Ludewig schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:45:
[...]
Ik vind jou dan weer een totaal eenzijdig verhaal ophangen, ondermeer omdat je er totaal aan voorbij gaat dat AMD keihard heeft lopen liegen over de prestaties.
En ik vraag mij af waarom je beweerd dat HUB objectief zou kunnen zijn of dat als doel heeft, want HUB beweert nergens dat ze objectief zijn of zo gezien moeten worden. En niemand is sowieso objectief. Dit lijkt eerder op een nogal onvriendelijk retorisch trucje waarbij je iemand aan een onmogelijke standaard houdt. Op die manier kun je natuurlijk iedereen afkraken, ook al heb je slechts zwakke argumenten.
Over onvriendelijke retorische trucjes gesproken. Pot verwijt de ketel?
En je verhaal dat de prijzen iets beter zijn dan de prijzen bij de release van Zen 4 is puur zoeken naar argumenten om AMD te verdedigen. De releaseprijzen van Zen 4 waren absurd en dit was 1 van de redenen waarom ik destijds voor Intel ben gegaan. Dat je verdedigt dat AMD een flinke prijsverhoging toepast ten opzichte van de prijzen die je daadwerkelijk in de winkel betaalt voor de vorige generatie, voor een prestatiewinst van een paar procent, op basis van een redenering die totaal niets te maken heeft met de prijs/prestatie van het product, maar een soort interne AMD-logica waarbij nieuwe producten een hoge prijs 'moeten' hebben, ook al zorgt dat dat ze totaal niet aan te raden zijn, slaat gewoon nergens op.
Het is juist precies de kritiek van HUB en vele anderen, ook op Tweakers, dat de marketing/sales-afdeling van AMD een absurde logica hanteert. Zoals Steve van HUB zei, dachten zijn AMD-contactpersonen daadwerkelijk dat een product als de 7900 XT bij de lancering goed zou verkopen, ook al had die een veel slechtere prijs-kwaliteitverhouding dan de 7900 XTX. En hetzelfde bij de 7700 XT vs de 7800 XT.
De marketing/sales-afdeling lijkt dus totaal losgerukt te zijn van de realiteit*. Als ze bijvoorbeeld bewust ervoor kozen om nieuwe producten te hoog te beprijzen om te profiteren van mensen die per se het nieuwste willen hebben en niet gaan voor prijs/kwaliteit, en daarbij accepteren dat de veel grotere groep van enigszins rationele mensen afwacht tot de prijzen dalen, dan zat er tenminste nog een rationele strategie achter, waar je het eens of oneens mee kan zijn.
Maar wanneer een bedrijf irrationele dingen doet, dan is dat gewoon niet te verdedigen, want ze bereiken hun eigen doelstellingen dan niet, en falen dus ook als je hun eigen (subjectieve) doelen als norm hanteert. Dat is fundamenteel anders dan een bedrijf dat doelstellingen heeft waar je niet zo blij mee bent, maar die wel succesvol hun eigen doelen behalen. Het is voor zowel reviewers als consumenten nogal frustrerend om irrationeel gedrag te zien van bedrijven, want niemand wordt daar beter van.
En het is ook nogal frustrerend dat er gewoon geen lerend vermogen lijkt te zijn bij de marketing/sales-afdeling van AMD.
* Mijn theorie is dat ze deels nog een underdog-mentaliteit hebben, waarbij ze slechts aantrekkelijker proberen te zijn ten opzichte van de concurrentie. Dat gaat fout als de concurrentie een fout maakt, want het doel om iets aantrekkelijker te zijn dan een onaantrekkelijk product, zorgt er slechts voor dat je zelf ook een onaantrekkelijk product maakt. En daarnaast lijken ze analyses te doen op basis van de verkeerde data, bijvoorbeeld MSRP-prijzen, ook al zijn de straatprijzen totaal anders.
Als je nou gewoon rustig had gelezen, had je gezien dat het niks meer dan terecht is dat de marketing van AMD wordt aangesproken (en afgefakkeld).
Ook het hele hoger nummeren van hun GPU's is niet kosher. Dat ze hier een 9700X, welke qua configuratie eerder een 7700 (non-X) opvolger is, geen koeler meekrijgt en die wél op het 7700X prijsniveau wordt geintroduceerd, wederom een mooi voorbeeld van krimpflation.
Maar hier even drie linkjes voor je:
uitvoering: AMD Ryzen 7 7700 Boxed
uitvoering: AMD Ryzen 7 7700X Boxed
uitvoering: AMD Ryzen 7 9700X Boxed
Het prijspunt van 400€ was in de eerste maanden voor de andere chips niet anders.
De 7700 was wel een interessanter product overigens als totaalpakket, met z'n koeler en enkele tientjes goedkoper.
De simpele conclusie is dat je 7700X prestaties krijgt tegen het verbruik van de 7700. Met een aantal uitschieters naar boven nog, sterk afhankelijk van de situatie.
Dat ze hun nieuwe chip vooralsnog wat duurder in de markt zetten is een volstrekt normale gang van zaken, het is immers de enige manier om niet met je oude voorraad te blijven zitten. Dus waarom de ophef, dat is toch helemaal geen reden een complete generatie van chips af te schrijven?
Dat jij dat ziet als "puur zoeken naar argumenten om AMD te verdedigen" getuigt er vooral van dat je zelf niet helemaal snapt hoe de markt werkt.
Begrijp me niet verkeerd, ook ik ben echt niet blown away van wat AMD heeft geboden. Hun slides waren zoals gebruikelijk weer bij de fruitteler in elkaar gedraaid. En zoals ook in mijn commentaar op het Tweakers artikel vind ik vooral het idle verbruik van het platform een groter probleem dan alles waar men hier echter zo over valt.
Maar als ik nu een PC wil bouwen kijk ik gewoon naar de statistieken en niet naar het pre-release marketingmateriaal. En dan is de keuze vrij simpel: Ben ik gamer, pak ik een X3D chip, wil ik productiewerk koop ik een 12- of 16-core. En of deze chip nu wel of niet sneller is dan de Intel tegenhanger is sowieso outrage om niks, niemand bij z'n volle verstand koopt nu nog zo'n chip.
Dan terugharken met een "ja maar wij zijn een gaming outlet" terwijl dat nérgens aan de frontpage van je site af te leiden valt, is een zwaktebod (hun frontpage is een stuk minder gaming georiënteerd dan Tweakers zowaar:
https://www.techspot.com/ ). En van een zelfbenoemd gaming outlet zou ik ook verwachten dat men in staat is zelf één en ander in perspectief te stellen (en wellicht de verwachtingen ook enigszins te temperen, ondanks mooie praatjes van AMD. Zeker wanneer je bekend bent met het trackrecord van hun marketingafdeling).
Nee dan liever in een poging clicks te harken doen alsof ze een nieuwe Bulldozer op de markt hebben gebracht.
Van een outlet die zichzelf graag op de borst klopt over hoe men fabrikanten een spiegel voor weet te houden, zou ik verwachten dat men zelf ook in staat is hier een blik in te werpen
@
Dennism
Niet om je post te negeren, ik waardeer namelijk de referenties en alles
En ja, ik vind het ook helemaal top dat men marketing in de blote kont aan laat treden. Ze doen uiteindleijk niemand een plezier er mee. Maar "Zen 5 sucks for gaming" en "disaster" zijn zo mogelijk nog grotere overdrijvingen dan AMD op z'n slides durft te zetten.
[
Voor 3% gewijzigd door
Cid Highwind op 13-08-2024 17:48
]