanes voor de twee of één PCI Express x16 sloten voor de videokaarten. 4 PCI Express 4.0 lanes voor een M.2 SSD en 4 naar de controller op het mobo voor extra SATA, netwerk, USB, etc.
Daarvoor verwijs ik naar een reactie van Vipeax van 2 dagen geleden in de Intel-draad.
Paprika in "Intel Nieuwsdiscussietopic"
8 lanes voor 2 grafische kaarten is aan de krappe kant voor highend. Daar red je het nu nog mee maar 2 generaties verder...?
Bovendien is het ook wel fijn als je 2 NVMe-SSD's kan gebruiken. Ik denk niet dat 16 PCIe-lanes volstaat maar het is niet onmogelijk. Is het bovendien mogelijk om bijvoorbeeld 6 lanes beschikbaar te stellen per grafische kaart? Moet dat niet 1, 2, 4, 8 of 16 zijn? Ik volg jouw logica dat 16 PCIe4 lanes meer bandbreedte geven dan 24 PCIe3 lanes (dat had ik ook al bedacht) maar je gaat het ook nog moeten opdelen en je wil ook aar wat vooruitgang maken. Het is niet onmogelijk maar ook qua aantal PCIe-lanes ligt het voor mij wat meer voor de hand dat ze een kwart van Epyc nemen. Tenslotte ook omdat voor Ryzen1 en Ryzen 2 de verhoudingen zo waren: TR = 2*Ryzen en Epyc = 2*TR. Grofweg in ieder geval, ik heb het niet voor elk detail gecontroleerd.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2018 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:43:
[...]

Daarvoor verwijs ik naar een reactie van Vipeax van 2 dagen geleden in de Intel-draad.
Paprika in "Intel Nieuwsdiscussietopic"
8 lanes voor 2 grafische kaarten is aan de krappe kant voor highend. Daar red je het nu nog mee maar 2 generaties verder...?
Bovendien is het ook wel fijn als je 2 NVMe-SSD's kan gebruiken. Ik denk niet dat 16 PCIe-lanes volstaat maar het is niet onmogelijk. Is het bovendien mogelijk om bijvoorbeeld 6 lanes beschikbaar te stellen?
Maar PCI Express 4.0 verdubbeld dus zoals gezegd de bandbreedte, dus je hebt al dubbel zoveel beschikbaar. Waarom zou het verviervoudigd moeten worden voor een "simpele" desktop CPU?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:54:
[...]

Maar PCI Express 4.0 verdubbeld dus zoals gezegd de bandbreedte, dus je hebt al dubbel zoveel beschikbaar. Waarom zou het verviervoudigd moeten worden voor een "simpele" desktop CPU?
Zie de gewijzigde reactie. Dat deel van jouw reactie ontbrak toen ik reageerde. Ik zie een probleem in de verdeling van de lanes, ik denk niet dat ze nog op het equivalent van 16 lanes voor de grafische kaart(en) willen blijven steken, dat is naar de toekomst toe aan de krappe kant, zeker als je twee grafische kaarten (topsegment Nvidia!) wil gebruiken en al helemaal als je die 2 grafische kaarten en 2 NVMe's gebruikt. Het zou geen verviervoudiging zijn 64/24) maar inderdaad wel een hele forse toename, doch hoofdzakelijk te wijten aan de verbeterde PCIe en niet aan de chipset/micro-architectuur. Ik ben het overigens zeker met jou eens dat 32 PCIe4-lanes complete overkill is voor een desktop CPU maar is het niet al lang zo dat we een complete overkill hadden? Sinds wanneer hebben we PCIe3? Sinds 2008 toen net de quadcore opkwam en nog duur was (de i5-750 kwam in 2009 uit)? Overkill qua PCIe zijn we gewend, het begint nu pas krap te worden in extreme scenario's (bijv. een 2080 Ti met 2 NVMe SSD's bij X470).

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2018 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Meh, NVME is niet nodig voor een reguliere consumenten desktop. SATA-600 voldoet nog prima.

Dus die 2080 Ti + 2 NVME's is een probleem creëren dat vrijwel niet voorkomt. En als je echt die lanes nodig hebt, dan heb je waarschijnlijk ook wel Threadripper nodig, wat het probleem van te weinig lanes oplost. (We hebben het toch over AM4? Of zit ik weer scheel te lezen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarom zou AMD voorbij de 8c moeten gaan voor Ryzen 3000? Werkelijk waarom?
Ik kan geen niet professionele of zeer niche applicatie bedenken die ook maar iets heeft aan meer dan 8c/16t. Ben je echt serieus bezig met videobewerking of VM's draaien, dan koop je maar een TR. Krijg je ook zaken zoals quad channel memory en dan heb je dan ook wat aan.

Verder als je kijkt naar de Zen 2 dies en ze vergelijkt met Zen 1 haar 213mm2, dan lijkt een schatting van circa 80mm2 realistisch voor het formaat van een chiplet. Voor Epyc 2 plaatst AMD de chiplets in paren van twee naast elkaar. Ik vermoed dat ze dit doen omdat ze dan net genoeg oppervlakte behalen om de IHS succesvol te solderen. Oh en bedankt voor het plaatje @Paprika. Hoef ik het zelf niet op te zoeken. :P

Dan is op zich nog best fors voor een 8c chiplet. Een Zen 1 was uit mijn hoofd 44mm2 voor de 8c + cache. Natuurlijk komt er voor Zen 2 natuurlijk nog wat bij, maar bij lange na niet genoeg voor een copy paste van Zen 1 met wat kleine tweaks. Het verschil zal zitten in de 32MB L3 cache, bredere FPU's, maar ik vermoed ook in extra ruimte voor clockspeeds en potentieel ook meer ALU's per core.

Daarnaast heeft Rome die gigantische I/O die die bedoeld is voor maximaal acht chiplets. Die zie ik AMD hergebruiken voor elke Epyc 2 en TR3 CPU. Voor Ryzen 3000 verwacht ik dat AMD een aparte I/O die gaat introduceren. Eentje die waarschijnlijk vergelijkbaar zal zijn in formaat met een 8c chiplet. Die kunnen ze dan hopelijk naast elkaar plaatsen op een interposer waardoor ze hopelijk nog net de IHS kunnen solderen.

Ik zie dus geen enkele reden waarom AMD met twee 8c chiplets en een grotere I/O chip moet komen dan strikt noodzakelijk voor het marktperspectief van Ryzen. Een dergelijk product zal alleen maar in de TR verkopen inhakken en marges enorm onder druk zetten. Verder is er ook nog een groot praktisch bezwaar te bedenken. Hoe gaan twee 8c chiplets en een I/O die precies passen op de substraat van een AM4 socket chip? ;)

Dit is een Ryzen 1000 en die paste maar net. Overigens lijkt het wel alsof AMD het solderen in twee stappen deed. Dat zou kunnen betekenen dat ze Ryzen 3000 ook kunnen solderen. :)
Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/img/17-03-10/bc345e6356e6.jpg

edit: Dan PCI-E 4.0. Tja, ik vraag me af of AMD er niet voor gaat kiezen om Ryzen 3000 op PCI-E3.0 te houden. Voor zover ik het begrijp komen de PCI-E lanes allemaal uit de I/O die en zou de chiplet onafhankelijk moeten zijn van PCI-E 3.0 of 4.0. AM4 ondersteunt ook geen PCI-E 4.0 en ik betwijfel of AMD het zomaar erin wil stoppen.

[ Voor 6% gewijzigd door DaniëlWW2 op 08-11-2018 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Nu online
Zou een AM4 300 of 400 serie chipset met een Ryzen 3000 CPU (die dan PCI-e 4.0 heeft) gewoon werken met PCI-E 4.0 omdat de PCI-E 3.0 sloten in feite hetzelfde zijn? Of zit er nog iets op het moederbord dat de PCI-E versie specificeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een belangrijke reden waarom AMD voorbij de 8C zou gaan, omdat ze niet alleen meer moeten bieden dan Intel maar ruimschoots meer moeten bieden dan Intel om de mensen die niets van 'techniek' weten te overtuigen om AMD ook maar te overwegen. iets wat mensen naar mijn indruk blijven onderschatten. Intel haar branding is ontiegelijk veel sterker dan die van AMD en de doorsnee gebruiker die niet gamet of iets anders doet waarvoor een grafische kaart nodig is weet kent misschien nog niet eens de naam AMD en ziet dat als B-merk, maar die mensen kennen wel de naam Intel. De doorsnee gebruiker ziet AMD sowieso als een B-merk.
Hoe meer kernen AMD pusht hoe moeilijker Intel het krijgt met hun monolithische microarchitectuur en ik zie meer dan 8 kernen nog nuttig zijn voor desktop-applicaties, meer dan 16 kernen voor de voorzienbare toekomst niet (maar op de lange termijn waarschijnlijk wel). Stel dat AMD bij 8 kernen blijft, wat dan volgend jaar met een nauwelijks verbeterde node en weinig verbeteringen voor de micro-architectuur (in vergelijking met Zen1=>Zen2)? Gaan mensen kiezen voor AMD als het 6C AMD vs. 6C Intel is en 8C AMD vs. 8C Intel met niet een verpletterend verschil in prestaties in het voordeel van AMD? Waarom gaf Su aan dat hun plannen ZEER AGRESSIEF zijn als ze slechts bij hetzelfde aantal kernen blijven?

Ik weet dat nu voor gaming meer dan 8C nog niet nuttig is maar er is meer dan gaming en ook voor gaming gaan die 8C's behoorlijk standaard worden als AMD en Intel maar genoeg CPU's verkopen met 8C of meer. Hoe hoger het aantal kernen hoe moeilijker Intel het krijgt. Voor de PS5 zou AMD dan 1 CCX met 6-8 kernen en Navi graphics kunnen gebruiken, AMD gaat daar niet slechts 4 kernen voor gebruiken. Het is wachten totdat de developers eindelijk eens van DX11 en DX9 afstappen voor zwaarder draaiende spellen (voor een independent zoals FTL of een 2D spel zoals CUphead/Ori hoef je dat natuurlijk niet te doen) en vanaf dat moment ga je ongelofelijk nuttig die kernen kunnen gebruiken. Alleen al voor collision detection en hitboxes kan je gemakkelijk minstens 1 kern opofferen. Voor realistische physics (niet PhysX alvorens iemand daar weer mee komt) kan je gemakkelijk 2 kernen opofferen, voor NPC's kan je gemakkelijk 2 kernen opofferen, voor AI kan je gemakkelijk 2 kernen opofferen. Zo gauw developers niet meer vastzitten aan een singlethreaded graphics API wordt het mogelijk om dit soort algorithmes uit te werken. Als AMD veel kernen pusht via de desktop en PS5 dan gaat Intel wel mee en het resultaat is dat developers meegaan.

Twee jaar geleden riep iedereen: "waarvoor heb je 8 kernen nodig?". BF5 raadt nu minstens een hexacore aan en dat is zeker niet overdreven op basis van BF1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:56:
[...]
Het zou geen verviervoudiging zijn 64/24) maar inderdaad wel een hele forse toename, doch hoofdzakelijk te wijten aan de verbeterde PCIe en niet aan de chipset/micro-architectuur.
Had je het hierboven niet over het verdubbelen van de 16 PCI Express lanes naar 32? Los van overige PCI Express lanes die niet voor de videokaart(en) gebruikt worden.
NitroX infinity schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:28:
Meh, NVME is niet nodig voor een reguliere consumenten desktop. SATA-600 voldoet nog prima.
Er zijn wel toepassingen die iets met een NVMe SSD kunnen met meer bandbreedte en niets hebben aan het aantal core's van Threadripper. Alleen voor gaming of huis-tuin en keuken PC is een SATA-600 SSD prima en voegt een snellere niks toe.
(We hebben het toch over AM4? Of zit ik weer scheel te lezen?)
Ja AM4.
DaniëlWW2 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:45:

edit: Dan PCI-E 4.0. Tja, ik vraag me af of AMD er niet voor gaat kiezen om Ryzen 3000 op PCI-E3.0 te houden. Voor zover ik het begrijp komen de PCI-E lanes allemaal uit de I/O die en zou de chiplet onafhankelijk moeten zijn van PCI-E 3.0 of 4.0. AM4 ondersteunt ook geen PCI-E 4.0 en ik betwijfel of AMD het zomaar erin wil stoppen.
Omdat de volgende generatie videokaarten ook gebruik gaat maken van PCI Express 4.0, zelfde zal ook ongetwijfeld gelden voor NVMe SSD's, die zullen ook overstappen naar PCI Express 4.0. Zou dan niet echt logisch zijn dat AMD dan nog met PCI Express 3.0 zit.
Verwijderd schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:32:
Su gaf aan bij die investors-Q&Adat AMD zeer agressieve plannen heeft omdat het verwachtte dat Intel tegen die tijd wel een fatsoenlijke 10 nm. node zou hebben (geparafraseerd). Een kwestie van interpretatie/mening, ik vind hetzelfde aantal kernen en slechts snellere kernen (en het voor de meeste mensen relatief kleine nadeel wanneer data van de ene CCX naar de andere moet) niet zeer agressief, eerder aan de slappe kant.
Het aantal core's bepaald niet hoe agressief je de nieuwe generatie in de markt zet, dat doet de prijs. Als ze met een Ryzen 3000 8c16t in de buurt komen van een i9 9900K en geeft hem dezelfde prijs als een Ryzen 7 2700X dan ben je al heel agressief bezig. Op dit moment is zo'n prijs namelijk minder dan de helft van een i9 9900K.

Je hebt dan een veel betere performance/watt, prestaties die bijna vergelijkbaar zijn en PCI Express 4.0. Waarbij je dus 16 PCI Express 4.0 lanes hebt voor twee videokaarten en 4 PCI Express 4.0 lanes voor een M.2 SSD die dus max 8000MB/s kan lezen/schrijven.

Op dit moment moet je gewoon een tijd lang met zo'n CPU meekunnen. Er is een lange tijd geweest tussen Sandy Bridge en Kaby Lake waar we amper meer prestaties kregen in het desktop segment. Hierdoor was in de tijd van Sandy Bridge een CPU als een i5 2500K een hele snelle game CPU, maar in de tijd van Kaby Lake was een i5 7600K een CPU die moeite had met moderne games.

Dat is niet iets waar we nu last van hebben. We gaan nu met grote stappen vooruit. De huidige desktop CPU's zijn dan nu snel genoeg voor een game PC en dat zal de komende jaren ook nog wel even zo blijven.
Fleximex schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:31:
Zou een AM4 300 of 400 serie chipset met een Ryzen 3000 CPU (die dan PCI-e 4.0 heeft) gewoon werken met PCI-E 4.0 omdat de PCI-E 3.0 sloten in feite hetzelfde zijn? Of zit er nog iets op het moederbord dat de PCI-E versie specificeert?
Ja, een Ryzen 3000 met PCI Express 4.0 zal op de huidige AM4 moederborden gewoon PCI Express 3.0 hebben als max.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:40:
[...]
Had je het hierboven niet over het verdubbelen van de 16 PCI Express lanes naar 32? Los van overige PCI Express lanes die niet voor de videokaart(en) gebruikt worden.
Ik keek naar het totale aantal PCIe-lanes, tenzij ik mij vergis is dat 24 voor Ryzen1/2.
Het aantal core's bepaald niet hoe agressief je de nieuwe generatie in de markt zet, dat doet de prijs. Als ze met een Ryzen 3000 8c16t in de buurt komen van een i9 9900K en geeft hem dezelfde prijs als een Ryzen 7 2700X dan ben je al heel agressief bezig. Op dit moment is zo'n prijs namelijk minder dan de helft van een i9 9900K.
Ja, maar die prijs van de 9900k blijft in dat geval niet zo extreem hoog. Hoeveel denk jij dat het Intel kost om die 8C-CPU te maken als een 6C-CPU te koop was voor ongeveer €160 in een Nederlandse winkel (vaste prijs, geen aanbieding). Daar zit een bijzonder hoge marge op, Intel kan de prijs fors verlagen. Ik zie het gewoon niet voor me dat AMD nu al blijft bij hetzelfde aantal kernen, ik denk dat AMD het nog verder wil pushen omdat AMD zo agressief mogelijk het vuur aan de schenen van Intel wil leggen. Stel dat ze de prijs met €25 verhogen (die ruimte is er gezien de prijzen van Intel) en dan zoveel extra kernen kunnen bieden, ze nemen €25 'verlies' per sample maar met een sterk groeiend marktaandeel, dat trekt mensen over de streep. Dat hoeft niet ineens naar 16C te gaan, het kan starten met 8C voor de 2600 en 10C voor de 2700.

Laten we het even omdraaien. Stel dat ze inderdaad 1 CCX gebruiken. Gaan ze dan genoeg goede dies met 8 werkende kernen overhouden voor Ryzen nadat Epyc en TR aan de beurt zijn geweest? En wat als het marktaandeel van Epyc en TR flink groeit? Dat zou mogelijk een risico kunnen zijn afhankelijk van de yields en de marktontwikkelingen.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2018 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:41:
[...]

Ik keek naar het totale aantal PCIe-lanes, tenzij ik mij vergis is dat 24 voor Ryzen1/2.
Ja maar je had het steeds over van 16 naar 32.
Laten we het even omdraaien. Stel dat ze inderdaad 1 CCX gebruiken. Gaan ze dan genoeg goede dies met 8 werkende kernen overhouden voor Ryzen nadat Epyc en TR aan de beurt zijn geweest? En wat als het marktaandeel van Epyc en TR flink groeit? Dat zou mogelijk een risico kunnen zijn afhankelijk van de yields en de marktontwikkelingen.
Je kunt chips waarbij één of meerdere core's defecten hebben natuurlijk prima als 6 core verkopen. Ik zou het eerder vreemd vinden als 12 of 14 core model uit brengen waarbij je maar één volledig ingeschakelde die hebt. Dan ga je dus heel veel perfect werkende chips als zijnde defect verkopen en verdien je dus minder. Het topmodel uitbrengen die niet volledig is ingeschakeld lijkt mij echt het laatste wat je als fabrikant moet doen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-The_Mask- schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:40:
Omdat de volgende generatie videokaarten ook gebruik gaat maken van PCI Express 4.0, zelfde zal ook ongetwijfeld gelden voor NVMe SSD's, die zullen ook overstappen naar PCI Express 4.0. Zou dan niet echt logisch zijn dat AMD dan nog met PCI Express 3.0 zit.
Ik zit meer op de lijn van backwards comptabiliteit behouden en wat kosten van de I/O chip voor Ryzen drukken. Maar PCI-E 4.0 mag van mij gewoon hoor. Ik ga er alleen niet vanuit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen PCIe3 en 1/8ste van die Epyc die (en dus slechts 16 PCIe-lanes wat veel te weinig zou zijn met PCIe3) gaat het natuurlijk niet worden. Dan zal je een aparte die voor Ryzen3 moeten hebben en dan kan van alles gebeuren.
-The_Mask- schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:29:
[...]

Ja maar je had het steeds over van 16 naar 32.
Voor zo ver ik 16 noemde ging het enkel over de grafische kaarten, voor zo ver ik 32 noemde enkel over wat je bij Ryzen3 zou krijgen als Ryzen = Epyc/4 (soort van).
Je kunt chips waarbij één of meerdere core's defecten hebben natuurlijk prima als 6 core verkopen.
Je gaat er genoeg over moeten houden die 8 goede kernen bevatten om als 3700X te verkopen. Die 6 zal nog wel lukken maar 8 bij deze nieuwe node met kleinere productie-capaciteit nadat alle goede samples die nodig zijn voor Epyc en TR apart zijn gelegd en dit wanneer het marktaandeel van Epyc en TR sterk groeit (zeker voor epyc mogen we een hele sterke groei verwachten)...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2018 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:52:
Geen PCIe3 en 1/8ste van die Epyc die (en dus slechts 16 PCIe-lanes wat veel te weinig zou zijn met PCIe3) gaat het natuurlijk niet worden. Dan zal je een aparte die voor Ryzen3 moeten hebben en dan kan van alles gebeuren.
Ik denk dat je mogelijk niet eens moet kijken naar dat 1/8ste van Epyc. Ben vrij druk geweest de laatste dagen dus nog niet alles kunnen zien, maar het lijkt mij logisch dat de PCIE logica niet in de 7nm dies zit maar in de 14nm i/o die en ze dus makkelijk bij 24 kunnen blijven (of misschien naar 32 lanes kunnen gaan) voor Ryzen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-10 10:43
Wat reddit voer. Misschien allemaal niet heel spannend, maar goed...… :

Just had confirmation (Scott Aylor of AMD) on high frequency low core count while maintaning the rest of EPYC ROME’s strengtth (octa channel mem, 128 PCIe-4 lanes, etc…)

I had a drink with Scott last evening along with Ian Cutress, Paul Alcorn, and Charlie Demerjian.
There are going to be things coming out between now and Rome. Sit tight.

The Infinity Fabric Link between the GPUs provides a unified memory access across the GPUs with a latency of 60-70ns.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:37:
[...]

Ik denk dat je mogelijk niet eens moet kijken naar dat 1/8ste van Epyc. Ben vrij druk geweest de laatste dagen dus nog niet alles kunnen zien, maar het lijkt mij logisch dat de PCIE logica niet in de 7nm dies zit maar in de 14nm i/o die en ze dus makkelijk bij 24 kunnen blijven (of misschien naar 32 lanes kunnen gaan) voor Ryzen
Dat is inderdaad mogelijk, ze zouden twee dies kunnen gebruiken voor dat middelste chiplet maar het moet dan ook lekker aansluiten op de omringende dies, ik weet niet hoe gemakkelijk dat is. Anyway, nog maar een keer dat citaat van WCCFTech waarin werd gesproken over 12-16 kernen, dus twee CCX'en van 8. Ik weet dat WCCFTech niet een goede reputatie heeft maar op het vlak van Ryzen-leaks heb ik nog geen verkeerde informatie bij hen gezien. Ik denk dat jullie onderschatten hoe agressief AMD is met kernen en prijzen. Keer op keer reageren mensen weer verbaasd maar waarom?
"Minstens $1000!! Je bent gek als je denkt dat het minder dan $600 wordt". Het werd €350. De prijsdaling van Ryzen 1 (inmiddels €189 voor de 1700X en €10 minder voor de 1700 bij Azerty!), de prijsdaling van Threadripper waarbij je voor $600 de CPU kon kopen die $1000 kostte. Keer op keer. No way dat AMD genoegen neemt met hetzelfde aantal kernen en hetzelfde PCIe-lanes terwijl die 24 PCIe3 al als te weinig werd ervaren en de kleinere node het prima mogelijk maakt om een stap omhoog te doen.

Waarom krijgt Navi PCIe 4.0 support terwijl we voor 100% zeker weten dat de Navi die in 2019 uitkomt meer dan genoeg heeft aan 16 lanes PCIe3 en waarschijnlijk ook meer dan genoeg heeft aan 8 lanes PCIe3? Om voorbereid te zijn op de toekomst? Misschien. Of om voorbereid te zijn op de volgende generatie van het AM4-platform. Zoals Mask aangaf, die PCIe-lanes zijn wel vaker veranderd bij backwards-compatibiliteit. Backwardscompatibility betekent niet dat je parity hoeft te hebben, de volgende generatie mag best beter zijn zolang je de CPU maar in een X370/X470...kan stoppen en je een oudere Ryzen-CPU in de socket van de X570/B550 kan stoppen.

We zullen het waarschijnlijk over twee maanden wel gaan zien.
NitroX infinity schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:28:
Daar kan je over discussiëren. Je kan ook gemakkelijk stellen dat iedereen die klaagt over de snelheid van een SATA-SSD zich aanstelt want in vergelijking met de harde schijf...
Uiteindelijk willen mensen altijd beter en er zijn genoeg use-case-scenario's waarbij je het verschil merkt, bijvoorbeeld bij het installeren van software, extraction en compression van grote bestanden/folders en video-rendering. Waarom niet deze groepen gebruikers tevreden stellen als het zo weinig kost? Ik weet niet of dat jij het hebt gemerkt, een 500 GB NVMe-SSD (Samsung/Crucial) kost nu minder kost dan een 500 GB SATA-SSD 1 jaar geleden. De prijs is nog fors hoger maar het prijspunt is zeker aanvaardbaar aan het worden.

Er zit nogal een gat tussen een paar extra PCIe-lanes (4 bij snelheid 3.0) willen en de stap naar het TR platform. Een groot financieel gat. Het TR-platform voor de lagere segmenten (8 kernen, 12 kernen) heb ik zelf sowieso nooit interessant gevonden: geen waarde per bestede €.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2018 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Verwijderd
Dat is nu net de fout die AMD steeds opnieuw maakt (4870, Polaris, Ryzen). Hebben ze een keer een doorbraak dan proberen ze de concurrent een hak te zetten door een veel betere prijs/prestatie in de markt te zetten, ten kostte van de marge van AMD zelf en mogelijk voor de markt als geheel. Laten we hopen dat AMD blijft werken aan marge verbetering zodat het een gezond bedrijf wordt in plaats van dat ze nog meer cores rond kostprijs gaan verkopen.

Materiaal kosten van cpu's zijn altijd in de 10tjes geschat overigens. Maar kosten allocatie is een complex concept. Als een fab 5 miljard kost moet die ook terug verdiend worden. Voor Intel staat en valt alles bij volume. Voor AMD minder, die hebben geen eigen fabs (meer). Daardoor zitten er direct heel veel kosten verwerkt in de inkoop prijzen (die wij alsnog niet te zien krijgen). Ook zal AMD niet direct profiteren van meer volume. Het zal juist duurder kunnen worden bij beperkte capaciteit. Je ziet overigens dat TSMC meer marge en winst maakt dan AMD.

Wat mij betreft is AMD goed op weg om voet aan de grond te krijgen in cpu land en ik hoop dat ze vooral niet te gek gaan doen nu...

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@sdk1985
Ik ben het met jou eens dat AMD meer winst moet maken, onder de voorwaarde dat die winst wordt geïnvesteerd in R&D, software-support etc. , maar maak de CPU's maar een paar tientjes duurder en dat je al die extra waarde krijgt. Een hoger marktaandeel bij de enthusiast desktop-gebruiker - in 2017 hun primaire speerpunt - leidt tot een betere branding en dus ook tot meer vertrouwen in de zakelijke markt waar je het grote geld verdient. Ik denk niet dat het genoeg is als AMD parity heeft met Intel wat betreft single core en voor iets minder geld (€50-100) een CPU met evenveel kernen verkoop, AMD moet meer waarde bieden en iets goedkoper zijn.

Nu ga jij wellicht opmerken dat AMD dit in de GPU-markt veel heeft gedaan etc. - als ik deze opmerking niet zou plaatsen ;) - maar dat is een geheel andere markt: in de CPU-markt zijn de winstmarges veel hoger (wat volgens mij ook blijkt uit de jaarcijfers) hoger en waar Nvidia nog wel bereid is om tijdelijk de prijzen drastisch te verlagen op het moment dat AMD een goed product heeft lijkt Intel die bereidheid verhoudingsgewijs weinig te hebben.
Ik denk dat het winnen van vertrouwen, branding en marktaandeel in combinatie met het jaarlijks uitbreiden van het R&D-budget (wat al is gebeurd en zal blijven gebeuren), de beste strategie is. op die manier kan je steeds betere producten maken die je ook steeds gemakkelijker kan verkopen. AMD was de laatste twee jaar niet genereus, ze hadden realtief (zoals dat een rijtjeshuis spotgoedkoop is in vergelijking met een villa in dit landje) lage prijzen omdat het past in hun strategie om martaandeel en branding op te bouwen. Klanten worden over de streep getrokken door de lagere prijzen en merken dan dat het product goed is => betere branding.

AMD heeft al een beetje het achterste van haar tong laten zien voor wie goed oplet. Ze verhoogden voor Threadripper niet de prijzen maar breidden de stack uit met nog betere producten met nog veel hogere winstmarges in het topsegment. Idem voor Epyc. Ik vermoed dat AMD's strategie is om hetzelfde voor Ryzen te doen: productstack uitbreiden met een redelijke prijsverhoging (min of meer proportioneel met het aantal kernen, eventueel een beetje scheeft zoals 33% meer kernen voor 50% meer geld) en een aanzienlijke performance-verbetering maar ook hogere winstmarges voor de hogere segmenten. Laat 2 CCX'en daar nu een mooie oplossing voor zijn en daarnaast nog de ruimte geven om de komende jaren verder te groeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Volgens Charlie gaat het inderdaad om 8c CCX chiplets. Dus geen CCX naar CCX latency problemen meer. Hebben we hopelijk ook geen B-die RAM meer nodig voor optimale prestaties. :Y
Rome is exactly what we said it was in July, a monster with nine die, eight 8C CCXs on 7nm, and one IOX built on 14nm. While our initial speculation on interconnects was incorrect, we recently got more details and added a few bits that are still not public. If you look at the layout, it is clear AMD did the right things for the right reasons.
https://semiaccurate.com/...rome-is-indeed-a-monster/

-Verder gaat het om 70-75mm2 dies. Net iets kleiner dan ik inschatte dus.
-Kennelijk is er geen interposer nodig en zit alles direct op de substraat.

[ Voor 11% gewijzigd door DaniëlWW2 op 09-11-2018 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AMD zou ook nog aparte dies kunnen maken voor Zen2 als de yields zo goed zijn als dat Charlie beweert op basis van de grootte van de dies. Voor Rome wordt het wel nog even de vraag of dat de single-core performance groter wordt dan bij alles wat Intel te bieden heeft. Ik vermoed van wel: >15% IPC-verbetering en >25% performance-verbetering zou moeten volstaan en als een vroege engineering-sample al 4,5 GHz. haalt...
Dat is belangrijk omwille van die per kern licenties voor bepaalde software. Een vraagje voor @Paprika aangezien hij wat meer over software weet, nu Zen2 dubbel zoveel bits beschikbaar heeft voor instructies (in ieder geval floating point en load/store), kan AMD dan twee 128-bit instructies in 1 zo'n 256-bit instructie plakken? Een soort van Rapid Packed Math? Zo ja, hoe werkt dat dan? Regelt de microcode dat volledig? Speelt de compiler een rol?

Grappig dat Charlie nu even zijn gram haalt m.b.t. al die mensen die het niet geloofden maar volgens mij wisten wij ruim voor die tijd al dat Epyc uit 64 kernen zou bestaan en vermoedelijk 9 chiplets zou hebben. Blijkbaar volgt hij AdoredTV niet en Canard niet. :)
Grappig genoeg gaven veel mensen die live keken naar de presentatie van AMD wel een shoutout richting AdoredTV.

Over wat AMD verkeerd doet met de marketing.

Jullie kennen deze jongen, minstens twee videos van hem (speculatie over Navi en iets wat ik me niet herinner) werden hier gepost door iemand anders.

Samenvatting. Een neef van Sigmund Freud die betrokken was bij proganda tijdens WOII besloot om deze vaardigheden in te zetten voor het bedrijfsleven. Hij experimenteerde bijvoorbeeld door high-society vrouwen op video-beelden te laten roken om meer vrouwen aan het roken te krijgen.
Fraai individu.
Bedrijven zoals Apple en Nvidia zijn er een meester in om bij mensen op het onbewuste niveau gevoelens op te roepen die zij associëren met het merk doordat die gevoelens worden opgeroepen wanneer het merk in beeld komt. Dat kan via reclame zijn maar ook via die presentaties, de verkoop op de eerste dag waarbij mensen 12 uur kamperen voordat de winkeldeuren openen. Dit verklaart ook het fenomeen fanboys.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2018 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
enchion schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 22:54:
[...]

We krijgen twee ontwerpen. Zie quote van een artikel van hardware.info:
Waar de eerste generatie Epyc server-processors inwendig waren gebaseerd op dezelfde chips als de AMD Ryzen processors voor desktops (zij het vier chips in plaats van één) en dit een lancering in dezelfde periode mogelijk maakte, is dit hergebruik van exact dezelfde chips bij de nieuwe generatie niet meer mogelijk. Sowieso is de getoonde I/O-chip met 8 DDR4-kanelen en 8 Infinity Fabric lanes puur en alleen geschikt voor de Epyc-chips. Mocht AMD op basis van dezelfde CPU-chiplets consumenten-CPU’s op de markt willen brengen, dan moet men dus sowieso een kleinere, minder uitgebreide I/O-chip met dual-channel geheugencontroller, een beperkt aantal PCIe-lanes en slechts één of twee Infinity Fabric verbindingen ontwikkelen. Het is prima mogelijk dat de derde generatie Ryzen chips gaan bestaan uit zo’n kleinere losse I/O-chip gecombineerd met één of twee CPU-chiplets, maar om de uiteindelijke kosten voor hoog volume producten te beperken ligt een monolitische chip met alles in één meer voor de hand. Hoe het ook zij, er moeten dus méér chips ontworpen worden dan voorheen en gezien de beperkte mankracht van AMD mag je verwachten dat eerst de productie en validatie van de chips voor de Epyc “Rome” processors goed op stoom moet zijn, voordat men met andere uitvoeringen in de weer kan.
https://nl.hardware.info/...het-met-consumenten-chips

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Ik denk toch echt dat de 14nm io-uncore aangepast gaat worden en niet de 7nm cpu-core chiplet, dat zou productie technisch extreem vreemd zijn aangezien ze de 7nm cpu-core chiplets (voor Rome en TR) die niet helemaal goed werken niet ergens meer kwijt zouden kunnen. (wat juist 1 van de superhandige mogelijkheden/modulariteiten van het Zen concept was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De conclusie is dat er geen conclusie is. :)
Dat ze een aparte die moeten gebruiken voor de I/O+IF was wel duidelijk, dat zegt niets over de die die ze gebruiken voor de kernen. Ik ga er in ieder geval van uit dat WCCFTech hun leak klopt. Ze hebben tot nu toe geen verkeerde leaks gehad over Zen en ze hadden er al een paar, blijkbaar hebben ze dus een bron in die industrie. Let erop dat ze het zelf ook nadrukkelijk aangeven dat dit van iemand komt die veel informatie heeft binnen deze industrie en dat het geen wilde speculatie is. Het "tot 16 maar waarschijnlijk eerder 12" verhaal duidt op 2*8 waarbij X kernen beschadigd of uitgeschakeld zijn. Echter zouden de yields goed moeten zijn volgens Semiaccurate (chips ter grootte van telefoon-chips, daar zit wat in aangezien telefoons met zulke chips al een tijdje werden verkocht) en dan zou het misschien meer te maken hebben met een technische beperking (twee geheugen-kanalen) en nog wat gemakkelijk winst voor de volgende ronde (Ryzen4) laten liggen?

Before closing out this piece I would be remiss if I did not mention one of the most eye-brow raising rumors that we’ve come across and it’s this. AMD is allegedly going to be raising the bar once again next year by pushing the mainstream core count from 8 cores to a maximum of 12 to 16 cores on the AM4 socket.

The rumor out there is that we’re looking at 16 core Ryzen 7 chips as the new norm in 2019. However, according to private conversations we’ve had with incredibly knowledgeable people in the industry the actual core count figure might be closer to 12 cores.

Ik heb steeds meer moeite om Tomshardware serieus te nemen (al zijn hun PSU-reviews nuttig). Na eerder dat "je moet veel geld besteden aan die Turing-kaarten en leven voor nu" verhaal waar zo'n beetje iedereen in dat wereldje de spot mee dreef zie ik nu een merkwaardige beste CPU's keuze.
https://www.tomshardware.com/reviews/best-cpus,3986.html
Best value: 8400
Ik kijk nu even naar hun eigen statistiekjes: https://www.tomshardware.com/reviews/cpu-hierarchy,4312.html

AMD Ryzen 5 2600X:
Gaming performance: 98.2
Applications: 57.9

Intel Core i5-8400
Gaming performance: 95.6
Applications: 45.8

Aanzienlijk beter voor multithread (d'uh) en ook beter voor gaming volgens henzelf. Nu komt de score iets lager uit bij bijvoorbeeld een all core overklok van 4,2 GHz. dan bij die PB en XFR waarbij die ene kern kortstondig 4,35 GHz. of zo haalt maar als je de score van de 2600 erbij neemt dan zie je dat ook met die lagere score de 2600 voor gaming meer presteert dan de 8400. Dat Intel het overklokken uitschakelt wil niet zeggen dat je moet negeren dat die 2600 overklokt kan worden. Silicon lottery en zo maar die 4,2 GHz. haal je wel, ook als je pech hebt. Dat die CPU momenteel in de USA $20 duurder is dan de MSRP en in Europa nog veel duurder wordt ook genegeerd, dit terwijl dit 'artikel' begin november is gepubliceerd.
Als ik paranoïde zou zijn dan zou ik vermoeden dat Tomshardware die 8400 kiest om Intel te pacifyen: twee van AMD en twee van Intel.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2018 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
in 1 keer naar 16 op de desktop zal op termijn waarschijnlijk betekenen dat de markt een stuk kleiner wordt, want upgradereden valt (groten)deels weg zodra iedereen 4.5GHz+ CPUs met zoveel cores heeft. Wel beter voor het milieu, I guess.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Nu online
Ik denk ook eerder dat AMD zelf 4 (mindere) cores zal uitschakelen. Op de mainstream is het verschil zo weinig tussen 12 en 16 cores. Dan kun je beter de base clock en all core boost clock boosten door de mindere cores weg te laten.
Zo houd je ook nog 16 cores exclusief voor Threadripper 3. En dan heb je bij de Zen 3 launch met Ryzen 4 nog mooi die stap van 12 naar 16 cores. I.p.v. alleen iets hogere frequenties en een IPC van enkele procenten extra.
Alleen als Intel met een 12 of (10?) core part zal komen zie ik AMD een 16 core Ryzen 3 uitbrengen om zo op alle fronten beter te zijn dan Intel's high-end bij de mainstream processoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
foppe-jan schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 09:12:
in 1 keer naar 16 op de desktop zal op termijn waarschijnlijk betekenen dat de markt een stuk kleiner wordt, want upgradereden valt (groten)deels weg zodra iedereen 4.5GHz+ CPUs met zoveel cores heeft. Wel beter voor het milieu, I guess.
Quantum computing, Ray/Path-Tracing, Inferred AI, Realistic Physical Damage, AI Crowd Dynamics, Asynchronous Code Rendering. (laatste 2 zelf beredeneerd, is maar om wat denkwijzen te opperen.)

Vooral de laatste zou voor developers een godsgeschenk zijn.
Nu moeten developers allerlei synchronisatie logica inbouwen in de code om de resultaten van 1 core te blenden met de resultaten van de andere core. (wat als je maar 1 core had niet nodig had)

Met 1000 cores hoeft je software opzich niks meer te schedulen je kan elke instructie gewoon meteen uitvoeren op een vrije core, als er dan toch door een core gewacht moet worden op een resultaat van een andere core dan is die wachttijd zo goed als irrelevant aangezien er bijna geen instructies zijn die verder op in de wachtrij staan. (hangt natuurlijk wel af van intercore latenties, maar daar zal AMD, Intel, Nvidia, MS en ook Linux nogal wat wijzigingen in de processorscheduling gaan doen om dat probleem weg te halen voor developers, is opzich niet veel anders dan bij defragmenteren de meest gebruikte software op het snelle gedeelte van de disk zetten)

Maw des te meer cores er per jaar op de markt zijn des te luier/gemakzuchtiger/gemakkelijker er gecode gaat worden en dus des te belangrijker upgraden wordt.

Anyway verder gaan vooral Physics en AI gaan de main features worden die upgraden gaan afdwingen.

btw nu ik de vergelijking met defragmenteren heb gemaakt, zouden we over een flink aantal jaar disks hebben waar de sectoren bestaan uit PU-cores :P
Maw dat je een disk kan kopen die 100MC groot is ?
Hoe lang duurt het nog voordat een CPU kleiner is dan 1 bit op een oude harddisk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
Sure, maar voor de markt daarop is ingespeeld zijn we *op zijn minst* 3 jaar verder, en tenzij de ng consoles een vergelijkbare boost krijgen zal het voor pc gamers en thuisgebruikers waarschijnlijk nog langer duren voor ze weer de behoefte zullen voelen om hun pc (ipv hun telefoon) te upgraden.
Maar idd, voor professionele gebruikers scheelt het een boel.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

foppe-jan schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 09:12:
Omwille van het milieu zou ik inderdaad heel erg graag zien dat het wel zou gebeuren.
Zou het kunnen dat deze redenatie - dat AMD op de rem trapt - (mede) opkomt doordat Intel jarenlang zo weinig mogelijk vooruitgang maakte: net genoeg om de upgrade voor veel mensen te rechtvaardigen (wat ik al gekkenwerk vond bij een 2600k of beter!) maar niets meer dan dat. Su en Papermaster gaven tijdens de investors-presentattie zeer duidelijk aan dat ze erg ambitieus zijn en dat ze zo snel mogelijk zoveel mogelijk de CPU's willen verbeteren. Dit in combinatie met dat meerdere mensen die over zeer veel kennis beschikken (dan denk ik aan insiders, bijvoorbeeld mensen die AMD, GF, TSMC of een moederbord-bedrijf werken) richting WCCFTech aangaven dat je waarschijnlijk tot 12 kernen zou zien en dat Su eerder zeer duidelijk aangaf dat Zen2 "zeer agressief" waren om te concurreren met een GOEDE Intel 10 nm. (niet wat ze nu hebben en aanzienlijk beter dan wat nu hun streven is). Evenveel kernen rijm ik niet met "zeer agressief", een voorzichtig en uiterst intelligent en verbaal zeer vaardig iemand als haar zie ik niet zo snel zulke woorden gebruiken.
Met de kanttekening dat het een investors-Q&A was maar AMD is behoorlijk transparant en eerlijk m.b.t. Zen, in tegenstelling tot de RTG-tak die weer negatief in het nieuws kwam, deze keer met twijfelachtige benchmarks.
Tenslotte benadrukt AMD ook al 2 jaar dat AMD een sterk signaal wil geven richting de partners dat ze hard blijven werken om zo snel mogelijk zoveel mogelijk ontwikkeling te krijgen in de CPU. AMD heeft er baat bij om snel vooruitgang te maken omdat dit richting OEM's en zelfbouwers een duidelijk signaal is dat je rustig kan investeren in het AMD-platform. AMD kan niet zoals Intel achterover leunen en een minimale vooruitgang maken.
Niet dat het gering is wat ze hebben gewijzigd aan de architectuur
Push naar 10/12 kernen en je zal zien dat meer spellen 8 kernen efficiënt gebruiken en hopelijk gaan developers dan toch eens aandrang voelen om Vulkan (of DX12 als ze het niet kunnen laten :/) te gebruiken, met de kanttekening dat het probleem wel eens meer bij de publishers dan bij de developers zou kunnen liggen.

Niemand die goed bij zijn hoofd is en zelf een PC bouwt zou nog voor Intel kiezen in 2019/2020 vanaf dat dat Zen2 uitkomt als de 3600(X) voor pak hem beet €200-250 (zonder enige twijfel een gemakkelijk haalbare prijs, dan mogen de productiekosten met bijna een factor 3 stijgen) 10 kernen biet en de 3700(X) voor pak hem beet €350 12 kernen biedt. OEM's zouden ook flink de druk voelen om deze CPU's op te nemen in veel meer van hun systemen. Bij evenveel kernen en ongeveer dezelfde single-core performance (geef en neem 10%) blijf je toch die twijfel houden bij de mensen die je nog niet over de streep hebt getrokken. "Laat ik maar voor Intel kiezen, de software is hier meer aan angepast/ die naam ken ik tenminste)." Bovendien weet AMD verdomd goed dat Intel niet kan concurreren boven de 8 kernen, die 8 kernen gaan maar nipt (temperaturen 9900k met een maximale klokfrequentie (bij conventionele koeling) van 5,0 GHz. bij de meeste samples, even hoog of lager dan bij de 8700k. Intel heeft geen troef meer in de desktopmarkt als AMD het boven de 8 kernen pusht.

Je kan dan nog discussiëren of dat respectievelijk 8 en 10 kernen niet genoeg is. Misschien wel, maar ook dan kom je boven 1 CCX van 8 uit en het is ook best mogelijk dat AMD kiest voor CCX'en van 6 CPU's bij de desktop als de yields zo goed zijn als dat Charlie lijkt te denken dat ze zijn. Of misschien is de lag door IF zeer sterk verbeterd of komt AMD met een slimme oplossing die automatisch eerst de kernen op de ene CCX gebruikt en pas de laatste twee aanspreekt wanneer de eerste 8 niet meer volstaan. We weten in ieder geval dat 3200 MT/s de spec wordt voor Rome2, dus waarschijnlijk ook voor Ryzen3. AMD is er nu al 2 jaar zeer duidelijk over en heeft dat steeds weer laten blijken met hun handelingen: ze willen bovenal marktaandeel veroveren en ze zijn bereid om ver te gaan om dit te bewerkstelligen met zeer agressieve prijzen en zeer agressieve CPU-plannen.

@FleximexIk had het al duidelijk aangegeven, meer dan 12 verwacht ik ook niet. Ik sluit het niet uit (omdat ik voorzichtig ben) maar het ligt niet voor de hand. AMD wil inderdaad nog wat headroom hebben om naar 16 te gaan voor Ryzen4 of Ryzen5. Waarschijnlijk volstaan de huidige geheugenkanalen ook niet voor meer dan 12 kernen, pas die aan voor Ryzen4 en je hebt weer een belangrijke stap gezet.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2018 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Laatst online: 07:18

SG

SG surft naar info hardewaren

De kern van probleem kan je omschrijven als kip en ei fenomeen. En wat publishers belangrijk vinden.
Voor hun is dat de mainstream waar je kip en ei probleem hebt.
Gameplay physics en Gameplay gerelateerde AI is voor game en fixed load gericht op CPU cycle budget van enkele tot tientallen procenten van minimaal mainstream target.

Houd in dat die load ontwikkeld wordt nog steeds voor minimum van 4 threads en daarvan maar 10 of 20% mag gebruiken en GPU de bulk krijgt omdat GFX goed te marketen is met trailers concept art etc.

Voor online gaming waar men de gamer gelijk en gebalanceerd tegen mekaar wil hebben zal Physics een fixed load zijn. Tegen Bots kan je wel configureerbaar als AI Slider zoals BF2 en aantal bots.

Multitreading komt pas op gang als devs eindelijk kunnen kiezen met support van publisher om Physics en AI schaalbaar te implementeren dat sommige single player experiences op 60FPS verijkt worden met grootschalige interactie en complexe AI npc dat kn als mainstream grotendeels voorbij de 4 cores is en redelijk deel aan de 8 cores

Daarnaast schaald multithreaded beter op GFX armere games waar ook entities in emorme aantallen zijn. Of Features zijn met schaalbare Finegrain physics wat ook interactief is.
Veel games zijn niet zo deelbaar.

Daarnaast waar het heel goed deelbaar is komt GpGPU compute ook beschikbaar.

Dan is het dus meer kwesty van een CPU GPU onbalans om waar massive compute uit te voeren.
zoals threadripper met 1060 vs 4core met 3de GPU upgrade een RTX2070

Vanuit commerciële perspectief van Publisher is het voor meeste producties oninteressant om Vulkan of DX12 en grote Threadpools te gebruiken omdat de CPU eisen voor fix load dat ook niet nodig hebben.

Gezien consoles de maintarget van meeste publishers en PC secondaire markt is die meegenomen wordt.
Is de er geen surplus aan GPGPU power en Thread model voor Console OS zijn stuk vriendelijker dan de abstracte schedular van windows. En probleem dat heden een mainstream hebt wat grotendeels op 4 cores blijft hangen en aandeel 6 8 10 12 16 24 32 langzaam groeid.

Daarnaast voor game engines is de Productie pipeline belangrijker dan performance wat slaat op time to market en effectief large team productief te houden om binnen budget en tijd game te kunnen opleveren.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Verwijderd schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 19:46:
Dat is belangrijk omwille van die per kern licenties voor bepaalde software. Een vraagje voor @Paprika aangezien hij wat meer over software weet, nu Zen2 dubbel zoveel bits beschikbaar heeft voor instructies (in ieder geval floating point en load/store), kan AMD dan twee 128-bit instructies in 1 zo'n 256-bit instructie plakken? Een soort van Rapid Packed Math? Zo ja, hoe werkt dat dan? Regelt de microcode dat volledig? Speelt de compiler een rol?
Voor x86 en x64 geldt in ieder geval dat er een register is dat bijhoudt waar in de assembly je executie zich op dit moment bevindt en je code wordt dus ook sequentieel gelezen. Op assembly niveau kun je hier dus alleen voor optimaliseren als je software specifiek voor Zen2 schrijft of in ieder geval in je software een afsplitsing maakt als er een Zen2 CPU aanwezig is. Managed talen zoals .NET (Core) en Java draaien in een 'virtuele machine' en kunnen tijdens runtime wel nog worden geoptimaliseerd overigens. In die twee gevallen is 't aan Microsoft en Oracle om daar aan te werken. Voor een single-precision floating-point worden 32 bits gebruikt, dus je zou er dan 8 in parallel in kunnen stoppen ja.

Afbeeldingslocatie: https://www.researchgate.net/profile/Elrharras_Abdessamad/publication/272434636/figure/fig1/AS:294750541369367@1447285413894/Single-and-double-precision-processing-time-of-float-numbers-on-several-kind-of-GPUs-and.png
enchion schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 09:38:
[...]
Met 1000 cores hoeft je software opzich niks meer te schedulen je kan elke instructie gewoon meteen uitvoeren op een vrije core, als er dan toch door een core gewacht moet worden op een resultaat van een andere core dan is die wachttijd zo goed als irrelevant aangezien er bijna geen instructies zijn die verder op in de wachtrij staan.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Threads spawnen heeft ook zo zijn overhead. Dit zou, tenzij er iets heel drastisch verandert op zowel CPU als OS laag, alleen gaan werken als je altijd een threadpool klaar hebt staan en dus zelf hebt gereserveerd en die taken gaat toekennen en je dus je eigen scheduler bouwt in je software. Alleen al het spawnen van threads kost gewoon tijd en is ook nog eens afhankelijk van hoeveel taken je CPU nog meer heeft lopen. Het enige wat eigenlijk nog zwaarder is is een geheel nieuw process starten :+.

[ Voor 21% gewijzigd door Paprika op 10-11-2018 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

enchion schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 09:38:
[...]

Quantum computing, Ray/Path-Tracing, Inferred AI, Realistic Physical Damage, AI Crowd Dynamics, Asynchronous Code Rendering. (laatste 2 zelf beredeneerd, is maar om wat denkwijzen te opperen.)
+ Collission detection en hitboxes, dat vereist enorm veel van de CPU als je het goed wil doen. Nu wordt dat gefaked en met matige resultaten, als je genereus bent. Je mikt buiten de zone die je moet raken maar het wordt geteld omdat de hitbox een vierkantje erom heen is, of andersom. Karakters in het spel die clippen of waarvan de voet half in de grond steekt of de hand in de muur komt, of andersom karakters die niet in de buurt van die meer komen omdat de developers ruim daarbuiten een rechte afbakening plaatst om te voorkomen dat jet dat ziet, het verbreekt de immersie maar het heeft ook negatieve gevolgen voor de gameplay, denk bijv. aan ME2 waarbij je regelmatig in de lucht ging vliegen op side-missions. Zo zijn er ook spellen waarbij ze bewust de ruimte vlak houden om dit soort problemen te voorkomen en krijg je soms rare dingen zals een hert wat in het water loopt. Allemaal het gevolg van gebrekkig collission detection en mensen klagen dan over AI terwijl dat er niets mee te maken heeftg.

Maar goed, het staat buiten kijf dat meer threads een geweldige aanwinst zou zijn zolang developers het uiteindelijk gaan gebruiken. Een groot probleem: je kan die threads pas veel nuttiger gebruiken wanneer developers Vulkan - of desnoods DX12 (het moderne deel van DX12 is een kloon van Vulkan en tot nu toe hebben we weinig goede resultaten gezien maar wat dat betreft vind ik het nog te vroeg om erover te oordelen - omarmen. Nu al zie je bij sommige spellen 8 kernen goed belast worden maar daar zou veel meer uitgehaald worden met moderne API's (ja, ik noem DX11 ouderwets, dat was het in 2010 al gezien de quacore-CPU's die midlevel werden in 2009 (de i5-750 kostte los net boven de €150).
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=244965&deliveryCountry=NL
Wegens offtopic splits ik iets wat ik hier wou plaatsen af naar Verwijderd in "Intel Nieuwsdiscussietopic"
Ik pretendeer niet dat dat het volledige verhaal is maar het is wel een start om een idee te krijgen van wat de prijs eigenlijk had moeten zijn voor diezelfde CPU's. Anderen mogen het aanvullen als ze dat willen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2018 16:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EaS
Wat praat van Charlie (semiaccurate):

It is about equal to the Skylake cores and will probably be a hit behind the updated cores in Cascade, but the cap should close to <10% from the ~15% it is from Naples to Cascade. I put all the deltas in my older performance article, you just have to do a little math to get per C

en

Q
C-ray demo Rome was not final performance. Rome ES was likely running at 1.8 Ghz and final clocks will be higher

A
Not much higher, 10% at most

We zullen wat hier van juist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EaS schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 17:13:
Wat praat van Charlie (semiaccurate):

It is about equal to the Skylake cores and will probably be a hit behind the updated cores in Cascade, but the cap should close to <10% from the ~15% it is from Naples to Cascade. I put all the deltas in my older performance article, you just have to do a little math to get per C

en

Q
C-ray demo Rome was not final performance. Rome ES was likely running at 1.8 Ghz and final clocks will be higher

A
Not much higher, 10% at most

We zullen wat hier van juist is.
Skylake-X is in redelijk wat instructies een slag sneller dan Skylake/Kaby Lake/Coffee Lake/Coffee Lake Refresh. Verder als die Rome maar op 1,8GHz draaide, dan deed die het nog best aardig. Een Xeon 8180 heeft een baseclock van 2,5GHz en een all core boost van 3,2GHz. Daar zou een 64c Rome het op kunnen verliezen. 3GHz+ is veel gevraagd van een 64c monster. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Paprika schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 13:38:
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Threads spawnen heeft ook zo zijn overhead. Dit zou, tenzij er iets heel drastisch verandert op zowel CPU als OS laag, alleen gaan werken als je altijd een threadpool klaar hebt staan en dus zelf hebt gereserveerd en die taken gaat toekennen en je dus je eigen scheduler bouwt in je software. Alleen al het spawnen van threads kost gewoon tijd en is ook nog eens afhankelijk van hoeveel taken je CPU nog meer heeft lopen. Het enige wat eigenlijk nog zwaarder is is een geheel nieuw process starten :+.
Start een GPU ook een aparte thread op voor elke shader ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Domme fanboys hier.
https://mobile.twitter.co...s/1060934675244273665?p=v
"Cascade Lake will compete favorably with Rome, I dont think Intel is the least bit worried TBH "
Op niets gebaseerd.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2018 01:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
enchion schreef op zondag 11 november 2018 @ 00:36:
[...]

Start een GPU ook een aparte thread op voor elke shader ?
Een paar goede resources:
https://developer.nvidia....-nvidias-logical-pipeline
https://courses.cs.washin...hitecture-II_BPS-2011.pdf
http://bps10.idav.ucdavis...line_BPS_SIGGRAPH2010.pdf
https://fgiesen.wordpress...hics-pipeline-2011-index/
https://www.cs.cmu.edu/af.../www/lec_slides/lec19.pdf

Lees in ieder geval even het stukje van NVIDIA door, maar eigenlijk zijn ze alle 5 heel goed en relevant.

[ Voor 61% gewijzigd door Paprika op 11-11-2018 02:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ondertussen claimt AMD even doodleuk 29% IPC gain met een gecombineerde floating point en integer benchmarks over Zen. :P
1. Estimated increase in instructions per cycle (IPC) is based on AMD internal testing for “Zen 2” across microbenchmarks, measured at 4.53 IPC for DKERN +RSA compared to prior “Zen 1” generation CPU (measured at 3.5 IPC for DKERN + RSA) using combined floating point and integer benchmarks.
https://www.amd.com/en/pr...uting-to-the-next-horizon

Nee, dit is geen algemene IPC, die bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een algemente IPC bestaat wel, maar niet zoals zij het gebruiken, die algemene IPC is totaal oninteressant voor ons om de performance te schatten. Dit is hoe je echt de IPC bepaalt: je laat de chip een bepaalde taak uivoeren en alleen die taak en je deelt het aantal gebruikte instructies door die taak. Dat zegt geen snars want welke instructies zijn gebruikt, wat is de tijd per instructie en hoeveel nuttig werk wordt er verzet per instructie?
Het meest informatieve is uiteraard om een groot aantal real word usage benchmarks te hebben zoals we sinds Ryzen gelukkig meer zien.

Bij Reddit speculeren ze dat AMD het verschil bij deze benchmark laat zien om te etaleren dat AMD nu beter AVX-support heeft. Je raadt het al, er wordt ook geklaagd dat AMD niet naar 512 bit is gegaan.
https://www.reddit.com/r/...amd_internal_testing_for/

Even factchecken. Ik denk dat hij onzin praat maar wat denken jullie hiervan?
To be fair, AMD has at least 25% unused backend capacity in their integer and floating point units that are held back by a piss poor bulldozer frontend.

Om te beginnen was de performance van Bulldozer niet zo verschrikkelijk slecht als dat mensen denken als je rekening houdt met de grootte van de node. AMD heeft Ryzen van de grond af aan ontworpen, als dat een probleem zou zijn dan hadden ze dat voor Ryzen1 al aangepakt. Tenslotte maakt hij het weinig concreet.

[ Voor 147% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2018 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Terwijl AVX zo inconsistent door Intel wordt ondersteund (ik heb de tabel gezien, gaat werkelijk alle kanten uit...) en die 256/512bits vaak voor nichetoepassingen is?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand wat DKern is? De enige DKern die ik heb gevonden is een functie van R
RSA is natuurlijk een vorm van encryptie.
Borromini schreef op zondag 11 november 2018 @ 12:14:
Terwijl AVX zo inconsistent door Intel wordt ondersteund (ik heb de tabel gezien, gaat werkelijk alle kanten uit...) en die 256/512bits vaak voor nichetoepassingen is?
Daarom is het begrijpelijk dat AMD geen diespace wou verspillen aan 512 bits voor AVX en om voor alles 512 bits te gebruiken is het blijkbaar nog te vroege (qua dichtheid van de transistors). Heb jij de slides van Copper Lake Cascade Lake gezien? Intel sprak over een grote performance-winst voor twee hele specifieke taken. Mijn gutfeeling: Intel komt weer met een nieuwe instructie-set, we weten immers dat er echt niets beters meer uit die node of micro-architectuur te halen is en op deze manier kunnen ze nog iets laten zien wat indruk maakt op meer naïeve mensen .

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2018 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EaS
DaniëlWW2 schreef op zondag 11 november 2018 @ 11:55:
Ondertussen claimt AMD even doodleuk 29% IPC gain met een gecombineerde floating point en integer benchmarks over Zen. :P

[...]

https://www.amd.com/en/pr...uting-to-the-next-horizon

Nee, dit is geen algemene IPC, die bestaat niet.
AMD claimt in wat selecte microbenchmarks een prestatie winst te hebben gezien van rond de %30. Daarmee is dan ook alles gezegd. Dit vertalen naar een algemene (of zelfs alleen 'certain workloads') prestatie winst is jezelf voor de gek houden (zoals sommige reddit posts al laten zien).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/stxsiRO.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/99sM7As.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EaS schreef op zondag 11 november 2018 @ 13:04:
Dit vertalen naar een algemene (of zelfs alleen 'certain workloads') prestatie winst is jezelf voor de gek houden (zoals sommige reddit posts al laten zien).
Ik denk dat de meeste mensen hier dat wel in de gaten hebben. Ik richt me voorlopig op de gelekte >15% en we zullen het wel zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
AMD President and CEO Dr. Lisa Su Bestowed with GSA Exemplary Leadership Award

&

Naples, Rome, Milan, Zen 4: An Interview with AMD CTO, Mark Papermaster :)
IC: There have been suggestions that because AMD is saying that Rome is coming in 2019 then that means Q4 2019.

MP: We’re not trying to imply any specific quarter or time frame in 2019. If we look at today’s event, it was timed it to launch our MI60 GPU in 7nm which is imminent. We wanted to really share with the industry how we’ve embraced 7nm, and preview what’s coming out very soon with MI60, and really share our approach on CPU on Zen 2 and Rome. We’re not implying any particular time in 2019, but we’ll be forthcoming with that. Even though the GPU is PCIe 3.0 backwards compatible, it helps for a PCIe 4.0 GPU to have a PCIe 4.0 CPU to connect to!
Hier haal ik wel uit dat Rome niet veel later dan MI60 komt. :)
IC: With Rome being up to 64 cores, are you seeing diminishing returns promoting dual socket configurations?

MP: No – there’s such an insatiable demand for compute and it’s about TCO. Of course, we are ensuring that real value is delivered. We’re working with ISVs to make sure they can support the increased core count as we’re blowing through what they envisioned what would be the number of cores they support on a per socket basis. All that work is well underway and at launch we will have the ISV community with us.
Kijk dat klinkt ook erg goed. :)

[ Voor 144% gewijzigd door Help!!!! op 12-11-2018 18:54 ]

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Een zeer verdiende award voor Lisa Su! Het is weinig mensen gegeven om zo'n goede onderzoeker en zo'n goede leider te zijn. Ik ben benieuwd of dat ze vaker de nieuwe voorzitter net na de benoeming een award geven. Al zegt het simpelweg benoemd worden tot voorzitter al erg veel bij een dergelijk prestigieus clubje.
We’re not implying any particular time in 2019, but we’ll be forthcoming with that.
Het laatste suggereert voor mij dat ze bij dat evenement in januari in Las Vegas meer zullen vertellen over wanneer het uitkomt.

Ik ben het eens met jouw detective-work. ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2018 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De jongens van de universiteit van Stuttgart hebben plannen voor een Epyc 2 supercomputer onthuld. Daaruit kan opgemaakt worden dat de 64-core Rome cpu op 2,35 GHz werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gWjWMxebcvRTzOv7wMcYhaHC/full.jpg
https://www.computerbase....me-64-kerne-cpu-2.35-ghz/
https://www.computerbase....t-supercomputer-amd-rome/

[ Voor 14% gewijzigd door XWB op 14-11-2018 11:56 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
XWB schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:48:
De jongens van de universiteit van Stuttgart hebben een Epyc 2 supercomputer onthuld. Daaruit kan opgemaakt worden dat de 64-core Rome cpu op 2,35 GHz werkt.
Supercomputers are measured in many metrics: processor type, cores, power, peak throughput, peak performance, interconnect, memory, and many others. The first supercomputer disclosed to be using AMD’s upcoming EPYC Rome processors is ‘Hawk’, based at HLRS, and set to be installed in 2019. The base systems will be developed by HPE, listed as HPE’s ‘Badger’ portfolio.
https://www.anandtech.com...ment-hlrs-hawk-at-235-ghz
Zoals Jim al aangaf komt de kloksnelheid rond die van EPYC te liggen.
Momenteel is Rome nog A0/A1 silicon en is er nog niets gecommuniceerd rond kloksnelheid.
De duitse onderzoekers rekenen met voorlopige waarden

en daarbij
The slide has EPYC misspelled in it, as it is misspelled in a number of places in the slide deck, along with other mistakes – the speaker’s first language is not English.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niemand hier weet wat DKern is? AMD noemt deze benchmark dus is handig als wij weten wat het is.

[ Voor 199% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2018 14:53 ]

Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2018 @ 05:50:
[...]

Geen schijn van kans! Er zullen weer APU's komen maar de 'desktop'-CPU's (3600, 3700 etc.) gaan geen geïntegreerde graphics hebben. Kwestie van dat de meeste mensen die zo'n CPU gebruiken liever meer kernen hebben en dat je gemakkelijk zelf een discrete grafische kaart erin kan stoppen. Heb je maar weinig CPU-performance en GPU-performance nodig dan is de APU een prima optie voor €80-150.
Waarom niet? AMD kan toch gewoon beide hebben. Met infinity fabric kun je prima een IGP er naast plaatsen eventueel met HBM geheugen bij een sterkere IGP. Ik had zelfs al verwacht dat ze dat de eerste generatie zoiets zouden doen. Maar dat is niet gebeurt, Intel heeft zo'n CPU dus wel uitgebracht met Kaby Lake G.

AMD Nieuwsdiscussie

Alles kan natuurlijk en zeker met IF zou het makkelijk moeten kunnen. Tot nu toe heeft AMD haar line up echter simpel en gefocused gehouden.

De voordelen van het toevoegen van een IGP moeten de nadelen overstijgen.
Zelf denk ik dat AMD vooralsnog de Zen strategie gaat aanhouden en dat ze er (voorlopig) geen IGP naast gaan zetten in Zen2.

PC Specs

• NitroX infinity
Waarom geen iGPU in de chipset? Zit toch nauwelijks wat in en dan gaan de kosten van de cpu's ook niet omhoog.

Een iGPU in de chipset :? Lijkt me niet voor de hand liggend. Chipset wordt vaak ook op oudere node gemaakt en verhoogt natuurlijk wel weer kosten moederbord. Daarnaast, hoe snel is de verbinding met de CPU dan nog / welke concessies moeten dan gedaan worden.

Maar om een idee te krijgen vd benodigde die space van een GPU:

Zen APU: GPU is blauwe blokken rechts. Links zit 1 CCX (4 CPU cores)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xSuWcaEeOZEugPDyEnTOdWxD/full.jpg

8700K:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jKJNwnv0946jTGIypnyplJVY/full.png

[ Voor 37% gewijzigd door Help!!!! op 18-11-2018 19:19 ]

PC Specs

Verwijderd

Het graphics-deel is bij die APU groter dan 1 CCX. Bij de 8700k misschien wel even groot als 6 kernen samen. In de breedte passen 3 kernen net niet naast elkaar als ik het goed zie maar in de lengte is er wat ruimte over.
-The_Mask- schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:59:
[...]

Waarom niet? AMD kan toch gewoon beide hebben. Met infinity fabric kun je prima een IGP er naast plaatsen eventueel met HBM geheugen bij een sterkere IGP. Ik had zelfs al verwacht dat ze dat de eerste generatie zoiets zouden doen. Maar dat is niet gebeurt, Intel heeft zo'n CPU dus wel uitgebracht met Kaby Lake G.
Ik verwacht consistentie bij de CPU-afdeling van AMD, met alles komen ze tot nu toe heel erg consistent over. Door geen geïntegreerde graphics te zetten op de CPU's met meer kernen kan AMD de prijs nog lager maken en een groter prijsgat hebben met die van Intel terwijl de meeste gebruikers die dergelijke CPU's kopen er weinig om geven dat er geen geïntegreerde graphics op die CPU's zitte.
APU's in het onderste segment en CPU's zonder geïntegreerde graphics voor 'powerusers' die hogere eisen stellen en het niet erg vinden om iets meer te betalen (doordat ze ook een grafische kaart moeten kopen).
Is het overigens niet zo dat geïntegreerde graphics altijd wat vermogen kosten, zelfs als je het uitschakelt in de UEFI?

De vraag is alleen of dat er APU's met meer kernen gaan komen nu de node zoveel kleiner is. Het is voorstelbaar dat er APU's komen t/m 6 kernen en geïntegreerde graphics, 6 kernen met TSMC 7 nm. nemen volgens AMD ("50% oppervlakte t.o.v. vorige generatie") minder ruimte in beslag dan 4 kernen met GF 14/12 nm.). Je kan dan extra ruimte ruimte benutten voor graphics.
Misschien wel vooral om het vermogen binnen het pakket beperkt te houden?
Of misschien blijft de bovengrens bij 4 kernen en gebruikt AMD nog meer extra ruimte voor graphics?

CCX-blokken met 6 kernen, dat zou zowel voor de APU als de CPU goed werken, hoger gaan dan 12 lijkt nog zinloos in dit segment, je houdt de dies verschrikkelijk klein (klein genoeg dat de yields behoorlijk goed zijn), t/m 6 kernen kan je net als Intel een CPU met geïntegreerde graphics bieden maar ook gemakkelijk APU's met 4 kernen (beschadigde stukjes) en de enthusiasts die kunnen t/m 12 kernen kopen. Doe er 2 kernen bij voor de *600 en de *700 en breid de product stack uit met 1 model die 12 kernen bevat. Dit is natuurlijk puur speculatie maar het zou me niet verbazen als AMD daarvoor kiest.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2018 14:13 ]

Tja, natuurlijk kan AMD een CPU + GPU produceren. De vraag is niet of ze het kunnen, maar hoe groot het totale product kan zijn. Een Zen 2 chiplet is namelijk 70-75mm2 en er komt een I/O chip bij die waarschijnlijk vergelijkbaar oppervlakte. De I/O chip kan je misschien nog wat doen met vormfactor. Denk aan uitgerekt en smal zodat je aan beide kanten een chiplet kan plaatsen. Zelfs dan kom je onherroepelijk een gebrek aan ruimte tegen om alles binnen de afmetingen van een AM4 substraat te plaatsen.

Dit is een R7 1700 met een oppervlakte van 213mm2. Past maar net.
Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/img/17-03-10/bc345e6356e6.jpg

Ik zie enorme problemen om een 8c chiplet, I/O chip en een GPU chip op een AM4 substraat te proppen.

Nee, ik ga voorlopig ook uit van een aparte APU chip met minder cores en meer ruimte voor de GPU. Het is niet alsof deze niet allang op de roadmap van AMD staat. Het heet Picasso. ;)

Wat ik AMD op termijn wel zie doen is een CPU+GPU+GDDR6/HBM2 op een interposer plaatsen en dit direct verkopen aan OEM's voor gebruik in laptops.

Miscchien kan het nog net wel passen, zeker als ze een aparte IO chip maken, maar zal wel krap zijn.
De 8cores op jouw plaatje zijn op 14nm immers een stuk groter dan de 8 cores op 7nm.

Ben overigens wel benieuwd of de 8 core zen2 chiplet een 'native design" design is of dat dit toch twee 4 core CCX en zijn. Ik denk zelf het eerste.

Ik denk verder dat AMD het vooral zo simpel mogelijk wil houden zodat de productie/ binning en SKU's ook overzichtelijk en goedkoop blijft. Daarnaast hebben ze volgensmij aangegeven op alle punten incl. prijs en cores competitief/leading te willen zijn. Dus ondanks dat er allerlei varianten mogelijk zijn houd ik het op:

Cores:
8 core native chiplets die zowel voor Epyc, TR, Ryzen en APU gebruikt gaan worden.
  • Epyc max 64 cores
  • TR max 32 cores
  • Ryzen max 16 cores
  • APU max 8 cores
IO chip:
  • Epyc en TR: zelfde.
  • Ryzen: Wellicht een andere IO chip die ook icm APU gebruikt kan worden. Maar sluit ook niet uit dat AMD te weinig voordelen zag in het ontwerpen van een aparte IO chip en dus de EPYC variant gewoon inzet.
  • APU: Eigen ontwerp in monolitisch chip maar wel gebaseerd op de 8 core chiplet. Of chiplet + Ryzen IO chip + GPU
Er zullen vast mensen zijn die het anders voorspellen maar ik denk dat AMD=KISS doet. :)

PC Specs

Help!!!! schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:36:
Maar sluit ook niet uit dat AMD te weinig voordelen zag in het ontwerpen van een aparte IO chip en dus de EPYC variant gewoon inzet.
Naast dat die veel te groot is, is het ook totale geldverspilling. Zal nooit gebeuren, als het überhaupt mogelijk is. Epyc I/O chip lijkt zo op het eerste gezicht wel meer dan twee maal zo groot als een Zen 1 die.

Wat betreft het chipset. Ik verwacht eerlijk gezegd dat die bij Ryzen weer gewoon aan de CPU vast zit, zoals ook nu dus bij Zen. Voor een chip bedoeld voor desktop/laptop is dit logischer. Is namelijk zuiniger en de accesstime is veel lager, beide zijn voor een desktop en laptop uiterst belangrijk.

Voor een laptop zal een losse chipset die op 14nm geproduceerd wordt waarschijnlijk funest zijn voor de accuduur. En voor de game prestaties van de desktop CPU is het ook verre van ideaal op een los chipset te hebben omdat er een extra chip en dus vertraging komt voor o.a. het bereiken van het werkgeheugen.

[ Voor 50% gewijzigd door -The_Mask- op 15-11-2018 14:03 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Ik ben het eens met Mask dat die I/O-chiplet van Epyc veel te groot is voor Ryzen en dat het teveel de kosten zou verhogen. Dat wordt een aparte I/O chip voor Ryzen en de APU's. De grote vraag is voor mij of dat de chiplets met kernen 6 of 8 kernen gaan bevatten, beide is mogelijk. In het geval van 6 moet je aparte chiplets maken maar heel erg duur is het toch niet om dat te schalen (3/4de nemen van wat je al hebt), dan heb je minder verspilling bij wat je gebruikt. Om nu elke keer minstens 2 kernen per chiplet uit te schakelen omdat bijvoorbeeld de memorycontroller bij 6 kernen al verzadigd geraakt kost ook geld en op 1 die 8 kernen aan hebben en op de andere 2 is verre van ideaal.. Waarschijnlijk is het ook niet zo zinvol om met APU's t/m 8 kernen te gaan. Een CCX met 6 kernen voor Ryzen en de APU's zou naar mijn mening het beste werken voor AMD, voor de desktop kan je genoeg kernen leveren en een stap vooruit maken terwijl je een model boven de *700 kan positioneren waar mensen extra voor willen betalen, bij de APU houd je meer ruimte over voor de graphics en je krijgt minder verspilling. win/win/win/win.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2018 14:16 ]

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-10 18:21

hidde212

Free your mind...

Help!!!! schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:36:
Miscchien kan het nog net wel passen als ze een aparte IO chip maken maar zal wel krap zijn.
De 8cores op jouw plaatje zijn op 14nm immers een stuk groter dan de 8 cores op 7nm.

Ben overigens wel benieuwd of de 8 core zen2 chiplet een 'native design" design is of dat dit toch twee 4 core CCX en zijn. Ik denk zelf het eerste.

Ik denk verder dat AMD het vooral zo simpel mogelijk wil houden zodat de productie/ binning en SKU's ook overzichtelijk en goedkoop blijft. Daarnaast hebben ze volgensmij aangegeven op alle punten incl. prijs en cores competitief/leading te willen zijn. Dus ondanks dat er allerlei varianten mogelijk zijn houd ik het op:

Cores:
8 core native chiplets die zowel voor Epyc, TR, Ryzen en APU gebruikt gaan worden.
  • Epyc max 64 cores
  • TR max 32 cores
  • Ryzen max 16 cores
  • APU max 8 cores
IO chip:
  • Epyc en TR: zelfde.
  • Ryzen: Wellicht een andere IO chip die ook icm APU gebruikt kan worden. Maar sluit ook niet uit dat AMD te weinig voordelen zag in het ontwerpen van een aparte IO chip en dus de EPYC variant gewoon inzet.
  • APU: Eigen ontwerp in monolitisch chip maar wel gebaseerd op de 8 core chiplet. Of chiplet + Ryzen IO chip + GPU
Er zullen vast mensen zijn die het anders voorspellen maar ik denk dat AMD=KISS doet. :)
Dit vind ik ook erg voor de hand liggen; voor AM4 heb je dan een aparte, kleinere, IO-chiplet. Deze werkt dan met beide een Zen2 8C chiplet of een 14(?)CU Vega chiplet op 7nm. Zoals op het anandtech forum ook al geopperd (zie hieronder), levert dat een vergelijkbaar oppervlak op als een complete Zen1 die.

Op deze manieren kun je dus ook makkelijker de producten segmenteren; er zijn dan modellen met 2x8C chiplet zonder GPU mogelijk (tot 16 cores), maar ook APUs tot 8 cores en bijv. 14 CUs. Zo modulair mogelijk, in navolging van de eerste generatie Zen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/z2nucDh.png
Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:10:
Ik ben het eens met Mask dat die I/O-chiplet van Epyc veel te groot is voor Ryzen en dat het teveel de kosten zou verhogen. Dat wordt een aparte I/O chip voor Ryzen en de APU's. De grote vraag is voor mij of dat de chiplets met kernen 6 of 8 kernen gaan bevatten, beide is mogelijk. In het geval van 6 moet je aparte chiplets maken maar heel erg duur is het toch niet om dat te schalen (3/4de nemen van wat je al hebt) maar heb je minder verspilling bij wat je gebruikt.
Maar het is wel veel duurder dan het gebruik van de bestaande 8C chiplets, waar je dan ook nog extra schaalvoordeel bij kunt behalen/betere binning kunt toepassen.
Om nu elke keer minstens 2 kernen per chiplet uit te schakelen omdat bijvoorbeeld de memorycontroller bij 6 kernen al verzadigd geraakt kost ook geld en op 1 die 8 kernen aan hebben en op de andere 2 is verre van ideaal..
Dat is dus bij een aanname dat je maximaal 6C op een APU wil. Daarnaast brengt het ontwikkelen van een hele nieuwe die nog veel meer kosten met zich mee.
Waarschijnlijk is het ook niet zo zinvol om met APU's t/m 8 kernen te gaan. Een CCX met 6 kernen voor Ryzen en de APU's zou naar mijn mening het beste werken voor AMD, voor de desktop kan je genoeg kernen leveren, bij de APU houd je meer ruimte over voor de graphics en je krijgt minder verspilling. win/win/win,
Ik blijf toch bij mijn vermoeden dat de chiplets nog steeds 4-core CCXs bevatten, tot er duidelijke signalen zijn dat het niet zo is :)

...and your ass will follow

Verwijderd

hidde212 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:18:
Maar het is wel veel duurder dan het gebruik van de bestaande 8C chiplets, waar je dan ook nog extra schaalvoordeel bij kunt behalen/betere binning kunt toepassen.

[...]

Dat is dus bij een aanname dat je maximaal 6C op een APU wil. Daarnaast brengt het ontwikkelen van een hele nieuwe die nog veel meer kosten met zich mee.

[...]

Ik blijf toch bij mijn vermoeden dat de chiplets nog steeds 4-core CCXs bevatten, tot er duidelijke signalen zijn dat het niet zo is :)
Als je toch al aparte chiplets voor de APU moet maken dan kan je net zo goed aparte chiplets maken voor zowel de Ryzen-CPU als de APU. Met 3 of 4 CCX'en - ze gaan boven de 8 kernen leveren - zou je meer extra latency hebben tussen de CCX'en, tenzij AMD een konijn uit de hoge hoed tovert. Ja, ik neem aan dat je maximaal 6 kernen op een APU wil omdat dit een budget-optie is en omdat je graag meer ruimte wil overhouden voor het graphics-deel van de APU. Met een >2 keer zo'n grote ruimte ten opzichte van RR en dit met de TSMC 7 nm. node maak je de stap naar goede 1080p gaming. De huidige APU's zijn eigenlijk te licht voor gaming, je haalt nog niet eens 60 FPS bij goede instellingen bij AAA-spellen, met zulke APU's zou je wel >60 FPS halen bij zeer hoge instellingen bij de meeste AAA-spellen.

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-10 18:21

hidde212

Free your mind...

Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:28:
[...]

Als je toch al aparte chiplets voor de APU moet maken dan kan je net zo goed aparte chiplets maken voor zowel de Ryzen-CPU als de APU. Met 3 of 4 CCX'en - ze gaan boven de 8 kernen leveren - zou je meer extra latency hebben tussen de CCX'en, tenzij AMD een konijn uit de hoge hoed tovert. Ja, ik neem aan dat je maximaal 6 kernen op een APU wil omdat dit een budget-optie is en omdat je graag meer ruimte wil overhouden voor het graphics-deel van de APU. Met een >2 keer zo'n grote ruimte ten opzichte van RR en dit met de TSMC 7 nm. node maak je de stap naar goede 1080p gaming. De huidige APU's zijn eigenlijk te licht voor gaming, je haalt nog niet eens 60 FPS bij goede instellingen bij AAA-spellen, met zulke APU's zou je wel >60 FPS halen bij zeer hoge instellingen bij de meeste AAA-spellen.
Het probleem met de huidige APU's is vooral de beperkte geheugenbandbreedte. Met de dual channel DDR4 op AM4 ga je dit niet op kunnen lossen zonder on-die HBM, en dan is het al helemaal geen budget-optie meer. Laat staan dat het nog makkelijk past, mocht er ook nog een IO-die à la EPYC 2 aanwezig zijn.
Een 3 maal zo krachtige GPU als Intel mee levert met ook nog een 8C ernaast is natuurlijk ook al een goed product, zeker voor toepassingen waarbij een discrete GPU niet nodig is en er hierop kan worden bespaard door de kleine zuinige Vega GPU op Ryzen3 (niet alles draait om gaming natuurlijk).

...and your ass will follow

Verwijderd

hidde212 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:41:
[...]

Het probleem met de huidige APU's is vooral de beperkte geheugenbandbreedte.
Goed punt. Het zou kunnen als je lokaal geheugen plaatst. We weten dat je per kern ongeveer de helft van het oppervlakte nodig hebt in vergelijking met Zen1. Voor enkel 4 kernen zou je dus minder dan een kwart van de PCB nodig hebben in vergelijking met de RR APU's, voor de graphics zou je aan een kwart tot de helft van de ruimte genoeg hebben dus je houdt een kwart tot de helft van het PCB-oppervlakte over voor geheugen, dichter tegen de helft. De vraag is alleen of dat dat genoeg is. We zouden hiervan een idee kunnen krijgen door te kijken naar het oppervlakte van 4 GB geheugen bij zo'n microcomputer (die ASUS-versie).
(niet alles draait om gaming natuurlijk)
Ik heb hier al vaak opgemerkt dat zo'n APU niet interessant is voor gamers. Behalve de Apu van Kwik-E-Mart misschien. :P
Zo'n APU is de ideale computer voor iemand die voor het eerst een computer koopt of iemand die al weet dat hij weinig hardware nodig heeft. Iemand die het internet wil kunnen gebruiken en misschien een kantoorsoftware-programma wil gebruiken, eens een filmpje op de computer wil bekijken/bewerken, wat wil tekenen met een simpel CAD-programma, licht multimedia-werk wil doen...

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2018 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-The_Mask- schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:51:
[...]

Naast dat die veel te groot is, is het ook totale geldverspilling. Zal nooit gebeuren, als het überhaupt mogelijk is. Epyc I/O chip lijkt zo op het eerste gezicht wel meer dan twee maal zo groot als een Zen 1 die.
Als het Epyc design terugkomt in Ryzen en de Epyc I/O chip + 2 chiplets wel past op AM4 dan zal AMD de afweging hebben moeten maken of de kosten van een aparte IO chip ontwerpen, + de extra mask kosten + minder voordeel uit binning + iets minder efficient productieproces + extra validatie opwegen tegen de voordelen van potentieel meer chips uit een wafer halen.

Mij lijkt dat een aparte IO chip logischer is maar ik kan niet uitsluiten dat de rekensom anders uit komt.
Wat betreft het chipset. Ik verwacht eerlijk gezegd dat die bij Ryzen weer gewoon aan de CPU vast zit, zoals ook nu dus bij Zen. Voor een chip bedoeld voor desktop/laptop is dit logischer. Is namelijk zuiniger en de accesstime is veel lager, beide zijn voor een desktop en laptop uiterst belangrijk.
IF is ook verbeterd wat dit issue mitigeert en accesstime is volgensmij altijd belangrijk.Ook voor Epyc.
Ik denk dus niet dat AMD voor Ryzen een ander ontwerp dan voor Epyc gaat maken. Vanuit kosten en produktie / binning etc is dat voor mij niet logisch en ook afwijkend van de strategie bij Zen1.
Voor een laptop zal een losse chipset die op 14nm geproduceerd wordt waarschijnlijk funest zijn voor de accuduur. En voor de game prestaties van de desktop CPU is het ook verre van ideaal op een los chipset te hebben omdat er een extra chip en dus vertraging komt voor o.a. het bereiken van het werkgeheugen.
Voor de APU heb ik daarom ook aangegeven dat het mij daar meest logisch lijkt dat er een monolitisch design komt. Weliswaar nog steeds met een 8core chiplet design als basis. Hiervan hoeven natuurlijk niet perse alle cores ingeschakeld te worden maar het bied wel opties.

Omdat AMD toch al een aparte mask ontwerpt voor de APU ligt het voor mij voor de hand dat daar de meeste afwijkingen te zien zullen zijn tov EPYC / TR / Ryzen.

Met de verschillende meningen her en der ben ik in ieder geval heel benieuwd waar AMD mee komt en wellicht is nog weer anders dan wat wij proberen te voorspellen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 19-11-2018 09:03 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Waarom niet op manier 3 eigenlijk, is zowel voor CPU als APU te gebruiken.
Vergeet niet dat Ryzen eigenlijk alleen de linker of rechterkant van Epyc hoeft te zijn, en dus niet symmetrisch hoeft te zijn. (met 2 chips is nl altijd symmetrisch.)
Desnoods zouden ze halve Epyc 14nm uncore IO dies die problemen hebben alleen op links of rechts voor de helft kunnen lasercutten.

Ry3Zen2 Concept

[ Voor 9% gewijzigd door enchion op 16-11-2018 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Alleen zou ik één CCX dan vervangen door 2GiB GDDR6 of HBM2 als dedicated VRAM voor de gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
enchion schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:59:
[...]

Waarom niet op manier 3 eigenlijk, is zowel voor CPU als APU te gebruiken.
Vergeet niet dat Ryzen eigenlijk alleen de linker of rechterkant van Epyc hoeft te zijn, en dus niet symmetrisch hoeft te zijn. (met 2 chips is nl altijd symmetrisch.)
Desnoods zouden ze halve Epyc 14nm uncore IO dies die problemen hebben alleen op links of rechts voor de helft kunnen lasercutten.

[Afbeelding: Ry3Zen2 Concept]
Waarom dit niet? Nou omdat die chip met 2x 8c, een GPU en een I/O chip echt heel erg duur zal worden waardoor niemand die zal willen aanschaffen als APU. Verder kan het ook een absolute vlammenwerper zijn. De 9900K is er niks bij. :+

Verder vraag ik me af waarom AMD precies voorbij de 8c moet gaan? Hoeveel programma's hebben jullie die wat hebben aan 8c/16t? Buiten professionele noodzaak of zeer enthousiast level thuisgebruik is er werkelijk geen reden om meer dan 8c/16t te wensen. Die extra cores drijven de kostprijs alleen maar fors op en gaan een barrière vormen als je de chip overclocked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:54:
[...]

Waarom dit niet? Nou omdat die chip met 2x 8c, een GPU en een I/O chip echt heel erg duur zal worden waardoor niemand die zal willen aanschaffen als APU. Verder kan het ook een absolute vlammenwerper zijn. De 9900K is er niks bij. :+

Verder vraag ik me af waarom AMD precies voorbij de 8c moet gaan? Hoeveel programma's hebben jullie die wat hebben aan 8c/16t? Buiten professionele noodzaak of zeer enthousiast level thuisgebruik is er werkelijk geen reden om meer dan 8c/16t te wensen. Die extra cores drijven de kostprijs alleen maar fors op en gaan een barrière vormen als je de chip overclocked.
Alle 4 chips hoeven geen van allen volledig funtioneel te zijn ! Kunnen allemaal gecutte Epyc+Vega dies zijn.
Maw richting de 100% yield dus.

btw waar ik GPU gezegd heb kan ook CPU, MEM, Niks of any other combo zijn natuurlijk

[ Voor 4% gewijzigd door enchion op 16-11-2018 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
enchion schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:59:
[...]

Alle 4 chips hoeven geen van allen volledig funtioneel te zijn ! Kunnen allemaal gecutte Epyc+Vega dies zijn.
Maw richting de 100% yield dus.
De Zen 2 chiplet is 70-75mm2 ish. Apple haar A12 Bionic chip die ze in iPhone's stoppen is nog groter. Die is namelijk 83,27mm2.
https://en.wikichip.org/wiki/apple/ax/a12

Welke yieldproblemen moet AMD dus precies hebben met een 8c chiplet? Ik heb eens een wafer calculator opgezocht en wat getallen ingevuld. ;)

-10,5mm lang
-7mm breed
-Defect Density (0.5/sq.cm) (rampzalige yields dus)
https://caly-technologies.com/die-yield-calculator/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lJ3gNDryF4gptRXJ7fkL8hUJ/full.jpg

Natuurlijk is dit grof geschat, maar het zou toch duidelijk moeten zijn dat AMD richting de 800 8c chiplets per wafer kan produceren. Zelfs als het 7nm productieproces van TSMC zuigt, zullen ze nog 500+ per wafer moeten kunnen halen. Er is geen yieldprobleem. AMD kan het nog moeilijk gaan krijgen om genoeg hexacores te krijgen als het een beetje meezit. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 12:27:
Natuurlijk is dit grof geschat, maar het zou toch duidelijk moeten zijn dat AMD richting de 800 8c chiplets per wafer kan produceren. Zelfs als het 7nm productieproces van TSMC zuigt, zullen ze nog 500+ per wafer moeten kunnen halen. Er is geen yieldprobleem. AMD kan het nog moeilijk gaan krijgen om genoeg hexacores te krijgen als het een beetje meezit. :P
Geen yieldprobleem, maar wel extra winst. Zeker voor APU kunnen de halfwerkende Ryzen chiplets gebruikt worden.

Buiten het feit dat de 3 chips variant minder fouttolerant is dan de 4 chip variant.

Ook met 7nm+, 7nm++ en 7nm# mbt TDP het makkelijker uitbreiden is als de layout opzich niet meer gewijzigd hoeft te worden.

[ Voor 4% gewijzigd door enchion op 16-11-2018 12:33 ]

Pagina: 1 ... 38 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.