Voorspelling: de prijzen zullen aanvankelijk lichtjes dalen dankzij de productieproblemen bij Intel (de voorraad RAM bij de winkeltjes loopt wat achter op de productie in de fabrieken, de lag) en daarna gaan de prijzen weer stijgen. Ik verwacht de minst hoge prijzen eind 2018 of uiterlijk begin 2019 (naar het schijnt heb je net na kerst een seizoensdal). Ik heb me al een beetje georiënteerd op de RAM (gisteren toevallig, als iemand advies heeft voor leuke latjes qua prijs/kwaliteit dan lees ik het graag) met dit in gedachte voor Zen2. Ik probeer de trend in de gaten te houden door voor diverse latjes van diverse merken het prijsverloop te bekijken. Misschien kunnen we op Vrijgezellendag latjes met korting kopen? Mijn advies: goed oriënteren voor die tijd (een lijstje met latjes/specs maken) zodat je direct kan toeslaan wanneer er eventueel een goede korting is.
Ik heb de upgrade naar Ryzen1 uitgesteld omwille van de hoge DDR4-prijzen maar mijn CPU is zo oud dat het lastig is om dat nog veel langer te blijven doen.
En op GPU gebied lijkt nvidia de prijsstijgingen van de crypto-bubble maar gewoon direct in de MSRP van de 20xx series mee te nemen.. ben zeer benieuwd wat een 2060 wel niet mag gaan kosten, zou me niet verbazen als je akelig dicht in de buurt van de €380 komt (wat twee generaties terug nog de MSRP was voor een 970..)
Het is niet enkel de cryptobubble, hoewel dat wellicht ertoe bijdroeg, het ontbreken van concurrentie van AMD in dat segment is een groter probleem. Hiermee komen we weer ontopic (eventjes): AMD zette alles op de CPU omdat de CPU een lekkere winst kan geven terwijl op de korte termijn niet mogelijk was met GPU's (lagere marges), daarnaast kon AMD de GPU-tak in leven houden door Sony en Apple (en misschien ook MS, dat weten we niet) de R&D te laten voorfinancieren in ruil voor custom made GPU's. Daarom stelde Vega zo teleur voor gaming, het was niet ontwikkeld voor gaming maar voor Apple-computers waarin ze jack of all trades (een beetje gaming, een beetje productiviteit (CAD), nog wat andere toepassingen) en master of none. Dat de marketing van Vega niet goed was (overhyped) en de spanning belachelijk hoog was is een ander verhaal maar Vega op zichzelf als architectuur voor waar het voor ontwikkeld is was geen flop. Polaris was ontwikkeld voor de PS4 Pro. Gelukkig had AMD blijkbaar niet met Sony afgesproken dat Sony eerst de GPU's krijgt, hopelijk gaat dat voor Navi net zo zijn en hoeven we niet te wachten totdat de PS5 uitkomt.
Uiterlijk wanneer Navi uitkomt komen de GTX 2060/2070 en lager uit en dan zullen de prijzen van de GTX 2080 en GTX 2080 Ti ook wel gaan dalen naar een meer normale hoogte.
Overigens zijn de GPU's van Turing erg groot in vergelijking met Pascal, het is alleen jammer dat een kwart van die GPU zo goed als nutteloos (vooral ray-tracing) lijkt te zijn voor gamers. Wie gaat er met een 2080 Ti met 30-45 FPS in 1080p gamen?
Edit
Ik zie dat @
sdk1985 er anders tegenaan kijkt. Geen verrassing voor ons allebei, denk ik.

Ik zou 8 GB niet genoeg noemen voor een gaming-systeem. Ik had het hier toevallig gisteren/eergisteren al over met hem, ik heb een systeem met 8 GB en ik merk de beperkingen. tl;dr, je gaat je SSD als buffer mogen gebruiken voor swapping, iets wat ik liever niet doe in het geval van een SSD.
Hell, zelfs met enkel de browser heb ik dat al volgekregen. Toegegeven, browsers zijn tegenwoordig RAM-vreters.
Ryzen2 is niet slecht maar in essentie is het grotendeels technologie die 1 jaar oud is, om dan nog in te stappen met RAM-prijzen die minder schandalig hoog zijn maar nog steeds erg hoog...
Ja, er zijn ergere pieken geweest (de bedrijven hebben dan ook eerder boetes gekregen voor price-fixing) maar in vergelijking met 2016 is het verschil erg groot: €75-80 toen en €160 nu in het geval van de Corsair Vengeance en dit is behoorlijk representatief voor de prijsontwikkeling bij DDR4.
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
Wat betreft Polaris, pre-orderen is in het algemeen een slecht idee en referentiekaarten zijn niet echt geschikt voor midtower kasten die een goede ventilatie hebben, ondanks dat ze bij AMD wel goede kaarten zijn buiten de koeling. Echter waren de 480 kaarten later wel betaalbaar, het duurde nog 9-12 maanden voordat die 'mining'-zeepbel weer werd opgeblazen.
[
Voor 23% gewijzigd door
Verwijderd op 27-09-2018 18:18
]