Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Dat is als het goed is exclusief XFR, wat dat nog op kan leveren weet ik zo uit mijn hoofd niet. Hoe of wat exact weet ik uiteraard niet, heb de hardware namelijk nietDaniëlWW2 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 13:37:
[...]
De boost is maximaal 4,3GHz. Hoe gaat een verschil van 100MHz precies een gat van 11fps opleveren?
[ Voor 12% gewijzigd door Dennism op 20-04-2018 13:46 ]
De meeste Ryzen 2 chips lijken ook niet in staat te zijn tot meer dan 4,2GHz voor alle cores. De maximale boost is 4,3GHz en misschien doet XFR er nog een klein beetje bovenop. Al deze Ryzen 2 CPU's hebben ook een geselecteerde core die het beste presteert. Dit is de core die als eerste de precision en XFR boost krijgt. Dat is alleen niet van toepassing in een game zoals CiV 6 die gewoon doodleuk alle zestien threads zal belasten.
Vervolgens negeer je ook gewoon de R5 1400 vs. de 7600K en de R5 2400G vs. de 8350K. In beide gevallen heeft de Intel chip een hogere clockspeed, maar zijn ze niet sneller dan de Ryzens. Zeker in het geval van de R5 1400 is het overduidelijk dat SMT voor de extra prestaties zorgt waardoor de chip een base clockspeed verschil van 400MHz overbrugd.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Dat zou je inderdaad op het eerste gezicht zeggen, ik heb echter games zich consistent vreemder zien gedragen in het verleden. Ik sluit het in ieder geval niet uit dat het zo'n soort scenario betreft, zeker niet omdat het in meerdere reviews benoemd wordt als "een dingetje" vooral bij de 2700X. Als geen enkele review dit benoemd had, dan had ik het waarschijnlijk trouwens zelf ook als niet mogelijk afgedaan.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 14:18:
@Dennism Dat is dus geen antwoord op mijn vraag maar eromheen praten. Een verschil van 100MHz kan het verschil in prestaties, namelijk zo'n 10% extra, niet verklaren.
[ Voor 9% gewijzigd door Dennism op 20-04-2018 14:52 ]
Later wel wat ik begrepen heb.
Heel bijzonder, jij kwam natuurlijk zelf met Civilization 6, DaniëlWW2 in "AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38" . Vervolgens geef je zelf aan 'Anandtech een beetje een rare benchmark suite voor games.' en wanneer ik daar vervolgens in mee ga en aangeef dat dit al langer zo is dan is dat ineens een probleem.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 12:40:
*knip* niet hier
Niemand hier ontkent dat de 8700K de beste dedicated gaming CPU is. Het ding is alleen hardstikke duur, te duur voor veel mensen. Komt er ook nog eens een duur moederbord bij, flinke koeling of de noodzaak om een extreem dure videokaart te kopen om het maximale uit die CPU te halen. Overclocken doen verreweg de meeste mensen ook helemaal niet. Nee, de meeste mensen zoeken naar een goede CPU van circa €200 die past bij hun GPU van circa €200-€300. Dat is meestal Ryzen omdat de platform kosten gewoon lager zijn, en de prestaties vergelijkbaar met Intel CPU's in dezelfde prijsklasse. Dat is wat mensen hier nu al een jaar lang zeggen, en dat is keer op keer bewezen.
*knip* niet hier
Inhoudelijk reageren is verder voor mij in ieder geval geen probleem.
De verklaring voor de lagere OC waarde had ik er al bij gezetbijgezet. Volgens TPU zelf ligt de verklaring bij het feit dat XFR 4.3 Ghz haalt en hun stabiele overclock 100 Mhz minder doet. De quote stond al in mijn bericht.Hebben we het nog niet gehad over de olifant in de porseleinkast, namelijk het verlies van 11fps door een OC voor de 2700X. Daar lijkt ook wat mis te zijn...
Verder heb ik geen aandelen TPU, zoals ik al aangaf lijkt er met elke review site tegenwoordig wel wat mis te zijn.
Jij blijkbaar aangezien jij te pas en te onpas deze game erbij haalt. Met een beetje zoek werk zijn er binnen 10 minuten zo 10 voorbeelden te vinden. Mijn reactie was dan ook niet cherry picking, ik heb gereageerd op jouw eerste geplaatste benchmark. Verder niet onterecht want Anandtech is nu net weer de enige die dat beeld presenteert. Iets dat verder geen verrassing is want dat was vorig jaar ook al zo.Who cares? Juist ja, bijna niemand. Het is CiV 6 en die geringe wachttijd is totaal irrelevant omdat je de tijd tussen turns kan gebruiken voor je strategie. Het is geen voordeel, of nadeel om iets sneller een volgende turn te laden.
Civ is overigens een game die met AMD samenwerkt dus het zit er dik in dat de main thread geoptimaliseerd is voor AMD. Iets dat dus inhoud dat je met wat minder Mhz dezelfde prestatie kunt halen. Goed nieuws voor AMD, moeten ze bij meer games doen.
Er is zeker een hoop verandert en het is inderdaad niet meer zo dat je perse Intel moet kiezen 'or else', echter voorlopig is met de defacte keuze voor Intel op gaming nog zeker geen sprake van een miskoop. Ook niet voor de lagere segmenten zoals een 8400 icm een borjde van <55 euro.Zoekt iemand dus naar een CPU voor CiV op een krapper budget dan de 8700K/GTX1080Ti, en dat is een zeer ruime meerderheid, dan is er geen reden om perse voor Intel.
Dat is helaas niet de realiteit. Daarvoor moeten ze meer Mhz halen. Voor midden en hoger segment ben je voorlopig beter af met de 8400, 8600K en 8700K:Ryzen is over de gehele linie net zo goed of beter.

Bij HWI is de boel ook bijgetrokken in het voordeel van Ryzen, de 2600X kan daar in GTA V nu ook meekomen. Alleen Battlefield 1 is daar nog niet goed (i3 8100 staat hoger).
Gamernexus had wel een aardige conclusie:
Daar kan ik mij wel in vinden als ik naar de data kijk. Het segment eronder lijkt de 8400 de eerstvolgende logsiche keuze voor wie alleen gamed en niet via zn cpu streamed (kan ook met igp en videokaart).As for purchase or upgrade considerations for those who don’t presently own a Ryzen CPU, the R7 2000 series parts seem fine. You’ve got all the charts above – make a decision from those. We’d recommend the non-X CPUs (e.g. 2700), as the R7 2700X basically just pre-overclocks for you. That’s not difficult, and is something that can be done in moments while saving $30. The same is true for the 2600(X), but we’ll talk about that in our next piece. We’d recommend the R7 2700 (with an OC) for anyone who needs the CPU to render, but can’t afford HEDT parts. An example of this use case would be project files that exceed available GPU memory, as system memory is more readily expanded in greater volume. We’d also recommend the R7 2700(X) for anyone who might be streaming daily, perhaps as a job or one-day-job, if handling processing on the local system that also handles the gaming. We would recommend the 8700K for a flat-out gaming PC, as it is hands-down the best gaming performer. The 8700K and 2700X oppose one another well; they each fill a role where the other falls behind: The 2700X exceeds 8700K raw performance in game streaming and 3D rendering; the 8700K exceeds the 2700X in raw gaming. Pick based on your needs.
[ Voor 23% gewijzigd door br00ky op 20-04-2018 15:42 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
https://wccftech.com/amd-...z-world-record-overclock/
Edit: maar niet de comments lezen daar. Het is ongelooflijk, maar het niveau is nog lager dan de comments bij een youtube video...
[ Voor 23% gewijzigd door roy-t op 20-04-2018 15:53 ]
Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i
Denk dat Intel binnen 5 jaar al weer met een nieuwe Architecture komt.Gekke Jantje schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 16:04:
Qua gaming zou mijn keuze nog altijd intel zijn. Wel mooi dat MAD steeds dichter in de buurt komt van intel, en hopelijk overtreft AMD intel met een jaar of 5.
Naja voor Ryzen uitkwam zou ik ook nog intel gaan.
Zou nu voor een Ryzen 2000 series gaan plus x470 mobo.
GPU denk ik nog wel Nvidia.
Ja intel komt binnen 5 jaar met een nieuwe architectuur en ook met een nieuwe instructie set. wat nu kan is alleen nog maar uitmelken van wat mogelijk is. En ja ik weet wat ik zeg AMD kan weer een licentie kopen.Psyonara schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 16:32:
[...]
Denk dat Intel binnen 5 jaar al weer met een nieuwe Architecture komt.
Naja voor Ryzen uitkwam zou ik ook nog intel gaan.
Zou nu voor een Ryzen 2000 series gaan plus x470 mobo.
GPU denk ik nog wel Nvidia.
[ Voor 5% gewijzigd door Gekke Jantje op 20-04-2018 22:22 ]
Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i
Misschien hoef je helemaal niet zo lang te wachten en is dat volgend jaar al het geval...Gekke Jantje schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 16:04:
Qua gaming zou mijn keuze nog altijd intel zijn. Wel mooi dat MAD steeds dichter in de buurt komt van intel, en hopelijk overtreft AMD intel met een jaar of 5.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Doe je niet mee aan de GPP boycot? Dus geen Asus, MSI en Gigabyte.badluckboy schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 15:04:
Ik heb even gebeld met Gigabyte, de Aorus X470 gaming 5 Wifi komt voorlopig niet uit in West Europa.
Later wel wat ik begrepen heb.
AsrockBorromini schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 20:17:
Blijft er dan nog iets over qua A-merk voor AMD-moederborden? Ik heb er wel sympathie voor, maar zo beperk je je opties wel enorm lijkt me.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
En daardoor alleen maar AMD positieve reclame gegeven.
Maw boycotten op basis van GPP is toch niet echt meer logisch nu.
[ Voor 3% gewijzigd door enchion op 20-04-2018 20:34 ]
How do you save a random generator ?
[ Voor 30% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 20-04-2018 20:45 ]
Sorry hoor, maar:Gekke Jantje schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 18:05:
ook met een nieuwe instructie set

Begrijp je wel wat je zegt?
Verwijderd
Zoals we verwachtten zijn de VRM's van een moederbord zoals de Prime Pro en Taichi voor de X370 goed genoeg maar de memorycontroller is wel wat zwakker, iets meer dan 200 MHz. verschil. De 2700X voelt volgens hem veel meer "snappy" (sneller reagerend, minder latency) dan de 1800X.
Hij was een pro-gamer met CS voordat je dat je voor je beroep kon doen. Hij zal vast wel een zeer goed reactievermogen hebben en dit daarom beter opmerken dan andere reviewers.
De marketing van AMD maakte een geweldig spotje en nadat het erg traag op gang kwam hebben uiteindelijk de meeste reviewers er wat aandacht aan besteed. Alleen, gaat de gemiddelde consument die een grafische kaart of prebuild PC koopt hier iets van meekrijgen of ziet die enkel dat de een wel de A-branding krijgt en de ander niet?enchion schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 20:33:
Maar die merken hebben inmiddels al een andere submerknaam gedeponeerd voor AMD, maw nvidia z`n shenannigans gebypassed ?
Asus is de enige die er enigszins verstandig mee is omgegaan waarbij ze eigenlijk gewoon niet mee hadden moeten doen aan die GPP-chantage maar ik begrijp dat dat hun concurrentiepositie voor Nvidia-kaarten sterk zou verzwakken en dat ze daarom geen andere uitweg zien. In ieder geval gebruikt Arus een goede nieuwe branding en ik denk dat die naam wel werkt: een korte en krachtige naam, goed uit te spreken in diverse talen en genoemd naar de Griekse God van oorlog.
MSI heeft voor zo ver ik het weet nog steeds geen andere A-branding voor AMD ingevoerd, zij verkopen momenteel enkel hun Armor-kaarten die tot de budgetcategorie van MSI behoren.
Dat past dan wel weer goed bij de kwaliteit die ze leverden met de RX480 (herbruikte shrout van de GTX 1060 terwijl de PCB compleet anders is) en de GamingX RX 580 die 207% luider en 11% warmer was dan de Asus Strix RX 580, 238% luider en 96% van de warmte in vergelijking met de Sapphire Nitro en dit met een lagere base en lagere boost voor de GamingX. Bij The Witcher3 1.345-1.380 MHz vs. 1.385-1.411 MHz en bij Doom 1.264-1.370 MHz vs. 1.391-1.411 MHz (bij Asus ligt de base iets hoger dan bij Nitro maar dat doet er volgens mij niet toe. Over MSI-prestaties voor AM4 hebben we het hier genoeg gehad (DOA's, BSOD's, slechte RAM-ondersteuning).
Gigabyte heeft voor zo ver ik weet helemaal geen branding meer voor de RX 580. Ook bij Gigabyte waren er veel problemen met hun AMD-kaarten. Hun RX480 was slecht en hun Vega64 draait ook slecht out of the box.
Helaas is het verdomd moeilijk om goede reviews van hun RX 580 kaart te vinden omdat de meeste reviewers de RX 580 vergeleken met kaarten die een andere GPU bevatten en niet met kaarten die eveneens de RX 580 GPU bevatten. Zo leer je niets over de kwaliteit van het werk van Gigabyte. Gigabyte maakt er wel minder een zooitje van bij AM4 dan MSI.
In het geval van MSI en Gigabyte vind ik het in ieder geval wel begrijpelijk aangezien zij respectievelijk AMD degradeerden naar hun B-branding en geen nieuwe branding invoerden, laat Gigabyte eerst maar een nieuwe A-branding invoeren en ervoor zorgen dat die goed staat (goed logo etcetera). In het geval van ASUS weet ik het niet. Logisch is dat de klant via zijn aankopen laat weten wat hij van het product vindt. Als Gigabyte een goede kaart maakt dan zal de branding mij persoonlijk worst wezen.Maw boycotten op basis van GPP is toch niet echt meer logisch nu.
[ Voor 126% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2018 22:09 ]
Is er al bekend of Microsoft Windows 11 gaat ontwikkelen voor deze nieuwe instructieset? Of komen er enkel Unix based os'en uit die support hiervoor hebben.Gekke Jantje schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 18:05:
[...]
Ja intel komt binnen 5 jaar met een nieuwe architectuur en ook met een nieuwe instructie set. wat nu kan is alleen nog maar uitmelken van wat mogelijk is. En ja ik weet wat ik zeg AMD kan weer een licentie kopen.
Heb je trouwens ook nog een bron hierover. Of een sterk beargumenteerd verhaal waarom jij zo duidelijk weet dat er binnen 5 jaar een nieuwe instructieset uitkomt?
Verwijderd
AS Rock is tegenwoordig een A-merk, met wat groeistuipen (software, soms rare keuzes bij de hardware) maar de hardware is goed, als je je huiswerk maakt dan kan je van hen een prima moederbord kopen.Borromini schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 20:17:
Blijft er dan nog iets over qua A-merk voor AMD-moederborden?
Ik weet dat er in het verleden problemen waren bij AS Rock (mindere kwaliteit) maar dat lijkt te zijn verholpen.
Wil je tot €150 besteden? Kies Asus of AS Rock. Wil je tot €220 besteden? Dan doet Gigabyte ook mee. Voor X370 in ieder geval, voor X470 moeten we het nog afwachten, ik hoop natuurlijk dat we over een half jaar ook bij Gigabyte een top-moederbord kunnen kopen voor rond de €140. MSI moet koste wat het kost worden vermeden voor AM4, dat is zeker geen A-merk voor AM4 of Polaris.
Het probleem bij deze node lijkt te zijn dat het veel te veel lekstromen krijgt, ik verwijs daarvoor naar de reactie van The Stilt op Anandtech. Koel het voldoende en die lekstromen zijn veel minder een probleem waardoor je ineens wel lekker hoog kan klokken. Vraag me alleen niet hoe het komt dat die lekstromen bij deze node zo'n groot probleem zijn vanaf rond de 4,2 GHz.roy-t schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 15:48:
Leuk dat je zo te zien toch nog wel ver kan overklokken als je het wat extremer aanpakt. 6Ghz zonder cores uit te zetten (vooral dat maakt het knap).
https://wccftech.com/amd-...z-world-record-overclock/
Edit: maar niet de comments lezen daar. Het is ongelooflijk, maar het niveau is nog lager dan de comments bij een youtube video...
Ik herinner me dat rond augustus 2016 lekte dat werd voorspeld door GF dat deze node maximaal 4,2 GHz. zou kunnen halen. Dat hebben ze goed voorspeld.
Youtube heeft sowieso een rotslecht systeem voor comments, dat is beschamend voor een bedrijf als Google.
Ik neem aan dat jij het dan over de 8700(k) en misschien over de 8600(k) hebt maar niet over de lagere modellen. Het hangt ervan af hoe groot je beurs is. Als je het je kan veroorloven om elke paar jaar een nieuwe CPU en een nieuw moederbord te kopen dan is de 8700k geen gekke keuze. Als je langer met je CPU en moederbord wil doen dan is de 2700X een betere keuze.Gekke Jantje schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 16:04:
Qua gaming zou mijn keuze nog altijd intel zijn.
[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2018 01:22 ]
[ Voor 12% gewijzigd door Gekke Jantje op 21-04-2018 12:24 ]
AMD Fires Back: NVIDIA’s GeForce Partner Program Is Using Funding And Allocation To Restrict Or Block Radeon Products
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Persoonlijk denk ik dat een 8700k of 2700x over 5-6 jaar gewoon lood om oud ijzer is, de performance ligt zodanig dicht bij elkaar dat je dat echt niet serieus gaat merken, zoals nu het verschil tussen een high end Phenom II en core 2 Quad ter verwaarlozen is voor moderne toepassingenVerwijderd schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 01:01:
Ik neem aan dat jij het dan over de 8700(k) en misschien over de 8600(k) hebt maar niet over de lagere modellen. Het hangt ervan af hoe groot je beurs is. Als je het je kan veroorloven om elke paar jaar een nieuwe CPU en een nieuw moederbord te kopen dan is de 8700k geen gekke keuze. Als je langer met je CPU en moederbord wil doen dan is de 2700X een betere keuze.
Ik ben gekke jantje niet (Werelds schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 20:49:
[...]
Sorry hoor, maar:![]()
Begrijp je wel wat je zegt?
Kijk naar SSE, SSE2, SSE3 en SSE4, allemaal intel instruction sets die later door AMD zijn gelicenseerd.
Daar ben ik het toch niet mee eens. Ja, Asus heeft een ander submerk voor AMD verzonnen, maar alle goodwill/brand recognition die aan ROG hangt is alsnog van nvidia, inclusief het effect dat mensen een ROG GPU tussen hun ROG mobo en ROG monitor willen hangen, en dan dus automatisch AMD links laten liggen. Zelfs als Asus ook Arez monitoren en mobos gaat maken/promoten begint Arez op 0, waar nvidia jaren aan ROG marketting in hun zak kan steken. Overigens zal Arez ook minder marketting budget krijgen, aangezien AMD gpu sales toch een stukje lager zijn, al voor de GPP onzin.enchion schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 20:33:
Maar die merken hebben inmiddels al een andere submerknaam gedeponeerd voor AMD, maw nvidia z`n shenannigans gebypassed ?
Maw boycotten op basis van GPP is toch niet echt meer logisch nu.
Ja, er zijn merken die een nieuw submerk in het leven roepen, maar dat zag nvidia ook al wel aankomen, en is ook helemaal niet erg voor nvidia, zij forceren een scheiding en krijgen de vila, zal hun het boeien dat AMD een stacaravan krijgt?
Persoonlijk ben ik historisch gezien Nvidia fan (alsin, 2 Radeons tegenover circa 18 Geforces in de afgelopen 15 jaar), maar de kans zit er goed in dat de volgende een Sapphire Radeon wordt, net als dat Ryzen momenteel bovenaan het CPU lijstje staat
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Gezien Jantje's eerdere posts en de manier waarop hij het hier plaatst, betwijfel ik of dat is wat hij bedoelde.vectormatic schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 13:00:
Ik ben gekke jantje niet (), maar wat is er mis met die bewering? Een nieuwe instructieset betekent niet van X86(-64) afstappen, maar bijvoorbeeld SSE5 of bijvoorbeeld een uitbreiding van hardware matige crypto ondersteuning. AMD zal op in ieder geval sommige van die instructiesets een licentie moeten nemen, anders lopen ze of ineens giga achter kwa performance in bepaalde usecases, of werkt die software gewoon niet meer op AMD chips.
Kijk naar SSE, SSE2, SSE3 en SSE4, allemaal intel instruction sets die later door AMD zijn gelicenseerd.
De SIMD instructie sets (MMX, 3DNow!, SSE, AVX, FMA, F16C) zijn geen losstaande instructiesets. Het zijn uitbreidingen op x86. FMA/F16C zijn iets ouder dan AVX en AVX is daar voor een deel op gebaseerd (AMD heeft FMA/F16C aangepast om meer compatibel te zijn met Intel's specificatie voor AVX). Met uitzondering van MMX, 3DNow!, AVX-512 hebben de meeste van deze instructiesets wel "Intel" voor de naam staan, maar zijn ze in werkelijkheid door de twee bedrijven samen ontwikkeld. 3DNow! (AMD) was een verbetering van MMX, wat vervolgens leidde tot SSE. De naamgeving heeft vooral te maken met het wettelijke gezeur om trademarks en licentierechten.
Komt Intel binnen 5 jaar met een nieuwe uitbreiding? Vast wel. Sterker nog, het zal waarschijnlijk niet eens 5 jaar duren. Daar zal AMD echter wel weer bij betrokken zijn, in tegenstelling tot AVX-512.
Jantje doelt echter op een volledig nieuwe ISA (zie z'n edit: "En ja ik weet wat ik zeg AMD kan weer een licentie kopen."). Dat gaat niet gebeuren. Deze twee bedrijven mogen dan wel aartsrivalen zijn, ze zijn ook 100% van elkaar afhankelijk. Zowel Intel als AMD krijgt het niet zomaar voor elkaar om een nieuwe ISA te produceren. Los van of dat gewenst is, kunnen ze dat niet zonder elkaar doen; maar ook niet zonder enkele andere fabrikanten alsmede vele software bedrijven. Stel dat ze plannen voor "x128" hebben, dan moeten ze allereerst met elkaar rond de tafel zitten. Het is niet mogelijk x128 als volledig nieuwe ISA uit de grond te stampen, dat moet backwards compatible blijven met x86-64, wat op zijn beurt weer op x86 leunt. En eerst genoemde is van AMD, laatstgenoemde van Intel. Vervolgens zullen ze ook rond de tafel moeten met alleen al Microsoft, maar zullen ze ook flink wat mankracht op Linux ondersteuning moeten zetten. Dan heb ik het nog niet eens over overige software gehad, of het feit dat ze op zullen moeten passen met patenten en dergelijke die bij anderen liggen (ARM, IBM, Via, enz.).
Intel en AMD zijn zowel rivalen als elkaars partners. Als het je niet is opgevallen, er zijn de laatste jaren geen rechtszaken meer tussen de twee en Intel weet inmiddels ook wel dat ze AMD niet de markt uit kunnen drukken. Los van het feit dat AMD toch telkens terug lijkt te veren, hebben ze ook al meerdere malen aan AMD moeten toegeven in de rechtszaal. En dat zie je ook terug in het feit dat Intel nu met RTG samen werkt; dat mag dan wel los staan van AMD's CPU divisie, het is en blijft onderdeel van AMD. Intel en AMD werken nauwer samen dan velen denken. Of beter gezegd: ze hebben een veel betere relatie met elkaar, dan dat AMD/RTG dat met Nvidia hebben
Verwijderd
Ik heb niet gesteld dat het verschil gigantisch groot is maar over 5-6 jaar presteer de 2700X beter.vectormatic schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 13:00:
[...]
Persoonlijk denk ik dat een 8700k of 2700x over 5-6 jaar gewoon lood om oud ijzer is, de performance ligt zodanig dicht bij elkaar
Dat zou ik niet stellen. Het meer parallel kunnen werken met loads heeft zeker voordelen in vergelijking met het sequentieel werken met diezelfde loads indien paralellisatie mogelijk is. Het zal steeds meer gaan gebeuren wanneer het mogelijk is omdat ook de consoles waarschijnlijk een groot aantal (8 Ryzen2 ligt voor de hand als ze in 2019 uitkomen) Zen-kerrnen gaan krijgen (zeer lage kostprijs + geruchten). De totale processing power is bij de 2700X groter. De 2700X haalt 1809 vs. 1408 bij Tech Deals, ook bij andere bronnen zag ik die verhouding.
Voor het geval je gaat omperken dat je die 8700k hoger kan klokken, ja, maar dan heb je nog een gat van 200 punten en een veel hoger vermogen en een dure koeler.
Tenslotte heb je het upgradepad. Gezien de te verwachten performance van Zen2/Zen3 is dat best belangrijk, zeker als AMD bijvoorbeeld bij Zen3 zou beslissen om straks 6 kernen op een CCX te stoppen.
Zoals ik aangaf, er valt iets te zeggen voor de 8700k, als je erg veel geld kan besteden aan je hardware en je bereid bent om eventueel over een paar jaar weer te upgraden naar een nieuwe CPU.
Ook bij deze, lees de comment section niet. Wat een ongelofelijk domme boeren.
Nvidiot dit, Amdumb that, $hintel zus. Mensen die sceenshots maken van reacties van anderen om die maanden later weer te posten om te laten zien wat te toen wel niet zeiden over X product en hoe fout/goed het nu wel is.

ps. 2700X build plan is begonnen https://goo.gl/nsbnr9
[ Voor 5% gewijzigd door The Chosen One op 21-04-2018 23:20 ]
Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc
Verwijderd

Ik ga geen account aanmaken op HWI om jou tips te geven hoorThe Chosen One schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 23:19:
Jawel, dat is het leukste van die hele site.
Nvidiot dit, Amdumb that, $hintel zus. Mensen die sceenshots maken van reacties van anderen om die maanden later weer te posten om te laten zien wat te toen wel niet zeiden over X product en hoe fout/goed het nu wel is.![]()
ps. 2700X build plan is begonnen https://goo.gl/nsbnr9
[ Voor 5% gewijzigd door Borromini op 22-04-2018 08:44 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Tot voorheen had ik me obv intuitie nog niet gewaagd aan de comment section op die site.Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 23:04:
[...]
Ook bij deze, lees de comment section niet. Wat een ongelofelijk domme boeren.
Nu wel. Bedankt!

PC Specs
Verwijderd
The short of it, hoger geklokt dan 3200 MT/s en het aanscherpem van de timings is best wel nuttig voor Ryzen2. Zoals te verwachten viel, we wisten al dat een hoger geklokte Ryzen-CPU meer baat heeft bij sneller RAM dan een lager geklokte Ryzen.
Jij begrijpt mevectormatic schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 13:00:
[...]
Persoonlijk denk ik dat een 8700k of 2700x over 5-6 jaar gewoon lood om oud ijzer is, de performance ligt zodanig dicht bij elkaar dat je dat echt niet serieus gaat merken, zoals nu het verschil tussen een high end Phenom II en core 2 Quad ter verwaarlozen is voor moderne toepassingen
[...]
Ik ben gekke jantje niet (), maar wat is er mis met die bewering? Een nieuwe instructieset betekent niet van X86(-64) afstappen, maar bijvoorbeeld SSE5 of bijvoorbeeld een uitbreiding van hardware matige crypto ondersteuning. AMD zal op in ieder geval sommige van die instructiesets een licentie moeten nemen, anders lopen ze of ineens giga achter kwa performance in bepaalde usecases, of werkt die software gewoon niet meer op AMD chips.
[...]
Daar ben ik het toch niet mee eens. Ja, Asus heeft een ander submerk voor AMD verzonnen, maar alle goodwill/brand recognition die aan ROG hangt is alsnog van nvidia, inclusief het effect dat mensen een ROG GPU tussen hun ROG mobo en ROG monitor willen hangen, en dan dus automatisch AMD links laten liggen. Zelfs als Asus ook Arez monitoren en mobos gaat maken/promoten begint Arez op 0, waar nvidia jaren aan ROG marketting in hun zak kan steken. Overigens zal Arez ook minder marketting budget krijgen, aangezien AMD gpu sales toch een stukje lager zijn, al voor de GPP onzin.
Ja, er zijn merken die een nieuw submerk in het leven roepen, maar dat zag nvidia ook al wel aankomen, en is ook helemaal niet erg voor nvidia, zij forceren een scheiding en krijgen de vila, zal hun het boeien dat AMD een stacaravan krijgt?
Persoonlijk ben ik historisch gezien Nvidia fan (alsin, 2 Radeons tegenover circa 18 Geforces in de afgelopen 15 jaar), maar de kans zit er goed in dat de volgende een Sapphire Radeon wordt, net als dat Ryzen momenteel bovenaan het CPU lijstje staat
Nee Jantje doelt niet op een nieuwe ISA. Al zal et me niet verbazen dat er wel ooit een nieuwe ISA komt.Werelds schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 13:29:
[...]
Gezien Jantje's eerdere posts en de manier waarop hij het hier plaatst, betwijfel ik of dat is wat hij bedoelde.
De SIMD instructie sets (MMX, 3DNow!, SSE, AVX, FMA, F16C) zijn geen losstaande instructiesets. Het zijn uitbreidingen op x86. FMA/F16C zijn iets ouder dan AVX en AVX is daar voor een deel op gebaseerd (AMD heeft FMA/F16C aangepast om meer compatibel te zijn met Intel's specificatie voor AVX). Met uitzondering van MMX, 3DNow!, AVX-512 hebben de meeste van deze instructiesets wel "Intel" voor de naam staan, maar zijn ze in werkelijkheid door de twee bedrijven samen ontwikkeld. 3DNow! (AMD) was een verbetering van MMX, wat vervolgens leidde tot SSE. De naamgeving heeft vooral te maken met het wettelijke gezeur om trademarks en licentierechten.
Komt Intel binnen 5 jaar met een nieuwe uitbreiding? Vast wel. Sterker nog, het zal waarschijnlijk niet eens 5 jaar duren. Daar zal AMD echter wel weer bij betrokken zijn, in tegenstelling tot AVX-512.
Jantje doelt echter op een volledig nieuwe ISA (zie z'n edit: "En ja ik weet wat ik zeg AMD kan weer een licentie kopen."). Dat gaat niet gebeuren. Deze twee bedrijven mogen dan wel aartsrivalen zijn, ze zijn ook 100% van elkaar afhankelijk. Zowel Intel als AMD krijgt het niet zomaar voor elkaar om een nieuwe ISA te produceren. Los van of dat gewenst is, kunnen ze dat niet zonder elkaar doen; maar ook niet zonder enkele andere fabrikanten alsmede vele software bedrijven. Stel dat ze plannen voor "x128" hebben, dan moeten ze allereerst met elkaar rond de tafel zitten. Het is niet mogelijk x128 als volledig nieuwe ISA uit de grond te stampen, dat moet backwards compatible blijven met x86-64, wat op zijn beurt weer op x86 leunt. En eerst genoemde is van AMD, laatstgenoemde van Intel. Vervolgens zullen ze ook rond de tafel moeten met alleen al Microsoft, maar zullen ze ook flink wat mankracht op Linux ondersteuning moeten zetten. Dan heb ik het nog niet eens over overige software gehad, of het feit dat ze op zullen moeten passen met patenten en dergelijke die bij anderen liggen (ARM, IBM, Via, enz.).
Intel en AMD zijn zowel rivalen als elkaars partners. Als het je niet is opgevallen, er zijn de laatste jaren geen rechtszaken meer tussen de twee en Intel weet inmiddels ook wel dat ze AMD niet de markt uit kunnen drukken. Los van het feit dat AMD toch telkens terug lijkt te veren, hebben ze ook al meerdere malen aan AMD moeten toegeven in de rechtszaal. En dat zie je ook terug in het feit dat Intel nu met RTG samen werkt; dat mag dan wel los staan van AMD's CPU divisie, het is en blijft onderdeel van AMD. Intel en AMD werken nauwer samen dan velen denken. Of beter gezegd: ze hebben een veel betere relatie met elkaar, dan dat AMD/RTG dat met Nvidia hebben
Dan moet je in het vervolg iets duidelijker zijnGekke Jantje schreef op zondag 22 april 2018 @ 15:43:
Nee Jantje doelt niet op een nieuwe ISA. Al zal et me niet verbazen dat er wel ooit een nieuwe ISA komt.
Mijn punt blijft echter hetzelfde. Intel en AMD hebben een permanente cross-licensing overeenkomst en mogen beide vrij gebruik maken van elkaars instructie sets én uitbreidingen daarop. Daarnaast zijn, zoals al zei, de meeste extensies niet van één van beide. SSE en AVX(2) zijn door beide samen ontwikkeld. AVX-512 is de vreemde eend in de bijt zoals 3DNow! dat ooit was: ontwikkeld met weinig tot geen overleg met de andere partij. AMD mag AVX-512 echter gewoon implementeren, hoeven ze geen aparte licentie voor af te nemen.
Wat overigens een mogelijke "x128" betreft: reken er maar niet op. Het aantal bits in een CPU slaat op geheugen addressering; met andere woorden, hoeveel geheugen je aan kunt spreken. Voor 32-bits stond die grens op ongeveer 4 Gigabyte. 64-bits gaat tot zo'n 16 Exabyte. Dat is 16 miljard Gigabyte. Voordat we daar bij aankomen zijn we al lang op iets geheel anders overgestapt
Het is waarschijnlijker dat er een andere 64-bits ISA komt die de voordelen van ARM en x86 combineert. Maar ook dat is een hele kleine kans. Het feit dat het 64-bits is heeft geen weerslag op het aantal bits dat je in je ALU's en dergelijke kunt gebruiken; zie AVX-512
Anders zou ik voor B350 gaan, want ik heb geen SLI/Crossfire nodig, maar die betere RAM-support is wel fijn om te hebben...
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
B450 zou ergens dit jaar gelanceerd moeten worden, maar wanneer is vooralsnog een raadsel.Compizfox schreef op zondag 22 april 2018 @ 18:12:
Is er eigenlijk al iets bekend over een mogelijke B450-chipset? Als ik het goed begrijp ondersteunt alleen de nieuwe X470-chipset hogere RAM-snelheden, maar X470 is verder gelijk aan X370.
Anders zou ik voor B350 gaan, want ik heb geen SLI/Crossfire nodig, maar die betere RAM-support is wel fijn om te hebben...
Niet dat ik verwacht dat de B450 chipset het probleem met RAM op gaat lossen. Het grootste probleem voor 3200MT/s+ RAM met Ryzen 1, was de CPU zelf. Specifiek de geheugencontroller die tegen beperkingen aanliep. RR en Ryzen 2 hebben die problemen veel minder, waardoor ze hogere snelheden toestaan. Daarmee kan je lacency's weer verlagen waardoor de CPU in met game gaming applicaties beter presteert.
Met de X470 bordjes zullen er ongetwijfeld verbeteringen doorgevoerd zijn, maar dat heeft denk ik maar bar weinig met de nieuwe chipset te maken. De chipset zit namelijk niet tussen de CPU en de RAM. Een verbetering in clockspeed zal dus moeten komen van verbeteringen in het ontwerp van de moederborden, betere geheugencontroller en betere microcode.
Dat is ook meteen het probleem met B350/B450. Het zijn meer budget georiënteerde borden, en dat betekent dat er overal kosten zijn bespaard. Nu verwacht ik dat de 3200MT/s C16 setjes gewoon zullen werken op een B350 bord met een RR of Ryzen 2. Daarboven is het wat ongewis. Dergelijke extreem snelle setjes zijn ook verre van de standaard. Persoonlijk zie ik ook absoluut niet het nut om een setje sneller dan 3466MT/s te kopen. Sneller gaat meestal gepaard met zulke losse timings dat de snelheidswinst verloren gaat.
Verwijderd
USA: $267 = 1,21*267*0,81377[€/$] = €263
Ondertussen in Nederland: €319, 21% meer na compensatie voor BTW
pricewatch: AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed
https://www.newegg.com/gl...aspx?Item=N82E16819113499
Rekent AMD verschillende prijzen tussen de USA en hier of zijn de eigenaars van onze winkels inhaliger? Of komt het door de distributeurs die ertussen staan? Er zit toch geen importheffing van €55 op losse CPU's?
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2018 21:05 ]
Er staat toch echt gewoon $329.99Verwijderd schreef op zondag 22 april 2018 @ 20:44:
Er is weer serieuze pricegouging in Nederland.
Rekent AMD verschillende prijzen tussen de USA en hier of zijn de eigenaars van onze winkels inhaliger? Of komt het door de distributeurs die ertussen staan? Er zit toch geen importheffing van €55 op losse CPU's?
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Heb je de site niet op NL prijzen staan? Newegg.com/global/nl/Product/Product.aspx?Item=N82E16819113499 -> €266,99Verwijderd schreef op zondag 22 april 2018 @ 20:44:
Er is weer serieuze pricegouging in Nederland.
[ Voor 3% gewijzigd door The Chosen One op 22-04-2018 21:00 ]
Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc
Verwijderd
Eh, ja. Sorry, foutje.The Chosen One schreef op zondag 22 april 2018 @ 20:59:
[...]
Heb je de site niet op NL prijzen staan? Newegg.com/global/nl/Product/Product.aspx?Item=N82E16819113499 -> €266,99
[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2018 21:02 ]
Het bedrag heb ik letterlijk gekopieerd van Newegg, jij ziet iets wat er niet staat.Verwijderd schreef op zondag 22 april 2018 @ 21:01:
Dan zit jij op Amazon te kijken en niet op newegg, ik verwees naar Newegg.
AMD Nieuwsdiscussie
als ik via de link die hier boven geplaatst is ga zie ik ook 266 euro en in winkelmandje met verzending kom ik op Grand Total: €285,18-The_Mask- schreef op zondag 22 april 2018 @ 21:02:
[...]
Het bedrag heb ik letterlijk gekopieerd van Newegg, jij ziet iets wat er niet staat.
echter vermoed ik als het bij de douane komt in nederland je nog invoer + btw moet betalen toch dus dan maakt het niet zo veel uit
https://www.newegg.com/gl...0x-_-19-113-499-_-Product
CHBF had het over 266 dollar geen euro. Echter staat er 329.99 dollar, omgerekend met btw komt dat op 325 euro vergelijkbaar met wat we hier betalen. Wat in principe altijd zo is bij normale producten die hier en daar beide goed leverbaar zijn. Prijs is eigenlijk altijd vergelijkbaar en prima om te rekenen.hjvg schreef op zondag 22 april 2018 @ 22:35:
[...]
als ik via de link die hier boven geplaatst is ga zie ik ook 266 euro en in winkelmandje met verzending kom ik op Grand Total: €285,18
Ja dat is altijd zo en daarmee ben je stukken duurder uit dan gewoon hier kopen. Invoerrechten betaal je namelijk niet of worden verrekend en de verzendkosten zijn in NL ook stukken lager dan van de VS naar NL vanzelfsprekend.echter vermoed ik als het bij de douane komt in nederland je nog invoer + btw moet betalen toch dus dan maakt het niet zo veel uit
[ Voor 8% gewijzigd door -The_Mask- op 22-04-2018 22:41 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Al die argumenten werden vijf jaar geleden ook aangehaald MBT de huidige consoles, en destijds de keuze tussen AMDs bulldozer en Intel, en in retrospect kunnen we toch echt wel stellen dat bulldozer de verkeerde keuze was, zeker de 81xx generatie. In theorie, en sommige synthetische benches was die intel ook de baas.Verwijderd schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 17:48:
[...] Het meer parallel kunnen werken met loads heeft zeker voordelen in vergelijking met het sequentieel werken met diezelfde loads indien paralellisatie mogelijk is. Het zal steeds meer gaan gebeuren wanneer het mogelijk is omdat ook de consoles waarschijnlijk een groot aantal (8 Ryzen2 ligt voor de hand als ze in 2019 uitkomen) Zen-kerrnen gaan krijgen (zeer lage kostprijs + geruchten). De totale processing power is bij de 2700X groter. De 2700X haalt 1809 vs. 1408 bij Tech Deals, ook bij andere bronnen zag ik die verhouding.
Voor het geval je gaat omperken dat je die 8700k hoger kan klokken, ja, maar dan heb je nog een gat van 200 punten en een veel hoger vermogen en een dure koeler.
Nu weet ik ook wel dat Zen beter is dan Bulldozer, maar toch... Consoles hebben al sinds 2005 6+ threads, en anno 2018 kan je nog steeds prima een potje gamen op een quad core.
Eens, helemaal, maar ik meende dat de origine van de discussie juist was welke CPU over 5-6 jaar nog de moeite waard zou zijn.Verwijderd schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 17:48:
Tenslotte heb je het upgradepad. Gezien de te verwachten performance van Zen2/Zen3 is dat best belangrijk, zeker als AMD bijvoorbeeld bij Zen3 zou beslissen om straks 6 kernen op een CCX te stoppen.
Zoals ik aangaf, er valt iets te zeggen voor de 8700k, als je erg veel geld kan besteden aan je hardware en je bereid bent om eventueel over een paar jaar weer te upgraden naar een nieuwe CPU.
Either way, ik zou zelf ook zonder twijfel een 2700x kopen ipv een 8700k nu, maar dat heeft niks te maken met verwachtingen voor over 5-6 jaar, maar puur met het feit dat Ryzen chips net wat meer bang/buck leveren, en iets meer meltdown/spectre bestending zijn (en ik AMD toch een wat warmer hart toedraag dan intel)
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
In de historie van cpu's vind ik de 8700K een zacht prijsje hebben en dat hebben we vermoedelijk aan AMD te danken. In ieder geval heb je geen moederbord van 250+ euro nodig (zoals met de i7 920), geen tripple channel memory kits (zoals met de i7 920) en zijn daarmee de totale kosten van het platform aanzienlijk lager dan voor wie destijds voor 1366 ging. Toen zat je immers zo op 1000 euro voor cpu+ram+mobo.Verwijderd schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 17:48:
[...]
Los daarvan zou ik zelf als gamer voor een 8600K kiezen omdat je daar nu het beste resultaat mee haalt. Als het mee zit, dat is dus nog afwachten, past de nieuwe 8-core van Intel ook op het huidige socket. Mocht de dag komen dat je echt niet meer genoeg hebt aan die 6c/6t dan kun je in dat geval kijken wat er op dat moment te koop is, dat kan dus over 5 jaar zijn, of via V&A upgraden naar de 8-core.
Voor wie graag AMD heeft zou als gamer eigenlijk vooral naar de 2600X kijken. Als ik bijvoorbeeld bij TPU kijk dan zie ik dat die slechts 1.6% achter de 2700X loopt voor de samenvatting van alle games. Voor games als Battlefield 1 scheelt het minder dan 1 (!) fps. Juist nu 100 euro extra uitgeven voor die 2 extra cores waar geen enkele game iets mee lijkt te doen gaat tegen het principe van de meerwaarde van het 'upgrade path' in. Het grote voordeel was toch juist dat toekomstige Zen iteraties ook op hetzelfde socket kunnen? Voeg dan woord bij daad, stop die 100 euro in je zak, en geef hem weer uit wanneer die iteraties er zijn.
Overigens is dat hele upgraden iets waar ik zelf zelden aan toe kom. Ik heb dit de laatste jaren uitsluitend in budget situaties gedaan. Ik heb meest recentelijk de G4400 gupgrade naar de G4560. Daarvoor had ik mijn oude E6750 vervangen voor de E8400 van mijn vriendin. Op dat moment hadden we beiden al een quadcore (sandy bridge en haswell). Bij mij draait het meestal uit op het bouwen van een nieuwe pc, puur omdat dit nu eenmaal wat voordelen geeft. Zo heb je geen downtime, kun je de oude pc nog voor iets anders inzetten of verkopen en beschik je dan over de nieuwste aansluitingen (snellere PCI, snellere USB, snellere SATA/M2, enz). Eind vorig jaar wilde ik in eerste instantie alleen cpu+mobo+ram upgraden, uiteindelijk heb ik er nog een Dark 700 kast en 960 EVO NVME SSD erbij gekocht en is de oude 2500K gekoppeld aan een oudere voeding, gpu en SSD die ik nog had liggen en is die als LAN pc blijven staan
TLDR: Ben je dol op upgraden begin dan met een 2600X, kom je daar toch niet aan toe start dan met een 8600K.
[ Voor 137% gewijzigd door sdk1985 op 23-04-2018 14:21 ]
[ Voor 99% gewijzigd door sdk1985 op 23-04-2018 02:05 ]
Gebruik je dus een andere heatsink en moet je om een of andere reden gebruik maken van de fabrieksgarantie, meld dan niet dat je een andere heatsink hebt gebruikt.
Dat is wel heel raar. Aan de andere kant kan het er net zo goed niet staan want hoe gaat AMD dat checken?Dennism schreef op maandag 23 april 2018 @ 08:00:
Wow, ik wist niet dat AMD zo ver ging, ik vraag me eigenlijk af of Intel zo ver gaat, maar AMD laat je fabrieksgarantie vervallen als je een andere heatsink dan de stock heatsink gebruikt. Zie: https://support.amd.com/en-us/search/faq/147
Gebruik je dus een andere heatsink en moet je om een of andere reden gebruik maken van de fabrieksgarantie, meld dan niet dat je een andere heatsink hebt gebruikt.
Niet uiteraard althans het lijkt mij niet makkelijk, in ieder geval zolang je het zelf niet opgeeft. Al kan het natuurlijk zijn dat dit weer iets is wat nodig is voor de US qua indekken.Fleximex schreef op maandag 23 april 2018 @ 08:58:
[...]
Dat is wel heel raar. Aan de andere kant kan het er net zo goed niet staan want hoe gaat AMD dat checken?
Valt natuurlijk heeel moeilijk te controleren.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Dan zou Intel dezelfde clausule moeten hebben.Dennism schreef op maandag 23 april 2018 @ 09:05:
[...]
Al kan het natuurlijk zijn dat dit weer iets is wat nodig is voor de US qua indekken.
Het kan iets met servers te maken hebben, oftewel grote afnemers die grootschalig andere koeloplossingen gebruiken. Zodat ze niet ineens garantie gaan claimen op 1000 CPU`s als hun koelinstallatie is uitgevallen.
Als thuisgebruiker hoef je dat natuurlijk nooit te melden.
[ Voor 10% gewijzigd door enchion op 23-04-2018 09:26 ]
Mwa, dat is een beetje overdreven. Als ik upgrade naar Ryzen dit of volgend jaar zou ik de Thermalright Silver Arrow die nu op mijn Intel i7 3770 zit, graag willen overzetten. Niet omdat ik wil overklokken, wel omdat het een steengoede heatsink die nog jaaaren mee kanwinwiz schreef op maandag 23 april 2018 @ 09:22:
Als je een andere koeler gebruikt geef je dus eigenlijk toe dat je aan het overklokken bent en ben je sowieso je garantie kwijt. /roomser dan de paus.
Hoewel AMD zichzelf met deze regeling wil indekken is het toch een beetje raar. Wat met hun boxed CPU's waar ze geen cooler bij leveren?
die 2 extra cores zijn er voor mensen die tijdens het gamen nog andere dingen doen. Bijv. ik heb vaak ook nog op m'n linker monitor een browser open staan en op m'n rechter monitor voicechat, terwijl ik de middelste gebruik voor gaming.sdk1985 schreef op maandag 23 april 2018 @ 01:55:
Voor wie graag AMD heeft zou als gamer eigenlijk vooral naar de 2600X kijken. Als ik bijvoorbeeld bij TPU kijk dan zie ik dat die slechts 1.6% achter de 2700X loopt voor de samenvatting van alle games. Voor games als Battlefield 1 scheelt het minder dan 1 (!) fps. Juist nu 100 euro extra uitgeven voor die 2 extra cores waar geen enkele game iets mee lijkt te doen gaat tegen het principe van de meerwaarde van het 'upgrade path' in. Het grote voordeel was toch juist dat toekomstige Zen iteraties ook op hetzelfde socket kunnen? Voeg dan woord bij daad, stop die 100 euro in je zak, en geef hem weer uit wanneer die iteraties er zijn.
PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition
https://azerty.nl/categor...oederbordchipset=AMD_X470
nog wel allemaal >€150
[ Voor 6% gewijzigd door wc2wc op 23-04-2018 10:19 ]
Welke "huidige" socket? 1151v1, 1151v2 of 2066?sdk1985 schreef op maandag 23 april 2018 @ 01:55:
Als het mee zit, dat is dus nog afwachten, past de nieuwe 8-core van Intel ook op het huidige socket.
Is "officieel" ook zo bij Intel (althans, dat was zo een jaar of 4-5 geleden, ga er van uit dat dat niet veranderd is). Koop je een boxed processor, dan "vervalt" de garantie bij gebruik van 3rd party koelers. In de praktijk is dat onzin; het zal ze uiteindelijk worst wezen, het gaat er om of jouw "thermal solution" de processor beschadigd heeft of niet.Dennism schreef op maandag 23 april 2018 @ 08:00:
Wow, ik wist niet dat AMD zo ver ging, ik vraag me eigenlijk af of Intel zo ver gaat, maar AMD laat je fabrieksgarantie vervallen als je een andere heatsink dan de stock heatsink gebruikt. Zie: https://support.amd.com/en-us/search/faq/147
Daarom vermeld je zulke dingen niet bij RMA aanvragen. Heeft u een andere koeler gebruikt? Nope! Heeft u overgeklokt? Nope!
[ Voor 65% gewijzigd door Werelds op 23-04-2018 10:27 ]
voice chat en een inactieve browser (tenzij er een webapp in draait die iets raars doet) zijn echt verwaarloosbaar als het gaat om CPU load, het is ook niet alsof een game elke core die gebruikt wordt dan ook meteen voor 100% gebruikt.Gelunox schreef op maandag 23 april 2018 @ 10:10:
[...]
die 2 extra cores zijn er voor mensen die tijdens het gamen nog andere dingen doen. Bijv. ik heb vaak ook nog op m'n linker monitor een browser open staan en op m'n rechter monitor voicechat, terwijl ik de middelste gebruik voor gaming.
streaming is een ander verhaal vermoed ik, maar dat doet toch ook niet elke gamer op profi niveau?
Verwijderd
https://www.techspot.com/review/1614-ryzen-2600/
Met dezelfde klokfrequentie (de 2600 kreeg 0,1 GHz extra) zijn de verschillen klein. Intel wint met de single-core, AMD met de multithread.
Het grootste probleem van Ryzen2 is natuurlijk dat het nog steeds niet zo hoog klokt. Nu wordt 4,1-4,2 GHz. gehaald maar ten koste van hoeveel extra vermogen? Een extra reden dat ik geen moeite heb met nog even te wachten, Ryzen2 is fraai maar 1 generatie later en je haalt waarschijnlijk 4,5 GHz. met een aanzienlijk lager vermogen dan 4,2 GHz. nu.
Dat lijkt me wel zeker. Net als dat we aan Ryzen te danken hebben dat entry-level laptops (vanaf €600) nu een quadcore-CPU bevatten en dat hexacore-CPU's nu voor €160-170 te koop zijn.sdk1985 schreef op maandag 23 april 2018 @ 01:55:
Ondertussen is de bug die factorio had icm met Ryzen opgelost. Er is volgens Factorio wel een bios/chipset driver update voor nodig.
[...]
In de historie van cpu's vind ik de 8700K een zacht prijsje hebben en dat hebben we vermoedelijk aan AMD te danken.
Niet het beste resultaat maar het verschil in FPS voor nu weegt niet op tegen het verschil in kosten. De vraag is alleen of dat een van beide CPU's een paar jaar langer meegaat dan de ander. Als het 3 jaar scheelt, neem de 8700k. Als het 1 jaar scheelt, neem de 8600k. Zoiets? Het probleem is dat dit moeiljk te voorspellen is aangezien het voor 100% op het bordje van de developers ligt. De consoles zullen over 1-2 jaar 8 Zen-kernen krijgen. Als de developers daar goed gebruik van maken (kernen opofferen voor AI, botsingsdetectie, mechanica...) dan gaan zelfs 6 kernen met HT niet lang genoeg zijn. Als ze er niet zo efficiënt gebruik van maken dan kan het net het verschil maken, wel of geen HT. Ik denk dat je dan toch bij de 8600k uitkomt. Het probleem van de 8600k is dat het vlees noch vis is, de prijsbewuste klant kiest voor de 2600, de klant die nu het beste wil kiest voor de 8700k.Los daarvan zou ik zelf als gamer voor een 8600K kiezen omdat je daar nu het beste resultaat mee haalt.
Ik denk dat die mensen teleurgesteld gaan zijn aangezien net bekend werd dat er binnenkort een nieuwe Z390 chipset komt bij Intel.Als het mee zit, dat is dus nog afwachten, past de nieuwe 8-core van Intel ook op het huidige socket.
https://www.tomshardware....et-coffee-lake,35481.html
Daar zou Intel volgens mij beter mee ophouden, het zal vast een goudmijn zijn maar de mensen worden er moe van dat Intel steeds maar weer voor niets die socket vervangt.
https://www.reddit.com/r/...lain_to_me_what_the_fuck/
Onlangs werd het bekend dat de VRMS van de Z370 moederborden exact hetzelfde zijn als die van de Z270 zijn.
EA dacht ook dat er geen grenzen waren aan hoe ver ze klanten konden pushen, nu zijn zowel gamers als developers pissed op EA omdat het zo'n groot nieuws werd dat de autoriteiten het gokken in spellen aan banden gaan leggen.
Wat betreft het upgradeverhaal, ik zou voor nu de 2600 en een goede aftermarket-koeler aanraden, het verschil in performance tussen de 2600 en de 2600X is het voor mij niet waard. Ja, je krijgt een net iets betere performance met de 2600X dankzij de extra turbo (0,1-0,25 Ghz. hogere klokfrequentie op 1 kern) die deze keer wel goed werkt maar dat vind ik niet echt een belangrijk punt voor die twee jaar. Verkoop die CPU voor €75-100 tegen die tijd en je hebt een goede deal.
[quote]Eind vorig jaar wilde ik in eerste instantie alleen cpu+mobo+ram upgraden, uiteindelijk heb ik er nog een Dark Base Pro 900 kast en 960 EVO NVME SSD erbij gekocht en is de oude 2500K gekoppeld aan een oudere voeding, gpu en SSD die ik nog had liggen en is die als LAN pc blijven staan
[/quote]
Een geweldige keuze voor kasten als het binnen je budget ligt.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2018 13:22 ]
Ik klok nooit over, maar ik heb wel altijd een 3rd party koeler. Zelfs vergeleken met die nieuwe RGB koeler zijn er nog een hoop stillere alternatieven te vindenwinwiz schreef op maandag 23 april 2018 @ 09:22:
De standaard bijgeleverde koelers zijn ruim voldoende voor een stille en goede werking op stock speeds. Als je een andere koeler gebruikt geef je dus eigenlijk toe dat je aan het overklokken bent en ben je sowieso je garantie kwijt. /roomser dan de paus.
Dat is een chipset, geen socket.Verwijderd schreef op maandag 23 april 2018 @ 11:04:
Ik denk dat die mensen teleurgesteld gaan zijn aangezien net bekend werd dat er binnenkort een nieuwe Z390 socket komt bij Intel.
Kan best zijn dat Intel bij Z390 komt met iets als 1151v3, maar Z390 an sich is een chipset, geen socket.
Op dit moment is het niet zo dat een game die 6 cores/threads aanspreekt daadwerkelijke 6 cores/threads vol zet. Die voicechat kan er echt nog wel tussendoor. Standaard zal die browser overigens vooral op de gpu draaien (tenzij je zelf hardware acceleratie uitzet).Gelunox schreef op maandag 23 april 2018 @ 10:10:
[...]
die 2 extra cores zijn er voor mensen die tijdens het gamen nog andere dingen doen. Bijv. ik heb vaak ook nog op m'n linker monitor een browser open staan en op m'n rechter monitor voicechat, terwijl ik de middelste gebruik voor gaming.
De 8600K mag alleen in 1151v2. Wat nog wel kan gebeuren is dat alleen Z390 octa-core ondersteuning heeft. Die zou q2 2018 moeten komen dat icm de in de lucht hangende volta en de kelderen gpu prijzen zou mij als potentiele koper even doen wachten. Het is erg onrustig nu.Werelds schreef op maandag 23 april 2018 @ 10:19:
[...]
Welke "huidige" socket? 1151v1, 1151v2 of 2066?
[ Voor 27% gewijzigd door sdk1985 op 23-04-2018 13:24 ]
Verwijderd
Een verspreking doordat hij het over de socket had, ik ben een beetje moe.
Ja, in theorie kan het dat die nieuwe chipset dezelfde oude socket ondersteunt maar het is Intel waar we het over hebben. Tussen Kaby Lake en Coffee Lake was het ook niet of weinig nodig om die socket te vervangen getuige het feit dat de VRM's nauwelijks verschillen tussen Z270 en Z370 en Intel als argument gaf dat het hogere vermogen de reden zou zijn, toch deden ze het.
[ Voor 119% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2018 13:54 ]
Ik denk dat het eerder is om zich in te dekken voor een of andere malloot die een zeer, zeer gare koeler heeft en ook nog eens niet doorheeft dat je koelpasta moet gebruiken. Zelfs hiervoor bestaat al bescherming namelijk TJ.max shutdown. Als je het voor elkaar krijgt om je CPU te slopen door inadequate koeling, dan heb je echt iets bijzonders gedaan. Terecht dat je dan geen garantie kan claimen.6129(15) schreef op maandag 23 april 2018 @ 09:32:
Hoewel AMD zichzelf met deze regeling wil indekken is het toch een beetje raar. Wat met hun boxed CPU's waar ze geen cooler bij leveren?
Lol, nee dat was te vroeg. Meestal begin je zo rond mei wel wat te horen en is er dan een (late) summer launch. Komende weken even afwachten dus. Maar het is nog angstvallig stil.Verwijderd schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:22:
Volgens mij hangt die Volta voor veel mensen al sinds pak hem beet december in de lucht.
Ik heb eigenlijk nog te weinig van de 2600 non-X gezien. Bij HWI zag ik een flink verschil tussen de 2700 en de 2700X dus op basis daarvan durf ik een 2600 nog niet aan te raden. Maar een 2600X aanraden durf ik wel. Voor die 217 heb je een potente cpu. Op langere termijn kan SMT het van Ghz winnen, dat hebben we recentelijk bij de quadcores gezien en al eerder bij de dualcores.Wat betreft het upgradeverhaal, ik zou voor nu de 2600 en een goede aftermarket-koeler aanraden, het verschil in performance tussen de 2600 en de 2600X is het voor mij niet waard. Ja, je krijgt een net iets betere performance met de 2600X dankzij de extra turbo (0,1-0,25 Ghz. hogere klokfrequentie op 1 kern) die deze keer wel goed werkt maar dat vind ik niet echt een belangrijk punt voor die twee jaar. Verkoop die CPU voor €75-100 tegen die tijd en je hebt een goede deal.
Verder kan het inderdaad zo maar gebeuren dat die 8-core weer perse op een z390 moet. Als koper van het eerste uur ben je toch vaak een beetje een proefkonijn. Wat dat betreft is 3 tot 6 maanden wachten tot post-launch vaak helemaal niet zo'n gek idee.
Ik vergiste mij overigens ik heb toen lang zitten kijken naar de Dark base Pro 900, Phanteks Evolv ATX TG en de Dark Base 700 en het is die laatste geworden.
Geld verdienen lijkt mij lastig. Intel krijgt verder gewoon X dollar per verkochte chip, of dat nu 1156 of 1156v2 is. Dan missen ze dus alleen de vervang markt. Maar retail is al klein, het aandeel dat dan binnen 1-2 jaar de cpu gaat vervangen zal ongetwijfeld nog veel kleiner zijn.Verwijderd schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:22:
Volgens mij hangt die Volta voor veel mensen al sinds pak hem beet december in de lucht.
[...]
Ja, in theorie kan het dat die nieuwe chipset dezelfde oude socket ondersteunt maar het is Intel waar we het over hebben. Tussen Kaby Lake en Coffee Lake was het ook niet of weinig nodig om die socket te vervangen getuige het feit dat de VRM's nauwelijks verschillen tussen Z270 en Z370 en Intel als argument gaf dat het hogere vermogen de reden zou zijn, toch deden ze het.
Dan kom je al snel op 'het was nodig'. Dat rijmt met de sticker waarop gewaarschuwd werd alleen Coffee lake cpu's te plaatsen (en dus geen Kabylake). Echter als je dan naar de specs kijkt zie je het TDP van 91W (7700K) stijgen naar 95W (8700K). Dat is de moeite niet! Die 4 extra pinnen waren voor de quads in ieder geval niet nodig getuige de test met de coffee lake quad op z270. Dus tja blijft beetje vreemd.
Die 6 cores verbruiken overigens helemaal niet zo veel. Maar je hem stupide overclockt, lees Asrock presets, dan kom je op 220W met prime avx. Zat een 7700K niet op max 120W? Wellicht wilde ze een situatie zoals bij AMD met de zwakke power delivery op sommige budget bordjes voorkomen.
Maar goed het is wat het is. Sandy bridge had overigens ook gehannes met chispets. Toen had ik een P67 met een terugroep actie. Niet veel later kwamen de Z borden waarbij je de igp kon aanspreken. Die had ik graag willen hebben maar nog eens 150-200 euro voor de IGP uitgeven had ik geen trek in.
[ Voor 42% gewijzigd door sdk1985 op 23-04-2018 14:20 ]
[ Voor 99% gewijzigd door sdk1985 op 23-04-2018 14:01 ]
1151v1 vind je op zowel de 100 als 200 serieVerwijderd schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:22:
[...]
1150 was voor 80 en 90, 1155 voor 60 en 70.
Reden voor 1151v2 is wel het vermogen, maar het gaat vooral om pin toewijzingen (meer pinnen voor VCC en VSS). Dat vereist elektrische wijzigingen op het moederbord, betekent niet dat de VRM's beter hoeven te worden. De fout die Intel heeft gemaakt is dat ze hem 1151 noemen. Ze hadden hem 1152 of iets dergelijks moeten noemen. Op z'n allerminst hadden ze de uitsparingen moeten verplaatsen, zodat je een CL CPU niet eens in een 1151v1 socket kunt stoppen.
Verwijderd
Je haalt de boost maar ze zijn verre van stil. Deze koelers halen bij 100% rpm. 39 dB, een D15 haalt 24 dB (afgerond naar onderen, volgens mij 24,3). Dat is een groot verschil!winwiz schreef op maandag 23 april 2018 @ 09:22:
De standaard bijgeleverde koelers zijn ruim voldoende voor een stille en goede werking op stock speeds.
semiLogarithmische schaal en zo.
Voor het formaat is het een goede koeler en ik begrijp ook wel dat AMD er niet een koeler van €60 in kan stoppen die 170-180 mm. ruimte vereist in de kast maar deze koeler is nu eenmaal niet voldoende stil voor alle gebruikers. Zeker als je juist heel je systeem op stilte afstelt wil je niet een stockkoeler gebruiken, zelfs niet als die stockkoeler de Wraith Prism is.
@Dennism
Praktisch gezien is het geen probleem voor de gewone klant (ze zullen heus wel die CPU vervangen zolang je niet zegt dat je niet de stockkoeler gebruikte
Stel je voor dat Intel dat in de voorwaarden heeft staan met die prutskoelertjes van hen?

Ik heb dus hetzelfde sentiment als @6129(15)
Ik kies graag mijn eigen hardware, het is niet voor niets dat ik geen OEM-bakje meer koop. Geen koeler bij de CPU graag. Niet dat ik niet begrijp waarom AMD het doet, zakelijk gezien hebben ze groot gelijk, de normies willen dat graag.
Ik denk niet dat het enkel op gaming is gericht.Gelunox schreef op maandag 23 april 2018 @ 10:10:
[...]
Dat zou inderdaad kunnen. Dan kan je nog steeds Intel verwijten - als klant zijnde die een Z270-moederbord kocht - dat Intel niet vooruitplant maar dat is een ander verhaal.Werelds schreef op maandag 23 april 2018 @ 14:02:
Reden voor 1151v2 is wel het vermogen, maar het gaat vooral om pin toewijzingen (meer pinnen voor VCC en VSS). Dat vereist elektrische wijzigingen op het moederbord, betekent niet dat de VRM's beter hoeven te worden.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2018 14:25 ]
[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 23-04-2018 14:57 ]
Mja, 6 borden in de pricewatch waarvan de goedkoopste 163 euro, nee dank je, en nogal van de zotten als je vervolgens een 2600 van ~190 er in gaat hangen. Die Xx70 chipsets zijn toch gewoon niet nodig voor de niet-hardcore tweaker?Dennism schreef op maandag 23 april 2018 @ 14:56:
Aan de ene kant logisch, want X470 mobo's die out of the box werken zijn nu in voorraad.
Persoonlijk zou ik gewoon een B350 bordje zoeken waarvan ik of zekerheid heb dat ie de goede bios versie heeft, of bij een winkel waar ik zonder gezeik kan ruilen, voor mijn gebruik is een B350 bordje van ~80 net zo goed als een X470, en kan ik dat geld beter aan wat anders uitgeven
Ik begrijp het, ik heb zelf een Mugen 5 en die in ook superstil. Ook een luidere koeler hoeft geen probleem te zijn als je maar een goede kast hebt. Ik heb een Fractal Design R5 en van bijvoorbeeld mijn Vega 64 hoor ik eigenlijk alleen de luchtstroom die uit de kast komt.Verwijderd schreef op maandag 23 april 2018 @ 14:20:
[...]
Je haalt de boost maar ze zijn verre van stil. Deze koelers halen bij 100% rpm. 39 dB, een D15 haalt 24 dB (afgerond naar onderen, volgens mij 24,3). Dat is een groot verschil!
semiLogarithmische schaal en zo.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Precies. Ik ga toch wachten totdat de DRAM-prijzen zakken, hopelijk is tegen die tijd ook B450 uit.vectormatic schreef op maandag 23 april 2018 @ 15:10:
[...]
Mja, 6 borden in de pricewatch waarvan de goedkoopste 163 euro, nee dank je, en nogal van de zotten als je vervolgens een 2600 van ~190 er in gaat hangen. Die Xx70 chipsets zijn toch gewoon niet nodig voor de niet-hardcore tweaker?
Persoonlijk zou ik gewoon een B350 bordje zoeken waarvan ik of zekerheid heb dat ie de goede bios versie heeft, of bij een winkel waar ik zonder gezeik kan ruilen, voor mijn gebruik is een B350 bordje van ~80 net zo goed als een X470, en kan ik dat geld beter aan wat anders uitgeven
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Verwijderd
Wendell legt uit hoe StoreMI werkt en waarom dit veel beter is dan wat er tot nu toe beschikbaar was voor gewone gebruikers. Sterker nog, hij legt uit dat AMD beter Optane benut dan Intel zelf.
Samenvatting: 2 lagen van opslagsystemen, t/m 256 GB voor de snellere (anders licentie kopen) en automatische regeling dat wat meer wordt geladen en meer baat heeft van het snellerer medium komt op het snellere opslagmedium. Dit niet enkel op een per boot basis.
Het schijnt erg goed te werken.
Eens, marketingtechnisch is dat niet handig. Misschien wil AMD heel erg graag dat mensen het B450- en X470-moederbord gebruiken omdat je dan meer performance uit de CPU haalt maar als je upgradet en je al een B350- of X370-moederbord hebt...Dennism schreef op maandag 23 april 2018 @ 14:56:
AMD Schijnt ook geen "Boot-Kits" te doen voor de 2000 series Ryzens. Aan de ene kant logisch, want X470 mobo's die out of the box werken zijn nu in voorraad. Aan de andere kant, ik vond dit bij de 2000 series Apu's best wel een marketing / PR win voor AMD. In dat opzicht vreemd dat ze dit nu niet doen, zeker gezien het feit dat er mogelijk best wat gebruikers kiezen voor 2000 series Zen+ cpu met een B350/X370 mobo dat wat goedkoper is en dat dan out of the box niet werkt is dat ook weer vervelend.
Anderzijds ligt het niet erg voor de hand dat je upgradet van Ryzen1 naar Ryzen2 (te kleine upgrade in relatie tot de kosten), echter gaat er zeer waarschijnlijk volgend jaar wel een nuttige upgrade komen van Ryzen2 naar Zen2.
Mooi, zo'n kast ga ik volgend jaar ook gebruiken (eerder de S).winwiz schreef op maandag 23 april 2018 @ 16:23:
[...]
Ik begrijp het, ik heb zelf een Mugen 5 en die in ook superstil. Ook een luidere koeler hoeft geen probleem te zijn als je maar een goede kast hebt. Ik heb een Fractal Design R5 en van bijvoorbeeld mijn Vega 64 hoor ik eigenlijk alleen de luchtstroom die uit de kast komt.
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2018 00:11 ]
nieuws: 'Gebrek aan laptops met Kaby Lake G-chips is mogelijk te wijten aan N...
PC Specs
Had Intel niet alle kosten voor de ontwikkeling van dat concept op zich genomen ?
Maw heeft Intel niet nu een voorraad over van die chips die ze niet kunnen slijten ?
Lijkt weer op een meesterzet van AMD, of nVidia verliest of Intel verliest met de Intel+Vega proc.
Maar aangezien AMD`s naam er niet op mag staan verliezen zij nooit.
Ik denk dat je hier toch echt te veel wil zien.enchion schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:03:
Lijkt weer op een meesterzet van AMD, of nVidia verliest of Intel verliest met de Intel+Vega proc.
Kaby Lake G liep al lang voordat nvidia met het GPP op de proppen kwam, en AMD is er uiteindelijk ook niet bij gebaat om HBM stacks ergens in een intel warehouse te laten verstoffen. Zelfs als het geld wel binnenkomt, zijn die chips beter op zn plek in de handen van gamers die vervolgens heel enthousiast gaan doen over Vega.
Ik zie hier vooral schade aan AMDs adres, KLG was een mooie kans voor AMD om een voet tussen de deur te krijgen in het budget gaming laptop segment, ook al zit er dan een Intel CPU naast, is het alsnog beter dan Intel+nvidia. Die kans lijkt nu dus ook lamgeslagen te zijn door de smerige praktijken van nvidia. Intel zal misschien wat van die KLG chips in het pakhuis hebben liggen, maar die laptops komt toch wel een Intel chip in, of het nu een KLG of een KLR/CL is
Ik verwacht dat dit wel losloopt, de grootste OEMs hebben producten met deze cpu's en deze zouden normaliter ook de grootste klant zijn voor Intel.enchion schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:03:
Maw de Zen-klap richting Intel komt nu nog harder aan.
Had Intel niet alle kosten voor de ontwikkeling van dat concept op zich genomen ?
Maw heeft Intel niet nu een voorraad over van die chips die ze niet kunnen slijten ?
Of Intel een voorraad die ze niet kunnen slijten, geen 100% uitsluitsel, maar ik verwacht het niet direct eigenlijk. Mogelijk dat ze de eerste batch wat trager slijten dan verwacht.
Mocht dit daadwerkelijk GPP gerelateerd zijn verliest AMD uiteraard wel, ten eerste zal het dan mogelijk minder vervolg orders opleveren vanuit Intel, en mogelijk kansen op vervolg producten. En volgens mij waren er ook geruchten dat AMD een soortgelijke chip wil uitbrengen op basis van Zen + Vega, een wat meer high end en krachtiger Apu om het maar even simpel te zeggen. Als Nvidia dan dit product zou willen blokkeren, kun je natuurlijk wel voorstellen hoe dat zal gaan wanneer AMD met een soortgelijkl product komt.
Nee, AMD heeft hier zeker zaken te verliezen, misschien niet zoveel als Intel op dit vlak (mogelijk echter ook wel naar mening).
Al vraag ik me nog steeds af of dit door het GPP komt, tenzij GPP heel wat meer is dan dat het volgens de geruchten is. Dat je deze chips niet zal zien in een RoG laptop, sure, maar een bedrijf als Asus zou ze zo kunnen gebruiken in bijv. een Arez laptop. Of in hun andere non-gaming branden laptop lijnen, waar deze cpu/gpu combi ook nog wel het beste past. Ik zie het zelfs bijv. zeker niet als een stikte gaming chip. Eerder als een zeer mooie allround chip. Je ziet HP en Dell ze bijv. in ieder geval initieel niet in de gaming lijnen stoppen, maar juist in de high end consumer lijnen zonder gaming branding.
[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 24-04-2018 11:46 ]
Met deze zet om Intel+AMD op de markt te zetten en Intel ervoor te laten betalen, moet 1 van de 2 Intel+nvidia een financiele klap incasseren.
Dit was wel van tevoren in te schatten.
Moet ik denken aan tientjes/honderden maandelijks/enkel? Bij Enmotus gekeken.Is FuzeDrive Plus dan StoreMI?
Hmm bij de FAQ daar staat weer "FuzeDrive for AMD supports a 128GB Fast Tier (SATA SSD or NVMe)."
Is Fusedrive oude versie van StoreMI of zo? Of oude FAQ? Staat wel gewoon Up to 1TB Fast Tier SSD1.
[ Voor 71% gewijzigd door The Chosen One op 24-04-2018 18:03 ]
Deze gast is waarschijnlijk boos dat die zolang AMD heeft gesteund door ze te blijven reviewen en daar is die blijkbaar niet populair genoeg mee geworden. Dus gooit die het nu over een andere boeg voor populariteit...Dennism schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:38:
AMD krijgt hier ook nog even flink uit de zak over het sturing geven aan reviews. Ben niet heel bekend met dit kanaal, dus geen indicatie van de betrouwbaarheid.
[video]
Tech of Tomorrow says AMD has an "advocate program" for people to go around and put down Intel/NVIDIA
YouTube: Intel Paid The Press To Shit On AMD's RYZEN? WTF?
Apart dat die zo afgeeft op een bedrijf omwille van de contact persoon die hij daar heeft zitten. Enfin, als nVidia met een review guide komt hoor je hem niet, NDA anyone? Wat een pauper "journalist". Maar goed, laat hem de AMD hardware maar lekker zelf kopen
Verwijderd
Ik had het gezien. Andere mensen hebben het bevestigd, blijkbaar heeft AMD een best wel groot probleem met marketing/PR in dit verband. Volgens TechDeals huurt AMD een ander bedrijf in om dit te regelen en volgens meerdere bekende reviewers is het niet ongebruikelijk om in een half jaar tijd 4 verschillende contactpersonen te hebben. AdoredTV is ook niet te spreken over hoe dat gaat en ook hij zou sturing hebben ervaren, naar het schijnt hebben vooral de kleinere reviewers er last van.Dennism schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:38:
AMD krijgt hier ook nog even flink uit de zak over het sturing geven aan reviews. Ben niet heel bekend met dit kanaal, dus geen indicatie van de betrouwbaarheid.
[video]
Interessanter is of dat het gebrek aan laptops met die RR APU's te wijten is aan Nvidia. Ik zag er een bij Acer: €100 duurder voor enkel de APU terwijl die net zoveel kost als de CPU van Intel (8250) die in de €100 goedkopere laptop zit en er in die laptop ook nog een MX150 zit. Tel daarbij op dat de laptop met een volgeladen batterij 4 uur meegaat in plaats van 8 uur en het is geen realistische optie om die AMD-laptop te kiezen.

Ik denk dat we de schuld bij Acer mogen zoeken.
Als Nvidia hier iets mee te maken heeft dan zou Nvidia wel eens kunnen verliezen als Intel naar de rechter stapt en de autoriteiten inschakelt.enchion schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:03:
Maw de Zen-klap richting Intel komt nu nog harder aan.
[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2018 22:04 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Voor Intel zijn dat soort chips gewoon proefballonetjes. Die hebben de markt toch wel in handen, zeker de laptop markt. Verder ga ik er vanuit dat AMD gewoon x per chip krijgt dus dan is het in het belang van AMD dat er veel worden verkocht. Op die manier is het risico vanuit AMD overigens heel laag. Alles wat ze verkopen is mooi meegenomen.Dennism schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:45:
[...]
Ik verwacht dat dit wel losloopt, de grootste OEMs hebben producten met deze cpu's en deze zouden normaliter ook de grootste klant zijn voor Intel.
Of Intel een voorraad die ze niet kunnen slijten, geen 100% uitsluitsel, maar ik verwacht het niet direct eigenlijk. Mogelijk dat ze de eerste batch wat trager slijten dan verwacht.
Mocht dit daadwerkelijk GPP gerelateerd zijn verliest AMD uiteraard wel, ten eerste zal het dan mogelijk minder vervolg orders opleveren vanuit Intel, en mogelijk kansen op vervolg producten. En volgens mij waren er ook geruchten dat AMD een soortgelijke chip wil uitbrengen op basis van Zen + Vega, een wat meer high end en krachtiger Apu om het maar even simpel te zeggen. Als Nvidia dan dit product zou willen blokkeren, kun je natuurlijk wel voorstellen hoe dat zal gaan wanneer AMD met een soortgelijkl product komt.
Nee, AMD heeft hier zeker zaken te verliezen, misschien niet zoveel als Intel op dit vlak (mogelijk echter ook wel naar mening).
Al vraag ik me nog steeds af of dit door het GPP komt, tenzij GPP heel wat meer is dan dat het volgens de geruchten is. Dat je deze chips niet zal zien in een RoG laptop, sure, maar een bedrijf als Asus zou ze zo kunnen gebruiken in bijv. een Arez laptop. Of in hun andere non-gaming branden laptop lijnen, waar deze cpu/gpu combi ook nog wel het beste past. Ik zie het zelfs bijv. zeker niet als een stikte gaming chip. Eerder als een zeer mooie allround chip. Je ziet HP en Dell ze bijv. in ieder geval initieel niet in de gaming lijnen stoppen, maar juist in de high end consumer lijnen zonder gaming branding.
Overigens ken ik in ieder geval 1 scenario waarbij AMD profijt haalt uit deze situatie
Net gekeken. Moet eerlijk zeggen sturing vanuit samples, tja dan zelf kopen. Als eindusers hele andere resultaten halen dan zal dat vroeg of laat ook wel aan het licht komen. Als hij echt een punt had dan had hij de kunnen 'bewijzen' dat alle andere reviewers 'fout' zijn door simpelweg zelf zo'n 2700X te kopen. Nu is het allemaal wel erg voorbarig geroeptoeter.Dennism schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:38:
[video]
Kende hem niet maar in die guide staan een aantal hele zinnige dingen, met name pagina 15 rondom het akoestisch testen.madmaxnl schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 18:26:
[...]
Apart dat die zo afgeeft op een bedrijf omwille van de contact persoon die hij daar heeft zitten. Enfin, als nVidia met een review guide komt hoor je hem niet, NDA anyone? Wat een pauper "journalist". Maar goed, laat hem de AMD hardware maar lekker zelf kopen
[ Voor 42% gewijzigd door sdk1985 op 24-04-2018 23:55 ]
Misschien vindt je Jim van AdoredTV wat betrouwbaarder?Dennism schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:38:
[video]
video
Dit geldt natuurlijk voor nieuwe aankopen
Verwijderd
Weer de bevestiging dat AMD die boost inmiddels uitstekend onder controle heeft en dat het de moeite waard is om de X-modellen te kopen indien je graag het maximale eruit wil persen, afhankelijk van hoeveel het vermogen van je mag oplopen en wat voor koeler je hebt. Ik had graag gezien dat ze die koeler niet erbij doen en het voor dezelfde prijs of €5 meer dan de 2600 zouden verkopen maar helaas...Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:12:
Voor mensen die denken dat quadcores nog voldoen voor games, plus de 7700k heeft hyperthreading:
[video]
Dit geldt natuurlijk voor nieuwe aankopen.
De 7700k is als een snelle F1-auto die een paar keer per ronde een uitvallende motor heeft en weer op gang moet komen. Niet bij alle spellen is het een probleem maar wanneer de 7700k lage minima heeft ten gevolge van een gebrek aan kernen dan is het behoorlijk pijnlijk. Je zal er nog goed mee kunnen gamen maar die spellen (bijv. Crysis 3) voelen wel meer vloeiend met bijvoorbeeld een 2600X. Volgend jaar komt de genadeslag, dan zal je zien dat een CPU van €160-200 gehakt maakt van de 7700k in alle denkbare opzichten en bij alle applicaties. De mensen die vorig jaar een 7700k kochten hebben veel extra betaald om 1 jaar lang de dominante CPU in gaming te hebben en 2 jaar lang een CPU te hebben die ongeveer even goed presteert bij spellen (win some, loose some) als de tragere hexacore van AMD. De mensen die de discipline hadden om te wachten op de 8700k hebben een veel betere aankoop gedaan.
Weet iemand hoe de 2600(X) en de 7700k het doen bij BF1 DX12 in vergelijking met BF1 DX11?
Precies, mensen die van overclocken houden kunnen prima af met een non-X versie. Daar valt het meest te halen. Voor mensen die niet perse willen overclocken maar wel goede performance willen zijn de X varianten de beste keuze.Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:40:
[...]
Weer de bevestiging dat AMD die boost inmiddels uitstekend onder controle heeft en dat het de moeite waard is om de X-modellen te kopen indien je graag het maximale eruit wil persen, afhankelijk van hoeveel het vermogen van je mag oplopen en wat voor koeler je hebt. Ik had graag gezien dat ze die koeler niet erbij doen en het voor dezelfde prijs of €5 meer dan de 2600 zouden verkopen maar helaas...
Wat betreft de i7 7700k, en daarbij ook de hele 6xxx serie. Best zuur als je die hebt gekocht.
Ik zou het eerder vergelijken met een snelle F1 auto die weinig downforce heeft een daarom een stuk langzamer door de bochten kan. Een F1 auto met meer downforce kan sneller door de bochten maar gaat wel wat langzamer op het rechte stuk.Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:40:
[...]
De 7700k is als een snelle F1-auto die een paar keer per ronde een uitvallende motor heeft en weer op gang moet komen.
[...]
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
Verwijderd
https://www.extremetech.c...ts-for-ryzen-2nd-gen-cpus
Niet alleen dat, met overklokken ga je voor zo ver ik het weet niet dezelfde performance halen bij applicaties die sterk op 1 kern leunen. De microcode van AMD 'weet' welke kern het beste presteert en boost die kern meer dan de andere kernen. Ik heb niet vernomen dat het deze keer mogeliijk is om vanuit de UEFI per kern te overklokken waarbij je kan zien welke kern het beste is.Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 15:00:
[...]
Precies, mensen die van overclocken houden kunnen prima af met een non-X versie. Daar valt het meest te halen. Voor mensen die niet perse willen overclocken maar wel goede performance willen zijn de X varianten de beste keuze.
Daar staat natuurlijk tegenover dat je voor multithread-applicaties meer kan winnen als je met de hand overklokt, zeker als je ook op een goede manier de instellingen in de UEFI aanpast. Het is echter veel moeite voor weinig resultaat, wat uiteraard positief is voor AMD.
Rant. De duiding van sommige reviewers dat die CPU's om die reden slechte overklokkers raakt kant noch wal, het zijn slechte overklokkers maar om een andere reden.
Met een prijsverschil van €20 voor het gemak van automatische overklokking die zeer goed werkt, een betere koeler en mogelijk een iets strengere eis voor selectie zal AMD deze keer verhouidngsgewijs veel meer X-modellen en veel minder non-X-modellen verkopen. Daar stuurt AMD natuurlijk op aan (daarom het verschil in koelers), de vraag is dan nog waarom. Zouden de samples zo sterk gelijkwaardig zijn met weinig zwakke modellen ertussen dat ze daarom graag meer X-modellen verkopen die een net iets hogere marge geven? Het dilemma voor de klant, ben je bereid om genoegen te nemen met de stock-koeler voor de X-modellen? Qua koeling zou het voor mij geen probleem zijn, qua geluidsniveau moet ik het nog afwachten (Fractal S).
Nogal.Wat betreft de i7 7700k, en daarbij ook de hele 6xxx serie. Best zuur als je die hebt gekocht.
Tijd om weer eens Dirt te spelen.NitroX infinity schreef op woensdag 25 april 2018 @ 15:01:
[...]
Ik zou het eerder vergelijken met een snelle F1 auto die weinig downforce heeft een daarom een stuk langzamer door de bochten kan. Een F1 auto met meer downforce kan sneller door de bochten maar gaat wel wat langzamer op het rechte stuk.
Dat is een aardige analogie maar het gaat bij die CPU's niet om een trade-off tussen klokfrequentie en kernen, de reden dat die 7700k zoveel verliest bij minima (bij sommige spellen) is omdat Intel hogere winstmarges kon krijgen met 4 kernen dan met 6 kernen, de kernen zouden er niet langzamer door worden. Niet bij 6 althans, dat gaat nog redelijk goed bij monolithische CPU's als het productieproces zo ver is doorontwikkeld. Je zou dus een analogie moeten hebben waarbij je iets mist bij die auto die wel een hele sterke motor heeft.
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2018 16:00 ]
Nee hoor. Heb mijn computer samengesteld in november 2016 met een 6600K en een RX480. Geen spijt van. Toen was de Ryzen er nog niet. De Ryzen 1600 die meer in mijn prijsklasse en performance per euro zit kwam pas in april uit. Computertje doet het prima, en ik heb nog geen neigingen om een CPU upgrade te doen.Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 15:00:
[...]
Wat betreft de i7 7700k, en daarbij ook de hele 6xxx serie. Best zuur als je die hebt gekocht.
Als ik een nieuwe computer zou samenstellen dan zou ik nu serieus een Ryzen gaan overwegen. Zeker nu met de refresh en de betere memory ondersteuning lijkt het een uitstekend product.
Ik denk niet dat iemand snel spijt zal krijgen. Je ziet ook consumenten een *insert frans merk* kopen, 4x per jaar naar de garage moeten voor status lampjes die gaan branden en 3 jaar later dood leuk een nieuwe kopen van hetzelfde merk. Dat is nu eenmaal mens eigen.iFez schreef op donderdag 26 april 2018 @ 11:13:
[...]
Nee hoor. Heb mijn computer samengesteld in november 2016 met een 6600K en een RX480. Geen spijt van. Toen was de Ryzen er nog niet. De Ryzen 1600 die meer in mijn prijsklasse en performance per euro zit kwam pas in april uit. Computertje doet het prima, en ik heb nog geen neigingen om een CPU upgrade te doen.
Als ik een nieuwe computer zou samenstellen dan zou ik nu serieus een Ryzen gaan overwegen. Zeker nu met de refresh en de betere memory ondersteuning lijkt het een uitstekend product.
Verder kun je er ook niet altijd wat aan doen. De beste cadans was Core2Duo (na de 50% korting), Sandy Bridge, Coffee Lake. Tweakers die destijds voor een i7 920 oid hadden gekozen kwamen vaak op haswell uit. Als jij in het verleden net daar tussen zat en je sloeg bijvoorbeeld sandy bridge over, of je koos toen voor een non-k, dan was skylake inderdaad wel het moment om te upgraden. Voor wie van een 2500K/2600K naar een skylake is gegaan heeft wel een inschattingsfoutje gemaakt
[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 26-04-2018 14:20 ]
Ik had hiervoor een i5-750 waar ik ook heel lang tevreden mee was. Maar inderdaad, als ik een 2500K had gehad dan zou ik misschien wel meer spijt van hebben als ik een 6xxx had gekocht.sdk1985 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 14:19:
[...]
Ik denk niet dat iemand snel spijt zal krijgen. Je ziet ook consumenten een *insert frans merk* kopen, 4x per jaar naar de garage moeten voor status lampjes die gaan branden en 3 jaar later dood leuk een nieuwe kopen van hetzelfde merk. Dat is nu eenmaal mens eigen.
Verder kun je er ook niet altijd wat aan doen. De beste cadans was Core2Duo (na de 50% korting), Sandy Bridge, Coffee Lake. Tweakers die destijds voor een i7 920 oid hadden gekozen kwamen vaak op haswell uit. Als jij in het verleden net daar tussen zat en je sloeg bijvoorbeeld sandy bridge over, of je koos toen voor een non-k, dan was skylake inderdaad wel het moment om te upgraden. Voor wie van een 2500K/2600K naar een skylake is gegaan heeft wel een inschattingsfoutje gemaakt.
Verwijderd
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2018 15:17 ]
Intel heeft het gehele core tijdperk de ontwikkelingsresources op meer ipc/performance per watt gegooid ipv meer cores, en dat is heel lang de juiste beslissing geweest, en voor laptops nog steeds.Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2018 @ 15:14:
Ik kan me voorstellen dat je je ook een beetje genaaid voelt door Intel gezien de hoge winstmarges op die quadcore-CPU's, het werd in 1 jaar tijd niet in een relevante mate minder duur per kern.
Neemt niet weg dat de aankoop van een kaby lake chip wat zuur is achteraf.
Verwijderd
Ik denk dat de winstmarges bij Intel ook wel elk jaar hoger werden. Dat blijkt ook wel uit het feit dat ze slechts 1 jaar later 2 kernen extra verkopen voor dezelfde prijs, zowel bij desktops als bij laptops, nu zit ook in budgetlaptops (vanaf €600/650 in Nederland) een quadcore CPU met HT.vectormatic schreef op donderdag 26 april 2018 @ 15:21:
[...]
Intel heeft het gehele core tijdperk de ontwikkelingsresources op meer ipc/performance per watt gegooid ipv meer cores, en dat is heel lang de juiste beslissing geweest, en voor laptops nog steeds.
Neemt niet weg dat de aankoop van een kaby lake chip wat zuur is achteraf.
Het enige wat we echt met zekerheid kunnen stellen is dat de winstmarge tussen kaby en coffee lake is afgenomen met de pdocutiekosten van de extra mms aan silicium, en ik denk dat dat stiekem niet zon heel hoog bedrag is.Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2018 @ 15:46:
[...]
Ik denk dat de winstmarges bij Intel ook wel elk jaar hoger werden. Dat blijkt ook wel uit het feit dat ze slechts 1 jaar later 2 kernen extra verkopen voor dezelfde prijs, zowel bij desktops als bij laptops, nu zit ook in budgetlaptops (vanaf €600/650 in Nederland) een quadcore CPU met HT.
Verwijderd
[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2018 16:15 ]
Niet om te zeggen dat Intel meer heeft gevangen dan in een situatie met gezonde concurrentie, maar je doet hier toch een hoop aannames over productiekosten, inflatie etc..Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2018 @ 16:12:
Dus de helft van de productiekosten en toch betaalde je dezelfde prijs. Het is niet zo ingewikkeld,
Daarnaast is de die size niet gehalveerd, sandy bridge is met 216mm2 minder dan twee keer de 122mm2 van skylake, ondanks 32nm vs 14nm
Verwijderd
Dat is geen aanname, iedereen die minstens een piepklein beetje kennis heeft over het productieproces van CPU's begrijpt dat dit zo werkt. De inflatie maakt het alleen maar erger dat je voor KL net zoveel betaalde per kern als voor Nehalem ondanks dat het oppervlakte ruim minder dan 50% was.Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2018 @ 16:12:
We kunnnen met zekerheid vaststellen dat de winstmarge voor KL hoog was aangezien ze CL niet met verlies verkopen en we weten zeker dat 6 kernen voor CL bijna 50% duurder is dan 4 kernen voor KL, productiekosten zijn evenredig aan het oppervlakte.
Genoeg offtopic geklets, ik houd ermee op.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2018 16:44 ]
Jim Keller Leaves Tesla for Intel
En verder nog:
Anandtech: A Timely Discovery: Examining Our AMD 2nd Gen Ryzen Results
PC Specs
Verwijderd
Eerst Koduri en nu Keller, Intel was "niet onder de indruk van Ryzen" maar ondertussen koopt het wel AMD leeg.

Ik ben benieuwd naar waarom Koduri stopte bij AMD. Zou Lisa Su een belofte hebben gebroken door zich meer te zijn gaan bemoeien met RTG en dat dit voor Koduri de reden was om te stoppen? Koduri gaf immers aan dat voor hem twee afspraken zeer belangrijk waren: meer geld voor software en zelfstandigheid van RTG. Hij lijkt mij niet het type persoon die weggaat zonder een hele goede reden te hebben (niet omdat Intel een hoger budget heeft of zo).
Wat betreft Anandtech, we hadden dit eigenlijk wel kunnen raden, nietwaar? We wisten al een tijdje dat vooral I/O minder goed loopt met die patches voor Meltdown en Spectre dus we hadden slechts hoeven te zoeken naar iets wat I/O-intensief is. Niet dat ik dan op HPET zou zijn uitgekomen maar iemand anders hier allicht wel.
[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2018 22:50 ]
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144
Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.