HPET forceren is gewoon stupide, dat is echt al 10 jaar geen best practise meer, eerder een worst practise, als het al ooit best practise geweest is buiten extreem overclocken met LN2. Ik sta er echt van de te kijken dat ze zo'n fout gemaakt hebben. Ik had het zelf ook niet hierop gegooid, maar ik vind het echt zeer vreemd dat dit zo hun benchmark suite is ingeslopen.Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2018 @ 22:36:
Wat betreft Anandtech, we hadden dit eigenlijk wel kunnen raden, nietwaar? We wisten al een tijdje dat vooral I/O minder goed loopt met die patches voor Meltdown en Spectre dus we hadden slechts hoeven te zoeken naar iets wat I/O-intensief is. Niet dat ik dan op HPET zou zijn uitgekomen maar iemand anders hier allicht wel.
Anandtech heeft overigens nog een update gepost op dat HPET artikel met o.a. een verwijzing naar een ander artikel:
Overclockers.at: The HPET bug: What it is and what it isn't
Overclockers.at: The HPET bug: What it is and what it isn't
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Verwijderd
Eerder maakte het niet uit, nu maakt het wel verschil.Dennism schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 04:55:
[...]
HPET forceren is gewoon stupide, dat is echt al 10 jaar geen best practise meer, eerder een worst practise, als het al ooit best practise geweest is buiten extreem overclocken met LN2. Ik sta er echt van de te kijken dat ze zo'n fout gemaakt hebben. Ik had het zelf ook niet hierop gegooid, maar ik vind het echt zeer vreemd dat dit zo hun benchmark suite is ingeslopen.
Ik ben terug gaan lezen en heb het hier niet gepost gezien vanaf de 21ste february to 25 february
An Epyc masterplan:
YouTube: An Epyc Master Plan
Als het klopt wat hij denkt dan gaat Zen nog heel leuk worden, de die gewoon volledig opkappen in delen met wrs alleen het nodige
dus L3 cache op een eigen die gelinkt met de x aantal CPU die's en vermits ze vega 7nm instinct werkende hebben gaat het nog heel leuk worden
An Epyc masterplan:
Als het klopt wat hij denkt dan gaat Zen nog heel leuk worden, de die gewoon volledig opkappen in delen met wrs alleen het nodige

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Heb die StoreMI vid gezien met Wendel die erg interessant was maar vraagje over de precieze werking.
Hoe werkt het met bijv. Steam of battle.net games. Die installeer je altijd in een bepaalde folder en worden via launchers gelaunched, hebben koppeling met savegames of je doet een uninstall (voor de originele map/locatie).
Hoe werkt het met bijv. Steam of battle.net games. Die installeer je altijd in een bepaalde folder en worden via launchers gelaunched, hebben koppeling met savegames of je doet een uninstall (voor de originele map/locatie).
Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc
Dat gaat dus nooit werken. No way...Damic schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 22:30:
Ik ben terug gaan lezen en heb het hier niet gepost gezien vanaf de 21ste february to 25 february
An Epyc masterplan:
Als het klopt wat hij denkt dan gaat Zen nog heel leuk worden, de die gewoon volledig opkappen in delen met wrs alleen het nodigedus L3 cache op een eigen die gelinkt met de x aantal CPU die's en vermits ze vega 7nm instinct werkende hebben gaat het nog heel leuk worden
L3 cache is net zoals L1 en L2 extreem, en dan bedoel ik echt extreem gevoelig voor latency. AMD heeft voor Ryzen 2 de latency's juist verlaagd en daar halen ze de winst. Verder is het hele punt van B-die RAM dat sneller dan 3200MT/s loopt, het verlagen van latency's omdat deze verbonden zijn aan RAM snelheid.
Een aparte L3 cache chip met IF verbinden zal de prestaties van de chips volledig doen laten instorten. Het zijn de soort fouten die ik hem vaker heb zien maken. Heb het ook wel eens geprobeerd uit te leggen, maar dat negeert hij dan terwijl als je iets positiefs over hem zegt, dan is het geweldig. Erg diepgaand is zijn kennis dus echt niet.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
De IF clocks domain's zitten om dit moment gekoppeld aan de DRam clocks en dat is de rest waarom hogere memory speeds zo veel oplevert. Al moet ik zeggen dat strakkere timings ook best veel voor de vertraging doen. Maar het zorgt er inderdaad voor dat de communicatie tussen de CCX'en sneller verloopt met een lagere latency. Nog meer data over IF drukken is inderdaad niet echt handig voor gaming performance maar voor server load kan het best prima werken het is altijd nog sneller dan DRAM en daar is soms veel meer cache beter. Maar lijkt mij niet echt aannemelijk op 7nm heb je genoeg nieuwe ruimte om de hoeveelheid cache per die ook te vergroten.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 12:43:
[...]
Dat gaat dus nooit werken. No way...
L3 cache is net zoals L1 en L2 extreem, en dan bedoel ik echt extreem gevoelig voor latency. AMD heeft voor Ryzen 2 de latency's juist verlaagd en daar halen ze de winst. Verder is het hele punt van B-die RAM dat sneller dan 3200MT/s loopt, het verlagen van latency's omdat deze verbonden zijn aan RAM snelheid. (ik hoop dat ze die IF clocks een keer gaan loskoppelen zoals de NB clocks bij Phenom of zo dan kan die die wat verder verhogen ook als je Dram niet echt wil heb je toch goede prestaties).
Een aparte L3 cache chip met IF verbinden zal de prestaties van de chips volledig doen laten instorten. Het zijn de soort fouten die ik hem vaker heb zien maken. Heb het ook wel eens geprobeerd uit te leggen, maar dat negeert hij dan terwijl als je iets positiefs over hem zegt, dan is het geweldig. Erg diepgaand is zijn kennis dus echt niet.
[ Voor 5% gewijzigd door Astennu op 28-04-2018 12:48 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Nee, wat Adored voorstelt is de L3 verbinden aan de IF waardoor de L3 opeens afhankelijk is van DRAM snelheid. Dat lijkt namelijk iets te zijn dat ingebakken in Zen zelf zit. Om even te demonstreren hoe bezopen dit is het volgende:Astennu schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 12:46:
[...]
De IF clocks domain's zitten om dit moment gekoppeld aan de DRam clocks en dat is de rest waarom hogere memory speeds zo veel oplevert. Al moet ik zeggen dat strakkere timings ook best veel voor de vertraging doen. Maar het zorgt er inderdaad voor dat de communicatie tussen de CCX'en sneller verloopt met een lagere latency. Nog meer data over IF drukken is inderdaad niet echt handig voor gaming performance maar voor server load kan het best prima werken het is altijd nog sneller dan DRAM en daar is soms veel meer cache beter. Maar lijkt mij niet echt aannemelijk op 7nm heb je genoeg nieuwe ruimte om de hoeveelheid cache per die ook te vergroten.
https://www.anandtech.com...2700-ryzen-5-2600x-2600/3
AMD heeft voor Ryzen 2 de L3 latency van 11ns naar 9.2ns teruggebracht. Dat is een onderdeel van de winst qua IPC, en de veel grotere winst die je in veel games ziet. DRAM latency met 3200MT/s is nu 66ns van 74ns voor Ryzen 1. Bij Ryzen 1 weten we dat acces naar de L3 van de andere CCX al dramatisch is. Ga je nu alle toegang naar L3 zo limiteren, dan sloop je in een keer enorm veel winst die AMD met Ryzen boekte over Bulldozer.
Dit voorstel zou ik graag "Faaldozer 2.0" willen noemen want dat is wat je gaat bereiken. Ook voor serverloads want die verliezen ook enorm veel prestaties omdat de rekeneenheden ook constant zullen moeten wachten op L3 acces. Voor servers zal de klap nog zwaarder zijn omdat die in de regel geen extreem snellere RAM gebruiken maar juist voor stabiele setjes gaan met beduidend lagere clockspeeds. Echt een uitzonderlijk slecht idee om L3 op een aparte die gaan plaatsen.
[ Voor 11% gewijzigd door DaniëlWW2 op 28-04-2018 13:41 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
In dit kader is deze reactie wel nuttig, ter aanvulling op daniel
:
NerdTechGasm
2 months ago
Very well researched and presented Jim, all of your points are spot on (with one exception). Multi-die is required for the future nodes, this applies to everybody, not just AMD. I know for a fact that both Intel & NVIDIA are spending much R&D on novel multi-die architectures and fabrics, so AMD may only have a small lead time.
As for the exception, L3 cache takes up a lot of space, but it's quite resilient to defects, so binning chips with slightly less L3 is a way to improve yields. What they can't really do is separate the cache into another die and using IF to link it up, since L3 needs to be high bandwidth & low latency with multi-associations (direct interconnects) to all the cores in a complex. Cache over fabric, multi-hop from core <-> core would destroy performance. Not to mention increasing core counts per complex adds more traffic pressure to the IF links.
With their multi-die, AMD can aggressively launch on 7nm ahead of their competitors since they do it with volume and profit margins even on a low yield node that would restrict a monolithic chip.
The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years
Je OS ziet geen verschil tov zonder StoreMi. Alle folders staan nog op hun normale plek, Steam ziet geen verschil, etc.The Chosen One schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 12:11:
Heb die StoreMI vid gezien met Wendel die erg interessant was maar vraagje over de precieze werking.
Wat een dergelijke storage tiering systeem onder water doet is zelf besluiten welk blokje data op welke storage landt. Als blokje 321 veel gebruikt wordt wordt die op bijv SSD gezet, terwijl blokje 322 op HDD staat omdat die minder gebruikt wordt. Of er in die blokjes een stukje van een windows DLL, een savegame of een Steam executable zit zal StoreMI worst wezen. Het is wat dat betreft een beetje als RAID, dat kijkt ook alleen maar naar blokjes en niet naar wat er in zit. Maar het grootste verschil is dat iets als StoreMI constant naar je gebruik kijkt en aan de hand daarvan blokjes zal promoten naar snellere storage of demoten naar langzamere storage.
Persoonlijk ben ik wel geïnteresseerd in het combineren van iets als Optane met een normale (SATA?) SSD. Als het nog weer een voelbare klap latency scheelt tov SSD vs HDD moet je dat overal in je gebruik kunnen merken, zonder dat je er veel voor inlevert. Een 58GB Optane reepje is nog wel te betalen (107 euro volgens de pricewatch), en zou al een hoop kunnen schelen.
De Ryzen 2000 serie wordt wat uitgebreid aan de onderkant. Hopelijk betekent dit dat de B450 chipset ook snel beschikbaar is. Zelf mik ik op een fatsoenlijk B450 mATX bord en een X2600.
Helaas wordt uit het nieuwsbericht niet duidelijk per wanneer dit te verwachten is.
HWI: AMD zet nieuwe Ryzen 2-CPU's en Threadripper 2-serie online
Helaas wordt uit het nieuwsbericht niet duidelijk per wanneer dit te verwachten is.
HWI: AMD zet nieuwe Ryzen 2-CPU's en Threadripper 2-serie online
Voor de am4-socket kunnen we drie nieuwe sku's verwachten; de Ryzen 3 2100, de Ryzen 3 2300X en de Ryzen 5 2500X. Hierbij worden de nummers 2200 en 2400 overgeslagen omdat deze zich reeds in de Raven Ridge apu-reeks bevinden.
Voor laptops en compacte systemen kunnen we op de Ryzen 3 2000U, de Ryzen 5 2600U en de Ryzen 7 2800U rekenen.
Dan de echte spierballenprocessors uit het high-end Threadripper-platform, waar we tenminste de Threadripper 2900X, de Threadripper 2920X en de Threadripper 2950X kunnen verwachten. Hierbij ligt het voor de hand dat AMD dezelfde Zen+-behandeling toepast als bij de mainstream processors; oftewel memory latency optimalisaties en hogere kloksnelheden.

Verwijderd
Niets wat we niet al weten maar interessant.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2018 16:50 ]
Verwijderd
Damic schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 22:30:
An Epyc masterplan:
Als het klopt wat hij denkt dan gaat Zen nog heel leuk worden, de die gewoon volledig opkappen in delen met wrs alleen het nodigedus L3 cache op een eigen die gelinkt met de x aantal CPU die's en vermits ze vega 7nm instinct werkende hebben gaat het nog heel leuk worden
L3 in een aparte die is inderdaad een onzinnig plan, dat gaat niet werken.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 12:43:
[...]
Dat gaat dus nooit werken. No way...
L3 cache is net zoals L1 en L2 extreem, en dan bedoel ik echt extreem gevoelig voor latency. AMD heeft voor Ryzen 2 de latency's juist verlaagd en daar halen ze de winst. Verder is het hele punt van B-die RAM dat sneller dan 3200MT/s loopt, het verlagen van latency's omdat deze verbonden zijn aan RAM snelheid.
DDR5 is het masterplan van AMD: pushen dat dat snel uitkomt door er zelf veel R&D-geld aan te besteden (wat ze terug kunnen verdienen met de verkoop van DDR5/licentie) en op die manier de latency sterk verbeteren. Tegen die tijd kan AMD eventueel ook de hoeveelheid cache verder uitbreiden zonder dat de latency te hoog wordt terwijl het wel de voordelen van extra cache geeft (minder extra latency ten gevolge van cache-misses doordat data uit de RAM moet worden gehaald). De extra latency t.g.v. Infinity Fabric is een non-issue zo gauw de RAM-klokfrequentie hoog genoeg is.
Ik weet het niet. Het lijkt mij logisch dat StoreMI een klein beetje ruimte reserveert voor het bijhouden van een database en dat het die database gebruikt om alles netjes bij te werken maar dat is 100% speculatie.The Chosen One schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 12:11:
Dat zou heel erg interessant kunnen zijn maar de kleine capaciteit doet me twijfelen of dat je niet beter een NVMe zou combineren met een SATA SSD. Het mooist is natuurlijk als je een NVMe combineert met Optane aangezien het per applicatie verschilt of dat Optane of de NVMe sneller is. Hopelijk gaan mensen het binnenkort testen, dat zal de enige manier zijn om te weten wat meer performance geeft voor wat. Al kan je het natuurlijk wel voor een deel raden, er zijn teveel black boxes om het precies te weten.Overspark schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 18:20:
Persoonlijk ben ik wel geïnteresseerd in het combineren van iets als Optane met een normale (SATA?) SSD. Als het nog weer een voelbare klap latency scheelt tov SSD vs HDD moet je dat overal in je gebruik kunnen merken, zonder dat je er veel voor inlevert. Een 58GB Optane reepje is nog wel te betalen (107 euro volgens de pricewatch), en zou al een hoop kunnen schelen.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2018 17:04 ]
Verwijderd
Het wordt steeds gekker met Intel. Eind 2016 riepen ze met klem dat ze "niet onder de indruk zijn van Ryzen" maar ondertussen kopen ze wel de ene na de andere medewerker van AMD.
Ik weet niet of dat het goed of slecht nieuws is, AMD had de marketing goed in orde voor Ryzen maar in welke mate dat aan hem te danken is weet ik niet.
Ook voor graphics is de marketing niet slecht, alleen sloegen ze een enorme flater met de marketing voor Vega. De laatste marketing-actie is naar mijn mening zeer goed (vrijheid vs. geen vrijheid).
Ik weet niet of dat het goed of slecht nieuws is, AMD had de marketing goed in orde voor Ryzen maar in welke mate dat aan hem te danken is weet ik niet.
Ook voor graphics is de marketing niet slecht, alleen sloegen ze een enorme flater met de marketing voor Vega. De laatste marketing-actie is naar mijn mening zeer goed (vrijheid vs. geen vrijheid).
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2018 21:13 ]
Tja, hij was jarenlang verantwoordelijk voor veel reclame van AMD, in het bijzonder de RTG.EaS schreef op zondag 29 april 2018 @ 19:51:
Is dit nieuws? Of eigenlijk *goed* nieuws?
Former AMD Marketing Director Chris Hook Now With Intel
Succes ermee Intel.
Dit is echt onzin...Verwijderd schreef op zondag 29 april 2018 @ 16:45:
L3 in een aparte die is inderdaad een onzinnig plan, dat gaat niet werken.
DDR5 is het masterplan van AMD: pushen dat dat snel uitkomt door er zelf veel R&D-geld aan te besteden (wat ze terug kunnen verdienen met de verkoop van DDR5/licentie) en op die manier de latency sterk verbeteren. Tegen die tijd kan AMD eventueel ook de hoeveelheid cache verder uitbreiden zonder dat de latency te hoog wordt terwijl het wel de voordelen van extra cache geeft (minder extra latency ten gevolge van cache-misses doordat data uit de RAM moet worden gehaald). De extra latency t.g.v. Infinity Fabric is een non-issue zo gauw de RAM-klokfrequentie hoog genoeg is.
DDR5 is geen "meesterplan". DDR5 is gewoon een JEDEC standaard waar alle betrokken partijen in de industrie afspraken over maken. AMD ontwikkeld dit niet alleen, en ze hebben al helemaal geen licentie op het eindproduct waar ze geld aan kunnen verdienen...
Nee, DDR5 is gewoon de volgende industriestandaard voor DIMM. Er komen verschillende exotische oplossingen aan voor werkgeheugen voor CPU's, maar ze gaan DDR voorlopig nog niet vervangen. Niet HBM2 op een interposer voor een APU, en 3D XPoint ook niet. Nee, de bulk blijft gewoon DDR en daar gaan de grote geheugenproducenten ook naar omschakelen als de standaard er is en de vraag ook. DDR5 zal je niet voor 2020 kunnen krijgen. Dat is dus na socket AM4.
Verder is L3 cache via de IF koppelen alsnog een ongelofelijk slecht idee omdat zelfs met 4000MT/s DDR4 je niet eens in de buurt zal komen van de latency's en bandbreedte die L3 nodig heeft.
[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 29-04-2018 21:12 ]
Verwijderd
Ik beweer niet dat AMD DDR5 conceptueel heeft bedacht (i.t.t. HBM), ik beweer dat AMD bewust DDR5 pusht - door het zelf te implementeren - en sneller op de markt probeert te krijgen omdat ze verdomd goed weten dat de latencyproblemen van hun via IF gekoppelde CCX'en kleiner worden met snellere RAM. Daarnaast beweerde ik dat AMD voorzag dat met het snellere werkgeheugen wat beschikbaar zou komen rond 2019/2020 de latencyproblemen zouden verkleinen en dat dit dus slechts een tijdelijk probleem is. Die latency is de grote zwakte van Zen. Voor ons duurt het een 'eeuwigheid' voordat het 2020 is, voor AMD is dat de korte termijn, zo'n bedrijf plant ruim vooruit. Dat tegen die tijd AM5 op de markt komt lijkt me niet zo relevant, de structuur van hun CPU's - CCX'en die met IF aan elkaar zijn gekoppeld - blijft hetzelfde.DaniëlWW2 schreef op zondag 29 april 2018 @ 21:11:
Dit is echt onzin...
DDR5 is geen "meesterplan". DDR5 is gewoon een JEDEC standaard waar alle betrokken partijen in de industrie afspraken over maken. AMD ontwikkeld dit niet alleen, en ze hebben al helemaal geen licentie op het eindproduct waar ze geld aan kunnen verdienen...
Nee, DDR5 is gewoon de volgende industriestandaard voor DIMM. Er komen verschillende exotische oplossingen aan voor werkgeheugen voor CPU's, maar ze gaan DDR voorlopig nog niet vervangen. Niet HBM2 op een interposer voor een APU, en 3D XPoint ook niet. Nee, de bulk blijft gewoon DDR en daar gaan de grote geheugenproducenten ook naar omschakelen als de standaard er is en de vraag ook. DDR5 zal je niet voor 2020 kunnen krijgen. Dat is dus na socket AM4.
Overigens lijkt mij de kans groot dat AMD ook voor Zen5 AM4 ondersteunt indien het technisch gezien mogelijk is (de nieuwe CPU's of de AM5-moederborden niet op een nadelige manier hoeven te worden aangepast om dit mogelijk te maken). AMD heeft de ondersteuning van AM4 t/m 2020 gegarandeerd, ze hebben nooit aangegeven dat het daarna gedaan is met de ondersteuning van AM4.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2018 21:22 ]
IF latency is helemaal geen zwakte van Zen. Zen is een serverarchitectuur eerst, een serverarchitectuur als tweede en een serverarchitectuur als derde. Servers hebben gewoon NUMA ondersteuning en dan is IF latency irrelevant. IF latency is alleen relevant voor bepaalde applicaties die geen enkele vorm van thread awareness hebben en loads op een domme wijze van Core 1 in CCX 1, naar Core 5 in CCX gooien en weer terug. Dat gebeurd bij veel pre 2015 games. Wederom een non issue.
Verder kan AMD helemaal niet alleen DDR5 pushen. De JEDEC specificatie komt dit jaar, en dat is al tijden bekend. Volgend jaar, 2019 dus, komt er een nieuw Epyc platform. In 2021 komt die vervanger dan, en die zal waarschijnlijk DDR5 ondersteunen. Dit omdat de vraag naar extreme werkgeheugen capaciteit aan het toenemen is. Daarom biedt AMD ook zo belachelijk veel RAM aan voor zelfs single socket serversracks die niet eens een 32C/64T CPU hebben.
Verder kan AMD helemaal niet alleen DDR5 pushen. De JEDEC specificatie komt dit jaar, en dat is al tijden bekend. Volgend jaar, 2019 dus, komt er een nieuw Epyc platform. In 2021 komt die vervanger dan, en die zal waarschijnlijk DDR5 ondersteunen. Dit omdat de vraag naar extreme werkgeheugen capaciteit aan het toenemen is. Daarom biedt AMD ook zo belachelijk veel RAM aan voor zelfs single socket serversracks die niet eens een 32C/64T CPU hebben.
Dat zou ik toch niet direct willen zeggen, Het aantal Numa nodes (en de bijbehorende latency) lijkt juist bij bepaalde workloads (in ieder geval delen van virtualisatie) een zwakte te zijn van Zen. Omdat je normaal gesproken juist vanwege latency graag zoveel mogelijk wil dat iedere VM binnen 1 fysieke Numa node blijft. Bij AMD Epyc is een Numa node echter maximaal 8 fysieke cores / 16 thread (bij een 32 Core Epyc), maar bijv. 2 cores / 4 treads bij een 8 core Epyc, of 4c / 8t bij een 16 core Epyc. Daar een Epyc CPU 4 numa nodes is (1 voor iedere die), terwijl je bij Intel voor zover ik weer 28 core / 56 thread op een enkele Numa node kan krijgen.DaniëlWW2 schreef op zondag 29 april 2018 @ 21:32:
IF latency is helemaal geen zwakte van Zen. Zen is een serverarchitectuur eerst, een serverarchitectuur als tweede en een serverarchitectuur als derde. Servers hebben gewoon NUMA ondersteuning en dan is IF latency irrelevant.
Inderdaad, strik eromheen zou je zeggen, al is als de geruchten die ik op de AMD reddit las dat het "Anti GPP" fimpje zijn laatste werk was waar zijn dat dan imho weer wel een van de sterkste / zo niet het sterkste AMD marketing filmpje van de laatste jaren.DaniëlWW2 schreef op zondag 29 april 2018 @ 21:11:
[...]
Tja, hij was jarenlang verantwoordelijk voor veel reclame van AMD, in het bijzonder de RTG.
Succes ermee Intel.
[ Voor 20% gewijzigd door Dennism op 30-04-2018 00:06 ]
Verwijderd
Ik denk dat ik deze het beste vind sinds Polaris, de launch-clips voor Ryzen en Threadripper vond ik best goed. Ik weet niet of dat marketing er iets mee te maken heeft, qua logo's (Ryzen) en visual design vind ik AMD ook steeds beter worden.Dennism schreef op maandag 30 april 2018 @ 00:03:
Inderdaad, strik eromheen zou je zeggen, al is als de geruchten die ik op de AMD reddit las dat het "Anti GPP" fimpje zijn laatste werk was waar zijn dat dan imho weer wel een van de sterkste / zo niet het sterkste AMD marketing filmpje van de laatste jaren.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2018 01:14 ]
Zen 2 is niet ver weg meer volgens Lisa Su:
"We have a 7nm GPU based on Vega that we'll sample later this year. We have a 7nm server CPU that we'll sample later this year. And then, obviously, we have a number of products that are planned for 2019 as well. So it's a very, very busy product season for us. But we're pleased with the sort of the execution on the product roadmap," Dr. Su said. Unlike Zen+, Zen 2 is a major update to the company's processor micro-architecture, and presents the company with opportunities to improve several silicon-level specifications, such as the number of cores per CCX, the IPC of each core, the core-count of the die, the cache hierarchy, and the overall energy-efficiency.
https://www.techpowerup.c...in-2018-for-a-2019-launch
Naar alle waarschijnlijkheid wordt het aantal cores per CCX verhoogt tot 8.
"We have a 7nm GPU based on Vega that we'll sample later this year. We have a 7nm server CPU that we'll sample later this year. And then, obviously, we have a number of products that are planned for 2019 as well. So it's a very, very busy product season for us. But we're pleased with the sort of the execution on the product roadmap," Dr. Su said. Unlike Zen+, Zen 2 is a major update to the company's processor micro-architecture, and presents the company with opportunities to improve several silicon-level specifications, such as the number of cores per CCX, the IPC of each core, the core-count of the die, the cache hierarchy, and the overall energy-efficiency.
Naar alle waarschijnlijkheid wordt het aantal cores per CCX verhoogt tot 8.
[ Voor 8% gewijzigd door polli_ op 02-05-2018 23:06 ]
Waar lees jij dat ? Ik vind dat niet 123 in de text.polli_ schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 23:05:
Naar alle waarschijnlijkheid wordt het aantal cores per CCX verhoogd tot 8.
Zou daarentegen wel staven wat ik al dacht rond de 1e Ryzen launch dacht, nl dat de 8 core CPU`s eigenlijk al een achterhaalde koop waren toen ze beschikbaar werden, aangezien 16 en 32 en meer eigenlijk er al te snel achteraan zouden komen.
Volgend jaar volgens jou dus Threadripper naar mainstream en Epyc naar enthusiast/HEDT, en met 64 cores naar Epyc.
Daarna zal het wel even stagneren om weer verder door te sprinten naar 128 cores, vanwege dat weer verder verkleinen dan 7nm weer een poosje niet zo snel zal gaan.
Ik hoop dat je gelijk hebt dan wordt het volgend jaar een 32core Threadripper voor mij.
How do you save a random generator ?
Achterhaald is relatief. Er zijn nog nauwelijks programma's die >8 kunnen gebruiken, en totdat die in laptops en in het medium segment de norm worden, zullen programma's er niet op worden ontwikkeld. Daarom zal AMD (en de markt iha) er straks vermoedelijk wel last van krijgen dat de noodzaak tot upgraden in desktop/consumenten/'thin client'-land straks een aantal jaar grotendeels zal verdwijnen. (Voor datacenter geldt natuurlijk voorlopig nog iets anders.)enchion schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 00:44:
Zou daarentegen wel staven wat ik al dacht rond de 1e Ryzen launch dacht, nl dat de 8 core CPU`s eigenlijk al een achterhaalde koop waren toen ze beschikbaar werden, aangezien 16 en 32 en meer eigenlijk er al te snel achteraan zouden komen.
The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years
Er staat in ieder geval “with opportunities to improve several silicon-level specifications, such as the number of cores per CCX”enchion schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 00:44:
[...]
Waar lees jij dat ? Ik vind dat niet 123 in de text.
Volgend jaar volgens jou dus Threadripper naar mainstream en Epyc naar enthusiast/HEDT, en met 64 cores naar Epyc.
Daarna zal het wel even stagneren om weer verder door te sprinten naar 128 cores, vanwege dat weer verder verkleinen dan 7nm weer een poosje niet zo snel zal gaan.
Ik hoop dat je gelijk hebt dan wordt het volgend jaar een 32core Threadripper voor mij.
Het lijkt me heel logisch dat het aantal cores per CCX omhoog gaat. En 8 stuks lijkt me redelijk aannemelijk.
Waarom? In de eerste plaats is Zen een architectuur gericht op servers, hoe meer cores hoe beter en de latency om van CCX naar CCX te springen neemt af wat bij gelijk aantal cores natuurlijk een groot voordeel is. Niet in de laatste plaats in de desktop markt.
In desktopmarkt zie ik op zich nog niet superveel toegevoegde waarde in >8 echte cores, zeker niet voor gaming maar het is natuurlijk wel lekker om te hebben.
Met 8 cores op een CCX kan AMD straks mainstream dus 8 echte cores neerzetten zonder de latency nadelen die een R7 nu heeft bij gaming. Dus dat is weer een stapje vooruit om intel op gaming te verslaan.
Ik verwacht dat met Zen2 de norm voor nieuwe mainstreamdesktop computers 8C/16T zal worden met dus 8 native cores. Dus dat is wat je zult krijgen waarvoor je nu een 2600(X) koopt.
[ Voor 5% gewijzigd door Help!!!! op 03-05-2018 10:51 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Mijn vraag was meer van waarom 8, terwijl er al vaker in dit topic gesuggereerd was dat 6 de meer verwachtbare volgende stap is.Help!!!! schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 10:49:
[...]
Er staat in ieder geval “with opportunities to improve several silicon-level specifications, such as the number of cores per CCX”
Wat met de TDP verbetering van 7nm eigenlijk logischer is, waar de helft van de TDP-winst gaat dan naar 2 extra cores en de andere helft naar een paar honderd mhz clock erbij.
Tegen 6 cores per CCX kan Intel nog wel enigszins meedoen volgend jaar, maar met 8 cores per CCX wordt het imho een brug te ver.
Ik ga er nl vanuit dat als het 8 cores wordt ze dat niet gaan doen door de clockverhoging achterwege te laten, dus 8 zou dan echt betekenen dat ze niet alleen 7nm volledig onder controle hebben maar ook verdere erg grote optimalisaties zullen moeten hebben gemaakt.
[ Voor 15% gewijzigd door enchion op 03-05-2018 11:17 ]
8 core's per CCX is wel heel veel. Er is immers nog meer dan genoeg vraag naar quadcore CPU's, niet iedereen heeft er acht nodig. Als AMD dan een quadcore wil verkopen dan zal de helft van de CPU uitgeschakeld moeten worden. Lijkt mij niet echt handig
Vergeet niet dat AMD de architectuur overal in gebruikt, van zuinige kleine embedded PC's en laptops tot high-end desktop en servers. Acht core's per CCX lijkt mij alleen realistisch als er ook een tweede lijn komt met vier core's per CCX.
Dan kun je die laatste gebruiken voor kleine/normale/zuinige/mainstream embedded systemen, laptops, desktops, APU's en servers. En de acht core's per CCX voor mainstream en daarboven.
Vergeet niet dat AMD de architectuur overal in gebruikt, van zuinige kleine embedded PC's en laptops tot high-end desktop en servers. Acht core's per CCX lijkt mij alleen realistisch als er ook een tweede lijn komt met vier core's per CCX.
Dan kun je die laatste gebruiken voor kleine/normale/zuinige/mainstream embedded systemen, laptops, desktops, APU's en servers. En de acht core's per CCX voor mainstream en daarboven.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Zelfs op 7nm lijkt me dat wel veel om te koelen. Ik denk ook dat de 4 cores per CCX naast de 8 cores per CCX zal blijven bestaan. Het is leuk dat het heel dynamisch is en ze bijvoorbeeld 1 van de 2 CCX'en kunnen uitschakelen en binnen die ene CCX nog eens 4 cores uitschakelen om tot een quad core te komen. Maar dan zou AMD gewoon te veel verlies maken.
Er zijn teveel processors van AMD die niks hebben aan een 8 core CCX.
Voor mainstream zal het waarschijnlijk gewoon bij die 2x 4 cores blijven en de voordelen van 7nm volledig worden gestopt in hoge kloksnelheden en IPC om zo met Intel te concurreren op singlethreaded applicaties. In 2019 zul je nog steeds genoeg applicaties en games hebben die maar tot 4 cores schalen.
Een voordeel van 8 cores in één CCX is natuurlijk wel dat je de latency tussen twee CCX'en kwijt bent. Nadeel is wel dat je waarschijnlijk minder makkelijk hoge kloksnelheden zal kunnen halen t.o.v. twee 4 core CCX'en.
Misschien dat er een 3800X komt die t.o.v de 3700X wel twee 8 core CCX'en heeft. En dus bijvoorbeeld een 12 core is door 2 cores per CCX uit te schakelen.
#speculerenisleuk
Er zijn teveel processors van AMD die niks hebben aan een 8 core CCX.
Voor mainstream zal het waarschijnlijk gewoon bij die 2x 4 cores blijven en de voordelen van 7nm volledig worden gestopt in hoge kloksnelheden en IPC om zo met Intel te concurreren op singlethreaded applicaties. In 2019 zul je nog steeds genoeg applicaties en games hebben die maar tot 4 cores schalen.
Een voordeel van 8 cores in één CCX is natuurlijk wel dat je de latency tussen twee CCX'en kwijt bent. Nadeel is wel dat je waarschijnlijk minder makkelijk hoge kloksnelheden zal kunnen halen t.o.v. twee 4 core CCX'en.
Misschien dat er een 3800X komt die t.o.v de 3700X wel twee 8 core CCX'en heeft. En dus bijvoorbeeld een 12 core is door 2 cores per CCX uit te schakelen.
#speculerenisleuk
Acht cores per CCX is zeker een mogelijkheid die hier al is geopperd. Dat komt omdat er voor "Rome" gesproken word over 64 cores. Dat kan je verreweg het makkelijkst bereiken met vier dies met elk twee CCX's van elk acht cores.
Zoals @Help!!!! terecht opmerkt zullen zestien cores voor een desktop een beetje extreem zijn. 7nm wafers, en dus chips gaan ook zeer kostbaar worden om te maken, zeker totdat EUV toegepast kan worden. Zestien core chips gaat verkopen als mainstream desktop kan dan ook te duur worden om competitief te zijn. Veel logischer is dat AMD een aparte die gaat maken die uit een acht core CCX bestaat, al dan niet met een GPU. Persoonlijk zou ik in dit scenario potentieel een simpele GPU erbij willen omdat het anders lastig kan worden om de chip te solderen. Verder zou de GPU als standaard op alle chips ook enorm helpen met adoptie door OEM's. Is het niet nodig om de chip te solderen, dan hoeft het van mij niet. Voor OEM's zou het wel interesant zijn.
Vervolgens kan AMD dan apart een zestien core die gebruiken voor "Rome" a.k.a Epyc 2.
Het alternatief is dat "Rome" toch 48 cores gaat zijn. Dan worden het CCX's van zes cores en dan zal de mainstream Zen 2 waarschijnlijk met twaalf cores worden uitgerust, zonder GPU. Dat zou ook te solderen moeten zijn en is beduidend minder excessief dan zestien cores. Dan krijg je waarschijnlijk ook twaalf, tien en acht core CPU's. Misschien ook nog zes cores als introductie. We weten dat Intel nog steeds op 14nm++ zit, en meer dan acht cores hoef je niet van ze te verwachten.
Zoals @Help!!!! terecht opmerkt zullen zestien cores voor een desktop een beetje extreem zijn. 7nm wafers, en dus chips gaan ook zeer kostbaar worden om te maken, zeker totdat EUV toegepast kan worden. Zestien core chips gaat verkopen als mainstream desktop kan dan ook te duur worden om competitief te zijn. Veel logischer is dat AMD een aparte die gaat maken die uit een acht core CCX bestaat, al dan niet met een GPU. Persoonlijk zou ik in dit scenario potentieel een simpele GPU erbij willen omdat het anders lastig kan worden om de chip te solderen. Verder zou de GPU als standaard op alle chips ook enorm helpen met adoptie door OEM's. Is het niet nodig om de chip te solderen, dan hoeft het van mij niet. Voor OEM's zou het wel interesant zijn.
Vervolgens kan AMD dan apart een zestien core die gebruiken voor "Rome" a.k.a Epyc 2.
Het alternatief is dat "Rome" toch 48 cores gaat zijn. Dan worden het CCX's van zes cores en dan zal de mainstream Zen 2 waarschijnlijk met twaalf cores worden uitgerust, zonder GPU. Dat zou ook te solderen moeten zijn en is beduidend minder excessief dan zestien cores. Dan krijg je waarschijnlijk ook twaalf, tien en acht core CPU's. Misschien ook nog zes cores als introductie. We weten dat Intel nog steeds op 14nm++ zit, en meer dan acht cores hoef je niet van ze te verwachten.
[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 03-05-2018 12:02 ]
Bij mijn weten zijn alle Desktop Ryzens incl. de quadcores op dit moment precies dezelfde Die met 2 CCX’en en 8 cores. Voor quadcores moet hier ook het nodige uitgeschakeld worden.
Dus dat er cores uitgeschakeld moeten worden lijkt me niet zo’n issue. Zeker in het begin zullen de yields misschien wel zodanig zijn dat dat ook goed uitkomt.
Indien AMD slechts 1 type Die/CCX gaat maken dan denk ik dat 8 cores per CCX nog steeds het meest waarschijnlijk is, ook vanuit de geruchten over een Server 64core chip.
Aan de andere kant lijkt het me ook niet onwaarschijnlijk als AMD dit keer twee verschillende Die’s/CCX’en gaat produceren met 6cores per CCX en 8 cores per CCX. Dus 12cores per die en 16 cores per die.
Dus dat er cores uitgeschakeld moeten worden lijkt me niet zo’n issue. Zeker in het begin zullen de yields misschien wel zodanig zijn dat dat ook goed uitkomt.
Indien AMD slechts 1 type Die/CCX gaat maken dan denk ik dat 8 cores per CCX nog steeds het meest waarschijnlijk is, ook vanuit de geruchten over een Server 64core chip.
Aan de andere kant lijkt het me ook niet onwaarschijnlijk als AMD dit keer twee verschillende Die’s/CCX’en gaat produceren met 6cores per CCX en 8 cores per CCX. Dus 12cores per die en 16 cores per die.
PC Specs
Nee dat is dus niet zo, daarom zou het ook zo onlogisch zijn. Een Ryzen 3 2200G of 2400G hebben bijvoorbeeld maar één CCX en dus vier core's. Dat zelfde geld ook voor de laptop APU's en de embedded CPU's.Help!!!! schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 13:55:
Bij mijn weten zijn alle Desktop Ryzens incl. de quadcores op dit moment precies dezelfde Die met 2 CCX’en en 8 cores. Voor quadcores moet hier ook het nodige uitgeschakeld worden.
AMD Nieuwsdiscussie
Met desktop Ryzen bedoelde ik de Ryzens zonder GPU. En daar wordt bij mijn weten voor alle CPU’s één Die met 2 CCXen gebruikt.-The_Mask- schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 14:05:
[...]
Nee dat is dus niet zo, daarom zou het ook zo onlogisch zijn. Een Ryzen 3 2200G of 2400G hebben bijvoorbeeld maar één CCX en maar vier core's. Dat zelfde geld ook voor de laptop APU's en de embedded CPU's.
Pas met de introductie van de 2200G en 2400G is dit anders maar dat is een ander concept incl GPU. Die 8 core CCX zou in dit concept juist prima passen. Zeker tegen die tijd.
Voor de laptop apu’s geldt hetzelfde. Je hoeft ook niet alle cores aan te zetten en wellicht kun je wel kiezen hoeveel cores actief zijn afhankelijk van de taak die je doet en stroomverbruik dat je wilt accepteren. Dit zal ongetwijfeld ook al door zaken als precision boost, xfr e.d. geregeld worden.
Die 8 cores per CCX zijn imo dus juist wel erg logisch. Voor serverproducten wil je graag die 8 cores per ccx hebben en op andere productlijnen biedt het je de nodige flexibiliteit.
Jouw stelling dat er nog meer dan genoeg vraag is naar quadcores en niet iedereen 8 cores nodig heeft en dat het mede daarom niet aannemelijk is dat er 8 cores op een CCX komen is imo juist onlogisch. Ik ken geen mensen die bij vergelijkbare prijsstelling en inzetbaarheid nee zeggen tegen extra cores.
Maar goed misschien is het nog wel het meest waarschijnlijk dat er twee verschillende CCXen ontworpen worden. 6 en 8 cores. Daarmee hebben ze nog meer flexibiliteit.
PC Specs
Verwijderd
Twee CCX's, een met 8 en een met 4, vind ik het meest voor de hand liggend voor Zen2. Het latencyprobleem is dan opgelost voor 6c en 8c, de lagere yields worden opgevangen door het lagere oppervlakte wat niet volledig wordt gecompenseerd door de extra lagen en je kan nog steeds quadcorce CPU's en APU's maken voor laptops en lowend-systemen.
Voor Zen3 verwacht ik eveneens extra kernen aangezien dan EUV voor 100% van de belichting zou moeten kunnen worden gebruikt, als alles goed gaat.
Voor Zen3 verwacht ik eveneens extra kernen aangezien dan EUV voor 100% van de belichting zou moeten kunnen worden gebruikt, als alles goed gaat.
Een deel performancewinst en een deel een lager vermogen lijkt mij een realistische verwachting al denk ik dat je meer prestatiewinst per kern mag verwachten dan pak hem beet 10%, Minstens 25% lijkt me niet een onredelijke verwachting, dan kan nog altijd het vermogen tegelijkertijd omlaag. In welke mate AMD dat verkrijgt met een hogere klokfrequentie en met een betere pipeline zullen we moeten afwachten. Het zou mij verbazen als AMD er niet op inzet om in ieder geval single core alles van Coffee Lake te verslaan aangezien dat goed mogelijk is met een node die aanzienlijk kleiner is dan de 14++ van Intel.enchion schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:15:
Wat met de TDP verbetering van 7nm eigenlijk logischer is, waar de helft van de TDP-winst gaat dan naar 2 extra cores en de andere helft naar een paar honderd mhz clock erbij.
[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2018 15:54 ]
Weet niet of dit al bekend was, maar dell bied nu ook amd APU's aan in de inspiron lijn:
http://www.dell.com/en-us...d/inspiron-17-5775-laptop
beschikbaar met 2200u en 2500u
B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW
Het lijkt mij juist minder logisch. 7nm biedt aanzienlijk meer ruimte. Ok dan kun je heel veel 4c CCXen op een wafer kwijt maar hoeveel meer performance kun je gaan bieden?Verwijderd schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 15:04:
Twee CCX's, een met 8 en een met 4, vind ik het meest voor de hand liggend voor Zen2. Het latencyprobleem is dan opgelost voor 6c en 8c, de lagere yields worden opgevangen door het lagere oppervlakte wat niet volledig wordt gecompenseerd door de extra lagen en je kan nog steeds quadcorce CPU's en APU's maken voor laptops en lowend-systemen.
Dan schiet je dus dus vooral iets op aan de productiekosten kant maar heel veel nieuws heb je dan niet te bieden in het 4c segment.
Een soort dieshrink van de huidige 4c CCX zie ik gewoon niet zo.
Ik denk dat het een stuk aantrekkelijker is, zeker marketingtechnisch, om in die segmenten meer dan 4cores te launchen.
Nee, ik blijf voorlopig nog even bij mijn voorspelling dat het CCX'en met 8 cores worden
PC Specs
Verwijderd
Dat voorspel ik ook voor 8c en 6c (zie de eerste regel van mijn laatste reactie) maar je zal ook een kleinere CCX nodig hebben voor de quadcore CPU's en de APU's. In dat segment kan de lagere prijs een belangrijke vooruitgang zijn. Ik zou het mooi vinden als we bij Zen2 hexacore APU's zouden krijgen maar in verband met het vermogen weet ik niet of dat dat gaat gebeuren. Het liefst zou ik natuurlijk hebben dat we vanaf Zen2 12 kernen krijgen voor €300 op de desktop maar ik vrees dat zoiets pas bij Zen3 gaat gebeuren.Help!!!! schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 16:36:
Nee, ik blijf voorlopig nog even bij mijn voorspelling dat het CCX'en met 8 cores worden
Mooi. Ik zie niet of dat ze de lagere prijs van het systeem volledig doorrekenen maar in ieder geval betaal je minder voor de versie met de AMD-APU en niet meer zoals bij andere bedrijven (Acer bijvoorbeeld). Het lijkt erop dat ze single-channel memory gebruiken bij de 8 GB, dual channel bij meer dan 8 GB.aminam schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 15:55:
Weet niet of dit al bekend was, maar dell bied nu ook amd APU's aan in de inspiron lijn:
Ik zie 1 groot probleem bij die Dell-laptops (buiten dat ik graag dual channel zou zien bij 8 GB): ze worden bij de basisconfiguratie verkocht met enkel een mechanische harde schijf (nog een trage ook, 5400 rpm). Daar doe je je klanten geen plezier mee. Ik zou of enkel een SSD erin stoppen of een SSD en een harde schijf.
Helaas bundelt Dell nog steeds die McAfee troep en een MS Office proefabo bij de laptops. Het zou fijn zijn als OEM's kale disc images aanbieden met enkel Windows en drivers en touchpad-support. Het liefst met ook alle crapware van W10 (gebundelde 'spelletjes') zelf verwijderd.
[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2018 17:34 ]
PC Specs
Verwijderd
Leuk maar een probleem bij die SHS is dat ze veel computers tientallen tot honderden keren tellen omdat zoveel verschillende mensen inloggen op veel computers. Denk aan die internetcafés die overwegend Intel en Nvidia hardware gebruiken.
+ datacentra en mining inderdaad.
Desalniettemin is een winst een positief teken.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2018 17:39 ]
Steam kijkt toch ook naar de hardwareid.Verwijderd schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 17:36:
[...]
Leuk maar een probleem bij die SHS is dat ze veel computers tientallen tot honderden keren tellen omdat zoveel verschillende mensen inloggen op veel computers. Denk aan die internetcafés die overwegend Intel en Nvidia hardware gebruiken.
Tenminste dat dacht ik altijd
^
Nice find.
Dus die Intel desktop 8core komt in principe pas in 18Q4. Zo dat is best wel laat zeg.
Nice find.
Dus die Intel desktop 8core komt in principe pas in 18Q4. Zo dat is best wel laat zeg.
PC Specs
Nee, dat is precies op het juiste moment om "oh shiny" te doen rond de kerst als veel mensen nieuw spul kopen. Het is ook net voordat de Zen 2 hypetrain zal gaat starten.Help!!!! schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 20:16:
^
Nice find.
Als dat waar is gaat Intel er nu al van uit dat hun 8 core CPU's niet tegen Zen 2 op zullen kunnen en dat ze er snel zo veel mogelijk moeten verkopen voordat het niet meer kan. Da's best een aanname.DaniëlWW2 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 20:20:
Het is ook net voordat de Zen 2 hypetrain zal gaat starten.
Die octacores zullen gewoon op 14nm++ worden gebakken terwijl Zen 2 naar de 7nm node van GoFlo gaat. Intel heeft problemen met schaling van hun chips naar meer cores in verband met koeling. Dat kan je al zien met de hexacores die fors meer verbruiken en echt heet worden, ondanks de verbeterde TIM. Die octacores gaan nog flink wat extra verbruiken en gaan een nachtmerrie worden om koel te houden als ze met forse clockspeeds worden geleverd. Zomaar naar 5GHz overclocken gaat ook bijzonder lastig worden voor die chips.Overspark schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 22:45:
[...]
Als dat waar is gaat Intel er nu al van uit dat hun 8 core CPU's niet tegen Zen 2 op zullen kunnen en dat ze er snel zo veel mogelijk moeten verkopen voordat het niet meer kan. Da's best een aanname.
Zet dat tegenover een nieuwe node waar altijd efficiëntie in verbruik en hitteproductie worden gevonden die nieuwe chips in staat stellen om beter te presteren. Nee, Intel gaat het heel moeilijk krijgen tegen Zen 2 omdat ze de boot voor 2019 lijken te gaan missen met hun 10nm node die ruwweg vergelijkbaar zou moeten zijn met GoFlo 7nm.
Het lijkt er eerlijk gezegd niet op dat het account based is. Ik heb in een maand ook weleens zowel de survey op mn main game pc gehad als op mijn surface laptop. Gemiddeld over alle jaren krijg ik, met 3 computers, het ding 1 a 2 keer per jaar. Op mijn nieuwste laptop heb ik hem dit jaar ook al een keer gehad (8250U).Verwijderd schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 17:36:
[...]
Verder betwijfel ik of internet pc's uberhaupt een probleem vormen op een dergelijke enquete. Al is het maar alleen omdat er genoeg gamers zijn die 20 tot 60 uur per week gamen op hun eigen systemen terwijl op zo'n internet cafe pc ook maar 1 user tegelijk actief kan zijn. Dus de 10 tot 100 keer vaker voorkomen haal je dan zeker niet, zoveel uur zit er niet in een week.
Hoe dan ook lijkt het erop dat de 'oude' mirange toppers met een rap tempo verdwijnen. Zowel de populaire 960 als de 750 Ti zijn van een procent of 14 in een half jaar gedaald naar 5%. De hoogst genoteerde AMD kaart blijft voorlopig de AMD Radeon R7 Graphics met circa 1%. AMD zal nog behoorlijke volumes moeten gaan leveren om bij de 12% van de 1060 in de buurt te komen. Maar zeker positief dat er groei in zit.
[ Voor 18% gewijzigd door sdk1985 op 04-05-2018 00:30 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
sdk: hoevaak per week log jij opnieuw in op je thuispc-account? Ik krijg die survey altijd als ik opnieuw inlog na herinstallatie / op een nieuwe pc inlog, nog nooit 'zomaar' (in totaal 5x gehad).
Verwijderd
Dat Valve per account meerdere computers telt is logisch aangezien het om verschillende computers gaat, dat zegt weinig over of dat per computer meerdere gebruikers wordt geteld. Zolang Valve hier geen openheid over geeft weten we het niet zeker (het een of het ander) maar ik zou het logisch vinden als ze voor meerdere gebruikers dezelfde computer meenemen omdat Valve geïnteresseerd is in welk percentage van de gamers hardware heeft die boven performance-niveau X zit.sdk1985 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 00:24:
[...]
Ik heb in een maand ook weleens zowel de survey op mn main game pc gehad als op mijn surface laptop. Gemiddeld over alle jaren krijg ik, met 3 computers, het ding 1 a 2 keer per jaar. Op mijn nieuwste laptop heb ik hem dit jaar ook al een keer gehad (8250U).
Moeilijk te zeggen maar zeker is dat in China gigantisch veel mensen in een internetcafé gamen en dat veel bezoekers dit een groot aantal uren per week doen.Verder betwijfel ik of internet pc's uberhaupt een probleem vormen op een dergelijke enquete. Al is het maar alleen omdat er genoeg gamers zijn die 20 tot 60 uur per week gamen op hun eigen systemen terwijl op zo'n internet cafe pc ook maar 1 user tegelijk actief kan zijn. Dus de 10 tot 100 keer vaker voorkomen haal je dan zeker niet, zoveel uur zit er niet in een week.
https://www.wired.com/201...et-cafe-gamers-away-days/
The Lemon Internet Bar is a tiny place, just 300 square feet and brimming with 80 or so computers in tidy rows. On any given day dozens of young men and women fill the oversized armchairs, illuminated by glowing screens as they wage war in games like Legendary Alliance and DOTA. They spend hours and hours there, sustaining themselves on junk food and catnaps as they lose all track of time. “You can stay indefinitely,” says photographer Jingli Wu. “You can even sleep there.”
...
Wu has visited the cafe countless times, occasionally spending as long as six hours gaming or photographing fellow gamers with his Leica. His casual, candid photos reveal a chaotic place where people appear to have lost all sense of time.
https://mashable.com/2017...ternet-cafe/#62dbcauFLOqP
If all you've known about internet cafes are dingy darkened rooms where people stare into screens, you've got to see some of the new, slick gaming havens that are popping up in China.
The Wolfz 狼域电竞俱乐部 gaming lounge, opened this week, is a 1,700 square metre (18,298 square foot) space in south China's high-tech hub of Shenzhen. It's got 230 computers, 11 large rooms to book, and 5 VIP rooms.
...
China's internet cafe scene is ripe for investment by bigger firms; its 160,000 cafes of which only 0.2 percent are managed by chains.
160 000, laten we aannemen dat je gemiddeld een paar honderd gamers hebt per dag, dan kom je al op een ordegrootte van tientallen miljoenen gamers uit. Best een aardige invloed. Als Steam per computer meerdere accounts meeneemt in de SHS wat helaas moeilijk vast te stellen is aangezien Valve nogal gesloten hierover is maar het is iets om rekening mee te houden.
Volgens mij heb je niet door hoeveel markten AMD bedient met Ryzen, dat is veel meer dan die paar desktop CPU's. Er zitten ook zuinig en klein spul bij van minder dan 10W inclusief een goede IGP. Daar een dure minder zuinige die met 8 core's voor gebruiken is gewoon niet logisch.Help!!!! schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 16:36:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door -The_Mask- op 04-05-2018 11:51 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Dat weten we niet simpelweg niet. Verder AMD heeft nu ook al twee verschillende CCX ontwerpen in productie waardoor de speculatie over een verdere splitsing met Zen 2 niet onlogisch is. Ryzen 1/2 en RR verschillen namelijk in L3 cache. RR heeft maar een rij met L3 cache SRAM transistoren, voor 4MB waar Ryzen 1/2 twee rijen heeft met 8MB per CCX. Relatief klein verschil, maar het is een verschil.-The_Mask- schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:49:
[...]
Volgens mij heb je niet door hoeveel markten AMD bedient met Ryzen, dat is veel meer dan die paar desktop CPU's. Er zitten ook zuinig en klein spul bij van minder dan 10W inclusief een goede IGP. Daar een dure minder zuinige die met 8 core's voor gebruiken is gewoon niet logisch.
Dat kan je heel goed zien op afbeeldingen van de chips. Ze merken bij Toms waarschijnlijk ook terecht op dat de extra L3 voor Ryzen 1/2 voornamelijk voor servers is bedoeld.
https://www.tomshardware....u-gpu,review-34205-2.html
Deze twee chips zijn ook de vervangers van de oude AMD strategie met een desktop/server architectuur en een aparte mobiele achitectuur, je APU. AMD ontwerpt nu een CCX voor al hun CPU's en schaalt de L3 omlaag voor de low power/low performance chips. Door IF kunnen ze dit relatief goedkoop en snel doen. Dat is de grote bijdrage van Mark Papermaster geweest die de manier hoe AMD CPU's ontwikkelde zo radiaal omgooide en er een team van maakte die beide productlijnen ontwikkelen.
Dan komt volgend jaar Zen 2. Het antwoord op de CCX configuratie daar zal puur komen door het aantal cores dat AMD wil leveren met "Rome/Epyc 2". 48 cores = zes core CCX. 64 cores = acht core CCX. Andere factoren zijn eigenlijk irrelevant omdat Zen een serverarchitectuur is die ze omlaag schalen, niet andersom.
Verder lijkt de RR vervanger, Picasso, niks meer te zijn dan RR op "12nm" met wat hogere clocks. Je zal dus de quadcore + GPU behouden in 2019. Dan staat niks in de weg om het aantal cores per CCX te verhogen voor Zen 2. De vraag is of het zes of acht per CCX gaat worden.
Verder bedoelt @Help!!!! dat AMD voor de desktop chips met een enkele CCX gaat komen. Zoals ik al aangaf kan dit, met de toevoeging van een GPU. Dan heb je een derde lijn voor de desktop die ook kan dienen als high end APU voor OEM's in desktop als laptops. Zo kan AMD verdergaan met koppelverkoop en Nvidia de markt uit drukken. Daar is Intel al jaren mee bezig, en AMD gaat op een gegeven moment de volgende stap zetten nu het CPU gedeelte ook op orde is. Het alternatief is wel twee CCX units en 2x6. 2x8 cores is gewoon excessief voor een desktop Zen 2. De enorme kostenstijging die gepaard zal gaan met de "7nm" nodes betekend ook dat AMD ergens zal moeten besparen op chipformaat. Gaat AMD dus naar 64 cores voor "Rome/Epyc 2", dan is een enkele CCX + GPU echt niet uitgesloten.
Verwijderd
Over Ryzen2 vs. Ryzen1 en Ryzen2 vs. Coffee Lake. Een interessant bevinding dankzij een benchmark (Looking Glass) die weinig wordt gebruikt door reviewers. Ryzen2 heeft een aanzienlijk (ongeveer 20% uit mijn hoofd) hogere data-throughput maar zoals bekend ook een hogere latency dan CL. Mijn gedachte hierbij is dat dit ruimte schept voor optimalisatie. Hij stipt ook nog even aan dat het overklokken van de 8700k lang niet zo nuttig is als dat mensen denken omdat lang niet alles meeschaalt doordat andere zaken er niet op vooruit gaan met het hoger klokken (d'uh maar iets wat veel mensen lijken te vergeten).
Of Intel gaat alsnog de IHS solderen en presenteert dit als een feature.DaniëlWW2 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 22:58:
[...]
Die octacores zullen gewoon op 14nm++ worden gebakken terwijl Zen 2 naar de 7nm node van GoFlo gaat. Intel heeft problemen met schaling van hun chips naar meer cores in verband met koeling. Dat kan je al zien met de hexacores die fors meer verbruiken en echt heet worden, ondanks de verbeterde TIM. Die octacores gaan nog flink wat extra verbruiken en gaan een nachtmerrie worden om koel te houden als ze met forse clockspeeds worden geleverd. Zomaar naar 5GHz overclocken gaat ook bijzonder lastig worden voor die chips.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2018 12:48 ]
offtopic:
looking glass is geen benchmark, maar een service, die grafische data forward van graka1 naar 2.
looking glass is geen benchmark, maar een service, die grafische data forward van graka1 naar 2.
Eigenlijk log ik nooit opnieuw in. Kan zeker een verband zitten tussen clean install en de survey. Er is geen apparaat waar ik nog nooit een survey heb gehad. Omgekeerd krijg je zelden meer dan 1x per jaar per apparaat een survey. Van account wort op 1 pc regelmatig gewisseld. Dus lijkt er inderdaad sterk op dat steam bij een nieuwe system id een survey doet.foppe-jan schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 09:26:
sdk: hoevaak per week log jij opnieuw in op je thuispc-account? Ik krijg die survey altijd als ik opnieuw inlog na herinstallatie / op een nieuwe pc inlog, nog nooit 'zomaar' (in totaal 5x gehad).
Vandaag ook dit gepubliceerd; https://overclock3d.net/n...m_hardware_survey_fixes/1sdk1985 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 22:16:
[...]
Eigenlijk log ik nooit opnieuw in. Kan zeker een verband zitten tussen clean install en de survey. Er is geen apparaat waar ik nog nooit een survey heb gehad. Omgekeerd krijg je zelden meer dan 1x per jaar per apparaat een survey. Van account wort op 1 pc regelmatig gewisseld. Dus lijkt er inderdaad sterk op dat steam bij een nieuwe system id een survey doet.
After some investigating, Valve has discovered that the increased popularity of Chinese Cyber Cafes has skewed the results of Steam's hardware survey, overcounting these systems to skew OS, CPU, GPU and language market share results. Thanks to fixes that Valve has implemented in recent weeks, the company's April hardware survey will now produce accurate results, boosting AMD's CPU and GPU market share significantly.
Below is Valve's post which explains the issue in further detail.
STEAM HARDWARE SURVEY FIX
The latest Steam Hardware Survey incorporates a number of fixes that address over counting of cyber cafe customers that occurred during the prior seven months.
Historically, the survey used a client-side method to ensure that systems were counted only once per year, in order to provide an accurate picture of the entire Steam user population. It turns out, however, that many cyber cafes manage their hardware in a way that was causing their customers to be over counted.
Around August 2017, we started seeing larger-than-usual movement in certain stats, notably an increase in Windows 7 usage, an increase in quad-core CPU usage, as well as changes in CPU and GPU market share. This period also saw a large increase in the use of Simplified Chinese. All of these coincided with an increase in Steam usage in cyber cafes in Asia, whose customers were being over counted in the survey.
It took us some time to root-cause the problem and deploy a fix, but we are confident that, as of April 2018, the Steam Hardware Survey is no longer over counting users.
Verwijderd
Dus toch die internetcafés. Goed dat Valve er nu voor corrigeert. 
Ik weet wat het is. Je kan het echter ook als benchmark gebruiken door te kijken naar hoeveel data het kan forwarden van GPU1 naar GPU2, het is niet omdat het niet officieel als benchmark is bedoeld dat het niet geschikt kan zijn om 1 parameter te benchmarken. Het is zoiets als dat je Matlab als benchmark kan gebruiken (Hardware Unboxed deed dit) terwijl het daar bepaald niet voor bedoeld is. Ik vermoed dat Wendell het een met het ander combineerde, hij was toch al geïnteresseerd in Looking Glass en hij wou graag meer te weten komen over de 2700X.foppe-jan schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 20:51:
offtopic:
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2018 22:50 ]
Ah kijk die 1x per jaar die ik merkte klopte dus wel:foppe-jan schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 22:18:
[...]
Vandaag ook dit gepubliceerd; https://overclock3d.net/n...m_hardware_survey_fixes/1
[...]
Helaas geen fix met terugwerkende kracht. Verder heel interessant want die survey is dus eigenlijk geen survey als in 1 op de 100 maar eerder een vrijwel volledige telling van de steam populatie, 1x per jaar geupdate. Natuurlijk met uitzondering van de users die hem annuleren.\STEAM HARDWARE SURVEY FIX – 5/2/2018
The latest Steam Hardware Survey incorporates a number of fixes that address over counting of cyber cafe customers that occurred during the prior seven months.
Historically, the survey used a client-side method to ensure that systems were counted only once per year, in order to provide an accurate picture of the entire Steam user population. It turns out, however, that many cyber cafes manage their hardware in a way that was causing their customers to be over counted.
Around August 2017, we started seeing larger-than-usual movement in certain stats, notably an increase in Windows 7 usage, an increase in quad-core CPU usage, as well as changes in CPU and GPU market share. This period also saw a large increase in the use of Simplified Chinese. All of these coincided with an increase in Steam usage in cyber cafes in Asia, whose customers were being over counted in the survey.
It took us some time to root-cause the problem and deploy a fix, but we are confident that, as of April 2018, the Steam Hardware Survey is no longer over counting users.
Ondertussen is GPP teruggetrokken en is AMD nu de nieuwe boeman: AMD verbiedt ASRock om videokaarten te verkopen in Europa'
[ Voor 11% gewijzigd door sdk1985 op 05-05-2018 19:26 ]
Snap ook niet waarom Asrock geen AMD kaarten in de EU mag verkopen. Afhankelijk van de kwaliteit had ik best interesse. Bij moederborden is Asrock ook een A-merk geworden.sdk1985 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 19:00:
[...]
Ah kijk die 1x per jaar die ik merkte klopte dus wel:
[...]
Helaas geen fix met terugwerkende kracht. Verder heel interessant want die survey is dus eigenlijk geen survey als in 1 op de 100 maar eerder een vrijwel volledige telling van de steam populatie, 1x per jaar geupdate. Natuurlijk met uitzondering van de users die hem annuleren.\
Ondertussen is GPP teruggetrokken en is AMD nu de nieuwe boeman: AMD verbiedt ASRock om videokaarten te verkopen in Europa'
Speculatie, Asus heeft nog steeds veel aandelen in Asrock (tenminste dacht ik) en wilde op deze manier GPP omzeilen? AMD wil dit niet om die reden?
Om AMD gelijk een boeman te noemen is ook wat overdreven.
Eigenlijk is die correctie voor de internetcafes niet genoeg.
Wat eigenlijk het meest logisch is, is gebruik/speel-tijd per device.
Je onboard geintegreerde GPU gebruik je bv nooit maar wordt in een "af-en toe statistiek wel meegerekend.
Hetzelfde geldt voor bv geluidskaarten, 3x wedden dat realtek veruit bovenaan staat, terwijl er best een interessant marktaandeel moet zijn voor gebruikers die een apart/2e device gebruiken.
Maar daarop meten zou wel weer verder tegen alle privacy ingaan, wat weer een omgekeerd probleem zou genereren aangezien de mensen met duurdere/specifiekere hardware hoogstwaarschijnlijk een grotere vertegenwoordiging zijn van mensen met kennis van computers dan mensen met algemene hardware.
Mensen met specifiek spul zouden dus eerder niet meedoen aan de survey dan mensen met algemeen spul.
Wat eigenlijk het meest logisch is, is gebruik/speel-tijd per device.
Je onboard geintegreerde GPU gebruik je bv nooit maar wordt in een "af-en toe statistiek wel meegerekend.
Hetzelfde geldt voor bv geluidskaarten, 3x wedden dat realtek veruit bovenaan staat, terwijl er best een interessant marktaandeel moet zijn voor gebruikers die een apart/2e device gebruiken.
Maar daarop meten zou wel weer verder tegen alle privacy ingaan, wat weer een omgekeerd probleem zou genereren aangezien de mensen met duurdere/specifiekere hardware hoogstwaarschijnlijk een grotere vertegenwoordiging zijn van mensen met kennis van computers dan mensen met algemene hardware.
Mensen met specifiek spul zouden dus eerder niet meedoen aan de survey dan mensen met algemeen spul.
Verwijderd
Een preview voor de invloed van sneller RAM (afgerond 3400 MT/s). Een aanzienlijk groot verschil bij spellen, geen relevant verschil bij de meeste andere applicaties. Je krijgt ongeveer de helft van het verschil in performance door de timings bij 3200 MT/s (Hynix) strakker af te stellen, en de helft door Samsung B te gebruiken. Ik heb ook even de prijzen opgezocht, hier in Nederland betaal je €46 meer voor die Samsung B die wanneer je naar deze twee latjes kijkt, de prijzen bedragen €188 en €234. In de USA is het prijsverschil blijkbaar $25.
Het verwarrende, wat belet ASRock om voldoende kaarten te maken dat ze en 100% leveren van wat in Azië verkocht zou worden en hier alles kunnen leveren wat hier verkocht kan worden. Dat maakt mij een beetje argwanend m.b.t. de productiecapaciteit.
Ik denk niet dat dat de reden is.
Volgens hun speculatie (waar Hardwareinfo het van gecopypaste heeft?) omdat AMD graag heeft dat de Aziatische markt een injectie krijgt met extra AMD-kaarten. Ik kan dat wel volgen maar AMD moet het ASRock niet verbieden maar adviseer ASRock dat Azië een groeimarkt is en dat het wellicht raadzaam is om in eerste instantie daar meer kaarten te verkopen, dan zal ASRock dat mogelijk wel doen.Sp3ci3s8472 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 01:38:
[...]
Snap ook niet waarom Asrock geen AMD kaarten in de EU mag verkopen. Afhankelijk van de kwaliteit had ik best interesse. Bij moederborden is Asrock ook een A-merk geworden.
Het verwarrende, wat belet ASRock om voldoende kaarten te maken dat ze en 100% leveren van wat in Azië verkocht zou worden en hier alles kunnen leveren wat hier verkocht kan worden. Dat maakt mij een beetje argwanend m.b.t. de productiecapaciteit.
Als ineens ASRock wel in Europa kaarten mag verkopen nu GPP op papier dood is...Speculatie, Asus heeft nog steeds veel aandelen in Asrock (tenminste dacht ik) en wilde op deze manier GPP omzeilen? AMD wil dit niet om die reden?
Ik denk niet dat dat de reden is.
[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2018 12:12 ]
AMD heeft natuurlijk ook allemaal contracten met de verschillende fabrikanten die videokaarten met AMD GPU's verkopen. In één van die contracten zal waarschijnlijk ook wel de reden staan. Is natuurlijk niet dat AMD het niet zou willen. Voor hun zijn meer fabrikanten alleen maar beter.
AMD Nieuwsdiscussie
Het is alleen geen Samsung B-die, maar SK Hynix C-die.Verwijderd schreef op zondag 6 mei 2018 @ 12:05:
Een preview voor de invloed van sneller RAM (afgerond 3400 MT/s). Een aanzienlijk groot verschil bij spellen, geen relevant verschil bij de meeste andere applicaties. Je krijgt ongeveer de helft van het verschil in performance door de timings bij 3200 MT/s (Hynix) strakker af te stellen, en de helft door Samsung B te gebruiken. Ik heb ook even de prijzen opgezocht, hier in Nederland betaal je €46 meer voor die Samsung B die wanneer je naar deze twee latjes kijkt, de prijzen bedragen €188 en €234. In de USA is het prijsverschil blijkbaar $25.
[video]
Verwijderd
2:15DaniëlWW2 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 12:49:
[...]
Het is alleen geen Samsung B-die, maar SK Hynix C-die.
Goed dat jij het corrigeert als hij het verkeerd zegt. Ik vond de prijs in USD aan de lage kant, veronderstellende dat het USD is (1 Australische dollar is ongeveer €0,6).
offtopic:
Proficiat met je verjaardag, als die datum klopt.
Proficiat met je verjaardag, als die datum klopt.
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2018 13:08 ]
Was dit al langs geweest ?
AMD Ryzen 2000 Series Helps Red Team Recover CPU Market Share at German Retailer After Intel’s Dominance With Coffee Lake
AMD Ryzen 2000 Series Helps Red Team Recover CPU Market Share at German Retailer After Intel’s Dominance With Coffee Lake
PC Specs

Aangenomen dat "Others" server/pro CPU`s zijn zoals bv Xeon/Epyc, is er wel een erg grote impact te zien sinds in Januari Meltdown en Spectre in het nieuws zijn gekomen.
Aangenomen ook dat bedrijven niet seizoensgebaseerd orderen.
Ook lijkt het dat bedrijven wat die categorie betreft niet daarom massaal overstappen van Intel naar AMD maar waarschijnlijk meer aan het uitstellen zijn.
Ik meen op reddit gelezen te hebben dat zakelijk (Xeon e.d.) hier niet echt inzitten, op zich ook logisch, daar bedrijven niet zeer veel zelfbouw / losse cpu's kopen, maar juist vaak kant en klaar afnemen en ook lastig te lijmen met de revenue grafieken (zakelijk . Xeon / Epyc e.d., zit veelal veel meer revenue op dan consumer). Maar dat other juist de low end en de high end consumer chips zijn, bij Intel bijv. de i3's en i9's, maar ook lang niet alle i5's staan benoemd. Terwijl bij AMD lang niet alle Threadrippers en ook de oudere APU's niet benoemd zijn (maar ook zeker nog voor verkopen zorgen).enchion schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 18:18:
Aangenomen dat "Others" server/pro CPU`s zijn zoals bv Xeon/Epyc, is er wel een erg grote impact te zien sinds in Januari Meltdown en Spectre in het nieuws zijn gekomen.
Ook lijkt het dat bedrijven wat die categorie betreft niet daarom massaal overstappen van Intel naar AMD maar waarschijnlijk meer aan het uitstellen zijn.
Verder is ook de zakelijke markt wel enigzins seizoens gebonden, ik zie bijv. ook veel meer projecten eind van het jaar (Eind Q3-Q4) wanneer er nog budgetten op moeten, terwijl begin van het jaar (Q1) het vaak het traagst is qua projecten.
[ Voor 9% gewijzigd door Dennism op 11-05-2018 02:52 ]
Laat maar het staat gewoon onderin het plaatje wat het is.enchion schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 18:18:
[...]
[afbeelding]
[afbeelding]

Heb echt veel naar de plaatjes gekeken voordat ik het zag.
Verwijderd
Nee, ik had het wel al gezien maar het was hier niet geplaatst.
Het meest opvallende: bijna niemand koopt de 2700 (logisch, precies wat je zou verwachten) en de 2400G is aanzienlijk populairder dan de 2200G ondanks dat de bang for buck veel slechter is dan bij de 2200G en de 2600X en de 2200G voor het lichte werk ook volstaat.
Mooi. Ik voorspel alvast dat Ryzen de komende maanden weer over CL heen gaat en dat na de volgende refresh van Skylake (daar zitten we toch nog steeds?
[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2018 15:03 ]
Ik zou niet te veel waarde hechtten aan dat artikel over de verkopen. Het zijn de verkopen van slechts 1 Duitse webwinkel (mindfactory.de). Op Reddit worden ze vaak ook aangehaald en voor het gemak doet men bij r/AMD dan alsof dit representatief is voor de gehele CPU markt. Zo te zien heeft wccftech hier een copy-pasta gedaan.
Dit is n=1, hier kan je niet conclusies uit afleiden voor de complete CPU markt gezien dat er meerdere webshops zijn. Mindfactory publiceert dan elke maand hun verkoop aantallen, maar er zijn genoeg andere webshops bij welke deze gegevens niet gedeeld worden. Je kan ook niet zeggen dat de aantallen van een Nederlandse webshop als Azerty (of een ander) representatief zijn voor de gehele Nederlandse markt.
Het artikel van wccftech spreekt in veel bredere termen dan dat hun data kan bewijzen.
Dit is n=1, hier kan je niet conclusies uit afleiden voor de complete CPU markt gezien dat er meerdere webshops zijn. Mindfactory publiceert dan elke maand hun verkoop aantallen, maar er zijn genoeg andere webshops bij welke deze gegevens niet gedeeld worden. Je kan ook niet zeggen dat de aantallen van een Nederlandse webshop als Azerty (of een ander) representatief zijn voor de gehele Nederlandse markt.
Het artikel van wccftech spreekt in veel bredere termen dan dat hun data kan bewijzen.
Verwijderd
Je moet 1-2 loads investeren (in eerste instantie laadt het trager, soms veel trager) maar daarna wordt het sneller en na een paar keer herstarten kom je zeer dicht bij de snelheid van een SSD of haal je die.
@CMD
Die ene webshop is de grootste webshop voor PC Hardware in een van de sterkste economieën (tweede achter Noorwegen als je de dwergstaatjes en belastingontwijkers niet meetelt?) van het grootste land (populatie) van Europa. Dat is behoorlijk representatief voor de DIY-PC-markt. Het enige probleem is dat het sterk dat reflecteert: de DIY-PC-markt. Niet de OEM-markt die utter crap is voor Ryzen.
Ik heb eens eventjes gekeken naar de OEM-markt voor Ryzen, het is nog steeds erg karig.
22 systemen in totaal waarvan slechts 9 de 1600(X)/1700(X) bevatten:
2200G 1
1200 1
1500 3
1400 7
1600 3
1700 4
1700X 2
1800X 1
Ik zou de 1500 tussen de 1400 en 1600 plaatsen maar blijkbaar ging er iets verkeerd bij het intypen.
Wil je ook een grafische kaart van AMD in de prebuild-bak? Dan zijn er 3 opties:
HP Pavilion Power 580-146nd vanaf €980: RX 580, Ryzen 1400 en 16 GB RAM
Lenovo IdeaCentre 720-18ASU 90H1003GMH vanaf €800 met een RX 570 en een Ryzen 1400 en slechts 8 GB RAM
Lenovo IdeaCentre 720-18ASU 90H1004WMH vanaf €870 met een RX 580, Ryzen 1400 en slechts 8 GB RAM.
Dus 0 realitsiche opties voor wie een 100% AMD-systeem wil.
Voor Ryzen+Nvidia is het iets minder slecht gesteld.
HP Pavilion Power 580-149nd voor €1000, met een Ryzen 1600, een GTX 1050 en 16 GB RAM
Acer Aspire GX-281 A510504 NL1 met een Ryzen 1600, 1050 Ti en 8 GB RAM
Eerder werd hier door mensen opgemerkt dat je de OEM’s tijd moet geven, er werd geroepen dat het voor Intel ook altijd X maanden duurt voordat systemen uitkomen. Goed, laten we even de proef op de som nemen. Voor Coffee Lake wat ruim minder dan 2 keer zo lang uit is als Ryzen1, zijn er momenteel bijna 2 keer zoveel systemen (42) en zijn er 22 systemen met enkel de 8700(k).
De OEM's en winkels (zoals Paradigit) laten het flink liggen. De harde conclusie is dat Ryzen leuk is voor zelfbouwers maar niet aantrekkelijk is voor mensen die een prebuild OEM-bakje willen.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2018 17:20 ]
Een Samsung EVO kopen is dus makkelijker en net zo vlot.Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 17:08:
Je moet 1-2 loads investeren (in eerste instantie laadt het trager, soms veel trager) maar daarna wordt het sneller en na een paar keer herstarten kom je zeer dicht bij de snelheid van een SSD of haal je die.
Al is het de maan of mars, dat maakt niet uit. Statisch is dit niet juist om tot zo'n conclusie te komen voor de DIY markt op basis van de getallen van een webshop. OEMs had ik het nog niet eens over. Je hebt meer gegevens nodig om tot die uitspraak te kunnen komen.Die ene webshop is de grootste webshop voor PC Hardware in een van de sterkste economieën (tweede achter Noorwegen als je de dwergstaatjes en belastingontwijkers niet meetelt?) van het grootste land (populatie) van Europa. Dat is behoorlijk representatief voor de DIY-PC-markt. Het enige probleem is dat het sterk dat reflecteert: de DIY-PC-markt. Niet de OEM-markt die utter crap is voor Ryzen.
Let de gemiddelde koper van een Media Markt PC dan op de inhoud? Ik betwijfel het. Die kopen iets vooral geleid door reclame materiaal of de verkoper. De koper bepaald ook niet de inhoud van een OEM machine, die koopt slechts iets wat op de plank ligt.De harde conclusie is dat Ryzen leuk is voor zelfbouwers maar niet aantrekkelijk is voor mensen die een prebuild OEM-bakje willen.
Maar nu kun je dus een 6TB schijf kopen, die de performance geeft van jouw 512GB Samsung SSD..CMD-Snake schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 17:33:
[...]
Een Samsung EVO kopen is dus makkelijker en net zo vlot.
[...]
Al is het de maan of mars, dat maakt niet uit. Statisch is dit niet juist om tot zo'n conclusie te komen voor de DIY markt op basis van de getallen van een webshop. OEMs had ik het nog niet eens over. Je hebt meer gegevens nodig om tot die uitspraak te kunnen komen.
[...]
Let de gemiddelde koper van een Media Markt PC dan op de inhoud? Ik betwijfel het. Die kopen iets vooral geleid door reclame materiaal of de verkoper. De koper bepaald ook niet de inhoud van een OEM machine, die koopt slechts iets wat op de plank ligt.
https://wren.co/join/Devian
StoreMI is een techniek van AMD voor JBOD. Als die 6TB schijf in zijn eentje is valt er weinig te optimaliseren. Je gooit namelijk alle storage op een grote hoop en StoreMI plaatst de meest gebruikte data op de snelste opslag die je hebt. Tevens worden SSD drives als cache ingezet voor de trage drives. Je kan ook een RAM disk gebruiken hiervoor.Devian schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 18:18:
Maar nu kun je dus een 6TB schijf kopen, die de performance geeft van jouw 512GB Samsung SSD..
Als die 6TB disk alleen is zal die enkel sneller kunnen worden als je minstens 2GB RAM inzet daarvoor. Alleen de veelgebruikte data zal sneller op te halen zijn. Op die 512GB Samsung is alle data die erop staat even snel op te halen.
Met RAID kan je ook flink wat performance uit gewone harde schijven halen met de juiste RAID vorm, maar je hebt een veelvoud aan schijven nodig.
Ja, dat je er een SSD bijplaatsen moet snap ik ;-).
Dit geeft je gewoon mogelijkheden om al je game installs te versnellen, zonder extreem veel of grote SSDs te moeten kopen...of te moeten installeren op je HDD.
Dit geeft je gewoon mogelijkheden om al je game installs te versnellen, zonder extreem veel of grote SSDs te moeten kopen...of te moeten installeren op je HDD.
https://wren.co/join/Devian
Verwijderd
Devian schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 18:18:
[...]
Maar nu kun je dus een 6TB schijf kopen, die de performance geeft van jouw 512GB Samsung SSD..
Zoiets inderdaad. Hij mist wat dat betreft compleet het punt. Je kan 6 TB aan spellen opslaan op die 6 TB schijf en je kan al die spellen met SSD-performance draaien na een paar keer laden per spel. Met de spellen die hij testte kwam hij aan 50 GB wat werd gebruikt, je kan dus een flink aantal spellen tegelijkertijd spelen.Devian schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 18:38:
Ja, dat je er een SSD bijplaatsen moet snap ik ;-).
We hebben het nog niet eens gehad over bijvoorbeeld SATA+NVME en het inschakelen van 2 GB RAM (ook dat kan). Al met al is het een interessante technologie. RAID erbij halen raakt kant noch wal aangezien je dan ook wel even het risico neemt op al die schijven je data kwijt te zijn en je nog steeds extreem lage random reads hebt.
Het is niet een halszaak maar het is weer een klein extra voordeel voor AMD, er zijn veel van die kleine extra voordelen die in het bijzonder de 2700X de edge geven over de 8700k.
Jij vertoont struisvogelgedrag.CMD-Snake schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 17:33:
Statisch is dit niet juist om tot zo'n conclusie te komen voor de DIY markt op basis van de getallen van een webshop.
Mensen kunnen het moeilijk eens of oneens zijn als jij zo nauw definieert waar jij het over hebt ("zo'n conclusie"). Statistisch gezien kan je stellen dat het grote aantal samples (meer dan 12 maanden inmiddels, 10000-20000 CPU's per maand, onderverdeling naar model...) van de grootste PC-hardware-webshop van het grootste land en de grootste economie in Europa een representatief beeld geeft van de DIY-PC-markt in Europa. Daarnaast is bevestigd dat Amazon en Newegg hetzelfde beeld schetsen waarmee we kunnen stellen dat het representatief is voor het beeld in Europa en Noord-America. Als dat nog niet genoeg voor jou is...
Dank je wel voor het herhalen van wat ik zelf aangaf.Let de gemiddelde koper van een Media Markt PC dan op de inhoud?
[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2018 19:04 ]
Er is geen sprake van struisvogelgedrag, we hebben het hier over de onderbouwing van de conclusie van het wccftech artikel.Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 18:45:
Jij vertoont struisvogelgedrag.
Mensen kunnen het moeilijk eens of oneens zijn als jij zo nauw definieert waar jij het over hebt ("zo'n conclusie"). Statistisch gezien kan je stellen dat het grote aantal samples (meer dan 12 maanden inmiddels) van de grootste PC-hardware-webshop van het grootste land en de grootste economie in Europa een representatief beeld geeft van de DIY-PC-markt in Europa. Daarnaast is bevestigd dat Amazon en Newegg hetzelfde beeld schetsen waarmee we kunnen stellen dat het representatief is voor het beeld in Europa en Noord-America. Als dat nog niet genoeg voor jou is...
De getallen van Mindfactory.de worden door wccftech neergezet als representatief voor verkopen wereldwijd. Een bron is simpelweg niet voldoende basis daarvoor ongeacht over hoeveel jaar je de getallen telt. Je moet getallen van meerdere verkopers hebben om tot een goede basis te komen voor een conclusie. Hadden ze Mindfactory en enkele andere webshops in Duitsland gebruikt dan was het een prima basis om een uitspraak te doen over de Duitse DIY markt. Maar die conclusie mag je dan zeker niet doortrekken naar de rest van Europa. Een studie van de Duitse DIY markt kan niets zeggen over bijvoorbeeld de Spaanse DIY markt.
Het gaat hier niet om AMD vs. Intel maar een gebrek aan degelijk (wetenschappelijk / statistisch) onderzoek.
Verwijderd
Ik heb het WCCFTech-artikel niet gelezen dus daar kan ik geen uitspraak over doen. Ik kijk louter naar de getallen zelf.
Het is in theorie mogelijk dat de Spaanse DIY op wezenlijke punten verschilt van de Duitse DIY (mogelijk nog wat meer AMD omdat ze minder te besteden hebben) maar voor NW-Europa is het behoorlijk representatief. Meer data is beter maar we moeten het doen met wat we hebben, als MF, Amazon en Newegg hetzelfde beeld laten zien dan lijkt er een duidelijke internationale trend te zijn. Daarnaast lijkt mij de volgende aanname redelijk: i.t.t. de doorsnee klant van Mediamarkt die een prebuild-bakje koopt verdiepen de DIY-bouwers zich tot op zekere hoogte in de hardware, ze kijken naar performance/€. Daarom is dezelfde trend in verschillende landen die een enigszins vergelijkende welvaart en markt (in een groot deel van Azië zullen ze bijvoorbeeld meer tweedehands spul en voor ons onbekende merken kopen) hebben aannemelijk.
Het is in theorie mogelijk dat de Spaanse DIY op wezenlijke punten verschilt van de Duitse DIY (mogelijk nog wat meer AMD omdat ze minder te besteden hebben) maar voor NW-Europa is het behoorlijk representatief. Meer data is beter maar we moeten het doen met wat we hebben, als MF, Amazon en Newegg hetzelfde beeld laten zien dan lijkt er een duidelijke internationale trend te zijn. Daarnaast lijkt mij de volgende aanname redelijk: i.t.t. de doorsnee klant van Mediamarkt die een prebuild-bakje koopt verdiepen de DIY-bouwers zich tot op zekere hoogte in de hardware, ze kijken naar performance/€. Daarom is dezelfde trend in verschillende landen die een enigszins vergelijkende welvaart en markt (in een groot deel van Azië zullen ze bijvoorbeeld meer tweedehands spul en voor ons onbekende merken kopen) hebben aannemelijk.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2018 19:43 ]
Let op met wat je verdedigd als je het niet gelezen hebt. Je neemt het nu in een paar posts blind op voor deze getallen. Wccftech baseert hun artikel op een thread in een subreddit. Dat is al een onhandig uitgangspunt, je baseert al een artikel op basis van een bron welke mogelijk al vooringenomen is over een onderwerp. Zelfs een wccftech stagair had zich ook moeten bedenken dat er te weinig basis hier is voor een degelijke uitspraak.Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 19:43:
Ik heb het WCCFTech-artikel niet gelezen dus daar kan ik geen uitspraak over doen. Ik kijk louter naar de getallen zelf.
Noordwest Europa is nog best groot. Te groot voor de bron om te zorgen voor een representatief onderzoek. De omstandigheden zijn ook heel anders nog binnen Noordwest Europa. Bijvoorbeeld in Zweden en Finland is computer hardware aanmerkelijk duurder dan in Nederland of Duitsland. Ook in Noordwest Europa heb je een vertekende markt hierdoor.Het is in theorie mogelijk dat de Spaanse DIY op wezenlijke punten verschilt van de Duitse DIY (mogelijk nog wat meer AMD omdat ze minder te besteden hebben) maar voor NW-Europa is het behoorlijk representatief.
Het enige wat we mogen concluderen op deze getallen is dat we niets kunnen zeggen over de verkopen wereldwijd van CPU's. Onze bron is te klein en beperkt voor zulke brede uitspraken.Meer data is beter maar we moeten het doen met wat we hebben, als MF, Amazon en Newegg hetzelfde beeld laten zien dan lijkt er een duidelijke internationale trend te zijn. Daarnaast lijkt mij de volgende aanname redelijk: i.t.t. de doorsnee klant van Mediamarkt die een prebuild-bakje koopt verdiepen de DIY-bouwers zich tot op zekere hoogte in de hardware, ze kijken naar performance/€. Daarom is dezelfde trend in verschillende landen die een enigszins vergelijkende welvaart en markt (in een groot deel van Azië zullen ze bijvoorbeeld meer tweedehands spul en voor ons onbekende merken kopen) hebben aannemelijk.
Verwijderd
verdedigtCMD-Snake schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 19:59:
[...]
Let op met wat je verdedigd als je het niet gelezen hebt.
Ik verdedigde WCCFTech niet, ik ging in op wat jij stelde!
En dat stel ik op basis van het artikel van wccftech, waarvan ik de correctheid betwist op grond van de gebruikte data. Jij stelt dat die data afdoende is om hun conclusie te onderbouwen. Je argumenteert dan voor de juistheid van het artikel.Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 21:01:
Ik verdedigde WCCFTech niet, ik ging in op wat jij stelde!
Even muggenziften: het is geen cache, het is een storage tier. Data staat of op de SSD, of op de HDD, maar niet op allebei. Of op weer een andere data-drager als je die gebruikt, er hoeft geen HDD bij.CMD-Snake schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 18:33:
StoreMI is een techniek van AMD voor JBOD. Als die 6TB schijf in zijn eentje is valt er weinig te optimaliseren. Je gooit namelijk alle storage op een grote hoop en StoreMI plaatst de meest gebruikte data op de snelste opslag die je hebt. Tevens worden SSD drives als cache ingezet voor de trage drives. Je kan ook een RAM disk gebruiken hiervoor.
Dat is dus bij StoreMI ook zo, als je een device verliest verlies je de hele StoreMI array. Het is net RAID 0 wat dat betreft, alleen presteert het heel anders. Wat mij betreft is dat ook gelijk het grootste nadeel van StoreMI, verder heeft het bijna alleen maar voordelen.Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 18:45:
RAID erbij halen raakt kant noch wal aangezien je dan ook wel even het risico neemt op al die schijven je data kwijt te zijn
[ Voor 5% gewijzigd door Overspark op 13-05-2018 19:34 ]
Verwijderd
Dat is waar maar bij een goede SSD ben ik niet zo bang voor onverwacht falen als bij een harde schijf. Die Samsung 850 Evo krijg je normaal gesproken niet binnen 10 jaar kapot. Maar inderdaad, je moet alle data frequent backuppen. Ik zat aan een TBW van 6 TB per jaar (500 GB) maar dit was met relatief weinig downloaden. Met intensief gebruik kan dat best een factor 2 hoger worden in een jaar.Overspark schreef op zondag 13 mei 2018 @ 19:33:
Dat is dus bij StoreMI ook zo, als je een device verliest verlies je de hele StoreMI array. Het is net RAID 0 wat dat betreft, alleen presteert het heel anders. Wat mij betreft is dat ook gelijk het grootste nadeel van StoreMI, verder heeft het bijna alleen maar voordelen.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2018 23:32 ]
Vergis je niet. Zeker SSD's zijn erg gevoelig voor spontane stroomuitval, zeker die zonder capacitors (afaik heeft alleen de consumentenljn van Crucial deze). HDD's hebben hier minder tot geen last van. Het meest wat ik tegenkom zijn harddisks met bad blocks, maar zolang je de SMART- waardes in de gaten houdt is dat niet het eind van de wereld (+ je zal merken dat het systeem gewoon veel trager wordt).Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2018 @ 23:30:
[...]
Dat is waar maar bij een goede SSD ben ik niet zo bang voor onverwacht falen als bij een harde schijf. Die Samsung 850 Evo krijg je normaal gesproken niet binnen 10 jaar kapot. Maar inderdaad, je moet alle data frequent backuppen. Ik zat aan een TBW van 6 TB per jaar (500 GB) maar dit was met relatief weinig downloaden. Met intensief gebruik kan dat best een factor 2 hoger worden in een jaar.
Ik zit niet zo heel diep in StoreMi, maar kan je daar niet onder water iets doen met verschillende storage levels. o.a. Compellent (Nu Dell) doet eigenlijk net zoiets als StoreMI, maar dan met maximaal 3 tiers maar daar kun je bijv. een Tier 1 met 4 SSD's in Raid 10 hebben, een Tier 2 met Raid 5 en Tier 3 met Raid 6. Dit is natuurlijk een professionele (instop) storage. Maar technisch gezien zou StoreMi volgens mij hetzelfde moeten kunnen (of kun je dit upgraden voor een relatief laag bedrag daar AMD StoreMi is principe ook gewoon inkoopt, rebadged en "doorverkoopt".Overspark schreef op zondag 13 mei 2018 @ 19:33:
Dat is dus bij StoreMI ook zo, als je een device verliest verlies je de hele StoreMI array. Het is net RAID 0 wat dat betreft, alleen presteert het heel anders. Wat mij betreft is dat ook gelijk het grootste nadeel van StoreMI, verder heeft het bijna alleen maar voordelen.
SSD's vallen niet vaak uit (net als HDD's trouwens), als ze echter uitvallen is mijn ervaring wel dat SSD's dit vaak van het een op het andere moment doen zonder waarschuwing, bij HDD's kan je in mijn ervaring juist vaker zien aankomen (zeker als je iets als datascrubbing regelmatig doet op HDD's).Backuppen is altijd een goed advies, helaas bij veel consumenten echter vaak tegen dovemansoren.Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2018 @ 23:30:
[...]
Dat is waar maar bij een goede SSD ben ik niet zo bang voor onverwacht falen als bij een harde schijf. Die Samsung 850 Evo krijg je normaal gesproken niet binnen 10 jaar kapot. Maar inderdaad, je moet alle data frequent backuppen. Ik zat aan een TBW van 6 TB per jaar (500 GB) maar dit was met relatief weinig downloaden. Met intensief gebruik kan dat best een factor 2 hoger worden in een jaar.
[ Voor 32% gewijzigd door Dennism op 14-05-2018 19:18 ]
Verwijderd
Je kan een licentie kopen voor StoreMI waarmee je meer mogelijkheden krijgt maar ik weet niet wat er dan precies mogelijk is, wel dat je met meer dan 2 lagen en meer dan 250 GB kan werken.Dennism schreef op maandag 14 mei 2018 @ 19:15:
[...]
Ik zit niet zo heel diep in StoreMi, maar kan je daar niet onder water iets doen met verschillende storage levels. o.a. Compellent (Nu Dell) doet eigenlijk net zoiets als StoreMI, maar dan met maximaal 3 tiers maar daar kun je bijv. een Tier 1 met 4 SSD's in Raid 10 hebben, een Tier 2 met Raid 5 en Tier 3 met Raid 6. Dit is natuurlijk een professionele (instop) storage. Maar technisch gezien zou StoreMi volgens mij hetzelfde moeten kunnen (of kun je dit upgraden voor een relatief laag bedrag daar AMD StoreMi is principe ook gewoon inkoopt, rebadged en "doorverkoopt".
SSD's vallen niet vaak uit (net als HDD's trouwens), als ze echter uitvallen is mijn ervaring wel dat SSD's dit vaak van het een op het andere moment doen zonder waarschuwing, bij HDD's kan je in mijn ervaring juist vaker zien aankomen (zeker als je iets als datascrubbing regelmatig doet op HDD's).
Ja, SSD's vallen uit zonder waarschuwing maar dit kan bij harde schijven ook gebeuren, ik heb het zelf meegemaakt. Het enige wat echt helpt is backuppen.
Is er een vorm van RAID die nuttig is voor SSD's? Parity? Veel te duur. RAID0? Lang niet zo nuttig als wanneer je een snellere SSD koopt? Alles steeds naar 2 SSD's schrijven? Dan moeten de beide SSD's even snel zijn als je geen snelheid wil verliezen voor de snellere SSD. Hoe denken juillie daar over?
Dat ligt niet alleen aan de gebruikers, backups maken is ook best duur (harde schijven zijn nauwelijks in prijs verlaagd in de laatste 10 jaar, het gaat heel erg langzaam) en lastig. Zelf heb ik momenteel enkel 1 SSD (500 GB) in mijn computer, ik moet dus een externe harde schijf aansluiten voor data-backup wat een voldoende extra stap is dat je het minder snel doet. Bij kleine bestandjes gebruik ik een USB-stick of de cloud (e-mailen naar jezelf is een handige cloudBackuppen is altijd een goed advies, helaas bij veel consumenten echter vaak tegen dovemansoren.
Uiteraard is een goede organisatie van belang en daar laten veel mensen steken vallen, ook ik. Met een goede folderstructuur is er bijvoorbeeld al veel gewonnen. Wat dat betreft helpt het niet dat bij Windows de default-filemanager zo slecht is. Als je handig bent met shortcuts en de foutjes van Windows hebt leren kennen (niet meer dan 1 instantie wanneer je het overzichtschermpje van de harde schijven en partities hebt
Voor mijn volgende systeem kies ik waarschijnlijk eerst voor een NVMe of een 1 TB SATA erbij, dan backup ik het belangrijkste naar de tweede SSD, zo gauw er een derde SSD in zit zal ik misschien eens met SenseMI experimenteren.
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2018 00:17 ]
offtopic:
Dat zijn wel een hele hoop redeneerfouten bij elkaar...
Dat zijn wel een hele hoop redeneerfouten bij elkaar...
- Gedoe: gemakzucht is geen excuus om niet te backuppen.
- Prijs: de prijs voor opslag evenmin. Als je je NVMe kan permitteren er ook wel een gewone traditionele HD af.
- Tijd: backups hoeven niet veel plaats in te nemen, en ook niet lang te duren; een goed backupprogramma doet differentiële backups, idealiter ook met regelmatige integriteitscontroles en versleuteling
- Beschikbaarheid: een tweede schijf in je systeem is GEEN backup. Data speel je niet louter kwijt omdat schijf A de geest geeft; schijf A/B/C/... (you get the picture) kunnen best het loodje leggen omdat je voeding doorbrandt/kortsluit of een ander kritiek onderdeel het laat afweten en je hele systeem naar de vaantjes helpt.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Verwijderd
offtopic:
Het gaat niet om smoezen (dat bedoel jij waarschijnlijk met "excuus"), het gaat erom dat mensen niet enkel slecht backuppen omdat ze slordig zijn maar ook omdat het lang niet zo praktisch en gemakkelijk is als dat ideaal het geval zou zijn. Natuurlijk ben je een oliebol als je niet je belangrijkste foto's en documenten en zo op 2 externe media backupt maar dat is een ander verhaal, ik had het over alles backuppen wat je misschien niet terug kan halen.
Als je bijvoorbeeld 20 TB aan video + muziek hebt dan moet je de afweging maken tussen de kosten van het backuppen en het risico om wat te verliezen. Ja, ideaal gesproken gebruik je een goed backupprogramma maar hoeveel mensen kennen die goede programma's?
Ja, bij sommige hardwareproblemen kan je ook de backup in je systeem verliezen maar het is oneindig veel beter dan het niet doen. Je kan ook hebben dat jouw huis in brand vliegt (fout van de buren...) of dat al jouw hardware wordt gestolen. Wil je echt veilig zijn dan moet je zowel lokaal als in de cloud backups maken.
Het gaat niet om smoezen (dat bedoel jij waarschijnlijk met "excuus"), het gaat erom dat mensen niet enkel slecht backuppen omdat ze slordig zijn maar ook omdat het lang niet zo praktisch en gemakkelijk is als dat ideaal het geval zou zijn. Natuurlijk ben je een oliebol als je niet je belangrijkste foto's en documenten en zo op 2 externe media backupt maar dat is een ander verhaal, ik had het over alles backuppen wat je misschien niet terug kan halen.
Als je bijvoorbeeld 20 TB aan video + muziek hebt dan moet je de afweging maken tussen de kosten van het backuppen en het risico om wat te verliezen. Ja, ideaal gesproken gebruik je een goed backupprogramma maar hoeveel mensen kennen die goede programma's?
Ja, bij sommige hardwareproblemen kan je ook de backup in je systeem verliezen maar het is oneindig veel beter dan het niet doen. Je kan ook hebben dat jouw huis in brand vliegt (fout van de buren...) of dat al jouw hardware wordt gestolen. Wil je echt veilig zijn dan moet je zowel lokaal als in de cloud backups maken.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2018 00:16 ]
Zen 5 op 3nm. Tja, mijn BS detector gaat dan meteen aan, dus ik ging eens op zoek naar de bron. Duurde een paar minuten om te vinden, maar dan heb je ook wat.
Dit is dus gewoon marketing onzin, net zoals veel van dat artikel. Er wordt ook al gesmeekt om geld van de Amerikaanse overheid omdat de GoFlo faciliteiten in Dresden dat krijgen. Verder natuurlijk de DoD kaart die zowat elk techbedrijf in de VS speelt om hun financiële wanprestaties te laten financieren door het Pentagon. Erg hoopgevend weer...
GoFlo haar roadmap bestaat ook uit drie generaties op "7nm". De eerste generatie is nog met DUV en gaat zal hardstikke duur worden. Gen 2 en Gen 3 zijn gecombineerde DUV en EUV voor betere yields en prestaties.
https://www.anandtech.com...ations-700-mm-hvm-in-2018
Deze generaties zullen waarschijnlijk als volgt overeenkomen met AMD Zen generaties:
Zen 2 = 7nm Gen 1 = 2019
Zen 3 = 7nm Gen 2 = 2020
Zen 4* Zen 5 = 7nm Gen 3 = 2021
*Omdat Zen 4 kennelijk wordt overgeslagen.
Dan kan je wel Gen 2 opeens "5nm" gaan noemen, en Gen 3 "3nm", maar dat is gewoon totale onzin. Al deze nodes zullen in werkelijkheid rond de 9nm zitten. Daarna komt er weer een nieuwe node. Dat zal 2022 zijn, en daar kan sprake zijn van "3nm". Dat lijkt het plan te zijn van TSMC.
BS dus.
https://www.eetimes.com/d..._id=1333286&page_number=1“I don’t know if 5 nm is enough to make a fabless company invest … they need something as defined as 3 nm to get full performance, but we’re still looking at what is the right investment for the next node,” he said.
Dit is dus gewoon marketing onzin, net zoals veel van dat artikel. Er wordt ook al gesmeekt om geld van de Amerikaanse overheid omdat de GoFlo faciliteiten in Dresden dat krijgen. Verder natuurlijk de DoD kaart die zowat elk techbedrijf in de VS speelt om hun financiële wanprestaties te laten financieren door het Pentagon. Erg hoopgevend weer...
GoFlo haar roadmap bestaat ook uit drie generaties op "7nm". De eerste generatie is nog met DUV en gaat zal hardstikke duur worden. Gen 2 en Gen 3 zijn gecombineerde DUV en EUV voor betere yields en prestaties.
https://www.anandtech.com...ations-700-mm-hvm-in-2018
Deze generaties zullen waarschijnlijk als volgt overeenkomen met AMD Zen generaties:
Zen 2 = 7nm Gen 1 = 2019
Zen 3 = 7nm Gen 2 = 2020
Zen 4* Zen 5 = 7nm Gen 3 = 2021
*Omdat Zen 4 kennelijk wordt overgeslagen.

Dan kan je wel Gen 2 opeens "5nm" gaan noemen, en Gen 3 "3nm", maar dat is gewoon totale onzin. Al deze nodes zullen in werkelijkheid rond de 9nm zitten. Daarna komt er weer een nieuwe node. Dat zal 2022 zijn, en daar kan sprake zijn van "3nm". Dat lijkt het plan te zijn van TSMC.
BS dus.
[ Voor 6% gewijzigd door DaniëlWW2 op 16-05-2018 16:15 ]
Zal wel weer met China te maken hebben
Klopt.
PC Specs
Verwijderd

Het is jammer dat hij niet eveneens RAM testte met 3200 MT/s en 4,2 GHz , gezien het kleine verschil is het de vraag of dat de 2600 eveneens de 8400 zou verslaan met net iets trager RAM. Een 2600X was ook leuk geweest gezien de hogere boost. Qua prijs is het geen onlogische keuze, afhankelijk van of dat je wel of niet die stock-koeler bij de 8400 wil gebruiken.
Voor wie het niet zou weten, bij Intel is het verschil verwaarloosbaar klein als je beter RAM gebruikt, daarom testte hij voor Intel slechts met 1 RAM-klokfrequentie.
[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2018 15:50 ]
Nee, ik hoorde gisteren toevallig iets over het nummer 4 in het chinees.
Het nummer wordt in het chinees als "Si" uitgesproken wat het zelfde is als dood! Aangezien ze in China erg bijgelovig zijn, vermijden ze het liever
Ja, maar dan kun je wel bezig blijvenVerwijderd schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 15:40:
[afbeelding]
Het is jammer dat hij niet eveneens RAM testte met 3200 MT/s en 4,2 GHz , gezien het kleine verschil is het de vraag of dat de 2600 eveneens de 8400 zou verslaan met net iets trager RAM. Een 2600X was ook leuk geweest gezien de hogere boost. Qua prijs is het geen onlogische keuze, afhankelijk van of dat je wel of niet die stock-koeler bij de 8400 wil gebruiken.
Voor wie het niet zou weten, bij Intel is het verschil verwaarloosbaar klein als je beter RAM gebruikt, daarom testte hij voor Intel slechts met 1 RAM-klokfrequentie.
Geeft hij die reden in het filmpje? Ik zou namelijk eerder zeggen dat ie de 8400 op 2666 test daar dat de stock snelheid is, en het geen overclock Sku is, waardoor in veel gevallen deze Sku met een B360/H370 chipset gebruikt zal worden en je dus aan 2666MT/s geheugen zit. Verder klopt het inderdaad wel dat geheugensnelheid bij Intel minder verschil geeft over het algemeen. echter zijn ook daar benchmarks te vinden met 10%+ verschil tussen stock en bijv. 3200MT/s. Niet een verschil dat ik verwaarloosbaar zou noemen
[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 18-05-2018 16:28 ]
Verwijderd
Hij had ook een week later de resultaten kunnen publiceren en dan met Vega erbij, desnoods in twee videos: eerst Ryzen en Intel + AMD, in de tweede video Ryzen en Intel + Nvidia. Hij had ook de helft van de spellen kunnen schrappen.Dennism schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 16:25:
[...]
Ja, maar dan kun je wel bezig blijvenVolgens mij had ie dezelfde vraag gehad over Vega GPU's en gaf ie aan dat ie dan iets van 1000 runs (of was het zelfs 2000) meer zou moeten doen.
Het is duidelijk gebleken dat voor sommige spellen het verschil tussen AMD en Nvidia erg groot is voor het verschil tussen de CPU's. Dat zag je vorig jaar bij o.a. Rise of the Tomb Raider en Rocket League. Het is dus, in tegenstelling tot wat hij in die video suggereerde, niet enkel een Vulkan/DX12 probleem, het probleem zit op het niveau van de drivers van Nvidia, om de een of andere reden gaat het soms mis met die drivers in combinatie met Ryzen. Er zijn ook spellen waarbij Ryzen juist beter presteert t.o.v. Intel met Nvidia dan met AMD maar die verschillen zijn kleiner, wanneer Nvidia minder presteert met Ryzen dan gaat het vaak om een sterker effect.
Of dat Ryzen er wel of niet beter uit zou komen weet ik niet, ik geef slechts aan dat je altijd de combinatie van 2*2 moet testen: Intel + Nvidia, Intel + AMD, AMD + Nvidia en AMD + AMD. Ja, dat levert veel extra werk op maar zij moeten die verantwoordelijkheid nemen aangezien Intel en AMD + Nvidia weinig zegt over Intel en AMD + AMD maar mensen wel foutief conclusies trekken over Intel en AMD + AMD op basis van Intel en AMD + Nvidia doordat ze niet begrijpen dat je niet mag extrapoleren.
Dat het veel gevraagd is om ook die extra RAM-klokfrequenties mee te nemen ben ik met je eens. Niet omdat het lastig is - je kan ook eerst die extra testen doen en het dan pas publiceren - maar omdat ze dan minder video's/artikeltjes hebben en dat niet handig is voor de inkomsten. Voor ons consumenten/enthusiasts geldt less is more: minder artikelen en video's maar beter vergelijkingen. Voor hen geldt dat ze ervan moeten leven en daarom juist de prikkel hebben om korter en oppervlakkiger te testen.
Nee, ik denk dat dit inderdaad een van de twee redenen is en dat wat jij aandraagt ook meespeelt. Ik denk dat jouw vermoeden klopt dat hij ook hiervoor koos omdat het niet voor de hand ligt om een overklokbaar moederbord te gebruiken met zo'n kunstmatig gelockte CPU.Geeft hij die reden in het filmpje?
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2018 19:21 ]
Verwijderd
Ik lees niet in het artikel dat ze een capaciteits-probleem hebben voor 7 nm. , het gaat om de opvolger daarvan (5 nm of 3 nm of hoe ze het ook gaan noemenCMD-Snake schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 23:49:
Het lijkt er toch op dat het bij GloFo er minder florissant voor staat dan men wilde doen voorkomen. EE Times heeft een interessant interview met de nieuwe CEO van GloFo:
https://www.eetimes.com/d..._id=1333286&page_number=1
GloFo gaat een reorganisatie doorvoeren en zoekt nu partners voor investeringen.
Op pagina twee staat dan het meeste interessant nieuws, GloFo lijkt ook problemen te hebben met hun 7nm procedé:
[...]
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2018 10:01 ]
GoFlo is eigenlijk ook geen directe concurrent van TSMC en Samsung is als het om cutting edge FinFET nodes gaat. Daar hebben ze maar een fab voor, en die gaat voorlopig maar gedeeltelijk over naar 7nm. Nee, GoFlo zet meer in op FD-SOI en op legacy nodes. Daar concurreren ze met TSMC en Samsung.
Verder ligt GoFLo gewoon een halfjaar achter op Samsung en TSMC, nou en? De primaire klant voor 7nm is AMD en die introduceren toch geen nieuwe producten in groot volume voor 2019.
Verder ligt GoFLo gewoon een halfjaar achter op Samsung en TSMC, nou en? De primaire klant voor 7nm is AMD en die introduceren toch geen nieuwe producten in groot volume voor 2019.
[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 19-05-2018 12:42 ]
De quote die je hebt weggelaten gaat over het feit dat hun 7nm procedé toch lijkt tegen te vallen.Verwijderd schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 10:00:
Ik lees niet in het artikel dat ze een capaciteits-probleem hebben voor 7 nm.
GloFo heeft een geschiedenis van tegenvallende procedés: 28, 20 en14nm waren vieze tegenvallers. Hun huidige 14nm LPP hebben ze in licentie van Samsung. GloFo's eigen 14nm gaf zulke slechte yields dat ze ermee gestopt zijn.“We don’t have the capacity … [and] we will be behind the leading 7-nm [foundry], but it costs more to be a leader than a fast follower,” in leading-edge nodes, he said.
5nm/3nm wordt genoemd, maar niet zoals jij zegt. GloFo probeert de Amerikaanse overheid te verleiden om te investeren in hun werk. Dit met de belofte om chips te maken voor het Amerikaanse ministerie van Defensie., het gaat om de opvolger daarvan (5 nm of 3 nm of hoe ze het ook gaan noemen.
AMD was wel al zo slim om TSMC ook als potentiële producent aan te haken. Ze zijn immers al vaker door GloFo teleurgesteld (Llano iemand?). GloFo heeft een lange adem dankzij de Arabische eigenaren die het verschil kunnen oplossen met hun olie inkomsten, maar TSMC lijkt bezig te zijn om GloFo onderuit te halen. Als AMD besluit om exclusief zaken te doen met TSMC zal dat een tegenvaller worden voor GloFo. Voor fab-less bedrijven die iemand zoeken om hun chips te maken zullen TSMC/Samsung een stuk aantrekkelijker zijn als producent dan GloFo. De vraag is dan hoe lang de Arabische eigenaren van GloFo door willen gaan met geld in die bodemloze put te gooien. Er komt een dag dat ze dat ook zat raken.Het is nogal logisch dat AMD zoekt naar extra middelen om de capaciteit uit te breiden aangezien dat de bottleneck kan vormen voor AMD in de komende jaren.
GloFo gaat bij FD-SOI momenteel ook niet zo goed. Samsung is veel sterker erin.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 10:15:
Nee, GoFlo zet meer in op FD-SOI en op legacy nodes. Daar concurreren ze met TSMC en Samsung.
Dat maakt zeker uit. AMD heeft nu al contact met TSMC en die werken ook aan 7nm. Voor GloFo kan dit betekenen dat ze een klant gaan verliezen bij tegenvallende resultaten. AMD heeft er niets aan om GloFo te spekken als ze niet kunnen leveren. Er zijn andere foundries en als die beter werk leveren gaan ze daar naartoe.Verder ligt GoFLo gewoon een halfjaar achter op Samsung en TSMC, nou en? De primaire klant voor 7nm is AMD en die introduceren toch geen nieuwe producten in groot volume voor 2019.
Verwijderd
We zullen het volgend jaar wel gaan zien welke 7 nm. node AMD gebruikt, GF of TSMC. Gelukkig hebben ze twee opties. Het is te hopen dat GF overeind blijft want anders krijgt TSMC een monopolie tenzij Samsung ook CPU's/GPU's gaat maken. Had GF niet de eerste 5 nm. node ('IBM'-lab in New York)?
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2018 21:03 ]
GloFo blijft overeind zolang de Arabieren maar geld blijven overmaken. Toch is de race voor GloFo wel bijna over, ze lopen achter op hun concurrenten en ze hebben nou niet bepaald de beste staat van dienst. Als ze AMD verliezen aan TSMC zal dat een gevoelige klap zijn vanwege de historische relatie tussen de twee.Verwijderd schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 20:59:
Het is te hopen dat GF overeind blijft want anders krijgt TSMC een monopolie tenzij Samsung ook CPU's/GPU's gaat maken. Had GF niet de eerste 5 nm. node ('IBM'-lab in New York)?
Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144
Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144
Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.